Zorgen in eerste kamer over veiligheid Delta lovooy mode/ Selectieve vervolging op verbod naaktrecreatie Bouw hydrocracker Total/Dow alleen verantwoord met steun van overheid CIVIELE SCHEEPSBOUW BIJ SCHELDE WENSELIJK almanak PVDA-FRACTIE: NIET MARCHANDEREN Kunstuitleen gaat van Goes naar Middelburg Aardsluiting oorzaak brand manege Kamerlid B. Broekhuis (PvdA) ETI IN RAPPORT OVER PETROCHEMISCH BOUWPROJECT ZATERDAG 24 APRIL 1982 innerd aan de verschrikkingen van 1953". De PvdA-ers willen in ieder geval weten in hoeverre de kosten overschrijdingen bij de Oosterscheldewerken er de oor zaak van zijn dat verbeteringen aan de andere dijkvakken op een laag pitje zijn komen te staan. De PvdA-senatoren-fractie is niet al leen over de gang van zaken bij de Del tawerken ongerust: dat geldt in ieder Van onze Haagse redacteur DEN HAAG - De PvdA-fractie in de Eerste Kamer is er ernstig verontrust over dat verschillende dijkvakken in Zeeland nog steeds niet op Deltahoogte zijn gebracht. „De stormen van de laatste tijd hebben in Zeeland weer vele wonden opengemaakt", zo zeggen de PvdA-senatoren in hun reactie op de begroting van minister Zeevalking van verkeer en waterstaat. „Wordt het niet tijd aan de veiligheid van de inwoners van Zeeland de hoogste prioriteit te geven en daarmee niet langer te marchanderen", vragen zij de bewindsman. De 'kritische' dijkvakken waarover de PvdA-ers het hebben, liggen vooral langs Ooster- en Westerschelde, maar ook in het noorden van het land. Uitstel van uitvoering brengt grote risico's met zich mee, zeggen zij, maar desondanks hebben de beheerders van het rijk te horen gekregen dat zij voorlopig niet op geld voor de verbeteringen hoeven te rekenen. De Eerste-Kamerfractie wil een overzicht met de dijkvakken waar zich de grootste problemen voordoen en van de vertragingen die ontstaan ten opzichte van de oorspronkelijke uitvoe ringsschema's. Zij herinneren daarbij aan de onzeker heid die bij vele Zeeuwen leeft na de watersnoodramp van '53 en zij herinne ren aan de laatste stormen, die veel emoties hebben losgemaakt: „Het bleef nu by een doorbraak van de Maride- zaatskade. waarvan alleen de scheep vaart ongemak ondervond. Nog steeds worden echter vele gezinnen bij het ho ren en lezen van dit soort berichten her- Industriebond FNV praat mee over het sociaal plan RSV ROTTERDAM - De Industriebond FNV gaat samen met RSV bepalen waar het sociaal onderzoek bij het scheepsbouwconcern zich op moet richten. Het sociaal plan dat daaruit voorkomt moet voor oktober minister Terlouw van economische zaken een analyse geven van de kansen en bedrei gingen binnen het concern. De onderhandelingen tussen bond en raad van bestuur worden volgens bondsbestuurder Ties Hagen begin mei voortgezet en gaan met name over een bovenwettelijke uitkering in geval van sanering. Volgens Hagen is het snelle besluit van de centrale ondernemingsraad van RSV om af te zien van een hogere werk nemersbonus dan vijf procent bij even tuele winst overigens niet van invloed geweest op de onderhandelingen met het RSV-bestuur. De cor voldeed met haar besluit aan een van de voorwaar den die Terlouw stelde bij de steunver lening van 300 miljoen aan het noodlij dende concern. De ondernemingsraad van Verolme-Botlek maakte bezwaar tegen dit cor-besluit omdat Botlek eerst zekerheid wil over de toekomst van het bedrijf voordat aan welke voor waarde dan ook wordt voldaan. Illegale zender in Tholen uit de lucht gehaald THOLEN - De rijkspolitie-groep Tho len haalde vrijdagmiddag rond half- twee een illegale zender in Tholen uit de lucht. Er werden over de uitzendingen van de heer J. de V. reeds meerdere malen