MEVROUWTJE, DE VOETEN TEGEN DE LATJES, EN DAN GEBEURT ER NIKS De Zonnebloem in het water zien schijnen 7 Colijnsplaat-Zierikzee, het sfeertje van toen De Val Naar school WIJZIGINGEN IN OPENBAAR VERVOER VANUIT MIDDELBURG Dit is tie familie Hollander I 5HS0AG 14 MEI 1974 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT De aankomst bij De Va' 'rek', de belangstelling, die er vroeger was als er een veerboot bij het Luitje afmeerde. Het plein voor De Val staat vol auto's, het zijn er meer dan vijftig. Waterstaatsmensen zijn bezig met de verbetering van het tegelpad voor wandelaars, de gemeente heeft enige technici aan de reparatie van de loopbrug ge zet. waar de tijdelijke veerboot afmeer.. Een RTM functionaris, ironisch: „Ik heb die brug nooit anders dan scheef zien hangen. En nou kan het plotseling". Een half uur wachten. langzaam druppelen er enkele passagiers de boot op. Drie Duitsers met zware motoren worden afgewezen: mo toren gaan alleen b!J hoog water mee, als ze ln Colijnsplaat niet twee meter omhoog moeten wor den gesjouwd, 's Avonds om ze ven uur weer. De aansluitende bus kom', precies op tijd. ze bevat scholieren, verpleegster;, twee vrouwen, die in Zierikzee op ziekenbezoek zijn geweest, drie jongens, die gewoon een keer heen en weer willen varen voor drie gulden. Het. wordt weer behaaglijk in de salon, het sfeertje van de "Konin gin Emma'. Iemand roept om snert. Er is geen snert want ook al herhaalt de geschiedenis zich. niets blijft helemaal bij h« oude. COLIJNSPLAAT De man, die in het restaurant 'De Schelde' aan de vissersha ven van Colijnsplaat verre gend aan de bar ging zitten, moest de noodveerdienst naar Zierikzee hebben en vertelde tegen de eigenaar achter de bar wat er met de Zeelandbrug aan de hand is: „Die bok ister van boven te gen gekomme en nu is-ie van onder ontwricht. Ja, zo'n bok kom nog lilluk an, die klep eiter een stevige tik van gekrege. Ie moetter uut, mè dat za nog nie eenvoudig we- Hij was vijf minuten eerder op een drafje door de regen de stei gers van de vissershaven opgelo pen. omdat hij aan het eind van de haven een RTM-boot zag lig gen en dacht dat-ie de veerboot zou missen en twee uur wachten voor de boeg had. Maar hij trof een échte rondvaartboot aan. die lag te wachten op een groep jongelui uit Eindhoven. „Ik moet voor m'n werk twee dagen in een jaer op Schouwen weze en noe tref je dat," sprak-ie klaaglijk aan de bar. Hij was in het Colijnsplaat.se res taurant niet de enige wachtende. Sinds de Zeelandbrug gestremd raakte en de RTM-boot 'Stad Zie rikzee' om de twee uur de verbin ding tussen Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland onderhoudt, fungeren 'De Schelde' en "De Val' te Zierikzee weer als wachtloka len voor passagiers, 't Heeft weer iets van vroeger, de tijd lijkt er weer trager te gaan en haasten heeft; geen zin behalve om de boot te halen. De tijd van vóór de brug is weer even terug. Maandagmiddag even over half twee. Als de RTM-boot afmeert, informeert een man naar de ver trektijd van de eerste boot. 's Morgens kwart voor acht. Hij woont vertelt hij op Wal cheren en wordt de volgende och tend te half acht op een wegen- werk in Schouwen verwacht. Wat nu? „D'r zit maar één ding op. Over Zijpe. Wat moet ik anders?" Het is maandagmiddag rond kwart voor twee laag water en dat geeft zijn problemen bij de veerboot: de 'Stad Zierikzee' ligt zeker twee meter lager dan de steiger van de Colijnsplaatse "na ven Er wordt een trap bijge haald, de loopplank wordt schuin uitgelegd, drie man helpen de dertig passagiers, de tassen en één brommer behoedzaam aan boord. „Nee mevrouwtje, rustig maar, de voeten tegen de latjes, dan gebeurt er niks." Niemand valt. een enkeling gaat alleen onderuit als-ie voet op dek zet want ook daar regent het. En in bijna tien jaar