'king kong'in produktie GERARDJAN RIJNDERS shakespeare is in nederland helemaal onschadelijk gemaakt Opnieuw New Pop in het Zuiderpark PZC/ kunst/cultuur „ontucht, ontucht, altijd maar oorlog en ontucht" Stormloop op Van Gogh OPEN OF DICHT ALTIJD LICHT paspoort raster ■lül JDAG 24 APRIL 1981 De bus is ruim op tijd in Maastricht. In de kleedkamer moppert Allard van der Scheer over loslatend klitteband. Thep Boermans knipt de rode dop. die straks zijn neus zal sieren, wat bij cn Huib Rooymans, inmiddels gekleed als Andromache, de vrouw van Hector, zegt: „Zo'n tien jaar geleden had je die sex-musicals in Nederland, die konden lige soldaat Zou je niet achterin op de bank gaan gen, Allard". stelt Nora Kretz zorg- voor wanneer Van der Scheer zl j- rtings op het bankje van de bus in igdommeld. De reis verloopt uiterst istig. Kr wordt nauwelijks gespro- i. Liesbeth Coops leest een tijd- chrift, Gerardjan een boek, anderen lipen, de radio neuzelt. Carla Reits- udraait het geluid - eventjes maar - i! harder voor een lied van Roger Wlrey. Nora Kretz zet zich aan een ukwerkje en laat weten tijdens de weizen telkens weer te genieten van k landschappen, van de veranderin- in de verschillende jaargetijden, it vindt zij van het stuk?. „Angstaan- Stnd cn beklemmend. Maar het is itd dat we het spelen en ook fijn dat het spelen. Dat mannen zowel in Buwcn - en vrouwen ook in mannen- •llcn optreden, biedt was afwisseling, ivind het heerlijk een ruige Griekse lUaat le spelen". Heel spannend", noemt Rijnders desi- ane die is ontstaan rond het stuk en uanvankelljk geringe belangstelling, i denk dat de mensen opzien tegen ei avondje Shakespeare en dan ook tg een onbekende Het gevolg van de töliciteit er omheen is echter, dat nu Rlmeer mensen heel gemotiveerd wèl taen en dat het aantal weglopers «nredig minder wordt Het stuk is. ze- R voor de pauze, lang en ingewikkeld "ergebeurt niks. Dat is gewoon zo. dat ihet probleem van dit stuk. de ontkno- 'üë.de explosie is pas na de pauze. We sjn bezig het verder in te korten". hebben voor deze vorm gekozen, adat dat volgens ons de essentie van ïtstuk is. dat het met. die bedoeling is (schreven. Dat kan je natuurlijk nooit («wijzen, maar dat lees je eruit, en dat ion we zo rechtstreeks en duidelijk hogelijk vertellen. Het gaat lijnrecht in f?en wat men zich normaal voorstelt 'meen Shakespeare bij een repertoire- Mschap. We proberen duidelijk te sta wat er zich volgens ons onder de to afspeelt, waardoor je de toneel- iwsonages kunt ontmaskeren: ze zeg- „Ontucht, ontucht; altijd maar oorlog en ontucht. Die raken nooit uit de mode. Dat ze aan hun eigen hitsigheid krcpcren". legt William Shakespeare in 'Troilus en Cressi- da' (in de moderne vertaling van Gerrit Komrijj Thersites in dc mond. Deze rode draad door de ge- zinnebeclde episode uil de Tro jaanse oorlog hebben regisseur Gerardjan Rijnders en de acteurs en actrices van Zuidelijk Toneel Globe min of meer letterlijk geïn terpreteerd en gegoten in de vorm van anonieme plasticiteit. Ken dé cor. opgetrokken uit bebloede lap pen, maandverband en een enorme vagina, requisicten als electrische rolstoel, kunstpenis, piano, fiets, schemerlamp. Een toneelschan daal was geboren. De beoordelingen liepen uiteen van acci tot flop van het sei zoen'. Het publiek liet het wat afwe ten en toeschouwei's verlieten in de pauze de schouwburg omdat ze ge schokt waren door dit oorlogsspec- takel van waanzin en sex. Shakes peare