klachten ingediend in verband met sto ringen. De zendinstallatie, die een be reik had van 70 Watt, bleek niet goedge keurd te zijn door de PTT en werd door de rijkspolitie in beslag genomen. De zaak zal verder door de radio-contröle- dienst van de PTT worden onderzocht. De politie maakte proces-verbaal op. (ADVERTENTIE) Voorjaarsshow! PEUGEOT TALBOT Automobielbedrijf Dijkwel Vlissingen B.V. Pres. Roosevelttaan 745 Vlissingen tel. 01184-12008/19810 GOES - Het uitleencentrum voor beeldende kunst verhuist van Goes naar Middelburg. Waarschijnlijk begin volgend jaar zal het thans nog in het museum voor Zuid- en Noord-Beveland aan de Singelstraat in Goes gevestigde centrum zijn deuren openen in een voormalig pakhuis in de Middelburgse Kuiperspoort. Daarmee komt dan een eind aan een perio de van ongeveer twee jaar waarin het bestuur van de Stichting Beelden de Kunst (SBK) naarstig naar een nieuw onderkomen heeft gezocht. In Middelburg krijgt het uitleencentrum aanzienlijk meer ruimte beschik baar dan in de huidige behuizing. Zo'n jaar of twee geleden kreeg het bestuur van de SBK te horen van de gemeente Goes, de eigenaar van het voormalige weeshuis waarin het musseum is gevestigd, dat het museum de ruimte van het uitleen- centrum zelf nodig had. Voor de stichting zou een andere huisvesting gevonden kunnen wor den in de vleugel tussen het man huis en het weeshuis. Daar had de SBK wel oren naar, maar later bleek dat het museum ook aan spraak maakte op deze vleugel. Het SBK-bestuur ls vervolgens gaan zoeken naar een ander onderko men, eerst in Goes en vervolgens ook in Middelburg. „De Kuipers poort is voor ons heel aantrekke lijk", vertelt SDK-voorzitter J, W. Jobse. „Midden tussen andere cul turele voorzieningen. Bovendien hebben we er de mogelijkheden om eindelijk eens activiteiten op touw te zetten die we steeds al van plan zijn geweest, zoals tentoonstellin gen." In april 1973 is het uitleencentrum in Goes geopend. Momenteel zijn er 475 leden die maandelijks een con tributiebedrag betalen en daarvoor dan een of meer kunstwerken kun nen lenen. Een gedeelte van die contributie wordt voor de leden ge spaard. Zo ontstaat op den duur een som waarmee een kunstwerk, wanneer dat goed blijkt te beval len, kan worden aangekocht. De collectie van de SBK omvat bijna negenhonderd kunstwerken. Een kleine zevenhonderd ervan zijn ge huurd van de kunstenaars. De ove rige tweehonderd zijn aangekocht Momenteel zijn ongeveer zeshon derdvijftig kunstwerken uitge leend. Zowat de helft van de leden is afkomstig van de Bevelanden. De beheerster van het uitleencen trum, mevrouw G. van den Heuvel, houdt er rekening mee dat het aan tal Bevelandse leden wel wat zal te ruglopen door de verhuizing naar Middelburg. Jobse is wat dat be treft optimistischer gestemd. Hij meent dat de afstand Goes-Middel- burg geen belemmering hoeft te zijn. Ook wanneer het uitleencentrum in het museumgebouw had kunnen blijven, zou de SBK op zoek zijn gegaan naar een andere behuizing. Het gebrek aan ruimte maakt het onmogelijk de kunstwerken op een overzichtelijke manier uit te stal len. zodat de bezoekers van het cen trum bij het uitzoeken van een kunstwerk zich door rijen tegen de muur gezette etsen, litho's, teke ningen en schilderijen moeten heen werken. De stichting is van plan in haar nieuwe onderkomen wat meer aan de weg te gaan timmeren om het uitleencentrum een bredere be kendheid te geven en daarmee het aantal leden te vergroten. Het uitleencentrum voor beelden de kunst is de derde centrumvoor ziening waarvan in korte tijd be kend is geworden dat ze uit Goes vertrekt. Zoals gemeld hebben de provinciale organisatie Het Zeeuwse