„Baalhoek, Belgisch verzoek om avontuur met Zws-Vlaanderen" „Bevriezing van de kleine kernen tegen gaan" Elke dag is er één! Mobilofoons op lijnbussen Streekvervoer Walcheren Ruim 400 boeren op informatie avond actiecomite's Hulst Positief migratie-effect in Zeeuwsch-Vlaanderen Bedrijfsongeval bij Dow Chemical: ernstig gewonde Mevrouw Poons met uw spaarboekje. BOETE VAN 250 GULDEN VOOR VERBODEN VUURWAPENBEZIT ^0 13 SEPTEMBER 1974 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 SCHEPEN R. COOLS VAN ANTWERPEN IN HULST mm VOORBARIG t0U AAN BELGIË SjjuXjST „Het is gebruikelijk jen verhaal te beginnen met een pat van een bekend denker. Meestal is het ter ondersteuning L het verhaal. Ik zou graag ^vangen met een citaat uit de provinciale Zeeuwse Courant iso 22 augustus jongstleden. Lt ter ondersteuning, maar 01 het te kunnen weerleggen, giermee dacht ik meteen ergens 2 hebben beantwoord aan dat wat men hier van mij ver wallen en langs bezienswaardigheden in Hulst besloot de .jaarvergadering. In een 'algemene inleiding stelde de Antwerpse schepen, dat een haven geen doel op zichzelf is, maar veeleer een noodzakelijk kwaad. Hij herinner de aan een uitspraak van G, Hoilwey: 'Ports are a service tot- Lransporta tion' in other words a service tot a service' (Havens zijn er ten dienste van bel; vervoer, met andere woorden: ten dienste van een dienstverlening). Schepen Cools: „Een haven is dus een vereiste, omdat hel vervoer een maxi male invloed op de economische acti viteit en dus op de welvaartverrui ming uitoefent. Daartegenover staat, dat de vervoersprestaties geenszins moeten worden gemaximaliseerd. Het principe van de haven is, de kade op het schip wacht en niet andersom. Dit betekent, dat de haven van Antwer pen nagenoeg een bestendige zorg vergt en dat we nagenoeg bestendig voor plannen aanpassen, verbeteren, uitbreiden enzovoorts. Dat is trouwens geen nieuwe taak, maar een onafgebroken taak sedert de Franse revolutie. Bij die planning vinden we evenwel een constante te rug die slechts in het afgelopen decen nium werd omgekeerd. Deze heeft betrekking op de uitbreidingsplaats zelf, Het is merkwaardig vast te stel len, dat Napoleon reeds vaste plannen bad om op de linkeroever van de Schelde tegenover de rede een nieuwe havenstad te bouwen, dat de Waaslan- ders er een halve eeuw lang om hebben geroepen, maar dat deze plan nen nooit ernstige aandacht kregen van Antwerpen tot in 1961. Dit is op het ogenblik, dat de rechteroever uit gegeven was." De heer Cools gaf een verder historisch overzicht van de ontwikkeling van de havenactiviteiten in Antwerpen en stelde, dat indien de rijksgrens er niet was geweest de uitbreiding van Antwerpen moge lijk in de richting van Ossendrecht zou zijn gegaan. Moedig „We hebben terzake van de uitbrei ding van de haven- en industrieactivi teiten een aantal moedige beslissingen genomen, die men in eigen land niet altijd heeft begrepen: 1. de pijpleiding naar Rotterdam en de Schelde-Rijn-verbinding en 2. de toegang tot de havenuitbreiding op de linkeroever aan Nederland voorge steld met name bij Baalhoek. Hierbij gaan we van een dubbele realiteit uit. Economisch en ruimtelijk vormt de delta één gebied en toevallig ook nog van hetzelfde taalge bied en dus ook cultureel één. Politiek wordt dit echter maar moeilijk be krachtigd, zelfs het Beneluxverdrag had van de haven een niet integreer baar ding gemaakt net ais het EEG- verdrag zelf trouwens". „Wel, we gelo ven dat via coördinatie, samenwer king en op bepaalde plaatsen volledi ge integratie aan deze idee concrete gestalte kan worden gegeven. Coördi natie op het stuk van de wetgeving met betrekking tot de individuele ves tiging, infrastructurele ondersteuning en milieubescherming. Coördinatie verder bij de