Acteur Lex Schoorel in Omroepkoor bariton VAN FILMHELD TOT NOS-EMPLOYÉ k. ELLINGTON EN DAVIS: JAZZ AT THE PLAZA Panda en de meester-herriemaker televisie HET ZUIDEN Pleuni Touw ii. documentaire van Jan van Hillo G& fclJDAG 21 JUNI 1974 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 19 BEJUBELD OM IN „ALS ÏWEE IMPELS WATER HILVERSUM Nederlands eerste fchte filmacteur, Lex Schoorel. heeft it brui gegeven aan het acteren e klassiek zanger geworden. De jonge man, die in het begin van de zestiger jaren opzien baarde in de dubbele hoofdrol van Fons Rademakers' film „lis twee druppels water" en werd jerierd als een natuurtalent, dat de tot dat moment door toneelspelersma- niertjes verziekte Nederlandse film kunst een nieuw aanzien moest geven, heeft het drama de rug toegekeerd en ruit rijn dagen als NOS-employé in de «lederen van het Groot Omroep koor. Lex Schoorel, met zijn 35 jaren en Monde korte kuif uiterlijk weinig ver- jchiilend van de man. die dertien jaar nationale bekendheid genoot: _Ik zing al een jaar in vaste dienst hij de omroep en het bevalt me jaweldig. Het is natuurlijk niet toeval lig dat ik zanger ben geworden. De laatste vijf jaar was er voor mij als free-lance acteur nauwelijks meer werk. En ik heb affiniteit tot de muziek, die is er altijd geweest". Schoorels laatste acteerprestatie da teert van ruim een jaar geleden, vlak roordat hij Shakespeare en Brecht verwisselde voor Gesualdo en Pende- recki. Het resultaat is pas op de televisie te zien geweest: Schoorel beeldde een louche Nederlander uit in aflevering van de Duitse politiese rie „Frühbesprechung", die onder de titel „Politierapport" door de NCRV wordt uitgezonden. Sinds ik zing. heb ik geen tijd meer om te acteren. Dat wil niet zeggen dat ik het toneelspelen voor goed heb afgezworen. Ik heb altijd graag geacteerd, en ik zou het nog wel eens willen doen. De overgang van acteur naar zanger is natuurlijk niet van de ene dag op de andere gegaan. Ik speelde al enkele seizoenen niet meer. Ik heb wat de muziek betreft geen conservatoriumachter grond fin mijn jonge jaren heb ik wel wat viool en piano gestudeerd, maar dat stelde niets voor), wél heb ik de laatste zes, zeven jaar particulier les gehad. Gevoel voor taal en handigheid in noten lezen kun je me ook niet krilon Les Schoorel ringt niet alleen als bariton in liet Radio Kamerkoor zijn partijen dapper mee, maar verzorgt ook wel eens een privé-recital. En wat nog opmerkelijker is: de acteur die eens bij de Nieuwe Komedie de Ro meo speelde met Wieteke van Dort als Julia, heeft nu zelf een opera geschreven op dit gegeven. „Hij is voor twee derde klaar. Nu iigt het werk door te weinig tijd stil, maar ik ben er de laatste vier jaar bezig. De opera is opgezet als tien scènes met begeliding van zs instrumenten (dit kan eventueel wor den uitgebreid). Fragmentarisch is de ooera tijdens een aantal besloten avondn al uitgevoerd. Frans Muller, de dirigent van het Radio Kamerkoor, had de leiding. Het idioom is klassiek- romantisch en tonaal, maar je kan wel horen dat het muziek van deze «uw is". Schoorel als componist is hiermee niet uitgepraat: hij heeft op basis van de Engelse Romeo en Julia-teksten nog een aantal stukken voor kamer koor geschreven (.Misschien maakt KRO er een opname van") en voor zijn eigen koor een twintig minuten durende compositie op een lang ge dicht van Heine met begeleiding van één cello. En verder is er nog het composito risch kruimelwerk: wat liedjes en en tr'actes voor een Driekoningenavond, uit te voeren door leerlingen van het muzieklyceum in Hilversum. En zelfs maakte hij vier jaar geleden