satellieten londonderry gereformeerden in het stille stemhokje IRA GEEFT JONGEREN WAARSCHUWING WIE RUIMTE BEHEERST HEEFT MACHT OP AARDE Combinatie mode advies voor mannen blazers Sturka, Dick Holthaus met grijze flanel stretch pantalon en dresshemd in een leuk ruitje. - blazer 1 en 2 rij in combinatie met linnen stretch zomerpantalon en leuk weekendshirt. Graag geven wij u advies betreffende de grandioze mogelijkheden uit onze nieuwe voorjaarscollectie Herenmodehuis a Lange Delft 46 - Middelburg (Van onze militaire medewerker Met de succesvolle lancering van de Space Shuttle (ruimteveer of ruimtependel I Columbia, heeft Amerika duidelijk gemaakt dat het zijn positie als grootmacht ook in de ruimte wil waarmaken. De rol die de ruimte speelt in de machtsstrijd tus sen Oost en West is bepaald niet ge ring. Rond de aarde cirkelen tal van militaire satellieten: foto-verken- nings-, verbindings-, elektronische spionage en weersateliieten. Deze satellieten zijn belangrijke hulp middelen voor onder meer: de waar neming van verplaatsingen van mi litaire eenheden, schepen en vlieg tuigen; de waarschuwing tegen vij andelijke raketaanvallen; de con trole over de plaatsing en beproe ving van nieuwe kernwapensyste men; het onderhouden van de ver bindingen; het afluisteren van het vijandelijke berichtenverkeer en navigatiedoeleinden. In de toekomst maken satellieten het raketonderzeeboten mogelijk om hun positie op zee tot op tien meter nauwkeurig te bepalen. Een dergelij ke nauwkeurige plaatsbepaling is een voorwaarde om militaire doelen, zoals raketopstellingen, met kernwa pens te kunnen aanvallen. In 1979 werden 94 militaire satellieten gelan ceerd: 10 door Amerika en 84 door Rusland. De militaire activiteiten in de ruimte dragen nu reeds in belangrijke mate bij aan de instandhouding en verbe tering van de doelmatigheid van de veiligheidssystemen van Oost en West. De praktijk leert dat de strijd krachten van de supermachten zich met de dagmeer op satellieten verla ten. Het is daarom begrijpelijk dat zowel Amerika als Rusland middelen ontwikkelen en in gebruik nemen om hun satellieten te beschermen en die van de tegenstander te vernietigen. Rusland heeft in de laatste jaren 19 onderscheppingssatellieten in de ruimte gebracht om doelsatellieten op te sporen en uit te schakelen. Volgens Amerikaanse bronnen wa ren de laatste twaalf missies succes vol en beschikt Rusland momenteel over een bruikbaar anti-satellietsys teem. Amerika is op dit gebied ook actief. Aanvankelijk beschikte het over anti-satellietraketten die opge steld stonden op eilanden in de Stille Zuidzee Momenteel ontwikkeld de Amerikaanse luchtmacht echter an dere satellietbestrijdingssytemen. De verwachting is dat binnen twee jaar een modem anti-satellietsys teem in de ruimte kan worden be proefd. De Amerikanen hebben de controle over de militaire activiteiten in de ruimte opgedragen aan een ruimte verdedigingscentrum dat voor onder andere het opsporen en volgen van de duizenden satellieten beschikt over minstens negen raketvolgsta- tions en acht camerastations. Een belangrijke taak van het centrum in tijd van vrede is het uit elkaar hou den van het normale ruimteverkeer en een mogelijke vijandelijke raket- aanval. In oorlogstyd houdt het ook toezicht op de verdediging van de Amerikaanse satellieten en de ver nietiging van de Russische. In Ame rikaanse politieke en militaire krin gen wordt met de gedachte gespeeld om in de toekomst alle ruimte-activi teiten te laten controleren vanuit een in ee ruimte geplaatst commando-or gaan. Het militaire gebruik van de ruimte beperkt zich nu nog tot de volgende twee taken: hulpverlening bij het lei dinggeven aan het militaire optreden op aarde door onder andere het ver schaffen van gegevens over de tegen stander en het onderhouden van ver bindingen 1en de verdediging van de eigen en de vernietiging van vijan delijke satellieten <2) Deze activitei ten kunnen aanzieniyk worden uit gebreid. De ruimte immers biedt uit stekende mogelijkheden voor het uitvoeren van andere militaire taken zoals: het uitschakelen van strategi sche