In paleis Het Loo keert oude luister terug Schrijversavond in Kunstenaarscentrum NIEUWE DICHTBUNDELS "t Lijkt wel een marathon Van Ellen Warmond, Chr. J. van Geel, Hans Tentije, Hans Koetsier en K Schippers ZATERDAG 14 AUGUSTUS 1976 zaterdagkrant 17 m m «>"-• s,; a I I m, mt Miantuiwaigiw r? An f «simiv r Hiet alleen de gevels van het voorfront zullen in de komende jaren een facelift krijgen, maar ook het voorplein wordt aantrekkelijker. Daar worden beelden geplaatst, die in de op de achtertuin geworpen grond zijn teruggevonden. let is al even na middernacht als de laatste deelnemer zijn bijdrage voor leest, Bijna vier uur zijn dan verstre ken met poëzie en proza. Een onge bruikelijke tijdspassering, ,,'t Lijkt wel een marathon verzucht organi sator Ton van Kraav. Het is evenwel niets anders dan een schrijversavond in het Zeeuws Kunstenaarscentrum. I)c vijfde al Lange Noordstraat 59 m Middelburg een onopvallend pand Van een eindje lijkt hetnogeen winkel Vroeger kon je er lampekappen kopen. Tegenwoordig wordt er kunst bedreven En niet zo lichtvaardig ook De ene expositie na de andere en daar tussendoor de schnjversavonden De grote winkelruit geeft zicht op een klein zaaltje, waarin een groot aantal klapstoelen de ruimte vult. Aan de wand en voor het raam herinnert ke ramiek aan een lopende tentoonstel ling Op de klapstoeltjes wacht een groeiend gezelschap Indegangworste- len de bovenburen met de verhuizing. Eenmaal binnen zit ik naast een meisje dat Steinbeck's 'The Pearl' leest Ze heeft verder nergens aan dacht voor, het boek heeft haar volle dig in de ban Die zal straks zeker boeiend werk brengen, denk ik arge loos. Geboeid wacht ik af. Aan de andere kant staart een jonge man oneindig voor zich uit. Een echte dichtersblik. vol onvervuld verlangen. Hoewel, hij heeft een slaapzak bij zich. Je weet het nooit in deze zomermaan den- Misschien ishet gewooneen toerist die zich vergist heeft Als alle klapstoeltjes een eigenaar hebben - het kon eigenlijk net zo goed een vergadering van een politieke par tij zijn - opent Ton van Kraay de avond. Hij noemt het plezierig dat er 'weer zo'n massa liefhebbers van poë zie en proza zijn. Achter zijn rug gaat de verhuizing onafgebroken voort Men stoort zich er niet aan in het kleine zaaltje Uitgetild boven de ba naliteit van alle dag zie je dat niet eens. Ik word zo langzamerhand nieuwsgierig Eerst echter nog de spel regels. Er blijkt een beperkte leestijd te zijn. Door het grote aantal deelne mers krijgt een ieder maar vijf minu ten en wie met de boot of de trein mee moet gaat voor In de kunst krijgt het openbaar vervoer nog voorrang "Probeer het binnen de vijf minuten te houden", dringt Ton van Kraay aan. Voor de nieuwkomers geeft hij nog een korte uitleg: "Het is hier geen avond voor coryfeeën, maar het is bedoeld om op den duur een be paald klimaat te scheppen waar de poëzie en de proza welig tieren", no teer ik. Later legt Ton van Kraay me uit dat de schrijversavonden bedoeld zijn om de toch grote groep beoefenaars van poë zie en proza een plaats te bieden, waar ze hun werk ongedwongen naar voren kunnen brengen. In een sfeer waar ie dereen zich op zijn gemak voelt. Die sfeer is er duidelijk in het kleine zaaltje Als de avond eindelijk begint, blijkt de jongen naast me toch geen loenst, maar een heuse dichter Hij leest enkele verzen "Dan weten jullie wat ik de laatste maanden gedacht heb legt hij uit. In de gang zien we ondertussen een bed voorbijtrekken Melancholiek klinkt het dan uit de mond van de dichter: Wanneer de volle maan opkom t is er de belofte van een serene nacht. „Eén regel blijft me bij, 'De nacht is mijn beste vriendin'. Als ik na middernacht naar huis keer, komt die regel steeds boven. 