V erdeeldheid
fataal voor
strijd Eritrea
Frankrijk morgen naar de stembus
ONRUST
EN GROTE
ZORGEN
PZC/o
VLUCHTELINGENPROBLEEM
In Amerika zijn de boeren bar onrus
tig de laatste maanden. We lezen en
zien steeds beelden van protesten en
bezettingen. Zelfs het Amerikaanse
ministerie van landbouw in Was
hington werd een keer massaal door
een stroom van gemotoriseerde
(trekkers)boeren bezet. Het zijn
vooral de graanboeren uit het Mid
den-Westen die zich roeren. Begrij
pelijk overigens, want hun
graanprijzen zijn de afgelopen vier
jaar gehalveerd, terwijl hun kosten
en investeringen in diezelfde tijd
bijna verdubbeld zijn. In allerijl Is de
regering van de Verenigde Staten nu
bezig een aantal maatregelen klaar te
stomen om de boeren daar te hulp te
komen. In hoeverre de komende ver
kiezingen in de U. S. A. die plotselinge
maatregelen helpen bevorderen, is
niet helemaal inschatbaar, maar dat
ze meespelen is wel zeker.
Over Amerika gesproken, dank zij dat
zelfde land, begon honderd jaar gele
den bij ons één van de grootste land-
bouwkrisis aller tijden. Door het
steeds meer westwaarts trekken van
de Amerikanen en van de Ameri
kaanse boeren kwamen grote en
vruchtbare akkerbouwgebieden in
ontwikkeling. Tegelijkertijd kwamen
daar de spoorwegen tot een enorme
opbloei Het resultaat van dat alles
was een openleggen van Amerika en
daardoor een zeer plotselinge
graanslroom naar de grote havens aan
de oostkant van de U. S A. Van New
York naar Europa was niet zo ver,
vooral ook omdat in die tijd de stoom
schepen voor een goedkoop massa-
vervoer konden zorgen. En aldus werd
Noord-West Europa en vooral Neder
land met veel haven-kapaciteiten
overstroomd met graan. Die zeer
goedkope granen brachten een plot
seling groot overschot en dreigde de
inheemse Westeuropese produktie te
vernielen. Zoals het bij krlses meestal
gaat. ontstond snel een sneeuwbal-ef
fect.
Een Nederlands landbouw-historikus
(dr Sneller) beschrijft dat aldus. „Toen
op deze wijze de krisis in de graan-, met
name in de tarwebouw, eenmaal was
aangevangen, breidde zij zich voorts
durend uit. Want de landbouwers be
gonnen zich met kracht op de teelt van
nog loonende gewassen toe te leggen,
waardoor ook daar de voortbrenging
boven de behoefte steef, zodat de prijs
ook daar gmg dalen. Evenmin kon de
vlucht in de veeteelt duurzame red
ding geven. Van de akkerbouw
breidde de krisis zich uit over de
weidebouw, zodat er een algemene
malaise in de landbouw ging heers-
chen Heel het platteland werd ziek".
Heeft de hedendaagse onrust in AmeJ
rika en het honderdjarig jubileum van
de Nederlandse landbouwkrisis Iets
van doen met de huidige situatie van
de akkerbouw in het Zuid-Westen van
Nederland? Op het eerste gezicht niet
of nauwelijks. Toch signaleren de
landbouworganisaties in het Zuid-
Westen deze weken een zorgwekkende
situatie en een gebrek aan direkte
geldmiddelen die bij nadere analyse
ring doen denken aan krisLsver-
schynselen. U heeft één en andermaal
hierover kunnen lezen in deze krant
via bestuursverslagen van Q.B.T.B. en
Z.L.M en via een gezamenlijke pers-
konferentie van alle landbouworgani
saties. Bij al die bijeenkomsten werd
gewezen op liquiditeitsmoeilijkheden
waar vele boeren mee kampen of bin
nenkort mee gekonfronteerd zullen
worden. Vandaar dat de organisaties
pleiten voor een aantal Rskale maat
regelen en voor uitstel van belas
tingbetaling. Voor langere termijn zijn
een serie zaken gelanceerd, die de ak
kerbouw in het. Zuid-Westen als geheel
uit de put moeten helpen. Uit de put'
Jawel, door een aantal oorzaken de
laatste jaren is de akkerbouw hier
steeds slechter komen te zitten. We
hebben te maken met afnemende op
brengsten.
