EEN 'CITROENTJE MET SUIKER' VAN DICHTBIJ OPTREDEN FONS JANSEN IN MIDDELBURGSE SCHOUWBURG Panda en de meester-schavuit TJ\R' IRÜË WOENSDAG 3 APRH 1974 PROVINCIALE ZEEUWSE CO 13 HILVERSUM Adèle Bloemendaal, in een lang doorzichtig oranje nachtgewaad, duikt onder het uit stoten van een rauwe gil, waarop alleen zij het patent schijnt te hebben, naast Piet Romer m het comfortabele tweepersoonsbed. Piet, die voor deze speciale gelegenheid het tot corpulentie neigen de bovenlijf van een schamel pyamajasje he-?f1 ontdaan, vangt haar handig op. Kirrend liggen zij en kele seconden in eikaars armen. Dan maakt opnameleider Herman Ottink abrupt een einde aan dit idyllische tafereel: „Ja jongens, opgelet, we gaan dit een keer repeteren". PROGRAMMA'S HEBBEN GROTE KIJKDICHTHEID „Haal die haarpin uit m'n borst!", roept Romer nog, maar de tijd van grappen is voorbij. Het is plotseling spitsuurin studio II van het machtige NOS-complex in Hilversum, waar op namen worden gemaakt voor de ze vende aflevering van Eli Assers „Ci-i troentje met suiker" (uitzending zon-! dagavond 7 april, KRO). Het slaapver trek van Mees (Piet) en Toos (Adèle) met het bloemetjesbehang doet het uitstekend in het felle schijnwerper- licht. Camera's rijden naderbij. Ottdnk knipt met de vingers. Het is half tien. De eerste repetitie kan beginnen. Even later blijkt dat Adèle er te gekleed uitziet. Zij ontdoet zich met een laconiek gebaar van nachtgewaad en bh, daarbij wél de wollen deken decent tot de kin opgetrokken. Zo heeft Toos tenminste het uiterlijk als of zij werkelijk de nacht met Mees gaat doorbrengen. Zij vlijen zich wat voorzichtiger dan even tevoren tegen- elkaar aan. Toos zegt haar tekst: „We zullen de broekriem strakker moeten aanhalen...". Als Piet "Mees' Romer wil ant woorden, onderbreekt Ottink, die door regisseur Bob Rooyens via een inge nieus „gehoorapparaatje" iets inge fluisterd wordt. hem. „Piet", zegt Ot tink, „jij moet wat slaperiger". Adèle, met het bekende kokette, nasale stem geluid: „Ja, ik haal jou uit je slaap, hè....?" Een enorme giechellach ont schiet haar. De hele technische „be- g" giechelt met haar mee. Een Een beeld van de opnamen opname-dag voor „Citroentje" is een vrolijke aangelegenheid. „Prima", roep Ottink dan. kijkend op de monitoren, het oor weer vol van "bevelen' van Rooyens vanuit de hoog gelegen regiekamer, „we gaan dit opnemen. Dertig seconden na nu". Geen grappen meer. Ernstige gezich ten. Stilte. Adèle en Piet kwijten zich van hun taak. die Rooyens en Eli Asser hen heeft voorgeschreven. De eerste scène staat enkele minuten la ter kleurig en wel op de beeldband. Er wordt netjes binnen het tijdsche ma gewerkt. Rooyens is zeer tevreden. Komt naar beneden en geeft alweer aanwij zingen voor de volgende scène, die zich gaat afspelen in de naast de slaapkamer gelegen huiskamer. Elsje de Wijn (Sjeenie), Leen Jongewaard (Manie) en Lex Goudsmit (Akkie) komen uit de kleedkamer en nei hun posities in. „Mijn geest is los van de aarde", bezweert Akkie. die de yoga-stand heeft aangenomen. Piet Römer en Adèle Bloemendaal zijn inmiddels uit bed gesprongen, de ochtendjassen losjes om de schouders gedrapeerd. Piet is zoals gewoonlijk in een uitmuntend humeur; de kwinkslagen vliegen over en weer. Leen. Lex en Piet raken in een vriend schappelijke vechtpartij gewikkeld. Elsje verschikt iets aan de nachtjapon van Adèle. Opnameleider Ottink: „Het is ver schrikkelijk plezierig met deze profes sionele vakmensen te werken. Er is hen nooit iets te