Engelse coaster twaalf uur vast op strand van Domburg Personeel tapijtfabriek Nieuw Namen voor zes weken naar huis Steens caravanbedrijf ontslaat 18 van de 54 personeelsleden Sleepschip gezonken en sleepboot op dijk bij Ouwerkerk gezet land ALMANAK GLASFABRIEK SAS VAN GENT VRAAGT WERKTIJDVERKORTING AAN VOOR MAX. 38 MENSEN Auto met grote snelheid tegen boom: bestuurder op slag dood ygrwacht VLOT MET ASSISTENTIE VAN 'JAVAZEE' EN 'TEMI 4' gevaar, dat liet schip het paalhoofd zou beschadigen of op het paalhoofd terecht zou komen. Om dat risico te verkleinen maakte de reddingsboot Mavazee' vast aan de coaster en wist het achterschip van het paalhoofd af te houden. Vervolgens kon men met j behulp van de Temi 4' en de lier de coaster zeewaarts halen. De sleper nam de 'Bristol Trader' daarna mee naar de Scheldepoortwerf voor onder- j zoek. De gestrande boot en de pogin-l gen hem vlot te krijgen trokken met name in de middaguren veel bekijks.' een korte toeristische attractie. DOMBURG De Engelse kustvaarder 'Bristol Trader* heeft don derdag ongeveer twaalf uur op het strand tussen Domburg en Westkapelle 'vastgezeten. Het schip voer 's morgens tegen zes uur omhoog en kon rond half zes 's middags met behulp van de red dingsboot 'Javazee' en de sleepboot 'Temi 4' loskomen. De coaster is naar de Scheldepoortwerf in Vlissingen-Oost gesleept voor on derzoek. Bij de pogingen om het schip vlot te krijgen, raakte de schroef defect. SCHIP LANGSZIJ PAALHOOFD; GEEN SCHADE De 'Bristol Trader' 438 bruto regis- terton raakte 's morgens bij harde wind op de kust. De hele dag lag het schip langzij een paalhoofd paal-j hoofd 7 Domburg met de kop dus; naar de duinen. Hoewel de kustvaar-j der met name tijdens de pogingen hel schip weer vlot te krijgen herhaaldelijk tegen de palen sloeg, constateerde men bij het waterschap Walcheren donder- dagavond dat er geen schade is toege-l bracht. De kustvaarder was leeg op weg van Amsterdam naar Brussel en voer in charter voor Anglia Chartery Ipps- wic'n. Tegen middernacht, ging de "Bris tol Trader' geen loods aan boord bij Westkapelle voor anker. In de loop van de nacht is het anker gaan krab ben en is het schip afgedreven. De bemanning is vermoedelijk gaan sla pen. Daarna is het schip tegen zes uur aan de grond gelopen en vrij hoog op het strand terecht gekomen; bij laag water kon men er donderdag vrij wel omheen lopen. Nadat enkele eerdere aanbiedingen voor assistentie op'de 'Bristol Trader' waren afgeslagen, werd in de loop van de morgen wel de hulp van de Temi 4' van sleepdienst Dijkhuizen uit Vlis- singen aanvaard. Met behulp van de reddingsboot Javazee werd enkele ma len een lijn overgeschoten naar de coaster. De eerste keer brak de tros echter, later bleek het op de coaster zelf moeilijk de tros met de lierinstal latie vast te houden. Pogingen om puur op eigen kracht vlot te komen hadden geen resultaat. (ADVERTENTIE) [voor boeken de vey mestdagh st. jacobsstfaat 20-22 telefoon 2186 vHasingen VERGADERING SECTIE WOONCULTVUR ZCR MIDDELBURG De sectie woon-i- tuur van de Zeeuwse Culturele vergadert maandag om drie uiirï het gebouw van de Stichting Ze»V' Dam 31 te Middelburg. Op de af staat onder meer het behandelen de resultaten van de enquête orp informatiemap 'Open Wonen'. De'Jf pons op de enquête is overigens rl gering; van de oplaag van 500 matiemappen werden 30 enquèw» muiieren terugontvangen. Over hf gemeen bleek het oordeel over X informatiemap