PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT TACHOGRAAF NIET VOOR SNELHEIDSCONTROLE CD A-fracties: „Meer voor bedrijfsleven" Noordwester storm joeg water Zeeuwse stromen op tot angstig grote hoogte Vrede in vervoersconflict na nachtelijk matathonoverleg BRANDENDE TANKER BIJ JAPAN NA VEEL MOEITE GETORPEDEERD Vertaling van Tasten PLO zou tachtig arrestaties hebben verricht 217e jaargang - no. 281 Vrijdag 29 november 1974 SPIJKERBROEKEN 20,- REGERING BELOOFT SPOEDIGE HERZIENING RIJTIJDENBESLUIT wrnhout Nadat was besl°" len om devrachtwagenblokkadès ie hellen, gaan de clmuj/eurs yer in Wernhout naar hun auto's om de wegen weer vrij te maken. (Van onze verkeersredacteur) DEN HAAG Overtredingen van de snelheidslimieten die door de tachograaf worden geregistreerd, zullen niet worden gebruikt om chauffeurs te bestraffen. Dat heeft staatssecretaris Van Huiten don derdag verklaard in de tweede kamer, bij het debat over de protesten van de chauffeurs van de af gelopen dagen. De staatssecretaris voegde eraan toe, dat bestraffing op grond van de tachograafschijf 'onmogelijk is, omdat de plaatsaanduiding van de overtreding ontbreekt'. De tachograaf, vanaf 1 december verplicht voor alle vrachtauto's van meer dan 20 ton, kan daarentegen wel als bewijsmiddel dienen wanneer een snelheidsovertreding ter plaatse wordt geconstateerd. „Maar de schijf kan dan ook in het voordeel van de chauf feur werken", aldus de heer Van Hui ten, „als de schijf aantoont dat de snelheidsgTens niet is overschreden". worden de tacho- ar verluidt, wel ge le chauffeurs achter a te te beboeten. De staatssecretaris stelde dat de tachograaf „eindelijk" de mogelijkheid biedt bedrijven te laten verdwijnen die „hun kosten niet goedmaken en daarmee bonafide bedrijven schade berokkenen. Dat betekent dus niet dat alle kleine bedrijven moeten verdwij nen", voegde Van Huiten daaraan boe, Volgens NOB-wegtransport, een van de eigen-rijdersorganisaties, waren er op 1 januari vorig jaar in Nederland 4425 transportbedrijven met één auto (39,7 procent), 1763 met twee auto's (15,8 procent) en 2758 mét drie tot vijf vrachtauto's (24,8 procent). „Ver uit de meeste van deze bedrijven met een of twee gemotoriseerde eenheden worden geleid door een'vader met zoons of door enkele broers. Zij zijn het vooral die van vroeg tot laat werken. Maar wekelijks verdwijnen zulke ondernemingen", aldus de heer R. Niemann van NOB-wegtran sport. De NOB zou niet beschikken over cijfers van chauffeurs in loondienst die niet volgens de cao-bepalingen worden betaald. Een vakbondsman re ageerde hierop honend, dat NOB-weg transport elk jaar met deze cijfers wordt geconfronteerd. „Van de circa 45.000 beroepschauffeurs in loondienst wordt voor bijna 70 procent geen cao toegepast. Hun beloning is een combi natie van basisloon plus over het algemeen zes cent per gereden kilo meter". In de Kamer gaf minister Boersma BLOKKADE-ACTIES BEËINDIGD PEN HAAG De harde acties van vrachtwagenchauffeurs, die de afgelopen dagen het verkeer bij grensposten en sommige haventerreinen en bruggen hebben lamgelegd, zijn donderdagmorgen be- tindlgd. Na nachtelijk beraad van minister Boersma (sociale zaken) en staatssecretaris Van Huiten (verkeer en waterstaat) met werkgevers en werknemers in het goederenvervoer, maakte de chauf feursvereniging West, die de acties coördineerde, bekend, dat alle vrachtwagens op ordelijke wijze hun 'posten' bij de grenzen zouden verlaten. Via AVRO's Radio Journaal gaf een woordvoerder het codewoord door an de chauffeurs: De Bom is Gebar sten. Vrijwel onmiddellijk daarna zet ten langs alle grensposten de vermoei de chauffeurs hun wegreuzen in bewe ging. Tegen het middaguur was vrij wel overal het verkeer weer nor- (Zie slot pas. 3 kol. 1 Verder zal aan de grenzen