De grote wateroverlast in 1974 en de
evengrote droogte in 1975 en 1976
hebben grote klappen toegebracht
aan de vruchtbare bodem van Zee
land en West-Brabant. De schade op
lange termijn van wateroverlast en
droogte is eigenlijk tot nu onderschat,
want uit cijfers gaat nu pas blijken
hoe groot die schade wel is. De op
brengsten van 1975 tot 1977 in de ak
kerbouw waren veel te laag en de
hoge prijzen voor aardappelen in 1975
en 1976 hebben in feite niet voor een
voldoende kompensatie gezorgd. Uit
recente cijfers blijkt dat 1975 en 1976
voor het gros van de akkerbouwers
helemaal niet zulke goede jaren wa
ren, gezien het netto-overschot.
Daarvoor waren de opbrengsten van
de produkten veel te laag. Toen in
terzake
1977 bovendien de aardappel (en de
uien) prijzen kelderden, bleek pas hoe
fout - struktureel gezien - de ak-
kerbouwinkomens zaten. Een nega
tief bedrijfsresultaat van bijna der
tig-duizend gulden op een bedrijf van
rond de 40 ha. in 1977 spreekt wat dit
betreft boekdelen.
Afnemende opbrengsten zyn voor een
landbouwsektor In een bepaalde
streek een levensgevaariyke zaak. Ze
ker als er dan ook nog sprake is van
een bouwplan dat tot nu toe weinig
alternatieven biedt. In andere delen
van het landkunnen byvoorbeeld ge
wassen als pootaardappelen of grove
tuinbouwprodukten uitkomst bren
gen. In de meeste gebieden van het
Zuid-Westen zyn die teelten echter
door een samenstel van faktoren niet
of nog niet goed mogelijk. Voeg by dit
alles een Brussels landbouwbeleid dat
al heel lang voor een serie ak-
kerbouwprodukten zo miserabel is,
dat men rond kostprijs moet verko
pen, en het beeld wordt zo niet kom
pleet dan toch hopenhjk duidehjker
waarom juist de akkerbouw hier ter
plaatse zo verschrikkeUjk moeilijk zit
Is dit alles reden voor paniek en grote
betogingen? Nee vinden wy, daarvoor
is het niet de tyd. Er is wel alle reden
om de trom te slaan. Zowel intern zal
de akkerbouw maatregelen moeten
nemen om de produktieketen weer
omhoog te krygen, en extern zal ze
daarby steun moeten vragen van de
overheid - di als geen ander belang
heeft by een gezonde akkerbouwsek-
tor in het Zuid-Westen. Alles byeen
genomen (nog) geen reden tot paniek,
wel alle reden om grootscheeps aan
dacht te vragen op alle fronten voor
een situatie in akkerbouw in het
Zuid-Westen die struktureel zeer zor-
geiyk is-
Mr Gerard W. Smallegange
ZATERDAG 11 MAART 1978
opinie en achtergrond
eenheid, voor een voldongen feit te
stellen door hun land te veroveren voor
dat Menghistoe door Sowjetrhulp uit
het moeras was getrokken, heeft ver
schillende oorzaken.
Volgens de leiding van het ELF - de
oudste bevrijdingsbeweging, opgericht
in september 1961 - is de afscheiding
van het EPLF in 1970 puur een gevolg
geweest van persoonlijke ambitie van
een van de toenmalige ELF-leiders.
Osman Saleh Sabbe. Volgens sommige
waarnemers komt daarby dat de ELF-
achterban wat meer is georiënteerd op
de Arabische wereld, voornamelijk mo
hammedaans De ELF-leiding zelf zegt
overigens dat de verdeling christenen
mohammedanen fifty-fifty is.
Het EPLF is meer marxistisch (al wil
men zelf dat woord niet horen) en
steunt minder op het mohammedaanse
deel van de bevolking. Maar deze
scheidslijnen zijn niet van overwegend
belang: persoonlijke jaloezie is, al
thans volgens Soedanese waarnemers,
de voornaamste drijfveer achter de
scheuringen in het Eritrese front.
