ezuiniging 2,7
iljard landbouw
Vegin akkoord met
hogere aardgasprijs
Voorlopig geen tweede luchthaven
VN: zelfbeschikking
bevolking op Timor
SKUNDIGEN: GEEN KANS
PZC/i
I /I ":'r
mer
acht
Beeld nagedachtenis
omgekomen Oost-joden
TWEE CENT PER KUBIEKE METER
WAT KRAAKT 'T GEZELLIGST
ALS JE FOTO'S INPLAKT?
SCHIPHOL KAN VERDER UITGROEIEN
23 NOVEMBER 1979
binnen-buitenland
(Van onze correspondent!
jk-Geen schijn van kans om aangenomen te worden.
Ljsombere oordeel van Brusselse EG-deskundigen over
tyan Europees landbouwcommissaris Finn Olav Gunde-
|sde overproduktie van melk in de Europese Gemeen
ste gaan. De Belgische landbouwminister Lavens liet
il onaanvaardbaar" horen, enkele uren nadat Gun-
jn plan voor de pers had toegelicht.
2,7 miljard gulden bezui-
op de uitgaven voor het
:id aldus Gundelach. De
j melk, melkpoeder en bo
il procent van alle landbou-
van de EG op. Maar de
•döouwcommisaris maakte
üngrijk voorbehoud: de Eu-
rjtieprijzen. die vanaf 1 april
i;n voor de Europese boeren,
Uworden vastgesteld.
landbouwcommissaris
iteprodukticquota voor;
imniet 5 tot 7 procent, zodat
schap slechts verantwoor-
jiehoeft te nemert voor een
«A Üklie van in totaal 10,4 mil-
91 pjaar. Negen en half miljoen
9 ,a zal voor de interne con-
gtcmd zijn en het restant is
port. Dat zal de uitvoersub-
De sivch doen verminderen. De
.jaarlijks 1,3 miljoen ton
je ontwikkelingslanden in
idnik iCaraibisch gebied en in de
blijft gesubsidieerd,
wil Gundelach in de
ihou aeenschap een uniforme
ro.-ds fase invoeren. Voorts
in het 'hoogseizoen',
ilot 15 augustus, de inter-
jit vlees opschorten.
.lindbouwcommissaris gaf
j}: indruk zelf ook niet bij-
ra in zijn voorstel. Dat zal
aer behandeld worden door
iran landbouw. Maar Gun-
jmet aan op een beslissing.
""c wat aan zullen doen
Eind volgende week zul-
igsleiders van de Ne-
x-ji kunnen geven op Gun-
'"Jjnwaarvan de grote lijnen in
korte notitie aan hen
a voorgelegd.
'Si*
ran de EG-begroting op.
duktie in 1979 verminderd met 1 pro
cent. Alle melk die /meer dan in 1979
wordt geproduceerd, wordt belast met
een „superheffing" van circa 3 procent
van de richtprijs. De heffing moet be
taald worden door de melkfabrieken.
Met de opbrengst worden alle kosten
die voortvloeien uit de produktiestij-
ging gedekt.
Gundelach zei te verwachten dat de
voorraden melkpoeder eind 1980 op het
huidige betrekkelijk lage peil (300.000
ton) gehandhaafd en die van boter (nu
800.000 ton) met 150.000 a 200?000 ton
verminderd zouden zijn.
De superheffing van 3 procent die de
melkfabrieken moeten gaan betalen, is
gebaseerd op de verwachting dat de
melkproduktie in 1980 met 2,1 procent
zal stijgen. Als de stijging groter of klei
ner zal zijn, wordt het percentage van
de superheffing aangepast. Voor kleine
boeren die voor hun inkomen volledig
afhankelijk zijn van melkproduktie, wil
Gundelach wel iets extra doen, maar hij
doet daarover geen concrete voorstel
len.
Engeland
De Europese Commissie neemt hetzelf
de standpunt in als de Benelux-landen
over de vraag hoe tegemoet kan wor
den gekomen aan de Britse eis dat de
bijdrage van Londen in de kosten van
de Europese Gemeenschap vermin
derd moet worden. Het „dagelijks EG-
bestuur" denkt daarbij aan een bedrag
van ten hoogste 1,4 miljard gulden
voor de Britten, hetgeen ook de Bene
lux-landen als maximum willen aan
vaarden.
