Peter Post
heeft de
situatie met
Jan Raas
onderschat
TOUR DE FRANCE OP RADIO EN TELEVISIE
Zeeuwse kopmaner wordt
veel te diep gegraven
ATERDAG 25 JUNI 1983
PZC/ tour '83
29
zoeken had maar dit voorjaar, aan het
begin van het seizoen, kreeg ik toch
weer een positieve instelling. Ach.
dacht ik. het kan allemaal best mee
vallen. Maar dat was niet zo".
Peter Post zegt nog steeds -verrast te
zijn door de beslissing van Raas om
op te stappen, wat er toe leidde dat de
wereldploeg wielrennen uit elkaar
viel. Raas meegeteld, kondigde het
halve team ontslag aan: Johan van
der Velde. Leo van Vliet. Cees Priem,
Geldkwesties? Geen coureur die me
daarin wat kan verwijten. Teveel
autoriteit? Ik ben in de loop der jaren
sterk veranderd. Ik vind mezelf erg
toegankelijk. Veel soepeler dan vroe
ger. Ze kunnen met mij veel kanten
op, zoals bij het bepalen van een
programma. Daar kan het niet aan
liggen. En Raas... Raas kreeg de ploeg
naar zijn zin. Op zijn verzoek gingen
en kwamen er renners. Daarm: ik
snap het niet". Jan Raas kijkt naar
fan Raas heeft nog maar net alle snot van zijn gezicht en nog maar net wat sap spuitend met
Ide bidon vanaf zo'n dertig centimeter in zijn wijd open gesperde mond gejaagd of de
nobilofoon kraakt. „Hier de een voor de twee". Het is stinkend heet, daar op die
arkeerplaats waar Raas in een ploegleiderswagen uitblaast van een rit in de Ronde van
iwitserland. „Hier de een voor de twee". Peter Post dus, die achter een groepje is blijven
ijden en nog binnen moet komen. „Hier de twee", antwoordt Jan Raas droog. „Heb ik het
oed dat we met de wagens links voorbij de finish moeten zijn?" Raas: „Dat heeft u goed een".
Dank u twee. Uit". Jan Raas kijkt kwajongensachtig op en zegt: „Zie je nou wel dat Post en
gewoon met mekaar praten". Het hindert hem hoe journalisten speuren naar oorzaak en
evolg van zijn breuk met Raleigh, met Peter Post. „Jullie graven soms veel te diep. Jullie
er teken soms dingen die er helemaal niet zijn".
nds een gesprek waaruit tenslotte
i vrijdag 29 april de definitieve ont-
igmelding van Jan Raas kwam,
idden Peter Post en hij elkaar bij de
irl van de Ronde van Zwitserland
inge week niet meer gesproken. Het
terzien verliep koeltjes: het contact
(durende de dagen dat Raas in koers
ook eigenlijk precies zoals Jan
tik aas aangaf in een van zijn vele
immiere verklaringen rond zijn ver-
ek. zakelijk ging het wel, maar in het
ersoonlijke vlak stond de stand op
al Raas: „We zeggen alleen nog het
jognodige tegen elkaar". Dat is bij
ander weinig geweest, zo wist ex-
taleigh-renner Frank Hoste van zijn
toegere ploegmaats. „Ik hoorde dat
amper met elkaar praten". Er zijn
esprekingen binnen de ploeg ge-
test waarbij Peter Post Jan Raas
it heeft betrokken. Post„Mijn me-
ïjatanders van nu. zijn mijn tegen-
iders van straks. Daar hou ik
(leening mee"
'wijgzaam
n Raas is zwijgzaam tegenover de
'jj portjournalistcn en dat kost hem
khtbaar moeite. Hij verontschul-
B(t zich. „Jullie hebben dit keer
ns- 'tinig aan me". Raas wil niet door
eter Post gepakt worden op uitspra-
die hij gezien de ingangsdatum
an de officiële transferperiode niet
lag doen voor 1 oktober. „Na alles
rat er geschreven is en door alles
it er aan geruchten verspreid
irdt, zou ik een hele hoop kunnen
willen zeggen maar ik doe het
rt".
Hen menen dat Jan Raas zfjn beslis-
>k: tig om Peter Post de rug toe te keren
irt I minstens een jaartje eerder nam
an de afgelopen 29e april, doch dat
M lijkt niet zo. Jan Raas: „Zo zeker en
Jdefinitief was dat niet. Ik twijfelde.
iUl a het vorige seizoen zette ik voor
xA Kelf een aantal zaken op een rijtje.
