COMPUTERKLAS Steeds minder kinderen V akantiever halen Dromen DE BELEVENISSEN VAN KEES KRUL STRIP tM""^ J Wisten jullie dat Prijskaartje van school Ux\HIIU77 Zes poten Berggeiten Jaloerse aap Strandlol Regen Rare hut Kop in ketel Mi iKip met kop Superbot Dikke pad Zwem-wc-bad DINSDAG 8 SEPTEMBER 1981 achtergrond Hoe het onderwijs op de basisschool over tien of vijf tien jaar wordt gegeven, is moeilijk te voorspellen. Leerlingen zullen in elk geval kennis maken met de computer. machientjes, elektronische t.v.- spelletjes, vragen misschien voor hun verjaardag een schaakcom puter en ook op de nieuwste vi deorecorder zit een kleine compu ter. Ze vinden dat kinderen spelen- Jan van de Brink en Frans Jan- sens denken dat er in de toekomst zeker computers gebruikt zullen worden. Ze onderzoeken op dit moment hoe je computers als hulpmiddel kunt gebruiken In de klas. Jan van de Brink denkt vooral aan de zakrekenmachine. Hij heeft gemerkt dat jonge kindern al heel snel met een rekenma chientje om kunnen gaan'! Ze ontdekken al spelend wat ze alle maal met zo'n computertje kun nen doen", zegt hij. Frans Janssens die zelf hoofd is geweest van een lagere school, heeft computers als hobby Hij denkt aan 'pratende computers' in de klas. Een leerling die een som niet begrijpt, krijgt via een schermpje opdrachten. Hij/zij moet het antwoord op een toet senbord 'intikken". Maakt de leerling een fout. dan verschijnt op het scherm de uitleg en daarna een nieuwe opgave. De onderwij zer kan intussen andere kinderen helpen. In het documentatiecentrum op de meeste lagere scholen kom je nu alleen maar boeken en dia's tegen. Janssens en Van de Brink denken dat er in de toekomst ook een teletekst zal staan. Leerlin gen kunnen daarmee allerlei ge gevens opvragen. Die verschijnen dan op een schermpje. (Net als bij het journaal voor doven en slech thorende). Volgens de twee heren hebben kinderen nu al dagelijks met com puters te maken. Kinderen gaan al om met reken- bodig worden, omdat de compu ter les gaat geven, hebben ze het mis. Frans Janssens: ,,De computer is een hulpmiddel. De leerkracht blijft onmisbaar". In Japan krijgen kinderen al les in het rekenen met een computer. In plaats van een bord is er een com puterscherm. Zo ver is het is Nederland nog niet. Op sommige middelbare scholen wordt er al lesgegeven in derwijs moeten leren omgaan metcomputerkunde. Bij de examens mogen de leerlingen al zakreken- machientjes gebruiken. Wanneer zullen we ook op de lage re school computers tegenko men? „Nu al", zal een slimme leerling zeggen. En hij wijst op z'n digi taalhorloge. Hij heeft gelijk. Zo'n horloge is een kleine computer. computers. Angstvoorde computer? Of die computeers snel de school binnenkomen, ligt vooral aan de leerkrachten zelf. Wat vinden zij ervan? Als ze denken dat ze over- gedicht gedicht gedicht gedicht gedi Lange gangen zonder end ja, nu ben ik er al wat aan gewend, maar in 't begin, 't was echt te bar ik raakte telkens in de war of Engels nou boven was of benee en gymnastiek in Z of G. en hoe heet die ook weer, die met die baard. of die nou blo. gaf of aard. Onze klasseleraar, meneer Verban dat lijkt me wel een leuke man, maar zo vertrouwd als meester Piet dat wordt-ie denk ik zo gauw nog niet. Er is hier toch een andere sfeer. directeur, 100 leraren, een conciërge en zo meer. Ze weten nauwelijks dat ik besta meer dan duizend kinderen, ga maar na. Soms voel ik gewoon iets van paniek, dan vind ik het net een grote fabriek waarin niet ledereen iedereen kent; maar ja, ook daaraan raak je snel gewend en loop je zo gemakkelijk rond alsof die dorpsschool nooit bestond Marina van den Boogaart CU *E Wat een -problemen al weer. Zit ik nauwelijks drie weken op school en heb