29 110 SYNTHESE TUSSEN MILIEU EN VEILIGHEID ZUURKOOL deze week: BiRUHER 89 BELEGEN KAAS 37Q SNIJBONEN PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 7 MAART lffc Bijgaande beschouwing over hei Rapport van do commissie-Klaasesz is geschreven door Ir. H. Meijer te Oosrerbeek. Het stuk verschijnt eveneens in het Financieel Dag blad. Het Rapport van de commissie-Klaasesz betekent een synthese tussen veiligheid en milieu. Ken synthese, welke mogelijk is geworden, doordat de Cie Klaasesz mode op grond van adviezen van de Rijkswaterstaat op originele wijze, en hier past het woord 'geniale', twee technische oplossingen heeft weten te combineren. Een blokkendam in cle geulen van de Oostorsehelde, gevolgd door de bouw van een stormvloedkering op liet ondiepe gedeelte tussen de geulen Roompot en Schaar van Roggen plaat. Hier ligt sinds het vorig jaar reeds een dijk, welke de werkeilanden Noordei land en Noeltje Ja.ns verbindt tot dén 'werkeiland' met een lengte van ongeveer 4 kilometer. De blokkendam wordt zodanig uitgevoerd, dat het getij op de gehele Oosterschelde gehandhaafd blijft, doch in verzwakte mate. De blokkendam zal wor den gebouwd met 'kleine' blokken van 71/: ton in de kern, met behulp van de in aanbouw zijnde kabel baan en met zeer zware blokken van 40 ton aan de buitenzijde van de dam. Deze zware blokken zullen mét behulp van schepen worden aangebracht, ana loog met de werkwijze bij Hoek van Holland. Aangezien deze blokkendam in 1078 gereed kan zijn, wordt zonder dat de dijken langs de Oosterschelde verhoogd behoeven te worden, in hetzelfde jaar 1078 als waarop thans de afsluiting is gepland, veiligheid verkregen. De kans op overstroming, welke bij de huidige situatie met Open Oosterschel de en met de merendeels niet verhoogde dijken 1: 100 bedraagt, wordt, door de blokkendam verkleind tot 1:1000. Het. milieu wordt door de vermindering van het getij met ernstig verstoord, terwijl vissenj. mosse len en oestercultures kunnen blijven worden uitge oefend. De blokkendam wordt zodanig ontworpen, dat bij Yerseke het gemiddeld getijverschil niet minder dan 1.80 m zal bedragen. Dit getijverschil boven de oester- en mosselbanken is nodig teneinde daar bij hoog water te kunnen varen en bij laag water te kunnen lopen. Deze eisen van veiligheid, milieu, visserij enz. enz. zijn echter alleen te verenigen door de oppervlakte van het vloedbassin achter de Oostersc'neldedam te verklei nen. d w z. door de bouw van de Keetendam van Tholen naar Duiveland en de Oesterdam. ten westen van het Schelde Rijn-kanaal door de Oosterschelde. Dit alles betreft de eerste fase. De tweede fase betreft de bouw van een storm vloedkering (welke nader toegelicht zal worden in het tweede artikel) tussen de Roompot en de Schaar van Roggenplaat. De stormvloedkering en dit is in combinatie met de blokkendam de baanbrekende constructieve oplos sing van de Cio Klaasesz. De blokkendam komt dus niet in de geulen maar op de uitgestrekte plaat ertussen te liggen. Dit brengt natuurlijk mee. dat na gereedkomst van de stormvloedkering er zowel aan zee- als aan Oosterscheldezi.jde grote geulen gebaggerd zullen moeten worden. Maar deze situe ring heeft het grote voordeel, dat de blokkendam later niet opgeruimd behoeft te worden en dat de stormvloedkering in een grote bouwput op een reeds aanwezig werkeiland gebouwd kan worden. Het rapport van de Cie Klaasesz stelt duidelijk, dat de blokkendam geleidelijk zal dichtgroeien (on danks de grote openingen tussen de blokken) dichtslibben en verzanden. De stormvloedkering zal voordien de taak van ''e blokkendam moeten overnemen, zodat uiteindelijk - minstens hetzelfde getijverschil op de Oosterschelde wordt gehandhaafd als tijdens de eerste fase. Na het instellen van de stormvloedkering wordt de veiligheid