'De nacht is mijn beste vriendin'. Ik denk daar heel anders over. maar tenslotte ben ik geen dichter Na deze eerste gedichten rolt een zee van woorden over me heen. Het kost moeite om geboeid te blijven. Veel is loodzwaar, aangezet en gekunsteld met een taalgebruik dat meer krom dan recht is. Een enkeling biedt meer, wordt ook direct verstaan en oogst ap plaus. De dichters-er zijn maar weinig proza schrijvers - vormen een boelend gezel schap. Veel jongeren, maar ook enkele zeer ouderen. Alleen in de manier van werken is er al een grote verscheiden heid Sommigen hebben hun teksten keurig uitgetypt, anderen met meer gevoel voorstijl hanteren nog het pot lood of vulpen Behalve die ene jon gen. Uit een plastic zakje diept hij een stapel verfrommelde, met balpen be schreven. vellen op. strijkt verdwaasd door z'n haar en weet dan nog niet waar hij moet beginnen. Het doet inte ressant aan. wat je van zijn verhaal niet kan zeggen Hollywood Het is zo met meerderen Wat ze bren gen is nog uiterst karig, maar de air en houding zijn er al helemaal. Men heeft het over bundeltjes en tijdschriften waarin het allemaal verschijnen zal of verschenen Is. alsof alleen dat een ga rantie is voor kwaliteit. Eén deelnemer meldt dal men van hem nog een epos over de sterren van Hollywood kan verwachten Dat lijkt zelfs vele aanwe zigen een beetje overdreven Aan de andere kant hoor je werk van niveau. Mensen die niet opvallend doen. maar opvallend zijn. Daniël Biel- let uit Gent. redacteur van het tijd schrift Yang en de in Vlaanderen ver schijnende poëziekrant. Jan Biezen uit Antwerpen van de groep 'Dimen sie', dichter bij huis Johanna Kruit uit Biggekerke Ton van Kraay houdt me voor dat schrijversavonden zoals in Middel burg eigenlijk nergens verder in Ne derland worden gehouden. Iedereen kan meedoen, er is geen enkele selec tie. Dat trekt duidelijk mensen aan. Zo kan het gebeuren dat geïnteresseerde bezoekers al luisterend geïnspireerd raken en spontaan iets voordragen. Deze open opzet levert soms boeiende bijdragen op Zo hoor ik op de vijfde schrijversavond oud-burgemeester van Veere.jonkheer! F den BeerPor- tugaal verhalen over Michiel de Ruy- ter De bejaarde jonker is vol bewon dering over de heldendaden van de vermaarde zeeheld, maar bijna nog meer over de postzegel die dit jaar ter gelegenheid van diens 300ste sterfdag wordt uitgegeven. ..Een prachtige postzegel. Eindelijk eens een mooie postzegel. Ik plak hem op al m'n brieven", vertelt hij enthou- ter te herkrijgen. Op de begane grond van het hoofdgebouw zijn bij een on derzoek twee beschilderde plafonds blootgelegd Andere nog goed gecon serveerde houten plafondschilderin gen tonen het werk van de Rotter damse schilder Adiiaan van der Werff en de hand van de ontwerper Daniël Marot Het trappenhuis is gesierd met muur schilderingen die al in het begin van deze eeuw fragmentarisch bloot kwa men. De grote zaal bevat doeken van de zeventiende-eeuwers Glauber en Laraisse. De paviljoens tonen de En gelse architectuur uit die tijd. met fraai gebeeldhouwde trapleuningen, rijke stueplafonds met fruit- en bloem ornamenten. Deurposten, raam- en kroonlijsten in het hele gebouw zijn voorzien van snijwerk Pilasters en ka pitelen uit de vroegste tijd zijn behou den gebleven. Met deontmanteling die nu gaat beginnen, komt de weelde van vroeger tijden tevoorschijn. De museumbezoeker zal over zes jaar een vaste route moeten volgen die overigens niet haarzuiver het histo risch beeld kan weergeven Herinrich- ten van de vertrekken van de Konin gin en haar moeder is mogelijk door dat meubels en objecten in bruikleen zijn gegeven aan het museum. Van vóór 1775 rest er met veel meer. omdat de Bataafse Republiek het meubilair heeft vernield en verkocht Veel zal moeten worden aangekocht. siast Als het kleinood getoond moet worden, is het echter zoek. „Dat is nou jammer Ik had hem u zo graag laten zien", zegt hij licht teleurgesteld Enig zoeken brengt uitkomst Onder zijn stoel wordt de tot postzegelformaat gereduceerde zeeheld teruggevonden. De bijdrage van Den Beer Portugaal wordt ondanks alle eenvoud toch ge waardeerd. „Dat is geen schrijver, maar een verschijnsel", zegt iemand naast