Dit blijkt uit het voorstel over aanpas
sing van de Britse EG-bijdrage, dat
eind volgende week in Dublin zal wor
den besproken door de regeringsleiders
van de Europese Negen. Volgens de
Britse premier Margaret Thatcher be
taalt Groot-Brittannië volgend jaar
minstens 6,6 miljard gulden meer dan
het van de EG ontvangt. Londen eist
dat dit bedrag wordt overgenomen
door de overige acht EG-landen
Evenals de Benelux-landen is de Euro
pese Commissie van mening dat öe
sleutel voor de oplossing van het Britse
probleem is gelegen in aanpassing van
het zogenaamde Dublin-mechanisme.
Door een versoepeling van de huidige
regeling, die overigens nog nooit is toe
gepast, zou de Britse bijdrage aan de
gemeenschap volgend jaar met 1,4 mil
jard gulden verminderd kunnen wor
den.
Daarnaast meent de Europese Com
missie dat er speciale, tijdelijke maat
regelen kunnen worden genomen om
Londen meer te laten profiteren van de
samenwerking in de EG. Genoemd
worden bijstand voor de exploitatie
van kolenvoorradcn, verbetering van
de transportinfrastructuur en enkele
projecten op landbouwgebied. Welke
oplossing ook zal worden gevonden, ze
moet volledig passen in het huidige
EG-kader, aldus de Europese Commis-
iParlement heeft onlangs
in die begroting aangc-
een plafond wordt
,|g :dc uitgaven in de zuivel-
„n Ito al om deze reden moest
«Commissie, het dagelijks
laten zien dat het ook haar
ade landbouwuitgaven te-
(tn, Te meer daar de rege-
van de Negen volgende
oovcr de Britse klacht dat
«1 betaalt aan de Europese
planom.de melkproduktie
mi voorziet in een onder
ste soorten melk. Voor 1980
plafond - anderen zeggen
•vastgesteld, zijnde de pro-
noefte
Khting tot vrijdagavond
ibjj «lkt en later op de dag in
jta va noordwesten mogelijk
sll l M zuidoosten waarschijn-
l2l)«K Hiddagtemperaturcn rond
lot krachtig en aan de kust
hard toenemende zuid-
voor zaterdag en zon-
roet zonnige perioden,
iperaturen: ongeveer 9 gra
ten 1 tot 5. L
omstreeks 7 graden,
omstreeks 9 graden,
droge periode van min
im - SO procent.
k geheel droog etmaal: 40
igd'
tam: 1 tot 6.
omstreeks 5 graden,
telde omstreeks 9 graden.
en droge periode van min-
»S5j procent,
geheel droog etamaal: 8
j«van een depressie bij de
Wenzal ons vannacht pas-
Fiif koufront bevindt zich
^'je lucht. Vandaag zal er
veel bewolking zijn. De
Iran zon en de matig tot vrij
Jïind geven het weer on-
lucht toch een enigs-
makter. De temperatuur
[Proden.
Mnp; zuid tot zuidwest, 3
d5 tot 6.
'fnvoor zaterdag: aanvan-
en kans op regen; later
AMSTERDAM (ANP) - In het Joods Historisch Museum in Amsterdam is
donderdagmiddag een bronzen beeld onthuld ter nagedachtenis van de in
de oorlog omgekomen leden van de oost-joodse cultuurvereniging 'Sch.
An-Ski'. Rond het beeld, dat door de beeldhouwer Jannes Limperg werd
gemaakt, is een kleine tentoonstelling over de vereniging ingericht.
De oprichting van Sch. An-Ski in 1921 vloeide voort uit de behoefte van de
oostjoodse vluchtelingen aan een eigen vereniging, omdat hun achtergrond
zeer veel verschilde van die van de Nederlandse Joden.
De politieke ontwikkelingen in Europa, de crisis van 1929 en de machtsover
name van Hitler in 1933 deden vele Oost-Joden in Nederland belanden.
Irene Vorrink bij het door haar onthulde beeld.
VAN WEZEL (CDA) INDONESIË
VER WA A RL OOSDE HET GEBIED
DEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Verenigde Naties heeft zich woens
dag uitgesproken voor zelfbeschikkingsrecht voor Oost-Timor omdat de ernst
van de situatie doordringt. Ernstige verwaarlozing door Indonesië van de voor
malige Portugese kolonie is daar de hoofdoorzaak van.
CDA-tweedekamerlid Gualtherie van
Weezei heeft dat donderdag desge
vraagd gezegd na afloop van een ge
sprek tussen zijn collega Van der Stoel
(PvdA) en hijzelf met minister Araujo
van economische zaken in ballingschap
van de Oosttlmorese bevrijdingsbewe
ging Fretilin.
