nieuwe automodellen vol
technische hoogstandjes
de toekomst te kijk in
klanten blij met
duurzaamheid, maar
verkopers niet
ondanks recessie veel nieuws op personenauto-rai
uno tegen veel japanners
verplichte autokeuring
brengt meer veiligheid
28,7 kilometer op één liter
,QENSDAG 2 FEBRUARI 1983
PZC/rai
21
rrd Sierra in een van de vele variaties, de coupé.
Nissan Prairierechtop zitten achter schuifdeuren
Toekomst Nu' is het motto van de personenautotentoonstelling die van morgen, donderdag,
tot en met 13 februari wordt gehouden in de Amsterdamse RAI. Het motto slaat in de meest
irect zin op de nieuwe modellen waarin geavanceerde techniek feitelijk is toegepast. Ze zijn
anzelfsprekend verspreid over de RAI en staan opgesteld bij de stands van de afzonderlijke
lerken. De elementen die in deze auto's vooral de aandacht hebben gekregen bij brandstofver-
ruik, onderhoud, levensduur, comfort en veiligheid.
een zeer gering brandstofgebrulk door
dat het rendement van de motor sterk
is opgevoerd alsook doordat een ge-
wichtsbesparende constructie en wei
nig luchtweerstand veroorzakende
vormgeving is toegepast. Op de stand
zal dit op bijzondere wijze worden toe
gelicht
i alfabetische volgorde zijn verspreid
rer de acht hallen van de RAI de vol-
•nde Toekomst Nu-auto's te bezichti-
!n, zelfs te bestellen.
I udi
udi (Westhal stand 608) toont een
,euw type 100. waarvan de carrosserie
iet zijn bijzondere lage luchtweer-
and veel weg heeft van de Audi For-
•hungsauto die op de stand met toe-
Dmstauto's staat (Europahal stand
16).
IMW
MW (Hollandhal stand 118). die altijd
erk het accent op de motoren heeft
elegd en daarbij veel elektronica heeft
>egepast, toont enkele modellen met
lektronische besturing van de motor-
incties. Daarbij behoort de boordcom-
uter. Recentelijk heeft BMW voor de
-serie een nieuwe automatische trans-
ilssie met vier trappen en elektroni-
ihe regeling Ingevoerd, waarvan een
ingewerkt model wordt getoond.
F,itroën
itroen Amstelhal stand 503) toont het
leuwe model, de BX, die speciaal is
htworpen om het brandstofverbruik
laag mogelijk te houden en de onder-
oudsintervallen te verminderen. De
linten van vooruitgang worden zicht-
aai gemaakt op panelen.
7iat
lat Europahal stand 206laat de meu-
-e Ritmo zien, de auto waarvan alleen
et freem gehandhaafd zou zijn en al
et andere vernieuwd. De Ritmo is zui-
iger in het benzineverbruik. Ook
■ordt aandacht gevraagd voor het
leuwe ontstekingssysteem, de stan-
aard-vijfversnellingsbak, de brand-
tofverbruiksmeter en het lampje dat
angeeft of de rijder in de goede (zuini-
e) versnelling rijdt.
ord
en bijzondere auto is de Ford Sierra
ünstelhal stand 502). al enige tijd ver-
rijgbaar maar een auto met zoveel
technologische pluspunten dat het te
ver zou voeren ze hier allemaal op te
sommen. Ford doet het trouwens zelf.
Een nagekomen wereldprimeur, even
eens op de stand van Ford. is de ver
nieuwde Thunderbird.
Honda
Honda (Europahal stand 202) presen
teert een vernieuwde Prelude (muzi
kaal woord voor voorspel) met een mo
tor waarvan het rendement is verhoogd
door toepassing van een derde klep.
Voorts heeft de Prelude voor zijn voor-
remmen een nieuw anti-blokkeersys-
teem,
British Leyland
Ook Jaguars kunnen met minder
brandstof toe. Op stand 107 (Randstad
hal) toont Jaguar hoe door toepassing
van het May-Fireballbeginsel het ren
dement van de V-12-motor kan worden
verhoogd.
Lancia
Lancia (Europahal stand 207) zou op de
RAI de Beta HPE Volumex tonen,
maar dat gaat niet door. In plaats daar
van komt Lancia met de Prisma.
Mazda
Mazda (Amstelhal stand 504) toont een
verkleind model windtunnel waarin het
schaalmodel van een RX-7 is geplaatst.