kapitaalsaanwending, bij het economisch en sociaal onderzoek, bij de planologische voorschriften en bij gezamenlijke consultatie van ge west- en streekplannen. De samenwerking kan een dubbel ge bruik en verspilling onder alle vor men voorkomen en ze kunnen leiden tot specialisaties op het gebied van het aanleggen van wegen, bruggen en kanalen. Integratie tenslotte is denkbaar tus sen Gent en Terneuzen en via inter communale samenwerking tussen Ant werpen, Waasland en Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen te zamen een berekend Havenpolitiek De Antwerpse schepen is het niet eerts met degenen die beweren, dat er eerst een zogenaamde nationale havenpoli tiek of integratie moet zijn. Gent en Terneuzen liggen in een natuurlijke eenheid, zoals de ingroeïing van Ant werpen in Nederland eveneens een natuurlijk verschijnsel door hem wor den genoemd. .Daarnaast blijkt de concentratie van de vervoersfunctie op Rotterdam en Antwerpen eveneens in de lijn der dingen te liggen, terwijl bepaalde in dustriële vestigingen, aan water ge- koppeld, met betrekking tot het mas sagoed een zekere spreiding kan ken nen tussen Rotterdam en Antwerpen. Dit hoeft echter niet, het kan. Het gaat om de functie van de arbeids markt ten opzichte van de woon- en recreatiegebieden. Bepaalde tegenstel lingen moeten immers in het oog worden gehouden: groei-milieubelas- ting; inflatiiebestrijding - sociale recht vaardigheid en recreatie - ruimtelijke ordening. Baalhoek is, dacht ik, geen voorbarig cadeau aan België, maar een verzoek om met Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen tesamen een berekend avontuur te mogen aangaan." De schepen kreeg een flink applaus. .Sprekende over het Baalhoekkanaal ion een vertegenwoordiger van een lOpeMamde Terneuzensfe gespreks groep op een hoorzitting in Breda votaos de PZC het volgende hebben gezegd: Een voorbarige tegemoetko ming aan Belgische wensen, voortge- sfioten uil gebrek aan beleid. Ik vind het mooi gezegd en het geeft mij een prachtige kans om u uit te leggen, dal hef precies andersom is. ft zou het zo willen stellen: Een vrij laat inzien van gemeenschappelijke belangen voortgesproten uit een se dert lang geplande uitbreiding van de teven van Antwerpen." Met deze woorden begon de schepen mor planologische aangelegenheden nu de stad Antwerpen. R. Cools, een fcenrijk betoog voor de leden -van ii Vereniging "Dorp, stad en land', die taterdag in Hulst hun jaarvergade- Ég melden. De ontwikkeling van (tei-Zeeuwsch-Vlaanderen en de lin- broever stonden centraal tijdens de jarrergadering. "Dorp, Stad en Land' teb'ren donderdag hun j aarver gade- gehouden in Hulst, k jaarvergadering bestond uit een tfiicieel gedeelte, 's morgens in de brrgerzaal van het gemeentehuis met Karaken van directeur ir. R. M. Th. feansens directeur van de PPD en sctepèn R, Cools vaai Antwerpen met taop aansluitend een officiële ont last door burgemeester en wethou- tos van Hulst. 's-Middags gebruikte 8 gezelschap de lunch in "De Koning iu Engeland' en daarna volgde een radeling over de wallen van Hulst oóoor de binnenstad, ït A. D. Mijs, secretaris van de saiging, stelde in zijn korte ope- rstoespraak, dat het niet toevallig I feweest, dat de jaarvergadering Ni in Hulst moest worden gehou- .Immers, Hulst was een van de ste gemeenten die zich als lid op- Piran onze vereniging. Het lag dan tó voor de hand om in dit mooie Wie de eerste excursie na de reor- iaisatie van ons instituut te houden." k heer Mijs herdacht met een aantal tósre woorden de vroegere voornt je, rar. J. w, W. van der Hoeven, die Brteeleden overleden is. «wens de ontvangst door het Hulster mltee van burgemeester en wethou se dat het van het grootste belang om het gebied van de linkeroever ta zei burgemeester P. J. G. Moit- s