een lied je, dat tijdens het Loosdrechtse Caba ret der onbekenden werd gezongen en daarna ook één keer op de radio te horen was. Van Schoorel voorzag ook nog wat Nederlandse gedichten van pianobegeleiding. Ondanks zijn vele talenten is Lex Schoorel nog steeds een zoekende. Zijn échte draai heeft hij nog niet kunnen vinden. ,Dat zingen en compo neren. dat ik nu doe is leuk. Maar of het m'n eindstation wordt, moet ik nog afwachten. Eigenlijk weet ik één ding zeker: regisseren is mijn groot ste liefde en mijn echte aanleg. Ik weet dat ik als regisseur iets te vertellen heb". Regie Toch was het regisseren alleen in de amateursectie voor hem wegge legd: een stuk studententoneel hier. een musical (o.a. van Cor Lemaire in Utrecht) daar. En als enige beroepsto neeluitzondering de regie van de aller eerste Mickery-voorstelling in Loc- nersloot: .De dwergen". Lez Schoorel komt uit Wageningen. Hij woont overigens na vele omzwer vingen weer in het voormalige ouder lijke huis. Eigenlijk had hij na de hbs- B naar de schildersacademie moeten gaan. „omdat tekenen het enige was wat ik goed deed. Die B-opleiding was een enorme fout, omdat mijn aanleg in de taal lag. Als het goed was. had ik dus gymnasium moeten hebben. Die schildersacademie zag ik niet zit ten en daarom heb ik eigenlijk in het wilde weg .maar gezegd, dat ik naar de toneelschool wou. M'n enige ervaring op dat gebied was wat scho lierentoneel en ik was zelf praktisch nooit in de schouwburg geweest". .Maar de gok bleek goed te zijn. De toneelschool (in Arnhem) was leuk en het acteren ging me best af. Na mijn militaire dienst kreeg ik mijn eerste engagement in Rotterdam. Ik maakte m'n debuut als een jongetje in Sopho cles' Oedipus. Een jaar later kwam al die filmrol. Rademakers zocht een jonge acteur en werd op mij opmerk zaam gemaakt. Hij kwam een avond naar de schouwburg om naar mij te kijken. Hij moet volgens mij nauwe lijks een indruk van mij gekregen hebben, omdat hij zo slecht zat, dat hij me nauwelijks zag en me ook niet hoorde praten, want het was een zwijgende rol. Toch gaf hij me de hoofdrol in zijn film". Heel Nederland raakte in de ban van de verfilming van W. F. Hermans' intrigerende verzetsverhaal. waarin Schoorel met zijn sluike blonde haren en zijn wilskrachtige kuiltje in zijn kin de show stal als een tot illegale held uitgroeiende kleine kruidenier. Maar na dit succes werd het weer stil rond de acteur. het knechtje van de aardige heks „Vrouwtje Bezemsteel" en daarna deed hij ook nog één seizoen mee in het kinderprogramma „Labberdibbus". Na twee jaar Rotterdam en twee jaar Nederlandse Comedie beleefde Schoorel zijn gelukkigste toneel tijd. Hij was een jaar gast bij het Neder lands Kamertoneel in Antwerpen, speelde daar Sergeant Musgrave. „Het was de eerste keer dat ik écht wat kon doen. Gezellige sfeer, klein thea ter. erg fijn". Daarna kwam de Romeo. .Den enorme kans om jezelf uit te probe ren. Want wat is acteren? Acteren is koorddansen. Op de grond Ls het safe. Maar het koord moet omhoog gaan. Dan acteer je pas. Je neemt natuur lijk risico's, want je kan met een enorme smak van dat koord af sode mieteren". Dan komt de klad in het toneelspe len. Lex Schoorel is namelijk geen gemakkelijke voor de artistieke direc ties van de toneelgezelschappen. Hij is een man. die zich een doel stelt, zichzelf naar een niveau dwingt. „To neel is mij te lief om mee te blijven doen op de manier, die van mij verwacht wordt", zegt hij. En verder: „Ik ben geen persoon om me op te dringen. Ik woon niet in Amsterdam". En: „De laatste vijf jaar voor Ik ging zingen, wisten ze me niet te vin