I
Protest ondernemingsraad
Haven Vlissingen tegen
inhuren uitzendkrachten
Ambulancedienst wordt
uitgerust met ziekenbus
MIDDELEEUWEN
unieke stukken in
het Veerse archief
Prijzen
PZC/ provincie
GEEN GEVOLGEN VOOR PERSONEEL
\Gs tegen
\kleiwinning
in Bathse
Schorren
Gs willen 3.5 ton
uittrekken voor
restauratie molens
VOOR WEST-ZEEUWSCH- VLAANDEREN
11
GOES - De automaatschappij Zeeland (AMZ) BV in Goes is van plan de autobuslijndienst
over te doen aan het streekvervoerbedrijf Zuid-West-Nederland NV in Zierikzee. De
JMZ-directie heeft vrijdag het personeel schriftelijk meegedeeld dat hierover overleg wordt
voerd. De twee streekvervoerders spreken dinsdag met de vervoersbonden FNV en CNV
er de fusie.
Anna van Borsele van Veere heeft in het begin van de
zestiende eeuw een goede stap gezet door te trouwen
met de onechte zoon van de Hertog van Bourgondië. Door
haar huwelijk met deze Philips, in de volksmond de 'grote
bastaard' genoemd, bezorgde Anna haar familieleden vele
voorrechten. Zij kwamen dankzij haar terecht in het zeer
belangrijke geslacht Van Bourgondië en dat heeft Anna en
de haren geen windeieren gelegd.
HOORT.
;2fa"ERDAG 2 MAART 1985
0
De directies van de betreffende bedrij
ven wensten geen commentaar te
geven. ZWN-directeur J. van Deïst
puslijndiensten van AMZ
naar Zuid-West-Nederland
wilde alleen kwijt dat zorgvuldigheid
betracht moet worden. Volgens CNV-
bestuurder J. Keyser zit de overname
al jaren in de pen.
De werknemersorganisaties hebben
al enige tijd aangedrongen op overna
me van de lijndiensten van de AMZ
door de ZWN. Het AMZ-personeel valt
namelijk niet onder de collectieve
arbeidsovereenkomst voor het streek
vervoer, maar onder die voor het
touringcarbedrijf. Het verschil in be
loning kan hierdoor, aldus CNV-er
Keyser, oplopen tot netto 120 gulden
per maand. Regiobestuurder A. van
Zeist van de vervoersbond-FNV gaf
aan dat een aantal loontoeslagen voor
de AMZ-buschauffeurs niet geldt. Hij
constateerde ook een slechtere rege
ling van de arbeidstijden.
De AMZ, een bedrijf dat naast de
openbaar vervoertak ook een toeristi
sche poot kent, is in Nederland de
laatste grote particuliere vervoers
maatschappij met lijndiensten. Het
ministerie van verkeer en waterstaat
MIDDELBURG - Het dagelijks be
stuur van de provincie Zeeland is
tégen kleiwinning op de natuurwe
tenschappelijk waardevolle Bathse
Schorren. Er is daarom geweigerd
een zogenaamde verkaring van geen
bezwaar af te geven (op grond van
altikel 19 van de wet op de ruimtelij-
k( ordening). Het college van burge
meester en wethouders van Reimers-
waal had om zo'n verklaring ge
vraagd. De kleiwinning zou gebeurd
'Mjn door rijkswaterstaat Zeeland,
bouwbureau compartimenterings-
Werken, ten behoeve van de taludbe-
kleding voor de Oesterdam en de
Ifhilipsdam.
Tegen de aanvraag voor kleiwinning
Waren bezwaren ingediend door de
g^euwse Milieufederatie en de Ko
ninklijke Nederlandse Natuurhistori-
«he Vereniging, afdeling Bevelanden.
