PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
GESPREK OVER
BEËINDIGING VAN
CHAUFFEURSACTIE
Veel kritiek kamer
stemgedrag in VN
Tweede Kamer pleit eensgezind voor
rampschaderegeling voor de boeren
Afkoelingsperiode gevraagd
op
NIEUW SCHANDAAL IN BELGIË
de krant
van zeeland
Jongen gedood
door trein
Miss World
geeft titel op
217e jaargang
no. 280
Donderdag
28 november 1974
den HAAG De Chauffeursvereniging West (Randstad) heeft woensdagavond tegen middernacht
nn de regering een aantal garanties gevraagd, in ruil voor beëindiging van de blokkades van grens-
tenen autosnelwegen. Zij willen een afkoelingsperiode van zes tot tién weken. Vannacht werd
óver deze garanties nog druk onderhandeld op het ministerie van justitie door minister Boersma
sociale zaken, staatssecretaris Van Huiten van verkeer en waterstaat, de chauffeursvereniging
de werkgeversorganisaties NOB, PCB, KVO en KNVTO. De vakbonden waren niet vertegen-
IV chauffeurs wilden heropening van
M overleg, zodat binnen een periode
ia tot tien weken een nieuw rij-
«tdenhesluit tot stand zou komen. In
it? neriode zou de verplichting om de
whonaaf te gebruiken, moeten wor
tel opgeschort. Van hun kant ver
arden de chauffeurs zich bereid in
jlt maximaal tien weken af te zien
„a enige actie.
Voorts wilden zij dat de overheid n
dot tien weken de rijtijdeneisen 'soc
Kl' jou controleren. Verder zou de
sustssecretarls moeten zien te verwe-
•«dijken dat de EEG-ministerraad ak
koord zou gaan met opschuiving van
de definitieve tachograafplicht tot over
«en weken. Ten slotte vroegen de
chauffeurs, teneinde het voor hun in
komen nodig geoordeelde aantal kilo
meters te halen, de maximumsnelheid
op autosnelwegen te verhogen Qn
tot 90 km per uur.
Inmiddels heeft de Vervoersbond NVV
het voornemen bekendgemaakt, alle
contacten met NOB-Wegtransport te
willen verbreken, als de andere cao-
partners (NKV en CNV) dat ook doen.
Het NW verwijt NOB-Wegtransport
schijnheilige houding: het heeft in
gestemd met de actie tegen de invoe
ring van de tachograaf en met het be
sluit tot, invoering ervan. Voorzitter
Dassel van het CNV heeft inmiddels
niets voor te voelen.
Het CNV wil de contacten tot overleg
openhouden, zo verklaarde hij. Het
NKV, dat met het NVV in federatief
rerbind samenwerkt, heeft nog geen
35 grensposten en
heeft woensdag
chaotische toe-
i vele duizenden
de actie hebben
grenspost Beek-
en Kleef, heeft
ernstige con-
chauffeurs en
justitie. Verscheidene auto's werden
weggesleept, andere in beslag genomen.
De problemen ontstonden daar toen
tegen de middag een grote politie
macht ten tonele verscheen, die op dat
moment overigens nog geen maatrege
len nam. Chauffeurs ondergingen deze
massale opkomst van marechaussee
en politiemannen als een demonstratie
van macht en reageerden door
aantal vrachtauto's dwars over de weg
te zetten.
Om half vier kregen de chauffeurs de
sommatie de vrachtauto's te verwijde
ren. Ter assistentie had de politie 2
takelwagens meegebracht uit Roer
mond en uit Arnhem, omdat bedrijven
in Nijmegen en omgeving hadden ge
weigerd hun takelwagens in te zetten.
Daarop sloten circa 20 chauffeurs hun
cabines af, trokken zich terug in een
café en wisselden sleuteltjes uit.
