Engelse coaster twaalf uur
vast op strand van Domburg
Personeel tapijtfabriek
Nieuw Namen voor zes
weken naar huis
Steens caravanbedrijf
ontslaat 18 van de
54 personeelsleden
Sleepschip gezonken
en sleepboot op dijk
bij Ouwerkerk gezet
land
ALMANAK
GLASFABRIEK SAS VAN GENT
VRAAGT WERKTIJDVERKORTING
AAN VOOR MAX. 38 MENSEN
Auto met grote
snelheid tegen
boom: bestuurder
op slag dood
ygrwacht
VLOT MET ASSISTENTIE VAN 'JAVAZEE' EN 'TEMI 4'
gevaar, dat liet schip het paalhoofd
zou beschadigen of op het paalhoofd
terecht zou komen. Om dat risico te
verkleinen maakte de reddingsboot
Mavazee' vast aan de coaster en wist
het achterschip van het paalhoofd af
te houden. Vervolgens kon men met j
behulp van de Temi 4' en de lier de
coaster zeewaarts halen. De sleper
nam de 'Bristol Trader' daarna mee
naar de Scheldepoortwerf voor onder- j
zoek. De gestrande boot en de pogin-l
gen hem vlot te krijgen trokken met
name in de middaguren veel bekijks.'
een korte toeristische attractie.
DOMBURG De Engelse kustvaarder 'Bristol Trader* heeft don
derdag ongeveer twaalf uur op het strand tussen Domburg en
Westkapelle 'vastgezeten. Het schip voer 's morgens tegen zes uur
omhoog en kon rond half zes 's middags met behulp van de red
dingsboot 'Javazee' en de sleepboot 'Temi 4' loskomen. De coaster
is naar de Scheldepoortwerf in Vlissingen-Oost gesleept voor on
derzoek. Bij de pogingen om het schip vlot te krijgen, raakte de
schroef defect.
SCHIP LANGSZIJ
PAALHOOFD;
GEEN SCHADE
De 'Bristol Trader' 438 bruto regis-
terton raakte 's morgens bij harde
wind op de kust. De hele dag lag het
schip langzij een paalhoofd paal-j
hoofd 7 Domburg met de kop dus;
naar de duinen. Hoewel de kustvaar-j
der met name tijdens de pogingen hel
schip weer vlot te krijgen herhaaldelijk
tegen de palen sloeg, constateerde men
bij het waterschap Walcheren donder-
dagavond dat er geen schade is toege-l
bracht.
De kustvaarder was leeg op weg van
Amsterdam naar Brussel en voer in
charter voor Anglia Chartery Ipps-
wic'n. Tegen middernacht, ging de "Bris
tol Trader' geen loods aan boord
bij Westkapelle voor anker. In de loop
van de nacht is het anker gaan krab
ben en is het schip afgedreven. De
bemanning is vermoedelijk gaan sla
pen. Daarna is het schip tegen zes
uur aan de grond gelopen en vrij hoog
op het strand terecht gekomen; bij
laag water kon men er donderdag vrij
wel omheen lopen.
Nadat enkele eerdere aanbiedingen
voor assistentie op'de 'Bristol Trader'
waren afgeslagen, werd in de loop van
de morgen wel de hulp van de Temi
4' van sleepdienst Dijkhuizen uit Vlis-
singen aanvaard. Met behulp van de
reddingsboot Javazee werd enkele ma
len een lijn overgeschoten naar de
coaster. De eerste keer brak de tros
echter, later bleek het op de coaster
zelf moeilijk de tros met de lierinstal
latie vast te houden. Pogingen om
puur op eigen kracht vlot te komen
hadden geen resultaat.
(ADVERTENTIE)
[voor boeken de vey mestdagh
st. jacobsstfaat 20-22 telefoon 2186 vHasingen
VERGADERING SECTIE
WOONCULTVUR ZCR
MIDDELBURG De sectie woon-i-
tuur van de Zeeuwse Culturele
vergadert maandag om drie uiirï
het gebouw van de Stichting Ze»V'
Dam 31 te Middelburg. Op de af
staat onder meer het behandelen
de resultaten van de enquête orp
informatiemap 'Open Wonen'. De'Jf
pons op de enquête is overigens rl
gering; van de oplaag van 500
matiemappen werden 30 enquèw»
muiieren terugontvangen. Over hf
gemeen bleek het oordeel over X
informatiemap positief.
