NAM beproeft nieuw Frans boorsysteem LARDINOIS: INKOMENS IN DE LANDBOUW STERK ONDER DRUK Matra Simca Bagheera: sportieve driezitter met opvallende lijn Parkeerexperiment aan kust bij Nieuwvliet dreigt te mislukken 7 Geen pijpen maar flexibele slangen peuter gestikt gemeente staat WOENSOAO 2' Ml I"4 PROVINCIALS ZEEUWSE COURANT ASSEN (ANP) De Neder landse Aardolie Maatschappij (NAM) is dinsdag in haar gas- veld in Groningen begonnen met het beproeven van een nieuw boorsysteem dat als een mogelijke vervanger beschouwd wordt van de traditionele boor- methoden. Het nieuwe boorsysteem is ontwik keld door het Franse instituut voor Petroleum (IFP). in plaats van met Stalen pijpen wordt bij dit systeem geboord met behulp van flexibele slangen. Met het hijsen van de Franse en Nederlandse vlag stelde NAM-direc- teur ir. J. M. P. Bongaerts het nieuwe boorsysteem (type flexodrill) in ge bruik op een in aanbouw zijnde put- tengroep in Leermens. De NAM-direc- teur, die over enkele dagen met pensi oen gaat. noemde de installatie een prototype, dat uit en te na beproefd zal moeten worden. Hij meende dat voor het nieuwe boorsysteem een gro te toekomst is weggelegd, met name bij boringen op zee. Ook in Rusland, m het Wolgagebied wordt op het ogenblik met het flexodrillsysteem geexpenmenteerd. Het hoofd van de boortechnische dienst van de NAM. J Coppes ging in op de voordelen die het nieuwe syst eem heeft boven de boorbeitels. tot nu tóe een enorm karwei waarbij spms kilometers lange stalen buizen door de boortorens uit de grond moe- ten worden gehaald, vergemakkelijkt. Nu zijn er torens van 30 meter hoog te nodig om de pijpen in delen van dertig meter op te halen. Bij het nieuwe systeem wordt een flexibele slang in delen van 300 meter in het boorgat gebracht- Deze slang samenge steld uit staaldraad met plasticlagen waart*ssen elktrische bedrading is ge vlochten. die het mogelijk maakt con tinue informaties uit het boorgaat naar de oppervlakte te seinen, kan bij het verwisselen van de beitels zeer snel worden opgehaald en opgerold. Dit levert onder meer het voordeel op dat de boortorens half zo hoog kun nen zijn als bij het oude systeem. Belangrijk voordeel van de nieuwe methode wordt ook genoemd de ver mindering van het lawaai. Dit met het oog op het groeiend aantal boringen in bewoonde gebieden. Geldkluizen in de telefooncellen ZAANDAM De PTT gaat in de toekomst telefooncellen voorzien van stevige geldkluizen in plaats van de nu in gebruik zijnde geldladen. Men gaat deze kluizen, die volgens de PTT zeer moeilijk en zeker niet onopval lend zijn open te breken, aanbrengen om het kraken van telefooncellen te gen te gaan. Het moedwillig vernielen van telefooncellen met het oogmerk er geld uit te stelen is een steeds meer voorkomend kwaad, aldus de PTT. VENLO De veertien maanden oude Suzanne D. te Venlo is in haar ouder lijke woning in haar box om het leven gekomen. De peuter is tijdens het eten stukjes brood, waarbij zij op haar rug lag, g Onderzoek: vrouw niet overleden door val uit ziekenhuisbed ZAANDAM Volgens mr. J. L. Andreae, hoofdofficier van justitie te Haarlem, heeft sectie op het stoffelijk overschot van de zaterdag overleden mevrouw R. van der Stelt-Grabijn (51) uitgewezen, dat zij een natuurlij ke dood is gestorven. De sectie werd maandag verricht door anatoom-pa tholoog dr. J. Zeldenrust. De vrouw overleed in het Julianazie- kenhuis, waar ze zaterdag was opge nomen nadat ze een lichte beroerte had gekregen. Tijdens het verblijf in het ziekenhuis viel ze uit haar bed. Volgens familieleden van de vrouw zou de val van invloed zijn geweest op de dood, waarbij zij het zieken huispersoneel onzorgvuldigheid verwe ten. Op het stoffelijk overschot werden enkele kleine blauwe plekken aange troffen, mogelijk veroorzaakt door de val uit het ziekenhuisbed. Volgens het voorlopig sectierapport kan de val echter niet de dood hebben veroor zaakt. GOEDE