NAM beproeft nieuw
Frans boorsysteem
LARDINOIS: INKOMENS IN DE
LANDBOUW STERK ONDER DRUK
Matra Simca Bagheera: sportieve
driezitter met opvallende lijn
Parkeerexperiment aan kust bij
Nieuwvliet dreigt te mislukken
7
Geen pijpen maar flexibele slangen
peuter gestikt
gemeente staat
WOENSOAO 2' Ml I"4
PROVINCIALS ZEEUWSE COURANT
ASSEN (ANP) De Neder
landse Aardolie Maatschappij
(NAM) is dinsdag in haar gas-
veld in Groningen begonnen
met het beproeven van een
nieuw boorsysteem dat als een
mogelijke vervanger beschouwd
wordt van de traditionele boor-
methoden.
Het nieuwe boorsysteem is ontwik
keld door het Franse instituut voor
Petroleum (IFP). in plaats van met
Stalen pijpen wordt bij dit systeem
geboord met behulp van flexibele
slangen. Met het hijsen van de Franse
en Nederlandse vlag stelde NAM-direc-
teur ir. J. M. P. Bongaerts het nieuwe
boorsysteem (type flexodrill) in ge
bruik op een in aanbouw zijnde put-
tengroep in Leermens. De NAM-direc-
teur, die over enkele dagen met pensi
oen gaat. noemde de installatie een
prototype, dat uit en te na beproefd
zal moeten worden. Hij meende dat
voor het nieuwe boorsysteem een gro
te toekomst is weggelegd, met name
bij boringen op zee. Ook in Rusland,
m het Wolgagebied wordt op het
ogenblik met het flexodrillsysteem
geexpenmenteerd.
Het hoofd van de boortechnische
dienst van de NAM. J Coppes ging in
op de voordelen die het nieuwe syst
eem heeft boven de boorbeitels. tot
nu tóe een enorm karwei waarbij
spms kilometers lange stalen buizen
door de boortorens uit de grond moe-
ten worden gehaald, vergemakkelijkt.
Nu zijn er torens van 30 meter hoog
te nodig om de pijpen in delen van
dertig meter op te halen. Bij het
nieuwe systeem wordt een flexibele
slang in delen van 300 meter in het
boorgat gebracht- Deze slang samenge
steld uit staaldraad met plasticlagen
waart*ssen elktrische bedrading is ge
vlochten. die het mogelijk maakt con
tinue informaties uit het boorgaat
naar de oppervlakte te seinen, kan bij
het verwisselen van de beitels zeer
snel worden opgehaald en opgerold.
Dit levert onder meer het voordeel op
dat de boortorens half zo hoog kun
nen zijn als bij het oude systeem.
Belangrijk voordeel van de nieuwe
methode wordt ook genoemd de ver
mindering van het lawaai. Dit met het
oog op het groeiend aantal boringen
in bewoonde gebieden.
Geldkluizen in de
telefooncellen
ZAANDAM De PTT gaat in de
toekomst telefooncellen voorzien van
stevige geldkluizen in plaats van de
nu in gebruik zijnde geldladen. Men
gaat deze kluizen, die volgens de PTT
zeer moeilijk en zeker niet onopval
lend zijn open te breken, aanbrengen
om het kraken van telefooncellen te
gen te gaan. Het moedwillig vernielen
van telefooncellen met het oogmerk
er geld uit te stelen is een steeds
meer voorkomend kwaad, aldus de
PTT.
VENLO De veertien maanden oude
Suzanne D. te Venlo is in haar ouder
lijke woning in haar box om het
leven gekomen.
De peuter is tijdens het eten
stukjes brood, waarbij zij op haar
rug lag, g
Onderzoek: vrouw
niet overleden
door val uit
ziekenhuisbed
ZAANDAM Volgens mr. J. L.
Andreae, hoofdofficier van justitie te
Haarlem, heeft sectie op het stoffelijk
overschot van de zaterdag overleden
mevrouw R. van der Stelt-Grabijn
(51) uitgewezen, dat zij een natuurlij
ke dood is gestorven. De sectie werd
maandag verricht door anatoom-pa
tholoog dr. J. Zeldenrust.
