PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT REGERING BLIJ MET EINDE OLIE-EMBARGO Voor kanaal-parlevinkers straks wellicht mogelijkheden hij Tholen Arabische ministers draaien kraan open NS tegen 8,5 pet tariefsverhoging Newyorks rioolvuil bedreigt stranden de krant van zeeland PROEVEN POLITIE MET HELIKOPTER Ongrijpbaar Rn onbegrijpelijk 217e jaargang - nummer 160 Donderdag 11 juli 1974 DEN HAAG De Arabische olielanden hebben besloten het olie-embargo tegen Nederland op te heffen. Dit is woensdagochtend mee gedeeld in Cairo na een vergadering van de olie-ministers van de OAPEC, de organisatie van Arabische olie-exporterende landen. De Nederlandse regering heeft met voldoening kennis genomen van de berichten uit Cairo, aldus een woordvoerder van het ministerie van buitenlandse zaken woensdagmiddag. „Afgezien van de gunstige aspecten voor de Nederlandse economie, wil de Nederlandse rege ring onderstrepen dat deze beslissing een stimulans zal betekenen voor de ontwikkeling van de goede betrekkingen tussen Neder land en de Arabische wereld, die Nederland steeds heeft nagestreefd", aldus de officiële reactie. ROTTERDAM Uit vreugde over het beëindigen van de olie-boycot wapperden gisteren de Nederland seen Rotterdamse vlag aan het Rotterdamse stadhuis. Voor dc opheffing: van het embargo tegen Nederland, dat eind oktober werd ingesteld wegens de „pro-Israëli sche politiek van de Nederlandse rege ring", werden in Cairo geen .redenen gegeven. Nog op de laatste bijeen komst van de OAPEC ministers, in mei, werd onder sterke druk van Saoedi-Arabic, de grootste olieleveran cier van Nederland, besloten het em bargo voort te zetten. Desgevraagd verklaarde de Saoedische olie-minister sjeik Zalci Yamani toen dat het em bargo voort zou gaan omdat er nog geen wijziging in de houding van de Nederlandse regering inzake het con flict tussen Israël en de Arabieren was gekomen. Algerije, dat 20 oktober vorig jaar als eerste Arabische land besloot Ne derland uit te sluiten van olieleveran- ties, besloot in mei wel het embargo op te heffen. Algerije vond het niet zinvol voort te gaan met het embar go, omdat gebleken was dat Neder land er nauwelijks nadeel van onder vond. Bovendien was Algerije gevoelig voor het argument dat de voorgeno men dialoog tussen de Arabische lan den en de EEG „bevorderd zal wor den als de eenzijdige discriminatie tegen twee leden van de EEG (Neder land en Denemarken, dat 20 procent minder Arabische olie kreeg) zou worden opgeheven", zoals minister Van der Stoel (buitenlandse zaken) mei verklaarde. De franse minister van buitenlandse zaken Jobert had al dit voorjaar bij de Algerijnen aange drongen op opheffing van het embar go. Rotterdam vlagt Op het Rotterdamse gemeentehuis wapperde woensdagmorgen na half elf de vlag. Havenwethouder H. J. Viersen: „Ik ben buitengewoon blij dat de olieboycot tegen Nederland is opgeheven. Voor Rotterdam beteken de hij een grote inkomstenderving aan zeehavengelden en havenloods den. We hadden ook niet meer c positie van distributiecentrum van de olie voor Europa. Die was met onge- MINISTER AKKOORD MET GEVARIEERDE VERHOGING PER 1 SEPTEMBET (Van onze verkeersredacteur) DEN HAAG NS is het niet met minister Westerterp eens over de manier waarop op 1 sep tember de hogere spoorwegta rieven moeten worden "berekend. De minister heeft NS dinsdag in een brief laten weten akkoord te gaan met een tariefsverho ging van gemiddeld 8,5 procent. De minister heeft aan de verhoging de voorwaarde verbonden dat de nieu we berekening moet plaatsvinden op basis van de zogenaamde „V&W-vari- ant", die inhoudt dat in beginsel de trajectkaarten en de korte afstanden minder sterk (namelijk met gemid deld 7 procent) moeten worden - ver hoogd dan de lange afstanden. Tot een zodanig gevarieerde tariefsverho ging heeft het kabinet onlangs beslo- aantrekkelijk De Spoorwegen vrezen, dat de trein dan minder aantrekkelijk wordt voor de lange-afstandpassagiers, met als uit eindelijk resultaat minder reizigers- Jdloineters en minder inkomsten. Het is juist