PRESTATIES DEELS TE DANKEN AAN STROOMLIJNING Besprekingen met Van der Stee en Landbouwschap: DEN HAAG (ANP) EEG-laridbouwcommissaris ir. P. J. Lardi- nois heeft dinsdag op uitnodiging van de Nederlandse regering 1 een bezoek aan Den Haag gebracht. Hij ontmoette op deze midden in het Nederlandse vakantieseizoen alle daar nog aanwezige mi- nisters, onder wie mr. A. van der Stee van Landbouw en visserij, en had ook een gesprek met het Landbouwschap. Met de heer Van der Stee sprak hij onder meer over allerlei voor de landbouw actuele onderwerpen, zoals de vleesituatle, de monetaire proble men en de tarweprijs. In aansluiting op het gesprek ging er een verzoek van de Nederlandse regering naar Brussel om toestemming tot het toe passen van de zogenaamde interventie' B bij tarwe. Bij deze vorm van inter ventie blijft de uit de markt genomen tarwe in opslag bij het bedrijfsleven. Het landbouwschap, dat maar hoogs: zelden een Europese commissaris ont vangt. vestigde de aandacht op de onrust die ook bij de Nederlandse, boeren en tuinders is ontstaan door de huidige moeilijke situatie in hun bedrijfstak, zijn onder grote druk ko- het schap, zijn onder grote druk ko- n te staan door de sterk gestegen produktiekosten. die niet door hogere opbrengstprijzen worden goedge maakt. De agrarische gezinnen wor- edn geconfronteerd met dalende in komsten en stijgende kosten van le vensonderhoud Inflatiegolf Ir. Lardionois merkte later op de dag tegenover de pers op dat de inflatie- golf ook aan de Nederlandse land bouw, een van de best gestructureer de van Europa, niet voorbijgaat. Toch zijn de problemen veel ernstiger in landen waar de munt in feite gedeva lueerd is dan in gebieden als dt Benelux en Duitsland met hun relatie.' sterke munten. Op het eerste gezicht lijkt de prijsverhoging voor landbouw produkten bij devaluatie wel mooi (zoals de 12,5 procent verhoging in Italië als gevolg van de devalusatie van de 'groene' lire), maar en l-nge'e termijn gezien is de ellende in de landen met gedevalueerde munt tóch veel groter. Minister Van der Stee, bij het persge- sprek met de heer Lardinois aan we-1 Aardappelbeleid I Er zal gezocht moeten worden alternatieven voor de Frans»' rn: I gelen, vond Ir. Lardinois. A an pa zig. verwees hier en daar gevoerde pleidooien voor een opwaardering van de gulden naar 'fabeltjeslana'. Ir. Lar dinois zag er ook niets In: we moeten zo snel mogelijk een groot deel van de compenserende bedragen kwijtra ken en er niet door pariteitsverander-, ingen nog meer aan toevoegen. Ir. Lardinois kondigde aan dat de Europese commissie in het komende najaar met voorstellen voor een ge meenschappelijk aardappelbeleid hoopt te komen. Zijn persoonlijke voorkeur gaal uit naar een lichte marktordening, waarbij zo weinig mo gelijk overheidsinterventie te pas komt Wel zou er iets extra's moeten i gebeuren voor vroege aardappelen, ei-n Duitse grenssiulting voor Italiaan sc vroege aardappelen heeft dit jaar in Italië nogal wat opwinding veroor 7aakt. Voor pootaardappel<-n een belangrijn Nederlands exportprodukt is sinds maandag de Italiaanse invoercautie van 50 procent opgehe ven. Dat is mede te danken aan de inspanningen van minister Van der Stee, vertelde Ir. Lardinois. Stellingname Franse maatregelen Zoals hij de afgelopen dagen in Brus sel ook al heeft gedaan sprak dej Europese landbouwcommissaris ook nu nog eens zijn bezorgdheid uit over de nationale hulpmaatregelen die Frankrijk '/oor zijn veehouderij heeft aangekondigd. Maar, zo merkte hij, erbij op. Frankrijk is niet als enige schuldig aan zulke nationale steun maatregelen. Het voor 85 procent af breken van de Italiaanse invoerbelem- merende maatregelen (sinds maandag is men zo ver) heeft de gemeenschap, heel wat werk gekost er. ook heef*., men de nieuwe Britse Labour-regering in toom moeten en kunnen houden. j LARDINOIOS De Franse maatregelen kunnen leiden tot veroordeling door de Europese I