MEVROUWTJE, DE VOETEN TEGEN DE
LATJES, EN DAN GEBEURT ER NIKS
De Zonnebloem in het water zien schijnen
7
Colijnsplaat-Zierikzee, het sfeertje van toen
De Val
Naar school
WIJZIGINGEN IN OPENBAAR
VERVOER VANUIT MIDDELBURG
Dit is tie
familie Hollander
I
5HS0AG 14 MEI 1974
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
De aankomst bij De Va' 'rek', de
belangstelling, die er vroeger was
als er een veerboot bij het Luitje
afmeerde. Het plein voor De Val
staat vol auto's, het zijn er meer
dan vijftig. Waterstaatsmensen
zijn bezig met de verbetering van
het tegelpad voor wandelaars, de
gemeente heeft enige technici aan
de reparatie van de loopbrug ge
zet. waar de tijdelijke veerboot
afmeer.. Een RTM functionaris,
ironisch: „Ik heb die brug nooit
anders dan scheef zien hangen. En
nou kan het plotseling".
Een half uur wachten. langzaam
druppelen er enkele passagiers de
boot op. Drie Duitsers met zware
motoren worden afgewezen: mo
toren gaan alleen b!J hoog water
mee, als ze ln Colijnsplaat niet
twee meter omhoog moeten wor
den gesjouwd, 's Avonds om ze
ven uur weer. De aansluitende
bus kom', precies op tijd. ze
bevat scholieren, verpleegster;,
twee vrouwen, die in Zierikzee
op ziekenbezoek zijn geweest,
drie jongens, die gewoon een
keer heen en weer willen varen
voor drie gulden.
Het. wordt weer behaaglijk in de
salon, het sfeertje van de "Konin
gin Emma'. Iemand roept om
snert. Er is geen snert want
ook al herhaalt de geschiedenis
zich. niets blijft helemaal bij h«
oude.
COLIJNSPLAAT De man,
die in het restaurant 'De
Schelde' aan de vissersha
ven van Colijnsplaat verre
gend aan de bar ging zitten,
moest de noodveerdienst
naar Zierikzee hebben en
vertelde tegen de eigenaar
achter de bar wat er met de
Zeelandbrug aan de hand is:
„Die bok ister van boven te
gen gekomme en nu is-ie van
onder ontwricht. Ja, zo'n
bok kom nog lilluk an, die
klep eiter een stevige tik van
gekrege. Ie moetter uut, mè
dat za nog nie eenvoudig we-
Hij was vijf minuten eerder op
een drafje door de regen de stei
gers van de vissershaven opgelo
pen. omdat hij aan het eind van
de haven een RTM-boot zag lig
gen en dacht dat-ie de veerboot
zou missen en twee uur wachten
voor de boeg had. Maar hij trof
een échte rondvaartboot aan. die
lag te wachten op een groep
jongelui uit Eindhoven. „Ik moet
voor m'n werk twee dagen in een
jaer op Schouwen weze en noe
tref je dat," sprak-ie klaaglijk
aan de bar.
Hij was in het Colijnsplaat.se res
taurant niet de enige wachtende.
Sinds de Zeelandbrug gestremd
raakte en de RTM-boot 'Stad Zie
rikzee' om de twee uur de verbin
ding tussen Noord-Beveland en
Schouwen-Duiveland onderhoudt,
fungeren 'De Schelde' en "De Val'
te Zierikzee weer als wachtloka
len voor passagiers, 't Heeft weer
iets van vroeger, de tijd lijkt er
weer trager te gaan en haasten
heeft; geen zin behalve om de
boot te halen. De tijd van vóór
de brug is weer even terug.
Maandagmiddag even over half
twee. Als de RTM-boot afmeert,
informeert een man naar de ver
trektijd van de eerste boot. 's
Morgens kwart voor acht. Hij
woont vertelt hij op Wal
cheren en wordt de volgende och
tend te half acht op een wegen-
werk in Schouwen verwacht. Wat
nu? „D'r zit maar één ding op.