positief. VOORRAAD TE GROOT, AFZET TE KLEIN NIEUW NAMEN De tapijt weverij Van Haelst en Lansu aan de Woestijnestraat te Nieuw Namen heeft van de ar- Afhouden BIJ de pogingen de 'Bristol Trader' weer in zee te krijgen, bestond het Op de foto's: de 'Bristol Trader' morgens kort na laag water en coaster bij hoog water tijdens de ope ratie het schip vlot te krijgen. (Foto PZC). ADVERTENTIE RESE1 reed; AAN 's KONINGSTAFEL 19.30 uur: IEDERE ZATERDAG DINER DANSANT STRANDHOTEL Vlissingen - Telefoon 2297 Leeuwse TJit Ter neuzen doet men ons mei ding van een manmoedige poging tot recc Mi verbetering- Een levenslustige jongeman zo schrijft men ons kwam op een lumineus idee. Na bezoek aan enkele plaatselijke bars en daar mee gepaard gaand gebruik van ettelijke pilsjes, keerde hij in liet gezelschap van enkele vrienden huiswaarts. Toen zij langs de in aanbouio zijnde 'Braderie' kwa men ontwaarde hij een ongeveer 3 meter hoge paal en zijn besluit stond meteen vast. Niettegen staande enkele bezwarende kre ten van de zijde van enkele voor bijgangers gaf de in kennelijke staat verkerende jongeman te kennen het plaatselijke record 'paalzitten' te willen verbeteren Na een, ontegenzeglijk, formida bele klauterpartij bereikte hij zijn doel en 'net wachten was nu alleen nog op een urenlang stilzit ten. Het geduld van de talrijke toeschouwers werd echter niet al te lang op de proef gesteld. Reeds na twee minuten was een kleine evenwichtsstoornis er de oorzaak van dat de eenzame 'hoogwerker' een tuimeling maak te. die hem vaar later bleek twee gebroken armen en enkele forse kneuzingen in het aangezicht op leverde. Het record blijft voorlopig nog in handen van de vorige paalzit- ter. zo schrijft men ons uit Ter- neuzen TIJDENS STORM AUTO VAN DE WEG GEWAAID VLISSINGEN Tijdens noodweer is donderdagavond in het Kceten het sleepschip Libertas' vergaan. De twee opvarenden van hel schip konden zich in veiligheid stellen. Donderdagmorgen om half acht liep de binnenvaarttanker 'Johnny B' door de hevige storm op de ha vendam te Hansweert. Later die morgen is een auto van de provinciale weg tussen Axel en Terneuzen gewaaid. Tijdens het onweer donderdagavond was er een blikseminslag in de spoor wegovergang op de Zanddijk te Krui- ningen. De installatie is bijna twee uur buiten gebruik geweest. Bij het KNMI te Vlissingen heeft men donderdagavond, toen de storm en het onweer tegelijk woedden, een wind kracht van 47 knopen gemeten. Dit is op de grens van windkracht 9 en tien op de schaal van Beaufort. 'Libertas' Donderdagavond is in het Keeten in, de Oosterschelde het sleepschip 'Liber-| tas' vergaan. De twee opvarenden van het sleepschip, de gebroeders M. uit Herkenbosch te Limburg, wisten zich met behulp van reddingsboeien in vei 1 ligheïd te stellen. Zij hebben een kwax-1 tier in het water gelegèn. voordat ze1 te Ouwerkerk aanspoelden. De sleep-1 boot 'Zwerver', die het sleepschip trok. kwam ook in moeilijkheden. De schip- per, een broer van de twee opvarenden, van de 'Libertas', heeft het schip op de dijk bij Ouwerkerk gezet. Het ongeluk gebeurde donderdaga-1 vond omstreeks 18.45 uur bij boei B in het Keeten. Het sleepschip is door het opzwepende wager volgeslagen en! gezonken. Het schip ligt op een diepte I van 37 meter. De "Libertas', 80 meter lang en 9 meter breed, meet 1375 ton en was volgeladen met slak-I kezand. De sleepboot 'Zwer ver' kwam ook in moeilijkheden en na het kappen van de tros dreigde het