„Baalhoek, Belgisch verzoek om
avontuur met Zws-Vlaanderen"
„Bevriezing van
de kleine kernen
tegen gaan"
Elke dag
is er één!
Mobilofoons op lijnbussen
Streekvervoer Walcheren
Ruim 400 boeren
op informatie avond
actiecomite's Hulst
Positief migratie-effect
in Zeeuwsch-Vlaanderen
Bedrijfsongeval
bij Dow Chemical:
ernstig gewonde
Mevrouw Poons
met uw spaarboekje.
BOETE VAN 250 GULDEN VOOR
VERBODEN VUURWAPENBEZIT
^0 13 SEPTEMBER 1974
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
11
SCHEPEN R. COOLS VAN ANTWERPEN IN HULST
mm VOORBARIG
t0U AAN BELGIË
SjjuXjST „Het is gebruikelijk
jen verhaal te beginnen met een
pat van een bekend denker.
Meestal is het ter ondersteuning
L het verhaal. Ik zou graag
^vangen met een citaat uit de
provinciale Zeeuwse Courant
iso 22 augustus jongstleden.
Lt ter ondersteuning, maar
01 het te kunnen weerleggen,
giermee dacht ik meteen ergens
2 hebben beantwoord aan dat
wat men hier van mij ver
wallen en langs bezienswaardigheden
in Hulst besloot de .jaarvergadering.
In een 'algemene inleiding stelde de
Antwerpse schepen, dat een haven
geen doel op zichzelf is, maar veeleer
een noodzakelijk kwaad. Hij herinner
de aan een uitspraak van G, Hoilwey:
'Ports are a service tot- Lransporta
tion' in other words a service tot a
service' (Havens zijn er ten dienste
van bel; vervoer, met andere woorden:
ten dienste van een dienstverlening).
Schepen Cools: „Een haven is dus een
vereiste, omdat hel vervoer een maxi
male invloed op de economische acti
viteit en dus op de welvaartverrui
ming uitoefent. Daartegenover staat,
dat de vervoersprestaties geenszins
moeten worden gemaximaliseerd. Het
principe van de haven is, de kade op
het schip wacht en niet andersom.
Dit betekent, dat de haven van Antwer
pen nagenoeg een bestendige zorg
vergt en dat we nagenoeg bestendig
voor plannen aanpassen, verbeteren,
uitbreiden enzovoorts.
Dat is trouwens geen nieuwe taak,
maar een onafgebroken taak sedert
de Franse revolutie. Bij die planning
vinden we evenwel een constante te
rug die slechts in het afgelopen decen
nium werd omgekeerd. Deze heeft
betrekking op de uitbreidingsplaats
zelf, Het is merkwaardig vast te stel
len, dat Napoleon reeds vaste plannen
bad om op de linkeroever van de
Schelde tegenover de rede een nieuwe
havenstad te bouwen, dat de Waaslan-
ders er een halve eeuw lang om
hebben geroepen, maar dat deze plan
nen nooit ernstige aandacht kregen
van Antwerpen tot in 1961. Dit is op
het ogenblik, dat de rechteroever uit
gegeven was." De heer Cools gaf een
verder historisch overzicht van de
ontwikkeling van de havenactiviteiten
in Antwerpen en stelde, dat indien
de rijksgrens er niet was geweest
de uitbreiding van Antwerpen moge
lijk in de richting van Ossendrecht
zou zijn gegaan.
Moedig
„We hebben terzake van de uitbrei
ding van de haven- en industrieactivi
teiten een aantal moedige beslissingen
genomen, die men in eigen land niet
altijd heeft begrepen:
1. de pijpleiding naar Rotterdam en
de Schelde-Rijn-verbinding en 2. de
toegang tot de havenuitbreiding op de
linkeroever aan Nederland voorge
steld met name bij Baalhoek.
