Acteur Lex Schoorel
in Omroepkoor
bariton
VAN FILMHELD TOT NOS-EMPLOYÉ
k.
ELLINGTON EN DAVIS:
JAZZ AT THE PLAZA
Panda en de meester-herriemaker
televisie
HET ZUIDEN
Pleuni Touw ii.
documentaire van
Jan van Hillo
G&
fclJDAG 21 JUNI 1974
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
19
BEJUBELD OM
IN „ALS ÏWEE
IMPELS WATER
HILVERSUM Nederlands eerste
fchte filmacteur, Lex Schoorel. heeft
it brui gegeven aan het acteren e
klassiek zanger geworden. De jonge
man, die in het begin van de zestiger
jaren opzien baarde in de dubbele
hoofdrol van Fons Rademakers' film
„lis twee druppels water" en werd
jerierd als een natuurtalent, dat de
tot dat moment door toneelspelersma-
niertjes verziekte Nederlandse film
kunst een nieuw aanzien moest geven,
heeft het drama de rug toegekeerd en
ruit rijn dagen als NOS-employé in de
«lederen van het Groot Omroep
koor.
Lex Schoorel, met zijn 35 jaren en
Monde korte kuif uiterlijk weinig ver-
jchiilend van de man. die dertien jaar
nationale bekendheid genoot:
_Ik zing al een jaar in vaste dienst
hij de omroep en het bevalt me
jaweldig. Het is natuurlijk niet toeval
lig dat ik zanger ben geworden. De
laatste vijf jaar was er voor mij als
free-lance acteur nauwelijks meer
werk. En ik heb affiniteit tot de
muziek, die is er altijd geweest".
Schoorels laatste acteerprestatie da
teert van ruim een jaar geleden, vlak
roordat hij Shakespeare en Brecht
verwisselde voor Gesualdo en Pende-
recki. Het resultaat is pas op de
televisie te zien geweest: Schoorel
beeldde een louche Nederlander uit in
aflevering van de Duitse politiese
rie „Frühbesprechung", die onder de
titel „Politierapport" door de NCRV
wordt uitgezonden.
Sinds ik zing. heb ik geen tijd
meer om te acteren. Dat wil niet
zeggen dat ik het toneelspelen voor
goed heb afgezworen. Ik heb altijd
graag geacteerd, en ik zou het nog
wel eens willen doen. De overgang
van acteur naar zanger is natuurlijk
niet van de ene dag op de andere
gegaan. Ik speelde al enkele seizoenen
niet meer. Ik heb wat de muziek
betreft geen conservatoriumachter
grond fin mijn jonge jaren heb ik wel
wat viool en piano gestudeerd, maar
dat stelde niets voor), wél heb ik de
laatste zes, zeven jaar particulier les
gehad. Gevoel voor taal en handigheid
in noten lezen kun je me ook niet
krilon
Les Schoorel ringt niet alleen als
bariton in liet Radio Kamerkoor zijn
partijen dapper mee, maar verzorgt
ook wel eens een privé-recital. En wat
nog opmerkelijker is: de acteur die
eens bij de Nieuwe Komedie de Ro
meo speelde met Wieteke van Dort
als Julia, heeft nu zelf een opera
geschreven op dit gegeven.
„Hij is voor twee derde klaar. Nu
iigt het werk door te weinig tijd stil,
maar ik ben er de laatste vier jaar
bezig. De opera is opgezet als
tien scènes met begeliding van zs
instrumenten (dit kan eventueel wor
den uitgebreid). Fragmentarisch is de
ooera tijdens een aantal besloten
avondn al uitgevoerd. Frans Muller,
de dirigent van het Radio Kamerkoor,
had de leiding. Het idioom is klassiek-
romantisch en tonaal, maar je kan
wel horen dat het muziek van deze
«uw is".
Schoorel als componist is hiermee
niet uitgepraat: hij heeft op basis van
de Engelse Romeo en Julia-teksten
nog een aantal stukken voor kamer
koor geschreven (.Misschien maakt
KRO er een opname van") en voor
zijn eigen koor een twintig minuten
durende compositie op een lang ge
dicht van Heine met begeleiding van
één cello.
