PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
PZC
RAMP MET NEDERLANDSE
BUS: 7 MENSEN GEDOOD
Bestuur en beheer van de zeehavens
moet worden opgedragen aan gewesten
„TEKORTEN OPENBAAR VERVOER
ZULLEN STEEDS MEER STIJGEN"
Voorlopig geen
belastingverlaging
Egypte doet
beroep op Nixon
T&leur
VERZACHTING
PRIJSBELEID
Het werkstuk
van Posthumus
WEEKEINDE
NOG ZONDER
BUIEN
ADVIES COMMISSIE ZEEHAVENOVERLEG
Hoeveel
gewesten
in Zeeland?
irtrr in hloeairhr etijlru
KORT' MlfT 2A MIDMUURO Til «tlllMI II1M
217e jaargang - nummer 144
Zaterdag 22 juni 1974
TIEN MENSEN GEWOND IN TWEE JOEGOSLAVISCHE ZIEKENHUIZEN
(Van onze correspondent)
RIJEKA In Joegoslavië zijn vrijdagmorgen zeven Nederlandse
vakantiegangers om het leven gekomen, toen de bus, waarmee ze
een uitstapje maakten, in een ravijn stortte. Tien anderen liepen
zodanige ernstige verwondingen op, dat ze in de onder Triëst gele
gen havenstad Rijeka in ziekenhuizen moesten worden opgeno
men. Een van hen, een vrouw, verkeert in levensgevaar. Snijwon-
den, kneuzingen en gebroken armen en enkels werden het deel van
de overige 19 passagiers, die vrijdagavond geteisterd bij elkaar za
ten in hotel Palme in de badplaats Opatija.
De slachtoffers zijn de 47-jarige
chauffeur C. Heinstman, Katarina
Timmer (60 jaar), Da van Empel (65
jaar), mevrouw T. Hilberdink (72
jaar), Alicia F. Offerman (66 jaar),
Katarina Buringa (41 jaar) en Haltie
Kinstra (70 jaar). De passagiers wa
ren afkomstig uit Amsterdam, Win
schoten, Venendaal, Goor. Arnhem en
Zutphen. In het ziekenhuis 'Brace
Doktor Sobol' in Rijeka zijn opgeno
men de 65-jarige mevrouw A. N.
Scharringa. met levensgevaarlijke
hoofdwonden, en de heren A. Timmer,
R. Jofferman en G. van Empel. In het
ziekenhuis 'Zdravka Kucica' de heren
L. Mulder (60), E. de Lange (65), J.
Lindeman (65), mevrouw Maling (Mo-
link?) (40), mevrouw Klompenburg
(50) en mevrouw J. Koster (65).
Volgens ooggetuigen moet de bus
bij krachtig remmen in een slip zijn
geraakt en in een rechts van de weg
liggend, zeven meter diep ravijn zijn
gestort. De chauffeur zou op zijn
rempedaal zijn gaan staan, toen een
hem tegemoet komende vrachtwagen
combinatie, die in een onoverzichtelij
ke bocht aan het passeren was, niet
tijdig genoeg naar de eigen weghelft
kon terugkeren. Door de motregen die
viel, was het wegdek nat. De Neder
landse bus bevond zich op een glooi
ende weg in een lichte daling, onge
veer vier kilometer voor Rijeka.
Twee groepen
Bij de ramp waren twee reisgroe
pen betrokken: één van de NRV, die
de bus gecharterd had, en ééri van de
NCRV. De NR.V-groep was afgelopen
maandag in Opatija gearriveerd, de
NCRV-groep vorige week vrijdag. Het
lag in de bedoeling naar de Plitvicer-
meren te gaan, waar langs waterval
letjes en stroomversnellingen „om
hoog klimmende" forellen de grote
bezienswaardigheid zijn. Beide reisge
zelschappen waren ondergebracht in
hotel Palme. Omdat er in de bus
plaatsen over waren, hadden de
NCRV-ers zich bij de NRV-ers aange
sloten-
NCRV-reisleider Pieter Anthony
Hoogendam '26 jaar) uit Voorburg
zat achter in de bus, toen het drama
zich voltrok. „Die vrachtwagencombi
natie zat aan de verkeerde kant van
de weg", zei hij, „en om een botsing
te vermijden, moest de chauffeur dan
ook op z'n remmen gaan staan. De
bus ging rechts onderuit, kantelde en
kwam zeven meter lager op het dak
terecht. Tijdens de val naar beneden
incasseerde het linker voorgedeelte de
zwaarste klappen. Daar werden later
dan ook de doden geteld".
