PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
PAKKET PRIJSMAATREGELEN
EEG MAANDAG VAN KRACHT
Melkprijs met
niet meer dan
3 cent omhoog
'Herbezinning' Zeeuwse streekplannen
Snelle beslissing in Luxemburg:
Oorzaken
migratie
wegnemen
KVP en ARP tegen benoeming
Van der Louw in Rotterdam
de krant
van zeeland
GEEN VOEDSEL
MEER VOOR
GIJZELAARS EN
GUERRILLA'S IN
SANTO DOMINGO
BEGRENZING
GEBIEDEN
AAN ORDE
217e jaargang - no. 232
Donderdag 3 oktober 1974
(Van onze correspondent)
LUXEMBURG De boeren schieten er weliswaar een week prijsverhoging bij in, maar het land
bouwakkoord voor de EEG is dan toch een feit geworden. Ministers van buitenlandse zaken en
van landbouw, samen met hun delegaties 100 man sterk, hebben in feite slechts enkele uren ver
gaderen nodig gehad om op papier zaken vast te leggen waarover men het 14 dagen geleden in
Brussel volgens de Nederlandse bewindsman Van der Stee ook al eens was.
NEDERLAND EN SURINAME: Jn de schaduwen
Het resultaat:
onbeschadigde doorvoering van het
pakket van prijsmaatregelen ter
pleistering van het aangevreten
landbouwersinkomen per maandag
7 oktober. De week vertraging treft
vooral de melksector;
In de berekening van de nieuwe
prijzen voor het volgend seizoen
worden de nu getroffen verbeterin
gen van gemiddeld 5 procent verre
kend;
B de lidstaten zullen de EEG-regels
naleven ten aanzien van de nationa
le steunmaatregelen die er al zijn
of die nog zullen worden geno
men;
f de lidstaten zullen vóór 1 januari
een compleet overzicht verschaffen
van de steunmaatregelen die in
1974 bestonden;
vóór 1 maart komt de commissie
met een inventarisatie van de land
bouwpolitiek. Samen met de con
clusies die de commissie daaruit
zal trekken, zal dit document ver
volgens diepgaand in de minister
raad en in hetparlement worden
besproken.
Blijft de vraag, of de netto-opbrengst
van alle opschudding die ontstond na
de Duitse weigering om met het ak
koord mee te doen, de moeite waard
is.
('Landbouwcommissaris Pierre Lardi-
nois; „We hebben een rel gehad die
eigenlijk onnodig was".
'Landbouwminister Van der Stee:
„Wat de feitelijke uitkomst betreft,
was het een tamelijk nutteloze exer
citie. Maar de Duitsers hadden het po-
I lltiek nodig om hun kritiek op het
i landbouwbeleid nog eens op papier
vastgelegd te zien". Niet voor niets
stelde hij in de vergadering de vraag,
of hij en zijn collega's eigenlijk niet
beter waren met het opstellen van een
verklaring die niets meer inhield dan
de belofte een verdrag te zullen nale
ven dat alle lidstaten zelfs al hadden
ondertekend.
Niettemin: een kritische bezinning op
het landbouwbeleid kan naar ieders
loordeel geen kwaacl. De heer Lardi-
nois vindt dat in die EEG-iandbouw-
politiek voldoende ruimte zit voor we-
Izenlijke verbeteringen.
Waarom moe,sten de ministers van bui
tenlandse zaken er zonodig bij zijn?
Omdat de Franse president Giscard
d'Estaing en Bondskanelier Schmidt
dat zo hebben afgesproken. Immers,,
in sommige landen sprak men van
^en crisis in de gemeenschap en in die
stijl moest het probleem ook worden
opgelost.
Bonn heeft, zich kennelijk willen mani
festeren als een Europese macht.
„Maar", zo zei staatssecretaris van bui-
telandse zaken Brinkhorst, .zolang de
landbouwpolitiek de enige geintegreer-
de EEG-politiek blijft, zul je ook al
tijd daar de spanningen in de gemeen
schap terugvinden. Dij; toont aan hoe
noodzakelijk het is om ook op andere
terreinen integratie te bewerkstelli
gen teneinde de druk op de landbouw
enigszins te verminderen.
