voor sinterklaas
chocolade
letters melk puur
fi deGruyter
schouderhar
Feiten over Israël
en de Arabieren
tam konijn
500 gram
zure haring
confiture
groentesoep
panklaar
supra koffie 25og,
750gram
hapklare brokken QM
100 gram^f^aiaj.
spekulaas
rosé d'anjou
deGruyter
85 gram
coladrink
135 gram
ISRAËL
De Eiland-dijk
ISRAËL
ABORTUS
DONDERDAG 21
,/Uiepvries
op schaal 1000 gram van 675 voor
halfvolle houdbare
liter van 77 voor
Jê2Q
grote pot 6-8 stuks van/298 v<
betuwe
aardbeien 450 gram van 149
unox
4 borden blik
van nelle
snelfilter en normaal van 235
1 /2 literblik van 127 voor
van 127 voor
deGruyter
400 gram
van 118 voor
alliance 0,7 liter van 350 voor
deGruyter
9 voor
een unieke stunt van
deGruyter waarbij de
^10% KORTING weer
^om de hoek komt
kijken. Let op!
sint's 1818
Weekaanbiédingén geldig Pm 30 oktober Dagversaanbiedingen geldig t/m 26 oktober
stad. Zou hij daar inspraak kuruien
hebben, zoals hij wel in Israël kan?
Hierover hoeft hij niet te twijfelen. U
meent dat het Palestijnse land be
roofd is. Ik zeg u dat vrijheid voor
Palestijnen belangrijk is, maar ook
voor de Israëli's. De overlevenden van
de concentratiekampen, de vluchtelin
gen uit Europa hebben toen zij erets
(land) Israël bereikten een uitspraak
gedaan n.l.: nooit zal dit ons meer
aangedaan worden! en wij jonge Is
raelis' weten dit ook.
Wij willen in vrede leven, maar terug
gaan naar de tijd voor 194S is niet
mogelijk meer. Die tijd is voorbij. En
de Arabieren die ons de zee in willen
drijven, weten dit maar al te goed.
Wij willen samen met de Palestijnen
leven, niet alleen op hüri voorwaar
den, doch ook op de onze. Een staat
waarin allen in vrede kunnen leven
moet mogelijk zijn. maar niet met de
bedoeling de staat Israël van de kaart
te vegen. Uw stelling dat wanneer er
geen staat Israël zou zijn, er geen
drama's als in Maiilot. Kirjat Shenro-
neli, München etc.. zouden hebben
plaatsgevonden, vind ik heel absurd. U
spreekt wel over en gelooft wel in
een Israël waarin het christendom is
ontstaan, doch ontkent tegelijkertijd
het bestaansrecht van Israël voor het
jodendom.
Tenslotte schrijft u dat u ik neem
aan dat u dai zo bedoelt een goed
christen bent, doch u dient zich als
christen te realiseren, dat; indien ei'
geen staal; Israël zou bestaan, uw
Messias nooit zou kruinen komen.
R. L. Geiler, Goes.
voorbij was, ontving iedere Arabier in
Israël het staatsburgerschap; had
recht op een universitaire opleiding;
vrijheid van meningsuiting; vrijheid
van godsdenst en voor de eerste keer
kreeg ook de Arabische vrouw stem
recht.
Mej. Jansen ik ken ook Arabieren in
Israël, die klagen over het Israëlische
bestuur, maar ik ken er ook die bloed
gaven gedurende de Jom-Kippur oor
log, die vochten tegen hun broeders
van de Arabische buurlanden, die geld
bijeenbrachten voor de staat Israël.
Het Palestijnse probleem is niet al
leen een fout van Israël, zoals u het
ziet, maar ook dat van de Arabische
staten, die in 1948 Israël aanvielen en
via de radio's, Cairo, Damascus en
Amman de Palestijnen opriepen het
land zo snel mogelijk te verlaten.