HoOgendam, die er met een
kneusde knie en de nodige snijwonden
afkwam, was vol lof over de eerste
hulp, die door passerende automobilis
ten werd geboden.
„Het was afschuwelijk en verschrik
kelijk", vervolgt hij. ,De bus was aan
vele kanten diep ingedeukt, de voor
kant leek verpletterd en alle ruiten
waren aan splinters geslagen. Nie
mand maar dan ook niemand bleef
ongedeerd. Sommige passagiers zaten
bekneld, anderen moesten later met
touwen omhoog worden gehesen. De
politie was vrij gauw ter plaatse ter
wijl de eerste ambulances ongeveer
vijftien minuten na de ramp arriveer
den. Het reddingswerk was toen al in
volle gang. De meeste licht gewonden
zijn met particuliere wagens naar c'
ziekenhuizen in Rijeka gebracht".
Shock
Volgens Hoogendam was er in c
Zie slot pagina 3 kolom 5)
RIJEKA, JOEGOSLAVIe: Een Ne
derlandse autobus met 3!) inzitten
den is vrijdag door een verkeerde
manoeuvre van een vrachtauto op
de Adriatische snelweg in Joego
slavië ter hoogte van Rijeka in een
haarspeldbocht omlaaggestort en
z'n dak terecht gekomen. Ze-
n Nederlandse inzittenden* waar
onder de chauffeur, zijn om het
leven gekomen. Tientallen perso
nen werden gewond.
Op de foto: hel wrak van de bus.
(Van onze parlementaire redactie)
DES HAAG KVP-lrider Fran*
Andrif-ssen heeft vrijdag gepleit voor
een milder prijsbeleid voor het mid
den- en kleinbedrijf. Volgen* de
KVP'er moeten de levensmiddelen he
lemaal buiten bet prijsbeleid vallen en!
dient aan het midden- en kieinbedrljf
een tegemoetkoming te worden gege-
ven In de vorm van faciliteiten op het
terrein van het midden- en kleinbe
drijf
Minister-president Den Uyl kondigde
vrijdag aan, dat minister Lubbers van
economische zaken volgende week een
aantal maatregelen bekend zal maken,
die deels een versoepeling en deels
een verstrakking '.-an bet prijsbeleid
zijn. Volgens Den Uyl zijn de op«m-
volgende prijsmaatregelen, die ten tij
de van de energiecrisis genomen zijn
aan verduidelijking toe. Maandag zal
minister Lubbers met het bedrijfsle
ven over zijn nieuwe voorstellen over
leggen.
MOSKOU ZOU BEREID
ZIJN TOT EMIGRATIE
40.000 JODEN PER JAAR
WASHINGTON (APP) Uit weünge
lichte kringen in Washington !s verno
men. dat de .Amerikaanse minister
van buitenlandse zaken, Kissinger,
verklaard heeft, dat de Sow jet-Unie
bereid Ls minstens 40.000 joden per
jaar te laten emigreren. Kissinger had
dit begin juni tegen senator Henry
Jackson gezegd.
NS HAD OVER 1973 VERLIES VAN 481 MILJOEN
UTRECHT ANP) De centrale overheid kan er op rekenen dat
de tekorten van de openbare vervoersvoorzieningen de komende
jaren waarschijnlijk verder zullen stijgen. Dat komt mede door
het toenemend beslag vanuit de sfeer van de gemeentelijke open
bare vervoersvoorzieningen, zo blijkt uit het vrijdag verschenen
jaarverslag van de Nederlandse Spoorwegen. Daarin wordt het
verliescijfer over 1973 berekend op 481 min 51 min meer dan
in 1972) bij een omzet van bijna 1.2 mld.
(Van onze weerkundige medewer
ker)
Doordat zich tussen Schotland
en de Noorse kust een hogedruk-
centrum blijft ophouden, met
langs de oostflank aanvoer van
droge lucht via Denemarken naar
onze omgeving blijft het week
einde bij ons overwegend zon
nig, waarbij wind tussen noord
en noordoost en een gematigde
temperatuur van 20 tot 24 gra
den. De kam op een bui zal na
zondag echter wat .gaan toene
men.