Abilio Araujo was de gast van de vaste
kamercommissie voor buitenlandse za
ken.
Eenzelfde gedrag heeft Indonesië vol
gens Van Weezei ten toon gespreid ten
aanzien van Irian Yaya. het vooramlige
Nederlands Nieuw-Guinea. Indonesië
heeft ook daar niet de nodige zorgvul
digheid in acht genomen, aldus de
CDA-er. Bij het verstrekken van ont
wikkelingsgelden aan Indonesië zou
Nederland naar zijn idee meer moeten
kijken naar projecten, die de ontwikke
ling van Irian Yaya ten goede komen.
„Tenslotte heeft Nederland nog een ze
kere verantwoordelijkheid ten opzichte
van de papoea's," zei hij.
In het gesprek met de Fretilin-inister
stijging voor de gemiddelde verbruiker
een verhoging van ruim tweehonderd
gulden van de stookkosten. Deze bere-
APELDOORN (ANP) - De algemene ledenvergadering van de
Vereniging van Exploitanten van Gasbedrijven in Nederland
(VEGIN) is donderdag akkoord gegaan met de verhoging van de
aardgasprijs voor 1980, zoals die eerder was overeengekomen
tussen het hoofdbestuur en minister Van Aardenne (economi
sche zaken).
De prijsverhoging per 1 januari 1980
komt neer op een toeneming van de
prijs per kubieke meter met twee cent
voor de eerste zeshonderd kubieke me
ter en voor het overige verbruik even
eens met twee cent. Hiermee is het ta-
riefonderscheid tussen de eerste zes
honderd kubieke meter en het overige
verbruik opgeheven.
Per juli 1980 gaat het tarief per kubieke
meter nog eens met drie cent omhoog.
Hierin zit twee cent vanwege de uitzon
derlijke olieprijsstijging en de één cent
die in plaats komt van de cent verho
ging in 1981 die in het contract tussen
Vegin en Gasunie al was vastgelegd.
Het vastrechttarief wordt met drie gul
den verhoogd.
Voor het jaar 1980 betekent de tarief-
Schillebeeckx moet rust houden
NIJMEGEN (ANP) - Prof. dr. E. Schille
beeckx heeft van zijn arts het dringen
de advies gekregen volledig rust te
houden.
In verband hiermee heeft prof. Schille
beeckx alle afspraken voor de komende
dagen afgezegd, waaronder zijn spreek
beurten voor donderdagavond in de ka
tholieke universiteit van Nijmegen en
voor zaterdag in verband met de de
monstratie van IKV-Pax Christi in
Utrecht.
Van een grondig onderzoek in de ko
mende dagen zal afhangen of de behan
delend geneesheer aan prof. Schille
beeckx zal toestaan om medio decem
ber naar Rome te gaan voor het gesprek
met drie theologen van de congregatie
voor de geloofsleer.
(Advertentie)
Smiths chips.
De gezel 1 igste k rakers
van Nederland.
Smiths Chips 63
WN EN MAAN
onder 16.39'
onder 21.26
Van onze Haagse redacteur
DEN HAAG - Het Westbrabantse ge
bied rond Dinteloord is definitief afge
schreven als vestigingsplaats voor een
tweede Schiphol: ook zal er voor 99
procent geen vliegveld met een boven
regionale betekenis worden aange
legd. Dat blijkt uit het donderdag ver
schenen Structuurschema Burger
luchtvaartterreinen, waarin het rege
ringsbeleid tot na het jaar 2000 staat
opgetekend.
Het was al langer volstrekt duidelijk
dat de regering in het geheel niet meer
dacht aan een tweede nationale lucht-
haven op korte termijn. Is er toch be
hoefte aan zo'n nieuw Schiphol, dan zal
dat in de Markerwaard komen, al is de
Markerwaard in het structuurschema
niet met zoveel woorden 'gereserveerd'.
De regering zet voorlopig haar kaarten
op Schiphol: dat vliegveld zal een groot
deel van de groei in het luchtverkeer
moeten opvangen. Daartoe wordt wel
een aantal voorzieningen getroffen, zo
als het 'draaien' van de vierde baan.
Over de kleinere vliegvelden, zoals dat
van Seppe en Midden-Zeeland, zegt de
regering weinig: het beleid is gericht
op het voortbestaan van de huidige
velden en op uitbreiding van de be
staande voorzieningen. Een bepaalde
zonering in verband met geluidsover
last ligt voor de hand.
