6 Minister Lubbers: „Kern van de zaak blijf je risico's kernenergie voor?" ^NEA,% Vissterfte aan Westerscheldekust West-Z-Vlaanderen „Asociale politiek overheid t.o.v. kleine zelfstandige" Gauw verdiend! Wat is er verkwikkender dan 100 km/p.u.in een Alfa Romeo? fljDAG 7 JUNI 1974 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT II tussen NU en STRAKS Het kabinet-Den Uyl zal de tweede kamer deze zomer een eerste energienota aanbieden. Daarin za! ook de netelige vraag aan de orde komen: wat moet Nederland aan met de ontwikkeling van de kernenergie? De minister van economische zaken, dis. R. F. M. Lubbers op het ogenblik doende met het schrijven van deze energienota heeft een zeer uitge sproken mening over de rol van de kernener gie in het Nederlandse energiepatroon voor de komende tien. twintig jaar. Zijn opvatting over de problemen die eraan vastzitten? „De kern van de zaak is: we moeten zorgen dat we de risico's en de onzekerheden In een hoger tempo wegnemen dan het aantal kern centrales groeit". PZC-redacteur Ketst van der Maas had Ier afsluiting van deze serie artikelen over 'Kern energie tussen nu en straks' een Interview met minister Lubbers. Daarin komen zaken aan de orde als: de kwetsbaarheid van Neder land op energiegebied, de rol van de elektrici teitsbedrijven in de toekomst, de problemen rondom vestigingsplaatsen voor kerncentrales en Tiet klimaat', waarin de discussie over kernenergie zich op het ogenblik beweegt. (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG Minister drs. Rudolph F. M. Lubbers (econo mische zaken) wringt zich niet in duizend bochten, wanneer hem naar zijn persoonlijke mening wordt gevraagd over de plaats van de kernenergie in het totale Nederlandse energie patroon. Hij zegt me dit: „Ik taxeer dat kernenergie in de elektriciteitsvoorziening een belangrijke rol gaat spelen. Als je besluit om je niet in de kernenergie te begeven moet je goe de renenen hebben om dat niet te doen. Ik verbaas me wel een beetje over de energie waarmee de Europese Commissie de kernenergie pousseert, vooral het tempo waarin. Zelf vind ik het verstandig om een pad van geleidelijkheid uit te zetten, waarbij je gewoon verschillende haltes inbrengt om de zaak nog eens te bekijken. Ik geloof niet dat kernenergie hét ant woord met de grote H is op energieproblemen. Maar je kunt er ook niet aan voorbij. Bovendien zie ik daarvoor geen fun damentele reden". Op het ogenblik is op het departement van economische zaken de eerste energienota van het kabinet-Den Uyl in de maak. In die nota zal ook worden aangegeven welke kant de regering op wil met de kernenergie. In de maanden rond de jaarwisse ling 1973-74 heeft minister Lubbers heel wat afgetobd met onze Neder landse energievoorziening. Het was hem nu en dan aan te zien op televisie. Een vermoeide man die veel slaap te kort kwam. van de ene oliebesprekïng naar de andere rende almaar dringende beroepen moest doen op de goegemeente om toch vooral zuinig om te springen met de centrale verwarming en met elektriciteit. Eens liet hij zich op een Onbewaakt ogenblik ontval len dat hij 'er nooit aan begonnen zóu zijn als hij het allemaal tevo ren had geweten.' Een paar dagen later maakte hij dan in de tweede kamer weer zo'n opmerking die je bijblijft en die de situatie zo aar- di? typeerde: ..We zijn een klein land met 13 miljoen mensen en een gasbel in de grond." Oliemoeilijkheden, gasprijzen en gasboringen, hooglopende discus sies over de bouw van meer kern centrales in Nederland, de 'Kalkar- heffing,' onze positie in internatio naal verband. Naast nog vele ande re aanleidingen genoeg voor het kabinet om nu met een duidelijke sisie te komen voor een energiebe leid, zoals dat in Nederland