op z'n Oeteldonks viel buiten hun verwachtingspatroon. Globe speelt 'Troilus en Cressida' vrijdag 1 mei in 'De Prins van Oranje' te Goes en zaterdag 2 mei in de schouwburg le Middelburg. Medespelenden: Theu Boermans. Guusje van Tilborgli, Allard \an der Scheer, Huib Rooymans. Net- lie Blanken, Theo dc Groot, Lies beth Coops. Nora Kretz, Carla Reitsma. Bets van der Wal. Bob van Tol, Kees Hulst. Babctte Mul der. Gijs dc Lange. Michel van Roo v en Frans Spek. Regie Gerard jan Rijnders. Aanvang beide voor stellingen 20.00 uur. ongehinderd doorgang vinden. Maar toneel is blijkbaar een ander plat form". ..Zo schokkend is het niet meent Ge rardjan Rijnders. ..Ik vind al die opmer kingen vreselijk hypocriet, want wat gebeurt er. er gaat geen broek naar be neden Wat dat betreft is het echt een kindervoorstelling vergeleken bij watje dagelijks op de tv ziet. in films, in boule vards-komedies zelfs". Het wordt een ihakespeare is de laatste jaren in Nederland onschadelijk gemaakt en dus vervelend. Dat )proberen wij tegen te gaan, waardoor het voor een aantal mensen nog vervelender is. wat heet, >t meer te pruimen. Maar dat is een hele bewuste keuze die uit het stuk voortkomt. Wat akespeare schreef, was in zijn tijd een soort volkstoneel, waarbij de mensen doorgaans in de ilstonden, schreeuwden en opmerkingen maakten. Die stukken zijn uiteindelijk - en dat zie je jdit stuk ook heel duidelijk - een opeenvolging van komediantentrucs, rhctorica, grove effecten, weid, romantiek en veel minder ingepakt, verhuld, ethisch of weet ik veel, zoals Shakespeare de itste tijd wordt gespeeld". psseur Gerardjan Rijnders vat, de B»rkmg van mr L. R J. Ridder van yard voor de NCRV-microfoon dat voorstelling als 'Troilus en Cressi- door Globe verboden zou moeten reen om de mensen tegen zichzelf te tóermen. mm of meer op als een jplimeni „Voor het eerst sinds ja- 'Olijkt het mogelijk met een stuk van jïespeare discussies op gang te ügen. voors en tegens, en het komt iNou. dat. vind ik belangrijk, daar- doe je het. Ik maak geen toneel om H iedereen bejubeld te worden, ik al: ook geen toneel om door iedereen rtetterd te worden, Je maakt toneel i'tls lös te brengen". •middag om kwart over vijf volg ik rardian Rijnders in de spelersbus, •oris van Eindhoven naar Maastricht ibrengen Het is niet gebruikelijk dat cregisseur weken na de première 14 •art in Den Bosch) nog steeds mee- Maar in zijn ogen is de voorstel- aog niet 'af. Tijdens de generale (petitie raakte Theo de Groot, die lillies speelt, geblesseerd, waarna iders zelf de rol opnam. Dat maakte i moeilijk de laatste hand aan de orstelling te leggen, Theo de Groot is (inmiddels weer bij. zijn première, bij een maand na de officiële, was in Iwerpen Hij ervaarde het als een wkwaardige gewaarwording enkele uien het st.uk te hebben kunnen zien min hij zelf behoorde te staan. ..Maar ieber veel van geleerd", meentTheo. soort zedenmeesterij, stemming maken door fatsoensrakkers Er wordt duide lijk gesuggereerd wat er aan de hand is. maar er gebeurt niks echt. Ik denk dat de mensen daar ook kwaad over wor den. de leuke prikkeling is weg. het is allemaal ontzettend fake en platvloers, er wordt nagebootst waar het in essen tie om gaat" De schouwburgzaal in Maastricht is voor ongeveer de helft gevuld met een aandachtig publiek Dat nimmer blijk geeft geschokt te zijn Weglopers zijn er nauwelijks Het applaus na afloop roept de spelers enkele malen terug Allard van der