Politie verliest steeds meer terrein aan drughandel V erhouding Duitslanden steeds slechter Zeelands provinciebegroting 1977een verhaal, te vroeg geschreven om duidelijk te kunnen zijn COMMISSARIS VAN STRATEN VAN VERDOVENDE MIDDELEN CENTRALE: Op ZATERDAG 14 AUGUSTUS 1976 Duizenden ontvluchten jaarlijks de DDR. iBonnlKuipen - Een van de weinige doorlaatposten in de stenen grens tussen Oost- en West-Berlijn bevindt zich aan de Fnednchstrasze. (Van onze correspondent BHans Amesz) ONN - Omdat het dezer da gen pree ies vij ftien j aar geleden is dat de Berlijnse Muur werd gebouwd hebben de twee grote politieke partijen van West- Duitsland een „grondwettelij ke" discussie gevoerd over de verhouding tussen de beide Duitslanden. De sociaal-democratische regerings partij SPD gaf een verklaring uit waarin staat dat ondanks de ernstige grensincidenten van met name de laatste tijd (er werd een Italiaanse vrachtwagenchauffeur door Oost- duitse grenswachten doodgeschoten) moet worden vastgehouden aan een politiek van „vreedzaam naast elkaar leven". In geen geval mag, aldus het SPD-bestuur er weer een verstarring als in de jaren vijftig ontstaan. De christen-democratische oppositie CDU-CSU verwijt de Bondsregering dat zij de ,,rode dictatuur in de DDR heeft gelegaliseerd". Uit louter bevlo genheid de zogenaamde ontspan- ningspolitiek niet te verstoren, zullen de epigonen van Brandt en Bahr al maar eenzijdige concessies blijven doen, zo heet het in de CDU- verklaringen. Willy Brandt en Egon Bahr vormden enige jaren gelden als respectievelijk Bondskanselier en mi nister met speciale opdracht ten aan zien van de ontspanningspolltlek de verpersoonlijking van de op gang ko mende ontspanningspolittek tussen West- en Oost-Duitsland De CDU-CSU staat welwillend tegen over het plan van de jonge christen democraten vrijdag een zogenaamde stertocht naar West-Berlijn te maken. Daar zullen ze protesteren tegen de Oostduitse politiek. Intussen dreigt de verhouding tus- (Van onze correspondent Theo Klein) Vorige maand vond op initiatief van de internationale politie organisatie Interpol in het Thaise plaatsje Ching Mai een conferen tie plaats waarop deskundigen van gedachten wisselden over de wijze waarop de wereldwijde smokkel van hard drugs (voorname lijk het uit opium geraffineerde heroinebeter aangepakt kan wor den. Aanleiding voor deze bijeenkomst was de gestage uitbreiding van de hard-drugsmokkel. Want alle verhoogde paraatheid van het internationale politie-apparaat. de nauwere samenwerking tussen de betrokken naties, zowel in de westerse wereld als in de oosterse landen (waar de verdovende middelen vandaan komen) ten spijt, tiert de handel welig Va, sen de Bondsrepubliek en de DDR steeds slechter te worden. Zo verweet Oost-Duitsland de Westduitse grens bewaking dat zij op 7 en 8 augustus twee mannen heeft „ondersteund" bij hun pogingen de grensafbakening kapot te maken. Via een werpanker en staaldraad hadden zij geprobeerd de stalen afrastering omver te trekken. Woordvoerder Grunewald van de Westduitse regering heeft tegen deze lezing scherp geprotesteerd Hij zei in Bonn dat Westduitse grensbewakers de twee juist op het gevaar van hun onderneming hebben gewezen, maar dat het Juridisch met mogelijk is dit soort zaken te verbieden". „Wij kun nen niemand verbieden DDR-gebied binnen te gaan", aldus Grunewald De 49-jarige Hamburgse conciërge Willy Bubbers, die op 24 juli door DDR-grenswachten werd beschoten en vervolgens naar Oost- Duitsland werd getransporteerd is inmiddels vrij gelaten. Een aanklacht tegen hem is door de Oostduitse regering ingetrok ken, waar de Bondsregering zich te vreden over heeft getoond. Bubbers was door twee schoten vrij ernstig ge wond geraakt toen hij „per ongeluk" op Oostduits gebied was gekomen. Hij herstelde in een ziekenhuis in Jena. Bubbers verklaarde dat hij destijds niet wist dat hij zich in de DDR be vond. Er staat weliswaar een metalen hek, wat iedereen kan zien. maar en kele tientallen meters daarvoor loopt de werkelijke grens. Die is aangegeven met borden. Bubbers