Redactie Wantij boos over terugtreden van Het Zeeuws Landschap Geen inzage in rapport van sociaal rechercheur JAKOBSEN MEUBELEN Een happy end... Dat vonden we niet kunnen «,i: Middelburg en Terneuzen PZC/streek 14ATSSECRETARIS VAN LEIJENHORST IN KAPELLE: Cathy Ubels en Jan Nico Scholten voor EVP in Goes RAAD VAN STATE OVER ZAAK AXELAAR: Persoonlijk 13 ELLE - „Het aantal hoofdleidsters van kleuterscholen dat tot directeur van een isi>school wordt benoemd, valt nogal tegen". Staatssecretaris drs G. van Leijenhorst van iderwijs maakte maandagavond deze opmerking tijdens een bijeenkomst van de vereniging in christen-democratische gemeente- en provinciebestuurders in Kapelle. Hij betreurt deze H/ikkeling, omdat de jonge kinderen net zo goed een belangrijke plaats innemen binnen de J ;nvoeging van kleuter- en lagere school tot basisschool. ALS MEDE-UITGEVER PERIODIEK Ontstaan Muziek Gasten IS )AG 5 MAART 1985 e weinig hoofdleidsters irecteur van basisschool taatssecretaris )nd van onderwijs le zich in zijn toespraak zeer en over het verloop van de Ipcentra en Midden-Zeeland Goes, tel. 00- 4444 (ook voor milieuklachten). .sch-Vlaanderen Alarmnummer 12200 (brandweer en ambulance). ISjelefonische Hulpdienst Zeeland, tel. ■15551, dag en nacht bereikbaar, ïulpdienst Zeeland voor mensen in tel. 01180-36251, van 10.00-24.00 uur 'nds van 20.00-24.00 uur. ing 'Blijf van m'n lijf Zeeland, tel. 14645, dag en nacht bereikbaar, ing 'Vrouwen bellen vrouwen', tel. 32233. r- en Jeugdtelefoon Zeeland, tel. 8| J8080. dag. van 16-20 uur. 'gigantische' operatie, waarbij in to taal anderhalf miljoen kinderen zijn betrokken. Gedeputeerde drs R. C. E. Barbé van onderwijs liet echter niet na hierbij een kritische kanttekening te plaatsen. De provincie is verant woordelijk voor het spreidingsplan openbaar onderwijs en het ministerie voor het bijzonder onderwijs. Zeeland had haar opzet gereed en vervolgens stelde de staatssecretaris de provincie voor een verrassing. Domburg dreigt hierdoor haar openbare school te ver liezen en een bijzondere te behouden. Gs had anders beschikt en is daarom bij de Kroon in beroep gegaan. Van Leijenhorst stelde hierop dat ieder zijn verantwoordelijkheid heeft. Aan deze formele constatering voegde hij wel toe dat in 1988, wanneer de scholenspreiding opnieuw bekeken zal worden, een zorgvuldiger procedu re gevolgd zal worden. Om de plannen op elkaar af te stemmen zal dan tevoren overlegd worden tussen 'Den Haag' en de provincies, zo beloofde de staatssecretaris. Kleine scholen moe ten over drie jaar wederom hun be staansrecht bewijzen. „De voorspel lingen van de leerlingentallen die nu MIDDELBURG - De Zeeuwse afde ling van de Evangelische Volkspartij (EVP) houdt vrijdag 9 maart de alge mene ledenvergadering in het jeugd werkbureau van de FCJZ aan de Korte Kerkstraat 10 in Goes. Het huishoudelijke gedeelte, dat niet openbaar is, begint om half elf; het openbaar gedeelte om twee uur 's middags. Sprekers zijn de tweede kamerleden Cathy Ubels en Jan-Nico Scholten. Ook voert het PPR/EVP- statenlid Constant van Waterschoot het woord. Aan de orde komen kern energie en de progressief christelijke samenwerking. bekend zijn voor 1988", verduidelijkte de bewindsman, „worden dan ge toetst aan de werkelijke situatie". De onderwijsvakbonden kregen van de CDA-bestuurder in Kapelle een veeg uit de pan. „Het aantal banen in het onderwijs daalt - zoals zo vaak beweerd wordt - niet door de basis school-operatie", zei Van Leijen horst. „Het aantal leerkrachten zal zelfs groter zijn dan nu het geval is in het gezamenlijke kleuter- en lager onderwijs". Hij doelde met die rekensom met name op zogenaamde overgangsbo ventalligen, die anders door de vor ming van