in de ko mende tien, twintig jaar zou moe ren worden gevoerd. De eerste Energienota ze verschijnt over enkele maanden wil die poging zijn. En minister Lubbers is er op net ogenblik druk mee. Hij geeft me een paar globale indrukken van de aard van deze energienota, wel ke lijnen het kabinet ermee wil uitzetten. „Om te beginnen een in ventarisatie van de huidige stand van zaken en van de problemen waarvoor we staan. Vervolgens en kele beleidskeuzes van het kabinet met daarnaast mogelijk een aantal alternatieven, die eerst nog nadere studies vergen. We moeten immers ook vaststellen dat er niet een duidelijk eigen filosofie voor ener giebeleid is. In de zin dus van een doelbewuste beïnvloeding van de voorzieningssituatie en van het ver bruik. In de loop van de jaren is steeds duidelijker geworden dat je die energiesituatie niet geïsoleerd kan zien in de samenleving maar dat ze een groot aantal terreinen raakt. En dan willen we verder een kader aangeven voor de orga nisatorische structuur van het energiebeleid. MINDER KWETSBAAR Voor welke termijn die nota ge schreven wordt? Er zijn een aantal keuzes blijven hangen en die moe ten we nu eerst maken. Voor het overige zal de nota een visie op middellange termijn schetsen, zeg de periode tussen nu en de jaren '90, Al te vast omlijnd moet je die zaak ook weer niet zien: we zullen wel verplicht zijn deze nota om de paar jaar bij te stellen. Op energie gebied hebben we namelijk al zo vaak gezien dat het allemaal heel anders uitpakt dan we hadden voorzien." Wordt in die nota ook een poging ondernomen om Nederland wat minder kwetsbaar te maken op het gebied van de ohevoorzie- ning? Is er een vergelijking te maken met de Verenigde Staten, waar men zo snel als maar kan onafhankelijk wil worden van im port uit het buitenland? Minister Lubbers: „Onze afhanke lijkheid van het buitenland komt zeker aan de orde, maar de nota wordt daar niet op geschreven. Een concept van autarkie zit er bij ons absoluut niet in. De Amerika nen stellen zich een bepaald doel, richten een bureau op om daar voor een programma te maken en halen dat doel misschien. In zekere zin ligt de zaak daarmee ginds simpeler dan bij ons. Wij moeten ■zoeken naar een evenwicht tussen energievoorziening en energiebe hoefte, naar een balans. Aan beide kanten van die balans is veel werk te doen. Dat. geeft een heel andere atmosfeer. En dat zal wel te mer ken zijn in het kader dat we daarvoor willen scheppen. Alles wat op het terrein van de energie gebeurt moet in samenhang beke ken worden: daarbij gaat het niet alleen om wat de overheid doet, maar ook om wat er gebeurt bij de universiteiten en de indus trie. NATIONALE ZAAK De elektriciteitsvoorziening in Ne derland wordt de laatste tijd meer en meer als een nationale zaak beschouwd. Op het ogenblik stellen de Samenwerkende Elek- triciteits Produkliebedrijven ISEPj de plannen op voor de elektriciteitsvoorziening in de toe komst. In wezen een stuk natio naal energiebeleid dat vanuit ver spreide bedrijven wordt geformu leerd. Moet er niet een duidelij ker bemoeienis van de regering en een parlementaire controle ko men op de samenstelling van die elektricitei tsplannen? Minister Lubbers: „Iedereen-voelt wel aan dat je het elektrieiteitsge- beuren niet meer geïsoleerd per regio kunt bekijken. De opzet en de bundeling in de SEP was daar van al een eerste aanduiding. Daar- men meer het oog op bijvoorbeeld de ontvreemding van verrijkt ura nium (plutonium en dergelijke) waarmee je van alles kunt uitha len. Onderbelicht is de laatste ja ren wat gebleven dat probleem van de radioactieve afval )stoffen, de verwerking en het transport ervan. Ik heb daarom het idee dat we meer en meer te maken zullen krijgen