Hierbij gaan we van een dubbele
realiteit uit. Economisch en ruimtelijk
vormt de delta één gebied en
toevallig ook nog van hetzelfde taalge
bied en dus ook cultureel één. Politiek
wordt dit echter maar moeilijk be
krachtigd, zelfs het Beneluxverdrag
had van de haven een niet integreer
baar ding gemaakt net ais het EEG-
verdrag zelf trouwens". „Wel, we gelo
ven dat via coördinatie, samenwer
king en op bepaalde plaatsen volledi
ge integratie aan deze idee concrete
gestalte kan worden gegeven. Coördi
natie op het stuk van de wetgeving
met betrekking tot de individuele ves
tiging, infrastructurele ondersteuning
en milieubescherming. Coördinatie
verder bij de kapitaalsaanwending, bij
het economisch en sociaal onderzoek,
bij de planologische voorschriften en
bij gezamenlijke consultatie van ge
west- en streekplannen.
De samenwerking kan een dubbel ge
bruik en verspilling onder alle vor
men voorkomen en ze kunnen leiden
tot specialisaties op het gebied van
het aanleggen van wegen, bruggen en
kanalen.
Integratie tenslotte is denkbaar tus
sen Gent en Terneuzen en via inter
communale samenwerking tussen Ant
werpen, Waasland en Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen te zamen een berekend
Havenpolitiek
De Antwerpse schepen is het niet eerts
met degenen die beweren, dat er eerst
een zogenaamde nationale havenpoli
tiek of integratie moet zijn. Gent en
Terneuzen liggen in een natuurlijke
eenheid, zoals de ingroeïing van Ant
werpen in Nederland eveneens een
natuurlijk verschijnsel door hem wor
den genoemd.
.Daarnaast blijkt de concentratie van
de vervoersfunctie op Rotterdam en
Antwerpen eveneens in de lijn der
dingen te liggen, terwijl bepaalde in
dustriële vestigingen, aan water ge-
koppeld, met betrekking tot het mas
sagoed een zekere spreiding kan ken
nen tussen Rotterdam en Antwerpen.
Dit hoeft echter niet, het kan. Het
gaat om de functie van de arbeids
markt ten opzichte van de woon- en
recreatiegebieden. Bepaalde tegenstel
lingen moeten immers in het oog
worden gehouden: groei-milieubelas-
ting; inflatiiebestrijding - sociale recht
vaardigheid en recreatie - ruimtelijke
ordening. Baalhoek is, dacht ik, geen
voorbarig cadeau aan België, maar
een verzoek om met Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen tesamen een berekend
avontuur te mogen aangaan."
De schepen kreeg een flink applaus.
.Sprekende over het Baalhoekkanaal
ion een vertegenwoordiger van een
lOpeMamde Terneuzensfe gespreks
groep op een hoorzitting in Breda
votaos de PZC het volgende hebben
gezegd: Een voorbarige tegemoetko
ming aan Belgische wensen, voortge-
sfioten uil gebrek aan beleid. Ik vind
het mooi gezegd en het geeft mij
een prachtige kans om u uit te leggen,
dal hef precies andersom is.
ft zou het zo willen stellen: Een vrij
laat inzien van gemeenschappelijke
belangen voortgesproten uit een se
dert lang geplande uitbreiding van de
teven van Antwerpen."
Met deze woorden begon de schepen
mor planologische aangelegenheden
nu de stad Antwerpen. R. Cools, een
fcenrijk betoog voor de leden -van
ii Vereniging "Dorp, stad en land', die
taterdag in Hulst hun jaarvergade-
Ég melden. De ontwikkeling van
(tei-Zeeuwsch-Vlaanderen en de lin-
broever stonden centraal tijdens de
jarrergadering. "Dorp, Stad en Land'
teb'ren donderdag hun j aarver gade-
gehouden in Hulst,
k jaarvergadering bestond uit een
tfiicieel gedeelte, 's morgens in de
brrgerzaal van het gemeentehuis met
Karaken van directeur ir. R. M. Th.