En verder is er nog het composito
risch kruimelwerk: wat liedjes en en
tr'actes voor een Driekoningenavond,
uit te voeren door leerlingen van het
muzieklyceum in Hilversum. En zelfs
maakte hij vier jaar geleden een lied
je, dat tijdens het Loosdrechtse Caba
ret der onbekenden werd gezongen en
daarna ook één keer op de radio te
horen was. Van Schoorel voorzag ook
nog wat Nederlandse gedichten van
pianobegeleiding.
Ondanks zijn vele talenten is Lex
Schoorel nog steeds een zoekende.
Zijn échte draai heeft hij nog niet
kunnen vinden. ,Dat zingen en compo
neren. dat ik nu doe is leuk. Maar of
het m'n eindstation wordt, moet ik
nog afwachten. Eigenlijk weet ik één
ding zeker: regisseren is mijn groot
ste liefde en mijn echte aanleg. Ik
weet dat ik als regisseur iets te
vertellen heb".
Regie
Toch was het regisseren alleen in
de amateursectie voor hem wegge
legd: een stuk studententoneel hier.
een musical (o.a. van Cor Lemaire in
Utrecht) daar. En als enige beroepsto
neeluitzondering de regie van de aller
eerste Mickery-voorstelling in Loc-
nersloot: .De dwergen".
Lez Schoorel komt uit Wageningen.
Hij woont overigens na vele omzwer
vingen weer in het voormalige ouder
lijke huis. Eigenlijk had hij na de hbs-
B naar de schildersacademie moeten
gaan. „omdat tekenen het enige was
wat ik goed deed. Die B-opleiding was
een enorme fout, omdat mijn aanleg
in de taal lag. Als het goed was. had
ik dus gymnasium moeten hebben.
Die schildersacademie zag ik niet zit
ten en daarom heb ik eigenlijk in
het wilde weg .maar gezegd, dat ik
naar de toneelschool wou. M'n enige
ervaring op dat gebied was wat scho
lierentoneel en ik was zelf praktisch
nooit in de schouwburg geweest".
.Maar de gok bleek goed te zijn. De
toneelschool (in Arnhem) was leuk en
het acteren ging me best af. Na mijn
militaire dienst kreeg ik mijn eerste
engagement in Rotterdam. Ik maakte
m'n debuut als een jongetje in Sopho
cles' Oedipus. Een jaar later kwam al
die filmrol. Rademakers zocht een
jonge acteur en werd op mij opmerk
zaam gemaakt. Hij kwam een avond
naar de schouwburg om naar mij te
kijken. Hij moet volgens mij nauwe
lijks een indruk van mij gekregen
hebben, omdat hij zo slecht zat, dat
hij me nauwelijks zag en me ook niet
hoorde praten, want het was een
zwijgende rol. Toch gaf hij me de
hoofdrol in zijn film".
Heel Nederland raakte in de ban
van de verfilming van W. F. Hermans'
intrigerende verzetsverhaal. waarin
Schoorel met zijn sluike blonde haren
en zijn wilskrachtige kuiltje in zijn
kin de show stal als een tot illegale
held uitgroeiende kleine kruidenier.
Maar na dit succes werd het weer stil
rond de acteur.
het knechtje van de aardige heks
„Vrouwtje Bezemsteel" en daarna
deed hij ook nog één seizoen mee in
het kinderprogramma „Labberdibbus".
Na twee jaar Rotterdam en twee jaar
Nederlandse Comedie beleefde
Schoorel zijn gelukkigste toneel tijd.
Hij was een jaar gast bij het Neder
lands Kamertoneel in Antwerpen,
speelde daar Sergeant Musgrave. „Het
was de eerste keer dat ik écht wat
kon doen. Gezellige sfeer, klein thea
ter. erg fijn".
Daarna kwam de Romeo. .Den
enorme kans om jezelf uit te probe
ren. Want wat is acteren? Acteren is
koorddansen. Op de grond Ls het safe.
