,Met u naar Afrika', tentoonstelling Terneuzen Bosch Integratiemiddagen kleuters-eerste klassers op r.-k. school in Terneuzen itt NIEUWE BRIL? extiA ZEEUWSCH-VLAANDEREN Heeft aangebrand ook voetjes, moeder Aagt? POPGROEP 'HATFIELD AND THE NORTH' IN IMAGECLUB WOENSDAG 27 MAART 1974 ZEEUWSCH-VLAANDEREN Kolonisatie, christendom en islam zijn er in ruim drie eeuwen niet in ge slaagd de gebruiken van de zwarte Afrikaan te laten verdwijnen. Ilun cultuur heeft zich kunnen handhaven in begrippen van levenskracht, bloed en waarzeggerij. Hoewel de moderne stalen in het 'zwarte werelddeel' nau welijks nog enige bindende traditie hebben met het verleden, steunen de stammen in het binnenland er wor den nog steeds nieuwe onbekende stammen ontdekt op een eeuwen lange, diepgewortelde religieuze le vensovertuiging. Een en ander komt duidelijk naar vo ren in een tentoonstelling die zal wor den gehouden van 1 april tot 24 april m het raadhuis te Temeuzen Een bij zonder boeiende expositie, die 'Met u naar Afrika' gaat. In 85 voorwerpen wordt de kunst van Afrika naar voren gebracht, hoewel de werken van de Afrikaan voor hem geen kunstvoorwerpen zijn, maar een vorm van religie. Hij stelt in deze re ligie de grote geest en schepper cen traal. Deze universele godheid is in allen en alles aanwezig. Er worden van hem geen beelden gemaakt. Daar voor is dit opperwezen voor de Afri kaan te verheven. In de levensvisie van de Afrikaan bezielt de grote schepper alles met zijn levenskrach!. Het is dit verlangen naar levens kracht. dat de basis vormt van heel de Afrikaanse cultuur. vrij snel in het tropische klimaat ver gaat. Vochtigheid van de atmosfeer en vraatzucht van de termieten zijn er oorzaak van geweest, dat in de loop van de eeuwen talrijke cultuur historische voorwerpen in Afrika zijn verdwenen. Veel is echter ook in de loop der jaren verloren gegaan om dat onde de invloed van islam en christendom dikwijls vele bijzondere voorwerpen aan de vernietiging wer den prijsgegeven. 'Met u naar Afrika"-, is een zeer be langrijke tentoonstelling, die u móét gaan zien. Het brengt u beslist ook dichter bij Afrika, bij stammen en streken, waarvan u het bestaan slechts kon vermoeden De tentoon stelling werd samengesteld door het Afrika Museum te Berg en Dal en het Bureau van de Rijksinspecteur voor Roerende Monumenten van het minis terie van CRM. Hokus-pokus Een beeld voor Sas Steeds weer blijkt, dat achter die cul tuur een diepgewortelde levensbe schouwing schuilgaat. Zonder inzicht daarin, zullen de tentoongestelde roorwerpen slechts uiterlijk worden bewonderd. De Europeaan zal het daarom over het algemeen ervaren als een wereld, die niet de zijne is. Ir reëel en magisch. Voor de Afrikaan is dit niet zo. Het magische is een werkelijk aanwezig zijnde levens kracht. Voor deze omschakeling heeft de westerling wat geduld met zich zelf nodig. Ofschoon ook het zuiver ssthetisch beschouwen een wonder lijk genoegen kan zijn, dat de bezoe ker van de tentoonstelling dichter bij Afrika brengt. Wél is de tijd voorbij, dat de Euro peaan bij het zien van Afrikaanse ailtuur in' de eerste plaats dacht aan dwaze tovenarij, hocus-pocus, handig uitgebuite slimmigheid of misbruikte bijgelovigheid. Westen ïij ontdekten in de Afrikaanse cul- ,uur vormen en verhoudingen, die zij n hun eigen werkengingen toepas- en. De Afrikaanse kunst werd in fei te een bron van inspiratie voor wes terse kunstenaars. Picasso wordt als een van de eersten genoemd, die het grote voordeel van deze beïnvloeding inzag. Hij verwerkte deze invloed on der andere in zijn schilderstuk 'Les demoiselles d'Avignon', vijf vrouwe lijke naakten waarvan hij er twee het gezicht van een Afrikaans masker gaf. De kunst van het kubisme was hier mee in feite geboren. Van directe Afrikaanse beïnvloeding in de huidige tijd. is onder meer sprake bij enkele volledig Afrikaanse popgroepen, die in hun muziek een vermenging geven van de traditionele popmuziek, met zeer autochtoon klinkende geluiden. Daarnaast is de