Zorgen in eerste kamer
over veiligheid Delta
lovooy
mode/
Selectieve vervolging op
verbod naaktrecreatie
Bouw hydrocracker Total/Dow alleen
verantwoord met steun van overheid
CIVIELE SCHEEPSBOUW
BIJ SCHELDE WENSELIJK
almanak
PVDA-FRACTIE: NIET MARCHANDEREN
Kunstuitleen gaat van
Goes naar Middelburg
Aardsluiting oorzaak brand manege
Kamerlid B. Broekhuis (PvdA)
ETI IN RAPPORT OVER PETROCHEMISCH BOUWPROJECT
ZATERDAG 24 APRIL 1982
innerd aan de verschrikkingen van
1953".
De PvdA-ers willen in ieder geval weten
in hoeverre de kosten overschrijdingen
bij de Oosterscheldewerken er de oor
zaak van zijn dat verbeteringen aan de
andere dijkvakken op een laag pitje zijn
komen te staan.
De PvdA-senatoren-fractie is niet al
leen over de gang van zaken bij de Del
tawerken ongerust: dat geldt in ieder
Van onze Haagse redacteur
DEN HAAG - De PvdA-fractie in de Eerste Kamer is er ernstig verontrust over dat verschillende
dijkvakken in Zeeland nog steeds niet op Deltahoogte zijn gebracht. „De stormen van de laatste
tijd hebben in Zeeland weer vele wonden opengemaakt", zo zeggen de PvdA-senatoren in hun
reactie op de begroting van minister Zeevalking van verkeer en waterstaat. „Wordt het niet tijd
aan de veiligheid van de inwoners van Zeeland de hoogste prioriteit te geven en daarmee niet
langer te marchanderen", vragen zij de bewindsman.
De 'kritische' dijkvakken waarover de
PvdA-ers het hebben, liggen vooral
langs Ooster- en Westerschelde, maar
ook in het noorden van het land. Uitstel
van uitvoering brengt grote risico's met
zich mee, zeggen zij, maar desondanks
hebben de beheerders van het rijk te
horen gekregen dat zij voorlopig niet op
geld voor de verbeteringen hoeven te
rekenen. De Eerste-Kamerfractie wil
een overzicht met de dijkvakken waar
zich de grootste problemen voordoen
en van de vertragingen die ontstaan ten
opzichte van de oorspronkelijke uitvoe
ringsschema's.
Zij herinneren daarbij aan de onzeker
heid die bij vele Zeeuwen leeft na de
watersnoodramp van '53 en zij herinne
ren aan de laatste stormen, die veel
emoties hebben losgemaakt: „Het bleef
nu by een doorbraak van de Maride-
zaatskade. waarvan alleen de scheep
vaart ongemak ondervond. Nog steeds
worden echter vele gezinnen bij het ho
ren en lezen van dit soort berichten her-
Industriebond FNV
praat mee over het
sociaal plan RSV
ROTTERDAM - De Industriebond
FNV gaat samen met RSV bepalen
waar het sociaal onderzoek bij het
scheepsbouwconcern zich op moet
richten. Het sociaal plan dat daaruit
voorkomt moet voor oktober minister
Terlouw van economische zaken een
analyse geven van de kansen en bedrei
gingen binnen het concern.
De onderhandelingen tussen bond en
raad van bestuur worden volgens
bondsbestuurder Ties Hagen begin mei
voortgezet en gaan met name over een
bovenwettelijke uitkering in geval van
sanering.
Volgens Hagen is het snelle besluit van
de centrale ondernemingsraad van
RSV om af te zien van een hogere werk
nemersbonus dan vijf procent bij even
tuele winst overigens niet van invloed
geweest op de onderhandelingen met
het RSV-bestuur. De cor voldeed met
haar besluit aan een van de voorwaar
den die Terlouw stelde bij de steunver
lening van 300 miljoen aan het noodlij
dende concern. De ondernemingsraad
van Verolme-Botlek maakte bezwaar
tegen dit cor-besluit omdat Botlek
eerst zekerheid wil over de toekomst
van het bedrijf voordat aan welke voor
waarde dan ook wordt voldaan.
Illegale zender in
Tholen uit
de lucht gehaald
THOLEN - De rijkspolitie-groep Tho
len haalde vrijdagmiddag rond half-
twee een illegale zender in Tholen uit
de lucht.