Scheer klaagt nog steeds over het klitteband Ik vraag Huib Rooy mans of de gelijkenis van Agamemnon met een bekend Nederlands staatsman toevallig was ..Nee. hoor", antwoordt, hij, „dat is zo gegroeid". Overigens zal men ook een aangetrouwd, piano spe lend lid van het koninklijk huis op het toneel kunnen herkennen. ruzie „Je kunt niet eisen", stelt Rijnders. „dat ik voorstellingen maak die alle Nederlanders prachtig vinden, want anders zouden alle Nederlanders ook nooit ruzie met elkaar hebben. Het is een gegeven dat ze dat voortdurend hebben en wat ik doe op het toneel, is een uitspraak in die ruzie. Dan krijg je natuurlijk een scheiding der geesten. Dat vind ik op zichzelf niet zo erg, be halve als het publiek dat ik nog bereik onder een absoluut minimum duikt. Maar dat is godzijdank absoluut nog niet het geval". Is zo'n in de oudheid spelend stuk voor mensen zonder klassieke achtergrond moeilijk t'o volgen? „Niks van aantrekken, gewoon kijken. Vaak hebben mensenmeteen klassieke opleiding - en zich afvragen hoe was het ook weer bij Homerus'5 - 'net moeilijker bij deze voorstelling dan zij die er abso luut niets van weten. Ze zien een aantal mensen en op een gegeven moment blijkt wel wie de belangrijksten zijn en waarom. We hebben er naar gestreefd er zulke duidelijke typen van te maken, dat je onmiddellijk weet: oh ja. dat mannetje hebben.we al eerder gezien en dat meneertje is altijd daarmee bezig. Kijken of hij nu iets anders doet. Nou. de meesten doen niets anders, want die hebben maar èén lijn te spelen. De be langrijkste rollen, daar gebeurt wel iets mee. dus die volg je dan vanzelf wel" Even na twaalf uur stappen de spelers weer in de bus en begint voor de chauf feur zijn verjaardag Hij wordt hartelijk door de dames omhelsd De sfeer in de bus heeft nu iets van een schoolreisje, een zak met nootjes gaat rond. Er wordt vrolijk gebabbeld en slechts een enke ling slaapt, met de benen omhoog Ik praat nog wat na over de voorstelling met Frans Spek en merk op. dat de meeste acteurs en actrices volkomen onherkenbaar zijn „Het is toch ook met belangrijk dat je herkend wordt", meent hij kunstmatig Gerardjan Rijnders legt uit: „Die tekst AMSTERDAM - Tijdens de eerste (nee weken van de tentoonstelling „Van Gogh en zijn Franse vrienden, het cloi- sonisme als stijl 1886-1891in hel Rijks- museum. Vincent van Gogh te Amster dam. zijn er reeds 30.000 bezoekers ge weest De expositie duurt, nog tot 14 juni 1981. Het museum is dagelijks geopend look op 30 april en 5 men van 10.00 tot 17 00 uur. op zondagen en op 28 mei en 8 juni van 13.00 tot. 17.00 uur. van Shakespeare is natuurlijk kunst matig. niemand praat zo. Dan kan jc je daar niks van aantrekken en gewoon doen alsof mensen altijd zo praten, maar ik ben uitgegaan van die kunst matigheid en heb een totaal kunstma tige wereld willen maken. Met kunst matige mensen, kunstmatige hoofden, kunstmatige emoties, kunstmatige manier van praten bijna. Je vraagt je dan niet af waar halen die mensen die teksten vandaan, dat is nu geen punt. ik bedoel, het zijn geen mensen, 't zijn stripfiguren. Ik vind het een uitdaging die oude teksten, kijken of je er nng een avond toneel mee kan maken. Nou. dat misschien niet, maar wei een schan daaltje. ja". Tegen kwart over één arriveert de bus in Eindhoven en worden, als een onre gelmatige stadsdienst, spelers in de na bijheid van hun woningen afgezet Naast de Eindhovense stadsschouw burg stap ik eveneens