Over Zijpe. Wat moet ik anders?"
Het is maandagmiddag rond
kwart voor twee laag water en
dat geeft zijn problemen bij de
veerboot: de 'Stad Zierikzee' ligt
zeker twee meter lager dan de
steiger van de Colijnsplaatse "na
ven Er wordt een trap bijge
haald, de loopplank wordt schuin
uitgelegd, drie man helpen de
dertig passagiers, de tassen en één
brommer behoedzaam aan boord.
„Nee mevrouwtje, rustig maar,
de voeten tegen de latjes, dan
gebeurt er niks." Niemand valt.
een enkeling gaat alleen onderuit
als-ie voet op dek zet want
ook daar regent het. En in bijna
tien jaar ontwen je hoe glad het
dek van een veerboot kan
zijn.
Dertig passagiers. Een groepje
werklui, dat op Schouwen moet
wezen. Een architect, die een be
spreking in één van de Schouws»-
dorpen heeft verplaatst naar 'Dc
Val', omdat de auto in Colijns
plaat moet blijven staan. Een
familie uit Alkmaar, een paar
dagen op bezoek in Zierikzee.
Een groepje meisjes, dat de vrije
middag van de Goese school voor
een niet gering deel 'en route'
doorbrengt. Er is een meisje uit
Brijdorpe hij. maandagmorgen
om kwart voor zes opgestaan,
om half zeven door haar vader
met de auto naar De Val ge
bracht om te half negen op
school te kunnen zijn. Als dc
Zeelandbrug niet beschadigd is. is
vertrek om kwart voor acht uit
Brijdorpe vroeg genoeg om op
tijd in Goes te zijn.
Een rustig gezelschap, knus bij
een in de salon. In de hoek
leggen vier man een kaartje, een
vrouw heeft met een vooruitzien
de blik een damesblad meegeno
men. er wordt Ingehouden, mom
pelend geconverseerd- Een heel
ander tochtje dan ar: eerste vaart
maandag uit Zierikzee: om kwart
over zeven 's-morgens wordt de
boot overspoeld door bijr.a drie
honderd passagiers; mensen, die
op Beveland en Walcheren naar
hun werk gaan. He: loopt togen
half acht als in Colijnsplaat 'De
Schelde' de invasie binnenkrijg:.
Koffieklanten. Mensen, die vrach
ten op verder vervoer. Mensen,
die telefoneren naar het bedrijf
om te worden opgehaald. Om
kwart voor vier 's-middags is het
in Colijnsplaat weer druk, dan
zijn In Goes de scholen uit.
Maar dc tocht van kwart voor
twee uit Colijnsplaat is ern rusti-
ge, dc "Stad Zierikzee' vaart vlak
langs de Zeelandbrug. En jawel
de klep van de hefbrug steekt
nog steeds omhoog, er ligt een
bok bij en van de boot af is het
ook te zien: de klap is donderdag,
avond 'lilluk aangekomme'.
De Alkmaar»
naar familie op Schouwen. We
zijn een paar weken geleden naar
onze kinderen in Canada geweest.
Maar wat je dan opvalt is. dat je
er van Alkmaar naar Montreal
korter over doet dan van Alk
maar naar Zonnemaire. We zijn
nu al vijfenoenhalf uur onderweg".
Colijnsplaat. Boot kwart voor vier. Drukte, scholen uit. RTM, Colijnsplaat-Zierikzee vv. weer bootkaartjes (venkopen-
Rustig mevrouwtje, dc voeten ie
pen de latjes en dan gebeurt er
niks".
Het rit er weer op, het Zeeuwse
vaarfeest van 'De Zonnebloem'.
