PROVINCIALE m (JWSE COURANT REGERING 'NIET KRENTERIG' VOOR GETROFFEN BOEREN PvdA-commissie: geen eensluidend advies over afsluiting Oosterschelde WAARDERING VOOR MARINIERS NA SNELLE BEVRIJDINGSACTIE SSSargk Progressieyen: Europees vleesverbruik afremmen Toezegging minister aan kamer: cross TRIM MORGEN MEE MET DETZC IA TER DAG 3 NOVEMBER 217e (oorgang no. 257 I november 1974 Politiemannen zwaaien vaar de gelukkige gijzelaars die zojuist bevrijd zijn. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG „De landbouwers mogen aan deze amp niet ten onder gaan. Wij zullen bepaald niet krenterig zijn' Die verzeke ring gaf minister Van der Stee van landbouw en visserij donder dagavond, nadat tijdens de behandeling /an zijn begroting in de tweede kamer van verschillende kanten was gepleit voor steun voor de agrarische bedrijven in Zuidwest-Nederland met name in Zeeland en West-Brabant en enkele andere gebieden die zwaar getroffen zijn door de grote regenval in de oogstperiode. (WD) en De Bekker (KVP) aan op hulp voor de getroffen landbouwbe drijven. De minister beloofde financiële steun voor transport- en voor organi satiekosten en liij deelde mee, dat de getroffen landbouwers renteloze voor schotten van het rijk kunnen krijgen, die zij pas in 1976 of 1977 zullen hoeven terugbetalen. Ook de positie van de loonwerkers in Zuidwest-Ne derland zal niet uit het oog worden verloren, aldus de minister. De steun aan de landbouw zal worden gebaseerd op voorlichting die door het land bouwschap wordt gegeven. De bewindsman toonde zich door drongen van de ernst van de situatie en hdj wees erop dat de toestand er, nog wel slechter kan'gaan uitzien dan Tijdens de behandeling van de be groting van landbouw en visserij drongen vrijdagmiddag met name de heren Tolman (CHU), Tuijnman Inkomen VIER GEDETINEERDEN IN GEÏSOLEERDE CELLEN DEN HAAG Geïsoleerd van elkaar en van alle andere gedeti neerden wachten Daan Denie, Jan Brouwers, Nuri en Koudache a! rat de justitie met hen gaat doen na de gijzelingsactie die zij vonge week zaterdagavond begonnen en waaraan gisterochtend vroeg door om en nabij dertig man van het korps mariniers een einde werd gemaakt. De procureur-generaal in Den Haag, de of ficier van justitie en andere justitiële autoriteiten overleggen van daag over de strafvervolging van de vier. zeif eventueel ails eerste te laten neer- of doodschieten, na,m zich gisteren al voor om de vier spoedig in hun cellen op te zoeken. „Ik moet nog wat regelen", zo liet hij weten. „Be wil de jongens toch in hun cellen bezoeken. Vooral de beide Nederlanders. Met hen had ik goede en allang bestaande An dc gijzeling kwam Ex-hoofd geheime fast Italië gearresteerd SoiÏÏ'r Generaal Vito Mi- rehri f t ?°fd van dc Italiaanse Enfw' i!s, donderdag gearres- amBBmri ,1? van PoMMeke moSXEaldUiS. een /ncdcdeling BmK„„ rolwerker ge ïïllliPrl far v-^Sf verklaard, dat h van de ïaf oktober heeft eerder t er een on- was in ver st uitvoeren door prins ;mber 1970. (eweest van imihe heeft hij in Cadiz ie rler nT ?S' maar inee"s l(l0en tronrf me °ari5 geboeid op de Tevreden ""is:? z° "imi ®!UWS uit Zeeland op Pag-2,4,5,7,9 en 11 Binnen-en buitenlands weuws oppag. 3eni3 Sport op pag. is en 16 Badio en televisie oppag. 