6
Minister Lubbers: „Kern van de zaak
blijf je risico's kernenergie voor?"
^NEA,%
Vissterfte aan
Westerscheldekust
West-Z-Vlaanderen
„Asociale politiek overheid
t.o.v. kleine zelfstandige"
Gauw
verdiend!
Wat is er verkwikkender dan
100 km/p.u.in een Alfa Romeo?
fljDAG 7 JUNI 1974
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
II
tussen
NU en STRAKS
Het kabinet-Den Uyl zal de tweede kamer
deze zomer een eerste energienota aanbieden.
Daarin za! ook de netelige vraag aan de orde
komen: wat moet Nederland aan met de
ontwikkeling van de kernenergie? De minister
van economische zaken, dis. R. F. M. Lubbers
op het ogenblik doende met het schrijven
van deze energienota heeft een zeer uitge
sproken mening over de rol van de kernener
gie in het Nederlandse energiepatroon voor
de komende tien. twintig jaar. Zijn opvatting
over de problemen die eraan vastzitten? „De
kern van de zaak is: we moeten zorgen dat
we de risico's en de onzekerheden In een
hoger tempo wegnemen dan het aantal kern
centrales groeit".
PZC-redacteur Ketst van der Maas had Ier
afsluiting van deze serie artikelen over 'Kern
energie tussen nu en straks' een Interview
met minister Lubbers. Daarin komen zaken
aan de orde als: de kwetsbaarheid van Neder
land op energiegebied, de rol van de elektrici
teitsbedrijven in de toekomst, de problemen
rondom vestigingsplaatsen voor kerncentrales
en Tiet klimaat', waarin de discussie over
kernenergie zich op het ogenblik beweegt.
(Van een onzer redacteuren)
DEN HAAG Minister drs. Rudolph F. M. Lubbers (econo
mische zaken) wringt zich niet in duizend bochten, wanneer
hem naar zijn persoonlijke mening wordt gevraagd over de
plaats van de kernenergie in het totale Nederlandse energie
patroon. Hij zegt me dit: „Ik taxeer dat kernenergie in de
elektriciteitsvoorziening een belangrijke rol gaat spelen. Als
je besluit om je niet in de kernenergie te begeven moet je goe
de renenen hebben om dat niet te doen. Ik verbaas me wel een
beetje over de energie waarmee de Europese Commissie de
kernenergie pousseert, vooral het tempo waarin. Zelf vind ik
het verstandig om een pad van geleidelijkheid uit te zetten,
waarbij je gewoon verschillende haltes inbrengt om de zaak
nog eens te bekijken. Ik geloof niet dat kernenergie hét ant
woord met de grote H is op energieproblemen. Maar je kunt
er ook niet aan voorbij. Bovendien zie ik daarvoor geen fun
damentele reden". Op het ogenblik is op het departement van
economische zaken de eerste energienota van het kabinet-Den
Uyl in de maak. In die nota zal ook worden aangegeven welke
kant de regering op wil met de kernenergie.
In de maanden rond de jaarwisse
ling 1973-74 heeft minister Lubbers
heel wat afgetobd met onze Neder
landse energievoorziening. Het was
hem nu en dan aan te zien op
televisie. Een vermoeide man die
veel slaap te kort kwam. van de
ene oliebesprekïng naar de andere
rende almaar dringende beroepen
moest doen op de goegemeente om
toch vooral zuinig om te springen
met de centrale verwarming en
met elektriciteit. Eens liet hij zich
op een Onbewaakt ogenblik ontval
len dat hij 'er nooit aan begonnen
zóu zijn als hij het allemaal tevo
ren had geweten.' Een paar dagen
later maakte hij dan in de tweede
kamer weer zo'n opmerking die je
bijblijft en die de situatie zo aar-
di? typeerde: ..We zijn een klein
land met 13 miljoen mensen en
een gasbel in de grond."