de abrupte forse verboging van de benzineprijs geweest die ver scheidene lange-afstandrijders ertoe heeft gebracht de trein te pakken. NS Nieuws uit Zeeland op de pagina's 2,4,5,7 en 9. Binnen- en buitenlands nieuws op de pagina's 3 er 11. Sport op de pagina's 12 en 15. Radio en t.v. op pagina 16. Financieel nieuws op pagina 17. voelt meer voor een verhoging die alle categorieën passagiers gelijkmatig zwaarder belast. De Spoorwegen zul len hierover binnenkort contact opne men met het departement van ver keer en waterstaat. Voor het jaar 1974 heeft de minis ter NS een uitkering toegezegd va.n f396.440.400, voor de instandhouding van het onrendabele reizigersvervoer. Bij de vaststelling van dit bedrag, 'aldus de brief aan NS, is uitgegaan van een tariefsverhoging van 12 pro cent met ingang van 1 mei jl. Op aandrang van de tweede kamer is deze tariefsverhoging uitgesteld tot 1 september. De verhoging met niet meer dan 8,5 procent past „in het kader van een scherp anti-inflatiebe- leid van het kabinet", aldus de minis ter Westerterp. veer 20 pet teruggelopen". Hij noemde het zeer waarschijnlijk dat Rotterdam zijn positie weer te rugkrijgt die het voor de boycot had. Die mening wordt gedeeld door het Gemeentelijk Havenbedrijf. Drs. J. M. C. Hagenaar, economisch onderdirecteur van het havenbedrijf, sprak de verwachting uit dat de situa tie van voor de oliecrisis binnen een maand (de vaan-tijd van een tanker van de Perzische Golf naar Rotter dam) zal terugkeren. Hagenaar wees erop dat met name de positie van Rotterdam als doorvoerhaven nog steeds ernstig geschaad werd door het embargo. De heer Hagenaar noemde het een reële mogelijkheid dat door de ophef fing van het embargo de olie in Europa goedkoper zou worden. Door bet verbod om Arabische olie te dis tribueren via Rotterdam moesten de grote maatschappijen veel extra kos ten maken. Het in Rotterdam begin nende pijpleidingenstelsel ligt groten deels renteloos, terwijl de vaste kos ten daarvan gewoon doorgaan. Het op anlere wijze transporteren van de olie per schip is aanzienlijk duurder. Vandaar dat een herstel van het oude patroon een goede zaak zal zijn voor alle partijen: producerende landen, oliemaatschappijen, de haven van Rotterdam en de consumen ten. Oliemijen De oliemaatschappijen waren heugd hoewel Chevron en Shell dat in terughoudende bewoordingen lieten merken. Bij Chevron zei men dat het ten minste zes weken, zo niet twee maanden zal duren voordat het de" aantal tankers weer Rotterdam aandoet, omdat thans alle vaarten van CAIRO Tijdens-een bijeenkomst van negen olie-landen in de Egyp tische hoofdstad is besloten de olie-boycot tegen Nederland op te heffen. De 15-minuten durende vergadering werd gepresideerd door Sjeik Yamani (l). Op de ach tergrondtweede van rechts, de Egyptische olie-minister Ahmed Hit,al. tankers met Arabische olie al andere bestemmingen dan Nederland hebben. Voordat zo'n vaarschema is gewijzigd duurt enige tijd, waarbij dan ook nog de vaartïjd zelf komt. Shell verpakte zijn opmerkingen zeer formeel door te stellen dat men „uiteraard iedere normalisering van de olietoevoer naar Nederland toe juicht, maar dat de boycot tegen Nederland was gericht en niet tegen Shell en er dus verder geen commen- (Zie slot pagina 3 kolom 6) Gigantische afvalkoek drijft naar kust toe NEW YORK (DPA) Op slechts 300 meter afstand van een geliefd badstrand bij New York hebben biologen deze week de voorboden aangetroffen van een enorme slibmassa van af valstoffen, die langzaam oprukt naar de New Yorkse kust. De biologen'vrezen dat rond 1977 miljoenen tonnen van deze zwartachtige drekmassa over de Atlantische stranden zullen spoelen. De stad New York en andere plaatsen ïn de staten New York en New Jersey lozen al tientallen jaren grote hoeveelheden afvalstoffen in een diepe plek in de zee, op ongeveer 18 km. uit de kust. Deze stoffen hebben zich in de loop der jaren verdicht tot een vaste substantie, die biolo gisch evenwicht in de ze.e verstoort. Volgens de deskundigen is het middelpunt van de afvalkoek nog