kernwapensystemen tijdens hun vlucht door bijvoorbeeld laser wapens. en het aanvallen van doelen op aarde met in de ruimte gestation- neerde wapens. Zouden de grootmachten tot een der gelijke uitbreiding besluiten dan wordt hun militaire positie m de ruimte in toenemende mate beslis send voor de machtsverhoudingen op aarde. Een krachtmeting in de ruimte kan dan een van de partijen tot overgave dwingen zonder dat zijn strijdkrachten op aarde wezenlijk zijn aangetast. Met andere woorden een verdere militairisering van de ruimte kan tot gevolg hebben dat het conflict tussen Oost en West in de ruimte wordt beslist. De betekenis van het Amerikaanse ruimteveer Columbia is. dat het ener zijds bruikbaar is in het kader van het huidige pakket van militaire ruimte-activiteiten: het transport van satellieten van en naar de aarde en het opsporen, inspecteren en eventueel vernietigen van vijandelij- ke satellieten, anderzijds een nuttig instrument kan zijn voor de vei ster king van de Amerikaanse positie in de ruimte: het vervoer van materieel en personeel voor de bouw en het functioneren van een commando-or gaan en het actief deelnemen aan ge vechten in de ruimte. In de toekomst kunnen meerdere space shuttles een ruimtevloot vormen die slag levert om uit te maken wie de ruimte om de aarde en daarmee de aarde beheerst Een mogelijke versterking van de Amerikaanse militaire positie in de ruimte, heeft uiteraard ook gevolgen voor de verhoudingen binnen de Na- vo. Zij leidt op de het gebied van de zorg voor de veiligheid tot een grote re afhankelijkheid van Europa ten opzichte van Amerika. Wy zijn dan niet alleen aangewezen op de be scherming van de Amerikaanse „atoomparaplu" maar ook op die van de Amerikaanse „ruimteparaplu" Europa kan op drie manieren op deze ontwikkeling reageren: de toene mende afhankelijkheid aanvaarden; pleiten voor deelname aan het Ame rikaanse ruimtevaartprogramma of proberen zelf een machtspositie in de ruimte op te bouwen. Gelukkig is het nog niet zo verdat wij nu al moeten kiezen voor een van de ze mogelijkheden. Immers het is nog niet duidelijk of de grootmachten in derdaad streven naar een verdere mi litairisering van de ruimte. Een wa penwedloop in de ruimte: is namelijk erg kostbaar; betekent een verdere aantasting van de internationale po litieke stabiliteit en vormt een be lemmering voor de ontspanning tus sen Oost en West. Bovendien is deze wedloop door verdragen al enigszins aan banden gelegd. Ik denk in dit verband aan het verbod van kem proeven in de ruimte (Verdrag van 1963) en het verbod tot stationering van kernwapens in de ruimte (Ver drag van 1967Te hopen is dat Ame rika en Rusland hun politiek beleid richten op een uitbreiding van deze verdragen en op de aanwending van hun technologische mogelijkheden voor een vreedzaam gebruik van de ruihte. PZC/°Pime en achtergrond VRIJDAG 24 APRIL 1981 Vanachter haastig opgeworpen barri cades belagen jonge Ieren de veilig heidstroepen. Hoewel premier Thatcher en premier Haughey totaal verschillend denken over de hongerstaking en de oorzaken die eraan ten grondslag liggen, zullen de Londen-Dublin-besprekingen daar niet wezenlijke schade door oplopen. Natuurlijk is premier Thatcher afkerig van de manier waarop Haughey munt pobeert te slaan uit die besprekingen. Haughey heeft onomwonden gezegd dat ze de eerste stappen zijn op weg naar de heriniging van Noord-Ierland met de Ierse Republiek Thatcher be dient zich op dit gebied liever van mys terieuze eufemismen. Toch heeft ze de verleiding weerstaan om Haughey voor dergelyke uitspraken op de vingers te tikken. Ze weet dat Haughey binnen kort verkiezingen zal moeten uitschrij ven en dat de republikeinse kaart hem daarbij goed van pas komt. Als leider van lerlands streng republi keinse Fianna Fail Partij, wil Haughey de verkiezingen winnen als de man die na de afsplitsing van Ierland m 1922, de eerste serieuze zetten deed om de twee Ierlanden weer aan elkaar te lijmen. De vriendschap van Thatcher hierby is on- ontbeerUjk. En om de nieuwe Londen- Dublin-as draaiende te houden heeft Haughey zich dan ook, zo