Voorlopig zal de Nederlandse regering
haar aardgaspolitiek voor het boeren
bedrijf nog niet aanpassen, bij de ver
langens van de EEG. Die zijn voor
alsnog niet duidelijk geformuleerd,
hoewel Duitsland, Frankrijk en de
commissie al hebben meegedeeld de
Nederlandse aardgasprijzen als basis
voor een aanklacht te zullen nemen.
In Duitsland en Frankrijk meent men
namelijk dat het goedkope aardgas
voor de Nederlandse tuinders een ele
ment van concurrentievervalsing mee
brengt. In de komende maanden, zo
zei minister Van der Stee, zal ik daar
mee nog wel veel te stellen krijgen.
De ministers van buitenlandse zaken
hebben in de marge van de landbouw-
vergadering ook nog gesproken over
de bijeenkomst van hun Franse, Duit
se en Engelse collega's met de bewinds
lieden van Japan en de Verenigde Sta
ten. Tegen die procedure bestaan voor
al in de Benelux-landen grote bezwa
ren omdat de kleinere landen kenne
lijk dan buiten de bespreking van be
langrijke vraagstukken worden gehou
den waarmee zij later in EEG-verband
toch weer te maken krijgen. „Echter",
zo zei Brinkhorst, ..zolang de EEG
geen eigen politiek heeft is het onver-
"mijdelijk, hoewel te betreuren, dat
sommige landen elders him licht gaan
opsteken".
SANTO DOMINGO (RTR, UPI) De
Dominicaanse autoriteiten hebben
woensdag opdracht gegeven geen eten
en drinken meer te brengen naar het
consulaat van Venezuela in de hoofd
stad Santo Domingo, waar sinds vrij
dag stadsguerrillastrijders zeven gijze
laars vasthouden.
Deze maatregel heeft kennelijk ten
doel de guerrillagroep tot overgave te
I-dwingen. De onderhandélingen met de
guerrillos strandden dinsdag toen hun
tóder. Radhames Mendez, zijn aanvan
kelijke eisen herhaalde: een losgeld
'an 1 miljoen dollar, de vrijlating van
37 politieke gevangenen en een vrijge
leide tot de grens. Aartsbisschop Hu-
go Polanco Brito, die sinds vrijdag
als bemiddelaar optrad, verscheen
■woensdag niet meer voor het Venezo-
laanse consulaat'.
Amnestie voor 'zwartlezers'
DEN HAAG (ANP) Bijna alle
openbare bibliotheken in ons
land zullen amnestie verlenen aan
zwartlezers: wie een boek langer
dan toegestaan in zijn bezit heeft,
zal geen boete behoeven te beta
len als hij of zij de boeken
terugbrengt.
De actie is beperkt tot de perio
de van 11 tot en met 19 oktober,
als de landelijke bibliotheekweek
wordt gehouden. De bibliotheken,
die aan de actie meedoen hebben
een speciale affiche hiérvoor op
de ramen en deuren opgehangen.
DEN' HAAG De regeringen van Ne
derland en Suriname hebben besloten
om de stroom Surinamers die naar Ne
derland komt in het vooruitzicht van
de Surinaamse onafhankelijkheid zo
veel mogelijk tegen te houden door dc
oorzaken daarvan weg te nemen. Dat
zou volgens de belde regeringen kun.
non door uitbreidingen i*iu de sociale
voorzieningen en de economische mo
gelijkheden van dat land. Nederland
is bereid door een startkapitaal be
schikbaar te stellen gedurende 'n over-
gangsperiode een snelle invoering van
de ziektekostenregeling in Suriname te
bevorderen. Verder heeft de Nederland
se regering zich garant gesteld voor de
financiën die nodig zijn voor:
versnelde uivoering van woningbouw
projecten die tot 2000 nieuwe
woningen moeten lelden en sanering
of verbetering van een groot aantal
andere woningen;
voorziening in de behoefte aan koel
huis- en opslagruimte, met name ge
richt op visverwerking en groente-
conservering;
verbetering van de veestapel en mo
dernisering en reorganisering van
de melkcentrale;
uitbreiding van de arealen voor land-
bou wprodukten
versnelling van de herbebossing.
Suriname zal Nederland vóór 1 no
vember laten weten welke projecten
op dit moment het hardst financiële
steun nodig hebben. Nederland zal
daarop binnen één maand reageren. De
Surinaamse regering zal met mede
werking van de Nederlandse regering
een instistuut voor migratiezaken in
het leven roepen dat bot taak heeft al
le gegevens omtrent de migratie te ver
zamelen.