ontwen je hoe glad het dek van een veerboot kan zijn. Dertig passagiers. Een groepje werklui, dat op Schouwen moet wezen. Een architect, die een be spreking in één van de Schouws»- dorpen heeft verplaatst naar 'Dc Val', omdat de auto in Colijns plaat moet blijven staan. Een familie uit Alkmaar, een paar dagen op bezoek in Zierikzee. Een groepje meisjes, dat de vrije middag van de Goese school voor een niet gering deel 'en route' doorbrengt. Er is een meisje uit Brijdorpe hij. maandagmorgen om kwart voor zes opgestaan, om half zeven door haar vader met de auto naar De Val ge bracht om te half negen op school te kunnen zijn. Als dc Zeelandbrug niet beschadigd is. is vertrek om kwart voor acht uit Brijdorpe vroeg genoeg om op tijd in Goes te zijn. Een rustig gezelschap, knus bij een in de salon. In de hoek leggen vier man een kaartje, een vrouw heeft met een vooruitzien de blik een damesblad meegeno men. er wordt Ingehouden, mom pelend geconverseerd- Een heel ander tochtje dan ar: eerste vaart maandag uit Zierikzee: om kwart over zeven 's-morgens wordt de boot overspoeld door bijr.a drie honderd passagiers; mensen, die op Beveland en Walcheren naar hun werk gaan. He: loopt togen half acht als in Colijnsplaat 'De Schelde' de invasie binnenkrijg:. Koffieklanten. Mensen, die vrach ten op verder vervoer. Mensen, die telefoneren naar het bedrijf om te worden opgehaald. Om kwart voor vier 's-middags is het in Colijnsplaat weer druk, dan zijn In Goes de scholen uit. Maar dc tocht van kwart voor twee uit Colijnsplaat is ern rusti- ge, dc "Stad Zierikzee' vaart vlak langs de Zeelandbrug. En jawel de klep van de hefbrug steekt nog steeds omhoog, er ligt een bok bij en van de boot af is het ook te zien: de klap is donderdag, avond 'lilluk aangekomme'. De Alkmaar» naar familie op Schouwen. We zijn een paar weken geleden naar onze kinderen in Canada geweest. Maar wat je dan opvalt is. dat je er van Alkmaar naar Montreal korter over doet dan van Alk maar naar Zonnemaire. We zijn nu al vijfenoenhalf uur onderweg". Colijnsplaat. Boot kwart voor vier. Drukte, scholen uit. RTM, Colijnsplaat-Zierikzee vv. weer bootkaartjes (venkopen- Rustig mevrouwtje, dc voeten ie pen de latjes en dan gebeurt er niks". Het rit er weer op, het Zeeuwse vaarfeest van 'De Zonnebloem'. Ruim duizend zieken, bejaarden en gehandicapten ontsnapten door de sluizen van de Zonnebloemboot een heerlijke dag lang uit hun kleine binnenwater. Met zo'n honderdtach tig tegelijk gingen ze in zes keer scheep, vorige week. Tel daar per tocht nog eens twintig koppen vrij- willigers-bemanning hij en je hebt een pracht boeket lachende zonne bloemen op je schip. Zo gaat het ieder jaar en zo zag het er ook die maandagmorgen uit toen "De Geulvallei' haar dekken met Vlis- singers en Souburgers vulde. Onder de vrolijk gekleurde slingers zaten tweehonderd gezichten waarop de voorpret te lezen stond. Wel heel voorzichtig eerst en een beetje on wennig in de grote ruimte die je deelt met zoveel anderen. Wat een verschil met je vaste standplaats in een ziekenhuisbed. Niet te vergelij ken met het dagrooster in een reu mapaviljoen. Of met je kleine ka mertje thuis, in het tehuis ook, waar het tikken van de klok zo vaak het enige geluid is dat niet uit de radio komt. Mag het dan misschien, even wennen aan mensen om je heen die bovendien nog tegen je praten wil len? Het duurt nooit lang. zulk aar zelen voor de drempel. Binnen de kortse keren overstemde geroeze moes het kopjesgerinkel dat uit de buik van het schip klonk, De scheepsmotoren stonden nog rustig op stop. Zo niet in de kombuis. Daar verklapten veelbelovende gelui den dat de machines al op volle kracht draaiden. Koffieapparaten rerspreidaen zacht puffend heerlijke geuren en de 'mankracht' versleepte op volle toeren proviand. Terwijl