De vrouw overleed in het Julianazie-
kenhuis, waar ze zaterdag was opge
nomen nadat ze een lichte beroerte
had gekregen. Tijdens het verblijf in
het ziekenhuis viel ze uit haar bed.
Volgens familieleden van de vrouw
zou de val van invloed zijn geweest
op de dood, waarbij zij het zieken
huispersoneel onzorgvuldigheid verwe
ten.
Op het stoffelijk overschot werden
enkele kleine blauwe plekken aange
troffen, mogelijk veroorzaakt door de
val uit het ziekenhuisbed. Volgens het
voorlopig sectierapport kan de val
echter niet de dood hebben veroor
zaakt.
GOEDE PRESTATIES DEELS TE DANKEN AAN STROOMLIJNING
Besprekingen met Van der Stee en Landbouwschap:
DEN HAAG (ANP) EEG-laridbouwcommissaris ir. P. J. Lardi-
nois heeft dinsdag op uitnodiging van de Nederlandse regering 1
een bezoek aan Den Haag gebracht. Hij ontmoette op deze midden
in het Nederlandse vakantieseizoen alle daar nog aanwezige mi-
nisters, onder wie mr. A. van der Stee van Landbouw en visserij,
en had ook een gesprek met het Landbouwschap.
Met de heer Van der Stee sprak hij
onder meer over allerlei voor de
landbouw actuele onderwerpen, zoals
de vleesituatle, de monetaire proble
men en de tarweprijs. In aansluiting
op het gesprek ging er een verzoek
van de Nederlandse regering naar
Brussel om toestemming tot het toe
passen van de zogenaamde interventie'
B bij tarwe. Bij deze vorm van inter
ventie blijft de uit de markt genomen
tarwe in opslag bij het bedrijfsleven.
Het landbouwschap, dat maar hoogs:
zelden een Europese commissaris ont
vangt. vestigde de aandacht op de
onrust die ook bij de Nederlandse,
boeren en tuinders is ontstaan door
de huidige moeilijke situatie in hun
bedrijfstak, zijn onder grote druk ko-
het schap, zijn onder grote druk ko-
n te staan door de sterk gestegen
produktiekosten. die niet door hogere
opbrengstprijzen worden goedge
maakt. De agrarische gezinnen wor-
edn geconfronteerd met dalende in
komsten en stijgende kosten van le
vensonderhoud
Inflatiegolf
Ir. Lardionois merkte later op de dag
tegenover de pers op dat de inflatie-
golf ook aan de Nederlandse land
bouw, een van de best gestructureer
de van Europa, niet voorbijgaat. Toch
zijn de problemen veel ernstiger in
landen waar de munt in feite gedeva
lueerd is dan in gebieden als dt
Benelux en Duitsland met hun relatie.'
sterke munten. Op het eerste gezicht
lijkt de prijsverhoging voor landbouw
produkten bij devaluatie wel mooi
(zoals de 12,5 procent verhoging in
Italië als gevolg van de devalusatie
van de 'groene' lire), maar en l-nge'e
termijn gezien is de ellende in de
landen met gedevalueerde munt
tóch veel groter.
Minister Van der Stee, bij het persge-
sprek met de heer Lardinois aan we-1
Aardappelbeleid
I Er zal gezocht moeten worden
alternatieven voor de Frans»' rn:
I gelen, vond Ir. Lardinois. A an pa
zig. verwees hier en daar gevoerde
pleidooien voor een opwaardering van
de gulden naar 'fabeltjeslana'. Ir. Lar
dinois zag er ook niets In: we moeten
zo snel mogelijk een groot deel van
de compenserende bedragen kwijtra
ken en er niet door pariteitsverander-,
ingen nog meer aan toevoegen.