Voorts heeft Mazda panelen waarop
uiteen wordt gezet welke maatregelen
de fabriek neemt om carrosserieën te
beschermen tegen roest.
Mercedes-Benz
De nieuwe modellen van Mercedes-
Benz (Hollandhal stand 121) worden ge
kenmerkt door verscheidene techni
sche verbeteringen. De nieuwe 190 en
190E staan in het middelpunt.
Opel
meerd op welke manier dit resultaat is
bereikt.
Porsche
Porsche (Westhal stand 608) heeft mo
dellen waarvan de prestaties ruim
schoots bekend zijn. Minder bekend is
de zorg waarmee Porsche zijn produk-
ten bouwt om een lange levensduur te
bereiken. Op de stand wordt dit uiteen-
In de Deltahal (stand 102) gaat Opel ga
rnet audiovisuele presentaties in een Rprtnult
speciaal hiervoor ingerichte filmzaal
duidelijk maken op welke punten de be
staande Opeis zijn verbeterd.
Nissan
Nissan (Oosthal stand 311), die dit jaar
Peugeot
Peugeot (Zuidhal stand, 601) laat zien
hoe het mogelijk is een carrosserie
volop in de slag is de oude naam Datsun ogenschijnlijk ongewijzigd te laten,
de deur uit te doen, presenteert niet al
leen de Prairie met zijn lage opbouw en
schuifdeur voor de achterpassagiers,
maar ook de Micra. Een kleine auto met
maar toch zo te veranderen dat de
luchtweerstand sterk wordt vermin
derd. Het duidelijkst wordt dit getoond
met de 305. Op de stand wordt geinfor-
Mitsubishi
Mitsubishi (Hollandhal stand 111) laat
zien dat alle modellen thans leverbaar
zijn met turbo-oplading, waardoor bij
een betrekkelijk gunstig brandstofge
brulk hoge prestaties verkregen kun
nen worden. Dit effect wordt nog ver
sterkt door de combinatie van de 2x4-
versnellmgsbak Zowel van deze bak
als van de turbocompressor worden
opengewerkte modellen getoond.
Een ongelooflijk laag benzineverbruik heeft British Leyland weten te berei
ken met een 1,1 liter motor, drie cilinders, in een lichtgewicht vijfpersoons-
auto genaamd EVC 3. Bij een constante snelheid van 90 km per uur is gemeten:
eén liter voor de 28,7 km; bij constant 120 km per uur wordt het één op 21,6 en bij
gesimuleerd stadsverkeer één op 17,3 km.
De EVC 3 is een experimentele auto die vrijwel alleen gericht is op brandstofbespa
ring. en met zoals bij andere fabrikanten vaak. op b.v veiligheid. Die veiligheid is
bij de ECV al ingebouwd, want er mocht niets van het goede van de serie-auto's
pr(js worden gegeven om een uiterst zuinige auto te ontwikkelen
Er zijn drie hoofdelementen aan te wijzen waardoor het benzineverbruik zo dras
tisch kon worden verlaagd. Dat is de carrosserieconstructie, de aërodynamica en
de motor. Het lage eigen gewicht van de auto (664 kg) hebben de constructeurs
bereikt door kunststofpanelen en aluminium bij de constructie van de carrosserie
toe te passen. Die 664 kg is ongeveer twee derde van het gewicht dat de auto's uit
de middenklasse (ECV-3 hoort daartoe) hebben
Het tweede hoofdelement is de aërodynamica: een windontwijkende carrosserie-
vorm met vloeiende contouren, een vlakke voorruit, achterspoiler en gladde bod
emplaat Daarbij zijn de motor, versnellingsbak, uitlaat en andere componenten
weggewerkt uit de luchtstroom onder de wagen. BL heeft er een luchtweerstand-
coëfficiènt mee bereikt van 0.25. Dat ligt ver beneden de Cw van de tegenwoordige
serie-auto's.
Tenslotte als derde hoofdelement, de motor. Een 1,1 liter driecilinder krachtbron,
geheel van licht metaal. Het gewicht ervan is slechts 84 kg. Ondanks de 1,1 liter
levert deze motor 62 kW (80 pk). Een laag brandstofgebruik zoals 1 op 28,7) en toch
hoge prestaties, want de maximum snelheid met deze ECV-3 is 185 km per uur met
een acceleratie van elf seconden om van 0 tot 100 km per uur te komen. Overigens
met een handgeschakelde 5-speed-bak.