21 op pag. 23 het ziekenhuis; hij was in een shock toestand geraakt. Alie anderen waren spoedig na de inval van de mariniers weer thuis. Sommige leden van liet koor dat slachtoffer van de gijzeling was, wa ren van mening dat zij hun werk in de Scheveningse strafgevangenis niet moesten opgeven. Zij vonden dat het koor de kerkdiensten in het gesticht muzikaal zou moeten blijven omlijs ten. De leden van het koor zullen dat echter samen eerst nog bespre ken. In een vraaggesprek voor de ru- riek Achter het Nieuws van de VARA zei staatssecretaris Glastra van Loon van justitie gisteravond dat hij het fout had gevonden dat Denie. Brou wers en Nuri samen gelegenheid had den gekregen de kerkdienst bij i wonen. Eerder op de avond verklaarde d (Zie slot pagina 3 kolom 1 Minister Van der Stee van landbouw vindt dat het inkomen van land- en tuinbouwers verzekerd moet. worden door een stelsel van gedeeltelijk gein-' dexeerde garantieprijzen en aanvullen de maatregelen. Die aanvullende maat regelen zouden in de fiscale en sociale sfeer moeten liggen. Als de situatie in de landbouw dat nodig maakt, zouden ook tijdelijke toeslagen mogelijk moe ren zijn. Het standpunt van de minis- rer is een compromis tussen de wen sen van KVP. ARP, CHU en VVD en die van de PvdA en DS'70. De chris ten-democratische partijen vinden dat de inflatie volledig doorberekend moet worden in de garantieprijzen. Volgens de minister is dat, met het grote overschot van bepaalde produk- ten dat in de EEG kan onstaan, niet mogelijk. PvdA en DS'70 willen een lagere garantieprijs. Dat. zou gunstig zijn voor de consument, vinden zij. De inkomens van de boeren en tuin ders zouden dan door toeslagen uit een speciaal fonds veiliggesteld kun nen worden in moeilijke tijden. Over de aard van mogelijke steun maatregelen aan de land- en tuinbouw wilde de minister zich niet uitlaten. KVP, ARP en CHU hadden eerder ge pleit voor hogere rijksbijdragen aan ruilverkavelingen en waterschapslas ten. Ook zouden de uitkeringen bij bedrijfsbeëindigingen (sanering) ver hoogd moeten worden. Deze wensen zullen echter in een later stadium nog met minister Duisenberg van finan ciën uitgevochten moeten worden, evenals het speciale fiscale regime dat de christen-democratische partijen wullen voor de zelfstandigen, opdat schijnwinsten niet belast worden als inkomen. Ten aanzien van de positie van de jonge agrariërs waren vooral de VAN DER STEE KVP'ers De Bekker en Ter Woorst bijzonder ontevreden over het beleid van hun minister. Van der Stee klaarde alle begrip te hebben voor de moeilijke positie waarin de jonge agrariërs bij bedrijfsovername komen te verkeren. Van financiële steun ver wachtte hij echter geen heil. Dat zou volgens hem de prijs van grond en opstallen doen stijgen, zodat de broers en zusters van de jonge onder nemer met de subsidie gaan strijken. De Bekker wenst echter toch een voorlopige maatregel, omdat de huidi ge positie van de jonge ondernemers niet aanvaardbaar meer zou zijn. Vooral KVP en WD, maar ook de, andere partijen, drongen bij minister j Van der Stee aan op speciale steun i aan de glastuinbouwbedrijven, die door de hogere energiekosten in moei-' lijkheden raken. „Als de regering niets doet, dan betekent dat het einde van de glastuinbouw", voorspelde dei VVD'er Tuijnman. De ruilverkaveling moet volgens de Tweede Kamer met spoed voortgezet worden en goedko per worden. Dat eerste wilde de be windsman wel geloven, maar over het tweede deel van de wens durfde hij nog geen toezegging te doen. Wegens tijdgebrek van de Tweede Kamer (volgende week wordt de dis cussie over de abortus ingelast) en van de minister (die naar de wereld- bevolkingsconferentie moet) besloot de Tweede Kamer een deel van de discussie met de minister verder schriftelijk af te doen. Een groot deel ran de vragen van de Kamerleden (ongeveer 100) zal nu schriftelijk be antwoord worden. Grutters- voorstcl M'E [blister Westenerp heeft verwerpelijke ge- dftgg. dachte gelanceerd over de vaste oeververbinding Wev Esffg-j terschelde, een gedachte op lange termijn weliswaar maar daarom niet minder verwerpelijk. Zoals men weet ls bij de financieringsopzet van deze verbin ding er van uitgegaan dat na afbeta ling het rijk het gehele project om niet zou overnemen. Op dat moment zou tolheffing overbodig worden: brug en tunnel zouden een vrije verbinding