de basisschool ontslagen hadden moeten worden. De bovental lige plaatsen verdwijnen in de loop der jaren wel door natuurlijk verloop. Daarnaast zullen 600 leerkrachten ex tra worden aangesteld om te helpen bij de uitwerking van het schoolwerk plan en om de taken van de directeur wat te verlichten. In antwoord op een vraag van burge meester W. den Boer van Midden- schouwen kon Van Leijenhorst echter niet ontkennen dat hij voor alle duide lijkheid de woorden 'budgettair neu traal' hadden moeten bezigen. De operatie mag met andere woorden het rijk geen extra geld kosten. „De extra faciliteiten, zoals schoolwerkplan ners, moeten uit het aantal bovental ligen gehaald worden", bekende de bewindsman. "De vakbonden willen nu ook nieuwe mensen, maar dat kan de kar niet trekken". „De basisschool is er nog niet per 1 augustus 1985", vertelde Van Leijen horst tot slot. „Die moet dan nog ontstaan. Het centraal stellen van het kind in plaats van de leerstof vraagt een andere houding van de leraar. Dat is een wordingsproces van enkele ja ren, zo niet vele jaren". Hij zag hier met name een kans liggen voor het bijzonder onderwijs. JEN OP ZOOM Roxy I, 20 uur: ng in action, 12 jr.; Roxy II. 20 |rhe never ending story, a.l. [ï'Actueel I, 20 uur: 1984, 12 jr.; ï'Actueel II, 20 uur: The karate I i.l.; Cinem'Actueel III, 20 uur: Jlins, a.l. Grand, 20 uur: Purple rain, T De Koning van Engeland, —..Tejongom te sterven, 12 jr.: 20 Tie naked face, 12 jr.; 20 uur: the ch lor party, 12 jr.; 20 uur: Gouden es. 18 jr. ELBURG Meccano, 20.30 (■Vhere the green ants dream. 5S1 BURG Ledel, 20 uur: Beauty, jÜ JEUZEN Luxor, 20 uur: Kara- a.l.; 20 uur: De ijssalon, 12 jr. SINGEN Alhambra I, 20 uur: lor party, 12 jr.; Alhambra II. 20 ■Jnce upon a time in America, 16 toonstellingen Galerie Slijkdreef, 10-18 uur: jraties van Ruud Bruyn (t/m 22/3). JEN OP ZOOM Markiezenhof, uur: Werken Marinus Schipper ulpturen van Walraed Cremers. BURG Zeeuws Biologisch Mu- 10-17 uur: 'Fossiele schelpen n en vinden in Zeeland' |S Galerie Zwaluwenhof, 14-18 verken van Piet van 't Hageland. JELBURG Galerie Montpar- 14-18 uur: collectie grafische en diverse kunstenaars, leeshal. 13-17 uur: werken Pana- nko. EUZEN Hal stadhuis: n Nico van Straten. SINGEN Stedelijk Museum, 30 en 13.30-17 uur: 'De bevrij- van Walcheren' fielenzoo 'Iguana', 14-17.30 uur: sitie levende reptielen, amfibieën sekten. NDIJKE Museum, 10-12 en 17 uur: 'Buitenmensen' (foto's Peter Verdurmen) en metaal- turen van Arnold van Hijften. GOES - De redactie van Wantij, het blad van de Zeeuwse milieufedera tie, is boos over het terugtreden van de stichting Het Zeeuwse Landschap als mede-uitgever van het periodiek. Met name de manier waarop en de gebruikte argumenten zijn in het verkeerde keelgat geschoten. Vol gens de redactie heeft het bestuur van de stichting zonder ruggespraak ervoor gezorgd dat Het Zeeuwse Landschap niet meer meedoet aan Wantij. „Onze indruk is dat niet de achterban van Zeeuws Landschap zich geroerd heeft, maar dat het stichtingsbestuur zijn achterban wil vrijwaren van ieder artikel waarin het overheidsbeleid inzake milieu, natuur en landschap kritisch bespro ken wordt, hoe fatsoenlijk beargu menteerd dit ook gebeurt,, aldus de redactie in het jongste Wantijnum mer. De redactie wijst erop dat de laatste jaren steeds meer gepensioneerde of nog werkzame bestuurders en notabe len benoemd zijn in het bestuur van Het Zeeuwse Landschap. „Dat heeft zijn nut voor de relatie tussen Zeeuws Landschap en de overheid. Maar bij een kwestie als deze is het funest", stelt de redactie van het vorig jaar begonnen milieublad (een voortzet ting van het tijdschrift Zeeuws Nieuws, waarin coordinatieorgaan, biologisch museum en het