schip vol water te lopen. De schipper, hij was alléén aan boord, zette zijn schip^op de dijk. waar het schip half onder water ligt. Om 4 uur vanmor gen zouden pogingen in het werk worden gesteld om de sleepboot 'Zwerver' los te trekken. De twee opvarenden van de 'Libertas' wisten het zinkende schip tijdig te verlaten. Met behulp van reddings boeien konden zij zich in het water drijvende houden. Door het noodweer was het andere schepen onmogelijk hulp te verlenen. Na een kwartier in het water te hebben gelegen konden zij bij Ouwerkerk aan wal stappen. Donderdagmorgen half acht is de bin nenvaarttanker 'Johnny B' bij afgaand water door de hevige storm op de ha- vendam te Hansweert gevaren en vast gelopen. Het schip ,1000 ton) werd kort daarop door de motorsleepboot 'Zeetijger' van het bergingsbedrijf Pol derman vlotgetrokken. Donderdagmorgen om half tien is een auto, bestuurd door P. C. de R. uit Axel. tussen de buurtschappen Magret- te en Spui (tussen Axel en Temeuzen) ten gevolge van een rukwind van de provinciale weg gewaaid. De wagen kwam op het twee meter lager gelegen fietspad terecht en is geheel vernield. Donderdagavond zijn de halve spoor bomen bij het NS-station te Kruinin- gen op de Zanddijk door blikseminslag bijna twee uur buiten werking ge weest. De biiksme sloeg om ongeveer acht uur in. Hierdoor bleef het licht op rood staan en de bomen van de A.H.O.B.-installatie sloten de spoorweg overgang af voor het verkeer. De her- stelploeg van de NS had het euvel om streeks 21.45 uur verholpen, waarna het verkeer weer van de overgang ge bruik kon maken. Werknemers twee dagen per week minder op fabriek SAS VAN GENT De glasfabriek in Sas van Gent heeft voor de derde perio de van zes weken in dit jaar arbeidstijdverkorting aangevraagd voor een deel van haar personeel. Het gaat om maximaal 38 personeelsleden, werkzaam op de afdeling waar autoruiten worden vervaardigd. De arbeidstijdverkorting houdt in dat deze werknemers twee dagen per week minder op de fabriek hoeven te komen. Deze week alleen op vrijdag omdat tweede pinksterdag een vrije dag was en met ingang van volgende week tot de fabrieksvakantie die op 13 juli ingaat alle donderdagen en vrijdagen. De glasfabriek in Sas van Gent is voor haar produktie van autoruiten nogal afhankelijk van de DAF-fabrieken. Nu het DAF-concem minder auto's ver koopt heeft dat zijn weerslag op de werkgelegenheid in Sas van Gent. Aan het begin van dit jaar is hij de glasfabriek de eerste periode van arbeidstijd verkorting ingegaan, ook al onder invloed van de dalende autoverkoop. De directie deelde desgevraagd mee dat de aanvraag (die hoogstwaarschijn lijk wordt verleend) geldt voor ten hoogste 38 personeelsleden, maar dat in de praktijk gemiddeld 25 van hen minder hoeven te werken. De overigen zul len in de andere afdelingen van de glasfabriek kunnen worden tewerkgesteld. beidsinspectie in Breda vergun ning gekregen om de werktijd terug te brengen tot nul uur. De vergunning is verleend voor een periode van zes weken. Het betekent, dat de ongeveer vijftig hoofdzakelijk Belgische werkne mers van de fabriek zes weken zon der werk zitten. Ze krijgen tijdelijk een uitkering volgens de werkloosheidswet via de bedrijfsvereniging voor de tex tielindustrie. De arbeidsinspecte heeft de vergunning verleend, omdat de voorraad van het bedrijf veel te groot is en dat de afzet niet in verhouding is met de produktie. De vergunning is op 20 mei van kracht