Renault (Europahal stand 217) brengt
vooral de zuinigheid tot uitdrukking bij
de presentatie van de R 9-diesel.
Saab
Saab (Europahal stand 208) produceert
turbomodellen, zoals bekend is. maar
vertoont op de stand vooral dat deze
turbo's zijn voorzien van detonatiesen
sors waarmee het ontstekingstijdstip
wordt geregeld. De presentatie hiervan
is bijzonder, namelijk met behulp van
een robot die tekeningen maakt, op een
schaalmodel details aanwijst en bro
chures uitreikt aan het publiek.
Toyota
Toyota (Europahal stand 214) presen
teert opengewerkte modellen om te to
nen op welke manier voorzieningen zijn
getroffen om levensduur en rendement
van de motor en de transmissie te ver
groten.
Volkswagen
Voor Volkswagen (Westhal stand 608) is
zuinigheid het thema. Het blijkt uit de
Sparmobil, een experimenteel voer
tuig Voorts is er een video-presentatie
van de VW Auto 2000.
Volvo
Lange levensduur komt ook tot uit
drukking bij Volvo (Amstelhal stand
501) Bij de 760 zijn bijzondere voorzie
ningen getroffen voor de afvoer van wa
ter. zodat vocht geen kans krijgt in be
paalde hoeken te blijven hangen.
Tekst: Siem Leeuwenkamp en
Harry Kuiper
Het zal inmiddels bekend zijn dat Fiat met de nieuwe Uno probeert de
markt aan te boren die ze met de komst van de vele Japanse kleine
auto's aan het verliezen was. Wat nog niet bekend is, de prijs van de Uno.
De auto die in april op de Nederlandse markt komt. gaat tussen de 14.000 en
16.000 gulden kosten. Voor dat geld is er keuze uit een drietal motoren:
900cc 45 pk, llOOcc 55 pk en 1300cc 70 pk. De types hebben twee soorten
uitrustingen: normaal en super. Verder is er keus uit vier- of vijfbak en
binnenkort is er ook een diesel van te verwachten.
De Uno biedt in zijn klasse tal van standaarduitrustingen die bij eerdere
modellen vaak als extra tegen forse prijzen verkrijgbaar zijn. Onder andere:
centrale deurvergrendeling, controlepaneel voor alle vitale functies (rem
men, olie etc.) en elektrisch te bedienen ramen.
Tijdens een testrit bleek de Uno geen vinnig vlot Italiaantje maar meer een
rustig tot redelijke snelheid komende auto te zijn. En dat is tevens de keus
die men moet maken: snel en hoog verbruik of rustig en laag verbruik Voor
dat laatste is gekozen en de 900cc-motor kan dan ook 1 op 23,2 bij 90 km per
uur constant halen. Dergelijke cijfers geven uiteraard geen betrouwbaar
beeld, en het gemiddelde zal dan ook rond de 1 op 17 uitkomen.
Met een zo'n geringe lengte (3,64 meter) is er geen plaats voor een kofferbak
en dus zit er de overbekende derde afwijkende deur op de Uno.
De ECV-3 van British Leyland: opmerkelijk zuinig.
De auto van de toekomst slaat nu op de RAI is het motto. Diezelfde
auto, zo is inmiddels gebleken, gaat ook aanzienlijk langer mee. En
dat zal velen een deugd doen. Verder is een auto van vandaag veel
economischer qua onderhoud geworden en de laatste jaren meestal 10
procent zuiniger geworden. Dat laatste was overigens een verplichting
die de fabrikanten in Europa waren aangegaan met de Europese Com
missie. Voor 1985 zouden ze minimaal 10 procent zuiniger zijn.
Nu is het zonneklaar als je een pro-
dukt maakt dat langer meegaat de
fabrikant ook langer moet wachten
eer er weer een nieuwe van gekocht
wordt. Voeg daarbij de economi
sche teruggang en je hebt een stag
nerende verkoop. Uiteraard is er
een basisaantal van auto's die er
jaarlijks verkocht zullen worden.
Dat ligt voor ons land op 400 000
voor dit jaar Want na 10 jaar. de
gemiddelde levensduur van een au
to hier. moet er vervangen worden.
