Reparatie Zeelandbrug
gaat vandaag beginnen
G.s. absoluut
gekant tegen
Waardekanaal
K. v. K. Z.-Vlaanderen
eist weer maatregelen
'dodenkruising' Hulst
Zeeuws alternatief voor
een
Waarde-kanaal: kanaal-Bath
KVP en VVD in
'sleutelpositie'
Oosterscheldedebat
IR. ZUURDEEG
(RWS) WIJST
BATHKANAAL
VAN DE HAND
Rijkspolitie
schietwedstrijd
r
KvK akkoord met
hoger haventarief
voor Hontenisse
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 13 NOVQtfe
VANAF HALF ZEVEN VANMORGEN GESTREMD
'WEERSVERWACHTING
NIET ONGUNSTIG'
ZIERIKZEE De écn dag uitgestel
de reparatie van de Zeelandbrug be
gint vandaag (woensdag). De weersver
wachting is zodanig dat men het werk
nu hoopt te kunnen uitvoeren. Vanaf
half zeven vanmorgen zal liet verkeer
over d brug gestremd zijn. De strem
ming duurt tot donderdagavond 2-1
unr of zoveel langer of korter als
noodzakelijk zal zijn.
Volgens het oorspronkelijke draai-
boek zou de stremming maandag
nacht ingaan. Door het uitstel van één
dag is men al zo ver met de voorbc.
reidcnde werkzaamheden, dat de brug
pas 's morgens vroeg voor het ver
keer hoeft te worden afgesloten-
„De weersverwachting voor woensdag
is niet ongunstig", verklaarde ir. J.
Liek van provinciale waterstaat dins
dagmiddag. „Er is een zwakke rug
van hoge druk in aantocht en die zal
minder wind en regen met zic-h mee-
MIDDENSTAND HULST
VINDT DAT POLITIE
TE VEEL BONNEN GEEFT
AAN FOUTPARKEERDERS
HULST De middenstand van
Hulst met name zij die een
winkel In de Bierkaaistraat heb-
hen hebben bij de burgemees
ter geprotesteerd tegen het optre
den van de politie toen het maan
dag nogal druk was in de straten
van Hulst. De rijkspolitie van de
groep Hulst betrapte veel fout-
keerdcrs en schreef royaal bon
nen. „Dat moet de politic niet
doen. We moeten blij zijn, dat zo
veel Belgen hun feestdagen in en
om de winkels in Hulst doorbren
gen. De gastvrijheid die wij de
Belgen willen verlenen in onze
winkels wordt tegengewerkt door
de politie, die geen fomparkeor-
der onbeboet Iaat zo zeggen de
middenstanders.
Winkelier Ronny d'Hondt stelt liet
X): „De middenstanders hebben
met, de burgemeester en met de po
it-ie de afspraak, dat er wel het
sen en ander door de vingers kan
vorden gezien ais net een erg
Irukke dag is. Het is flauw om
lutomobilisten die geen parkeer
plaats meer kunnen vinden omdat
dies vol zit en die teneinde raad
ïun wagen aan een gele streep
aten staan op de bon te slineeren.
Wat wij aan goodwill kweken
'oor Hulst, verknoeit de politie
sven hard", aldus D'Hondt.
MTDDKLBURG „In zekere zin kan
alles, maar je moet niet vragen wat je
met zo'n Bathkanaal bij de aanleg
overhoop haalt en welke scheepvaart-
In de Westerschelde allemaal tegen-
moeili jkheden je juist bij de monding
komt". Dat is de eerste reactie van ir-
-T. Zuurstoeg, hoofdingenieur-directeur
van de rijkswaterstaat in Zeeland op
de suggestie van de drie provinciale
diensten om de moeilijkheden van een
kanaal hij Waarde op ie vangen door
uit te wijken naar een scheepvaart- en
afwateringskanaal vlak langs de Schel-
de-Rijnverbinding.
