mm*
Kleinere plaatsingskans
studenten Zeevaartschool
Het water spoot
de 'Tjisjebinnen
7FELAND:
Drieduizend bezoekers
bij dag van het paard
AM2
Hoogseizoen rustig
DIRECTEUR REIKTE DIPLOMA'S UIT
Kolenomzet
Kanaalzone
teruggelopen
Zwaargewonde bij explosie
op zeiljacht Arnemuiden
Vaatje met
onbekende
inhoud
aangespoeld
Vi*'&
Zeezeiler
werd
snel gered
MAANDAG 2 JULI 1984
PAGINA 5
VUSSINGEN- Het toeristisch hoogseizoen is het algelnpen weekeinde
tamelijk rustig begonnen. In het kader van de vakantiespreiding sloten eerst
de scholen in Groningen. Friesland en Drente, maar van een opmars uit die
richting naar de Zeeuwse kust is nooit zo duidelijk sprake. Anders wordt dat
wanneer de schoolvakanties in Gelderland en Brabant aanvangen. Volgens
mej. Matty Hovestadt, adjunct directrice van de provinciale vvv Zeeland
moet de grote klap over veertien dagen worden verwacht.
Er was het afgelopen weekeinde wel sprake van een levendig verkeer op de
wegen naar de Zeeuwse kust, maar problee problemen deden zich daarbij met
voor. Het vrij rustige eerste vakantieweekeinde gaf een mooie gelegenheid om
loeiesinformatiesysteem dat op proef wordt toegepast aan de
praktijksituatie te toetsen Uit de gegevens van de computer oieek flat er
signalen over volle accomodaties door kwamen vanuit met name Domburg en
Zoutelande Uit het belangrijke toenstenopvanggebied de Kop van Schouwen
vielen die berichten nog niet te beluisteren, maar daar heeft men dan ook een
veel ruimere keuze uit verblijfsmogelijkheden.
Daar waar sprake was van een volle situatie' gold het voornamelijk de
kampeermogelijkheden. In andere verblijfssectoren zoals de hotel- en pension
sector was nog heel wat ruimte. Voor zover bij de provinciale vvv bekend was
hoefde er geen gebruik te worden gemaakt van overloopterreinen om niet op
reguliere campings te plaatsen vrijetijdsvierders tijdelijk onder te brengen
VLISSINGEN- Het maritiem instituut 'De Ruyter' begint nu ook steeds duidelijker te worden
geconfronteerd met de krappe werkgelegenheidssituatie. Nadat er tot voor twee jaar totaal
geen sprake was geweest van problemen rond de plaatsing van geslaagde cursisten en vorig
jaar na verloop van enkele maanden nog zo'n tachtig procent aan de slag kon komen zullen de
plaatsingskansen naar verwacht nu niet boven de zestig procent uitkomen.
Tot deze sombere vaststelling kwam die samenwerking tot de Laborato- vigatie-afdeling 40 (acht herexamens
directeur G. K. Brouwer zaterdag riumschool in Goes en beide pedago- en twee afwijzingen). De scheepswerk
tijdens een bijeenkomst rond de uit- gische academies in deze provincie, tuigkundigenafdeling leverde 47 ge
reiking van diploma's aan geslaagde Het Maritiem Instituut in Vlissingen slaagde kandidaten af Er moeten 23
studenten van het instituut, in de mag zich verheugen over een hoge kandidaten een herexamen afleggen,
sporthal van het internaat 'Onze score waar het gaat om het afleveren Drie cursisten werden afgewezen. De
Vloot' aan de Van Hogendorpweg in van geslaagde cursisten. Het aantal radio-officiersafdeling leverde vier ge-
Vlissingen. Volgens de heer Brouwer geslaagden bedraagt nu al tachtig slaagde cursisten af. Er kwamen er
is er niet zozeer sprake van coiyunctu- procent en die hoge score kan alleen negen in aanmerking voor een herexa-
rele problemen maar eerder van pro- nog maar beter worden als ook de men. Een cursist werd hier afgewezen,
blemen van structurele aard. Er wordt herexamen-kandidaten zonder kleer- Namens de vereniging van technici op
met minder mensen op minder eenhe- scheuren hun tweede kans wagen. Het scheepvaartgebied reikte ir. Van Ca-
den gewerkt. Daardoor lopen de aantal geslaagden bedroeg bij de na- pello aan scheepswerktuigkundige R.