Maar het koord moet omhoog gaan.
Dan acteer je pas. Je neemt natuur
lijk risico's, want je kan met een
enorme smak van dat koord af sode
mieteren".
Dan komt de klad in het toneelspe
len. Lex Schoorel is namelijk geen
gemakkelijke voor de artistieke direc
ties van de toneelgezelschappen. Hij
is een man. die zich een doel stelt,
zichzelf naar een niveau dwingt. „To
neel is mij te lief om mee te blijven
doen op de manier, die van mij
verwacht wordt", zegt hij. En verder:
„Ik ben geen persoon om me op te
dringen. Ik woon niet in Amsterdam".
En: „De laatste vijf jaar voor Ik ging
zingen, wisten ze me niet te vin
den".
Nu is Lex Schoorel klassiek koor
zanger. omdat het brood tenslotte op
de plank moet komen. Hij heeft er
plezier in. maar de planken en vooral
de regie blijven lokken. Misschien ziet
hij ook nog wel een carrière voor
zich weggelegd als troubadour. .Do-
maar wat zelfgeschreven liedjes met
een goede tekstinhoud zingen en de
steun hebben van een gitarist, die er
precies dezelfde opvattingen als jij op
na houdt. Dat lijkt me geweldig".
ADVERTENTIE)
KENT U DIT FRAAIE
OUDE GEBOUW
Kom dit pand eens van binnen be
kijken, want
daar treft u in een zeer romanti
sche omgeving een grandioze col
lectie aan van
2000 m2 MEUBELEN
WONINGTEXTIEL
VOORDEELEILAND
waar u steeds aantrekkelijke aan
biedingen en koopjes vindt.
Wij zijn dealer van
(EUKENS
SieMatic
Kom vrijblijvend
rondkijken
PAARDENSTRAAT 6
VLISSINGEN
TEL. 01184-4077.
ROOSENDAAL
W. HA VEND IJK 1
TEL. 01650-35034.
Geopend ma. t/m za. van 9-6 uur.
Levering via uw
interieurverzorger
Rol
Enorm jammer dat liet mijn eer
ste en laatste rol was in een Neder
landse speelfilm. Later heb ik nog wel
een paar rollen in buitenlandse films
gehad. o.m. in De kleine ark naar het
boek van Jan de Hartog en ik was
ook een als clown verklede bandiet in
Joseph Losey's Modesty Blaise".
Rollen in televisiespelen waren er
nooit voor hem weggelegd, behalve
dan wat kinderseries bij de AVRO. Zo
was hij drie jaar lang Sam Pardoes,
NEDERLAND-1
KANAAL. ,/20
18.45 uur:
(NOS) DE FABELTJESKRANT
18.55 uur:
NIEUWS
19,05 uur:
(TROS) DE WALTONS
Deel 5: De schrijfmachine'
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL EN WEEROVERZICHT
20.21 uur:
(TROS) VLIEG ER EENS UIT
Pogingen om weerstand te bieden aan de zwaarte
kracht boven de voormalige Zuiderzethaven van Enk
huizen. Presentatie: Willem van Kooten.
31.20 uur:
DE FBI
De ingenieur'. In deze aflevering gaat een ingenieur-,
die al ruim een jaar werkloos is, zich wijden aan de
misdaad. Hij maakt daarbij gebruik van zijn vakman
schap.
22.15 uur:
WORDT U AL GEHOLPEN?
Een Engelse serie die zich afspeelt op een verdieping
tan een klein warenhuis, waar zich een machtsstrijd
ontwikkeld, tussen het damesondergoed en de he;_.v
confectie.
22.40 uur:
MEVROUW RITA BOAS KOOPMAN VERTELT UF*
EIGEN WERK
Tante Da'.
22 50 uur:
HKOR) „DAAROM HEB IK DE MENSEN
LIEF
Liedjes over god en mensen, gezongen door Ramses
Shaffy, Leen Jongewaard en Frits Lambreclits.
23.30-23.35 uur:
(.NOS) LAATSTE NIEUWS-
20.21 uur:
NCRVFLASH BACK
Een zomers vervolg van de 'Eddy Go Round Show',
met onder meer flitsen uit de eerste negen program
ma's.