LUXEMBURG Onder boos ge
joel van een menigte boeren wordt
de Westduitse minister van buiten
landse zaken, Genscher naar de
vergaderzaal in Luxemburg geleid.
VAN DER LOUW
ANDRIESSEN
STANDPUNT AAN MINISTER DUIDELIJK GEMAAKT
Investeringen
MEER investeringen en hogere
■winsten verbeteren de werkgele-
oenheid, concludeert het Neder
lands Economisch Instituut na een
studie in opdracht van het VNO.
Ipag. 3)
Hulp
MINISTER Van der Stoel heeft de
Verenigde Naties toegezegd, dat
Nederland volgend jaar meer di
recte hulp aan ontwikkelingshulp
zal geven. pag11)
Wilson
DE BRITSE premier Wilson heeft
weerstanden opgeroepen met. zijn
gebruik van door de EEG opgestel
de inflatiecijfers, (pag, 11).
Nieuws uit Zeeland op
pag. 2,4,5,7, 8 en 9
Binnen- en buitenlands
nieuws op pag. 3,11 en 19
Sport op pag-13 en 15
Radio en tv op pag. 17
Beurs en economie pag. 19
DEN HAAG (GPD, ANP) De KVP-fractievoorzitter Andriessen
is tegen de benoeming van PvdA-voorzitter A. van der Louw tot
burgemeester van Rotterdam. Zijn ARP-collega Aantjes meent, dat
dit burgemeesterschap heel moeilijk vervuld kan worden door
iemand, die als partijvoorzitter zich geconformeerd heeft met de
wijze, waarop zowel in Rotterdam als in Schiedam en Rijnmond
de colleges van b. en w. zijn gevormd. Deze fractieleiders hebben
dit gezegd naar aanleiding van berichten over de houding, welke
KVP en ARP aannementen opzichte van de komende benoeming
van de opvolger van burgemeester W. Thomassen van Rotterdam.
De tweede-kamerfracties van de KVP en ARP zouden minister De Gaay Fort
man van binnenlandse, zaken schriftelijk van hun afwijzend standpunt op de
hoogte hebben gebracht.
kamer. Hij gaat er van uit, dat ook
de KVP-ministers in het kabinet tegen
zijn. De voorzitter van de KVP-fractie
vindt Van der Louw niet de juiste
man om het burgemeesterschap van
de Maasstad te bekleden, zo verduide
lijkte de woordvoerder het standpunt
van mr. Andriessen.
Mr. Aantjes zei het redelijk te vinden
als in Rotterdam een socialist burge
meester wordt. „Datzelfde geldt voor
een vooraanstaand socialist." De voor
zitter van de ARP-fractie gaat er van
uit, dat als het kabinet, een bepaalde
beslissing over de nieuwe Rotterdam
se-burgemeester. het 'een goede man'
zal zijn. Maar. zo voegde mr. Aantjes
er aan toe, 'voorzover ik het kan
Zie slot pagina 3 kolom 2)
ONZEKERHEID OVER
(Van onze redactie economie)
DEN HAAG Minister Lubbers van economische zaken heeft de
zuivelindustrie laten weten dat de maximummelkprijs met niet
meer dan 3 cent per liter verhoogd mag worden. Er is nog geen
ingangsdatum voor de melkprijsverhoging bekend. Hoe de mini
mumprijs zal komen te liggen, is nog onzeker.
De maximumprijs geldt voor de
melk die de industrie aan de detail
handel aflevert. Naar verwachting zal
de consumentenprijs voor melk straks
op 90 cent per liter in flessen en 94
cent in eenmalige verpakking per liter
komen. De minimumprijs zal wel aan
zienlijk stijgen: van 77 cent nu, tot 82
of 83 cent per liter straks. De in
gangsdatum is nog niet bekend.
De ministers van economische za
ken en landbouw hadden het produkt-
schap zuivel onlangs geschreven be
reid te zijn mee te werken aan een
extra verhoging van 2 cent van de
minimumprijs. Dit met het oog op de
gewenste verbetering van de positie
der melkhandelaren. De slijters heb
ben al geruime tijd veel hinder van
het feit dat de industrie tegen lage
prijzen melk afzet, aan supermarkten
e.d., die deze melk als „stuntprodukt"
verkopen.