Ruim duizend zieken, bejaarden en
gehandicapten ontsnapten door de
sluizen van de Zonnebloemboot een
heerlijke dag lang uit hun kleine
binnenwater. Met zo'n honderdtach
tig tegelijk gingen ze in zes keer
scheep, vorige week. Tel daar per
tocht nog eens twintig koppen vrij-
willigers-bemanning hij en je hebt
een pracht boeket lachende zonne
bloemen op je schip.
Zo gaat het ieder jaar en zo zag het
er ook die maandagmorgen uit toen
"De Geulvallei' haar dekken met Vlis-
singers en Souburgers vulde. Onder
de vrolijk gekleurde slingers zaten
tweehonderd gezichten waarop de
voorpret te lezen stond. Wel heel
voorzichtig eerst en een beetje on
wennig in de grote ruimte die je
deelt met zoveel anderen. Wat een
verschil met je vaste standplaats in
een ziekenhuisbed. Niet te vergelij
ken met het dagrooster in een reu
mapaviljoen. Of met je kleine ka
mertje thuis, in het tehuis ook, waar
het tikken van de klok zo vaak het
enige geluid is dat niet uit de radio
komt. Mag het dan misschien, even
wennen aan mensen om je heen die
bovendien nog tegen je praten wil
len? Het duurt nooit lang. zulk aar
zelen voor de drempel. Binnen de
kortse keren overstemde geroeze
moes het kopjesgerinkel dat uit de
buik van het schip klonk, De
scheepsmotoren stonden nog rustig
op stop. Zo niet in de kombuis.
Daar verklapten veelbelovende gelui
den dat de machines al op volle
kracht draaiden. Koffieapparaten
rerspreidaen zacht puffend heerlijke
geuren en de 'mankracht' versleepte
op volle toeren proviand. Terwijl
helpende handen bovenlangs de gas
ten binnenloodsten werd onderlangs
compleet gebunkerd. Dozen vleeswa
ren verdwenen samen met duizend
puntbroodjes naar de snijtafel, op de
voet gevolgd door stapels plakken
kaas. Toiletpapier, fruit, koekjes, lu
cifers, koffie, zeep, snoepjes, boter,
theeAlles ook in zoutloos of sui
kervrij voor zover dat zinnig was.
Kratten pils en frisdrank. Bekertjes
lmonade. stilzwijgend afgestaan
door een 'onbekend' bedrijf. De
soep-van-Bethesda werd zoals ieder
jaar in twee containers naar bene
den getakeld in gezelschap van een
pakket mij opvallend bekende
Zeeuwse ochtendkranten die niet
minder vers waren da.n de broodjes.
Het was pas even over achten. In
het vooronder werd gesneden, ge
smeerd, korstjes van de kaas ge
prutst. De scheepsarts dook in de
ziekenboeg om de eerste pleister te
plakken. Dat zou nog twee keer
nodig zijn. Intussen lieten een dek
hoger militaire ambulancemannen
uit Middelburg traditie getrouw hun
brancard-passagiers op de bedden
glijden, werd door anderen met mai
en macht gewerkt om de overige
gasten veilig aan boord te krijgen.
Gesjord kun je wel zeggen want och
arme, wat lagen die loopplanken
steil.
HANDREM
Voetje voor voetje moesten ze er
over, de feestvierders van die dag.
Durf daar eens even aan te denken-
Als je op de begane grond met je
wagentje of krukken niet of nauwe
lijks alleen vooruit weet te komen
en je moet zo'n hindernis nemen:
een moeizame toegang naar het bo
vendek of een brede plank naar
beneden, zonder noemenswaardig
houwvast. Met zorg zo gunstig mo
gelijk neergevlijd maar meer was er
niet van te maken. Je kwam toch
altijd nog voor een afdaling te staan
waarop je met twee stevige benen
vurig naar een handrem verlangde.