U schrijft vervolgens dat uw vriend
dr. 1. Shanak alleen kan protesteren
omdat hij Israëli is en geen Arabier,
anders zou hij strafbaar zijn. Helaas
kan ik uw mening in deze niet delen,
daar ik weet dat ook Arabieren kun
nen protesteren tegen bepaalde maat
regelen. Het is een feit dat niet alleen
de Palestijnen een anti-Israëlische po
litiek voeren. Soms zijn het ook Is
raëli's zelf, waarvan u er toevallig een
ontmoet heeft. Ir. I. Shanak tracht
door b.v, het woord coveren voor het
Palestina-comité in Amsterdam sym
pathisanten onder de goyim te vinden
voor zijn denkwijze, welke tegen Is
raël gericht is,
Maar als jood moet hij zich toch
realiseren hoe moeilijk het is te leven
in Damascus of enig andere Arabische
Naar aanleiding van liet ingezonden
schrijven van mej. .1. Jansen in dc
PZC. van 16 dezer, zou ik als Israëliër
mijn mening naar voren willen bren
gen. IJ schrijft dat de terreurgroepen
Haganah en Stern in 1947-48 het
vluchtelingenprobleem veroorzaakten,
liet blijkt dat u niet op de hoogte
bent met de geschiedenis en het ont
staan van deze groepen; namelijk ik
zou u eraan willen herinneren dat
Ilaganah een Hebreeuws woord is.
hetwelk verdediging betekent.
Deze verdedigingsgroep ontstond in
1920 cn eindigde in 1948, waaruit liet
officiële Israëlische leger ontstond. In
1941 Veranderde de naam Haganah in
Palmach, welke samenwerkte met het
Britse leger. Vanaf het begin van 1947
ging men over tot het verdedigen van
de Kibbutzim; echter deze groep
werkte nooit samen met de Stern-
groep. Integendeel het is meermalen
gebleken dat de Haganah niet alleen
tegen de Stemgroep, doch ook tegen
de Irgungroep heeft geopereerd, door
o.a. het opblazen van een ammunitie-'
schip.
Voordat de staat Israël werd gesticht,
sloot de Grand-Mufti van Jeruzalem,
Husseini, in 1936 vriendschap met; Hit
ler om met wapens (verkregen van de
Nazi's!), een Jihad (heilige oorlog)
aan t;e vangen tegen de joodse inwo
ners in Palestina. Het terreur tegen
de joden begon en is tot op heden
niet geëindigd.
Toen de onafhankelijkheidsoorlog
Zoals de heer J. J. Schrocvcrs in zijn
ingezonden stuk van j.l. 15 oktober
naar voren bracht, moet dc Eiland-
dijk op deltahoogte worden gebracht,
en wordt er waarschijnlijk niet gelet
op een mooi uitzicht op zee wat le
begrijpen is.
De gemeente Vlissingen en rijkswater
staat zullen; veiligheid voor de mens,
en niet te vergeten, de grote materia-
le schade die er bij een dijkdoorbraak
zou ontstaan op de eerste plaats stel
len.
We denken aan vernieling van huizen,
sluiswerken, hefbrug, ferryboot, mari-
nebouw, binnenhavens, de schade zou
dan niet te overzien zijn.
De ondergetekende heeft zelf van 1918
tot 10 mei 1940 in de Dijkstraat op
het Eiland gewoond. Het is menig
maal gebeurd, dat bij november-stor-
men het water een meter onder de
kruin van de dijk stond, en dat; hel:
water bij golfslag over de dijk vloog.
