Reparatie Zeelandbrug gaat vandaag beginnen G.s. absoluut gekant tegen Waardekanaal K. v. K. Z.-Vlaanderen eist weer maatregelen 'dodenkruising' Hulst Zeeuws alternatief voor een Waarde-kanaal: kanaal-Bath KVP en VVD in 'sleutelpositie' Oosterscheldedebat IR. ZUURDEEG (RWS) WIJST BATHKANAAL VAN DE HAND Rijkspolitie schietwedstrijd r KvK akkoord met hoger haventarief voor Hontenisse 4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 13 NOVQtfe VANAF HALF ZEVEN VANMORGEN GESTREMD 'WEERSVERWACHTING NIET ONGUNSTIG' ZIERIKZEE De écn dag uitgestel de reparatie van de Zeelandbrug be gint vandaag (woensdag). De weersver wachting is zodanig dat men het werk nu hoopt te kunnen uitvoeren. Vanaf half zeven vanmorgen zal liet verkeer over d brug gestremd zijn. De strem ming duurt tot donderdagavond 2-1 unr of zoveel langer of korter als noodzakelijk zal zijn. Volgens het oorspronkelijke draai- boek zou de stremming maandag nacht ingaan. Door het uitstel van één dag is men al zo ver met de voorbc. reidcnde werkzaamheden, dat de brug pas 's morgens vroeg voor het ver keer hoeft te worden afgesloten- „De weersverwachting voor woensdag is niet ongunstig", verklaarde ir. J. Liek van provinciale waterstaat dins dagmiddag. „Er is een zwakke rug van hoge druk in aantocht en die zal minder wind en regen met zic-h mee- MIDDENSTAND HULST VINDT DAT POLITIE TE VEEL BONNEN GEEFT AAN FOUTPARKEERDERS HULST De middenstand van Hulst met name zij die een winkel In de Bierkaaistraat heb- hen hebben bij de burgemees ter geprotesteerd tegen het optre den van de politie toen het maan dag nogal druk was in de straten van Hulst. De rijkspolitie van de groep Hulst betrapte veel fout- keerdcrs en schreef royaal bon nen. „Dat moet de politic niet doen. We moeten blij zijn, dat zo veel Belgen hun feestdagen in en om de winkels in Hulst doorbren gen. De gastvrijheid die wij de Belgen willen verlenen in onze winkels wordt tegengewerkt door de politie, die geen fomparkeor- der onbeboet Iaat zo zeggen de middenstanders. Winkelier Ronny d'Hondt stelt liet X): „De middenstanders hebben met, de burgemeester en met de po it-ie de afspraak, dat er wel het sen en ander door de vingers kan vorden gezien ais net een erg Irukke dag is. Het is flauw om lutomobilisten die geen parkeer plaats meer kunnen vinden omdat dies vol zit en die teneinde raad ïun wagen aan een gele streep aten staan op de bon te slineeren. Wat wij aan goodwill kweken 'oor Hulst, verknoeit de politie sven hard", aldus D'Hondt. MTDDKLBURG „In zekere zin kan alles, maar je moet niet vragen wat je met zo'n Bathkanaal bij de aanleg overhoop haalt en welke scheepvaart- In de Westerschelde allemaal tegen- moeili jkheden je juist bij de monding komt". Dat is de eerste reactie van ir- -T. Zuurstoeg, hoofdingenieur-directeur van de rijkswaterstaat in Zeeland op de suggestie van de drie provinciale diensten om de moeilijkheden van een kanaal hij Waarde op ie vangen door uit te wijken naar een scheepvaart- en afwateringskanaal vlak langs de Schel- de-Rijnverbinding. Ir. Zuurdeeg wijst zo'n scheepvaartop lossing bij Bath zonder meer van de hand. Hij noemt het een 'onding', op die plaat.s zonder hopeloze probiemen niet te bouwen, terwij! in het Nauw van Bath en met het oog op de plan nen van de Belgen om de "bocht van Bath af te snijden, de situatie nog be roerder wordt dan ze nu al is. De 'eer ste man in Zeeland van rijkswater staat' wil er overigens voor alle duide lijkheid wel even bij zeggen dat hij al leen oordeelt vanuit nautisch en uit voeringstechnisch standpunt. ..Zelf ben ik ook geschrokken van de planologi sche consequenties van een kanaal bij Waarde. Maar als het nu gaat om de vraag welke oplossing voor het doel waarvoor zij wordt gezocht de beste is. dan heeft een kanaal bij Waarde be paald voordelen op zo'n itanaal bij Bath. Je zit daar vlak naast de nieuwe Schelde-Rijnverbinding met- zo'n streng van wegen, een spoorlijn, bruggen, lei dingenbundels en nog veel meer dan je helemaal niet meer uit de voeten kunt. Bij Waarde heb je tenminste nog een beetje ruimte". 