veel. Er valt nooit een wanklank". De volgende scène wordt na enkele repetities feilloos op band gezet. Souf- fleuse Annie Koen: „O ja, deze men sen kennen hun tekst doorgaans uit stekend. Meestal lees ik de tekst mondsynchroom mee. Het is moeilijk tijdens de opnamen echt te souffleren Die microfoons zijn ontzettend gevoe lig Ze zouden mijn stem óók opne men". Elsje de Wijn, in strakke rode spij kerbroek. reageert heftig als zij zich zelf op de monitor terugziet. „Wat heb ik toch een dikke reet!", galmt het door de reusachtige studio. Zenuw achtig steekt zij een sigaret op. Een alerte brandweerman, voortdurend tij dens de opnamen aanwezig om ont duiking van de strenge "orandvoor- schriften aan de kaak te stellen, vraagt haar vriendelijk doch dringend het sigaretje verder op te roken in de gang. Met tegenzin voldoet Elsje aan het verzoek. De monitor wordt een halve slag omgedraaid, zodat vanuit de gang, waar wél gerookt mag wor den, toch gekeken kan worden naar wat zojuist in de zeer kunstig nage maakte huiskamer is voorgeval len. Ottink zegt: .Jongens, we gaan kof fiedrinken". In een minimum van tijd is-de studio verlaten. Een. twee kop jes koffie of een biertje. Napraten over wat zonet gepresteerd is. Zelfkri tiek te over. Begroetingen van colle ga's die in andere studio's aan het werk zijn. In de kantine heerst het geroezemoes van een stationsrestaura tie. Even stipt als een stationschef geeft Ottink het sein voor de volgen de, en voorlopig laatste ronde vóór de lunch. Beeld-, schakel-, registratie- en geluidstechnici, toneelmeesters, came ramensen, dolly-, kabel- en regieassis tenten. belichters, produktiemensen en acteurs nemen hun plaats weer in. Men kan verder met het volgende deel van „Citroentje met suiker". Tijdens de lunch loopt Adèle panie kerig door de grote NOS-kantine aan de voorkant van het studio-complex, dat uitzicht biedt op een onafzienbare parkeerplaats. Niemand kijkt van haar verschijning op, hoewel zij nog steeds gehuld is in haar oranje „out fit". Zelfs Gerard Reve niet, die met NEDERLAND-1 KANAAL ./29 10.45 uur: (NOS-NOT) SCHOOLTELEVISIE 17.00 uur: (NCRV) KIJKKAST Programma voor de kinderen. 18.45 uur: (NOS) TI-TA-TOVENAAR 18.55 uur: JOURNAAL 19.05 uur: VAN GEWEST TOT GEWEST 19-50 uur: STICHTING SOCUTERA 20.00 uur: JOURNAAL 20.20 uur: POLITIEKE PARTIJEN PSP. 20.30 uur: HET ONTWAKEN Nederlands televisiespel van Bert Schierbeek. Medespelenden: o.a. Hans Tiemeyer. Wiesje Bouwmeester en Theo Koomen. 21.45 uur: PANORAMIEK 22.10 uur: STUDIO SPORT 22.35 uur: DEN HAAG VANDAAG 22.50 uur: JOURNAAL NEDERLAND-2 KANAAL 32 18.45 uur: (NOS) TI-TA-TOVENAAR 18.55 uur: JOURNAAL 19.05 uur: (NCRV) DIER EN VRIEND 19.30 uur: DE BEVERLEY HILLBILLIES Poeiers en pillen'. 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20 21 uur: (NCRV) NCRV-SPRINGTROFEE Reportage vanuit de Rijnhal in Arnhem, waar de van de springtrofee wordt gehouden. 21.40 uur: UIT HET HART GEGREPEN Programma over hartchirurgen en hun patiënten. 22.05 uur: IKOR-KRO-RKKKENMERK 22.50 uur: (NOS) JOURNAAL 22.55 uur: (TELEAC) HOE WORD IK DE COMPUTER DE BAAS? 16.30 uur: JEVANJONG 17.55 uur: BEERTJE COLARGOL 18.00 uur: WIE WEET, WINT 18.53 uur: VERNIEUWD WISKUNDE-ONDERWIJS 19.20 uur: YOGA 19.33 uur: KORTWEG 19.38 uur: MEDEDELINGEN; WEEROVERZICHT 19.45 uur: JOURNAAL 20.15 uur: HIER IS LUCY 'Lucy, de andere vrouw'. 