ZEE
\mbtenarenacties treffen
jok de telefoondiensten
Gestolen goed gedijt niet
Ankerplaatsen Westerschelde
taboe voor overslaan van gas
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Geka Dordrecht verlengt Zevenaarhaven Temeuzen
ÏRTRAGING POSTBESTELLING
almanak
Minister doet beroep
op inventiviteit
Vrouw (73)
gedood bij
auto-ongeluk
Draaibrug
spzc a
DINSDAG 25 OKTOBER 1983
ÏRN'EUZEN Het hei- en bouwbc-
E ijfGeka bv uit Dordrecht begint in
i lember met de verlenging van de
renaarhaven in het havengebied
iTemeuzen. Het Havenschap Tor
ino heeft Geka het karwe
ml. Het bedrijf kwam bij de aanbe-
rding, een paar weken geleden, als
g gdkoopste' uit de bus met een
ij jchrijving van 8.520.000 gulden.
Voor dat bedrag levert Geka ook de
damwand.
Het havenschap kon kiezen uit twee
firma's Ballast Nedam uit Amstel
veen had ingeschreven voor een be
drag van 5 658 000 gulden, exclusief
de damwand. waarvoor het haven
schap zelf het materiaal zou aanko-
pen.Het schap had daarvoor ongeveer
drie miljoen gulden uitgetrokken,
maar de inschrijving van Geka bv viel
zo voordelig uit, dat maandag werd
besloten het bedrijf het hele karwei,
compleet met de damwand. te gun
nen. Als alles volgens plan verloopt,
kan de verlengde Zevenaarhaven vlak
voor de zomer van 1985 in gebruik
worden genomen Het havenschap
wil. omdat de verlenging veel voorde
liger uitvalt dan was aangenomen, op
korte termijn ook een begin maken
met bijkomende werken in het gebied
rond de Zevenaarhaven Daarbij gaat
het om de verlegging van de Zweden-
weg, waardoor de bedrijven Aug de
Meijer en Elocoat wat meer ruimte
krijgen, het verzetten van bolders en
het verharden van de kade langs de
Zevenaarhaven en de aanleg van een
stuk spoorlijn, speciaal voor Elocoat
ambtenaren. ,,Wij zullen in uw belang
het verzet organiseren en leiden
betoogde de districtsbestuurder.
OES Op verschillende plaatsen in Zeeland zijn ambtenaren maandag in beweging
tkomen tegen de voorgenomen korting van 3,5 procent op de ambtenarensalarissen. Zo
fbben PTT-ers van het telefoondistrict Breda - dat onder meer de provincie Zeeland beslaat
iijdens bijeenkomsten in Goes en Breda besloten vandaag (dinsdag) model- en stiptheidsac- WcrkpIüütSBll
a te ondernemen. Voorlopig duren deze modelhandelingen, in het kader van de
genaamde 'zachte actie', tot 2 november voort. Op die datum volgt zoals bekend een overleg
a de gezamenlijke bonden van overheidspersoneel met regeringsvertegenwoordigers,
model- en stiptheidsacties zullen schonken aan slecht of onjuist gea- treedt. Zeker is dat de te bestellen
iden tot vertragingen in het tele- dresseerde poststukken, frankering post in ieder geval later dan gebruike-
ondistrict. De acties worden uitge- van de post en de maximum gewichts- lijk aankomt, zei Tim Meeuwis
srd bij bijvoorbeeld de telefonische grens van postvrachten, die bestellers
n uitgangen' van het bedrijf, mee mogen nemen. Verder nemen de U UI O IIS tt'Ct'C It
de nummers 004, 007, 008 en actievoerders maximaal verlof op en De leden van de afdeling Goes t-an de
10. Verder zal het PTT-personeel houden ze zich precies aan gestelde ABVA KABO besloten maandag-
Krachten voor het schakelen van tijden, zoals die voor onder meer de avond tijdens een vergadering in 'De
co-en televisieverbindingen model kantinepauzes gelden. Persvoorlich
ter dan gebruikelijk
:orts zullen de actievoerders over-
•rk weigeren .Daarnaast volgen ze
veiligheidsvoorschriften bij het ge-
van dienstauto's stipt op Bij
kabelleggen wordt eveneens mo-
gewerkt.
asiotte voeren de PTT-ers vrijdag,
310.30 tot 11.00 uur. een stiptheids-
ie uit bij al het telefoonverkeer ^rui",n.Ke" 's
streeks half tw
- - Sladsschuur' in Goes om deel te
poeren. Ook het ophetlen van sto- ter Tiny Meeuwis van het postdistrict nemen aan twee demonstraties één
aen bij alle hoofdafdelingen neemt Middelburg kon nog moeilijk aange-
in Vlissingen en een in Middelburg.