Boven Frankrijk bevindt zich
zeer warme lucht.. In Bordeaux
en Toulouse was het gistermid
dag 32 graden. Een storing trekt
evenwel van de Golf van Biscaje
naar het noordoosten en kan zon
dag de kans op onweer in Frank
rijk al vergroten.
De hoogtestroming kan volgen
de week iets meer zuidelijk wor
den, hetgeen het overigens zomer
se weertype alleen iets onstabie
ler kan maken.
vandaag in
de krant
Nieuws uit Zeeland op de
pagina's 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9 en
11.
Binnen- en buitenlands
nieuws op de pagina's 1,3 en
13.
Sport op de pagina's 24 en
25.
Radio en t.v. op pagina 27.
Financieel nieuws op pagina
29,
En in de
zaterdagkrant
Pag. 17: De F'drïnger wil zichzelf
blijven.
Pag. 19: Kasteelheer gevraagd-
Pag. 21: Letterkundige kroniek
van Hans Warren: Stem
men uit de Kerken: Ex
positie van W. Vaarzon
Morel in Veere.
Pag- 23: Poppraet; Schaken, dam
men, bridge, hengelrit-
briek.
PREMIER DEN UYL:
(Van onze
parementaire redactie)
DEN HAAG Minister-presi
dent Den Uyl heeft er vrijdag
voor gewaarschuwd al te opti
mistisch te zijn over de extra
aardgasopbrengsten voor vol
gend jaar. „Er is een sterke nei
ging om dat geld nu al vele ma
len uit te geven. Er wordt al ge
sproken over belastingverlaging,
maar er spelen bij de besteding
van dat geld zoveel factoren
mee, dat een beslissing daarover
niet zomaar te nemen is en dat
heeft het kabinet dan ook niet
gedaan", aldus Den Uyl.
De premier wees erop, dat de over
heidsuitgaven de laatste jaren door de
hoge inflatie eigenlijk zijn teruggelo
pen. „Wij hebben in onze regeringsver
klaring gezegd, dat wij in onze rege
ringsperiode de overheidsuitgaven wil
len uitbreiden. In die overtuiging zijn
wij nog gesterkt. Het is onvermijde
lijk dat de regering ook volgend jaar
veel geld extra zal uitgeven", waar
schuwde Den Uyl.
Volgens Den Uyl kan volgend jaar
gerekend worden op een grote extra
opbrengst uit de export van aardgas.
„Tegelijk moeten we echter ook veel
meer betalen voor onze ruwe olie. De
extra kosten daarvan zijn zo'n drie
tot vier miljard. Dat betekent, dat
onze nationale economie er ondanks
de aardgasmeevaller toch nog slechter
op wordt. Op den duur kan het aard
gas echter wel veel gaan opbrengen.
Zo ver zijn we echter nog niet".
Ondanks zijn waarschuwende woor
den wilde Den Uyl toch wel kwijt, dat
de consumptie volgend jaar zal moe-
(Zie slot pagina 3 kolom 5)
De spoorwegdirectie rekent op een
compensatie van 326 miljoen voor
de economische nadelen voortvloeiend
uit de handhaving van openbare ver-
voersverplichtingen. Dan resteert al
tijd nog een verlies van 155 miljoen.
Rond 70 procent van de exploitatie
kosten van de Nederlandse Spoorwe
gen bestaat uit personeelskosten. Die
stegen vorig jaar weer met rond elf
procent, ondanks een personeelsver
mindering met 500 man tot 26-853. Dit
jaar zal het NS-personeel verder ver
minderen, ondanks de verkorte wer
kweek van 42 Vb tot 41'/* uur.
De opbrengsten uit het reizigersver-
voer stegen met rond 44 miljoen tot
533 miljoen. De groei is voorname
lijk veroorzaakt door het in novem
ber en december aan het autoverkeer
opgelegde zondagsrijverbod, waardoor
de spoorwegen 7,7 miljoen extra
incasseerden. De bezettingsgraad van
de treinen steeg van 37-1 tot 38.6
procent.