ik me alweer vreselijk bela chelijk gemaakt. We hadden geschiedenis van Johan, die grote knappe vent met die baard. Hij had het over de middeleeuwen en over kastelen en zo en rid ders En ik zag hem al zitten op zo'n mooi zwartpaard met een helm en een pluim. En ik natuurlijk als jonk vrouw met mijn zakdoekje wuiven en zo. Helemaal te gek. Ik zat zo lekker weg te dro men Hij nam me in z'n ar men en fluisterde lieve din gen in mijn oor. Net toen ie me wou kussen zegt ie ..Zit je gemakkelijk zo" Dus zeg ik: ..Ja hoor schat, prima", waarop na tuurlijk de hele klas blauw ligt van het lachen Ik bleek dus heerlijk onder uitgezakt in m'n stoel te zit ten met m'n ogen dicht. Ik schaamde me rot. Morgen alweer geschiedenis Ik denk dat ik me maar ziek meld of zo. - in 1900 ons land een wet kreeg waarin staat dat kin deren, als ze zes jaar oud zijn verplicht naar school moe ten. - er toch nog 100.000 tot 400 000 Nederlanders zijn die niet kunnen lezen en schrij ven. - die mensen niet graag met hun handicap te koop lopen, omdat ze zich er voor scha men. - ze allerlei trucjes beden ken om niet te laten merken dat ze niet kunnen lezen en schrijven. - ze andere bijvoorbeeld vragen wat er staat, omdat ze zogenaamd hun bril verge ten hebben. - - analfabeten niet dom zijn - ze in hun jeugd alleen geen kans hebben gehad naar school te gaan - niet kunnen lezen en schrijven zeker in onze tijd een grote handicap is. - je niet weet wat iets kost in de winkel - je de krant niet kunt lezen - Je altijd aan andere moet vragen of zij voor Jou formu lieren in willen vullen - Je geen handtekening kunt zetten - er tegn tegenwoordig ge-j lukkig nog al wat mensen zijn die analfabeten 's avonds na het werk willen le ren lezen en schrijven - steeds meer analfabeten 's avonds naar school gaan - ook in Zeeland cursussen gegeven worden Er verandert veel, voor Je zelf en voor de school, als Je'geen les meer kunt geven." Dat zegt meneer Reijnierse. Vorig jaar gaf hij nog les aan de vijfde klas van de Prinses Beatrix- school in Goes. Nu is hij werk loos. En op de school is een klas minder. Een lokaal is na de vakantie leeg gebleven. Er zijn steeds meer 'Juffen' en •meesters' die noodgedwongen moeten stoppen met werken. Hoe kan dat nu gebeuren? „Dat komt," legt meneer Reij nierse uit, „door het teruglopend aantal leerlingen. Er komen steeds minder kinderen op een school doordat de gezinnen klei ner worden. Vroeger was een gezin met vijf of zes kinderen normaal. Nu zijn dat er vaak nog maar twee of drie. De klassen worden kleiner. En als er te weinig leerlingen zijn, moet er een leerkracht weg Afvloeien, heet dat. Om een voorbeeld te geven: als een school 152 leerlingen heeft, mogen er zes leerkrachten lesge ven. Maar zijn het er 150. dan is er nog maar plaats voor vijf mensen voor de klas. Er moet er één weg. Dat gebeurde ook bij my op school." interview interview - Wat is het gevolg „Het is natuurlijk heel vervelend. Niet alleen voor my. Het is ook vervelend voor de kinderen, zy komen in vaak grote combina tieklassen. En krijgen dan minder aandacht. Bovendien moeten de leerkrachten die overbiyven het werk in school nu met één man minder doen." - Waarom kunnen er geen klei nere klassen komen? „Dat is een kwestie van geld De regering moet bezuinigen, Er is geen geld om meer onderwyzers te betalen." - Wie van de leerkrachten moet weg als er te weinig leerlingen over z\jn. Wordt daar geen ruzie over gemaakt? „Nee, er wordt geen ruzie over ge maakt. Want er zyn regels voor. Over het algemeen gaat degene weg die de kortste tyd heeft ge werkt. Meestal is dat de jongste." - Dus er wordt niet gekeken of ie mand goed les kan geven? „Nee, dat heeft er jammer genoeg niets mee te maken." - Waarom probeert