Vaste oeververbinding: een vertraagde fiim nb Goes krijgt eerste Zeeuwse gezinsvervangend tehuis lichamelijk gehandicapten 7 Wat is er aan de hand met de vaste oeververbinding? „RIJKSWATERSTAAT VERTRAAGT TOT STAND KOMEN STREEKPLAN OOST-ZEEUWSCH-VLAANDEREN" Snel beslissen over vaste oeververbinding TEKST MOTIE VAN ROSSUM a DONDERDAG 7 FEBRUARI 1974 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT OOK EEN VAN EERSTE TEHUIZEN IN NEDERLAND W. DE RUITER: „VOLGENDE STAP IS MISSCHIEN DAGVERBLIJF" GOES Het eerste gezinsver vangend tehuis voor lichamelijk gehandicapten in Zeeland komt in Goes. In juni 1975 wordt het gloednieuwe tehuis aan de Beu kenstraat in Goes-Zuid geopend. En hoogstwaarschijnlijk zit het tehuis dan al vol, tenminste daarover bestaat bij het bestuur van de Stichting Accommoda ties Lichamelijk Gehandicapten Zeeland geen twijfel. Voorzit ter M. J. Taillie: „Wanneer het tehuis er eenmaal staat, zal dat waarschijnlijk de behoefte nog stimuleren. Dan zal ook wat dui delijker worden hoeveel licha melijk gehandicapten interesse in een dergelijke woonvorm heb ben. En als daaraan dan be hoefte bestaat, kan ik me voor stellen dat er ook in Zeeuwsch- Vlaanderen en op Walcheren een dergelijk tehuis komt." Secretaris inc. W. de Ruiter: „Tn mei wordt met de bouw begonnen. Er zal in liet tehuis, dat een primeur is voor Zeeland, maar volgens onze gegevens ook voor heel Nederland, plaats zijn voor 29 bewoners en we twijfelen er niet aan dat die 29 plaatsen zeer snel bezet zullen zijn." Aanleiding tot de bouw waren verzoeken om naast ge zinsvervangende tehuizen voor geeste lijk gehandicapten ook een tehuis te crcccren voor lichamelijk gehandicap ten. Een aantal instellingen, die zich in Zeeland bezighouden met de gehandi captenzorg staken de koppen hij el kaar en riepen samen een stichting in het leven. In het stichtingsbestuur hebben vertegenwoordigers van Phila delphia, de gemeente Goes, de AVO, de BOSK en sociale werkplaats de Betho zitting. Doel van de stichting Accommodaties voor Lichamelijk Ge handicapten Zeeland: het stichten en instandhouden van voorzieningen voor lichamelijk gehandicapten in de pro vincie Zeeland. De stichting telt mo menteel drie adviseurs: C. A. Erdman, H. A. Roebers en F. J. Wilderink. Het gezinsvervangend tehuis voor li chamelijk gehandicapten krijgt een plaatsje naast serviceflat De Schakel. Van De Schakel komen in de toe komst trouwens ook de maaltijden voor de bewoners van het tehuis. Erg belangrijk vindt het stichtingsbestuur de situering van het tehui3, midden in de woonwijk Goes-Zuid-. „Het uitgangs punt is dat we een tehuis bouwen dat zoveel mogelijk relaties kan on derhouden met de woonwijk. Dat kan bijvoorbeeld doorwerken binnen het tehuis, want we willen een beroep doen op vrijwilligers en vrijwilligsters uit de wijk om af en toe eens een handje te helpen," legt secretaris De Ruiter uit. Hij is tegenstander van een situatie, zoals die zich in "Het Dorp' voordoet. .Daar zien de gehan dicapten alleen elkaar, terwijl het con tact met niet-gehandicapten toch van een enorm belang is. Daarom hebben we voor de Beukenstraat geko- zen." Zelfstandig Dc bewoners van het tehuis werken overdag elders. Het grootste deel vindt zijn werk in de sociale werk plaats. Ze hebben in het tehuis hun eigen kamer, waarin ze zich 's avonds kunnen terugtrekken. „We zullen tie zelfstandigheid zoveel mogelijk be schermen," verzekert voorzitter Tail-; lie. Over de afkomst van debewoners zegt de heer De Ruiter: „Het grootste aantal zal afkomstig zijn van Zonne veld. Dat tehuis is eigenlijk bestemd, voor gehandicapten tot ongeveer 13 jaar. maar er zitten er die de 20 jaarj al gepasseerd zijn. Het gezmsvervan-1 gend tehuis in Goes is gericht op, lichamelijk gehandicapten tussen 13 j en 55 jaar. .De namen van de mensen krijgen we door via de instellingen,; die in de stichting zitten. De potentië le kandidaten beslissen echter wel zelf of ze in het tehuis willen wonen of| niet," aldus secretaris De Ruiter. Vooral de laatste jaren is er in Goes een groot aantal activiteiten ontplooid op het gebied van de zorg voor gehan dicapten. Dat resulteerde in vele bouw activiteiten van voornamelijk Philo- delphia in Goes-Zuid. Van Philadelphia Wielrijdster bij botsing met auto gewond KAPELLE De wielrijdster me vrouw S.