Deze organisaties betoogden dat de
kleiwinning - ongeveer 60.000 kubieke
meter - desastreuze gevolgen zou heb-
in voor de Bathse Schorren. Ook
ac ïtten de milieu-organisaties het on-
jjjist dat de kleiwinning gekoppeld
u worden aan een (dag)recreatieve
twikkeling in het schorgebied. Ze
betwijfelden of er op korte termijn
behoefte is en geld beschikbaar is,
v( )r een recreatieve ontwikkeling,
let college van gedeputeerde staten
ijkt de twijfels over de spoedige
albaarheid van een recreatieve ont
wikkeling op de Bathse Schorren te
len. „Gezien het huidige rijksbeleid
recreatief gebied (stimuleren van
ontwikkelingen in de directe omge
ving van grote bevolkingsconcentra
ties) kan zonder meer gesteld worden
pat, zeker binnen afzienbare termijn,
van rijkszijde geen middelen beschik
baar gesteld zullen worden. Ook van
Provinciale zijde is een financiële im
puls voor dat project momenteel niet
Te verwachten", aldus gedeputeerde
staten. Overigens merkt het college
op dat het streekplan Midden-Zee-
,jj»nd wél ruimte laat voor een dagre-
S'eatieve ontwikkeling in het deel van
■3e Bathse Schorren waarvoor de klei
winning is aangevraagd. De aantas
ting van dat deel van de schorren is
.ifparbij geaccepteerd, om de waarden
en toekomstige waarden van het
grootschalige Markizaatsgebied en de
Kom van de Oosterschelde, voor de
toekomst veilig te kunnen stellen.
JVij zijn echter van mening dat de
Bathe Schorren niet aangetast dienen
.9 worden, zolang in redelijkheid niet
#nneembaar is dat een dagrecreatie-
ve ontwikkeling aldaar binnen afzien-
®re tijd gestalte zal krijgen",
fle opstelling van gedeputeerde sta
ten heeft geen gevolgen voor de aan-
^g van de compartimenteringsdam-
len. Een woordvoerder van rijkswa-
irstaat, bouwbureau compartimen-
iringswerken, laat weten dat op
vc >rhand rekening is gehouden met
epn eventuele afwijzing van de aan-
'aag voor kleiwinning. Een conse-
lentie ervan is in elk geval dat het
|erk aan de dammen er duurder
>or wordt, omdat nu klei gekocht
loet worden. Daarvoor komen ver
killende locaties, onder meer langs
Maas, in aanmerking. De eerste
lei voor de taludbekleding van de
■sterdam is in de loop van 1985
nodig, bij de aanleg van het damvak
Speelmansplaten, tweede deel en bij
d( sluiting van het Marollegat.
probeert al vanaf beginjaren zeventig
alle openbaar vervoerbedrijven in
handen te krijgen. De rijksoverheid
neemt sindsdien ook de tekorten voor
zijn rekening. De reiziger moet name
lijk op het openbaar vervoer kunnen
rekenen, zo luidt de redenering. De
busmaatschappijen hebben dan ook
vervoersplicht.
FNV-er Van Zeist stelde dat het ver-
keersministerie nogal wantrouwend
tegenover de particuliere AMZ staat.
„De rekeningen worden altijd nauw
lettend nageplozen in Den Haag", zei
de vakbondsbestuurder, "want er
mochten eens onterechte overschrij
vingen hebben plaatsgevonden van
de openbaar vervoer- naar de tou-
ringcarpoot. Als je dan ieder jaar
alles moet uitleggen en met centen
moet schipperen, wordt je op den
duur wel doodmoe". De overname
zal, zo verwachtten de beide bonds-
bestuurders, geen consequenties heb
ben voor het personeel van de beide
fusiepartners.
VLISSINGEN - De on
dernemingsraad van de
NV Haven van Vlissin
gen is bijzonder veront
rust over het gemak
waarmee de directie
van het havenbedrijf
uitzendkrachten in
huurt. Volgens de on
dernemingsraad komt
het bij het havenbedrijf
herhaaldelijk voor, dat
werknemers van omlig
gende bedrijven (zoals
bijvoorbeeld Hoechst,
Pechiney en Schelde-
poort) zich in hun vrije
tijd via een uitzendbu
reau aan de NV Haven
van Vlissingen verhu
ren. Op piekdagen zou
den er bij de NV Haven
soms zo'n veertig tot
vijftig uitzendkrachten
rondlopen.
In een brief aan de direc
tie en raad van commis
sarissen van de NV Ha
ven tekent de onderne
mingsraad protest aan
tegen deze gang van za
ken. De brief is ook ver
stuurd aan de vervoers-
bond FNV, de vaste ka
mercommissie voor so
ciale zaken en werkgele
genheid en het GAK.
Volgens de onderne
mingsraad heeft het
werken met uitzendbu
reaus en 'soortgelijke
dubieuze firma's' tot een
onhoudbare situatie ge
leid. De ondernemings
raad zou zich nog wel bij
de activiteiten van uit
zendbureaus kunnen
neerleggen, indien die
bureaus uitsluitend met
werklozen zouden
werken. Maar de onder
nemingsraad consta
teert dat er een 'schan
dalige situatie' is ont
staan doordat arbeids
bureaus ook bemidde
len voor vaste werkne
mers die zich op hun
vrije dagen aan een an
der bedrijf verhuren.