uit. „Hoeveel publiciteit krijgt toneel nou", vroeg Gerardjan Rijnders zich af. „het leeft niet Nu. bij deze voorstelling, door inderdaad het schandaal er omheen, Dne spelers van Globe voor de artieste ningang van de schouwburg te Maas tricht Theu Boermans, Bets van der Wal en Carla Reitsma. vliegt iedereen er op af, van hé, dat to neel. wat moeten we, er mee En dan krijgt de voorstelling de schuld, terwijl de voorstelling kennelijk alleen maar duidelijk maakt, dat er iets met het to neel aan de hand is. En dat vind ik een positief effect ervan Maar het toneel wordt in Nederland doodgezwegen, zo als jeje oude tante in het bejaardencen trum doodzwijgt. En daar wens ik mü met bij neer te leggen Dan maar liever zo'n schandaal, met het gevolg dat die mensen die nog bereid zijn een beetje te gaan zitten suffen in de schouwburg wegblijven, maar in de hoop. dat ande ren iets hebben van: goh, laten we eens naar de schouwburg gaan. want er schijnt hier wel iets te gebeuren, na tien jaar stilstand - als ik het natuurlijk ver schrikkelijk overdreven e opgeblazen formuleer" Frans P. J Doéleman ROTTERDAM - De KRO zal radio- en televisieopnamen maken van liet gratis toegankelijke Rotterdam New Pop Festival, dat zondag 30 augustus voor de vijfde achtereenvolgende keer gehouden wordt. Plaats van handeling is evenals de vier voorgaande jaren het Rotterdamse Zuiderpark. De organisatie heeft de financiering van het bijna twee ton kostende evenement op 25.000 gulden na rond. Het is de bedoeling dat een twintig nieuwe nationale en internationale popgroe pen naar Rotterdam komen. In de maand voor het festival wordt definitief welke dat zijn. Behalve popmuziek staan op het programma ook andere soorten muziek, theater en poëzie. De korte historie van Rotterdam New Pop kent namen als The Police, The Specials en Fisher Z, groepen die voor hun optreden op de podia van het Zuiderpark nagenoeg onbekend waren. Volgens de organisatoren, de Rotterdamse Kunststichting en De Lantaarn, is New Pop op zijn gebied uitgegroeid tot de grootste jaarlijkse gebeurtenis in Europa en zelfs daarbuiten. De bezoekersaantallen zijn de laatste twee jaren de honderddui zend ruimschoots gepasseerd. (ADVERTENTIE) Nieuw in onze Accessoirie-shop: Sunroof met veiligheidsglas en zonneraster Steek uw licht op bij de Citroèn-dealer 450,- Citroen Nederland BV, Postbus 174 - 4900 AD OOSTERHOUT CITROËN* iric Clapton breekt rib bij auto-ongeluk SEATTLE (AP) - Rockster Eric Clap ton. vorige week uit het ziekenhuis totslagen waar hij werd behandeld 'T een maagzweer, heeft bij een au- ^ngeluk in Seattle een rib gebroken, u behandeling kon hij het ziekenhuis 'ter verlaten, zo werd donderdag afgedeeld. kauto, waarin Clapton als passagier ^reed. negeerde een rood licht en "urn daarop in botsing met een ande- *auto De bestuurster, de 19-jange wil Coe. kwam er met een blauw oog ^Clapton, bekend van songs als 'Lay- was naar Seattle gekomen voor de ;9«mng van het forellenselzoen. i Van onze kunstredactie i Amsterdam organiseert op 4 en 5 mei, de dagen van de dodenherdenking en de .vie ring van de bevrijding, een groot aantal activiteiten. Na de traditionele kranslegging bij het Nationaal Monument op de Dam zal er dit jaar voor het eerst een concert worden gehouden in de Nieuwe Kerk. Volgens Leo Klaster van het gemeentelijk 5-mei-comité, dat de organisatie van de acti viteiten op zich heeft genomen, is het concert „een goede op vulling van het gat