oostelijk Oost-Zeeuwsoh-Vlaan- ®en in internationale samen- te ontwikkelen. Waarop hij «we op die samenwerking in de «komst, Na de wandeling over de PPD-D1RECTEUR ADRIAANSENS IN HULST: PLEIDOOI VOOR HARMONISCHE DORPSUITBOUW HULST „Hoewel ik er een voor stander van ben het woningbouwbe leid te richten op een versterking van de centrale kernen, die uiteindelijk de hoogte van het voorzieningenniveau bepalen, (het belang van de streek is daarmee gediend) is het natuurlijk niet zo, dat dit tot bevriezing van de kleine kernen moet leiden. De kernen- structuur is nu eenmaal niet het op zetten van een rekensommetje. Het gaat hier om de kwaliteit van het bestaan voor een aantal medeburgers. Het probleem van de kleine kernen is in eerste instantie een maatschappe lijk en sociaal probleem. Het is ech- TERNEUZEN Bij een bedrijfsonge val in de chlorotheenfabriek van Dow- Chemical in Terneuzen heeft J. P. K. uit Middelburg donderdagmorgen ernstige verwondingen aan het gezicht opgelopen. K. was bezig met een strop materiaal op te hijsen, toen dat een fabriekstoren raakte waardoor een zware plaat naar beneden kwam en hem in het gezicht raakte. Het slachtoffer is per ambulance naar het 'Julianaziekenhuiis' in Terneuzen over gebracht. De arbeidsinspectie zal een onderzoek instellen naar de toedracht van het ongeval. (ADVERTENTIE) Bij üoAmra BanK krijgt u 2% méér op 't nieuwe Spaar-Plus-Boekje. Dit zei ir. R. M. Th. Adriaansens, directeur van de Planologische Dienst voor Zeeland, donderdag tijdens de' jaarvergadering van de vereniging Dorp, Stad en Land' waarop de toe komstige ontwikkeling van Zeeuwsch- Vlaanderen centraal stond. „Van harmonische dorpsuitbouw zoals die in het verleden plaats vond en die ons zoveel bijzonder aantrekkelijke dorpsgezichten heeft opgeleverd, is over het algemeen geen sprake meer. Schaal en structuur worden op een ernstige wijze aangetast. Of wij praten over Clinge, Scharendijke of Vlissingen, dezelfde rijen woningen aan dezelfde soort .straatjes met de zelfde boompjes; het landschap aan tastend, de kernen verprutsend. Merk waardig genoeg is iedereen er het erover eens, dat het anders zou moe ten. Even merkwaardig is het, dat wij niet in staat lijken de cirkel te door breken. Een urgent probleem voor mijn ge voel, dat, zeker nu de stoom in Zee land van de ketel is voor wat betreft de kwantitatieve woningnood, zo spoe dig mogelijk moet worden opgelost", aldus de heer Adriaansens, die daarin een belangrijke taak ziet voor rijk, provincie en gemeente. De PPD-direc- teur is van mening, dat het beleid steeds meer aandacht moet schenken aan de kwaliteit van de woonomge ving. Daarbij spelen volgens de heer Adiaansens niet zozeer de plaatsingen van ramen of deuren, maar de vraag of de bouwmassa's, de situering, de geleding en de detaillering in de struc tuur van de kern passen. „Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd', aldus de heer Adriaansens. 'PONYCLUB HULST' NAAR NATIONALE TENTOONSTELLING 'S-HERTOGENBOSCH HULST Zaterdagmiddag zullen tij dens het show-programma op de 'Na tionale tentoonstelling' te 's-Hertogen- bosch, die om de twee Jaar wordt gehouden, 34 ponyruitertjes van de 'Ponyclub Hulst' uit Hulst een tien minuten durende show opvoeren. De 'Ponyclub Hulst' neemt dit jaar voor de vijfde keer deel aan de 'Nationale tentoonstelling'. Prins Claus en prin ses Beatrix zullen de tentoonstelling bijwonen. De 'Ponyclub Hulst' zal aan het show programma deelnemen met 16 Engel se Dartmoorpony's, 10 Oostenrijkse Haflingerpony's en 8 Ierse Connema- rapony's. De groep, voorafgegaan door het commandantenpaard Gold- bey, zal op muziek van een Hollands draaiorgel een HuLsterse jaarmarkt uitbeelden. Alle ruitertjes zullen daar bij gekleed gaan in oua-Hulsterse kle derdracht