20.40 uur: PANO 74 21.40 uur: STANDPUNTEN 22.00 uur: DOBRE VECE, SANJA Amusementsprogramma uit het Amerikaans theater- 22.45 uur: JOURNAAL 22.55 uur: BASKETBAL Finale van de europacup voor landskampioenen BELGIE-FRANS 14.30-i5.10 Wiskunde voor iedereen; 16.45 Feu vert, gevarieerd programma voor de jeugd, 1 Dëclio, 2 Jeux en vedettes, 3 In Regenboogland. tv-serie; 18.25 Tempo, vrije tij dsmagazine voor de jeugd. Vandaag: 1 Het arbeidscontract (2); 2 Werk tijdens de vakantie: 18.55 Le manége enchanté, kinderprogramma19.00 Antenne- soir; 19.15 Etranger, d'ou viens-tu?, serie; 19.45 Journaal; 20.15 Le Colosse de Rhodes, peseudo- joumaal; 20.15 Le Colosse de Rhodes, pseudo- historische film van Sergio Leone, met Rory Calhoun, Léa Massari en Georges Marchal, plus minus 22.15 Discussie n.a. v. de vertoonde film: Daarna: Journaal FRANKRIJK-RIJSSEL 12,30 Miditrente; 13.00-13.30 Journaal: 16.20 Voor de jeugd; 18 20 Act.; 18.30 Voor de kleuters: 18.50 Voor de jeugd; 19.20 Reg. act.; 19.45 Journaal; 20.16 La folie des béfes, ssrie; 20.30 Act.; 21.30 Filmrubriek; 22.30- 22.50 Nieuws. een officierspet op een uitsmijter nut tigt. Naast hem zitten vijf in opmer kelijke T-shlrts gestoken, beroepsdan sers. op wier fiere borst in zwarte hoofdletters geschreven is: „Gerry Re ve Show" de Grote Propagandas:?- zending ten bate van Gerands boekver koop kan leuk wordc-n. Adèle is inmiddels naar de nai gelo pen. Zij verwacht haar zoontje John- John. die samen met zijn klasgenoot jes de show- van Gerard komt opluis teren publiek voor één van Cerards aardige kindersprookjes) Adèle. aan één stuk door naar buiten turend, donkere bril op het puntje van haar i neus. zegt afwezig: „Ja. ik was hier vanmorgen om een uur of acht Om dat ik een hekel aan haasten heb. ben| ik om zes uur opgestaan. Ja. da'sl vroeg. Om zeven uur stond ik onder de douche. Om half acht zat ik ïn mijn auto. En gisteravond natuurlijk vroeg te bed". Terwijl Adèle met steeds spanning de komst van haar John afwacht, strompelt de schrijver van „Citroentje met suiker" binnen. Niet helemaal serieus, maar toch met een pijnlijk vertrokken mond. verpakt Eli Asser in zijn groet aan Adèle de mededeling: „Ik ben niet gedisponeerd vandaag. Ik heb wel lekker gegeten. Maar ik heb zo'n pijn in mijn rug..." Adèle leeft met Eli mee, wan" roept ogenblikkelijk- „Waar?" Dan is daar eindelijk de klas. is je moeder!", schreeuwen een paar vriendjes van Adèles zoon. Dat had hij allang gezien; John-John lijkt als twee druppels water op zijn vader Donald Jones, de ex-echtgenoot van Adèle. Er volgt een stevige begroeting. Eli en Piet Römer. óók ai uit-ge- luncht, strijken over John-John's fraaie kruilebol. Römer krijgt de slappe lach als een klein schooljonge tje met een geruit petje achter in de rij over de automatisch opengaande deuren zegt: „Toen wel een handig systeem, zeg!" Het klinkt onvervalst Amsterdams. Terug naar studio II- Een s wordt nu opgenomen, die past tussen de eerste slaapkamerscène en het yo- ga-tafereel in de huiskamer. Leen Jon gewaard, een paar keer narrig uitval lend als zijn tekst met gaaf naar buiten komt. moet met een elektri sche gitaar Mees en Toos wekken. Als Manie (Leen) op de lichtknop drukt, is de belichter net even te laat waar door het slaapvertrek pas door schijn- werperiicht is overgoten als Leen al lang zijn hand van de knop heeft teruggetrokken. Geen gezicht natuur lijk. Dit moet worden overgedaan. Eli Asser, vergenoegd uit de wakke re ogen kijkend, zegt: .Meestal schrijf ik 's morgens, 's Middags stap ik dan even de studio binnen om te kijken of het fijn gaat. Ik heb nu in totaal 15 afleveringen van „Citroentje" geschre