PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT GESPREK OVER BEËINDIGING VAN CHAUFFEURSACTIE Veel kritiek kamer stemgedrag in VN Tweede Kamer pleit eensgezind voor rampschaderegeling voor de boeren Afkoelingsperiode gevraagd op NIEUW SCHANDAAL IN BELGIË de krant van zeeland Jongen gedood door trein Miss World geeft titel op 217e jaargang no. 280 Donderdag 28 november 1974 den HAAG De Chauffeursvereniging West (Randstad) heeft woensdagavond tegen middernacht nn de regering een aantal garanties gevraagd, in ruil voor beëindiging van de blokkades van grens- tenen autosnelwegen. Zij willen een afkoelingsperiode van zes tot tién weken. Vannacht werd óver deze garanties nog druk onderhandeld op het ministerie van justitie door minister Boersma sociale zaken, staatssecretaris Van Huiten van verkeer en waterstaat, de chauffeursvereniging de werkgeversorganisaties NOB, PCB, KVO en KNVTO. De vakbonden waren niet vertegen- IV chauffeurs wilden heropening van M overleg, zodat binnen een periode ia tot tien weken een nieuw rij- «tdenhesluit tot stand zou komen. In it? neriode zou de verplichting om de whonaaf te gebruiken, moeten wor tel opgeschort. Van hun kant ver arden de chauffeurs zich bereid in jlt maximaal tien weken af te zien „a enige actie. Voorts wilden zij dat de overheid n dot tien weken de rijtijdeneisen 'soc Kl' jou controleren. Verder zou de sustssecretarls moeten zien te verwe- •«dijken dat de EEG-ministerraad ak koord zou gaan met opschuiving van de definitieve tachograafplicht tot over «en weken. Ten slotte vroegen de chauffeurs, teneinde het voor hun in komen nodig geoordeelde aantal kilo meters te halen, de maximumsnelheid op autosnelwegen te verhogen Qn tot 90 km per uur. Inmiddels heeft de Vervoersbond NVV het voornemen bekendgemaakt, alle contacten met NOB-Wegtransport te willen verbreken, als de andere cao- partners (NKV en CNV) dat ook doen. Het NW verwijt NOB-Wegtransport schijnheilige houding: het heeft in gestemd met de actie tegen de invoe ring van de tachograaf en met het be sluit tot, invoering ervan. Voorzitter Dassel van het CNV heeft inmiddels niets voor te voelen. Het CNV wil de contacten tot overleg openhouden, zo verklaarde hij. Het NKV, dat met het NVV in federatief rerbind samenwerkt, heeft nog geen 35 grensposten en heeft woensdag chaotische toe- i vele duizenden de actie hebben grenspost Beek- en Kleef, heeft ernstige con- chauffeurs en justitie. Verscheidene auto's werden weggesleept, andere in beslag genomen. De problemen ontstonden daar toen tegen de middag een grote politie macht ten tonele verscheen, die op dat moment overigens nog geen maatrege len nam. Chauffeurs ondergingen deze massale opkomst van marechaussee en politiemannen als een demonstratie van macht en reageerden door aantal vrachtauto's dwars over de weg te zetten. Om half vier kregen de chauffeurs de sommatie de vrachtauto's te verwijde ren. Ter assistentie had de politie 2 takelwagens meegebracht uit Roer mond en uit Arnhem, omdat bedrijven in Nijmegen en omgeving hadden ge weigerd hun takelwagens in te zetten. Daarop sloten circa 20 chauffeurs hun cabines af, trokken zich terug in een café en wisselden sleuteltjes uit. Met behulp van de takelwagens gon de politie om vier uur vracht auto's te verwijderen, voorzover dat mogelijk was. In enkele gevallen wer den de ruiten stukgeslagen, opdat jus titie zich de gewenste toegang kon verschaffen. Toen de chauffeurs bij him auto's verschenen, werd proces verbaal tegen hen opgemaakt. Voor verwijdering van auto's moest ter plek ke 900 gulden sleeploon worden be taald. „Flauwekul", was hierop, de reactie van een woordvoerder van justitie in Den Haag. „Het is best mogelijk dat een of andere agent dat heeft gezegd op grond van de plaatselijke verorde ning, maar er is geen sprake van dat de chauffeurs op zo'n manier het vuur na aan de schenen gelegd zou moeten worden". Misdrijf Terwijl enkele tientallen kilometers verder, bij Bergii-autoweg, circa 800 vrachtauto's aan weerszijden van de grens ongemoeid werden gelaten, x den de chauffeurs