>19 ivond dat ik bij Post weinig meer te
ruim 150.000 gulden gaat bedragen. In
de Ronde van Zwitserland had het
misschien nog meer kunnen worden
als Johan van der Velde bereid was
geweest een vierde Italiaans aanbod
in overweging te nemen.
Hij werd benaderd door ploegleider
Dmo Zandegu die van geld geen pro
bleem wilde maken Van der Velde
hield de boot af (..Ik zie het in die
ploeg niet zitten") en deed dat ook
toen Zandegu twee Nederlandse jour
nalisten vroeg om te peilen of Van der
Velde door de taalbarrière de secun
daire voorwaarden wel goed had be
grepen. een villa in de buurt van
Bergamo, een auto van de sponsor en
tenminste acht keer per seizoen gratis
vliegreizen voor hem en zijn vrouw
naar Nederland Het besluit van Raas
om weg te gaan. blijkt voor Johan van
der Velde aanleiding geweest om ook
op te stappen. „Ik speelde al wel
langer met het plan om eens ergens
anders te gaan kijken, maar dan gaf
de vriendschap in de Raleigh-ploeg
voor mij steeds de doorslag om te
blijven Van die oude sfeer is door het
Ludo Peeters, Adne van Houwelin-
gen, Ad Wijnands en Jacques Hane-
graaf. Van Leo van Vliet en Cees
Priem staat vast dat ze met Jan Raas
meegaan Over de anderen wordt on
duidelijk of geheimzinnig gedaan
maar van belang is dat niet omdat een
feit als een paal boven water staat:
hun vertrek bij Post heeft direct of
indirect te maken met de beslissing
van Jan Raas. En Peter Post weet
echt niet („Ik zweer het") wat Jan
Raas zó dwars zit dat er niet langer
valt samen te werken. Ook niet wat
hij in de ogen van de anderen die
opstappen fout deed.
„Want ik heb nooit gehoord dat er
echt grote klachten bestonden. Na
tuurlijk waren er van tijd tot tijd
problemen, waar niet, maar die zijn
steeds uitgepraat. Na zo'n gesprek is
voor mij een incident over. Zo niet,
dan zeg ik het. Zo denkt blijkbaar
niet iedereen erover. Ik zou niet
weten wat er is blijven wringen.
het plafond en zegt: „Ik snap niet dat
hij dat niet snapt. Snapt ie dat écht
niet? Ik dacht toch dat hij dat niet
snapt. Snapt ie dat écht niet? Ik
dacht toeh dat hij het verschrikkelijk
goed begrepen had. Nou. dan moet hij
maar eens langskomen als hij het wil
weten". En als Post dat niet doet?
Raas: „Dan zal ie het nooit weten.
Want verder praat ik er met geen
mens over. Nooit niet".
Van alle renners die aan het wiel van
Jan Raas uit de ploeg gaan. is Johan
van der Velde het vrolijkst gestemd
Want hem wacht „het grote geld" Hij
had met Raas meegekund. maar erg
serieus is daar niet over gesproken.
„Want", legt Van der Velde uit, „van
wege de financiën had dat geen zin. Ik
kan naar Italië en wat ze me daar
bieden..." Wat bieden ze dan? Van der
Velde: „Een hoop. Een hele hoop..."
Dat blijkt bij'na het drievoudige te zijn
van wat hij nu verdient waardoor zijn
geschat jaarsalaris volgend seizoen
vertrek van al die renners en met
name van Raas straks niks meer
over. Vandaar
Zwak huwelijk
Over Johan van der Velde toont Peter
Post zich het minst teleurgesteld.
„Ach, Italië... Dat type koersen ligt
hem erg goed... Dat geld... Ik begrijp
het wel. Bovendien liet Van der Vel
de het mij heel keurig weten en dat
kan ik niet van iedereen zeggen. Van
de meesten moest ik het uit de krant
lezen. Alleen Leo van Vliet, die heeft
het me ook correct verteld". Van
Vliet: „Hij was erg teleurgesteld. Ik
denk dat Post die hele situatie met
Raas wat onderschat heeft. Natuur
lijk wist hij dat er wat broeide en dat
het allemaal niet zo lekker zat, maar
dat het zó ver zou komen heeft hij
volgens mij nooit gedacht. Het is een
hele slepende zaak geweest. Tja, hoe
zal ik het uitleggen... Een wat zwak
huwelijk waarvan degene die het in
stand wil houden ondanks alles toch
verrast wordt door de scheiding. Dat
is het ongeveer".