had. zoals hij opmerkte, in zijn onschuld gedacht dat de afraste ring de feitelijke grens was. Hij was wel aangesproken door Oostduitse grens wachten en had ook nog enkele woor den met hen gewisseld maar werd niettemin beschoten Waarom dat ge beurde weet hij niet Wel zei de Ham burger dat West-Duitsland er voor moet zorgen dat de feitelijke grenso vergang beter wordt bebakend. ..Dat kan met schrikdraad net als de boeren dat doen voor hun koeien" Nederland was een van de negentien naties die in Tailand acte de presence gaven. „Niet omdat dat voor ons nou zo noodzakelijk zou zijn", licht com missaris J. van Straten, hoofd van de Verdovende Middelen Centrale van de Centrale Recherche Informatie Dienst (een afdeling van het ministe rie van justitie, die als een soort vraagbaak voor de gemeente- en rijkspolitie dient en tevens als de Ne derlandse sectie van Interpol fun geert) toe. „We hebben sinds ons be zoek van vorig jaar aan enkele Aziati sche landen al goede contacten met „de andere kant van de lijn". Maar Nederland kan op zo'n bijeenkomst gewoon niet ontbreken. Daarvoor is de rol van ons land als centraal punt in die hele handel te groot". Waarmee de positie van Nederland in het geheel duidelijk is afgebakend. Met name Amsterdam geniet nog al tijd de twijfelachtige eer een gewichtig middelpunt in de drugsmokkel te zijn Handel in verdovende middelen, voor eigen gebruik, maar ook voor door voer. In de eerste zeven maanden van dit jaar werd in ons land niet minder dan 70 kilo (prijs in straatverkoop één a twee ton per kilo) heroine onder- scherpt. In heel West-Europa was dat 350 kilo. Hoewel er vanzelfsprekend geen dui delijke cijfers over de omvang en hoe veelheid gesmokkelde waar bestaan, neemt men aan dat de aanvoer nog steeds toeneemt. Van Straten: „De hoeveelheid heroine (het voornaamste kwaad waar de politie zich op richt) die wij onderscheppen, hoeft natuurlijk op zich geen indicatie te zijn. Dat wij in '71 maar 50 gram vonden, vorig jaar 60 kilo en dit jaar tot op heden al 70 kilo. hoeft niet in te houden dat er meer ge smokkeld wordt. We zullen natuurlijk nooit weten welk deel de onderschepte waar van het totaal uitmaakt. Er zijn echter wel andere gegevens waar je uit op kimt maken of de aanvoer groot is. De prijzen bijvoorbeeld. De prijzen voor heroine zijn de laatste tijd sterk gezakt; dat is het gevolg van een groot aanbod". De laatste jaren is er ook in Nederland erg veel gedaan om de smokkelaars enigszins het hoofd te kunnen bieden. Er werden cursussen gegeven in be- strijdingsmethoden door specialisten van de Amerikaanse narcoticabriga de. waardoor het handjevol kenners dat ons land op dit gebied telde snel groeide. De nieuwbakken Neder landse experts dragen hun kennis op hun beurt weer over aan hun colle ga's. De controle aan de grenzen werd verscherpt, en in Den Haag creëerde men een uit zestien man bestaande Verdovende Middelen Centrale, die tot taak heeft niet alleen de gemeente en de rijkspolitie met kennis en ad- v ies bij te staan, maar ook de interna tionale contacten te onderhouden. Van Straten. „Wanneer je onze organi satie nu vergeHjkt met die van tien jaar geleden, dan zijn we sterk voor uitgegaan. Toen hadden de drie groot ste steden een paar man in dienst die iets van de drughandel afwisten, maar momenteel beschikken we door het hele land over een grote groep specia listen. De verbeterde organisatie heeft wel Vluchten afgeworpen". „Zo kan ik bijvoorbeeld wel stellen dat door de voorbeeldige samenwerking van marechaussee, rijkspolitie en douane op Schiphol, deze luchthaven voor de drugsmokkelaars minder aan trekkelijk is geworden. Dat blijkt on der meer uit het feit dat er nu veel meer zendingen eerst naar andere vliegvel den in Europa verstuurd worden: Pa rijs. Frankfort. Brussel, waarna ze dan overland Nederland binnenkomen. Ze riskeren liever een auto- of treinnt over de grenzen in West-Europa dan een landing op Schiphol. Wanneer er op alle luchthavens in Europa zo goed gecontroleerd werd als op Schiphol, zou dat al een hele verbetering zijn". Al deze