optimaal verzekerd, omdat door sluiting van deze kering zowel extreem hoge waterstanden (gevaar voor overstroming) als extreem lage water standen (gevaar voor oever- en dijkvallen) tot het verleden zullen behoren. De kans op overstroming wordt teruggebracht tot 1:4000. De stormvloedkering zal worden ontworpen over eenkomstig de ideeën van de werkgroep 'Zeeuws Meer'? Deze multidisciplinaire werkgroep bestond uit 11 studenten uit Delft, 2 uit Wagenin- gen. 2 uit Utrecht en 1 uit Rotterdam met de steun van lectoren en hoogleraren. Zij presenteerden de uitkomsten van hun studie op 21 juni 1972 op uitmuntende wijze m Delft. Hun conceptie was voortreffelijk, waarbij vooral de 'venturivorm (zie tweede artikel) opviel. Tegen de praktische uitvoering bleek de voorgestel de wijze van 'afzinken' een groot risico mee te brengen, terwijl voor bouw in een bouwput noch voldoende ruimte, noch voldoende tijd beschikbaar was Bovendien waren de afmetingen van de stormvloed kering hoe indrukwekkend ook, toch onvoldoende voor het handhaven van de getijbewegmg op de gehele Oosterschelde- Dank zij de vondst van de Cie Klaasesz om de stormvloedkering te bouwen na gereedkomst van de blokkendam en op de uitgestrekte plaat is de bouw van deze kering van nog veel grotere afmetingen (zo nodig tot een totale lengte van 3 kilometer) in een bouwput d.w.z. in den droge mogelijk gewor den. Hot is hier stellig d® plaats om nogmaals hulde te brengen aan deze werkgroep en het moet voor alle leden een enorme voldoening betekenen dat on danks denigrerende kritiek van officiële zijde in de trant van "het ls maar een afstudeerproject', zij met hun studie een wezenlijke bijdrage hebben geleverd tot het advies van de Cie Klaasesz. De dammen door HET KEETEN en door de Oosterschelde vlak ten westen van de Schelde- Rijnverbinding zijn nodig om bij het verminderde debiet bij de blokkendam en later bij de storm vloedkering toch een minimum van 1.80 m boven de mossel- en oesterbanken aan getijbewegmg bu Yerseke te handhaven. Derhalve geen Keetendam meer vanwege beperking van de erosie op de Oosterschelde mdar vanwege de nog aanvaardbare afmetingen van de doorlaatopeningen van de blok kendam en stormvloedkering RECAPITULATIE BOUWPROGRAMMA lste fase bouw blokkendam in de drie geulen: Roompot, Schaar van Roggenplaat en de Hammen. In 1978 gereed, waardoor voldoende veiligheid (kans op overstroming 1:1000) Bouw Keetendam en Oesterdam. 2de fase Bouw stormvloedkering, 10-15 jaar bouw tijd. Na gereedkomst stormvloedkering optimale beveiliging zowel tegen stormen als tegen oever- en dijkvallen. Getijverschil minstens even groot als bij eerste fase, mogelijk iets groter. Na deze algemene beschouwingen dienen de ver schillende aspecten nader te worden bekeken. waarschuwingssysteem, maar vooral het organise ren van mobiele eenheden, die over voldoende materieel beschikken om lokale gevaarlijke plaatsen te versterken Een enkele geïsoleerde dijkwaoht kan weinig meer uitrichten dan waarschuwen. Een goed Reorganiseerde kleine ploeg met goed materieel kan een ramp voorkomen B Na 1978 tot het in gebruik stellen van de stormvloedkering, een periode van 10-15 jaar is hierboven reeds besproken Opgemerkt kan nog worden, dat na gereedkomst van Keeten- en Oester dam voor het gebied ten noorden en ten oosten van deze dammen optimale veiligheid wordt verkregen C Na ingebruikneming stormvloedkering, eveneens reeds besproken. Indien In de verre toekomst door bodemdaling, temperatuurstijging do zeespiegel verder zou stij gen, kan de dijk met. stormvloedkering zonder moeilijkheden worden verhoogd. sport, het zeilen, zeevissen en onderwatersport. Temeer omdat het water in de Oosterschelde sinds ;le aanleg van cie Volkeraksluizen van uitzonderlijk schone kwaliteit is en dit ook In de toekomst