Volkstuinvereniging wordt
ledolven onder aanvragen
Een kopzorg voor de vrouw
HUMANISTISCH
VORMINGSONDERWIJS
ethouder opent nieuw terrein aardenburg
Schilderijen van Roger de Kerf
in burgerzaal stadhuis Hulst
PZC/ streek
Als je iets fout
doet, knaagt het
beestje in je buik
jnAG 13 MEI 1983
1ST 'Zeeuwse mutsen.... een Hoewel er maar weinig mensen zijn van de burgerdracht is de streek- boerinnen zich kone:
-ST 'Zeeuwse mutsen.... een
»org voor de vrouw'. Onder deze
is tot en met 31 juli in het
Itkmuseum De Vier Ambachten
dt Steenstraat in Hulst een ten-
Bstelling te zien over Zeeuwse
erdrachtmutsen. De tentoonge-
it mutsen maken deel uit van de
angrijke collectie van mevrouw
Kam-de Feijter uit Wissenker-
5e heeft mutsen uit heel Ncder-
Alleen de Zeeuwse uit de collec-
njn in het museum te bewonde
raar is ze nu al bezig met het
anelen van de hoofdbedekkingen
boerinnen. „Hoeveel ik er heb?
cat zegt toch niets. Het gaat om
schoonheid en de zeldzaamheid
ce mutsen", vindt ze. De laatste
iisze intensiever met haar collec-
ezig dan voorheen. Haar gezin
bnderem en het werk van haar
burgemeester van Axel) hebben
altijd belet zich ten volle op haar
y te storten. Nu haar echtgenoot
*nsioneerd schiet er aanzienlijk
tijd over.
*gon met het bewaren van mut-
'an haar familie, moeder, groot
eer Ze vond het zonde om die
il sea en kappen weg te gooien. Na
I* »P van tijd was er echter geen
temeer van 'bewaren', maar van
imelen' en groeide haar collectie
«hg. Ze is nu één van de weinigen
sderland met een gedegen collec-
Hoewel er maar weinig mensen zijn
die mutsen verzamelen constateert
ze toch een toenemende belangstel
ling van jonge mensen voor de muts.
Maar ook is er naar de smaak van
de verzamelaarster een verkeerd
gerichte belangstelling voor de muts.
„Er bestaat nu een manie om poppen
in klederdracht te maken. Vaak wor
den voor deze poppen orginele, goede
mutsen verknipt! Dit is werkelijk
doodzonde. Het is net zoiets als uit
een kostbare antieke atlas de kleur
platen scheuren", zegt ze misprij
zend.
Kleding is altijd al aan mode onderhe
vig geweest. Voor de stads- en burger
bevolking wisselde het modebeeld
wat sneller en voor de bewoners van
het platteland verliep deze ontwikke
ling wat trager. Uit het modebeeld
van de burgerdracht is de streek-
draeht ontstaan. Over de juiste oor
sprong is weinig bekend. Had men op
het platteland minder behoefte aan
het nieuwe, het onbekende? Kon men
oude. niet versleten kleding niet weg
doen? Vond men dit verspilling van
geld, of was men minder mobiel en
daardoor minder op de hoogte met
wat er aan nieuwe mode gebracht
werd? Opvallend is dat juist op het
platteland kostbare sieraden en dure
stoffen werden gedragen. Wel is be
kend dat m de zestiende en zeventien
de eeuw de streekdrachten zijn ont
staan. Meerdere streken hadden daar
bij een eigen muts. Aanvankelijk een
kleinp muts met oorijzers, maar gelei
delijk aan kreeg de muts meer allure.
Vooral in de kustprovincies, waar de
boerinnen zich konen hullen in kost
baarheden. werden de mutsen ware
pronkstukken. Ook plaatselijk of
streeksgewijs groeiden bepaalde ken
merken.
In Zeeland zijn te onderscheiden de
'Sluiermuts' (de keuvel) op Schouwe-
n-Duiveland. Tholen, Sint-
Philipsland en Noord-Beveland; de
'Hul' op Zuid-Beveland. Walcheren en
in Axel; de 'Cornet' in het Land van
Cadzand en de 'Vlaamse muts' in het
Land van Hulst. Een deel van deze
mutsen zijn vervaardigd uit kant
Kloskant. die in Beveren-Belgisch
Waasland werd geklost en via kantba
zen in Nederland werd verkocht per
el.