Het goederenvervoer bracht vorig
jaar ƒ241 miljoen op. waarbij de
opbrengst van het binnenlands vracht-
goedvervoer niet is meegeteld, omdat
dit vanaf 1 januari 1973 geheel voor
rekening en risico komt van spoor
wegdochter Van Gend en Loos
Streekvervoer
De omvang van het streekvervoer
(naar reizigerskilometers gemeten ver
zorgen de NS-dochters 72 procent van
dit vervoer) gaf in totaliteit een ver
dere daling te zien. De spoorwegdirec
tie pleit in haar jaarverslag voor een
verbetering van de kwaliteit van het
autobusvervoer, waarbij de medewer
king van wegbeheerders nodig is om
de congestiehinder voor de autobus
weg te nemen. De NS-busdochterR
incasseerden ƒ308 miljoen en gaven
ƒ311 miljoen uit. waarvan ƒ211 mil
joen aan de ruim 7200 personeelsle
den die de 2500 bussen laten rijden-
De spoorwegdirectie is er niet alleen
zeker van dat de kosten in de komen
de jaren verder zullen stijgen, ook zal
sprake zijn van een toeneming van
het gebruik van openbaar vervoer.
Een eerste bijdrage tot het meer
gebruik maken van trein en bus zal
voortvloeien uit de verbetering van de
kwaliteit van de geboden voorzienin
gen. Daarnaast rekent de spoorwegdi
rectie min of meer op de invloed van
een samenhangend stelsel van over-
heidmsaatregelen, waardoor trein
bus aantrekkelijk kunnen worden.
De Nederlandse gezinnen geven nu
ongeveer negen procent van hun con
sumptieve bestedingen uit aan verkeer
en vervoer. Het aandeel van verkeer
in de nationale bestedingen is in tien
jaar (van 1963 tot 1973) toegenomen
van 7.5 tot 13 procent. In guldens
uitgedrukt betekent dit van f 5 mil
joen in 1963 tot 15 miljoen in 1973.
Integratie
(Zie slot paginr 3 kolom 4)
NA ISRAËLISCHE ACTIES
TEGEN KAMPEN IN LIBANON
CAIRO (RTR, UPI, AP) Pre
sident Anwar Sadat van Egyp
te heeft 'uiterst belangrijke'
boodschappen aan president
Nixon en het Libanese staats
hoofd, Soeleiman Franjieh, ge
zonden over de Israëlische aan
vallen op Palestijnse vluchtelin
genkampen in Libanon. Dit heeft
het Egyptische persbureau voor
het Midden-Oosten vrijdag mee-
De inhoud werd nog "niet bekendge
maakt maar het Egyptische standpunt
werd eerder deze week uiteengezet-
door le minister van buitenlandse
zaken. Ismail Fachmi. Deze zei dat
Egypte niet werkloos zou toezien bij
het voortduren van de Israëlistóre
aanvallen. Fachmi verklaarde dat de
aanvallen de vredespogingen in het
Midden-Oosten bedreigden en dat het
Israëlische optreden werd aangemoe
digd door 'verklaringen en communi
qués' van andere landen die beschuldi
gingen uitten aan het adres van het
Palestijnse volk. Volgens politieke
kringen zinspeelde hij hiermee op de
V.S. die er bij alle landen op aandron-
(Zie slot pagina 3 kolom 3)
INSTELLING VAN
NATIONALE HAVENRAAD
BEPLEIT
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG Het bestuur en
het beheer van de de zeehavens
in Nederland moet uit overwe
gingen van democratie en doel
matigheid worden opgedragen
aan gewesten, zoals die volgens
de nieuwe gewestwet zullen wor
den gevormd. Op centraal ni
veau zullen de krachten moeten
worden gebundeld, onder meer
door een minister aan te wijzen,
die het zeehavenbeleid gaat co-
ordineren. Verder moet een Na
tionale Haven Raad het zeeha
venbeleid van de regering gaan
voorbereiden.
Dat zijn de belangrijkste conclusies
die de Commissie Zeehavenoverleg
trekt, in een advies dat aan minister
Westerterp van verkeer en waterstaat
is verstrekt over de manier waarop in
de toekomst het bestuur en het be
heer van zeehavens moet worden ge
regeld In het advies, dat door een
subcommissie onder voorzitterschap
van burgemeester Samkalden van Am
sterdam is opgesteld en dat de Com
missie Zeehavenoverleg unaniem heeft
overgenomen, wordt duidelijk ge
maakt, dat er voor het bestuur en
beheer van zeehavens moet worden
gekozen voor een zogenaamd natio
naal gewestelijk model.