u niet op een andere school een baan te krij gen? „Dat doe ik ook wel. Maar er ko men heel weinig banen vry in het onderwys. En als er een baan is, proberen heel veel mensen die baan te krijgen. Er solliciteren soms wel 200 mensen naar een baan." „Ik heb al heel wat brieven ge schreven. Het enige werk wat je soms nog kunt doen is Invallen voor een zieke Juf of meneer. Het is natuuriyk fijn dat je dan kunt werken. Maar het is vaak heel kort. En in zo'n korte tyd heb je geen tyd om aan de klas te wen nen." „Maar ik bUJf hopen dat ik door die invalbaantjes toch weer eens een eigen klas kan krijgen." Het is al weer zes weken geleden dat Robert ver huisde van Drenthe naar Zeeland. Nu is verhuizen naar een andere stad nooit leuk. Je verliest alle vriend jes, maar het ergste van al was, dat hij niet naar de nieuwe school kon. Jaren lang hadden ze in een oud houten gebouw gezeten en nu de nieuwe school klaar was, moest hij verhuizen. De school kostte meer dan één miljoen gulden. Bovendien hadden ze allemaal nieuwe tafeltjes en stoeltjes gekre gen. Hun meester had ver teld dat zo'n setje bijna 200,-kostte. En dan het nieuwe Docu mentatie Centrum. De ou dercommissie had meer dan 3.000,- gespaard en het by de opening van de school aangeboden aan het perso neel van de school. Maai-ja, dat was nu verleden tijd. Hy ging nu naar een 'nieuwe' school. Een ding had hy op de ande re school nooit gehad, name lijk het klassegesprek. Zo praatten ze de eerste keer over zuinig zijn met mate riaal van de school. Meester Veldman vertelde in zyn in leiding dat de school voor ie dere leerling in 1980 het be drag van 439,75 ontvangen had. Dat ïykt erg veel. maar ver gis je daar niet, in. De school koopt hiervoor onder meer pennen, potloden, schriften en linealen, verf en nieuwe boeken. Allemaal dingen die jullie bijna dagelijks gebrui ken. Maar ook de schooltuin, de verfbeurt en nog veel meer moeten daarvan betaald worden. Grote bedragen We schrokken van de bedra gen die onze meester op bord zette. Vooral de boeken zijn erg duur. Veel van myn klas genoten moesten erkennen dat ze nu niet zo netjes met het schoolmateriaal om sprongen. Zo bijt Esther al tijd haar pen kapot. Nu kost één pen slechts ƒ0,60, maar als honderdvyftig kinderen hun pen zouden 'opeten' be tekent dat wel een extra uit gave van 90,-. Om ook jullie een indruk te geven om welke bedragen het gaat op onze zesklassige school zetten we hieronder het overzicht dat onze mees ter op bord zette: Onderhoud gebouw 2.000,-. Verwarming, verlichting, wa ter ƒ7.000,-. Onderhoud van de tuin 2.300,-. Schoonmaakartikelen 1.400,-. Pennen, potloden, gom, lijm, enz 15.000,-. Te lefoon ƒ1.000,-. Verzekerin gen tegen brand en glasscha de ƒ2.000,-. Onderhoud van het meubilair ƒ2.000,-. Een nieuwe rekenmethode ƒ6.000,-. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V. Redactie: M. van den Boogaart, A. van den Doel, C. de Jonge, J. Louws, H. Mooibroek, E. Rein- dersma, G. Sanders, J. Smee- kens, I. Timmerman, W. Ver- stuijf en W. Wisse. Adres: Walstraat 56-60, 4381 EG Vlissingen. Tel (maandag t/m vrijdag, van 9.00 uur tot 17.00 uur): 01184- 15144 toestel 40. Advertenties: (per brief) Admi nistratie PZC, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen,- of afgeven aan het PZC-kantoor in Vlissingen (Walstraat 56-60) of in Middel burg (Markt 51). Veel kinderen stuurden ons hun allerleukste, saaiste, spannendste, gekste, droe vigste vakantiebelevenis toe. Je begrijpt dat de redactie die met ontzettend veel be langstelling en plezier gele zen heeft Het verhaal van Monique Riemens, 15 jaar. heeft volgens ons de prijs verdiend, evenals het ver haal van Jacomien Punt, 11 jaar. Uit de rest van de stapel heb ben we opnieuio de meest