Dan veroorzaakte het grote geulen in
de dijk. het water liep op straat,
overstelpte de riolen, en kwam dan zo
de huizen binnen. De kruin van de
dijk. heeft, het gelukkig altijd gehou
den, anders waren de gevolgen niet te
overzien geweest. Hel; drong in die
tijd niet eens door hoe gevaarlijk het
eigenlijk was, om. da"
nen. Het duurde inimeP
en dan werd er niet
Ik wilde hiermee mar"
tinpen. voor mijnheer»
dat vroeger wel eens
niet alleen kan gaf
uitzicht op z&, «MJL
mooi vind. Maar ook f
eerste plaats moet ga®
ligheid van mens en
land. Ik las verder m
stuk. U had nog «Mj
Wat is rijkswaters»"
denk dat u dat maar.
tefstaat moet overlaten,
wel verder uitwerken.^.
Torenstraat 18,
In de PZCI van 9 oktober is er in de.
rubriek 'Lezers schrijven' een brief
gepubliceerd van mejuffrouw J. Jan
sen ((bios) die in haar artikel het
Palestina Comité In bescherming
neemt tegen de opmerkingen van ds.
Y. van de Schoot en (Is. J. A. l'en-
Jdiigs. In dit artikel gebruikt zij ech
ter meer cinioncle feiten dan dc 'hard
facts' die ook Internationaal geaccep
teerd worden.
Zo wordt door haar' opgemerkt dat,
en u oiteer ik hel, artikel: „de mensen,
die in 1948 in Palestina woonden en
gedeeltelijk nu nog wonen, zij hel; dan
als tweederangs burgers' onder het;
bestuur van de staat Israël, die in
naam wel een democratische recht
staat is maar dan op de manier van
Zuid-Afrika en Rhodesië. Deze zinsne
de doet mij sterk demagogisch aan,
maar van de demagogie is het Palesti
na Comité cq. aanhangers niet geheel
gevrijwaard, daar zij niet door feilen
wordt gestaafd.
A. Aaraibieren spelen namelijk een
aoüieve rol in het politieke leven. Hun
belangen worden op effectieve wijze
vertegenwoordigd in het parlement.
(Zie hierbij onder andere de grote
Arabisohe vertegenwoordiging in de
Knesset en hun openbare functies).
B. De regering van Israël heeft veel
gedaan om de ontwikkeling van het
plaatselijk bestuur in Arabische dor
pen te stimuleren (82,5 procent van
de Arabische bevolking leeft in stre
ken met eigen lokaal bestuur.
C. In 1949-'50 bebouwden Arabische en
Druzen boeren 69.000 ha land, waar
van 1600 ha bevloeid. In 1971 echter
werd er door hen 94.000 ha bewerkt,
waarvan 4400 ba bevloeid gebied.
In 1949 waren er, maar vijf landbouw
machines bij de Arabische landbou
wers in gebruik. Nu zijn dat er meer
dan 960.
Verder kan men wijzen op de finan
ciering van irrigatie en landontgin-
nigsplannen voor de Arabische boeren.
Als gevolg hiervan is de produktie bij
hen dan ook tot het zesvoudige geste
gen. Vijfjarenplannen met bedragen
van meer dan 100 miljoen Israëlische
ponden ten bate van de Arabische
landbouwers zijn geen uitzondering
(voorzieningen als wegen, stromend
water, telefoon, elektriciteit en scho
len voor Arabische dorpen). Dit alles
is dan nog opgezet buiten en behalve
het lopende overheidsbudget voor pro
jecten voor de bevolking als geheel.
D. Vijfenzestig procent van de Arabi
sche arbeidem is lid van de Hista-
droet, welk hen organlrieert en opleidt
en die hun professionele en sociale
rechten behartigt. Hiervoor (Ontvangen
zij hetzelfde loon als joden voor gelij
ke arbeid en genieten zij ook alle
voordelen van de sociale wetgeving
en van de arbeidswetgeving (als u
Israël dan ook bezoekt ziet u Arabi
sche en joodse arbeiders broederlijk
naast elkaar werken). Plet gemiddelde
jaarlijks inkomen van een Arabisch
gezin te Nazareth plus minus 7.000
Israëlische ponden is clan ook nauwe
lijks minder dan dat van een stedelijk
joods gezin.
