EEN 'CITROENTJE MET
SUIKER' VAN DICHTBIJ
OPTREDEN FONS JANSEN IN
MIDDELBURGSE SCHOUWBURG
Panda en de meester-schavuit
TJ\R'
IRÜË
WOENSDAG 3 APRH 1974
PROVINCIALE ZEEUWSE CO
13
HILVERSUM Adèle Bloemendaal, in een lang doorzichtig oranje nachtgewaad, duikt onder het uit
stoten van een rauwe gil, waarop alleen zij het patent schijnt te hebben, naast Piet Romer m het
comfortabele tweepersoonsbed. Piet, die voor deze speciale gelegenheid het tot corpulentie neigen
de bovenlijf van een schamel pyamajasje he-?f1 ontdaan, vangt haar handig op. Kirrend liggen zij en
kele seconden in eikaars armen. Dan maakt opnameleider Herman Ottink abrupt een einde aan dit
idyllische tafereel: „Ja jongens, opgelet, we gaan dit een keer repeteren".
PROGRAMMA'S
HEBBEN GROTE
KIJKDICHTHEID
„Haal die haarpin uit m'n borst!",
roept Romer nog, maar de tijd van
grappen is voorbij. Het is plotseling
spitsuurin studio II van het machtige
NOS-complex in Hilversum, waar op
namen worden gemaakt voor de ze
vende aflevering van Eli Assers „Ci-i
troentje met suiker" (uitzending zon-!
dagavond 7 april, KRO). Het slaapver
trek van Mees (Piet) en Toos (Adèle)
met het bloemetjesbehang doet het
uitstekend in het felle schijnwerper-
licht. Camera's rijden naderbij. Ottdnk
knipt met de vingers. Het is half tien.
De eerste repetitie kan beginnen.
Even later blijkt dat Adèle er te
gekleed uitziet. Zij ontdoet zich met
een laconiek gebaar van nachtgewaad
en bh, daarbij wél de wollen deken
decent tot de kin opgetrokken. Zo
heeft Toos tenminste het uiterlijk als
of zij werkelijk de nacht met Mees
gaat doorbrengen. Zij vlijen zich wat
voorzichtiger dan even tevoren tegen-
elkaar aan. Toos zegt haar tekst: „We
zullen de broekriem strakker moeten
aanhalen...".
Als Piet "Mees' Romer wil ant
woorden, onderbreekt Ottink, die door
regisseur Bob Rooyens via een inge
nieus „gehoorapparaatje" iets inge
fluisterd wordt. hem. „Piet", zegt Ot
tink, „jij moet wat slaperiger". Adèle,
met het bekende kokette, nasale stem
geluid: „Ja, ik haal jou uit je slaap,
hè....?" Een enorme giechellach ont
schiet haar. De hele technische „be-
g" giechelt met haar mee. Een
Een beeld van de opnamen
opname-dag voor „Citroentje" is een
vrolijke aangelegenheid.
„Prima", roep Ottink dan. kijkend
op de monitoren, het oor weer vol
van "bevelen' van Rooyens vanuit de
hoog gelegen regiekamer, „we gaan
dit opnemen. Dertig seconden na nu".
Geen grappen meer. Ernstige gezich
ten. Stilte. Adèle en Piet kwijten zich
van hun taak. die Rooyens en Eli
Asser hen heeft voorgeschreven. De
eerste scène staat enkele minuten la
ter kleurig en wel op de beeldband.
Er wordt netjes binnen het tijdsche
ma gewerkt.
Rooyens is zeer tevreden. Komt
naar beneden en geeft alweer aanwij
zingen voor de volgende scène, die
zich gaat afspelen in de naast de
slaapkamer gelegen huiskamer. Elsje
de Wijn (Sjeenie), Leen Jongewaard
(Manie) en Lex Goudsmit (Akkie)
komen uit de kleedkamer en nei
hun posities in. „Mijn geest is los van
de aarde", bezweert Akkie. die de
yoga-stand heeft aangenomen.