Het EPLF van Osman Sabbe is intussen
in 1976 nog een keer gescheurd - een
scheuring die in feite neerkwam op een
uittreden van Osman Sabbe, die nu,
vrijwel zonder leger, onder de naam
ELF-PLF probeert politieke steun te
krijgen in de Arabische landen, Iran en
de Verenigde Staten.
Peking-hoek
Het oude ELF heet sindsdien ELF-RC
(Revolutionairy Counsel) en staat on
der leiding van Aehmed Nasser. Het
EPLF wordt geleid door Jesojas Af-
eworki, vroeger leider van de chris
telijke Eritreers, nu de voornaamste
vormgever van de politieke ideologie
van het EPLF. Militair schijnt het
EPLF het laatste jaar wat sterker te
zijn geworden dan het ELF. Ideologisch
wordt het door sommigen in de Pe-
king-hoek geplaatst.
Juist deze week begon in Karthoem een
nieuwe gespreksronde tussen verte
genwoordigers van ELF-EPLF, met het
doel de eenheid te herstellen. Een van de
ELF-deelnemers vertelde my na een
dag van moeizaam vergaderen: „Voor
lopig praten we alleen nog over proto
collaire zaken. De vorm van de tafel by
voorbeeld Het kan nog lang duren
voordat we het eens zyn".
Een dergelijk gesprek leidde in sep
tember 1975 wel tot overeenstemming
over de wenselijkheid van hereniging
van de beide bevrijdingsfronten. In ok
tober 1977 volgde weer zo'n akkoord,
maar praktische resultaten, bijvoor
beeld de vorming van een voorlopige
regering, zijn uitgebleven. De Soeda
nese regering in Karthoem hoopt dat,
nu het tij zich tegen de bevrijdingsbe
wegingen keert, de bereidheid tot sa
menwerking groter zal zijn.
In feite zijn ELF en EPLF het tot nu toe
maar over twee zaken eens: Eritrea
moet onafhankelyk worden en Osman
Saleh Sabbe, die wordt gezien als hoofd
schuldige aan de huidige verdeeldheid,
mag nooit en te nimmer enige positie
krijgen in bevrijd Eritrea.
Handlangers
Maar het onderlinge wantrouwen
overheerst en Menghistoe Iaat niet na
dat vuur aan te blazen. Officieel noemt
hij het EPLF in één adem met het ELF
(„handlangers van Amerikaanse. Ara
bische cn Afrikaanse reactionairen cn
imperialisten"), maar officieus zou het
regime in Addis Abeba al contact heb
ben gezocht met het EPLF. Daarbij zou
men hebben gewezen op de ideologi
sche verwantschap tussen deze revolu
tionair-marxistische beweging en het
zich eveneens socialistisch noemende
bewind van de Dergue in Addis. Voor
lopig echter wenst het EPLF officieel
niets te maken te hebben met onder
handelingen waarbij nu ook het ELF is
betrokken, en die niet uitgaan van het
principe van zelfbeschikking voor het
Eritrese volk.
Vandaar dat de strijd doorgaat, in af
wachting van het grote offensief, dat
ongetwijfeld komt als Ethiopië samen
met zyn Cubaanse en Russische bond
genoten de Somaliêrs uit de Ogaden
woestyn heeft gejaagd.
Ook in Eritrea wordt de oorlog begeleid
door wervelwinden van socialistische
retoriek. Maar alles gebaseerd op het
revolutionaire marxisme-leninisme. In
Noordoost-Afrika hoort of ziet men geen
toespraak, pamflet of geschrift waar
niet het revolutionaire socialistische
elan van afdruipt. Voor de nog steeds
onvoldoende bewapende, tegen de Rus
sische Migs vrijwel onbeschermde strij
ders van de Eritrese bevrijdingslegers
maakt het allemaal weinig uit. Tot voor
kort kregen ze Amerikaanse munitie
naar het hoofd, tegenwoordig Russi
sche. Dan is het ook wel weer begrij-
pely k dat men zich niet wenst te verdie
pen in de motieven van de Amerikanen
en de Russen, en ze gewoon op één hoop
gooit: imperialisten.
(Door Fred Sanders
Niemand weet precies met hoeveel ze zijn, de Eritrese vluchtelingen in Soedan. „Honderdvijftig a
honderdzeventigduizend", is de schatting van de met vluchtelingenzaken belaste Soedanese amb
tenaar, Anwar Mohammed Ismael. Maar hij heeft het uitdrukkelijk over de geregistreerde vluchte
lingen, de mensen die in de kampen en dorpen wonen aan de Ethiopisch(Eritrees)-Soedanese grens.