Er werden over de uitzendingen van de
heer J. de V. reeds meerdere malen
klachten ingediend in verband met sto
ringen. De zendinstallatie, die een be
reik had van 70 Watt, bleek niet goedge
keurd te zijn door de PTT en werd door
de rijkspolitie in beslag genomen. De
zaak zal verder door de radio-contröle-
dienst van de PTT worden onderzocht.
De politie maakte proces-verbaal op.
(ADVERTENTIE)
Voorjaarsshow!
PEUGEOT
TALBOT
Automobielbedrijf
Dijkwel Vlissingen B.V.
Pres. Roosevelttaan 745
Vlissingen
tel. 01184-12008/19810
GOES - Het uitleencentrum voor beeldende kunst verhuist van Goes
naar Middelburg. Waarschijnlijk begin volgend jaar zal het thans nog in
het museum voor Zuid- en Noord-Beveland aan de Singelstraat in Goes
gevestigde centrum zijn deuren openen in een voormalig pakhuis in de
Middelburgse Kuiperspoort. Daarmee komt dan een eind aan een perio
de van ongeveer twee jaar waarin het bestuur van de Stichting Beelden
de Kunst (SBK) naarstig naar een nieuw onderkomen heeft gezocht. In
Middelburg krijgt het uitleencentrum aanzienlijk meer ruimte beschik
baar dan in de huidige behuizing.
Zo'n jaar of twee geleden kreeg het
bestuur van de SBK te horen van
de gemeente Goes, de eigenaar van
het voormalige weeshuis waarin
het musseum is gevestigd, dat het
museum de ruimte van het uitleen-
centrum zelf nodig had.
Voor de stichting zou een andere
huisvesting gevonden kunnen wor
den in de vleugel tussen het man
huis en het weeshuis. Daar had de
SBK wel oren naar, maar later
bleek dat het museum ook aan
spraak maakte op deze vleugel. Het
SBK-bestuur ls vervolgens gaan
zoeken naar een ander onderko
men, eerst in Goes en vervolgens
ook in Middelburg. „De Kuipers
poort is voor ons heel aantrekke
lijk", vertelt SDK-voorzitter J, W.
Jobse. „Midden tussen andere cul
turele voorzieningen. Bovendien
hebben we er de mogelijkheden om
eindelijk eens activiteiten op touw
te zetten die we steeds al van plan
zijn geweest, zoals tentoonstellin
gen."
In april 1973 is het uitleencentrum
in Goes geopend. Momenteel zijn er
475 leden die maandelijks een con
tributiebedrag betalen en daarvoor
dan een of meer kunstwerken kun
nen lenen. Een gedeelte van die
contributie wordt voor de leden ge
spaard. Zo ontstaat op den duur
een som waarmee een kunstwerk,
wanneer dat goed blijkt te beval
len, kan worden aangekocht. De
collectie van de SBK omvat bijna
negenhonderd kunstwerken. Een
kleine zevenhonderd ervan zijn ge
huurd van de kunstenaars. De ove
rige tweehonderd zijn aangekocht
Momenteel zijn ongeveer zeshon
derdvijftig kunstwerken uitge
leend. Zowat de helft van de leden
is afkomstig van de Bevelanden.
De beheerster van het uitleencen
trum, mevrouw G. van den Heuvel,
houdt er rekening mee dat het aan
tal Bevelandse leden wel wat zal te
ruglopen door de verhuizing naar
Middelburg. Jobse is wat dat be
treft optimistischer gestemd. Hij
meent dat de afstand Goes-Middel-
burg geen belemmering hoeft te
zijn.
Ook wanneer het uitleencentrum
in het museumgebouw had kunnen
blijven, zou de SBK op zoek zijn
gegaan naar een andere behuizing.
Het gebrek aan ruimte maakt het
onmogelijk de kunstwerken op een
overzichtelijke manier uit te stal
len. zodat de bezoekers van het cen
trum bij het uitzoeken van een
kunstwerk zich door rijen tegen de
muur gezette etsen, litho's, teke
ningen en schilderijen moeten heen
werken. De stichting is van plan in
haar nieuwe onderkomen wat meer
aan de weg te gaan timmeren om
het uitleencentrum een bredere be
kendheid te geven en daarmee het
aantal leden te vergroten.