Ir. Zuurdeeg wijst zo'n scheepvaartop
lossing bij Bath zonder meer van de
hand. Hij noemt het een 'onding', op
die plaat.s zonder hopeloze probiemen
niet te bouwen, terwij! in het Nauw
van Bath en met het oog op de plan
nen van de Belgen om de "bocht van
Bath af te snijden, de situatie nog be
roerder wordt dan ze nu al is. De 'eer
ste man in Zeeland van rijkswater
staat' wil er overigens voor alle duide
lijkheid wel even bij zeggen dat hij al
leen oordeelt vanuit nautisch en uit
voeringstechnisch standpunt. ..Zelf ben
ik ook geschrokken van de planologi
sche consequenties van een kanaal bij
Waarde. Maar als het nu gaat om de
vraag welke oplossing voor het doel
waarvoor zij wordt gezocht de beste is.
dan heeft een kanaal bij Waarde be
paald voordelen op zo'n itanaal bij
Bath. Je zit daar vlak naast de nieuwe
Schelde-Rijnverbinding met- zo'n streng
van wegen, een spoorlijn, bruggen, lei
dingenbundels en nog veel meer dan
je helemaal niet meer uit de voeten
kunt. Bij Waarde heb je tenminste nog
een beetje ruimte".
'GEEF ONS DE RUIMTE'
DRIE DAGEN IN
STATION MIDDELBURG
UTRECHT Donderdag 5. vrijdag fi
en zaterdag 7 december is in het NS-
station in Middelburg de tentoonstel
ling 'Geef ons de ruimte' te zien.
De tentoonstelling zal gedurende drie
weken op elf stations, gespreid over
alle provincies, worden opgesteld. Dit
in het kader van de verbreding van de
inspraak rondom de Oriënteringsnota
Ruimtelijke Ordening. De organisatie
van de tentoonstelling is in handen
van de 'Werkgroep 2000' en de Neder
landse Spoorwegen. Tweede kamer
voorzitter dr. A. Vondeling opent de
tentoonstelling maandag 18 november
in de hal van Utrecht C.S. 'Geef ons
de ruimte' is donderdag 5 en vrijdag
fi december in Middelburg te zien van
10 tot 20 uur, zaterdag 7 december
van 10 tot 17 uur.
Benoeming
HULST Mejuffrouw M. A. A. L.
Gremmen uit Hulst is benoemd tot,
diëtiste in part-time dienst van de
stichting 'Het Zeeuwse Kruis' voor
het rayon West-Zuicl-Beveland en Wal
cheren. De benoeming gaat in per 1
januari a.s.
brengen. We hopen het. karwei dan
voor elkaar te krijgen. De rug van
hoge druk wordt namelijk weer door
een depressie gevolgd en dat zou
betekenen dat we er deze week an
ders helemaal niet meer aan toe zou
den ko.nen".
TERNEUZEN Dinsdag hield het
district Middelburg van de rijkspolitie
de jaarlijkse schietwedstrijden op pis
tool en karabijn in de overdekte
schietbaan van de gemeentepolitie te
Terneuzen. Wachtmeester I. H. Franse
van de verkeersgroep Middelburg
moest bij deze gelegenheid zijn vorig
jaar veroverde titel verdedigen. Op
elk wapen namen vijftien schutters
deel. van wie de vijf beste op pistool
en karabijn zich plaatsten voor de
finale. Na een 'nek-aan-nek-race' met
wachtmeester I. D. Coppoolse van de
groep Zierikzee lukte het Franse net
niet zijn titel te prolongeren. Beiden
behaalden 94 punten, maar Coppoolse
won omdat hij zes maal en Franse
vijf maal in de roos schoot. De uit
slag van de finale was:
1 Wachtmeester 1 D. Coppoolse. Zie
rikzee 2 wachtmeester 1 H. Franse.
Middelburg: 3 wachtmeester C. B.
Woets, Oostburg: 4 opperwachtmees
ter B. van de Lagemaat, Middelburg;
5 opperwachtmeester J. J. C. Beuzen-
berg. Aardenburg; 6 wachtmeester 1
G. Korsman, Valkenisse; 7 opper
wachtmeester P. Verschoor. Tholen; 8
wachtmeester A. C. van Kaam. Bors-
sele; 9 wachtmeester 1 F. Picavet,
Aardenburg.