Dat is één redenatie, maar daarbij
moet niet vergeten worden dat ve
len na die tien jaar autorijden mo
gelijk geen nieuwe meer willen of
kunnen kopen en dan kan het aan
tal verkochte auto's flink onder de
400.000 uitkomen. Niettemin ver
wachten de meeste importeurs
voor dit jaar 420 000 tot 425.000 ver
kochte auto's in Nederland En dat
is hard nodig ook. want doordat die
'toekomstauto' zo lang meegaat is
er de laatste drie jaren niet bijster
goed verkocht.
Die dalende verkoopcijfers vinden
ook hun oorzaak in een dalend ge
middeld jaarkilometrage In '75
was dat 15.000 km, '77-'80 kwam het
op 14.000 en vorig jaar 13.500 km
per jaar. Verder zal een ander,
spaarzamer gebruik de daling te
vens kunnen beinvloeden. Binnen
twee jaar krijgen we de verplichte
periodieke autokeuring zoals in
België. Duitsland en Zweden. Zo'n
keuring, is gebleken uit grafieken,
heeft een extra levensduurverlen-
gend effect. Nu al wordt rekening
gehouden met een levensduur van
gemiddeld 10 jaar. zonder het effect
van de keuring. Voor Zweden was
het effect van de keuring: in de ja
ren '60 gemiddeld 10 jaar levens
duur en in deze tijd is dat al 15 jaar
Dat ligt niet alleen aan de keuring.
Levensomstandigheden en techni
sche betere auto's hebben ook hun
invloed.
Omdat moderne auto's niet zo snel
verslijten loopt het onderhoud,
dat al economischer is geworden,
uitgedrukt in manuren tevens te
rug. Dus zullen garage- en onder
houdsbedrijven het minder druk
krijgen door die technische voor
uitgang.
Duurzaamheid door techniek: in deze robotstraat is geen mens te zien.
Als op 1 januari 1985 de Algemene Periodieke Veiligheidskeuring van
start gaat zijn we twee jaar verder en hopelijk een groot aantal
'wrakken' minder rijk. Nu al is duidelijk dat zo'n verplichte keuring hard
nodig is. Want zoals chef technische keuringen bij de ANWB J. D. Plaisier
zegt: „Er is sprake van verwaarloosd onderhoud. Slechts een op de vijf
auto's kunnen we het predicaat veilig meegeven. De rest moet doorver
wezen worden naar de garage".
Uiteraard is dit geen a-select gege
ven omdat er enkel sprake is van
ANWB-keuringen. Het is heel wel
mogelijk dat na een representatie
ve steekproef heel wat minder au
to's de eindstreep veilig zouden ha
len
Nu al kunnen automobilisten bij de
ANWB hun auto laten keuren vol
gens de wettelijke eisen van 1-1-
1985 Dat is vooral van belang voor
dc wat oudere auto's Die voldoen
vaak niet aan alle veiligheidseisen
van hel tegenwoordige verkeer De
keuring kost f 75 en kleine afstellin
gen kunnen meteen worden ver
richt. Voor het overige volgt zono
dig een reparatie-advies, waarna de
garage bezocht moet worden.
Momenteel is het vaak zo dat er
langdurig getwijfeld wordt: wel of
niet verder rijden. Want als puntje
bij paaltje komt. is de reparatie
waarschijnlijk met te betalen, laat
staan nog verder te rijden Tot dat
onverantwoord lang uitgestelde
moment zijn er vaak vele risico's
genomen, niet. in de laatste plaats
ten koste van anderen. Op een ge
geven ogenblik kiest men eieren
voor z'n geld en gaat bijvoorbeeld
bij de ANWB om advies. Dat advies
is onpartijdig en dat zal in de toe
komst ook gelden voor alle onaf
hankelijke keuringsstations. Auto
bedrijven en bedrijven die in eigen
beheer auto's onderhouden mogen
ln '85 ook gaan keuren. In totaal
zijn er zeker 1000 stations nodig om
de autokeuring soepel te laten ver
lopen.
De onafhankelijke stations zullen
vooral auto's aantrekken die gara
ges schuwen Die categorie is te
vinden onder de doe-het-zelvers en
degenen die ergens ..een mannetje
hebben". Nu al is er sprake van eni
ge naijver tussen ANWB en auto
handel. ..De autohandel wil natuur
lijk de eigen continuiteit gegaran
deerd zien", zegt Plaisier ..Toen
het hen evenwel voor de wind ging
waren ze niet zo bang voor concur
rentie. Daarbij komt dat een slager
z'n eigen vlees ook niet keurt Er is
nu een compromisvoorstel dat de
keunng al dan niet als onderdeel
van een reparatie of onderhouds
beurt kan geschieden".