Piet Römer en Adèle Bloemendaal
zijn inmiddels uit bed gesprongen, de
ochtendjassen losjes om de schouders
gedrapeerd. Piet is zoals gewoonlijk
in een uitmuntend humeur; de
kwinkslagen vliegen over en weer.
Leen. Lex en Piet raken in een vriend
schappelijke vechtpartij gewikkeld.
Elsje verschikt iets aan de nachtjapon
van Adèle.
Opnameleider Ottink: „Het is ver
schrikkelijk plezierig met deze profes
sionele vakmensen te werken. Er is
hen nooit iets te veel. Er valt nooit
een wanklank".
De volgende scène wordt na enkele
repetities feilloos op band gezet. Souf-
fleuse Annie Koen: „O ja, deze men
sen kennen hun tekst doorgaans uit
stekend. Meestal lees ik de tekst
mondsynchroom mee. Het is moeilijk
tijdens de opnamen echt te souffleren
Die microfoons zijn ontzettend gevoe
lig Ze zouden mijn stem óók opne
men".
Elsje de Wijn, in strakke rode spij
kerbroek. reageert heftig als zij zich
zelf op de monitor terugziet. „Wat
heb ik toch een dikke reet!", galmt
het door de reusachtige studio. Zenuw
achtig steekt zij een sigaret op. Een
alerte brandweerman, voortdurend tij
dens de opnamen aanwezig om ont
duiking van de strenge "orandvoor-
schriften aan de kaak te stellen,
vraagt haar vriendelijk doch dringend
het sigaretje verder op te roken in de
gang. Met tegenzin voldoet Elsje aan
het verzoek. De monitor wordt een
halve slag omgedraaid, zodat vanuit
de gang, waar wél gerookt mag wor
den, toch gekeken kan worden naar
wat zojuist in de zeer kunstig nage
maakte huiskamer is voorgeval
len.
Ottink zegt: .Jongens, we gaan kof
fiedrinken". In een minimum van tijd
is-de studio verlaten. Een. twee kop
jes koffie of een biertje. Napraten
over wat zonet gepresteerd is. Zelfkri
tiek te over. Begroetingen van colle
ga's die in andere studio's aan het
werk zijn. In de kantine heerst het
geroezemoes van een stationsrestaura
tie. Even stipt als een stationschef
geeft Ottink het sein voor de volgen
de, en voorlopig laatste ronde vóór de
lunch. Beeld-, schakel-, registratie- en
geluidstechnici, toneelmeesters, came
ramensen, dolly-, kabel- en regieassis
tenten. belichters, produktiemensen en
acteurs nemen hun plaats weer in.
Men kan verder met het volgende deel
van „Citroentje met suiker".
Tijdens de lunch loopt Adèle panie
kerig door de grote NOS-kantine aan
de voorkant van het studio-complex,
dat uitzicht biedt op een onafzienbare
parkeerplaats. Niemand kijkt van
haar verschijning op, hoewel zij nog
steeds gehuld is in haar oranje „out
fit". Zelfs Gerard Reve niet, die met
NEDERLAND-1
KANAAL ./29
10.45 uur:
(NOS-NOT) SCHOOLTELEVISIE
17.00 uur:
(NCRV) KIJKKAST
Programma voor de kinderen.
18.45 uur:
(NOS) TI-TA-TOVENAAR
18.55 uur:
JOURNAAL
19.05 uur:
VAN GEWEST TOT GEWEST
19-50 uur:
STICHTING SOCUTERA
20.00 uur:
JOURNAAL
20.20 uur:
POLITIEKE PARTIJEN
PSP.
20.30 uur:
HET ONTWAKEN
Nederlands televisiespel van Bert Schierbeek.
Medespelenden: o.a. Hans Tiemeyer. Wiesje
Bouwmeester en Theo Koomen.
21.45 uur:
PANORAMIEK
22.10 uur:
STUDIO SPORT
22.35 uur:
DEN HAAG VANDAAG
22.50 uur:
JOURNAAL
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18.45 uur:
(NOS) TI-TA-TOVENAAR
18.55 uur:
JOURNAAL
19.05 uur:
(NCRV) DIER EN VRIEND
19.30 uur:
DE BEVERLEY HILLBILLIES
Poeiers en pillen'.