'GEEF ONS DE RUIMTE' DRIE DAGEN IN STATION MIDDELBURG UTRECHT Donderdag 5. vrijdag fi en zaterdag 7 december is in het NS- station in Middelburg de tentoonstel ling 'Geef ons de ruimte' te zien. De tentoonstelling zal gedurende drie weken op elf stations, gespreid over alle provincies, worden opgesteld. Dit in het kader van de verbreding van de inspraak rondom de Oriënteringsnota Ruimtelijke Ordening. De organisatie van de tentoonstelling is in handen van de 'Werkgroep 2000' en de Neder landse Spoorwegen. Tweede kamer voorzitter dr. A. Vondeling opent de tentoonstelling maandag 18 november in de hal van Utrecht C.S. 'Geef ons de ruimte' is donderdag 5 en vrijdag fi december in Middelburg te zien van 10 tot 20 uur, zaterdag 7 december van 10 tot 17 uur. Benoeming HULST Mejuffrouw M. A. A. L. Gremmen uit Hulst is benoemd tot, diëtiste in part-time dienst van de stichting 'Het Zeeuwse Kruis' voor het rayon West-Zuicl-Beveland en Wal cheren. De benoeming gaat in per 1 januari a.s. brengen. We hopen het. karwei dan voor elkaar te krijgen. De rug van hoge druk wordt namelijk weer door een depressie gevolgd en dat zou betekenen dat we er deze week an ders helemaal niet meer aan toe zou den ko.nen". TERNEUZEN Dinsdag hield het district Middelburg van de rijkspolitie de jaarlijkse schietwedstrijden op pis tool en karabijn in de overdekte schietbaan van de gemeentepolitie te Terneuzen. Wachtmeester I. H. Franse van de verkeersgroep Middelburg moest bij deze gelegenheid zijn vorig jaar veroverde titel verdedigen. Op elk wapen namen vijftien schutters deel. van wie de vijf beste op pistool en karabijn zich plaatsten voor de finale. Na een 'nek-aan-nek-race' met wachtmeester I. D. Coppoolse van de groep Zierikzee lukte het Franse net niet zijn titel te prolongeren. Beiden behaalden 94 punten, maar Coppoolse won omdat hij zes maal en Franse vijf maal in de roos schoot. De uit slag van de finale was: 1 Wachtmeester 1 D. Coppoolse. Zie rikzee 2 wachtmeester 1 H. Franse. Middelburg: 3 wachtmeester C. B. Woets, Oostburg: 4 opperwachtmees ter B. van de Lagemaat, Middelburg; 5 opperwachtmeester J. J. C. Beuzen- berg. Aardenburg; 6 wachtmeester 1 G. Korsman, Valkenisse; 7 opper wachtmeester P. Verschoor. Tholen; 8 wachtmeester A. C. van Kaam. Bors- sele; 9 wachtmeester 1 F. Picavet, Aardenburg. De volgorde bij het pistoolschieten alleen was: C. B. Woets, D. Coppoolse; B. van de Lagemaat; A. C. van Kaam: •J. J. C. Beuzenberg en H. Franse, en bij het, ka.rabijnschieten: G. Korsman;. F. Picavet; P. Verschoor; H. Franse; D. Coppoolse en J. J. C. Beuzenberg. De prijzen werden na afloop uitge reikt. door kapitein Pipping van de staf van het district Middelburg. De wedstrijden stonden onder leiding van opperwachtmeester C. H. van Aperen uit Terneuzen en opperwachtmeester H Middeljans uit Hulst. De heer Kraak van de verkeerspost Terneuzen zorgde voor de administratieve afwik keling- Dinsdag in het. begin van de avond arriveerde de bok 'Ir. Snip' bij de Zeelandbrug. In haven De Val lag toen al de ponton met het val. zoals het gerepareerde beweegbare brugdeel in waterstaatskringen worcll genoemd te wachten. Ook lag daar de ponton, waarop de baileybruggen zullen wor den afgevoerd. Meteen nadat vanmorgen de brug voor het, verkeer is afgesloten, wordt begonnen met het verwijderen van de afritten van de westelijke baileybrug. Die van de oostelijke zijn inmiddels al opgeruimd. De 'Ir. Snip' zal om streeks acht uur de oostelijke