vormen zoals er vele tientallen in Nederland liggen, frank en vrij te be rijden. Wat zegt nu echter de bewinds man? Op het overblijvende veer Vlls- singen-Breskens zal dan altijd nog een veergeld betaald moeten worden en dat nu „zou tot de onhoudbare si tuatie lelden dat voor een snelle ver binding niet behoeft te worden be taald en voor een minder snelle ver binding wel". Daarom wil hij na over neming door het rijk van de vaste verbinding een tolheffing handhaven, eventueel terug te brengen tot de helft. Het is een denkbeeld waarvan we met verbazing hebben kennisge nomen. verbazing omdat we deze mi nister kennen als een intelligent man. Men moet aannemen dat dit krente rige voorstel we willen het vriende lijk zeggen niet van hem afkomstig is maar van de een of andere rekenen de geest van het ministerie van fi nanciën. Bij ver keer en waterstaat achter had voorop - fiantlijn Brief Minister Vreriehng van defensie liet 's middags a'. een brief naar de com mandant van het korps mariniers brengen, waarin hij ..grote waardering cu erkentelijkheid" voor de actie var. de mariniers uitsprak. „Uw mensen hekben blijk gegeven over een grote zelfbeheersing, discipline en vakman schap te beschikken. Deze eigenschap pen maakten her. mogelijk dat. de mariniers op zo'n snelle en doortas tende wijze een einde maakten aan een gijzeling die oas gehele volk de afgelopen dagen in de ban hield", al dus dc minister. In. de vroege ochtend, vlak na de succesvolle actie, had minister van justitie Van Agt namens de hele rege ring al „het grootste respect" uitge sproken voor co mar:n:ers en voor de volharding waarmee de gijzelaars hun situatie hadden doorstaan. Dc vier gedetineerden hebben bij de bevrijdingsactie hardo klappen opgelo pen Ze werden daarna opgesloten in een dee! van r.et gevangeniscomplex, dat speciaal was leeggehaald. Pater De Bot, de gevangenisaabr.oezenier die tijdens ac gijzeling aanbood zich- Nota aan vooravond wereldvoedselconferentie: DEN HAAG (ANP) Het verbruik van vlees in Nederland en in Europa zal moeten worden afgeremd. Een heffing op vlees zou overwogen moeten worden. De drie progressieve partijen (PvdA, PPR, en D'66) zeggen dit in een nota, waarin zij aangeven welk standpunt Nederland naar hun mening dient in te nemen op de wereldvoedselconferentie, die volgende week in Rome begint. In het gebouw van de tweede kamer is deze nota donderdag aange boden aan de ministers Pronk van ontwikkelingssamenwerking en Van der Stee van landbouw en visserij. Zuiniger Europees vleesverbruik wil len de progressieve drie omdat pro. duktie van dierlijke eitwitten via om zetting van plantaardige in dierlijke proteïne een fors verlies aan voe dingsmiddelen op .wereldschaal bete kent. Alle aandacht verdient volgens de pro gressieve drie het Surinaamse voor- stsl om een deel van de Surinaamse landbouwgrond ter beschikking te stellen voor de wereldvoedselvoorzie ning. In de Nederlandse hulpverlening aan Suriname moet huns inziens ook Nederland, zo vinden de opstellers van de nota voorts, moet bijdragen aan een internationaal kunstmest- fonds, zoals voorgesteld door Sri Lan ka (Ceylon). De Nederlandse overheid zal, bijvoorbeeld door afnamegaran- ties, vergroting van onze eigen kunst- mestproauktie moeten bevorderen. Ons land zal ook een actieve rol moeten spelen in de distributie van de beschikbare kunstmest, vooral ureum: in India en andere ontwikkelingslan den gerandeert een ton kunstmest per hectare een veel grotere extra op brengst- dan in Nederland of de Vere nigde Staten. Bij zijn ontwikkelings hulp moet Nederland veel meer voor- (Zie slot pagina 3 kolom 6) RAPPORT AAN TWEEDE KAMER: MENINGEN VOOR EN TEGEN AFSLUITING VOLGENS OUDE PLAN DEN HAAG De commissie, die de tweede-kamerfractie van de Partij van de Arbeid moet ad viseren