plaatsingskansen terug. Om tege
moet te komen aan dc verminderde
vraag naar scheepsradiooffïcieren. in
H. Swanink uit Nuenen een geldprijs
uit van duizend gulden voor het uit
voeren van de beste afstudeerop
dracht. De heer Gerritsen van de
Federatie van Werknemers in de Zee
vaart reikte stimuleringsprijzen uit
aan H. Grootjans uit Nieuw Beijer-
land, L.A.J.J. van Ham uit Made en
mejuffrouw E P. Lagendijk uit Burgh-
Haamstede. De prijs van het konink
lijk college 'Zeemanshoop' voor het
aantal hoogste cijfers ging naar
N.W.A. Lens uit Oostvoorne. Op de
bijeenkomst werd verder nog het
woord gevoerd door voorzitter M.
Wiessner van de oudleerlingenverem-
ging 'De Ruyter' en door een verte
genwoordiger van de studentenraad
verband met een toenemende auto
matisering, is op het maritiem insti
tuut gewerkt aan een tussenoplossing
in de vorm van een opleiding die
betere mogelijkheden tot plaatsing
kan geven.
Directeur Brouwer haakte in zijn toe
spraak nog even in op de bezuini
gingsmaatregelen van de onderwijs
minister. Om daaraan tegemoet te
komen is het gewenst te komen tot
één inistituut voor hoger beroepson
derwijs in de provincie Zeeland. Op
het ogenblik is er al sprake van een
samenwerkingsverband van het Mari
tiem Instituut en het instituut voor
hoger beroepsonderwijs in Vlissingen.
Gestreefd wordt naar uitbreiding van
Ongeveer 1500 lege
whiskyflessen op
strand aangespoeld
WESTERSCHOUWEN Op* het
strand van Westerschouiven lat aan
Brouwershaven zijn zondag ongeveer
1500 lege Jlessen whiskey/lessen aan
gespoeld. De nog gesloten Jlessen heb
ben naar alle waarschijnlijkheid te
gen een zandbank aangelegen en zijn
door de hoge vloed op het strand
terechtgekomen. Personeelsleden van
gemeentewerken in Westerschouiven
hebben in de loop van zondag de
flessen opgeruimd.
TERNEUZEN De kolenaanvocr in
de havens van de Kanaalzone is tus
sen januari en juni met 140.042 ton
teruggelopen ten opzichte van dezelf
de periode in '83.
Er werd in de zeevaartseetor 447.728
ton aan vaste brandstoffen omgezet
tegen 587.770 ton vorig jaar.
De binnenvaart boekte een omzetver-
laging van 74.254 ton. Daar werd in
totaal 478.574 ton kolen verladen te
gen 552.828 tussen januari en juni '83.
Dit blijkt uit cijfers van het Haven
schap Terneuzen.
De zeevaart was de eerste vijf maan
den van '84 goed voor een goederen-
omzet van 3.178.538 ton. 14 427 ton
meer dan vorig jaar. Het aantal sche
pen dat werd gelost en geladen be
droeg 851, 26 minder dan in '83. De brt
nam daarentegen toe met 528.878 ton
tot een totaal van 4.123.043 ton.
In de binnenvaart steeg de goederen-
omzet met 205.312 ton tot 2.081.532
ton. Het aantal schepen nam toe met
121 tot 2348.
ARNEMUIDEN - Bij een explosie in een zeiljacht, dat lag afgemeerd in
de jachthaven Oranjeplaat bij Arnemuiden. is mevrouw R. uit het
Belgische Oostende zondagmorgen ernstig gewond geraakt. De vermoe
delijke oorzaak van de explosie, die het jachtje zeer zwaar beschadigde,
is vermoedelijk gaslekkage geweest. Het schadebedrag staat nog niet
vast, maar loopt in de duizenden guldens. Dc rijkspolitie te water stelt
een onderzoek in.
Op het jachtje bevonden zich zon- ziekenhuis in Vlissingen, waar ze is
dagmorgen even voor tien uur drie opgenomen. De brandweer van Ar-
leden van het gezin R. Mevrouw R.
verliet haar bed om koffie te zetten.