dat er altijd na de kranslegging viel". Op de bevrijdingsdag zal de wereldpre mière plaatsvinden van hel theater stuk .King Kong" De schrijver W. F Hermans schreef dit stuk in de jaren zestig in opdracht van de gemeente maar het toneelstuk werd nooit ge speeld Hermans had er namelijk be zwaar tegen dat het stuk onder regie van een ander dan hijzelf zou worden opgevoerd Uniek is daarom dat Her mans de regie in handen heeft gegeven larie Prins Volgens het 5- mei-comi té Juist omdat het Annemarie Pnns betreft. Al enige tijd voor de vierde en vijfde mei staan er in Amsterdam een aantal tentoonstellingen in het teken van de herdenking en bevrijding. Vanaf ko mende maandag wordt in de Zuiderkerk de tentqonstelling „Te kens aan de wand" gehouden. De ten toonstelling gaat over nazisme en her levend fascisme. Volgens Leo Kiaster is de tentoonstel ling een goede waarschuwing voor „de nazistische invloeden in Engeland. Frankrijk en Duitsland die ook in ons land enige omvang dreigen te krijgen" In het huis van bewaring aan de Wete ringschans start op 1 mei de tentoon stelling ..Wij danken dc Polen" Een tentoonstelling die het aandeel van de Polen in de Nederlandse bevrijding be licht „Uit de Amsterdamse wijken zijn geluiden gekomen dat het niet hele maal fair is om alleen de Canadezen te danken, vandaar dezé tentoonstelling", aldus Leo Klaster. x Ook na dc bevrijdingsdag, op 17 mei, wordt er in de hoofdstad aandacht be steed aan het fascisme uit dc Tweede Wereldoorlog, maar ook aan fascisme anno 1981. Het Amsterdamse initiatief tegen fascisme, racisme en antisemi tisme organiseert dan een studiedag met als thema's: de ideologische grondslagen van het fascisme torn cn nu: en bestrijding van fascistische op vattingen. U' F Hermans 19 TIJDSCHRIFTEN In het nieuwe nummer van 'Literair Paspoort' wordt veel aandacht be steed aan de dezer dagen overleden Russische auteur Joeri Trifonov. die in 1925 geboren werd. Tot nu toe zijn twee romans van hem in Neder landse vertaling verschenen: 'Het huis aan de kade' en 'Het andere leven'. Willem G. Weststeyn droeg een inleidend artikel bij, waarin hij benadrukt dat Trifonov zelf zijn werk in drie periodes verdeelde Tot 1959 schreef hij de roman 'Stu denten' en wat toneelstukken, min der geslaagd werk. met alle scha- blones die de socialistisch-realisti- sche kunst kenmerken. Daarna brak een periode aan waarin Trifo nov stof ontleende aan een reis naar Toerkmeniè. en de laatste pe riode begon rond 1966. toen hij be gon te pogen het dagelijks leven in de Sovjet-Unie te schetsen zoals het is. Overigens rekent hij zich niet tot de oppositie van de com munistische dictatuur, blijkens een interview dat ook in dit blad werd afgedrukt. Vervolgens zijn er twee verhalen uit de derde en beste periode van Trifonov. getiteld 'De pet met de grote klep' en 'Vera en Zojka'. Het eerste handelt over een man die ferm vasthoudt aan zijn voornemen om genoeg geld te ver dienen om een huis te kunnen ko pen, tweede over een vrouw die in een wasserij werkt en haar vrien din. Sander Brouwer bespreekt vertaal de boeken van Trifonov. namelijk 'The impatient ones' en 'Wider- schein des Feuers' In de afdeling over Franse litera tuur is er onder meer een bespre king van 'Quand prime le spintuel het eerste maar nooit eerder uitge geven boek van Simone de Beau- voir. In een voorwoord geeft de schrijfster toe dat de roman uit 1937 nogal veel zwakke plekken heeft, het spiritualisme dat