Ze deden er geen pas voor opzij, de
mensen van De Zonnebloem. Twee
van achteren om te duwen, soms
vier van voren om te zorgen dat het
niet te hard van stapel ging. De
gehandicapten waren al net zo on
verschrokken als hun helpers. Reu
ma-patiënten schuifelden vol ver
trouwen in hun duwers en trekkers
de helling af. Gaat het niet? Laat je
stokken maar los, we dragen je wel.
Kun je niet uit die rolstoel? Geen
paniek. Langzaam in z'n achteruit en
zakken maar. En vergeet niet bij
iedere rit te bukken voor die laag
hangende balk, net op dat stukje
waar je onwillekeurig vaart begint
te zetten. Binnen vijf kwartier was
alles en iedereen aan boord en kon
den de kabels los- Een oud-marine
man had zijn accordeon al losge
knoopt. Hij is vaak genoeg "beroeps'
maar op deze boottochten speelt hij
liever voor noppes. Muziek en mee
zingen maar. En dan is er koffie,
zevert de reclame zo hinderlijk,
maar hier was het domweg heerlijk.
Middenin het Kanaal door Walche
ren koffie met koek en iedereen een
zonnige bloemcorsage op de borst.
Het leek net een partijtje ter ere
van de 'zilveren' Zonnebloem. Maar
steiJn-Sibbel van de afdeling Vlissin-
gen en omgeving neemt alweer vijf
jaar een deel van de organisatie-
beslommeringen voor haar rekening.
Daar hadden de dames vanaf janua
ri de handen vol aan, al bijten ze
liever het puntje van hun tong af
dan eerlijk toe te geven dat er nogal
wat komt kijken voor je op het
Veerse Meer vaart. „Het is niets
bijzonders, we doen het gewoon,"
zeggen ze veel te bescheiden als je
een visje uitgooit. Zal ik eens van
wal steken met dat 'niets bijzon
ders?" Eerst de boot op een gunstige
datum reserveren, voordat de ande
re afdelingen in je vaarwater zitten.
's MQgr»ri°g<; liefst, kun je avond van
te voren versieren, bedden slepen,
inrichten, bloemstukjes maken en
neerzetten. Dat is ook de meest
gemakkelijke dag voor de huisarts-
vrijwilliger. Die moet je overigens
even uitnodigen, en een ander op
snorren als hij onverhoopt verhin
derd is. Gediplomeerde verpleeg
sters, absoluut onmisbaar. Ze trap
pelen om mee te mogen, doen het al
jaren. Maar nu ze een gezin hebben
kunnen ze niet holderdebolder de
deur uit. Tijdig inlichten dan maar
en nagaan of ze beschikbaar zijn. Is
de vlag er al? Dit jaar voor het
eerst, in de gaten houden dus. De
pastoor gaat mee, moet weten wan
neer.
VRIJE LOODS
En zonder bereidwillige loods-met-
vrijedag kom je ook al nergens.
Helpsters en keukenprinsessen, trou
we en hartverwarmende sjouwers.
Zo vlug mogelijk met ze afspreken.
Muziek aan boord van de vaste
gangmaker en bingo-man? Als hij
rian wel een feestje met twee gast
vrouwen aan de stuurkmippel. Een
energiek duo.
Ze stonden die morgen op de (Hout
kade, pal naast de loopplanken.
Met geen mogelijkheid kon je hen
over het hoofd zien, er niet voorbij
ook, want iedere gast werd verwel
komd en op de passagierslijst-in-
drievoud present aangestreept. Mag
ik even voorstellen? Mevrouw M. P.
de Jonge-Janssens uit Vlissingen.
leidster van de Zonnebloem-welfare
en vanaf het eerste (nu negende)
jaar de ontembare motor achter de
Vlïssingse vaaruitstapjes. De andere
gastvrouw, voorzitster V. Borgh-
het niet weet mist hij de boot.
Provianderen? Hoef je niet zelf te
doen. Wel tot in de puntjes uitbeste
den bij het keukenhoofd die op het
laatste moment ernstig ziek was.