over de Oosterschelde- problematiek, is niet tot een eensluidend standpunt geko men. Een deel van de commis sie vindt dat de Oosterschelde moet worden afgesloten volgens het oorspronkelijke Deltaplan, eèn ander deel meent dat de Oosterschelde moet worden af gesloten met een getijden door latende dam, die bij een nade rende stormvloed in zijn geheel moet kunnen worden afgesloten. Dat blijkt uit het rapport dat de adviescommissie zal over handigen aan de Kamerfractie. In de commissie zaten de Partij van de Arbeid-leden E. C. Boissevain, ïng. D. J. Boot. J. De. Bres. \V. Don, ing. W. A. A. van Eyden, drs. A. G. Hildebrandt, G. Kamp, prof, ir. J. L. Klein, ir. S. A. Posthumus. P. A. Roels (voorzitter) en dr. K. F. Vaas. In het rapport wordt niet duidelijk gemaakt wie van de commissieleden voor verschillende oplossingen waren. Van de adviescommissie was ongeveer de helft voor afsluiting volgens het oor spronkelijke Deltaplan en de andere helft voor afsluiting met een getijden doorlatende dam. Uit het rapport wordt, duidelijk, dat de afsluiting van de zeearm volgens het Deltaplan een tot anderhalf mil jard gulden kost en dat een vorm van afsluiting met een getijden doorlaten de dam afhankelijk van de manie ren waarop tussendammen en andere werken worden uitgevoerd vier tot vijf miljard gulden kost. Het. deel van de adviescommissie dat wil terugkeren naar het oude plan voor afsluiting, gaat ervan uit dat het natuurlijke leefmilieu moet worden geoptimaliseerd, waarbij steeds reke ning moet worden gehouden met een groot aantal aspecten en belan.L Verder is een deel van de adviesgroep van oordeel, dat een krachtdadiger doorvoering van het bestaande water beleid van allesoverheersende beteke nis is. Dat waterbeleid moet naar de mening van het eerste derf van de adviesgroep worden beschouwd als een van de belangrijkste pijlers van bet toekomstige milieubeleid. „De aandacht, de activiteit en fi guurlijk gesproken ook de geldmidde len moeten, zoveel als mogelijk is, gericht worden op het weer gezond maken en houden van nationaal zowrf als internationaal de grote rïv en en andere al of niet grens .Airijdende wateren", aldus het eerste derf van de adviesgroep. Men .stelt daarom als strikte voorwaarde, dat bij afsluiting volgens de oorspron kelijke opzet, het waterbeleid kracht dadiger wordt gevoerd. Bij de keuze voor de afsluiting van de Oosterschelde met een dichte dam, waarin een of twee sluizen zouden kunnen worden gebouwd, voert de helft van de adviesgroep een groot aantal argumenten aan. Zo stelt men, dat het oude Deltaplan voldoende mo gelijkheden biedt voor milieudifferen tiatie, door uitvoering van het plan van prof. Van der Velde, en dat. zo lang het in te laten water nog een te hoog gehalte aan bemestende stoffen bezit, „defosfatering" kan worden toe gepast Achter de Oosterscheldedam zou een mosselverwaterplaats zo kunnen worden uitgebreid, dat ook de oester- cultuur zou kunnen worden voortge-1 zet. De halve adviesgroep merkt ook j op, dat afsluiting volgens het oor- spronkelijke Deltaplan de veiligste en j tevens goedkoopste oplossing is, die door de beperkte aanspraak op 's Zie slot pagina 9 kolom 6) j WEER UITSTEL BESLISSING OOSTERSCHELDE Van onze Haagse redacteur) DEN H.AAG Het kabinet zal waarschijnlijk ook vandaag nog geen beslissing nemen over de manier waarop de Oosterschelde moet wor den afgesloten. De Rijksvoorlichtings dienst deelde dat donderdagmiddag Als reden voor het nieuwe uitstel werd gegeven dat staatssecretaris Meijer van cultuur, recreatie en maat schappelijk werk ziek is en dat hij een belangrijke rol speelt in de dis cussie over de Oosterschelde. De heer Meijer heeft in zijn porte-l feuille de bescherming van natuurge bieden. In Den Haag staat hij bekend, als voorstander ran een vorm van j