me ..In België hadden ze er zo iemand al lang uitgegooid", vertrouwt Jan Biezen me later toe Zelfheeft hij er geen enkele moeite mee. De deel nemers laten elkaar graag in hun waarde en accepteren het niveauver schil als een onlosmakelijk gegeven. Ton van Kraay spreekt over 'rijp en groen' „Je hoort werk van literair ge halte. maar ook van veel mindere kwa liteit waar wellicht toch even hard op gezwoegd is. Men blijft zo tenminste niet op bovenkamertjes zitten. Dat het een allegaartje is. is alleen maar leuk", vindt hij. Voor de deelnemers zijn de schrijvers avonden in ieder geval een unieke ge legenheid om hun werk voor te draeen. Daarnaast blijven ze tegelijk op de hoogte van eikaars werk dat dikwijls toch slechts in kleine kring circuleert Veel tijd wordt dan ook besteed aanj het ui twisselen van ervaringen en van - veelal in eigen beheer uitgegeven - bundeltjes. Tweede leven Voor sommigen is het een tweede le ven of zelfs meer. „Het is een stuk le venscultuur. een tegenhanger van het alledaagse dat dood maakt", zegt Fred Hoekstra uit Amsterdam. Hij verkon digt dan ook de stellige overtuiging dat 'veel meer mensen met poëzie te maken zouden moeten hebben'. Jan Blezen is er vooral om contacten te leggen. Eigenlijk las hij bij uitzon dering iets voor. Vindt datin wezen ook niet zo belangrijk. „Als het geschreven en uitgegeven is, is het voor mezelf voorbij. Dan ben ik alweer met andere dingen bezig", is zijn standpunt Ton van Kraay - behalve organisator zelf ook actief als dichter - verwacht dat de schrijversavonden nog verder uit zullen groeien. „We hebben al een beetje landelijke bekendheid. En in Zeeland voorziet het duidelijk in een behoefte. Er was toch gewoon niets". KEES VAN DER MALEN APELDOORN - Jaarlijks bezoeken honderdduizenden paleis Ret Loo in Apeldoorn. Dat zullen er naar verwacht over zes, zeven jaar miljoenen per jaar zijn als het drie eeuwen oude jacht en lustslot op unieke wijze gerestaureerd is tot het Versailles van het Noorden. Toen koning-stadhouder Willem II en zijn Engelse gemalin Mary Stuart aan de befaamde architect Jacob Roman en de kunstenaar Daniël Marot de opdracht voor de bouw ga ven, stond hun een verblijf in de stijl van Lodewijk de Veertiende voor ogen, dat met de weelde van de Franse Zonnekoning kon concurreren. Bouwvallig Het grote gebouw is nu in bouwvallige staat Dat wordt vooral veroorzaakt door een extra verdieping met een uit bouw voor een balzaal en bijgebou wen, die tot ergernis van bewoonster koningin Wilhelmina m de jaren 1911- 1914 zijn aangebracht De toevoegin gen worden verwijderd en de -symme trie wordt hersteld. Een deel van de gevels die al ontpleis- terd zjjn, laat zien dat het huis over een fraaie rode baksteenbouw beschikt De broer van Napoleon, koning Lode- wyk, liet. het geheel wit bepleisteren. Ondanks deze aantasting zijn ook in het interieur veel gave 17e-eeuwse ver fraaiingen behouden gebleven. Van belang is ook dat de colleclir hetOranje-Nassaumuseum, die m bel Prinsenhof te Delft, te zien is. in zijn geheel, hoewel in bruikleen naar Het Loo zal worden overgebracht Hoe wordt het ongeveer als de decora ties weer „als nieuw" zijn, en ook de schilderingen van Fabri weer fonke len? Dan bieden de voornaamste vor stelijke appartementen een kijkje op het leven van stadhouder Willem II! die eens zijn schoonvader Jacobus II in Engeland verjoeg om er toen al als beroemd „Kind van Staat" koning te worden. Grote zaal, kapel en bibliotheek zor gen voor de I7e-eeuwse sfeer bij de historische slaapvertrekken. Aan de oostzijde worden kamers met de pe riodes van W illem IV, Willem V en de koningen Willem I en II ingericht. Voor koning Willem II! vader van Wilhelmina. worden enkele vertrek ken op de eerste verdieping van de westzijde gereserveerd. Veel aan dacht krijgt uiteraard de periode van Wilhelmina. die hijzonder op Het Loo gesteld was en er dan ook veel ver bleef. Zo zal haar schilderwerk te zien zijn in het voor