Het uitleencentrum voor beelden
de kunst is de derde centrumvoor
ziening waarvan in korte tijd be
kend is geworden dat ze uit Goes
vertrekt. Zoals gemeld hebben de
provinciale organisatie Het
Zeeuwse Kruis en de Bestuurs-
school Zeeland onlangs besloten
naar Kapelle te verhuizen.
Beheerster mevrouw G. van den Heuvel, bezig met de inventarisatie van
tentoongestelde loerken in het uitleencentrum in Goes.
geval ook voor de aanleg van de walra-
darketen langs de Westerschelde,
waaraan niets wordt gedaan nu de Bel
gen de geldkraan hebben gesloten -
Belgie immers draagt 90 procent van
de kosten.
De PvdA vindt dat Belgie nu ook maar
voor haar eigen gedrag moet boeten: de
werken die in 't kader van internationa
le overeenkomsten worden uitgevoerd
moeten maar worden stopgezet en met
het zo vrijkomend geld moet de walra-
darketen worden voorgefinancierd.
Daar zouden dan vooral verbeteringen
aan het Kanaal door Zuid-Beveland en
dat van Gent naar Temeuzen het
slachtoffer van moeten worden. Neder
land moet daar miljoenen in investeren,
maar de Belgen laten hun deel in de
realisatie van de radarketen versloffen.
De PvdA vindt dat de keten en daarmee
samenhangend de veiligheid op de
zeearm moet prevaleren.
De WD-fractie tot slot vroeg minister
Zeevalking op er een lange termijnplan
ning is die er op is gericht om de kennis
van de Deltadienst bij elkaar te hou
den. ook wanneer die dienst na realisa
tie van alle Deltawerken zal worden op
geheven.
De vrijwillige brandweer van Hulst in de nacht van donderdag op vrijdag, bezig met het nablussen van de resten van
de manege-kantine.
Motoren taboe op
stranden van Sluis
SLUIS - Motorcrossen op het strand bij
Retranchement wordt verboden. Au
to's, brommers en motoren zijn voor
taan taboe. Dat staat in het voorstel
van het Sluisse college van b en w, om
de algemene politieverordening aan te
passen.
Het strand bij Retranchement wordt
verboden terrein voor de motoren, om
de rust en de veiligheid zoveel mogelijk
te waarborgen. Het college wil tevens in
de apv laten opnemen, dat het verspil
len van leidingwater voortaan verbo
den is. Daar had de Watermaatschappij
Zuid-West-Nederland speciaal om ge
vraagd. De raad bespreekt de voorstel
len in de vergadering op donderdag 29
april, die om 19.30 uur begint.
(ADVERTENTIE)
HEIKANT - De brand in de manege 'Heikant' in Hei
kant is veroorzaakt door aardsluiting achter de koel
kasten in de kantine. Dat heeft een woordvoerder van
de technische recherche van de rijkspolitie vrijdag ge
zegd. Deze afdeling deed gisteren een onderzoek naar de
oorzaak van de brand. Donderdagavond legde een felle
uitslaande brand de kantine van de manege geheel in de
as.
De zogenaamde aardsluiting (een sluiting tussen de voe-
dings- of fasedraad en de aarddraad) werd veroorzaakt
door een beknelde kabel die als het ware door de druk
was 'doorgevrijld'. Daardoor ontstond hitte waardoor de
De brand legde de kantine en een opslagruimte in de as.
Hoe groot de schade was wilde eigenaar G. Inghels nog
niet vertellen. Ook de politie en de brandweer konden
geen schadebedrag vaststellen. Inghels wilde eerst de
experts van de verzekering afwachten voordat hij het
schadebedrag kwijt wil.
De aan de kantine gebouwde stallen waarin twaalf paar
den stonden en een flinke hoeveelheid hooi en stroo was
opgeslagen zijn niet in vlammen opgegaan. De paarden
kregen een plaatsje in de wei.
NIEUWE REGELING WEST-ZEEUSCH-VLAANDEREN
Wist u dat wij een
GROTE COLLECTIE
blouses, rokken,
pantalons en regenmantels
in huis hebben?