Jan Raas spreekt tegen dat op dit
moment zeker is dat behalve Priem en
Van Vliet meer renners die hun ver
trek aankondigden met hem mee
gaan. Als Jacques Hanegraaf dat leest
is hij of diep teleurgesteld in Raas. óf
hij weet van misleidende manoeuvres
en raakt derhalve met verontrust.
Hanegraaf namelijk. „Raas wilde me
graag hebben. We kwamen tot wat je
noemt een principe-akkoord Anders
was ik nooit bij Post weggegaan" Wie
ook met Raas had meegekund, is Bert
Oosterbosch maar hij zei neen. Oos
terbosch: „Ik ben al eens weggelopen
en ik was dolblij dat Post me terug
nam. Ik heb m'n lesje wel geleerd..
Hetzelfde zegt verzorger Ruud Bak
ker die ooit bij Peter Post vertrok om
met Didi Thurau naar Belgie te gaan,
welk avontuur slecht afliep. „Door
Post ben ik uiteindelijk goed terecht
gekomen dus die laat ik niet meer
vallen Toen Raas me vroeg heb ik
meteen „neen" gezegd. Met veel pijn
in het hart want ik vind hem een
moordgozer Bij iedere andere ploeg
leider had ik voor Raas gekozen"
Ruud Bakker bezegelde die trouw aan
Post door een vierjarig contract te
tekenen. Ook eerste mecanicien Jan
Legrand blijft en zoals de stand van
zaken in de Ronde van Zwitserland
was. loopt memand van het personeel
over naar Jan Raas
Als Raas' nieuwe sponsor is de naam
genoemd van een warenhuisketen,
hetzelfde concern dat in de zomer
van vorig jaar het bericht in de
publiciteit bracht van een beoogde
samenwerking met Peter Post. Jan
Raas ontkent dat bedoeld bedrijf zijn
nieuwe werkgever wordt en ook wil
hij niet bevestigen dat hij met een
geheel nieuwe ploeg bezig is. „Het
kan toch ook zo zijn dat ik met Priem
en Van Vliet naar een al bestaande
ploeg ga". Volgens Raas was hij al
zeker van een nieuwe sponsor op het
moment dat hij de samenwerking
met Peter Post opzegde. Hij bestrijdt
de berichten dat dat niet zo was. Hij
spreekt ook tegen dat hij verschillen
de ploegleiders benaderde: „Het om
gekeerde is waar: zij belden mij". En
Jan Raas ontkent ook dat hij zich in
de aanbieding heeft gedaan voor een
jaarsalaris van rond 250.000 gulden.
„Dat is allemaal onzin. Heel grote
onzin".
Florent van Vaerenbergh, Belgisch
ploegleider, zegt van met. Dat het
geen onzin is dus Jan Raas en hij
kennen elkaar Toen Raas in 1977 uit
Jan Raas in zijn eerste profjaar deelt
tijdens het nationaal kampioenschap
in Hoogerheide Peter Post mee dat hij
wegens kramp de strijd moet staken.
onvrede wegging bij Post en overstap
te naar Frisol kreeg hij Florent van
Vaerenbergh als ploegleider. Met hem
won hij zijn eerste grote koersen:
Milaan-San Remo en de Gold Race
Van Vaerenbergh: „Begin mei (dus na
29 april, red.) werd ik via de Zeeuwse
oud-renner Wim Dubois gebeld door
Jan Raas. Ik schrok van het bedrag
dat hij moest hebben 12 miljoen
Belgische francs voor hem en een stel
Nederlanders. Daarvan zou er vijf
miljoen (250.000 gulden, red i voor
hem zijn en de rest (350.000 gulden,
red voor die ploegmaats"
„Gezien dat bedrag zag ik het meteen
somber in, maar ik ben toch gaan
proberen. Na drie dagen van inten
sief werken onder zakenmensen liet
ik hem weten dat ik er geen kans toe
zag. Tel de Belgen erbij die nodig
waren om de ploeg te completeren,
pak de bijkomende kosten voor per
soneel. reis en verblijf en je zit op een
jaarbudget van 30 miljoen Belgische
francs (1,5 miljoen gulden, red.). Dat
kreeg ik niet voor elkaar. Kort daar
na belde Lomme Driessens (vroeger
ploegleider van o.a. Coppi, Van Looy
en Merckx, red.) me. We hebben van
uit vroegere samenwerking nog
steeds een erg goed contact. We wis
selden wat gegevens uit over hel plan
van Raas. Ik heb begrepen dat hij het
voor elkaar kreeg. Lomme is er een
die niet zo gauw schrikt van hoge
bedragen. Dat scheelt".
