Politie verliest
steeds meer terrein
aan drughandel
V erhouding
Duitslanden
steeds slechter
Zeelands provinciebegroting 1977een verhaal, te vroeg
geschreven om duidelijk te kunnen zijn
COMMISSARIS VAN STRATEN VAN
VERDOVENDE MIDDELEN CENTRALE:
Op
ZATERDAG 14 AUGUSTUS 1976
Duizenden ontvluchten jaarlijks de DDR. iBonnlKuipen - Een van de weinige
doorlaatposten in de stenen grens tussen Oost- en West-Berlijn bevindt zich aan
de Fnednchstrasze.
(Van onze correspondent
BHans Amesz)
ONN - Omdat het dezer da
gen pree ies vij ftien j aar geleden
is dat de Berlijnse Muur werd
gebouwd hebben de twee grote
politieke partijen van West-
Duitsland een „grondwettelij
ke" discussie gevoerd over de
verhouding tussen de beide
Duitslanden.
De sociaal-democratische regerings
partij SPD gaf een verklaring uit
waarin staat dat ondanks de ernstige
grensincidenten van met name de
laatste tijd (er werd een Italiaanse
vrachtwagenchauffeur door Oost-
duitse grenswachten doodgeschoten)
moet worden vastgehouden aan een
politiek van „vreedzaam naast elkaar
leven". In geen geval mag, aldus het
SPD-bestuur er weer een verstarring
als in de jaren vijftig ontstaan.
De christen-democratische oppositie
CDU-CSU verwijt de Bondsregering
dat zij de ,,rode dictatuur in de DDR
heeft gelegaliseerd". Uit louter bevlo
genheid de zogenaamde ontspan-
ningspolitiek niet te verstoren, zullen
de epigonen van Brandt en Bahr al
maar eenzijdige concessies blijven
doen, zo heet het in de CDU-
verklaringen. Willy Brandt en Egon
Bahr vormden enige jaren gelden als
respectievelijk Bondskanselier en mi
nister met speciale opdracht ten aan
zien van de ontspanningspolltlek de
verpersoonlijking van de op gang ko
mende ontspanningspolittek tussen
West- en Oost-Duitsland
De CDU-CSU staat welwillend tegen
over het plan van de jonge christen
democraten vrijdag een zogenaamde
stertocht naar West-Berlijn te maken.
Daar zullen ze protesteren tegen de
Oostduitse politiek.
Intussen dreigt de verhouding tus-
(Van onze correspondent Theo Klein)
Vorige maand vond op initiatief van de internationale politie
organisatie Interpol in het Thaise plaatsje Ching Mai een conferen
tie plaats waarop deskundigen van gedachten wisselden over de
wijze waarop de wereldwijde smokkel van hard drugs (voorname
lijk het uit opium geraffineerde heroinebeter aangepakt kan wor
den. Aanleiding voor deze bijeenkomst was de gestage uitbreiding
van de hard-drugsmokkel. Want alle verhoogde paraatheid van
het internationale politie-apparaat. de nauwere samenwerking
tussen de betrokken naties, zowel in de westerse wereld als in de
oosterse landen (waar de verdovende middelen vandaan komen)
ten spijt, tiert de handel welig
Va,
sen de Bondsrepubliek en de DDR
steeds slechter te worden. Zo verweet
Oost-Duitsland de Westduitse grens
bewaking dat zij op 7 en 8 augustus
twee mannen heeft „ondersteund" bij
hun pogingen de grensafbakening
kapot te maken. Via een werpanker en
staaldraad hadden zij geprobeerd de
stalen afrastering omver te trekken.
