COMMUNICEER OF IK SCHIET Het Parijse centrum Beaubourg: GEMISTE KANSEN m fiyi m o O O O m s m. i •A) m m m m 'BIJ DE VOLGENDE ZET WORDT DE KONING GEDEKT...' A A l Lavinthal-signaal ZATERDAG 14 AUGUSTUS 1976 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT (Van onze correspondent Rudolf Bakker) PARIJS - Op een paar honderd meter van de N otre Dame nadert een soort olieraffinaderij zijn voltooiing die de naam draagt van Georges Pompidou, de vorige president van de Franse repu bliek. Als deze blauw-groen-rood gekleurde machine na veel uit stel ten slotte in januari opengaat, kan men kennis maken met een van de raarste produkten van de internationale architectuur sinds jaren. In Parijs dient men terug te gaan tot de bouw van de Eifeltoren in 1889 om te stuiten op zoveel verbazing, opwinding, afgrijzen, wanhoop en verwondering. 'erzekertmen Georges Pompidou, als vazal van de Rothschilds, als eerste minister later en ten slotte als president van de re publiek, was ondanks zijn veelver- kochte bloemlezing uit de Franse poë zie allerminst een cultureel revolutio nair of zelfs maar een bohemien, hoe wel hij zich gaarne inliet met de artis tieke chique van het moment. Zijn plan voor een allesomvattend cultu reel centrum, dat alle musea in de we reld diende te overtreffen, kan er in zijn stoutste fantasieën dan ook niet uitge zien hebben als het project dat uit 681 inzendingen door een internationale jury i waaronder onze eigen oud- stedelijkdirecteur Sandberg) werd be kroond En wie hem die eer toch toe kent. beticht hem in dezelfde adem tocht van slechte smaak. De Italiaan Renzo Piano en de En gelsman Richard Rogers wonnen de race met „hun machine om te commu niceren", te bouwen op de plaats waar nog pas in 1984 de pest uitbrak, en waar de angstige Parijse gemeente raad toen meteen maar alle huizen met de grond gelijk liet maken. Met de hand boven de ogen kan men vanuit dit ruim 40 jaar oude gat dat andere gat zien, dat werd geslagen na de ontmanteling van de Parijse Hal len. Het ene gat heeft echter mets met het andere te makenz om strijd Voetbalveld Het centrum-Pompidou is nu zover klaar dat men zijn conclusies kan trekken. Een gebouw in de overgele verde betekenis van het woord is het zeker niet, en men-moet het werkelijk eerst gezien hebben om het te geloven Dit centrum-Pompidou - dat al gauw centrum-Beaubourg zal heten naar het „plateau" waarop het is gebouwd, zodra men van de politiek en de kro kodillentranen om een verscheiden staatshoofd genoeg heeft - is met meer of minder dan de hoogst moderne ma chinerie die men in het soort van mo dem theater aantreft waar men met de techniek eerder goede sier maakt dan haar weg te moffelen achter de rode pluche Vijf etages, ieder ter grootte van een dubbel voetbalveld, zijn opgehangen aan een staalconstructie die buiten de „voorgevel" en de „achtergevel" deel uitmaakt van de uitdagende uitwen dige sculptuur. De voorgevel wordt van linksonder tot rechtsboven door broken door een systeem van knalrood geverfde roltrappen, waarover mensen zonder hoogtevrees als langpotige muggen in een terrarium naar boven zullen schuiven. Even knalrood geverf de liften schieten langs de voorgevel omhoog en omlaag met het doel niet