scherpere controle worden uitgevoerd OP vergunningen en ritmachtdgingen, vooral ook van buitenlandse vervoer ders, De controle op de tachografen zelf zal „zo mogelijk" soepel zijn. Over dit punt zal de staatssecretaris ook overleg plegen met zijn Belgische en 'Vestduitse collega's soepelheid alleen binnen onze grenzen zou voor de vervoerders weinig zin hebben. De vakbonden van de chauffeurs treden tijdens het overleg met de minister en de staatssecretaris in het crisiscentrum van het ministerie van Justitie, van de werkgevers de toezeg- dat op korte termijn zal worden «streeid naar een herstructurering van de cao, die moet leiden tot een normale beloning bij normale werk- ffl rusttijden", Voorzitter J. H. Berghout van de Wrijfsgroep wegvervoer van de ver- roers federatie, waarin de vervoers- oonden van NVV en NKV samenwer kt zei gisteren op een persconferen tie: „Wij zijn alleen bereid met de TOkgevers en met name met NOB- wegransport te praten wanneer ze htm woorden over verbetering van het asadsklimsat in het wegvervoer oin- daden, Alleen dan kan het v®rouwen van de vakorganisaties in NOR.Wocrb-rm™^ worden her- Als blijkt dat de werkgevers aan hun Seen inhoud zullen geven offl blijft er voor de vervoersfedera- weinig anders over dan het; con- mw met NOB-wegtransport, de groot ste werkgeversorganisatie in het weg- TOvoer, te verbreken. l-L®31 Persc°nferentie in Utrecht maaste de vervoersfederatie de ba- op van de acties in het wegver- met name van het nachtelijk fina 3 kolom 4 Nieuws uit Zeeland op de Pagina's 2,4,5,7,9 en 11. Binnen en buitenlands op de pagina's 1, 3, 17 en 25. Sport op de pagina's 19 en. 21. o en t.v. op pagina 23. 's en economie op pagi na 25. KABINET ZOEKT NAAR COMPROMIS (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De behandeling van de belastingplannen van het kabinet-Den Uyl kan dinsdag uitdraaien op een botsing tussen het kabinet en de christen-demo craten KVP, ARP en CHU. Op het ministerie van financiën werd donderdagavond door vrij wel het voltallige kabinet ge zocht naar een passend ant woord van de regering op de motie Van Amelsvoort. Deze KVP'er eist van de regering te gemoetkomingen ten gunste van het bedrijfsleven. De vennoot schapsbelasting moet met 1 pro cent omlaag en de zelfstandige ondernemers dienen grotere af trekmogelijkheden te krijgen. Hi Den Haag werd donderdagavond aangenomen dat de regering volgende week geen „onaanvaardbar" zou uit spreken over de motie van het CDA, die de steun zal krijgen van de WD en andere oppositiepartijen. Het is ook mogelijk dat het CDA alsnog tevreden zal zijn met specifieke inves teringsfaciliteiten. waarvan alleen on dernemers kunnen profiteren die him bedrijf uitbreiden. Meer voor de hand liggend ds echter een compromisvoorstel dat dit week einde door de regering geformuleerd zou moeten worden en dat erop neer komt dat ook de „normaal" draaiende endernemingen zonder uitbreidings plannen extra ruimte wordt geboden. Conform een motie van de socialist Dolróan, die in ieder géval zal worden gesteund door KVP, AR en D'66, zal de regering bovendien aan onderne mers buiten de Randstad grotere in vesteringsfaciliteiten moeten toestaan. Geheel tegen haar bedoeling in is de kamer donderdag niet klaargekomen met de gecombineerde behandeling van het 3,5 miljard-plan en het dek kingsplan van de rijksoverheid voor 1975. Het ingelaste debat over de tachograaf maakte het mogelijk dat minister Duisenberg van financiën en zijn straatssecretaris Van Rooijen nog enige dagen bedenktijd kregen. Conflict .Kern van het conflict tussen ener zijds de linkse drie en aan de andere kant de rest van de Kamer, is de vraag of het bedrijfsleven meer be hoefte heeft aan snel werkende maat regelen die slechts voor bepaalde on dernemers gelden (-vrat de regering (Zie slot pagina 3 kolom 2) CH'IBA (Japan) De Japanse gastanker 'Yoeyoe Maroe' braakt, tweeduizend meter hoge rookwol ken uit, nadat een onderzeeboot van de Japanse marine het.scJiip I met Ivjee torpedo's eindelijk tot zinken hee]t weten te brengen. Vergeefs bombardement luchtmacht en vloot TOKIO (RTR) Japanse vliegtuigen, torpedobootjagers en een onderzeeboot hebben donderdag het brandende 43.722 ton meten de tankschip Yoeyoe Maroe bestookt dat ten slotte ca. 450 km. ten westen van Tokio zonk. De tanker, die vloeibaar gas vervoerde, stond sedert een aanvaring met een vrachtboot in de baai van Tokio begin deze maand in brand. Bij de aanvaring kwamen 33 mensen om. De Yoeyoe Maroe werd woensdag uit de baai gesleept en er moesten vliegtui gen en marineschepen aan te pas komen voordat het schip in de golven ver dween. Eerst probeerde de luchtmacht de tanker door raketvuur en bommen tot zin ken te brengen, maar toen het beoogde resultaat uitbleef, werd de marine te hulp geroepen. Deze zond vier torpeaobootjargers die tot de aanval overgin gen. Het schip bleef boven. Tenslotte werd op verzoek van de Japanse rege ring een onderzeeboot ingeschakeld. Twee torpedo's in de brandende romp klaarden het karwei. Vlammen tot 250 meter schoten de lucht in en lieten een enorme rookkolom na De hele operatie heeft naar schatting 700.000 gulden gekost. NATUURLIJKE AFVLOEIING BIJ KLM SCHIPHOL (ANP) De besturen van de Vervoersfederatie (nw en nkv) en de ACBV (cnv) hebben don derdag besloten weer met de KLM te gaan overleggen. De luchtvaartmaatschappij heeft aan de bonden laten weten dat de verlie zen van bedrijf niet beslist tot ge dwongen ontslagen hoeven te leiden. Er zullen volgens de KLM 300 mensen moeten afvloeien, maar dit zal gebeu ren via natuurlijke afvloeiing, interne verschuivingen en een 'overtolligheids- regeling' voor 60-jarigen en ouderen, die het bedrijf willen verlaten. Voor de uitvoering van dit plan heeft de KLM de tijd tot 1 maart 1976, aldus een woordvoerder van de bon den. Deze vinden overigens dat ook het vliegend personeel zijn aandeel in de bezuinigingen moet leveren. Dat is het voorbehoud dat de bonden maken om verder te praten over de details van het "verbeteringsplan'. Het aan deel dat het vliegend personeel moet leveren heeft de KLM becijferd, maar heeft over die cijfers voorlopig heimhouding geëist. BURGEMEESTER IN BELGIË AAN DE HAAL MET VERDUISTERD GELD BRUSSEL (ANP) Sinds enkele da gen is de burgemeester van het Belgi sche S'-Lenaars, (August Kerstens), zoek. De burgervader die zijn be stuursfunctie combineert met een ma kelarij in roerend en onroerend goed wordt ervan verdacht enige miljoenen Belgische franken te hebben verduf 1 sterd. Toen het gerecht een onderzoek hij de burgemeester thuis ging instellen bleek hij verdwenen te zijn. De boekhouding van de makelarij is in beslag genomen Men verdenkt de burgemeester ervan sommen te hebben verduisterd die hem waren toevertrouwd door mensen uit de Noorderkempen en waarmee gron den en opstallen aangekocht hadden moeten worden. De burgemeester zou dit geld gebruikt hebben voor de finan ciering van transacties in het buiten land de veel mnder rendabel bleken dan werd gehoopt. Vermoed wordt dat de burgemeester de benen genomen heeft naar Zwitserland. WATERSCHAPPEN NAMEN NOG MAAR WEINIG SCHADE AAN DIJKEN WAAR LOODSDIENSTEN EN VEERBOTEN VIELEN UIT VLISSINGEN De zware noordwesterstorm, die van woensdag op donderdag voor gierende windvlagen en zware zeegang zorgde, heeft voorzover donderdagavond althans bekend was bij de Zeeuwse waterschap pen maar geringe schade aan de dijken en andere kustweringen aangericht. De verwachting, die men aanvankelijk had dat er een herhaling van de kritieke situa tie van december '73 zou optre