De volgorde bij het pistoolschieten
alleen was: C. B. Woets, D. Coppoolse;
B. van de Lagemaat; A. C. van Kaam:
•J. J. C. Beuzenberg en H. Franse, en
bij het, ka.rabijnschieten: G. Korsman;.
F. Picavet; P. Verschoor; H. Franse;
D. Coppoolse en J. J. C. Beuzenberg.
De prijzen werden na afloop uitge
reikt. door kapitein Pipping van de
staf van het district Middelburg. De
wedstrijden stonden onder leiding van
opperwachtmeester C. H. van Aperen
uit Terneuzen en opperwachtmeester
H Middeljans uit Hulst. De heer
Kraak van de verkeerspost Terneuzen
zorgde voor de administratieve afwik
keling-
Dinsdag in het. begin van de avond
arriveerde de bok 'Ir. Snip' bij de
Zeelandbrug. In haven De Val lag
toen al de ponton met het val. zoals
het gerepareerde beweegbare brugdeel
in waterstaatskringen worcll genoemd
te wachten. Ook lag daar de ponton,
waarop de baileybruggen zullen wor
den afgevoerd.
Meteen nadat vanmorgen de brug
voor het, verkeer is afgesloten, wordt
begonnen met het verwijderen van de
afritten van de westelijke baileybrug.
Die van de oostelijke zijn inmiddels
al opgeruimd. De 'Ir. Snip' zal om
streeks acht uur de oostelijke bailey -
bru' op de ponton tillen. De tweede
volgt, om een uur of tien Als he:
werk volgens het draaiboek verloopt
pakt de bok om half vier het val op
en brengt dit rechtstandig op zijn
plaats in de brug. Het val wordt, dan
vastgezet op zijn steunpunten. Vervol
gens zullen do beide vallen enkele
keren neergelaten worden (het gere
pareerde met behulp van de bok, hel.
andere op eigen kracht; om te zien of
alles past. Daana zal de ballastkist in
de noordelijke kelder van de brug aan
het val bevestigd worden. Overigens
zal men pas donderdag aan een deel
van deze werkzaamheden toekomen
Het zal nog tot begin december duren
voordal. het. gerepareerde val weer op
eigen kracht open en dicht kan. Een
deel van het bewogingsmechanisme is
namelijk uit de machinekeldcr verwij
derd in verband met het plaatsen van
het val. Begin volgende maand is het,
opnieuw installeren hiervan achter de
rug.
Zoals gemeld zal een RTM-salonboot
gedurende de stremming van de brug
het. verkeer de verbinding over de
Oosferschelde onderhouden De boot
kan alleen voetgangers fietsers en
bromfietsers meenemen. Aansluitend
op de vertrek- en aankomsttijden ran
de boot. rijden bussen tussen Zierik-
zee-Station en De Val en lussen de
haven van C-olljnsplaat en het, NS-
station in Goes. De boot vertrekt, om
de twee uur vanuit De Val, t.e begin
nen om zeven uur 's morgens en 's
ajvonds om negen uur voor het laat
ste. Eveneens om de twee uur ver
trekt de boot vanuit, de haven van
Colijnsplaat, de eerste keer om kwart
voor acht en 's avonds om kwart
voor tien voor het laatst. De bussen
vertrekken elf minuten voor de af
vaart, van het. station Zierikzee en 25
minuten voordat de boot uit Coiijns-
plaat vertrekt vanaf de NS-st.at.ion in
Goes.
MIDDELBURG Hoewel gedeputeerde staten de staten nog een
afzonderlijke visie zullen voorleggen over het vraagstuk van de
compartimentering in de Oosterschelde, stelt het college in de
nota over de recente regeringsbeslissing over de manier van af
sluiten één element nadrukkelijk vast: de aanleg van een kanaal
bij Waarde dient te worden afgewezen.