bailey - bru' op de ponton tillen. De tweede volgt, om een uur of tien Als he: werk volgens het draaiboek verloopt pakt de bok om half vier het val op en brengt dit rechtstandig op zijn plaats in de brug. Het val wordt, dan vastgezet op zijn steunpunten. Vervol gens zullen do beide vallen enkele keren neergelaten worden (het gere pareerde met behulp van de bok, hel. andere op eigen kracht; om te zien of alles past. Daana zal de ballastkist in de noordelijke kelder van de brug aan het val bevestigd worden. Overigens zal men pas donderdag aan een deel van deze werkzaamheden toekomen Het zal nog tot begin december duren voordal. het. gerepareerde val weer op eigen kracht open en dicht kan. Een deel van het bewogingsmechanisme is namelijk uit de machinekeldcr verwij derd in verband met het plaatsen van het val. Begin volgende maand is het, opnieuw installeren hiervan achter de rug. Zoals gemeld zal een RTM-salonboot gedurende de stremming van de brug het. verkeer de verbinding over de Oosferschelde onderhouden De boot kan alleen voetgangers fietsers en bromfietsers meenemen. Aansluitend op de vertrek- en aankomsttijden ran de boot. rijden bussen tussen Zierik- zee-Station en De Val en lussen de haven van C-olljnsplaat en het, NS- station in Goes. De boot vertrekt, om de twee uur vanuit De Val, t.e begin nen om zeven uur 's morgens en 's ajvonds om negen uur voor het laat ste. Eveneens om de twee uur ver trekt de boot vanuit, de haven van Colijnsplaat, de eerste keer om kwart voor acht en 's avonds om kwart voor tien voor het laatst. De bussen vertrekken elf minuten voor de af vaart, van het. station Zierikzee en 25 minuten voordat de boot uit Coiijns- plaat vertrekt vanaf de NS-st.at.ion in Goes. MIDDELBURG Hoewel gedeputeerde staten de staten nog een afzonderlijke visie zullen voorleggen over het vraagstuk van de compartimentering in de Oosterschelde, stelt het college in de nota over de recente regeringsbeslissing over de manier van af sluiten één element nadrukkelijk vast: de aanleg van een kanaal bij Waarde dient te worden afgewezen. Voor de motivering van die uitspraak verwijst het college naar de nota van de verschillende provinciale diensten, waarin het bezwaar van de doorsnijding van Zuid-Beveland door zo'n kanaal planologisch en landschappeliik 'door slaggevend' wordt genoemd. Gs zeggen, dat de compartimenteringskwestie in een afzonderlijke vergadering van de staten waarschijnlijk op 9 december behandeld zal worden. „Wij tekenen hierbij overigens wel aan. dat de wijze van afsluiting van de Oosterschelde in belangrijke male bepalend is voor de compartimentering en de daarmee verbonden werken in het betrokken gebied", aldus het college. ACTIE TEGEN CRIMINALITEIT ZEEUWS- VLAAMSE KVK GEEN SUCCES TERNEUZEN De Zeeuws-Vlaanu kamer van koophandel heeft geen su ces geboekt met haar actie legen de criminaliteit- In een brief aan de 'Vereniging van kamers van koophan del en fabrieken In Nederland' drong ze er op aan. contact op te nemen met minister Van Agl over liet vei gingsbeleid bij onder meer overvallen en diefstallen. De landelijke vereniging van kamers bhjkt niets voor dit idee te voelen, schrijft ze, In de brief wordt er op gewezen dat de centrale organisaties voor het midden- en kleinbedrijf al stappen in deze richting hebben gc daan en dat, er, als gevolg van die actie, inmiddels een onderzoek wordt ingesteld naar de criminaliteit bij de detailhandel. „Het bestuur heeft ge meend, dat nu het kabinet zo duide lijk reeds aandacht aan deze gelegen heid geeft, het niet zinvol is. dat de WK zich terzake nog tot voornoem de bewindsman richt." aldus de brief. Kamervoorzitter F. de Vos toonde zich dinsdagmorgen in de algemene vergadering teleurgesteld over dit nietszeggende' antwood. Hij