den". Nu is Lex Schoorel klassiek koor zanger. omdat het brood tenslotte op de plank moet komen. Hij heeft er plezier in. maar de planken en vooral de regie blijven lokken. Misschien ziet hij ook nog wel een carrière voor zich weggelegd als troubadour. .Do- maar wat zelfgeschreven liedjes met een goede tekstinhoud zingen en de steun hebben van een gitarist, die er precies dezelfde opvattingen als jij op na houdt. Dat lijkt me geweldig". ADVERTENTIE) KENT U DIT FRAAIE OUDE GEBOUW Kom dit pand eens van binnen be kijken, want daar treft u in een zeer romanti sche omgeving een grandioze col lectie aan van 2000 m2 MEUBELEN WONINGTEXTIEL VOORDEELEILAND waar u steeds aantrekkelijke aan biedingen en koopjes vindt. Wij zijn dealer van (EUKENS SieMatic Kom vrijblijvend rondkijken PAARDENSTRAAT 6 VLISSINGEN TEL. 01184-4077. ROOSENDAAL W. HA VEND IJK 1 TEL. 01650-35034. Geopend ma. t/m za. van 9-6 uur. Levering via uw interieurverzorger Rol Enorm jammer dat liet mijn eer ste en laatste rol was in een Neder landse speelfilm. Later heb ik nog wel een paar rollen in buitenlandse films gehad. o.m. in De kleine ark naar het boek van Jan de Hartog en ik was ook een als clown verklede bandiet in Joseph Losey's Modesty Blaise". Rollen in televisiespelen waren er nooit voor hem weggelegd, behalve dan wat kinderseries bij de AVRO. Zo was hij drie jaar lang Sam Pardoes, NEDERLAND-1 KANAAL. ,/20 18.45 uur: (NOS) DE FABELTJESKRANT 18.55 uur: NIEUWS 19,05 uur: (TROS) DE WALTONS Deel 5: De schrijfmachine' 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL EN WEEROVERZICHT 20.21 uur: (TROS) VLIEG ER EENS UIT Pogingen om weerstand te bieden aan de zwaarte kracht boven de voormalige Zuiderzethaven van Enk huizen. Presentatie: Willem van Kooten. 31.20 uur: DE FBI De ingenieur'. In deze aflevering gaat een ingenieur-, die al ruim een jaar werkloos is, zich wijden aan de misdaad. Hij maakt daarbij gebruik van zijn vakman schap. 22.15 uur: WORDT U AL GEHOLPEN? Een Engelse serie die zich afspeelt op een verdieping tan een klein warenhuis, waar zich een machtsstrijd ontwikkeld, tussen het damesondergoed en de he;_.v confectie. 22.40 uur: MEVROUW RITA BOAS KOOPMAN VERTELT UF* EIGEN WERK Tante Da'. 22 50 uur: HKOR) „DAAROM HEB IK DE MENSEN LIEF Liedjes over god en mensen, gezongen door Ramses Shaffy, Leen Jongewaard en Frits Lambreclits. 23.30-23.35 uur: (.NOS) LAATSTE NIEUWS- 20.21 uur: NCRVFLASH BACK Een zomers vervolg van de 'Eddy Go Round Show', met onder meer flitsen uit de eerste negen program ma's. 21.10 uur: HIER EN NU 21.50 uur: ZINGT ALLEN MEE MET DRS. P Drs. P. wordt in dit programma bijgestaan door de cabaretgroep van Ivo de Wijs en de violist Frans Poptie. 22.25 uur: VROOMHEID IN HOUT EN STEEN De kerk van Oosthuizen in Noord-Holland. 22.40 uur: (NOS) UIT DE KUNST 23.15-23.20 uur: LAATSTE NIEUWS. BELGIE-NED. 18.55 uur: DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: ATELIER 19.30 uur: ZIET U ER WAT IN? 19.40 uur: MEDEDELINGEN; WEEROVRZICHT 19.45 uur: JOURNAAL 20.15 uur: DE FAMILIE ASHTON 'Davids promotie'. 21.05 uur: CONFRONTATIE 21.55 uur: LAATSTE NIEUWS 22.05-22.55 uur: MODERN STYLE (SLOT) Laatste aflevering van de serie herinneringen van Paul Collaer. HILVERSUM Jan van Hillo van de NCRV gaat een documentaire ma ken naar aanleiding van het histori sche feit dat 50 jaar geleden de eerste KLM-vluclit naar Nederlands-Indië werd gemaakt. „Met deze vlucht", ver telt Jan van Hillo, „is de internationa le luchtvaart eigenlijk begonnen. Maar we gaan er geen historisch overzicht van maken". Jan van Hillo gaat in deze film vergelijken: Nederland (de westerse