Kruis en de Bestuurs- school Zeeland onlangs besloten naar Kapelle te verhuizen. Beheerster mevrouw G. van den Heuvel, bezig met de inventarisatie van tentoongestelde loerken in het uitleencentrum in Goes. geval ook voor de aanleg van de walra- darketen langs de Westerschelde, waaraan niets wordt gedaan nu de Bel gen de geldkraan hebben gesloten - Belgie immers draagt 90 procent van de kosten. De PvdA vindt dat Belgie nu ook maar voor haar eigen gedrag moet boeten: de werken die in 't kader van internationa le overeenkomsten worden uitgevoerd moeten maar worden stopgezet en met het zo vrijkomend geld moet de walra- darketen worden voorgefinancierd. Daar zouden dan vooral verbeteringen aan het Kanaal door Zuid-Beveland en dat van Gent naar Temeuzen het slachtoffer van moeten worden. Neder land moet daar miljoenen in investeren, maar de Belgen laten hun deel in de realisatie van de radarketen versloffen. De PvdA vindt dat de keten en daarmee samenhangend de veiligheid op de zeearm moet prevaleren. De WD-fractie tot slot vroeg minister Zeevalking op er een lange termijnplan ning is die er op is gericht om de kennis van de Deltadienst bij elkaar te hou den. ook wanneer die dienst na realisa tie van alle Deltawerken zal worden op geheven. De vrijwillige brandweer van Hulst in de nacht van donderdag op vrijdag, bezig met het nablussen van de resten van de manege-kantine. Motoren taboe op stranden van Sluis SLUIS - Motorcrossen op het strand bij Retranchement wordt verboden. Au to's, brommers en motoren zijn voor taan taboe. Dat staat in het voorstel van het Sluisse college van b en w, om de algemene politieverordening aan te passen. Het strand bij Retranchement wordt verboden terrein voor de motoren, om de rust en de veiligheid zoveel mogelijk te waarborgen. Het college wil tevens in de apv laten opnemen, dat het verspil len van leidingwater voortaan verbo den is. Daar had de Watermaatschappij Zuid-West-Nederland speciaal om ge vraagd. De raad bespreekt de voorstel len in de vergadering op donderdag 29 april, die om 19.30 uur begint. (ADVERTENTIE) HEIKANT - De brand in de manege 'Heikant' in Hei kant is veroorzaakt door aardsluiting achter de koel kasten in de kantine. Dat heeft een woordvoerder van de technische recherche van de rijkspolitie vrijdag ge zegd. Deze afdeling deed gisteren een onderzoek naar de oorzaak van de brand. Donderdagavond legde een felle uitslaande brand de kantine van de manege geheel in de as. De zogenaamde aardsluiting (een sluiting tussen de voe- dings- of fasedraad en de aarddraad) werd veroorzaakt door een beknelde kabel die als het ware door de druk was 'doorgevrijld'. Daardoor ontstond hitte waardoor de De brand legde de kantine en een opslagruimte in de as. Hoe groot de schade was wilde eigenaar G. Inghels nog niet vertellen. Ook de politie en de brandweer konden geen schadebedrag vaststellen. Inghels wilde eerst de experts van de verzekering afwachten voordat hij het schadebedrag kwijt wil. De aan de kantine gebouwde stallen waarin twaalf paar den stonden en een flinke hoeveelheid hooi en stroo was opgeslagen zijn niet in vlammen opgegaan. De paarden kregen een plaatsje in de wei. NIEUWE REGELING WEST-ZEEUSCH-VLAANDEREN Wist u dat wij een GROTE COLLECTIE blouses, rokken, pantalons en regenmantels in huis hebben? Nü een huis vol lentemodel SLUIS - Naaktrecreatie op de Wcst- Zeeuws-Vlaamse stranden wordt dit seizoen - officieel - verboden. Maar dat wil niet zeggen dat alle vormen van naturisme automatisch zullen leiden tot optreden van de politie. In de prak tijk zal onderscheid worden gemaakt, omdat de politie niet voldoende man kracht heeft om