Woordvoerder Grunewald van de
Westduitse regering heeft tegen deze
lezing scherp geprotesteerd Hij zei in
Bonn dat Westduitse grensbewakers
de twee juist op het gevaar van hun
onderneming hebben gewezen, maar
dat het Juridisch met mogelijk is dit
soort zaken te verbieden". „Wij kun
nen niemand verbieden DDR-gebied
binnen te gaan", aldus Grunewald
De 49-jarige Hamburgse conciërge
Willy Bubbers, die op 24 juli door
DDR-grenswachten werd beschoten
en vervolgens naar Oost- Duitsland
werd getransporteerd is inmiddels vrij
gelaten. Een aanklacht tegen hem is
door de Oostduitse regering ingetrok
ken, waar de Bondsregering zich te
vreden over heeft getoond. Bubbers
was door twee schoten vrij ernstig ge
wond geraakt toen hij „per ongeluk"
op Oostduits gebied was gekomen. Hij
herstelde in een ziekenhuis in Jena.
Bubbers verklaarde dat hij destijds
niet wist dat hij zich in de DDR be
vond. Er staat weliswaar een metalen
hek, wat iedereen kan zien. maar en
kele tientallen meters daarvoor loopt
de werkelijke grens. Die is aangegeven
met borden.
Bubbers had. zoals hij opmerkte, in
zijn onschuld gedacht dat de afraste
ring de feitelijke grens was. Hij was wel
aangesproken door Oostduitse grens
wachten en had ook nog enkele woor
den met hen gewisseld maar werd
niettemin beschoten Waarom dat ge
beurde weet hij niet Wel zei de Ham
burger dat West-Duitsland er voor
moet zorgen dat de feitelijke grenso
vergang beter wordt bebakend. ..Dat
kan met schrikdraad net als de boeren
dat doen voor hun koeien"
Nederland was een van de negentien
naties die in Tailand acte de presence
gaven. „Niet omdat dat voor ons nou
zo noodzakelijk zou zijn", licht com
missaris J. van Straten, hoofd van de
Verdovende Middelen Centrale van
de Centrale Recherche Informatie
Dienst (een afdeling van het ministe
rie van justitie, die als een soort
vraagbaak voor de gemeente- en
rijkspolitie dient en tevens als de Ne
derlandse sectie van Interpol fun
geert) toe. „We hebben sinds ons be
zoek van vorig jaar aan enkele Aziati
sche landen al goede contacten met
„de andere kant van de lijn". Maar
Nederland kan op zo'n bijeenkomst
gewoon niet ontbreken. Daarvoor is
de rol van ons land als centraal punt
in die hele handel te groot".
Waarmee de positie van Nederland in
het geheel duidelijk is afgebakend.
Met name Amsterdam geniet nog al
tijd de twijfelachtige eer een gewichtig
middelpunt in de drugsmokkel te zijn
Handel in verdovende middelen, voor
eigen gebruik, maar ook voor door
voer. In de eerste zeven maanden van
dit jaar werd in ons land niet minder
dan 70 kilo (prijs in straatverkoop één
a twee ton per kilo) heroine onder-
scherpt. In heel West-Europa was dat
350 kilo.
Hoewel er vanzelfsprekend geen dui
delijke cijfers over de omvang en hoe
veelheid gesmokkelde waar bestaan,
neemt men aan dat de aanvoer nog
steeds toeneemt. Van Straten: „De
hoeveelheid heroine (het voornaamste
kwaad waar de politie zich op richt) die
wij onderscheppen, hoeft natuurlijk
op zich geen indicatie te zijn. Dat wij in
'71 maar 50 gram vonden, vorig jaar 60
kilo en dit jaar tot op heden al 70 kilo.
hoeft niet in te houden dat er meer ge
smokkeld wordt. We zullen natuurlijk
nooit weten welk deel de onderschepte
waar van het totaal uitmaakt. Er zijn
echter wel andere gegevens waar je uit
op kimt maken of de aanvoer groot is.
De prijzen bijvoorbeeld. De prijzen
voor heroine zijn de laatste tijd sterk
gezakt; dat is het gevolg van een groot
aanbod".
De laatste jaren is er ook in Nederland
erg veel gedaan om de smokkelaars
enigszins het hoofd te kunnen bieden.