Met behulp van de takelwagens
gon de politie om vier uur vracht
auto's te verwijderen, voorzover dat
mogelijk was. In enkele gevallen wer
den de ruiten stukgeslagen, opdat jus
titie zich de gewenste toegang kon
verschaffen. Toen de chauffeurs bij
him auto's verschenen, werd proces
verbaal tegen hen opgemaakt. Voor
verwijdering van auto's moest ter plek
ke 900 gulden sleeploon worden be
taald.
„Flauwekul", was hierop, de reactie
van een woordvoerder van justitie in
Den Haag. „Het is best mogelijk dat
een of andere agent dat heeft gezegd
op grond van de plaatselijke verorde
ning, maar er is geen sprake van dat
de chauffeurs op zo'n manier het vuur
na aan de schenen gelegd zou moeten
worden".
Misdrijf
Terwijl enkele tientallen kilometers
verder, bij Bergii-autoweg, circa 800
vrachtauto's aan weerszijden van de
grens ongemoeid werden gelaten, x
den de chauffeurs bij Beek-Wyler door
officier van justitie, mr S. Boerwinkel,
verder bedreigd met aanklachten we-
(Zie slot pagina 3 kolom 2)
RIJSBERGEN Politie en ma
rechaussee sloten gistermiddag
de Brabantse plaats Rijsbergen
VAN VRIJWEL ALLE FRACTIES
(Van onze correspondent)
DEN HAAG Vrijwel alle fractie in de tweede kamer zijn weinig
ingenomen met het stemgedrag van Nederland, vorige week in de
algemene vergadering van de Verenigde Naties. Evenals alle ande
re EE-landen onthield Nederland zich van stemming ten aanzien
van een resolutie waarin wordt uitgesproken dat de Palestijnen
recht hebben op nationale zelfstandigheid. In een stemverklaring
maakte de Nederlandse afgevaardigde wel duidelijk dat Neder
land talfrijke bezwaren had tegen de door de Arabische landen in
gediende resolutie, waarin Israël niet wordt genoemd.
Minister Van der Stoel (buitenland
se zaken), over het Nederlandse stem
gedrag geïnterpelleerd door AR-frac-
tieleider Aantjes, verklaarde dat hij,
evenals in min of meerdere mate
de woordvoerders van PvdA, KPV.
WD en DS '70, D '66. SGP en GPV,
ernstig bezwaren had tegen de resolu
tie. Daarin wordt bijvoorbeeld niet
verwezen naar resolutie 242 van de
veiligheidsraad, waarin wordt gezegd
dat Israël recht heeft op
borgd bestaan binnen veilige grenzen.
Alleen de PSP en PRR lieten een
ander geluid horen.
Minister Van der Stoel noemde
twee redenen waarom Nederland zich
van stemming had onthouden. „Tegen
stemmen zou de stemonthouding van
de acht overige EEG-landen in een
verkeerd licht hebben geplaatst, aldus
de bewindsman, die verder meende
Simonet, Claes en Cools in opspraak
(Van onze correspondent)
BRUSSEL België heeft we
derom een financieel schan-
>ij ditmaal drie so-
ministers van eco-
zaken uit vorige re
geringen betrokken zijn. On
der hen is Henri Simonet, te
genwoordig Europees commis
saris.
Jeugdige socialistische voorman
Duisenberg
VOLGENS minister Duisenberg
Nederland de huidige econo
mische problemen best aan.
(Pagina 3).
PLO
DE Palestijnse bevrijdingsorgani-
PLO heeft 26 mensen gear-
erd die betrokekn waren bij
..„-fPingsaffaire met de Britse
>O10 m Tunis. Zij zullen door de
worden berecht.
(Pagina 15).
dio Noordzee
DE ZWITSERSE eigenaar van het
«noschip van Radio Noordzee
moet op 10 december voor de Rot-
Camse rechtbank verschijnen.
(Pagina 15).
ws uit Zeeland op de
fc's 2,5,7,9 en 11.
en- en buitenlands
nieuws op de pagina's 1, 3,
15 en 25.
Sport op de pagina's 17 en
o en t.v. op pagina 23.