E. De vooruitgang worclt echter het
best geïllustreerd döor bet sterftecij
fer dat onder de Arabieren is gedaald
van 20 per duizend in 1948 tot 6,2 per
duizend in 1971 (en dit is clan ook een
van de laagste sterftecijfers ter we-
reld). Tevens daalde.de zuigelingen:,,
sterfte van 68 tot" 38 per duizend
F. Voor de ontwikkeling van de mens
is het onderwijs de pijler waarop
alles rust,' Daarom heeft de Israëli
sche regering zich, ondanks conserva
tieve tegenstand, ontzettend grote of
fers getroost om hst Arabische be-
volksdeel mee te laten genieten van
de rijke Arabische cultuur. Het ge
bruik van Arabisch op scholen en in
het dagelijks leven worclt dan ook
aangemoedigd. Er wordt vrijelijk on
derricht gegeven in de Arabische taal
(naast het Ivriet is het Arabisch ge
steld als spreektaal in de Kriesseth)
en geschiedenis, de Islam'en de chris
telijke godsdienst. Verder verschijnen
er drie Arabische dagladen en onge
veer 20 Arabische tijdschriften. De
Arabische radio-uitzenclingen bevatten
zelfs voorlezingen uit de Koran en de
nationale t verzorgt een dagelijks pro
gramma met nieuws, informatie en
- amusement in het Arabisch (iedereen
die Israël bezoekt kan dit constate
ren). In Akko wordt een gemengd zo,-
merkamp gehouden om de contac
ten tussen Joodse en Arabische jeugd
aan te moedigen. Haifa heeft een
gemengde joods-Arabische school etc.
Deze zes punten zijn zomaar een
greep uit het dagelijks leven van Is-
Geachte mejuffrouw Jansen. Nog en
kele opmerkingen tot slot als de re
dactie dal; toestaat.
U moet het georganiseerde optreden
tegen Israël van de Palestijnen toch
echt niet vergelijken met fouten, die
stellig in de staat Israël gemaakt
worden. Overigens blijf ik ar bij: Wat
'Palestina' is weet niemand. Nog min
der wat Palestijnen zijn, maar er js
een felle anti-Israël bedrijvigheid
waar de Arabieren graag gebruik van
maken, dan zijn ze er zelf "niet de dupe
van. Waarom zouden de Arabieren
trouwens zich over het 'Europese'
probleem van de jaren 33-45 en de
joodse vlucht naar huis druk maken?
Verder maakt u gelooi' en evangelie
'in wezen' (zoals de kerk al eeuwen
deed) los van ons zg. O.T., Tenach,
want daar in gaat bet om
'gelovig handelen in .politiek kader'
Maar speciaal op dat gebied .houdt
men blijkbaar liever de handen vrij!
En hebt u de meerderheid' achter u.
Als 'de politiek' nog 's bekeerd wordt
en macht tot redelijkheid gestemd
wordt, zal de opzet van de Messias
het Vrederijk" duidelijk zijn. Voorlo
pig stemt de arena van de VN 'met,
105 stemmen' voor toelating van de
Palestijnen, die vernietiging van de
staat Israël in de zin hebben. Wie zal
voor Israël opkomen? Maar Israël
kent dat al zo lang, het raadsel is, dal
het overleeft; maar daarbij 'toeschou-
wer' zijn?
Het is mij de laatste tijd nog al sterk
opgevallen dat de Roomse Kerk; de
bisschoppen van genoemde .kerk, zich
nog al druk maken over abortus. Dan
komen ze met dat mooie woord: Gij
zult niet doden. Hebben die bisschop
pen nooit gehoord van de brandsta
pels waar veel. brave mensen werden
verbrand? Toen werd het woord: 'Gij
zult niet doden, niet gebruikt' laat de
vrouw eigen baas in 'naar-buik wezen
Respect fully Yours.