Voor iedereen een jubileum-fruitbak-
je en een corsage. Wie zal ze ma
ken? Soep, de ambulance, 'steun'
van de bedrijven. Ze kunnen niet
ruiken wanneer het nodig is. Zelfs
voor hc, pak kranten moet je even
melden waar de boot aanlegt. Niets
bijzonders?
Gelukkig hoeven de gastvrouwen
zelf geen patiënten op te trommelen-
In Vlissingen gaat dat soepel via
wijkverpleegster, gezinsverzorging
en dergelijke. In Souburg wist orga
nisator C. M. v. d. Werf met me
vrouw Van Schinkel zeventig gasten
in te boeken, dertig meer dan vorig
jaar. Iedereen is persoonlijk opge
zocht. Overgehaald zelfs hier en daar
want bij aan huis gebonden mensen
moet je vaak praten als brugman
voor ze aan een gezellige dag willen.
onuitsprekelijk geniet is
die moeite graag gedaan en gauw
vergeten. Net zoals die paar veron
gelijkte gezichten vergeten zijn van
boze gezonden die niet konden be
grijpen dat zij niet mee mochten.
De Zeelandbrug hebben we weer
ruimschoots en heel achter ons gela
ten. Om deze tijd begint voor een
zeeman het deel van de dag dat ze
'de platvoet' noemen. Nou ja, vroe
ger dan. De onvermoeibare verpleeg
sters hebben er kennelijk geen weet
en geen hinder van. Ze zijn nog
steeds verrukt van de rolstoellift.
een nieuwe weelde dit jaar. Niet
meer moeilijk de rechte trap nemen
als iemand van boven naar het toi
let moet. En wat let je? Zelfs een
kratje 'fris' of een dienblad Vuil'
willen we! eens luxe verplaatst wor
den. Ook de enthousiaste stewardes
sen is 'de platvoet' niet aan te zien.
toch hebben ze de hele dag onafge
broken gesleept en getild. Lood
zwaar serviesgoed, bestek, alles twee
hoog op en af. Uitdelen, ophalen,
afwassen... Haast niet te tillen kof
fiekannen, voor de tweede keer
broodjes, wie wil nog soep? Drin
ken, een snoepje presenteren en af
wassen weer. Vanavond zullen ze
gekreukeld en met de benen om
hoog him trillende polsen wrijven,
horen ze de kopjes nog rammelen.
Het is een kniesoor die daarop let.
Ze genieten van him glunderende
gasten, verheugen zich alweer op
een volgend keer, Wat heet trou
wens moe? We dansen toch altijd de
polonaise als de Souburgse brug
weer in zicht komt? Kom op dan.
Het hele schip door terwijl een paar
collega's alvast de keuken mei. zeep
sop te lijf gaan.
We zijn er bijna, wordt er gezongen.
Taxi es worden radiotelegrafisch be
steld en iedereen begint me: jassen
te wapperen. Alleen de loods maakt
geen aanstalten. Zijn vrije dag be
gint pas wanneer 'De Geul vallei' in
Terneuzen ligt afgemeerd voor het
volgende feest. Want deze geschiede
nis herhaalt zich steeds- Morgen,
volgende week als stralende passa
giers en schepelingen he: kunnen
zien dat de zonnebloem in het water
schijnt.
Door tijdelijke afsluiting Kromme Weele
Met mogelijkheid
van vertragingen
MIDDELBURG De afsluiting voor
het verkeer van de Kromme Weele in
Middelburg, die morgen (woensdag)
ingaat, heeft gevolgen voor het open
baar vervoer op vrijwel geheel Wal
cheren. Voor een aantal buslijnen
brengt de afsluiting, die ongeveer een
maand zal duren, waarschijnlijk enke
le minuten vertraging met zich mee.
Voor het Streekvervoer Walcheren
valt door de afsluiting van de Krom
me Weele namelijk de uitgaande rou
te voor een groot deel van de bussen,
die in Middelburg vanaf Plein '40 ver
trekken, weg.