Hans Vonk.
Een 'Vlaamse muts' uit het Land van Hulst.
BIERVLIET Als ze aan kinderen uitlegt hoe ze tegen het leven
aankijkt zegt ze: „Wij hebben gn almachtig iemand, geen telefoontje met
boven om te vragen: heb ik het nou goed gedaan? Een ander kan bidden
of smeken, wij moeten naar ons binnenste kijken. We hebben allemaal
een groot beest in ons lichaam. Dat zit in je buik, dat is je geweten. En
gaat dat beestje aan je knagen, dan zit er iets verkeerd. Dus dan weet je
gelijk of je 't goed of slecht hebt gedaan. Dat gaat kriebelen in je buik".
Anita en John van der Rijk uit noemd. want wij zijn dus tijdens die
Biervliet geven Humanistisch Vor- cursus getrouwd"
mingsonderwijs (HVOi op vijf De twee en binnenkort drie jaar
Zeeuws-Vlaamde basisscholen: vier durende opleiding voor HVO-
in Temeuzen en één in Breskens. vakleerkracht heeft de vorm van
Eén uur in de week praten ze met een applicatiecursus in avonduren
vijfde- en zesdeklassertjes over wat en weekends, afgewisseld met sta-
vroeger een beetje hoogdravend 'le
vensvragen' werden genoemd. Ani
ta heeft laatst een project van zeven
weken over 'gevoelens' gedaan. Hoe
voel je je? En laat eens iets van je
gevoelens blijken via toneel, een
rollenspel, collages en in een kring
gesprek. „Mijn doelstelling was
en dat heb ik ook gezegd voor we
begonnen dat we binnen de groep
vrij over gevoelens konden praten.
Dat ging allemaal fantastisch En ze
vonden het ook jammer dat het
ophield. Maar ik herhaal het ge
woon. want iedere keer als ik de
klas binnenkom, dan vraag ik: hoe
voelen we ons vandaag? En dan
wordt er gewoon verteld. Dan zie je
al gelijk wat er speelt bij de kinde
ren. Daar kun je ook op inspelen".
John van der Rijk besteedde aan
dacht aan kernenergie en kerwa-
pens („dan kom je uiteindelijk te
recht bij de ordinaire straatruzie")
en liet er kinderen een mening over
vormen,
Geen reclame
Voor ze aan een cursusjaar begin
nen spreken ze één ding af: „We
geven geen straf, geen repetities,
geen huiswerk en geen punten" En
verder krijgen de kinderen in hün
taal te horen wat humanisme is.
Dus dat beestje in je buik. „Wij gaan
géén reclame maken voor het Hu
manistisch Verbond, dat zeggen we
ook naar de scholen toe. naar de
kinderen toe. We gaan jullie niet
klaarstomen om dadelijk als raszui
vere humanisten in de wereld te
staan. We gaan gewoon op basis van
het menszijn met elkaar, werken.
Nemen ze dan later toch een gods
dienst aan: nou prima. Dat moeten
ze helemaal zelf weten".
Anita en John van der Rijk zijn de
enige HVO-leerkrachten in Zeeuw-
sch-Vlaanderen. John (35) is oor
spronkelijk rooms-katholiek opge
voed. Op zijn drieëntwintigste kap
te hij met zijn geloof. „Omdat ik
sterke twijfels heb aan de manier
waarop men in de rk kerk om
springt met mensen. Een eenvoudig
voorbeeldje? Als de mensen gingen
trouwen moesten ze eerst bij me
neer pastoor komen en die zou dan
wel eens precies vertellen hoe ze 't
wel en hoe ze 't niet moesten doen.
Toen kreeg ik al grote twijfels. Hoe
kan een vrijgezel nou weten hoe het
liefdesleven in een gezin gaat?" Via
een kennis kwam hij in contact met
het Humanistisch Verbond, dat in
Zeeuwsch-Vlaanderen net een
beetje aan de weg begon te timme
ren. Hij werd secretaris en raakte
via een themadag betrokken bij het
Humanistisch Vormingsonderwijs.
Dat was in Zeeuwsch-Vlaanderen
totaal onbekend. „Er kwamen men
sen van de overkant over praten.