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20 21 uur:
(NCRV) NCRV-SPRINGTROFEE
Reportage vanuit de Rijnhal in Arnhem, waar de
van de springtrofee wordt gehouden.
21.40 uur:
UIT HET HART GEGREPEN
Programma over hartchirurgen en hun patiënten.
22.05 uur:
IKOR-KRO-RKKKENMERK
22.50 uur:
(NOS) JOURNAAL
22.55 uur:
(TELEAC) HOE WORD IK DE COMPUTER DE BAAS?
16.30 uur:
JEVANJONG
17.55 uur:
BEERTJE COLARGOL
18.00 uur:
WIE WEET, WINT
18.53 uur:
VERNIEUWD WISKUNDE-ONDERWIJS
19.20 uur:
YOGA
19.33 uur:
KORTWEG
19.38 uur:
MEDEDELINGEN; WEEROVERZICHT
19.45 uur:
JOURNAAL
20.15 uur:
HIER IS LUCY
'Lucy, de andere vrouw'.
20.40 uur:
PANO 74
21.40 uur:
STANDPUNTEN
22.00 uur:
DOBRE VECE, SANJA
Amusementsprogramma uit het Amerikaans theater-
22.45 uur:
JOURNAAL
22.55 uur:
BASKETBAL
Finale van de europacup voor landskampioenen
BELGIE-FRANS
14.30-i5.10 Wiskunde voor iedereen; 16.45 Feu vert,
gevarieerd programma voor de jeugd, 1 Dëclio, 2 Jeux
en vedettes, 3 In Regenboogland. tv-serie; 18.25 Tempo,
vrije tij dsmagazine voor de jeugd. Vandaag: 1 Het
arbeidscontract (2); 2 Werk tijdens de vakantie: 18.55
Le manége enchanté, kinderprogramma19.00 Antenne-
soir; 19.15 Etranger, d'ou viens-tu?, serie; 19.45
Journaal; 20.15 Le Colosse de Rhodes, peseudo-
joumaal; 20.15 Le Colosse de Rhodes, pseudo-
historische film van Sergio Leone, met Rory Calhoun,
Léa Massari en Georges Marchal, plus minus 22.15
Discussie n.a. v. de vertoonde film: Daarna: Journaal
FRANKRIJK-RIJSSEL
12,30 Miditrente; 13.00-13.30 Journaal: 16.20 Voor de
jeugd; 18 20 Act.; 18.30 Voor de kleuters: 18.50 Voor de
jeugd; 19.20 Reg. act.; 19.45 Journaal; 20.16 La folie
des béfes, ssrie; 20.30 Act.; 21.30 Filmrubriek; 22.30-
22.50 Nieuws.
een officierspet op een uitsmijter nut
tigt. Naast hem zitten vijf in opmer
kelijke T-shlrts gestoken, beroepsdan
sers. op wier fiere borst in zwarte
hoofdletters geschreven is: „Gerry Re
ve Show" de Grote Propagandas:?-
zending ten bate van Gerands boekver
koop kan leuk wordc-n.
Adèle is inmiddels naar de nai gelo
pen. Zij verwacht haar zoontje John-
John. die samen met zijn klasgenoot
jes de show- van Gerard komt opluis
teren publiek voor één van Cerards
aardige kindersprookjes) Adèle. aan
één stuk door naar buiten turend,
donkere bril op het puntje van haar i
neus. zegt afwezig: „Ja. ik was hier
vanmorgen om een uur of acht Om
dat ik een hekel aan haasten heb. ben|
ik om zes uur opgestaan. Ja. da'sl
vroeg. Om zeven uur stond ik onder
de douche. Om half acht zat ik ïn
mijn auto. En gisteravond natuurlijk
vroeg te bed".
