PLANKZEILEN zonnebloem-tocht SCHIP IN REP EN ROER extiA 9al duurt het honderd jaar ik wil weten hoe die zaak zit9 ZEEUWSCH-VLAANDEREN 3 UUDAG 24 APRIL 1981 van De Braakman waardoor er een be tere verdeling komt van gebruikers op de drukke kreek. „We moeten dan wel een eind over het weiland van een boer maar dat levert geen problemen op. Tollenaar, de pachter van die wei aan de Noorddijk. hebben we verzekerd dat we niets zullen vernielen. Als wij daar met onze planken terecht kunnen komt er meer ruimte voor de dagrecreatie", aldus van Leeuwen. Tollenaar had geen bezwaar maar het recreatieschap voelt bitter weinig voor de voorstellen van de plankzeilers- De oorzaak hiervoor ligt grotendeels in de onwil van een groot aantal leden van de surfclub om havengeld te betalen. De Isabella-jachtwerf. die ook de haven ex ploiteert, heeft het recht om een bijdra ge te vragen aan iedere gebruiker van De Braakman. Voorzitter Van Leeuwen vecht dat recht aan omdat hij vindt dat mensen die geen gebruik maken van die haven daar ook niet voor moeten betalen. ..Dat havengeld op zich hoeft geen problemen op te leveren. Het gaat er ons om dat we nog nooit zwart op wit een bewijs hebben gekregen dat we in derdaad moeten betalen Tot nu toe heb ik nog nooit een contract gezien waarin staat dat Isabella meer mag dan een jachthaven exploiteren. Als ze la ten zien dat wij verplicht zijn om dat havengeld te betalen zullen we dat voorleggen aan onze leden. Dan is het betalen of wegblijven. Na diverse malen heen weer gepraat en geschrijf met het dagelijks bestuur van het recreatie schap kwam er een regeling uit de bus. Er verscheen een slagboom op de Fa zantenlaan in De Braakman, dit om de plaats van waar de surfers te water gin gen af te sluiten. Het gevolg was wel dat de slagboom alleen open ging voor mensen die een jaarkaart hadden en mensen die 5.85 wilden betalen. Voor dié prijs mocht je niet alleen varen maar ook gebruik maken van een door Isabella-jachwerf aangeschafte 'sani taire container' waarin een toilet en een douche alsmede kleedgelegenheid aan wezig waren. Aanvankelijk leek het er op dat de strubbelingen met de WVZV nu uit de wereld waren maar dat was van korte duur. veelgeld „Je mocht alleen door die slagboom als je 160 gulden betaald had. Maar dan moest je ook nog een kaart kopen om die slagboom te kunnen bedienen. Dat houdt in dat onze leden alleen voor het varen op De Braakman een dikke 200 gulden kwijt zijn. Als je dat vergelijkt met andere prijzen op ander water dan is dat erg duur. Op het Veerse Meer heb je alle voorzieningen en daar is het va ren ook nog eens gratis. Je krijgt het idee dat het water op De Braakman harder slijt van onze planken dan elk ander water in Nederland. Een betere reden voor die unieke prijsstelling kan ik niet vinden", vertelt de-voorzitter van de WVZV. Directeur Snoeren van de Isabella jachtwerf begrijpt de hou ding van Van Leeuwen niet helemaal. ..We hebben er altijd alles aan gedaan om te zorgen dat die club het naar haar zin had op De Braakman. Toch zijn er vorig jaar problemen gerezen over de hoogte van de tarieven. Ik denk. dat Van Leeuwen zich wat laat misleiden door het woord havengeld. Het gaat niet om havengeld maar echt om vaar- getd. De andere watersportvereniging die op De Braakman vaart. Vremdijck. Veel bezoekers van De Braakman den ken dat ze voor 5,85 een zeilplank kunnen huren. heeft geen moeite met de tarieven. Die hebben al een tijdje geleden betaald", reageert hy. De directeur van de werf meldt verder dat. er maar een gering aantal mensen problemen maakt over de tarieven. ..Diewindsurfclub vormt maar een frac tie van alle zeilers op De Braakman. Om de surfers terwille te zijn heb ik een flink bedrag geïnvesteerd in kleedac commodatie en dan is het weer niet goed volgens meneer Van Leeuwen Ik heb het idee, dat de extreme eisen die hij stelt niet gedragen worden door de meerderheid van zijn leden. Wat dat be talen betreft is het ook maar een klein groepje rond hem datdaar niet aan mee doet. Hy vertelde me laatst dat hij geva ren