Daar was Anita ook bij. Zij deed aan
die cursus mee. Ik had er veel
belangstelling voor. En toen ben ik
ook naar die cursus gegaan. Dat is
me ontzettend goed bevallen. Wij
worden het HVO-bruidspaar ge-
De Van der Rijks moesten
naar Middelburg, naar het
humanistische 'Jacob Roggeveen
huis'.
Pittig
,Het is een hele pittige, zware
cursus", zegt John. Anita: „Je
wordt totaal binnenstebuiten ge
keerd". John: „Je kunt het onge
veer vergelijken met de sociale
academie. Het eerste jaar zijn daar
bijvoorbeeld vijftig leerlingen en
op het eind gaan er dertig af. Zo is
dat bij ons dus ook geweest. Je
wordt totaal binnenstebuiten ge
keerd. Als je met kinderen wilt
werken, moet je zelf met je gevoel
kunnen omgaan. Dat is tijdens de
cursus duidelijk gebeurd. We zijn
door hele diepe dalen gegaan. Ie
dereen trouwens. Door middel van
de groep kom je daar weer uit. Die
stuurt je bij in het verwerken van
je emoties. Dat is bij vrijwel ieder
een gelukt. Eentje viel er buiten de
boot. Je komt daar toch als een
ander mens uit.
Een sterk voorbeeld. Ik werkte bij
het Administratief Dienstencen
trum Zeeland (ADZ), want ik ben
WAO'er. In de loop van de cursus
merkte ik, dat ik niet meer paste
binnen de opzet van het ADZ. Ik
viel daar dus uit de boot. Dat gaf
spanningen en dergelijke. Ik ben
daar dus ook uitgestapt. Ik was er
een jaar of vier en werd op een
bepaald moment gedetacheerd bij
de Dethon in Oostburg als assistent
van de bedrijfsleider. Ik had een
heel andere benadering van de
geestelijk gehandicapten als die
mensen daar. Ik ben daar in feite
een beetje met ruzie weggegaan
omdat op een gegeven moment die
mensen mij aardig begonnen te
vinden en niet de personeelschef.
Op een gegeven moment kwamen
ze naar mij toe en niet naar hem.
Toen zei hij: joh. wat doe jij^hier
eigenlijk? Want je wordt tóch be
schouwd als gehandicapte, die niet
capabel is om iets te doen. Jij bent
maar een WSW'er. Nou. daar had ik
dus moeite mee en tijdens die cur
sus kreeg ik daar nog méér moeite
mee. Ik begon me tijdens die cursus
pas mens te voelen. Ja en ik wil dan
niet afgekraakt worden omdat ik
een half mens ben".
Huiverig
John „Men doet er huiverig over
omdat men niet weet wat het is.
Vorige week zei iemand van de
oudercommissie van de openbare
school van Biervliet nog tegen me:
als de pastoor komt, weet ik wat er
gebeurt Dat staat allemaal in de
bijbel. Ja. zei ik. maar als je een
aanhanger krijgt van zeg maar bis
schop Zwartkruis, dan is hij vóór
kernwapens, want het christelijk
geloof moet worden verdedigd.
Krijg je een aanhanger van bis
schop Ernst.... die is tégen kernwa
pens, want het christelijk geloof kan
zich daar niet mee verenigen. Ik leg
het probleem kernwapens vóór.
Daar laat ik de kinderen zélf over
praten en zélf discussiëren. Ze vor
men zich een eigen mening Die
respecteer ik dan. Klaar
Anita „Dat is hün mening" John:
„Zij mogen dat verdedigen. Ja. Pri
ma" Hij legt uit: „Het probleem
van de kernwapens kun je. als je
HVO geeft, terugvoeren naar de
aloude knots. En de ruzies. Je kunt
daar zo wat werkvormen bij gebrui
ken als collages, tekeningen of iets
dergelijks Maar het echt uitleggen
zoals aan volwassenen, dat kun je
aan kinderen niet, Ja kunt ze niet
even vertellen hoe het zit met dat
kernafval en waarom dat zo gevaar
lijk is. Je moet het op hün manier
vertellen. En het enige dat je dan
kunt zeggen is: het duurt duizenden
jaren voor de radio-activiteit zover
is afgenomen, dat je er geen last
meer van hebt. Nou, daar ben ik ook
wel op tegen, hoor je dan. Zo gaat
dat".