Oliemoeilijkheden, gasprijzen en
gasboringen, hooglopende discus
sies over de bouw van meer kern
centrales in Nederland, de 'Kalkar-
heffing,' onze positie in internatio
naal verband. Naast nog vele ande
re aanleidingen genoeg voor het
kabinet om nu met een duidelijke
sisie te komen voor een energiebe
leid, zoals dat in Nederland in de ko
mende tien, twintig jaar zou moe
ren worden gevoerd. De eerste
Energienota ze verschijnt over
enkele maanden wil die poging
zijn. En minister Lubbers is er op
net ogenblik druk mee. Hij geeft
me een paar globale indrukken van
de aard van deze energienota, wel
ke lijnen het kabinet ermee wil
uitzetten. „Om te beginnen een in
ventarisatie van de huidige stand
van zaken en van de problemen
waarvoor we staan. Vervolgens en
kele beleidskeuzes van het kabinet
met daarnaast mogelijk een aantal
alternatieven, die eerst nog nadere
studies vergen. We moeten immers
ook vaststellen dat er niet een
duidelijk eigen filosofie voor ener
giebeleid is. In de zin dus van een
doelbewuste beïnvloeding van de
voorzieningssituatie en van het ver
bruik. In de loop van de jaren is
steeds duidelijker geworden dat je
die energiesituatie niet geïsoleerd
kan zien in de samenleving maar
dat ze een groot aantal terreinen
raakt. En dan willen we verder
een kader aangeven voor de orga
nisatorische structuur van het
energiebeleid.
MINDER KWETSBAAR
Voor welke termijn die nota ge
schreven wordt? Er zijn een aantal
keuzes blijven hangen en die moe
ten we nu eerst maken. Voor het
overige zal de nota een visie op
middellange termijn schetsen, zeg
de periode tussen nu en de jaren
'90, Al te vast omlijnd moet je die
zaak ook weer niet zien: we zullen
wel verplicht zijn deze nota om de
paar jaar bij te stellen. Op energie
gebied hebben we namelijk al zo
vaak gezien dat het allemaal heel
anders uitpakt dan we hadden
voorzien."
Wordt in die nota ook een poging
ondernomen om Nederland wat
minder kwetsbaar te maken op
het gebied van de ohevoorzie-
ning? Is er een vergelijking te
maken met de Verenigde Staten,
waar men zo snel als maar kan
onafhankelijk wil worden van im
port uit het buitenland?
Minister Lubbers: „Onze afhanke
lijkheid van het buitenland komt
zeker aan de orde, maar de nota
wordt daar niet op geschreven.
Een concept van autarkie zit er bij
ons absoluut niet in. De Amerika
nen stellen zich een bepaald doel,
richten een bureau op om daar
voor een programma te maken en
halen dat doel misschien. In zekere
zin ligt de zaak daarmee ginds
simpeler dan bij ons. Wij moeten
■zoeken naar een evenwicht tussen
energievoorziening en energiebe
hoefte, naar een balans. Aan beide
kanten van die balans is veel werk
te doen. Dat. geeft een heel andere
atmosfeer. En dat zal wel te mer
ken zijn in het kader dat we
daarvoor willen scheppen. Alles
wat op het terrein van de energie
gebeurt moet in samenhang beke
ken worden: daarbij gaat het niet
alleen om wat de overheid doet,
maar ook om wat er gebeurt bij
de universiteiten en de indus
trie.
NATIONALE ZAAK
De elektriciteitsvoorziening in Ne
derland wordt de laatste tijd
meer en meer als een nationale
zaak beschouwd. Op het ogenblik
stellen de Samenwerkende Elek-
triciteits Produkliebedrijven
ISEPj de plannen op voor de
elektriciteitsvoorziening in de toe
komst. In wezen een stuk natio
naal energiebeleid dat vanuit ver
spreide bedrijven wordt geformu
leerd. Moet er niet een duidelij
ker bemoeienis van de regering
en een parlementaire controle ko
men op de samenstelling van die
elektricitei tsplannen?