bij Beek-Wyler door officier van justitie, mr S. Boerwinkel, verder bedreigd met aanklachten we- (Zie slot pagina 3 kolom 2) RIJSBERGEN Politie en ma rechaussee sloten gistermiddag de Brabantse plaats Rijsbergen VAN VRIJWEL ALLE FRACTIES (Van onze correspondent) DEN HAAG Vrijwel alle fractie in de tweede kamer zijn weinig ingenomen met het stemgedrag van Nederland, vorige week in de algemene vergadering van de Verenigde Naties. Evenals alle ande re EE-landen onthield Nederland zich van stemming ten aanzien van een resolutie waarin wordt uitgesproken dat de Palestijnen recht hebben op nationale zelfstandigheid. In een stemverklaring maakte de Nederlandse afgevaardigde wel duidelijk dat Neder land talfrijke bezwaren had tegen de door de Arabische landen in gediende resolutie, waarin Israël niet wordt genoemd. Minister Van der Stoel (buitenland se zaken), over het Nederlandse stem gedrag geïnterpelleerd door AR-frac- tieleider Aantjes, verklaarde dat hij, evenals in min of meerdere mate de woordvoerders van PvdA, KPV. WD en DS '70, D '66. SGP en GPV, ernstig bezwaren had tegen de resolu tie. Daarin wordt bijvoorbeeld niet verwezen naar resolutie 242 van de veiligheidsraad, waarin wordt gezegd dat Israël recht heeft op borgd bestaan binnen veilige grenzen. Alleen de PSP en PRR lieten een ander geluid horen. Minister Van der Stoel noemde twee redenen waarom Nederland zich van stemming had onthouden. „Tegen stemmen zou de stemonthouding van de acht overige EEG-landen in een verkeerd licht hebben geplaatst, aldus de bewindsman, die verder meende Simonet, Claes en Cools in opspraak (Van onze correspondent) BRUSSEL België heeft we derom een financieel schan- >ij ditmaal drie so- ministers van eco- zaken uit vorige re geringen betrokken zijn. On der hen is Henri Simonet, te genwoordig Europees commis saris. Jeugdige socialistische voorman Duisenberg VOLGENS minister Duisenberg Nederland de huidige econo mische problemen best aan. (Pagina 3). PLO DE Palestijnse bevrijdingsorgani- PLO heeft 26 mensen gear- erd die betrokekn waren bij ..„-fPingsaffaire met de Britse >O10 m Tunis. Zij zullen door de worden berecht. (Pagina 15). dio Noordzee DE ZWITSERSE eigenaar van het «noschip van Radio Noordzee moet op 10 december voor de Rot- Camse rechtbank verschijnen. (Pagina 15). ws uit Zeeland op de fc's 2,5,7,9 en 11. en- en buitenlands nieuws op de pagina's 1, 3, 15 en 25. Sport op de pagina's 17 en o en t.v. op pagina 23. 's en economie op pagi- Willy Claes, in de vorige regering minister van economische zaken, zou aan de FN-wapcnfabriek 3,5 miljoen gulden hebben beloofd als regeringsbijdrage in de kosten van een studie over de herstructurering van dat bedrijf. Volgens sommigen kan een dergelijke bijdrage niet op deze wijze worden verleend. De derde betrokkene, André Cools, eveneens een oud-minister van eco nomische zaken, tegenwoordig me de-voorzitter van de socialistische partij, heeft toezeggingen ten be drage van ruim 30 miljoen gulden gedaan voor de Belgische deelname in de studie voor en de bouw van de kweekreactor in het Duitse Kal kar. Van zijn toezeggingen is ech ter niets meer terug te vinden in de verslagen van de ministerraads vergaderingen die daarop betrek king zouden moeten hebben. Simonet wordt ervan beschuldigd te hebben toegezegd in het nieuwe Brusselse World Trade Center kan toorruimte voor het ministerie van economische zaken te zullen huren op een moment dat hij zelf al geen minister meer was. Die beloften, in geld omgezet, vertegen woordigen een waarde .van enkele miljoenen guldens. Van de brief blijkt vreemd genoeg alleen een foto kopie aanwezig te zijn op het rr sterie van economische zaken. De verhuurder van de gehouwen zei aan vankelijk dat het origineel zich in Londen of Zürich zou bevinden. Woensdagavond liet de directie van het WTC echter weten geen brief van Simonet te hebben ontvangen. De tegenwoordige minister van econo mische zaken, Oleffe, zei te hopen dat de justitie spoedig klaarheid in deze zaak kan brengen. 