inspanningen ten spijt verliest de politie nog steeds terrein op de in ternationale smokkelaarsbenden. Van Straten: „Dat is juist. Terrein winnen doen we zeker niet. Het is de laatste jaren alleen maar slechter geworden. En hoe het in de toekomst gaat. moe ten we maar afwachten. We doen ons best. net als onze collega's in het bui tenland, die zich ook enorm inspannen om dit kwaad te bestrijden. an Straten gelooft overigens niet dat dit kwaad ooit nog van de aard bodem geveegd kan worden. Hij ver volgt: „Het klinkt misschien defaitis tisch. maar je moet leren leven met het idee dat je een kwaad bestrijdt dat volgens mij nooit meer helemaal uit gebannen kan worden. Als politie man kun je nog zulke goede bestrij- dingsmethoden bedenken, je blijft al tijd één of twee stappen achter bij de grote smokkelbazen. Het strafbare feit moet nu eenmaal eerst gepleegd zijn voor we in kunnen grijpen". „We kennen hier de hoofden van tria des. de Chinese benden die de smokkel in verdovende middelen in handen hebben, maar net als m het Verre Oos ten blijven zij buiten schot. Die man nen zorgen ervoor dat ze dat spul zelf nooit in handen hebben. We kunnen de minder belangrijke couriers pakken, maar de mensen die de touwtjes in handen hebben zorgen er altijd voor dat er geen enkel bewijs tegen hen ge leverd kan worden. En dat is nodig om echt stappen tegen ze te kunnen on dernemen. Je vermoeden en de ge ruchten kunnen nog zo sterk zijn. op basis daarvan kun je ze niet inreke- De smokkel in heroine van het Verre Oosten naar de Westerse wereld is een monopolie van de Chinezen. Zij zijn georganiseerd in de zogenaamde tria des, van oorsprong geheime politieke genootschappen, die in de loop der ja ren echter zijn verworden tot georga niseerde smokkelaarsbenden. De be- kendsten zijn de Wo Sing Wo en de 14 K, die onder meer de hele handel in Hong Kong in handen hebben. „Groepen van die organisaties be staan ook in Amsterdam. Aan het hoofd van die organisatie stond aan vankelijk Chang Mon, die op 3 maart vorig jaar werd vermoord. Zijn opvol ger Chang Yung Muk, alias „Mao", werd op de dag af een jaar later om het leven gebracht. We weten vrij veel van die organisaties, maar de leiders van deze benden zijn tot nog toe buiten ons bereik gebleven", vertelt commissaris Van Straten met een spoor van gela tenheid in zijn stem. Eind vorig jaar maakte Van Straten deel uit van een drie man sterke Ne derlandse politiedelegatie, die in het Verre Oosten (Thailand, Singapore, Maleisië en Hong Kong) poolshoogte nam bij de wortel van al het kwaad, de papavervelden in de zogenaamde Gouden Driehoek, de streek rond het drielandenpunt van Thailand, Birma en Laos. Dat gebied leverde vorig jaar 750.000 kilo ruwe opium (gedroogd melksap van de bollen van de papa ver), waaruit morfine en in een tweede stadium heroine wordt ge maakt. Die hele produktie was bestemd voor de illegale drugmarkt. De boeren kopen hun handel aan de Chinese op kopers, die het grootste deel ervan in verschillende plaatsen in het Verre Oosten verwerken tot morfine en her oine. Van Straten: „Het beste middel tegen drughandel is natuurlijk, voorkomen dat het spul in het Verre Oosten ver bouwd kan worden en dat de mensen het hier gebruiken. Turkije is een uit stekend voorbeeld van hoe men de il legale verbouwing van papaver tegen kan gaan. „Toen we vorig jaar in Thailand waren, hebben we stomverbaasd gestaan toen een kolonel van de Thaise politie ons bloeiende papavervelden toonde in een gebied binnen de Gouden Drie hoek waar dat officieel verboden is. Het betreffende dorp maakte namelijk deel uit van een project van de Ver enigde Naties en de Thaise regering, dat tot doel heeft de boeren over te halen op andere gewassen over te gaan". „Van de driehonderd dorpen waar pa paver op de velden groeit, zijn er nu dertig onder controle. Een pril begin, wanneer je bedenkt dat de meeste opium, 500.000 van de 750.000 kilo, uit het Birmaanse deel van de Gouden Driehoek komt. Daar. en in Laos, moet de Verenigde Naties nog beginnen" Fp een enkele uitzondering na wordt de heroine