alleen om de „communicanten" te vervoeren, waar vooral ook om de beoogde levendigheid te bereiken waarmee Piano en Rogers in alle hoe ken en gaten van hun constructie voortdurend schermen. Ook hier dringt zich de vergelijking met mo dem toneel op. waarde toeschouwer in de rol van medespeler wordt gedron gen zonder dat dit hem overigens gra tis toegang tot de voorstelling ver schaft. Aan de voorkant van hetgebouw loopt langzaam glooiend een ..piazza (waarom geen placé) af, waarop kinde ren zullen „moeten" spelen, waar van stal te halen oude draaimolens met paarden komen en waar tafeltjes en stoeltjes zullen staan als er geen an dere dingen gebeuren die alleen via de hogere algebra kunnen worden uitge legd Ook dit schijnbaar simpele plein is geheel doorschoten met goten, bui zen. draden en schakelsystemen - net als de dubbele voetbalvelden -.zodat men er op ieder gewenst moment van alles van zal kunnen maken Het grote voordeel van het plan van Piano en Rogers (en daarom werd het onder meer aangenomen) was. dat het de minste ruimte vulde van het ga t dat men groef om er de pest in te laten vallen Er is nu immers een grote ruimte over, waarachter de bestaande, meestal 17c-eeuwse. gevels bijzonder mooi uitkomen Vervallen gevels wor den in één moeite door hersteld. Voor het eerst is nu ook een deel van de zijgevel zichtbaar van de gotische Saint-Merri. na de afbraak van enige bouwwerken op de plaats waar ook weer kinderen als decor zullen moeten dienen Onder deze speelplaats groeit het akoestische centrum, genoemd naar. en te leiden door Pierre Boulez. die niet alleen Wagner dirigeert in Bayreuth. maar ook componeert en een expert is op het gebied van de elektronische muziek. Informatie De verhitte discussie over het centrum Beaubourg-alias-Pompidou valt in tal van onderdelen uiteen Allereerst kan men zich opwinden over het gebouw, maar omdat het minder gebouw dan idee is. valt men dan al meteen in de kuil van het volgende onoplosbare probleem: hoe vindt de communicatie tussen mensen het beste plaats. Het staat wel vast dat gebouwen van een omvang en met een lange voorge schiedenis als het centrum- Beaubourg in hun filosofie dikwijls al achterhaald zijn wanneer ze eenmaal staan. Wat de communicatie betreft, daar komt men ook steeds meer na aanvankelijke misstappen, tot de ze kerheid dat de mogelijkheid tot com municeren afneemt met de snelheid waarmee hel aantal communicanten toeneemt. En het is een oude zeker heid dat men nergens meer alleen is dan te midden van een massa Toch komen Piano en Rogers er rond voor uit dat hun project gedacht is voor de „post-industrièle periode, waarin men spreekt van het computer-, van het programmermgs- tijdperk. waarin de rationalistische mens allereerst uit is op zoveel moge lijk informatie". Op een steenworp van het Palais Chaillol (met het terras waar men zich zo fotogeniek met de Eifeltoren op de achtergrond kan laten kieken» bevin den zich twee musea voor de „happy few" Het zijn het museum voor de moderne kunst van de stad Parijs en het. museum voor moderne kunst (kort en goed) dat aan de slaat behoort Dit laatste museum stamt van de wereldtentoonstelling van 19J7. Hel gebouw is provisorisch het bestaat voornamelijk