PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
TACHOGRAAF NIET VOOR
SNELHEIDSCONTROLE
CD A-fracties: „Meer
voor bedrijfsleven"
Noordwester storm joeg water Zeeuwse
stromen op tot angstig grote hoogte
Vrede in vervoersconflict na
nachtelijk matathonoverleg
BRANDENDE TANKER BIJ JAPAN
NA VEEL MOEITE GETORPEDEERD
Vertaling
van Tasten
PLO zou tachtig
arrestaties
hebben verricht
217e jaargang - no. 281
Vrijdag 29 november 1974
SPIJKERBROEKEN 20,-
REGERING BELOOFT SPOEDIGE HERZIENING RIJTIJDENBESLUIT
wrnhout Nadat was besl°"
len om devrachtwagenblokkadès
ie hellen, gaan de clmuj/eurs
yer in Wernhout naar hun auto's
om de wegen weer vrij te maken.
(Van onze verkeersredacteur)
DEN HAAG Overtredingen van de snelheidslimieten die door de tachograaf worden geregistreerd,
zullen niet worden gebruikt om chauffeurs te bestraffen. Dat heeft staatssecretaris Van Huiten don
derdag verklaard in de tweede kamer, bij het debat over de protesten van de chauffeurs van de af
gelopen dagen. De staatssecretaris voegde eraan toe, dat bestraffing op grond van de tachograafschijf
'onmogelijk is, omdat de plaatsaanduiding van de overtreding ontbreekt'.
De tachograaf, vanaf 1 december
verplicht voor alle vrachtauto's van
meer dan 20 ton, kan daarentegen wel
als bewijsmiddel dienen wanneer een
snelheidsovertreding ter plaatse wordt
geconstateerd. „Maar de schijf kan
dan ook in het voordeel van de chauf
feur werken", aldus de heer Van Hui
ten, „als de schijf aantoont dat de
snelheidsgTens niet is overschreden".
worden de tacho-
ar verluidt, wel ge
le chauffeurs achter
a te te beboeten.
De staatssecretaris stelde dat de
tachograaf „eindelijk" de mogelijkheid
biedt bedrijven te laten verdwijnen
die „hun kosten niet goedmaken en
daarmee bonafide bedrijven schade
berokkenen. Dat betekent dus niet dat
alle kleine bedrijven moeten verdwij
nen", voegde Van Huiten daaraan
boe,
Volgens NOB-wegtransport, een van
de eigen-rijdersorganisaties, waren er
op 1 januari vorig jaar in Nederland
4425 transportbedrijven met één auto
(39,7 procent), 1763 met twee auto's
(15,8 procent) en 2758 mét drie tot
vijf vrachtauto's (24,8 procent). „Ver
uit de meeste van deze bedrijven met
een of twee gemotoriseerde eenheden
worden geleid door een'vader met
zoons of door enkele broers. Zij zijn
het vooral die van vroeg tot laat
werken. Maar wekelijks verdwijnen
zulke ondernemingen", aldus de heer
R. Niemann van NOB-wegtran
sport.
De NOB zou niet beschikken over
cijfers van chauffeurs in loondienst
die niet volgens de cao-bepalingen
worden betaald. Een vakbondsman re
ageerde hierop honend, dat NOB-weg
transport elk jaar met deze cijfers
wordt geconfronteerd. „Van de circa
45.000 beroepschauffeurs in loondienst
wordt voor bijna 70 procent geen cao
toegepast. Hun beloning is een combi
natie van basisloon plus over het
algemeen zes cent per gereden kilo
meter".
In de Kamer gaf minister Boersma
BLOKKADE-ACTIES BEËINDIGD
PEN HAAG De harde acties van vrachtwagenchauffeurs, die de afgelopen dagen het verkeer bij
grensposten en sommige haventerreinen en bruggen hebben lamgelegd, zijn donderdagmorgen be-
tindlgd. Na nachtelijk beraad van minister Boersma (sociale zaken) en staatssecretaris Van Huiten
(verkeer en waterstaat) met werkgevers en werknemers in het goederenvervoer, maakte de chauf
feursvereniging West, die de acties coördineerde, bekend, dat alle vrachtwagens op ordelijke wijze
hun 'posten' bij de grenzen zouden verlaten.