met mutjes die nog op de ude manier zijn gemaakt. Aan hel instuderen van het nummer is een half jaar ooefening voorafgegaan. B. de Keijzer, derde wethouder van Hulst HULST Het college van gedeputeer de staten is akkoord gegaan met de, benoeming van een derde wethouder voor de gemeente Hulst. Zoals ge meld. heeft de nieuwe raad tijdens haar eerste zitting vooruitlopend op| de goedkeuring van gs. alvast een derde wethouder benoemd. Aan de tafel van b. en w, van Hulst zullen bij de volgende raadsvergadering J. H. Stolte, J. Blommaert en nu ook B de Keijzer burgemeester Molthoff verge zellen. Verdeling portefeuilles b. en w. Tholen THOLEN Binnen het college van b. en w. van Tholen zijn de taken als volgt verdeeld: burgemeester J. E. van Boeijen houdt zich bezig met openbare orde en veiligheid, ruimtelij ke ordening, recreatie en toerisme en economische zaken. Wethouder C. J. Moerland tevens loco-burgemeester behartigt de portefeuille sociale zaken en volksgezondheid, sport- en jeugdzaken, personeelszaken en finan ciën. Wethouder L. J. Koopman: open bare werken, volkshuisvesting en on roerende zaken. A. J. Scherpenisse is wethouder van onderwijs, midden standszaken en culturele zaken. Tankschip 'DotrcP met schroef in boei gevaren HANS WEERT Woensdagavond om streeks 10 uur is het Belgische motor schip Ditra' op de Westerschelde in moeilijkheden gekomen. Het schip voer met zijn schroef in de ketting van een boei. Het bergingsbedrijf Polderman uit Hansweert voer uit met het bergingsschip 'Inktvis' om de Belgische motortanker te assisteren. Met behulp van de lier van het ber gingsschip wist mep. de ketting en de boei te verwijderen. Vervolgens is de 'Ditra' uit de wal gesleept en voor anker gegaan. Het motortanksefaip "Ditra', met 777 ton dieselolie, was van Rot terdam op weg naar Anderlecht (B). Het schip heeft donderdagmorgen zijn reis voortgezet. Oud-directeur van Willebrordcollege te Goes overleden GOES In de nacht van dinsdag op woensdag is in Rotterdam overleden pater ir. H. C. H. Hamer sj. Hij overleed op 76-jarige leeftijd. Pater Hamer is van 1 september 1951 tot 1 september 1963 directeur geweest van het Sint-Willebrordcollege in Goes. Als zodanig heeft hij een belangrijke rol vervuld in het opbouwen van de in 1950 gestichte school en de realisa tie van de nieuwbouw aan de Fruit- laan. Na zijn pensionering was pater Hamer van oktober 1964 tot augustus 1967 nog als natuurkundeleraar aan de school verbonden. Zaterdag om half elf begint in de parochiekerk van de H. Petrus Canisi- us te Nijmegen de uitvaartdienst. Daarna volgt op de begraafplaats Jon- kerbos de teraardebestelling. SINDS DONDERDAG IN GEBRUIK: MEER EFFICIENCY, SNEL OPTREDEN BIJ VERTRAGINGEN EN ONGEVALLEN MIDDELBURG Hel Streekvervoer Walcheren beschikt sinds donderslag over een mobilofoonnet, waarop vrij wel alle JIJndlenstbussen zijn aange sloten. Er bestaat nu rechtstreeks contact tassen de buschauffeurs en de centrale post in het gebouwtje van SW aan het Plein 1940 In Middelburg. Het SW is het eerste streek vervoerbe drijf In Zeeland, dat van mobilofoons op de bussen gebruik maakt. Het in dienst stellen van de mobilo foonverbinding is eerder gebeurd dan aanvankelijk de bedoeling was. Door de stremming van net Kanaal door Zuid-Beveland bij Wemeldinge moet het scheepvaartverkeer veel meer dan normaal gebruik maken van het Ka naal door Walcheren, met als gevolg veel oponthoud door een frequent ge opende Keersluisbrug. Sommige bus sen worden door de lange openingstij den van de brug 20 minuten ver traagd, hetgeen allerlei consequenties heeft voor de aansluitende verbindin gen. Door het gebruik van de mobilofoon kan de centrale post in Middelburg te v/eten komen hoe groot de vertragin gen zijn en eventueel maatregelen treffen