PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Maximum bijdrage rijk
W esterscheldeveren
SECUMED «HANDIG
NI L 5
Bij Hoogovens moeten
nog duizend banen weg
BRIEF SMIT-KROES AAN PRO VINCIE:
Handelsmissie uit Taiwan
aangekomen met lijndienst
FOKKER KONDIGT 1100 ONTSLA GEN AAN
SECUMEDV
JBr DE HANDIGE TANDPASTA
Zonnige perioden
Enkele zonnige perioden en vrijwel
overal droog. Middagtemperatuur on
geveer 10 graden Matige westelijke
226e jaargang no. 87
Donderdag 14 april 1983
MIDDELBURG/DEN HAAG - Minister
Smit-Kroes van verkeer en waterstaat
vindt, dat de inwoners van Zccuwsch-
Vlaanderen veel te weinig betalen
voor hun overtochten over de Wester-
schelde.
Dat blijkt uit de brief, die de bewinds
vrouwe aan het dagelijks bestuur van
de provincie heeft gestuurd over de
derde dubbeldekker en de verhoging
van de tarieven voor de Westerschelde-
veren. Mevrouw Smit schrijft: „Het is
mij gebleken, dat bij het gebruik van
20- en 40- vaartenkaarten voor perso
nenauto's de tarieven per overvaart, in
het bijzonder voor de inwoners van
Zeeuwsch-Vlaanderen, zeer gunstig
zijn in vergelijking met de bespaarde
autokosten over die afstand".
De minister vindt het redelijk de tarie
ven geleidelijk aan de reële besparin
gen op de autokosten aan te passen. Ze
wijst er verder op, dat in de vaste
kamercommissie voor verkeer en wa
terstaat bij de behandeling van de
Nota Zoute Veren de wens is uitgespro
ken de tarieven voor het personenver
voer meer af te stemmen op de tarieven
van het openbaar vervoer. „Mede in
aanmerking nemende dat voor de gun
stige uitzonderingspositie voor de in
woners van Zeeuwsch-Vlaanderen al-
langs minder aanleiding is gaan be
staan, zouden in het bijzonder de tarie
ven voor deze categorie in aanmerking
kunnen worden gebracht voor een ge
leidelijke extra bijstelling in opwaartse
richting. Voor wat betreft de uitzonder
lijk goedkope jaarabonnementen voor
de inwoners van Zeeuwsch-Vlaanderen
ware bij de volgende tariefsverhoging
een verhoging tot 25,- te overwegen",
schrijft de bewindsvrouwe. Op dit mo
ment wordt voor die jaarabonnemen
ten ƒ8,- betaald.
De minister is er zich „terdege van
bewust dat een dergelijke gedragslijn
mogelijk weerstanden zal opwekken".
Zij schrijft daarover: „Onder de benar
de financiële omstandigheden, waarbij
van de gehele gemeenschap een bijdra
ge wordt gevraagd, acht ik een beroep
op uw medewerking echter alleszins
gewettigd".
Gedeputeerde staten stellen in hun
antwoord, dat de overwegingen, die
golden bij het invoeren van kortingen
voor de Zeeuws-Vlamingen, nu nog
steeds gelden. „Nog steeds geldt im
mers, dat Zeeuwsch-Vlaanderen bij
het Koninkrijk behoort, omdat daar
voor sterke geo-politieke argumenten
gelden (bezit Westerschelde-oevers).
Uw zienswijze over de verbindingen
kunnen aanleiding zijn tot een afschei
dingsbeweging, hetgeen wij oprecht
zouden betreuren en niet in het belang
van het Koninkrijk achten", schrijven
MIDDELBURG, DEN HAAG - Het rijk wil in de toekomst niet meer dan 36
miljoen gulden per jaar bijdragen in de tekorten van de veerdiensten over de
Westerscheide. „Een eventuele overschrijding van dit maximum, door welke
oorzaak dan ook ontstaan, zal voor rekening van de provincie moeten worden
gelaten". Dat bedrag van 36 miljoen geldt ook als, volgens de planning in 1985, de
derde dubbeldekker in gebruik wordt genomen en de kosten sterk zullen
oplopen.