Voor de motivering van die uitspraak verwijst het college naar de nota van
de verschillende provinciale diensten, waarin het bezwaar van de doorsnijding
van Zuid-Beveland door zo'n kanaal planologisch en landschappeliik 'door
slaggevend' wordt genoemd. Gs zeggen, dat de compartimenteringskwestie in
een afzonderlijke vergadering van de staten waarschijnlijk op 9 december
behandeld zal worden. „Wij tekenen hierbij overigens wel aan. dat de wijze
van afsluiting van de Oosterschelde in belangrijke male bepalend is voor de
compartimentering en de daarmee verbonden werken in het betrokken gebied",
aldus het college.
ACTIE TEGEN
CRIMINALITEIT
ZEEUWS-
VLAAMSE KVK
GEEN SUCCES
TERNEUZEN De Zeeuws-Vlaanu
kamer van koophandel heeft geen su
ces geboekt met haar actie legen de
criminaliteit- In een brief aan de
'Vereniging van kamers van koophan
del en fabrieken In Nederland' drong
ze er op aan. contact op te nemen
met minister Van Agl over liet vei
gingsbeleid bij onder meer overvallen
en diefstallen.
De landelijke vereniging van kamers
bhjkt niets voor dit idee te voelen,
schrijft ze, In de brief wordt er op
gewezen dat de centrale organisaties
voor het midden- en kleinbedrijf al
stappen in deze richting hebben gc
daan en dat, er, als gevolg van die
actie, inmiddels een onderzoek wordt
ingesteld naar de criminaliteit bij de
detailhandel. „Het bestuur heeft ge
meend, dat nu het kabinet zo duide
lijk reeds aandacht aan deze gelegen
heid geeft, het niet zinvol is. dat de
WK zich terzake nog tot voornoem
de bewindsman richt." aldus de brief.
Kamervoorzitter F. de Vos toonde
zich dinsdagmorgen in de algemene
vergadering teleurgesteld over dit
nietszeggende' antwood. Hij over
weegt contact p te nemen met, de
centrale organisaties voor het midden-
en kleinbedrijf, wanneer hun onder
zoek aanleiding mocht geven tot vra
gen.
VOORZITTER F. DE VOS BOOS OP
H.I.D.: 'KLACHTEN GESMOORD'
praten met weduwaï,
kinderen en andere termite?
verkeersslachtoffers"
trieste ellenrln nu
ROND HULST DRIE
LEVENSGEVAARLIJKE
KRUISINGEN
TERNEUZEN De Zeeuws Vlaamse
Kamer van Koophandel heeft opnieuw
veiligheidsmaatregelen geëist op de
'dodcnkniising' Absdaalsewcg - Rijks-
weg <i0 bij Hulst. Voorzitter F. de Vos
is boos over de manier waarop de
hoofdingenieur-directeur van rijks
terstaat in Zeeland eerdere klachten
liecft afgedaan, Op ecu brief van 23
november 1973 kwam nooit ant
woord binnen. Inmiddels is cr op 9
oktober weer een schrijven verzon
den. „Ik hel» cr geen behoefte aan on
ze verontrusting te laten smoren in de
hoofdingenieur-directeur, zei de heer
De Vos dinsdagmorgen in de alge
mene vergadering van de Zeeuws-
Vlaamse kamer
Hij betreurde het dat de hoofdinge
nieur-directeur „niet de beleefdheid
had om aandacht te besleden aan
onze verontrusting" en vertelde er
geen genoegen mee te nemen „dat er
NOTA VAN PROVINCIALE WATERSTAAT, PPD EN ETI
BEZWAREN TEGEN
HET PLAN-WAARDE
'DOORSLAGGEVEND'
MIDDELBURG De provinciale wa
terstaat. het Economisch Technisch In
stituut en de Provinciale Planologische
Dienst in Zeeland zijn in een nota niet
commentaar op de ontwikkelingen
rond de Oosterscheldeproblemaliek
sinds mei met de suggestie gekomen
een se.liecpvaart-spuikanaal aan te leg
gen van Bath naar de Scheldcrijnver-
binding. Dit alternatief zou 'vanuit de
Zeeuwse optiek' in de plaats gesteld
kunnen worden van het. Waardeka
naal, dat de rijksplanologische com
missie in haar advies over de compar
timentering van de Oosterschelde
naar voren heeft gebracht om tege
moet te komen aan de problemen van
scheepvaart en zoetwaterhuisliouding.