Morgen, woensdag wordt uit solida
riteit met de medewerkers bij de PSD
meegedemonstreerd op het Veerplein
in Vlissingen. Dinsdag 1 november
zal de afdeling deelnemen aan een
demonstratie op het Damplein in
Middelburg. Ambtenaren, trendvol-
KRUININGEN - De brandweer van 5ers c" uitkeringstrekkers die daar-
aandagmiddag om- aan meedoen vertrekken dinsdag om
n streetis nan twee uilecrukt voor een ha'f l'en vanaf de Oostwal in Goes.
brand la«ss rijksweg 58. De brand Dn Mte ««tayhnor-
ging gepaard met enorme rookont- vverd bijgewoond door zo 11 100 men-
beslag. ven in welke mate vertraging op-
'Vuilverbranding'
langs rijksweg 58
De Zeeuwse Organen voor Overleg
(OVOI van de sociale werkvoorzie
ningschappen De Zuidhoek. De Be-
tho. Dethon, Werkplaatsen Walche
ren en het administratief diensten
centrum (ADZ) hebben zich maandag
in Goes beraden over eventueel te
ondernemen acties tegen de bezuini
gingsplannen. Daarbij waren be
stuurders van CFO en ABVA/KABO
aanwezig. De vergadering besloot in
ieder geval deel te nemen aan de voor
1 november aangekondigde demon
stratieve vergadering in Middelburg.
Afhankelijk van het overleg tussen de
minister van binnenlandse zaken en
de centrale ambtenarenorgamsaties
zullen de OVO's zich beraden over
eventueel te ondernemen actie's. In
een telegram aan de ministers van
binnenlandse en sociale zaken heb
ben de OVO's nog eens onderstreept
dat zij zullen waken voor een nog
verdere aantasting van de rechtsposi
tie van de werknemers in de sociale
werkvoorziening
i ontstaan
inzienlijk aantal lijnen in Den Haag
gedurende dit half uur onbereik-
lur zijn. Het gaat evenwel nog niet wikkeling. Het
Been blokkade, vertelde actieleider doord?1 een ho°» a,v,al en stro, 'fngs Districtsbestuurder T B Jacobs van
van der Post van het telefoondis- de "Jksweg in brand was gestoken. de Abva Kabo Zeeland noemde de
Breda. brandweer rukte uit met een hoge- voorgenomen korting op de ambtena-
en één lage druk en achttien brand- ren-salarissen tijdens de bijeenkomst
Inr/Aorf/iZ/in/» weerheden. De bluswerkzaamheden in Goes maandagavond'pure verlak-
tblUtSttlLing namen ongeveer anderhalf uur in be- kerij ,.U wordt willens en wetens
(verwachting is dat voorts de slag. Afgelopen week werd ter hoogte door dit kabinet bedrogenstelde hij.
«(bestelling in Zeeland te maken van Rilland eveneens een hoop afval ..Maar we zullen ze in het Catshuis
rijgt met vertraging door acties van in bmnd gestoken. De politie is er nog wakker houden Ook vanuit Zeeland"
rT-personeel. In verschillende kan- niet achter wie daarvoor verantwoor- Naar mening van Jacobs is de tijd
delijk is.
wen van het postdistrict Middel-
irg is besloten stiptheidsacties te
idememen. Het personeel van de
xrsorteercentra Middelburg, Goes,
jssingen, Oosterhout en Terneuzen
naar het zich laat aanzien ook
lfeda,« is maandagavond met de
ïptbeidshandelingen begonnen,
(t is de bedoeling dat ook deze
[ties tot 2 november voortduren.
gezamenlijke bonden van over-
eldspersoneel ondersteunen de tijde-
;ie nauwgezette aanpak. Overigens
fbben de personeelsleden van het
ÏT-expeditieknooppunt Roosen-
ulen van de voorsorteercentra Ber-
op Zoom en Hulst besloten niet
ede stiptheidsac ties deel te nemen
(actievoerende PTT-ers vertragen
^allerlei manieren de postbestelling
lïereerst werken ze niet over. Daar
sast hanteren ze nauwkeurig het
bnstrooster. Postvervoerders hou-
bach aan de maximum snelheden,
wordt uitgebreid aandacht ge-
aangebroken voor hard verzet van de
ZEEUWSE
Boek
Mogen wij u even iets vra
gen". informeerde een me
vrouw mede namens haar
in die Middelburgse win
kel met al eerder door ande
ren gelezen boeken
Dat mocht. De verkoper bleek
een meegaand type
Jn dit boek staat", zo sprak
de vrouw - een exemplaar op
de toonbank leggend - ..voorin
de naam Joost En onze zoon
keet ook zo. Wij hebben hem
eo'n boek voor zijn verjaardag
gegeven. En nu denken wij dat
hij liet hier is komen verkopen,
omdat-ie om geld verlegen zat
Het was zo'n lange slungel.