uil hout. staat volgens de experts op instorten en herbergt een goed deel van de vracht aan moderne kunst zoals iedereen die van reproducties kent: Picasso. Bra- que. Leger. Matisse en wie daar nog meer zijn In het centrum Beaubourg zijn nu twee en een halve etage - dat zijn dus vijf voetbalvelden - gereserveerd voor de verzameling in heimuseum voorde moderne kunst dat op instorten staat. Nu bestaat de verzameling in het mu seum voor moderne kunst dat op in storten staat, voornamelijk uit schen kingen De toestemming van de erfgenamen- schenkers levert nu herhaaldelijk pro blemen op. Sommigen willen hun ei gen zaal met naambord niet kwijt <en die krijgen ze in het centrum- Beaubourg niet) Anderen weer hiel den niet van meneer Pompidou en wil len nu met dat dc naam van hun erfla ter aan die van deze politicus verbon den wordt Weer anderen stemmen niet m met de grondgedachte van het revolutionaire anti-museum. In de Franse pers laait de woede over het hele project hoog op Een aanzien lijk blad als Le Monde is nu boos over de verhuizing naar Beaubourg. nadat men enige jaren geleden boos was over de toestand in het museumgebouw uit '87. De linkse Nouvel Observateur ver telt vol leedvermaak dat de weduwe Pompidou in persoonlijke brieven „uit naam van haar man de schenkers dankt die hel goedvinden dat hun erf goed deel van de verhuizing uitmaakt En ook Le Monde suggereert dat het wel heel toevallig Ls dat juist nu de Parijse brandweer aan het museum van moderne kunst heeft laten weten datheteebouwniet langer meer veilig is voor het publiek en voor de koste lijke inhoud Zit mevrouw Pompidou daar achter die een medeplichtige heeft in de huidige premier Chirac, die eens een van de getrouwe hardlopers onder het presidentiële bewind van haar man was"> Het laatste woord is over dit complex van vragen nog lang niet gesproken. Ze bewijzen dat er nog heel wat zal moeten gebeuren voor iedereen ervan doordrongen is waar het Piano en Ro gers in hun centrum om gaat: „com municeer of ik schiet!" Maquette van het communicatiecen- trum Beaubourg dammen/1, anderson Reeds na een drietal ronden in de strijd om het wereldkampioen schap dammen viel duidelijk een scheiding tussen de schapen en de bokken te bespeuren. Overigens meteen al in de eerste ronde enkele kleine sensaties. Delhom beging een enorme blunder (zenuwen tegen Wiersma, die zodoende aan 1 minuut speeltijd genoeg had. Gen- dlerman. die over de nodige aan leg blijkt te beschikken, miste de kans van zijn leven door een win nende combinatie tegen Verpoest over het hoofd te zien. Bij Clerc ontbrak net dat tikje genialiteit om een combinatie in de stand te vlech ten, zo verrassend, dat Hisard wel licht het nakijken had gehad. Uit laatstgenoemde partij blijkt, dat Clerc zijn handen vol had aan de Fransman, die dan ook niet voor niets bij de koplopers behoorde. Delhom - Wiersma 0-2 1.32-28 18-23 2.38-32 17-21 3.31-27 11- 174.43-38 21-265.37-3126x37 6.42x31 23-29 7. 34x23 17-22. Tijd: Wit 0.10. Zwart 0.01 Gendlerman - Verpoest 0-2 I.32-28 19-23; 2 28x19 14x23; 3. 37-32 10-14; 4. 35-30 20-25: 5. 33-29 14-19: 6 40-35 5-10: 7 41-37 17-22; 8. 31-27 22x31: 9. 36x27 11-17; 10. 30-24 19x30. II. 35x24 6-11, 12. 38-33 17-21; 13. 