Als gevolg van de herbes tratingswerk-
zaamheden in de Kromme Weele
heeft het Streekvervoer voor de via
de route Vlasmarkt uitgaande missen
vervangende routes moeten uitstippe
len. Voor een aantal geeft dit een lan
gere route, waardoor de reizigers met
ADVERTENTIE
Gaat dit jaar met HoverHoyd
U rapr Engeland. Galais - Ramsgate
in 40 minuten. Middenklas auto
ik (3,81m.) f 110,-enkelereisBtarieL
Tl tStuurt a mij s.v.p. gratis
r folder, dienstregeling en
(naam
p straat.
I
versturen als brief aan: pz 20
Hoverlloyd Reservation.
^Calais - France.,^ g j
enkele minuten vertraging rekening
zullen moeten houden.
Het komt er vanaf morgen op neer
dat de lijnen 3a (de bus naar Westka-
pelle over St-Laurens en Oostkapelie).
3b (de bus naar Koudekerken 5a (de
bus naar Veere en Kamperland) en 3a
(de bus naar Grijpskerke: ongeveer
zes minuten eerder vanaf Plein '40
vertrekken dan normaal het geval is.
Deze bussen vertrokken in Middelburg
namelijk eerst vanaf de Los kade
(voor de treinreizigers) en reden dan
naar P)ein'40 Deze route is nu pre
cies omgedraaid, waardoor de ver
trektijd vanaf de Loskade ongeveer
zes minuten later za! zijn dan in de
dienstregeling is aangegeven.
Vanaf de Loskade maken de bussen
op de genoemde lijnen dan hun ver
vangende route buiten om de stad.
Aangezien dit een langer traject is
dan normaal door Ylasmarkt en
Kromme Weele zullen de bussen op
hun verdere haltes in veel gevallen
later aankomen dan normaal het ge
val is.
Doordat de bussen in hun route meest
al wel enkele minuien wachttijd heb
ben. -s de aankomst in Middelburg
weer normaal, zoals is aangegeven in
de dienstregeling.
De afsluiting van de Kromme Weele
heef: ook gevolgen voor de bussen die
uit Middelburg via West-Souburg naar
Vlissingen (lijn ia) rijden. De bussen
op deze lijn zijn nu ook gedwongen
de uitgaande route via de Gortstraat,
de Hoogstraat en verder naar de
Poelendaelesingel te maken. Hierdoor
komt de halte aan de Vlissingsesingel
te vervallen. De halte komt zolang de
Kromme Wee'.e is afgesloten bij de
hoek Poelendaelesingel-Nieuwe Viis-
singsew eg.
Het Streekvervoer Walcheren is er
alles aan gelegen om de noodgedwon
gen wijzigingen in de routes en rijtij
den zo goed mogelijk bij het reizigers
publiek bekend te maken. De wijzi
gingen zijn aan ook opgenomen in
een speciale folder, die in alle bussen
en ook op het kantoor aan de Markt
ten op P!ein'40) in Middelburg ver
krijgbaar is.
TERNEUZENSE KAPPER
OOGST SUCCESSEN OP
KAMPIOENSCHAPPEN
TE AMSTERDAM
TERNEUZEN Zondag is de heer
W. van den Beree kapper te Terneu
zen. tijdens Nederlandse kapperskam-
oioenschappen te Amsterdam als Zee-
lands eerste kapper uit de bus geko
men. Op de nationale ranglijst staat
hij sinds zondag op de zevende plaats.
De heer Van den Berge heeft tijdens
de voorronde in UI venhout ook al
drie prijzen gewonnen. In Amsterdam
waren 75 deelnemers aanwezig. Men
moest drie kapsels opmaken: een dag
kapsel. een avondkapsel en verder
moest men knippen en föhnen. De
heer Van den Berge werd geassisteerd
door Ingrid van den Berge en Mar he*
van de Velde.