De provinciale diensten komen met
hun alternatief, omdat als ..important
en vrijwel doorslaggevend bezwaar te
gen een Waardekanaal is aan te voe
ren. dat de ruimtelijke structuur van
Zuid-Beveland in ernstige mate wordt
verstoord".
De mogelijke 'Zeeuwse variant' is de
diensten ingegeven door de in de
rijksplanologische commissie als 'next
best.' aangemerkte oplossing, een com
partimentering met Philipsdam, Oes-
terdam en een spuikanaal bij Bath
voor de afvoer van overtollig water.
Bij zo'n kanaal zo werd in de rpet.
gesteld zou de ruimtelijke stuetuur
veel minder worden verstoord dan bij
een Waardekanaal en zouden als
voordeel voor milieubehoud en visse
rij de schorren en slikken zo
volledig mogelijk worden gespaard.
Als nadelen werden in de rpc genoemd
dat de scheepvaart via het voor duw-
vaart. geschikt te maken kanaal door
Zuid-Beveland in het zoute getijbek
ken wordt, geleidt en voor extra
sluispassages komt te staan. Frequen
te schuttingen bij de Philipsdam zul
len zoet water binnenleiden en
zoutgehalte verlagen in het Ooster
scheldebekken.
Fier mogelijkheden
De drie provinciale diensten denken
nu aan een zover mogelijke verschui
ving van het scheepvaartkanaal (dus
niet alleen een spuikanaal) naar het
oosten, in combinatie met of parallel
aan het spuikanaal bij Bath. Men
heeft voor deze Bath-oplossing vier
alternatieven uitgewerkt: een eerste,
die scheepvaart- en afwateringskanaal
combineert en len westen van Bath
ligt; een tweede, die scheepvaart- en
uitwateringskanaal nok combineert,
maar bet dorp Batli niet isoleert
omdat het kanaal len oosten van dit
dorp ligt; een derde, «lie een afzonder
lijk scheepvaart- en afwateringskanaal
ten westen van Bath voorziet en een
vierde mogelijkheid die uitgaat van
een gecombineerd scheepvaart- en
spuikanaal ten oosten van Bath. Gede
puteerde staten hebben over dit deel
van de nota rond de compartimente-
ringsproblematiek nog geen visie ge-'
formulecrd. Dat zal in de komende
weken gebeuren.
AJs voordelen van een van de Balh-
alternatieven noemen waterstaat,. ETI
en PPD evenals de rijksplanologi
sche commissie een veel geringere
doorsnijding van het land dan bij het.
Waardekanaal en zoveel mogelijk be
houd van slikken en schorren in het
oostelijk Scheldedeel. De nota van de
diensten: „Door de zo stereng moge
lijk doorgevoerde scheiding tussen
beide Oosterscheldebekkens zal voorts
het zoutgehalte als milieubepalende
factor aan hoge eisen kunnen voldoen,
evenails het gepropageerde model-
Waarde. Ook hij de Bath-oplossing
hoeven waarschijnlijk geen omvangrij
ke werken aan het kanaal door Zuid-
Beveland te worden uitgevoerd".
Als nadelen zijn bij een Bath-altcrna-
tief aan te voeren vanuil nautisch
oogpunt, zo erkennen de diensten: „De
vermenging van zeevaart met binnen
vaart op een moeilijk bevaarhaar stuk
van de Westerschelde, een moeilijke
aansluiting hij Batli". Een nadeel uit
'civieltechnisch' oogpunt noemen
diensten ..een zeer gecompliceerde
waterloopkundige problematiek bij
uitvoering van de bochlafsnijding bij
Batli".