Toen ze de gaspit wilde aansteken.
nemuiden kwam wel ter plaatse,
maar hoefde niet in te grijpen. De
groep Veere van de rijkspolitie in
volgde een explosie. De kleding Serooskerke en de Technische Re-
van mevrouw R. vatte daarop cherchegroep van de rijkspolitie
vlam. Haar echtgenoot slaagde enn district Middelburg verleenden de
om de brandende kleding van zijn rijkspolitie te water bijstand,
vrouw uit te slaan. Het dochtertje
kon door een luik een goed heenko- De romp van het polyester schip is
men zoeken. Via jachthavenmees-
ter Van Belzen werden politie,
brandweer en ambulance gewaar
schuwd. Per ambulance is me
vrouw R. overgebracht
intact gebleven. Door de kracht
van de explosie van het propaan-
gas is de hele bovenkant van het
schip losgeslagen. In het schip zelf
werd nagenoeg alles vernield.
Drie zwaargewonden
ongeluk Aardenburg
AARDENBURG Drie jongelui uit
Maldegem zijn bij een verkeersonge
luk in Aardenburg zwaar gewond
geraakt. De 17-jarige P. C. J. V. en de
21-jarige P. van H. werden in kritieke
toestand naar het Sint Janshospitaal
in Brugge overgebracht.
G. J. M. van H. (19) werd zwaar
gewond naar het Sint Antoniuszie-
kenhuis in Oostburg gebracht De
bestuurder van de auto. G. M J. de L.
(19) werd licht gewond.
Het ongeluk gebeurde op de rijksweg
tussen Eede en Aardenburg. Door een
te hoge snelheid is de auto uit de
bocht gevlogen, botste tegen drie bo
men en kwam m de sloot tot stilstand.
De auto brak in twee stukken. De
bestuurder werd een bloedproef afge-
VROUWENPOLDER - De brandweer
van Serooskerke heeft zich zondag
middag ontfermd over een vaatje
met een brandbare inhoud, dat was
aangespoeld op het strand in de om
geving van camping Dc Zandpul na
bij Vrouwenpolder.
Op het blauwe vaatje, met een inhoud
van 20 liter, was een -inmiddels sterk
verweerd- etiket geplakt, dat in het
Engels aangaf dat het om een brand
bare stof ging. Verdere aanduidingen
ontbraken. Een woordvoerder van de
groep Veere van de rijkspolitie in
Serooskerke (W) zei te verwachten dat
de inhoud niet al te giftig zal blijken te
zijn. Dit maakte hij op uit de schroef-
dop. waarmee het vaatje was afgeslo
ten. Vaten waarin sterk vergif wordt
opgeslagen, zijn doorgaans op een
betere manier afgesloten, aldus de
woordvoerder.
SEROOSKERKE (W) - Dc 'Zeeuwse Dag van het Paard',
die de gelijknamige vereniging zaterdag voor de vijftien
de keer heeft gehouden op de terreinen van manege De
Eendracht in Serooskerke (W), heeft ruim drieduizend
bezoekers getrokken. Ze keken 's morgens naar de
keuringen van de ingezonden paarden, die waren onder
verdeeld in verschillende stamboekrassen. Tijdens het
middaggedeelte van de 'Zeeuwse Dag van hel Paard'
stonden de demonstralies centraal. Hoogtepunt hierbij
was het optreden van een zestienspan. Verder werd een
springconcours gehouden voor pony's in de klassen B., 1.,
M
Z.
Omdat 1984 het jaar van het trekpaard is. vond zaterdag
middag onder meer een demonstratie plaats van trekpaar
den die voor allerlei landbouwwerktuigen waren gespan
nen. Directeur van de Stichting Zeeuwse Dag van het
Paard, de heer J. H Lantinga. stelde na afloop dan ook dat
het 'schitterende programma' een van de redenen was
geweest voor de grote opkomst- van het publiek.
Tot dit programma hoorden onder meer demonstraties
van Shetlandpony's en Friese paarden, een concours met
trekpaarden en défilés met Shetlandpony's, New Forest-
ponv's. Welshpony's. Appaloosa-paarden en Fjordenpaar-
den. Verder waren er onder meer menwedstrijden van
pony's en paarden in verschillende klassen en opvoerin
gen met vier- en achtspannen, wat overging in de finale'
Het optreden van het zestienspan.
Uitslagenzie pagina 7)
Schrijfmachine
In dat bedrijf in Vlissingen is
de schrijfmachine een essen
tieel gereedschap om de ar
beid mee te verrichten. Vrij
dagavond brak dat een afde
lingschef danig op. Druk rege
lend en redderend was hij al
vanaf zijn binnenkomst bezig
geweest. Medewerkers kregen
hun werkinstructies. Dingen
werden nog eens extra gecon
troleerd en er vloeide menig
zweetdruppeltje, vooral de me
dewerkers kregen het danig
warm.