'Nabootsing' Iri het blad „De Standaard" reageert Simonet verontwaardigd op de eer ste publikaties. Hij stelt daarin - vast dat de handtekening die hij op de fotokopie heeft gezien „een slechte nabootsing is van mijn ech te handtekening", ülaes en Cools zeggen beiden dat hun toezeggingen geheel langs de nor male kanalen zijn behandeld. Niet temin draagt de brief van Claes aan FN niet eens een datum (zegt De Standaard, die o.a. het schan daal bij de telegraaf- en telefoon dienst aan het licht bracht) Lichtzinnig Inmiddels zouden juristen zijn inge schakeld bij het beoordelen van de vragen of de betrokken onderne mingen aan de beloften nog rech ten kunnen ontlenen. De Standaard citeert een niet nader genoemde minister, die zegt: „Het blijkt dus mogelijk de staat te ruïneren tus sen twee regeringen in. Ais we nu opnieuw de mantel van Noach over deze zaken gaan spreiden, dan zal nooit paal en perk gesteld worden aan dit lichtzinnig omspringen met overheidsgelden". dat het belangrijk was dat de EEG- landen zoveel mogelijk een zelfde standpunt zouden innerne: In hun stemverklaringen hebben ook de andere EEG-landen gewezen op het ontbreken van een verwijzing naar en de betekenis van resolutie 242 van de Veiligheidsraad. Vorig jaar november heeft de EEC in haar ver klaring over het Midden-Oosten ook uitdrukkelijk gewezen op deze resolu tie. Een geïsoleerd optreden van Ne derland binnen de Negen zou het vermogen van Nederland om in de EEG invloed aan te wenden, hebben aangetast, aldus minister Van der Stoel. Frankrijk Het kwam als een verrassing, aldus vervolgde hij, dat Frankrijk bij de stemming over de resolutie, waar werd uitgesproken dat de Palestijnse Bevrijdingsorganisatie als permanente waarnemer bij de VN zou moeten worden toegelaten, niet zoals de ande re EEG-landen tegen stemde, maar zich van stemming onthield. Frankrijk heeft ons dus bedonderd, concludeer de Hans van Mierlo (D'66), die zich afvroeg-hoe Frankrijk zal gaan optre den bij de dialoog tussen de Negen van de EEG en de Arabische lan den. Minister Van der Stoel stelde zich geheel achter de uitspraak van mr. Aantjes, dat het „niet alleen van we reldbelang, maar een wereldplicht is dat het joodse volk een eigen nationa le staat heeft, binnen welks grenzen zijn veiligheid is gegarandeerd en dat Europa een verleden met zich mee torst dat „ons voor altijd met het volk van Israël behoort te verbinden". De bewindsman zei dat Nederland zal vasthouden aan deze uitgangspunten. „Als ons dat op hoge zeeën brengt-zz. zei hij, „is het prettig te weten dat we ook op steun van de Kamer kunnen rekenen. En dat kan niet van alle fracties worden gezegd", aldus minis ter Van der Stoel. UTRECHT (ANP) De 12-jarige Rob bie van der Staten uit Deurne is woens dagavond om het leven gekomen, toen hij met zijn fiets op een met automa tische halve overwegbomen beveiligde overweg tegen een trein opbotste. fjintlijn LONDEN (RTR) De 19-jarige Zuidafrikaanse Annelint Kriel is woensdag uitgeroepen tot miss world. Zij heeft deze titel overge nomen van miss Verenigd Ko ninkrijk. de 22-Jarige Helen Mor gan die haar vrijdag in Londen verkregen titel dinsdag opgaf om dat zij betrokken is bij een echt scheidingszaak. Helen Morgan was de eerste on gehuwde moeder die tot het mooiste meisje van de wereld was uitgeroepen. Het leverde haar een kroon en een bedrag van ruim 300.000 gulden op. Maar na de eerste vreugderoes kwam al gauw de bittere werkelijkheid toen journalisten haar gingen uit horen over haar particuliere le ven. Zij maakte er geen geheim van een ongehuwde moeder te zijn. Dinsdag barstte zij in snik ken uit toen zij vertelde dat zij de derde persoon was bij een echtscheidingsaffaire. Kort daar na deelde zij de organisatoren van de miss world-verkiezmgen mee dat zij haar tafel wilde af staan. FRACTIES: „BOEREN ZIJN NIET VOLDOENDE GEHOLPEN MET RIJKSGROEPSREGELING VOOR ZELFSTANDIGEN" MINISTER HERHAALT: „REGERING ZAL NIET KRENTERIG ZIJN" 'Niet krenterig zijn' (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG De tweede ka mer heeft woensdag met grote eensgezindheid gepleit voor in voering van een rampschadere