per vliegtuig naar het Westen vervoerd. Tot voor kort uitsluitend door Chinese koeriers. Maar de laatste twee jaar ook meer en meer door blanken. En dat maakt de controle er niet eenvoudiger op", al dus Van Straten. Om de handel op de Europese en Amerikaanse luchtha vens onopgemerkt door de douane te krijgen, worden de meest ingenieuze middelen uitgedacht. Heroine is ge vonden in kopjes van speelgoedpop pen, in schilderijlijsten, kaarsen, kunstvoorwerpen, sinaasappelkis- ten, enzovoorts. Bovendien wordt er veel gebruik gemaakt van brieven en pakketposL In ons land komt de binnengesmok kelde heroine in handen van de geor ganiseerde Chinese misdadigers, die, het op hun beurt weer verkopen aan tussenpersonen, die of zelf handelen, of zelf verslaafd zijn en een restant doorverkopen. In deze categorieën gaat het echt om Individuele dealers; niet meer om de georganiseerde inter nationale misdaad. Dat Nederland zo in trek is gekomen als centrum van de drugsmokkel, is volgens Van Straten te verklaren door de gunstige geogra fische ligging (centraal in West- Europa). goede internationale lucht- verbindingen. grenzen die over land niet al te moeilijk te overschrijden zijn en de betrekkelijk zachte wetgeving. Dat laatste punt gaat echter verande ren. De Tweede Kamer heeft inmiddels een wetswijziging aangenomen, waarin onder meer de straf op handel in hard-drugs wordt opgeschroefd van vier naar twaalf jaar. Van Straten hoopt dat er van die strafverzwaring' een preventieve werking uit zal gaan „Als ik denk aan het arme Chineesje dat zich voor een paar duizend dollar als koerier laat gebruiken", vertelt hij, „dan geloof ik wel dat die zwaardere straf effect zal hebben. Zo'n Chinees wist dat hij vier jaar gevangenisstraf riskeerde wanneer hij in Nederland gepakt werd Hy wist ook dat die maximumstraf bijna nooit gegeven werd, en dat hij bovendien een derde van zijn staf kwijtraakte bij goed ge drag. Zo'n man, en dan bedoel ik na tuurlijk niet de grote bazen, weegt de voordelen tegen die nadelen af. Hij zal het in een Nederlandse gevangenis misschien nog wel beter hebben dan thuis. Daarom riskeert hij die paar jaar. Wanneer er echter 12 jaar gevan genisstraf dreigt, dan zal hij zich mis schien eerder bedenken voor hij met ►een zending heroine in het vliegtuig stapt". Deze partij heroine van 22 kg is na een uitgebreide speurtocht door de politie opgespoord in een woning in Amster dam. De waarde wordt geschat op 2,5 miljoen gulden. Eu -J nkele j aren achter elkaar al weer is in deze krant vastgesteld dat de brief waarmee het college van gedeputeerde staten de nieuwe provinciebegroting aanbood - en waarin een visie mocht worden verwacht op het beleid voor de komende periode - een saai. grijs, ongeïnspireerd en weinig opwindend stuk was. Over de brief bij de gisteren verschenen begroting 1977 van de provincie Zeeland moet worden gezegd d at ze op dit moment en met de nu verstrekte inhoud eigenlijk maar beter ongeschreven had kunnen blijven Dat het opnieuw een mat, klagerig en alle contro versiële zaken ontwijkend epistel zou wor den. - we hadden nauwelijks anders ver wacht Maar ditmaal is het bovendien een stuk dat wemelt van de voorbehouden, waarin de meest elementaire informatie over de financiële vooruitzichten voor het begro tingsjaar ontbreekt en waarin om de haver klap moet worden verwezen naar nadere me dedelingen en aanvullende gegevens. Zeker, de bundel begrotingsstukken en de begelei dingsbrief van gedeputeerde staten zijn op vallend vroeg. Provinciale staten hebben een vol kwartaal de tijd om de begroting door te spitten en te behandelen. Ze blijven dan zelfs nog binnen de 'officiële' termijn (15 novem- ber), die de provinciewet voor het vaststellen van het stuk voorschrijft. Maar het is vol strekt duidelijk dat de inhoud er tegen die datum heel anders zal (moeten) uitzien, dat het aantal begrotingswijzigingen enorm zal zijn, dat er heel wat papier voor dat doel zal moeten worden aangeschaft. Uit dit vooruit zicht rolt dan haast automatisch de vraag: wat is de zin van een zo onvolledige