wel een kilometer of zes van de kust verwijderd, maar schuift dat jaarlijks 1,5 a 2,5 kilometer op in de richting van de stranden van New York en Long Island. Als het oprukken van de drekmassa in dit tempo doorgaat zal de vieze substantie over twee of drie jaar de eerste stranden al bedekken, zo waar schuwt professor William Harris van het Newyorkse Brooklyn-college. On danks de talrijke waarschuwingen gaan de steden gewoon door met hun vuillozingen, terwijl de zeediepte volgens Harris al jaren tot de rand toe vol zit. NIJMEGEN Op de Waal bij Nij megen zijn gisteren proeven geno men met een helikopter van Ita liaans fabrikaat om tul te gaan in hoeverre deze toe te passen is bij het werk van de ijkspolitie te wa- ter. Op de foto hangt de wentel wiek boven een vrachtschip. NIJMEGEN De dienst luchtvaart van de rijkspolitie heeft woensdag boven de Waalhaven in Nijmegen de Jet Ranger, bet nieuwste helikopterty-1 pe van de Italiaanse Augusta Bell fabrieken uitgeprobeerd, hangend boven de Waal. scherend over het wateroppervlak en onder een spoorbrug doorvliegend, zo werd met name de wendbaarheid van de 550.000 gulden kostende Jet Ranger beke Tijdens ae afgelopen paasdrukte expe rimenteerde de rijkspolitie met de Franse Gazelle, die overigens 800.000 moet gaan kosten. De rijkspolitie beproeft, in afwach ting van de beslissing van minister Van Agt- (justitie), drie typen helikop ters: de Franse Gazelle en Alouette en de Italiaanse Jet Ranger. In de toe komst zullen ongeveer twaalf helikop ters nodig zijn voor de surveillance dienst. De rijkspolitie werkt al twee Jaar met kleine, gewone vliegtuigjes. In West-Duitsland, waar al geruime tijd met heli's wordt gewerkt, zijn de ervaringen, opgedaan bij het begelei den van verkeersstromen op de west en het water, zeer gunstig. De proefneming met de Jet Ranger werd woensdag besloten met een lan ding op het water. Voor die gelegen heid werden drijvers onder het toestel gebracht. Even daarvoor werd een politieman met behulp van een lier aan boord van de enkele meters bo ven de Waalhaven hangende Jet I ger gehesen. Vandaag zal worden be keken hoe met het Italiaanse hef- schroefvlïegtuig het beste zowel te land als op bet water bijstand kan) worden verleend. Laag en langzaam vliegend of .han gend" boven schepen, kunnen met be hulp van vier luidsprekers aanwijzin gen of correcties worden doorgegeven aan de opvarenden. Ook is het moge lijk om duidelijker dan tot dusver overtredingen vast te stellen en zono dig (bijvoorbeeld bij het lozen van afgewerkte olie op het water) op foto vast te leggen. CAïRO (UPI) Een Toepolew-154 van de Egyptische luchtmacht is woensdagavond tijdens een oefen- vlucht boven Caïro verongelukt. De bemanning is om het leven gekomen. Het waren vier Russen en tien Egyp- tenaren. VOOR 'OLIESCHEPEN' EN COLLECTIEF WINKELSCHIP' OPVANG VAN OLIEPARLEVINKERS WAARSCHIJNLIJK VLISSINGEN/KAPELLE Er wordt op het ogenblik bestu deerd of het mogelijk is de ha ven van Tholen geschikt te ma ken voor de opvang van een deel van de parlevinkersvloot als het Sphelde-Rijnkanaal in ge bruik wordt genomen. Het gaat daarbij om de olieparlevinkers, die van Tholen uit schepen op de Eendracht en de omgeving van de Volkeraksluizen zouden kunnen bevoorraden. Rijkswa terstaat ziet bij Tholen ook wel mogelijkheden voor een 'collec tief winkelschip' van parlevin kers. De studie over dit alternatief om een deel van de parlevinkersvloot van We- meldinge en Hansweert is mede een gevolg van het besluit van de directie Zeeland van rijkswaterstaat om geen parlevinkers toe tc laten op de Kreek- raksluizen. De alternatieve mogelijk heid is naar voren gekomen in één van de werkgroepen, die zich met dè problematiek van Wemeldinge en Hansweert in bet kader van de Schel- de-Rijnverbinding bezig lioudt, de commissie-Streefkerk. Burgemeester H. G. van Suijlekom van Kapelle attendeerde woensdag op de nu lopende studie olieparlevinkers toe te laten in de haven van Tholen om van daaruit te kunnen opereren. Hij deed dat in een reactie op het antwoord van