om de passagiers hun aanslui ting toch niet te doen missen of bijvoorbeeld voor de passagiers die in Vlissingen op de vertraagde bas naar Koudekerke wachten een extra bus inzetten. Hoewel de aanschaf van ruim twintig mobilofoons kosten met zich brengt, verwacht de directie van SW niettemin grote voordelen van het nieuwe communicatiesysteem. SW-directeur J. P. L. van Manen stel de zich voor de aanschaf op de hoog te bij andere busondernemingen die al met mobilofoons werken. Enkele dochterondernemingen van de NS, de SW behoort daar ook toe, hebben al geruime trtjd met gunstig resultaat mobilofoons in gebruik. De heer Van Manen: „Een voordeel is natuurlijk het direct contact tussen onze stations dienst en he trtjdend personeel, kunnen nu snel beslissingen wor genomen en er kunnen snel aanwijzin gen worden gegeven aan de chauf feurs. Bovendien kunnen we er een besparing van kilometers mee berei ken en kunnen -we ook de reizigers een betere service geven. De ch feur kan aan de centrale post assis tentie of inlichtingen vragen, er kun nen makkelijk passagiersteHlngen in de bus worden gehouden en vertragin gen kunnen gemakkelijk worden vast gesteld", aldus de heer Van Manen, Preventief INLEIDINGEN OHEMAN EN NIEUWENHUYZE DISCUSSIES OVER DE TOEKOMST VAN DE LANDBOUW HULST Ruim vierhonderd Zeeuws- Vlaamse boeren hebben donderdaga vond in De Koning van Engeland' in Hulst een informatiebijeenkomst bij gewoond over de bedoelingen van de' actiecomités binnen de standsorgani saties. De bedoelingen werden toege licht door P. Olieman en K. Nieuwen- huyze en na de pauze werd uitvoerig en soms emotioneel gediscussieerd over de punten, die de sprekers voren brachten. NCB-voorzitter Ch. Voet van de orga niserende afdeling, zette vooraf de opzet van de bijeenkomst nog eens uiteen: „Het moet een informatieve bijeenkomst worden en blijven. Het moet een leerzame avond worden." De heer Olieman liep de eisen na, die op een brochure in ieders bezit waren gesteld: „Het kostenverhogende effect, dat prijsverhogingen van lanabouw- produkten voor andere landbouwsec toren (bijvoorbeeld voerkosten in de veeteeltsector) heeft, moet mede in de prijsaanpassingen worden betrok ken." „Een straffe prijsbeheersing van alle agrarische produktiemiddelen moet worden bewerkstelligd-" "Boeren en tuinders moeten kunnen afschrij ven op basis van 'De investeringsaftrek moet verruimd worden, dat per sector de gemiddelde zelf gefinancierde uitbrei dingsinvesteringen door deze aftrek gedekt worden." „Jaarlijkse prijsaan passingen", "Harmonisatie van belas tingwetgeving in de EEG voor land en tuinbouwbedrijven." ,Jnvoering van algemene volksverzekering, „Be schermende wetgeving voor contract- (Slot van pagina 1 echter een plaats moest worden be paald, ontstonden nieuwe moeilijkhe den: rijk, provincie en ook gemeenten konden het niet eens worden over de plaats. Op een of andere wijze zal echter overeenstemming moeten wor den bereikt, waarbij een harmonieuze planning aansluitend bij datgene wat over de grenzen gebeurt doel zal moe ten zijn." „Een stapje in de goede richting, wat betreft de afstemming op elkaar van de plannen aan weerszijden van de grens", noemde de heer Adriaansens de voorgeschreven wederzijdse consul tatie van streek en gewestplannen in het kader van de Benelux ten aanzien van het onderzoeken van de mogelijk heden tot samengroeien van de Ant werpse haven en de industriegebieden. De heer Adriaansens besprak de pro vinciale visie op de ontwikkeling van de zeehavenindustrie, namelijk: dat wanneer hier zeehavenindustrie tot ontwikkeling moet komen, wordt gekozen voor een situering waarbij gebruik wordt gemaakt van het te graven Baalhoekkanaal en dat de situering bij Ossenisse 'op grond van redelijke motieven wordt afgewe zen' en