commissie, tot een lange procedure voor het Europese hof van Justitie, of tot bespreking nn de EEC-minister- raad. Opschorting van de maatregelen bij veroordeling door de commissie behoort meestal niet tot de politieke! realiteit. De heer Lardinois hoopte daarom dat Frankrijk de maatregelen niet in praktijk zal brengen voordat ze uitvoerig in de EEGministerraad in discussie zijn geweest. Voor de vakantie echter staat geen ver gade ring van ae landbouwministers meer op het programma. De heer Lardinois hoopte dat de ach teruiUcanx In «te alxemcnt cojiJuctuur en in de br-Ullngsbalanwn drr Euro pese landen geen voorboden /uilen zijn voor herhalingen van dit soort nationale maatregelen. BIJ de gehele Europese landbouw heerst hierover ongerustheid. Ook In het gesprek met liet landbouwschap was die onrust naar voren gekomen. Voor Ir. lardi nois betekende dat een duidelijke steun bij het steUJngnemcn tegen sal ke maatregelen. Rnnderslachlpremie De premicrettelmg voor het uitstellen van rundcr.slach'.ingen zal volgens ir. Lardinois niet lelden bot een uitgestel de overbelasting van de markt <in het bestuur -/an het Nederlandse produkt* schap voor vee en vlees, werd vorig'- week gesproker, over het 'voor zich uitschuiven van dc moeilijkheden' De bedoeling is namelijk, zo legde de commissaris, uit in de p.-riode r t sen november en februari de leveringen van slachtrunderen geleidelijk vw- tien dagen op te schuiven, ln veertien dagen produceert de gemeenschap 250.000 ton rundvlees, Men gaat dus die 250.000 ton tweemaal de huidi ge interventlevoorraad verschuiven van een periode met gewoonlijk hoge- aanvoer in het najaar tot een periode met doorz&ngs geringere aanvoer ln het voorjaar. (Door Henk van Zalinge) UTRECHT Een paar jongens lopen om de auto heen te draaien, gluren door de raampjes naar binnen en in hun verbeelding zoe- fen ze al met de Matra Simca Bagheera over de wegen. Ook oude ren werpen steelse blikken op dit sportiviteit uitstralende model, een sexbom onder de auto's. Het is niet voor niets dat de Bagheera zoveel aandacht trekt. Ontstaan uit het samengaan van de extreem sportieve Matra met de meer commercieel ingestelde Simca- (of juister Chrysler France-) fabrieken is het een opvallende en aan trekkelijke sportwagen geworden. Een superieure wegligging maakt i het rijden tot een sportief genoegen, terwijl het comfort op een hoog peil staat. Opvallend zijn de drie plaatsen naast elkaar en de aantrekkelijke vormgeving van dashboard. Ook tech nisch zit de wagen mooi in elkaar en zijn veelbeproefde en betrouwbare componenten van Simca samenge bracht met geavanceerde Matra-tech- nieken. De prestaties liggen op een hoog niveau terwijl het benzinever bruik laag is. Van Simca komt de viercilinder- lijnmotor met een inhoud van 1294 cc en watergekoeld. Dezelfde motor die ook in de 1100TI en de Rallye 2 wordt gebruikt met een maximum vermogen van 84 DIN pk bij 6000 toeren per minuut, uitgerust met twee dubbele valstroomcarbiirateurs van Weber. jsen gewone motor derhalve die geplaatst is voor de achteras, wat ook niet meer revolutionair is. Deze plaatsing „in het midden" staat wel borg voor een goede gewichtsverde ling. De aandrijving is op de achter wielen. Wat me erg meevalt is het motorge ruis dat in de cabine doordringt.'hoe wel je toch met je rug bijna direct tegen de motor aanzit. Maar een goe de isolatie mi totale afscheiding van het motorcompartiment zorgen er voor dat herrie en trillingen van de motor het genoegen van de inzitten den niet bederven. Prestaties De prestaties van de Bagheera met deze toch lichte motor zijn erg goed. De topsnelheid meet ik op 178 km-u, iets onder de fabrieksopgave van 185 km-u. De accelleraüetijden van nul tot 80 km-u in 10,4 sec, ran nul tot 100 km-u in 15,6 sec, van nul tot 120 km-u in 21.1 sec en ae eerste 400 meter vanuit stilstand in 18,7 sec passen ook heel goed bij deze auto. Toch heb ik het idee