I ben op zoek naar Lear en
moet en zal hem vinden...
The Academy en Brendel
STADHUIS
ANNEX
OPERA
)HNNY KRAA YKAMP SPEELT SHAKESPEARE
i:
IE
oP
Amsterdam:
Jan Rap
Ayckbourn
Opera
Jazz
Gekke mensen
EM8 CAG 23 NOVEMBER
end
Is windkracht acht en er geldt stormwaarschuwing voor alle districten, zo heeft het weer-
itop de radio meegedeeld. Een storm die Shakespeare gebruikt in zijn tragedie Koning
waarin Kraaykamp de hoofdrol speelt. Tot voor kort geprezen als de grootste komiek in
s land, staat hij nu bijna avond aan avond in de zwaarste dramatische rol die maar
l'jaris. En stormen van aanvallende kritiek zijn sinds de première op 4 november over zijn
Waan. Kraaykamp heeft zich staande gehouden, de kritieken goed gelezen, allemaal,
|lift plezier in deze voor hem wel zeer bijzondere onderneming lijkt voor hem alleen maar
X toegenomen.
pinnige koning is voor John-
arump sr. een prettige obses-
jtitn.
nap ..Je blijft met die tekst be
leen in de schouwburg, ook
gf thuis, overal We beginnen
[Steeds beter te begrijpen. Lear
jjrol van komng Lear is er niet
(eentje die je in de repetitietijd
(Daarvoor is hij veel te zwaar,
jiiiiineop verkeken. Nu ben ik
[eer Lear toe en ik zal hem vin-
teing Lear. dacht ik, ligt ver
fcpens van de waanzin, in de
Lhetmenselyk onmogelijke"
BiKve kritieken hinderen John-
Ljkamp niet. Wel de vooroorde-
Pbegrijpt dat hij het als grap-
btr in deze rol voor de buiten-
eilijker heeft dan gerenom-
:urs.
bjmp' „Maar met die weten-
te, ik aan de gang gegaan. In
[puist ik ook niet wat het pre-
tïorden Langzaam heb Ik de
:e;ekenis van dit stuk ontdekt.
wardoor koning Lear moet.
tra ik. Die weg naar de waan-
ik jaren geleden ook op die
In die drankperiode van
>idank is dat al lang achter de
'978 enk verkeerde ook op de rand
'977 krankzinnigheid en ik dacht:
ik nooit meer uit. het is ge-
je. Dat heb ik steeds voor
isdmet Lear. Ik liep ook op die
sar hij loopt en ik dacht ik zal
tl vinden. Daar heb ik me ook
leken, maai' ik weet dat we el-
s zullen tegenkomen"
kr
mm •wsllt
See.
die man daar zegt; We hebben drie
honderd kinderen ingeënt, dan komt
een oude man bem achterop die hem
driehonderd afgehakte handjes laat
zien. Dat wordt verteld in die film.
Dan zegt die officier Zo'n man zouden
we moeten hebben om een paar divi
sies aan te voeren. Zie je, die wreed
heid... dan denk ik waar ligt de grens
tussen gevoel en wreedheid.- wat ligt
dat dicht bij elkaar. Dan jank ik".
In koning Lear worden de ogen van
Gloster op bevel van Lears dochter
uitgerukt, alleen omdat hij Lear ter
zijde stond.