voegde daarbij zijn eigen visie: „Op zich is voor mijn gevoel de planologische verkwisting, waarbij voor ieder zich aandienend element een nieuw en gaaf gebied wordt aan gesneden een onjuiste beslissing. Wij zullen heel zuinig moeten leren te zijn met de weinige nog resterende gave ruimten." Effect De heer Adriaansens verder: „Nu is het duidelijk, dat eventuele zeehaven ontwikkelingen eerst op lange termijn enig effect kunnen hebben voor de werkgelegenheid in de streek. Er zul len dan ook zonder meer maatregelen getroffen moeten worden, tenminste voor de naaste toekomst. Deze maat regelen zullen tweeledig moeten zijn- Gepoogd moet worden de infra structuur van de streek te verbeteren. De vaste oeververbinding staat hoog op het provinciale verlanglijstje. Ten tweede zal alles in het werk moeten worden gesteld om de ontwik kelingen 1. ngs het kanaal van Gen: naar Terneuzen van de grond te krij gen. Voor wat betreft de werkgelegen heïd blijkt de grens namelijk nog steeds een barrière- Een ander belo ningssysteem. andere secundaire voor waarden en mogelijk ook een ander werkklimaat lijken voldoende rem mend te werken op een groeiende Nederlandse grenspendel." telers," „Binnen de drie centrale land bouworganisaties moet één nationale aotiecommissie worden gevormd die het vertrouwen van de boeren en tuinders geniet," en zo meer. De heer Nieuwenhuyze gaf een aantal voor-1 beelden met cijfers. De discussie na de betogen van de heren Olieman en Nieuwenhuyze verliep rustig. Af en toe sprong er een boer op met een paar rake opmerkingen, te oordelen aan net applaus maar de inleiders werden verder ruim in de gelegenheid gesteld om hun bedoelingen kenbaar te maken. BROMFIETSER GEWOND BIJ AANRIJDING TERNEUZEN De bromfietser M. L. uit Terneuzen heeft woensdagavond een lichte hersenschudding opgelopen bij een aanrdijing op de kruising Axelse straat - Kerkhoflaan in Terneu zen. L. kreeg rijdend op het fietspad geen voorrang van' de automobilist W. C. de B. uit Sluiskil toen die linksaf de Kerkhoflaan wilde inrijden. Na eerste hulp door dokter Stevens werd hij overgebracht naar het Julianazie- kenhuis' in Terneuzen. Hoewel agressie door buspassagiers in de SW-bussen vrijwel nooit voor komt. acht de SVV-directie de aajiw» zigheid van een mobilofoon een 'rug gesteun' voor het rijdend personeeL ..We hebben gelukkig weinig last van geweld in de bussen, maar door de mobilofoons is er sprake van een preventieve werking", meent de heer Van Manen, Nog een voordeel ran de mobilifoons: bij onvoorziene weers omstandigheden als mist, gladheid of bij pech kunnen d<- chauffeurs zich rechtstreeks in verbinding stellen met het gebouwtje aan het Plein 1940, dJU voor een groot gedeelte van een et maal is bezet. SW-haltechef ,T. A. van der Valk bege leidde donderdag het mobilofoonge- bruik in het vervoersgebied, van SW. Hij meent dat de chauffeurs de mobi lofoons over het algemeen wel een prettig hulpmiddel vónden. „Vooral met die ver. ragingen bij de Keersluis brug is het reuze makkelijk. Als er een bus op de Prins Hendrik - weg voor co brug staat te wachten die vla Vlissingen naar Koudekerke moet en daar aansluiting moet geven op de bus naar Westkapeile kan de chauffeur ons oproepen. Wij kunnen dan maatregelen nemen door de bus in Koudekerke op te roepen die naar Westkapeile rijdt en hem meedelen dat hij nog even moet wachten op de aansluiting uit Vlissingen". Door de soms forse vertragingen bij de Vhs- singse 'fiessehals' is een goede dienst regeling volgens de heer Van dar Valk soms zeer moeilijk uit te voeren. Het grootste gedeelte van het SW- wagenpark ls inmiddels met de mobi lofoons uitgerust. Alleen oudere bus sen. die binnen niet al te lange tijd zullen worden vervangen en touring cars zijn er r.iet mee uitgerust. Op