Via AVRO's Radio Journaal gaf een
woordvoerder het codewoord door
an de chauffeurs: De Bom is Gebar
sten. Vrijwel onmiddellijk daarna zet
ten langs alle grensposten de vermoei
de chauffeurs hun wegreuzen in bewe
ging. Tegen het middaguur was vrij
wel overal het verkeer weer nor-
(Zie slot pas. 3 kol. 1
Verder zal aan de grenzen
scherpere controle worden uitgevoerd
OP vergunningen en ritmachtdgingen,
vooral ook van buitenlandse vervoer
ders, De controle op de tachografen
zelf zal „zo mogelijk" soepel zijn.
Over dit punt zal de staatssecretaris
ook overleg plegen met zijn Belgische
en 'Vestduitse collega's soepelheid
alleen binnen onze grenzen zou voor
de vervoerders weinig zin hebben.
De vakbonden van de chauffeurs
treden tijdens het overleg met de
minister en de staatssecretaris in het
crisiscentrum van het ministerie van
Justitie, van de werkgevers de toezeg-
dat op korte termijn zal worden
«streeid naar een herstructurering
van de cao, die moet leiden tot een
normale beloning bij normale werk-
ffl rusttijden",
Voorzitter J. H. Berghout van de
Wrijfsgroep wegvervoer van de ver-
roers federatie, waarin de vervoers-
oonden van NVV en NKV samenwer
kt zei gisteren op een persconferen
tie: „Wij zijn alleen bereid met de
TOkgevers en met name met NOB-
wegransport te praten wanneer ze
htm woorden over verbetering van het
asadsklimsat in het wegvervoer oin-
daden, Alleen dan kan het
v®rouwen van de vakorganisaties in
NOR.Wocrb-rm™^ worden her-
Als blijkt dat de werkgevers aan hun
Seen inhoud zullen geven
offl blijft er voor de vervoersfedera-
weinig anders over dan het; con-
mw met NOB-wegtransport, de groot
ste werkgeversorganisatie in het weg-
TOvoer, te verbreken.
l-L®31 Persc°nferentie in Utrecht
maaste de vervoersfederatie de ba-
op van de acties in het wegver-
met name van het nachtelijk
fina 3 kolom 4
Nieuws uit Zeeland op de
Pagina's 2,4,5,7,9 en 11.
Binnen en buitenlands
op de pagina's 1, 3,
17 en 25.
Sport op de pagina's 19 en.
21.
o en t.v. op pagina 23.
's en economie op pagi
na 25.
KABINET ZOEKT NAAR COMPROMIS
(Van onze
parlementaire redactie)
DEN HAAG De behandeling
van de belastingplannen van het
kabinet-Den Uyl kan dinsdag
uitdraaien op een botsing tussen
het kabinet en de christen-demo
craten KVP, ARP en CHU. Op
het ministerie van financiën
werd donderdagavond door vrij
wel het voltallige kabinet ge
zocht naar een passend ant
woord van de regering op de
motie Van Amelsvoort. Deze
KVP'er eist van de regering te
gemoetkomingen ten gunste van
het bedrijfsleven. De vennoot
schapsbelasting moet met 1 pro
cent omlaag en de zelfstandige
ondernemers dienen grotere af
trekmogelijkheden te krijgen.
Hi Den Haag werd donderdagavond
aangenomen dat de regering volgende
week geen „onaanvaardbar" zou uit
spreken over de motie van het CDA,
die de steun zal krijgen van de WD
en andere oppositiepartijen. Het is
ook mogelijk dat het CDA alsnog
tevreden zal zijn met specifieke inves
teringsfaciliteiten. waarvan alleen on
dernemers kunnen profiteren die him
bedrijf uitbreiden.
Meer voor de hand liggend ds echter
een compromisvoorstel dat dit week
einde door de regering geformuleerd
zou moeten worden en dat erop neer
komt dat ook de „normaal" draaiende
endernemingen zonder uitbreidings
plannen extra ruimte wordt geboden.
Conform een motie van de socialist
Dolróan, die in ieder géval zal worden
gesteund door KVP, AR en D'66, zal
de regering bovendien aan onderne
mers buiten de Randstad grotere in
vesteringsfaciliteiten moeten toestaan.
Geheel tegen haar bedoeling in is de
kamer donderdag niet klaargekomen
met de gecombineerde behandeling
van het 3,5 miljard-plan en het dek
kingsplan van de rijksoverheid voor
1975. Het ingelaste debat over de
tachograaf maakte het mogelijk dat
minister Duisenberg van financiën en
zijn straatssecretaris Van Rooijen nog
enige dagen bedenktijd kregen.