Kraaykamp ..Een gruwelijk tafereel
van wreedheid ja. Ze dringen nota bene
Glosters eigen huis binnen. Het ge
beurde op een van de try-outs, vrijdags
geloof ik. dat iemand uit de zaal tijdens
die scène riep. ..Ja. dat kunnen die
Duitsers goed" en een ander reageerde
onmiddellijk met „Wilt u deze gemene
opmerking voor u houden"
..Matthias Langhoff vond dat schitte
rend. Hij zei: Als Duitser zou ik me be
ledigd moeten voelen. Maar dit hebben
we bereikt, publiek dat zichzelf ver
geet, magnifiek Hij vertelde van een
mooie Shakespeare-opvoering in
Duitsland, waarbij een vrouw op de
zestiende rij een hartaanval kreeg. Ze
wilden haar geruisloos doorgeven over
de hoofden van de toeschouwers heen,
want die mooie voorstelling mocht niet
gestoord worden. Matthias is toen ont
zettend kwaad geworden Hij zat in de
zaal en riep met donderende stem:
„Voor die vrouw zal er een dokter ko
men" Dat heeft Matthias me zelf ver
teld".
Heel wat sceptici schudden bij voor
baat hun hoofd bij de tijding dat
Kraaykamp koning Lear zou gaan spe
len. In een interview in Toneel Tea-
p 4 november ging bij het Ro
Theater m de Rotterdamse
Schouwburg Koning Lear van Wil-
üam Shakespeare in première
Een prachtig drama over een tach
tigjarige komng die bij zijn leven
zijn erfenis aan twee van zijn drie
dochters schenkt Maar wie
schetst ieders verbazing, toen be
kend werd dat Johnny Kraay
kamp de rol zou spelen van Lear.
Een rol die alleen voor de aller
grootsten was weggelegd en waar
van Albert van Dalsum overtuigd
was dat niemand anders dan hij
hem aankon. Maar de Rotterdam
se Lear werd geregisseerd door
twee uil Oost-Duüsland afkomsti
ge regisseurs die zo hun eigen op
vattingen over Shakespeare heb
ben. Matthias Langhoff en Man
fred Karge trekken al zo'n zestien
jaar lang samen op en zij vonden
Kraaykamp de beste. Franz Manj-
nen, artistiek leider bij het Ro
Theater had hen op de kleine grote
komiek gewezen Koning Lear. een
stuk als een geestelijke orkaan,
bracht Kraaykamp stormen van
kritiek
Deze voorstelling gaat maandag 3
december in de Middelburgse
Schouivburg (lil.30 uur)
Fruiz Marijnen lange tijd gele-
èany Kraaykamp voor deze rol
dimde hij in principe toe. La
wn de twee Oostduitse regis-
llallbias Langhoff en Manfred
uar hel Noordhollandse Ou-
iora Kraaykamp nog eens per-
Jle vragen.
tap: „Intussen had ik het er
mee gekregen. Ik dacht' ik
;nletdoen. Toen ze hier waren
;en jullie dat ik teksten als
mijn witte hoofd, jullie
en 'Snoevende koeriers van
/ende donderslagen' uit mijn
ibijgen? Dan zou ik leeglopen,
'ïeid zou er voor in de plaats
Nee. ik wilde het niet meer.
tuiden John. het wordt beslist
alisch declamatietoneel. Toen
sfnlicHtop een andere kleur te
iHaarik zei: Als jullie maar we-
ihetme ook niet kan permit-
a 't als een koekebakker. of in
«kont te spelen. Toen zeiden
ooet Lear spelen zoals jij het
Sm. dat vond ik een heel heldere
ckomt voor mij meer by. Al
aslecht hebben uitgepakt, zo-
aeste kritieken, dan nog is dit
1 een fantastisch feest. Het
de moed gegeven dat koffer-
nee ik altijd het land doortrek
3 grappen te gaan verkopen.
;aj te zetten. Nu eens geen gek-
ajs maken, nu eens iets moe-
sarvan je tevoren met zeker
het aankunt. En nu merk ik
WBtellingen dat ik de mensen
itaemanier veel plezier geef'
iriet
Lear van Johnny Kraay-
er heel ingetogen uit, zon-
taal of pathetische mo-
p.AIs hij aan het slot zijn lieve-
Cordeiia opgehangen
fc{ten tranen of stemtrillingen
pltar. Waar is zijn verdriet?