met het vraagstuk van het beheer en de organisatie van radio actieve stoffen. Op dat vlak zou er misschien nog wat meer bewust wording moeten komen. Naar mijn indruk vraagt dit probleem duide lijk een Europese aanpak en daar aan moeten wij in Nederland onze bijdrage leveren". BLIJF JE HET VOOR? Hoe ver weg ligt volgens u de oplossing voor deze proble men? Minister Lubbers: „De kern van de zaak is. dacht ik: we moeten zor gen dat we de risico's en de onze kerheden in een hoger tempo weg nemen dan het aantal kernenergie centrales groeit. Blijf je het vóór? Dat is de vraag waar het om draait. Er zal altijd een zeker spannings veld blijven, maar we zullen doelbe wuste programma's moeten hebben om de zaak onder controle te hou den. Er moet een duidelijk gevoel van beheersing van deze materie blijven. Ik sluit de kans niet uit dat het erin zit. Nee, ik ben er niet zo pessimistisch over. Er zit nog wel een merkwaardig probleem bij. Op dat punt gaan volgens mij nogal eens wat men sen uiteen die in beginsel dicht bij elkaar staan. Er zijn mensen die zeggen: eerst vrij vergaande oplos singen boven tafel voordat je een volgende stap doet. Anderen voe- M INI STER R. F. M. LUBBERS naast is het een eigen verantwoor delijkheid van de rijksoverheid vi sie te brengen in het totaal van de elektriciteitsvoorziening: het tempo van uitbreiding van centrales, de brandstofdragers (olie. gas, kern energie) en de vestingsplaatsen. Dus: het elektriciteïtsplan. Inder daad bekijk ik de mogelijkheid om daarop van hieruit meer duide lijke invloed uit te oefenen, meer rechtstreeks aan le geven waar de verantwoordelijkheden liggen. We zijn daar nog niet uit. maar die zaak is wel in bespreking." Laatst is aan de tweede kamer meegedeeld dat het volgens de huidige prognoses van de elektri citeitsbedrijven mogelijk wordt geacht dat bij ongewijzigd beleid in 1990 een kwart van het totaal vermogen in Nederland wordt op gewekt in kerncentrales. Hoe be langrijk wordt volgens u de plaats van de kernenergie in Ne derland? Minister Lubbers: „We hebben in ons land de rol van de kernenergie de laatste jaren wat teruggedrukt- Twintig jaar geleden was kernener gie erg 'in'. Kerncentrales werden als milieuvriendelijk beschouwd. Er is toen veel geld en research in gestopt, maar daarna kwamen we in de periode van de goedkope fossiele brandstofdragers. Eerst de olie en in Nederland daarover heen nog eens het aardgas van Slochteren. In Engeland en Duits land is het met de ontwikkeling van de kernenergie harder gegaan. Bij ons was alleen een technische reden aanwezig om ermee door te gaan. geen economische. Die is er nu weer bijgekomen. En dan wordt het een kwestie om de voors en de tegens goed tegen eikaar af te wegen. Ik zelf zie geen fundamentele reden om aan kern energie voorbij te gaan. Er worden .n Nederland vrij pittige veiligheids eisen gesteld. Een aantal proble men waarmee men in de kernener gie lang heeft geworsteld is thans te overzien: dat van de thermische verontreiniging (opwarmen van koelwater), dat van de veiligheid in en buiten de centrale. Erdoor heen loopt de sabotagekwestie. Maar het zwaartepunt daarvan is ook verlegd. Werd er vroeger veel gedacht m de science-fiction-sfeer van 'de kernenergiecentrale laten ontploffen', tegenwoordig heeft ren daar tegen aan- eerst flinke stappen zetten en dan vind je die oplossing. Voor mij is dat oen 'ja- en nee-verhaal', waar ik geen wijs heid op weet- Ik geloof dat je het hand in hand moet. doen en dan gaat het erom in het totale ener giepatroon periodiek de stand op te nemen. In Zweden, toch een vrij progres sie en milieubewust land, heeft men dat aardig kunnen zien. Daar is men vrij rap geweest met de ontwikkeling van kernenergie. Toen