minister Westerterp van verkeer en waterstaat op schrifte lijke vragen van het VVD-kamerlid Geurtsen: dit kamerlid had zoals gemeld de minister gevraagd of hij bereid was het besluit van de directie Zeeland van rijkswaterstaat te herroe pen. De minister toonde zich daartoe niet bereid en stelde zich achter de visie om geen parlevinkers op de Kreekraksluizen toe te laten. Burgemeester Van Suylekom van Ka pelle noemde het antwoord van de minister 'niet verrassend'. Van Suyle kom: „Hét hoeft ook niet zo zwaar genomen te worden als het lijkt. De commissie-Streefkerk bekijkt intussen wat de technische mogelijkheden zijn, onder meer voor de opvang van olie- parlevinkers in de haven van Tholen". Hij wees er daarbij op, dat er van de in totaal dertig parlevinkers op het kanaal door Zuid-Beveland een achttal olie leveren, maar dat het nog wel een vraagpunt is of zij alle acht eventueel vanuit de haven van Tholen zouden kunnen opereren in de toe komst. 'SUPERMARKT' De heer Van Suylekom liet weten, dat een door de parlevinkers gezamenlijk op te zetten supermarkt aan de Schel- de-R3jnverbinding een moeilijke zaak is. „Ook van de kant van de parlevin ker-s is gezegd, dat een investering, voor dat doel een financieel niet haal bare zaak is. We moeten voor een deel van de mensen toch een oplos sing zoeken op een ander vlak, hetzij in bedrijfsbeëindiging hetzij in verbe tering van het bedrijf. Daar zijn ver schillende subsidiemogelijkheden voor". Daarnaast wees hij op de acti viteiten van de Kamer van Koophan del, van welke instantie een commis sie werkt aan een enquête om na te gaan of zich bedrijven in het gebied Wemeldinge Hansweert willen vesti gen of uitbreiden. Hij toonde zich 'vol goede moed' over een oplossing óók ter zake van 'gemeenschapsschade' als de bedrijvigheid door het kanaal voor een aanzienlijk deel zal. komen te vervallen. Dat optimisme putte hij uit „de manier, waarop waterstaat zich opstelt". der optimistisch over de gang van zaken. Naar zijn mening is het zaak, dat er snelle resultaten in het overleg worden -geboekt. In dit verband atten deerde hij erop, dat kort geleden een parlevinkersgezin uit Wemeldinge is verhuisd naar Antwerpen. ONEENS In een eerste reactie op het antwoord van minister Westerterp op vragen van de heer Geurtsen. liet de heer Dagevos weten dat de parlevinkers zich op nadere stappen zullen bezin nen. Hij is het volstrekt niet eens met de visie van de minister, „dat handel drijvende parlevinkers op de Kreek raksluizen tot te ernstige vertraging van het bedrijf zouden kunnen leiden". Dagevos: „Dat zogenaamde oponthoud voor de sluizen door parlevinkers is een drogreden. Waarschijnlijk ge bruikt door een ingenieur aan zijn schrijftafel. Het is volledig in strijd met de werkelijkheid. Er ontstaat Zie slot pagina 4 kolom 3) fja ntlijn wordt op een verschijn sel genrezen dat zich thans bij de conventionele bewa peningswedloop voordoet. namelijk het 'technologisch automatisme'. De laatste jaren is er namelijk een uitgebreid as sortiment ontstaan van moderne wa pens, waarbij met allerlei geavanceer de instrumenten wordt gewerkt., zoals computers voor informatieverwerking en controle. Deze moderne middelen evenwel vormen nadat ze in oen be wapening zijn ingeschakeld, weer even zovele uitdagingen: elk nieuw modem wapen roept immers over en weer een scala van technische antwoorden op. Dit proces leidt tot een voortdurend groter wordende destructieve kracht van de bewapening. Daarbij zijn aller lei industriële ondernemingen inge schakeld: zij leveren de kennis en het materiaal voor steeds geperfectioneer- der wapens. Over dit verschijnsel, dit 'technologisch automatisme', toont de nota zich verontrust: 'De regeringen zullen zich niet door de betekenis van de geavanceerde industrieën op dit terrein mogen laten leiden, maar zul len hun beleid moeten richten op be perking', aldus de minister van defen sie. Hij betoogt dat het hier om een 'nog weinig ontgonnen gebied gaat van de bewapeningsproblematiek'. Een nieuwe dimensie van de wapenhandel: de