Minister Smit-Kroes van verkeer en achtergebleven tarieven en een extra
aanpassing in 1984 om de in 1985 te
waterstaat heeft dat in een brief mee
gedeeld aan het dagelijks bestuur van
de provincie Zeeland. Dat heeft zeer
afwijzend gereageerd op de plannen
van de minister: het college van gede
puteerde staten noemt een dergelijk
maximum „voor ons zonder meer niet
aanvaardbaar".
De staten van Zeeland zullen vrijdag 22
april over de zaak spreken, nadat aan
staande maandag de statencommissie
voor verkeer en waterstaat zich met de
plannen van de bewindsvrouwe zal
bezighouden. Gs hebben woensdag een
brief met een voorlopige reactie naar
Den Haag gestuurd Aan haar medede
ling, dat het rijk jaarlijks niet meer dan
36 miljoen zal bijdragen in de tekorten
van de veerdiensten, voegt de minister
toe: „Er moet ernstig naar gestreefd
worden de tekorten verder onder dit
genoemde maximum terug te drin
gen". Zij denkt daarbij aan de volgende
mogelijkheden of een combinatie daar
van:
verhoging van de tarieven, met zo
nodig een extra aanpassing van de
verwachten kostenstijgingen bij de in
gebruikname van de derde dubbeldek
ker op te vangen.
een beperking van de exploitatie
kosten van de veren, „bijvoorbeeld
door een verminderde mzet van reser
ve-materieel en personeel voor het op
vangen van tijdelijke pieken in het
verkeersaanbod":
een eventuele bijdrage van de pro
vincie in de exploitatiekosten
Verschil van inzicht
In haar brief wijst minister Smit-
Kroes erop, dat er „een verschil van
inzicht" bestaat over de voorwaarden,
waaronderminister Zeevalking inder
tijd akkoord is gegaan met de derde
dubbeldekker. Zij stelt, dat de verhou
ding 70 (rijksbijdrage) tegen 30 (op-
(Slot zie pag. 19 kol. 1)
Prins Claus verblijft momenteel bij vrienden in het Westduitse kuuroord
Bad Driburg. De prins is er de gast van graaf Caspar en gravin Ramona
von Oeyenhausen. Het is de bedoeling dat prins Claus veertien dagen blijft
logeren bij zijn jeugdvriend Von Oeyenhausen. In 1964 leerde de toenmali
ge kroonprinses Beatrix haar man kennen op een feestje bij de graaf.
Maandagmiddag vertrok prins Claus naar West-Duttsland.
Foto: de prins betreedt na een rondje trimmen zijn logeeradres.
Minister Smit-Kroes
SCHIPHOL (ANP) Op Schiphol
is woensdagmorgen zonder veel
ophef het eerste toestel van de
Taiwanese luchtvaartmaatschap
pij China Airlines (Cal) aangeko
men. Met deze vlucht zijn de Tai
wanese passagiersdiensten tussen
Taipeh en Amsterdam begonnen,
die voorlopig eenmaal per week
zullen worden uitgevoerd.
Aan boord bevond zich onder an
dere een 24-leden tellende delega
tie van de Euro-Aziatische han
delsorganisatie. die de komende
weken zaken in Nederland hoopt
te gaan doen. Volgens delegatielei
der Wellington Y. Tsao zullen mo
gelijk contracten met Nederlandse
bedrijven ter waarde van in wjw»ai
veertig miljoen dollar of meer' kun
nen worden afgesloten. Op de lijst
van bedrijven die de delegatiele
den zullen bezoeken staat ook
RSV. Taiwan is volgens Tsao geïn
teresseerd in Nederlandse ketels.
„Wij willen echter eerst ophelde
ring over de situatie in de Neder
landse ketelbouw hebben", aldus
Tsao. die zeer goed op de hoogte
bleek van de probleme.^ rond het
RSV-eoncem en Stork _^etels in
Hengelo, waarbij hij uitlatingen
van minister Van Aardenne in deze
kwestie aanhaalde. China heeft
zoals bekend krachtig geprotes
teerd tegen de nieuwe luchtverbin-
ding.