21.10 uur:
HIER EN NU
21.50 uur:
ZINGT ALLEN MEE MET DRS. P
Drs. P. wordt in dit programma bijgestaan door de
cabaretgroep van Ivo de Wijs en de violist Frans
Poptie.
22.25 uur:
VROOMHEID IN HOUT EN STEEN
De kerk van Oosthuizen in Noord-Holland.
22.40 uur:
(NOS) UIT DE KUNST
23.15-23.20 uur:
LAATSTE NIEUWS.
BELGIE-NED.
18.55 uur:
DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
ATELIER
19.30 uur:
ZIET U ER WAT IN?
19.40 uur:
MEDEDELINGEN; WEEROVRZICHT
19.45 uur:
JOURNAAL
20.15 uur:
DE FAMILIE ASHTON
'Davids promotie'.
21.05 uur:
CONFRONTATIE
21.55 uur:
LAATSTE NIEUWS
22.05-22.55 uur:
MODERN STYLE (SLOT)
Laatste aflevering van de serie herinneringen van Paul
Collaer.
HILVERSUM Jan van Hillo van
de NCRV gaat een documentaire ma
ken naar aanleiding van het histori
sche feit dat 50 jaar geleden de eerste
KLM-vluclit naar Nederlands-Indië
werd gemaakt. „Met deze vlucht", ver
telt Jan van Hillo, „is de internationa
le luchtvaart eigenlijk begonnen. Maar
we gaan er geen historisch overzicht
van maken".
Jan van Hillo gaat in deze film
vergelijken: Nederland (de westerse
wereld) en Indonesië (de oosterse
wereld van nu en 50 jaar geleden.
Jan van Hillo: „We bekijken die wes
terse wereld nu via een exponent en
dat is dan in dit geval Pleuni
Touw".
De bekende actrice uit De Stille
Kracht zal de ploeg van Jan van Hillo
vergezellen op htm reis naar Bali in
juli. Pleuni Touw speelt „de luxe
vrouw". Zij wordt vergeleken met een
eenvoudig vrouwtje op Bali. .Daar is
eigenlijk in die 50 jaar bijna niets
veranderd", zegt Jan van Hillo.
HILVERSUM-1
19-00 (I
22.00 R
22.25 C
22.30
22.40 1
VRIJDAG 21 JIM 1971
12.00 Toerismo.
12.30 Overheidsvoorlichting Voor <U-
landbouw
12-40 Wo der Bal! rollt. sene-
programma over W K
voetballen, en de steden waar
gespeeld wordt.
13.00 Nieuws.
VARA:
13.11 Dingen van de dag
NOS:
13.25 Spiegel van België.
13.50 i SInternationaal Spectrum
14-30 Blik op de derde wereld.
14.45 Blik op Europa.
15.00 Zoeklicht op Nederland.
HUMANISTISCH VERBON*
16.45 Laat je niks wijsmaken.
VPRO:
17.00 VPRO-Vrijdag.
18.11 Vandaag dit morgen dat
PP..
18.20 Uitzending van de Katholieke
Volks Partij.
VPRO:
VPRO-Vrijdag: commentaren en
analyses.
KRO:
(S) Spring plank: jonge
artiesten.
i Instemmen met velen.
SIn antwoord op uw
schrijven.
Reisoogst. toeristisch magazine.
Overweging: RKK.
Nieuws.
Hits.
i-24 00 Nieuwe
ZATERDAG
VARA
07.00 Nieuws.
07.11 Ochtendgymnastiek.
07.20 (S) Z.O.: gevarieerd programma.
Om 07.54 VPRO: Deze dag.
08.00 Nieuws.
08.11 Dingen van de dag; 09.35
Waterstanden.
10.30 (S> Z.O.: muziek en
informatieshow. 11.00 Nieuws.
