PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT PAKKET PRIJSMAATREGELEN EEG MAANDAG VAN KRACHT Melkprijs met niet meer dan 3 cent omhoog 'Herbezinning' Zeeuwse streekplannen Snelle beslissing in Luxemburg: Oorzaken migratie wegnemen KVP en ARP tegen benoeming Van der Louw in Rotterdam de krant van zeeland GEEN VOEDSEL MEER VOOR GIJZELAARS EN GUERRILLA'S IN SANTO DOMINGO BEGRENZING GEBIEDEN AAN ORDE 217e jaargang - no. 232 Donderdag 3 oktober 1974 (Van onze correspondent) LUXEMBURG De boeren schieten er weliswaar een week prijsverhoging bij in, maar het land bouwakkoord voor de EEG is dan toch een feit geworden. Ministers van buitenlandse zaken en van landbouw, samen met hun delegaties 100 man sterk, hebben in feite slechts enkele uren ver gaderen nodig gehad om op papier zaken vast te leggen waarover men het 14 dagen geleden in Brussel volgens de Nederlandse bewindsman Van der Stee ook al eens was. NEDERLAND EN SURINAME: Jn de schaduwen Het resultaat: onbeschadigde doorvoering van het pakket van prijsmaatregelen ter pleistering van het aangevreten landbouwersinkomen per maandag 7 oktober. De week vertraging treft vooral de melksector; In de berekening van de nieuwe prijzen voor het volgend seizoen worden de nu getroffen verbeterin gen van gemiddeld 5 procent verre kend; B de lidstaten zullen de EEG-regels naleven ten aanzien van de nationa le steunmaatregelen die er al zijn of die nog zullen worden geno men; f de lidstaten zullen vóór 1 januari een compleet overzicht verschaffen van de steunmaatregelen die in 1974 bestonden; vóór 1 maart komt de commissie met een inventarisatie van de land bouwpolitiek. Samen met de con clusies die de commissie daaruit zal trekken, zal dit document ver volgens diepgaand in de minister raad en in hetparlement worden besproken. Blijft de vraag, of de netto-opbrengst van alle opschudding die ontstond na de Duitse weigering om met het ak koord mee te doen, de moeite waard is. ('Landbouwcommissaris Pierre Lardi- nois; „We hebben een rel gehad die eigenlijk onnodig was". 'Landbouwminister Van der Stee: „Wat de feitelijke uitkomst betreft, was het een tamelijk nutteloze exer citie. Maar de Duitsers hadden het po- I lltiek nodig om hun kritiek op het i landbouwbeleid nog eens op papier vastgelegd te zien". Niet voor niets stelde hij in de vergadering de vraag, of hij en zijn collega's eigenlijk niet beter waren met het opstellen van een verklaring die niets meer inhield dan de belofte een verdrag te zullen nale ven dat alle lidstaten zelfs al hadden ondertekend. Niettemin: een kritische bezinning op het landbouwbeleid kan naar ieders loordeel geen kwaacl. De heer Lardi- nois vindt dat in die EEG-iandbouw- politiek voldoende ruimte zit voor we- Izenlijke verbeteringen. Waarom moe,sten de ministers van bui tenlandse zaken er zonodig bij zijn? Omdat de Franse president Giscard d'Estaing en Bondskanelier Schmidt dat zo hebben afgesproken. Immers,, in sommige landen sprak men van ^en crisis in de gemeenschap en in die stijl moest het probleem ook worden opgelost. Bonn heeft, zich kennelijk willen mani festeren als een Europese macht. „Maar", zo zei staatssecretaris van bui- telandse zaken Brinkhorst, .zolang de landbouwpolitiek de enige geintegreer- de EEG-politiek blijft, zul je ook al tijd daar de spanningen in de gemeen schap terugvinden. Dij; toont aan hoe noodzakelijk het is om ook op andere terreinen integratie te bewerkstelli gen teneinde de druk op de landbouw enigszins te verminderen. Voorlopig zal de Nederlandse regering haar aardgaspolitiek voor het boeren bedrijf nog niet aanpassen, bij de ver langens