Conflict
.Kern van het conflict tussen ener
zijds de linkse drie en aan de andere
kant de rest van de Kamer, is de
vraag of het bedrijfsleven meer be
hoefte heeft aan snel werkende maat
regelen die slechts voor bepaalde on
dernemers gelden (-vrat de regering
(Zie slot pagina 3 kolom 2)
CH'IBA (Japan) De Japanse
gastanker 'Yoeyoe Maroe' braakt,
tweeduizend meter hoge rookwol
ken uit, nadat een onderzeeboot
van de Japanse marine het.scJiip I
met Ivjee torpedo's eindelijk tot
zinken hee]t weten te brengen.
Vergeefs bombardement luchtmacht en vloot
TOKIO (RTR) Japanse vliegtuigen, torpedobootjagers en een
onderzeeboot hebben donderdag het brandende 43.722 ton meten
de tankschip Yoeyoe Maroe bestookt dat ten slotte ca. 450 km.
ten westen van Tokio zonk.
De tanker, die vloeibaar gas vervoerde, stond sedert een aanvaring met een
vrachtboot in de baai van Tokio begin deze maand in brand. Bij de aanvaring
kwamen 33 mensen om.
De Yoeyoe Maroe werd woensdag uit de baai gesleept en er moesten vliegtui
gen en marineschepen aan te pas komen voordat het schip in de golven ver
dween.
Eerst probeerde de luchtmacht de tanker door raketvuur en bommen tot zin
ken te brengen, maar toen het beoogde resultaat uitbleef, werd de marine
te hulp geroepen. Deze zond vier torpeaobootjargers die tot de aanval overgin
gen. Het schip bleef boven. Tenslotte werd op verzoek van de Japanse rege
ring een onderzeeboot ingeschakeld. Twee torpedo's in de brandende romp
klaarden het karwei.
Vlammen tot 250 meter schoten de lucht in en lieten een enorme rookkolom na
De hele operatie heeft naar schatting 700.000 gulden gekost.
NATUURLIJKE
AFVLOEIING
BIJ KLM
SCHIPHOL (ANP) De besturen
van de Vervoersfederatie (nw en
nkv) en de ACBV (cnv) hebben don
derdag besloten weer met de KLM te
gaan overleggen.
De luchtvaartmaatschappij heeft aan
de bonden laten weten dat de verlie
zen van bedrijf niet beslist tot ge
dwongen ontslagen hoeven te leiden.
Er zullen volgens de KLM 300 mensen
moeten afvloeien, maar dit zal gebeu
ren via natuurlijke afvloeiing, interne
verschuivingen en een 'overtolligheids-
regeling' voor 60-jarigen en ouderen,
die het bedrijf willen verlaten.
Voor de uitvoering van dit plan heeft
de KLM de tijd tot 1 maart 1976,
aldus een woordvoerder van de bon
den. Deze vinden overigens dat ook
het vliegend personeel zijn aandeel in
de bezuinigingen moet leveren. Dat is
het voorbehoud dat de bonden maken
om verder te praten over de details
van het "verbeteringsplan'. Het aan
deel dat het vliegend personeel moet
leveren heeft de KLM becijferd, maar
heeft over die cijfers voorlopig
heimhouding geëist.
BURGEMEESTER IN
BELGIË AAN DE HAAL
MET VERDUISTERD GELD
BRUSSEL (ANP) Sinds enkele da
gen is de burgemeester van het Belgi
sche S'-Lenaars, (August Kerstens),
zoek. De burgervader die zijn be
stuursfunctie combineert met een ma
kelarij in roerend en onroerend goed
wordt ervan verdacht enige miljoenen
Belgische franken te hebben verduf 1
sterd.
Toen het gerecht een onderzoek hij de
burgemeester thuis ging instellen bleek
hij verdwenen te zijn. De boekhouding
van de makelarij is in beslag genomen
Men verdenkt de burgemeester ervan
sommen te hebben verduisterd die hem
waren toevertrouwd door mensen uit
de Noorderkempen en waarmee gron
den en opstallen aangekocht hadden
moeten worden. De burgemeester zou
dit geld gebruikt hebben voor de finan
ciering van transacties in het buiten
land de veel mnder rendabel bleken
dan werd gehoopt. Vermoed wordt dat
de burgemeester de benen genomen
heeft naar Zwitserland.