feansens directeur van de PPD en
sctepèn R, Cools vaai Antwerpen met
taop aansluitend een officiële ont
last door burgemeester en wethou-
tos van Hulst. 's-Middags gebruikte
8 gezelschap de lunch in "De Koning
iu Engeland' en daarna volgde een
radeling over de wallen van Hulst
oóoor de binnenstad,
ït A. D. Mijs, secretaris van de
saiging, stelde in zijn korte ope-
rstoespraak, dat het niet toevallig
I feweest, dat de jaarvergadering
Ni in Hulst moest worden gehou-
.Immers, Hulst was een van de
ste gemeenten die zich als lid op-
Piran onze vereniging. Het lag dan
tó voor de hand om in dit mooie
Wie de eerste excursie na de reor-
iaisatie van ons instituut te houden."
k heer Mijs herdacht met een aantal
tósre woorden de vroegere voornt
je, rar. J. w, W. van der Hoeven, die
Brteeleden overleden is.
«wens de ontvangst door het Hulster
mltee van burgemeester en wethou
se dat het van het grootste belang
om het gebied van de linkeroever
ta zei burgemeester P. J. G. Moit-
s oostelijk Oost-Zeeuwsoh-Vlaan-
®en in internationale samen-
te ontwikkelen. Waarop hij
«we op die samenwerking in de
«komst, Na de wandeling over de
PPD-D1RECTEUR ADRIAANSENS IN HULST:
PLEIDOOI VOOR
HARMONISCHE
DORPSUITBOUW
HULST „Hoewel ik er een voor
stander van ben het woningbouwbe
leid te richten op een versterking van
de centrale kernen, die uiteindelijk de
hoogte van het voorzieningenniveau
bepalen, (het belang van de streek is
daarmee gediend) is het natuurlijk
niet zo, dat dit tot bevriezing van de
kleine kernen moet leiden. De kernen-
structuur is nu eenmaal niet het op
zetten van een rekensommetje. Het
gaat hier om de kwaliteit van het
bestaan voor een aantal medeburgers.
Het probleem van de kleine kernen is
in eerste instantie een maatschappe
lijk en sociaal probleem. Het is ech-
TERNEUZEN Bij een bedrijfsonge
val in de chlorotheenfabriek van Dow-
Chemical in Terneuzen heeft J. P. K.
uit Middelburg donderdagmorgen
ernstige verwondingen aan het gezicht
opgelopen. K. was bezig met een
strop materiaal op te hijsen, toen dat
een fabriekstoren raakte waardoor
een zware plaat naar beneden kwam
en hem in het gezicht raakte. Het
slachtoffer is per ambulance naar het
'Julianaziekenhuiis' in Terneuzen over
gebracht. De arbeidsinspectie zal een
onderzoek instellen naar de toedracht
van het ongeval.
(ADVERTENTIE)
Bij üoAmra BanK krijgt u 2% méér op 't nieuwe Spaar-Plus-Boekje.
Dit zei ir. R. M. Th. Adriaansens,
directeur van de Planologische Dienst
voor Zeeland, donderdag tijdens de'
jaarvergadering van de vereniging
Dorp, Stad en Land' waarop de toe
komstige ontwikkeling van Zeeuwsch-
Vlaanderen centraal stond.
„Van harmonische dorpsuitbouw zoals
die in het verleden plaats vond en die
ons zoveel bijzonder aantrekkelijke
dorpsgezichten heeft opgeleverd, is
over het algemeen geen sprake meer.
Schaal en structuur worden op een
ernstige wijze aangetast. Of wij
praten over Clinge, Scharendijke of
Vlissingen, dezelfde rijen woningen
aan dezelfde soort .straatjes met de
zelfde boompjes; het landschap aan
tastend, de kernen verprutsend. Merk
waardig genoeg is iedereen er het
erover eens, dat het anders zou moe
ten. Even merkwaardig is het, dat wij
niet in staat lijken de cirkel te door
breken.