van de EEG. Die zijn voor alsnog niet duidelijk geformuleerd, hoewel Duitsland, Frankrijk en de commissie al hebben meegedeeld de Nederlandse aardgasprijzen als basis voor een aanklacht te zullen nemen. In Duitsland en Frankrijk meent men namelijk dat het goedkope aardgas voor de Nederlandse tuinders een ele ment van concurrentievervalsing mee brengt. In de komende maanden, zo zei minister Van der Stee, zal ik daar mee nog wel veel te stellen krijgen. De ministers van buitenlandse zaken hebben in de marge van de landbouw- vergadering ook nog gesproken over de bijeenkomst van hun Franse, Duit se en Engelse collega's met de bewinds lieden van Japan en de Verenigde Sta ten. Tegen die procedure bestaan voor al in de Benelux-landen grote bezwa ren omdat de kleinere landen kenne lijk dan buiten de bespreking van be langrijke vraagstukken worden gehou den waarmee zij later in EEG-verband toch weer te maken krijgen. „Echter", zo zei Brinkhorst, ..zolang de EEG geen eigen politiek heeft is het onver- "mijdelijk, hoewel te betreuren, dat sommige landen elders him licht gaan opsteken". SANTO DOMINGO (RTR, UPI) De Dominicaanse autoriteiten hebben woensdag opdracht gegeven geen eten en drinken meer te brengen naar het consulaat van Venezuela in de hoofd stad Santo Domingo, waar sinds vrij dag stadsguerrillastrijders zeven gijze laars vasthouden. Deze maatregel heeft kennelijk ten doel de guerrillagroep tot overgave te I-dwingen. De onderhandélingen met de guerrillos strandden dinsdag toen hun tóder. Radhames Mendez, zijn aanvan kelijke eisen herhaalde: een losgeld 'an 1 miljoen dollar, de vrijlating van 37 politieke gevangenen en een vrijge leide tot de grens. Aartsbisschop Hu- go Polanco Brito, die sinds vrijdag als bemiddelaar optrad, verscheen ■woensdag niet meer voor het Venezo- laanse consulaat'. Amnestie voor 'zwartlezers' DEN HAAG (ANP) Bijna alle openbare bibliotheken in ons land zullen amnestie verlenen aan zwartlezers: wie een boek langer dan toegestaan in zijn bezit heeft, zal geen boete behoeven te beta len als hij of zij de boeken terugbrengt. De actie is beperkt tot de perio de van 11 tot en met 19 oktober, als de landelijke bibliotheekweek wordt gehouden. De bibliotheken, die aan de actie meedoen hebben een speciale affiche hiérvoor op de ramen en deuren opgehangen. DEN' HAAG De regeringen van Ne derland en Suriname hebben besloten om de stroom Surinamers die naar Ne derland komt in het vooruitzicht van de Surinaamse onafhankelijkheid zo veel mogelijk tegen te houden door dc oorzaken daarvan weg te nemen. Dat zou volgens de belde regeringen kun. non door uitbreidingen i*iu de sociale voorzieningen en de economische mo gelijkheden van dat land. Nederland is bereid door een startkapitaal be schikbaar te stellen gedurende 'n over- gangsperiode een snelle invoering van de ziektekostenregeling in Suriname te bevorderen. Verder heeft de Nederland se regering zich garant gesteld voor de financiën die nodig zijn voor: versnelde uivoering van woningbouw projecten die tot 2000 nieuwe woningen moeten lelden en sanering of verbetering van een groot aantal andere woningen; voorziening in de behoefte aan koel huis- en opslagruimte, met name ge richt op visverwerking en groente- conservering; verbetering van de veestapel en mo dernisering en reorganisering van de melkcentrale; uitbreiding van de arealen voor land- bou wprodukten versnelling van de herbebossing. Suriname zal Nederland vóór 1 no vember laten weten welke projecten op dit moment het hardst financiële steun nodig hebben. Nederland zal daarop binnen één maand reageren. De Surinaamse