Ir. Lardinois kondigde aan dat de
Europese commissie in het komende
najaar met voorstellen voor een ge
meenschappelijk aardappelbeleid
hoopt te komen. Zijn persoonlijke
voorkeur gaal uit naar een lichte
marktordening, waarbij zo weinig mo
gelijk overheidsinterventie te pas
komt Wel zou er iets extra's moeten i
gebeuren voor vroege aardappelen,
ei-n Duitse grenssiulting voor Italiaan
sc vroege aardappelen heeft dit jaar
in Italië nogal wat opwinding veroor
7aakt. Voor pootaardappel<-n een
belangrijn Nederlands exportprodukt
is sinds maandag de Italiaanse
invoercautie van 50 procent opgehe
ven. Dat is mede te danken aan de
inspanningen van minister Van der
Stee, vertelde Ir. Lardinois.
Stellingname
Franse maatregelen
Zoals hij de afgelopen dagen in Brus
sel ook al heeft gedaan sprak dej
Europese landbouwcommissaris ook
nu nog eens zijn bezorgdheid uit over
de nationale hulpmaatregelen die
Frankrijk '/oor zijn veehouderij heeft
aangekondigd. Maar, zo merkte hij,
erbij op. Frankrijk is niet als enige
schuldig aan zulke nationale steun
maatregelen. Het voor 85 procent af
breken van de Italiaanse invoerbelem-
merende maatregelen (sinds maandag
is men zo ver) heeft de gemeenschap,
heel wat werk gekost er. ook heef*.,
men de nieuwe Britse Labour-regering
in toom moeten en kunnen houden. j
LARDINOIOS
De Franse maatregelen kunnen leiden
tot veroordeling door de Europese I
commissie, tot een lange procedure
voor het Europese hof van Justitie, of
tot bespreking nn de EEC-minister-
raad. Opschorting van de maatregelen
bij veroordeling door de commissie
behoort meestal niet tot de politieke!
realiteit. De heer Lardinois hoopte
daarom dat Frankrijk de maatregelen
niet in praktijk zal brengen voordat
ze uitvoerig in de EEGministerraad
in discussie zijn geweest. Voor de
vakantie echter staat geen ver gade
ring van ae landbouwministers meer
op het programma.
De heer Lardinois hoopte dat de ach
teruiUcanx In «te alxemcnt cojiJuctuur
en in de br-Ullngsbalanwn drr Euro
pese landen geen voorboden /uilen
zijn voor herhalingen van dit soort
nationale maatregelen. BIJ de gehele
Europese landbouw heerst hierover
ongerustheid. Ook In het gesprek met
liet landbouwschap was die onrust
naar voren gekomen. Voor Ir. lardi
nois betekende dat een duidelijke
steun bij het steUJngnemcn tegen sal
ke maatregelen.
Rnnderslachlpremie
De premicrettelmg voor het uitstellen
van rundcr.slach'.ingen zal volgens ir.
Lardinois niet lelden bot een uitgestel
de overbelasting van de markt <in het
bestuur -/an het Nederlandse produkt*
schap voor vee en vlees, werd vorig'-
week gesproker, over het 'voor zich
uitschuiven van dc moeilijkheden'
De bedoeling is namelijk, zo legde de
commissaris, uit in de p.-riode r t sen
november en februari de leveringen
van slachtrunderen geleidelijk vw-
tien dagen op te schuiven, ln veertien
dagen produceert de gemeenschap
250.000 ton rundvlees, Men gaat dus
die 250.000 ton tweemaal de huidi
ge interventlevoorraad verschuiven
van een periode met gewoonlijk hoge-
aanvoer in het najaar tot een periode
met doorz&ngs geringere aanvoer ln
het voorjaar.
(Door Henk van Zalinge)
UTRECHT Een paar jongens lopen om de auto heen te draaien,
gluren door de raampjes naar binnen en in hun verbeelding zoe-
fen ze al met de Matra Simca Bagheera over de wegen. Ook oude
ren werpen steelse blikken op dit sportiviteit uitstralende model,
een sexbom onder de auto's. Het is niet voor niets dat de Bagheera
zoveel aandacht trekt. Ontstaan uit het samengaan van de extreem
sportieve Matra met de meer commercieel ingestelde Simca- (of
juister Chrysler France-) fabrieken is het een opvallende en aan
trekkelijke sportwagen geworden.
