Parlevinker Rein Jonkman 'versleet' drie oliebootjes Prudent de Bock: „die dijk door zwartehoek was onberijdelijk" extïA ZEEUWSCH VLAANDEREN ^DAG 4 SEPTEMBER 1974 In de 'Eenmalige club Stael' aan de Graafjansdijk ■•speelden muzikanten van de Westdorpse muexekn: i amgiiv 'Eikels toonden bomen' jubeltonen om de verbeterde weg door Zwarte hoek-, (Foto PZOh 'OLIE VAN REIN' GEVLEUGELD BEGRIP IS SCHIPPERSWERELD J0LVEUZEN Op het dek van BH binnenschip staat een jonge nauw de was op te hangen. Ze malt gedag als de olieparlevinker Tiffi.26', diepliggend en met laag toerental, voorbijvaart. Olieman Rei- jiff Jonkman steekt zijn hand op. ril, schoon wijveke," zegt-ie lachend ioor óch heen. „Ik heb al heel wat schone wijvekes in mijn leven ge- rien. Zij heeft als klein meisje nog bij me op schoot gezeten." Réi Jonkman. Terneuzenaar van ge toete en telg uit een rasechte sdbippersfamiliedoet al meer dan reertig jaar op het water in oliepro- iiKen. Per 1 oktober stopt hij er tee en draagt luj zijn baan van aman voor de binnenvaart in de wens van Terneuzen over aan een jigeman. „Ik ben nu 65 en aan ós komt een eind. Er moet nu asnaal een grens wezen. -Ik heb bi jijngere collega 'gevonden die dit rerk graag wil doen!Ik gun het lem van harte." !o is Jonkman ook zelfstandig ge raden. In de crisistijd van de der- is: jaren vroeg het Terneuzense tvlo'eniersbedrijf Donze, of luj er mor voelde om in dienst te treden. ,Voor twaalf gulden in de week heb k er gewerkt. Moet je nou 's om tomen. Kan je je gewoon niet meer 'len. Nou weet ik wel dat de ndens waren.... Enfin. Donze verkocht aan de wal petrolie in isten. Ze vroegen om te proberen 4e petrolie ook op het water te iijien. Daar zat wel handel in. Drie aar heb ik voor ze gewerkt". De "ma Donze deed zijn handel toen (ie kant. „Ik heb toen dat zooi- Öe overgenomen en ben voor mezelf legoi len," vertelt Rein Jonkman. 'Indevervlogen veertig jaar is 'olie rai Rein' bij de binnenvaart in Ne- tekid, België, Frankrijk en Duits- mi een gevleugeld begrip gewor- to, Jonkman heeft in die jaren ook ®l wat meegemaakt. Hij is drie- sa! letterlijk ondergegaan maar ?«t zijn hoofd toch steeds weer 'te kunnen houden. Ai eerste oliebootje kenden ze in Pte&a sucmaal. Ze noemden 'm «Mms. Het bootje ;s op de fsceepswerf var. De Klerk in Ter- tea gebouwd. In het begin van teog. in IDdü, heb ik mei dat JteJe in de Herengracht gezon- s'ïïcxa. Het heeft daar enkele gelegen. Met een ior.t hadden sa lot in de romp laten sprin- In (3 hebber, ze aai zelfde nog eens uitgehaald. Zesdui- ,E£ die in de Herengracht. P«3een plas. hoor en stinken dat r -~*1 De Duitsers dachten met san sabcttage. Dat was het maar ik had er persoonlijk mee'te maken. Gelukkig maar, v anders had het er voor mij zo mooi uitgezien. -In elk geval S "itzettend veel last met de ffriJ?? ,°ehad waren al les be ate lekkere jongens." Rein Jonk- "onnnert zich de hele geschie- als de dag van gisteren, ujdens de tweede wereldoorlog net achttons oliebootje voor de wie zeer boven water gehaald. w weer varen- totdat de Duit- iBwegmg mijn bootje vorderde weghaalde. Daarna heb ik het if,®® beertje gezien en toen nooit «ergens meer." Rein Jonkman jj*» de tip dat het oldebootje er- josgi Dordrecht lag afgemeerd. <°®ted Lag het daar, bij een tuin schilwachten rondom. „Toen m eindelijk opgespoord hadden, mijn broer en ik liet boot- aei meteen meenemen. Eerst i -Ulorlei lormaliteiten wH«"janvieren worden ver- jfi,.' Up zekere dag vertrokken •fl,zlJn broer opnieuw naar o, JPL om met het binnenschip touw r de olieboot op sleep- ie nemen. ..Mnn ws,«: «a tovindbaar, definitief weg. Ik tei het nergens meer gezien. Nooit 'WESTLANDER' zat niet lang zonder y._.