regering zal met mede werking van de Nederlandse regering een instistuut voor migratiezaken in het leven roepen dat bot taak heeft al le gegevens omtrent de migratie te ver zamelen. LUXEMBURG Onder boos ge joel van een menigte boeren wordt de Westduitse minister van buiten landse zaken, Genscher naar de vergaderzaal in Luxemburg geleid. VAN DER LOUW ANDRIESSEN STANDPUNT AAN MINISTER DUIDELIJK GEMAAKT Investeringen MEER investeringen en hogere ■winsten verbeteren de werkgele- oenheid, concludeert het Neder lands Economisch Instituut na een studie in opdracht van het VNO. Ipag. 3) Hulp MINISTER Van der Stoel heeft de Verenigde Naties toegezegd, dat Nederland volgend jaar meer di recte hulp aan ontwikkelingshulp zal geven. pag11) Wilson DE BRITSE premier Wilson heeft weerstanden opgeroepen met. zijn gebruik van door de EEG opgestel de inflatiecijfers, (pag, 11). Nieuws uit Zeeland op pag. 2,4,5,7, 8 en 9 Binnen- en buitenlands nieuws op pag. 3,11 en 19 Sport op pag-13 en 15 Radio en tv op pag. 17 Beurs en economie pag. 19 DEN HAAG (GPD, ANP) De KVP-fractievoorzitter Andriessen is tegen de benoeming van PvdA-voorzitter A. van der Louw tot burgemeester van Rotterdam. Zijn ARP-collega Aantjes meent, dat dit burgemeesterschap heel moeilijk vervuld kan worden door iemand, die als partijvoorzitter zich geconformeerd heeft met de wijze, waarop zowel in Rotterdam als in Schiedam en Rijnmond de colleges van b. en w. zijn gevormd. Deze fractieleiders hebben dit gezegd naar aanleiding van berichten over de houding, welke KVP en ARP aannementen opzichte van de komende benoeming van de opvolger van burgemeester W. Thomassen van Rotterdam. De tweede-kamerfracties van de KVP en ARP zouden minister De Gaay Fort man van binnenlandse, zaken schriftelijk van hun afwijzend standpunt op de hoogte hebben gebracht. kamer. Hij gaat er van uit, dat ook de KVP-ministers in het kabinet tegen zijn. De voorzitter van de KVP-fractie vindt Van der Louw niet de juiste man om het burgemeesterschap van de Maasstad te bekleden, zo verduide lijkte de woordvoerder het standpunt van mr. Andriessen. Mr. Aantjes zei het redelijk te vinden als in Rotterdam een socialist burge meester wordt. „Datzelfde geldt voor een vooraanstaand socialist." De voor zitter van de ARP-fractie gaat er van uit, dat als het kabinet, een bepaalde beslissing over de nieuwe Rotterdam se-burgemeester. het 'een goede man' zal zijn. Maar. zo voegde mr. Aantjes er aan toe, 'voorzover ik het kan Zie slot pagina 3 kolom 2) ONZEKERHEID OVER (Van onze redactie economie) DEN HAAG Minister Lubbers van economische zaken heeft de zuivelindustrie laten weten dat de maximummelkprijs met niet meer dan 3 cent per liter verhoogd mag worden. Er is nog geen ingangsdatum voor de melkprijsverhoging bekend. Hoe de mini mumprijs zal komen te liggen, is nog onzeker. De maximumprijs geldt voor de melk die de industrie aan de detail handel aflevert. Naar verwachting zal de consumentenprijs voor melk straks op 90 cent per liter in flessen en 94 cent in eenmalige verpakking per liter komen. De minimumprijs zal wel aan zienlijk stijgen: van 77 cent nu, tot 82 of 83 cent per liter straks. De in gangsdatum is nog niet bekend. De ministers van economische za ken en landbouw hadden het produkt- schap zuivel onlangs geschreven be reid te zijn mee te werken aan een extra verhoging van 2 cent van de minimumprijs. Dit met het oog op de gewenste verbetering van de positie der melkhandelaren. De slijters heb ben al geruime tijd veel hinder van het feit dat de industrie tegen lage prijzen melk afzet, aan supermarkten e.d., die deze melk als „stuntprodukt" verkopen. Op grond van de verwachting dat de maximumprijs met 4 cent zou stijgen en om aan de wensen van de melkhandel tegemoet te komen, had het produktschap vorige week het voorstel gedaan de minimumprijs van 77 tot 84 cent te verhogen. Mede namens de minister van economische zaken deelde minister Van der Stee van landbouw echter dinsdag mee dat hij het hiermee niet eens was. De verhoging van 7 cent zou het prijsbe leid doorkruisen. Teleurstelling Het produktschapsbestuur bleek hierover woensdag zeer teleurgesteld. In diverse toonaarden gaven de afge vaardigden ter vergadering lucht aan hun protest tegen het feit dat het schap als PB-orgaan nauwelijks of geen zeggenschap in prijsvaststellin gen meer blijkt te hebben. Voorzitter ir. B. van Dam zei dat een verhoging van 77 tot 82 cent geen problemen op zou leveren bij de ministers. 1 Een verdere verhoging zou het ech ter wel moeilijk maken, aldus Van Dam, het conflict op te lossen dat de melkhandelaren in het Westen al eni ge tijd hebben met de zuivelindustrie. Sedert de prijsverhoging van mei heb ben de melkhandelaren geweigerd de prijsverhoging door te berekenen aan de klanten en met de industrie dien overeenkomstige bedragen af te reke nen. In dit conflict is onlangs een soort „wapenstilstand" bqreikt, maar (Zie slot pagina 3 kolom 3) GEDEPUTEERDE STATEN KONDIGEN IN PROVINCIEBEGROTING AAN: MIDDELBURG De provincie- begroting is uit. In de brief die dit stuk begeleidt kondigen ge deputeerde staten een aantal streekplanactiviteiten en -be leidsvoornemens aan waarvan nu al kan worden gezegd dat ze in de komende jaren provincia le staten nog vaak en langdurig zullen bezighouden; S Binnen afzienbare tijd zal 'ooron twerp-streekplan een zeehavenindustriegebïed bij Baalhoek worden uitgebracht; Op het ogenblik w orden voorberei dingen getroffen voor een herzie ning van het (uit 1968 daterende) streekplan Midden-Zeeland. 0 Er wordt ook gewerkt aan een herziening van de wegenstructuur in de Westhoek van Schouwen- Duiveland. onderdeel van de wijzi ging van het streekplan voor dit eiland. Gs herhalen in de'nieuwe provinciebe groting een toezegging die zij vorig jaar omstreeks deze tijd al deden: het hele streekplanwerk zal in een 'no ta herbezinning' op de helling worden gezet. Een nota die de organisatori sche kanten van het streekplanwerk zal behandelen en de procedures die moeien worden gevolgd. Een nota ook die zal ingaan op de omgrenzin gen van de streekplangehieden. Gs verwachten dat de nota nog in dit kalenderjaar (1974) aan provinciale staten kan worden uitgebracht. Onder het hoofdstuk provinciale pla nologie geven gs bij de nieuwe provin ciebegroting een uitvoerig overwicht van de stand van de verschillende onderzoeken en voorbereidingen, het overleg op diverse niveaus en de re sultaten die dat heeft opgeleverd. Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen. Sinds de vorige begroting .verscheen hebben gs een gesprek gehad met de nieuwe ministers van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening én van verkeer en waterstaat over de mogelijkheden tot industrievestiging bij Baalhoek. Ook de nieuwe ministers wijzen dat denkbeeld af. „Nochtans hebben ij toen besloten het voorontwerp-streek plan met zeehavenindustrie bij Baal hoek in procedure te brengen, met name omdat het nu eenmaal een wettelijke taak van de provincie is om een streekplan met zeehavenindus trie bij Baalhoek in procedure te brengen, met name omdat het nu eenmaal een wettelijke taak van de provincie is om een streekplan te ma ken en daarin haar inzichten op de ontwikkeling van het betrokken ge bied