Leuker
Humanistisch Vormingsonderwijs
is voor een aantal openbare scho
len nog een omstreden zaak. John
en Anita van der Rijk hebben er
zo'n dertig aangeschreven in de
gemeenten Terneuzen en Oostburg
met de vraag of ze HVO wilden
hebben. Ze wachten in spanning op
de reacties maar merken nu al dat
er 'koudwatervrees' bestaat om hu
manisten in de klas te halen. En
daar komt nog wat bij: dominee en
pastoor hebben vaak de oudste
rechten.
Een enkele keer roepen de kinde
ren dat ze HVO leuker vinden dan
de traditionele godsdienstles. Maar
dat kan ook liggen aan he t ontbre
ken van huiswerk of repetities. Dat
HVO lang niet overal welkom is,
ervaart John van der Rijk op de
Zuidlandschool in Terneuzen.
„De dominee die daar godsdien
stonderwijs geeft, keurt mij geen
blik waardig. Dat doet mij zeer.
Terwijl dominee Rietveld en zijn
vrouw (één van de hervormde predi
kanten van Terneuzen).... die geven
óók godsdienstles. Die reden ge
woon met ons mee. En wij sjouwden
tassen met bijbels. En waarom niet?
We zijn niet anti-kerkelijk Maar
mensen die buiten de kerk staan
vallen eigenlijk in het niets. Daar is
niets voor".
De gemeente Temeuzen subsidieert
het HVO met zestien gulden per
lesuur. Dat geld gaat naar de werk
groep. die voor de begeleiding zorgt.
John van der Rijk. „De werkgroe
pen zijn volledig afhankelijk van de
subsidies van de gemeenten. Daar
kunnen de kosten uit betaald wor
den In vergelijking met de over
kant is het treurig. Zierikzee geeft
34.- per uur. Dat wordt pas interes
sant".
Ze willen het aantal lesuren
desondanks uitbreiden en den
ken binnen één. twee jaar te star
ten met een HVO-opleiding in
Zeeuwsch-Vlaanderen.
„Het is gewoon nodig dat er iets is
voor kinderen. Buitenom het reke
nen. het heilige moeten", vindt
Anita. „Wij zijn er voor de kinde
ren, die hel nodig vinden om naar
ons toe te komen".
John, lachend: „Al gaven ze hier
maar drie gulden per uur. We zou
den het tóch doen".
Bob Lagaaij.
TERNEUZEN Vier gendarmes op
zoek naar vier verdwenen vrouwelij
ke agenten: 'De gendarme in paniek",
deze week te zien in 'De Koning van
Engeland' in Hulst en 'Luxor' Ter
neuzen.
In Hulst vandaag (vrijdag) 19.15 en
21.30 uur: zaterdag 18.45 en 21.15 uur;
zondag 13.45.16 15. 18.45 en 21.15 uur.
maandag en dinsdag 20 00 uur.
Terneuzen: vandaag (vrijdag) 19.30 en
2145 uur. zaterdag 14.00. 19.30 en
21 45 uur. zondag 13 45. 16.00. 18.45 en
21 45 uur. maandag en dinsdag 20.00
uur.
'De Koning van Engeland' draait ook
Puberty Blues'. Vandaag (vrijdag)
19 15 uur; zaterdag 18 45 en 21 15 uur;
zondag 13 45 en 16.15 uur. maandag
20.00 uur
"Caddy Shack" vandaag ivrijdagi
19 15 uur; zaterdag 21.15 uur; zondag
18 4o en 21.15 uur. maandag en dins
dag "20.00 uur 'The excorsist' van
daag (vrijdag) 19.15 en 2130 uur;
zaterdag 21.15 uur: zondag 16.15 en
21.15 uur; maandag en dinsdag 20 00
uur 'The Road Wamor' vandaag
(vnjdagi 21.30 uur. zaterdag 18 45 uur.
zondag 18.45 en 21.15 uur 'Lieve meis
jes' vandaag (vrijdagi 21.30 uur. za
terdag 1845 en 2315 uur. zondag
14.30, 16.15 en 18.45 uur; maandag
14.30 uur, dinsdag 20.00 uur. 'Yogi de
beer'- zondag 13 45 uur
'Luxor' Temeuzen haalt Disney's suc-
cesfilm '101 Dalmatiers' uit het ar
chief Vandaag (vrijdag) 19.30 uur.