-de S. uit Kapelle is woens dagmorgen omstreeks kwart voor ne gen met verwondingen naar het streekziekenhuis te Goes overge bracht, nadat zij op het kruispunt. Vierwegen te Kapelle ln aanrijding was gekomen met een auto. De auto, bestuurd door C. J. v. d. L. uit Kruiningen, verleende geen voorrang aan de over het. fietspad rijdende mevrouw S. Bij de aanrijding kwam zij zodanig te vallen, dat zij naar het ziekenhuis moest worden overge bracht. SGP-jongeren spreken over nivellering MIDDELBURG Voor de jongeren groep "Walcheren' van de SGP spreekt vrijdagavond in een zaal van de Ont- moetingskerk te Middelburg mr. J. de Heer, directeur van de christelijke scholengemeenschap De Driestar' te Gouda over het onderwerp 'Nivelle ring". De bjeenkomst begint om half acht. (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG Wat i» er op het ogen blik allemaal aan de hand in Den Haag rondom het project Vaste Oeververbin ding Westerschelde? Het kabinet heeft zich vorige week vrijdag met de raak beziggehouden, maar over het stand punt dat daar Is ingenomen nog met geen woord gerept Dal zou minister Westerterp van verkeer en waterstaat doen hij de behandeling van zijn begro ting in de tweede kamer, was de af spraak. Dat het in het kabinet allemaal kenne lijk niet zo gladjes is verlopen, is lang zamerhand we! duidelijk geworden. De geheimzinnigheid heeft dan ook bij ver schillende kamerfracties argwaan ge wekt. Het wachten is nu op wat minis ter Westerterp vandaag te zeggen zal hebben. Overigens heeft een heel rijtje woordvoerders gisteren al laten weten dat ze zich en Zeeland niet opnieuw zullen laten afschepen met een verhaal over studies en adviezen, die er Sn feite op neerkomen dat het project weer een jaar achterop raakt in de wandelgangen van de tweede ka mer bestond deze week de stellige in- druk dat er over het. project vaste oe. ververbinding Westerschelde in het ka binet een duidelijk verschil van mening bestaat tussen minister Westerterp van verkeer en waterstaat en zijn collega Gruijters van ruimtelijke ordening. Westerterp heeft zich er kennelijk voor ingespannen om het voor Zeeland zo belangrijke project erdoor te knjgen. maar Gruijters moet hem daarbij de voet hebben dwars gezet. staan in Goes-Zuid een gezinsvervan gend tehuis voor geesteüjk gehandi capten en verschillende dagverblij ven. De lieer De Ruiter, die namens Phila-i delphia in de nieuwe stichting zitting j heeft constateert: „Eigenlijk ben je met dit werk nooit klaar. Ik kan me zo voorstellen dat de volgende stap een dagverblijf voor lichamelijk ge handicapten is. een plaats dus waar die gehandicapten, die niet in het arbeidsproces mee kunnen draaien.; toch enig werk kunnen verzetten. Dam bied je een prachtoplossing voor men sen. die ook niet terecht kunnen in de; sociale werkplaats." Met de houw van het gezmsvervan- gend tehuis in Goes-Zuid is ruim twee; mjljoen gulden gemoeid. De bouw isj mogelijk geworden door de AWBZ-| regeling. van het PvdA-kamerlid Roels tijdens behandeling begroting can verkeer en waterstaat: Minister Westerterp: „Onderhandelingen met België vergen tijd" (ADVERTENTIE) een miljoen gulden aan prijzen VOOt f Deze lichtgewicht SINGER Starlet naaimachine kunt u elke week winnen, alsu voor/ 1,-meepuzzeltmetdeAktieNatuurindeze krant. De kleine compacte lichtgewicht van Singer, met de slimme „één-hands-greep" is eenvoudig te bedienen, geen ingewikkelde obstakels of constructies. Hij kan zig-zaggen en blindzomen; maakt moeiteloos knoopsgaten en zet razendsnel knopen aan. Winkel waarde/ 549.