neer te leggen," zo wordt toege licht. Onmiddellijk aan het begin van de nieuwe statenperiode, in juli van dit jaar. hebben gs de kwestie nog eens voorgelegd aan de nieuwe commissies van advies en bijstand. Uit die hoek kwam toen het voorstel om een nota over d Baalhoekindustrie uit te bren gen alvorens het voorontwerp-streek plan verder in procedure te brengen. In meerderheid hebben gs daarna be sloten om dit niet te doen en het voorontwerp nu maar verder door te zetten. Met andere woorden: er komt straks een voorontwerp-streekplan Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen met ingete kend een zeehavenindustrieterrein bij Baalhoek. Midden-Zeeland. Een Valkenisseplan voor zeehavenindustrie (aan de zuid kant, van de staart van Zuid-Beveland bij Rilland-Bath) als vervanging van het Reimerswaalzeenavenplan is niet mogelijk zonder de dorpen Rilland en Bath geheel te slopen. Zoveel is gs wel duidelijk geworden uit een studie van de zogenaamde werkgroep-Van Haersma Buma, die begin dit jaar rapport heeft uitgebracht aan de mi nister van verkeer en waterstaat. Om die reden achten gs een dergelijk Valkenisseplan "Bepaald onaanvaard baar'. Bij de voorbereiding van de herziening van het streekplan Midden- Zeeland zal zo kondigden gs aan rekening worden gehouden met de wens' dat er geen Sloe 2 zal worden aangelegd bij Ovezande-'s Heeren- hoek'. Aan het begin van de nieuwe statenperiode hebben de fractievoor zitters deze zaak met gs aangekaart. Ook de gezamenlijke gemeentebesturen van Midden-Zeeland hebben onlangs bij hun eerste rapport voor een inter gemeentelijke structuurschets de con clusie getrokken dat zo'n Sloe 2 niet nodig is voor 1985. Benelux-overleg. Over net planologisch overleg 'over de gTens' heen zijn gs in hun begrotingsbrief maar erg matig te spreken. De pogingen om Belgische gewestplannen en Nederlandse streek plannen op elkaar af te stemmen zijn nogal blijven steken. .Helaas moeten wij vaststellen d2t het Benelux-over leg nog maar zeer ten dele voldoet aan wat men daarvan zou mogen verwachten," aldus het college. van het groeigeloof om een opgewekte be- e schouwing te schrijven naar aanleiding van de be geleidingsbrief bij de pro- vlnclale begroting voor het volgend jaar. Die brief is een soort provinciale miljoenennota: het stuk geeft aan hoe het beleid voor het komende Jaar naar het oordeel van gedeputeerde staten moet worden gevoerd. De staten op hun beurt ge ven daarop hun visie met name tij dens de openbare behandeling van do begroting. Op die manier ontstaan soms levendige debatten, op ({rond waarvan de definitieve beleidslijn kan worden bepaald. De vraag is echter of er dit jaar wel levendig kén wor den gedebatteerd: de aanleiding de begrotingsbrief is namelijk saai en grijs, er is weinig plezier aan te bele ven. Voor die saaiheid zijn naar ons ge voel twee oorzaken aan te geven: weinig inhoud en slechte vormgeving. Er is een tijd geweest waarin de be grotingsbrief van de provincie wél een duidelijke inhoud had. En daarbij doe len we niet op het noemen van zoveel mogelijk onderwerpen, maar op de filosofie van het beleid. In die dagen waren de beleidsdoelen concreet om schreven en vrijwel nooit gingen de samenstellers de discussie uit de weg met diegenen die er andere opvattin gen op nahielden. Dat was vooral het geval wanneer het centrale gouverne ment niet bereid bleek snel en effi ciënt mee te wer ken aan de uitvoe- ring van bepaalde I 1* beleidstaken. De I laatste jaren even- wel is dé duidelijk heid met betrekking tot concrete' be leidsdoelen verminderd en hier en daar zelfs verdwenen. Een verschijn sel dat te