Leonard van Loo
Gouwestraat 39,
O. Souburg.
raël. Als men de situatie van de
Arabieren dus de arbeidende bevol
kingsklasse moet vergelijken met die
van de Arabieren onder Arabisch be
stuur in landen als Syrië, Egypte,
Irak etc., dan komt men voor verras
sende conclusies te staan ten aanzien
van dc welvaart die men in respectie
velijke landen geniet. 1-Iet is dan ook
niet verwonderlijk dat het m'erfendeel
der Arabieren dal, in 1948 in Israël is
gebleven er dan ook de voorkeur aan
geeft om onder Israëlisch bestuur
verder te leven.
De Israëlische regering spaart dan
ook kosten noch moeite om de Arabi
sche bewoners te integreren in het
Israëlische staatsbestel. De enig sto
rende factor hierbij is de pressie die
door het PLO (Palestine Liberation
Organisation) wordt uitgeoefend door
middel van bomaanslagen op Arabi
sche arbeiders, moord op hoogwaar
digheidsbekleders etc. dit om maar
niet sarneij te werken met de Israë
liërs.
Enige handlangers van deze organisa
tie, te weten de twee gevangen geno
men Nederlanders, hebben zich ook
laten lenen, voor de desintegratie van
de Israëlische'- maatschappij daar zij
aantekeningen bij zich hadden cq in
structies voor het maken van bom
men.
Waar zijn deze bommen meestal voor
bedoéld? I-Iet PLO beweerde voor aan
slagen tegen militaire doelen. In de
ogen van deze guerilla's zijn dat ech
ter ook eenvoudige Arabische arbei
ders, Israëlische burgers en Israëli
sche militairen (en deze valt men liet
liefst het laatst aan).
Aangaande de aantijging dat Israël
sinds 1948 moedwillig' Arabieren ver
jaagd heeft, moeten ook hier weer
met een korreltje zout genomen wor
den. Op 6 september 1948 verklaarde
do Beyrouth Tpiegrah 'Het l'eit dat er
vluchtelingen zijn is liet rechtstreekse
gevolg van de afwijzing door de Ara
bische staten van het verdelingsplan
en van de joodse staat.
Op 14 mei 1948 riepen Arabische zen
ders de Arabische bewoners van liet
toenmalige Palestina op om weg te
trekken uit; hun woonplaatsen en wel
om de volgende redenen:
A. Zij wilden aantonen dat er geen
Arabier onder joods bestuur wilde
leven,
B. Meer bewegingsvrijheid creeëren
ten behoeve van hun legers (deze
pasten namelijk de verschroeide aar
de tactiek toe).
Zie onder andere voor punt A de
grote Egyptische krant Akhbar al-
Yon. van 12 oktober 1969 waarin deze
opmerkte dat '15 mei 1948 kwam
en op dezelfde dag riep de Moefti van
Jeruzalem (Amin-a) Hoessein! was tij
dens de tweede Wereldoorlog bondge
noot van I-Iitler en vertoefde dan ook
in Duitsland) alle Arabieren van Is
raël op het land te verlaten omdat de
Arabische legers in aantocht waren
om strijd te leveren'.
Nu zal ik ook geen Israëlische goed
prater zijn en ik zal dus ook niet
beweren da,|; er nooit een Arabier
door Israelis van huis of land is
verdreven. Deze dingen gebeuren in
een oorlog (zie hierbij bijvoorbeeld
de verdrijving van Duitsers in het,
door Polen geannexeerde deel van
Dui tsland
Maar daartegenover staan de pogin-
jgen van joodse kant om de Arabieren
tot blijven te bewegen. Plet meest
bekende voorbeeld is 'The Haifa Appe
al' waarin de burgemeester Sjabtai
Levi en de Histadroeth onder meer
ook door in het arabisch gestelde
aanplakbiljetten de arabische bevol
king smeekten te blijven (Bulletin on
the occasion of the World Refugee
Year 1959-1960, vol. 5 no. 1
Nog enige feiten: (zie Keesing's Histo
risch Archief 22-28 augustus 1948 p.