Na zo'n drieeneenhalf uur
werd de behoorlijk opgelopen
werkspanning ineens doorbro
ken. Door een verbaasde kreet
van de chef:Hè, waar is mijn
schrijfmachine, zo kan ik hele
maal niet werken".
Een spectaculair onderdeel van de Zeeuwse Dag van het Paard was het voorleiden van t
zijn reddingsvlot en waardoor de
Henk van de Weg toont zijn ARGOS-installatie. die hij meenam i
Middelburgse zeezeiler moeiteloos kon worden opgespoord.
HENK VAN DE WEG OVER SCHIPBREUK:
NEW PORT/VLISSINGEN „Toen heb ik verschrikkelijk
gehuild". De Middelburgse zeezeiler verhaalt van het
moment dat hij, zittend in zijn reddingsvlot, lijdzaam
moest toezien hoe zijn eigenhandig gebouwde negen meter
lange jacht 'Tjisje' zonk in de op die plek tweeéneenhalve
kilometer diepe Atlantische Oceaan.
Henk van de Weg, die meedeed aan ..Ik had geen tijd om bang te zijn. Ik
de Trans-Atlantische race OSTAR geloof in God en het was mijn tijd
voor solozeilers, komt na zijn red- nog niet",
ding op adem in de finishplaats
Newport. Rhode Island. De 'Tjisje'
zonk in 'het zicht van de haven'; hij
was 'nog slechts' vijfhonderd kilo
meter verwijderd van zijn einddoel
Newport in de Verenigde Staten.
Snel
Van dc Weg was snel gered. Hij
werd vrijdagmorgen omstreeks
kwart voor tien (mwart voor
Het was geen aanvaring met een Nederlandse tijd) gesignaleerd
walvis, zoals de wedstrijdorganisa- d°or de Amerikaanse kustwacht,
tie vrijdag had gemeld. ,,Ik ben zo'n anderhalf uur nadat hij de
gewoon aangevallen door een orca. 'Tjisje' had verlaten. Ruim een half
een zwaardwalvislaat Van de Weg
telefonisch weten vanuit Newport,
waar hij momenteel de eerder gear
riveerde Nederlandse deelnemer
aan de OSTAR Wytze van der Zee
helpt met de proviandering en het
vaarklaar maken voor de terugreis.
„Ik ben hier door een hoop mensen
heel goed opgevangen en kan m'n
gedachten nu weer een beetje orde
nen". vertelt Henk van de Weg ruim
twee etmalen na de onfortuinlijke
gebeurtenis op de Atlantische Oce
aan. Letterlijk onfortuinlijk, want
de Middelburgse zeiler was voor
deze reis niet verzekerd. De drieën-
veertigjarige Van de Weg zit nu uur later, nadat zijn positie was
financieel volkomen aan de grond, aangegeven met rooksignalen en
Hij had wel een verzekering voor een radiobaken werd hij door een
zijn schip, maar één voor 'normaal helikopter van dc Canadese kust-
gebruik'. De verzekeringsmaat
schappij sloot hem voor de duur
wacht van zijn vlot gehaald, cn
Yarmouth op Nova Scotia
vande race uit. Dat is heel gebrui- gebracht. De ARGOS-installatie
kelijk in de zeilracenj. De maat- had ervoor gezorgd dat de positie
schappijen
dat tijdens zo'n van de Middelburgse zeezeiler pre-
reis onderbemand en een grote cies bekend was bij de reddings
kans op gevaarlijke situaties
sprake is van een risicoconcentra
tie. aldus de tussenpersoon van Van
de Weg's verzekeringsmaatschap
pij. De Middelburgse zeiler heeft
nog geprobeerd voor de OSTAR een
verzekering af te sluiten bij de
Lloyds verzekeringsbeurs in Lon
den. maar de premie was zo hoog port gebracht, waar hij zoals al
dat dit financieel met haalbaar gezegd de meeste tijd doorbrengt
ploeg, zodat men nauwelijks moei
te had Van dc Weg te lokaliseren.
„Ik zal verschrikkelijk in de put.
maar die vliegers van de kust
wacht hebben me fantastisch opge
vangen". zegt de Middelburger en
thousiast. Nog dezelfde dag is Van
de Weg naar de finishplaats New-
op de 'Royal Leerdam' van Van der
Zee.