44- 40 21-26; 14. 43-38 11-17: 15. 48-43 17- 21. 16. 50-44 12-17; 17. 40-35 7-11: 18. 44-40 2-7, 19. 46-41 8-12; 20. 49-44 3-8. 21. 35-30 1-6; 22. 40-35 17-22: 23. 44-40 22x31, 24. 32-28 23x32 25. 38x36 21- 27; 26. 43-38 16-21; 27. 24-19 13x24; 28. 30x19 18-22; 29 29-24 12-18; 30. 34-29 9-13:31.39-34 7-12; 32 36-3127x36.33. 37-32 4-9; 34. 35-30 9-14: 35. 40-35 14x23 Verpoest man i§ H In deze 9-14 nog Gendlerman stand trachtte zwart door een tweede schijf winst aan zijn collectie toe te voegen. Gelukkig voor hem. maar helaas voor wit bleef de volgende zevenklapper combinatie onuitgevoerd. Gendler man zou hiermee de held van de dag zijn geweest 35 29-23 18x20; 36 30-24 en hoe zwart nu ook slaat steeds volgt 34-30 met de rondslag over 7 schijven naar veld 9 Clerc - Hisard 1-1 1. 31-27 19-23, 2. 33-28 17-22; 3. 28x17 11x31; 4. 36x27 6-11, 5. 39-33 11-17 6 44-39 7-11; 7. 41-36 1-6; 8 33-28 2-7; 9 28x19 14x23; 10. 39-33 10-14; 11 34-30 14-19:12.30-2517-22: 13.25x14 22x31. 14.36x279x20; 15 35-305-10:16.30-25 10-14: 17. 43-39 11-17; 18 46-41 17-22; 19. 41-36 22x31: 20. 36x27 7-11: 21. 47- 41 4-9: 22. 41-36 11-17: 23. 37-31 20-24. 24. 50-44 17-21 25 31-26 14-20: 26. 25x14 9x20:27.26x17 12x21. 28.33-28 21-26; 29. 36-31 26x37; 30. 42x31 8-12. 31.31-266-11.32.39-33 11-17: 33.44-39 3-8; 34.48-42 24-30:35.42-37 30-35. 36. 49-43 35x44. 37. 39x50 20-24. 38. 43-39 24-30; 39.28-22 17x28:40.33x22 12-17; 41 22x11 16x7:42 26-218-12:43.38-33 15-20; 44 45-40 20-25: 45. 40-34 19-24; 46 21-17 12x21: 47. 27x16 18-22; 48. 37-31 13-18: 49. 32-27 30-35. 50. 31-26 22x31: 51. 26x37 35-40: 52. 34x45 23- 29; 53. 45-4029x38. 54 40-34 18-22: 55. 50-44 22-28: 56 44-40 28-32. 57. 37x28 38-42, 58. 39-33 24-30; 59. 40-35 30x39. 60. 33x44 42-47; 61. 28-23 47-24; 62. 44-39 24-2; 63. 39-34 2-13; 64. 34-29 Zie diagram. Stand na 33. 3-8 In deze stand had wit moeten spelen 49-43 Indien zwart dan met. 24-30 had vervolgd, zoals ook in de partij gebeurde, dan was de volgende com binatie mogelijk geweest. Overigens was 49-43 positioneel ook beter ge weest dan 48-42. 49-43! 24-30?: 28-22 17x37; 33-28 23x21; 26x1712x21; 38-3237x28; 39-33 28x39; 43x3 Hisard schaken/c. jansen Als men wil leren schaken, moet men dit zeker niet doen aan de hand van Gaade's spelletjes- en spelenboek Wat daar over schaken in staat doet ïemanddeharentenbergerijzen Ont stellend. Het gaat nog enigszins, als de schrijfster iRuth Dixi de spelre gels uitlegt, hoewel daar toch min stens twee blunders mstaan "Bij de lange rokade komt de koning op bl en de toren op cl'. Iedere pionnendi- plomabezitter weet beter.-En dan: 'Wanneer het spel er zo voorstaat dat dc koning op elk veld waar hij heen kan gaan. schaak zal staan, dan ishet 'pat' en het spel heet dan 'remise'. Volgens deze regel kan het spel dus al remise zijn, nog voor het nauwelijks begonnen is1 We gaan verder „Een schaak moet met de uitroep 'schaak' aangekondigd worden Wanneer de tegenstander nagelaten heeft hem schaak aan te kondigen, dan behoeft hij er zich ook geen zor gen over to maken De koning wordt nooit geslagen, maar alleen schaak mat verklaard En daarmee is het spel afgelopen Het is werkelijk bijzonder grappig „De spelers zetten om de beurt hun stukken In het algemeen