~ TO ratug /Aiuuei hit ae F.taa_oi"4emaatscliappij nieuwe olieboot uit Aij, van fes, -■m naien. „Dat was een zo ge- der, een smal type ót van 10.000 liter, «ueerd n ren sP®c'aal gecon- het W«ti jover die kanaaltjes in t rte varen om bii d® v al" 'everen-" Van Weeft Jonkman wei- 8®had, in de oude zee- Met een laag toerental vaart de parlevinker 'Fina-26' door de Terneuzense binnenhavens. WESTDORPE Tot diep in de nacht hebben Westdorpe- naren van de wijk Zwartehoek zaterdag, in internationale sfeer, feest gevierd in de "Eenmalige club Stael' aan de Graafjansdijk. Stemmen links en rechts, vertelden dat het er aan niets ontbrak. „Er is flink gehesen en er was kaas en worst in overvloed. En het leuke was dat de Belgen en Duitsers die daar wonen, even hard hebben meegedaan. Ook in het betalen van de onkos ten'. Zwartehoek had een grondige reden om de bloemetjes buiten te zetten: een nieuw bestrate Graaf jansdijk zon der kuilen en hobbels. In alle jaren dat deze dijk bestaat is het voor het eerst in de geschiedenis dat er een ordentelijk en berijdbaar wegdek op is aangebracht. De 80-jarige Prudent de Bock heeft in zijn jeugd en nog vele jaren daarna op Zwartehoek gewoond. Thans woont hij in het bejaarden centrum 't Verlaet in Westdorpe. Hij weet er over mee te praten hoe slecht de toestand van de Graafjans dijk door Zwartehoek altijd is ge weest. Nog spreekt hij er schande van als hij er aan terugdenkt. „Vroe ger was die weg afschuwelijk. Jaar lijks slipten er toch zeker zo'n vier of vijf auto's van de dijk af. ornaat die kasseitjes zo glad en hobbelig waren. Nu zijn de mensen trots op zo'n nieuwe mooie baan. Het is een heel goeie weg. Hebben we nog nooit gehad. Dat weet ik zo goed. want ik kom alle dagen nog per fiets bij mijn dochter die er nog steeds woont. Ik houd mijn duiven nog bij haar. Gaan de gedachten van Prudent de Bock nog verder in het verleden terug, dan herinnert hij zich: „Het is nooit anders dan een slechte keiweg geweest. Jaren terug lagen er nog maar aan één kant kasseien en aan de andere kant van de weg liep eeen zandpad. Vooral in de bietentijd was het er een smeerboel van jewelste. Dan moest de klei duimendik van de weg worden gekrabd. Was de grond droog dan liep je met je klompen door het stof. Maar ojee, als bet geregend had. Als je er ais kind van school af doorheen moest dan was je nog niet jarig, dan kwam je gegarandeerd met natte voeten en natte kousjes van het slik thuis." Later is de situatie op de Graafjans dijk lichtelijk verbeterd, doordat hef. wegdek over de volle breedte met kasseien werd bestraat. Volgens Pru dent ae Bock heeft, de gemeente zich vroeger nooit zo zeer bekom merd over de slechte kwaliteit van de Graafjansdijk. omdat er toch niet zoveel mensen aan woonden. Als hij begint te tellen wie er zoal woon den: .Riet Janssens, die had twee huisjes. De kinderen Tak, Sander Rottier. Buijze, Eduard Soetaert Modest van de Casteele, Dolf van Nipveldehet zijn allemaal ouwet- jes hoor, die ik opnoem." Van Nipvelde heeft in het begin van de twintigste eeuw nog de omgehak te bomen vervoerd, die aan weers kanten langs de Graafjansdijk ston den. „Zeventig jaar geleden stonden hier prachtige bomen. Al dat hout is destijds ondermeer naar de klom penmakers van Clinge gebracht. We hebben er jammer genoeg nooit meer een boom voor in de plaats teruggekregen. Weet je wat er wel voor teruggekomen is: veel vuil en netels. Dat is nu nog zo. Alle jaren moeten die netels doodgesproeid