Op grond van de verwachting dat
de maximumprijs met 4 cent zou
stijgen en om aan de wensen van de
melkhandel tegemoet te komen, had
het produktschap vorige week het
voorstel gedaan de minimumprijs van
77 tot 84 cent te verhogen. Mede
namens de minister van economische
zaken deelde minister Van der Stee
van landbouw echter dinsdag mee dat
hij het hiermee niet eens was. De
verhoging van 7 cent zou het prijsbe
leid doorkruisen.
Teleurstelling
Het produktschapsbestuur bleek
hierover woensdag zeer teleurgesteld.
In diverse toonaarden gaven de afge
vaardigden ter vergadering lucht aan
hun protest tegen het feit dat het
schap als PB-orgaan nauwelijks of
geen zeggenschap in prijsvaststellin
gen meer blijkt te hebben. Voorzitter
ir. B. van Dam zei dat een verhoging
van 77 tot 82 cent geen problemen op
zou leveren bij de ministers. 1
Een verdere verhoging zou het ech
ter wel moeilijk maken, aldus Van
Dam, het conflict op te lossen dat de
melkhandelaren in het Westen al eni
ge tijd hebben met de zuivelindustrie.
Sedert de prijsverhoging van mei heb
ben de melkhandelaren geweigerd de
prijsverhoging door te berekenen aan
de klanten en met de industrie dien
overeenkomstige bedragen af te reke
nen. In dit conflict is onlangs een
soort „wapenstilstand" bqreikt, maar
(Zie slot pagina 3 kolom 3)
GEDEPUTEERDE STATEN KONDIGEN IN PROVINCIEBEGROTING AAN:
MIDDELBURG De provincie-
begroting is uit. In de brief die
dit stuk begeleidt kondigen ge
deputeerde staten een aantal
streekplanactiviteiten en -be
leidsvoornemens aan waarvan
nu al kan worden gezegd dat ze
in de komende jaren provincia
le staten nog vaak en langdurig
zullen bezighouden;
S Binnen afzienbare tijd zal
'ooron twerp-streekplan
een zeehavenindustriegebïed bij
Baalhoek worden uitgebracht;
Op het ogenblik w orden voorberei
dingen getroffen voor een herzie
ning van het (uit 1968 daterende)
streekplan Midden-Zeeland.
0 Er wordt ook gewerkt aan een
herziening van de wegenstructuur
in de Westhoek van Schouwen-
Duiveland. onderdeel van de wijzi
ging van het streekplan voor dit
eiland.
Gs herhalen in de'nieuwe provinciebe
groting een toezegging die zij vorig
jaar omstreeks deze tijd al deden:
het hele streekplanwerk zal in een 'no
ta herbezinning' op de helling worden
gezet. Een nota die de organisatori
sche kanten van het streekplanwerk
zal behandelen en de procedures die
moeien worden gevolgd. Een nota
ook die zal ingaan op de omgrenzin
gen van de streekplangehieden. Gs
verwachten dat de nota nog in dit
kalenderjaar (1974) aan provinciale
staten kan worden uitgebracht.
Onder het hoofdstuk provinciale pla
nologie geven gs bij de nieuwe provin
ciebegroting een uitvoerig overwicht
van de stand van de verschillende
onderzoeken en voorbereidingen, het
overleg op diverse niveaus en de re
sultaten die dat heeft opgeleverd.
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen. Sinds de
vorige begroting .verscheen hebben gs
een gesprek gehad met de nieuwe
ministers van volkshuisvesting en
ruimtelijke ordening én van verkeer
en waterstaat over de mogelijkheden
tot industrievestiging bij Baalhoek.