De Commissie Zeehavenoverleg is
ervan uitgegaan dat de regionale
structuren versterkt, verduidelijkt en
gecoördineerd moeten worden, en dat
op centraal niveau de krachten moe
ten worden gebundeld. Ook meent de
commissie dat; een centraal mechanis
me moet worden geschapen, waarin
het rijk, de havenbesturen en het
havenbedrijfsleven samenkomen. Dat
mechanisme, de Nationale Haven
Raad, moet dienen als adviesorgaan
voor de regering en als instrument
ten behoeve van een betere coördina
tie en samenwerking.
Tekortkoming
Ter versterking, coordinering er.
verduidelijking van de regionale struc
turen moet, naar het oordeel van de
Commissie Zeehavenoverleg, het ha
venbestuur en -beheer uit handen wor
den genomen van de havenschappen
en gemeenten en opgedragen aan ge
westen. De commissie stelt dat een
fundamentele tekortkoming van ha
venschapsstructuur is. dat er onvol
doende coördinatie bestaat tussen het
beleid dat het havenschap voert en de
activiteiten die andere bestuurslicha
men ondernemen. Bovendien signa
leert men dat de havenschapsstruc
tuur uit een oogpunt van democra
tisch bestuur tekortkomingen ver
toont.
De beste nieuwe bestuurlijke vorm
vindt men die van het gewest. Naar
de mening van de commissie zou het
gewenst zijn dat de gewesten een
zodanige schaal krijgen, dat elke be
langrijke havenregio Scheldegebied,
Rijnmond, Noordzeekanaalgebied.
Eemsgebied binnen het territoir
van één gewest valt. Tot het moment
dat gewesten zijn ingesteld die ge
schikt zijn voor hei bestuur van zee
havens. zullen het gemeentelijke ha
venbestuur en het havenschap moeten
worden gehandhaafd
De commissie houd; er rekening
mee dat de gewestvorming nog wel
enige tijd op zich kan laten wachten-
In afwachting van de gewestvorming
moet. worden nagegaan welke maatre
gelen kunnen worden getroffen om de
bestaande bestuursvorm te verbete
ren. De commissie wijst op de moge
lijkheid de in beginsel gewestelijke
taak van het havenbestuur in handen
van de provincie te geven of de
gemeenten in een havenregio samen
ze voegen tot één ha vengemeente.
waarna het havenbeheer en -bestuur
wordt opgedragen aan een lichaam
dat bij gemeenschappelijke regeling
wordt ingesteld door de provincie en'
de nieuw gevormde havengemeen-
Minister
Naar bet oordeel van de Commissie
Zeehavenoverleg kunnen op centraal
niveau de krachten worden gebundeld
door één minister van verkeer en
waterstaat of van economische zaken,
aan te wijzen ais coordinator van bet
zeehavenbeleid. De commissie wil ver
der een geregeld overleg tassen ce
verschillende bij het zeehavenoverleg
betrokken ministers ingesteld zien en
men vindt dat een mierdepartements-
het leven geroepen moet worden.
De coördinerende minister moet, zo
(Zie slot pagina 7 kolom 1
D'
fjantlijn
W"
oommiM Us- Zeehaven-
3verlog heetft onder 1«-
dtag van haar wortrv
rendo voorzitter Ir. S- A.
Posthumus een gedegen
werkstuk gepubliceerd met
-"•voorstellen voor een nieu
we structuur van bet havenbeleid in
Nederland. Elders ln deze krant wordt
uitvoerig verslag gedaan over het be
wuste rapport Op deze plaats willen
we de drie hoofdelementen uit de stu
die aanstippen ter inleiding van deze
beschouwing: in de eerste plaats ad
viseert de oommissie tot instelling van
een nationale haven raad, die tot taak
krijgt het zeehavenbeleid van de rege
ring voor te bereiden, in de tweede
plaats stelt zij vast dat dit nationale
havenbeleid uitsluitend toekomt aan
regering en wetgever en in de derde
plaats wil zij dat het lokale havenbe
stuur en -beleid te zijner tijd wordt
overgedragen aan de gewesten die via
de gewestwet zullen worden ingesteld.