ver als fat soenshalve mogeiyk was. afzijdig ge houden van de hongerstakers. Maar parlementariërs uit zijn party die vori ge week Bobby Sands bezochten lieten er geen twijfel over bestaan dat ze dat deden met Haughey's instemming. De Ierse premier sprak enkele dagen geleden achter gesloten deuren met de Britse ambassadeur in Dublin. Gespe culeerd werd dat Haughey een spoed- bespreking met premier Thatcher had aangevraagd zo gauw ze terugkeert van haar bezoek aan de Golfstaten. Voor Bobby Sands kan dit gesprek, afgezien van de vraag of Thatcher ermee ak koord zal gaan. te laat zijn. Sands heeft de tijd tegen. Thatcher en Haughey echter menen dat zij de tijd mee heb ben. Beiden zien het tijdselement als een noodzakelijke factor om verder te bouwen aan de nieuwe romance tussen Engeland en de Ierse Republiek met als doel de protestanten in Ulster bekend heid en op den duur vertrouwdheid te geven met de katholieken in het zuiden. Haughey en Thatcher lijken er beiden van overtuigd te zijn dat een toenade ring tussen Noord- en Zuid-Ierland het enige alternatief is om de eeuwenoude lerland-kwestie op te lossen. Het broodnodige vertrouwen van de pro testanten in Ulster in de Britse rege ring is inderdaad toegenomen, dank zij haar harde opstelling inzake de hon gerstakingen in de Maze-gevangenis. Bobby Sands zal de laatste zijn om te ontkennen dat de houding van That cher in dit opzicht vruchten heeft afge worpen. Een bijna dagelijks terugkerend beeld van LondonderryRelbeluste jonger en vernielen auto's en gebruiken benzinebommen m hun gevechten met de veiligheidstroepen. zetel in het Londense parlement garan deerde, heeft de loyalistische gemoede ren danig beroerd. Katholieke leiders zijn er niet in geslaagd de protestantse meerderheid ervan te overtuigen dat een stem voor IRA-lid Sands niet auto matisch de gewelddadige IRA-metho- des sanctioneert. Het is voor de loyalis ten zo mogelyk nog moeilijker om de geruststellende woorden van de Britse premier Thatcher te pruimen over de geheimzinnige besprekingen die ze sinds december gevoerd heeft met de Ierse premier Haughey. Een deel van de protestanten, onder aanvoering van de gladpratende leider Ian Paisley, is ervan overtuigd dat Thatcher ..hun Ulster" met deze discus sies aan de Ierse Republiek wil uitko pen Ieder gebaar en ieder woord van de Britse premier en haar minister voor Noord-Ierland, Humphrey Atkins, wordt wantrouwig bekeken, geproefd en vaak weer uitgespuwd. De protestantse Unionistenleider Ja mes Molyneux noemde het bezoek van drie Ierse parlementsleden, dat de Brit se regering Sands vorige week zondag toestond, „monsterlijkMaar meer en meer loyalisten, waaronder Ian Paisley, moeten toegeven dat afgezien daarvan premier Thatcher de juiste houding aanneemt in het blijven weigeren om in te gaan op de vijf eisen van Sands en de drie andere hongersltakers. hongerstakers in de Maze-gevangenis. de status van politiek gevangene te verlenen. „Een misdaad is een mis daad is een misdaad", is een veelgebe- zigde uitdrukking van de Britse pre mier. Overigens wordt de term „poli tieke status" door Sands aanhangers minder zorgvuldig in de mond geno men dan in het begin van de hongersta king. De aartsbisschop van Ierland, kardi naal O Fiach. en andere kathoüeke lei ders zeggen dat er een goede kans is dat er een einde aan de hongerstaking ge maakt kan worden als de Britse rege ring zou ingaan op twee van de vijt ei sen het toestaan van de gevangene hun eigen kleding te mogen dragen en hen (Advertentie) De rellen die zich iedere dag in Noord-Ierland afspelen verlopen volgens een vast patroon. Tegen de middag verzamelen jongeren zich, meestal op een open terrein ergens in Londonder ry. Met katapulten en ander „licht" materiaal wordt geprobeerd het leger en de politie uit de tent te lokken. Na iedere rake baksteen gaat er gejuich op. Een groepje buurtbewoners volgt kritisch de overvliegende reptielen, als betreft het een Wimbledon-tenniswedstrijd. 