Ook de nieuwe ministers wijzen dat
denkbeeld af. „Nochtans hebben ij
toen besloten het voorontwerp-streek
plan met zeehavenindustrie bij Baal
hoek in procedure te brengen, met
name omdat het nu eenmaal een
wettelijke taak van de provincie is
om een streekplan met zeehavenindus
trie bij Baalhoek in procedure te
brengen, met name omdat het nu
eenmaal een wettelijke taak van de
provincie is om een streekplan te ma
ken en daarin haar inzichten op de
ontwikkeling van het betrokken ge
bied neer te leggen," zo wordt toege
licht. Onmiddellijk aan het begin van
de nieuwe statenperiode, in juli van dit
jaar. hebben gs de kwestie nog eens
voorgelegd aan de nieuwe commissies
van advies en bijstand. Uit die hoek
kwam toen het voorstel om een nota
over d Baalhoekindustrie uit te bren
gen alvorens het voorontwerp-streek
plan verder in procedure te brengen.
In meerderheid hebben gs daarna be
sloten om dit niet te doen en het
voorontwerp nu maar verder door te
zetten. Met andere woorden: er komt
straks een voorontwerp-streekplan
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen met ingete
kend een zeehavenindustrieterrein bij
Baalhoek.
Midden-Zeeland. Een Valkenisseplan
voor zeehavenindustrie (aan de zuid
kant, van de staart van Zuid-Beveland
bij Rilland-Bath) als vervanging van
het Reimerswaalzeenavenplan is niet
mogelijk zonder de dorpen Rilland en
Bath geheel te slopen. Zoveel is gs
wel duidelijk geworden uit een studie
van de zogenaamde werkgroep-Van
Haersma Buma, die begin dit jaar
rapport heeft uitgebracht aan de mi
nister van verkeer en waterstaat. Om
die reden achten gs een dergelijk
Valkenisseplan "Bepaald onaanvaard
baar'. Bij de voorbereiding van de
herziening van het streekplan Midden-
Zeeland zal zo kondigden gs aan
rekening worden gehouden met de
wens' dat er geen Sloe 2 zal worden
aangelegd bij Ovezande-'s Heeren-
hoek'. Aan het begin van de nieuwe
statenperiode hebben de fractievoor
zitters deze zaak met gs aangekaart.
Ook de gezamenlijke gemeentebesturen
van Midden-Zeeland hebben onlangs
bij hun eerste rapport voor een inter
gemeentelijke structuurschets de con
clusie getrokken dat zo'n Sloe 2 niet
nodig is voor 1985.
Benelux-overleg. Over net planologisch
overleg 'over de gTens' heen zijn gs in
hun begrotingsbrief maar erg matig
te spreken. De pogingen om Belgische
gewestplannen en Nederlandse streek
plannen op elkaar af te stemmen zijn
nogal blijven steken. .Helaas moeten
wij vaststellen d2t het Benelux-over
leg nog maar zeer ten dele voldoet
aan wat men daarvan zou mogen
verwachten," aldus het college.
van het groeigeloof
om een opgewekte be-
e schouwing te schrijven
naar aanleiding van de be
geleidingsbrief bij de pro-
vlnclale begroting voor het
volgend jaar. Die brief is
een soort provinciale miljoenennota:
het stuk geeft aan hoe het beleid voor
het komende Jaar naar het oordeel
van gedeputeerde staten moet worden
gevoerd. De staten op hun beurt ge
ven daarop hun visie met name tij
dens de openbare behandeling van do
begroting. Op die manier ontstaan
soms levendige debatten, op ({rond
waarvan de definitieve beleidslijn kan
worden bepaald. De vraag is echter
of er dit jaar wel levendig kén wor
den gedebatteerd: de aanleiding de
begrotingsbrief is namelijk saai en
grijs, er is weinig plezier aan te bele
ven.
Voor die saaiheid zijn naar ons ge
voel twee oorzaken aan te geven:
weinig inhoud en slechte vormgeving.
Er is een tijd geweest waarin de be
grotingsbrief van de provincie wél een
duidelijke inhoud had. En daarbij doe
len we niet op het noemen van zoveel
mogelijk onderwerpen, maar op de
filosofie van het beleid. In die dagen
waren de beleidsdoelen concreet om
schreven en vrijwel nooit gingen de
samenstellers de discussie uit de weg
met diegenen die er andere opvattin
gen op nahielden. Dat was vooral het
geval wanneer het centrale gouverne
ment niet bereid bleek snel en effi
ciënt mee te wer
ken aan de uitvoe-
ring van bepaalde I 1*
beleidstaken. De I
laatste jaren even-
wel is dé duidelijk
heid met betrekking tot concrete' be
leidsdoelen verminderd en hier en
daar zelfs verdwenen. Een verschijn
sel dat te maken beeft met wat Goud
zwaard van de VU de 'schaduwen van
het groeigeloof' heeft- genoemd. Die
schaduwen spelen thans mee in het
college van gedeputeerde staten: over
wat wel en wat niet meer mag lopen
de opvattingen kennelijk uiteen. Met
als gevolg dat men elkaar vindt op
een aantal compromis-formuleringen
waarmee ieder zijn eigen kant kan op
gaan.