Transportkarretjes met KLM-beschildering werden woensdagmorgen op
het platform van Schiphol ingezet bij het overladen van vracht, ivelke
arriveerde met de eerste vlucht van China Airlines uit Taiwan naar
Nederland.
Kinderboek
In Den Haag is aan Henk Bar
nard de Staatsprijs voor kinde-
r- en jeugdliteratuur 1982 uitge
reikt.
(PAGINA 2)
Weekblad
Het experiment met een gratis
krant in de regio Eindhoven is
mislukt. Het 'Eindhovens
Nieuwsblad' verschijnt vanaf
volgende week als weekblad.
(PAGINA 5)
Belerend
Een aantal inwoners van Rei-
merswaal stoort zich aan de
'persbulletins' van hel korps
rijkspolitie in zijn gemeente
'Belerend' en 'discriminerend'
luidt de typering
(PAGINA 17)
Penalty's
Ajax en NEC spelen de finale
van de Nederlandse voetbalbe
ker. In beide halve finale-
returns moesten penalty's uit
eindelijk de beslissing brengen.
In Eindhoven was Piet Schrij
vers de held van Ajax. hij stop
te drie strafschoppen.
(PAGINA 25)
Radio en televisie: 2.
Binnen- en buitenland: 3 en
5.
Financiën en economie: 7.
Varia: 11, 13 en 15.
Provincie: 17, 19, 21 en 23.
Sport: 24 en 25.
VELSEN (ANP) - Bij het Hoogovens
staalconcern in Velsen zullen de ko
mende tijd nog eens 1000 arbeidsplaat
sen moeten verdwijnen naast de 1300
die het concern medio vorig jaar al
noemde. Bij Fokker zal binnenkort
collectief ontslag voor 1100 werkne
mers worden aangevraagd. Aanvanke
lijk zouden daar 1400 mensen in de
produktie- en kantoorsectoren moeten
afvloeien.
Bestuurder H. Peperkamp van de In
dustriebond FNV bevestigde woens
dag de ontslagen bij Hoogovens. De
mededeling van de 1000 extra arbeids
plaatsen die op de tocht komen te
staan is de vakbonden vorige week
donderdag gedaan tijdens een gesprek
met de raad van bestuur. Het extra
verhes aan arbeidsplaatsen wordt ge
noemd in een bijgesteld toekomstrap
port. De Industriebond had geheim
houding beloofd tot publicatie van dit
rapport. Na het uitlekken ervan
iwoensdagavond in het NOS-joumaal)
acht de Industriebond zich van deze
afspraak ontslagen. De vakbonden
hebben bij de presentatie van de struc
tuurnota 'Hoogovens, een onderne
ming apart' m juni vorig jaar al gewaar
schuwd dat een verlies van 1300 ar
beidsplaatsen te optimistisch was Vol
gens een woordvoerder van Hoogovens
is de bijstelling vooral te wijten aan de
verslechtering van de staalmarkt en
het uit elkaar gaan van Hoogovens en
Hoesch.
Hij verklaarde verder dat de geheim
houding was opgelegd omdat het met
zeker is dat dit de versie is die uiteinde
lijk op het ministerie van economische
zaken terecht komt.
Fokker
Volgens de Fokker-woordvoerder ligt
het sociaal plan voor 1983 ter onderte
kening bij de partners. De 1100 aange
kondigde ontslagen vallen in alle pro-
duktiebedrijven in Nederland.
Zoals sinds november vorig jaar is
bericht vindt Fokker de ontslagen no
dig door de teruggelopen verkoop van
vliegtuigen en (voor Airbus gebouwde)
vliegtuigonderdelen.
De laatste maanden echter zijn de
verkoopmogelijkheden voor Fokker
„zeker wel verbeterd, zodat men drie
honderd mensen minder kan ont
slaan".