dat een nog sterkere motor bij deze wagen met zou misstaan, ook al niet omdat de wagen zo'n uitste kende weghgging heeft. De goede prestaties zijn voor een deel te danken aan de goede stroom lijning van de auto. De geringe Iucht- we&rstand zorgt er ook voor dat het fcenzinevebruik verbazingwekkend laag is. Als ik me aan de snelheidsbe perking houd. maar toch met een sportieve rijstijl, kom ik tot een ge middeld verbruik van een liter benzi ne op ongeveer 14 kilometer, maar ook als ik er goed aan trek met af en toe topsnelheid is het gemiddelde van 1 op 10,2 voor deze wagen heel zuinig. Bij een constante snelheid van 100 km-u is het benzineverbruik volgens fabrieksopgave 1 16,4. Ik heb al gesteld dat de Bagheera een uitstekende wegligging heeft. De plaats van de motor voor de achteras, en de lage ligging van carrosserie; zorgen voor een goede gewichtsverde- ling en houden het zwaartepunt van de wagen laag. zodat de wagen als het ware aan de weg kleeft, ook in de bochten. Je voelt het aan de directe besturing. De v/agen reageert direct en precies op correcties .snelle boch ten vormen geen probleem en blijven te allen tijde corrigeerbaar. Wat dat betreft is het een uiterst veilige weg ligging die je niet voor onverwachte problemen zal stellen. Het stuurkarak- ter van de wagen is praktisch neu traal, en blijft dat vrijwel ook als je in de bochten gas gaat bijgeven of wegneemt. Over veiligheid gesproken, wat dat betreft is het uitzicht naar achteren helaas erg slecht, vooral als je rechts- j achter wil kijken doordat de massie- ve hoofdsteunen in de weg zitten. Een concessie van de vormgeving had hier misschien wel op zijn plaats geweest. Voor de rest is het uitzicht opzij en naar voren zonder problemen. De remmen zijn voorzien van eer. rembekrachtiger en het remsysteem ls1 voor en achter gescheiden. Op alle vier de wielen zijn schijfremmen aan gebracht. Wel merk ik dat bij langdu-; rig gebruik de remmen een lichte I neiging tot faden hebben, een ander, remmateriaal kan dit nauwelijks als een gebrek aan te merken euvel voor-i komen. Schakelen Doordat de versnellingsbak meer! naar achteren zit, gaat het schakelen met het pookje op de grond minder j direct. Hel is helemaal geen pro bleem, maar ik kan me voorstellen' dat je het iets positiever zou willen hebben. Het schakelen gaat overigens probleemloos, alle versnellingen zijn gesynchroniseerd en de verhoudingen van de overbrengingen zijn goed geko zen. Ondanks de grote sportieve inslag kan ik niet zeggen dat de Bagheera een al te stugge vering heeft. Het veersysteem van de rondom onafhan kelijk opgehangen wielen is erg goed uitgeknobbela. Het comfort van de inzittenden is ook daardoor op een hoog peil. iets waaraan de fijne stoe len eveneens het hunne bijdragen. De lage zitpositie is geen probleem, nier voor de bereikbaarheid van de bedie ningsorganen, maar ook niet voor het in- en uitstappen. Er is voor de inzittenden ruimte genoeg binnenin, zowel voor de be stuurder die een aparte stoel heeft als j de samengestelde stoelen voor de tv/ee passagiers naast hem. Misschien eisen sommige mensen meer ruimte in de breedte dan deze twéé plaatsen mogelijk maakt, maar toch kan je spreken van drie volwaardige zitplaat sen naast elkaar. Mot een totale breedte van 173 cm is de Ba;:heem toch al flink uit de kluiten gewassen. De lengte is 397 cm. Dat de wagen laag is bewijst de hoogte van 117,5 Beenruimte is er genoeg in de Bag heera, maar een plaa:s voor een ak- teatas of iets dergelijks is er totaal niet binnenin. Handbagage kan alleen op de stoelen ernaast of op de grond worden weggeborgen, als je tenminste niet de moeite neemt de bagageruim te achterin open te doen. Dat :s een behoorlijk ruime kofferbak, goed vier kant en makkelijk oereikbaar door de met een handeltje in de deurstijl automatisch te openen schuine achter ruit. De eerste klep verbergt dan een voor een sportwagen ruime bagage ruimte