wereld) en Indonesië (de oosterse wereld van nu en 50 jaar geleden. Jan van Hillo: „We bekijken die wes terse wereld nu via een exponent en dat is dan in dit geval Pleuni Touw". De bekende actrice uit De Stille Kracht zal de ploeg van Jan van Hillo vergezellen op htm reis naar Bali in juli. Pleuni Touw speelt „de luxe vrouw". Zij wordt vergeleken met een eenvoudig vrouwtje op Bali. .Daar is eigenlijk in die 50 jaar bijna niets veranderd", zegt Jan van Hillo. HILVERSUM-1 19-00 (I 22.00 R 22.25 C 22.30 22.40 1 VRIJDAG 21 JIM 1971 12.00 Toerismo. 12.30 Overheidsvoorlichting Voor <U- landbouw 12-40 Wo der Bal! rollt. sene- programma over W K voetballen, en de steden waar gespeeld wordt. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Dingen van de dag NOS: 13.25 Spiegel van België. 13.50 i SInternationaal Spectrum 14-30 Blik op de derde wereld. 14.45 Blik op Europa. 15.00 Zoeklicht op Nederland. HUMANISTISCH VERBON* 16.45 Laat je niks wijsmaken. VPRO: 17.00 VPRO-Vrijdag. 18.11 Vandaag dit morgen dat PP.. 18.20 Uitzending van de Katholieke Volks Partij. VPRO: VPRO-Vrijdag: commentaren en analyses. KRO: (S) Spring plank: jonge artiesten. i Instemmen met velen. SIn antwoord op uw schrijven. Reisoogst. toeristisch magazine. Overweging: RKK. Nieuws. Hits. i-24 00 Nieuwe ZATERDAG VARA 07.00 Nieuws. 07.11 Ochtendgymnastiek. 07.20 (S) Z.O.: gevarieerd programma. Om 07.54 VPRO: Deze dag. 08.00 Nieuws. 08.11 Dingen van de dag; 09.35 Waterstanden. 10.30 (S> Z.O.: muziek en informatieshow. 11.00 Nieuws. VRIJDAG 12.00 (S) Van twaalf tot twee. met om 12.22 Wij -/an het land; 12.26 Mededelingen: 12.30 Nieuws; 12.41 Echo: 13.00 Raden maar 14.00 Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal op vrijdag, met om 15.30 Nieuws, 17.00 Zonder grenzen: rubriek over missie en zending. 17.10 (S) Country and Western muziek. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo. 18.00 (S) C-ra mmofoonp latenprogramma 18.30 Nieuws. 18-41 Echo. 18.50 Verkenning: nieuws, feiten en achtergronden op sociaal maatschappelijk terrein. 18.58 Marktberichten i.s.m. KNBTB. VPRO: 19.00 (S) TAHITI FM: leugens, verwarring, strijd en goed nieuws. NOS: 20.00 Nieuws. 20.05 (S) Holland Festival 1974: Concertgebouworkest met solist: moderne muziek. VARA: 22.30 Poetry International, een verslag. 23.30 (S) Muziek van deze eeuw. 23.55-24.00 Nieuws. ZATERDAG TROS: 07.00 Nieuws. 07.02 (S) Ontbijt-Soos, met om 07.30 Nieuws: 07.41-08.00 Aktua; 08.30 Nieuws en 08-36-08.45 Gymnastiek voor de huisvrouw. 10.00 (S) Tien-om: minimagazine voor en met jonge luisteraars. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Plaat varia. 11.30 (S) Wegwezen: programma voor vakantiegangers en andere weggebruikers met om 11.55 Mededelingen. VRIJDAG 12-03 (S) Drie tussen de middag: Op de Hollandse toer. 13.03 (S) Drie tussen de middag: Ontroerend goed. NOS: 14.03 Pop-Kontakt I: De Meurders' Methode. AVRO: 15.03 Pop-Kontakt II. 16.03 De Hitmeesters. met o-a. Amerikaanse top-20. 17.03-17.06 Radiojournaal.) NOS: 18 02 Joost mag niet eten. 19.02 Drie loopt achter: De rock and roll methode. 20.02 (S) Gevolmachtigd: gevarieerde muziek en plaatbesprekingen. VPRO: 21.02 VPRO-Vrijdagavond Show: gevarieerde lichte muziek en plaatbesprekingen. (22.55- Mededelingen; 23.02 W.K. voetbal journaal-) NCRV: 02.02-07.00 (S) Bent u daar nog? ZATERDAG 07.02 S Drie op je boterham. 08.02 (S) Drie op je boterham: Pers vers. 09.03 (S) Tot uw dienst: klassieke muziek op verzoek. 