Minister Lubbers: „Iedereen-voelt
wel aan dat je het elektrieiteitsge-
beuren niet meer geïsoleerd per
regio kunt bekijken. De opzet en
de bundeling in de SEP was daar
van al een eerste aanduiding. Daar-
men meer het oog op bijvoorbeeld
de ontvreemding van verrijkt ura
nium (plutonium en dergelijke)
waarmee je van alles kunt uitha
len. Onderbelicht is de laatste ja
ren wat gebleven dat probleem
van de radioactieve afval )stoffen,
de verwerking en het transport
ervan. Ik heb daarom het idee dat
we meer en meer te maken zullen
krijgen met het vraagstuk van het
beheer en de organisatie van radio
actieve stoffen. Op dat vlak zou er
misschien nog wat meer bewust
wording moeten komen. Naar mijn
indruk vraagt dit probleem duide
lijk een Europese aanpak en daar
aan moeten wij in Nederland onze
bijdrage leveren".
BLIJF JE HET VOOR?
Hoe ver weg ligt volgens u de
oplossing voor deze proble
men?
Minister Lubbers: „De kern van de
zaak is. dacht ik: we moeten zor
gen dat we de risico's en de onze
kerheden in een hoger tempo weg
nemen dan het aantal kernenergie
centrales groeit. Blijf je het vóór?
Dat is de vraag waar het om draait.
Er zal altijd een zeker spannings
veld blijven, maar we zullen doelbe
wuste programma's moeten hebben
om de zaak onder controle te hou
den. Er moet een duidelijk gevoel
van beheersing van deze materie
blijven. Ik sluit de kans niet uit dat
het erin zit. Nee, ik ben er niet zo
pessimistisch over.
Er zit nog wel een merkwaardig
probleem bij. Op dat punt gaan
volgens mij nogal eens wat men
sen uiteen die in beginsel dicht bij
elkaar staan. Er zijn mensen die
zeggen: eerst vrij vergaande oplos
singen boven tafel voordat je een
volgende stap doet. Anderen voe-
M INI STER R. F. M. LUBBERS
naast is het een eigen verantwoor
delijkheid van de rijksoverheid vi
sie te brengen in het totaal van de
elektriciteitsvoorziening: het tempo
van uitbreiding van centrales, de
brandstofdragers (olie. gas, kern
energie) en de vestingsplaatsen.
Dus: het elektriciteïtsplan. Inder
daad bekijk ik de mogelijkheid om
daarop van hieruit meer duide
lijke invloed uit te oefenen, meer
rechtstreeks aan le geven waar de
verantwoordelijkheden liggen. We
zijn daar nog niet uit. maar die
zaak is wel in bespreking."
Laatst is aan de tweede kamer
meegedeeld dat het volgens de
huidige prognoses van de elektri
citeitsbedrijven mogelijk wordt
geacht dat bij ongewijzigd beleid
in 1990 een kwart van het totaal
vermogen in Nederland wordt op
gewekt in kerncentrales. Hoe be
langrijk wordt volgens u de
plaats van de kernenergie in Ne
derland?
Minister Lubbers: „We hebben in
ons land de rol van de kernenergie
de laatste jaren wat teruggedrukt-
Twintig jaar geleden was kernener
gie erg 'in'. Kerncentrales werden
als milieuvriendelijk beschouwd. Er
is toen veel geld en research in
gestopt, maar daarna kwamen we
in de periode van de goedkope
fossiele brandstofdragers. Eerst
de olie en in Nederland daarover
heen nog eens het aardgas van
Slochteren. In Engeland en Duits
land is het met de ontwikkeling
van de kernenergie harder gegaan.