haar episode in te richten schilderatelier. Echtgenoot Prins Hendrik krijgt slaap- en werk kamer op de begane grond. Met de grondige restauratie, die meer dan zestig miljoen gaat kosten, moet het gebouw zijn uiterlijk van voor de Franse revolutie terugkrijgen. Twin tig jaar geleden is architect C. W. Royaards begonnen met de plannen voor het eerherstel. Toen hij in 1970 overleed, nam de restaurateur van het Zeister Slot, baron ir. J. B. van Asbeck, zijn taak over. Nu is de eerste fase van het restauratieplan aanbe- stedmgsklaar. Hoofdgebouw en de tweemaal twee zijpaviljoens worden gerestaureerd, en rondom de achtertuin wordteen muur van twee en een half tot vier meter hoogte geplaatst. Of dat uiterlijk van die tuin als Franse geometrische tuin van voor 1800 wordt gehandhaafd dan wel in Engelse 19e-eeuwse land schapsstijl. wordt nog bestudeerd. De tuin is 6.5 ha groot Het gehele gebied van Het Loo heeft 650 ha bos, park en rijvers. Over zes Jaar zal het Rijksmuseum Het Loo, dan enig in zijn soort, zo ingericht zijn dat paviljoens en hoofdgebouw, met een inrichting in chronologische volgorde, een overzicht geven van de bewoning gedurende drie eeuwen Aan de belangrijkste personen uit het Oranjegeslacht zal de meeste aan dachten plaats worden geschonken in de paviljoens en het hoofdgebouw, die tientallen kamers en zalen tellen. In de westvleugel worden kleine vertrekken bestemd voor de vaste exposities van de archivalia, het porcelein en mun ten Hoewel de vernielingen van de Franse overheersers het beeld van Het Loo voor bijna twee eeuwen revolutionair wijzigden, is het oorspronkelijk onL werp al veel eerder veranderd Eerst werd een vrijwel vierkant geheel ge bouwd: het zgn corps-de-logis als zelf standig hoofdgebouw in 1686 Zes jaar later kwamen er dubbelgeleden zijpa- viljoens met een voorplein iBasse- cour), waar beeldhouwwerk heeft ge staan. Het vrijwel lege paleis, waarin reeksen schilderijen, gemaakt door Wilhelmi na. en batterijen jachttrofeeën opval len. begint nu al iets van de oude luis- Vooral in de grote zaal in het corps- de-logis is nog veel van de overvloed aan decoraties aanwezig. De nieuwste bundel van Ellen Warmond, 'Implosie', is me een beetje tegengevallen. Op zichzelf betekent dit overigens dat je van Ellen Warmond iets verwacht. Toen ik begon te lezen, het eerste vers dus. dacht ik ja. dit is het weer wel, Warmond op haar best: (BATIG?) Hier lijkt het op het saldo van Je daden. het klieven van pap het pogen een vlo te knippen op een pater een deur die achter je gesloten maar nooit vóór je geopend wordt en toch maar blijven denken een zo volmaakte zinloosheid moet ergens op gericht zijn. Maar helaas bleek toen datje het na dit vers zo onge veer had gehad Niet dat dit geciteerde vers een vrolijk gedicht is. maar de hele bundel heeft een deprimeren de, vermoeide, erg negatieve toon. Alles is vergeefs, te laat gekomen, de dichteres spreekt nog wel over de liefde, maar ook dat is een vergeefse, haast negatieve aangelegenheid voor haar geworden. Nu zou uit dat alles best goede poëzie voort kunnen komen, maar dat is hier niet het geval, het komt niet verder dan. Geen Kathmandu geen Patmos geen plaats waar anderen dachten dit is het of dit is het niet voor mij alleen deze plaats alleen deze gedachte niets. De poëzie van Chr. J. van Gee! door velen (waarom bewonderd, treft me vrijwel nergens. Met de grootst mo gelijke zorgvuldigheid wordt er uit zijn blijkbaar on uitputtelijke nalatenschap telkens weereen 'voorlopi ge' bundel, die het dus nog weer niet is, samengesteld Dit exemplaar, het zoveelste, heet 'Vluchtige Verhui zing'; verzorgers zijn E. de Waard en T van Deel. de verantwoording neemt haast nog meer woorden in be slag dan de bundel op zich. Van Geel schrijft poëzie die 'de natuur' tot onderwerp heeft; uit observaties en overpeinzingen ontstonden zijn notities Het zou me eigenlijk moeten aanspreken, maar keer op keer merk ik dat ik de aansluiting