Een urgent probleem voor mijn ge
voel, dat, zeker nu de stoom in Zee
land van de ketel is voor wat betreft
de kwantitatieve woningnood, zo spoe
dig mogelijk moet worden opgelost",
aldus de heer Adriaansens, die daarin
een belangrijke taak ziet voor rijk,
provincie en gemeente. De PPD-direc-
teur is van mening, dat het beleid
steeds meer aandacht moet schenken
aan de kwaliteit van de woonomge
ving. Daarbij spelen volgens de heer
Adiaansens niet zozeer de plaatsingen
van ramen of deuren, maar de vraag
of de bouwmassa's, de situering, de
geleding en de detaillering in de struc
tuur van de kern passen. „Wie het
kleine niet eert, is het grote niet
weerd', aldus de heer Adriaansens.
'PONYCLUB HULST'
NAAR NATIONALE
TENTOONSTELLING
'S-HERTOGENBOSCH
HULST Zaterdagmiddag zullen tij
dens het show-programma op de 'Na
tionale tentoonstelling' te 's-Hertogen-
bosch, die om de twee Jaar wordt
gehouden, 34 ponyruitertjes van de
'Ponyclub Hulst' uit Hulst een tien
minuten durende show opvoeren. De
'Ponyclub Hulst' neemt dit jaar voor
de vijfde keer deel aan de 'Nationale
tentoonstelling'. Prins Claus en prin
ses Beatrix zullen de tentoonstelling
bijwonen.
De 'Ponyclub Hulst' zal aan het show
programma deelnemen met 16 Engel
se Dartmoorpony's, 10 Oostenrijkse
Haflingerpony's en 8 Ierse Connema-
rapony's. De groep, voorafgegaan
door het commandantenpaard Gold-
bey, zal op muziek van een Hollands
draaiorgel een HuLsterse jaarmarkt
uitbeelden. Alle ruitertjes zullen daar
bij gekleed gaan in oua-Hulsterse kle
derdracht met mutjes die nog op de
ude manier zijn gemaakt. Aan hel
instuderen van het nummer is een
half jaar ooefening voorafgegaan.
B. de Keijzer,
derde wethouder
van Hulst
HULST Het college van gedeputeer
de staten is akkoord gegaan met de,
benoeming van een derde wethouder
voor de gemeente Hulst. Zoals ge
meld. heeft de nieuwe raad tijdens
haar eerste zitting vooruitlopend op|
de goedkeuring van gs. alvast een
derde wethouder benoemd. Aan de
tafel van b. en w, van Hulst zullen bij
de volgende raadsvergadering J. H.
Stolte, J. Blommaert en nu ook B de
Keijzer burgemeester Molthoff verge
zellen.
Verdeling
portefeuilles
b. en w. Tholen
THOLEN Binnen het college van b.
en w. van Tholen zijn de taken als
volgt verdeeld: burgemeester J. E.
van Boeijen houdt zich bezig met
openbare orde en veiligheid, ruimtelij
ke ordening, recreatie en toerisme en
economische zaken. Wethouder C. J.
Moerland tevens loco-burgemeester
behartigt de portefeuille sociale
zaken en volksgezondheid, sport- en
jeugdzaken, personeelszaken en finan
ciën. Wethouder L. J. Koopman: open
bare werken, volkshuisvesting en on
roerende zaken. A. J. Scherpenisse is
wethouder van onderwijs, midden
standszaken en culturele zaken.
Tankschip 'DotrcP
met schroef in
boei gevaren
HANS WEERT Woensdagavond om
streeks 10 uur is het Belgische motor
schip Ditra' op de Westerschelde in
moeilijkheden gekomen. Het schip
voer met zijn schroef in de ketting
van een boei. Het bergingsbedrijf
Polderman uit Hansweert voer uit
met het bergingsschip 'Inktvis' om de
Belgische motortanker te assisteren.
Met behulp van de lier van het ber
gingsschip wist mep. de ketting en de
boei te verwijderen. Vervolgens is de
'Ditra' uit de wal gesleept en voor
anker gegaan.
Het motortanksefaip "Ditra',
met 777 ton dieselolie, was van Rot
terdam op weg naar Anderlecht (B).