opent men met de pion die voor de koning staat. Men laat hem twee velden opschui ven en daarna schuift men de pion voor de koningin een plaats op. Bij de volgende zet wordt de koning ge dekt" Dit laatste is niet alleen biologisch een onmogelijkheid, maar het past wel in de subtiele openingsstrategie, die de schrijfster ons uit de doeken doet. Zij geeft ons ook nog een hele boel andere zeer nuttige wenken. Zeer goed is de volgende: „Een be dachtzame speler zal eerder gebruik maken van pionnen om mat te zetten dan van de stukken die door de tegenstander het meest worden ge vreesd. Hij probeert de aandacht van de tegenstander bij de laatste beslis sende zetten eventueel zelfs af te lei den. opdat zijn slag des te meer kans van slagen zal hebben" Een kop koffie of zo over het bord kieperen is een zeer probaat middel. Materialistisch is de schrijfster met en dat is dan in elk geval meegeno men in deze droevige tijden van gees telijk verval. Ze raadt de spelers aan in het begin niet teveel stukken van de tegenstander te nemen. Boven dien: „Men moet er altijd op letten, dat de eigen stukken zich niet te veel opeenhopen. omdat ze elkaar dan hinderen. Als zo n opstopping niet anders is op te lossen, kan men beter een paar stukken laten slaan om ruimte te krijgen". Een uitspraak, waar Nimzowitch de tranen van in zijn ogen zoj hebben gekregen. Men vraagt zich vertwijfeld af, of de schrijfster nu weggeven of afruilen aanbeveelt. We zullen maar aannemen, dat de schrijfster een beetje in de war is ge- weest en het schaakspel verward heeft met een ander spelletje. Dat het schaken te moeilijk zou zijn voor vrouwen is toch onzin Trouwens, ook de dammers komen er in het boek niet goed af. Daar wordt 'bla zen' nog als reglementair be schouwd. Genoeg over Gaade's speuetjesooek. Er is al genoeg ellende in de wereld Het volgende probleem is zeker ge schikt om het gemoed wat op te vro lijken. Zie diagram 1. Mat in 7 zetten. Voor de partijspeler een stelling om kippevel van te krij- Diagram 1. Armengol Diagram 2. Meyer a ■I! s l X X a i a 4 x 4 SiX i x 4 X 4 i a 2 2 1 X i i y •r i y I sen. Na uren. dagen, weken Dan verdwijnt de eetlust, het sjagrijn sluiptbinnen Het is niet onmogelijk, dat naar aanleiding van het volgende probleem dergelijke moeilijkheden ontstaan. Het risico zit er in, want het is een zeer lastig probleem. Oplos singen kunnen ingezonden worden naar Vroonlandseweg 12 Kapelle. Niet alleen de sleutelzet, maar de hele oplossing. Eichstadt 1876. gen. De koning als konijn in een drijf jacht. l.Lb4:+ Kb2: 2.Lc3- Kc2: 3.Ld4:^ Kd2: 4.Le3+ Ke2 5.Lf4 Kf2 6.Lg3- Kg2: 7.Tc2 trinat. In Gaade's spelletjesboek itoch nog even) komt herhaling van zetten als remisemogelijkheid niet voor Zeker wegens ruimtegebrek- Schaakhumo- nsten hebben dat niet vergeten, zoals uit het volgende probleem mag blijken. Een zeldzaam effectief gallo perend paardenduo. We hoeven alleen de witte zetten te geven. Zwart heeft geen keus: l.Pb5+ 2.Pb4T 3.Pc3+ 4.Pd3t 5.Pe4* 6.Pe5+ 7.PR3- 8.Pg4ï9.Pf5ï 10,Pe5? ll.Pe?