ineens is daar dat moratori um (die absolute stop) gekomen, maar naar mijn laatste informa ties is die al weer wat afgezwakt. Op zichzelf een nuttige zaak: even de trein stilzetten om te kijken wat er aan de hand is. Hier In Nederland zou misschien deze eer ste energienota voor zo'n opname van de stand van zaken kunnen dienen". BEVOLKINGS DICHTHEID Bij de keuze van vestigingsplaat sen voor kerncentrales spelen en kele factoren een belangrijke rol: bevolkingsdichtheid. koelwater, afstand ten opzichte van de afne mers. Als je die bij elkaar optelt blijven er in Nederland nog maar weinig mogelijkheden: langs de kust en aan de zeearmen. Is het deltagebied voorbestemd om een soort nationaal park van kerncen trales te worden, compleet met opwerkingsfabriek voor splijtstof fen? Minister Lubbers: „Voorlopig zie ik het nog niet zo hard dat er hele groepen centrales bij elkaar ko men staan. Uit een oogpunt van ruimtelijke ordening willen we te grote concentraties juist tegen gaan. Er is natuurlijk ook elders in het noorden, aan het Ussel- meer nog wel koelwater voor handen. Vanuit de elektriciteitswe reld bezien is dacht ik de opwek king in eenheden van 1000 mega watt een aantrekkelijke schaal, maar daama begint het snel af te nemen. En vergeet niet het trans port van elektriciteit, dat is een kostbare zaak. En wat die opwer kingsfabrieken voor verrijking van uranium betreft. die kunnen ook in kleine capaciteiten werken. Dkarvoor hoef je geen concentra ties van centrales te maken. We streven niet naar een bewuste spreiding van kerncentrales, in de trant van: die dingen zo ver moge lijk uit elkaar zetten. Het gaat arom dat ze honderd procent veilig zijn en op een goede plaats komen. De bevolkingsdichtheid, de afstand ten opzichte van concentraties van mensen speelt wel een rol". Hoe staat u tegenover het 'kli maat' dat in Nederland rond kern energie heerst? Er is nogal wat weerstand. Ook enkele partijen die dit kabinet steunen staan niet bepaald te applaudisseren- Minister Lubbers: „Er zijn ter lin ker en ter rechter zijde nog steeds wat mystificaties over kernenergie als zodanig. Het is een kwestie van noest werken om dat een keer op te lossen. Maar de zaak wordt doorkruist door iets anders, de vraag: hoe zit het nu met het totaal van de energievoorziening? Die dingen wörden nogal eens ver ward. Om een voorbeeld te noe men. Als je iemand neemt die vóór kernenergie is hoeft dat nog niet te betekenen dat hij ook voor een ongebreidelde groei van energie- produktie en -verbruik is. Het wordt wel vaak gesuggereerd. Het kan best zijn dat iemand die erg veel in de ontwikkeling van zon- neënergie en getijdecentrales ziet en toevallig bezwaren heeft tegen kernenergie erg expansionistisch over energieverbruik denkt. Kern energie wordt nogal eens op één lijn gezet met de filosofie van de ongeremde economische groei. De regering moet, vooral waar het gaat om de visie op 'wat is energie in onze maatschappij', proberen daarin geleidelijk aan wat meer helderheid te krijgen. Dan kun je ook een klimaat scheppen waarin vraagstukken als 'welke richting op met alternatieve energie, welke richting met kernenergie' wat ob jectiever en rustiger beoordeeld kunnen worden". GEHEIMZINNIG DOENERIJ Je hoort nogal eens beweren dat de hele kernenergieproblematiek in Nederland te veel is omgeven met geheimzinnigdoenerij. Wordt niet een beetje te veel de indruk gewekt dat de hele materie uit sluitend bestemd is voor een dis cussie tussen een aantal exclusie ve groepen? Minister Lubbers: „Ik zie er geen enkel voordeel in om met rappor ten of andere stukken over bepaal de aspecten van kernenergie ge heimzinnig te doen. Openheid, ze ker. Maar ik heb niet de illusie dat het