Bij ons was alleen een technische
reden aanwezig om ermee door te
gaan. geen economische. Die is er
nu weer bijgekomen. En dan
wordt het een kwestie om de
voors en de tegens goed tegen
eikaar af te wegen. Ik zelf zie geen
fundamentele reden om aan kern
energie voorbij te gaan. Er worden
.n Nederland vrij pittige veiligheids
eisen gesteld. Een aantal proble
men waarmee men in de kernener
gie lang heeft geworsteld is thans
te overzien: dat van de thermische
verontreiniging (opwarmen van
koelwater), dat van de veiligheid
in en buiten de centrale. Erdoor
heen loopt de sabotagekwestie.
Maar het zwaartepunt daarvan is
ook verlegd. Werd er vroeger veel
gedacht m de science-fiction-sfeer
van 'de kernenergiecentrale laten
ontploffen', tegenwoordig heeft
ren daar tegen aan- eerst flinke
stappen zetten en dan vind je die
oplossing. Voor mij is dat oen 'ja-
en nee-verhaal', waar ik geen wijs
heid op weet- Ik geloof dat je het
hand in hand moet. doen en dan
gaat het erom in het totale ener
giepatroon periodiek de stand op
te nemen.
In Zweden, toch een vrij progres
sie en milieubewust land, heeft
men dat aardig kunnen zien. Daar
is men vrij rap geweest met de
ontwikkeling van kernenergie.
Toen ineens is daar dat moratori
um (die absolute stop) gekomen,
maar naar mijn laatste informa
ties is die al weer wat afgezwakt.
Op zichzelf een nuttige zaak: even
de trein stilzetten om te kijken
wat er aan de hand is. Hier In
Nederland zou misschien deze eer
ste energienota voor zo'n opname
van de stand van zaken kunnen
dienen".
BEVOLKINGS
DICHTHEID
Bij de keuze van vestigingsplaat
sen voor kerncentrales spelen en
kele factoren een belangrijke rol:
bevolkingsdichtheid. koelwater,
afstand ten opzichte van de afne
mers. Als je die bij elkaar optelt
blijven er in Nederland nog maar
weinig mogelijkheden: langs de
kust en aan de zeearmen. Is het
deltagebied voorbestemd om een
soort nationaal park van kerncen
trales te worden, compleet met
opwerkingsfabriek voor splijtstof
fen?
Minister Lubbers: „Voorlopig zie
ik het nog niet zo hard dat er hele
groepen centrales bij elkaar ko
men staan. Uit een oogpunt van
ruimtelijke ordening willen we te
grote concentraties juist tegen
gaan. Er is natuurlijk ook elders
in het noorden, aan het Ussel-
meer nog wel koelwater voor
handen. Vanuit de elektriciteitswe
reld bezien is dacht ik de opwek
king in eenheden van 1000 mega
watt een aantrekkelijke schaal,
maar daama begint het snel af te
nemen. En vergeet niet het trans
port van elektriciteit, dat is een
kostbare zaak. En wat die opwer
kingsfabrieken voor verrijking van
uranium betreft. die kunnen
ook in kleine capaciteiten werken.
Dkarvoor hoef je geen concentra
ties van centrales te maken. We
streven niet naar een bewuste
spreiding van kerncentrales, in de
trant van: die dingen zo ver moge
lijk uit elkaar zetten. Het gaat
arom dat ze honderd procent veilig
zijn en op een goede plaats komen.
De bevolkingsdichtheid, de afstand
ten opzichte van concentraties van
mensen speelt wel een rol".
Hoe staat u tegenover het 'kli
maat' dat in Nederland rond kern
energie heerst? Er is nogal wat
weerstand. Ook enkele partijen
die dit kabinet steunen staan niet
bepaald te applaudisseren-
Minister Lubbers: „Er zijn ter lin
ker en ter rechter zijde nog steeds
wat mystificaties over kernenergie
als zodanig. Het is een kwestie van
noest werken om dat een keer op
te lossen. Maar de zaak wordt
doorkruist door iets anders, de
vraag: hoe zit het nu met het
totaal van de energievoorziening?