Het alternatief Dinteloord ls een van de
mogelijkheden die uitputtend onder
zocht zijn, net als de mogelijkheid om in
West-Brabant een supra-regionaal
vliegveld aan te leggen, gericht op de
zuidelijke Randstad en de provincies
beneden de rivieren.
De lokatie-Dlnteloord ls voor de rege
ring onaanvaardbaar. Er zou sprake
zijn een zeer ingewikkelde luchtver-
keers-structuur. Jlet grote probleem is
de ligging tussen Schiphol en Brussel,
waardoor Dinteloord niet efficiënt be
nut zal kunnen worden, terwijl óók
Brussels capaciteit aangetast zou wor
den. „Tevens zou een dergelijke lucht
havensituatie een vergaande integratie
vereisen van de luchtverkeersleidings
ystemen van Neaeriand en België,
waarvan de haalbaarheid sterk wordt
betwijfeld", aldus het structuursche
ma
De regering vindt het, met het oog op de
bevolkingsconcentraties in de buurt,
ook niet verantwoord om een stuk
grond in West-Brabant voor lange tijd
te reserveren; dat zou te ingrijpend zijn.
Om dezelfde redenen wordt ook een su-
praregionaal veld afgewezen; Zestien
hoven ligt wat dat betreft beter in de
markt - het supraregionale vliegveld
zal zo dicht mogelijk bij Rotterdam
moeten liggen
Kleine velden
De regering gaat ervan uit dat dc klein
tjes onder de vliegvelden, zoals Seppe
en Midden-Zeeland, moeten blijven
voortbestaan maar voorts dat het heel
moeilijk is om een goede prognose
voor het gebruik in de komende jaren
te geven. De vliegvelden zijn vooral be
doeld voor sport- en zakenvluchten, en
voor zweefvluchten.
Volgens het structuurschema moet in
ieder geval worden beschikt over ver-
keers- en parkeerplatforms, hangars,
werkplaatsen, kantoorruimten, restau
ratie- en toeschouwersvoorzieningen.
Er moet zo ongeveer 5 hectare aan
grond beschikbaar zijn om die voorzie
ningen mogelijk te kunnen maken. De
regering vindt dat Seppe 'opvallend'
niet aan deze norm kan voldoen. Voor
Midden-Zeeland geldt dat niet. De rege
ring stelt zich overigens wel op het
standpunt dat zij niet in de exploitatie
kosten van de kleine velden hoeft bij te
dragen.
Het structuurschema volgt de weg van
de planolgische kernbeslissing. Dat be
tekent dat eerst de regering met een
voorlopig besluit komt, zoals nu is ge
beurd. Daarna starten de inspraakron
des, en verschijnt er een definitief rege
ringsstandpunt, dat vervolgens door
het parlement wordt behandeld en - al
dan niet gewijzigd - vastgesteld.
De PvdA-fractie in de tweede kamer is
teleurgesteld over het structuursche
ma burgerluchtvaart dat vandaag is
gepubliceerd. In een eerste reactie
donderdag zegt de fractie dat het sche
ma een volgend inplaats van sturend
beleid te zien geeft, en dat volledig de
ruimte wordt gegeven aan een onbe
grensde groei van de mobiliteit.
Zo zal Schiphol vrijwel ongeremd kun
nen groeien tot de technisch maximale
capaciteit van 300.000 vliegtuigbewe
gingen per jaar, aldus de PvdA-fractie.
De socialisten vinden dat de grens voor
die capaciteit bepaald moet worden
door een aanvaardbaar niveau van ge
luidshinder voor wonen en werken.
Ook de standpuntbepaling over het
vliegveld Zestienhoven bij Rotterdam
noemt de PvdA-fractie bijzonder te
leurstellend. Zij vindt dat. het. voorne
men uit de verstedelijkingsnota om het
vliegveld na 1990 te laten verdwijnen
om ruimte te maken voor woningbouw,
nu ongemotiveerd wordt terugge
draaid. De mogelijkheid voor aanzien
lijke groei van Zestienhoeven wordt nu
zelfs opengehouden, aldus de fractie.
is vooral de humanitaire kant van de
zaak aan de orde geweest: hoe kan Ne
derland hulp geven, die dringend no
dig is. Hel voortduren van de guerrilla
en de bezetting van de kusten van Oos
t-Timor door het Indonesische leger
maken dat er niet gemakkelijker op.
aldus Van Weezel. De Fretilin-mensen
zitten ingesloten midden op het eiland-
Van de oorspronkelijke bevolking van
600.000 mensen zijn volgens Araujo bin
nen korte tijd 100.000 gestorfen. Rap
porten van Australische parlementa
riërs. die er zijn geweest, bevestigen dat
volgens Van Weezel. „De ernstige ver
waarlozing door Indonesië heeft het
Fretilin in- de VN de wind in de zeilen
gegeven." meende hij.
kening van het Vegin gaat uit van een
jaarverbruik van 3500 kubieke meter.