over weegt contact p te nemen met, de centrale organisaties voor het midden- en kleinbedrijf, wanneer hun onder zoek aanleiding mocht geven tot vra gen. VOORZITTER F. DE VOS BOOS OP H.I.D.: 'KLACHTEN GESMOORD' praten met weduwaï, kinderen en andere termite? verkeersslachtoffers" trieste ellenrln nu ROND HULST DRIE LEVENSGEVAARLIJKE KRUISINGEN TERNEUZEN De Zeeuws Vlaamse Kamer van Koophandel heeft opnieuw veiligheidsmaatregelen geëist op de 'dodcnkniising' Absdaalsewcg - Rijks- weg <i0 bij Hulst. Voorzitter F. de Vos is boos over de manier waarop de hoofdingenieur-directeur van rijks terstaat in Zeeland eerdere klachten liecft afgedaan, Op ecu brief van 23 november 1973 kwam nooit ant woord binnen. Inmiddels is cr op 9 oktober weer een schrijven verzon den. „Ik hel» cr geen behoefte aan on ze verontrusting te laten smoren in de hoofdingenieur-directeur, zei de heer De Vos dinsdagmorgen in de alge mene vergadering van de Zeeuws- Vlaamse kamer Hij betreurde het dat de hoofdinge nieur-directeur „niet de beleefdheid had om aandacht te besleden aan onze verontrusting" en vertelde er geen genoegen mee te nemen „dat er NOTA VAN PROVINCIALE WATERSTAAT, PPD EN ETI BEZWAREN TEGEN HET PLAN-WAARDE 'DOORSLAGGEVEND' MIDDELBURG De provinciale wa terstaat. het Economisch Technisch In stituut en de Provinciale Planologische Dienst in Zeeland zijn in een nota niet commentaar op de ontwikkelingen rond de Oosterscheldeproblemaliek sinds mei met de suggestie gekomen een se.liecpvaart-spuikanaal aan te leg gen van Bath naar de Scheldcrijnver- binding. Dit alternatief zou 'vanuit de Zeeuwse optiek' in de plaats gesteld kunnen worden van het. Waardeka naal, dat de rijksplanologische com missie in haar advies over de compar timentering van de Oosterschelde naar voren heeft gebracht om tege moet te komen aan de problemen van scheepvaart en zoetwaterhuisliouding. De provinciale diensten komen met hun alternatief, omdat als ..important en vrijwel doorslaggevend bezwaar te gen een Waardekanaal is aan te voe ren. dat de ruimtelijke structuur van Zuid-Beveland in ernstige mate wordt verstoord". De mogelijke 'Zeeuwse variant' is de diensten ingegeven door de in de rijksplanologische commissie als 'next best.' aangemerkte oplossing, een com partimentering met Philipsdam, Oes- terdam en een spuikanaal bij Bath voor de afvoer van overtollig water. Bij zo'n kanaal zo werd in de rpet. gesteld zou de ruimtelijke stuetuur veel minder worden verstoord dan bij een Waardekanaal en zouden als voordeel voor milieubehoud en visse rij de schorren en slikken zo volledig mogelijk worden gespaard. Als nadelen werden in de rpc genoemd dat de scheepvaart via het voor duw- vaart. geschikt te maken kanaal door Zuid-Beveland in het zoute getijbek ken wordt, geleidt en voor extra sluispassages komt te staan. Frequen te schuttingen bij de Philipsdam zul len zoet water binnenleiden en zoutgehalte verlagen in het Ooster scheldebekken. Fier mogelijkheden De drie provinciale diensten denken nu aan een zover mogelijke verschui ving van het scheepvaartkanaal (dus niet alleen een spuikanaal) naar het oosten, in combinatie met of parallel aan het spuikanaal bij Bath. Men heeft voor deze Bath-oplossing vier alternatieven uitgewerkt: een eerste, die scheepvaart- en afwateringskanaal combineert en len westen van Bath ligt; een tweede, die scheepvaart- en uitwateringskanaal nok combineert, maar bet dorp Batli niet isoleert omdat het kanaal len oosten van dit dorp ligt; een derde, «lie een afzonder lijk scheepvaart- en afwateringskanaal ten westen van Bath voorziet en een vierde mogelijkheid die uitgaat van een gecombineerd scheepvaart- en spuikanaal ten oosten van Bath. Gede puteerde staten hebben over dit deel van de nota rond de compartimente- ringsproblematiek