DEN HAAG (ANP) Het aantal werk
lozen is eind maart ten opzichte van
eind februari gedaald met 11.000. Dat
blijkt uit de eerste voorlopige cijfers
van het ministerie van sociale zaken
en werkgelegenheid. Er stonden eind
maart 767.000 mensen als werkloos
ingeschreven. Dat waren 8600 mannen
en 2400 vrouwen minder dan eind
februari.
Volgens een woordvoerder van het
ministerie was ook vorig jaar het aan
tal werklozen m maart wat gedaald,
maar veel minder dan nu. Toen liep het
aantal geregistreerde werklozen terug
met 4700. Voor seizoen gecorrigeerd
(dit gebeurt omdat de werkloosheid in
de winter altijd hoger is dan in de
zomer) is het aantal werklozen wel
gestegen, namelijk mei ongeveer
13.500 tot 769.200 (een stijging van 9400
bij de mannen en van 4000 bij de
vrouwen). Vorig jaar bedroeg de stij
ging na seizoenscorrectie 17.000.
Het aantal openstaande banen bij de
arbeidsbureaus is vorige maand geste
gen met 300. Er stonden daardoor aan
het eind van maart 8 600 vakatures
geregistreerd Ook na een correctie
voor seizoensinvloeden blijft er sprake
van een toeneming van het aantal
banen, maar dan met 200.
Volgens een woordvoerder van het
ministerie van sociale zaken en werk
gelegenheid kunnen aan de betrekke
lijk gunstige cijfers nog geen conclusies
worden verbonden. Laten we hopen
dat ze een lichtpuntje betekenen, zei
hij.
ADVERTENTIE
Secumed tandpasta zit in 'n pompje. Dat is handig: met één druk op
de knop doseert u zuinig en zonder knoeien. Secumed poetst uw
tanden echt goed schoon en bevat twee fluoriden.
NORMALE
PRUS
ALVANAF
TER
KENNIS
MAKING
Overval-taktiek
van Smit-Kroes
TNe 'overval' is tegenover
jVflLl 1-7 het provinciaal bestuur
van Zeeland langzamerhand
Y herkenbaar het geheime wa-
pen geworden van minister
Smit-Kroes (verkeer en waterstaat). Nu
weer heeft ze aan de Middelburgse
Abdij een brief doen bezorgen, waarin
ze eenzijdig forse maatregelen aankon
digt om te bereiken dat er een eind
komt aan de groei van de tekorten op
de exploitatie van de Westerschelde-
veerdiensten. Zonder vooroverleg stelt
de minister een bovengrens aan de
bijdrage van het rijk in die tekorten
36 miljoen per jaar, het huidige te
kort). En om te voorkomen dat het
tekort nu en in de komende jaren over
dat bedrag heen schiet reikt ze Zee-
lands provinciaal bestuur drie moge
lijkheden aan: 1. extra tariefsverhogin
gen, 2. vermindering van de dienstver
lening, 3. een bijdrage van de provincie
in de exploitatiekosten. Kortom, mi
nister Smit-Kroes neemt deze provin
cie andermaal financieel in de tang en
bedient zich daarbij van een taktiek.
die tegelijk rigoureus en doordacht is.
Ze houdt er rekening mee dat haar
verrassings-aanval lawaai en veront
waardiging veroorzaakt, maar dat ze,
nadat de gemoederen wat zijn bedaard,
een maximum aan bezuiniging binnen
haalt. Natuurlijk, ze zal op een (ook
tevoren ingecalculeerd) ogenblik wel
worden gedwongen tot nader overleg',
maar dat betekent nog niet dat ze een
centimeter van haar maatregelen zal
prijsgeven. Het is de sta-of-ik-schiet-
methode, die afrekent met gevoelighe
den, nuances en argumenten. Een op
treden dat in korte tijd leidt tot regel
rechte afbraak van wat in een reeks
van jaren zorgvuldig is opgebouwd en
via redelijk overleg is bereikt. Het
wordt tijd dat Zeeland hierop een
gedegen tegenactie ontwikkelt, die net
alleen lucht geeft aan heilige veront
waardiging over de door deze bewinds
vrouwe toegepaste methodiek, maar
zonder meer duidelijk maakt dat er nu
en in de toekomst zo niet langer ge
werkt kan worden.