ongrijpbare, zich steeds verder ont wikkelende technologie. In de ambtelijke taal van de defensie nota klinkt dit alles vrij zakelijk en rustig, maar in feite zijn deze be woordingen een soort camouflage. Bij het lezen krijgt men namelijk de in druk dat het zich alles afspeelt in een schoon laboratorium met vriendelijke, goed-geschoolae mensen in witte jas sen. In werkelijk heid evenwel gaat het om afschrikwek kende installaties, die zo zijn gecon strueerd dat ze zo effectief mogelijk zoveel mogelijk men sen doodmaken. Het gebeurt alleen niet meer zoals in (wat te boek staat als) 'primitieve tijden' met knotsen, maar met computers en andere elek tronische apparatuur. Desondanks wor den deze wapens 'conventioneel' ge noemd, ouderwets zou men kunnen zeggen. Ook dit woordgebruik heef', een camouflerende werking: 'conver. tioneel' is als tegenstelling bedoeld tot 'nucleair', de aanduiding voor kern wapens. Wanneer men zich vervolgens op het terrein van die wapens begeefi, wordt het woordgebruik helemaal keu rig. Men zou haast denken dat het. om snoepgoed gaat. Termen als 'mirvs' en 'marvs' zijn schering en inslag: het hapt zo heerlijk weg. Het betreft hier het woordgebruik van wat wel het 'operationalisme' wordt genoemd. Allerlei verschijnselen worden daarin teruggebracht tot de handelingen, tot de operaties waarmee zij tot stand worden gebracht. Steeds meer gaat dit verschijnsel het men selijk bestaan beheersen: het vervangt een mens van vlees en bloed door een ponskaart met coderingen. Die code ringen staan voor gegevens, die zijn losgemaakt van de levende creatuur, het is een schema geworden, waarin alleen plaats is voor exact-klinkende aanduidingen: een intelligentie-quo tiënt, een bepaalde afwijking, een ziek te. In de moderne strategie heeft dit operationalisme helemaal tot een on wezenlijk taalgebruik geleid: dood en vernieling worden omgezet in vrien delijke. zakelijke afkortingen. De ge wone krantelezer herkent die camou flages haast niet meer: de zaken waar het werkelijk om gaat zijn niet alleen ongrijpbaar, maar tevens volstrekt on begrijpelijk geworden. Vraagt die krantelezer zich nog wel eens af bij het lezen over Nixons bezoek aan Moskou wat een 'mirv' is? Zelfs al weet hij wat die afkorting betekent komt hij niet veel verder: 'multiple independently targeted re-entry vehi cle'. Letterlijk: een aanvalsraket met verscheidene, afzonderlijk te richten kernladingen. Wat eenvoudiger: een soort supervuurpijl voorzien van een sterrenregen, waarbij de sterren ech ter atoombommen zijn die op te voren te berekenen doelen kunnen worden gegooid. Er is ook een 'mrv', een aan valsraket met eveneens een 'sterren regen', maar die kan niet worden ge richt: de bommen komen in dat geval op en rond één bepaald doel neer. In middels is Amerika bezig met de ont wikkeling van de 'marv' (manoeu vrable re-entry vehicle), waarhij men de losse kernkoppen nadat ze zijn ge lanceerd nog heel precies kan sturen en richten. Hoe perfecter hoe mooier: een technologisch automatisme. Zelfs deze aanduidingen zijn nog te vriendelijk. Men kan een stap ver der gaan, bijvoorbeeld door wat aan tallen te noemen. Zo hebben de Ver enigde Staten op dit ogenblik naar schatting een arsenaal met atoomkop pen te richten op de Sowjet-L'nie van tegen de achtduizend. De Rus sen op hun beurt kunnen er een vier duizend naar Amerika sturen. Welis waar is er in 1972 een akkoord geslo ten tussen beide landen om de nucle aire bewapeningswedloop vrat af te remmen, maar die betrof ten aanzien van de raketten uitsluitend de lanceer- plaatsen: men besloot gedurende vijf jaar geen nieuwe te bouwen. Om dit totaal-beeid nog wat te verduidelijken: er zijn weliswaar zo'n 12.000 atoom koppen beschikbaar voor Amerika en Rusland om elkaar te bestrijden, maar dan moet men daarbij wel bedenken dat honderd van die dingen al vol doende zijn om honderdmiljoen mer.- sen om te brengen. En tenslotte dien- te worden bedacht dat in de nabije toekomst steeds meer landen in staat (Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 1