alle naaktrecreanten langs de kust aan te pakken. Agenten mogen voortaan zelfstandig en preven tief optreden. Ze hoeven dus niet te reageren op klachten van burgers. De processen-verbaal die tegen naaktre creanten worden opgesteld, zullen in ieder geval leiden tot vervolging door de officier van justitie. Dat is vrijdagmorgen afgesproken in het 'driehoeksoverleg' tussen burge meester J. Asselbergs van Sluis, Ch. Spijkerboer van Oostburg, officier van justitie mr. R. Daverschot en twee ver tegenwoordigers van de rijkspolitie in Middelburg en de kuststreek. „Naaktrecreatie mag niet", zei burge meester Asselbergs vrijdag in een toe lichting, „er kan en zal tegen worden opgetreden". Bij dat optreden zal de politie echter prioriteiten moeten stellen. De provo cerende vormen van naaktrecreatie, die onprettig kunnen zijn voor de ande re strandbezoekers, zullen het strengst worden aangepakt. Dat geldt ook voor naturisme vlakbij de duinovergangen. Naaktlopers, die zich volgens alle gel dende fatsoensnormen op het strand gedragen en de anderen geen enkele overlast bezorgen, hebben veel minder kans op vervolging. „Er zijn zéér verschillende vormen van naaktrecreatie, laten we daar geen doekjes om winden. Dat is het hele REST0 VR0UWEHP0LDER tel. 01189-1900, b.g.g. 1965. Reserveringen: diners - partijen - koffietafels a la carte vIpps- en visspecialiteit punt. Het absolute verbod is het uit' gangspunt van ons beleid. Van daaruit gaat de politie intensiever en meer ge richt optreden" Vorig jaar kon de politie slechts in ach- tie komen als er klachten werden gede poneerd. Dat bleek nauwelijks merk baar. Nu mag de politie eigenhandig gaan optreden. Leidraad daarbij is de 'gedragscode', die overigens nog moet worden opgesteld. Daarin krijgtdepoli tie richtlijnen over de benadering van naaktrecreatie in al haar verschijnings vormen. Asselbergs: „Binnen een paar weken kan de zaak rond zijn. Voor de formule ring van die richtlijnen zal ik een voor zet geven". Dc teugels in dc algemene politiever ordeningen van de gemeente Oostburg en Sluis zijn in ieder geval aangehaald. Beide apv's baseren het beleid op een algemeen verbod'van naaktrecreatie. Maar dc praktijk geeft weer enige speelruimte. Niet alle vormen van na turisme hoeven op dezelfde strenge vervolging te rekenen. Het zal volgens Broekhuis wel 'keihard' werken worden voor D& Schelde om voldoende opdrachten binnen te krijgen om de werkgelegenheid veilig te stellen. Hij zei echter toch hoop vol gestemd te zyn hierover, gezien de veelzijdigheid van het bedrijf. Bij de besprekingen over de ketelbouw is het negatieve ad vies aan de orde gekomen, dat is uitgebracht aan de Samen werkende Energie Producenten (SEP) over een ombouw van de oliegestookte centrale in Borsele tot een kolencentrale. „Het is te voorbarig om nu al te zeggen, dat daar niets meer aan te doen is. Het is alleen nog maar een advies, waarover de SEP nog moet beslissen", aldus Broekhuis. De PvdA-delegatie bestond verder nog uit de Tweede Ka merleden F. Moor en B. Spieker, de fractie-medewerkers H. Bakker en A. Boonstra. Het Eerste Kamerlid J. Mijnbergen, de Vlissingse wethouder voor werkgelegenheid D. J. P. Brui- nooge en het statenlid B. Groot. VLISSINGEN - „De Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen beschikt over het vakmanschap, maar ook over de organisatie die nodig is voor een project als de bouw van een nieuwe dubbeldeks veerboot voor de dienst Vlissin- gen-Breskens. Als er een mogelijkheid is om de produktie te verschuiven van marineschepen naar civiele schepen zou dat voor ons wenselijk zijn. De directie van De Schelde heeft ook daarnaar gevraagd". Dit