Die dingen wörden nogal eens ver
ward. Om een voorbeeld te noe
men. Als je iemand neemt die vóór
kernenergie is hoeft dat nog niet
te betekenen dat hij ook voor een
ongebreidelde groei van energie-
produktie en -verbruik is. Het
wordt wel vaak gesuggereerd. Het
kan best zijn dat iemand die erg
veel in de ontwikkeling van zon-
neënergie en getijdecentrales ziet
en toevallig bezwaren heeft tegen
kernenergie erg expansionistisch
over energieverbruik denkt. Kern
energie wordt nogal eens op één
lijn gezet met de filosofie van de
ongeremde economische groei. De
regering moet, vooral waar het
gaat om de visie op 'wat is energie
in onze maatschappij', proberen
daarin geleidelijk aan wat meer
helderheid te krijgen. Dan kun je
ook een klimaat scheppen waarin
vraagstukken als 'welke richting
op met alternatieve energie, welke
richting met kernenergie' wat ob
jectiever en rustiger beoordeeld
kunnen worden".
GEHEIMZINNIG
DOENERIJ
Je hoort nogal eens beweren dat
de hele kernenergieproblematiek
in Nederland te veel is omgeven
met geheimzinnigdoenerij. Wordt
niet een beetje te veel de indruk
gewekt dat de hele materie uit
sluitend bestemd is voor een dis
cussie tussen een aantal exclusie
ve groepen?
Minister Lubbers: „Ik zie er geen
enkel voordeel in om met rappor
ten of andere stukken over bepaal
de aspecten van kernenergie ge
heimzinnig te doen. Openheid, ze
ker. Maar ik heb niet de illusie dat
het alles oplost. Ik vraag in mijn
eigen kring nogal eens aan men
sen: hoe sta jij nu tegenover kern
energie, heb je je er wel eens in
verdiept? Sommigen zeggen dan:
ik heb er stukken over gelezen,
rapporten, artikelen, maar ik zou
het echt niet weten. Begrijpelijk,
want het is erg moeilijk om uit
zo'n vraagstuk te komen als je er
niet in een bepaald vakgebied mee
bezig bent. Trek maar eens een
vergelijking met kankeronderzoek.
Je kunt iemand daarover van alles
en nog wat laten lezen, verklarin
gen van deskundigen eraan toevoe
gen en vervolgens vragen of er in
Nederland genoeg geld wordt uit
gegeven voor kankeronderzoek.
Dat is geen gemakkelijke zaak.
Openheid, in ieder geval, maar het
levert met de hoogste wijsheid".
Het gesprek komt nog even op de
opwekking tot energiebesparing,
waaraan ook het ministerie v3n
economische zaken eind vorig jaar
en de eerste maanden van dit jaar
heeft meegedaan. Halvering van de
straatverlichting, de etalagelichten
uit, de gordijnen-van-Lubbers dicht.
Worden die goedbedoelde pogingen
van destijds nog omgezet in een
stukje energiebeleid? Je krijgt nog
al eens de indruk: alle ellende is
voorbij en de besparing k3n weer
achterwege blijven.
De regering wil er een duidelijke
richting aan proberen te geven.
Maar dan moet er volgens minis
ter Lubbers wel eerst een filosofie
en een rechtsgrond voor gevonden
worden. Anders blijft energiebespa
ring een fraaie slogan. Vorig na
jaar was er een directe noodzaak
die is nu weggevallen. Net zo goed
als er voor de 100 km snelheids-
grens op de weg een andere
rechtsgrond dan benzinebesparing
is gekomen de verkeersveilig
heid zal er voor de noodzaak
van energiebesparing een antwoord
moeten komen op de vraag: met
welk recht claim je dat eigenlijk?
En dat antwoord moet dan wel
overtuigend klinken.