alles oplost. Ik vraag in mijn eigen kring nogal eens aan men sen: hoe sta jij nu tegenover kern energie, heb je je er wel eens in verdiept? Sommigen zeggen dan: ik heb er stukken over gelezen, rapporten, artikelen, maar ik zou het echt niet weten. Begrijpelijk, want het is erg moeilijk om uit zo'n vraagstuk te komen als je er niet in een bepaald vakgebied mee bezig bent. Trek maar eens een vergelijking met kankeronderzoek. Je kunt iemand daarover van alles en nog wat laten lezen, verklarin gen van deskundigen eraan toevoe gen en vervolgens vragen of er in Nederland genoeg geld wordt uit gegeven voor kankeronderzoek. Dat is geen gemakkelijke zaak. Openheid, in ieder geval, maar het levert met de hoogste wijsheid". Het gesprek komt nog even op de opwekking tot energiebesparing, waaraan ook het ministerie v3n economische zaken eind vorig jaar en de eerste maanden van dit jaar heeft meegedaan. Halvering van de straatverlichting, de etalagelichten uit, de gordijnen-van-Lubbers dicht. Worden die goedbedoelde pogingen van destijds nog omgezet in een stukje energiebeleid? Je krijgt nog al eens de indruk: alle ellende is voorbij en de besparing k3n weer achterwege blijven. De regering wil er een duidelijke richting aan proberen te geven. Maar dan moet er volgens minis ter Lubbers wel eerst een filosofie en een rechtsgrond voor gevonden worden. Anders blijft energiebespa ring een fraaie slogan. Vorig na jaar was er een directe noodzaak die is nu weggevallen. Net zo goed als er voor de 100 km snelheids- grens op de weg een andere rechtsgrond dan benzinebesparing is gekomen de verkeersveilig heid zal er voor de noodzaak van energiebesparing een antwoord moeten komen op de vraag: met welk recht claim je dat eigenlijk? En dat antwoord moet dan wel overtuigend klinken. KEES VAN DER MAAS. kutvpy* t'? j«XfJjfhoSï M«t T?OFLUX mooWc e? vulpen *w,t' u z,i1 $CM* hfffihcn. Jtzakw. co* U wnwl En- TEOFLUX 6&k met kwMt over haf weQAcrken tontptotten, knJBt U bij Middelburg: Fa. A Spruyt, Krom me Weele 19. Biervliet: Fa O. J 4c Graaf. Burg Maarleveldstraat 21. Domburg: Fa. L. Akkerdaas. West- Oost.Souburg: Fa. A. J. Reynhout, Julianastraat 2. Vlissingcn: Verfhandel L Cupido, Scheldestraat 41. Zoutelandc: Fa. C. Patten Ier. Kerkplein 12 OORZAAK NOG ONBEKEND BRENKENS Lang* «ie WesU-r*chcl- dekust tussen Groede en Nummer Een hebben sportvisser» in de afgelo pen week tientallen dode harder» (een kleine zeevis) en palingen gevonden Het is nog ren open vraag hoe de vrij massale vissterfte Is ontstaan. Bioloog II. Enkeiaar uit Oostburg. door de sportvisser» op bet spoor van de dode vis gezet, kan nog geen enkele verkla ring bedenken. viMWl ïitlgtng t RIVO i IJm: Wa9em»k«r«'Lakfabrieken N.V.-Broda hij. Bij het RIVO 'Rijks instituut voor Visserij Onderzoek) zelf, du', donder dag van do vissterfte op do hoogte werd gesteld via de vismijn in Brcv kens, heeft men al evenmin een idee van de oorzaak. Professor Korringa streken nog geen soortgelijke me'.c r. het zou me niets verbazen ais er iets mis was, we weten uiteindelijk alle maal hoe het er voorstaat met bet water in de Westerschelde." is zijn commentaar. Overigens wacht het RI VO de monstens van de harders en de palingen af. In de Breskense vismijn is men een beetje geschrokken van de berichten I '„Daarom is het RIVO gewaar schuwd'). maar er is geen sprake van paniek. De laatste dagen zijn de vang sten van banier en paling, ook die uit de Westerscheldeallemaal goedge- Gezamenlijk project DOW-Saoedi-Arabië TERNEl ZEN Dow Chemical Euro pa BV en Pelromln. de nationale utrd- oliemaatscliapplj van Sa/w-dl-Amblë aantal afspraken, «-en projectgroep te «urmen die de oprichting tan c-n de >c hemic* it zal on- Examen an de academie