Nü een huis vol lentemodel
SLUIS - Naaktrecreatie op de Wcst-
Zeeuws-Vlaamse stranden wordt dit
seizoen - officieel - verboden. Maar dat
wil niet zeggen dat alle vormen van
naturisme automatisch zullen leiden
tot optreden van de politie. In de prak
tijk zal onderscheid worden gemaakt,
omdat de politie niet voldoende man
kracht heeft om alle naaktrecreanten
langs de kust aan te pakken. Agenten
mogen voortaan zelfstandig en preven
tief optreden. Ze hoeven dus niet te
reageren op klachten van burgers. De
processen-verbaal die tegen naaktre
creanten worden opgesteld, zullen in
ieder geval leiden tot vervolging door
de officier van justitie.
Dat is vrijdagmorgen afgesproken in
het 'driehoeksoverleg' tussen burge
meester J. Asselbergs van Sluis, Ch.
Spijkerboer van Oostburg, officier van
justitie mr. R. Daverschot en twee ver
tegenwoordigers van de rijkspolitie in
Middelburg en de kuststreek.
„Naaktrecreatie mag niet", zei burge
meester Asselbergs vrijdag in een toe
lichting, „er kan en zal tegen worden
opgetreden".
Bij dat optreden zal de politie echter
prioriteiten moeten stellen. De provo
cerende vormen van naaktrecreatie,
die onprettig kunnen zijn voor de ande
re strandbezoekers, zullen het strengst
worden aangepakt. Dat geldt ook voor
naturisme vlakbij de duinovergangen.
Naaktlopers, die zich volgens alle gel
dende fatsoensnormen op het strand
gedragen en de anderen geen enkele
overlast bezorgen, hebben veel minder
kans op vervolging.
„Er zijn zéér verschillende vormen van
naaktrecreatie, laten we daar geen
doekjes om winden. Dat is het hele
REST0
VR0UWEHP0LDER
tel. 01189-1900, b.g.g. 1965.
Reserveringen:
diners - partijen - koffietafels
a la carte
vIpps- en visspecialiteit
punt. Het absolute verbod is het uit'
gangspunt van ons beleid. Van daaruit
gaat de politie intensiever en meer ge
richt optreden"
Vorig jaar kon de politie slechts in ach-
tie komen als er klachten werden gede
poneerd. Dat bleek nauwelijks merk
baar. Nu mag de politie eigenhandig
gaan optreden. Leidraad daarbij is de
'gedragscode', die overigens nog moet
worden opgesteld. Daarin krijgtdepoli
tie richtlijnen over de benadering van
naaktrecreatie in al haar verschijnings
vormen.
Asselbergs: „Binnen een paar weken
kan de zaak rond zijn. Voor de formule
ring van die richtlijnen zal ik een voor
zet geven".
Dc teugels in dc algemene politiever
ordeningen van de gemeente Oostburg
en Sluis zijn in ieder geval aangehaald.
Beide apv's baseren het beleid op een
algemeen verbod'van naaktrecreatie.
Maar dc praktijk geeft weer enige
speelruimte. Niet alle vormen van na
turisme hoeven op dezelfde strenge
vervolging te rekenen.
Het zal volgens Broekhuis wel 'keihard' werken worden voor
D& Schelde om voldoende opdrachten binnen te krijgen om
de werkgelegenheid veilig te stellen. Hij zei echter toch hoop
vol gestemd te zyn hierover, gezien de veelzijdigheid van het
bedrijf.
Bij de besprekingen over de ketelbouw is het negatieve ad
vies aan de orde gekomen, dat is uitgebracht aan de Samen
werkende Energie Producenten (SEP) over een ombouw van
de oliegestookte centrale in Borsele tot een kolencentrale.
„Het is te voorbarig om nu al te zeggen, dat daar niets meer
aan te doen is. Het is alleen nog maar een advies, waarover de
SEP nog moet beslissen", aldus Broekhuis.
De PvdA-delegatie bestond verder nog uit de Tweede Ka
merleden F. Moor en B. Spieker, de fractie-medewerkers H.
Bakker en A. Boonstra. Het Eerste Kamerlid J. Mijnbergen,
de Vlissingse wethouder voor werkgelegenheid D. J. P. Brui-
nooge en het statenlid B. Groot.