zei B. Broekhuis, woord voerder van de PvdA-delegatie van Kamerleden en andere partijgenoten, vrijdagmiddag na het werkbezoek van deze delegatie aan de KMS in Vlissingen. Het Tweede Kamerlid noemde het informele werkbezoek zinvol en geslaagd, omdat goed inzicht is verkregen in de opzet en flexibiliteit van het bedrijf. Er zijn orienterende besprekingen geweest met de directie en de ondernemings raad over verschillende actuele zaken, zoals eventuele nieu we opdrachten en met name de toekomst van de ketelbouw. ZEEUWSE Brood Van dat vijfjarige Temeuzense jon getje gaat de mare, dat-ie overal raad op weet, en niet voor één gat te vangen is. Maar toen hij van de week, op een van de zonnige dagen, met een bordje vol boterhammen de tuin in liep, was die steen nét teveel. Die steen - die lag er al geruime tijd. Maar hij struikelde erover. En daar gingen de boeterham- metjes - de rulle grond tegemoet. „Wat doe je nu toch?", sprak z'n vader, het tafereeltje volgend, be rispend. Z'n zoontje herstelde zich razend snel. „O," antwoordde hij zonder een spoor van aarzeling, „ik leg brood neer voor de vogeltjes". MIDDELBURG - De bouw van een 'hy drocracker' bij de Total-raffinaderij in het Sloegebied is alleen verantwoord, als de (rijks)overheid financiële steun geeft aan het project. Dat is de conclu sie van een onderzoek, dat het econo misch technologisch instituut voor Zeeland in samenwerking met het be drijf heeft uitgevoerd. Van essentiële betekenis noemt het ETI, dat op brengst en kosten een marge tonen van 13,7 procent van de investering: een opbrengst, „die maar net boven niveau van de huidige marktrente ligt". Het ETI: „Er zal derhalve, gezien de grote onzekerheden, overheidssteun nodig zijn om de hydrocracker, eem petro chemische installatie bedrijfsecono misch verantwoord in Nederland te kunnen bouwen." Zoals al eerder gemeld denkt Total in samenwerking met Dow Chemical Ter- neuzen aan een project ihydrocrackeri om de produktie zó aan te passen dat lichtere fracties uit stookolie kunnen worden vervaardigd; dat maakt het mogelijk vanuit de raffinaderij in Vlis- singen-Oost Dow Chemical in Temeu zen voor een groot deel te voorzien in haar behoefte aan petrochemische naf ta. In de rapportage geeft het ETI aan. dat het op die manier weer econo misch verantwoord wordt om de volle capaciteit van de raffinaderij te benut ten. „een noodzakelijke voorwaarde voor de toekomstige levensvatbaar heid van Total Raffanderij Nederland NV"; dat de uitvoering van de mogelijk heid om stookolie om te zetten in lichte re fracties als chemische nafta, benzine, gasolie en gasvormige produkten een miljard gulden vergt, dat voor deze nieuwe installatie bij Total rond de 280 arbeidsplaatsen no dig zijn en dat met het oog op dit project het aantal personeelsleden nu al is uit gebreid tot 250; dat de capaciteit van de nieuwe in stallatie wordt afgestemd op de huidige raffinaderij-capaciteit: „De milieube lasting zal niet toenemen"; dat de bouw van de hydrocracker zelf 3000 manjaar werk levert en met inbe grip van de .doorwerking' in de econo mie 5500 manjaar en dat de indirecte werkgelegenheid op 1900 arbeidsplaat sen is te ramen (waarvan minstens 600 in Zeeland). Als er wordt gerekend met de verliezen wegens onderbezetting op de huidige raffinaderij en met het benutten van de overcapaciteit van de eigen energiecen trale van Dow. is er bij het project spra ke van een meeropbrengst van 444 mil joen per jaar. Daar tegenover staan aan kosten 307 miljoen per jaar. De marge van 137 miljoen per jaar komt neer op 13.7 procent van het te Investeren be drag, zodat - aignaleert het ETI - er maar nët rendement uitkomt