zal blijven Een nadeel ls het verbreken van de open verbinding met de Noordzee, doch dit ls te onder vangen (zie tweede artikel). De Keeten- en Oester dam leveren voor de watersport enige belemmering op doch daar staal, tegenover dat op droogvallende zandplaten en oeverstroken ten noorden van de Keetendam nieuwe reecreatiemogelijkheden ontstaan. Oeverrecreatie en zwemmen in de schone Ooster schelde met eb en vloed zullen zich stellig verder uitbreiden, nu ook hiervoor nieuwe investeringen verantwoord zijn. Een goed evenwicht tussen rust en recreatie is ook hier een absolute vereiste. betere oost-westverblndlngen. van belang voor zo wel Schouwen-Duiveland als voor westelijk N Brv bant. Een weg over de Oesterdam geeft een direct» verbinding van Tholen met Zuid-Beveland en snijdt de omweg over Bergen op Zoom af Belangrijk is echter, zoals het Rapport vormeldt. dat. de "hoef ijzerstructuur' van Zuidwest-Neder land zo goed mogelijk bewaard blijft. In dez» structuur past geen snelweg over de dammen. Slot Landschap V isserij Milieu A Voor het aquatisch milieu betekent dit: a) gerinipre stroomsnelheden. waardoor wellicht enige sedimentatie de belasting door verontreinigen de stoffen wordt relatief groter, omdat door ver mindering van de getijbeweging ook de totale hoeveelheid water en de uitwisseling iets vermin dert. b) de oppervlakte van de getijdezone (droogvallend bij laag water) wordt iets kleiner. De oppervlakte van de schorren zal daarentegen iets toenemen c) ten noorden van de Keetendam liggen 1400 ha schorren en slikken. (Schorren zijn met zoutwater planten begroeide buitendijkse terreinen, slikken idem doch onbegroei De biologische waarde van deze schorren zal door de Keetendam sterk vermin deren. de slikken zullen zelfs onder water verdwij nen. d) de Oesterdam geeft in het meest oostelijke deel van de Oosterschelde een verlies van 200 ha schorren. Echter zou ook bij een geheel Open Oosterschelde de bouw van Keeten- en Oesterdam noodzakelijk zijn. zodat de oplossing van de Cie Klaasesz voor de punten ad d) en e) geen verslechtering betekent. B ORNITHOLOGISCH a) door vermindering van het fourageergebied zal wellicht, het aantal vogels verminderen, doch ver wacht wordt dat het, aantal soorten vrijwel gelijk zal blijven. b) de uitwijkmogelijkheden in strenge winters van Waddenzee en elders naar het Deltagebied zijn reeds veel kleiner dan vroeger doch worden door uitvoering van het advies van de Cie Klaasesz niet ernstig verminderd. C INLAGEN Omdat, de bestaande dijken langs de Oosterschelde niet tot. Deltapeil verhoogd, verzwaard en plaatse lijk door nieuwe dijken vervangen behoeven te worden, blijven de inlagen intact. Hoewel door doelmatige uitvoering van de dijkverzwaring de aantasting van het milieu tot aanvaardbare propor ties had kunnen worden teruggebracht, is het natuurlijk een voordeel, dat deze thans achterwege kan blijven. Conclusie Zowel fase I (blokkendam) als fase II (stormvloedkering) zijn voor het milieu aanvaard baar. Deze situatie zou echter nog belangrijk gunstiger worden, indien het mogelijk blijkt om de Keeten dam naax het noorden te verleggen. Een dam van St-Philipsland naar Duiveland (Filipsdam) betekent, dat- het. zeer waardevolle schor ten oosten van SU Annaland (op Tholen) en ten oosten van Ouwerkerk (op Duiveland) behouden blijft. Dij een gemiddeld getijverschil van J.80 m boven de banken bij Yerseke kunnen mossel- en oester- cultures, zij het met enige aanpassing, normaal voortgang vinden. Indien het voorstel van de com missie wordt uitgevoerd, staat niets meer in de weg om door nieuwe investeringen de capaciteit, uit te breiden Zolang er nog onzekerheid over de toekomst bestond, was men huiverig om tot nieuwe investeringen over te gaan. Het biologisch plafond voor de oestercultuur