zaterdag 14.00 en 19 30 uur; zondag
13.45 en 16.00 uur; woensdag 20.00
uur. Voorts Romy Schneider m 'La
passante du sans-souci' Vandaag
(vrijdag)%1 45 uur. zaterdag 21.45 uur;
zondag 18.45 en 21.15 uur; maandag
en dinsdag 20 00 uur
'Ledeltheater' Oostburg houdt het de
ze week onder meer op De vloek van
de mummie' i geheime krachten bre
ken los. de mensheid bedreigd door
een leger Zombies) en BUly Turf. de
beroemde stripfiguur.
'De vloek van de mummie' draait
vandaag (vrijdag) om 20.00 uur. zater
dag 19 15 uur. zondag 20 00 uur. Billy
Turf zondag 14.00 uur Verder 'Lek
kere stukken zaterdag 21,30 uur;
zondag 16 30 uur. maandag en dins
dag 20.00 uur.
RDENBURG Juli 1981 werd Zeeuwsch-Vlaanderen een volkstuinvereniging rijker. Op
juli van dat jaar richtten de Aardenburgers Gerard Maenhout, Piet van den Ameele, Jan
leman, Tonny Rijckaert en Bert de Baere de volkstuinvereniging 't Kosje op. Van de
jeente kreeg men een stuk grond toegewezen bij 't Verloren Kostje.
yt 1982 werd de tuin door de len. Mensen die hun tuin verwaarlo- tijd dient men de zaak in orde te
eniging in gebruik genomen. Aan zen. worden door het bestuur op de maken. Trekt men zicht daar niets
officiële opening wordt dinsdag 17 vingers getikt, van aan. kan men vetrekken". Hon-
een feestelijk tintje gegeven, 's Bert de Baere: „Binnen een bepaalde den zijn ook taboe. Dat is trouwens
idags om half vijf zal de oud
houder A. Paridaen, zelf een ver-
<j tuinier, het volkstuincomplex
r.en Na het officiële gedeelte
dt in 'Maris Stella' nog wat gezel-
nagepraat.
blijkt grote behoefte te zyn aan
tstuinen. Het bestuur van de Aar-
iburgse volkstuinvereniging, is in
geval overstroomt met aanvragen.
id3t het perceel waarover men be-
■kt beperkt is. er is ruimte voor een
te twintig tuiniers, was men dan
genoodzaakt een wachtlijst in te
ir. Het is de reden dat de volks-
ivereniging er graag een stuk
eó bij zou hebben,
tuurslid Bert de Baere ziet op dit
pent echter weinig mogelijkhe-
De Aardenburgse tuindersver-
rjng heeft achttien leden. Ieder
h een stuk gomd van tien bij
itien meter tot z'n beschikking,
hij mag bewerken naar eigen
ddunken. De tuinders genieten
grote mate van vrijheid. Er zijn
enkele regels waar men zich aan
it te houden. Zo is het de leden
joden chemische onkruid-
idingsmiddelen te gebruiken,
ierte daarentegen, mag weer
■tchemische middelen verdelgd
.op voorwaarde dat men geen
berokkent aan andere perce-
ook de reden dat de tuin is omheind.
De Baere: „Langs onze tuin loopt een
wandelpad. Om te voorkomen dat
honden hun behoefte doen in onze
tuin. hbben we de boel omheind. Dat
grapje heeft ons trouwens nog flink
wat geld gekost".
De vereniging streeft ernaar het
pachtbedrag zo laag mogelijk te hou
den. Momenteel betalen leden veer
tig gulden per jaar. Met ingang van
volgend jaar zal de jaarlijkse pacht
met de helft worden verlaagd.
„Per vierkante meter vragen we een
dubbeltje. Per lid komt dat neer op
een bedrag van circa twintig gulden
per jaar. Een dergelijk bedrag moet op
te brengen zijn, vinden we. Op het
moment betaalt men nog het dubbele
omdat we als vereniging nogal wat
extra kosten hebben. Daar zijn we
volgend jaar van af en kan dus ook de
pacht omlaag. We hoeven tenslotte
geen winst te maken".