den is niet bewaarheid gewor den. In Vlissingen ontstond eni ge schade aan de Nolledijk, ter wijl in de Walcherse duinen hier en daar wat afslag werd ge constateerd. In Vlissingen liep ook donderdag het zeewater zelfs over de boulevard. In Yerseke stond donderdagmiddag een groot gedeelte van de kaden langs de haven blank. Schippers moesten met lieslaarzen zien hun vaartuig te bereiken. Toch kwam het water daar niet zo hoog dat daar met de vloed planken de coupures in de havendijk moest worden afgesloten. In Breskens bracht de storm zware schade toe aan het nieuwe gedeelte van de jachthaven. Bazaitolokken wer den door het kolkende water finaal van de glooiing weggeslagen. Van een onlangs bij de jachthawen aange bracht fundament voor een nieuw ge bouw bleef weinig meer over. De straat bij de jachthaven kwam voor een groot deel blak te staan. In Bruinisse kwamen een paar gebou wen bij de losplaats aan de haven in het water te staan, maar men was er op berekend en wist voorzieningen te treffen. Langs de dijken van Ooster en Westerschelde rolden de roerige golven vaak over de grens van de basaltblokken heen tegen groeiing aan. Nergens deden zich ech ter werkelijk kritieke situaties voor. In de loop van donderdag kon de uitgebreide dijkbewaking, die door de stormvloedwaarschuwingsdienst van rijkswaterstaat was ingesteld, worden teruggenomen Woensdagavond en donderdagmorgen werden door het Vlissingse weerstati on van het KNMI windstoten van windkracht 10 waargenomen. Donder dag na de middag nam de wind wat af tot een sterkte, die varieerde van windkracht 8 tot windkracht 6. De loodsdiensten van het Nederlandse en Belgische loodswezen werden ge staakt. Zelfs de rede-dienst bij Vlissin gen voor kleine schepen, verzorgd door het Belgisch loodswezen, legde het bijltje er bij neer; iets wat maar heel zelden voorkomt. Donderdaga vond functioneerde de rede-dienst weer. maar buitengaats werd er nog niet geloodst. Ook de veerdiensten van de Provincia le Stoombootdienst op de Wester schelde kwamen donderdag even stil te liggen. Door het (te) hoge wi' dat door de Noordwester werd o stuwd, was het niet mogelijk in de Zeeuwsvlaamse veerhavens te laden en te lossen. Het veer Vlissingen - Breskens lag stil van half twaalf tot half één 's-middags, en Kruin ingen - Perkpolder vanaf half één. Later in de middag voer ook deze veerboot weer uit. Het pontveer Zijpe-Anna Jacoba- ptolder van de RTM lag donderdag morgen stil, maar kon op ongeregelde tijden donderdagmiddag weer varen. Woensdagavond tegen elf uur vond (Zie slot pagina 7 kolom 2) D' Hantlijn werd gemeld dat de gezamenlijke \'pl£iv\ kerken van Nederland wil- kjScH lc'n proberen om elke week "fj een vastendag ingang te L -J doen vinden: langs deze persoonlijke weg zou ieder een directe bijdrage kunnen leveren wat de raad van kerken heeft genoemd 'de totstandkoming van de gerechtigheid in de wereld'. Dit be richt leverde ons een opvallend tele foontje op van een lezer, die snel pot- lood en papier had gepakt en ons voor rekende dat een 'dergelijke actie geen zoden aan de dijk zet'. Eén dag vasten in de week levert niets op, daarin la geen redelijke systematiek te herken nen. vond hij. Waarop hij een aantal suggesties deed voor efficiëntere maat regelen, daaraan de vraag verbindend of 'dit niet iets voor de krant was'. Zijn reactie leek ons typisch-westers even uitrekenen wat het opbrengt en als dit niet. veel is het idee schouder ophalend afdoen. We hebben de bewuste lezer meege deeld de indruk te hebben dat de kerken bij het overwegen van hun voorstel niet in de eerste plaats aan de materiële opbrengst, hebben ge dacht: het gaat hier niet om een ac tie voor bijvoorbeeld hongerende ge bieden, maar veel meer om een steeds terugkerende bezinning temidden van de