worden", geeft Prudent als klacht en ergernis te kennen. Tijdens een bezoek van burgemees ter drs. W. R. V. Dusarduijn aan het Westdorpse bejaardencentrum was Prudent de Bock een van de mensen die hem over de weg door Zwarte hoek onderhield. „Hoe is het met de Zwarte Hoek, zei ik tegen de burge meester? Want laat ons eerlijk we zen: die weg was toch onberijdelijk met al die putten en gaten." sluis, de tegenwoordige middensluis, ontstond er bij een aanvaring zoveel averij dat het scheepje 'total loss' werd verklaard. Rein Jonkman: „Het is niet gezonken, maar er viel beslist niet meer mee te varen." Jarenlang heeft Rein Jonkman met zijn drijvende negotie bij de Axelse brug gelegen. „Was een prima plek je. Vlakbij de frieten en de dTank. Ik hoefde dus niet ver te lopen." In die dagen beschikte hij over een lichter en twee bootjes. Tegenwoor dig heeft Jonkman een vast aanleg plaats halverwege de binnenvaartha- ven, niet ver van de Axelse dam. Met zijn enige schip, de 30-tons Fina-26, vaart hij elke dag de havens af of komt hij op bestelling na een telefonische oproep. Produkten waar Jonkman over het algemeen in han delt, zijn gasolie, smeerolie, butagas en vetten. „Dat zijn de voornaamste produkten voor de scheepvaart. Als ze er om vragen lever ik ook verf op bestelling. En als service geef ik drinkwater." NOOIT KLACHTEN In zijn bestaan van olieman heeft rij prettige en minder prettige dingen ervaren. „Ik heb van de schippers nooit klachten gehad over tekorten of water in de olie. Ik heb ook veel 's nachts moeten varen, want je moet altijd klaar staan in ons be roep." Tweemaal heeft Rein Jonkman via notaris Van der Graaf een binnen- ;chip aan de ketting laten leggen, omdat de betalingen niet kwamen. „Jaarlijks meet je zo'n duizend gul den of meer verlies incalculeren. Met een Belg ben ik er bijvoorbeeld eens voor 1800 gulden bij ingescho ten. Ik heb het ook wel meege maakt, dat ik een schipper olie had gegeven en die betaalde me direkt. Een paar dagen later kwam-ie bij me met het verzoek of ik hem even ïonderdvijftig gulden kon terug geven. Zijn vrouw had teveel bood schappen ingeslagen. Ik heb hem het g6ld gegeven, maar ik heb die vent nooit meer teruggezien." BEGIN Als jongetje van elf jaar zat Rein Jonkman al op het water. Als jong maatje voer hij mee met zijn vader. die tussen Terneuzen en Rotterdam een beurtdienst onderhield. Op zijn zestiende ging hij naar zee. Hij mon sterde aan 'op de kustschoener (drie kluivers, een schoenerzeil en een achterzeil). Aanvankelijk voer hij op de 'Jantiene Vennegiene' als lichtma troos. „Ik verdiende 35 gulden in de maand. Na vier maanden werd ik tot matroos bevorderd en dat icheelde tegelijk 25 piek." Na. anderhalf jaar op zee te hebben rondgezwalkt begon Rein Jonkman als zelfstandig schipper. „Op de Zuiderzeewerken. Ik heb de dichting van de Afsluitdijk nog meegemaakt." Met zijn 420-tons spits voer hij op België en Duitsland. Hij was al ge trouwd en kreeg zodoende onderweg twee kinderen. „Een zoon van me is in België geboren en een dochter in Duitsland." Nadat Rein Jonkman raste woonplaats had gekozen aan de Lange Kerkstraat in de oude binnen stad van Terneuzen, kwamen er nog twee kinderen. „En straks ga ik er mijn gemakje van nemen. Het was een fijne tijd waar ik geen spijt van heb gehad." PAULliS MAARTENSE Op de boerderij tegenover Stael werden met de kinderen- van Zwartehoek 's middags allerlei spelletjes gedaan, (Foto PZC). Het majoretlenpeloton van Westdorpe gaf eer. show op dc Graafjansdijk. (Foto PZC).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 25