de vraag hoe concreet de besparingen zullen zijn zegt ae heer Van Manen tenslotte: .Dat is moeilijk in cijfer» uit te drukken. Maar dat die besparin gen er komen door de grotere effi ciency waarmee we de dienst nu kun nen uitvoeren, is zeker". Foto: Direct contact tussen chauffeur en centrale post. Jeugdige inwoner van Goes: Ir. R. M. TH. ADRIAANSENS Belg kreeg bij verstek 400,- MIDDELBURG De politierechter in Middelburg heeft donderdag een jeug dige inwoner van Goes, de 19-jarige J. v. L. veroordeeld tot een geldboete van 250 gulden en een week gevange nisstraf voorwaardelijk voor verboden wapenbezit. De jongen was op 16 juni bij Wilhelminadorp aangehouden in bezit van een geweer. Hij verklaarde toer. oat hij alleen maar de bedoeling had om op ratten te schieten. Die bewering werd echter sterk in twijfel getrokken. Datzelfde gold voor de suggestie van Van L. dat hij niet wist dat bezit van een geweer verboden was. Officier van justitie, mr. Th. Lebret: „Maar u moffelde het geweer wel weg toen de politie kwam." Hij achtte dan ook een week gevange nisstraf op zijn plaats. Politierechter mr. P. van Empel zag de nc-odzaak: van het onvoorwaardelijke karakter] van een gevangenisstraf nog niet in, maar vonniste wel een boete van 250 gulden. „Omdat we niet willen dat geweren clandestien voorhanden zijn",! ueld hij Van L. onomwonden voor. I De Middelburger C. P. B. werd ver oordeeld tot twee weken gevangenis-, straf voorwaardelijk plus een geiaboe- :e van 250 gulden met daarnaast te rugbetaling van ruim 550 gulden aan le gemeentelijke sociale dienst. Daar had hij in september '73 en het voorjaar van '74 foutief ingevulde 'VW-briefjes ingeleverd. B. gaf toen, reide keren op dat "nij in de betrok-, ken periode geen inkomsten had, maar jleek later 'zwart werk' las- en :c'nilderwerk te hebben verricht. En dat voor enkele honderden guldens. Tegenover de politierechter ontkende hij deze feiten overigens ten stelligste. Nadat de officier zijn eis op tafel had gelegd en nog voordat een veroorde-1 ling was gevolgd, dreigde B. al met hoger beroep. „Dan moet u wel wach ten tot u veroordeeld bent", sprak politierechter mr. Van Empel nuchter. Drie inwoners van Sint-Anna!and liepen veroordelingen op wegens spit-activi- ieiten op mosselpercelen. Mr. Van Empel toonde zich verwonderd dat bet hier om autochtonen ging. .Jullie van Tholen weten toch wel precies hoever je gaan kunt", zei hij. Geen motief Behalve geldboetes 100 gulden voor A. M. E. en J. S. en 300 gulden voor J. V. kregen de drie betrokkenen ook nog een civiele vordering van respec tievelijk 200, 200 en nog eens 100 gulden vanwege de schade die zij aan ae mosselpercelen hadden aangericht. De Axelaar C. P. B. had op 14 juli 'weinig plezier' ran een inbraak in Terneuzen. Nog nauwelijks binnen werd hij op heterdaad betrapt door de oolitie. Voor de poli tie rechter kon hij geen motief voor zijn llligale actie geven. ConTorm de eis van de of ficier werd hij veroordeeld tot twee weken gevangenis voorwaardeljk en een geldboete van 500 gulden. De Belg R. M. I. D. uit Zelzate kreeg bij verstek een geldboete van 400 gulden opgelegd voor verboden bezat van een vuuröuks. Het wapen werd in Terneuzen op ae achterbank van zijn auto aangetroffen- De man zei niet op de boogie te zijn dat de buks in Nederland verboden was. Voor bezit van eer. alarm-pistool aai al te veel op een echt vuurwapen leek •werd een inwoner van V.'emeldinge, H. J. F. eveneens bij verstek een boete van 200 gulden opgelegd. De Middelburger T. T. O. kreeg bij verstek een bcete van 200 gulden voor het vernielen van een fiets in Vlis- ineen. De Souburger K. W. kreeg een boete van 100 gulden voor het uit baldadigheid inslaan van een ruit in Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 11