10.03 Muziek bij de koffie. L Wie d«- laatste jaren de lijsten van de: platenmaatschappijen heeft nageplo zen op jazz-uitgavcn zal steeds weer op oude opnamen zijn gestuit. De laatste maanden is er weer heel wat oud spui \an Duke Ellington in de winkels terecht gekomen. Typerend voor heel veel nieuwe uitgaven van oude opnamen is. dal bet in negen van de tien gevallen gaat om muziek van niet al te beste kwaliteit of om opnamen, die reeds meerdere keren eerder zijn uitgebracht. In de grote stroom van lansspelers. ó>e stuk voor stuk het beste heten te bevatten van wat Duke Ellington ooit speelde, is 'Jazz at the Plaza' een verfrissend nieuwtje. Deze CBS-plaat bevat opnamen van een concert., dat het orkest van Ellington in 1958 gal in New Yok. Een op zichzelf unieke plaat met Duke Ellington op z'n best. Er. dat wi! zeggen een Ellington, die I vanachter- de piano die heie grote band van voor naar achter bespeelde.; Eer. van de belangrijkste geheimen tot het veeljarige succes van Duke Ellington was. dat hij precies wist welke mogelijkheden zijn musici had-1 den en welke van die mogelijkheden l ze op welk moment wilden etaleren. Heel duidelijk is de aanpak van El lington al in het begin te horen in "Red Garter' met. drummer Sam Woodyard en trombonist Britt Wood man 'Eed Garter' is net als "Red Shoes' breed van opzet met hoogte punten in het collectieve en het solis tische spel. Zo is :n Red Shoes' Jimmy Hamilton zelf geweldig op. dreef :n een prachtige klarinetsolo Duke Ellington zelf komt er steeds tussendoor om anderen gelegenheid te INDONESIË EN NEDERLAND MAKEN FILM OVER KOLONIALISATIE DJAKARTA Woensdag is in dp Indonesische hoofdstad een contract getekend voor een Nederlands-Indone sische filmproduktie waarin de euve len van het Nederlandse koloniale be- wind worden uitgebeeld, j De ondertekening geschiedde door de I Fons Rademakers Filmproduktieon dernemi.og e.o de Indonesische film-, maatschappij Mondial in aanwezig heid van ae Nederlandse zaakgelastig- de H. Jonkman en de directeur-gene-1 raai van de Indonesische staatsradio I I en -televisie, Sjamsoe Sugito. j De titel van de produktie is 'Aidja en) Adinda' naar ae namen van de twee hoofdrolspelers. De film is gebaseerd' op het boek met dezelfde titel van del hand van Multatuli, dat in 1360 voor het eerst verscheen. In een tospraak tijdens de plechtig- hein zei de heer Sugito. da: de film de Indonesiërs zal herinneren aan he' lijden tijdens het Nederlandse kolon:-| ale bewind en aan de strijd om vrijheid en onafhankelijkheid. „De film zal het Nederlandse volk ook I leren, niet opnieuw de koloniale hou ding (van weieer) aan Ie nemen en de daden van hun voorouders te herha len. in een tijd. dat vrij ons blind staarden op materiële welvaart." geven zich 'waar te maken'. He* is een genoegen te luisteren naar een muzikaal gesprek van de trompettis ten Cat Anderson en Clark Terry in 'El Gate' en Johnny Hodges allerlei zeer ter zake doende capriolen te horen uithalen in 'All of me' Zanger Jimmy Rushing zong m het Plaa* hotel 'Go away blue-.', riello, little girl' en "Love to hear my baby call my name". Rushing niet opgewassen tegen de band van Ellington De bend moet de dr.e nummers met Rushing redden en dat doet errfge afbreuk aan de kwalitatief uitstekende plaat. Na Rushing komt gelukkig Billie Holiday aan bod met "When your lover ha* gone' en Don't explain' en dat afge wisseld met prachtige v>ll van roe- mand minder dan Bud; Clayton. Een andere plaat van Ellington, die zeker de moeite van enige aandacht waard is. lijkt ons Duke's big 4' met naast Duke Ellington gitarist Joe Pass, bassist Ray Brown en drummer Louis Beilson. Duke's tcg 4' werd vorig jaar opgenomen en bevat een aantal prachtige stukken muziek, waarin Ellington nu