's Avonds neemt de bijna speelse sfeei af. De partijen stellen zich grimmig op achter de min of meer zorgvuldig opge worpen vestingen Auto's worden om vergeworpen en omgedoopt tot barrica demateriaal Het leger en de politie ver schuilen zich achter lange, doorzichtige schilden, met geweren die geladen zyn met plastic kogels en met brandblusap- paraten. Niet alle molotov-cocktails kunnen op tijd onschadeiyk gemaakt worden en sommige uniformen vatten vlam voordat de brandbommen ge doofd worden Het leger slaagt er niet In de partijen hetstelen en in brand steken van auto's te beletten Enkele dagen geleden werd een gestolen zuiveiwagen pas in brand gestoken nadat alle flessen melk aan buurtbewoners was uitgedeeld. Maar naarmate de conditie van IRA-lid en hongerstaker Bobby Sands verslech tert. nemen dergelijke grappen af. Zijn uren zyn letterlyk geteld De Britse premier heeft herhaaldelijk gezegd dat geen haar op haar hoofd er- aam denkt Sands en drie andere IRA- te ontzien van het verrichten van ge- vangeniswerk. De Britse regering houdt echter vol. dat het inwilligen van deze twee eisen neer komt op het garanderen van politieke status. De IRA heeft gewaarschuwd de dood van Sands te wreken met een on gekend gewelddadige campagne. Ze heeft zich tot nu toe op de achtergrond gehouden en zich zelfs gedistantieerd van de jongeren in Londonderry, uit angst een overeenkomst met de rege ring over de hongerstakers daarmee te niet te doen. De IRA heeft pamfletten verspreid in Londonderry. waarin ze te gen de jongeren zegt begrip te hebben voor hun acties, maar hen waarschuwt geen acties te tolereren „die onze eigen mensen angst aanjagen „We hebben de steun van het volk", aldus het pam flet. „en we moeten niets ondernemen om die te verliezen". no. 90 De waarschuwingen van de IRA heb ben de spanningen in de Bogside-wijk van Londonderry niet verminderd. Het katholieke Europese kamerlid John Hume, die in de wijk woont, zei dat hij de situatie meer gespannen vond dan hij „in vele, vele jaren" had meegemaakt. De sfeer in Londonderry en de acties roepen herinneringen op aan zo'n tien jaar geleden toen „Vrij Derry" afgezet werd met barricades en een „No go"-gebied werd waarin geen Britse soldaat zich waagde. Herhaalde malen is geprobeerd de wijk weer af te zetten met prikkeldraad en barrica des, die door het leger weer even snel worden afgebroken. Het zijn niet alleen de katholieken bij wie de gevechten van de afgelopen da gen herinneringen oproepen aan de tijd dat het Britse leger Ulster werd binnen gehaald om wat toen nog genoemd werd .tijdelijk en snel de orde en rust te herstellen". De polarisatie tussen de protestante bevolking en de katholieke minderheid is even ernstig als toen. De uitslag van een tussentijdse plaatse- lyke verkiezing die Bobby Sands een Vroeger, toen het leven nog overzich telijk was. wist iedere gerefor meerde kerkganger wat en wie hij moest stemmen bij verkiezingen voor de Tweede Kamer, provinciale staten en gemeenteraad. Hij stemde antirevo lutionair en keek niet naar rechts, nog minder naar links. Hervormden stem den verschillend maar de meesten hielden het op christelijk historisch. Van de christelijke gereformeerden ging de ene helft naar de antirevolutio nairen en de andere helft naar de staat kundig gereformeerden. En bij de rooms-katholieken was het als bij de gereformeerden: er was keuze uit éen partij, de rooms-katholieke staatspar tij, later de katholieke volkspartij. Toen de doorbraak kort na de Tweede Wereldoorlog duizenden versloeg, liet die de gereformeerden ongemoeid en 'verleidde' maar weinig katholieken. Als politiek meelevend gereformeerde was je nog halverwege de jaren vijftig benieuwd of de dominee man en paard zou durven noemen op de zondag voor de verkiezingen. Politiek op de preek stoel was tóen niet zo'n probleem als het thans voor sommigen blijkt te zijn En al kwam het hoge woord er niet uit, je wist om welke partij het ging. Wie was niet sterk onder de indruk van de aan kondiging dat God in het stemhokje overje schouder zou kijken watje deed? Ik heb me in die tijd wel eens afge vraagd wat er zou gebeuren als je niet goed zou stemmen en wat God aan moest met al die anderen die er niet over piekerden voor