voor expresale door >ord er, gebaar te Utrecht is ais «ccnte geslaagd Prankle van Shiy». -orheen te Oostkapclle. VOORZITTER ZLM-TUINBOUWCOMMISSIE NIEUWE R00IPREM1E MOGELIJK BIJDRAGE SANERING FRUITTEELT GOES „Het ondernemersklimaat is In Nederland bijzonder ongunstig. D, overheid voert in feite een asociale politiek ten opzichte van de kleine zelfstandige, met het doel het levens middelenpakket zo goedkoop moge lijk te houdenDit zei de heer M. J Goud, voorzitter van de tulnbouwcom-. missie van de ZLM tijdens een on langs gehouden vergadering van de commissie. De heer Goud benadrukte dat de agra rische ondernemer onder een zware, druk komt te staan. Schaalvergroting j is een gebiedende eis om het inkomen enigszins op peil te houden, maar die vergroting kost veel geld en betekent tevens dat er steeds harder gewerkt moet worden. „Ieder gunt de werknemers zijn veer- tigurige werkweek", aldus de heer Goud. .maar de zelfstandige moet van vijftig naar zestig uur, terwijl het overwerk niet dubbel, maar vaak nau-i welijks half wordt betaald. Dat alles brengt spanning, ook in het gezin, i Sommigen raken in een downstem- ming, anderen worden verbitterd en; raken aan net eind van hun incasse ringsvermogen". Hij vroeg zich in dit verband af of het geen wonder is dat; er geen leerlingen meer zijn voor het tuinbouwonderwijs. „De jongeren zien, het niet meer zitten". Bovendien wees i de heer Goud erop, dat de droogtepe-1 riode veel schade berokkent in land-1 en tuinbouw en eens te meer de kwetsbaarheid van de bedrijven toont. Problemen Met name de glastuinbouw kampt met veel problemen. In Zeeland werd voor de verwarming veel gebruik" sc-1 maakt van lichte olie. Deze is momen-| teel drie keer zo duur als vorig jaar en daardoor eigenlijk onbetaalbaar ge worden. Men staat voor de keuze om niet „Dorp, stad en land naar Hulst" HULST In de krant van donderdag was een bericht opgenomen, waarin, melding werd gemaakt van een excur sie van leden van de stichting 'Stad en Landschap' naar Hulst op donder dag 12 september. Het gaat hier ech ter om een excursie van de Wel standscommissie van de Vereniging "Dorp, stad en land' uit Rotterdam meer te verwannen of over te schake len op aardgas. Kiest men voor aard gas. dan kost dit aan ombouw en aansluiting zelfs voor een klein be drijf enkele tienduizenden guldens Dat geld moet men lenen en door, harder werken (mét vrouw en kinde ren) zien terug te verdienen. Als men niet overgaat op aardgas, dan heeft men één of twee teelten per jaar minder en derft men een flink stukj inkomen. De zorgen worden nog ver groot. doordat de overheid heeft aar. Dienst Vlissingcn- Lonien Towerbridge 'ZEELAND LLOYD' MAAKT PROEFVAART MET 'POSEIDON' VLISSINGEN Vandaag, vrijdag, maakt het ms. Toseidon'. eigendom van de enige tijd te VJissingen in het leven geroepen nieuwe «lienst "Zeeland Lloyd'. een proefvaart van Vllssingen naar Scheveningen. De dienst 'Zeeland Lloyd' gaat deze maand een dienst onderhouden tussen Vlissingen en Londen Towerbridge. Als thuisplaats is Vlissingen gekozen om-I dat sedert de beëindiging van de 2e we- reldoorlog Zeeland verstoken is ge'ole-, ven van een directe dienst op het Ver. j Koninkrijk. Door de enorme ontwik keling van het ro-ro verkeer russen Engeland en de continentale havens in Frankrijk. België en Nederland heb ben wij gemeend, dat er voor niet- autobezatters en treinreizigers ook een goede verbinding moest bestaan", zo, maakte men van de zijde van 'Zee land Lloyd' bekend. Het kantoor van 'Zeeland Lloyd' is gevestigd aan de Scheldestraat te Vlissingen. De Toseidon' werd voor deze dienst aangekocht. Het schip heeft een lengte van 68 meter en een grootste breedte van 11.4 meter. Vijfhonderd passa giers kunnen