laat zelfs nog een verdubbe. ling van de capaciteit toe (zie ook tweede artikel). Hoewel de Waddenzee reeds 2/3 van alle mosselen in Nederland produceert, worden alle mosselen nabij Yerseke verwaterd. Bij het opvissen van de mosselen van de bodem ontstaan onderwa ter 'stofwolken' en de mosselen krijgen daardoor fijn zand of slib naar binnen. Omdat zandhoudende mosselen door de markt niet worden geaccepteerd, moeten deze worden gezuiverd. En hiertoe dienen de verwaterplaatsen nabij Yerseke. waar zowel een harde bodem als helder water aanwezig zijn. De visserij óp garnalen en platvis kan eveneens doorgang vinden. De voorgestelde Keeten- en Oes terdam zullen nauwelijks enige belemmering opleve ren. Anders is het ..iet de blokkendam en later de stormvloedkering. Omdat dezelfde vissers opereren in de Oosterschelde en in het aangrenzende deel van de Noordzee zal deze dam bepaald een belem mering vormen Op de wenselijkheid en mogelijke oouwwijze van deze sluis zal in het tweede artikel lader worden Ingegaan. 5e klnderkamerfunctie voor vele soorten Noordzee vis blijft behouden, zij het dan ook dat door de vermindering van de getijbeweging deze mogelijk iets in omvang zal teruglopen. Al betwijfelen sommigen of de vis zijn weg door de brede blokkendam zal weten te vinden, maar des kundigen achten de openingen tussen de blokken (meer dan ëën tot. meerdere meters) hiertoe vol doende. Gesteld werd. dat de vis juist aangetrokken wordt door sterke stromen en dat zij voor het passe ren van de dam het juiste ogenblik zal weten te kiezen. De ongeëvenaarde vanatie in de mogelijkheden van de sportvisserij langs en op de Oosterschelde blijft optimaal gunstig. Niet algemeen bekend is de zeer grote belangstelling in Belgie voor deze sportvisse rij. minstens de helft van alle sportvissers zijn Belgen, een ideale vorm-van Beneluxsamenwerking. Het niet behoeven te verhogen van bestaande dijken betekent dat. bestaande begroeiing, bomerlj- en, inlagen enz. intact blijven. Visueel zal de dam in de mond van de Oosterschelde mogelijk een sto rend element vormen, al zullen de sterke stromen door de blokkendam en later door de stormvloed kering wellicht een voor Nederland verrassend nieuw element in het landschap vormen. Scheepvaart Landbouw Veiligheid A Tot 1978 continuering van de huidige situatie, precies zoals gepland bij volledige afsluiting. Het lijkt, bepaald nodig om duidelijk zwakke en te lage plekken in de huidige dijken enigszins te versterken c.q. te verhogen. Ook hier geldt een ketting is niet sterker dan de zwakste schakel. De decemberstormen hebben duidelijk een aantal zwak ke plaatsen aangetoond en enige versterking daar zou een algehele verhoging van de veiligheid mee brengen. Het gaat daarbij om relatief kleine bedra gen. Minstens even belangrijk lijkt echter verbetering van het. waarschuwingssysteem, dat in december 1973 opnieuw ernstig te kort schoot. Betere en vooral tijdiger waarschuwingen, maar daarnaast ook betere organisatie. Een wijdvertakt telefonisch De Commissie acht de belangen van de land- en tuinbouw primair gediend door beveiliging van het betrokken gebied tegen overstroming. De mogelijk heid van 't inlaten van 'zoet' water uit het Zeeuwse Meer is geleidelijk reeds in het, vergeetboek geraakt,, zodat, hieraan verder geen aandacht, zal worden be steed- Vermelding 'verdient echter stellig- de opmer king van de Commissie, dat, de bebouwde gebieden in Zuidwest-Nederland behoren tot de beste landbouw gebieden in West-Europa. Ook hier is de continuïteit gelukkig volledig gewaarborgd. Waterhuishouding De Oosterschelde blijft, zout: het Mastgat - Zijpe - Volkerak en het. Schelde - Rijnkanaal ten noorden van de Kreekraksluizen zullen geleidelijk zoet water gaan bevatten. Van echte verzoeting kan eerst worden gesproken na verbetering van de kwaliteit van Rijn- en Maaswater. Voor de waterhuishouding van Zw.