helpende handen bovenlangs de gas ten binnenloodsten werd onderlangs compleet gebunkerd. Dozen vleeswa ren verdwenen samen met duizend puntbroodjes naar de snijtafel, op de voet gevolgd door stapels plakken kaas. Toiletpapier, fruit, koekjes, lu cifers, koffie, zeep, snoepjes, boter, theeAlles ook in zoutloos of sui kervrij voor zover dat zinnig was. Kratten pils en frisdrank. Bekertjes lmonade. stilzwijgend afgestaan door een 'onbekend' bedrijf. De soep-van-Bethesda werd zoals ieder jaar in twee containers naar bene den getakeld in gezelschap van een pakket mij opvallend bekende Zeeuwse ochtendkranten die niet minder vers waren da.n de broodjes. Het was pas even over achten. In het vooronder werd gesneden, ge smeerd, korstjes van de kaas ge prutst. De scheepsarts dook in de ziekenboeg om de eerste pleister te plakken. Dat zou nog twee keer nodig zijn. Intussen lieten een dek hoger militaire ambulancemannen uit Middelburg traditie getrouw hun brancard-passagiers op de bedden glijden, werd door anderen met mai en macht gewerkt om de overige gasten veilig aan boord te krijgen. Gesjord kun je wel zeggen want och arme, wat lagen die loopplanken steil. HANDREM Voetje voor voetje moesten ze er over, de feestvierders van die dag. Durf daar eens even aan te denken- Als je op de begane grond met je wagentje of krukken niet of nauwe lijks alleen vooruit weet te komen en je moet zo'n hindernis nemen: een moeizame toegang naar het bo vendek of een brede plank naar beneden, zonder noemenswaardig houwvast. Met zorg zo gunstig mo gelijk neergevlijd maar meer was er niet van te maken. Je kwam toch altijd nog voor een afdaling te staan waarop je met twee stevige benen vurig naar een handrem verlangde. Ze deden er geen pas voor opzij, de mensen van De Zonnebloem. Twee van achteren om te duwen, soms vier van voren om te zorgen dat het niet te hard van stapel ging. De gehandicapten waren al net zo on verschrokken als hun helpers. Reu ma-patiënten schuifelden vol ver trouwen in hun duwers en trekkers de helling af. Gaat het niet? Laat je stokken maar los, we dragen je wel. Kun je niet uit die rolstoel? Geen paniek. Langzaam in z'n achteruit en zakken maar. En vergeet niet bij iedere rit te bukken voor die laag hangende balk, net op dat stukje waar je onwillekeurig vaart begint te zetten. Binnen vijf kwartier was alles en iedereen aan boord en kon den de kabels los- Een oud-marine man had zijn accordeon al losge knoopt. Hij is vaak genoeg "beroeps' maar op deze boottochten speelt hij liever voor noppes. Muziek en mee zingen maar. En dan is er koffie, zevert de reclame zo hinderlijk, maar hier was het domweg heerlijk. Middenin het Kanaal door Walche ren koffie met koek en iedereen een zonnige bloemcorsage op de borst. Het leek net een partijtje ter ere van de 'zilveren' Zonnebloem. Maar steiJn-Sibbel van de afdeling Vlissin- gen en omgeving neemt alweer vijf jaar een deel van de organisatie- beslommeringen voor haar rekening. Daar hadden de dames vanaf janua ri de handen vol aan, al bijten ze liever het puntje van hun tong af dan eerlijk toe te geven dat er nogal wat komt kijken voor je op het Veerse Meer vaart. „Het is niets bijzonders, we doen het gewoon," zeggen ze veel te bescheiden als je een visje uitgooit. Zal ik eens van wal steken met dat 'niets bijzon ders?" Eerst de boot op een gunstige datum reserveren, voordat de ande re afdelingen in je vaarwater zitten. 