Terwijl Adèle met steeds
spanning de komst van haar John
afwacht, strompelt de schrijver
van „Citroentje met suiker" binnen.
Niet helemaal serieus, maar toch met
een pijnlijk vertrokken mond. verpakt
Eli Asser in zijn groet aan Adèle de
mededeling: „Ik ben niet gedisponeerd
vandaag. Ik heb wel lekker gegeten.
Maar ik heb zo'n pijn in mijn rug..."
Adèle leeft met Eli mee, wan"
roept ogenblikkelijk- „Waar?"
Dan is daar eindelijk de klas.
is je moeder!", schreeuwen een paar
vriendjes van Adèles zoon. Dat had
hij allang gezien; John-John lijkt als
twee druppels water op zijn vader
Donald Jones, de ex-echtgenoot van
Adèle. Er volgt een stevige begroeting.
Eli en Piet Römer. óók ai uit-ge-
luncht, strijken over John-John's
fraaie kruilebol. Römer krijgt de
slappe lach als een klein schooljonge
tje met een geruit petje achter in de
rij over de automatisch opengaande
deuren zegt: „Toen wel een handig
systeem, zeg!" Het klinkt onvervalst
Amsterdams.
Terug naar studio II- Een s
wordt nu opgenomen, die past tussen
de eerste slaapkamerscène en het yo-
ga-tafereel in de huiskamer. Leen Jon
gewaard, een paar keer narrig uitval
lend als zijn tekst met gaaf naar
buiten komt. moet met een elektri
sche gitaar Mees en Toos wekken. Als
Manie (Leen) op de lichtknop drukt,
is de belichter net even te laat waar
door het slaapvertrek pas door schijn-
werperiicht is overgoten als Leen al
lang zijn hand van de knop heeft
teruggetrokken. Geen gezicht natuur
lijk. Dit moet worden overgedaan.
Eli Asser, vergenoegd uit de wakke
re ogen kijkend, zegt: .Meestal schrijf
ik 's morgens, 's Middags stap ik dan
even de studio binnen om te kijken of
het fijn gaat. Ik heb nu in totaal 15
afleveringen van „Citroentje" geschre
ven. En ik hoop er nog lang mee doo;
te gaan. De programma's blijken een
grote kijkdichtheid te hebben. Ik krijg
veel reacties. Ik probeer „Citroentje"
een actueel, sociaal karakter te geven.
Maar het moet wel een licht getint
programma blijven. Dat hebben de
mensen in deze zwoegende tijd no
dig".
In de loop van de middag
eind komt m zicht schiet Asser
plotseling een „vruchtbaar idee" voor
een volgende aflevering te binnen- hex
Goudsmit zegt lachend: „Ik heb hem
op het idee gebracht, hoor. Zet dat
maar in de krant". Eli Asser: „Zie je,
daarom kom ik zo graag 's middags
even in de studio. Lees maar wat ik
net heb opgeschreven". Op een klad
blokblaadje staan de volgende regels:
Toos: „Een hele drukke dag heb ik
achter de rug". Mees: „Kan nooit
druk wezen als het behang". Asser is
er duidelijk gelukkig mee.
Om half vier moet nog één scène
worden opgenomen. Bob Rooyens
roept: „Je ziet het, hè, het gaat pri
ma". Ronnie Bierman verschijnt in de
studio. Dat betekent dat er deze dag
toch nog een citroentje met suiker
wordt geserveerd. De schijnwerpers
gaan in het huis- en slaapkamerdeel
van de studio uit. Het café staat nu
in het zonnetje. Er worden echte
pilsjes geschonken. Gedronken trou
wens ook. Want televisie-opnamen of
niet: de dorst is groot na zo'n lange
dag.
Hoorspelregisseur
S. de Vries jr.
overleden
HILVERSUM Een van de be
kendste hoorspelregisseurs, die Neder
land ooit heeft gehad, S. de Vries jr.,
is vorige week op 80-jarige leeftijd in
zi.jn woonplaats Amsterdam overle
den. Hij maakte voor de VARA hon
derden hoorspelen. De crematie heeft
reeds in alle stilte plaatsgehad.