Er werden cursussen gegeven in be-
strijdingsmethoden door specialisten
van de Amerikaanse narcoticabriga
de. waardoor het handjevol kenners
dat ons land op dit gebied telde snel
groeide. De nieuwbakken Neder
landse experts dragen hun kennis op
hun beurt weer over aan hun colle
ga's. De controle aan de grenzen werd
verscherpt, en in Den Haag creëerde
men een uit zestien man bestaande
Verdovende Middelen Centrale, die
tot taak heeft niet alleen de gemeente
en de rijkspolitie met kennis en ad-
v ies bij te staan, maar ook de interna
tionale contacten te onderhouden.
Van Straten. „Wanneer je onze organi
satie nu vergeHjkt met die van tien
jaar geleden, dan zijn we sterk voor
uitgegaan. Toen hadden de drie groot
ste steden een paar man in dienst die
iets van de drughandel afwisten, maar
momenteel beschikken we door het
hele land over een grote groep specia
listen. De verbeterde organisatie heeft
wel Vluchten afgeworpen".
„Zo kan ik bijvoorbeeld wel stellen dat
door de voorbeeldige samenwerking
van marechaussee, rijkspolitie en
douane op Schiphol, deze luchthaven
voor de drugsmokkelaars minder aan
trekkelijk is geworden. Dat blijkt on
der meer uit het feit dat er nu veel meer
zendingen eerst naar andere vliegvel
den in Europa verstuurd worden: Pa
rijs. Frankfort. Brussel, waarna ze dan
overland Nederland binnenkomen. Ze
riskeren liever een auto- of treinnt
over de grenzen in West-Europa dan
een landing op Schiphol. Wanneer er
op alle luchthavens in Europa zo goed
gecontroleerd werd als op Schiphol,
zou dat al een hele verbetering zijn".
Al deze inspanningen ten spijt verliest
de politie nog steeds terrein op de in
ternationale smokkelaarsbenden. Van
Straten: „Dat is juist. Terrein winnen
doen we zeker niet. Het is de laatste
jaren alleen maar slechter geworden.
En hoe het in de toekomst gaat. moe
ten we maar afwachten. We doen ons
best. net als onze collega's in het bui
tenland, die zich ook enorm inspannen
om dit kwaad te bestrijden.
an Straten gelooft overigens niet
dat dit kwaad ooit nog van de aard
bodem geveegd kan worden. Hij ver
volgt: „Het klinkt misschien defaitis
tisch. maar je moet leren leven met
het idee dat je een kwaad bestrijdt dat
volgens mij nooit meer helemaal uit
gebannen kan worden. Als politie
man kun je nog zulke goede bestrij-
dingsmethoden bedenken, je blijft al
tijd één of twee stappen achter bij de
grote smokkelbazen. Het strafbare
feit moet nu eenmaal eerst gepleegd
zijn voor we in kunnen grijpen".
„We kennen hier de hoofden van tria
des. de Chinese benden die de smokkel
in verdovende middelen in handen
hebben, maar net als m het Verre Oos
ten blijven zij buiten schot. Die man
nen zorgen ervoor dat ze dat spul zelf
nooit in handen hebben. We kunnen de
minder belangrijke couriers pakken,
maar de mensen die de touwtjes in
handen hebben zorgen er altijd voor
dat er geen enkel bewijs tegen hen ge
leverd kan worden. En dat is nodig om
echt stappen tegen ze te kunnen on
dernemen. Je vermoeden en de ge
ruchten kunnen nog zo sterk zijn. op
basis daarvan kun je ze niet inreke-
De smokkel in heroine van het Verre
Oosten naar de Westerse wereld is een
monopolie van de Chinezen. Zij zijn
georganiseerd in de zogenaamde tria
des, van oorsprong geheime politieke
genootschappen, die in de loop der ja
ren echter zijn verworden tot georga
niseerde smokkelaarsbenden. De be-
kendsten zijn de Wo Sing Wo en de 14
K, die onder meer de hele handel in
Hong Kong in handen hebben.