's en economie op pagi-
Willy Claes, in de vorige regering
minister van economische zaken,
zou aan de FN-wapcnfabriek 3,5
miljoen gulden hebben beloofd als
regeringsbijdrage in de kosten van
een studie over de herstructurering
van dat bedrijf. Volgens sommigen
kan een dergelijke bijdrage niet op
deze wijze worden verleend.
De derde betrokkene, André Cools,
eveneens een oud-minister van eco
nomische zaken, tegenwoordig me
de-voorzitter van de socialistische
partij, heeft toezeggingen ten be
drage van ruim 30 miljoen gulden
gedaan voor de Belgische deelname
in de studie voor en de bouw van
de kweekreactor in het Duitse Kal
kar. Van zijn toezeggingen is ech
ter niets meer terug te vinden in
de verslagen van de ministerraads
vergaderingen die daarop betrek
king zouden moeten hebben.
Simonet wordt ervan beschuldigd te
hebben toegezegd in het nieuwe
Brusselse World Trade Center kan
toorruimte voor het ministerie van
economische zaken te zullen huren
op een moment dat hij zelf al geen
minister meer was.
Die beloften, in geld omgezet, vertegen
woordigen een waarde .van enkele
miljoenen guldens. Van de brief
blijkt vreemd genoeg alleen een foto
kopie aanwezig te zijn op het rr
sterie van economische zaken. De
verhuurder van de gehouwen zei aan
vankelijk dat het origineel zich in
Londen of Zürich zou bevinden.
Woensdagavond liet de directie van
het WTC echter weten geen brief van
Simonet te hebben ontvangen. De
tegenwoordige minister van econo
mische zaken, Oleffe, zei te hopen
dat de justitie spoedig klaarheid in
deze zaak kan brengen.
'Nabootsing'
Iri het blad „De Standaard" reageert
Simonet verontwaardigd op de eer
ste publikaties. Hij stelt daarin
- vast dat de handtekening die hij op
de fotokopie heeft gezien „een
slechte nabootsing is van mijn ech
te handtekening",
ülaes en Cools zeggen beiden dat hun
toezeggingen geheel langs de nor
male kanalen zijn behandeld. Niet
temin draagt de brief van Claes
aan FN niet eens een datum (zegt
De Standaard, die o.a. het schan
daal bij de telegraaf- en telefoon
dienst aan het licht bracht)
Lichtzinnig
Inmiddels zouden juristen zijn inge
schakeld bij het beoordelen van de
vragen of de betrokken onderne
mingen aan de beloften nog rech
ten kunnen ontlenen. De Standaard
citeert een niet nader genoemde
minister, die zegt: „Het blijkt dus
mogelijk de staat te ruïneren tus
sen twee regeringen in. Ais we nu
opnieuw de mantel van Noach over
deze zaken gaan spreiden, dan zal
nooit paal en perk gesteld worden
aan dit lichtzinnig omspringen met
overheidsgelden".
dat het belangrijk was dat de EEG-
landen zoveel mogelijk een zelfde
standpunt zouden innerne:
In hun stemverklaringen hebben
ook de andere EEG-landen gewezen
op het ontbreken van een verwijzing
naar en de betekenis van resolutie 242
van de Veiligheidsraad. Vorig jaar
november heeft de EEC in haar ver
klaring over het Midden-Oosten ook
uitdrukkelijk gewezen op deze resolu
tie. Een geïsoleerd optreden van Ne
derland binnen de Negen zou het
vermogen van Nederland om in de
EEG invloed aan te wenden, hebben
aangetast, aldus minister Van der
Stoel.
Frankrijk
Het kwam als een verrassing, aldus
vervolgde hij, dat Frankrijk bij de
stemming over de resolutie, waar
werd uitgesproken dat de Palestijnse
Bevrijdingsorganisatie als permanente
waarnemer bij de VN zou moeten
worden toegelaten, niet zoals de ande
re EEG-landen tegen stemde, maar
zich van stemming onthield. Frankrijk
heeft ons dus bedonderd, concludeer
de Hans van Mierlo (D'66), die zich
afvroeg-hoe Frankrijk zal gaan optre
den bij de dialoog tussen de Negen
van de EEG en de Arabische lan
den.