Naar de mening van de adviseurs van
het provinciaal bestuur hoeven deze
nadelen echter geen doorslaggevende
argumenten te z ijn om een scheepvaart
kanaal hij Bath af te wijzen. Men
wijst erop. dat in het rapport van de
rpc-werkgroep een aansluiting ooster-
li.iker dan de omgeving Waarde voor
de scheepvaart bijzonder bezwaarlijk
wordt genoemd, omdat hierbij de
smalle Westerschelde ten oosten van
Hansweert extra door de binnenvaart
zal worden belast. De nota: „Ervan
uitgaande, dat de binnenscheepvaart,
door het Kanaal door Zuid-Beveland
naar bestemming en herkomst ge
rekend gelijk verdeeld kan worden
over Gent en Antwerpen, zal in verge
lijking met. de huidige situatie, geen
extra belasting door de binnenvaart
optreden. De aanvankelijk als gevolg
van de Schelde-Rijnverbinding gereali
seerde verbetering zal echter teniet
worden gedaan".
Reëel
Men wijst er voorts op. dat. volgens
het rapport, van de werkgroep Rei-
mcrswaal-Valkenisse die de mogelijk
heden voor ontsluiting van de oever
tussen Waarde en Bath heeft aangege
ven, een scheepvaartkanaal bij Bath
tot de 'reële' mogelijkheden behoort.
Daarbij wordt ook onderstreept, dat
een scheepvaartkanaal in aansluiting
op de Schelde-Rijnverbinding niet zon
der meer kan worden afgewezen: in
artikel 39 van het Schelde-Rijnverdrag
wordt zowel voor Nederland als voor
België de mogelijkheid geopend een
dergelijke ontsluiting te realiseren,
betogen de provinciale diensten.
En men zegt: „Derhalve zou de vari
ant met scheepvaart kanaal annex
spuikanaal bij Bath van Zeeuwse zij
de kunnen worden gepropageerd voor
nader onderzoek, aangezien het voors
hands het meest in aanmerking ko
mende alternatief is ter vermijding
van de toch wel zeer ongunstige door
snijding bij Waarde".
Bij de behandeling van een aantal pla
nologische aspecten van een kanaal-
Waarde en een kanaal-Bath worden
behalve de gevolgen van de doorsnij
ding bij Waarde veel sterker dan
bij Bath ook nog de landschappe
lijke consequenties genoemd. Daarbij
wordt opgemerkt, dat voor de oplos
sing-Waarde een 'veel kleinschaliger
landschap' mei, vele beplantingen
'hard doorsneden' zal worden. Ook de
schade door de aanleg van drie n
we bruggen met opritten op onderlin
ge afstand van één kilometer is land
schappelijk veel ingrijpender dan bij
een oplossingg van een Bath-kanaal, zo
wordt gezegd. Voorts wordt, berekend,
dat bij "Waarde' 160 ha en bij *Baih'
maximaal 130 ha landbouwgrond
moet worden opgeofferd en 1000 tot
2000 ha tegen respectievelijk 200 ha
schorgronden.
Ten aanzien van de scheepvaart wordt
er nog op gewezen dat na de bocht
afsnijding van Bat.h de scheepvaart
tussen Waarde en de ingang van het
Bath kanaal vrijwel geheel verdwenen
zal zijn. zodat, alleen de ruwheid van
het water nog een rol kan spelen.
Voorts wordt, erop geattendeerd, dat
door grondverhes bij een Waardeka
naal ook economische schade ont
staat. Betoogd wordt, dat, meerkosten
van de Oosterschelde-oplossing als een
op deze slordige wijze wordt omge
sprongen met mensenlevens."
Bij een vorige gelegenheid de cor
respondentie met rijkswaterstaat
startte al geruime tijd geleden liel
de HID weten, dat de verkeersintent-
siteit op de Hulster kruising niet van
die aard was. dat er veiligheidsmaat
regelen moesten worden getroffen. De
heer De Vos noemde dat dinsdag 'een
dooddoener' en kondigde aan. des
noods de hiërarchieke weg te zullen
verlaten em zijn klachten aan een an
der adres te richten.
„De minister van verkeer en water
staat tilt, blijkens publikaties, wel
zwaar aan verkeersdoden."
Drie
De heer J. F. van de Voorde viel de
kamervoorzitter bij: „Er schijnen
eerst tientallen doden te moeten val
len voor cr iets gebeurt. Een enkeling
telt niet." HU signaleerde dat er rond
Hulst niet minder dan drie levensge
vaarlijke kruisingen liggen en vroeg
zich af of rondwegen wel zo vaak
gekruist hoeven te worden. In Hulst
had er zijns inziens met een kruising
kunnen worden volstaan.