Dat zijn de hoofdlijnen van hot rap
port. Het is niet alleen oen gedegen,
maar ook een gaaf werkstuk: de com
missie heeft er alles aan gedaan om
goed voor de dag te komen. Daaraan is
niet vreemd dat bij de voorbereiding
intensief werd meegewerkt door het
Instituut voor bestuurskunde van de
Amsterdamse universiteit. De direc
teur van deze instelling professor
dr. A. F. Leemans was secretaris
van de subcommissie die bt< concept
rapport samenstelde-
Hei onvermijdelijke bij oen zo gron
dige voorbereiding Ls ook hier ge
beurd: de bijlagen van het rapport
zijn omvangrijker dan het st.uk zelf.
Tot die bijlagen behoort de uitvoerige
nota van het Instituut voor bestuurs
kunde. een stuk waarin het wemelt
van aardige, maar zeer deskundige ter
men. Professor Leemans gaf er giste
ren tijdens een persconferentie nog
een toelichting bij en sprak daarbij
zo frequent over "ideaaltypen" dat men
bijna zou vermoe
den dat het hier
om een postuum
werk van Max We
ber ging. De geïn
teresseerde vakman
op het gebied van de bestuursweten
schappen kan vee! van zijn gading
vinden in deze nota: het gaat over ge-
deconcentroerde organisatie, over ho
rizontale intersectorale coördinatie er>
zovoort, enzovoort. Het enige waarover
niet wordt gesproken is de pastorale
organisatie: men zo-a daaraan behoefte
krijgen als men de nota van het insti
tuut heeft doorgeworsteld. Waarmee
overigens niets ten nadele van het stuk
is gezegd, hooguit dat het voer-voor-
deskundigen is.
(aar het om gaat zijn de voorstel
len van de commissie. Onze eer
ste indruk: zij heeft een voor
treffelijke structuur opgesteld voor
een nationaal havenbeheer, maar het
is wel de vraag of de voorstellen mak
kelijk te realiseren zullen zijn. Het
gaat om een wat men zou bonnen
noemen "heldere' indeling: de ver
antwoordelijkheden van regering en
parlement zijn goed vastgelegd, het
lokale beheer blijf; autonoom voor zo
ver dat binnen het nationale beleid
mogelijk is en wordt toebedeeld aan
de gewesten. Met dit laatste is de in
spraak van de burger gegarandeerd,
zo ook de verantwoordingsplicht van
de havenbeheerder. En tussen deze
beide "lagen" nationaal en territo
riaal havenbeleid bevindt zich de
havenraad, te beschouwen als een vast
college van advies en bijstand volgens
de grondwet (artikel 87;. Deze raad is
samengesteld uit drie categorieën: vijf
vertegenwoordigers topambtenaren i
van de departementen, vijf vertegen
woordigers van de havenbesturen en
■rijf vertegenwoordigers van het be
drijfsleven- Hij krijgt een eigen bureau,
gaat bet nationale beleid voorbereiden
en fungeert bovendien als samenwer
kingsorgaan. Op papier is he*, prachtig,
maar zal het in de praktijk ook alle
maal werken?
Zien we het goed dan zou de com
missie dit hele pakket hert. liefst
geregeld willen zien in een haven-
wet. Maar dan rijst onmiddellijk de
vraag: wanneer zal die wet worden
ingediend? Deze voorstellen gaan uit
van de nog te vormen gewesten: het
laatste woord daarover echter is
zoals wij allen weten in Nederland
nog lang niet gezegd. Wat gebeurt er
ais de gewesten niet of slechts ten de
le van start gaan? In dat geval kan
men een 'totale' havenwert wel verge
ten: er is dan hooguit alleen een wet
mogelijk om de nationale havenraad in
te stellen. We hebben de indruk dart
de commissie er te makkelijk van is
uitgegaan dat de gewesten er komen,
sterker nog: ze vindt zelfs dat bij de
indeling van de gewesten rekening
met de harens moet worden gehouden.
Eén citaat in dit verband: „Gezien het
belang van zeehavens en zeehavenin-
dusfcrieën voor de betrokken regio's za!
de factor zeehaven bij de vaststelling
van het gewestelijk territoir in d»»»
gebieden een belangrijke ro! moeten
spelen" Een aardige opmerking, in
het bijzonder voor Zeeland.
VXTat is er namelijk in deze provincie
V aar. de gang? Men heeft hier al
tijd betoogd dat twee haven
schappen Vlissinger.-Oost en Ter-
nenzen eigenlijk teveel is en dart
(Voor vervolg zie pagina 3
kolom 1