PROVINCIALE ZEEUWSE C! Kabinet kwam nog niet tot besluit over afsluiting van de Oosterschelde „REGERING TE ROYAAL MET EXTRA AARDGASOPBRENGST" Aardgaswinst Shell en Esso 700 miljoen Ford wil 5 procent belastingtoeslag Lange en ver velende zit AKKOORD IN SANTO DOMINGO MINISTER DUISENBERG WIL EERST MEER GEGEVENS }BER Iff 217e jaargang - no. 237 Woensdag 9 oktober 1974 ftantlijn rond het inenhof de marathon b'> gonnen: de algemene be- schouwingen over de rijks- j J begroting. Er zijn een klei- ne vijfentwintig sprekers, /erdeeld over vier dagen. Eigenlijk zouden deze dagen het hoogtepunt moeten vormen van het parlementai- j jaar, maar dat zijn ze allerminst. Dat kan ook moeilijk bij een derge lijk aantal sprekers: deze meer dan twintig kamerleden zorgen voor woor den, woorden en nog eens woorden, zelden boeiend voorgedragen. Voor diegenen die dit alles professioneel moeten meemaken, komen de vier da gen neer op een harde en tot veel verveling aanleiding gevende zit. En dan doelen we nog niet eens op de verslaggevers van de parlementaire pers. maar vooral op de leden van het kabinet. Zij zijn vier kostbare dagen kwijt, ze zitten maar te zitten, want de beantwoording geschiedt door de mi nister-president en de minister van financiën. Voor de overige bewinds lieden zijn het vier onproduktieve da gen Nu mag men bij een democratie niet uitsluitend spreken in termen van 'nuttige produktie': bij deze algemene beschouwingen gaat het om een reeks factoren waarvan het gewicht moei lijk meetbaar is. Op zichzelf is het ze ker zinvol dat kabinet en tweede ka mer elkaar ontmoeten bij het begin van het parlementaire jaar teneinde na te gaan hoe precies de verhoudin gen liggen. Want dat is het voornaam ste doel van deze ontmoeting: uit de veelheid van woorden moet het kabinet de essentie halen om die vervolgens in politieke machts verhoudingen te vertalen. Op die ma nier komt net te weten waar voor zichtigheid moet worden betracht en waar met volle kracht vooruit kan worden gegaan. Overigens gaat het niet alleen om de krachtmeting tussen regering en parle ment, maar ook om de verhouding tus sen de partijen, in het bijzonder de re geringspartijen. Hier geldt eveneens dat men duidelijk maakt -wat. men aan elkaar heeft. Een aantal uitlatingen van fractievoorzitters gisteren had duide lijk deze functie. Van Thijn bijvoor beeld met zijn opmerkingen over de noodzakelijkheid om tot machtsver schuivingen in de Nederlandse sa menleving te komen een uitdaging kennelijk aan de andere regeringspar tijen om daaraan mee te werken; voorts Andriessen met zijn betoog aan het adres van de PvdA, namelijk dat zij bereid moet zijn compromissen te sluicen Ook zijn opmerkingen over het CDA-verband en de relatie te dien aanzien met de CHü waren in dit op zicht niet van belang ontbloot. Vertaald in harde termen van poli tieke macht hoeft het kabinet slechts een paar sprekers zorgvuldig te beluisteren. In de eerste plaats ae belangrijkste opposant. Wat zegt Wie gel, maar vooral ook: hoe reageren met name KVP en AR op het betoog van Wiegel. Daaruit valt immers de verhouding KVP-AR enerzijds en de VVD anderzijds af te leiden, een ver houding die van het grootste belang is voor beleid en voortbestaan van dit kabinet. Verder is Kruisinga van be lang en hier geldt, nog weer sterker' wat zeggen AR en KVP op zijn be toog? Zal het Christen-Democratisch Appel een politieke realiteit worden en zal zich dat mede manifesteren je gens dit kabinet? Voorts gaat het met name om net betoog van de