Lomme Dnessens
Etappe
overzicht
met winnaars
Het overzicht van de etappes
van de Tour de France ziet er,
met (tussen haakjes) de Neder
landse winnaars in de aan
komstplaatsen, als volgt uit:
Vrijdag 1 juliproloog, Fonte-
nay-sous-Bois (ind. tijdrit), 5,5
km (1981. Johan van der Melde);
zondag 3 juli 2e etappe. Sois-
son—Fontaine-eu-Pire (ploegen
tijdrit), 100 km,
maandag 4 juli: 3e etappe, Va
lenciennes—Roubaix, 149,5 km;
woensdag 6 juli 5e etappe, Le
HavreLe Mans. 254 km,
donderdag 7 juli: 6e etappe.
Chateaubriant—Nantes (ind.
tijdrit), 58,5 km. (1938, Gerrit
Schulte; 1974, Gerard Vianen;
1980 Jan Raas; 1981, Ad Wij
nands).
zaterdag 9 juli. 8e etappe. La
Rochelle—Bordeaux, 219,5 km,
(1952. Hans Dekker; 1953 Jan
Nolten; 1954, Henk Faanhof;
1955. Wout Wagtmans; 1965, Jo
de Roo; 1976. Gerben Karstens;
1980, Cees Priem).
zondag 10 juli 9e etappe. Bor
deaux—Pau. 203 km. 1938, Theo
Middelkamp; 1978. Henk Lub-
berding; 1980. Gerrie Knete-
mann);
maandag 11 juli: 10e etappe,
Pau—Bagneres-de-Luchon. 198
km:
dinsdag 12 juli: He etappe, Bag
neres-de-Luchon—FLeurance.
176 km (1975, Theo Smit. 1979.
Gerrie Knetemann, proloog);
woensdag 13 juli: 12e etappe,
Fleurance—Roquefort-sur-Soul-
zon. 254 km:
donderdag 14 juli: 13 etappe,
Roquefort-sur-Soulzon—Aunl-
lac. 200,5 km:
vrijdag 15 juli 14e etappe. Auril-
lac—Issoire. 147 km;
zaterdag 16 juli: 15e etappe,
Clermont-Ferrand—Puy de Do-
me (ind. tijdrit, 15,6 km. (1976 en
1978, Joop Zoetemelk);
zondag 17juli 16e etappe, Issoi
re—St.-Etienne, 144.5 km. (1980,
Joop Zoetemelk).
maandag 18 juli- 17e etappe,
La-Tour-du-Pin—AIpe d'Huez.
223.5 km. (1976 en 1979, Joop
Zoetemelk: 1977 en 1978, Hermie
Kuiper; 1981, Peter Winnen);
dinsdag 19 juli: rustdag:
woensdag 20 juli: 18e etappe.
Alpe d'Huez—Morzine. 247,5 km.
(1982. Peter Winnen),
donderdag 21 juli 19e etappe.
Morzine—Avonaz (ind tijdrit),
15 km:
vrijdag 22 juli: 20e etappe, Mor-
zine-Dijon, 282 km. (1977, Gerrie
Knetemann)
zaterdag 23 juli: 21e etappe. Dij
on— Dijon imd tijdrit). 50 km.
zondag 24 juli Alfortville—Pa
rijs, 195 km, 11968. Jan Janssen.
1976. Gerben Karstens. 1978,
Gerrie Knetemann)
Totaal aantal kilometers:
3807,5.
De Ronde van Frankrijk zal tradi
tioneel door de NOS op de voet
worden gevolgd. Zowel radio als
televisie zullen dagelijks reportages
verzorgen over de ontwikkelingen
in Frankrijk. De televisie zal dat
doen via gedeeltelijk rechtstreekse
uitzendingen en gedeeltelijk samen
vattingen. Het commentaar wordt
verzorgd door Marl Smeets en Hein-
re Bakker.