overvloed over de ongelijke verdeling van primaire levensbehoef ten in deze wereld. In de R-K Kerk was het vasten vroe ger een middel tot persoonlijke heili ging, men stelde zich onder een be paalde tucht, die tot bezinning of inkeer kon leiden. In vele gevallen echter was dit vasten verstard tot het formeel handhaven van een reeks kerkelijke voorschrif ten, waarbij niet iedereen meer de diepere zin duidelijk voor ogen stond. Bovendien kwam in die gevallen het accent nog wel eens te liggen op de uiterlijke vorm. Daaraan heeft God fried Bomans een van zijn kostelijke jeugdherinneringen gewijd: hij had 'zeer heilige broertjes en zusjes die buiten de strikt verplichte ascese nog particuliere hoogstandjes bedachten, zoals niet fietsen, hoepelen en knikke ren of het glimlachend nee schudden bij het aanreiken van een boterham', vertelt hij in de bundel 'Beminde gelo vigen'. Voor Bomans was dat onbe gonnen werk, hij bleef halverwege ln een 'vage geïrriteerdheid' steken. Zo dra hij zijn jongste broer weer 'een trap tegen zijn achterwerk verkopen kon zonder dat hij de blik ten hemel sloeg' wist Bomans dat de vasten voorbij waren. De raad van kerken poogt met zijn nieuwe besluit aan te knopen bij zeer oude tradities: vele agrarische volkeren kenden het vasten als een re ligieuze handeling. De raad tracht nu aan dit oude en vroeger zo zinvolle gebruik een nieuwe inhoud te ge-ven, passend in het huidige industriële tijd perk, passend vooral bij de wereldom vattende noden van deze tijd. Of dat zal lukken? Misschien. Misschien ook niet. De grote moeilijkheid is dat de moderne westerse maatschappij vaak geen aansluiting meer heeft met ie- kens, symbolen en gebruiken die in andere leefgemeenschappen wel een duidelijke boodschap inhielden. Ook woorden verbleken in dit opzicht. Toen destijds de Turken Europa be dreigden schreef Luther zijn befaamde lied "Een vaste burg'; hij vergeleek daarin God met een sterk kasteel, met een onneembare vesting. Daarmee hield hij zijn angstige tijdgenoten voor dat zij niet bang hoefden te zijn voor de geweldige dreiging die de Turken toen voor Europa betekenden. De woorden van Lutner moeten tegen die achtergrond een geladenheid hebben gehad die in deze dagen haast niet meer is op te roepen. Men zou nu een regel moeten noteren in de geest van 'Al valt een H-bom op ons neer', de dreiging van deze tijd. Zo gezien lijkt het ons de vraag of een wekelijkse vastendag in de huidige industriële maatschappij wel diezelfde inhoud kan krijgen als vroe ger het geval was in oude agrarische gemeenschappen waarin men nog wist wat verootmoediging was. Deze nieu we vorm van vasten vergt naar ons gevoel een 'vertaling': de reactie van de lezer in het begin van rWe be schouwing genoemd duidt daar op. De raad van kerken zou zich nog eens moeten bezinnen op zulk een verta ling, teneinde te vermijden dat menig een om Bomans nog eens te citeren halverwege in een vage geïrriteerd heid blijft steken. Dat zou namelijk te betreuren zijn: deze zaak is te belang rijk op schouderophalend af te doen. BEIROET (UPI) De Palestijnse be vrijdingsorganisatie heefi na de ka ping van een vliegtuig van "British Air| ways' 80 mensen gearresteerd, zo heeft een afgescheiden groep van Al Fatah meegedeeld. De groep, die zichzelf De revolutio naire organisatie van AI Fatah' noemt, beschuldigde Al Fatah en de Palestijn se bevrijdingsorganisatie van verraad en samenzwering met reactionaire Arabische regimes. De PLO zou maan dag in Beiroet 'tachtig van onze broe ders' gearresteerd hebben 'uit wraak voor de operatie in Tunis'. Een woord voerder van de PLO heeft eerder mee gedeeld dat 26 mensen waren gearres teerd in verband et de kaping, en dat zij terecht zullen moeten staan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 1