KEES VAN DER MAAS.
kutvpy* t'? j«XfJjfhoSï
M«t T?OFLUX mooWc e? vulpen *w,t' u z,i1
$CM* hfffihcn. Jtzakw. co* U wnwl
En- TEOFLUX 6&k met kwMt
over haf weQAcrken tontptotten, knJBt
U bij
Middelburg: Fa. A Spruyt, Krom
me Weele 19.
Biervliet: Fa O. J 4c Graaf. Burg
Maarleveldstraat 21.
Domburg: Fa. L. Akkerdaas. West-
Oost.Souburg: Fa. A. J. Reynhout,
Julianastraat 2.
Vlissingcn: Verfhandel L Cupido,
Scheldestraat 41.
Zoutelandc: Fa. C. Patten Ier.
Kerkplein 12
OORZAAK NOG ONBEKEND
BRENKENS Lang* «ie WesU-r*chcl-
dekust tussen Groede en Nummer
Een hebben sportvisser» in de afgelo
pen week tientallen dode harder» (een
kleine zeevis) en palingen gevonden
Het is nog ren open vraag hoe de vrij
massale vissterfte Is ontstaan. Bioloog
II. Enkeiaar uit Oostburg. door de
sportvisser» op bet spoor van de dode
vis gezet, kan nog geen enkele verkla
ring bedenken.
viMWl
ïitlgtng
t RIVO
i IJm:
Wa9em»k«r«'Lakfabrieken N.V.-Broda
hij. Bij het RIVO 'Rijks instituut voor
Visserij Onderzoek) zelf, du', donder
dag van do vissterfte op do hoogte
werd gesteld via de vismijn in Brcv
kens, heeft men al evenmin een idee
van de oorzaak. Professor Korringa
streken nog geen soortgelijke me'.c r.
het zou me niets verbazen ais er iets
mis was, we weten uiteindelijk alle
maal hoe het er voorstaat met bet
water in de Westerschelde." is zijn
commentaar. Overigens wacht het RI
VO de monstens van de harders en de
palingen af.
In de Breskense vismijn is men een
beetje geschrokken van de berichten I
'„Daarom is het RIVO gewaar
schuwd'). maar er is geen sprake van
paniek. De laatste dagen zijn de vang
sten van banier en paling, ook die uit
de Westerscheldeallemaal goedge-
Gezamenlijk project
DOW-Saoedi-Arabië
TERNEl ZEN Dow Chemical Euro
pa BV en Pelromln. de nationale utrd-
oliemaatscliapplj van Sa/w-dl-Amblë
aantal afspraken, «-en projectgroep te
«urmen die de oprichting tan c-n
de
>c hemic*
it zal on-
Examen
an de academie voor expresale door
>ord er, gebaar te Utrecht is ais
«ccnte geslaagd Prankle van Shiy».
-orheen te Oostkapclle.
VOORZITTER ZLM-TUINBOUWCOMMISSIE
NIEUWE R00IPREM1E
MOGELIJK BIJDRAGE
SANERING FRUITTEELT
GOES „Het ondernemersklimaat is
In Nederland bijzonder ongunstig. D,
overheid voert in feite een asociale
politiek ten opzichte van de kleine
zelfstandige, met het doel het levens
middelenpakket zo goedkoop moge
lijk te houdenDit zei de heer M. J
Goud, voorzitter van de tulnbouwcom-.
missie van de ZLM tijdens een on
langs gehouden vergadering van de
commissie.
De heer Goud benadrukte dat de agra
rische ondernemer onder een zware,
druk komt te staan. Schaalvergroting j
is een gebiedende eis om het inkomen
enigszins op peil te houden, maar die
vergroting kost veel geld en betekent
tevens dat er steeds harder gewerkt
moet worden.