en dus voortijdige provinciebegroting og niet zo lang geleden liep het met die N, provinciebegroting heel anders. Volgens het toen geldende rooster verscheen het stuk meestal enkele weken na Prinsjesdag (de derde dinsdag in september, waarop de rege ring met de rijksbegroting en de minister van financiën met de miljoenennota komen). Uit dat jaarlijkse stuk regeringsbeleid kon het college van gs. doorgaans flink wat harde ge gevens - vooral financiële - putten voor zijn eigen beleid in Zeeland. De provinciebegro ting was zo "aardig bijgewerkt op het mo ment van verschijnen. De schriftelijke be handeling speelde zich in de maanden okto ber en november af en aan het eind van het jaar hadden provinciale staten hun drie daagse begrotingszitting. Om allerlei - op zich begrijpelijke en respec tabele - redenen is het college van gs en zijn provinciale staten van dat behandelings schema afgestapt Er waren nogal wat - zoals dat dan heet - vergadertechnische bezwaren. In de decembermaand was het voor veel pro vinciale politici steeds een passen en meten met de begrotingszitting tegen naderende feestdagen Bovendien bleek uit de praktijk dat er juist in deze periode naast de begroting een lading andere onderwerpen af te hande len was. En verder was er in het laatste kwar taal van het jaar bij het ambtelijk apparaat van de provincie nogal eens sprake van over belasting. Vandaar dat op een goed moment is besloten om de samenstelling, de verschij ning en de behandeling van de 'provinciale miljoenennota' op de kalender een stuk naar voren te halen. Voor de provinciebegroting 1977 kwam het er op neer dat ze op de griffie aan het Middelburgse Abdijplein voor de zomervakantie fijn de deur is uitgewerkt en dat gedeputeerde staten het stuk - na een gebruikelijk aantal vergaderingen - al op 2 juli jongstleden hebben vastgesteld. Uit 1 it een oogpunt van administratieve en vergaderschematische planning voortreffe lijk gedaan. Bovendien hoeven provinciale staten nu met te klagen dat hun met de be grotingsbehandeling 'te weinig tijd wordt gegund' Maar wat is de invloed van deze ruim bemeten gang van zaken op de inhoud van de begroting en de zogenaamde geleide- brief? Een kleine bloemlezing opmerkingen uit het proza van gs. - direct na 20 september aanstaande zullen wij u informeren omtrent het definitieve bedrag van de uitkering uit het provincie fonds. waarbij wij u dan tevens voorstellen doen omtrent de als gevolg daarvan in de begroting aan te brengen wijzigingen, omtrent de voor 1977 ivoor subsidiëring van de waterschappen) ter beschikking komende bedragen is ons thans nog niets bekend; - zodra wij de begroting 1977 van de NV PZEM ontvangen hebben hopen wij om trent het onderdeel elektriciteits- en gas- voorziening nadere mededelingen te kun nen doen; - de mate waarin de culturele uitwisseling met Antwerpen en Oost-Vlaanderen kan' worden geïntensiveerd hangt mede af van de uitkering uit het provinciefonds. en verder: - de ontwikkelingen met betrekking tot Smit Bolnes BV te Zierikzee blijven wij nauwlettend volgen". De begroting 1977 is met dit soort twijfelge- baren en onzekerheden doorspekt. Overal verwijzingen naar gegevens met meer hou vast op een later moment. De actualiteit is volkomen zoek. Het gaat om een verhaal dat veel te vroeg is geschreven om duidelijk te kunnen zijn. Daardoor heeft de provinciebegroting-1977 meer het karakter van een jaarverslag dan van een beleidsvisie voor volgend jaar uit. de huidige zittingspe riode. Na I a lezing van het pakket stukken datje uit het provinciehuis bereikt blijf je zitten met de vraag of het eigenlijk wel zo'n verstandig be sluit is geweest om de hele begrotingsproce dure te vervroegen. Afgaande op alle onze kerheden, onduidelijkheden en omstandig geëxcuseerde voorbehouden in het nu ver schenen stuk ziet het er naar uit dat het amb telijk apparaat van de provincie voor de begroting-1977 een tweede keer in actie zal moeten komen En wat dan nog het admini stratief voordeel van deze nieuwe procedure is laat zich moeilijk raden. Hoe sterk de uitkering uit