PvdA-frac- tievoorzitter: hoe worden zijn opmer kingen teruggekaatst door de andere regeringspartijen, valt daar iets uit af te leiden voor een verdere samen werking. eventueel ook na dit kabiner- Den üyl? Om dit alles gaat het bij dit hele spel van deze vier dagen. Er mo ge nog zoveel veranderd zijn de afge lopen jaren, het patroon is nog altijd hetzelfde; het gaat om links en om rechts en om de houding van de mid denpartijen daartussen. Nu wil dat niet zeggen dat de woord voerders van de andere partijen wel vergeten kunnen worden, maar hun opmerkingen spelen een rol van geheel andere aard: zij leggen be paalde persoonlijke en principiële ac centen, die van belang zijn voor de voortzetting van het beleid. Er valt bijvoorbeeld uit af te leiden hoe bij bepaalde omstreden onderwerpen de niet-regeringspartijen de machtsver houdingen zullen beïnvloeden. Voor het voortbestaan van het kabinet-Den Uyl is echter hun bijdrage aan het de bat op alt ogenblik niet van primair belang. Iedereen in politiek Den Haag weet overigens wel ongeveer hoe de verhoudingen op dit ogenblik rond het kabinet liggen. Met een vrij grote zekerheid kan worden voorspeld dat het zonder veel kleerscheuren uit de ze marathon te voorschijn zal komen. Ook daarom is het een lange en verve lende zit; de uitslag is tevoren bekend. Einde gijzeling SANTO DOMINGO (RTR) De guer rillastrijders die elf dagen lang zeven gijzelaars vastgehouden hebben in het Venezolaanse consulaat in Santo Do mingo. hebben dinsdag hun eisen laten vallen en het aanbod van een vrijgelei de uit het land aanvaard. Dit is bekendgemaakt door de Ameri kaanse ambassadeur. Robert Hurwitch, nadat hij met de leider, Eadharnes Mendez, had gesproken. OPPOSITIE PLEIT VOOR ZUINIGER BELEID, ONDERZOEK NIEUWE ENERGIEBRONNEN EN BELASTINGVERLAGING VALENCIA, CALIFORNIE renhoge vuurballen schieten de lucht in tijdens een enorme brand in zes tanks op een Exxon-rafjina- derij in Valencia. De oliebrand ontstond door blikseminslag tij dens de eerste zware regenval van het seizoen. De schade bedraagt Weveer 550.000 gulden. BEPERKING OLIE-INVOER WASHINGTON (ANP) Fresi- dent Ford heeft het Amerikaan se Congres gevraagd in te stem men met een belastingtoeslag van vijf procent voor onderne mingen en voor de middelmati ge en hogere inkomensgroepen ter bestrijding van de inflatie in de Verenigde Staten. De toeslag zou op 1 januari voor een jaar moeten ingaan. Hij stelde bovendien voor de olie- invoer tot het einde van het komende Tet, een mi'joen vaten (al59 E' te beperken om de Verenigde Maten minder afhankelijk te maken leverantie- 611 onzekere buitenlandse f llmÜÜ3 Gespraak tot een gezamenlijke vergadering van Huis van Afgevaar digd" en Senaat stelde de president voor de belastingtoelage te Iw begmnen bij belastbare inko- roens van 10.000 dollar voor gezinnen van vier personen en 5.450 dollar voor alleenstaanden. Ford stelde verder een verhoging van investeringsaftrek voor onderne- &V00r alsmede hulp aan de ïffomgbouw, vergroting van de pro- van levensmiddelen om de prij- ®en omlaag te brengen en vrijwillige pezumigingen op het verbruik van jeizme en andere brandstoffen. e president drong aan op aanvaar- J ring van een veelomvattend program- ,ma,atreselen om de stijging ue kosten van het levensonder- Nieuws uit Zeeland op de Pag. 2,4,5,6 en 7; Binnen- en buitenlands nieuws op de pag. 1, 3, 7 en 9; Sport op pag. 11; Radio en televisie op pag. 13; Financieel nieuws op pag. 15. houd af te remmen, de trage ontwik keling van de economische bedrijvig heid