Het schip heeft donderdagmorgen zijn
reis voortgezet.
Oud-directeur van
Willebrordcollege
te Goes overleden
GOES In de nacht van dinsdag op
woensdag is in Rotterdam overleden
pater ir. H. C. H. Hamer sj. Hij
overleed op 76-jarige leeftijd. Pater
Hamer is van 1 september 1951 tot 1
september 1963 directeur geweest van
het Sint-Willebrordcollege in Goes.
Als zodanig heeft hij een belangrijke
rol vervuld in het opbouwen van de
in 1950 gestichte school en de realisa
tie van de nieuwbouw aan de Fruit-
laan. Na zijn pensionering was pater
Hamer van oktober 1964 tot augustus
1967 nog als natuurkundeleraar aan
de school verbonden.
Zaterdag om half elf begint in de
parochiekerk van de H. Petrus Canisi-
us te Nijmegen de uitvaartdienst.
Daarna volgt op de begraafplaats Jon-
kerbos de teraardebestelling.
SINDS DONDERDAG IN GEBRUIK:
MEER EFFICIENCY,
SNEL OPTREDEN BIJ
VERTRAGINGEN EN
ONGEVALLEN
MIDDELBURG Hel Streekvervoer
Walcheren beschikt sinds donderslag
over een mobilofoonnet, waarop vrij
wel alle JIJndlenstbussen zijn aange
sloten. Er bestaat nu rechtstreeks
contact tassen de buschauffeurs en de
centrale post in het gebouwtje van
SW aan het Plein 1940 In Middelburg.
Het SW is het eerste streek vervoerbe
drijf In Zeeland, dat van mobilofoons
op de bussen gebruik maakt.
Het in dienst stellen van de mobilo
foonverbinding is eerder gebeurd dan
aanvankelijk de bedoeling was. Door
de stremming van net Kanaal door
Zuid-Beveland bij Wemeldinge moet
het scheepvaartverkeer veel meer dan
normaal gebruik maken van het Ka
naal door Walcheren, met als gevolg
veel oponthoud door een frequent ge
opende Keersluisbrug. Sommige bus
sen worden door de lange openingstij
den van de brug 20 minuten ver
traagd, hetgeen allerlei consequenties
heeft voor de aansluitende verbindin
gen.
Door het gebruik van de mobilofoon
kan de centrale post in Middelburg te
v/eten komen hoe groot de vertragin
gen zijn en eventueel maatregelen
treffen om de passagiers hun aanslui
ting toch niet te doen missen of
bijvoorbeeld voor de passagiers die in
Vlissingen op de vertraagde bas naar
Koudekerke wachten een extra bus
inzetten. Hoewel de aanschaf van
ruim twintig mobilofoons kosten met
zich brengt, verwacht de directie van
SW niettemin grote voordelen van het
nieuwe communicatiesysteem.
SW-directeur J. P. L. van Manen stel
de zich voor de aanschaf op de hoog
te bij andere busondernemingen die al
met mobilofoons werken. Enkele
dochterondernemingen van de NS, de
SW behoort daar ook toe, hebben al
geruime trtjd met gunstig resultaat
mobilofoons in gebruik. De heer Van
Manen: „Een voordeel is natuurlijk
het direct contact tussen onze stations
dienst en he trtjdend personeel,
kunnen nu snel beslissingen wor
genomen en er kunnen snel aanwijzin
gen worden gegeven aan de chauf
feurs. Bovendien kunnen we er een
besparing van kilometers mee berei
ken en kunnen -we ook de reizigers
een betere service geven. De ch
feur kan aan de centrale post assis
tentie of inlichtingen vragen, er kun
nen makkelijk passagiersteHlngen in
de bus worden gehouden en vertragin
gen kunnen gemakkelijk worden vast
gesteld", aldus de heer Van Manen,
Preventief
INLEIDINGEN OHEMAN EN NIEUWENHUYZE
DISCUSSIES
OVER DE
TOEKOMST VAN
DE LANDBOUW
HULST Ruim vierhonderd Zeeuws-
Vlaamse boeren hebben donderdaga
vond in De Koning van Engeland' in
Hulst een informatiebijeenkomst bij
gewoond over de bedoelingen van de'
actiecomités binnen de standsorgani
saties. De bedoelingen werden toege
licht door P. Olieman en K. Nieuwen-
huyze en na de pauze werd uitvoerig
en soms emotioneel gediscussieerd
over de punten, die de sprekers
voren brachten.