^ 12.PD7T 13.Pc8 14.Pb8" 15.Pa7- 16.PaA" 17.Pb5- 18.Pb4' Enzovoort, enzovoort Schaken is ook een wreed spel. Zo gewonnen, zo verloren. Van de nuk ken van Caissa heeft de probleemop losser wel iets minder te duchten dan de partijspeler, maar toch Als je een probleem maar niet kunt oplos- I X 4 a S3 4 X X 11 -Sr -z.' 1 x. Mat in vijf zetten 1 Wit: Kc6 Tf6 LE Pc5 Pe4 pion b2 Zwart: Ke5 Ld8 Pb6 pionnen op a2 a7 g2 g4 en h2 bridge t. schipperheyn De Amerikaan Lavinthal isuitvindervan hetnaar hem genoemde kleur-preferentiesignaal. Mei behulp van het Lavinthal-signaal kan een speler zijn partner duidelijk maken welke kleur hij moet naspelen. Met een lage kaart wordt ge vraagd naar de laagste van de twee. buiten de troefkleur, overblijvende kleuren. Met een hoge kaart verzoekt hij de partner de hoogste van deze kleuren te spelen. Een voorbeeld kan dit verdui delijken. Oost gever. oost-west kwetsbaar: Sch V 7 5 Ha V 10 6 5 3 Ru 6 KI B 8 3 2 Sch A H 10 8 6 2 Ha A E Ru 9 4 KI V6 Sch B 9 3 Ha H 4 Ru H V 10 7 KI H 10 7 4 Sch 4 Ha 9 8 7 Ru A B 8 5 3 2 KI A9 5 Oostrwest speelden 4 Sch. na een tussenbod van zuid in ruiten. Noord kwam uit met Ru 6. .Alhoewel west Ru 9 bijspeelde. het zuid zich niet misleiden. Hij vervolgde, volgens Lavinthal. met Ru 2. Schop pen is troef, harten en klaveren zijn de overblij vende kleuren. Met Ru 2 verzocht hij de partner te vervolgen met de laagste van deze kleuren, klave ren. Noord troefde, speelde klaveren na en maakte later nog Sch V. Het Lavinthal-signaal moet uiteraard zinvol zijn. Men behoeft niet te signaleren indien men zeker weet dat de partner niet aan slag komt. In een viertallenwedstrijd kwam onlangs het vol gende spel voor: Oost gever, oost-west kwetsbaar: Sch 9 8 7 3 2 Ha 6 4 Ru B 10 8 6 5 KI 10 Sch H 10 5 Ha B 3 Ru A V 2 KI H V 8 6 5 Sch V B 4 Ha A H 10 9 8 5 Ru H 9 KI 7 2 Sch A 6 Ha V7 2 Ru 7 4 3 KI A B 9 4 3 Oost opende met 1 KI. west 2 Ha. oost 3 SA. west 4 Ha, rondgepast. Noord startte met KI 10 en troefde vervolgens een klaveren in. Zuid had rijnpartner KI B laten troeven, een verzoek om de hoogste kleur, schoppen, na te spelen. Aldus geschiedde. Zuid kwam aan slag met Sch A en speelde opnieuw kla veren West troefde voor met de tien Noord kon niet overtroeven, waarmee de snit op Ha V was gemar keerd De zuid aan de andere tafel deed het, na een identiek begin slimmer Hij realiseerderich dat west over een goede hartenkleur moest beschikken en ongetwijfeld hoog zou voortroeven Hij had verder geen illusies buiten Ha V nog een slag te maken. Hij speelde in de tweede slag KI 3. daarmee noord ver zoekend ruiten na te spelen West nam op tafel en had nu de keusuit twee speelwijzen Hij kon snijden op Ha V. maar aangezien noord éénmaal had ge troefd, konden de overgebleven troeven ook twee twee zitten Hij sloeg aas en heer en gingéén down. De tong is een typische platvis, die over de gehele wereld zo'n 37 soorten telt. De tong wordt door vele lekkerbekken als de beste vis beschouwd. In de hotels en restaurants kent men de aantrekkelijke menu's van tong-Picasso en tong-Hawaï. Voor de hengelaars is de tong inde regel de grote onbekende. Als er over vissen gepraat wordt, hoor je nogal eens de opmerking zo van: ik heb vele soorten vis gevangen, behalve tong. Als je dan informeert of zo'n hengelaar ook wel eens s'avonds laat of s'nacbts heeft gevist, krijg je een ontkennend ant woord. De tong is een nachtdier, dat