Het enthousiasme onder de tuiniers is
groot De Baere: „Men staat elkaar
met taad en daad bij". De meesten
tuinieren uit liefhbberij Dat geldt ook
voor Bert de Baere. „Overdag werk ik
op kantoor. Dan ben je blij als je 's
avonds lekker in je tuin kunt werken.
De opbrengst is bijzaak. Ik geloof
trouwens dat dat voor de meesten
geldt".
Peter Verdurmen
pondvierdaagse
8 Inter Scaldis
i Waarde
AARDE - De gymnastiekvereniging
Scaldis in Waarde houdt van
scdag 16 tot en met donderdag 19
Bsen avondvierdaagse. De afstan-
Esjn iedere avond vijf of tien kilo
s Inschrijven kan tot vijf minuten
Któestart om 18.30 uur. De wande
lt starten bij de gymzaal in Waar-
HU
lOCCASIOHSl
van de BMW-dealer
Garage Vafcnigge bv
Industrieweg 37
4538 AG Terneuzen
Telefoon 01150-13451
[y Crombeecke
jèfampioen '83
I'Hertoerist' Sluis
SMIS-Eddy Crombeecke heeft het
lifömpioenschap 1983 van de in-
miiionale trimvereniging 'Wieler-
tó! Shopping Plaza' uit Sluis ge
nuien. De tweede en derde plaats
voor Willy Pollier en Piet van
Slulsse trimmers legden onlangs
laatste proeven af: een tijdrit over
0 meter en een rit-in-lijn over 46
meter op een parkoers rond Cad-
Plet van Dale won de tijdrit.
iyCrombeecke en Benny Dezutter
lijden op de tweede en derde
lts.
t'. over 46 kilometer leverde een
op voor Crombeecke, gevolgd
Willy Pollier en Piet van Dale.
HULST In dc burgerzaal van het stadhuis in Hulst is
tot en met 23 mei een tentoonstelling te zien van
olieverfschilderijen van de Belgische amateurschildcr
Roger de Kerf uit Bazel. Er hangen veertig doeken. De
expositie is opengesteld gedurende de openingstijden
van het stadhuis.
Dc 58-jarige Belg omschrijft zelf zijn stijl al3 impressionis
tisch. De onderwerpen zijn voornamelijk landschappen,
gebouwen, stadsgezichten, maar ook een enkel stilleven.
De schilder heeft tot zijn dertigste jaar de academie voor
schone kunsten in Antwerpen bezocht. Ook heeft hij
vroeger nog gebeeldhouwd, maar daar is hij vanaf gestapt.
„Om me volledig op het olieverf te kunnen concentreren",
verduidelijkt hij. „Je kan maar één ding tegelijk goed
doen" de Kerf 'kopieert' de natuur niet. Wel brengt hij
alles vrij natuurgetrouw, waar het gaat om perspectief en
vorm, op het doek, maar wat betreft de kleuren en
bijkomende details 'trekt hij zijn eigen plan'. „Mijn
luchten bijvoorbeeld, bestaan vrijwel niet. Die kom je
nooit tegen Ik vind dat er in een compositie harmonie
moet zitten, maar die bereik je volgens mij niet als je
precies naar de natuur schildert. Ik probeer die harmonie
vanuit mijn eigen visie te bereiken".
De Kerf heeft veel tijd nodig voor een schilderij. Hij werkt
in 'lagen'. Verschillende kleuren en vaak transparante verf
worden over elkaar heengezet en moeten tussentijds
drogen. Zo worden volgens De Kerf reliëf en meer
sprekender kleuren bereikt.
worden niet meer gemaakt,
nog maar heel incidenteel. Me-
De Kam verhaalt van een
ltse vrouw, een ervaren kant
die onlangs nog een muts op
itelijke wijze heeft gemaakt.
haar uren en kwam uit op
De vervaardiging van mut-
in deze tijd een onbetaalbare
'geworden. met de huidige uurlo-
V'roeger was dat anders. Toen
mutsen gemaakt als bijver-
Men hoefde van de opbrengst
leven. Het loon was er dan ook
vier cent per uur.
il er echt op hameren. Mensen,
de mutsen, die u in bezit krijgt
Jsag er zorg voor. Niet dat ik ze
'-graag wil hebben, maar dit mag
verloren gaan. We hebben te
a met een onvoorstelbaar rijke
li op dit gebied. Uniek. Zoiets
.'e in de hele wereld niet", is het
van mevrouw De Kam.