7726) de Melkietische Patriarch Maxi-
mos V Hakim toen 'aartsbisschop van
Galilea verklaarde „de vluchtelingen
waren er zeker van dat him afwezig
heid uit Palestina niet lang zou duren
en dat zij binnenkort na een week
of twee terug zouden keren. Hun
leiders hadden hun beloofd dat Arabi
sche legers de 'Zionistische bandieten'
vlug zouden verslaan en dat er geen
reden was om bang te zijn van een
langdurige ballingschap". (Wij zijn na
tuurlijk niet verbaasd meer als de
aartsbisschop deze opmerking zal ont
kennen
Op 19 februari 1949 schreef de Jor
daanse krant Falastin in een zeldzame
bevlieging van eerlijkheid: „De Arabi
sche staten die de Palestijnen hadden
aangemoedigd hun tehuis tijdelijk te
verlaten om de binnenvallende Arabi
sche légers niet in de weg te staan,
hebben hun belofte om deze vluchte
lingen te helpen nooit gehouden".
Nu moeten echter mensen als Arafat
en Habsj ons niet doen vergeten dat
ondanks gewelddadig Arabisch verzei;
tegen het Zionisme er ook Arabieren
v/aren die in een joodse immigratie
naar Palestina en bet oprichten aldaar
van een joodse maatschappij de mo
gelijkheid zagen voor'een constructie
ve samenwerking van de twee volke
ren ten bate en ten nutte van beide
en ten gunste van een vruchtbare
ontwikkeling van het m.o. Voorbeel
den daarvan zijn de verklaring van de
Sherif Hoessein van maart 1918, de
gesprekken tussen Chaim Weizmann
en de Emir Feisal en vervolgens hun
gemeenschappelijke verklaring, even
als de brief die Feisal in maart 1919
aan Felix Frankfurter (later opper
rechter in de Supreme Court van de
VS scheef. 1
Maar ondanks deze ontwikkelingen
zien wij dat tussen 1936-1939 meer
dan 500 joden gedood werden dooi'
Arabische terreurbenden, maar het
aantal van hun Arabische slachtoffers
was veel hoger. Op 15 oktober 1938
schreef de correspondent van de New
York Times „De extremistische volge
lingen .van de Moefti bereiken
spoedig 'hun doel door hun meer ge
matigde politieke tegenstanders te eli
mineren. Meer dan 90 pet- van de
slachtoffers van de onlusten in de
la-tste dagen warenArabieren die
door Arabieren werden gedood.
Tot. slot wil ik eindigen waarmee
mejuffrouw J. Jansen begint namelijk
een persoonlijke bekentenis maar dan
door prof. dr. R. J. Zwi Werblosky
(hoogleraar aan de Hebreeuwse Uni
versiteit in Jeruzalem) ..Als' Zionist
ben ik ook pro-Arabisch en pro-Pales
tijns. Het zijn alleen de Arabieren en
de Palestijnen die geloven dat zij, om
Arabisch te zijn, anti Israëlisch moe
ten zijn. Een Israëli en Zionist is
geenszins verplicht anti Arabisch of
anit-Palestijns te zijn. Integendeel, ik
vraag me af of sommige Palestijnse
leiders van de vroegere Moefti Amin-
al Hoessein i tot Ya-sir Arafat en Geor
ge Habasj niet in zekere zin anti-
Palestijns zijn, net zoals Adolf Hitler
in zijn diepste wezen anti-Duits was.
Onder een bedrieglijk pro-Duitse faca
de bracht hij ongelijk over zijn volk
en verwaarloosde wat Duitsland wer
kelijk nodig had Ik acht hel dus geen
onzin naar een trieste paradox te
beweren dat Habasj en Arafat en dej
anderen in bepaald opzicht anti-Pales
tijns zijn.
F. L. M. Lafort - Axel. i