„Daarnaast zijn er natuurlijk nog vele duizenden die geen beroep op ons doen", zegt Anwar
Mohammed, „bovendien zijn er nog vele Eritreërs in de steden terecht gekomen. We kunnen
onmogelijk nagaan hoeveel dat er precies zijn".
De Eritreërs zijn over het algemeen wat
meer ontwikkeld, meer westers beinv-
loed dan de Soedanezen. Ze lopen in
spijkerbroeken, andere modeme kle
ding. in plaats van de traditionele Ara
bische kleding die in Soedan van hoger
hand wordt gepropageerd. De Eritreërs
worden bovendien veel gezien in de ho
tels cn bars. waar ze gaarne een glas
bier of whisky gebruiken - ernstige
zonden in de ogen van orthodoxe mos
lims, die politiek in Soedan veel te ver
tellen hebben. Erger nog is dat, volgens
Soedanese ambtenaren, die er
trouwens zelf ook westers gekleed bij
lopen, onder Eritrese invloed ook de
Soedanezen - althans de inwoners van
Karthoem - zich de laatste maanden
beginnen los te maken van de traditio
nele gedragspatronen, opgelegd door
de Islam. Dat is des te erger omdat de
rijke neef Saoedi-Arabië juist te ken
nen had gegeven dat de hulp op grote
schaal die dit land aan Soedan ver
leent. wel eens gevaar zou kunnen lo-
Feit ls in ieder geval dat de Eritreërs hun
sympathiserend buurland Soedan voor
ongewone problemen stellen. De
Soedan is toch al een vergaarbak van
verschillende volken, het land is vry
leeg. dus er kunnen nog wel wat mensen
bij - daar ligt de moeilykheid niet. Niet
de Eritrese boeren, die nu zijn onderge
bracht in nederzettingen in Oost-
Soedan. en na een aanloopperiode zich
zelf economisch zullen kunnen bedrui
pen. leveren de problemen op.
De Soedanese regering maakt zich zor
gen over het met de dag groeiende aan
tal jonge Eritreërs, meisjes en jongens,
afkomstig uit de steden, neerstrijkend
in Port Soedan en Kassala cn uiteinde
lijk in Karthoem. Ook hier zijn de aan
tallen onbekend, maar sommige
Soedanezen spreken van hon
derdduizenden. Ongetwijfeld overdre
ven, maar wel een aanwijzing voor de
mate waarin Eritreërs het straatbeeld
in Karthoem beginnen te beheersen.
Vooral de oudere strengere moslims m
Karthoem. zien de groeiende Eritrese
invloed met lede ogen aan. „De vrouwen
zyn allemaal prostituees en de mannen
leven ervan", aldus een oude. in Djel-
labya gehulde Soedanees. De man had
ons eerder verbaasd door. na te hebben
vernomen dat myn metgezel - een
geoloog in dienst van de VN - de Duitse
nationaliteit had. te roepen: „Ha,
Duitsland. Hitier...". Hy schudde en
thousiast de hand van de gegeneerde
Duitser.
Geen volstrekt betrouwbare bron wel
licht, deze Soedanees. maar zyn mening
over de Eritrese invasie in Karthoem
wórdt wel door velen gedeeld.
Ontwikkeld
pen wanneer de regels van de islam niet
wat nauwlettender zouden kunnen
worden gehandhaafd.
Saoedi-Arabië is veruit de grootste
hulpgever aan de Soedan. Statistieken
zijn niet onmiddellyk voorhanden,
maar ingewyden schatten dat de
Saoedi's voor een kleine 700 miyoen
gulden aan ontwikkelingsprojecten in
de Soedan financieren. Daarnaast heeft
het machtige olieland aan de overkant
van de Rode Zee zich garant gesteld
voor een lening van ongeveer 1.2 miljard
gulden van het Internationaal Monetair
Fonds. Daarom en omdat de Soedan
nog veel meer geld nodig heeft, is de re-
genng-Numeiry geneigd in te stemmen
met de religieus gemotiveerde eisen van
de Saoedi's. De laatste eis, waarover nog
wordt gedelibereerd binnen de Soeda
nese regering, en waarover de inter
nationale gemeenschap in Karthoem
zich ernstig zorgen maakt, was een vol
strekt verbod voor alcoholhoudende
drank.