ook eens solis tisch goed ui*, de verf komt. Dat geldt Sn niet mindere mate voor Joe Pa», die vooral met de stuwende Ellington achter zich boeiende vondsten doet én uitwerkt. MILES DAVIS In bet eerder genoemde Ptaza-hoM werden op de avond, dat Ellington er optrad, ook opnamen gemaakt van een mini-concrt van een groep met Miles Davis. Die groep bestond uit John Coltrane 'tenor saxofooni. Can- nonbai! Adder!y alt saxofoon). Bill Evans (piano). Paul Chamblers (baat en Philly Joe Jones (drums». In het Plazahotel probeerde Davis zich ken nelijk aan de omstandigheden aan te passen. Zijn muziek was er ingetogen. De zes musici holten zichzelf niet voorbij, maar proberen juist uiten* nauwgezet de muzikale mogelijkheden van alle thema's uit. La bei nummers: Jazz at the Plaza, Duke Ellington his orchestra, CBS S 65779; Jazz et the Plaza. Miles Davis. CBS S 65778; Duke's big 4, Pablo 2310 703. Even puzzelen rn*- D PI FRANSTALIGE PROGRAMMA'S NEDERLAND-2 KANAAL 32 18.45 uur: (NOS) DE FABELTJESKRANT 18.55 uur: NIEUWS 19.05 uur: (NCRV) NCRV-POPPENKAST 19.30 Uur: DE BEVERLY HILLBILLIES 'Trim je fit'. 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL EN WEEROVERZICHT BELGIëFRANS 18.10 1, 2, 3.. j'ai vu; 18.30 Sept sur sept; 19.00 De christenen in de samenleving; 19.30 Antenne-soir; 19.45 Journaal; 20.15 La résistance (3): de geschiedenis van de vlucht van een Engelse vlieger in augustus 1943 van Bastogne door de Pyreneëen: 21.05 Transit: Panama: 22.20 Jason King, serie met Peter Wyngarde als Jas on King; 22.50 Journaal. FRANKRIJK-RIJSSEL 12.30 Miditrente; 13.00-13.30 Journaal; 18.20 Act.; 18.45 Voor de kleuters; 17.55 Voor de jeugd; 19.20 Reg. act.; 19.45 Journaal; 20.15 Amerikaanse grappen; 20.30 Sus pense, serie met Christopher George; 21.40 Medische rubriek; 22.40-23.00 Nieuws. Horizontaal: 1 kleur; 5 afzonderlijk; 9 tweetal: 10 vreemde munt; 11 broei kas; 13 dee!teken; 35 zoogdier; 16 gemalen eikeschors; 37 hakwerktuig; 18 toentertijd; 20 vergelden; 23 een heid van arbeid; 28 koor: 27 watering; 28 invorderen: 31 bouwval; 33 lan taarnplaatje; 34 Balt; 35 viering; 36 naarstig. Verticaal: 1 piaaas in Irak: 2 opschrift op enveloppe. 3 tijdmaat; 4 plaats m Zuid-Holland: 5 stem; 6 voorzetsel: 7 zeeschade: 8 torenomgang; 12- eike schors; 14 inhoudsmaat voor droge waren; 19 gezond maken; 20 schrifte lijke mededeling; 21 lidwoord; 22 boom; 23 keur: 24 snelle loop; 25 schim: 29 toon; 30 vochtig; 32 wissel gebruik- De oplossing van de vorige puzzel ie: Panda was na een poosje in slaap gevallen en toen professor Kalker het appraat gerepareerd had, volgde hij dat voorbeeld. En omdat het een' late avond, sliepen ze de volgendei vermoeiende dag was geweest en eeni ochtend om tien uur nog. Maar toen kwam er een einde aan de| rust. De deur werd de heer Luidop stapte dreunend naar binnen. „Is mijn Herriemaker klaar, prof?!" riep hij. ,Een nieuwe dag, een nieuwe: geluid zeg ik altijd maar. En ik 'oen benieuwd wat voor geluid je voor me hebt." De geleerde sliep rustig door, maar Panda schrok wakker. „Herriemaker..." mompelde hij bin nensmonds. „Eh..-o. ja nu weet ik, het weer. Die komt hij halen. Maar de professor heeft aan de Geluidzui ger van meneer Fluister gewerkt. En als ik Luidop dat vertel, komen er vast moeilijkheden. Daarom wees hij op goed geluk naar1 een apparaatje dat op een werkbank stond, en zei: „Daar is de machine. aT sF SK MCE'K go KlE TT prAre aJtru AlRAri ^ÜNIEE M\ENC i siiT3 s U F" A inA KA IK Tv Lc J|E AR EN 3e!b N E gut AIN'SG •11 b AA Rk 1 E Lij Z EjE KA 1 k E V E RIS ER ON S ||L Orr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 15