ven. En ik hoop er nog lang mee doo; te gaan. De programma's blijken een grote kijkdichtheid te hebben. Ik krijg veel reacties. Ik probeer „Citroentje" een actueel, sociaal karakter te geven. Maar het moet wel een licht getint programma blijven. Dat hebben de mensen in deze zwoegende tijd no dig". In de loop van de middag eind komt m zicht schiet Asser plotseling een „vruchtbaar idee" voor een volgende aflevering te binnen- hex Goudsmit zegt lachend: „Ik heb hem op het idee gebracht, hoor. Zet dat maar in de krant". Eli Asser: „Zie je, daarom kom ik zo graag 's middags even in de studio. Lees maar wat ik net heb opgeschreven". Op een klad blokblaadje staan de volgende regels: Toos: „Een hele drukke dag heb ik achter de rug". Mees: „Kan nooit druk wezen als het behang". Asser is er duidelijk gelukkig mee. Om half vier moet nog één scène worden opgenomen. Bob Rooyens roept: „Je ziet het, hè, het gaat pri ma". Ronnie Bierman verschijnt in de studio. Dat betekent dat er deze dag toch nog een citroentje met suiker wordt geserveerd. De schijnwerpers gaan in het huis- en slaapkamerdeel van de studio uit. Het café staat nu in het zonnetje. Er worden echte pilsjes geschonken. Gedronken trou wens ook. Want televisie-opnamen of niet: de dorst is groot na zo'n lange dag. Hoorspelregisseur S. de Vries jr. overleden HILVERSUM Een van de be kendste hoorspelregisseurs, die Neder land ooit heeft gehad, S. de Vries jr., is vorige week op 80-jarige leeftijd in zi.jn woonplaats Amsterdam overle den. Hij maakte voor de VARA hon derden hoorspelen. De crematie heeft reeds in alle stilte plaatsgehad. De heer De Vries jr hoorde met Kommer Kleyn en Willem van Cappel- le tot de grote drie van de hoorspelre gisseurs. Hij kwam uit de journalis tiek voort, werkte jaren bij Het Volk en kwam in 1934 in dienst bij de VARA. Na de oorlog, kwam hij als echte socialist bij deze omroep terug en bleef tot ongeveer 1964 actief. Hij had de reputatie de vernieuwing in het hoorspel te hebben doorgevoerd. De heer De Vries jr. was ridder in de orde van Oranje Nassau. HILVERSUM (ANP) De Neder landse televisie zal dit jaar met een groot aantal, door de NOS in te zenden, programma's vertegenwoor digd zijn op buitenlandse festivals, concoursen en dergelijke. Het gaat hier onder meer om het Concours International de Reportages d'Actuali- tës in Cannes het Gouden Roos-Con cours in Montreux, het Gouden Harp- festdval in Dublin, de Prix Jeunesse International in München, de Salzbur- ger Hernseh Opernpreis. de Prix Ita lia in Florence, tv-screening IMZ in Boedapest, de Kurzfilmtage in Ober- hausen, het filmfestival in Trento. 12.00 Antwerpen-Centraal: regionaal programma. 13.00 Nieuws. 13.11 Dingen van de dag. 13.25 <S» Een middagje Stoomradio: een programma vol goede jeugd herinneringen. 16.00 Nieuws. 16 03 (S) De terreur van hiernaast, hoorspel 16.50 <S) Melodieën Express 17,15 (Si Amusement- muziek 17.55 Mededelingen. 18.00 Ntc-uws. 18.11 Dingen van de dag Politieke Par tijen: 28.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. VARA: 18.30 .Met andere woorden: een anek dotisch portret van Albert van Da! sum. EO: 19 00 Klankbord. 19.15 (Sj Wij hebben een woord voor de wereld: gewijde muziek. 19.45 Bijbelstudie. 20.00 EO-Metteraaaa: een programma over christelijke hulpverlening. 20.08 (S) Grammofoonmuziek. 20.20 Reformatie en reve:!: herden- kingsprogramma. 20.30 S Lijdensoverdenking (III). TROS: 21.30 (Si Specialiteiten a la carte: muzikaal wensprogramma. 22.20 Aktua. 