Anwar Mohammed Ismael geeft toe dat
de vluchtelingen die zich vestigen in de
steden en daar met hun modieuze kle
ding en hun uitdagend zelfverzekerd op
treden de inheemse Soedanees het
hoofd op hol brengen, zyn grootste pro
bleem vormen. „Het is een zware last
voor ons. ook financieel", zegt hy.
„Hoewel we uit veel landen, ook uit Ne
derland. hulp krygen".
Wanneer binnen enkele maanden
Menghistoes Ethiopië, met Russische
en Cubaanse hulp. de geregelde troepen
van de Eritrese bevrydingsfronten zal
hebben verslagen en verjaagd uit de
steden, zal het vluchtelingenprobleem
uiteraard nog veel erger worden.
Verdeeldheid
„De Eritreërs hebben hun kans voorbij
laten gaan", zegt een Soedanese amb
tenaar. „In de zomer van 1977 hadden ze
de grote steden, Asmara en Passawa,
kunnen innemen. Dat is niet gelukt,
omdat de soldaten van de beide bevrij
dingslegers op elkaar begonnen te
schieten. Ze gunden elkaar de over
winning niet. Het EPLF was bang dat
het ELF te veel invloed zou krijgen en
andersom. Nu is het te laat. De Russen
zitten in Massawa en in Asmara, die
laten zich niet wegjagen".
De verdeeldheid binnen de Eritrese be
vrijdingsbeweging, die heeft gemaakt
dat de Eritreërs er niet in slaagden-de
sterke man in Ethiopië Menghistoe en,
vooral, de organisatie voor Afrikaanse
milllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Van onze correspondent Rudolph
Bakker)
(Jeen van de ruim 30 miljoen Franse
kiesgerechtigden kan morgen (zondag)
nog beweren dat hij niet weet waar
over het nu eigenlijk gaat. Televisie- en
radiodebatten zonder eind, de kranten
volgepropt met informatie, propa
ganda en wijsneuzigheid, een stroom
boeken en pamfletten, en bovenal de
rondreizende partijleiders, die de
kiezers nu ook eens van dichtbij moch
ten zien, hebben hem overvloedig inge
licht. De Franse kiezer stemt overigens
niet op partijleiders; hij stemt op de
regionale kandidaat. En het is dit sys
teem, dat maakt dat er twee ver
kiezingsronden nodig zijn.
Frankryk is verdeeld in 491 districten,
waarvan er 474 behoren tot het vaste
land. met inbegrip van Corsica, en 17
deel uitmaken van de gebieden overzee.
Ieder district zendt een afgevaardigde
naar de Franse Assembléé. die daar al
lereerst de belangen van zijn „eigen"
kiezers dient te behartigen De Franse
kiezer is dan ook veel beter op de hoogte
van de achtergrond en de persoon van
zijn afgevaardigde dan de kiezer die op
een partijly st stemt, zoals in Nederland
Zondag vindtde zgn. eerste verkiezings
ronde plaats. De kandidaten die in hun
district by die gelegenheid over de ab
solute meerderheid van de uitgebrachte
stemmen beschikken (dat is; de helft
plus één) hebben hun examen al ge
haald: ze zyn lid van het Franse par
lement geworden. Is in een bepaald dis
trict de absolute meerderheid niet be
haald. dan gaat daar „binnen acht da
gen" de tweede ronde in. In feite vindt
die ditmaal plaats op zondag 19 maart.
Bij die gelegenheid ïsde winner diegene
die over de eenvoudige meerderheid der
uitgebrachte stemmen beschikt, dat wil
zeggen: eenvoudig de meeste stemmen
gekregen heeft.
Ue praktijk heeft uitgewezen dat de
uitslag van de eerste ronde nog nauw
elijks een uitslag is. Maar een klein ge
deelte van de kandidaten komt na deze
stemming al in het parlement. In de
meeste districten is een tweede stem
ming nodig, en tussen die twee ronden
in gaan de poppen pas goed aan het
dansen. Partijen die tot samenwerking
bereid zijn, gaan er in die week toe over
hun kiezers aan te raden in de tweede
ronde te stemmen op de best geplaatste
kandidaat uit hun „kamp". Als de
kiezers dan zo vriendelijk zijn deze
„raad" op te volgen, is er een gerede
kans dat de zwakkeling toch nog met de
hakken over de sloot komt.