Minister Van der Stoel stelde zich
geheel achter de uitspraak van mr.
Aantjes, dat het „niet alleen van we
reldbelang, maar een wereldplicht is
dat het joodse volk een eigen nationa
le staat heeft, binnen welks grenzen
zijn veiligheid is gegarandeerd en dat
Europa een verleden met zich mee
torst dat „ons voor altijd met het
volk van Israël behoort te verbinden".
De bewindsman zei dat Nederland zal
vasthouden aan deze uitgangspunten.
„Als ons dat op hoge zeeën brengt-zz.
zei hij, „is het prettig te weten dat we
ook op steun van de Kamer kunnen
rekenen. En dat kan niet van alle
fracties worden gezegd", aldus minis
ter Van der Stoel.
UTRECHT (ANP) De 12-jarige Rob
bie van der Staten uit Deurne is woens
dagavond om het leven gekomen, toen
hij met zijn fiets op een met automa
tische halve overwegbomen beveiligde
overweg tegen een trein opbotste.
fjintlijn
LONDEN (RTR) De 19-jarige
Zuidafrikaanse Annelint Kriel is
woensdag uitgeroepen tot miss
world. Zij heeft deze titel overge
nomen van miss Verenigd Ko
ninkrijk. de 22-Jarige Helen Mor
gan die haar vrijdag in Londen
verkregen titel dinsdag opgaf om
dat zij betrokken is bij een echt
scheidingszaak.
Helen Morgan was de eerste on
gehuwde moeder die tot het
mooiste meisje van de wereld
was uitgeroepen. Het leverde
haar een kroon en een bedrag
van ruim 300.000 gulden op. Maar
na de eerste vreugderoes kwam
al gauw de bittere werkelijkheid
toen journalisten haar gingen uit
horen over haar particuliere le
ven. Zij maakte er geen geheim
van een ongehuwde moeder te
zijn. Dinsdag barstte zij in snik
ken uit toen zij vertelde dat zij
de derde persoon was bij een
echtscheidingsaffaire. Kort daar
na deelde zij de organisatoren
van de miss world-verkiezmgen
mee dat zij haar tafel wilde af
staan.
FRACTIES: „BOEREN ZIJN NIET VOLDOENDE GEHOLPEN
MET RIJKSGROEPSREGELING VOOR ZELFSTANDIGEN"
MINISTER HERHAALT:
„REGERING ZAL NIET
KRENTERIG ZIJN"
'Niet krenterig zijn'
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG De tweede ka
mer heeft woensdag met grote
eensgezindheid gepleit voor in
voering van een rampschadere
geling voor de boeren die in
Zeeland, West-Brabant en Zuid-
Holland zijn getroffen door de
zware regenval. Alle kamerfrac
ties bleken van mening, dat de
boeren niet voldoende geholpen
zijn met de rijksgroepsregeling
zelfstandigen, maar dat een toe
slag per hectare gegeven moet
worden. Minister Van der Stee
van landbouw en visserij her
haalde woensdag na die plei
dooien, dat geen boeren als ge
volg van de ramp ten onder mo
gen gaan en dat de regering niet
krenterig zal zijn.
Hij deed echter geen concrete toezeg
gingen over invoering van een ramp-
regeling. „Ik heb al meegedeeld, dat
gestudeerd wordt op een speciale re
geling, maar wij moeten ons stand
punt nog definitief bepalen. Ik kan
daar niet op vooruitlopen. Dat zou
niet juist zijn", aldus de heer Van der
Stee.
De bewindsman stelde met nadruk,
dat de regeling die per 1 december
wordt ingevoerd en volgens welke
ruime toepassing wordt gegeven aan
de Rijksgroepsregeling Zelfstandigen,
het voor iedere boer tot 1976 toe
mogelijk zal maken te voorzien in
zijn kosten voor bedrijf en in zijn
levensonderhoud. Hij wees erop, dat
in een later stadium kan worden
besloten tot kwijtschelding van
leningen die men op basis van de
Rijksgroepsregeling kan krijgen.