Op de algemene ledenvergadering is
ook besloten er bij minister Van Aar
denne op aan te dringen de rijksinkom
sten die voortvloeien uit de extra aard
gasprijsverhoging te gebruiken voor
energiebesparende en milieuverbete-
rende maatregelen en voor de ontwik
keling van alternatieve energiebron
nen.
Kwart miljoen
voor onderzoek
schip van '80
WAGENINGEN (ANP) - Minister
Van Trier voor wetenschapsbeleid
gaat onderzoek financieren naar
de mogelijkheden van 'het schip
van 1980'. Een kwart miljoen gul
den is beschikbaar voor een studie
naar de haalbaarheid van een ge
rationaliseerd scheepsontwerp.
De bewindsman heeft dit donder
dag in Wageningen meegedeeld bij
de viering van het 50-jarig bestaan
van het Nederland scheepsbouw
kundige proefstation.
Het gaat om een ontwerp voor een
schip in de naaste toekomst. Daar
in zal onder meer rekening moeten
worden gehouden met de verande
rende energiesituatie en eventueel
met nieuwe technische ontwikke
lingen bij de bediening van inge
wikkelde scheepstypen. Op basis
van de uitkomsten van deze studie
kan worden besloten tot het ontr
werpen en vervolgens bouwen van
zo'n schip
Minister Van Tner vond. dat de Ne
derlandse scheepvaart onder druk
van de concurrentie met andere
landen en van de hoge arbeidskos
ten, naar meuwe wegen moet zoe
ken. Hij stelde dat de overlevings
kansen voor de Nederlandse mari
tieme wereld moeten worden ge
zocht in een hoogwaardig gespecia
liseerd produkt.
Het proefstation in Wageningen en
het Nederlands maritiem instituut
in Rotterdam hebben hiertoe drie
voorstellen voor gezamenlijk on
derzoek gedaan.
Een ervan is 'het schip van 1980',
dat is gehonoreerd. De andere zijn
een systeemanalyse 'schip-haven
kolen integraal' en een project
voor rationaal gebruik van ener
gie in de scheepvaart. Deze voor
stellen worden in behandeling ge-
Directie:
F. van de Velde, K. Scherphuis
en W. F de Pagter
Hoofdredactie:
M. P. Dieleman en C. van der Maas.
BUREAUS:
Vlissingen:
(01184)
Walstraat 56-60,
15144.
Middelburg:
Markt 51, tel. (01180) 27651.
Goes:
Grote Markt 2, tel. (01100) 16140.
Temeuzen:
Nieuwstraat 22, tel. (01150) 94457.
Hulst:
Steenstraat 6. tel. (01140) 4058.
In de avonduren is de centrale re
dactie bezet van zondag t/m vrijdag
vanaf 19.00 uur: (01184) 15144.
Telefoonnummers buiten kan
tooruren:
Adveftentie-afdeling: (01186) 1584.
'sZaterdags (01184) 15144 van 9.00-
11.30 uur.
Redactie: (01184) 14796.
Voor klachten bezorging op zater
dag: de plaatselijke kantoren van
9.00-11.30 uur.
Expeditie: (01180) 26628.
Overl. adv. maandag- t/m vrij
dagavond van 20.30 tot 22.00 uur
(01184) 15144. Zondagavond van
20.00 tot 22.00 uur.
Abonnementsprijzen:
per kwartaal 43,00; franco per post
f 50,00; per maand 14.55; losSe
nummers 0,60 (inclusief 4 pet.
btw). Postrek. nr.: 3754316, t.n.v.
PZC ab.rek. Middelburg.
Advertentietarieven:
93 cent per mm; minimumprijs per
advertentie 13,95; ingezonden
mededelingen 2'fex tarief.
Voor brieven bureau van dit blad
3,50 meer.
Volledige tarieven met contractprij
zen op aanvraag.
Alle advertentieprijzen exclusief 4
pet btw.
Giro: 35 93 00, Provinciale Zeeuw
se Courant, Middelburg.