NCB-voorzitter Ch. Voet van de orga
niserende afdeling, zette vooraf de
opzet van de bijeenkomst nog eens
uiteen: „Het moet een informatieve
bijeenkomst worden en blijven. Het
moet een leerzame avond worden."
De heer Olieman liep de eisen na, die
op een brochure in ieders bezit waren
gesteld: „Het kostenverhogende effect,
dat prijsverhogingen van lanabouw-
produkten voor andere landbouwsec
toren (bijvoorbeeld voerkosten in de
veeteeltsector) heeft, moet mede in
de prijsaanpassingen worden betrok
ken." „Een straffe prijsbeheersing van
alle agrarische produktiemiddelen
moet worden bewerkstelligd-" "Boeren
en tuinders moeten kunnen afschrij
ven op basis van
'De investeringsaftrek moet
verruimd worden, dat per sector de
gemiddelde zelf gefinancierde uitbrei
dingsinvesteringen door deze aftrek
gedekt worden." „Jaarlijkse prijsaan
passingen", "Harmonisatie van belas
tingwetgeving in de EEG voor land
en tuinbouwbedrijven." ,Jnvoering
van algemene volksverzekering, „Be
schermende wetgeving voor contract-
(Slot van pagina 1
echter een plaats moest worden be
paald, ontstonden nieuwe moeilijkhe
den: rijk, provincie en ook gemeenten
konden het niet eens worden over de
plaats. Op een of andere wijze zal
echter overeenstemming moeten wor
den bereikt, waarbij een harmonieuze
planning aansluitend bij datgene wat
over de grenzen gebeurt doel zal moe
ten zijn."
„Een stapje in de goede richting, wat
betreft de afstemming op elkaar van
de plannen aan weerszijden van de
grens", noemde de heer Adriaansens
de voorgeschreven wederzijdse consul
tatie van streek en gewestplannen in
het kader van de Benelux ten aanzien
van het onderzoeken van de mogelijk
heden tot samengroeien van de Ant
werpse haven en de industriegebieden.
De heer Adriaansens besprak de pro
vinciale visie op de ontwikkeling van
de zeehavenindustrie, namelijk: dat
wanneer hier zeehavenindustrie tot
ontwikkeling moet komen, wordt
gekozen voor een situering waarbij
gebruik wordt gemaakt van het te
graven Baalhoekkanaal en dat de
situering bij Ossenisse 'op grond
van redelijke motieven wordt afgewe
zen' en voegde daarbij zijn eigen
visie: „Op zich is voor mijn gevoel de
planologische verkwisting, waarbij
voor ieder zich aandienend element
een nieuw en gaaf gebied wordt aan
gesneden een onjuiste beslissing. Wij
zullen heel zuinig moeten leren te zijn
met de weinige nog resterende gave
ruimten."
Effect
De heer Adriaansens verder: „Nu is
het duidelijk, dat eventuele zeehaven
ontwikkelingen eerst op lange termijn
enig effect kunnen hebben voor de
werkgelegenheid in de streek. Er zul
len dan ook zonder meer maatregelen
getroffen moeten worden, tenminste
voor de naaste toekomst. Deze maat
regelen zullen tweeledig moeten zijn-
Gepoogd moet worden de infra
structuur van de streek te verbeteren.
De vaste oeververbinding staat hoog op
het provinciale verlanglijstje.