bij de hui dige rentestand. Betekenis Bij het pleidooi voor overheidssteun wijst het ETI-rapport erop, dat de hy drocracker - „de eerste in den lande" - goed past in de industrialisatie en ver- nieuwings-filosofie van economische zaken, van de wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid en van de commissie-Wagncr. Ook past het in een beleid, dat uitgaat van een verdere in dustrialisatie in het Sloegebied. Het ETI-rapport: „Het project kan van gro te betekenis zijn voor de regionale en nationale economie: behoud van werk gelegenheid bij de huidige raffinade rij. uitbreiding met directe en indirec te werkgelegenheid, veredeling van grondstoffen, kansen voor toeleveren de bedrijven en installatiebedrijven met hoge technologische kennis, aan- sljiting bij het industriële vernieu wingsbeleid van de overheid". Wat de concrete steun van de overheid betreft: het ETI - samenstellers van het rapport de heren S.P. van der Zee en C. A. R. Sejj - noemt de mogelijkheid van een éénmalige bijdrage in de investe ringskosten of een tegemoetkoming in de exploitatiekosten. Daarnaast kan, meent men. gedacht worden aan een subsidie volgens de Wet investeringsre kening via een een investeringspremie, de experimentele regeling om hoog waardige industrie te bevorderen en het speerpuntenbeleid. In de exploita- tiesfeer is volgens het ETI te denken aan een lagere aardgasprijs en aan leve ring van energie tegen „een internatio naal concurrerende prijs": dat kan door de overcapciteit van de Dow-centrale te benutten, waarvoor medewerking van de PZEM nodig is Mogelijkheden kolencentrale in Borssele onderzocht VLISSINGEN - Het dagelijks be stuur van de Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij (PZEM) be gint volgende week een onderzoek naar de mogelijkheden, om toch de oliegestookte energiecentrale van Borsele te vervangen door een ko lencentrale. De Vlissingse wethou der voor welzijn D. J. P. Bruinooge, tevens lid van het dagelijks be stuur van de PZEM zei dit vrijdag middag in de gemeenteraad van Vlissingen. naar aanleiding van verschillende vragen over berich ten in de PZC, dat een negatief ad vies is uitgebracht aan de SEP over een dergelijke ombouw. De Vlissingse wethouder verwacht te, dat hef nog wel enige maanden zal duren, voor de Raad van com missarissen van de SEP een defini tieve beslissing heeft genomen over het advies. Hij erkende dat de cen trales voor de Maasvlakte inder daad goedkoper zijn, maar dat wordt volgens hem veroorzaakt door de geheel verschillende om standigheden. Met name het raadslid C. J. v d. Weele (RPCU) noemde het eventu eel niet doorgaan van de ombouw een 'slechte zaak' voor de werkgele genheid bij de Koninklijke Maat schappij De Schelde in Vlissingen, die de opdracht voor de kolencen trale zou krijgen. Daaronder valt ook de rookgasontzwavelingsin stallatie voor die centrale, de eerste die zou worden gemaakt bij De Schelde. Hij zei de kansen van De Schelde om de order alsnog te ver krijgen zelf bijzonder klein te ach ten en noemde daarbij het getal van 25 procent. De verdeling van de ketelbouw tussen Stork-Hengelo en De Schelde zou volgens hem worden doorbroken door een be slissing de centrale in Borsele niet om te bouwen en van 50 tot 50 wor den gebracht op bijvoorbeeld 60 tot 40. ten gunste van Stork. De Vlissingse wethouder zei ook. binnenkort overleg tussen de PZEM en het Havenschap Vlissin gen te verwachten over het wel of niet doorgaan van het aanpassen van de infra-structuur in het Sloe voor de aanvoer en overslag van ko len. waarvoor een speciale kade zou worden ingericht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1982 | | pagina 2