VLISSINGEN - „De Koninklijke Maatschappij De Schelde
in Vlissingen beschikt over het vakmanschap, maar ook
over de organisatie die nodig is voor een project als de bouw
van een nieuwe dubbeldeks veerboot voor de dienst Vlissin-
gen-Breskens. Als er een mogelijkheid is om de produktie te
verschuiven van marineschepen naar civiele schepen zou
dat voor ons wenselijk zijn. De directie van De Schelde
heeft ook daarnaar gevraagd". Dit zei B. Broekhuis, woord
voerder van de PvdA-delegatie van Kamerleden en andere
partijgenoten, vrijdagmiddag na het werkbezoek van deze
delegatie aan de KMS in Vlissingen.
Het Tweede Kamerlid noemde het informele werkbezoek
zinvol en geslaagd, omdat goed inzicht is verkregen in de
opzet en flexibiliteit van het bedrijf. Er zijn orienterende
besprekingen geweest met de directie en de ondernemings
raad over verschillende actuele zaken, zoals eventuele nieu
we opdrachten en met name de toekomst van de ketelbouw.
ZEEUWSE
Brood
Van dat vijfjarige Temeuzense jon
getje gaat de mare, dat-ie overal
raad op weet, en niet voor één gat te
vangen is.
Maar toen hij van de week, op een
van de zonnige dagen, met een
bordje vol boterhammen de tuin in
liep, was die steen nét teveel.
Die steen - die lag er al geruime tijd.
Maar hij struikelde erover.
En daar gingen de boeterham-
metjes - de rulle grond tegemoet.
„Wat doe je nu toch?", sprak z'n
vader, het tafereeltje volgend, be
rispend.
Z'n zoontje herstelde zich razend
snel.
„O," antwoordde hij zonder een
spoor van aarzeling, „ik leg brood
neer voor de vogeltjes".
MIDDELBURG - De bouw van een 'hy
drocracker' bij de Total-raffinaderij in
het Sloegebied is alleen verantwoord,
als de (rijks)overheid financiële steun
geeft aan het project. Dat is de conclu
sie van een onderzoek, dat het econo
misch technologisch instituut voor
Zeeland in samenwerking met het be
drijf heeft uitgevoerd. Van essentiële
betekenis noemt het ETI, dat op
brengst en kosten een marge tonen van
13,7 procent van de investering: een
opbrengst, „die maar net boven niveau
van de huidige marktrente ligt". Het
ETI: „Er zal derhalve, gezien de grote
onzekerheden, overheidssteun nodig
zijn om de hydrocracker, eem petro
chemische installatie bedrijfsecono
misch verantwoord in Nederland te
kunnen bouwen."
Zoals al eerder gemeld denkt Total in
samenwerking met Dow Chemical Ter-
neuzen aan een project ihydrocrackeri
om de produktie zó aan te passen dat
lichtere fracties uit stookolie kunnen
worden vervaardigd; dat maakt het
mogelijk vanuit de raffinaderij in Vlis-
singen-Oost Dow Chemical in Temeu
zen voor een groot deel te voorzien in
haar behoefte aan petrochemische naf
ta.
In de rapportage geeft het ETI aan.
dat het op die manier weer econo
misch verantwoord wordt om de volle
capaciteit van de raffinaderij te benut
ten. „een noodzakelijke voorwaarde
voor de toekomstige levensvatbaar
heid van Total Raffanderij Nederland
NV";
dat de uitvoering van de mogelijk
heid om stookolie om te zetten in lichte
re fracties als chemische nafta, benzine,
gasolie en gasvormige produkten een
miljard gulden vergt,
dat voor deze nieuwe installatie bij
Total rond de 280 arbeidsplaatsen no
dig zijn en dat met het oog op dit project
het aantal personeelsleden nu al is uit
gebreid tot 250;
dat de capaciteit van de nieuwe in
stallatie wordt afgestemd op de huidige
raffinaderij-capaciteit: „De milieube
lasting zal niet toenemen";
dat de bouw van de hydrocracker zelf
3000 manjaar werk levert en met inbe
grip van de .doorwerking' in de econo
mie 5500 manjaar en dat de indirecte
werkgelegenheid op 1900 arbeidsplaat
sen is te ramen (waarvan minstens 600
in Zeeland).
Als er wordt gerekend met de verliezen
wegens onderbezetting op de huidige
raffinaderij en met het benutten van de
overcapaciteit van de eigen energiecen
trale van Dow. is er bij het project spra
ke van een meeropbrengst van 444 mil
joen per jaar. Daar tegenover staan aan
kosten 307 miljoen per jaar. De marge
van 137 miljoen per jaar komt neer op
13.7 procent van het te Investeren be
drag, zodat - aignaleert het ETI - er
maar nët rendement uitkomt bij de hui
dige rentestand.