22.30 Nieuws. 22.40 Prometheus XIII, science-fiction serie (14 en 15). 23.10 (S) In Pim Jacob's Noten- bar. 23.55-24.00 Nieuws. DONDERDAG AVRO: 07.00 Nieuws 07.11 Ochtendgymnastiek, 07.20 (S) Dag met een plaatje. (8.00 Nieuws; 8.11-8.21 Radiojournaal). 08 50 Morgenwijding. 09.00 Toppers van toen (gr). 09.35 Waterstanden. 09.40 Schoolradio. 10.00 (S) Voor de kleuters. (S en Mono) Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogram- ma. (11.00 Nieuws); 11.03-1105 Radiojournaal 11.30 (S) Rondom twaalf: een uur allerlei voor iedereen, met onder meer De Groenteman en om 11.55 Beursberichten. Solo-cabaret 'Kwartetten' VLISSINGEN Dinsdag 9 april geeft Fons Jansen een voorstelling van zijn solo-cabaretprogramma 'Kwartetten' in de schouwburg te Middelburg, hij wordt op de vleugel begeleid door Frans Oudhor. De voorstelling begint om 8 uur. Fons Jansen werkt vanaf 1964 als 'beroeps' met solo-cabaretprogram ma's, hij startte toen met "De la chende kerk'. Als amateur had hij van dit programma al voorstellingen voor besloten gezelschappen gege ven. In totaal zijn van 'De kerk tussen 1962 en 1965 450 voor stellingen gegeven. Zijn volgende twee programma's *Hoe Meer Zie len', tussen 1965 en 1968, en Drie maal, A.-.-ciermaal'. tot 1971, deed hij beide 609 maal. Fons Jansen is in 1925 te Amster dam geboren. Zij moeder was pia niste, zijn vader cellist bij het Con certgebouworkestHij doorliep de HBS en dook in de oorlog onder als boerenknecht. In 1947 hielp hij het godsdienstig maandblad G-3 oprich ten, in die tijd begon hij mee de eerste optredens van De lachende kerk'. Van 1960 tot 1962 werkte For* Jansen bij de Wereldomroep- WOENSDAG 12.00 (S) Van twaalf tot twee, met om 12.26 Mededelingen t.b. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41-12.50 Echo; 13.00-13.05 - den maar... 14.00 Huisbezoek. NOS: 14.10 Vonken onder de as: Nederland se volksverhalen en volksgebrui ken. 14.30 (S) Aspekten van de kamermu ziek. 15.30 Nieuws. 15.33 Spiegel van Duitsland: informa tie en muziek uit de Bondsrepu bliek. 16.00 Meer over minder: de stem van de sprekende minderheid. 17.05 Nederlands Israëlisch Kerkge nootschap. 17.20 Overheidsvoorlichting: Ter zake. 17.30 Nieuws. NCRV: v 17.32 (S) Hier en nu. NOS: 18.00 Jazz uit het historisch archief: oude jazz. 18.30 Nieuws. 18.41 Spiegel van Groot-Brittannië. 19.00 Openhaar Kunstbezit. 19.10 RVU: Hoera, er is er een gene zen! (Maar is-ie nu ook beter. Deze maand besteedt de RVU aandacht aan de gezondheids zorg. 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nieuws. 20.05 (S) Woensdagavond-Muziekmaga- zine. 23.55-24.00 Nieuws. DONDERDAG 07.00 Nieuws. 07.02 Het levende woord. 07.08 (S) Preludium: klassieke muziek (gr). 07.30 Nieuws. 07.41 (S) Hier en nu. 07.55 Aangestipt: programma-over zicht. 08.00 STe Deum laudamus: klassie ke gewijde muziek. 08.24 Op ae man af: een evangelisch commentaar bij de tijd. 08.30 Nieuws. 08.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 08.45 (S) Podium voor de vrou' maatschappij-informaties. 09.20 (S) Onder de hoogtezon. 10.00 Schoolradio. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Gelders Orkest: klassieke muziek. 