Zeeuwse Landschap samenwerkten, alsmede de Gouden Delta van de vereniging milieuhygiëne). Overigens wordt Het Zeeuwse Landschap alle succes toege wenst bij de opzet van een eigen kwartaalblad: „Een strikt neutraal natuurblad kan op zich zeker de moei te waard zijn". De stichting Het Zeeuwse Landschap liet onlangs weten dat het verbreken van de samenwerking in goede har monie is verlopen. De Wantijredactie heeft daar een volstrekt andere opvat ting over. Als reden werd door de stichting opgegeven: het ontbreken van voldoende ruimte in Wantij voor artikelen over de terreinen van de stichting en over 'groen" nieuws. De redactie van Wantij geeft aan dat die ruimte er wel degelijk kon komen, mits de brede formule van het blad in stand bleef en mits de medewerking van het Zeeuwse Landschap in tijd en financieel gezien op gelijkwaardig peil gebracht zou worden. De redactie is totaal niet onder de indruk van de argumentatie van het stichtingsbe stuur. „Vooral niet omdat men vorig jaar bij de start van Wantij al had kunnen bedenken en zeer goed wist dat het nieuwe blad een brede opzet zou hebben". Volgens de redactie zou het dagelijks bestuur van Het Zeeuw se Landschap zich wel eens kunnen vergissen in de opvattingen van haar achterban. Opgemerkt wordt dat dit bestuur blijkbaar heel veel ruimte heeft om zelf te bedenken wat die achterban vindt. Groenteveiling Barendrecht, 4 maart 1985 Aardappelen: bintje 11-25, eigenheimer 17- 24, irene 15-29, andijvie A 3,32-3,94, B 2,34-2,55, champignons 1,10-1,40, knolselde rij 10: 1,79, 12: 1,39-1,63, 15: 1,13-1,18, 20: 61-78, koolrapen 41-51, witte kool 28-58, rode kool 51-78, kroten 7-32, peterselie 1,66-2,75, prei 3: 3,10-4,10, selderij 87-2,11, spinazie 3,15-3,82, spruiten 4,20-5,70, uien: bonken 24-28, grof 13-26, middel 20-27, winterpeen 39-52, witlof: kort 1 3,10-3,50, kort 2 2,60-3,50, lang 2 2,40-3,30, 3 1,90-2,90. Aardappeltermijnmarkt oogst '84: datum 4/3 bintje 50 mm opw. resp. laten, bieden slot: april 15.50, 15.40, 15.40; mei: 15.70, 15.60, 15.60; stemming april: prijshouden; november: prijshoudend; mei: prijshou dend; openstaande posities: april: -87 is geworden 5039; mei: plus 40 is geworden 2630; omzet: april hoogste prijs 15.50; laag ste prijs 15.40; laatste zaken 5 x 15.40; mei hoogste prijs 15.60; laagste prijs 15.50; laatste zaken 26 x 15.60; dag: april 99; mei 80. Bintje 35-50 mm opw oogst '84: april laten 13.50. bieden 13.00, slot 13.00; stemming april kalm; openstaande posities: april on veranderd 407; dag april 1 x 13.00. Bintje 500 mm opw oogst'85: resp. laten, bieden, slot: april: 28.40, 28.30, 28.40; no vember 23.80. 23.50, 23.80; stemming april prijshoudend; openstaande posities april plus 1149 is geworden 1149; november 310; dag april 1236. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - Burgemeester en wet houders van Axel hoeven P. R. San- ches uit Axel geen inzage te verlenen in een rapport, dat door een sociaal 'rechercheur van die gemeente is op gesteld over Sanches' financiële si tuatie. Het is voldoende wanneer het college de Axelaar een samenvatting van het rapport verstrekt. Waarne mend voorzitter mr J. M. Polak van de afdeling rechtspraak van de Raad van State heeft dit bepaald in een uitspraak op een schorsingsverzoek van Sanches. Polak kan zich vinden in de opvatting van b en w, dat zij het rapport niet wilden vrijgeven, omdat er namen in staan van informanten die aan het onderzoek hebben meegewerkt. Hun belangen zouden bij openbaarmaking onevenredig worden geschaad. Bo vendien hechtten b en w grote waarde aan geheimhouding van de opzet van het onderzoek van de sociaal recher cheur. De Axelaar kwam bij de Raad van State in het geweer omdat hij ver moedde dat