Een superieure wegligging maakt i
het rijden tot een sportief genoegen,
terwijl het comfort op een hoog peil
staat. Opvallend zijn de drie plaatsen
naast elkaar en de aantrekkelijke
vormgeving van dashboard. Ook tech
nisch zit de wagen mooi in elkaar en
zijn veelbeproefde en betrouwbare
componenten van Simca samenge
bracht met geavanceerde Matra-tech-
nieken. De prestaties liggen op een
hoog niveau terwijl het benzinever
bruik laag is.
Van Simca komt de viercilinder-
lijnmotor met een inhoud van 1294 cc
en watergekoeld. Dezelfde motor die
ook in de 1100TI en de Rallye 2
wordt gebruikt met een maximum
vermogen van 84 DIN pk bij 6000
toeren per minuut, uitgerust met twee
dubbele valstroomcarbiirateurs van
Weber. jsen gewone motor derhalve
die geplaatst is voor de achteras, wat
ook niet meer revolutionair is. Deze
plaatsing „in het midden" staat wel
borg voor een goede gewichtsverde
ling. De aandrijving is op de achter
wielen.
Wat me erg meevalt is het motorge
ruis dat in de cabine doordringt.'hoe
wel je toch met je rug bijna direct
tegen de motor aanzit. Maar een goe
de isolatie mi totale afscheiding van
het motorcompartiment zorgen er
voor dat herrie en trillingen van de
motor het genoegen van de inzitten
den niet bederven.
Prestaties
De prestaties van de Bagheera met
deze toch lichte motor zijn erg goed.
De topsnelheid meet ik op 178 km-u,
iets onder de fabrieksopgave van 185
km-u. De accelleraüetijden van nul tot
80 km-u in 10,4 sec, ran nul tot 100
km-u in 15,6 sec, van nul tot 120 km-u
in 21.1 sec en ae eerste 400 meter
vanuit stilstand in 18,7 sec passen ook
heel goed bij deze auto. Toch heb ik
het idee dat een nog sterkere motor
bij deze wagen met zou misstaan, ook
al niet omdat de wagen zo'n uitste
kende weghgging heeft.
De goede prestaties zijn voor een
deel te danken aan de goede stroom
lijning van de auto. De geringe Iucht-
we&rstand zorgt er ook voor dat het
fcenzinevebruik verbazingwekkend
laag is. Als ik me aan de snelheidsbe
perking houd. maar toch met een
sportieve rijstijl, kom ik tot een ge
middeld verbruik van een liter benzi
ne op ongeveer 14 kilometer, maar
ook als ik er goed aan trek met af en
toe topsnelheid is het gemiddelde van
1 op 10,2 voor deze wagen heel zuinig.
Bij een constante snelheid van 100
km-u is het benzineverbruik volgens
fabrieksopgave 1 16,4.
Ik heb al gesteld dat de Bagheera
een uitstekende wegligging heeft. De
plaats van de motor voor de achteras,
en de lage ligging van carrosserie;
zorgen voor een goede gewichtsverde-
ling en houden het zwaartepunt van
de wagen laag. zodat de wagen als
het ware aan de weg kleeft, ook in de
bochten. Je voelt het aan de directe
besturing. De v/agen reageert direct
en precies op correcties .snelle boch
ten vormen geen probleem en blijven
te allen tijde corrigeerbaar. Wat dat
betreft is het een uiterst veilige weg
ligging die je niet voor onverwachte
problemen zal stellen. Het stuurkarak-
ter van de wagen is praktisch neu
traal, en blijft dat vrijwel ook als je
in de bochten gas gaat bijgeven of
wegneemt.
Over veiligheid gesproken, wat dat
betreft is het uitzicht naar achteren
helaas erg slecht, vooral als je rechts- j
achter wil kijken doordat de massie-
ve hoofdsteunen in de weg zitten. Een
concessie van de vormgeving had hier
misschien wel op zijn plaats geweest.