De heer De Vries jr hoorde met
Kommer Kleyn en Willem van Cappel-
le tot de grote drie van de hoorspelre
gisseurs. Hij kwam uit de journalis
tiek voort, werkte jaren bij Het Volk
en kwam in 1934 in dienst bij de
VARA. Na de oorlog, kwam hij als
echte socialist bij deze omroep terug
en bleef tot ongeveer 1964 actief. Hij
had de reputatie de vernieuwing in
het hoorspel te hebben doorgevoerd.
De heer De Vries jr. was ridder in de
orde van Oranje Nassau.
HILVERSUM (ANP) De Neder
landse televisie zal dit jaar met een
groot aantal, door de NOS in te
zenden, programma's vertegenwoor
digd zijn op buitenlandse festivals,
concoursen en dergelijke. Het gaat
hier onder meer om het Concours
International de Reportages d'Actuali-
tës in Cannes het Gouden Roos-Con
cours in Montreux, het Gouden Harp-
festdval in Dublin, de Prix Jeunesse
International in München, de Salzbur-
ger Hernseh Opernpreis. de Prix Ita
lia in Florence, tv-screening IMZ in
Boedapest, de Kurzfilmtage in Ober-
hausen, het filmfestival in Trento.
12.00 Antwerpen-Centraal: regionaal
programma.
13.00 Nieuws.
13.11 Dingen van de dag.
13.25 <S» Een middagje Stoomradio:
een programma vol goede jeugd
herinneringen.
16.00 Nieuws.
16 03 (S) De terreur van hiernaast,
hoorspel
16.50 <S) Melodieën Express
17,15 (Si Amusement- muziek
17.55 Mededelingen.
18.00 Ntc-uws.
18.11 Dingen van de dag Politieke Par
tijen: 28.20 Uitzending van de
Volkspartij voor Vrijheid en
Democratie.
VARA:
18.30 .Met andere woorden: een anek
dotisch portret van Albert van
Da! sum.
EO:
19 00 Klankbord.
19.15 (Sj Wij hebben een woord voor
de wereld: gewijde muziek.
19.45 Bijbelstudie.
20.00 EO-Metteraaaa: een programma
over christelijke hulpverlening.
20.08 (S) Grammofoonmuziek.
20.20 Reformatie en reve:!: herden-
kingsprogramma.
20.30 S Lijdensoverdenking (III).
TROS:
21.30 (Si Specialiteiten a la carte:
muzikaal wensprogramma.
22.20 Aktua.
22.30 Nieuws.
22.40 Prometheus XIII, science-fiction
serie (14 en 15).
23.10 (S) In Pim Jacob's Noten-
bar.
23.55-24.00 Nieuws.
DONDERDAG
AVRO:
07.00 Nieuws
07.11 Ochtendgymnastiek,
07.20 (S) Dag met een plaatje. (8.00
Nieuws; 8.11-8.21 Radiojournaal).
08 50 Morgenwijding.
09.00 Toppers van toen (gr).
09.35 Waterstanden.
09.40 Schoolradio.
10.00 (S) Voor de kleuters.
(S en Mono) Arbeidsvitaminen:
populair verzoekplatenprogram-
ma. (11.00 Nieuws); 11.03-1105
Radiojournaal
11.30 (S) Rondom twaalf: een uur
allerlei voor iedereen, met onder
meer De Groenteman en om
11.55 Beursberichten.
Solo-cabaret
'Kwartetten'
VLISSINGEN Dinsdag 9 april
geeft Fons Jansen een voorstelling
van zijn solo-cabaretprogramma
'Kwartetten' in de schouwburg te
Middelburg, hij wordt op de vleugel
begeleid door Frans Oudhor. De
voorstelling begint om 8 uur.