voor de oorlog veel opgang maakte is de ro de draad van het verhaal, ook die nen zich al existentialistische ele menten aan. Ook aan literatuurwetenschap wordt aandacht besteed, onder an dere door middel van een recensie van een boekje over mondelinge li teratuur. Op de pagina's over Engelstalige li teratuur kan men vele besprekin gen vinden, één ervan gaat over "The ghostwriter' van Philip Roth. onlangs ook in vertaling uitge bracht. Bij de Spaanstalige litera tuur schrijft M. Steenmeijer over de experimentele romans van de Ar gentijn Ernesto Sabato, verder wordt een roman van Carlos Rojas besproken die handelt over de nog steeds met raadselen omgeven dood van Federico Garcia Lorca in 1936, Werd hij om politieke redenen vermoord of was de oorzaak de ja loezie van een officier wegens een gemeenschappelijk beminde jon gen? Rojas geeft geen antwoord op deze en andere vragen, wel ver beeldt hij wat er de laatste dagen van Lorca's leven is gebeurd. Ten slotte worden nieuwe Duitse boe ken belicht. Literair Paspoort, jrg 32, nr 289. Losse nrs 8.90'abonn f 52,50 (6 nrs). Literair Paspoort, p a. Post bus 100, Amsterdam. Het omslag van 'Raster 16' toont een pakje vacuüm verpakte bacon zonder zwoerd: dat zal ongetwij feld een smakeloze toespeling zijn op de naam van de schilder Fran cis Bacon die in dit nummer uit voerig wordt belicht. Allereerst is er een gesprek van David Sylves ter met Francis Bacon, vervolgens schrijft J. F. Vogelaar over wat hij onderging bij het schilderij 'Pain ting 1946' van Bacon, dat op de lap van zijn boek 'Alle vlees' prijkt. Het schilderij lijkt samengesteld te zijn uit een geslacht die, een man en een paraplu. Vogelaar meldt dat hij zijn 'Alle vlees' heeft geschreven 'met de reprodukties van Bacon voortdurend binnen handbereik.' Tussen zijn tekst en Bacon's werk bestaan kennelijk verbanden. Van Vogelaar zijn in dit tijdschrift ook nog een aantal "Vleeszinnen' opge nomen. citaten van allerlei auteurs, waaronder Vogelaar zelf over be paalde trefwoorden. Onjuist is de opmerking dat de stoïcijnen streef den naar ataraxia: dit was het ide aal var. de epicuristen, terwijl de stoïcijnen een toestand van apa- theia wilden bereiken. Het eindre sultaat mag in de praktijk niet zo veel van elkaar verschild hebben, men verwacht van iemand die filo sofie gestudeerd heeft een correcte terminologie. Veel aandacht is er in 'Raster 16' voor Maurice Gilliams, onderschei den met de Prijs der Nederlandse Letteren. Van Gilliams zelf kan men een lang fragment uit de onge publiceerde roman 'Gregone' lezen - dat proze blijkt- heel mooi te zijn. De ik-figuur is sinds veertien dagen getrouwd met Gregoria. Zij. haar moeder en haar zuster spelen tij dens de huwelijksreis in de Arden-' nen een vreemd spel niet hpm Gre goria heeft een afkeer van alles wat met sexualiteit te maken heeft, sa men met haar familieleden weet ze zich de lk-figuur van het lijf te hou den J Bernlef schrijft onder de titel 'De man achter het venster' over Mau rice Gilliams; ook Frans Boenders en H C. ten Berge droegen essays over hem bij. Goede poezie is erin dit Raster' van Willem Bijsterbos. van wie binnenkort het poëtisch debuut verschijnen zal. van Hennk Stoute en van Paul Louis Rossi. Proza werd door Eddy de Mondt ge leverd Het nummer besluit met een inhoudsoverzicht van de afle veringen die sedert 1977 zijn ver schenen j. Amsterdam:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1981 | | pagina 19