VOORRAAD TE GROOT, AFZET TE KLEIN
NIEUW NAMEN De tapijt
weverij Van Haelst en Lansu
aan de Woestijnestraat te
Nieuw Namen heeft van de ar-
Afhouden
BIJ de pogingen de 'Bristol Trader'
weer in zee te krijgen, bestond het
Op de foto's: de 'Bristol Trader'
morgens kort na laag water en
coaster bij hoog water tijdens de ope
ratie het schip vlot te krijgen.
(Foto PZC).
ADVERTENTIE
RESE1
reed;
AAN
's KONINGSTAFEL
19.30 uur:
IEDERE ZATERDAG
DINER DANSANT
STRANDHOTEL
Vlissingen - Telefoon 2297
Leeuwse
TJit Ter neuzen doet men ons mei
ding van een manmoedige poging
tot recc Mi verbetering-
Een levenslustige jongeman zo
schrijft men ons kwam op een
lumineus idee. Na bezoek aan
enkele plaatselijke bars en daar
mee gepaard gaand gebruik van
ettelijke pilsjes, keerde hij in liet
gezelschap van enkele vrienden
huiswaarts. Toen zij langs de in
aanbouio zijnde 'Braderie' kwa
men ontwaarde hij een ongeveer
3 meter hoge paal en zijn besluit
stond meteen vast. Niettegen
staande enkele bezwarende kre
ten van de zijde van enkele voor
bijgangers gaf de in kennelijke
staat verkerende jongeman te
kennen het plaatselijke record
'paalzitten' te willen verbeteren
Na een, ontegenzeglijk, formida
bele klauterpartij bereikte hij
zijn doel en 'net wachten was nu
alleen nog op een urenlang stilzit
ten. Het geduld van de talrijke
toeschouwers werd echter niet al
te lang op de proef gesteld.
Reeds na twee minuten was een
kleine evenwichtsstoornis er de
oorzaak van dat de eenzame
'hoogwerker' een tuimeling maak
te. die hem vaar later bleek twee
gebroken armen en enkele forse
kneuzingen in het aangezicht op
leverde.
Het record blijft voorlopig nog
in handen van de vorige paalzit-
ter. zo schrijft men ons uit Ter-
neuzen
TIJDENS STORM
AUTO VAN DE
WEG GEWAAID
VLISSINGEN Tijdens noodweer is
donderdagavond in het Kceten het
sleepschip Libertas' vergaan. De twee
opvarenden van hel schip konden zich
in veiligheid stellen. Donderdagmorgen
om half acht liep de binnenvaarttanker
'Johnny B' door de hevige storm op
de ha vendam te Hansweert. Later die
morgen is een auto van de provinciale
weg tussen Axel en Terneuzen gewaaid.
Tijdens het onweer donderdagavond
was er een blikseminslag in de spoor
wegovergang op de Zanddijk te Krui-
ningen. De installatie is bijna twee uur
buiten gebruik geweest.
Bij het KNMI te Vlissingen heeft men
donderdagavond, toen de storm en het
onweer tegelijk woedden, een wind
kracht van 47 knopen gemeten. Dit is
op de grens van windkracht 9 en tien
op de schaal van Beaufort.
'Libertas'
Donderdagavond is in het Keeten in,
de Oosterschelde het sleepschip 'Liber-|
tas' vergaan. De twee opvarenden van
het sleepschip, de gebroeders M. uit
Herkenbosch te Limburg, wisten zich
met behulp van reddingsboeien in vei 1
ligheïd te stellen. Zij hebben een kwax-1
tier in het water gelegèn. voordat ze1
te Ouwerkerk aanspoelden. De sleep-1
boot 'Zwerver', die het sleepschip trok.
kwam ook in moeilijkheden. De schip-
per, een broer van de twee opvarenden,
van de 'Libertas', heeft het schip op
de dijk bij Ouwerkerk gezet.