in het rapport gegevens staan, op grond waarvan b en w op 24 juli 1984 besloten zijn werkloosheids uitkering in te trekken. Hij heeft bij het college om herziening van dat besluit gevraagd en vindt dat de informatie uit het rapport voor hem „van groot belang" is om zijn verzoek om herziening nader te motiveren. De heer Polak heeft met instemming van b en w persoonlijk kennis geno men van de inhoud van het rapport, en komt tot de slotsom, dat er inder daad „zwaarwegende redenen" voor het dagelijks bestuur zijn om het rapport niet vrij te geven. Hij wijst dan ook het schorsingsverzoek af, mede gezien tegen de achtergrond dat Sanches wél van b en w een samenvatting kan krijgen. Overigens wijst de staatsraad er op, dat in principe bij pocedures als het intrekken van uitkeringen de hoofdre gel geldt, dat alle stukken door de belanghebbenden moeten kunnen worden ingezien. Volgens Polak zul len b en w het rapport alsnog open baar moeten maken, wanneer zij het herzieningsverzoek van Sanches on gegrond verklaren, en de werkloze Axelaar daartegen in beroep gaat bij de Raad van Beroep. (Advertentie) Matthias Maat ('Aan het eind van de voorstelling ben ik kapot') en Patrice Kennedy ('Metfeminisme heeft het absoluut niks te maken'). lijve. [n onze vorige produktie, 'She said', hadden we het over liefde, over Lmannen, die er niet bij aanwezig waren. Nu zijn ze er wel in levende fijve. Ja, góh, wie is daar niet mee bezig, met de liefde.... We hebben zelfs nog wel eens gedacht een happy end te maken, maar dat vonden we toch ook weer niet kunnen. Die mannen gaan niet dood of zo, maar er wordt hen toch wel iets aangedaan. De voorstelling eindigt met een heel lang uitgestelde confrontatie tussen mannen en vrouwen". „Onze stijl is behoorlijk theatraal van aanpak. Wij wensen echt een theatrale voorstelling te maken en niet alleen een choreografische, geen puur abstracte dans waarbij het louter en alleen om de beweging gaat. Misschien dat het daarom bij een groter publiek aanslaat. Het is heel prettig dat al het werk dat je ervoor verzet hebt, gehonoreerd wordt. Dat stimuleert jezelf alleen maar om door te gaan, want het komt over, het werkt. Daardoor spelen we waarschijnlijk ook zo'n zestig voorstellingen". Nuchter analyseert Patrice Kenne dy (1954, Eindhoven) het succes dat de dansgroep 'Vals Bloed' ten deel is gevallen. Bijna terloops maakt ze melding van twee optredens in Ro me (31 maart en 1 april) en andere buitenlandse uitnodigingen. En dan te bedenken dat 'Vals Bloed' pas begin 1983 werd opgericht en na 'Usher' en 'She said' dit seizoen wederom de aandacht trekt met de produktie 'Dagger of charm'. De Coöperatieve Vereniging 'Vals Bloed' bestaat, naast Patrice, uit Truus Bronkhorst, Helga Langen en Margie Smit, vier danseressen die elkaar leerden kennen bij de Stich ting Dansproductie. „Na verloop van jaren", vertelt Patrice, „hebben we elkaar opgezocht, omdat het handiger is gezamenlijk iets te on dernemen en een rechtsvorm te kiezen. Samen sta je sterker. Je kiest elkaar ook omdat je dezelfde ideeën hebt - tenminste in eerste instantie - of omdat je een kader wilt waarbinnen bijna alles moge lijk is en bij 'Vals Bloed' is dat zo. We hebben een aantal collectieve produkties gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat de volgende pro dukties dat ook zullen zijn. De één kan een solo maken, anderen een duet, er kunnen weer gasten aange trokken worden, zoals in deze voor stelling, er zijn een hoop mogelijk heden". losgeslagen. Die onregelmatigheid loopt naar een toppunt en dat is echt vermoeiend". Over het ontstaan van de voorstel ling vertelt Patrice: „Het oorspron kelijke idee was de vier dames van 'Vals Bloed', plus de danseres Ange la