heeft en dat hij vindt dat het water vrij is. Daar moeten we het dan maar mee doen", aldus Snoeren. Dat de wind- surfclub niet op de hoogte is van het contract betwijfelt hy: ..Daar heb ik hem een aantal kopieen van gestuurd". Na deze problemen heeft de gemeente Temeuzen zich met de zaak bemoeid. Er is een nieuwe verordening aangeno men. waarin staat dat gebruikers alleen een vaarvergunning krijgen als ze kun nen aantonen dat ze havengeld hebben betaald aan de Isabella jachtwerf Men sen die zich niet aan, deze verordening houden kunnen erop rekenen datze een proces krijgen. Volgens Van Leeuwen houdt dat in. dat de overheid het parti culier belang bevoordeelt boven het al gemeen belang ..Al duurt het 100 jaar. ik wil weten hoe de zaak precies in elkaar zit. Al moet ik door tot aan de raad van staten", is zijn commentaar. Eén van de lerinemers van de Isabella jachthaven neemt wat afstand van de problemen. „Het gaat natuurlijk over je klanten en daar moetje beter goed mee overweg kunnen. Aan de ndere kant. als ik een auto heb en ik wil rijden, dan moet ik tok wegenbelasting betalen". Begin april heeft een gesprek plaatsge vonden tussen het bestuur van de wind- surfvereniging en het dagelijks bestuur van het recreatieschap 'De Braakman'. Beide partijen hielden aan hun stand punten vast. Vab Leeuwen en zijn colle ga-bestuursleden waren van mening dat het recreatiesihap niet hard kon maken dat havengeld verschuldigd was. Voorzitter Rekveld van het recreatie schap stelde, dat er sprake was van een erfenis vanuit het verleden waarin de gemeenten Hoek. Philippine en Bier vliet de exploitatie tot 2018 aan de Isa bella jachtwerf in erfpacht hadden ge- gevén. Hierdoor ls de tariefstelling een zaak van de werf, waarin het schap alleen kan bemiddelen. Doordat het menings verschil niet uitgepraat kon worden, le verde de bespreking niets op. De tegen stelling tussen het recreatieschap en de surfclub is zelfs nog veriroot. Van Leeuwen maakte zyn dreigement waar en schakelde de Raad van Staten en de Consumentenbond in. In afwach ting van hun antwoorden zal De Braak man ook dit jaar regelmatig 'gekraakt' worden door plankzeilers. Tekst: Frans Kolijn, - Foto's. Camile Schelstraele. ten. Leuk is aat niet maar ae visser moet wel weten dat zo'n ongelukje al leen in de leerfase op kan treden. Als je wat langer bezig bent. vaar je elke rich ting uit die je wilt". Om deze strubbelingen te beperken zorgen geoefende plankzeilers er voor dat beginners zoveel mogelijk begelei ding krijgen. Naast lessen op de simula tor (een windsurfplank op het droge waardoor niet iedere fout direct be straft wordt met een nat pakwordt ook aandacht geschonken aan de rechten en plichten op het water, zodat de plankzeiler weet wat hem te doen staat als een zeilboot of een andere plank op hem af komt. theorie „Naast practische kennis is het ook no dig dat er wat aan theorie wordt ge daan. Daar heb je niet alleen bij wed strijden maar ook als je zomaar wat rondvaart erg veel baat bij. Als je dat allemaal onder de knie hebt. ben je zover dat je je ook buiten de dijken kan gaan wagen. Daarvoor moeten dan wel wat extra voorzorgsmaatregelen ge troffen worden. In principe vind ik dat windsurfers nooit alleen moeten gaan varen. Je kan nog zo'n goede zeiler zijn als er materiaal-pech in het geding is. begin je alleen niets meer. Stel dat je mast breekt en je bent een flink eind van de wal. hoe kom je dan terug?", vraagt Van Leeuwen zich af. Om deze reden is er by wedstrijden van de WVZV altijd een motorboot in de buurt. Om de veiligheid nog te vergro ten worden er bij de jaarlijkse toertocht op de Schelde, waarbij vanaf de Zwarte Polder bij Nieuwvliet naar De Braak man wordt gevaren, zoveel mogelijk zeewaardige jachten als begeleiders ge charterd. „Bij zulke tochten is het op vallend dat er veel mensen de gevaren op de Schelde onderschatten. Het eer ste jaar dat we die tocht organiseerden moesten we al een stuk of tien mensen van de plaat halen omdat ze daar vast gelopen waren. Die hadden geen notie van de stromingen en