Hunt u zich daar iets van
herinneren?"
De verkoper wist het niet
Haar hg had wel een idee.
Binnenkort is het sin
terklaas". zo sprak hij met
vooruitziende blik. ..Koop dat
hoek terug en geef het hem als
surprise. Aan zijn reactie kunt
dan wel zien of hij het was
Ja en dan zeker het risico
lopen dat hij het de volgende
weer hier komt inleve-
bedacht de vrouw. Het
voorstel sprak haar kennelijk
"iet zo aan.
Ze zag tenminste af van de
koop. Veelbetekenend keken
heide echtelieden elkaar aan.
toen ze weer buiten stonden.
Was hun zoon nou ja of nee
daar binnen geweest?
Joost mag het weten!
GOES Met een extra beroep op
'de creativiteit en de inventiviteit'
van de medewerkers van rijkswa
terstaat en de aannemers die be
trokken zijn bij de compartimen-
teringswerken in de Oostersehelde
wil minister drs. N. Smit-Kroes
(verkeer en waterstaat) het nieuwe
tekort op het Oosterscheldcproject
met ruim een derde beperken. Het
nieuwe tekort ontstaan in de
eerste zes maanden van dit jaar
bedraagt zoals gemeld 105 miljoen
gulden. Volgens de minister moet
op de uitvoering van de werken in
hel oosten van de Oostersehelde
(onder meer de aanleg van de
Oesterdam, Philipsdam en het
Bathse Spuikanaal) ongeveer 38
miljoen kunnen worden bespaard.
In de maandag naar de Tweede
Kamer gezonden veertiende voort
gangsrapportage over de Ooster-
scheldewerken staat evenwel nog
niet hoe dat moet gebeuren.
Tot 1 juli van dit jaar is aan de
werkzaamheden voor de beveili
ging van het Oosterscheldegebied
in totaal 4,5 miljard gulden uitgege
ven. Te besteden is nog bijna 3
miljard, zodat het prijskaartje voor
het Oosterseheldeproject inmid
dels het bedrag van bijna 7.5 mil
jard vertoont Uit het financiële
overzicht Dij de voortgangsrappor
tage blijkt dat 1983 en 1984 dure
jaren voor de uitvoenng van de
werken zijn. Dit jaar wordt 900
mijjoen uitgegeven en volgend jaar
Minister Smit-Kroes
940 miljoen. In de daaropvolgende
jaren zullen de uitgaven sterk te
ruglopen. Maar dan is het einde
van de Oosterscheldewerken ook in
zicht
Vertraging
De toename van de kosten wordt
voor een belangrijk deel veroor
zaakt door vertraging in de uitvoe
ring. onder andere bij het matten-
leggen. en de daaruit voortvloeien
de hogere exploitatiekosten Te
genvallers bij het mattenleggen
waren het slechte weer in de begin
fase, problemen met de zuigmond
van de mattenlegger Cardium
waardoor de eerste de beste mat al
werd opengescheurd en de langer
dan geplande inwerkperiode. Om
toch het voorgenomen tijdstip van
voltooiing van de stormvloedke
ring te halen (oktober 19861. is
besloten de bouw en plaatsing van
de pijlers, de andere betonelemen
ten en de schuiven te versnellen. Zo
zullen alle 63 dorpelbalken met in
23 maar in 15 weken op maat
moeten worden gemaakt. Door bij
het plaatsen van de schuiven en de
bewegingswerken in de stroomgeu-
len Schaar en Roompot uit te gaan
van een 120-urige werkweek kan
een tijdwinst van 10 weken worden
behaald. En het monteren van de
schuiven zal niet 22 maar 19 maan
den in beslag nemen. Een en ander
betekent extra kosten, maar die
liggen toch aanzienlijk lager dan
wanneer het gereedkomen van de
pijlerdam verder in de toekomst
zou worden opgeschoven
Alleen al de exploitatiekosten van
het mattenlegbedrijf hebben een
verhoging van 35 miljoen gulden te
zien gegeven. De versnelling van de
bouw en het plaatsen van schuiven,
verkeerskokers, landhoofdelemen-
ten en dorpelbalken kost 19 mil
joen gulden meer Voor de funde-
ringsmatten is sterker bovendoek
gebruikt (5 miljoen) en de aanpas
sing van de grindzakken om de
pijlervoeten vergde 4 miljoen extra
Maar er zijn ook wat meevallers te
boeken Het verdichtingsschip Mv-
tilus bleek zijn werk bijvoorbeeld
beter dan verwacht te hebben uit
gevoerd (besparing aan grind- en
grondverzet 2 miljoen gulden) en
onderdelen van de apparatuur aan
boord van dit schip kunnen elders
worden gebruikt (een positief resul
taat van 3 miljoen gulden)
TERNEUZEN Bergers van Van
den Akker uit Vlissingen zijn
maandagochtend op hel Kanaal
Gent-Terneuzen begonnen niet het
leeghalen van het ruim van het
gezonken Belgische binnenschip
'Salto'. Het schip zonk een week
geleden, nadat bel eerst aan de
grond was gelopen op de Wester-
schelde en daarbij een scheur in de
scheepswand had opgelopen.