Linssen en de danser Arnold leven gegrepen is, maar ik wil nooit een soort labeltje opgeplakt krijgen. Natuurlijk is het heerlijk als een voorstelling stof tot nadenken geeft, tot discussie, dat vind ik prima. En dan mag ook iedereen zijn eigen gedachten daarover hebben. Het is zelfs een keer zo sterk geweest.... Een meneer uit Frankrijk kwam kijken, omdat we deze voorstelling misschien in Parijs zouden doen. Maar volgens mij voelde hij zich te veel aangesproken als man. Hij vond de mannen te zwak afgete kend. Hij had liever 'She said' in zijn theater omdat dat alleen vier vrou wen zijn....". Goores, omdat we graag een keer met hen wilden werken. Maar op een gegeven moment bleek het een probleem te zijn of te kunnen wor den dat je met vijf vrouwen en één man bent. Toen zeiden we: laten we dan gewoon vijf vrouwen én vijf mannen nemen. Daarna ga je een aantal keren rond de tafel zitten en onder veel hilariteit worden alle maal ideeën opgeschreven. Dan ga je de studio in en daar ontwikkelt zich het stuk. Er blijft heel weinig over van wat ooit op papier is gezet. Na anderhalve maand kwamen de mannen erbij". Als inspiratiebron voor de dans werd onder meer gebruik gemaakt van een verhaal van Heinrich Hei- 'Dolk van betovering' is naar de mening van Patrice de beste verta ling van 'Dagger of charm', welke titel is ontleend aan de tekst die Koos Dalstra voor het stuk had geschreven, maar die bij nader inzien grotendeels overbodig bleek. Allerminst overbodig is Har ry de Wit, die voor de muziek zorgt. Patrice: „Hij heeft samen met ons de voorstelling gemaakt. Het bijwo nen van de repetities inspireerde hem tot het schrijven van de mu ziek. Hij is op die manier volledig bij het proces betrokken geweest. De melodische muziek staat op de band, maar het ritmische gedeelte doet Harry tijdens de voorstelling zelf. Hij heeft daarvoor een speciaal instrument ontworpen, een takton noemt hij dat. Met elektronisch versterkte vingerkootjes bespeelt hij dolken. Dat geeft een bepaalde sfeer, het wordt een soort muziek maken tussen de dansers en Harry, dat levert ook een enorme spanning op. Zonder Harry zou er een hoop verloren gaan". Het systeem met gasten heeft wel als nadeel dat 'Dagger of charm' - Verrassende mogelijkheden ook, want tot de gasten in 'Dagger of charm' behoren mime-spelers en een acteur, Matthias Maat. „Het stuk is zo gemaakt", legt hij uit, „dat alle niet-dansers dat niveau konden halen en toch die aanwezig heid hebben als figuren. Met de beperkingen die je hebt, kan je toch iets maken wat er staat. In dit geval geldt de virtuositeit van de vrouwen veel meer. Ze zijn veel actiever dan de mannen en nemen steeds het initiatief. Aan het eind zwepen ze ons op tot in de vernie ling". Patrice Kennedy: „Het ziet er mis schien eenvoudig uit, maar we heb ben toch echt dans gemaakt voor de mannen. Wat ze er verder toe bijdra gen, is wat ze meenemen uit hun eigen achtergrond, hun vakgebied. En die combinatie is goed gelukt, moet ik zeggen. Maar we hebben niet gezegd: jullie zijn geen dansers, dus jullie hoeven ook niet te dan sen, doe maar wat je gewend bent. Dat zou volstrekt absurd zijn. Nee, het is echt een dansvoorstelling geworden, hoewel we niet alleen met dansers wilden werken. We vinden het leuk dat deze mannen expressief zijn en niet als dansers overkomen". Matthias Maat (1953, Stuttgart): „Het vereist wel een andere voorbe reiding. Je doet het niet zomaar. Bij toneel kan ik een uur van te voren binnenlopen, maar hier heb je een langere warming-up nodig, 'tls de inzet, hè, ik bedoel als de inzet er niet is, als de eerste opkomst al niks is, dan kan dat wat er op volgt stuk maken. Aan het slot van de voor stelling ben ik kapot, echt waar, elke