geworden en is geldig tot en met 28 juni. Wanneer echter de werk nemers van het bedrijf naar huis zajn gestuurd is niet bekend. De heer R. Lansu, directeur van het bedrijf, wen ste donderdag geen commentaar te geven. Zijn enige reactie was: „Wie heeft u dat verteld" en „het is beter dat u over deze zaak zwijgt." De heer Lansu wilde zelfs niet erkennen dat de vergunning was afgegeven, De Nieuwnamense tapijtweverij heeft 6 mei een vergunning aangevraagd. De arbeidsinspectie heeft een onderzoek ingesteld, heeft advies gevraagd aan de regionale commissie van de vak- raad textielindustrie en heeft uitein delijk beslist, dat de vergunning kon worden verleend. GEVOLG VAN ITALIAANSE IMPORTHEFFING SINT JANSTEEN Met ingang van 1 augustus van dit jaar zullen bij de BV Caravans De Roeck Nederland te Sint Jansteen 18 personeelsleden worden ontslagen. De maatregel houdt direct verband met het importbeperkende Italiaanse regeringsbesluit, dat 1 mei van kracht is geworden. Dertig tot veertig procent van de caravanproduktie bij De Roeck was bestemd voor de Italiaan se markt. De betrokkenen zijn op de hoogte gesteld. Zoals bekend, heeft de Italiaanse rege ring op 30 april besloten een import heffing van 50% in te voeren. Dit besluit, dat neerkomt op een vrij langdurig breken met de gemeen schappelijke markt, houdt in, dat Ita liaanse importeurs verplicht zijn de helft van de tegenwaarde van al hun buitenlandse aankopen te storten bij de Italiaanse .centrale bank. Dit geld wordt dan gedurende zes maanden geblokkeerd, zonder dat. enige rente wordt vergoed- In de praktijk komt het economisch besluit neer op een importbeperking, die vooral de ge EEG-lidstaten treft. „ALS BEDRIJF HEB JE ER GEEN ANDER ANTWOORD OP" Het Stecnse bedrijf, waar zogenaam de toercaravans worden vervaardigd en waar momenteel 54 mensen in vas te dienst zijn. heeft over de ontslagen overleg gepleegd met de vakbonden. Voor de op drie na vrij jonge betrokken is een afvloeiingsregeling getroffen. De Roeck Nederland bestaat drie jaar en is voortgekomen uit de vestiging De Roeck België, even over de grens in Sint Gillis Waas. Het Belgische bedrijf, dat al elf jaar bestaat en waar vijftig mensen werkzaam zijn, produceert zogenaamde sta-caravans waarvoor in Italië veel minder belang stelling bestaat dan voor de toercara vans. Voor de Belgische vestiging heeft het Italiaanse besluit derhalve geen nadelige consequenties. „Onrechtvaardig" De inkrimping van het personeelsbe stand van het caravanbedrijf in Sint- Jansteen werd donderdagmorgen be kend gemaakt door de heer P. Geen- sen, bedrijfsleider. Hij noemde de Ita liaanse maatregel 'onrechtvaardig'; ,.Je hebt er als bedrijf, dat het voor een belangrijk deel van de Italiaanse markt moet hebben, geen antwoord op. We moeten maar afwachten hoe lang men daar in Italië mee door wil gaan. Er wordt gezegd een half jaar, maar wie kan dat garanderen? In Frankrijk betaalt de regering de extra heffing van vijftig procent, zodat de Fransen onze markt in Italië zo kun nen overnemen. Als de maatregel niet meer van kracht zou zijn over een half jaar is het vrijwel onmogelijk om die markt te herwinnen en wij slagen er niet im om op korte ter mijn een vervangende markt te vin den, zodat ons besluit om mensen af te laten vloeien onvermijdelijk was" aldus de heer Geensen. Regeling De heer Th. H. M. Ackermans. dis trictsbestuurder van het NKV. deelde desgevraagd mee, dat donderdagmid dag een vergadering