Voor de rest is het uitzicht opzij en
naar voren zonder problemen.
De remmen zijn voorzien van eer.
rembekrachtiger en het remsysteem ls1
voor en achter gescheiden. Op alle
vier de wielen zijn schijfremmen aan
gebracht. Wel merk ik dat bij langdu-;
rig gebruik de remmen een lichte I
neiging tot faden hebben, een ander,
remmateriaal kan dit nauwelijks als
een gebrek aan te merken euvel voor-i
komen.
Schakelen
Doordat de versnellingsbak meer!
naar achteren zit, gaat het schakelen
met het pookje op de grond minder j
direct. Hel is helemaal geen pro
bleem, maar ik kan me voorstellen'
dat je het iets positiever zou willen
hebben. Het schakelen gaat overigens
probleemloos, alle versnellingen zijn
gesynchroniseerd en de verhoudingen
van de overbrengingen zijn goed geko
zen.
Ondanks de grote sportieve inslag
kan ik niet zeggen dat de Bagheera
een al te stugge vering heeft. Het
veersysteem van de rondom onafhan
kelijk opgehangen wielen is erg goed
uitgeknobbela. Het comfort van de
inzittenden is ook daardoor op een
hoog peil. iets waaraan de fijne stoe
len eveneens het hunne bijdragen. De
lage zitpositie is geen probleem, nier
voor de bereikbaarheid van de bedie
ningsorganen, maar ook niet voor het
in- en uitstappen.
Er is voor de inzittenden ruimte
genoeg binnenin, zowel voor de be
stuurder die een aparte stoel heeft als j
de samengestelde stoelen voor de
tv/ee passagiers naast hem. Misschien
eisen sommige mensen meer ruimte
in de breedte dan deze twéé plaatsen
mogelijk maakt, maar toch kan je
spreken van drie volwaardige zitplaat
sen naast elkaar. Mot een totale
breedte van 173 cm is de Ba;:heem
toch al flink uit de kluiten gewassen.
De lengte is 397 cm. Dat de wagen
laag is bewijst de hoogte van 117,5
Beenruimte is er genoeg in de Bag
heera, maar een plaa:s voor een ak-
teatas of iets dergelijks is er totaal
niet binnenin. Handbagage kan alleen
op de stoelen ernaast of op de grond
worden weggeborgen, als je tenminste
niet de moeite neemt de bagageruim
te achterin open te doen. Dat :s een
behoorlijk ruime kofferbak, goed vier
kant en makkelijk oereikbaar door de
met een handeltje in de deurstijl
automatisch te openen schuine achter
ruit. De eerste klep verbergt dan een
voor een sportwagen ruime bagage
ruimte en de tweede klep de motor,
die wat moeilijker bereikbaar ir.
Voorin bevindt zich een ruimte voor
reservewiel en remvloeistof, nauwe
lijks geschikt voor bagage, hoogstens
voor wat gereedschap.
De afwerking van het interieur ziet.
er mooi uit en miskent het sportieve
karakter niet. Zoals verwacht is de
uitrusting van de wagen vrijwel ge
heel compleet, zelfs een handig kaart-
leesiampje ontbreekt niet. De koplam
pen zijn verzonken ir. de carrosserie
en draaien bij ontsteken naar buiten.
De kachel heb ik met het mooie weer
met uitgeprobeerd, maar wel het ver.
tiiatiesysteem da: goed werkt met eer.
naploos te regelen ventilator.
De Matra Simca Bagheera is dan
ook een erg fijne sportwagen die aan
hoog gespannen verwachtingen vol
doet Een exclusieve auto, maar toch
niet door zijn prijs van 18.995 gulden
een al te onbereikbaar ideaal voor de
liefhebber. Met redelijk succes Is ge
tracht de wagen een wat grotere
gebruiksmogelijkheid te geven dan an
dere typische sportauto's door de ex
tra volwaardige plaats voorin en een
grotere bagageruimte achterin. Dit is
gelukt zonder tot een coupé-achtlt
compromis te komen.