-Nederland is het zout blijven van de Oosterschelde van groot belang. Nu is bij de Volkeraksluizen veel minder doorspoel wat er nodig en dit betekent weer, dat vrijwel al het Rijnwater beschikbaar blijft om de verzilting van de Nieuwe Waterweg tegen te gaan, bij hoge afvoeren van de Rijn met relatief schoon water de boezemwateren van Zuid-Holland door te spoelen en het spaarbek ken in de Grevelingen van schoon water te voorzien. Voor de drinkwatervoorziening van de Zuid hollandse en Zeeuwse eilanden wordt gerekend op de aanleg van een spaarbekken in de Grevelingen. Dank zij de bouw van de Keetendam zal hef. misschien mogelijk zijn dit spaarbekken bij hoge afvoeren via Volkerak en Zijpe te vullen, anders zal daartoe een leiding vanuit het Hollandsch Diep nood zakelijk zijn. Recreatie Handhaven van het getii op de Oosterschelde biedt uitstekende mogelijkheden voor de water- ai binnenvaart. Deze ls grotendeels gericht van en naar de Rijn Van Antwerpen loopt de scheepvaart route straks via de Kreekraksluizen en het. Schel- de-Rijnkanaal naar de Volkeraksluizen. De bouw van de Keeten- en Oesterdam heeft voor Antwerpen alleen maar voordelen. De vaart over de Ooster schelde wordt achter dc nieuwe dijk ten westen van de Schelde-Rijnverbinding nog rustiger, terwijl bovendien de Volkeraksluizen straks een soort tweede waterkering gaan vormen en althans een gedeelte van de tijd open zullen kunnen slaan. Niet permanent, omdat op het Hollandsch Diep ter plaat se nog een 20 cm getijverschil optreedt. Hoewel het lijkt mogelijk door geeigende maatregelen, leidam- men en dergelijke de stroomsnelheden zo te beper ken, dat deze sluizen althans het grootste deel van de tijd open kunnen blijven. Van Gent Temeuzen- Sloegebied loopt de scheepvaartroute via het Kanaal door Zuid-Bevel and met sluizen te Hansweert en te Wemeldinge. via de Oosterschelde-Keeten-Mastgat.. Zijpe naar de Volkeraksluizen. Door de handhaving van het getij op de Oosterschelde en de bouw van de Keetendam zal er in deze dam één sluis bij komen, terwijl bovendien de sluis te Wemeldinge gehandhaafd blijft. Ook hiervoor geldt natuurlijk het voordeel van hef, gedeeltelijk openblijven van de Volkeraksluizen. Het is echter duidelijk gewor den dat met name voor Gent andere factoren dan het handhaven van de sluis te Wemeldinge van veel groter belang zijn. Met België zullen nieuwe bespre kingen nodig zijn. maar het. advies van de Cie Klaasesz biedt ook voor België zovele voordelen, dat er geen moeilijkheden behoeven te ontstaan. Tenslotte Bergen op Zoom. Voor de vaart, naar en van de Rijn verandert er voor Bergen op Zoom mets (zie Antwerpen), zij het dat ook hier het voordeel van de Volkeraksluizen geldt, b) scheepvaart naar en van zee, Voor de vaart door de Westerschelde is handhaving van het. getij op de Oosterschelde uitgesproken een voordeel. Bij afslui ting van de Oosterschelde dreigt, verzanding van het Oostgat. de vaargeul in de Westerschelde. welke vlak langs Walcheren (Vlissingen - Westkapelle) loopt. Verzanding van deze geul zou een omweg van vele uren meebrengen voor alle schepen van de Westerschelde naar het noorden (R'dam, Bremen, Hamburg en verder) en v.v. De Westerschelde is een uitermate gevoelige rivier en gezien de grote belan gen voor Antwerpen en Gent, is het logisch dat België niet wil. <dat door maatregelen op -Neder lands gebied, bijvoorbeeld door de afsluiting van de Oosterschelde. de toestand op de Westerschelde zou verslechteren. Verwacht kan worden, dat België geen bezwaren zal maken tegen de oplossing van de Oosterschelde volgens het advies van de Cie Klaasesz- Voor Bergen op Zoom blijft de scheepvaart naar zee mogelijk via een sluis in de Oesterdam en