aardige gehaald. Ook daar van drukken we wat stukjes af. Fijn dat zoveel Krulle- baklezers hebben meege daan. Allemaal bedankt voor het schrijven. DINSDAG 8 SEPTEMBER 1981 Het gebeurde op één van de laat ste dagen van onze vakantie in Frankrijk. Omdat het op de cam ping één grote modderpoel was en er weinig te beleven viel besloten wij om een autoritje te gaan me tten. Onderweg hadden we een zak heerlijke kersen gekocht en na een half uurtje rijden vonden we een leuk plaatsje. Naast een ko renveld verorberden we de kersen terwijl mijn moeder en myn zusje een boeketje samenstelden van bloempjes die tussen het koren groeiden. We maakten nog een klein wande lingetje en keerden toen terug naar de auto. De boeketjes namen we natuurlijk mee want daarmee konden we de tent wat opvroly- ken. Nou, daar bleek nog een avontuurtje aan vast te zitten. Toen we halverwege waren zei myn broer opeens: ..Hé, een beest!" Daarbij wees hy op de achterkant van de bestuurders stoel. Maar ik kon niets anders ontdekken dan een of ander tak je Myn zusje kroop echter dicht tegen me aan en gilde even eens: „Een beest!" En ja hoor, plotseling zag ik ook een pootje bewegen. Dat was dus het bewys dat 'het takje' wel degelyk een le vend wezen was. Vlug besloot myn vader - na het horen van de angstige kreten van achteruit de auto - om te stoppen. En inderdaad; het bewuste beest bleek een wandelende tak te zyn. Tot slot hebben we het beestje nog even een show laten geven op het dak van onze auto. Maar daar na hebben we het weer gebracht waar hy thuishoorde; midden tus sen allerlei bloemetjes en het gras. Je begrijpt wel dat dit hét avontuur van onze vakantie anno 1981 is geworden. Monique Riemens, 15 jaar. We waren lekker aan het wande len en ondertussen aten we een appeltje. Opeens kwamen er rin kelend een paar berggeiten aan gestormd. Ze kwamen op onze ap peltjes af. Ze sprongen tegen ons op. Ja, die d&ar, die had een appel tje afgepakt. Maar daar lieten ze het niet bij zitten. Eindeiyk gin gen ze weg. Nu konden we weer doorwandelen. Op de terugweg aten we ons brood. Maar hoorden we dat goed? O. wéér geiten! Maar ze ble ven gelukkig achter ons. Toen we ons brood op hadden gin gen we weer verder. Nu moesten we steil naar beneden. Die geiten liepen natuuriyk wel achter ons aan. En Ineens stormden ze naar beneden. Even later kwam de grootste geit brutaal mijn vader opzyduwen. Daarna kwamen ze nog een keer. maar toen deden ze het niet meer. Jacomien Punt, 11 jaar. We gingen op weg naar de Apen- heul. Het was heel ver rijden naar Apeldoorn. Maar eindelyk kwa men we er toch aan. Er waren heel veel soorten apen. Byvoorbeeld Eekhoornaapjes, Gorilla's en nog veel meer soorten. De meeste apen liepen buiten maar de Gorilla-moeders die kleintjes hadden, die waren bin nen. Dus gingen wy daar even kyken. Sommige Jonge aapjes waren nog klein. Er was ook een moedet die vond dat er teveel naar haar en haar jonkie werd gekeken. Dus stopte ze het kleintje achter haar rug en rende ermee weg. Die apen die buiten liepen gingen soms op je nek zitten. Bij ndj heb ben ze het niet gedaan. Maar het was wel een grappig gezicht. Het is die dag erg leuk geweest. Eveline Geertse. Op een keer kwam mijn oom en vroeg of we naar het strand gin gen. Toen we op het strand waren gingen we zwemmen. Ik ging een ietsiepietsle te ver. En toen gingen wy wateroorlog doen. Ik won het natuuriyk weer. En toen kwam er een hele grote kwal. En ik schrok me gek. En ie dereen kwam uit het water dab- beren. En toen gingen we weg. Bobbij van Daalen. «Ril.....: LUXEMBOURG De eerste twee weken van de zo mervakantie gingen we naar Schotland. Met een vriendin van myn moeder met de boot Osten- de-Dover Daarna de trein naar Iverness. Daar vertrok