de ar tc kiezen. God als boeman voor wie 'verkeerd' stemden... Sindsdien is in de verhouding tussen kerken en politieke partijen veel veran derd. Vandaag de dag lijkt het nauwe lijks meer mogelyk van de kansels in de kerken een 'gericht' stemadvies te ge ven. Dat zou ook wel veel moeilyker zijn De ARP is vervangen door het CDA. maar ter weerszijden daarvan is er een scala van mogelijkheden: EVP. RPF, SGP, GPV. RKPN en - dat kan op 26 mei ook! - de partij 'God met ons'. Wat moet je als kerkelijk meelevend mens niet ondernemen om zo verant woord mogelijk je stem uit te brengen op een christelijke partij? Welke nor men moetje hanteren om uit te maken dat de ene partij christelijk is en de an dere zich ten onrechte zo noemt? Verge lijking van beginselprogramma's kost je een week vakantie, actieprogram ma's zijn vaak op actuele situaties ge schreven. Je zou de politieke praktijk kunnen gaan vergelijken maar dat maakt blijkbaar niet zo veel uit- hebt u nagegaan wat de partij waar op u hebt gestemd heeft gemaakt van het begin selprogramma in de afgelopen perio de?, zo heb ik enkele jaren geleden eens aan een aantal vrienden en goede ken nissen gevraagd. Het antwoord was ontnuchterend: dat gaan we allemaal niet lezen, we stemmen weer dezelfde partij omdat die christelijk is. Een blan co cheque voor volksvertegenwoordi gers - waar ze niet zó gelukkig mee zul len zijn Of zoiets als de morele band tussen kiezer en gekozene waar Kuyper eens over geschreven heeft? automatisme Uit het gegeven voorbeeld valt af te leiden dat 'stemautomatisme' nog geen verleden tijd is. Het uit traditie, gewoonte of bijgelovigheid stemmen opeen partij waar grootvader en vader voor kozen zonder nader zei ('onderzoek en serieuze kennisneming van wat die partij pretendeert zal zeker nog voor komen. Toch behoort het niet voor ie der meer tot de 'christelijke' vanzelf sprekendheden uit het lid-zijn van een kerk te kiezen voor één bepaalde christelijke partij. Er zijn aanwijzingen dat dit laatste vooral het geval is onder de gerefor meerde theologen Niet elke gerefor meerde predikant wiens eerste keuze niet het CDA is zal dat hardop zeggen. Dat is minder een kwestie van gebrek aan moed als wel de overweging dat nog vele gemeenteleden hem niet kunnen volgen en er daardoor verwijdering, tweespalt kan ontstaan. Men mag ver der niet vergeten dat bij het beroepen van een predikant in de (meeste) gere formeerde kerken de vraag welk 'poli tiek vlees men in de kuip heeft' een rol speelt En de zo gewenste rust in een gemeente kan een redelijk klinkend argument op leveren om van het uitbrengen van een beroep af te zien als dominee niet in het gemiddelde partijpolitieke schema past. Voor de volledigheid dient er nog op te worden gewezen dat het 'probleem' zich altijd voordoet als de predikant zich links van het CDA opstelt - een opstel ling rechts daarvan komt bij mijn we ten niet voor. En ook mag niet uit het oog worden verloren, dat politiek links bij nog vele gereformeerden doorgaat voor on christelijk, rood, socialistisch of nog er ger. Op deze aloude regel is er eigenlijk maar één uitzondering geweest en die gold dominee Buskes. Al was hij dan Hersteld Verbander ge worden en later hervormd, zijn preken konden op elke gereformeerde kansel worden gehouden, zo werd gezegd. Maar met zijn actief lidmaatschap van stemmen uit de kerken de PvdA dwaalde hij. Ja. zo heette het dan. hij getuigde daar wel. maar dat deed hij ook tegen de christelijke partij en. Wat Buskes ook zei over de diepste motieven die hem tot zijn politieke keu ze hadden gebracht, in gereformeerde oren bleef het ongeloofwaardl g klinken. spanningsveld De hiervoor geschetste ontwikkeling - summier en onvolledig, deel uitmakend van een veel breder en dieper stekende heroriëntatie op geestelijk gebied, ook wat betreft de wijze waarop het Evange lie m de menselijke samenleving func tioneert - vraagt om een verklaring. Een kerk die pretendeert - mijn inziens terecht - de maatschappij iets te zeg gen te hebben op grond van bijbelse no ties zal steeds op 'de politiek' stuiten. Politiek is gericht op