vervolgens door het. Kanaal door Zuid-Beveland. Voor de scheepvaart, lijkt, het stellig de moeite waard om te overwegen of er in de Oosterschei de- dam nog een scheepvaartsluis gebouwd moet wor den. Landverkeer Het Rapport van de Cie Klaasesz plaatst een groot vraagteken achter de wenselijkheid om in de toekomst een weg over de Oosterscheldedam aan te leggen. Gelukkig behoeft hierover in de eerstvolgende jaren geen beslissing te worden geno men. omdat, deze weg pas mogelijk wordt, na gereedkomst van de stormvloedkering en het in het clijklichaam opnemen van de blokkendam. Bovendien merkt de Cie Klaasesz nog op, dat, indien deze weg ooit. mocht worden aangelegd nauwkeurig rekening gehouden zal moeten worden met de bestaande structuren van de wegen op Schouwen en Walcheren. Anders gezegd: zeen 4-baans snelweg daar dwars doorheen. Voor de Prov. Brugmaatschappij, welke de ZEE- LANDBRUG financiert, moet het voorstel van de Cie Klaasesz uitermate verheugend zijn. Geen dam men weg (als die er ooit komt) vóór 1988. Zowel Keetendam als de Filipsdam 'indien de Keetendam naar het noorden wordt verlegd) geven De Cie Klaasesz heeft in zeer hoog tempo gewerkt. Enkele leden hebben de pensioengerechtigde leeftijd reeds bereikt. Zij zullen hebben bemerkt, dat "met pensioen zijn' niet gelijk staat met "beschikken over vrije tijd'. Andere leden hadden reeds een overvolle dagtaak. Zoals één van hen opmerkte: het, werk voor de Oosterschelde ls niet de bekende druppel, die de emmer deed overlopen, maar een hole plens'. Ondanks dit hoge tempo kenmerkt het Rapport, zich door een goede stijl. Het vormt, ondanks 7 verschil lende auteurs, elk met een duidelijke inbreng, toch een eenheid. Dat deze multidisciplinaire groep, waarvan elk lid met grote ervaring op eigen' terrein, zo'n hecht team heeft, weten te vormen, ls uitzonderlijk en bemoedigend voor de toekomst. De grote constructieve bijdrage van de Cie is reeds genoemd, maar haar bijdragen op ander terrein zijn eveneens belangrijk. De Cie heeft, door alle belanghebbenden en geïnteresseerden uitvoerig aan te horen en in te schakelen, alle brieven te lezen de Irritatie, frustatie en polarisatie voor een groot deel weggenomen. Zij heeft zich de medewerking van alle betrokken Overheden en Diensten weten te verzekeren. De daaruit voortvloeiende adviezen zijn kennelijk van grote waarde geweest. Maar de Cie heeft ook duidelijk aangetoond, dat deze zelfde Overheidsinstanties door een onstellend tekort aan psychologisch inzicht en openheid een grote verant woordelijkheid dragen voor de opgetreden polarisa tie. Anders gezegd de kermis, ervaring, theoretische en praktische zowel voor berekeningen, ontwerpen en uitvoering van de Rijkswaterstaat zijn voot grote en ingewikkelde projecten als de Deltawerken van onschatbare waarde. Maar er zijn ook duidelij ke grenzen aan het gebied, waarop de Rijkswater staat een eigen beleid mag voeren. In de rijf tiger laren heeft de rijkswaterstaat vrijwel alleen het beleid bepaald voor de Deltawerken, en dit is mi niet meer toelaatbaar. Moge de Oosterschelde ook in dit opzicht een keer punt blijken te zijn, zodat voortaan grote projecten steeds multidisciplinair en zo open mogelijk wor den voorbereid. Een keerpunt ook ten aanzien van het milieu. Het is verleidelijk om de aan het milieu gewijde pagina's van het rapport volledig te citeren. Voor de eerste keer zijn in Nederland de belangen van het milieu als volkomen gelijkwaardig afgewogen tegenover die van veiligheid, economie, verkeer etc. Ditzelfde geldt mutatis mutandis voor de visserij. Te vaak is deze achtergesteld bij echte of vermeende andere belangen en het is verheugend, dat de visserij eindelijk de waardering ondervindt, waarop zij zo zeer recht heeft Het Rapport van de Cie is echter nog geen eindpunt. Van