nog geen visie ge-' formulecrd. Dat zal in de komende weken gebeuren. AJs voordelen van een van de Balh- alternatieven noemen waterstaat,. ETI en PPD evenals de rijksplanologi sche commissie een veel geringere doorsnijding van het land dan bij het. Waardekanaal en zoveel mogelijk be houd van slikken en schorren in het oostelijk Scheldedeel. De nota van de diensten: „Door de zo stereng moge lijk doorgevoerde scheiding tussen beide Oosterscheldebekkens zal voorts het zoutgehalte als milieubepalende factor aan hoge eisen kunnen voldoen, evenails het gepropageerde model- Waarde. Ook hij de Bath-oplossing hoeven waarschijnlijk geen omvangrij ke werken aan het kanaal door Zuid- Beveland te worden uitgevoerd". Als nadelen zijn bij een Bath-altcrna- tief aan te voeren vanuil nautisch oogpunt, zo erkennen de diensten: „De vermenging van zeevaart met binnen vaart op een moeilijk bevaarhaar stuk van de Westerschelde, een moeilijke aansluiting hij Batli". Een nadeel uit 'civieltechnisch' oogpunt noemen diensten ..een zeer gecompliceerde waterloopkundige problematiek bij uitvoering van de bochlafsnijding bij Batli". Naar de mening van de adviseurs van het provinciaal bestuur hoeven deze nadelen echter geen doorslaggevende argumenten te z ijn om een scheepvaart kanaal hij Bath af te wijzen. Men wijst erop. dat in het rapport van de rpc-werkgroep een aansluiting ooster- li.iker dan de omgeving Waarde voor de scheepvaart bijzonder bezwaarlijk wordt genoemd, omdat hierbij de smalle Westerschelde ten oosten van Hansweert extra door de binnenvaart zal worden belast. De nota: „Ervan uitgaande, dat de binnenscheepvaart, door het Kanaal door Zuid-Beveland naar bestemming en herkomst ge rekend gelijk verdeeld kan worden over Gent en Antwerpen, zal in verge lijking met. de huidige situatie, geen extra belasting door de binnenvaart optreden. De aanvankelijk als gevolg van de Schelde-Rijnverbinding gereali seerde verbetering zal echter teniet worden gedaan". Reëel Men wijst er voorts op. dat. volgens het rapport, van de werkgroep Rei- mcrswaal-Valkenisse die de mogelijk heden voor ontsluiting van de oever tussen Waarde en Bath heeft aangege ven, een scheepvaartkanaal bij Bath tot de 'reële' mogelijkheden behoort. Daarbij wordt ook onderstreept, dat een scheepvaartkanaal in aansluiting op de Schelde-Rijnverbinding niet zon der meer kan worden afgewezen: in artikel 39 van het Schelde-Rijnverdrag wordt zowel voor Nederland als voor België de mogelijkheid geopend een dergelijke ontsluiting te realiseren, betogen de provinciale diensten. En men zegt: „Derhalve zou de vari ant met scheepvaart kanaal annex spuikanaal bij Bath van Zeeuwse zij de kunnen worden gepropageerd voor nader onderzoek, aangezien het voors hands het meest in aanmerking ko mende alternatief is ter vermijding van de toch wel zeer ongunstige door snijding bij Waarde". Bij de behandeling van een aantal pla nologische aspecten van een kanaal- Waarde en een kanaal-Bath worden behalve de gevolgen van de doorsnij ding bij Waarde veel sterker dan bij Bath ook nog de landschappe lijke consequenties genoemd. Daarbij wordt opgemerkt, dat voor de oplos sing-Waarde een 'veel kleinschaliger landschap' mei, vele beplantingen 'hard doorsneden' zal worden. Ook de schade door de aanleg van drie n we bruggen met opritten op onderlin ge afstand van één kilometer is land schappelijk veel ingrijpender dan bij een oplossingg van een Bath-kanaal, zo wordt gezegd. Voorts wordt, berekend, dat bij "Waarde' 160 ha en bij *Baih' maximaal 130 ha landbouwgrond moet worden opgeofferd en 1000 tot 2000 ha tegen respectievelijk 200 ha schorgronden. Ten aanzien van de scheepvaart wordt er nog op gewezen dat na de bocht afsnijding van Bat.h de scheepvaart tussen Waarde en de