te overwinnen, de werkloosheid te verminderen en de daling van de effectenkoersen tot staan te brengen. President Ford deelde mee dat dins dag een groep regeringsfunctionaris sen onder leiding van presidentieel adviseur William Eberle naar Canada, Europa en Japan is vertrokken om daar te praten over het nieuwe ec< mische beleid van de Amerikaanse regering en over de manier waarop de Verenigde Staten en andere landen elkaar kunnen helpen bij het bestrij den van de inflatie en de economische verwikkelingen in de wereld. Ford wil dat nieuwe elektrische cen- (Zie slot pagina 3 kolom 2 00K NOG BEZIEN OF UITSTEL AFSLUITING AANVAARDBAAR IS (Van onze Haagse redacteur). DEN HAAG Het kabinet is dinsdag niet tot een besluit ge komen over de afsluiting van de Oosterschelde met een caisson- dam, waarin een stormvloedke ring wordt gebouwd. Minister Duisenberg van financiën wil over meer gegevens beschikken voor hij zijn standpunt bepaalt over de miljardenuitgave, die met de bouw van de dam en de daarmee samenhangende wer ken gemoeid is. Bovendien moet het kabinet nog bezien of een uitstel van de afsluiting van de Oosterschelde met 7 jaar aan vaardbaar is. Het plan, dat de regering nu voor ogen staat zal namelijk pas in 1985 in plaats van in 1978 geheel kunnen zijn gerealiseerd. Minister Westerterp van verkeer en waterstaat, die vorige week op een CDA-bïjeenkomst in Brabant ver klaarde dat dinsdag een definitieve beslissing genomen zou worden, liet weten dat men nu in ieder geval in de maand oktober wil besluiten wat er met de Oosterschelde zal gebeuren. De bewindsman was niet bereid ver dere inlichtingen te geven over het plan, dat in het kabinet op dit mo ment de grootste voorkeur heeft. De beslissing die de regering binnen enkele weken wil nemen zal volgens kringen rond het kabinet niet alleen betrekking hebben op de -wijze van afsluiting, maar zij zal gaan over een serie van werken; De aanleg van een dam met cais sons, die in de stroomgaten worden voorzien van kleppen, die bij storm kunnen worden gesloten. De aanleg van een aangepaste oes- terdam en een Philipsdam in het oostelijk gedeelte van de Oosterschel de O De aanleg van een nieuw kanaal door Zuid-Beveland, noodzakelijk voor de afwatering van West-Brabant en om de vrije doorvaart van de Gentse scheepvaart, te verzekeren. De verbetering van een aantal dijk- gedeelten langs de met een caisson- dam afgesloten Oosterschelde Volgens globale berekeningen, die in parlementaire kringen in Den Haag wordt gemaakt, zal met al die werken samen een bedrag van tegen de vier miljard gulden zijn gemoeid. De aan leg van de caissondam met storm- stuw en de dijkverbetering zullen te zamen ongeveer 2 miljard gulden kos ten de aanleg van een nieuw Beve- lands kanaal en de aanleg van de oesterdam en de Philpsdam met bij komende werken, zoals sluizen en bruggen tegen de twee miljard gul den. Minister Duisenberg heeft tegen het nieuwe plan niet zonder meer nee gezegd, maar hij wil zich, z-o stelde men in kabinetskringen dinsdag, wel nader beraden voor hij zijn fiat geeft. Bovendien wil hij meer inzicht heb ben over de omvang van de onder houdswerken voor de caissondam. Hij wil niet akkoord gaan zonder dat hij weet hoe zwaar de last zal zijn, die in de toekomst op de begrotingen zal drukken voor het project. Vanuit het kabinet werd dinsdag gemeld, dat er geen sprake is van een conflict tussen minister Westerterp van verkeer en waterstaat en zijn collega van finan ciën. Hoge kosten Het kabinet ziet zwaar'op tegen de hoge