geling voor de boeren die in Zeeland, West-Brabant en Zuid- Holland zijn getroffen door de zware regenval. Alle kamerfrac ties bleken van mening, dat de boeren niet voldoende geholpen zijn met de rijksgroepsregeling zelfstandigen, maar dat een toe slag per hectare gegeven moet worden. Minister Van der Stee van landbouw en visserij her haalde woensdag na die plei dooien, dat geen boeren als ge volg van de ramp ten onder mo gen gaan en dat de regering niet krenterig zal zijn. Hij deed echter geen concrete toezeg gingen over invoering van een ramp- regeling. „Ik heb al meegedeeld, dat gestudeerd wordt op een speciale re geling, maar wij moeten ons stand punt nog definitief bepalen. Ik kan daar niet op vooruitlopen. Dat zou niet juist zijn", aldus de heer Van der Stee. De bewindsman stelde met nadruk, dat de regeling die per 1 december wordt ingevoerd en volgens welke ruime toepassing wordt gegeven aan de Rijksgroepsregeling Zelfstandigen, het voor iedere boer tot 1976 toe mogelijk zal maken te voorzien in zijn kosten voor bedrijf en in zijn levensonderhoud. Hij wees erop, dat in een later stadium kan worden besloten tot kwijtschelding van leningen die men op basis van de Rijksgroepsregeling kan krijgen. „Maar ik begrijp dat de financiering op zichzelf geen probleem is. Een probleem wordt wel gevormd door de psychische spanningen, omdat men wil weten waar men aan toe is. Ik wil daarom zo snel mogelijk, maar ook zo verantwoordelijk mogelijk tot een beslissing komen. Hoe verleidelijk het ook is hier stoere taal uit slaan, het is gewoon niet in handomdraai op te lossen", zei de minister. Hij deelde de Kamer mee dat er nog twee nieuwe mogelijkhe den zijn: het treffen van een nieuwe financieringsregeling en het verstrek ken van rechtstreekse tegemoetkomin gen. Op dat laatste drongen alle kamer fracties met klem aan. De KVP'er De Bekker, die ook namens ae ARP en de CHU over de toestand in Zuidwest- Nederland sprak: „Wij hebben veel waardering voor de hulp die door de overheid, door militairen en vrijwilli gers is geboden. Ook hebben we waar dering voor de manier waarop de Rijksgroepsregeling Zelfstandigen wordt toegepast, maar de ramp is zo groot, dat de oplossing niet van die regeling alleen kan komen. Wij pleiten voor een toelage per hectare". De heer Voortman (PvdA): „Hoe denkt de minister over een toeslag per hectare? Bedrijven die het al moeilijk hebben en die nog eens nieu we zware leningen moeten sluiten, lopen de kans dat een onzeker per spectief ontstaat. De organisaties zijn voor een rampregeling naast de Rijks groepsregeling. De minister heeft al laten weten dat daarop gestudeerd wordt. Spoed is daarbij vereist". (Zie slot pagina 6 kolom 7) Chauffeurs en acties i i FN- acties van de vracht- \1-LJ wagvnehauffeurs heb- rf, lijfy ben dezelfde neveneffecten fefcZèn a,s destijds de demonstra- ■'-] ties van de boeren: de over- L .- ri last komt voor het grootste deel neer op groepen die niets met het conflict hebben te ma ken. Dat wekt wrevel op. Hier en daar mag er dan enige bereidheid bestaan om wat ongemak of verlies voor lief te nemen, als regel echter is het ge duld van een buitenstaander uiterst kort. Begrijpelijk. In eerste instantie gaat het in dit geval om een geschil tussen de regering en een groep chauf feurs over de invoering van een con trole-instrument de tachograaf op de naleving van rij- en rusttijden. Waarom daar derden bij betrokken? Er is weinig sympathie voor op te brengen. Overigens spelen in dit ge schil nog allerlei andere problemen een rol: spanningen tussen werkge vers en vakbonden, alsook de rentabi liteit van de kleinere vervoersbedrij ven. Dat leidt in dit conflict tot ver sluierde situaties: formeel gaat het om de invoering van de tachograaf, in feite is er veel meer in het geding. Met name de niet altijd florissante loonomstandigheden van de chauf feurs spelen een rol. Kennelijk begint het in Nederland een gewoonte te worden om ge schillen met de overheid uit te vech ten op de ruggen van anderen. Derge lijke acties zijn te vergelijken met een politieke