„Bij vele bedrijven is in
de cao geregeld dat
werken bij derden ver
boden is, maar het ge
beurt wel", aldus de on
dernemingsraad. De on
dernemingsraad verwijt
de overheid dat zij geen
enkele actie onder
neemt om 'deze schan
dalige situatie' op te los
sen.
VLISSINGEN - Het college van gede
puteerde staten wil voor de restaura
tie van zes molens in Zeeland een
totaalbedrag van bijna 350.000 gul
den beschikbaar stellen. Het gaat om
de molens 'De Hoop' in Serooskerke,
'De Koutermolen' in Hoedekensker-
ke, 'd Arke' in Oostkapelle, de Stan
derdmolen in Retranchement, de Ko
renmolen in Meliskerke en de koren
molen 'De Hoop' in Tholen.
Met de restauratie van de zes molens
is in totaal een bedrag van ruim elf
miljoen gulden gemoeid. De provin
ciale bijdrage wordt vastgesteld op 25
procent van de kosten. Andere subsi
diegevers zijn gemeenten en het rijk.
Het voorstel komt 26 april in de
staten. Gedeputeerde staten willen de
afdeling Zeeland van het Gilde van
Vrijwillige Molenaars een jaarlijkse
bijdrage van 750 gulden verlenen.
OOSTBURG De ambulancedienst van het Rode Kruis
in West-Zeeuwsch-Vlaanderen neemt volgende week de
eerste ambulancebus in gebruik. De dienst wil met de
gloednieuwe wagen een betere hulpverlening waarbor
gen. De bus heeft 150.000 gulden gekost. Woensdag wordt
het voertuig officieel aan de ambulancedienst overgedra
gen. De ziekenbus voorziet volgens J. Spaans, hoofd van
de West-Zeeuws-Vlaamse ambulancedienst, in een duide
lijke behoefte.
„Het probleem van het ziekenvervoer is om de patiënt zo
goed mogelijk te stabiliseren. Dikwijls is het zo dat het
slachtoffer van bijvoorbeeld een verkeersongeluk door het
transport in een slechtere conditie geraakt. In de bus is er
aanzienlijk meer ruimte op de patiënt te verplegen, zodat
er minder nadelige gevolgen van het vervoer moeten
worden gevreesd", aldus Spaans.
De nieuwe ziekenauto is uitgerust met een optimaal
afgeveerde brancardtafel, die de patiënten in hun stabiele
positie houdt. Verder is de wagen voorzien van een
hartbewakingsmonitor, en een volautomatische beade
mingsinstallatie. Niet voor niets worden dergelijke bussen
dikwijls als rijdende ziekenhuizen omschreven.
Chauffeur-monteur H. Minderhoud, één van de drie vaste
personeelsleden van de dienst, is zeer ingenomen met de
nieuwe aanwinst: „Wij zijn de eerste ambulancedienst in
Zeeuwsch-Vlaanderen die een bus in gebruik nemen. Tot
nu toe zag je er alleen af en toe een van het Brugse
ziekenhuis rijden. Daar hoeven we nu niet meer voor
onder te doen".
De ambulancebus wordt in ongeveer vijf jaar afgeschre
ven. Daarna wordt de auto als reservevoertuig ingezet. Of
er de komende jaren meer bussen worden aangeschaft kon
Spaans nog niet zeggen. Eerst moet worden afgewacht hoe
de wagen in de praktijk bevalt. De importeur draagt de
auto woensdag om 18.30 uur officieel aan de ambulance
dienst over. Een en ander zal plaatsvinden onder het
toeziend oog van de West-Zeeuws-Vlaamse huisartsen en
de Oostburgse ziekenhuisdirectie en -specialisten, in de
Volkswagengarage op het industrieterrein in Oostburg.
Henk Minderhoud in de nieuwe
betere verpleging van de patiënt".
ambulancebus: „Een
Suzanne Maarschalkerweerd voor het Veerse stadhuis waarin de eeuwenoude archieven zullen worden
opgeborgen.