„Ieder gunt de werknemers zijn veer-
tigurige werkweek", aldus de heer
Goud. .maar de zelfstandige moet van
vijftig naar zestig uur, terwijl het
overwerk niet dubbel, maar vaak nau-i
welijks half wordt betaald. Dat alles
brengt spanning, ook in het gezin, i
Sommigen raken in een downstem-
ming, anderen worden verbitterd en;
raken aan net eind van hun incasse
ringsvermogen". Hij vroeg zich in dit
verband af of het geen wonder is dat;
er geen leerlingen meer zijn voor het
tuinbouwonderwijs. „De jongeren zien,
het niet meer zitten". Bovendien wees i
de heer Goud erop, dat de droogtepe-1
riode veel schade berokkent in land-1
en tuinbouw en eens te meer de
kwetsbaarheid van de bedrijven toont.
Problemen
Met name de glastuinbouw kampt
met veel problemen. In Zeeland werd
voor de verwarming veel gebruik" sc-1
maakt van lichte olie. Deze is momen-|
teel drie keer zo duur als vorig jaar
en daardoor eigenlijk onbetaalbaar ge
worden.
Men staat voor de keuze om niet
„Dorp, stad en
land naar Hulst"
HULST In de krant van donderdag
was een bericht opgenomen, waarin,
melding werd gemaakt van een excur
sie van leden van de stichting 'Stad
en Landschap' naar Hulst op donder
dag 12 september. Het gaat hier ech
ter om een excursie van de Wel
standscommissie van de Vereniging
"Dorp, stad en land' uit Rotterdam
meer te verwannen of over te schake
len op aardgas. Kiest men voor aard
gas. dan kost dit aan ombouw en
aansluiting zelfs voor een klein be
drijf enkele tienduizenden guldens
Dat geld moet men lenen en door,
harder werken (mét vrouw en kinde
ren) zien terug te verdienen. Als men
niet overgaat op aardgas, dan heeft
men één of twee teelten per jaar
minder en derft men een flink stukj
inkomen. De zorgen worden nog ver
groot. doordat de overheid heeft aar.
Dienst Vlissingcn-
Lonien Towerbridge
'ZEELAND LLOYD'
MAAKT PROEFVAART
MET 'POSEIDON'
VLISSINGEN Vandaag, vrijdag,
maakt het ms. Toseidon'. eigendom
van de enige tijd te VJissingen in het
leven geroepen nieuwe «lienst "Zeeland
Lloyd'. een proefvaart van Vllssingen
naar Scheveningen.
De dienst 'Zeeland Lloyd' gaat deze
maand een dienst onderhouden tussen
Vlissingen en Londen Towerbridge. Als
thuisplaats is Vlissingen gekozen om-I
dat sedert de beëindiging van de 2e we-
reldoorlog Zeeland verstoken is ge'ole-,
ven van een directe dienst op het Ver. j
Koninkrijk. Door de enorme ontwik
keling van het ro-ro verkeer russen
Engeland en de continentale havens in
Frankrijk. België en Nederland heb
ben wij gemeend, dat er voor niet-
autobezatters en treinreizigers ook een
goede verbinding moest bestaan", zo,
maakte men van de zijde van 'Zee
land Lloyd' bekend. Het kantoor van
'Zeeland Lloyd' is gevestigd aan de
Scheldestraat te Vlissingen.
De Toseidon' werd voor deze dienst
aangekocht. Het schip heeft een lengte
van 68 meter en een grootste breedte
van 11.4 meter. Vijfhonderd passa
giers kunnen worden vervoerd. De
ligplaats is naast het veer Vlissingen
Breskens. aan de zijuitgang van het
Vlissmgse station. De wachtende pas
sagiers kunnen gebruik maken van de;
wachtkamers van de stationsaccom
modatie. De ene dag vaart men naar
Londen en de volgende dag keert men
van Lenden Towerbridge terug naar
Vliissïngen. De aanlegplaats bij To
werbridge is aan de steigers bij de St.