heeft plaats ge vonden met het personeel „Het perso neel is van de ontwikkelingen op de hoogte gebracht door de directie en tijdens deze personeelsvergadering." De drie of vier werknemers ouder dan veertig jaar zullen gebruik kun nen maken van een speciale regeling, die inhoudt dat ze een half jaar ww- uitkering kunnen genieten, aangevuld tot het netto-loon. Die- aanvulling be taalt de fabriek. De jongere ontslage nen moeten omzien naar een ander bedrijf. De heer Ackermans is mede namens zijn collega van het NVV van mening, dat het bedrijf niet anders kan. De heer P. G J. Polders van regionale commissie van de vair, voor textielindustrie vertelde öe vraagd, dat het. om een "hoogst oi bruikelijk geval' gaat: „Een veni om arbeidstijdverkorting tot vijltj procent is gangbaar. In ernstige gei len wordt een vergunning tot ve procent uitgegeven, maar een ve.... tin tot nu procent heb ik in Eb loopbaan van een jaar of vier, vtf nog maar een keer meegemaakt". D> heer Polders vond het zeer aanm^ lijk, dat de vergunning te zijner tijd zal worden verlengd; „Het lijkt na haast onmogelijk om binnen zes ze ken die voorraad weg te werken et een redelijke afzet te waarbons- voor zo'n bedrijf. Een verlenging lijc me niet onwaarschijnlijk. Missals kan bij een volgende vergunning, et. een verlening toestemming worden ge geven om de arbeidstijd tenig a brengen tot veertig of vijftig procent, Dat is natuurlijk wel mogelijk." De heer T. H. N. Ackermans, districts!», stuurder van het NKV meldde dese- vraagd, dat de vakhonden niet hij deze zaak zijn betrokken. Hij d dat de oorzaak daarvan moet wo gezocht in het feit dat het hier i namelijk om Belgische werknemers gaat. .Meestal is er in zulke ge-,-si. len wel overleg met de vakbonc aldus de districtsbestuurder. SLUIS Donderdagmorgen vroeg omstreeks twee uur is de 25-jarige W. ,J. Vermeulen uit Sluis bij een ver keersongeluk op rijksweg 58 in zijn woonplaats om het leven gekome De heer Vermeulen bestuurde een pc sonenauto, naast hem zat zijn echtg note, die met grote snelheid ov rijksweg 58 reed. Ter hoogte vi kilometerpaal 18.8 raakte hij van - weg en reed tegen een boom. De he Vermeulen was op ,slag dood. Zijn vrouw werd niet gewond, zij had alleen last van een pijnlijke schouder en kon later naar huis keren. De auto werd bij de aanrijding ge vernield. (ADVERTENTIE) HET WEER IN te üït MINDER WIND Plaatselijk enkele buien, nu-- zonnige perioden vooral aan de M- Tot krachtig of matig afnemende ff» teliike wind. Maximumtempeiatma rond 15 graden. STRANDVERWACHTLM5 Vandaag wel opklaringen, maar ee koele zeewind bij 14-16 graden, zeeff* ter 14 graden. u Vooruitzichten: voorlopig een koe* westelijke stroming, waarbij zaterM overwegend droog weer, daarna cf storingsfront. Vooruitzichten voor zaterdag en ze Nu en dan buien en tamelijk kenti Weersvooruitzichten in cijfers gem» deld over Nederland. Voor zaterdag: aantal uren v. 10; min. temp, omstreeks 3 graca- max. temp. omstreeks 15 graden: op een droge periode van mins;®? uur 70 procent; kans op een te- droog etmaal 40 procent. Voor zondag: aantal uren zon min. temp. omstreeks 8 paden, m»* temp. omstreeks 15 graden, ka- - een droge periode van minstens i- 60 procent; kans op een geheel an» etmaal 30 procent. ZON EN MAAN 8 juni a Zon op 04.21 onder 2M Maan op 33.36 onder 06.» PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 7 JUNI 1974

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 2