Maar toen hun gebied zich uitbreid-
Dat is een van de bijzonderheden
die onlangs tevoorschijn zijn geko
men uit de tot nu toe ontoegankelij
ke archieven van de heren en vrou
wen van Veere. De gemeente Veere
stelde in augustus vorig jaar een
zogenaamde mediaeviste aan. Dat
is iemand die een grote kennis bezit
van de middeleeuwse geschiedenis
en beschaving en die werd gevon
den in de persoon van drs Suzanne
Maarschalkerweerd- Dechamps (28)
uit Helmond.
„Er zitten prachtige stukken ge
schiedenis in dat archief. Bijvoor
beeld de correspondentie uit de
Middeleeuwen die bewaard is geble
ven. Die is uniek, in ieder geval voor
Zeeland. Ik ben nog niet zó ver
gevorderd want er gaat ontzettend
veel tijd in zitten. Als je ziet wat ik
heb gekregen toen ik hieraan be
gon.... Het was een grote hoop on
geordend bijzonder stoffig papier.
Er zaten blaadjes tussen die, als je
ze aanraakte bijna uit elkaar vielen.
Maar het is enorm boeiend. Ten
minste als je van de Middeleeuwen
houdt. Ik kom dingen tegen waar
van ik nog nooit had gehoord. Bijna
niemand weet hoe belangrijk Veere
in die periode is geweest".
„Uit wat ik nu heb gevonden blijkt
dat die heren en vrouwen van Veere
'klein' zijn begonnen. Maar dankzij
Anna werden hun bezittingen
steeds groter, het archief wordt ook
wel het heerlijkheidsarchief .van
Veere genoemd. Die heerlijkheid
slaat dan op de oppervlakte van
hun eigendommen. Die reikten tot
in Frankrijk en België".
Volgens Suzanne Maarschalker
weerd waren de heren en vrouwen
van Veere eerst alleen georiënteerd
op Borsele en heetten dan ook de
heren en vrouwen van Borsele.
de en ze hun zaakjes vanuit Veere
begonnen te regelen noemden ze
zich liever de heren en vrouwen van
Veere.
Het 'Veerse gezelschap*had ook
veel op politiek gebied in de melk te
brokkelen. Zo werden zij de admira
len van de zeevloten van Holland,
Zeeland, Vlaanderen en Frankrijk.
Zij waren verantwoordleijk voor het
ontstaan van de stad Vlissingen.
Suzanne Maarschalkerweerd: „Vee-
V
(Advertentie)
Deze prijzen zijn overgenomen
uit het volledige prijzenoverzicht dat elke
14 dagen in Autovisie wordt gepublië
AC
100 1.8 (55 kW)
1001 8(66 kW)
100 2 0
100 2.0 aut,
100 CC 1 8
100 CC 2 0
100 CC 2 2
100 CC 2 2 aut
ALFA ROMEO
Alfa 33 13
Alfa 331.5
Alfa 33 1.5 Quadrifoglio
Alfa 33 4x4
Alfa 90 2.0
Alfa 90 2.0 Motronic
Alfa 90 Turbo diesel
Giulietta 16
Giulietta 2.0
Giulietta 2.0 Turbo Diesel
Sierra 2300 GL st.wagon I 33 362,-
Sierra 2300 Ghia 5-drs. 37 340,-
Sierra 2300 Diesel 3-drs I 28 108.-
Sierra 2300 L diesel 5-drs. I 30 722.-
Sierra 2300 GL diesel st.wag. t 34 866.-
Sierra 2800 XR4i t 45 095 -
Granada 2000 L I 28 380,-
Granada 2300 L f 29 942.-
Granada 2£^L stationw t 30 679.-
Granada diesel
Wagoneer
LAOA
1200 S
1 9 595.-
1200'Combi
1 12 595-
2105 N
t 1 1 985-
2105
t 12 550,-
2105 GL
1 13 095.-
1500 S Combi
t 11 894 -
1600 GL
f 13 995.-
Niva
1 19 995-
LAMBORGHINI
Ob aanvraag
LANCIA
f 12 500-
I 15 570-
t 18 690.-
I 22 990,-
I 26 735,-
I 27 260,-
25 590.-
t 27 765.-
1 29 110-
I 36 620 -
t 41 150.-
I 33 380 -
I 36 105-
Concord De L uxe
m24 500, J
Eagle
"*tH^>oo(^
ARO
10.1 Softtop
1 23 950,-
10.4 Hardtop
I 24 950,-
240B Softtop
1 27 950,-
243B Hardtop
f 29 500-
244D Hardtop
t 32 500.-
244B Hardtop
f 29 500.-
ASTON MARTIN
op aanvraag
AUDI
80 1.3 2-drs.