de speciale vaar- techniek die op zee nodig is om daar te komen waar je wilt". Van Leeuwen wordt lyrisch als hij pro beert om het gevoel dat een surfer op zee ondergaat onder woorden te bren gen. „Dat dansen over die golven en de \oorzitter Van Leeuwen van de ivind- surfvereniging Drie jaar geleden werd de Windsurf Vereniging Zeeuwsch-Vlaanderen opgericht. Rond die tijd waren auto's me een zeilplank op het dak al een vertrouwd gezicht in Nederland. Zeeland, een deale provincie voor liefhebbers van de watersport, bleef zeker niet achter bij de rest van \ederland. De ontwikkeling van de plankzeilsport verliep in deze provincie zo mogelijk nog iiormachtiger. Zo'n tien jaar geleden, toen de plankzeilsport in Europa geïntroduceerd werd, zag iet er niet naar uit dat deze nieuwe loot aan de watersportboom zoveel beoefenaars zou trekken. Ervaren zeilers waren erg sceptisch over dat smalle plankje met dat kleine zeil. In perspublicaties ïerden de pioniers in Europa 'doeldrieste kerels op strijkplanken' genoemd. ;ag duurde deze gereserveerde hou- -E niet. Steeds meer mensen begre- xadat de zeilplank zonder roer wend- aarder en beter bestuurbaar was dan :«uge zeil- of motorboot. Het gevolg nsdat steeds meer watersporters hun nlboten van de hand deden en over zien op de zellplan. Niet alleen de unschafkosten lagen een stuk lager, »k de problemen omtrent winterstal- Eigén ligplaats warert direct van de san. X Nederlandse textielfabriek die de rJplank in Europa introduceerde en induceerde was erg succesvol met de- i'produkt-inoovatie'. In 1972 verkocht «bedrijf tien planken. Ondertussen is it afeet gestegen tot een dikke 30.000. Het eind van deze ontwikkeling is nog jng niet in zicht. Prognoses voor de tomende decennia reppen over een froei van 100.000 nu tot het zesvoudige 81990. Deze onstuimige ontwikkeling szeker niet altijd zonder strubbelingen srlopen. Het toenemende beslag op «recreatiewater door de plankzeilers jvaak een doorn in het oog van zeilers, lissers en zwemmers. Daarnaast komt tok de beroepsvaart in contact met de iindsurfers. Steeds meer plankzeilers sagen zich buitengaats en komen daar. uak zonder kennis van boeien en der- gelljke. in de vaargeul van de zeesche pen terecht. Om hier een eind aan te Baken en ook om de beginnende zeilers legen zichzelf te beschermen, worden ran overheidswege verordeningen ult- tevaardigd. Dok de windsurfvereniging Zeeuwsch- Vlaanderen heeft te kampen met bo- rangenoemde problemen. Sinds de op lichting van de vereniging zyn er wry- nngen geweest met vissers, zwemmers ai andere watersportverenigingen. Daardoor werd het hoofddoel van de dub, het stimuleren en bekendheid ge- ten aan de plankzeilsport, wel eens naar het tweede plan gedrongen. Toch wide de vereniging alles in het werk mi de andere gebruikers van het water lebetrekken by haar plannen. Voorzit ter Van Leeuwen is ei-van overtuigd dat foorlichting aan en overleg met andere clubs noodzakelijk is: „Op die manier sorden de mogelijkheden en beperkin- •tn van het windsurfen over en weer iuidelyk. Dit voorkomt dat er onnodi- jf wrijvingen ontstaan. Iedereen wil op ajn eigen manier recreeren. Als je als nndsurfer geen rekening wil houden met zwemmers en vissers, ben je vol gens mij op de verkeerde weg. Dat wa lt: is van ons allemaal maar als je dan met in staat bent om ook de belangen Tan andere gebruikers te onderkennen, rordt die ontspanning vergald door ïr- ntaties en ruzie". Om dit te voorkomen vindt Van Leeu- ren het noodzakelijk dat zwemmers en vissers en hun verenigingen op de hoog- gebracht worden van het windsurfen. Als iemand expres door een lijn vaart, tan ik goed begrijpen dat die visser óaar kwaad om wordt. Toch gebeurt eet vaak dat beginnende windsurfers, die hun plank niet onder controle héb- ten, by zo'n visser tussen het riet schui- manier waarop je van de golfslag kan profiteren, geven varen op zee een apar te bekoring.'Daar onderga je alle moei lijkheden van het grillige wateropper vlak met wisselende windrichting en verraderlijke stromingen. Als je die de baas