en de tweede klep de motor, die wat moeilijker bereikbaar ir. Voorin bevindt zich een ruimte voor reservewiel en remvloeistof, nauwe lijks geschikt voor bagage, hoogstens voor wat gereedschap. De afwerking van het interieur ziet. er mooi uit en miskent het sportieve karakter niet. Zoals verwacht is de uitrusting van de wagen vrijwel ge heel compleet, zelfs een handig kaart- leesiampje ontbreekt niet. De koplam pen zijn verzonken ir. de carrosserie en draaien bij ontsteken naar buiten. De kachel heb ik met het mooie weer met uitgeprobeerd, maar wel het ver. tiiatiesysteem da: goed werkt met eer. naploos te regelen ventilator. De Matra Simca Bagheera is dan ook een erg fijne sportwagen die aan hoog gespannen verwachtingen vol doet Een exclusieve auto, maar toch niet door zijn prijs van 18.995 gulden een al te onbereikbaar ideaal voor de liefhebber. Met redelijk succes Is ge tracht de wagen een wat grotere gebruiksmogelijkheid te geven dan an dere typische sportauto's door de ex tra volwaardige plaats voorin en een grotere bagageruimte achterin. Dit is gelukt zonder tot een coupé-achtlt compromis te komen. TECHNISHE GEGEVENS Motor: vier cilinders: inhoud 1294 cc; max. vermogen 84 DIN pk bij 6000 toer en-min. (61,8 kW); watergekoeld; twee dubbele Weber-carburateurs, n andcho ke. Prestaties: topsnelheid 178 km- u. nul tot 80 km-u 10,4 sec; nul tot 100 km-u 15,6 sec; nul tot 120 km-u 21,1 sec; nul tot 400 meter 18.7 sec. Maten: lengte 397 cm; breedte 173 cm: hoogte 317,5 cm; wielba sis 237 cm; rijklaar gewicht Q5"' kg; caravan tot 500 kg (vo.c- ANWB); draaicirkel 10.4 m. Prijzen: f 18.995 inclusief btw; motorrijtuigenbelasting f 321,46 per jaar, WA-verzekering f 433 per jaar; All-riskverzekering f 1699 per jaar. Remmen: alle wielen schijfrem men: rembekrachtiger; rem- krachtbegrenzer; gescheiden rem systeem. AUTOMOBILISTEN WEIGEREN BETALEN PARKEERGELD: VERWACHTE OPBRENGST AUTOMAAT f 10.000 MINDER Toto- Het grote parkeerterrein bij de Nieutovlietse kust. MACHTELOOS TEGENOVER ZWARTPARKEERDERS OOSTBURG Het experiment van1 de gemeente Oostburg om met het hef fen van parkeergeld op het terrein bij de Nieuwvlietse kust een bijdrage te krijgen van de toeristen, dreigt te mis lukken. Lang niet alle automobilisten blijken gebruik te maken van de par keerautomaat en de rijkspolitie treedt tegen deze 'overtreders' niet op. Ver wacht wordt, dat de geraamde op brengst V3n 18.000 dit jaar niet wordt gehaald en dat de opbrengst van dc automaat zelfs 10.000 lager zal liggen. De raad van Oostburg nam zoals gemeld in maart het besluit om bij wijze van experiment een parkeerme- ter te plaatsen op het terrein tussen de 'Schorrehoek' en de camping 'Ei- dorado' te Nieuwvliet. Voornaamste argument van b. en w. in him voorstel aan de raad was. dat met name de dagrecreanten weinig of niets bijdra gen aan de bestrijding van de kosten door de grote investeringen voor de toeristen, De raad besloot dat de auto voor een gulden per dag op het par keerterrein kon worden neergezet. Door het niet optreden van de rijkspolitie heeft de gemeente Oostburg geen machtsmiddelen om op te treden tegen 'ïwartparkeerders'. Dinsdag bleek de totaalopbrengst nog bmeden de duizend gulden te liggen, terwijl er volgens de gemaakte begro ting al bijna vijfduizend gulden aan parkeergeld opgestreken zou moeten zijn. Naast het slechte weer'lijkt ook de wanbetaling van de gebruikers me de een oorzaak te zijn van de tegen vallende inkomsten. Een korte steek proef dinsdagmiddag net voor drie uur leerde dat van de ongeveer honderd geparkeerde auto's er een vierde gedeelte niet het vereiste kaart je (te verkrijgen door het werpen van een gulden in de parkeerautomaat) voor het raam had. „We staan met de rug tegen de muur", zegt waarnemend-burgemeester J. J. Vergouwe van Oostburg daarover. „We hebben inderdaad geen machtsmiddel om direct in te grijpen. Maar ik zou' een beroep willen doen op de