WATERSCHAPPEN NAMEN NOG MAAR WEINIG SCHADE AAN DIJKEN WAAR
LOODSDIENSTEN
EN VEERBOTEN
VIELEN UIT
VLISSINGEN De zware
noordwesterstorm, die van
woensdag op donderdag voor
gierende windvlagen en zware
zeegang zorgde, heeft voorzover
donderdagavond althans bekend
was bij de Zeeuwse waterschap
pen maar geringe schade aan de
dijken en andere kustweringen
aangericht. De verwachting, die
men aanvankelijk had dat er een
herhaling van de kritieke situa
tie van december '73 zou optre
den is niet bewaarheid gewor
den. In Vlissingen ontstond eni
ge schade aan de Nolledijk, ter
wijl in de Walcherse duinen
hier en daar wat afslag werd ge
constateerd. In Vlissingen liep
ook donderdag het zeewater
zelfs over de boulevard.
In Yerseke stond donderdagmiddag
een groot gedeelte van de kaden langs
de haven blank. Schippers moesten
met lieslaarzen zien hun vaartuig te
bereiken. Toch kwam het water daar
niet zo hoog dat daar met de vloed
planken de coupures in de havendijk
moest worden afgesloten.
In Breskens bracht de storm zware
schade toe aan het nieuwe gedeelte
van de jachthaven. Bazaitolokken wer
den door het kolkende water finaal
van de glooiing weggeslagen. Van een
onlangs bij de jachthawen aange
bracht fundament voor een nieuw ge
bouw bleef weinig meer over. De
straat bij de jachthaven kwam voor
een groot deel blak te staan.
In Bruinisse kwamen een paar gebou
wen bij de losplaats aan de haven in
het water te staan, maar men was er
op berekend en wist voorzieningen te
treffen. Langs de dijken van Ooster
en Westerschelde rolden de roerige
golven vaak over de grens van de
basaltblokken heen tegen
groeiing aan. Nergens deden zich ech
ter werkelijk kritieke situaties voor.
In de loop van donderdag kon de
uitgebreide dijkbewaking, die door de
stormvloedwaarschuwingsdienst van
rijkswaterstaat was ingesteld, worden
teruggenomen
Woensdagavond en donderdagmorgen
werden door het Vlissingse weerstati
on van het KNMI windstoten van
windkracht 10 waargenomen. Donder
dag na de middag nam de wind wat
af tot een sterkte, die varieerde van
windkracht 8 tot windkracht 6.
De loodsdiensten van het Nederlandse
en Belgische loodswezen werden ge
staakt. Zelfs de rede-dienst bij Vlissin
gen voor kleine schepen, verzorgd
door het Belgisch loodswezen, legde
het bijltje er bij neer; iets wat maar
heel zelden voorkomt. Donderdaga
vond functioneerde de rede-dienst
weer. maar buitengaats werd er nog
niet geloodst.
Ook de veerdiensten van de Provincia
le Stoombootdienst op de Wester
schelde kwamen donderdag even stil
te liggen. Door het (te) hoge wi'
dat door de Noordwester werd o
stuwd, was het niet mogelijk in de
Zeeuwsvlaamse veerhavens te laden
en te lossen. Het veer Vlissingen -
Breskens lag stil van half twaalf tot
half één 's-middags, en Kruin ingen -
Perkpolder vanaf half één. Later in de
middag voer ook deze veerboot weer
uit. Het pontveer Zijpe-Anna Jacoba-
ptolder van de RTM lag donderdag
morgen stil, maar kon op ongeregelde
tijden donderdagmiddag weer varen.
Woensdagavond tegen elf uur vond
(Zie slot pagina 7 kolom 2)
D'
Hantlijn
werd gemeld
dat de gezamenlijke
\'pl£iv\ kerken van Nederland wil-
kjScH lc'n proberen om elke week
"fj een vastendag ingang te
L -J doen vinden: langs deze
persoonlijke weg zou ieder
een directe bijdrage kunnen leveren
wat de raad van kerken heeft
genoemd 'de totstandkoming van
de gerechtigheid in de wereld'. Dit be
richt leverde ons een opvallend tele
foontje op van een lezer, die snel pot-
lood en papier had gepakt en ons voor
rekende dat een 'dergelijke actie geen
zoden aan de dijk zet'. Eén dag vasten
in de week levert niets op, daarin la
geen redelijke systematiek te herken
nen. vond hij. Waarop hij een aantal
suggesties deed voor efficiëntere maat
regelen, daaraan de vraag verbindend
of 'dit niet iets voor de krant was'.
Zijn reactie leek ons typisch-westers
even uitrekenen wat het opbrengt en
als dit niet. veel is het idee schouder
ophalend afdoen.