keer weer. In het begin is het concentreren geblazen, maar naar het einde toe wordt het zo onregel matig... Wel op muziekelementen, maar niet meer op tellen, totaal Dat de kunstvorm dans - zoals de PZC van vrijdag meldde - in de Zeeuwse samenleving niet die aandacht krijgt die hij verdient, wordt pijnlijk duidelijk geïllustreerd met het niet doorgaan van het optreden van de dansgroep 'Vals Bloed' vrijdagavond in de Prins van Oranje in Goes wegens gebrek aan belangstellingHet betreft hier weliswaar een jonge groep, die echter nu reeds wordt omschreven als toonaangevend in de moderne dans en die zich verzekerd weet van een warme interesse uit het buitenland. Gelukkig is deze een groot publiek aansprekende en emotioneel geladen voorstelling 'Dagger of charm' toch nog twee keer in Zeeland te zien: donderdagavond in de schouwburg in Middelburg en zaterdagavond 16 maart in het Zuidlandtheater in Terneuzen. De voorstelling werd gemaakt door de vier oorspronkelijke leden van 'Vals Bloed' - Truus Bronkhorst, Patrice Kennedy, Helga Langen en Margie Smit -, voor de uitvoering aangevuld met de danseres Angela Linssens, de mime-spelers Dik Boutkan, Marien Jongewaard en Teun Luijendijk, de danser Arnold Goores en de acteur Matthias Maat. De muziek werd gecomponeerd door Harry de Wit. ne over de Wilis, geesten van vrou wen die vlak voor hun huwelijks dag zijn gestorven. In Brabant staat dit verschijnsel wel bekend als de Witte Wieven. Elke nacht staan zij op uit hun graf en dansen van twaalf tot één. Mannen die hun pad kruisen, worden gedwongen mee te dansen tot ze er bij neer vallen. Dit verhaal werd ook ge bruikt voor het klassieke ballet 'Giselle'. Patrice: „Wij hebben het als uit gangspunt gehanteerd. Niet zo dat het voor het publiek zichtbaar móét zijn. Wel dat we eigenlijk geesten zijn, gestorven bruiden, vandaar die witte kleding. Maar het is absoluut niet het geval dat we geprobeerd hebben verhalen te visualiseren. Het is een richtlijn. Op een gegeven moment kwam iemand aanzetten met het boek 'De drie musketiers' van Dumas en daar stonden van die leuke tekeningetjes in van gezellige mannen onder elkaar. Dat was aan leiding voor een bepaalde bewe ging, een beeld". „Met feminisme heeft het absoluut niks te maken", benadrukt Patrice, „We hebben dat wel vaker gehoord, ook bij 'She said', alleen omdat we vier vrouwen zijn en als vrouwen een voorstelling maken. We hebben geen boodschap uit te dragen of zo. Je kan wel zeggen dat het uit het overigens één van de zeldzame dansvoorstellingen waarbij ook har telijk gelachen kan worden - straks weer van het repertoire moet ver dwijnen. Er zijn weliswaar uitnodi gingen uit het buitenland voor dit ngjaar, maar velen hebben dan al weer andere bezigheden. Patrice: „Het is heel moeilijk om als groep bij elkaar te blijven, vooral omdat het in financieel opzicht heel karig is. De laatste voorstelling is, als een soort uitsmijter, zondag 21 april in Carré. Naar het buitenland hopen we dan te gaan met 'She said', want daarin zijn wij vier vrou wen alleen. Weliswaar met een hoop vrijwilligers, maar die kunnen we ter plaatse betrekken. Zij hebben geen lange voorbereiding nodig en moeten eigenlijk zo fris mogelijk aan de voorstelling meedoen. Het lijkt ons heel erg leuk om in het buitenland te spelen, een ander publiek te bereiken dat waarschijn lijk ook anders reageert. We hebben video's opgestuurd naar verschillende landen en die zijn positief ontvangen. Maar het heeft wat tijd nodig, festivals worden altijd één of twee jaar van te voren georganiseerd. Dat gaat nooit op korte termijn, dat is jammer, be halve nu Rome". Frans P. J. Doeleman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1985 | | pagina 19