ingang van het Bath kanaal vrijwel geheel verdwenen zal zijn. zodat, alleen de ruwheid van het water nog een rol kan spelen. Voorts wordt, erop geattendeerd, dat door grondverhes bij een Waardeka naal ook economische schade ont staat. Betoogd wordt, dat, meerkosten van de Oosterschelde-oplossing als een op deze slordige wijze wordt omge sprongen met mensenlevens." Bij een vorige gelegenheid de cor respondentie met rijkswaterstaat startte al geruime tijd geleden liel de HID weten, dat de verkeersintent- siteit op de Hulster kruising niet van die aard was. dat er veiligheidsmaat regelen moesten worden getroffen. De heer De Vos noemde dat dinsdag 'een dooddoener' en kondigde aan. des noods de hiërarchieke weg te zullen verlaten em zijn klachten aan een an der adres te richten. „De minister van verkeer en water staat tilt, blijkens publikaties, wel zwaar aan verkeersdoden." Drie De heer J. F. van de Voorde viel de kamervoorzitter bij: „Er schijnen eerst tientallen doden te moeten val len voor cr iets gebeurt. Een enkeling telt niet." HU signaleerde dat er rond Hulst niet minder dan drie levensge vaarlijke kruisingen liggen en vroeg zich af of rondwegen wel zo vaak gekruist hoeven te worden. In Hulst had er zijns inziens met een kruising kunnen worden volstaan. De heer Van de Voorde nodigde de hoofdingenieur-directeur uit „om net zoals ik dat moet doen eens te gaan Overuerdedeging Schelde-Rijn in Reimerswaal aanbesteed DEN HAAG De deltadienst van rijkswaterstaat in Den Haag heeft dinsdag aanbesteed het aanbrengen van verdedigingen op dp oevers van het zuidelijk kauaalpand van de Schel- derijnverbinding in de gemeente Rei merswaal Er waren 49 inschrijvingen, waarvan veertien volgens bestek en 35 alterna tieve. Bij de normale inschrijvingen kwam de laagste van Van den Herik's aannemingsbedrijf BV in Sliedrecht, namelijk ƒ3.190.000.-. Hye gebroeders NV uit. Burcht (Belgie) was hier met 5.746.400.- de hoogste. Van de alter natieve inschrijvingén was de laagste 3.277.000.- afkomstig van BV Aanne mingsbedrijf De Klerk in Werkendam. Aannemingsmaatschappij Van Oord Utrecht NV was hier met. ƒ4.250.000,- de hoogste. trieste ellende, diedW voorzieningen kan wortm Hij herinnerde eraan ta jaren moest duren voor smg Sin: Anna bil beveiligd. „Sinds die tl; f tel*5 enkel dodelijk ot meer gebeurd de Voorde bar..- G- -e-.r - kruising bij Hulst, af van C: ge-slag' waarbij v.-.y7* Dre. E. L, L. Lockefeer vnr«i A> t, behandeling van de klaohte. pjJ motient, >j. te* matisch voor 'de pij. die ook pleit aanpakken van missaa^ i len nog tientallen slacfceitei' voor men erachter komt A- iï blemen met een paar goe> «te? ten verholpen zijn", vowste&J venalkfci De heer R. voormalige ^u^.^utsvm Hulst, Koewacht en Slnuiwsi»,! de aanleg van de v;eg al op dt t& hebben gewezen. Er is toen tóe overbrug over de omstrek u» aangelegd. „Als ik dat aikai hoor vraag ik me af; te» l hoofdingenieur-directeur t» tw terstaat wel?" informeerde aw? Pallada. TERNEUZEN Het dagriijb boa. van de Zeeuws-Vlaamse Kiwr q Koophandel is van meniiu, dite» kan worden ontkomen aan m itt ging van de haven-, kaai. ia Hrriz van Hontenisse mol zo'n |(l prwr. De kamer deelt echter hrt stuvtra van het bedrijfsleven; dat de hji» voorzieningen ernstig te wmva uw laten. Dit vertelde dinsdagmorgm b» voorzitter F, de Vos to i--n vergadering. Hij noemde de ams kwestie 'een moeilijke sur ene kant laat de outüian trj» over, aan de andere kaff.VzC meente Hontenisse met stijgende BREUK IN REGERINGSCOALE IS NIET ERG WAARSCHIMIK MOTIE 'TOTALE AFSLUITING' VRIJWEL ZEKER (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG De Tweede-Ka nierfracties van de KVP en de WD zullen volgende week dins dag bi.i het debat over de Oosler- scbeldekwestie een sleutelpositie innemen. Vooral