VRIJDAG
12.00 (S) Van twaalf tot twee. met
om 12.22 Wij -/an het land; 12.26
Mededelingen: 12.30 Nieuws;
12.41 Echo: 13.00 Raden maar
14.00 Schoolradio.
14.30 (S) Interlokaal op vrijdag, met
om 15.30 Nieuws,
17.00 Zonder grenzen: rubriek over
missie en zending.
17.10 (S) Country and Western
muziek.
17.30 Nieuws.
17.32 Echo.
18.00 (S)
C-ra mmofoonp latenprogramma
18.30 Nieuws.
18-41 Echo.
18.50 Verkenning: nieuws, feiten en
achtergronden op sociaal
maatschappelijk terrein.
18.58 Marktberichten i.s.m. KNBTB.
VPRO:
19.00 (S) TAHITI FM: leugens,
verwarring, strijd en goed
nieuws.
NOS:
20.00 Nieuws.
20.05 (S) Holland Festival 1974:
Concertgebouworkest met solist:
moderne muziek.
VARA:
22.30 Poetry International, een
verslag.
23.30 (S) Muziek van deze eeuw.
23.55-24.00 Nieuws.
ZATERDAG
TROS:
07.00 Nieuws.
07.02 (S) Ontbijt-Soos, met om 07.30
Nieuws: 07.41-08.00 Aktua; 08.30
Nieuws en 08-36-08.45
Gymnastiek voor de huisvrouw.
10.00 (S) Tien-om: minimagazine voor
en met jonge luisteraars.
10.30 Nieuws.
10.33 (S) Plaat varia.
11.30 (S) Wegwezen: programma voor
vakantiegangers en andere
weggebruikers met om 11.55
Mededelingen.
VRIJDAG
12-03 (S) Drie tussen de middag: Op
de Hollandse toer.
13.03 (S) Drie tussen de middag:
Ontroerend goed.
NOS:
14.03 Pop-Kontakt I: De Meurders'
Methode.
AVRO:
15.03 Pop-Kontakt II.
16.03 De Hitmeesters. met o-a.
Amerikaanse top-20. 17.03-17.06
Radiojournaal.)
NOS:
18 02 Joost mag niet eten.
19.02 Drie loopt achter: De rock and
roll methode.
20.02 (S) Gevolmachtigd: gevarieerde
muziek en plaatbesprekingen.
VPRO:
21.02 VPRO-Vrijdagavond Show:
gevarieerde lichte muziek en
plaatbesprekingen. (22.55-
Mededelingen; 23.02 W.K.
voetbal journaal-)
NCRV:
02.02-07.00 (S) Bent u daar nog?
ZATERDAG
07.02 S Drie op je boterham.
08.02 (S) Drie op je boterham: Pers
vers.
09.03 (S) Tot uw dienst: klassieke
muziek op verzoek.
10.03 Muziek bij de koffie.
L
Wie d«- laatste jaren de lijsten van de:
platenmaatschappijen heeft nageplo
zen op jazz-uitgavcn zal steeds weer
op oude opnamen zijn gestuit. De
laatste maanden is er weer heel wat
oud spui \an Duke Ellington in de
winkels terecht gekomen. Typerend
voor heel veel nieuwe uitgaven van
oude opnamen is. dal bet in negen
van de tien gevallen gaat om muziek
van niet al te beste kwaliteit of om
opnamen, die reeds meerdere keren
eerder zijn uitgebracht.
In de grote stroom van lansspelers.
ó>e stuk voor stuk het beste heten te
bevatten van wat Duke Ellington ooit
speelde, is 'Jazz at the Plaza' een
verfrissend nieuwtje. Deze CBS-plaat
bevat opnamen van een concert., dat
het orkest van Ellington in 1958 gal
in New Yok. Een op zichzelf unieke
plaat met Duke Ellington op z'n best.
Er. dat wi! zeggen een Ellington, die I
vanachter- de piano die heie grote
band van voor naar achter bespeelde.;
Eer. van de belangrijkste geheimen
tot het veeljarige succes van Duke
Ellington was. dat hij precies wist
welke mogelijkheden zijn musici had-1
den en welke van die mogelijkheden l
ze op welk moment wilden etaleren.