TECHNISHE GEGEVENS
Motor: vier cilinders: inhoud
1294 cc; max. vermogen 84 DIN
pk bij 6000 toer en-min. (61,8
kW); watergekoeld; twee dubbele
Weber-carburateurs, n andcho
ke.
Prestaties: topsnelheid 178 km-
u. nul tot 80 km-u 10,4 sec; nul
tot 100 km-u 15,6 sec; nul tot 120
km-u 21,1 sec; nul tot 400 meter
18.7 sec.
Maten: lengte 397 cm; breedte
173 cm: hoogte 317,5 cm; wielba
sis 237 cm; rijklaar gewicht Q5"'
kg; caravan tot 500 kg (vo.c-
ANWB); draaicirkel 10.4 m.
Prijzen: f 18.995 inclusief btw;
motorrijtuigenbelasting f 321,46
per jaar, WA-verzekering f 433
per jaar; All-riskverzekering
f 1699 per jaar.
Remmen: alle wielen schijfrem
men: rembekrachtiger; rem-
krachtbegrenzer; gescheiden rem
systeem.
AUTOMOBILISTEN WEIGEREN BETALEN PARKEERGELD:
VERWACHTE OPBRENGST AUTOMAAT f 10.000 MINDER
Toto- Het grote parkeerterrein bij de Nieutovlietse kust.
MACHTELOOS TEGENOVER
ZWARTPARKEERDERS
OOSTBURG Het experiment van1
de gemeente Oostburg om met het hef
fen van parkeergeld op het terrein bij
de Nieuwvlietse kust een bijdrage te
krijgen van de toeristen, dreigt te mis
lukken. Lang niet alle automobilisten
blijken gebruik te maken van de par
keerautomaat en de rijkspolitie treedt
tegen deze 'overtreders' niet op. Ver
wacht wordt, dat de geraamde op
brengst V3n 18.000 dit jaar niet
wordt gehaald en dat de opbrengst
van dc automaat zelfs 10.000 lager
zal liggen.
De raad van Oostburg nam zoals
gemeld in maart het besluit om bij
wijze van experiment een parkeerme-
ter te plaatsen op het terrein tussen
de 'Schorrehoek' en de camping 'Ei-
dorado' te Nieuwvliet. Voornaamste
argument van b. en w. in him voorstel
aan de raad was. dat met name de
dagrecreanten weinig of niets bijdra
gen aan de bestrijding van de kosten
door de grote investeringen voor de
toeristen, De raad besloot dat de auto
voor een gulden per dag op het par
keerterrein kon worden neergezet. Door
het niet optreden van de rijkspolitie
heeft de gemeente Oostburg geen
machtsmiddelen om op te treden tegen
'ïwartparkeerders'.
Dinsdag bleek de totaalopbrengst nog
bmeden de duizend gulden te liggen,
terwijl er volgens de gemaakte begro
ting al bijna vijfduizend gulden aan
parkeergeld opgestreken zou moeten
zijn. Naast het slechte weer'lijkt ook
de wanbetaling van de gebruikers me
de een oorzaak te zijn van de tegen
vallende inkomsten. Een korte steek
proef dinsdagmiddag net voor drie
uur leerde dat van de ongeveer
honderd geparkeerde auto's er een
vierde gedeelte niet het vereiste kaart
je (te verkrijgen door het werpen van
een gulden in de parkeerautomaat)
voor het raam had.
„We staan met de rug tegen de muur",
zegt waarnemend-burgemeester J. J.
Vergouwe van Oostburg daarover. „We
hebben inderdaad geen machtsmiddel
om direct in te grijpen. Maar ik zou'
een beroep willen doen op de menta-
litelt van de mensen. Niet betalen be-|
tekent dat de gemeenschap te kort
wordt gedaan, want de hele voorzie
ning is uiteraard met gemeenschaps
geld tot stand kunnen komen. Overi
gens betekent deze ontwikkeling wel
dat er volgend jaar maatregelen wor
den genomen", aldus de heer Vergou
we,
Hij denkt dat met name met het aan
stellen van een onbezoldigd ambtenaar
die het recht heeft om bekeurend op
te treden tegen overtreders van de ver
ordening. De rijkspolitie, aldus de heer
Vergouwe, houdt zich ingevolge een
beslissing van de minister van justitie;
met bezig met het uitdelen van pro-1
cessen verbaal. Het gebrek aan vol
doende mankracht en de aard van de,
opleiding van de politie-agent, die ge-I
richt is op 'belangrijker' taken, bren
gen dit met zich mee.