Afrikaanse beïnvloe ding niet beperkt gebleven tot alleen de schilderkunst. Ook beeldhouw kunst laat vaak onbewust stro mingen zien, die een Afrikaans ka rakter dragen. IMisschien is deze hocus-pocusgeöach- e ook verdwenen onder de invloed /an de Afrikaanse cultuur op die van Iiet westen. Westerse kunstenaars uit Kt begin van deze eeuw hebben de veg geëffend naar juistere inzichten. Makers De maskers en plastieken, die op de tentoonstelling worden vertoond, zijn meestal gemaakt door vakmensen. Hun sociale waardering is echter zeer verschillend. Soms zijn ze gevreesd, soms ook staan zij in hoog aanzien bij hun stamgenoten. In andere gevallen zijn het de min of meer toevallige kwaliteiten van vak manschap, die de man achter het beeld tot leverancier maakt. Hij maakt het stuk echter niet tot magi sche krachtbron, dat doet de medi cijnman, hoofdman of waarzegger. Maar altijd blijft het maken van sa crale voorwerpen voor de vervaardi ger ervan wél een zeer ernstige zaak. Het is niet een zomaar 'in het wilde weg' maken van religieus produkt. De maker van het beeld zet zich volledig in. Hij brengt van tevoren offers en is er zich volledig van bewust, dat in wat hij gaat maken, hogere krachten een tijdelijk verblijf zullen vinden. Hij is ervan doordrongen, dat het be houd van de stamgemeenschap mede door de kwaliteit van zijn werk- wordt bepaald. Merkwaardig is, dat de voorkeur van de makers uitgaat naar hout. Dit komt ook omdat zij hout beschouwen als een levend materiaal. Het nadeel van deze opvatting is, en zeer ze ker voor de museumconservator uit het westen dat hout als materiaal Gaarne zou ik in deze brief willen reageren op het onlangs in uw dag blad verschenen artikel 'Schepen- trekker' nieuw symbool van Sas van Gent. In een uit 13 punten bestaande brief aan het gemeentebestuur heef; de Heemkundige Kring te Sas van Gent gemeend dit bestuur een duwtje in de rug te .moeten geven naar bredere opzet van de stadsverfraaiing. Op zich is dit natuurlijk een loffelijk streven, wat mij echter wel vreemd aandoet is. dat wii als inwoners van Sas van Gent plotseling worden ge confronteerd met de voorstelling var. een beeld dat de 'Schepentrekker' als naam heeft. Deze afbeelding van een voorvader van vele autochtone inwoners van Sas van Gent werd een zestiental ja ren geleden door de in Sas van Gent woonachtige vrijetijdsschilaer H. J. Bliek vervaardigd. In 1957 werd dit beeld niet waardig bevonden door een jury om het marktplein te sieren, welk advies door het toenmalig gemeentebestuur werd opgevolgd. De Heemkundige Kring is nu alsnog van mening dat dit beeld zijn plaats moet krijgen in Sas van Gent en wel uitgevoerd in brons en levensgroot. Ik ben van mening dat het bedrag dat voor deze verfraaiing is uitge trokken heel goed besteed kan wor den aan een plastiek in het kader van de stadsverfraaiing maar dan moet er wel een bredere keuzemogelijkheid zijn dan alleen het werk van een plaatselijke schilder. Mijn inziens zou er via de Zeeuwse Culturele Raad een wedstrijd uitge schreven moeten worden voor een ob ject waarvoor alle Zeeuwse kunste naars inzenden- De werkstukken zouden tentoonge steld moeten worden en aan inwo ners zou de keuzemogelijkheid moe ten worden gelaten welk object moet worden uitgevoerd. Een treffend voorbeeld hiervan kan men zien in de gemeente Oostburg waar door een schenker van een plastiek aan de bevolking van Cad- zand de keuze wordt gelaten datgene te kiezen wat zij het mooiste vinden. Alleen als dit beeld een schenking zou zijn van de Heemkundige Kring of con bepaald persoon aan de ge meente kan het zonder verder over leg geplaatst worden. A. RIJK Westkade 71, Sas van Gent Galerie Uilenspiegel Als ik iets lees over part-timers komen uit de nevel van mijn herinnering twee vage figuren naar voren: Het kind Piet en Aagt Morsebel. Of was het Totebel? Nee, toch Morsebel. Jammer, dat ik op sommige punten zo'n rampzalig slecht geheugen bezit. Hoe zat het ook weer met die twee? Pietje, het ventje, werd door