Heel duidelijk is de aanpak van El
lington al in het begin te horen in
"Red Garter' met. drummer Sam
Woodyard en trombonist Britt Wood
man 'Eed Garter' is net als "Red
Shoes' breed van opzet met hoogte
punten in het collectieve en het solis
tische spel. Zo is :n Red Shoes'
Jimmy Hamilton zelf geweldig op.
dreef :n een prachtige klarinetsolo
Duke Ellington zelf komt er steeds
tussendoor om anderen gelegenheid te
INDONESIË EN
NEDERLAND MAKEN FILM
OVER KOLONIALISATIE
DJAKARTA Woensdag is in dp
Indonesische hoofdstad een contract
getekend voor een Nederlands-Indone
sische filmproduktie waarin de euve
len van het Nederlandse koloniale be-
wind worden uitgebeeld,
j De ondertekening geschiedde door de
I Fons Rademakers Filmproduktieon
dernemi.og e.o de Indonesische film-,
maatschappij Mondial in aanwezig
heid van ae Nederlandse zaakgelastig-
de H. Jonkman en de directeur-gene-1
raai van de Indonesische staatsradio I
I en -televisie, Sjamsoe Sugito.
j De titel van de produktie is 'Aidja en)
Adinda' naar ae namen van de twee
hoofdrolspelers. De film is gebaseerd'
op het boek met dezelfde titel van del
hand van Multatuli, dat in 1360 voor
het eerst verscheen.
In een tospraak tijdens de plechtig-
hein zei de heer Sugito. da: de film
de Indonesiërs zal herinneren aan he'
lijden tijdens het Nederlandse kolon:-|
ale bewind en aan de strijd om
vrijheid en onafhankelijkheid.
„De film zal het Nederlandse volk ook I
leren, niet opnieuw de koloniale hou
ding (van weieer) aan Ie nemen en de
daden van hun voorouders te herha
len. in een tijd. dat vrij ons blind
staarden op materiële welvaart."
geven zich 'waar te maken'. He* is
een genoegen te luisteren naar een
muzikaal gesprek van de trompettis
ten Cat Anderson en Clark Terry in
'El Gate' en Johnny Hodges allerlei
zeer ter zake doende capriolen te
horen uithalen in 'All of me' Zanger
Jimmy Rushing zong m het Plaa*
hotel 'Go away blue-.', riello, little
girl' en "Love to hear my baby call
my name". Rushing niet opgewassen
tegen de band van Ellington De bend
moet de dr.e nummers met Rushing
redden en dat doet errfge afbreuk aan
de kwalitatief uitstekende plaat. Na
Rushing komt gelukkig Billie Holiday
aan bod met "When your lover ha*
gone' en Don't explain' en dat afge
wisseld met prachtige v>ll van roe-
mand minder dan Bud; Clayton.
Een andere plaat van Ellington, die
zeker de moeite van enige aandacht
waard is. lijkt ons Duke's big 4' met
naast Duke Ellington gitarist Joe
Pass, bassist Ray Brown en drummer
Louis Beilson. Duke's tcg 4' werd
vorig jaar opgenomen en bevat een
aantal prachtige stukken muziek,
waarin Ellington nu ook eens solis
tisch goed ui*, de verf komt. Dat geldt
Sn niet mindere mate voor Joe Pa»,
die vooral met de stuwende Ellington
achter zich boeiende vondsten doet én
uitwerkt.
MILES DAVIS
In bet eerder genoemde Ptaza-hoM
werden op de avond, dat Ellington er
optrad, ook opnamen gemaakt van
een mini-concrt van een groep met
Miles Davis. Die groep bestond uit
John Coltrane 'tenor saxofooni. Can-
nonbai! Adder!y alt saxofoon). Bill
Evans (piano). Paul Chamblers (baat
en Philly Joe Jones (drums». In het
Plazahotel probeerde Davis zich ken
nelijk aan de omstandigheden aan te
passen. Zijn muziek was er ingetogen.