De heer Van de Voorde nodigde de
hoofdingenieur-directeur uit „om net
zoals ik dat moet doen eens te gaan
Overuerdedeging
Schelde-Rijn in
Reimerswaal
aanbesteed
DEN HAAG De deltadienst van
rijkswaterstaat in Den Haag heeft
dinsdag aanbesteed het aanbrengen
van verdedigingen op dp oevers van
het zuidelijk kauaalpand van de Schel-
derijnverbinding in de gemeente Rei
merswaal
Er waren 49 inschrijvingen, waarvan
veertien volgens bestek en 35 alterna
tieve. Bij de normale inschrijvingen
kwam de laagste van Van den Herik's
aannemingsbedrijf BV in Sliedrecht,
namelijk ƒ3.190.000.-. Hye gebroeders
NV uit. Burcht (Belgie) was hier met
5.746.400.- de hoogste. Van de alter
natieve inschrijvingén was de laagste
3.277.000.- afkomstig van BV Aanne
mingsbedrijf De Klerk in Werkendam.
Aannemingsmaatschappij Van Oord
Utrecht NV was hier met. ƒ4.250.000,-
de hoogste.
trieste ellende, diedW
voorzieningen kan wortm
Hij herinnerde eraan ta
jaren moest duren voor
smg Sin: Anna bil
beveiligd. „Sinds die tl; f tel*5
enkel dodelijk ot
meer gebeurd
de Voorde bar..- G- -e-.r -
kruising bij Hulst, af van C:
ge-slag' waarbij v.-.y7*
Dre. E. L, L. Lockefeer vnr«i A> t,
behandeling van de klaohte. pjJ
motient, >j.
te*
matisch voor 'de
pij. die ook pleit
aanpakken van missaa^ i
len nog tientallen slacfceitei'
voor men erachter komt A- iï
blemen met een paar goe> «te?
ten verholpen zijn", vowste&J
venalkfci
De heer R.
voormalige ^u^.^utsvm
Hulst, Koewacht en Slnuiwsi»,!
de aanleg van de v;eg al op dt t&
hebben gewezen. Er is toen tóe
overbrug over de omstrek u»
aangelegd. „Als ik dat aikai
hoor vraag ik me af; te» l
hoofdingenieur-directeur t» tw
terstaat wel?" informeerde aw?
Pallada.
TERNEUZEN Het dagriijb boa.
van de Zeeuws-Vlaamse Kiwr q
Koophandel is van meniiu, dite»
kan worden ontkomen aan m itt
ging van de haven-, kaai. ia Hrriz
van Hontenisse mol zo'n |(l prwr.
De kamer deelt echter hrt stuvtra
van het bedrijfsleven; dat de hji»
voorzieningen ernstig te wmva uw
laten.
Dit vertelde dinsdagmorgm b»
voorzitter F, de Vos to i--n
vergadering. Hij noemde de ams
kwestie 'een moeilijke sur
ene kant laat de outüian trj»
over, aan de andere kaff.VzC
meente Hontenisse
met stijgende
BREUK IN REGERINGSCOALE
IS NIET ERG WAARSCHIMIK
MOTIE 'TOTALE
AFSLUITING'
VRIJWEL ZEKER
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG De Tweede-Ka
nierfracties van de KVP en de
WD zullen volgende week dins
dag bi.i het debat over de Oosler-
scbeldekwestie een sleutelpositie
innemen. Vooral van die twee
fracties zal het afhangen of een
meerderheid van de Kanier zich
in een motie uiteindelijk toch zal
uitspreken voor afsluiting van de
Oosterschelde volgens het Delta
plan. Dat een dergelijke niotie
wordt ingediend, staart wel vast.
Nog niet duidelijk is, of het ver
zoek aan de Kamer om een uit
spraak te doen ran dc kant van
de ARP dan wel van de CHU zal
komen. In politiek Den Haag
wordt aangenomen dat het de
ARP zal zijn.