kosten, die in de toekomst ten slotte op alle begrotingen zullen druk ken. Het nieuwe plan heeft niettemin volgens ingewijden wel goede kansen. De bouw van de caissondam met stormstuw geeft een grote mate van veiligheid, omdat het neerkomt op een complete afsluiting op momenten als dat nodig is. Bovendien blijft de getijdebeweging bewaard. Verder is er geen wetswijziging nodig, omdat aan het uitgangspunt van de Delta-wet afsluiten van de zee-arm geen ge weld wordt gedaan. En tenslotte en dat is een belangrijks factor meent de rijkswaterstaat dat de dam inderdaad goed te bouwen is. In het kabinet is in de afgelopen weken een aantal mogelijkheden ter sprake geweest: De bouw van een stormvloedkering zoals in de Haring vliet is gemaakt. De bouw van een caissondam zonder meer, waarbij dan' dijkverhogingen op grote schaal zou den moeten worden toegepast en het plan voor de bouw van een caisson-j dam waarachter eventueel later een' stormvloedkering zou worden ge bouwd. Op dit moment is alleen het plan voor de caissondam met storm-: stuw in bespreking. Een kering zoals' in het Haringvliet is nog veel kost-| baarder dan 1,5 miljard en de andere plannen houden in dat er teveel dij ken zouden moeten worden verhoogd en dat daarmee niet de vereiste veilig- heid bereikt zal worden. (Van onze parlementaire redactie). DEN HAAG Een meerderheid van de tweede kamer heeft de regering dinsdag verweten te royaal om te springen met de extra aardgasbaten. De stijging van de overheidsuitgaven met 23 procent (waarvan 8 procent reëel) is volgens KVP, ARP, CHU, VVD, DS'70, SGP en GPV veel te hoog. De meevaller van 2,5 miljard gulden zou volgens deze partijen gebruikt moeten worden voor belasting verlaging en onderzoek naar nieuwe energiebronnen. VVD-leider Hans Wiegel verweet het ka binet 'potverteren' en DS'70-lelder Drees voorspelde een nieuwe energiecrisis met daarnaast een financiële crisis als het kabinet niet wat zuiniger zou zijn en probeert zich wat de energievoor ziening betreft onafhankelijk te ma ken van de Arabische landen. De christelijke partijen meenden dat d?. aardgasbaten gebruikt hadden moeten worden om de belastingdruk de ko mende jaren gelijk te houden. De linkse partijen hadden geen proble men met de grote uitgavenstijging, maar zeiden wel de aardgasprijzsn voor de kleinverbruikers te hoog te vinden. - Ook met betrekking tot de werk loosheidsbestrijding en de inkomens politiek kreeg het kabinet tijdens de overigens matte algemene, beschou wingen kritiek te verduren. De linkse partijen verwachten van de regering en directer optreden van de overheid door deelnemingen in bedrijven en overheidsbedrijven. KVP, ARP, CHU en WD spraken zich duidelijk uit voor verlichting van de lasten voor het bedrijfsleven. PPR-leider De Gaay Fortman wilde een premie zien op het handhaven van arbeidsintensieve ta ken in de onderneming, zoals een loonkostenaftrek voor bedrijven. 'Ongecoördineerd' De inkomenspolitiek van het kabi net berust volgens de meeste partijen in de tweede kamer op een aantal, ongecoördineerde maatregelen. Zowel regerings- als oppositiepartijen daag den het kabinet uit snel met de inkomensnota %ran minister Boersma te komen. PvdA-leider Van Thijn, die daar ook om vroeg, was wel tevreden over de bereikte resultaten. „In ieder geval is het minimumloon vorig jaar met vijf procent gestegen en hebben de inkomens boven 60.000 gulden twee procent minder gekregen". De positie van het midden- en klein bedrijf en van de land- en tuinbouw baarde KVP, ARP, CHU en VVD