Gemeente-ambtenaar J. Hoekstra wijt
het insluipen van de 'fout' bij de voor
bereiding van het raadstuk over het
parkeren mede aan de korte voorbe
reidingstijd die er is geweest. „Boven
dien is, naar nu blijkt ten onrechte,
De parkeerautomaat op het terrein bij
Nieuwvliet. In enkele talen wordt ver
zocht om 'direct' een kaartje te ko
pen.
aangenomen dat er wel middelen wa
ren om op te treden tegen niet beta
lende parkeerders. Bij de gemeente
hebben we er alle begrip voor dat de
politie in het hoogseizoen, ook voor
deze mensen een extra drukke tijd,
niet ingeschakeld kan worden tegen
de overtreders van deze verordening",
aldus de heer Hoekstra.
Briefjes
Omdat de gemeente Oostburg toch
wel iets wQ doen om de mensen aan
te sporen de gulden voor het parkeren
te betalen worden er regelmatig brief
jes tussen de ruitewissers van auto's
van niet-betalenden op het parkeerter
rein gestopt.
De tekst op het briefje: „Door onze
controleurs is geconstateerd dat u geen
kaartje van de parkeermeter achter
uw voorruit hebt aangebracht. Het
spijt ons dat u zich niet aan de voor
schriften voor dit parkeerterrein hebt
gehouden. Wij stellen het zeer op prijs
dat u van onze stranden en van de
door de gemeente tot stand gebrachte
voorzieningen gebruik wilt maken,
maar verwachten daartegenover van u
dat u zich aan de door ons gestelde
regels in dit geval mede met het
oog op de vele financiële offers van
de gemeente zult houden. Gaarne
doen wij een beroep op u de parkeer-
gelden te voldoen, teneinde te voorko
men dat wij genoodzaakt worden an
dere maatregelen te nemen. Nadere
inlichtingen kunt u iedere werkdag
verkrijgen op de gemeentesecretarie."
Bij nadere informatie over de aard
van die 'andere maatregelen' bleek
dat men bij de gemeente Oostburg
zelf niet weet waaruit die maatregelen
zouden kunnen - bestaan, „We willen
het op het sportievé vlak hóuden. Wij
zijn een recreatiegemeente en willen
niet direct met processen verbaal
zwaaien", aldus de heer Hoekstra, die
er aan toevoegt dat de procedure om
een met verbaliserende macht uitge
ruste ambtenaar aan te stellen ook te
lang duurt om dit seizoen nog zijn
vruchten af te kunnen werpen. De
heer Hoekstra is er overigens persoon
lijk voorstander van om ook volgend
jaar niet direct verbaliserend op te
treden, maar eerst in het sportieve
vlak de mensen op te roepen om mee
te werken.
Zoals het er nu naar uitziet gaan de
opbrengsten lang niet de geplande
18.000 halen. Met een minderop-
brengst van 10.000 dient zeker reke
ning te worden gehouden. Deze tegen
valler kan, aldus de heer Hoekstra,
wellicht op de post onvoorzien ver
werkt worden, of misschien vallen an
dere posten, ondanks het slechte weer
in dit zomerseizoen, wel mee, zodat
er wat geschoven kan worden met de
bedragen.
Overigens schijnt bij de groep Oost-
burg van de rijkspolitie ook niet ieder
een op de hoogte te zijn met de te
volgen beleidslijn. In verband met
commandovervanging in deze vakantie-
tijd bleek het niet mogelijk om er com
mentaar te krijgen. Vlak na de installa
tie van de parkeerautomaat is er wel
verbaliserend opgetreden door de po-