Dit probleem nu houdt de Franse
kiezers en de Franse commentatoren de
laatste weken en maanden ademloos
bezig Communisten en socialisten
hadden namelijk ooit eens afgesproken
dat zy wederzyds het veld zouden vrij
laten voor die kandidaat die na de eerste
ronde het best geplaatst zou zyn. Com
munisten zouden dus op een socialist
stemmen, en omgekeerd Maar toen
kwam in september de breuk tussen
communisten en socialisten over hun
gemeenschappelyk regeerprogram. De
communisten begonnen te dreigen, en
kort en goed: het is nu de grote vraag of
de communisten tussen 12 en 19 maart
bereid zullen zyn hun kiezers aan te ra
den te stemmen op een socialist, als die
beter „geplaatst" is dan hun eigen kan
didaat
Deze afspraken over het terugtrekken
van een kandidaat (dat heet in het
Frans se desister" en het woord is
iedere dag in alle kranten terug te vin
den) zyn natuuriyk direct verbonden
aan de vraag van de samenwerking m
regeerverband tussen de partijen die de
afspraak maken. Omdat de regeerbasis
tussen communisten en socialisten
sinds september is weggevallen, zal er
veel moeten gebeuren willen beide
groepen volgende week tot een akkoord
komen.
Een andere kwestie is dat heel veel
socialisten toch wel bang zijn voor de
communisten. Aangenomen al dat de
socialistische partij zijn kiezers zou
aanraden in de tweede ronde op een
communist te stemmen, is er toch grote
kans - en opinieonderzoekers hebben
dat vastgesteld - dat een belangrijk
deel van de socialisten de raad niet zou
opvolgen. Anderzijds zijn er zulke bik
kelharde communisten, die er niet aan
denken hun stem op een socialist uit te
brengen die immers -zoals partijleider
Marchais nu al maanden uitroept - be
zig is zoete broodjes met „rechts" te
bakken.
Ook aan de kant van de huidige rege
ringsparty en heerst grote onenigheid,
met name tussen de gaullisten enerzijds
en de andere groeperingen. Toch neemt
men aan dat in het regeringskamp de
party leiders het volgende week eens
zullen worden over hun „désistements".
Want ze weten dat hun overlevingskan
sen zeer gering zyn.
Het Franse kiesstelsel werd ingevoerd
in de grondwet van 1958. en het bestond
ook al in enigszins andere vorm tijdens
de Franse Derde Republiek, die by de
Duitse inval in 1940 ter ziele ging. In alle
landen waar dit stelsel van de direct ge
kozen kandidaat geldt - met name in
Groot-Brittanniè - is het onderwerp van
heftige discussies, waarby de argumen
ten voor en de argumenten tegen by na
even zwaar wegen. En het spreekt van
zelf dat een bepaald stelsel wordt inge
voerd op het moment dat de regerende
party denkt dat het hem bij de volgende
verkiezingen het beste uitkomt.
Hm gevolg van de invoering van het
huidige systeem onder president De
Gaulle heeft de dood van de kleine par
tijen betekend en de verdeling van het
land in twee grote politieke blokken
die elkaar tot de tanden gewapend
voortdurend verwensingen toe grom
men. Het heeft ook tot gevolg gehad dat
de afgevaardigde in een dichtbevolkt
district bijvoorbeeld 60.000 stemmen
nodig heeft om gekozen te worden, en
een ander uit een dunbevolkt gebied
maar een handvol. Omdat de linkse
stemmen veelal uit dichtbevolkte cen
tra moeten komen, is dit een nadeel
voor de huidige oppositie.
President Giscard d'Estaing, die
droomt van een „opening naar links",
van een centrum-regering van sociaal
democraten en linkse liberalen, zou er
voor zyn om in de toekomst het kiesstel
sel weer te veranderen en de kiezers op
nationale lijsten te laten stemmen. Tot
nog toe zijn sinds de Franse Revolutie
zowat alle twintig jaren de Franse
grondwetten opnieuw gemaakt. De
laatste stamt van 1958. De klok luidt
dus voor de volgende ronde.