Fons Jansen werkt vanaf 1964 als
'beroeps' met solo-cabaretprogram
ma's, hij startte toen met "De la
chende kerk'. Als amateur had hij
van dit programma al voorstellingen
voor besloten gezelschappen gege
ven. In totaal zijn van 'De
kerk tussen 1962 en 1965 450 voor
stellingen gegeven. Zijn volgende
twee programma's *Hoe Meer Zie
len', tussen 1965 en 1968, en Drie
maal, A.-.-ciermaal'. tot 1971, deed hij
beide 609 maal.
Fons Jansen is in 1925 te Amster
dam geboren. Zij moeder was pia
niste, zijn vader cellist bij het Con
certgebouworkestHij doorliep de
HBS en dook in de oorlog onder als
boerenknecht. In 1947 hielp hij het
godsdienstig maandblad G-3 oprich
ten, in die tijd begon hij mee de
eerste optredens van De lachende
kerk'. Van 1960 tot 1962 werkte For*
Jansen bij de Wereldomroep-
WOENSDAG
12.00 (S) Van twaalf tot twee, met
om 12.26 Mededelingen t.b.
land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12.41-12.50 Echo; 13.00-13.05 -
den maar...
14.00 Huisbezoek.
NOS:
14.10 Vonken onder de as: Nederland
se volksverhalen en volksgebrui
ken.
14.30 (S) Aspekten van de kamermu
ziek.
15.30 Nieuws.
15.33 Spiegel van Duitsland: informa
tie en muziek uit de Bondsrepu
bliek.
16.00 Meer over minder: de stem van
de sprekende minderheid.
17.05 Nederlands Israëlisch Kerkge
nootschap.
17.20 Overheidsvoorlichting: Ter zake.
17.30 Nieuws.
NCRV: v
17.32 (S) Hier en nu.
NOS:
18.00 Jazz uit het historisch archief:
oude jazz.
18.30 Nieuws.
18.41 Spiegel van Groot-Brittannië.
19.00 Openhaar Kunstbezit.
19.10 RVU: Hoera, er is er een gene
zen! (Maar is-ie nu ook beter.
Deze maand besteedt de RVU
aandacht aan de gezondheids
zorg.
19.50 Den Haag vandaag.
20.00 Nieuws.
20.05 (S) Woensdagavond-Muziekmaga-
zine.
23.55-24.00 Nieuws.
DONDERDAG
07.00 Nieuws.
07.02 Het levende woord.
07.08 (S) Preludium: klassieke muziek
(gr).
07.30 Nieuws.
07.41 (S) Hier en nu.
07.55 Aangestipt: programma-over
zicht.
08.00 STe Deum laudamus: klassie
ke gewijde muziek.
08.24 Op ae man af: een evangelisch
commentaar bij de tijd.
08.30 Nieuws.
08.36 Gymnastiek voor de huisvrouw.
08.45 (S) Podium voor de vrou'
maatschappij-informaties.
09.20 (S) Onder de hoogtezon.
10.00 Schoolradio.
10.30 Nieuws.
10.33 (S) Gelders Orkest: klassieke
muziek.
11.40 (S) Radiokoor: klassieke liede
ren.
11.55 Mededelingen.
Amerikaanse
interesse
voor Europese
rockgroepen
Amerikaanse platenmaatschappijen
maken op het ogenblik jacht op Euro
pese rockgroepen van Nederland tot
Spanje en het schijnt dat de 'interes
santste groepen' uit Duitsland komen.
In een verhaal over de jongste ontwik
keling op het gebied der popmuziek
schrijft het Amerikaanse weekblad
'Newsweek': „De rockmuziek is inter
nationaal aan het worden en op ieder
ogenblik kan Henry Kissinger nu een
groep met de naam De 'Kamelenbult'
met zich mee terug brengen."
Volgens 'Newsweek' heeft de jacht
van de platenbonzen tot dusver zeer
bruikbaar materiaal opgeleverd.
De fantasierijke Nederlandse groep
"Focus' heeft drie Amerikaanse tour
nees gemaakt en de flit-single' "Hocus
Pocus' heeft het tot de Amerikaanse!
top 10 gebracht. In de top 10 van
afgelopen weeek prijkte het nummer
Eres tu' van de Baskische groep "Mo-
cedades' En om van Baskenland
naar Zweden te gaan. Deze week
wordt de top van de Billboarölijst
aangevoerd door 'Blue Swedes' met
hun versie van 'Hooked on a feeling'.