De NOS-radio brengt, zoals de laat
ste jaren gebruikelijk, het program
ma 'Radio Tour de France'. De stu
diopresentatie is in handen van
Klaas Samplomus (eerste uur van
14.03 tot 15.00), Fred Racké (tweede
uur van 15.03 tot 16.00) en Koos
Postema (derde uur van 16.03 tot
17.00 en op de zondagen ook het
vierde uur van 17.03 tot 18.00). Ver
slaggevers in Frankrijk zijn Theo
Koomen. Harne Jansen en Hennie
Ruckert.
Laatstgenoemde verzorgt dagelijks
vanaf 18.00 uur (Ned. tijd) ook een
Tour-reportage voor de Wereldom
roep en komt 's morgens in het
programma Nieuwslijn Europa (van
10.00 uur tot 11 00 uur Ned. tijd) met
een terugblik op de vorige dag en een
voorbeschouwing op de etappe van
die dag. Verder zal de Wereldomroep
dagelijks tussen 17 30 en 18.25 uur
een finishreprotage verzorgen die net
als de andere programma's van de
Wereldomroep worden uitgezonden
op de volgende frequenties in de 31
en 49-meterband: 9895, 5955 en 6020
kHz.
De BRT-televisie zal elke dag een
rechtstreekse uitzending verzorgen
van de laatste kilometers en de aan
komst. Verslaggever is Mark Van
lombeek
Het volledige uitzendschema van de
Nederlandse en Belgische televisie
ziet er als volgt uit:
NOS
Vrijdag 1 juli: Nederland 2; 15.00-
18 00 uur, proloog. Rechtstreeks ver
slag van de individuele tijdrit Fonte-
ney-sous-Bois. Nederland 1; 23.45-
00.45 uur. Samenvatting tijdrit.
Zaterdag 2 juli: Nederland 2; 15.00-
18.00 uur. Rechtstreeks verslag Nog-
ent-sur-Marne-Créteil. Nederland
18.00-18.30 uur. Samenvatting.
Zondag 3 juli: Nederland 2. 15.00-
18.00 uur Rechtstreeks verslag Sois-
sons-Fontaine-au-Pire Nederland 1,
19.00-49.55 Samenvatting.
Maandag 4 juli: Nederland 2, 14.15-
16.10 uur. Rechtstreeks verslag Va-
lenciennes-Roubaix Nederland 2;
18.15-18.40 uur Samenvatting Ne
derland 2; 22.45-23.15 uur. Filmver-
slag
Dinsdag 5 juli: Nederland 2. 18.15-
18 40 uur. Samenvatting Roubaix-Le
Havre.
Woensdag 6 juli: Nederland 2, 18.15-
18 40 uur Samenvatting Le Havre-
Le Mans
Donderdag 7 juli: Nederland 2; 18 15-
18.40 uur Samenvatting Chateau-
briant-Nantes
Vrijdag 8 juli: Nederland 2; 18.15-
18 4P uur. Samenvatting Nantes-St.
Pierre d'Oleron.
Zaterdag 9 juli: Nederland 2, 15.55-
16.50 uur. Rechtstreeks verslag La
Rochelle-Bofdeaux. Nederland 2;
18.00-18.30 uur. Samenvatting.
Zondag 10 juli: Nederland 2; 15 40-
16.50 uur Rechtstreeks verslag Bor-
deaux-Pau Nederland 1: 19 00-19 55
uur Samenvatting.
Maandag 11 juli: Nederland 2; 15 15-
16 50 uur Rechtstreeks verslag Pau-
Luchon. Nederland 2; 18 15-18 40 uur
Samenvatting. Nederland 2; 22 45-
23 00 uur. FUmverslag.
Dinsdag 12 juli: Nederland 2. 18.15-
18 40 uur Samenvatting Luchon-
Fleurance
Woensdag 13 juli: Nederland 2; 18 15-
18 40 uur Samenvatting Fleurances-
Roqueforl-sur-Soulzon
Donderdag 14 juli: Nederland 2.
15 30-16 40 uur. Rechtstreeks verslag
Roquefort-sur-Soulzon-Aurillac Ne
derland 2.18 15-18.40 uur Samenvat
ting.
Vrijdag 15 juli: Nederland 2: 15 50-
16 50 uur Rechtstreeks verslag Au-
rillac-Issoire Nederland 2; 1815-
18.40 uur. Samenvatting
Zaterdag 16 juli: Nederland 2. 15.15-
17 30 uur. Rechtstreeks verslag Cha-
malieres-Puy-de-Dome. Nederland 2,
18.00-18,30 uur. Samenvatting.