Catherine's Wharf, eigendom van Lon-|
don World Trade Centre Association
en 50 meter verwijderd van Tower
hotel.
gekondigd dat
ijs van he*, aard-
rden tot die van
de zware olie. Dit zal, als de verho
ging snel wordt doorgevoerd, leiden
tot veel faill:s«cmcnten-
Op de vergadering van de tulnbouw-
commissie werd uitvoerig ingegaan op
de gang van zaken in verschillende
tuinbouwsectoren. Het fruit van de
oogst 1973 is thans ver geruimd.
Vooral de golden delicious bracht
lage prijzen op. Er waren veel proble
men bij dit ras me*, bet bruin worden
van 'ie schil Wellicht was dit een
Verwachting
Wat de komende fruitoogst betreft
Staan de peren en pruimen er goed
voor. De appeloogst lijkt echter niet
groot te worden. De goudretnet
heeft op veel bedrijven een beurtjaar,
terwijl de golden delicious en de cox'*
oranges een wisselvallige stand te
zien geven. De vergadering vond hel
nog w-at vroeg voor een definitief
oordeel, maar de kans lijkt zeker
aanwezig op een beter prijspeil voor
de appels dan vorig jaar. Dit komt
vooral omdat de produktie in West-
Duftsland volgens de voorlopige be
richten aan de lage kant zal zijn.
De bloembollen lijden van de droogte,
terwijl de prijs sterk onder druk
staat. Bij de vollegrondsgroerite wer
den goede uitkomsten gehaald met
onder meer winterbioemkool, prei en
witlof. Momenteel staan de gewassen
er wegens de droogte slecht voor. Bij
de glastuinbouw was de siaUselt over
het geheel genomen rendabel. De
komkommers brengen bevredigende
prijzen op. maar het prijsverloop van
de tomaten is erg teleurstellend.
Verder werd onder meer nog gespro
ken over de rooipremie. In de EEG is
men het eens geworden over een
nieuwe r ooisubsi die voor appels en
peren van vijf jaar en ouder, omdat
er nog steeds sprake is van een
overproduktie. In verband met. de ge
stegen kosten van het rooien zal het
u.t te keren bedrag worden verhoogd
van 2800 tot ruim 4000 gulden per ha.
De vergoeding komt niet gedeeltelijk
ten laste van de nationale regeringen,
zoals bij de vorige regeling, maar
wordt geheel betaald uit de EEG-pot.
De tuinbouwcommissie sprak de hoop
tut. dat het besluit spoedig bekrach
tigd zal worden, zodat de nieuwe
regeling komende winter van krach*,
zal kunnen zijn. .De premie kan een
belangrijke bijdrage leveren voor de
sanering van de fruitteelt", zo vond
men. In de afgelopen winter werd er
bijna niet gerooid, omdat men geruch
ten hoorde over de nieuwe subsidie.
Men wilde wachten om die te krij
gen.
'ADVERTENTIE)
Je zit zalig. De motor zingt. Rustig op toeren in
z'n vijfde versnelling. Even :n bochtje ronden met negentig km.
De radio zachtjes aan. Veilig binnen de kooikonstruktie
van je Alfa Romeo Giulia Super 1.6
Niet van de weg af te branden.
Dat is Alfa rijden;
een feest waarvan je
ook geniet nu de
kilometers boven de
honderd tijdelijk taboe
zijn. Want waar andere
t auto's konfektie
bieden, biedt Alfa Romeo dat wat de bewuste
automobilist eist. Gun uzelf die perfektie. Maak nu
t| een proefrit.
Gun uzelf'n Alfa.
11 modellen om uit te kiezen, sedans, coupé's en cabriolets.
DE MUYNCK'S AUTOHUIS
Paul Krugerstraat 237, Vlissingen, tel. 01184-4018/7239
GARAGE CITO B.V.
Damstraat 3, Schoondijke, tel. 01173-369
CITO SERVICE TERNEUZEN B.V.
Schuttershofweg 15. Temeuzen. tel. 01150-5643
Giulia Super 1.6.