menta- litelt van de mensen. Niet betalen be-| tekent dat de gemeenschap te kort wordt gedaan, want de hele voorzie ning is uiteraard met gemeenschaps geld tot stand kunnen komen. Overi gens betekent deze ontwikkeling wel dat er volgend jaar maatregelen wor den genomen", aldus de heer Vergou we, Hij denkt dat met name met het aan stellen van een onbezoldigd ambtenaar die het recht heeft om bekeurend op te treden tegen overtreders van de ver ordening. De rijkspolitie, aldus de heer Vergouwe, houdt zich ingevolge een beslissing van de minister van justitie; met bezig met het uitdelen van pro-1 cessen verbaal. Het gebrek aan vol doende mankracht en de aard van de, opleiding van de politie-agent, die ge-I richt is op 'belangrijker' taken, bren gen dit met zich mee. Gemeente-ambtenaar J. Hoekstra wijt het insluipen van de 'fout' bij de voor bereiding van het raadstuk over het parkeren mede aan de korte voorbe reidingstijd die er is geweest. „Boven dien is, naar nu blijkt ten onrechte, De parkeerautomaat op het terrein bij Nieuwvliet. In enkele talen wordt ver zocht om 'direct' een kaartje te ko pen. aangenomen dat er wel middelen wa ren om op te treden tegen niet beta lende parkeerders. Bij de gemeente hebben we er alle begrip voor dat de politie in het hoogseizoen, ook voor deze mensen een extra drukke tijd, niet ingeschakeld kan worden tegen de overtreders van deze verordening", aldus de heer Hoekstra. Briefjes Omdat de gemeente Oostburg toch wel iets wQ doen om de mensen aan te sporen de gulden voor het parkeren te betalen worden er regelmatig brief jes tussen de ruitewissers van auto's van niet-betalenden op het parkeerter rein gestopt. De tekst op het briefje: „Door onze controleurs is geconstateerd dat u geen kaartje van de parkeermeter achter uw voorruit hebt aangebracht. Het spijt ons dat u zich niet aan de voor schriften voor dit parkeerterrein hebt gehouden. Wij stellen het zeer op prijs dat u van onze stranden en van de door de gemeente tot stand gebrachte voorzieningen gebruik wilt maken, maar verwachten daartegenover van u dat u zich aan de door ons gestelde regels in dit geval mede met het oog op de vele financiële offers van de gemeente zult houden. Gaarne doen wij een beroep op u de parkeer- gelden te voldoen, teneinde te voorko men dat wij genoodzaakt worden an dere maatregelen te nemen. Nadere inlichtingen kunt u iedere werkdag verkrijgen op de gemeentesecretarie." Bij nadere informatie over de aard van die 'andere maatregelen' bleek dat men bij de gemeente Oostburg zelf niet weet waaruit die maatregelen zouden kunnen - bestaan, „We willen het op het sportievé vlak hóuden. Wij zijn een recreatiegemeente en willen niet direct met processen verbaal zwaaien", aldus de heer Hoekstra, die er aan toevoegt dat de procedure om een met verbaliserende macht uitge ruste ambtenaar aan te stellen ook te lang duurt om dit seizoen nog zijn vruchten af te kunnen werpen. De heer Hoekstra is er overigens persoon lijk voorstander van om ook volgend jaar niet direct verbaliserend op te treden, maar eerst in het sportieve vlak de mensen op te roepen om mee te werken. Zoals het er nu naar uitziet gaan de opbrengsten lang niet de geplande 18.000 halen. Met een minderop- brengst van 10.000 dient zeker reke ning te worden gehouden. Deze tegen valler kan, aldus de heer Hoekstra, wellicht op de post onvoorzien ver werkt worden, of misschien vallen an dere posten, ondanks het slechte weer in dit zomerseizoen, wel mee, zodat er wat geschoven kan worden met de bedragen. Overigens schijnt bij de groep Oost- burg van de rijkspolitie ook niet ieder een op de hoogte te zijn met de te volgen beleidslijn. In verband met commandovervanging in deze vakantie- tijd bleek het niet mogelijk om er com mentaar te krijgen. Vlak na de installa tie van de parkeerautomaat is er wel verbaliserend opgetreden door de po-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 3