Wat al eerder werd gevreesd is nu
ronduit vastgesteld: minister
Smit-Kroes wil grootscheepse schoon
maak houden in de verworvenheden en
afspraken met betrekking tot de ver
keersverbindingen tussen de beide oe
vers van de Westerscheide. Eerst de
plannen voor de bouw van het brug-
tunnelproject van de baan en nu snij
den in het bestaande, toch al achterop
geraakte apparaat van de veerdien
sten. Handicap voor Zeeland daarbij is
dat men hier in het verleden te weinig
zwart-op-wit heeft laten vastleggen en
iuidelijk te goed van vertrouwen is
jeweest. Toch mag van een verant
woordelijk minister voor een stuk vita
le dienstverlening in dit opzicht wor
den verwacht dat ze (hoe ernstig in
geldnood ook) van een dergelijke situa
tie geen misbruik maakt. En dat begint
èr hard op te lijken. De argumenten die
ze namelijk gebruikt om haar bezuini
gingen op de veerdiensten Wester
scheide door te zetten slaan nergens
op. Zo vindt ze het redelijk dat de
passen voor de jaarabonnementen
voor de inwoners van Zeeuwsch-
Vlaanderen in één klap met 300 pro
cent worden verhoogd omdat de be
trokkenen tijdens de overtocht een
aardig bedrag zouden overhouden aan
autokosten. Al eerder heeft mevrouw
Smit-Kroes zich laten ontvallen dat de
gebruikers van de veerdiensten Wes
terscheide er in de toekomst maar aan
moeten wennen dat ze mogelijk een
kwartiertje langer moeten wachten op
de boot. Het getuigt allemaal van bar
weinig gevoel voor de positie van isole
ment waarin Zeeuwsch-Vlaanderen
zich tegenover de rest van Nederland
bevindt. Een houding die gedeputeer
de staten in hun voorlopige antwoord
aan Den Haag beschouwen als een
vorm van uitlokking van een afschei
dingsbeweging, die - zo schrijven zij
„wij oprecht zouden betreuren en niet
in het belang van het Koninkrijk ach
ten". Een ronde-tafelconferentie in Den
Haag over een status aparte voor Aru
ba met uitzicht op onafhankelijkheid
hoeft niet óók van toepassing te wor
den verklaard op Zeeuwsch-Vlaande
ren.
Nog geen twee maanden geleden
hebben gs van Zeeland zich sterk
afgezet tegen plannen van het kabinet
om het beheer van de veerdiensten
Westerscheide over te hevelen van de
provincie naar het rijk. De jongste brief
van minister Smit-Kroes onderstreept
nog eens de noodzaak om het verzet
tegen een dergelijk voornemen zo ste
vig mogelijk te maken. Wanneer er
vanuit Den Haag met zo weinig gevoel
voor de wezenlijke waarde van de
verkeersverbindingen over de Wester
scheide in het belang van de positie
voor meer dan 100.000 Nederlandse
inwoners in Zeeuwsch-Vlaanderen
wordt geredeneerd en gewerkt, is er
fundamenteel iets mis. Het klinkt mis
schien een beetje goedkoop, maar door
haar benadering lokt ze dit soort reac
ties uit. Als minister Smit-Kroes een
bezoek aan Zeeuwsch-Vlaanderen
brengt is het nooit mistig, zelden
avond en heeft ze altijd voorrang op de
boet... De dagelijkse gebruikers van de
veerdiensten Westerscheide weten be
ter.
vdM
Bescherming OR-leden D'66 wil
dat minister De Koning (sociale zaken)
de wet op de ondernemingsraden zoda
nig wijzigt dat de uitzonderingsbepa
lingen die ontslag van leden van onder
nemingsraden toelaten komen te ver
vallen. De D'66-er Nypels dringt hierop
aan in schriftelijke vragen aan de mi
nister.