„Groepen van die organisaties be
staan ook in Amsterdam. Aan het
hoofd van die organisatie stond aan
vankelijk Chang Mon, die op 3 maart
vorig jaar werd vermoord. Zijn opvol
ger Chang Yung Muk, alias „Mao",
werd op de dag af een jaar later om het
leven gebracht. We weten vrij veel van
die organisaties, maar de leiders van
deze benden zijn tot nog toe buiten ons
bereik gebleven", vertelt commissaris
Van Straten met een spoor van gela
tenheid in zijn stem.
Eind vorig jaar maakte Van Straten
deel uit van een drie man sterke Ne
derlandse politiedelegatie, die in het
Verre Oosten (Thailand, Singapore,
Maleisië en Hong Kong) poolshoogte
nam bij de wortel van al het kwaad,
de papavervelden in de zogenaamde
Gouden Driehoek, de streek rond het
drielandenpunt van Thailand, Birma
en Laos. Dat gebied leverde vorig jaar
750.000 kilo ruwe opium (gedroogd
melksap van de bollen van de papa
ver), waaruit morfine en in een
tweede stadium heroine wordt ge
maakt.
Die hele produktie was bestemd voor
de illegale drugmarkt. De boeren
kopen hun handel aan de Chinese op
kopers, die het grootste deel ervan in
verschillende plaatsen in het Verre
Oosten verwerken tot morfine en her
oine.
Van Straten: „Het beste middel tegen
drughandel is natuurlijk, voorkomen
dat het spul in het Verre Oosten ver
bouwd kan worden en dat de mensen
het hier gebruiken. Turkije is een uit
stekend voorbeeld van hoe men de il
legale verbouwing van papaver tegen
kan gaan.
„Toen we vorig jaar in Thailand waren,
hebben we stomverbaasd gestaan
toen een kolonel van de Thaise politie
ons bloeiende papavervelden toonde
in een gebied binnen de Gouden Drie
hoek waar dat officieel verboden is.
Het betreffende dorp maakte namelijk
deel uit van een project van de Ver
enigde Naties en de Thaise regering,
dat tot doel heeft de boeren over te
halen op andere gewassen over te
gaan".
„Van de driehonderd dorpen waar pa
paver op de velden groeit, zijn er nu
dertig onder controle. Een pril begin,
wanneer je bedenkt dat de meeste
opium, 500.000 van de 750.000 kilo, uit
het Birmaanse deel van de Gouden
Driehoek komt. Daar. en in Laos, moet
de Verenigde Naties nog beginnen"
Fp een enkele uitzondering na
wordt de heroine per vliegtuig naar
het Westen vervoerd. Tot voor kort
uitsluitend door Chinese koeriers.
Maar de laatste twee jaar ook meer en
meer door blanken. En dat maakt de
controle er niet eenvoudiger op", al
dus Van Straten. Om de handel op de
Europese en Amerikaanse luchtha
vens onopgemerkt door de douane te
krijgen, worden de meest ingenieuze
middelen uitgedacht. Heroine is ge
vonden in kopjes van speelgoedpop
pen, in schilderijlijsten, kaarsen,
kunstvoorwerpen, sinaasappelkis-
ten, enzovoorts. Bovendien wordt er
veel gebruik gemaakt van brieven en
pakketposL
In ons land komt de binnengesmok
kelde heroine in handen van de geor
ganiseerde Chinese misdadigers, die,
het op hun beurt weer verkopen aan
tussenpersonen, die of zelf handelen,
of zelf verslaafd zijn en een restant
doorverkopen. In deze categorieën
gaat het echt om Individuele dealers;
niet meer om de georganiseerde inter
nationale misdaad. Dat Nederland zo
in trek is gekomen als centrum van de
drugsmokkel, is volgens Van Straten
te verklaren door de gunstige geogra
fische ligging (centraal in West-
Europa). goede internationale lucht-
verbindingen. grenzen die over land
niet al te moeilijk te overschrijden zijn
en de betrekkelijk zachte wetgeving.
Dat laatste punt gaat echter verande
ren.