maken beeft met wat Goud zwaard van de VU de 'schaduwen van het groeigeloof' heeft- genoemd. Die schaduwen spelen thans mee in het college van gedeputeerde staten: over wat wel en wat niet meer mag lopen de opvattingen kennelijk uiteen. Met als gevolg dat men elkaar vindt op een aantal compromis-formuleringen waarmee ieder zijn eigen kant kan op gaan. Vandaar dat de brief weinig inhoud heeft ten opzichte van een beleids- filosofie. Het is een stuk met veel mei regen: het regent niet flink door, het miezert een beetje, maar het ls even min goed weer. En wanneer dan ook de vormgeving één langdurige mot regen blijkt te zijn, blijft er weinig reden over om fluitend en opgewekt er den volke kond van te doen dat de begrotingsbrief weer is verschenen. Gedeputeerden hebben dat kennelijk ook gevoeld en daarom hebben ze naar alibi's gezocht. Ze worden op de eerste bladzijde van de begrotings brief geëtaleerd: allerlei omstandighe den bemoeilijken het voeren van een verantwoord beleid, zo klaagt het col lege. „Wij leven in een wereld waarin in een kort tijdsbestek veel veran dert". Het lijkt Huizinga wel: „Wij leven in een beseten wereld. En'wij weten het", zo ving deze zijn diagnose 'van het geestelijk lijden van onze tijd' aan, het befaamde boek In de scha duwen van morgen'. Huizinga was ech ter een meesterlijk schrijver, de sa menstellers van de begrotingsbrief he laas niet. Het tweede alibi is: belang rijke regeringsbeslissingen voor Zee land blijven uit (vaste oeververbin ding. tweede nationale luchthaven. eömmissie-Kiaasesz iEn het laatste alibi: een 'toenemende neiging een maal genomen besluiten op het mo ment dat de voorbereiding voor de uitvoering vrijwel is voltooid, opnieuw ter discussie te stellen". Tja, het col lege heeft het moeilijk. We moeten echter erkennen niet onder de indruk te zijn van deze drie alibi's: ze klop pen naar ons gevoel niet. De vraag 'wat dan wel?' komt nu onvermijdelijk naar voren. We kunnen daarop in zoverre een ant woord geven dat we willen aangeven wat onze verwachting van dit stuk was. Die verwachting was hooggespan nen. Het gaat hier namelijk om de eerste begrotingsbrief voor een nieu we periode van vier jaar, een periode waarin vele nieuwe statenleden zijn aangetreden om samen met de oudere generatie het beleid te gaan voeren. Dat kan reden zijn voor het opmaken van een balans: waar staan wij op dit ogenblik? Het college had hier in heldere bewoordingen kunnen uiteen zetten wat er op dit ogenblik in Zee land is bereikt: de aanzetten van de industrie, de landbouw, de recreatie. Er-had betoogd kunnen zijn dat we allen de indruk hebben thans een ken tering te zijn genaderd, zodat een her ijk van het beleid nodig is. Vervolgens had dan een uiteenzetting kunnen vol gen hoe het college dit nieuwe beleid wenste te voeren. Er zijn aankno pingspunten genoeg: de afspraken die zijn gemaakt vóór de verkiezing van gedeputeerden hadden bijvoorbeeld opgesomd kunnen zijn met de stand van zaken of de verdere beleidsvoor nemens er bij. En dat alles in een po sitieve toon, niet zo klaaglijk in de sfeer van Tiet voeren van een verant woord beleid wordt door verschillen de omstandigheden bemoeilijkt'. Bo vendien had men naar een redelijke vormgeving moeten streven. Niemand zal het ontkennen: het is tegenwoordig niet makkelijk een goed beleid te voeren, het is niet een voudig om in voortdurend dialoog met allerlei bekwame en ook wel on bekwame figuren blijmoedig verder te gaan. Maar dat hoort nu eenmaal bij de publieke zaak in deze tijd. Een zaak die de gekozenen vrijwillig op (Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 1