f 25 445-
90 1 6 4-drs
f 27 695-
80 16 4-drs aut
f 29 795,-
80 CC 1.6 4-drs
f 29 595.-
80 CC 1 6 4-drs. aut
1 31 695,-
80 CC 1 8 4-drs.
f 31 945-
80 CD 1.8
1 35 345.-
80 CD 1.8 aut
f 36 595,-
80 GTE
t 38 150-
80 1.6 diesel
l 29 245-
80 CC 1.6 diesel
1 32 195-
80 CD 1.6 diesel
1 36 445,-
90 2.0
1 42 995,-
90 2.2
I 45 645,-
90 Quattro 2 2
f 60 145-
316
31
320i
323i
518i
520i
525e
525 turbo diesel
525i
Geld lenen doe je niet iedere dag. Als je 't doet, doe 't dan via postgiro.
Dat is wel zo voordelig. En je doet 't gewoon thuis. Via een folder, waarin ook het
aanvraagformulier zit.
U vindt onze leenfolders op elk postkantoor. Maar u kunt ze ook
thuisgestuurd krijgen. Via de coupon hiernaast of (ma. t/m vrij. tot 21.00 uur) een
telefoontje met 06 -0400. En mocht u daarna nóg meer informatie willen, u kunt
ons ook elke werkdag tot 21.00 uur bellen op 058 - 95 8001
Stuurt u mij de folders 'Persoonlijke Lening'
en 'Doorlopend Krediet'.
I
Naam:
I
Deze bon in een envelop zonder postzegel
versturen naar: Administratiekantoor postgiro/
rijkspostspaarbank, afdeling Consumptief krediet,
Postbus 22000,8900 KA LEEUWARDEN.
Adres:
I Postcode/Plaats:
I
postgiro
rijkspostspaarbank
Oh
K
o,
re lag aan een doorgangsroute. Zo
kon het gebeuren dat de koning van
Schotland de heren en vrouwen
vriendelijk doch dringend verzocht
om hulp te bieden bij de doortocht
van de Schotten richting oorlog met
de Grote Turk. Bij Veere hebben
namelijk grote zeeslagen gewoed.
Omdat er op een gegeven moment
bleek dat de haven van Veere alleen
niet groot genoeg was, gingen de
heren en vrouwen op zoek en zo
stichten zij de haven in Vlissingen".
„Ik ben ook een brief tegengekomen
van de bisschop van Aberdeen. Die
schreef dat 'zijn mensen' schip
breuk hadden geleden bij Veere en
dat vele Verenaren goederen van de
boot hadden ingepikt. Uit een twee
de brief van de bisschop blijkt dat
de heren en vrouwen van Veere
hadden toegezegd hun best te zul
len doen om de spullen aan de
rechtmatige eigenaren terug te ge
ven. Ik heb ontdekt dat alleen de
inkomende post in het archief is
opgenomen. De brieven die vanuit
Veere werden verstuurd, zitten er
niet in. Daarom zal ik nog lang met
onderzoeken bezig zijn. Ik zal bij
voorbeeld naar Schotland afreizen
om daar in het archief te zoeken
naar brieven die afkomstig zijn uit
Veere. Die moeten namelijk érgens
zijn terug te vinden".
Ook van omkoperij was in de
middeleeuwen sprake, getuige
een brief die Suzanne tegenkwam.
Die was geschreven door de heren
van Veere aan hun vertegenwoor
diger in Mechelen. Die kreeg de
opdracht om een aantal vaten wijn
te schenken aan de klerken van de
Grote Raad van Mechelen (een
soort rechtbank) omdat die een
goed woordje moesten doen voor
de heren. „Maar hoe die vork nu
precies in de steel zat weet ik nog
niet, want nogmaals, ik ben ook
vele losse stukken tegengekomen
waarvan ik hoop dat ik de bijbeho
rende delen ook kan opdiepen".
Uit haar onderzoek blijkt inmiddels
ook dat in de tijd van de Hoekse en
Kabeljauwse twisten de heren en
vrouwen van Veere een belangrijke
rol speelden. „Zij kozen het ene
moment voor de Hoeksen en de
andere keer voor de Kabeljauw. Ze
hadden daar kennelijk kaas van
gegeten, want precies op het goede
ment kozen ze voor de ander., de
winnenden partij dus. Je kunt niet
zeggen dat de gezaghebbers van
Veere nu erg principieel waren. Ze
probeerden gewoon overal een
slaatje uit te slaan, ze moesten
overal beter van worden en dat is ze
in de Middeleeuwen aardig gelukt".