het provinciefonds voor het komende jaar - de belangrijkste fi nanciële voeding van het provinciaal be stuursapparaat uit de rijkskas dus- de speel ruimte van de provincie in haar begroting- 1977 beheerst, zetten gs. in hun brief aan de staten omstandig uiteen. Ze zeggen dat ze het onverantwoord vinden om een aantal uitgaven voor de uitvoering van het provin ciale takenpakket in de begroting op te ne men. zolang in geen enkel opzicht zekerheid bestaat dat daarvoor de benodigde geldmid delen op tafel zullen komen. Het Zeeuwse col lege van gedeputeerden komt met gedachten - niet geheel nieuw overigens - over een be leidsplan voor een periode van vijfjaar In zo'n totaalplan met het oog op alle (ook ver schillende nieuwe) taken die in de toekomst aan de provincies zullen toevallen kan dan overeen langere periode worden aangegeven welke middelen, welke personeelsuitbrei dingen en welk tempo nodig en haalbaar is om de zaken evenwichtig te kunnen aanpak ken en hoe dat uiteindelijk allemaal moet worden betaald. Gs. vinden - en daarover zijn in breder verband ook al adviezen uitge bracht - dat voor de uitvoering van zo'n be leidsplan voor een langere periode dan één Jaar ook meerjarenbegrotingen nodig zijn. Dat alles om het beleid in de toekomst een betere grondslag te geven dan tot nu toe mo gelijk is gebleken. Ma, -aar op het ogenblik heeft men aan de Middelburgse Abdij nog steeds en in alle scherpte te maken met de middelen die het rijk de provincies toebedeelt op basis van de grote Haagse begroting voor 1977 die in het Catshuis ook nog steeds met helemaal rond is. Zolang de Zeeuwse provinciale bestuur ders de hoogte van die jaarlijkse uitkering niet goed kennen - ze geven toe dat die voor hen nog helemaal in de lucht hangt - is de derde dinsdag van september dus eigenlijk de pasdatum waarop voor de provinciebe groting 1977 werkelijk iets zinnigs kan wor den ingevuld. Juist daarom lijkt met een po ging om nu al, royaal voor Prinsjesdag, een begroting en een beleidsstuk op tafel te bren gen veel onvolledig en dus overbodig werk verricht. Werk dat voor een groot deel zal moeten worden overgedaan W. anneer men in het provinciehuis en in de. statenzaal toch graag het jaarlijkse begro tingsdebat vroeger wil houden dan in de loop van de maand december, is het dan per se nodig dat tussen datum van verschijning van de provinciebegroting en het 'grote' drie daagse debat een periode van ongeveer drie maanden ligt? Die vraag zou toch op z'n minst de moeite van het bekijken waard zijn. Met een onvolledige en vooral 'onzekere' be groting, die gaandeweg de behandeling op allerlei onderdelen zal moeten worden bijge steld en aangevuld, zullen de statenleden hun tijd wel nodig hebben. Aan de andere kant moet het toch mogelijk zijn om de voor behandeling en het begrotingsdebat op een aantal punten te stroomlijnen. Enkele jaren terug al is daarmee een bescheiden begin gemaakt toen werd besloten de provmeiebe- groting met langer door de zogenaamde 'af delingen van de staten' te loodsen. De be handeling van statenvoorstellen in de afde lingen is een methode uit de oude doos. Offi cieel en volgens het reglement van orde be staat ze nog steeds, maar voor de begTOting is dit stelsel eigenlijk zo goed als uitgeschakeld. De 47 leden van provinciale staten worden via loting in drie afdelingen gesplitst en elke afdeling behandelt vóór het openbare debat volgens het reglement van orde van provin ciale staten de voorstellen van gedeputeer den in besloten zitting. Toen - het is al weer even geleden - bleek dat deze afdellngsver- gaderingen met meer inhielden dan het op dreunen van schriftelijke vragen die men ook op papier kon indienen is het daar op een gegeven moment ook maar bij gelaten De provinciebegrotmg 1977 zoals die nu in al haar vaagheid is ingediend toont één ding heel duidelijk omlijnd aan. datzeaanmhoud en kwaliteit in de komende jaren heel wat zal moeten winnen om het belangrijkste beleids stuk van de provincie te kunnen blijven. KEES VAN DER MAAS.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 4