..Tegen een van de regis-
pikop een gegeven moment:
vertel me toch eens, waarom
in maar zo vreemd praten?
|£h|j het volgende voorbeeld:
een oudere vrouw die je -
baar man sterft, van wie ze
s hield, dan ga jij condoleren,
"dtdan wat met een soort ver-
f verdriet dat misschien gedeel-
h «en beetje door je gespeeld
"l want je hoort verdrietig te
f-zeg je zoiets als: ik eh. wou u
ludat ik met veel gevoel mee-
Phet eh. verdnet dat. eh. u
pwat zegt zy' Zij zegt eenvou-
tot je d'r bent ga zitten. Ik
Mijn zoons hebben voor mij
"■geregeld, de suiker staat op
j^begreep ik. Hij had gelijk. Ik
'J? toen myn vader over-
sen die kwamen leken al-
el meer verdriet te hebben
|l>Maar wij hadden het van bin-
'oefden het niet meer te laten
1 wat Langhoff en Karge ons
Sebben is dat verborgen ver
reten zien zonder uiteriykhe-
pbinnen uit",
a Hermus zat ik in De man
ncha. Op een keer huilde hy
'ikamer Hy had Midnight
ezier. Moet jij beslist heen,
Ie tegen me Ik ben geweest
fat het ook in. dat verstopte
r D'e jongen die nog een ge-
£bIoes koopt en iedereen weet
"erven gaat... Hij kan de dood
ontlopen., dat kan mijn hart
flear kom ik huilend uit"
is Now precies zoiets. Als
JK BEN OP WEG NAAR LEAR EN IK ZAL HEM VINDEN...
traal antwoorden de twee Duitse re
gisseurs daarop
Matthias Langhoff zegt dan ..Het
spreekt vanzelf dat je voor Lear de bes
te acteur nodig hebt Dat is een belang
rijke reden geweest om Johnny Kraay
kamp te vragen Wat ons betreft is hij
daarom zo geschikt, omdat we weten
dat acteurs in een komische traditie
veel geschoolder zyn in het precies
waarnemen van wat er tussen mensen
gebeurt Die precisie is by tragediens
vaak verloren gegaan"
En Manfred Karge vult aan ..Grote ko
medianten zyn grote realisten. Ook in
zoverre, dat ze het spel altijd duidelijk
maken dat ze spelen. En even later
..Kent men hier Shakespeare zo goed
om te denken dat zo'n geweldig acteur
aJs Johnny Kraaykamp desondanks
die rol niet kan spelen' Vanwaar die
ongerustheid'"
Hebben Karge en Langholf op de repe
tities laten blijken dat ze met zo'n
groot acteur aan het werk waren?
Johnnv Kraaykamp „Blijkbaar von
den ze het heel belangrijk dat ik die rol
zou spelen. Ze komen niet. zomaar hele
maal hier Maar we werkten met de re
gie samen als een collectief. Zoiets had
ik nog nooit meegemaakt Het bete
kent dat je jezelf helemaal wegcijfert.
In het begin dacht ik wel eens O. wat
moet dit worden. Moet ik mezelf hele
maal ondergeschikt maken, of wordt
het schipbreuk' Je kunt je niet afzijdig
opstellen Dat heb ik begrepen, dat heb
ik ook weer geleerd Een collectief zie
ik als een kralensnoer waar geen ver
keerde kraal tussen mag zitten"
„Jan Decorte. die het stuk opnieuw
vertaald heeft, zei wel eens ja. maar
dat of dat gaat in tegen mij principe.
Dan dacht ik we moeten toch allemaal
dingen doen die aanvankelijk tegen
ons principe zijn? Zo'n koning Lear,
daarbij denk je het eerst aan een
prachtige koningsmantel, een rijk ge
waad Maar ik loop in een narrenpak
rond Daarby denk je aan prachtige
volzinnen. Dat. is allemaal veel gemak
kelijker dan alles verbergen en van
daar uit laten zien Ik weet ook wel dat
het regisseurstoneel is Maar waren we
er niet aan toe het sier-spreken te door
breken?"