verschillende zijden zijn reeds vragen geuit en er zal nog veel rekenwerk en voorberei ding nodig zijn voor het, project zijn definitieve vorm heeft verkregen Bestuurlijk is er gelukkig een vereenvoudiging, de Deltawet behoeft, niet te worden gewijzigd. Deze spreekt immers slechts van 'afsluiten' en niet. van de wijze waarop. Toch zal de Oosterschelde natuurlijk in het parlement worden besproken. Het advies van de'Cie Klaasesz zal daarbij Inte graal dienen te worden behandeld, blokkendam en stormvloedkering zijn onlosmakelijk aan elkaar ver bonden. ook al worden zij niet gelijktijdig uitge voerd. De noodzaak van een snelle besluitvorming ls reeds genoemd en het, is t.e hopen, dat de provinciale besturen van Zeeland, N.-Brabant en Z.-Holland, de raad van de waterstaat, en de waterschappen aan wie de minister alle om advies heeft gevraagd met dezelfde voortvarendheid als de Cie Klaasesz zullen werken. Het, advies van de Cie Klaasesz is een uitdaging voor ons allen. Voor de rijkswaterstaat moet deze uitdaging aan hun technisch kunnen een voor recht zijn. Aan hun loyale medewerking behoeft niet te worden getwijfeld. Daarnaast zullen ook alle provinciale besturen, waterschappen, alle verenigin gen, stichtingen, groeperingen en individuele perso nen. die zich de afgelopen jaren voor de Ooster schelde hebben ingezet zich achter het advies van de Cie Klaasesz kunnen scharen. Elk vanuit hun eigen benadering: veiligheid, mileu, visserij etc. Elk waakzaam blijvend voor eigen verantwoordelijk heid, maar dat zien als een onderdeel van het grote geheel de Oosterschelde. Het is thans reeds een positief resultaat, van de Oosterschelde. dat het de mogelijkheid en noodzaak van samenwerking van alle milieugroeperingen heeft aangetoond en dat deze elkaar bereids hebben weten te vinden. Moge het jaar 1974 een werkelijk KEERPUNT in net. milieubeleid in Nederland worden. Het is wel licht de grootste verdienste van de Cie Klaasea 'niertoe de weg te hebben gebaand. (ADVERTENTIE) Bij een Gelderse rookworst van 145 150 gram extra belegen 500 gram i belegen 500 gram Hollandse (diepvries) 300 gram4&0" GROTE VAART IN DE MEESTE ZAKEN VERKRIJGBAAR ARISTOTELES 5 te Pto Cortes ATL. CROWN 6 V Ner York nr Norfolk ATLANTIC STAR S v Gothenburg nr Liverpool, BAROK 5 te Hamburg, CARTAGO 5 v Baltimore nr Pto Cortes CHFVRON NAPLES 5 t.a Freeport CINULIA 5 300 n Sombrero nr Rotterdam, COPPENAME 6 to Baltimore CORAL OBE- LIA S v Lake Charles nr Colombia. DALLIA 6 te Geelong verw. DILOMA 5 120 zw Freetown nr Genua DIOGENES 6 te Le Havre FREETOWN 5 v Freetown nr Havre. GAASTERDIJK 5 1330 no Pto Rico nr Cristobal. GANYMEDES 4 te Buenaven tura GRAVELAND 5 v Paranagua nr San tos GREBBEDIJK 5 460 no Flores Bermuda. GULF HANSA 5 ie Bantry Bay verw, GULF SWEDE 5 le WhHegale HER MES 6 te New York ILIAS 5 te Amsterdam LADON 6 v Willemstad nr Port of Spain LOPPERSUM 5E te Amsterdam. MERCURI- US 6 te Paramaribo verw. NEDLLOYE OARWELL 5 800 n Wake Isl nr Baltimore NEDLLOYD DEJIMA S v Gothenburg Hamburg. g. NEDLLOYD NILE 5 v Rouaan Le Havre, NEPTUNUS 5 835 no Tombrero nr WlUemslad PALAMEDES 5 v Hamburg nr Antwerpen POOLSTER 6 10 W Agadlr nr Brest ROTTERDAM 6 v San Juan New York, RI.TNBORG 6 te Vaaja ve SIRARA 5 000 ono Barbados nr Southamp ton SOCRATES 6 te Aruba verw STRAAT FRESCO 4 v Kaapstad nr Singapore, STRAAT HONSU 4 v Hongkong nr Nagoya. STRAAT LOMBOK .5 v Port Kelang Mombasa STRAAT LUANDA 6 te Cochin. TINTO 4 20 w Manzanlllo nr Los Angeles TRIDENT AMSTERDAM 5 v Maracaibo Cartagena VEE ND AM 5 t Singapore Bangkok. VIANA 110 no St .Maarten Tranmere. VLIELAND 5 WISSEKERK 5 te Balboa WONOSARI S 340 zw Paas ell nr Tauranga ZUIDERKERK 3 v GBugo nr Pusan Perth nr Portland LAARDERKERK 5 v Madras nr Cochin, LALIBELLA 6 400 wzw Ouessant nr Rotterdam. LELYKERK 7 te