moeder Aagt 'in kost' geno men staat er in het gedicht (A. C. W. Staring) dat erover vertelt. Aagt hield dus een dagverblijf voor Pietje en zijn moeder zal wel een part-timer geweest zijn. Zwaar onderbetaald waarschijnlijk want vrouwenarbeid stond aan het begin van deze eeuw niet erg hoog genoteerd. Tot zover geen problemen. Doch. wat me interesseert: Hoe liep het af met Morsebel? Zou ze nog in leven zijn? Met de huidige oudedagsvoorzieningen en de rigoureuze opmars van de medische wetenschap die de mensen alsmaar ouder laat worden in Nederland zetelen de oudste vrouwen van West-Europa! zit daar toch een dikke kans in En. Pietje leeft zeker nog, dank zij het uit eten gaan bij moeder Aagt Toch was er iets met dat eten. Aagt hield er een ongeordende stijl van koken op na en bereidde raadselachtige gerechten waarvan Piet soms walg de. Ze werkte met kaarsvet, roet en snuif. Nou ja, we leefden toen ook niet in zo'n welvaartstaat als nu. Ze wilde om de drommel haar ingrediënten niet aan Piet openbaren en maakte er zich af met: ..lekkertand.' als ze zag dat het ventje "heur knoei- sels' niet lustte. Het schiet me nu opeens weer allemaal te binnen, kon Aagt er niet onderuit toe te geven dat het. eten toch niet helemaal je van het was, dan stak ze het op 'aangebrand.' Buiten haar schuld natuurlijk. Een keer zette ze een schotel vol groene substantie op tafel en zei: ,,Zo Piet, vandaag eten we spinazie." Pietje, vroeg-wijs en wantrou wend geworden door ervaring, roerde eerst met zijn vork in het eten. Hij bleef steken in twee kikkerbillen die 'kortgehakt onder het warmoes' te voorschijn kwamen. En aan te bedenken, dat in die tijd nog geen kikkerbillen werden gegeten! Het ventje legde, de ogen half gesloten, de vork neer en sprak toen de historische woorden: „Heeft aange brand ook voetjes, moeder Aagt? Zover in gedach ten gekomen bel ik de stadsbibliotheek, daar weten ze er misschien meer over. „Ik bel u namens ene' mejuffrouw Morsebel, voornaam: .agt" Dit is na tuurlijk niet helemaal juist maar doet er weinig toe. „Ik .wil rehabilitatie, eerherstel, postheem des noods, voor kokkin Aagt. 'k Ben van mening dat er in die tijd nog geen koelkasten waren, huishoudbac- teriën vrij spel hadden en veel bedierven aan de menu's van Aagt.. Voorts dat deze Aagt deze vrouw haar tijd culinair ver vooruit was want wie bereidde er, geachte bibliotheekkracht, in haar tijd kikkerbillen? Verder ben ik niet onverschillig ten aanzien van het lot van Pietjes spijsvertering. Liep het allemaal goed af? Of hield hij er een afwijking in de darmflora aan over? Tenslotte, geachte luisteraarster, kunt u mij inlichten of Aagt thans verblijf houdt in een verzorgingsflat waar iemand anders kikkerbillen voor haar klaarmaakt of dat ze nog steeds haar eigen potje kookt? En Pietje loopt zeker ook al tegen zijn pensioen?" In de bibliotheek wist men het niet. Niemand trou wens, die ik het vroeg. U wel? TERNEUZEN Het is al weer lang geleden dat er in de Temeuzense Imageclub Tive'-muziek weTd gepro duceerd Zondag 31 maart vindt er zo'n zeldzaamheid plaats. Dan worden de disc-jockeys buiten spel gezet om de eer te gunnen aan de nieuwe En gelse popformatie 'Hatfield and the North'. Het optreden van deze uit vier popmusici bestaande groep be gint om half negen. Phill Miller. Richard Sinclair, Pip Pyle en Dave Steward zijn geen be ginnelingen maar ze zijn eigenlijk ou de bekenden Ze zijn alle vier afkom stig uit de 'Soft Machine' Onder hun nieuwe popnaam 'Hatfield and the North' hebben ze intussen al weer een elpee opgenomen, die afgelopen januari met het label Virgin-records op de markt is gebracht. Waarom vrij kort na haar ontstaan is overgestoken naar het Europese vasteland heeft te maken met haar af keer voor de huidige toestand in het Engelse pop-bestand. .De Engelse popscene bevindt zich momenteel :n een niet al te plezierige toestand. Vee! clubs zijn de afgelopen jaren gesloten en dat betekent dat het zo genaamde universiteitscircuit nu wat overvoerd wordt. Op