Betekenis
Bij het pleidooi voor overheidssteun
wijst het ETI-rapport erop, dat de hy
drocracker - „de eerste in den lande" -
goed past in de industrialisatie en ver-
nieuwings-filosofie van economische
zaken, van de wetenschappelijke raad
voor het regeringsbeleid en van de
commissie-Wagncr. Ook past het in een
beleid, dat uitgaat van een verdere in
dustrialisatie in het Sloegebied. Het
ETI-rapport: „Het project kan van gro
te betekenis zijn voor de regionale en
nationale economie: behoud van werk
gelegenheid bij de huidige raffinade
rij. uitbreiding met directe en indirec
te werkgelegenheid, veredeling van
grondstoffen, kansen voor toeleveren
de bedrijven en installatiebedrijven
met hoge technologische kennis, aan-
sljiting bij het industriële vernieu
wingsbeleid van de overheid".
Wat de concrete steun van de overheid
betreft: het ETI - samenstellers van het
rapport de heren S.P. van der Zee en C.
A. R. Sejj - noemt de mogelijkheid van
een éénmalige bijdrage in de investe
ringskosten of een tegemoetkoming in
de exploitatiekosten. Daarnaast kan,
meent men. gedacht worden aan een
subsidie volgens de Wet investeringsre
kening via een een investeringspremie,
de experimentele regeling om hoog
waardige industrie te bevorderen en
het speerpuntenbeleid. In de exploita-
tiesfeer is volgens het ETI te denken
aan een lagere aardgasprijs en aan leve
ring van energie tegen „een internatio
naal concurrerende prijs": dat kan door
de overcapciteit van de Dow-centrale te
benutten, waarvoor medewerking van
de PZEM nodig is
Mogelijkheden
kolencentrale
in Borssele
onderzocht
VLISSINGEN - Het dagelijks be
stuur van de Provinciale Zeeuwse
Energie Maatschappij (PZEM) be
gint volgende week een onderzoek
naar de mogelijkheden, om toch de
oliegestookte energiecentrale van
Borsele te vervangen door een ko
lencentrale. De Vlissingse wethou
der voor welzijn D. J. P. Bruinooge,
tevens lid van het dagelijks be
stuur van de PZEM zei dit vrijdag
middag in de gemeenteraad van
Vlissingen. naar aanleiding van
verschillende vragen over berich
ten in de PZC, dat een negatief ad
vies is uitgebracht aan de SEP
over een dergelijke ombouw.
De Vlissingse wethouder verwacht
te, dat hef nog wel enige maanden
zal duren, voor de Raad van com
missarissen van de SEP een defini
tieve beslissing heeft genomen over
het advies. Hij erkende dat de cen
trales voor de Maasvlakte inder
daad goedkoper zijn, maar dat
wordt volgens hem veroorzaakt
door de geheel verschillende om
standigheden.
Met name het raadslid C. J. v d.
Weele (RPCU) noemde het eventu
eel niet doorgaan van de ombouw
een 'slechte zaak' voor de werkgele
genheid bij de Koninklijke Maat
schappij De Schelde in Vlissingen,
die de opdracht voor de kolencen
trale zou krijgen. Daaronder valt
ook de rookgasontzwavelingsin
stallatie voor die centrale, de eerste
die zou worden gemaakt bij De
Schelde. Hij zei de kansen van De
Schelde om de order alsnog te ver
krijgen zelf bijzonder klein te ach
ten en noemde daarbij het getal
van 25 procent. De verdeling van de
ketelbouw tussen Stork-Hengelo
en De Schelde zou volgens hem
worden doorbroken door een be
slissing de centrale in Borsele niet
om te bouwen en van 50 tot 50 wor
den gebracht op bijvoorbeeld 60 tot
40. ten gunste van Stork.
De Vlissingse wethouder zei ook.
binnenkort overleg tussen de
PZEM en het Havenschap Vlissin
gen te verwachten over het wel of
niet doorgaan van het aanpassen
van de infra-structuur in het Sloe
voor de aanvoer en overslag van ko
len. waarvoor een speciale kade zou
worden ingericht.