afsluiting waarbij de getijdebeweging, in de zeearm gehandhaafd blijft. I de bewindsman beter moeten weten en had men er 'nee' tegen dienen te zeggen. Gedeputeerde staten doen dat wel. Zij hebben provinciale staten meegedeeld een blijvende tolheffing als 'absoluut verwerpelijk' te zien. En dat lijkt ons de enig-Juiste karakteristiek voor dit Yoorstel, Er zijn twee redenen om het van de hand te wijzen. In de eerste plaats omdat een blijvende tolheffing discrimineert. Nergens in Nederland wordt ze toegepast: de rijkswegen en -bruggen zijn voor ieder vrij toeganke lijk. Zeker, hier en daar worden of werden tolgelden geheven, maar zij hadden of hebben uitsluitend te ma ken met de tijd van uitvoering en met de financiering: dank zij tolgeld is bij voorbeeld de bouw van de Haring vlietbrug vele jaren vervroegd. Deze verbinding stond aanvankelijk nog niet op het programma van het rijk, maar werd niettemin uitgevoerd om dat de extra lasten via een tolheffing werden opgebracht door de gebrui kers. Het bleek een groot succes: er kon vervroegd mee worden gestopt. De Zeelandbrug is min of meer met dit project te vergelijken: de uitvoe ring was alleen mogelijk indien gedu rende een aantal jaren tol zou wor den geheven. Zodra het project is af betaald verdwijnt ook hier de tol. In deze tijd is een tolheffing een wijze van financiering en niets meer. Rijks wegen zijn tolvrij: dat is al zo sinds Met deze overweging zou eigenlijk de hele zaak afgedaan moeten zijn: waarom zou een vaste rijksver binding over de Westerschelde anders bekeken worden dan bijvoorbeeld over de Moerdijk of onder het Noord- zeekanaal? Er moet echter nog één overweging extra worden genoemd en dat is dan het tweede punt waarop wij hiervoor doelden. Namelijk: de speciale ligging van Zeeuwsen-Vlaan deren Het zou goed zijn wanneer men zich ten departemente bij verkeer en waterstaat of bij financiën nog weer eens in de geschiedenis van de verbindingen tussen Zeeuwsch-Vlaan- deren en overig Nederland ging ver diepen. We willen hier nu niet weer de sentimenten van de vrije veren op halen, maar het is toch wel goed om er aan te herinneren dat nog geen der tig jaar geleden de toenmalige rege ring stelde dat de verbindingen over de Westerschelde 'als een landsbe lang' moeten worden beschouwd, waarbij van primaire betekenis is „dat Zeeuwsch-Vlaanderen over öe weg slechts via België is te bereiken". Op grond daarvan werden de veren des tijds vrij: er moest niets meer voor worden betaald, Nogmaals, we praten er niet meer over, de vrije veren bestaan niet meer: op praktische gronden (betere outillage) werden destijds lage tarieven schoorvoetend aanvaard. De overwegingen echter waarop de vrije veren destijds aan Zeeland werden ge geven zijn er nog onverkort. Ze spe len ook nu een belangrijke rol bij de totstandkoming van de vaste verbin ding, de urgentie is er namelijk groter door dan bij enige andere binnenland se verbinding. En uitgerekend in dit geval wil de minister (of wil een amb tenaar) afwijken van de algemene re gel dat financierende tolheffingen ver dwijnen zodra het project is betaald. Dat komt hier harder aan dan waar ook in Nederland. Bovendien hanteert Den Haag een zonderlinge drogreden: het wil de tol te zijner tijd handhaven om nog wat te kunnen krijgen voor de kosten van het overblijvende veer Breskens-Vlissingen. Zo geredeneefd kan men echter de tunnel door het Noordzeekanaal wel gaan belasten om daarmee de tekorten van de Am sterdamse metro mee te kunnen ver minderen. Niemand denkt aan een dergelijk idee, maar in Zeeland zou men net wel moeten slikken. Onaan- Eigenlijk zou precies het omgekeer de moeten gebeuren: de verdwij ning te zijner tijd van de tolheffing zou dienen samen te gaan met ophef- C Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 1