„Maar de interessantste groepen ko
men uit Duitsland. Zij maken keihar
de rock en leggen de nadruk op het
instrumentale gedeelte in plaats van
op het vocale."
"Nektar' is een in Duitsland werken
de groep van Engelse musici, die
theatrale muziek produceren, vol met
steeds veranderende modaliteiten.
Het interessantst echter is de groep
'can' uit München, die geavanceerde
elektronische muziek maakt en uit
munt in geluidseffecten, rock en jazz.
t ADVERTENTIE)
15.03
17.03
17.06
00.02
01.02
02.02
04.02
(S) Zet 'm op.
De Hitvisser: een top-poppro-
gramma.
Cees van Zijtveld.
Radiojournaal.
Postbus 700: verzoekpiatenpro-
gramma.
NOS:
Joost mag niet eten.
Héééé— Ton van Duinhoven?!
waarin om. om 19.02 Gouwe
ouwe en om 22.55 Mededelin
gen.
Metro's Midnight Music.
Take it easy.
Hilversum III lacht.
-07 00 De Meuröers' Methode.
FONS JANSEN
dubbelalbums
pons jnirnn s
HOE (HEER ZIEEEfl
ook leverbaar op:
musïcassette en stereo -8-
cartridge
MU 20G0
Lange Delft 26
MIDDELBURG
Even puzzelen
DONDERDAG
Ieder heel uur 2 minuten nieuws.
07.02 Vaak 's ochtends, met o.a, ver-
keers informatie.
09.03 KRO-op-Drie: uit de lucht gegre-
pen.
11.03 (S) Verzoekplaten.
Horizontaal: 1 inrichting: 6 in wezen
zijn; 8 vrucht; 9 loswai; 10 vogel; 12
eerste vrouw: 16 trots; 18 le:.
19 zich toeëigenen; 20 bepaalde weten
schap.
Verticaal: I explosie; 2 bloedvat; 3
tussen (Latijn i: 4 geestrijke drank; 5
doeltreffendheid: 6 zich verroeren; 7
in een boek opzoeken; 10 vlaktemaat;
11 vreemde titel: 15 gezichtsscherpte;
17 bevlieging; 18 staat in Latijns-
Amerika.
De oplossing van de vorige puzzel is;
De vreemdeling ging Joris en Panda,
voor naar zijn werkkamer.
„U was op de vlucht voor de politie?"]
vroeg hij. „Ja, ja dat vermoedde ik]
reeds. Maar hier zal men u niet
zoeken en bovendien kunnen we nu
zaak bespreken. U kunt me
;n; ik ben Meester Draadna- j
gel, advokaat en procureur".
„Ach, wat aangenaam u te ontmoe-
ten!" riep Joris ontroerd uit. .Een
lichtpuntje in mijn duister bestaan. Ik
wordt verdacht van overvallen die ik
nooit heb gepleegd".
De advokaat was intussen gaan zitten
en klakte nu meewarig met de tong.
„Daar was ik al bang voor", sprak hij.
„De schijn is tegen u. Maar ik dien de
gerechtigheid en zal u zuiveren. Laten j
we beginnen met een veilig onderko-J
men ze geven, terwijl ik bewijzen)
?erzamel"
Joris schudde echter droevig hei
hoofd.
.Dat gaat niet", sprak hij. Ik heb geen
geld om u te betalen".
„Maar ik wel!" riep Panda blij. „Ik
geef desnoods Hobbeldonk in onder
pand. Want hier gebeurt iets oneer-
lijks en dat mag niet!"
sDffijaui EEcas
ök^aataaiiirrin
nraraaBamsaais
KjE
aaan
=11
IBfiil
E R
AT
CWAiB!
min
P 1
NA
;aiu
t
IC
|0 UjW
B
"-EVE:
Ik
IVIERI