staking, een activiteit die niet directelijk is gericht op verbete ring van arbeidsvoorwaarden, maar een bepaald beleid van de overheid wil afdwingen. De vak bonden in Neder land zijn altijd bij zonder huiverig ge weest om de werkstaking als politiek instrument te gebruiken. Terecht, wil men een verandering van beleid tot- standbrengen dan dient dat te gebeu ren volgens de regelen die daarvoor in een rechtsstaat gelden. Bovendien schieten in de meeste gevallen derge lijke politieke acties hun doel voorbij: men probeert de regering te treffen, maar die blijkt meestal ongenaakbaar terwijl inmiddels niet geringe belan gen van anderen worden geschaad- Mede daardoor hebben dergelijke ac ties voor de deelnemers vaak een on aangenaam effect: zij verspelen de sympathie ook van diegenen wier steun ze goed kunnen gebruiken. Dat is het geval bij deze chauffeurs: groenten- en fruitexporteure de algelopen dagen verklaard volledig begrip te hebben voor hun verlangens, maar ze voelen er niets voor om er de dupe van te worden. Inmiddels heeft de regering een aan tal maatregelen genomen die de kwa lificatie "hard' hebben meegekregen. Hier en daar is groot materieel inge zet teneinde het grensverkeer weer op gang te brengen. Nu is daarover in politieke kring zoals te doen gebrui kelijk enige beweging ontstaan, er is smalend uitgeroepen dat deze rege ring met twee maten meet. Zij heeft immers destijds de betaling van de collegegelden de omstreden duizend gulden op haar beloop gelaten en daarmee de sabotage van een wette lijke maatregel toegelaten, terwijl zij nu in deze chauffeurszaak plotseling fors optreedt. Premier Den Uyl heeft dit verwijt van de hand gewezen: het verschil tussen beide zaken is naar zijn opvatting hierin gelegen dat bij de affaire-collegegelden geen belangen van derden werden geschaad, terwijl dat bij deze chauffeursactie juist een es sentieel element is. Deze vergelijking lijkt ons correct. In het chauffeurs conflict is namelijk sprake van een botsing van geheel ongelijksoortige be langen: het deelbelang van de chauf feurs en het algemeen belang. In een dergelijke situatie is de overheid ge roepen om er voor te zorgen dat de pleitbezorgers van het deelbelang niet de samenleving op essentiële punten blokkeren. Daarmee is overigens niet de laakbare houding goedgepraat van die politici die op allerlei manieren hebben gepoogd de destijds normaal tot stand gekomen wettelijke maatre gel van de coliegegélden te saboteren, maar wel wordt onderstreept dat deze houding geen alibi oplevert voor een verwijt aan de regering dat zij in dit chauffeursconflict een wegenblokkade probeert te breken, l/'ernpunt in deze kwestie is uiter- aard: is het beleid van staatssecre taris Van Huiten juist of niet juist? Tot nu toe heeft deze bewindsman een weinig gelukkige hand van regeren gehad en hij is er kennelijk op uit deze reputatie gestand te doen. Vrij wel iedereen in de vervoerswereld is het er namelijk over eens dat Van Hultens invoering van de tachograaf zonder rneer zinloos is. Deze maat regel behoort samen te gaan met een aanpassing van het rijtijdenbesluit waardoor de chauffeurs rekening kun nen houden met hun voortdurend wis selende werkomstandigheden. Binnen die omstandigheden dienen dan voor schriften te komen voor minimum rusttijden met het oog op de verkeers veiligheid. Slechts een goede combina tie van een beter rijtijdenbesluit plus de invoering van de tachograaf leidt tot betere sociale omstandigheden van de werknemer in het transportbedrijf zonder dat aan de specifieke eisen van deze bedrijfstak tekort wordt gedaan. De staatssecretaris had tot nu toe wei nig oog voor deze eisen. Uitgerekend chauffeurs hebben hem dat aan het verstand moeten brengen. Hetgeen overigens onverlet laat, dat een gewij zigd rijtijdenbesluit nog geen betere verhoudingen schept tussen de ver- voersbonden en de werkgevers. Daar aan zal in onderhandelingen het nodi ge gedaan moeten worden. In Japan is woensdag een staking uitgebroken onder het spoorweg- en

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 1