Het ongeluk gebeurde donderdaga-1
vond omstreeks 18.45 uur bij boei B
in het Keeten. Het sleepschip is door
het opzwepende wager volgeslagen en!
gezonken. Het schip ligt op een diepte I
van 37 meter. De "Libertas', 80 meter
lang en 9 meter breed, meet 1375
ton en was volgeladen met slak-I
kezand. De sleepboot 'Zwer
ver' kwam ook in moeilijkheden en
na het kappen van de tros dreigde het
schip vol water te lopen. De schipper,
hij was alléén aan boord, zette zijn
schip^op de dijk. waar het schip half
onder water ligt. Om 4 uur vanmor
gen zouden pogingen in het werk
worden gesteld om de sleepboot
'Zwerver' los te trekken.
De twee opvarenden van de 'Libertas'
wisten het zinkende schip tijdig te
verlaten. Met behulp van reddings
boeien konden zij zich in het water
drijvende houden. Door het noodweer
was het andere schepen onmogelijk
hulp te verlenen. Na een kwartier in
het water te hebben gelegen konden
zij bij Ouwerkerk aan wal stappen.
Donderdagmorgen half acht is de bin
nenvaarttanker 'Johnny B' bij afgaand
water door de hevige storm op de ha-
vendam te Hansweert gevaren en vast
gelopen. Het schip ,1000 ton) werd
kort daarop door de motorsleepboot
'Zeetijger' van het bergingsbedrijf Pol
derman vlotgetrokken.
Donderdagmorgen om half tien is een
auto, bestuurd door P. C. de R. uit
Axel. tussen de buurtschappen Magret-
te en Spui (tussen Axel en Temeuzen)
ten gevolge van een rukwind van de
provinciale weg gewaaid. De wagen
kwam op het twee meter lager gelegen
fietspad terecht en is geheel vernield.
Donderdagavond zijn de halve spoor
bomen bij het NS-station te Kruinin-
gen op de Zanddijk door blikseminslag
bijna twee uur buiten werking ge
weest.
De biiksme sloeg om ongeveer acht
uur in. Hierdoor bleef het licht op
rood staan en de bomen van de
A.H.O.B.-installatie sloten de spoorweg
overgang af voor het verkeer. De her-
stelploeg van de NS had het euvel om
streeks 21.45 uur verholpen, waarna
het verkeer weer van de overgang ge
bruik kon maken.
Werknemers twee dagen per week minder op fabriek
SAS VAN GENT De glasfabriek in Sas van Gent heeft voor de derde perio
de van zes weken in dit jaar arbeidstijdverkorting aangevraagd voor een deel
van haar personeel. Het gaat om maximaal 38 personeelsleden, werkzaam op
de afdeling waar autoruiten worden vervaardigd. De arbeidstijdverkorting
houdt in dat deze werknemers twee dagen per week minder op de fabriek
hoeven te komen. Deze week alleen op vrijdag omdat tweede pinksterdag een
vrije dag was en met ingang van volgende week tot de fabrieksvakantie die
op 13 juli ingaat alle donderdagen en vrijdagen.
De glasfabriek in Sas van Gent is voor haar produktie van autoruiten nogal
afhankelijk van de DAF-fabrieken. Nu het DAF-concem minder auto's ver
koopt heeft dat zijn weerslag op de werkgelegenheid in Sas van Gent. Aan
het begin van dit jaar is hij de glasfabriek de eerste periode van arbeidstijd
verkorting ingegaan, ook al onder invloed van de dalende autoverkoop.
De directie deelde desgevraagd mee dat de aanvraag (die hoogstwaarschijn
lijk wordt verleend) geldt voor ten hoogste 38 personeelsleden, maar dat in
de praktijk gemiddeld 25 van hen minder hoeven te werken. De overigen zul
len in de andere afdelingen van de glasfabriek kunnen worden tewerkgesteld.
beidsinspectie in Breda vergun
ning gekregen om de werktijd
terug te brengen tot nul uur. De
vergunning is verleend voor een
periode van zes weken.
Het betekent, dat de ongeveer vijftig
hoofdzakelijk Belgische werkne
mers van de fabriek zes weken zon
der werk zitten. Ze krijgen tijdelijk een
uitkering volgens de werkloosheidswet
via de bedrijfsvereniging voor de tex
tielindustrie. De arbeidsinspecte heeft
de vergunning verleend, omdat de
voorraad van het bedrijf veel te groot
is en dat de afzet niet in verhouding
is met de produktie.