elke universi teit of hogeschool in Engeland wor den per week gemiddeld twee con certen gegeven Vaak zijn dat hard- rock-concerten met allerlei vervelen de en opgefokte toestanden. Ook heb je er veel te maken met vechtpartijen en dronkenschap. Daarom spelen we daar het liefst met en willen we graag wat meer naar ons eigen ge voel musiceren. Meestal krijg je de kans niet om dit waar te maken. Op het Europees continent schijnt dat we! te lukken en daarom treden we er graag op". Vlttr: gttanst Phil'. Miller taeoer baxgltarist Richard Sinclair, drum mer pip Pyle en organütplaatst Dave Stewart Te zomen vormen ze nieuwe Engelse popgroep 'Hatfield and the North'. (ADVERTENTIE) Wij OPTIEK Wij geven deskundig advies e volledige service. korte nieuwstraat 3 hulst noordstraat 43 terneuzen TERNEUZEN Kleuterschoolkinde- ren en lagere schoolleerlingen samen aan het werk in één ruimte: dat is het beeld dat de integratiemiddagen in de r.k..sohool 'Op de Hoogte' aan de Prof. Zeemanstraat (Serlippens- polder) in Terneuzen opleveren- Dit samentreffen van kleuters en eer steklassertjes wordt daar op gezette tijden georganiseerd in het kader van een van de grootste wensen op de onderwjjsverlangl ijsteen soepeler overgang van de kleuter- naar de ba sisschool- En omdat 'Op de Hoogte' in Terneuzen de kleuter- en basis school in ëen modern gebouw ver enigt, kan de integratie hier goed. tot haar recht komen. .Misschien zijn we wel de enige school in Zeeland waar dit zo kan veronderstelt schoolhoofd M. van de Reijt. „Het gebeurt op veel meer scholen, maar meestal gaan de kleu ters dan naar de grote school toe. Dat kan natuurlijk niet anders want de kinderen zijn in aparte gebouwen ondergebracht. We zijn hier in de ge lukkige omstandigheid dat alle kin deren onder één dak zitten, ze spelen buiten ook op hetzelfde speelterrein. Wat de kleuters tijdens de integrarie- middagen doen. komt op hetzelfde neer. Bezig zijn in aanwezigheid van oudere kinderen. Spelend leren, waar bij de eersteklassertjes de kleuters kunnen helpen. De kleuters kunnen alvast wennen aan de juffrouw. De aanpassing gaat. wederzijds, met bet gevolg dat de overgang naar de gro te school soepeler verloopt dan vroe ger het geval was". Tot het integra- tiestreven van de r.k. kleuter- en ba sisschool in Temeuzen hoort ook een uitvoerig contact tussen het onder wijzend personeel en de kleuterleid sters. Het materiaal wordt ook we derzijds beoordeeld en zelfs uitge leend. Deze week is tijdens de inte gratiemiddag in de gemeenschaps ruimte van de school 'De Lente' als onderwerp aan bod geweest De kin deren kregen een fümpje te zien, waarna de groep aan het werk ging om de vers ontvangen indrukken aan het papier toe te vertrouwen: knip pen, plakken, tekenen, verven, schrij ven. De eersteklassers zijn de jongere kinderen behulpzaam bij het werk, onderwijzeres en kleuterleidster stu ren hier en daar wat bij en enkele moedehs zijn aanwezig om zonodig de helpende hand te bieden. „De integratiemiddagen zijn geen doel op zichzelf. De kinderen moeten het onderwerp op htm eigen niveau ver werken. Daar komt het op aan. Het spelend leren is voor de kleuters zo belangrijk omdat hun schoolrijpheid wordt bevorderd", legt de heer Van de Reijt uit. Er zijn in 'Op de Hoog te' nu drie van dit soort middagen gehouden. Er zullen neg enkele vol gen, waarmee de schoolleiding ae zaak verder wil intensiveren. ..Je werkt in feite op het gemiddelde ni veau. De gevallen waarin kinaeren die van de kleuterschool komen, nog niet rijp waren voor de lagere school, zullen afnemen. Dat heeft tot gevolg dat het zittenblijven zal verdwijnen. De kinderen die een hoog tempo heb ben. goed kunnen meekomen dus. hoeven zich niet te vervelen. We zcr- gen dan voor een verdieping van de leerstof". heeft nu twee leerkrachten. He: zal na verloop van tijd een volledige school worden met zes leerkrachten (ADVERTENTIE) MAISON LEGRAND BURCHTSTRAAT 14 TELEFOON 2462 OOSTBURG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 25