De Tweede Kamer heeft inmiddels een
wetswijziging aangenomen, waarin
onder meer de straf op handel in
hard-drugs wordt opgeschroefd van
vier naar twaalf jaar. Van Straten
hoopt dat er van die strafverzwaring'
een preventieve werking uit zal gaan
„Als ik denk aan het arme Chineesje
dat zich voor een paar duizend dollar
als koerier laat gebruiken", vertelt hij,
„dan geloof ik wel dat die zwaardere
straf effect zal hebben. Zo'n Chinees
wist dat hij vier jaar gevangenisstraf
riskeerde wanneer hij in Nederland
gepakt werd Hy wist ook dat die
maximumstraf bijna nooit gegeven
werd, en dat hij bovendien een derde
van zijn staf kwijtraakte bij goed ge
drag. Zo'n man, en dan bedoel ik na
tuurlijk niet de grote bazen, weegt de
voordelen tegen die nadelen af. Hij zal
het in een Nederlandse gevangenis
misschien nog wel beter hebben dan
thuis. Daarom riskeert hij die paar
jaar. Wanneer er echter 12 jaar gevan
genisstraf dreigt, dan zal hij zich mis
schien eerder bedenken voor hij met
►een zending heroine in het vliegtuig
stapt".
Deze partij heroine van 22 kg is na een
uitgebreide speurtocht door de politie
opgespoord in een woning in Amster
dam. De waarde wordt geschat op 2,5
miljoen gulden.
Eu
-J nkele j aren achter elkaar al weer is in deze
krant vastgesteld dat de brief waarmee het
college van gedeputeerde staten de nieuwe
provinciebegroting aanbood - en waarin een
visie mocht worden verwacht op het beleid
voor de komende periode - een saai. grijs,
ongeïnspireerd en weinig opwindend stuk
was. Over de brief bij de gisteren verschenen
begroting 1977 van de provincie Zeeland
moet worden gezegd d at ze op dit moment en
met de nu verstrekte inhoud eigenlijk maar
beter ongeschreven had kunnen blijven Dat
het opnieuw een mat, klagerig en alle contro
versiële zaken ontwijkend epistel zou wor
den. - we hadden nauwelijks anders ver
wacht Maar ditmaal is het bovendien een
stuk dat wemelt van de voorbehouden,
waarin de meest elementaire informatie over
de financiële vooruitzichten voor het begro
tingsjaar ontbreekt en waarin om de haver
klap moet worden verwezen naar nadere me
dedelingen en aanvullende gegevens. Zeker,
de bundel begrotingsstukken en de begelei
dingsbrief van gedeputeerde staten zijn op
vallend vroeg. Provinciale staten hebben een
vol kwartaal de tijd om de begroting door te
spitten en te behandelen. Ze blijven dan zelfs
nog binnen de 'officiële' termijn (15 novem-
ber), die de provinciewet voor het vaststellen
van het stuk voorschrijft. Maar het is vol
strekt duidelijk dat de inhoud er tegen die
datum heel anders zal (moeten) uitzien, dat
het aantal begrotingswijzigingen enorm zal
zijn, dat er heel wat papier voor dat doel zal
moeten worden aangeschaft. Uit dit vooruit
zicht rolt dan haast automatisch de vraag:
wat is de zin van een zo onvolledige en dus
voortijdige provinciebegroting
og niet zo lang geleden liep het met die
N,
provinciebegroting heel anders. Volgens het
toen geldende rooster verscheen het stuk
meestal enkele weken na Prinsjesdag (de
derde dinsdag in september, waarop de rege
ring met de rijksbegroting en de minister van
financiën met de miljoenennota komen). Uit
dat jaarlijkse stuk regeringsbeleid kon het
college van gs. doorgaans flink wat harde ge
gevens - vooral financiële - putten voor zijn
eigen beleid in Zeeland. De provinciebegro
ting was zo "aardig bijgewerkt op het mo
ment van verschijnen. De schriftelijke be
handeling speelde zich in de maanden okto
ber en november af en aan het eind van het
jaar hadden provinciale staten hun drie
daagse begrotingszitting.
Om allerlei - op zich begrijpelijke en respec
tabele - redenen is het college van gs en zijn
provinciale staten van dat behandelings
schema afgestapt Er waren nogal wat - zoals
dat dan heet - vergadertechnische bezwaren.