De vergunning is op 20 mei van
kracht geworden en is geldig tot en
met 28 juni. Wanneer echter de werk
nemers van het bedrijf naar huis zajn
gestuurd is niet bekend. De heer R.
Lansu, directeur van het bedrijf, wen
ste donderdag geen commentaar te
geven. Zijn enige reactie was: „Wie
heeft u dat verteld" en „het is beter
dat u over deze zaak zwijgt." De heer
Lansu wilde zelfs niet erkennen dat
de vergunning was afgegeven,
De Nieuwnamense tapijtweverij heeft
6 mei een vergunning aangevraagd. De
arbeidsinspectie heeft een onderzoek
ingesteld, heeft advies gevraagd aan
de regionale commissie van de vak-
raad textielindustrie en heeft uitein
delijk beslist, dat de vergunning kon
worden verleend.
GEVOLG VAN ITALIAANSE IMPORTHEFFING
SINT JANSTEEN Met ingang van 1 augustus van dit jaar
zullen bij de BV Caravans De Roeck Nederland te Sint Jansteen
18 personeelsleden worden ontslagen. De maatregel houdt direct
verband met het importbeperkende Italiaanse regeringsbesluit,
dat 1 mei van kracht is geworden. Dertig tot veertig procent van
de caravanproduktie bij De Roeck was bestemd voor de Italiaan
se markt. De betrokkenen zijn op de hoogte gesteld.
Zoals bekend, heeft de Italiaanse rege
ring op 30 april besloten een import
heffing van 50% in te voeren. Dit
besluit, dat neerkomt op een vrij
langdurig breken met de gemeen
schappelijke markt, houdt in, dat Ita
liaanse importeurs verplicht zijn de
helft van de tegenwaarde van al hun
buitenlandse aankopen te storten bij
de Italiaanse .centrale bank. Dit geld
wordt dan gedurende zes maanden
geblokkeerd, zonder dat. enige rente
wordt vergoed- In de praktijk komt
het economisch besluit neer op een
importbeperking, die vooral de
ge EEG-lidstaten treft.
„ALS BEDRIJF
HEB JE ER GEEN
ANDER ANTWOORD OP"
Het Stecnse bedrijf, waar zogenaam
de toercaravans worden vervaardigd
en waar momenteel 54 mensen in vas
te dienst zijn. heeft over de ontslagen
overleg gepleegd met de vakbonden.
Voor de op drie na vrij jonge
betrokken is een afvloeiingsregeling
getroffen.
De Roeck Nederland bestaat drie jaar
en is voortgekomen uit de vestiging
De Roeck België, even over de grens
in Sint Gillis Waas. Het Belgische
bedrijf, dat al elf jaar bestaat en
waar vijftig mensen werkzaam zijn,
produceert zogenaamde sta-caravans
waarvoor in Italië veel minder belang
stelling bestaat dan voor de toercara
vans. Voor de Belgische vestiging
heeft het Italiaanse besluit derhalve
geen nadelige consequenties.
„Onrechtvaardig"
De inkrimping van het personeelsbe
stand van het caravanbedrijf in Sint-
Jansteen werd donderdagmorgen be
kend gemaakt door de heer P. Geen-
sen, bedrijfsleider. Hij noemde de Ita
liaanse maatregel 'onrechtvaardig';
,.Je hebt er als bedrijf, dat het voor
een belangrijk deel van de Italiaanse
markt moet hebben, geen antwoord
op. We moeten maar afwachten hoe
lang men daar in Italië mee door wil
gaan. Er wordt gezegd een half jaar,
maar wie kan dat garanderen? In
Frankrijk betaalt de regering de extra
heffing van vijftig procent, zodat de
Fransen onze markt in Italië zo kun
nen overnemen. Als de maatregel niet
meer van kracht zou zijn over een
half jaar is het vrijwel onmogelijk
om die markt te herwinnen en wij
slagen er niet im om op korte ter
mijn een vervangende markt te vin
den, zodat ons besluit om mensen af
te laten vloeien onvermijdelijk was"
aldus de heer Geensen.