's MQgr»ri°g<; liefst, kun je avond van te voren versieren, bedden slepen, inrichten, bloemstukjes maken en neerzetten. Dat is ook de meest gemakkelijke dag voor de huisarts- vrijwilliger. Die moet je overigens even uitnodigen, en een ander op snorren als hij onverhoopt verhin derd is. Gediplomeerde verpleeg sters, absoluut onmisbaar. Ze trap pelen om mee te mogen, doen het al jaren. Maar nu ze een gezin hebben kunnen ze niet holderdebolder de deur uit. Tijdig inlichten dan maar en nagaan of ze beschikbaar zijn. Is de vlag er al? Dit jaar voor het eerst, in de gaten houden dus. De pastoor gaat mee, moet weten wan neer. VRIJE LOODS En zonder bereidwillige loods-met- vrijedag kom je ook al nergens. Helpsters en keukenprinsessen, trou we en hartverwarmende sjouwers. Zo vlug mogelijk met ze afspreken. Muziek aan boord van de vaste gangmaker en bingo-man? Als hij rian wel een feestje met twee gast vrouwen aan de stuurkmippel. Een energiek duo. Ze stonden die morgen op de (Hout kade, pal naast de loopplanken. Met geen mogelijkheid kon je hen over het hoofd zien, er niet voorbij ook, want iedere gast werd verwel komd en op de passagierslijst-in- drievoud present aangestreept. Mag ik even voorstellen? Mevrouw M. P. de Jonge-Janssens uit Vlissingen. leidster van de Zonnebloem-welfare en vanaf het eerste (nu negende) jaar de ontembare motor achter de Vlïssingse vaaruitstapjes. De andere gastvrouw, voorzitster V. Borgh- het niet weet mist hij de boot. Provianderen? Hoef je niet zelf te doen. Wel tot in de puntjes uitbeste den bij het keukenhoofd die op het laatste moment ernstig ziek was. Voor iedereen een jubileum-fruitbak- je en een corsage. Wie zal ze ma ken? Soep, de ambulance, 'steun' van de bedrijven. Ze kunnen niet ruiken wanneer het nodig is. Zelfs voor hc, pak kranten moet je even melden waar de boot aanlegt. Niets bijzonders? Gelukkig hoeven de gastvrouwen zelf geen patiënten op te trommelen- In Vlissingen gaat dat soepel via wijkverpleegster, gezinsverzorging en dergelijke. In Souburg wist orga nisator C. M. v. d. Werf met me vrouw Van Schinkel zeventig gasten in te boeken, dertig meer dan vorig jaar. Iedereen is persoonlijk opge zocht. Overgehaald zelfs hier en daar want bij aan huis gebonden mensen moet je vaak praten als brugman voor ze aan een gezellige dag willen. onuitsprekelijk geniet is die moeite graag gedaan en gauw vergeten. Net zoals die paar veron gelijkte gezichten vergeten zijn van boze gezonden die niet konden be grijpen dat zij niet mee mochten. De Zeelandbrug hebben we weer ruimschoots en heel achter ons gela ten. Om deze tijd begint voor een zeeman het deel van de dag dat ze 'de platvoet' noemen. Nou ja, vroe ger dan. De onvermoeibare verpleeg sters hebben er kennelijk geen weet en geen hinder van. Ze zijn nog steeds verrukt van de rolstoellift. een nieuwe weelde dit jaar. Niet meer moeilijk de rechte trap nemen als iemand van boven naar het toi let moet. En wat let je? Zelfs een kratje 'fris' of een dienblad Vuil' willen we! eens luxe verplaatst wor den. Ook de enthousiaste stewardes sen is 'de platvoet' niet aan te zien. toch hebben ze de hele dag onafge broken gesleept en getild. Lood zwaar serviesgoed, bestek, alles twee hoog op en af. Uitdelen, ophalen, afwassen... Haast niet te tillen kof fiekannen, voor de tweede keer broodjes, wie wil nog soep? Drin ken, een snoepje presenteren en af wassen weer. Vanavond zullen ze gekreukeld en met de benen om hoog him trillende polsen wrijven, horen ze de kopjes nog rammelen. Het is een kniesoor die daarop let. Ze genieten van him glunderende gasten, verheugen zich alweer op een volgend keer, Wat heet trou wens moe? We dansen toch altijd de polonaise als de Souburgse brug weer in zicht komt? Kom op dan. Het hele schip door terwijl een paar collega's alvast de keuken mei. zeep sop te lijf gaan. We zijn er bijna, wordt er gezongen. Taxi es worden radiotelegrafisch be steld en iedereen begint me: jassen te wapperen. Alleen de loods maakt geen aanstalten. Zijn vrije dag be gint pas wanneer 'De Geul vallei' in Terneuzen ligt afgemeerd voor het volgende feest. Want deze geschiede nis herhaalt zich steeds- Morgen, volgende week