worden vervoerd. De ligplaats is naast het veer Vlissingen Breskens. aan de zijuitgang van het Vlissmgse station. De wachtende pas sagiers kunnen gebruik maken van de; wachtkamers van de stationsaccom modatie. De ene dag vaart men naar Londen en de volgende dag keert men van Lenden Towerbridge terug naar Vliissïngen. De aanlegplaats bij To werbridge is aan de steigers bij de St. Catherine's Wharf, eigendom van Lon-| don World Trade Centre Association en 50 meter verwijderd van Tower hotel. gekondigd dat ijs van he*, aard- rden tot die van de zware olie. Dit zal, als de verho ging snel wordt doorgevoerd, leiden tot veel faill:s«cmcnten- Op de vergadering van de tulnbouw- commissie werd uitvoerig ingegaan op de gang van zaken in verschillende tuinbouwsectoren. Het fruit van de oogst 1973 is thans ver geruimd. Vooral de golden delicious bracht lage prijzen op. Er waren veel proble men bij dit ras me*, bet bruin worden van 'ie schil Wellicht was dit een Verwachting Wat de komende fruitoogst betreft Staan de peren en pruimen er goed voor. De appeloogst lijkt echter niet groot te worden. De goudretnet heeft op veel bedrijven een beurtjaar, terwijl de golden delicious en de cox'* oranges een wisselvallige stand te zien geven. De vergadering vond hel nog w-at vroeg voor een definitief oordeel, maar de kans lijkt zeker aanwezig op een beter prijspeil voor de appels dan vorig jaar. Dit komt vooral omdat de produktie in West- Duftsland volgens de voorlopige be richten aan de lage kant zal zijn. De bloembollen lijden van de droogte, terwijl de prijs sterk onder druk staat. Bij de vollegrondsgroerite wer den goede uitkomsten gehaald met onder meer winterbioemkool, prei en witlof. Momenteel staan de gewassen er wegens de droogte slecht voor. Bij de glastuinbouw was de siaUselt over het geheel genomen rendabel. De komkommers brengen bevredigende prijzen op. maar het prijsverloop van de tomaten is erg teleurstellend. Verder werd onder meer nog gespro ken over de rooipremie. In de EEG is men het eens geworden over een nieuwe r ooisubsi die voor appels en peren van vijf jaar en ouder, omdat er nog steeds sprake is van een overproduktie. In verband met. de ge stegen kosten van het rooien zal het u.t te keren bedrag worden verhoogd van 2800 tot ruim 4000 gulden per ha. De vergoeding komt niet gedeeltelijk ten laste van de nationale regeringen, zoals bij de vorige regeling, maar wordt geheel betaald uit de EEG-pot. De tuinbouwcommissie sprak de hoop tut. dat het besluit spoedig bekrach tigd zal worden, zodat de nieuwe regeling komende winter van krach*, zal kunnen zijn. .De premie kan een belangrijke bijdrage leveren voor de sanering van de fruitteelt", zo vond men. In de afgelopen winter werd er bijna niet gerooid, omdat men geruch ten hoorde over de nieuwe subsidie. Men wilde wachten om die te krij gen. 'ADVERTENTIE) Je zit zalig. De motor zingt. Rustig op toeren in z'n vijfde versnelling. Even :n bochtje ronden met negentig km. De radio zachtjes aan. Veilig binnen de kooikonstruktie van je Alfa Romeo Giulia Super 1.6 Niet van de weg af te branden. Dat is Alfa rijden; een feest waarvan je ook geniet nu de kilometers boven de honderd tijdelijk taboe zijn. Want waar andere t auto's konfektie bieden, biedt Alfa Romeo dat wat de bewuste automobilist eist. Gun uzelf die perfektie. Maak nu t| een proefrit. Gun uzelf'n Alfa. 11 modellen om uit te kiezen, sedans, coupé's en cabriolets. DE MUYNCK'S AUTOHUIS Paul Krugerstraat 237, Vlissingen, tel. 01184-4018/7239 GARAGE CITO B.V. Damstraat 3, Schoondijke, tel. 01173-369 CITO SERVICE TERNEUZEN B.V. Schuttershofweg 15. Temeuzen. tel. 01150-5643 Giulia Super 1.6.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 5