In de decembermaand was het voor veel pro
vinciale politici steeds een passen en meten
met de begrotingszitting tegen naderende
feestdagen Bovendien bleek uit de praktijk
dat er juist in deze periode naast de begroting
een lading andere onderwerpen af te hande
len was. En verder was er in het laatste kwar
taal van het jaar bij het ambtelijk apparaat
van de provincie nogal eens sprake van over
belasting. Vandaar dat op een goed moment
is besloten om de samenstelling, de verschij
ning en de behandeling van de 'provinciale
miljoenennota' op de kalender een stuk naar
voren te halen. Voor de provinciebegroting
1977 kwam het er op neer dat ze op de griffie
aan het Middelburgse Abdijplein voor de
zomervakantie fijn de deur is uitgewerkt en
dat gedeputeerde staten het stuk - na een
gebruikelijk aantal vergaderingen - al op 2
juli jongstleden hebben vastgesteld.
Uit
1 it een oogpunt van administratieve en
vergaderschematische planning voortreffe
lijk gedaan. Bovendien hoeven provinciale
staten nu met te klagen dat hun met de be
grotingsbehandeling 'te weinig tijd wordt
gegund' Maar wat is de invloed van deze
ruim bemeten gang van zaken op de inhoud
van de begroting en de zogenaamde geleide-
brief?
Een kleine bloemlezing opmerkingen uit het
proza van gs.
- direct na 20 september aanstaande zullen
wij u informeren omtrent het definitieve
bedrag van de uitkering uit het provincie
fonds. waarbij wij u dan tevens voorstellen
doen omtrent de als gevolg daarvan in de
begroting aan te brengen wijzigingen,
omtrent de voor 1977 ivoor subsidiëring
van de waterschappen) ter beschikking
komende bedragen is ons thans nog niets
bekend;
- zodra wij de begroting 1977 van de NV
PZEM ontvangen hebben hopen wij om
trent het onderdeel elektriciteits- en gas-
voorziening nadere mededelingen te kun
nen doen;
- de mate waarin de culturele uitwisseling
met Antwerpen en Oost-Vlaanderen kan'
worden geïntensiveerd hangt mede af van
de uitkering uit het provinciefonds.
en verder:
- de ontwikkelingen met betrekking tot
Smit Bolnes BV te Zierikzee blijven wij
nauwlettend volgen".
De begroting 1977 is met dit soort twijfelge-
baren en onzekerheden doorspekt. Overal
verwijzingen naar gegevens met meer hou
vast op een later moment. De actualiteit is
volkomen zoek. Het gaat om een verhaal dat
veel te vroeg is geschreven om duidelijk te
kunnen zijn. Daardoor heeft de
provinciebegroting-1977 meer het karakter
van een jaarverslag dan van een beleidsvisie
voor volgend jaar uit. de huidige zittingspe
riode.
Na
I a lezing van het pakket stukken datje uit
het provinciehuis bereikt blijf je zitten met de
vraag of het eigenlijk wel zo'n verstandig be
sluit is geweest om de hele begrotingsproce
dure te vervroegen. Afgaande op alle onze
kerheden, onduidelijkheden en omstandig
geëxcuseerde voorbehouden in het nu ver
schenen stuk ziet het er naar uit dat het amb
telijk apparaat van de provincie voor de
begroting-1977 een tweede keer in actie zal
moeten komen En wat dan nog het admini
stratief voordeel van deze nieuwe procedure
is laat zich moeilijk raden.