Ten tweede zal alles in het werk
moeten worden gesteld om de ontwik
kelingen 1. ngs het kanaal van Gen:
naar Terneuzen van de grond te krij
gen. Voor wat betreft de werkgelegen
heïd blijkt de grens namelijk nog
steeds een barrière- Een ander belo
ningssysteem. andere secundaire voor
waarden en mogelijk ook een ander
werkklimaat lijken voldoende rem
mend te werken op een groeiende
Nederlandse grenspendel."
telers," „Binnen de drie centrale land
bouworganisaties moet één nationale
aotiecommissie worden gevormd die
het vertrouwen van de boeren en
tuinders geniet," en zo meer. De heer
Nieuwenhuyze gaf een aantal voor-1
beelden met cijfers. De discussie na
de betogen van de heren Olieman en
Nieuwenhuyze verliep rustig. Af en
toe sprong er een boer op met een
paar rake opmerkingen, te oordelen
aan net applaus maar de inleiders
werden verder ruim in de gelegenheid
gesteld om hun bedoelingen kenbaar
te maken.
BROMFIETSER
GEWOND BIJ
AANRIJDING
TERNEUZEN De bromfietser M.
L. uit Terneuzen heeft woensdagavond
een lichte hersenschudding opgelopen
bij een aanrdijing op de kruising
Axelse straat - Kerkhoflaan in Terneu
zen. L. kreeg rijdend op het fietspad
geen voorrang van' de automobilist W.
C. de B. uit Sluiskil toen die linksaf
de Kerkhoflaan wilde inrijden. Na
eerste hulp door dokter Stevens werd
hij overgebracht naar het Julianazie-
kenhuis' in Terneuzen.
Hoewel agressie door buspassagiers
in de SW-bussen vrijwel nooit voor
komt. acht de SVV-directie de aajiw»
zigheid van een mobilofoon een 'rug
gesteun' voor het rijdend personeeL
..We hebben gelukkig weinig last van
geweld in de bussen, maar door de
mobilofoons is er sprake van een
preventieve werking", meent de heer
Van Manen, Nog een voordeel ran de
mobilifoons: bij onvoorziene weers
omstandigheden als mist, gladheid of
bij pech kunnen d<- chauffeurs zich
rechtstreeks in verbinding stellen met
het gebouwtje aan het Plein 1940, dJU
voor een groot gedeelte van een et
maal is bezet.
SW-haltechef ,T. A. van der Valk bege
leidde donderdag het mobilofoonge-
bruik in het vervoersgebied, van SW.
Hij meent dat de chauffeurs de mobi
lofoons over het algemeen wel een
prettig hulpmiddel vónden. „Vooral
met die ver. ragingen bij de Keersluis
brug is het reuze makkelijk.
Als er een bus op de Prins Hendrik -
weg voor co brug staat te wachten
die vla Vlissingen naar Koudekerke
moet en daar aansluiting moet geven
op de bus naar Westkapeile kan de
chauffeur ons oproepen. Wij kunnen
dan maatregelen nemen door de bus
in Koudekerke op te roepen die naar
Westkapeile rijdt en hem meedelen
dat hij nog even moet wachten op de
aansluiting uit Vlissingen". Door de
soms forse vertragingen bij de Vhs-
singse 'fiessehals' is een goede dienst
regeling volgens de heer Van dar
Valk soms zeer moeilijk uit te voeren.
Het grootste gedeelte van het SW-
wagenpark ls inmiddels met de mobi
lofoons uitgerust. Alleen oudere bus
sen. die binnen niet al te lange tijd
zullen worden vervangen en touring
cars zijn er r.iet mee uitgerust. Op de
vraag hoe concreet de besparingen
zullen zijn zegt ae heer Van Manen
tenslotte: .Dat is moeilijk in cijfer»
uit te drukken. Maar dat die besparin
gen er komen door de grotere effi
ciency waarmee we de dienst nu kun
nen uitvoeren, is zeker".
Foto: Direct contact tussen chauffeur
en centrale post.