„Maar ik begrijp dat de financiering
op zichzelf geen probleem is. Een
probleem wordt wel gevormd door de
psychische spanningen, omdat men
wil weten waar men aan toe is. Ik
wil daarom zo snel mogelijk, maar
ook zo verantwoordelijk mogelijk tot
een beslissing komen. Hoe verleidelijk
het ook is hier stoere taal uit
slaan, het is gewoon niet in
handomdraai op te lossen", zei de
minister. Hij deelde de Kamer mee
dat er nog twee nieuwe mogelijkhe
den zijn: het treffen van een nieuwe
financieringsregeling en het verstrek
ken van rechtstreekse tegemoetkomin
gen.
Op dat laatste drongen alle kamer
fracties met klem aan. De KVP'er De
Bekker, die ook namens ae ARP en
de CHU over de toestand in Zuidwest-
Nederland sprak: „Wij hebben veel
waardering voor de hulp die door de
overheid, door militairen en vrijwilli
gers is geboden. Ook hebben we waar
dering voor de manier waarop de
Rijksgroepsregeling Zelfstandigen
wordt toegepast, maar de ramp is zo
groot, dat de oplossing niet van die
regeling alleen kan komen. Wij pleiten
voor een toelage per hectare".
De heer Voortman (PvdA): „Hoe
denkt de minister over een toeslag
per hectare? Bedrijven die het al
moeilijk hebben en die nog eens nieu
we zware leningen moeten sluiten,
lopen de kans dat een onzeker per
spectief ontstaat. De organisaties zijn
voor een rampregeling naast de Rijks
groepsregeling. De minister heeft al
laten weten dat daarop gestudeerd
wordt. Spoed is daarbij vereist".
(Zie slot pagina 6 kolom 7)
Chauffeurs
en acties
i i FN- acties van de vracht-
\1-LJ wagvnehauffeurs heb-
rf, lijfy ben dezelfde neveneffecten
fefcZèn a,s destijds de demonstra-
■'-] ties van de boeren: de over-
L .- ri last komt voor het grootste
deel neer op groepen die
niets met het conflict hebben te ma
ken. Dat wekt wrevel op. Hier en daar
mag er dan enige bereidheid bestaan
om wat ongemak of verlies voor lief
te nemen, als regel echter is het ge
duld van een buitenstaander uiterst
kort. Begrijpelijk. In eerste instantie
gaat het in dit geval om een geschil
tussen de regering en een groep chauf
feurs over de invoering van een con
trole-instrument de tachograaf
op de naleving van rij- en rusttijden.
Waarom daar derden bij betrokken?
Er is weinig sympathie voor op te
brengen. Overigens spelen in dit ge
schil nog allerlei andere problemen
een rol: spanningen tussen werkge
vers en vakbonden, alsook de rentabi
liteit van de kleinere vervoersbedrij
ven. Dat leidt in dit conflict tot ver
sluierde situaties: formeel gaat het
om de invoering van de tachograaf, in
feite is er veel meer in het geding.
Met name de niet altijd florissante
loonomstandigheden van de chauf
feurs spelen een rol.
Kennelijk begint het in Nederland
een gewoonte te worden om ge
schillen met de overheid uit te vech
ten op de ruggen van anderen. Derge
lijke acties zijn te vergelijken met een
politieke staking, een activiteit die
niet directelijk is gericht op verbete
ring van arbeidsvoorwaarden, maar
een bepaald beleid
van de overheid wil
afdwingen. De vak
bonden in Neder
land zijn altijd bij
zonder huiverig ge
weest om de werkstaking als politiek
instrument te gebruiken. Terecht, wil
men een verandering van beleid tot-
standbrengen dan dient dat te gebeu
ren volgens de regelen die daarvoor
in een rechtsstaat gelden. Bovendien
schieten in de meeste gevallen derge
lijke politieke acties hun doel voorbij:
men probeert de regering te treffen,
maar die blijkt meestal ongenaakbaar
terwijl inmiddels niet geringe belan
gen van anderen worden geschaad-
Mede daardoor hebben dergelijke ac
ties voor de deelnemers vaak een on
aangenaam effect: zij verspelen de
sympathie ook van diegenen wier
steun ze goed kunnen gebruiken. Dat
is het geval bij deze chauffeurs:
groenten- en fruitexporteure
de algelopen dagen verklaard volledig
begrip te hebben voor hun verlangens,
maar ze voelen er niets voor om er de
dupe van te worden.