inrichting van de samenleving, de instandhouding, de verdediging, het welzijn daarvan. In een democratie zullen steeds weer com promissen worden gesloten: geen enke le politicus én bestuurder heeft de wijs heid in pacht De verantwoordelijkheid van de kerk is een ander. Zij zal, met het Evangelie als norm, moeten toetsen of politieke voor nemens en beslissingen in overeen stemming kunnen worden geacht met de bedoelingen, het wezenlijke van het Evangelie. Waar de kritische toetsing ontbreekt en de kerk zich kritiekloos conformeert aan wat de politiek denkt dat goed is voor de mensen kan worden gesproken van vereenzelviging met het politieke bedrijf. Dikwijls is dit de weg van de minste weerstand. Waar de kerk meent te moeten spreken - niet in algemene termen maar con creet naar aanleiding van concrete za ken - kunnen grote weerstanden ont staan. Dan komen er uit de politiek ver wijten aan het adres van de kerk van grensoverschrijding, kerkelijk imperia lisme, ondeskundigheid, eenzijdige uit legging van de Bijbel, naïviteit. Dan wordt 'gezindheidsethiek' (de kerki ge steld tegenover 'verantwoordelijk heidsethiek' (de politiek), dan klinkt het verwijt van idealisme, van vooruit grijpen op het komende Koninkrijk Gods. van geen oog hebben voor de fac tor haalbaarheid in een zondige wereld waarin ten bate van de samenleving soms pijnigende compromissen moe ten worden gesloten. Wie bijvoorbeeld nagaat hoe de reac ties enige tijd geleden op de pastorale brief van de hervormde synode over de kernbewapening zijn geweest, vindt daarin veel van de verwijten terug. De eerst verantwoordelijke minister zei zelfs dat de hervormde synode zich be ter met de verkeersonveiligheid kon bezighouden. De vraag is overigens wel hoe de reacties zouden zijn ge weest als de brief precies tot het tegen overgestelde zou hebben geconclu deerd. niet blanco Met de constatering dat kerk en poli tiek (politieke partijen) moeten leven in een gebroken wereld, dat elk haar eigen verantwoordelijkheid heeft en dat christelijke politici nu eenmaal concre ter dan een theoloog bijbelse gegevens moeten toepassen en vertalen, kom je niet zo ver. Vooral wanneer je ziet ge beuren dat er niet te overbruggen klo ven gapen tussen partijen die zich allen op de Bijbel beroepen. Dat zowel de kerk als de politiek niet opereert in een blanco situatie is een constatering maar kan geen alibi zijn. Men dient oog te hebben voor het zeer menselijke verschijnsel dat een be stuurder of politicus zich geërgerd toont als hij het gevoel krijgt te worden teruggefloten. Een bevredigende oplos sing is niet voorhanden. Wie die illusie mocht koesteren, doet te kort aan het radicale van het Evangelie aan de ene kant en aan de vervlochtenheid van de politiek met bestaande systemen en machten aan de andere zijde. Het blijkt daar niet of nauwelijks te kunnen gaan om het 'of-of. Het blijkt daar op kruis punten erg moeilijk te zijn te kiezen tus sen de roep van het geweten en de vraag of je door nu 'neen' te zeggen andere- hogere - belangen opoffert. Er kunnen een heleboel op zichzelf eerbare motie ven een rol spelen bij het bepalen van standpunten. Maar juist daarom is een grote mate van voorzichtigheid vereist bij een beroep op het christelijk gehalte van die standpunten. Geen land als het onze kent zo'n ver scheidenheid aan zich christelijk noe mende partijen. Het ziet er voorlopig niet naar uit dat dit zal veranderen. Zélfs de gereformeerden stemmen al van links tot rechts. En dat is een door breking van wat historisch is gegroeid sinds Abraham de Geweldige de ARP oprichtte. Sommigen zijn zéér be droefd over deze vorm van doorbraak, anderen hebben er niet veel moeite mee. Zij denken dan aan de dertiger jaren, toen werkloze gereformeerde ar beiders voor de verkiezingen blaadjes in de brievenbussen stopten van de ARP met de beeltenis van en een lo flied op Hendrikus Colijn, de verdedi ger van de gave gulden tot het niet meer kon. Kerkelijk (of politiek?) bloed kruipt soms waar het helemaal niet gaan kan. J. J. Tevel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1981 | | pagina 4