Zondag 17 juli: Nederland 2; 15.50-
17 00 uur Rechtstreeks verslag Cler-
mond-Ferrand-St Etienne Neder
land 1. 19.00-19.55 uur. Samenvat
ting.
Maandag 18 juli: Nederland 2 16 30-
18 00 uur Rechtstreeks verslag La
Tour du Pin-Alpe d Huez. Nederland
2; 18.15-18 40 uur. Samenvatting. Ne
derland 2; 22.55-23 10 uur Filmver-
slag.
Dinsdag 19 juli: Rl'STDAG.
Woensdag 20 juli: Nederland 2.16 10-
17 20 uur. Rechtstreeks verslag Alpe
d Huez-Morzine Nederland 2. 18 15-
18 40 uur. Samenvatting. Nederland
'2: '22.45-23.00 uur Filmverslag.
Donderdag 21 juli: Nederland 2;
15.30-16.50 uur Rechtstreeks verslag
Morzine-Avoriaz. Nederland 2: 18.15-
18.40 uur Samenvatting.
Vrijdag 22 juli: Nederland 2; 16.50-
17 40 uur Rechtstreeks verslag Mor
zine-Dtjon Nederland 2. 18 15-18 40
uur Samenvatting
Zaterdag 23 juli: Nederland 2 15 15-
16 05 uur. Rechtstreeks verslag Dij-
on-Dijon. Nederland 2, 17 30-18 30
uur. Samenvatting
Zondag 24 juli: Nederland 2. 15 45-
17.05 uur Rechtstreeks finishverslag
Alfortville-Parijs Nederland 1; 19 00-
19.55 uur Samenvatting.
BRT
Vrijdag 1 juli: 16.50-17 35 uur TV 1.
Proloog Rechtstreekse reportage
van de tijdrit Fontenay-sous-Bois.
Zaterdag 2 juli: 15.45-16 35 uur TV 1
Nogent-sur-Marne-Creteil.
Zondag 3 juli: 15 45-16 45 uur TV 1.
Ploegentijdrit Soissons-Fontaine-
au-Pire
Maandag 4 juli: 14 45-16 05 uur TV 1.
Valenciennes-Rouba i x
Dinsdag 5 juli: 16.45-17 55 uur TV 1
Roubaix-Le Havre.
Woensdag 6 juli: 15.45-17.00 uur. TV
1 Le Havre-Le Mans
Donderdag 7 juli: 16.00-17 05 uur TV
1 Tijdrit van Chateaubnant-Nantes
Vrijdag 8 juli: 15 15-16 20 uur TV 1
Nantes-St Pierre d Oleron
Zaterdag 9 juli: 15 55-16 5P uur. TV
1 La Rochelle-Bordeaux.
Zondag 10 juli: Tussen 15.00-18.00
uur. TV 1 Bordeaux-Pau
Maandag 11 juli: 15 15-16.35 uur. TV
1 Pau-Luchon.
r TV 1
Dinsdag 12 juli: 15 45-16 30 U
Luchon-Fleurance.
Woensdag 13 juli: 15.35-16.3P uur
TV 1. Fleurance-Roquefort-sur-Soul-
zon
Donderdag 14 juli: 15.30-16.35 uur.
TV 1 Roquefort-sur-Soulzon-Auril-
lac
Vrijdag 15 juli: 15.50-16.35 uur. TV 1
Aurillac-Issoire
Zaterdag 16 juli: 15.15-16.30 uur. TV
1 Chamalières-Puy de Dome
Zondag 17 juli: 15.50-16 45 uur TV 1
Clermond-Ferrand-St Etienne
Maandag 18 juli: 16.30-17.45 uur. TV
1. La Tour du Pin-Alpe d'Huez.
Dinsdag 19 juli: RUSTDAG.
Woensdag 20 juli: 16 10-17.05 uur TV
1 Alpe d'Huez-Morzine
Donderdag 21 juli: 15 30-16 35 t
TV 1 Morzme-Avoriaz Individuele
tijdrit
Vrijdag 22 juli: 16 50-17 25 uur. TV 1.
Morzme-Dijon
Zaterdag 23 juli: 15 15-15.30 uur TV
1 Dijon-Dijon. Individuele tijdrit.
Zondag 24 juli: 15.45-16.50 uur. TV 1.
Alfortville-Parlis.