Zonder veel problemen bereikte de
DRAAIBRUG De 73-jarige me
vrouw B. M. de Smidi uit Sluis is
maandagavond omstreeks half zeven
bij een verkeersongeval op rijksweg
58 Draaibrug Oostburg om het leven
gekomen.
De vrouw zat in een personenauto,
bestuurd door de 76-jarige J. P. L. uit
Sluis, die op de rijksweg - komend uit
richting Draaibrug - nabij De Liter
met een snelheid van plusminus 80
kilometer per uur achterop een trac
tor met daarachter twee aanhangwa
gens reed.
L werd bij het ongeval zwaar gewond.
Hij werd met been- en nbbreuken per
ambulance overgebracht naar het
Sint Antoniusziekenhuis in Oostburg
De brandweer van Aardenburg ver
leende assistentie om L. uit zijn be
narde positie te bevrijden. De auto VLISSINGEN - De directeur Seheep-
werd geheel vernield. vaart en Maritieme Zaken in het
De tractor, eigendom van de firma De district Scheldemond, N. M. Bollen
F uit Breskens. werd bestuurd door die tevens rijkshavenmeester is.
K D. de P uit Schoondijke heeft een aantal beperkende maatre
gelen afgekondigd om het oneigen
lijk gebruik van ankerplaatsen op de
'Salto' de Temeuzense binnen-
vaartsluis, maar m de sluis maakte
het schip plotseling water De Sal
to' werd snel naar het toelei-
dingskanaal van de middensluis -
die niet wordt gebruikt - geloodst,
waar het schip heel snel zonk.
Van ripn Akker heeft van de verze
keringsmaatschappijen opdracht
gekregen de lading hoogwaardig
metaal zo snel mogelijk boven wa
ter te halen. In het ruim liggen 160
spoelen metaaldraad met een ge
wicht van vijf tot zes ton per stuk
De 'Salto' moest die in Gent afleve
ren Maandag bleek dat het agres
sieve kanaalwater de spoelen nog
niet of nauwelijks had aangetast. Ze
werden een voor een met behulp
van een kraantje op het dek van het
bergmgsvaartuig Onrust' gehesen
Bij het karwei - dat nog zekei
anderhalve week in beslag neemt
zet Van den Akker duikers m.
REEKS BEPERKENDE MAA TREGELEN DGSM
Westerschelde legen te gaan. Het
betreft een verbod om op die plaat
sen lading over te slaan, te bunkeren,
te bevoorraden, afvalolie te lossen en
tanks te reinigen en te ontgassen.
Ook mogen er op deze ankerplaatsen
geen reparaties en onderhoudswerk-
Contract order
Maasvlaktecentrale
vandaag getekend
ROTTERDAM (GPD) De gemeente
Rotterdam en de Koninklijke Maat
schappij De Schelde ondertekenen
vandaag hel contract voor de leve
ring van de ketelinstallatie, die ko-
lenstook in de elektriciteitscentrale
op de Maasvlakte mogelijk moet ma
ken.
Rotterdam stelt voor de ombouw van
de centrale tot het geschikt maken
voor kolenstook 1.25 miljard gulden
beschikbaar, waarmee men zich aan
past aan het door de minister van
economische zaken gevoerde beleid
Dat beleid behelst het gebruik van
een verscheidenheid aan brandstoffen
die voor de produktie van elektrische
energie in Nederland gebruikt wor
den.