Vandaar dat de brief weinig inhoud
heeft ten opzichte van een beleids-
filosofie. Het is een stuk met veel mei
regen: het regent niet flink door, het
miezert een beetje, maar het ls even
min goed weer. En wanneer dan ook
de vormgeving één langdurige mot
regen blijkt te zijn, blijft er weinig
reden over om fluitend en opgewekt
er den volke kond van te doen dat de
begrotingsbrief weer is verschenen.
Gedeputeerden hebben dat kennelijk
ook gevoeld en daarom hebben ze
naar alibi's gezocht. Ze worden op de
eerste bladzijde van de begrotings
brief geëtaleerd: allerlei omstandighe
den bemoeilijken het voeren van een
verantwoord beleid, zo klaagt het col
lege. „Wij leven in een wereld waarin
in een kort tijdsbestek veel veran
dert". Het lijkt Huizinga wel: „Wij
leven in een beseten wereld. En'wij
weten het", zo ving deze zijn diagnose
'van het geestelijk lijden van onze tijd'
aan, het befaamde boek In de scha
duwen van morgen'. Huizinga was ech
ter een meesterlijk schrijver, de sa
menstellers van de begrotingsbrief he
laas niet. Het tweede alibi is: belang
rijke regeringsbeslissingen voor Zee
land blijven uit (vaste oeververbin
ding. tweede nationale luchthaven.
eömmissie-Kiaasesz iEn het laatste
alibi: een 'toenemende neiging een
maal genomen besluiten op het mo
ment dat de voorbereiding voor de
uitvoering vrijwel is voltooid, opnieuw
ter discussie te stellen". Tja, het col
lege heeft het moeilijk. We moeten
echter erkennen niet onder de indruk
te zijn van deze drie alibi's: ze klop
pen naar ons gevoel niet.
De vraag 'wat dan wel?' komt nu
onvermijdelijk naar voren. We
kunnen daarop in zoverre een ant
woord geven dat we willen aangeven
wat onze verwachting van dit stuk
was. Die verwachting was hooggespan
nen. Het gaat hier namelijk om de
eerste begrotingsbrief voor een nieu
we periode van vier jaar, een periode
waarin vele nieuwe statenleden zijn
aangetreden om samen met de oudere
generatie het beleid te gaan voeren.
Dat kan reden zijn voor het opmaken
van een balans: waar staan wij op
dit ogenblik? Het college had hier in
heldere bewoordingen kunnen uiteen
zetten wat er op dit ogenblik in Zee
land is bereikt: de aanzetten van de
industrie, de landbouw, de recreatie.
Er-had betoogd kunnen zijn dat we
allen de indruk hebben thans een ken
tering te zijn genaderd, zodat een her
ijk van het beleid nodig is. Vervolgens
had dan een uiteenzetting kunnen vol
gen hoe het college dit nieuwe beleid
wenste te voeren. Er zijn aankno
pingspunten genoeg: de afspraken die
zijn gemaakt vóór de verkiezing van
gedeputeerden hadden bijvoorbeeld
opgesomd kunnen zijn met de stand
van zaken of de verdere beleidsvoor
nemens er bij. En dat alles in een po
sitieve toon, niet zo klaaglijk in de
sfeer van Tiet voeren van een verant
woord beleid wordt door verschillen
de omstandigheden bemoeilijkt'. Bo
vendien had men naar een redelijke
vormgeving moeten streven.
Niemand zal het ontkennen: het is
tegenwoordig niet makkelijk een
goed beleid te voeren, het is niet een
voudig om in voortdurend dialoog
met allerlei bekwame en ook wel on
bekwame figuren blijmoedig verder te
gaan. Maar dat hoort nu eenmaal bij
de publieke zaak in deze tijd. Een
zaak die de gekozenen vrijwillig op
(Voor vervolg zie pagina 3
kolom 1