We hebben de bewuste lezer meege
deeld de indruk te hebben dat de
kerken bij het overwegen van hun
voorstel niet in de eerste plaats aan
de materiële opbrengst, hebben ge
dacht: het gaat hier niet om een ac
tie voor bijvoorbeeld hongerende ge
bieden, maar veel meer om een steeds
terugkerende bezinning temidden
van de overvloed over de ongelijke
verdeling van primaire levensbehoef
ten in deze wereld. In de R-K Kerk
was het vasten vroe
ger een middel tot
persoonlijke heili
ging, men stelde
zich onder een be
paalde tucht, die
tot bezinning of inkeer kon leiden. In
vele gevallen echter was dit vasten
verstard tot het formeel handhaven
van een reeks kerkelijke voorschrif
ten, waarbij niet iedereen meer de
diepere zin duidelijk voor ogen stond.
Bovendien kwam in die gevallen het
accent nog wel eens te liggen op de
uiterlijke vorm. Daaraan heeft God
fried Bomans een van zijn kostelijke
jeugdherinneringen gewijd: hij had
'zeer heilige broertjes en zusjes die
buiten de strikt verplichte ascese nog
particuliere hoogstandjes bedachten,
zoals niet fietsen, hoepelen en knikke
ren of het glimlachend nee schudden
bij het aanreiken van een boterham',
vertelt hij in de bundel 'Beminde gelo
vigen'. Voor Bomans was dat onbe
gonnen werk, hij bleef halverwege ln
een 'vage geïrriteerdheid' steken. Zo
dra hij zijn jongste broer weer 'een
trap tegen zijn achterwerk verkopen
kon zonder dat hij de blik ten hemel
sloeg' wist Bomans dat de vasten
voorbij waren.
De raad van kerken poogt met zijn
nieuwe besluit aan te knopen bij
zeer oude tradities: vele agrarische
volkeren kenden het vasten als een re
ligieuze handeling. De raad tracht nu
aan dit oude en vroeger zo zinvolle
gebruik een nieuwe inhoud te ge-ven,
passend in het huidige industriële tijd
perk, passend vooral bij de wereldom
vattende noden van deze tijd. Of dat
zal lukken? Misschien. Misschien ook
niet. De grote moeilijkheid is dat de
moderne westerse maatschappij vaak
geen aansluiting meer heeft met ie-
kens, symbolen en gebruiken die in
andere leefgemeenschappen wel een
duidelijke boodschap inhielden. Ook
woorden verbleken in dit opzicht.
Toen destijds de Turken Europa be
dreigden schreef Luther zijn befaamde
lied "Een vaste burg'; hij vergeleek
daarin God met een sterk kasteel, met
een onneembare vesting. Daarmee
hield hij zijn angstige tijdgenoten voor
dat zij niet bang hoefden te zijn voor
de geweldige dreiging die de Turken
toen voor Europa betekenden. De
woorden van Lutner moeten tegen die
achtergrond een geladenheid hebben
gehad die in deze dagen haast niet
meer is op te roepen. Men zou nu een
regel moeten noteren in de geest van
'Al valt een H-bom op ons neer', de
dreiging van deze tijd.
Zo gezien lijkt het ons de vraag of
een wekelijkse vastendag in de
huidige industriële maatschappij wel
diezelfde inhoud kan krijgen als vroe
ger het geval was in oude agrarische
gemeenschappen waarin men nog wist
wat verootmoediging was. Deze nieu
we vorm van vasten vergt naar ons
gevoel een 'vertaling': de reactie van
de lezer in het begin van rWe be
schouwing genoemd duidt daar op.
De raad van kerken zou zich nog eens
moeten bezinnen op zulk een verta
ling, teneinde te vermijden dat menig
een om Bomans nog eens te citeren
halverwege in een vage geïrriteerd
heid blijft steken. Dat zou namelijk te
betreuren zijn: deze zaak is te belang
rijk op schouderophalend af te doen.
BEIROET (UPI) De Palestijnse be
vrijdingsorganisatie heefi na de ka
ping van een vliegtuig van "British Air|
ways' 80 mensen gearresteerd, zo heeft
een afgescheiden groep van Al Fatah
meegedeeld.
De groep, die zichzelf De revolutio
naire organisatie van AI Fatah' noemt,
beschuldigde Al Fatah en de Palestijn
se bevrijdingsorganisatie van verraad
en samenzwering met reactionaire
Arabische regimes. De PLO zou maan
dag in Beiroet 'tachtig van onze broe
ders' gearresteerd hebben 'uit wraak
voor de operatie in Tunis'. Een woord
voerder van de PLO heeft eerder mee
gedeeld dat 26 mensen waren gearres
teerd in verband et de kaping, en dat
zij terecht zullen moeten staan.