Kraaykamp is blij met Lear. Daar heb
ben negatieve kritieken geen invloed
op gehad.
„Ik heb daarna nog zoveel positieve
reacties gekregen. In Eindhoven kwam
de directeur van de schouwburg na af
loop naar me toe en feliciteerde me Hij
vond het geweldig en boekte meteen
een extra voorstelling. Toen ik nog te
levisieshows maakte, had ik nooit zo
veel positieve reacties Ook niet als ie
dereen plat onder de stoel lag van het
lachen. Dan kwam ik thuis en dacht ik
Nou, het was goed, de mensen hebben
ontzettend gelachen en dan ging je vol
daan naar bed. De volgende dag las je
in de krant dat het helemaal mis was.
Dan had ik toch weer een. rotdag. Maar
als ik nu terugkijk, dan denk ik: wat
heeft dit mij veel geleerd Wat ben ik
hier gelukkig mee".
Johnny Kraaykamp toont zich de hele
middag boordevol geestdrift over zijn
jongste toneelbelevenis Die duurt nog
tot emd december. Maar Kraaykamp
blijft het jaar volmaken bij het Ro
Theater. Doet mee aan 'Wasteland' en
gaat een rol spelen in een stuk van de
Engelse toneelschrijver Tom Stop-
pard, ook iemand die veel van zyn in
spiratie aan Shakespeare ontleent.
Kraaykamp had zich terdege op de rol
van koning Lear voorbereid. Al tijdens
een zeilvakantie in juli met zijn schip
naar de Hebriden had hij de tekst aan
boord. Ook in de achtergronden en de
tijd waarin Lear gesitueerd is. heeft hij
zich rijkelijk verdiept. Maar het is toch
de vrijheid die de regie hem schonk,
waardoor htj tenslotte zijn Jawoord gaf
Kraaykamp: „Die twee regisseurs, dat
zijn heel bijzondere mensen. En dan
verbaast hel mij als ze tegen me zeg
gen. Ga je gang maar. zeg het maar
rechtstreeks tegen je publiek. Praat
maar tegen de mensen in de zaal. Wel
ke regisseur zegt dat" Dat is mij goed
van pas gekomen. Praten tegen de
mensen in de zaal. dat is altijd mijn
sterkste kant geweest. Er gebeuren
trouwens ontzettende dingen in dat
stuk. De koningen uit die tijd, dat wa
ren ontzettend ordinaire mensen, die
smeerden snot aan de tafel. En dan die
ogen van Gloster die worden uitge
rukt. daar zouden ze nu vijftien jaar
voor krijgen".
AMSTERDAM (ANP)-De Amsterdam
se gemeenteraad is na ruim acht uur
discussie akkoord gegaan met de bouw
van een nieuw stadhuis annex muziek
theater op het Waterlooplein. Ondanks
kritiek op en bezwaren tegen het plan
was de meerderheid van de voorstem
mers groot. Van dc 44 aanwezige raads
leden stemden er vier tegen: de twee
mans-fractie van de PSP. de (enige)
PPR-vertegenwoordigcr Lankhorst en
het D'66-raadslid Bakker.
De grote meerderheid was niet in de
laatste plaats te danken aan een aantal
toezeggingen die b en w deden Zo werd
beloofd dat bij uitwerking van het plan
ruime inspraak van-de raad en bevol
king zal plaatsvinden De raad drong
hier ook op aan via moties van PvdA en
D'66.
De raad praatte over een ruw schets-
plan. waarvan uitvoering volgens b en
w 306 miljoen gulden gaat kosten Het
rijk betaalt hiervan 230 miljoen Als de
bouwkosten in 1985 - het jaar waarin
het gebouwencomplex moet zijn vol
tooid - hoger mochten uitvallen, dan
valt er met het rijk wel te praten over
een hogere rijksbijdrage, aldus wethou
der Sinmge (financiën) Zijn uitlating
was belangrijk omdat bijna alle fracties
rekening hielden met hogere bouwkos
ten.