ook nogal wat zorgen. De CHU kondigde een motie aan, waarin gevraagd wordt om herinvoering van d,?, zelf standigenaftrek (die ook al gegolden heeft in 1971 en 1972)- De WD diende een motie in waarin het ka binet gevraagd wordt om de tafel te gaan zitten met zelfstandigen en land bouwers om te komen tot een zelfstan digenaftrek, fiscale voarzieningen voor de voorraadfinanciering en volledige in voering van de fiscale oudedagsreser- vering op 1 januari van het komend jaar. Moties Drees 'probeerde de kamer te bewe gen tot een uitspraak over een migra tie,regeling voor Surinamers die naar Nederland komen door hierover een motie in te dienen. Hij vindt dat het. in het belang van beide landen is dat. een halt wordt toegeroepen aan de uittocht uit Suriname. Ook VVD, SGP GPV pleitten daarvoor. KVP-leider Andriessen geeft de voorkeur aan een „tweezijdige beheersing van de migra tiestroom, gepaard gaande met steun aan Suriname". De Gaay Fortman wil de van een afremming echter niet weten. „We moeten nu bewijzen dat de rassendiscriminatie niet meer be staat", argumenteerde hij. Veiligheid WD, KVP, ARP, CHU, DS'70, SGP en GPV spoorden het kabinet aan te komen tot een sterker politieapparaat (Zie slot pagina 3 kolom 2 OVER LAATSTE VIJF JAAR 2,3 MILJARD (Van onze parlementaire redac tie). DEN HAAG De oliemaat schappijen Shell en Esso hebben vorig jaar ruim 700 miljoen netto-winst gemaakt met de winning en verkoop van Neder lands aardgas. Over de laatste vijf jaar bedraagt de totale net to-aardgaswinst van beide maat schappijen circa 2,3 miljard. Dat betekent, dat Shell en Esso de investeringen in de aardgas winning, die worden geschat op 1500 miljoen, ook volledig heb ben terugverdiend. De op brengst van de komende 20 jaar zijn voor hen dan pure winst. Tot dusver waren de winstcijfers van de maatschappijen, die deelnemen aan de aardgaswinning in Groningen, zorgvuldig geheim gehouden. Op grond van de (wel bekende) opbrengst van de vennootschapsbelas ting, die elke onderneming in Neder land moet betalen, heeft de belasting deskundige mr. F. de Kam echter uitgerekend, hoe groot de winst voor de staat en de oliemaatschappijen ongeveer moet zijn. Mr. De Kam, medewerker van de Tweede-Kamer fractie van de PvdA, komt daarbij uit op een opbrengst voor de overheid van f 5 miljard en voor de maatschap pijen Shell en Esso van f 2,2 miljard. Daarbij moet nog worden opgeteld de winst van de Gasunie, die over de laatste twee jaar f 140 miljoen be droeg. Hiervan is de helft voor de staat en de helft voor Shell en Esso samen. De winning van het Groningse aard gas is in handen van de combinatie; NAM (60 procent) en DSM (40 pro-1 cent). In de NAM wordt door Shell, en Esso voor elk 50 procent deelger.o-| men. Van de winst kreeg de NAM; oorspronkelijk 60 procent, en DSM 40 procent. Omdat de helft van d?.. winst van de NAM naar de staat gaat in de vorm van een winstaandeel enj vennootschapsbelasting blijft voor de staat een winst over van 30 procent plus de 40 procent van de Staatsmij nen (DSM). Vanaf 1972 krijgt de staat bovendien 85 procent van de meeropbrengst van het aan binnen landse grootverbruikers geleverde gas. Met Ingang van volgend jaar wordt een nieuwe ingewikkelde regeling van kracht die een verdere vergroting van het staatsaandeel inhoudt. Toch blijft er volgens mr. De Kam voor de oliemaatschappijen Shell en Esso nog, genoeg over. Tenminste, zo zegt hij. als men f 350 miljoen per maatschap pij per jaar genoeg vindt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 1