Voor afsluiting is in ieder ge
val een grote meerderheid van de
veertien man sterke AR-fractie.
de hele DS'70-fractie met zes
man, naar wordt aangenomen de
hele CHU-fractie met zeven man
en zeker dé SGP met drie man.
Zouden ook de complete fracties
van de KVP met 27 zetels en van
rle VVD met 22 zetels uiteinde
lijk kiezen voor afsluiting van de
Oosterschelde, dan zou een motie
waarin de Kamer dat uitspreekt
«n kleine kamermeerderheid
krijgen, die naar schatting zal
liggen tussen de 76 en de 80. Die
meerderheid zou nog kunnen
worden vergroot als de zeven
CPN-kamerleden en de twee le
den van het GPV tot de conclusie
komen dat de Oosterschelde
moet worden afgesloten.
Wat de KVP. de VVD en de
CPN zullen doen, staat nog niet
vast. De waterstaatsspecialist van
de KVP, de heer Cornelissen, zei
dinsdag desgevraagd dat nog een
aantal vragen zal moeten worden
beantwoord over veiligheid en
kosten en dat zwaar zal wegen
wat de Provinciale Staten van
Zeeland zullen doen. De VVD'er
Koning zei dat zijn fractie even
min tot een afgerond standpunt
is gekomen en dat een aantal
zaken nog moet worden opgehel
derd. CPN-fractievoorzltter Bak
ker liet zich in dezelfde geest uit.
„Voor ons moet voor 100 procent
vaststaan dat met. een storm-
stuwcaissondam dezelfde veilig
heid wordt bereikt als bij afslui
ting en of voor 1985 voldoende
dijken kunnen worden verhoogd
We hebben nog een aantal klem
mende vragen", aldus de heei
Bakker.
Zeker is, dat een grote W
derheid van de PvoA-fracif, 6t
in totaal 43 zetels heeft, ach mt
de beslissing van de regenu; al
verenigen, zij het, dat. een miM
waarborgen zal worden gmw
In Den Haag wordt aangenomen
dat, als er al socialisten mor
afsluiting zouden kiezen, dat er
beslist niet. meer dan drie rota
zijn. De PPR met. zeven zete's «f,
D'66 met zes zetels zulleniM
eveneens zeker achter c? oesi
sing van de regering scharen.
Tijdens de debatten zal uta
aard een belangrijke rol spea,
welke consequenties hel mos*
eventueel zal verbinden aan ós
aanvaarding van een motie waar
in afsluiting van de OostocaeiM
volgens het. oorspronkelijke Ki
te,plan wordt, afgedwongen. In
wijden nemen niet aan dat miss
ter Westerterp van verkeer
waterstaat ertoe geneigd si ri-
met. zijn portefeuille te scoai®
Hij is nooit zonder mee: ata
Ww«t van af« J»
zeearm. Maar mogelijk zulienoe
ministers Van Doom en TO
beiden PPR) en Gnnjters 'Dtei
zich opnieuw hard opstenen s
net, als tijdens de discus^etoM
ministerraad met hun poriew
les zwaaien.
Break
Zowel ie tonüM <a» OJjJ
minister van verkeer
staat als die van de dne nwv
U-ra var d- PP» f 12
belang zijn voor de stamp
paling van de KAT. DeKW
er niet graag aan /neevvrken
breuk in dc regering te fo
Hetzelfde geldt, maar danmo™
gekeerde zin, voor de VJU,
niet rouwig om zun a!s hrt
net-Den Dyl m moenu
raakt. v.rvtetï
Kamervoorzitter -
maakte dinsdag, aan
van de vergadering
hij ernaar streeft ne-
scheldedebat in een ltjRp.^wr-
te krijgen. Nadat het A
„d M-M-ys—g»
mogen
minister
staat te nwSc. -----
over het tijdstip waaOT'k
ring haar besl^ng zou^
had ingetrokkai. het
Vondeling weren
spreektijden «ogende
dag zal beperken De
KVP. de VVD en de
in de eerste termijn ti.
ten mogen spreken,
partijen een Jvw^ed 'tl,d in d-'
worden bepaald hoe
tweede termijn van he,
wordt vastgesteld-