Twee dagen voor het drama had
Van de Weg nog ter hoogte van
Sable Island In zeer zwaar weer
gezeten Hoge zeegang, vijftig kno
pen wind. Een waterhoos was hem
op twee mijl gepasseerd, maar de
'Tjisje' had zich kranig gehouden.
Probleemloos ging hij voort op het
stormfokje. Van de Weg was blij met
het rustige weer. die vrijdag. „Ik
voelde me afgedraaid, een kruising
tussen een slingeraap en een ge
klutst ei".
Henk van de Weg vertrok maandag
2 juni uit het Engelse Plymouth Hij
was éen van de 92 solozeilers aan de
OSTAR-race, de Observer Europ I
Singlehanded Transatlantic Ocean
Race In Henks categorie, de Klasse
V verschenen tien deelnemers aan
de start Het is de klasse van de
kleinste schepen. In totaal deden
tien Nederlanders aan de race mee.
De ondergang van de 'Tjisje' is een
dubbel trieste gebeurtenis, omdat
Henk van de Weg er uitstekend
voorstond Zijn kansen op de over
winning in de klasse V waren zeer
groot. Hij lag eersts in het klasse
ment op het moment dat zijn jacht
in de diepte ging, maar dat hoorde
Van de Weg pas na het ongeluk,
toen hij in Newport was De Middel
burger had zijn positie wel kunnen
weten als hij dat gewild had. want
de wedstrijdorganisatie zond regel
matig radioberichten uit. waarin
werd gemeld hoe de verschillende
zeilers ervoor stonden. „Ik heb met
opzet niet naar die radio-uitzendin-
gen geluisterd". Van de Weg was
bang fouten te maken onder de
spanning van de wetenschap eerste
te liggen „Maar ik heb gewoon goed
gezeild. Dat is alleen maar mogelijk
als je één bent met je omgeving,
alleen met die balans kun je je
helemaal concentreren. Het is dub
bel jammer dat het zo is afgelopen,
nu ik weet dat ik er zo ontzettend
goed voorstond' yerzucht de Mid
delburgse zeezeiler
Gevecht
Henk heeft vrijdag meer dan een
uur gevochten voor het behoud van
zijn jacht. De Middelburger lag te
kooi toen een orca zich met een
enorme klap aan bakboordzijde in
het voorschip boorde, waar onmid
dellijk een scheur ontstond van een
halve meter bij zes centimeter. 'Als
een hamerslag met een verschrik
kelijk grote moker' en 'egn knal als
van een kanonschot', zo omschrijft
de onfortuinlijke Middelburger de
dreun, die de agressieve zwaard
walvis aan de 'Tjisje' uitdeelde.
Gezien heeft Van de Weg de roofvis
niet, maar toen hij na de klap, die
hem uit de kooi had geslingerd, aan
dek kwam. zag hij dat het water in
heftige beroering was, ondanks het
zeer rustige weer op dat moment
„Woest water, vlak bij de boot en
overal kolkingen. Toen dacht ik aan
een orca". vertelt Van de Weg Het
water spoot naar binnenVeel kit
en een chemisch middel, dat in het
water hard wordt, mochten echter
met baten De Middelburger had
even de indruk dat het nog wel zou
lukken, maar de waterdruk van
buiten was te groot Na een half uur
staakte hij zijn pogingen „Ik moest
realistisch zijn" Hij liet zijn red
dingsvlot te water en besloot tot het
allerlaatste moment te wachten
Dat moment kwam bijna drie kwar
tier later. Met twee blikken bier een
Edammer kaasje en zijn ARGOS-
installatie. een plaatsbepalingssvs-
teem. dat gebruik maakt van satel
lieten, klom hij in het reddingsvlot.
Maar niet voordat hij een noodsig
naal had uitgezonden Nog geen
minuut nadat hij de 'Tjisje' had
verlaten verdween -het voorschip
onder water Het.achterschip richt
te zich op en zo gleed het jacht in de
diepte. „Toen kwam hij plotseling
horizontaal te liggen, met het dek al
onder water. Zij is rechtstandig,
met de mast keurig overeind, gezon
ken Mijn schip stierf', zegt Van de
Weg met een van tranen verstikte
stem
De Middelburgse zeezeiler Henk van de Weg bij de helikopter van de
kustwacht, die hem na de schipbreuk met de 'Tjisje' uit zee oppikte