Regeling
De heer Th. H. M. Ackermans. dis
trictsbestuurder van het NKV. deelde
desgevraagd mee, dat donderdagmid
dag een vergadering heeft plaats ge
vonden met het personeel „Het perso
neel is van de ontwikkelingen op de
hoogte gebracht door de directie en
tijdens deze personeelsvergadering."
De drie of vier werknemers ouder
dan veertig jaar zullen gebruik kun
nen maken van een speciale regeling,
die inhoudt dat ze een half jaar ww-
uitkering kunnen genieten, aangevuld
tot het netto-loon. Die- aanvulling be
taalt de fabriek. De jongere ontslage
nen moeten omzien naar een ander
bedrijf. De heer Ackermans is
mede namens zijn collega van het
NVV van mening, dat het bedrijf
niet anders kan.
De heer P. G J. Polders van
regionale commissie van de vair,
voor textielindustrie vertelde öe
vraagd, dat het. om een "hoogst oi
bruikelijk geval' gaat: „Een veni
om arbeidstijdverkorting tot vijltj
procent is gangbaar. In ernstige gei
len wordt een vergunning tot ve
procent uitgegeven, maar een ve....
tin tot nu procent heb ik in Eb
loopbaan van een jaar of vier, vtf
nog maar een keer meegemaakt". D>
heer Polders vond het zeer aanm^
lijk, dat de vergunning te zijner tijd
zal worden verlengd; „Het lijkt na
haast onmogelijk om binnen zes ze
ken die voorraad weg te werken et
een redelijke afzet te waarbons-
voor zo'n bedrijf. Een verlenging lijc
me niet onwaarschijnlijk. Missals
kan bij een volgende vergunning, et.
een verlening toestemming worden ge
geven om de arbeidstijd tenig a
brengen tot veertig of vijftig procent,
Dat is natuurlijk wel mogelijk." De
heer T. H. N. Ackermans, districts!»,
stuurder van het NKV meldde dese-
vraagd, dat de vakhonden niet hij
deze zaak zijn betrokken. Hij d
dat de oorzaak daarvan moet wo
gezocht in het feit dat het hier i
namelijk om Belgische werknemers
gaat. .Meestal is er in zulke ge-,-si.
len wel overleg met de vakbonc
aldus de districtsbestuurder.
SLUIS Donderdagmorgen vroeg
omstreeks twee uur is de 25-jarige W.
,J. Vermeulen uit Sluis bij een ver
keersongeluk op rijksweg 58 in zijn
woonplaats om het leven gekome
De heer Vermeulen bestuurde een pc
sonenauto, naast hem zat zijn echtg
note, die met grote snelheid ov
rijksweg 58 reed. Ter hoogte vi
kilometerpaal 18.8 raakte hij van -
weg en reed tegen een boom. De he
Vermeulen was op ,slag dood. Zijn
vrouw werd niet gewond, zij had
alleen last van een pijnlijke schouder
en kon later naar huis keren.
De auto werd bij de aanrijding ge
vernield.
(ADVERTENTIE)
HET WEER IN
te üït
MINDER WIND
Plaatselijk enkele buien, nu--
zonnige perioden vooral aan de M-
Tot krachtig of matig afnemende ff»
teliike wind. Maximumtempeiatma
rond 15 graden.
STRANDVERWACHTLM5
Vandaag wel opklaringen, maar ee
koele zeewind bij 14-16 graden, zeeff*
ter 14 graden. u
Vooruitzichten: voorlopig een koe*
westelijke stroming, waarbij zaterM
overwegend droog weer,
daarna cf
storingsfront.
Vooruitzichten voor zaterdag en ze
Nu en dan buien en tamelijk kenti
Weersvooruitzichten in cijfers gem»
deld over Nederland.
Voor zaterdag: aantal uren v.
10; min. temp, omstreeks 3 graca-
max. temp. omstreeks 15 graden:
op een droge periode van mins;®?
uur 70 procent; kans op een te-
droog etmaal 40 procent.
Voor zondag: aantal uren zon
min. temp. omstreeks 8 paden, m»*
temp. omstreeks 15 graden, ka- -
een droge periode van minstens i-
60 procent; kans op een geheel an»
etmaal 30 procent.
ZON EN MAAN
8 juni a
Zon op 04.21 onder 2M
Maan op 33.36 onder 06.»
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 7 JUNI 1974