vol komen mis Ik schrijf een gedicht over waarbij ik me althans nog iets kan voorstellen, al vind ik het wel een heleboel woorden om weinig mee te delen RAAM VOL NACHTVLINDERS Zij trillen tot zij zitten op hun plaats als het niet waait, het raam verlicht, stil tot het einde van de nacht, stijf op een doel gericht, utt op bezweren van het licht Zij dragen niet als opgeprikten op vleugels van stilleven as van 't ademloze om de naald, maar levend stof van licht beogen als van de nacht die ademhaalt Chr. J. van Geel schreef enkel korte verzen en zegt daarin, mijns inziens dus, zo goed als niets. Hans Ten tije schrijft vaak vrij lange gedichten, gebruikt daarin een hoop (te veel) woorden, maar deelt me vaak wel iets mee waar ik wat aan heb. En daar komt het bij poëzie tenslotte toch op aan. Voor zover ik weet is 'Alles is er' het debuut van deze thans 32-jarige dichter Alles is er ie zou ook kunnen zeggen- hij haalt er de hele wereld bij - zoals de tv alles in uw huiskamer brengt, zo brengt deze bundel allerlei zaken uit allerlei windstreken en tijden onder uw aan dacht Er is zelfs af en toe een rechtstreekse verwijzing naar televisie en reportage. Of er worden gedichten naar verhalen of boeken gemaakt (bijvoorbeeld naar 'DeTIjgerkat' van Lampedusa). Nu is het met dat soort poëzie meestal zo: ken je de aanleiding niet. dan zegt ook het gedicht je niet. erg veel. Een mooi voorbeeld daarvan Is 'Poging met een 'aviette' (vliegfiets) Parijs 1900'. een gedicht dat hoort bij de foto op het omslag van de bundel. Samen, foto plus vers dus. is het best aardig. De foto alleen is ook kostelijk - uiteraard zo mooi dat hij Hans Tentije inspireerde. Met de foto al leen kun je het inderdaad doen Maar als je die wat gezette man in z'n dikke trui niet hebt zien peddelen over dat natte wegdek, terwijl hoogstens twee heren onverschillig toekijken i ze kijken mogelijk eerder naar de fotograaf die de opname maakte!) zeggen de vol gende regels je niet zo veel- veel van z'n extra-gewicht heeft hij er ook niet afgetraind wie denkt de hemel te bereiken is al heel gauw licht genoeg, maar bijna ieder een kijkt van hem weg, naar iets van hieruit niet te zien: 't belangrijkste vindt altijd buiten beeld plaats Het is me een raadsel waarom de opschrijfsels van Hans Koetsier uitgegeven moesten worden en waarom er ook nog reclame voor moest worden gemaakt Het lijken wel korte strafregels, vier aan vier aan elkaar geknutseld, niemand die merkt als je perongeluk op zettelijk de hele boel door elkaar gooit Een echt 'gedicht' van Koetsier luidt bijvoorbeeld: MIJN NALATENSCHAP IS ARMOEDIG Mijn moeder stinkt Ik walg bij een geboorte Hij straft mij Ik zorg voor mij zelf En wat ik samenstel uit vier andere luidt: IK BEN VERDRIETIG Ik ben een mislukkeling Ik aai de arm van mijn moeder Zij wijst mij af Ik sla mtjn kind Ik verzeker u: in het laatste zit iets meer systeem! Het bundeltje heet 'Ik lijd verschrikkelijk'. Vergeet het maar Veel meer plezier heb ik beleefd aan de bundel 'Een vis zwemt uit zijn taalgebied' van K. Schippers. Schip pers heeft een totaal andere opvatting van poëzie dan ik. maar wat hij met de taal doet boeit me. zijn bizarre fantasie werkt vaak op m'n verbeelding, en hij komt zo aardig en onopgeschroefd over in zijn teksten, dat je je gewonnen geeft Eerlijkheid gebiedt me te zeggen aai ik wel eens oeter werk van hem heb gelezen, maar toch vind je hier ook teksten als: LIEFDESGEDICHT Jij hebt de dingen niet nodig om te kunnen zien De dingen hebben jou nodig om gezien te kunnen worden EUen Warmond, Implosie, Querldo, Amsterdam; Chr. J. ran uaac Vluchtige Verhulling, Athenaeum-Polak Van Gennep 12,50 paper back. f 11.50 gebonden; Hans Tentije: Alles is er. De Harmonie, Singel 390. Amsterdam; Hans Koetsier Ik lijd verschrikkelijk. Berl Bakker. «r c.ki.e— ,Jt llJn Ut|tebIed. Qucrido, Amsterdam; K. Schippers; 'Een vis iv

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1976 | | pagina 17