11.40 (S) Radiokoor: klassieke liede ren. 11.55 Mededelingen. Amerikaanse interesse voor Europese rockgroepen Amerikaanse platenmaatschappijen maken op het ogenblik jacht op Euro pese rockgroepen van Nederland tot Spanje en het schijnt dat de 'interes santste groepen' uit Duitsland komen. In een verhaal over de jongste ontwik keling op het gebied der popmuziek schrijft het Amerikaanse weekblad 'Newsweek': „De rockmuziek is inter nationaal aan het worden en op ieder ogenblik kan Henry Kissinger nu een groep met de naam De 'Kamelenbult' met zich mee terug brengen." Volgens 'Newsweek' heeft de jacht van de platenbonzen tot dusver zeer bruikbaar materiaal opgeleverd. De fantasierijke Nederlandse groep "Focus' heeft drie Amerikaanse tour nees gemaakt en de flit-single' "Hocus Pocus' heeft het tot de Amerikaanse! top 10 gebracht. In de top 10 van afgelopen weeek prijkte het nummer Eres tu' van de Baskische groep "Mo- cedades' En om van Baskenland naar Zweden te gaan. Deze week wordt de top van de Billboarölijst aangevoerd door 'Blue Swedes' met hun versie van 'Hooked on a feeling'. „Maar de interessantste groepen ko men uit Duitsland. Zij maken keihar de rock en leggen de nadruk op het instrumentale gedeelte in plaats van op het vocale." "Nektar' is een in Duitsland werken de groep van Engelse musici, die theatrale muziek produceren, vol met steeds veranderende modaliteiten. Het interessantst echter is de groep 'can' uit München, die geavanceerde elektronische muziek maakt en uit munt in geluidseffecten, rock en jazz. t ADVERTENTIE) 15.03 17.03 17.06 00.02 01.02 02.02 04.02 (S) Zet 'm op. De Hitvisser: een top-poppro- gramma. Cees van Zijtveld. Radiojournaal. Postbus 700: verzoekpiatenpro- gramma. NOS: Joost mag niet eten. Héééé— Ton van Duinhoven?! waarin om. om 19.02 Gouwe ouwe en om 22.55 Mededelin gen. Metro's Midnight Music. Take it easy. Hilversum III lacht. -07 00 De Meuröers' Methode. FONS JANSEN dubbelalbums pons jnirnn s HOE (HEER ZIEEEfl ook leverbaar op: musïcassette en stereo -8- cartridge MU 20G0 Lange Delft 26 MIDDELBURG Even puzzelen DONDERDAG Ieder heel uur 2 minuten nieuws. 07.02 Vaak 's ochtends, met o.a, ver- keers informatie. 09.03 KRO-op-Drie: uit de lucht gegre- pen. 11.03 (S) Verzoekplaten. Horizontaal: 1 inrichting: 6 in wezen zijn; 8 vrucht; 9 loswai; 10 vogel; 12 eerste vrouw: 16 trots; 18 le:. 19 zich toeëigenen; 20 bepaalde weten schap. Verticaal: I explosie; 2 bloedvat; 3 tussen (Latijn i: 4 geestrijke drank; 5 doeltreffendheid: 6 zich verroeren; 7 in een boek opzoeken; 10 vlaktemaat; 11 vreemde titel: 15 gezichtsscherpte; 17 bevlieging; 18 staat in Latijns- Amerika. De oplossing van de vorige puzzel is; De vreemdeling ging Joris en Panda, voor naar zijn werkkamer. „U was op de vlucht voor de politie?"] vroeg hij. „Ja, ja dat vermoedde ik] reeds. Maar hier zal men u niet zoeken en bovendien kunnen we nu zaak bespreken. U kunt me ;n; ik ben Meester Draadna- j gel, advokaat en procureur". „Ach, wat aangenaam u te ontmoe- ten!" riep Joris ontroerd uit. .Een lichtpuntje in mijn duister bestaan. Ik wordt verdacht van overvallen die ik nooit heb gepleegd". De advokaat was intussen gaan zitten en klakte nu meewarig met de tong. „Daar was ik al bang voor", sprak hij. „De schijn is tegen u. Maar ik dien de gerechtigheid en zal u zuiveren. Laten j we beginnen met een veilig onderko-J men ze geven, terwijl ik bewijzen) ?erzamel" Joris schudde echter droevig hei hoofd. .Dat gaat niet", sprak hij. Ik heb geen geld om u te betalen". „Maar ik wel!" riep Panda blij. „Ik geef desnoods Hobbeldonk in onder pand. Want hier gebeurt iets oneer- lijks en dat mag niet!" sDffijaui EEcas ök^aataaiiirrin nraraaBamsaais KjE aaan =11 IBfiil E R AT CWAiB! min P 1 NA ;aiu t IC |0 UjW B "-EVE: Ik IVIERI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 13