Jeugdige inwoner van Goes:
Ir. R. M. TH. ADRIAANSENS
Belg kreeg bij
verstek 400,-
MIDDELBURG De politierechter in
Middelburg heeft donderdag een jeug
dige inwoner van Goes, de 19-jarige J.
v. L. veroordeeld tot een geldboete
van 250 gulden en een week gevange
nisstraf voorwaardelijk voor verboden
wapenbezit. De jongen was op 16 juni
bij Wilhelminadorp aangehouden in
bezit van een geweer.
Hij verklaarde toer. oat hij alleen
maar de bedoeling had om op ratten
te schieten. Die bewering werd echter
sterk in twijfel getrokken. Datzelfde
gold voor de suggestie van Van L. dat
hij niet wist dat bezit van een geweer
verboden was. Officier van justitie,
mr. Th. Lebret: „Maar u moffelde het
geweer wel weg toen de politie
kwam."
Hij achtte dan ook een week gevange
nisstraf op zijn plaats. Politierechter
mr. P. van Empel zag de nc-odzaak:
van het onvoorwaardelijke karakter]
van een gevangenisstraf nog niet in,
maar vonniste wel een boete van 250
gulden. „Omdat we niet willen dat
geweren clandestien voorhanden zijn",!
ueld hij Van L. onomwonden voor. I
De Middelburger C. P. B. werd ver
oordeeld tot twee weken gevangenis-,
straf voorwaardelijk plus een geiaboe-
:e van 250 gulden met daarnaast te
rugbetaling van ruim 550 gulden aan
le gemeentelijke sociale dienst.
Daar had hij in september '73 en het
voorjaar van '74 foutief ingevulde
'VW-briefjes ingeleverd. B. gaf toen,
reide keren op dat "nij in de betrok-,
ken periode geen inkomsten had, maar
jleek later 'zwart werk' las- en
:c'nilderwerk te hebben verricht.
En dat voor enkele honderden guldens.
Tegenover de politierechter ontkende
hij deze feiten overigens ten stelligste.
Nadat de officier zijn eis op tafel had
gelegd en nog voordat een veroorde-1
ling was gevolgd, dreigde B. al met
hoger beroep. „Dan moet u wel wach
ten tot u veroordeeld bent", sprak
politierechter mr. Van Empel nuchter.
Drie inwoners van Sint-Anna!and liepen
veroordelingen op wegens spit-activi-
ieiten op mosselpercelen. Mr. Van
Empel toonde zich verwonderd dat
bet hier om autochtonen ging. .Jullie
van Tholen weten toch wel precies
hoever je gaan kunt", zei hij.
Geen motief
Behalve geldboetes 100 gulden voor
A. M. E. en J. S. en 300 gulden voor J.
V. kregen de drie betrokkenen ook
nog een civiele vordering van respec
tievelijk 200, 200 en nog eens 100
gulden vanwege de schade die zij aan
ae mosselpercelen hadden aangericht.
De Axelaar C. P. B. had op 14 juli
'weinig plezier' ran een inbraak in
Terneuzen. Nog nauwelijks binnen
werd hij op heterdaad betrapt door de
oolitie. Voor de poli tie rechter kon hij
geen motief voor zijn llligale actie
geven. ConTorm de eis van de of
ficier werd hij veroordeeld tot twee
weken gevangenis voorwaardeljk en
een geldboete van 500 gulden.
De Belg R. M. I. D. uit Zelzate kreeg
bij verstek een geldboete van 400
gulden opgelegd voor verboden bezat
van een vuuröuks. Het wapen werd in
Terneuzen op ae achterbank van zijn
auto aangetroffen- De man zei niet op
de boogie te zijn dat de buks in
Nederland verboden was.
Voor bezit van eer. alarm-pistool aai
al te veel op een echt vuurwapen leek
•werd een inwoner van V.'emeldinge, H.
J. F. eveneens bij verstek een boete
van 200 gulden opgelegd.
De Middelburger T. T. O. kreeg bij
verstek een bcete van 200 gulden
voor het vernielen van een fiets in Vlis-
ineen. De Souburger K. W. kreeg een
boete van 100 gulden voor het uit
baldadigheid inslaan van een ruit in
Vlissingen.