Niet alleen de hogere bouwkosten wa
ren een bron van zorg voor vele raadsle
den. Ook de exploitatie, die volgens b
en w jaarlijks 2,5 miljoen oplevert, zou
wel eens een last op de begroting kun
nen leggen, meenden onder meer WD,
D'66 en PPR Het D'66-raadslid Ten Ha
ve schatte het tekort op de exploitatie
rekening op vijf miljoen per jaar Er was
verder kritiek op de vele onzekerheden
in het financiële dekkingsplan en op het
.feitdat de al gemaakte kosten voor de
oude plannen voor stadhuis en opera
(34 miljoen) in het schema van b en w
niet meer op de begroting van het com
binatieplan drukken
VOOR WINTERSE DAGEN
Originele Engelse duf-
felcoats
Oostenrijkse loden jas
sen in diverse tinten
Herenmodehuis
Lange Delft 46 - Middelburg
He
Let Engelse kamerorkest 'The Acade
my of St. Martin-in-the-Fields' doet in
maart volgend jaar Zeeland (Aarden
burg) aan bij een tocmcc door Neder
land. Een gebeuren, dat men zonder
twijfel zal kunnen rekenen tot de hoog
tepunten van het lopende culturele sei
zoen. Maart 1980: het is nog veraf, maar
menhoefthetdekomendemaandenniet
zondermuziekvanThe Academy testel
len.
In het najaarsaanbod op de grammo
foonplaat is The Academy vrij nadruk
kelijk aanwezigen van twee albums kan
men zeggen, dat ze tot de zéér aan trekke-
lyke uitgaven van dit ntyaar horen Bei
de komen van Philips, waarvoor het en
semble de afgelopen jaren bezig is ge
weest aan platenprojecten. die zowel de
pianoconcerten van Mozart met Alfred
Brendelalssolisten'naam'-symfonie'en
van Haydn betroffen. En in feite ook nog
betreffen: beide projecten zijn nog on
derweg
Maar dit najaar verzamelde Philips in
een achtplaats album de pianoconcer
ten, die men tot nu toe heeft vastgelegd,
dertien werken, waarvan het grootste
deel eerder verscheen By Haydn gaat
het om een vierplaats-album. dat een
vervolg is op een vorig jaar verschenen
uitgave van zes platen en dat nu acht
symfonieèn bevat Opgenomen zyn de
nummers 31 <mit dem Homsignal), 45
Absehied). 73 De Jacht82 de Beer i. 83
(deKip).92(Oxford).101(deKlok)en!04
(Londen), werken, die allemaal voor het
eerst verschijnen. De Mozart-serie met
Brendel als fameus solist omvat als nieu
we opnamen de pianoconcerten in Es kv
271(nummer9).nummer 13kv415inC,en
nummer 14 kv449in Es. Eerder los uitge
bracht en nu handzaam in de verzame-
lingopgenomen zij n nummer 12 kv414 in
A. nummer 17 kv 453 in O. nummer 18 kv
456 in Bes. nummer 19 kv 459 in F, num-
mer20kv466ind.nummer22kv482inEs.
nummer 23 kv 488 in A. nummer 24 kv in
491 in c. nummer 25 kv 503 in C (een
live-opname) en nummer 27 in Bes kv
595.
Afgezien van het wonderlyke gegeven
Van en voor de draaitafel
dat men de uitgaven opdriekwart van de
rit bundelde, is er sprake van uitvoerin
gen. waarvoor je je als luisteraar niet
alleen gewonnen geeft, maar waar je je
ookzeeraankuntgaan'nechten Het gaat
om verreweg de beste Mozart-vertolkin-
gen vanuit éen visie, die sinds de jaren
zestig is verschenen Die opvatting is
staande tehouden. ookal kunnen enkele
eigenzinnigheden in Brendels aanpak af
en toe tot kleine irritaties aanleiding
geven. Ter illustratie kan een verwijzing
dienen naar de manier, waarop Brendel
door zyn vertragingen de finale van KV
415 verbrokkelt
Ma.