De Koninklijke Maatschappij De r£l
Schelde haalt met de levering van de
ketelinstallatie een opdracht van 400 Overslag van gevaarlijke lading, zoals hier tussen twee gastankers, is
miljoen gulden binnen verboden op ankerplaatsen op de Westerschelde
in a
GOES Een geluk bij een
ongeluk, en gestolen goed
gedijt niet. Twee gezegden
die in ieder geval opgaan
naar aanleiding van een
inbraak in het open jonge
rencentrum 't Beest te
Goes. In de nacht van zon
dag op maandag bleken na
melijk uit dal gebouw twee
zangzuilen en een verster
ker te zijn gestolen.
Die apparatuur stond in de
muziekruimte van het
Beest, maar toen de mede
werkers van lie stichting
jeugd en jongerenwerk
Goes maandag in het ge
bouw kwamen en de in
braak ontdekten bleek dal
het materiaal spoorloos
was verdwenen evenals de
dader van het misdrijf.
Daar kwam verandering in
toen in de loop van maan
dag bij de recherche van de
Goese gemeentepolitie een
telefoontje binnenkwam
van de collega's uit Gouda
die meldden dat ze twee
zangzuilen en een verster
ker hadden gevonden in een
auto. die werd bestuurd
door J R S uit Amster
dam
Die auto was evenals de
muziekapparatuur gesto
len Dat had S in Gouda
gedaan Met het voertuig
was hij naar Goes gereden
om daar de inbraak te ple
gen en vervolgens zette hij
weer koers richting rand
stad. Onderweg kwam hij
echter m aanrijding met een
andere auto
En omdat S dacht dat dat
wel eens slecht voor hem
kon aflopen koos hij het
hazepad Dat nam evenwel
de bestuurder van de ande
re auto met en die zette de
achtervolging in. Tegen Ro
zenburg werd S. klemgere
den waarna de politie kon
worden gewaarschuwd. Die
ontdekte de diefstal van de
auto en de geluidsappara
tuur
zaamheden worden uitgevoerd. De
maatregel is in het bijzonder bedoeld
voor schepen met een gevaarlijke
lading.
Schepen die deze handelingen toch
willen uitvoeren, mogen dit alleen
met toestemming van de rijkshaven
meester en op een aantal speciaal
daartoe aangewezen ankerplaatsen,
zoals Wielingen Noord en Zuid. E ve
ringen. Middelgat. Springergeul en
Put van Terneuzen. Zeegaande gas
tankers mogen alleen buitengaats
wachten op orders, op een ligplaats of
het wisselen van bemanning. Hier
voor zijn de ankerplaatsen Steenbank
en Wielingen <bij de loodsboot-sta
tions i de aangewezen plaats. In geval
van overmacht, zoals bijvoorbeeld
slecht weer. ongunstig getij, strem
mingen of scheepsdefecten kan de
rijkshavenmeester een ankerplaats
aanwijzen en nadere voorschriften ge
ven. Toestemming voor schoonmaken
en ontgassen wordt slechts verleend
tot 31 juli 1985. om de havenbeheer
ders in de gelegenheid te stellen facili
teiten te scheppen voor het uitvoeren
van deze werkzaamheden.
Minder veilig
De maatregelen zijn getroffen omdat
in de afgelopen jaren in toenemende
mate op ankerplaatsen in de Wester
schelde activiteiten werden ont
plooid die normaal gesproken in ha
vens dienen te worden uitgevoerd.
Het overslaan van gevaarlijke lading
izoals gasi was een van de aanleidin
gen voor ingrijpen. Een ankerplaats
op een rivier is altijd minder veilig
dan in een havenbekken. Schepen
kunnen op drift raken, er kan onge
wenste beweging ontstaan door golf
slag, hel gevaar voor aanvaring is
groter door passerende schepen en
hij ongevallen kan minder snel hulp
worden geboden. Ook de controle
door de bevoegde autoriteiten ver
loopt moeilijker op ankerplaatsen
huiten havens dan erin.
Het overslaan van niet gevaarlijke
lading, zoals bulkstoffen (graan, ert
sen steenkool), wordt niet verder Inge
perkt
De genomen maatregelen hebben
slechts tot doel. gevaarlijke situaties
te voorkomen waarbij schepen met
een gevaarlijke igasilading een extra
risico opleveren