wordt. geeR dat een geweldige vol doening". beroepsvaart Toch zijn er by het varen op zee nog meer gevaren dan de al vermelde. Plankzeilers op zee krijgen te maken met beroepsvaart en dat kan tot allerlei vervelende incidenten leiden Net zo min als de gemiddelde plankzeiler weet wat de mogelykheden zyn van een bin nenvaartschip of coaster kan de be manning van die schepen inschatten hoe zo'n gekke plank met dat zeil zal reageren. Van Leeuwen: ..We moeten er voor zorgen dat ook met die mensen de verhoudingen goed blijven. Zelf heb ik een aantal jaren gevaren, dus ik weet wel wat er te koop is op zee Daarom vind ik het ook de normaalste zaak van de wereld dat windsurfers uitwyken voor de beroepsvaart. Zo'n plank is veel makkelijker te manoeuvreren en een schipper kan zich rotschrikken als hy vlak voor zyn boeg een plank op ziet duiken. In onze club is de gouden stelre gel dat we die schepen altyd achter langs passeren Windsurfers die welgemoed alleen de zee optrekken verliezen vaak éen detail uit het oog. Met hun kleurige zeilen zijn ze ervan overtuigd dat ze vanaf grote afstand zichtbaar zyn. Onder normale omstandigheden gaat dat wel op maar als er problemen zyn en het zeil ligt in het water is het gedaan met de duide lijkheid De plankzeiler, die op die ma nier in moeilijkheden raakt, moet veel geluk hebben om nog opgemerkt te worden. Ondanks de goede wil en de positieye instelling van de surfclub lopen niet alle zaken op rolletjes In het korte bestaan van de club werd erg vaak de pers ge haald Meestal ging het dan echter niet over wedstryden of sportieve resulta ten maar kwamen de problemen met het recreatieschap De Braakman en de daar huizende jachtwerf Isabella op de proppen. Deze problemen hebben het bestuur van de WVZV erg veel tyd en ongenoegen opgeleverd. Dat ongenoe gen lijkt trouwens niet alleen van de kant van de plankzellers te komen. Ei genlijk spitst het meningsverschil zich toe op twee zaken. In de eerste plaats zyn alle gebruikers van De Braakman verplicht hun vaartuigen via de haven van de Isabella-jachtwerf te water te la ten. Door deze regel wordt het voor de surfclub vrijwel onmogelijk om daar een reglementaire wedstrijd te organi seren. Zeker op zonnige dagen is het voor de havenmond een drukte van be lang. Verplaatsen van de wedstrijd mag wel. maar dan moeteri alle planken toch via de haven De Braakman op. Dit is een erg moeilijke zaak omdat de beno digde materialen voor de jury i vlaggen en dergelijke) ook een heel eind meege sjouwd moeten worden. Door deze regel gebeurt het regelmatig' dat huurders van motor- of roeiboten in paniek raken wanneer zy een veld van een dertig zeil planken op zich afzien stuiven. De club heeft diverse malen gevraagd om de zich te verplaatsen naar de andere kant Windsurfers op de Otheense Kreek in Terneuzenvaak moeilijkheden". Met 'De Zonnebloem' het zeegat uit. Schip in rep en roer: hossen, springen en dansen. En zingen: 'We gaan nog niet naar huis. nog lange niet, nog lange niet...'. De muziek haakt gretig in en speelt dal droevige lied: 'Als hel schip op zee gebleven is...'. Benedendeks bij de toiletten staat een klustertje mannen met de hoge nood manmoedig te verdringen, ,,'t Is ier wé hoed, Zegt de uiterst rechtse, „ma 'k most d'r vanmorreg'n \vè vroeg uut". Met jolige tred komt een medewer ker van 'De Zonnebloem' het trapje af en stapt vastberaden het urinoir in. Het klustertje mannen gaapt hem verbaast na. 'Amma, die deure is wè op'n...'