.aar die kleinigheden worden in het
totaal van de reeks - wat mij betreft -
weggespeeld. Er zijn naar myn indruk
serie elementen, die tot het succes van
deze Mozart-vertolkingen bydragen In
de eerste plaats is Brendel een pianist,
die met alleen technisch perfect uit
voert, maar die Mozartook meteen groot
hart speelt klaterend passagewerk
dient bij hem niet het virtuoze vertoon,
maar Mozart muziek-en dat klinkt toch
even anders De differentiatie tussen de
'werkenonderlingwordtnietgladgestre-
ken kv 271 is van een bijna jeugdige
overmoed en klinkt, passend robuust kv
595 is een tot klank geworden glimlach.
de beide mineurcoticerten kv 466 en 491
worden niet overschreeuwd, maar krij-
genmeerdanonderhuidse spanning, die
hen toekomt Ten tweede zorgt de Aca
demy onder leiding van Neville Mamner
doorgaans vooreen zeer orkestraal aan
deel. er is geen enkele neiging de muziek
optejutten.tespitsoftejachugtespelen
de begeleiding is even intens als de ma
nier. waarop Brendel Mozart speelt Ver
volgens hebben de technici dat alles in
een opnamekader gevat, dat de kamer-
muzikale intimiteit van hetgeheel mede
schraagt en onderstreept.
Ho.
loewel.ookdeHavdn-uitgaveermag
wezen, gaat onze voorkeur uit naar de
manier, waarop The Academy in Mo
zart opereert. In Haydn treft men in de
snelle delen nog weleens iets van haast
aan. het geldt bijvoorbeeld voor de me
nuetten van de beide Londense symfo
nieën.
Daarstaatovengenseenritmischeprofi-
lertng tegenover, die men in de meeste
andere opnamen van Haydn-symfo-
nieen niet zo kernachtig aantreft Zélfs
niettn de veel geprezen uitvoeringen van
Antal Dorati en de Philharmomca Hun-
garica. De lezingen zij n robuusten vl taal.
met vaak verstilde, fraai getroffen lang
zame delen en met prachtige bijdragen
van de blazers Tot de hoogtepunten ho
ren de uitvoeringen van nummer 31van
'De Kip', de Oxford-symfonie en 'De
Klok' Deopnamenluktenzeergoed.de
persingen zyn feilloos Derhalve toch be-
gerenswaardigeuitvoenngen.diedever-
zuchting van een Engels criticus ..Had
den alle Havdn-svmfomeen maar bijna
men' wel begrypelyk maken
(Moza rl dertien pianoconcerten Alfred
Brendel met The Academy of St Mcrtin-
in-lhe-Fields olv Neville Marriner Phi
lips 6768 096. acht platen. Haydn acht
naamsymfomeen The Academy olv Ne
ville Mamner, Philips 6768 066)
PZC/kunst
21
Het Meehels Miniatuur Teater speelt morgen, zaterdag, de toneelproduk-
tie "Jan Rap en zijn maat' in De Halle te Axel. Dit toneelspel van Yvonne
Keuls maakte al in het seizoen '77-"78 - toen als ad-hoe-produktie van de
Theater Unie - een korte toernee door ons land.
Het Meehels Miniatuur Teater heeft de toneeltekst van Yvonne Keuls
nauwgezet gevolgd, maar heeft er - in de regie van Rene Verreth -een nieuwe
produktie van gemaakt.
'Jan Rap en z'n maat speelt zich af in een opvanghuis voor jonge mensen,
die - om welke reden dan ook - geen dak boven hun hoofd hebben.