de slaap- trem. Engelse slaaptreinen zyn goed verzorgd, we sliepen prima. In Glasgow konden we drieënhalf uur op de bus wachten (Dat is niet zo prima geregeld in Engeland), Aan het eind van de dag kwamen we in ons hotel aan Nu mijri dagboek uit de vakantie 15 juli: regen 16 juli: regen 17 juli: regen 18 juli: regen 19 juli: regen 20 juli: regen 21 juli: regen 22 juli: regen 23 juli. regen 24 juli: regen 25 juli: regen 26 juli: regen 27 juli: regen Maar verder was de vakantie best aardig. Sia Zijlstra, 11 jaar. In Frankrijk zyn we naar een meertje geweest. We hebben langs liet meertje gelopen. Toen ging myn vader ergens kijken. En hy kwam by een heel raar hutje dat door iemand zelf was ge maakt. Het was van hout. Desiree, mUn zusje riep: „Pappa" Er kwam geen antwoord. Mijn zusje riep wéér. Maar weer geen antwoord. Want mijn vader was even aan het ky ken. En ineens viel het raampje dicht. Myn vader schrok geweldig. Daarom had hy geen antwoord gegeven. Myn moeder riep toen mijn vader. Toen kwam hij einde lyk terug en vertelde alles. We gingen nog even met z'n allen ky ken. En toen gingen we weer naar de camping. Natascha Vale, ±11 jaar, Ik ben drie dagen naar Ponypark Slagharen geweest. We hadden een huisje gehuurd. De hond kon ook mee. Ik ben in de grote acht baan geweest. Ik vond het heel eng. Eerst ging je met een ketting om hoog. En dan ging je heel hard naar beneden. Eerst ging je over de kop en dan allemaal scherpe bochten. Toen we naar boven gingen op die ketting dacht ik dat ik moest spu gen maar dat ging niet door. Ik heb de hele weg met mijn kop in de ketel gezeten, Ard Polderman DE LEUKSTE DAG by een boe rin in Frankrijk: „Om twaalf uur werden we uitge nodigd om te komen eten. We be gonnen te eten. We kregen eerst kip met kop en al Alleen myn moeder nam een stuk en een van de kennissen die met ons meegin gen nam ook een stuk. Maar de kip was erg taai. Mijn moeder en ik trokken eraan maar de kip was zo taal dat we hem niet door mid den kregen. We waren toch wel bly dat we de volgende morgen weer vertrok ken Ester Davidse We waren op vakantie met ken nissen die een hond hadden. MUn moeder was jarig. We hadden alle maal een gebakje en de hond (een zwarte labrador) kreeg een bot. Dat bot was bijna even groot als haar kop Ze pakte het meteen en liep er nogal zenuwachtig mee heen en weer. Dat was een heel stom ge zicht, een hond die met een super groot bot heen en weer liep te ren nen. Na een tijdjes wou ze het ergens verbergen. Eerst legde ze het in de tent. maar dat mocht ze niet. Toen begroef ze het onder de heg. Alleen kon ze het na een half uur niet meer vinden. Toen hebben we haar maar geholpen Ik geloof dat ze het wel fyn vond dat myn moeder jarig was. Martine Reijnders, 11 jaar. Op een avond zouden we een stukje gaan wandelen. Het park waar ons huisje stond was heel groot. Er stond een kasteeltje waar het vochtig was. Het leek wel een moerasje. We liepen een beetje en toen zag ik Iets bewegen. Het was een dik ke pad. De eigenaresse van het kasteeltje kwam naar buiten. (Ze moest haar honcye uitlaten). „Dag", zei ze in het Frans. We vroegen haar wat van de pad. Ze zei: „Er zyn padden van een kilo". Mijn zus was doodsbahg. Het was heel donker. Elke keer dat ik zei: „Kijk daar loopt een pad", riep ze: „idee!" Marco de Pagter, 11 jaar In de vakantie in Portugal had den we geen water. Maar we had den wel een huis met een zwem bad en als we de WC moesten doortrekken dan namen we een emmer. En dan vulden we die met water uit het zwembad en gooi den dat in de WC. Michiel de Vries, 10 jaar vanaue kees krullen op pp Hele wereld gen ik waar- schijnlijk wel de kees krolse LOORT MÊT MF

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1981 | | pagina 16