Hoe sterk de uitkering uit het provinciefonds
voor het komende jaar - de belangrijkste fi
nanciële voeding van het provinciaal be
stuursapparaat uit de rijkskas dus- de speel
ruimte van de provincie in haar begroting-
1977 beheerst, zetten gs. in hun brief aan de
staten omstandig uiteen. Ze zeggen dat ze
het onverantwoord vinden om een aantal
uitgaven voor de uitvoering van het provin
ciale takenpakket in de begroting op te ne
men. zolang in geen enkel opzicht zekerheid
bestaat dat daarvoor de benodigde geldmid
delen op tafel zullen komen. Het Zeeuwse col
lege van gedeputeerden komt met gedachten
- niet geheel nieuw overigens - over een be
leidsplan voor een periode van vijfjaar In
zo'n totaalplan met het oog op alle (ook ver
schillende nieuwe) taken die in de toekomst
aan de provincies zullen toevallen kan dan
overeen langere periode worden aangegeven
welke middelen, welke personeelsuitbrei
dingen en welk tempo nodig en haalbaar is
om de zaken evenwichtig te kunnen aanpak
ken en hoe dat uiteindelijk allemaal moet
worden betaald. Gs. vinden - en daarover zijn
in breder verband ook al adviezen uitge
bracht - dat voor de uitvoering van zo'n be
leidsplan voor een langere periode dan één
Jaar ook meerjarenbegrotingen nodig zijn.
Dat alles om het beleid in de toekomst een
betere grondslag te geven dan tot nu toe mo
gelijk is gebleken.
Ma,
-aar op het ogenblik heeft men aan de
Middelburgse Abdij nog steeds en in alle
scherpte te maken met de middelen die het
rijk de provincies toebedeelt op basis van de
grote Haagse begroting voor 1977 die in het
Catshuis ook nog steeds met helemaal rond
is. Zolang de Zeeuwse provinciale bestuur
ders de hoogte van die jaarlijkse uitkering
niet goed kennen - ze geven toe dat die voor
hen nog helemaal in de lucht hangt - is de
derde dinsdag van september dus eigenlijk
de pasdatum waarop voor de provinciebe
groting 1977 werkelijk iets zinnigs kan wor
den ingevuld. Juist daarom lijkt met een po
ging om nu al, royaal voor Prinsjesdag, een
begroting en een beleidsstuk op tafel te bren
gen veel onvolledig en dus overbodig werk
verricht. Werk dat voor een groot deel zal
moeten worden overgedaan
W.
anneer men in het provinciehuis en in de.
statenzaal toch graag het jaarlijkse begro
tingsdebat vroeger wil houden dan in de loop
van de maand december, is het dan per se
nodig dat tussen datum van verschijning van
de provinciebegroting en het 'grote' drie
daagse debat een periode van ongeveer drie
maanden ligt? Die vraag zou toch op z'n
minst de moeite van het bekijken waard zijn.
Met een onvolledige en vooral 'onzekere' be
groting, die gaandeweg de behandeling op
allerlei onderdelen zal moeten worden bijge
steld en aangevuld, zullen de statenleden
hun tijd wel nodig hebben. Aan de andere
kant moet het toch mogelijk zijn om de voor
behandeling en het begrotingsdebat op een
aantal punten te stroomlijnen. Enkele jaren
terug al is daarmee een bescheiden begin
gemaakt toen werd besloten de provmeiebe-
groting met langer door de zogenaamde 'af
delingen van de staten' te loodsen. De be
handeling van statenvoorstellen in de afde
lingen is een methode uit de oude doos. Offi
cieel en volgens het reglement van orde be
staat ze nog steeds, maar voor de begTOting is
dit stelsel eigenlijk zo goed als uitgeschakeld.
De 47 leden van provinciale staten worden
via loting in drie afdelingen gesplitst en elke
afdeling behandelt vóór het openbare debat
volgens het reglement van orde van provin
ciale staten de voorstellen van gedeputeer
den in besloten zitting. Toen - het is al weer
even geleden - bleek dat deze afdellngsver-
gaderingen met meer inhielden dan het op
dreunen van schriftelijke vragen die men ook
op papier kon indienen is het daar op een
gegeven moment ook maar bij gelaten
De provinciebegrotmg 1977 zoals die nu in al
haar vaagheid is ingediend toont één ding
heel duidelijk omlijnd aan. datzeaanmhoud
en kwaliteit in de komende jaren heel wat zal
moeten winnen om het belangrijkste beleids
stuk van de provincie te kunnen blijven.
KEES VAN DER MAAS.