De opzet van het tehuis is. dat de jongeren er maar Ujdelyk blijven om
daarna weer terug te keren in de gewone maatschappij. Maar aangezien er
nauwelijks doorstromingsmogelijkheden zijn. en de meesten de beschut
ting en de warmte van het tehuis niet meer kunnen missen, blijven zij er
hangen
Het stuk van Yvonne Keuls is ievenais haar eerder verschenen boek geba
seerd op ware gebeurtenissen, die zich hebben afgespeeld in een opvanghuis
in Den Haag, waaraan zij als staflid verbonden is geweest
Jan Rap en z'n maat' wordt gespeeld door: Nora Tilley. Heddie Suis. Tuur
de Weert. Jaak van Assche. Mandus de Vos. Manu Verreth. Nelie Rosiers.
Theo Hijzen. Agnes de Nul. Jos Geens. Luc Spinguel. en Werner Marcelo.
Muziek en zang in de scène-overgangen De Vlaamse groep Cassiopeia.
De voorstelling in Axel begint om 20.00 uur
Vanavond, vrijdag en morgenavond, zaterdag, speelt het Middelburgs
Theater in de Middelburgse Schouwburg het blijspel 'Wat een gekke man
en zijn vrouw dan0' van de Engelse toneelschrijver Alan Ayckbourn De
regie is in handen van Jan de Nes en spelers zijn onder andere Gerard
Baijens. Sltah Lampert. Johan Bodnj. Marianne Minaard en Dook Vatte-
roth De voorstelling begint beide avonden om 20.00 uur
De Nederlandse Operastichting brengt zaterdagavond vanaf 20.00 uur in
het Zuidlandtheater te Terneuzen de komische opera 'II Trionfo Dell 'Ono-
re' van Alessandro Scarlatti.
Het verhaal van deze komische opera is een intrige van ingewikkelde lief
desverhoudingen Riccardo, een jonge levensgenieter, is verloofd met Leo
nora. Hij heeft echter ook de liefde gewonnen van Doralice. de verloofde van
Leonora's broer Erminio. Dit belet Riccardo echter niet om beide dames in
de steek te laten.
Scarlatii behoort tot één van de belangrijkste operacomponisten uit de
beginperiode van de Napolitaanse School, die van 1680-1800 in de opera-
ontwikkeling toonaangevend was De strikte scheiding tussen de 'aria' en
het 'recitatief en de volle ontwikkeling van de 'opera seria' zyn kenmerkend
voor deze school Het is echter speciaal Scarlatti geweest, die in die tijd de
Italiaanse opera op het hoogtepunt van haar mogelijkheden bracht en 'II
trionfo dell' onore' is daar een voorbeeld van
Han Bennink ,foto Riemens i
Zaterdag en zondag valt er m Hulst en Vtissingen tan jazz-muziek te genie
ten In Den Dullaert te Hulst treden zaterdag vanaf20 30 uur op de slagwer
ker en multi-instrumentalist Han Bennink en de pianist Misha Mengelberg
Zondag is Vlissingen aan de beurt met een optreden, vanaf 16 30 uur in het
Vestzaklheater. ian het Tristan Honzinger Kwmlel Dit kwintet bestaat uit
Sean Bergin saxofoon Radu Malfatti (trombone).RobertoBeUatalla icon
trabas i. Takehashi Kondo slagwerken Tristan Honzinger (violoncello)
Alan Ayckboum's blyspel 'Gekke mensen' is dinsdag 27 november m een
produktie van Joop van den Ende te zien in Den Dullaert te Hulst Spelers
zyn onder andere Gerard Cox. Pleuni Touw. Hugo Metsers. Ronny Bierman
en Jules Royaards. De produktie wordt geregiseerd door Sam Walters en de
vertaling is van Jeroen Krabbé. De voorstelling begint om 20.00 uur.