. Dejaarlykste boottochten van 'De?on- blije gezichten al. de tocht haalt zieken nebloem' Het heerlijk dagje is geko men: zo'n tweeduizend langdurig zie ken en gehandicapten van 'De Zonne bloem' m Zeeland kiezen rond deze tijd voor een dagje het ruime sop Of hebben dat al gedaan, zoalsdmsdag de afdeling Groot-Terneuzen en de regio Kanaalzo ne Zeeuwsch-Vlaanderen Medewerk sters van 'De Zonnebloem' hebben het er druk mee. Weken van te voren al wor den de eerste voorbereidingen getrof fen. vele vergaderingen worden aan de boottochten gewijd. Voor de boottochten van 'De Zonne bloem'. hel jaarlijks uitje voor vele langdurig zieken en gehandicapten be staat een enorme belangstelling Elke vaartocht wordt door zo'n 170 tot 200 gasten meegemaakt Zij worden op de tochten begeleid door enkele tientallen medewerksters van 'De Zonnebloem een verzorgmgsgroep van de EHBO. en kele geestelijken en een arts. ..Het is fantastisch dat je zo'n dag kunt verzor gen". zegt een medewerkster van de af deling Groot-Terneuzen. „Een stukje sociale inspanning, 's Morgens zie je de en gehandicapten tyt hun isolement. En dat is de beloning voor ons werk". Dinsdagmorgen, even na achten. Bij de oude veerhaven in Terneuzen schepen een kleine tweehonderd zieken en ge handicapten zich in op het motorschip 'De Scheldevallei' Een aangepast schip, dat via het nationaal bureau van 'De Zonnebloem' wordt afgehuurd. Een behandelkamer en bedden voor even tuele calamiteiten, alles gelijkvloers, een lift naar het buitendek. De weergoden laten het dinsdag even wel afwetenslechts een enkeling w aagt zich even buiten. Het mag de pret niet drukken: binnen is er vertier zat. Enke le tientallen medewerksters van De Zonnebloem' ('De Zonneblommetjes'» lopen af en aan om het de gasten naar de zin te maken. Dat begint al vlak na het vertrek taart en koffie. En dat alles wordt geserveerd met een glimlach en een kwinkslag „Ben ie suikervrij?", vraagt een 'Zonne- blommetje' meewarig aan een taartwei geraar. En op diens ontkennende ant woord „Ach man. neem er toch één daar krijg je krulhaar van". De man strijkt zich verschrikt over ziin kale schedel'De Scheldevallei' passeert inmiddels de kerncentrale in Borssele. 'De Zonnebloem -voorzitter grijpt de microfoon en zegt: „Rechts rijden we net voorbij de kerncentrale". Een gast repliceert: ..En hebben we dan geen last van de banden? Dezelfde man even later, met een blik op een gezette dame met krukken ..Op dit schip moetje ei genlijk krukken hebben met een kom pas en telescopische schokbrekers' 'De Scheldevallei' stampt inmiddels door Vüssingen wordt gepasseerd, met de roestige resten van de voor de rede van Temeuzen gezonken binnenvaar der "Isola Het Kanaal door Walcheren, met de vele bruggen tussen Vlissingen en Middelburg. Dan Veere. het Veerse Meer. rondvaart en terugtocht. rustig De Sluiskilse pastoor H. van Doorn (hij zou later op de dag nog van zich doen spreken dooreen langdurige en perfec te vertolking van de Vogeltjesdansi is na het middagmaal in de catacomben van 'De Scheldevallei' aan de afwas ge zel. De keuken: negen medewerksters van 'De Zonnebloem' maken er de vele drankjes en hapjes klaar. En wassen af: 630 kopjes. 210 soepkoppen. 420 gla zen. Zestig potten koffie gaan er door. De medewerksters boven hebben het echter niet minder druk: „Nog nooit zo'n rustige dag geliad als vandaag. Maar straks ga ik toch even liggen", mompelt er één. ..Ik ben hier niet direct voor het geeste lijk vlak", zegt pastoor Van Doom in een rustig moment ten overvloede. „Bij de mensen zijn. een praatje maken. De medewerksters hebben het constant zo druk. aat ik één van de weinigen ben die echt tyd heeR voor de mensen. Ik doe dit werk graag contact met mensen ls immers altijd leuk". Het loopt tegen vieren: polonaise-tijd. Maar eerst worden er nog gauw wat sou venirs aan de man gebracht. Kettink jes, broches, manchetknopen. lej>eltjes. De nieuw verworven kleinoden worden vrywel direct van hun verpakking ont daan En dat 'Zonneblommetje' zegt: 'Die lepeltjes moet je met kopen, die verkleuren by het leven' De man ne geert haar. maar zegt dan teleurge steld: 'Erzitspelingop'. Vlijtige handen grijpen in. en drukken hem een nieuw doosje in handen. En dan is het hossen geblaz^p. Mede werksters van 'De Zonnebloem' voor op. zelfs de keukenploeg is uit het bin nenste van 'De Schelde-vallei' naar dek gekaluteerd Rolstoelen worden behen dig door de smalle looppaden gema-1 noeuvreerd. De vogeltjesdans is favo- riet. ook bij pastoor Van Doom. Na af loop zegt hij bezweet: 'BegrijpJe nu wat ik bedoel...'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1981 | | pagina 33