van die twee fracties zal het afhangen of een meerderheid van de Kanier zich in een motie uiteindelijk toch zal uitspreken voor afsluiting van de Oosterschelde volgens het Delta plan. Dat een dergelijke niotie wordt ingediend, staart wel vast. Nog niet duidelijk is, of het ver zoek aan de Kamer om een uit spraak te doen ran dc kant van de ARP dan wel van de CHU zal komen. In politiek Den Haag wordt aangenomen dat het de ARP zal zijn. Voor afsluiting is in ieder ge val een grote meerderheid van de veertien man sterke AR-fractie. de hele DS'70-fractie met zes man, naar wordt aangenomen de hele CHU-fractie met zeven man en zeker dé SGP met drie man. Zouden ook de complete fracties van de KVP met 27 zetels en van rle VVD met 22 zetels uiteinde lijk kiezen voor afsluiting van de Oosterschelde, dan zou een motie waarin de Kamer dat uitspreekt «n kleine kamermeerderheid krijgen, die naar schatting zal liggen tussen de 76 en de 80. Die meerderheid zou nog kunnen worden vergroot als de zeven CPN-kamerleden en de twee le den van het GPV tot de conclusie komen dat de Oosterschelde moet worden afgesloten. Wat de KVP. de VVD en de CPN zullen doen, staat nog niet vast. De waterstaatsspecialist van de KVP, de heer Cornelissen, zei dinsdag desgevraagd dat nog een aantal vragen zal moeten worden beantwoord over veiligheid en kosten en dat zwaar zal wegen wat de Provinciale Staten van Zeeland zullen doen. De VVD'er Koning zei dat zijn fractie even min tot een afgerond standpunt is gekomen en dat een aantal zaken nog moet worden opgehel derd. CPN-fractievoorzltter Bak ker liet zich in dezelfde geest uit. „Voor ons moet voor 100 procent vaststaan dat met. een storm- stuwcaissondam dezelfde veilig heid wordt bereikt als bij afslui ting en of voor 1985 voldoende dijken kunnen worden verhoogd We hebben nog een aantal klem mende vragen", aldus de heei Bakker. Zeker is, dat een grote W derheid van de PvoA-fracif, 6t in totaal 43 zetels heeft, ach mt de beslissing van de regenu; al verenigen, zij het, dat. een miM waarborgen zal worden gmw In Den Haag wordt aangenomen dat, als er al socialisten mor afsluiting zouden kiezen, dat er beslist niet. meer dan drie rota zijn. De PPR met. zeven zete's «f, D'66 met zes zetels zulleniM eveneens zeker achter c? oesi sing van de regering scharen. Tijdens de debatten zal uta aard een belangrijke rol spea, welke consequenties hel mos* eventueel zal verbinden aan ós aanvaarding van een motie waar in afsluiting van de OostocaeiM volgens het. oorspronkelijke Ki te,plan wordt, afgedwongen. In wijden nemen niet aan dat miss ter Westerterp van verkeer waterstaat ertoe geneigd si ri- met. zijn portefeuille te scoai® Hij is nooit zonder mee: ata Ww«t van af« J» zeearm. Maar mogelijk zulienoe ministers Van Doom en TO beiden PPR) en Gnnjters 'Dtei zich opnieuw hard opstenen s net, als tijdens de discus^etoM ministerraad met hun poriew les zwaaien. Break Zowel ie tonüM <a» OJjJ minister van verkeer staat als die van de dne nwv U-ra var d- PP» f 12 belang zijn voor de stamp paling van de KAT. DeKW er niet graag aan /neevvrken breuk in dc regering te fo Hetzelfde geldt, maar danmo™ gekeerde zin, voor de VJU, niet rouwig om zun a!s hrt net-Den Dyl m moenu raakt. v.rvtetï Kamervoorzitter - maakte dinsdag, aan van de vergadering hij ernaar streeft ne- scheldedebat in een ltjRp.^wr- te krijgen. Nadat het A „d M-M-ys—g» mogen minister staat te nwSc. ----- over het tijdstip waaOT'k ring haar besl^ng zou^ had ingetrokkai. het Vondeling weren spreektijden «ogende dag zal beperken De KVP. de VVD en de in de eerste termijn ti. ten mogen spreken, partijen een Jvw^ed 'tl,d in d-' worden bepaald hoe tweede termijn van he, wordt vastgesteld-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 4