De zes musici holten zichzelf niet
voorbij, maar proberen juist uiten*
nauwgezet de muzikale mogelijkheden
van alle thema's uit. La bei nummers:
Jazz at the Plaza, Duke Ellington
his orchestra, CBS S 65779; Jazz et
the Plaza. Miles Davis. CBS S 65778;
Duke's big 4, Pablo 2310 703.
Even puzzelen
rn*-
D
PI
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18.45 uur:
(NOS) DE FABELTJESKRANT
18.55 uur:
NIEUWS
19.05 uur:
(NCRV) NCRV-POPPENKAST
19.30 Uur:
DE BEVERLY HILLBILLIES
'Trim je fit'.
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL EN WEEROVERZICHT
BELGIëFRANS
18.10 1, 2, 3.. j'ai vu; 18.30 Sept sur sept; 19.00 De
christenen in de samenleving; 19.30 Antenne-soir; 19.45
Journaal; 20.15 La résistance (3): de geschiedenis van
de vlucht van een Engelse vlieger in augustus 1943 van
Bastogne door de Pyreneëen: 21.05 Transit: Panama:
22.20 Jason King, serie met Peter Wyngarde als Jas on
King; 22.50 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL
12.30 Miditrente; 13.00-13.30 Journaal; 18.20 Act.; 18.45
Voor de kleuters; 17.55 Voor de jeugd; 19.20 Reg. act.;
19.45 Journaal; 20.15 Amerikaanse grappen; 20.30 Sus
pense, serie met Christopher George; 21.40 Medische
rubriek; 22.40-23.00 Nieuws.
Horizontaal: 1 kleur; 5 afzonderlijk; 9
tweetal: 10 vreemde munt; 11 broei
kas; 13 dee!teken; 35 zoogdier; 16
gemalen eikeschors; 37 hakwerktuig;
18 toentertijd; 20 vergelden; 23 een
heid van arbeid; 28 koor: 27 watering;
28 invorderen: 31 bouwval; 33 lan
taarnplaatje; 34 Balt; 35 viering; 36
naarstig.
Verticaal: 1 piaaas in Irak: 2 opschrift
op enveloppe. 3 tijdmaat; 4 plaats m
Zuid-Holland: 5 stem; 6 voorzetsel: 7
zeeschade: 8 torenomgang; 12- eike
schors; 14 inhoudsmaat voor droge
waren; 19 gezond maken; 20 schrifte
lijke mededeling; 21 lidwoord; 22
boom; 23 keur: 24 snelle loop; 25
schim: 29 toon; 30 vochtig; 32 wissel
gebruik-
De oplossing van de vorige puzzel ie:
Panda was na een poosje in slaap
gevallen en toen professor Kalker
het appraat gerepareerd had, volgde
hij dat voorbeeld. En omdat het een'
late avond, sliepen ze de volgendei
vermoeiende dag was geweest en eeni
ochtend om tien uur nog.
Maar toen kwam er een einde aan de|
rust. De deur werd
de heer Luidop stapte dreunend naar
binnen.
„Is mijn Herriemaker klaar, prof?!"
riep hij. ,Een nieuwe dag, een nieuwe:
geluid zeg ik altijd maar. En ik
'oen benieuwd wat voor geluid je voor
me hebt." De geleerde sliep rustig
door, maar Panda schrok wakker.
„Herriemaker..." mompelde hij bin
nensmonds. „Eh..-o. ja nu weet ik,
het weer. Die komt hij halen. Maar
de professor heeft aan de Geluidzui
ger van meneer Fluister gewerkt. En
als ik Luidop dat vertel, komen er
vast moeilijkheden.
Daarom wees hij op goed geluk naar1
een apparaatje dat op een werkbank
stond, en zei: „Daar is de machine.
aT
sF
SK
MCE'K
go
KlE
TT
prAre
aJtru
AlRAri
^ÜNIEE
M\ENC
i siiT3
s
U
F"
A
inA
KA
IK
Tv
Lc
J|E
AR
EN
3e!b
N
E
gut
AIN'SG
•11
b
AA
Rk 1
E
Lij
Z
EjE
KA
1
k E
V
E
RIS
ER
ON
S
||L
Orr