als stralende passa giers en schepelingen he: kunnen zien dat de zonnebloem in het water schijnt. Door tijdelijke afsluiting Kromme Weele Met mogelijkheid van vertragingen MIDDELBURG De afsluiting voor het verkeer van de Kromme Weele in Middelburg, die morgen (woensdag) ingaat, heeft gevolgen voor het open baar vervoer op vrijwel geheel Wal cheren. Voor een aantal buslijnen brengt de afsluiting, die ongeveer een maand zal duren, waarschijnlijk enke le minuten vertraging met zich mee. Voor het Streekvervoer Walcheren valt door de afsluiting van de Krom me Weele namelijk de uitgaande rou te voor een groot deel van de bussen, die in Middelburg vanaf Plein '40 ver trekken, weg. Als gevolg van de herbes tratingswerk- zaamheden in de Kromme Weele heeft het Streekvervoer voor de via de route Vlasmarkt uitgaande missen vervangende routes moeten uitstippe len. Voor een aantal geeft dit een lan gere route, waardoor de reizigers met ADVERTENTIE Gaat dit jaar met HoverHoyd U rapr Engeland. Galais - Ramsgate in 40 minuten. Middenklas auto ik (3,81m.) f 110,-enkelereisBtarieL Tl tStuurt a mij s.v.p. gratis r folder, dienstregeling en (naam p straat. I versturen als brief aan: pz 20 Hoverlloyd Reservation. ^Calais - France.,^ g j enkele minuten vertraging rekening zullen moeten houden. Het komt er vanaf morgen op neer dat de lijnen 3a (de bus naar Westka- pelle over St-Laurens en Oostkapelie). 3b (de bus naar Koudekerken 5a (de bus naar Veere en Kamperland) en 3a (de bus naar Grijpskerke: ongeveer zes minuten eerder vanaf Plein '40 vertrekken dan normaal het geval is. Deze bussen vertrokken in Middelburg namelijk eerst vanaf de Los kade (voor de treinreizigers) en reden dan naar P)ein'40 Deze route is nu pre cies omgedraaid, waardoor de ver trektijd vanaf de Loskade ongeveer zes minuten later za! zijn dan in de dienstregeling is aangegeven. Vanaf de Loskade maken de bussen op de genoemde lijnen dan hun ver vangende route buiten om de stad. Aangezien dit een langer traject is dan normaal door Ylasmarkt en Kromme Weele zullen de bussen op hun verdere haltes in veel gevallen later aankomen dan normaal het ge val is. Doordat de bussen in hun route meest al wel enkele minuien wachttijd heb ben. -s de aankomst in Middelburg weer normaal, zoals is aangegeven in de dienstregeling. De afsluiting van de Kromme Weele heef: ook gevolgen voor de bussen die uit Middelburg via West-Souburg naar Vlissingen (lijn ia) rijden. De bussen op deze lijn zijn nu ook gedwongen de uitgaande route via de Gortstraat, de Hoogstraat en verder naar de Poelendaelesingel te maken. Hierdoor komt de halte aan de Vlissingsesingel te vervallen. De halte komt zolang de Kromme Wee'.e is afgesloten bij de hoek Poelendaelesingel-Nieuwe Viis- singsew eg. Het Streekvervoer Walcheren is er alles aan gelegen om de noodgedwon gen wijzigingen in de routes en rijtij den zo goed mogelijk bij het reizigers publiek bekend te maken. De wijzi gingen zijn aan ook opgenomen in een speciale folder, die in alle bussen en ook op het kantoor aan de Markt ten op P!ein'40) in Middelburg ver krijgbaar is. TERNEUZENSE KAPPER OOGST SUCCESSEN OP KAMPIOENSCHAPPEN TE AMSTERDAM TERNEUZEN Zondag is de heer W. van den Beree kapper te Terneu zen. tijdens Nederlandse kapperskam- oioenschappen te Amsterdam als Zee- lands eerste kapper uit de bus geko men. Op de nationale ranglijst staat hij sinds zondag op de zevende plaats. De heer Van den Berge heeft tijdens de voorronde in UI venhout ook al drie prijzen gewonnen. In Amsterdam waren 75 deelnemers aanwezig. Men moest drie kapsels opmaken: een dag kapsel. een avondkapsel en verder moest men knippen en föhnen. De heer Van den Berge werd geassisteerd door Ingrid van den Berge en Mar he* van de Velde.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 7