Inmiddels heeft de regering een aan
tal maatregelen genomen die de kwa
lificatie "hard' hebben meegekregen.
Hier en daar is groot materieel inge
zet teneinde het grensverkeer weer op
gang te brengen. Nu is daarover in
politieke kring zoals te doen gebrui
kelijk enige beweging ontstaan, er
is smalend uitgeroepen dat deze rege
ring met twee maten meet. Zij heeft
immers destijds de betaling van de
collegegelden de omstreden duizend
gulden op haar beloop gelaten en
daarmee de sabotage van een wette
lijke maatregel toegelaten, terwijl zij
nu in deze chauffeurszaak plotseling
fors optreedt. Premier Den Uyl heeft
dit verwijt van de hand gewezen: het
verschil tussen beide zaken is naar zijn
opvatting hierin gelegen dat bij de
affaire-collegegelden geen belangen van
derden werden geschaad, terwijl dat
bij deze chauffeursactie juist een es
sentieel element is. Deze vergelijking
lijkt ons correct. In het chauffeurs
conflict is namelijk sprake van een
botsing van geheel ongelijksoortige be
langen: het deelbelang van de chauf
feurs en het algemeen belang. In een
dergelijke situatie is de overheid ge
roepen om er voor te zorgen dat de
pleitbezorgers van het deelbelang niet
de samenleving op essentiële punten
blokkeren. Daarmee is overigens niet
de laakbare houding goedgepraat van
die politici die op allerlei manieren
hebben gepoogd de destijds normaal
tot stand gekomen wettelijke maatre
gel van de coliegegélden te saboteren,
maar wel wordt onderstreept dat deze
houding geen alibi oplevert voor een
verwijt aan de regering dat zij in dit
chauffeursconflict een wegenblokkade
probeert te breken,
l/'ernpunt in deze kwestie is uiter-
aard: is het beleid van staatssecre
taris Van Huiten juist of niet juist?
Tot nu toe heeft deze bewindsman een
weinig gelukkige hand van regeren
gehad en hij is er kennelijk op uit
deze reputatie gestand te doen. Vrij
wel iedereen in de vervoerswereld is
het er namelijk over eens dat Van
Hultens invoering van de tachograaf
zonder rneer zinloos is. Deze maat
regel behoort samen te gaan met een
aanpassing van het rijtijdenbesluit
waardoor de chauffeurs rekening kun
nen houden met hun voortdurend wis
selende werkomstandigheden. Binnen
die omstandigheden dienen dan voor
schriften te komen voor minimum
rusttijden met het oog op de verkeers
veiligheid. Slechts een goede combina
tie van een beter rijtijdenbesluit plus
de invoering van de tachograaf leidt
tot betere sociale omstandigheden van
de werknemer in het transportbedrijf
zonder dat aan de specifieke eisen van
deze bedrijfstak tekort wordt gedaan.
De staatssecretaris had tot nu toe wei
nig oog voor deze eisen. Uitgerekend
chauffeurs hebben hem dat aan het
verstand moeten brengen. Hetgeen
overigens onverlet laat, dat een gewij
zigd rijtijdenbesluit nog geen betere
verhoudingen schept tussen de ver-
voersbonden en de werkgevers. Daar
aan zal in onderhandelingen het nodi
ge gedaan moeten worden.
In Japan is woensdag een staking
uitgebroken onder het spoorweg- en