Kuwait verw LEUVE LLOYD te Lyttle- tnn LOIRE LLOYD 6 300 n St. Maarten nr VUsstngen, MAIN LLOYD 5 v Bridgetown nr Barcelona, METULA 6 140 o Ra» Tanura nr Trinidad MISSISSIPPI LLOYD 6 te Mcna al Ahmadt NEDER EEMS 6 350 wnw Minlcoy nr Singapore. NEDLLOYD DEJIMA 6 te Hamburg, NEDLLOYD NILE 6 te Le Havre OOSTKERK 5 Ie Chalna verw PRINSES MARGRIET 6 te Torbay 6AFO- CENA AUCKLAND 7 te Port Elizabeth verw. SCHIE LLOYD 5 te Hamburg. SEPIA 4 v Las Palmax nr Bonny STRAAT VAN DIE- MEN 6 210 o Beira nr Port Elizabeth TIBANA 6 t.a rede Lelxous, WAALEKERK 5 te Porsgrun, WISSEKERK 6 v Panama Kan, nr Genua WONOGIRI 5 te Kobe WONO SARI 6 v Penang nr Singapore. KLEINE VAART AARDENBURGH 6 te Rotterdam. AER- DENHOUT pass 5 Brunsbuettel nr Zaan dam. ALI 5 vn Amsterdam nr Antwerpen ALTAIR 5 IC Amsterdam, ANNA BROEI te Rotterdam ANNA DRENT pass 5 Madei ra nr Guayaquil APOLLO-1 5 te Rotter dam. ARCAS 6 te Famagusta verw.. AURI- BASTIAAN BROERE «I BUllngham BELLATRIxj ir Belawan BERNISSE 5 Londen. BOREAS pass 6 Kp. Flnlsterre nr Malta, BRAGE pass 6 Brunsbuettel nr Kopenhagen BUSSARD 5 vn Hamburg nr Bremen CAPELLA 4 te Bohus. CAREBEKA-6 5 vn Rotterdam nr zee, CLARISSA 4 vn Delfzijl COMTESSE pass 6 Zeebrugge nr Antwerpen CORIA pass 6 Vlieland nr Delfzijl DEPENDENT 4 le Poole, DIANA-V 6 te Rotterdam, DUTCH ENGINEER 5 te Rotterdam DUTCH MATE pass 5 Smtthknotl nr Antwerpen DUTCH SAILOR 5 vn Stade nr Rotterdam ELEC TRON 5 vn Rotterdam nr Londen, ELISA JOHANNA 4 te Uddevalla, EMMY-S pass 6 Sendettle nr Rotterdam HOOP 5 60 no Kp. VUlano nr Fecamp JACOBUS BROERE 6 te Rotterdam, JAN 5 te Rotterdam, JEAN-E 5 vn Amsterdam nr Londen KITTIWAKE 5 ra Oran nr Marseille KRAFTCA 6 te Rotterdam LIFANA pass 6 Wight nr Ant werpen, LUMEY pass 6 Hoek van Holland nr Velsen, MARCONI pass 5 Dungeness nr Bilbao MARE LIBERUM 5 te Rotterdam MARGIT pass 5 Kp. VUlano nr Lissabon MARITTA JOHANNA 5 vn Amsterdam nr Tananger, MARJAN 5 te Amsterdam, MAR- KAB-2 6 390 no Azoren nr Rotterdam MENNA pass 5 Brunsbuettel nr Halmstad MERWEHAVEN pass kerken. METEOOR 3 vn Kingston ar 1" York. MIRDINE 5 180 nno Kp. VUlaae v Pescara NORA 4 te Cork PHILIP BBOE 5 vn Rotterdam nr Bilbao POOLSTER i nw Texel nr Vlnardlngen, RIGA PAUL* 240 zo Abidjan nr Abidjan, RIJNSTROOU te Amsterdam SOLENT 5 te Rotlndtn SPAARNESTROOM 5 70 w Ouesssat B Dover, SWINDREGT pass 5 Kp. Ftnlitmi nr Rotterdam, TARAS 5 te Rottetdic TRANSIT 5 te Rotterdam TRIAS TRADG 5 te Rotterdam TUGRO pass 6 Flambe-, nr Rotterdam. URSA MINOR 5 te Am*':- dam. WESTERBEEK pass 6 Texel nr W- deaux ZKEBURGH pass 6 Algiers nr AAT-V 6 te Rotterdam ANNE HSt- FURTH 6 vn Sevllla nr Runcorn, AUBOEi S le Rotterdam verw., BREEVEOHT 6 Sfax BRT ND A 6 vn Poole nr IJmuidH FAREL 6 vn Rotterdam nr Great T«- mouth. GRUNO 6 te Londen, LEENDERT BROERE 6 150 nw Esbjerg nr Huil LEOFO- LARIS pass 6 Kp. Vlllano nr Cssablsacs MAJORCA 6 vn Rotterdam nr Grand», NIEUWLAND 6 te Rolterdam. PACIFIC -■' o Kp. Esparlel nr Tanger PI ETER WIN5E- MIUS pnss 6 Nordemey nr Msncheflc, POOLSTER 6 te Vlnardlngen, RING 6 Rotterdam ROERBORG pass 6 Borkum IJstad STELLA ANTARES pass 6 oil Mt» nr Larne, STELLA ORION 6 t.a. Humber w Immlngham, TIDE-2 pass 6 Southwold i" Napels VANGUARD pass 6 Crossand Londen VESTA 6 vn Londen nr Rötterdis, VISCOUNT 6 te Rotterdam WEST-VLIE LAND 6 50 x Freetown nr Dakar, WILL» SMITS pass 6 Thames nr Montrose, Zaa» - te Rotterdam Terw. HOOG EN LAAG WATER GA 5 t vn Rotterdam nr 5 360 zo Ceylon t vn Rotterdam i Vrijdag 8 maart Vlissingen Temeuzen Zierikzee Hansweert- Wemeldinge uur cm 1.42 221 2.10 238 3.05 159 2.49 248 3.28 190 uur cm 14.06 235 14.37 252 15.35 180 15.20 262 15.52 211 uur cm 8.19 231 8.55 240 8.38 169 9 23 257 9.18 197 NAP uur ot 20.27 20' 21.00 218 20.54 1« 21.33 33* 2134 IK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 4