overwegend s'nachtsop voedsel jaagt Het voedsel van de long bestaat uitsluitend uit bodemdieren zoals, borstel wormen. dunschalige schelpdieren, kreeftachtigen. zandspiering en grondels. Bij troebel water of een donkere lucht kan ook overdag nog wel eens tong gevangen worden In de regel is de vangst van de Long bij daglicht een toevalstreffer. De tong graaft zich overdag in het zand in. De tong is voor de Nederlandse beroepsvissers een uiterst belangrijke visse rij geworden. De tongvissenj concentreert zich in de Noordzee en de Golf van Biscaje. De Nederlandse schepen nemen meer dan 80 van de Noordzee tong voor hun rekening, wat gelijk is aan de helft van de wereldaanvoer Dit is o a. mogelijk geweest door een uitbreiding van de Nederlandse kottervloot in zowel aantal als in motorvermogen Door middel van deze krachtige motoren zijn de kotters in staat om met de boomkorren (voorzien van kettingen of wekkers) de zeebodem om te ploegen en de tong van onder het zand te jagen. De gevolgen van deze gang van zaken is dat de Noordzeetong overbevist is. Door internatio nale vangstbeperking of voor de vissers onplezierige quoteringen tracht mende tongstand weer op le vijzelen Dit herstel kan vele jaren duren en een sterke jaarklasse zou hieraan veel goed kunnen doen. Iets anders is het meenemen van ondermaatse tongetjes waaraan zowel sport als be roep zich schuldig maakt Het aantal ondermaatse tongetjes dat de sportvissers meenemen valt echter te verwaarlozen tegen het aantal dat de beroepsvissers mee nemen voor familie en kennissen Met de heden daagse sorteermethodes zou het geen probleem rijn de tongetjes weer te dumpen. Het omploegen van de zeebodem met kornetten heeft ook een positief punt opgeleverd. Na 1960 is de tong sneller gaan groeien De oorzaak van deze snellere groei is wellicht het grotere voedselaanbod als gevolg van deze omploeging van de zeebodem Tevens is het aantal eieren per vrouwelijke tong sterk gestegen Een geslachtsrijpe tong van 3 jaar kan 60 000 eieren produceren, terwijl een tienjarige tóng meer dan Vijfmaal zoveel eieren kan leveren n.l ruim 300.000. De paaitijd is maart-mei. Er wordt gepaaid in ondiepe kustwateren, Ooslerscheldeen Waddenzee De tonglarfjes zijn bestand tegen bacteriën die ziekten veroorzaken en pa rasieten Dit is er wellicht de oorzaak van dat de tong op het Grevelinger. Meer voortteelt. Net als andere soorten platvis weten de meeste tongen zich aan te passen aan de kleur van het stukje zeebodem waar ze toevallig op liggen. Ze zien kans om de omtrek van hun lichaam te verdoezelen De tong is voorzien van een zwarte vlek op de borstvin die vermoedelijk een belangrijke bescherming voor de tong is tegen eventuele aanvallers. De giftige pie terman is n.L ook voorzien van een zwarte vlek op zijn rugvin De pieter man graaft zich in het zand in en bij het naderen van een vijand zet hij die vin omhoog. De tong doet hetzelfde met dien verstande dat hij zijn borstvin omhoog zet. Waarschijnlijk verkrijgt dit voor de tong het gun stig effect dal hij vooreen pieterman wordt aangezien De volgende keer meer over de tong en dan iets meer over de wijze om ze aan uw ,.w..0wi tv vangen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 19