De heren en vrouwen van Veere
hebben ook gezorgd voor de
bouw van de Grote Kerk, een
beeldbepalend en beroemd bouw
werk. „in die tijd was het echt niet
zo dat er zo'n groot gebouw nodig
was om alle kerkgangers te kunnen
herbergen. Die kerk was zo groot
om alleen maar aan te tonen wat de
heren en vrouwen allemaal in hun
mars hadden. Het moest zo indruk
wekkend mogelijk zijn. Zij waren
ook verantwoordelijk voor de
bouw van het kasteel Sanden-
burgh, dat nu niet meer bestaat.
Dat was vroeger een groot cultu
reel centrum waar ook Erasmus
nog onderdak heeft gevonden".
Het werk dat de mediaeviste ver
richt is niet eenvoudig. Vier meter
materiaal heeft ze gekregen en alles
is geschreven in oudfrans, Oudne
derlands en Latijn. Dat was wel in
haar voordeel. Ze is afkomstig uit
het Franstalige deel van België,
studeerde Middeleeuwese geschie
denis aan de universiteit van Brus
sel en deed daarna archivistiek in
Amsterdam. Hoe gaat ze nu te werk
in die stoffige massa oud papier?
„Ik begin eerst te lezen, dan schrijf
ik in enkele woorden op om wat
voor soort stuk het gaat. Bijvoor
beeld een acte van kwijtschelding of
een stuk correspondentie. Vervol
gens beschrijf ik in het kort de
inhoud en dan begint het ordenen
van de zaken. Ik laat regelmatig de
resultaten zien aan professor Dek
ker. Die is rijksarchivaris van
Utrecht, maar tevens hoogleraar
archiefwetenschappen in Amster
dam. Dat is een hele plezierige
samenwerking".
Bij diezelfde professor Dekker wil
Suzanne Maarschalkerweerd ook
promoveren op een proefschrift dat
zij gaat maken over de 'heerlijk
heidsarchieven van Veere'. Zij ver
telt: „Dat kan ik mooi combineren.
Van de dingen die ik nu vind maak
ik ook weer aparte aantekeningen
voor de tijd dat ik aan dat proef
schrift ga beginnen".
Zij zegt dat er op dit moment nog
geen wetenschappelijke analy
se van haar 'vondsten' mogelijk is.
„Nee, de dingen hangen nog als los
zand aan elkaar. Maar ik heb dan
ook twee jaar de tijd (ik werk er
twee en een halve dag per week
aan) om de inventarisatie van dit
archief te voltooien". Een van de
dingen waar zij bijvoorbeeld bij
zonder benieuwd naar is, is de
manier waarop de heren en vrou
wen van Veere hun politieke macht
hebben verworven. Verder hoopt
zij een antwoord te vinden op de
vraag hoe Veere van zo'n belangrij
ke havenstad weer is teruggevallen
naar een klein stadje.
Zoals bekend wordt er op het ogen
blik in en aan de achterkant van het
Veerse stadhuis druk gewerkt aan
de bouw van een geheel nieuwe
archiefruimte. De meeste Veerse
stadsarchiefstukken liggen nu nog
opgeslagen in het gebouw van het
Rijksarchief in Middelburg en zul
len na de bouw naar Veere worden
overgebracht.
Naar verwachting kan dat gebeuren
in het begin van de maand septem
ber. Dan zal het nieuwe onderko
men officieel worden geopend en zal
de 'geïnteresseerde buitenstaander'
ook kennis kunnen nemen van en
kele delen uit het heerlijkheidsar
chief. Die zullen dan voor het pu
bliek tentoongesteld Het is echter
nog niet precies te zegden wanneer
het geheel vervolmaakt is. Dat
hangt af van de vochtigheidsgraad
in de Veerse archiefruimte. Die
moet eerst zodanig zijn dat de eeu
wenoude stukken daar niet door
beïnvloed worden.
Suzanne Maarschalkerweerd: „Die
vochtigheidsgraad is ontzettend be
langrijk. Want wanneer het vocht
eenmaal in die oude stukken is
getrokken, krijg je het er nooit meer
uit en dat zou natuurlijk eeuwig
jammer zijn".
Ingrid Russel