Elk station moet rekenen op een
onverwachte controle van schou
wers van de Rijksdienst voor het
Wegverkeer. Diezelfde dienst
biedt nu al de gelegenheid tot aan
melding als erkend keuringsbe-
drijf. Er wordt alleen erkenning
verleend als de keuringsplaats
voldoet aan de eisen van het minis
terie van verkeer en waterstaat.
Dat betreft apparatuur, ruimte en
vakbekwaamheid. Aanmelding
kan geschieden bij de dienst in
Den Haag.
Wat het effect in de toekomst ook
moge zijn, én ding is zeker: de vei
ligheid is er zeer mee gebaat.
titsubishi heeft een stadsauto voor de toekomst ontworpen.
Naast toekomstauto's die op dit mo
ment al geen toekomst meer zijn
omdat ze in de showrooms staan, wor
den op de RAI ook auto's getoond die
dc fabrieken hebben ontworpen om
nieuwe constructies te beproeven, car
rosserieën nieuwe vorm te geven, om
nieuwe vormen van voortbeweging te
beproeven. Op de RAI staan tien van
zulke auto's, allemaal in één stand (nr.
226 in de Europahal) samengebracht.
Audi (Westhal stand 6081 toont zijn For-
schungsauto, waarvan veel met dit pro
totype opgedane ervaringen inmiddels
zyn verwerkt in de Audi 100.
Citroen komt met de Xenia. Twee jaar
geleden had Citroén de Karin als toe
komstauto, maar die is alweer achter
haald. blijkbaar De Xenia is bedoeld
als auto met vier zitplaatsen en veel
ruimte voor bagage.
Ford presenteert een Alternative Fuel
Vehicle (AFV), zoals de naam aangeeft
een voertuig voor alternatieve brand
stof Het Amerikaanse prototype wordt
gebruikt om er verschillende brandstof
fen en mengsels mee te testen. De AFV
is aan het testprogramma onttrokken
om naar de RAI te kunnen worden ge
bracht.
Mazda bouwde eind 1981 de MX 81.
waarmee Mazda verschillende nieuwe
ontwikkelingen laat zien Luchtweer
stand is een punt, wielophanging een
ander.
Mitsubishi presenteert een Concept Ve
hicle. een toekomstmodel voor een
nieuw type kleine auto die speciaal
moet worden gebouwd voor het stads
en woonverkeer. De auto is klein (2,7
meter lang. 1,4 meter breed) en heet ui
terst zuinig te worden.
Opel vertoont de Tech 1een studiemo
del op basis van de Opel Kadett. met
lage luchtweerstand en functioneel in
terieur op basis van nieuwe electroni-
sche ontwikkelingen. De auto is ook be
doeld voor onderzoek naar nieuwe pro-
duktietechnieken.
Peugeot presenteert de Verq Plus als
toekomst-auto.
Renault komt met de Vesta. een proto
type van een auto die omstreeks 1990 in
produktie genomen zou moeten wor
den. Veiligheid en comfort moeten ten
minste op hedendaags peil staan, de au
to moet goed zyn voor vier personen, en
het brandstofgebrulk moet 1 op 33 wor
den.
Toyota heeft de FX-80. model van een
zeer compacte maar compleet uitgerus
te toekomst-auto. De geel-zwarte FX-
80 heeft een stuurwiel waarin de instru
menten zijn opgesteld, ..hangmat"-
stoelen, klapdeuren en automatische
transmissie
Voorts is er de Um-Car. een toekom
stauto die met steun van de Duitse re
gering, een groot èantal bedrijven en
vier technische hogescholen is ontwik
keld en waarin verschillende oorspron
kelijke ideeën zijn verwerkt Voor de
overbrenging hebben de ontwerpers
echter op een Nederlands produkt ge
grepen, de traploze automatische
transmissie van TranSmattc uit Til
burg.
Ten slotte is er de Volkswagen Au 2000.
prototype voor een voertuig met bij
zonder weinig luchtweerstand en
waarin verschillende diesel- en benzi
nemotoren beproefd kunnen worden.
De aandrijving geschiedt via een auto
matische bak met vier trappen en
overdrive.