-. Doe meel (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Het Tweede-Kamer lid Roels van de PvdA heeft minister Westerterp van verkeer en waterstaat woensdag bij dc behandeling va diens begroting onder de aandaci gebracht, dat het streekplan Oovl- Zeeuwsch-Vlaanderen niet van grond komt, doordat de onderhande lingen over de afsnijding van dc bocht bij Bath en over de aanleg het Baalhoekkanaal zoveel tijd vergen. De heer Roels stelde, dat de vertra ging onder meer te wijten is aan geringe flexibiliteit staat, waarop de heer Westerterp genwïerp, dat de onderhandelingen di met België gevoerd worden, veel tijd kosten. De heer Roels bleef erbij dat behal ve door die onderhandelingen ook vertraging optreedt doordat de techni sche voorbereidingen zoveel, tijd koS- ten. „Allerlei bestuurlijke arbeid en streekontwikkelingen worden gefrus treerd en vertraagd", voerde hij aan. Hij meende dat het wenselijk zou zijn de uitkomsten van deelstudies over grote projecten vroegtijdig openbaar te maken, zodat lagere overheden en andere al of met belanghebbenden er een voorlopig oordeel over zouden kunnen geven. ..Zou men bij de eerste opzet van studies uit kunnen gaan van alterna tieve mogelijkheden en zodra een al ternatief naar de mening van de des kundigen onuitvoerbaar blijkt, dit in de openbaarheid brengen? Men bevor dert de participatie van de burger en men zou onlustgevoelens („Wat wordt er nu weer achter de schermen door Rijkswaterstaat bedisseld") wellicht kunnen wegnemen", aldus de heer Roels. Hij vroeg de minister van verkeer en waterstaat ook nog eens of de regering bij de onderhandelingen over de bochtafsnijding bij Bath en over de aanleg van het Baalhoekkanaal stringente eisen stelt aan de water kwaliteit en of over de naleving van die eisen sancties in een verdrag met Jelgië kunnen worden opgenomen. De heer Roels meende dat de regering aan het parlement vroegtijdig een ont werpverdrag moet sturen, zodat het parlement geen oordeel achteraf hoeft te geven. KAMERLID ROELS (PVDA): p Onderzoek gewenst naar noodzaak van ï-'i aanpassingswerken u 13 aan te f sluizen Hansweert f Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Het tweede-kamer lid Roels (pvda) vindt dat minister Westerterp van verkeer en waterstaat nog eens moet onderzoeken of de aanpassingswerken aan de sluizen bij Hansweert wel nodig zijn. De heer Roels stelde woensdag tijdens de be handeling van dc begroting van ver keer en waterstaat dat door het tot standkomen van de nieuwe Schelde- Rijnverbinding de scheepvaart door het Kanaal door Zuid-Bevcland zal verminderen en hij vroeg zich af of de aanpassing van de sluizen bij Hansweert nog wel moet door gaan. Overigens vroeg de PvdA-woord- voerder of er mogelijkheden zijn om de verbredingswerken van het kanaal zo aan te passen, dat Hansweert-West niet volledig van de gemeente Rei- merswaal wordt afgesneden. De heer Roels pleitte verder voor een betere schadevergoeding van mensen die door uitvoering van de kanaalwerken moeten verhuizen. Naar het oordeel van het PvdA- kamerlid is er voor de bezitters van woningen wel een redelijke schadere geling via de Onteigeningswet, maar zullen de huurders niet genoeg hebben aan een vergoeding, die tweemaal de jaarlijkse huur van hun woning be- De VVD-er Koning gebruikte gisteren in zijn begrotingsbeschouwing de term 'controverse' en hij vond dat de onrust die er is ontstaan over de vraag of bet project nu wel of niet zal kunnen door gaan alleen maar groter is geworden nu die 'controverse' ook nog naar bul ten is gekomen. Al geruime tijd geleden hebben ge ruchten de ronde gedaan over uiteen lopende opvattingen over deze kwes tie tussen de belde ministers. Het gaat niet alleen om de twee bewindslieden. Ook op de beide departementen wordt verschillend over de prioriteit van dergelijke grootscheepse projecten gc dacht. Bij de Rijksplanologische Dienst stelt men zich nadrukkelijk op het standpunt dat zo'n vaste oeverver binding Westerschelde een uitvoerige 'planologische afweging" moet doorlo pen. Minister Gruijters, die een nieuw p'.a nologisch beleid wil gaan voeren zljr. onlangs verschenen nota wees duide- lijk in die richting stelt in gevallen als deze kennelijk hoge eisen en krijgt daarin een belangrijk deel van het ka binet mee. Naar buiten worden de plooien dan wel weer gladgestreken en dat zal vandaag ook wel gebeuren door een bepaalde overeengekomen procedure aan de kamer voor te leg gen. In dit geval hebben we dan te maken met een procedure die moet worden gevolgd bij het nemen van wat dan heet planologische kernbe slissingen. Het Zeeuwse PvdA-kamerlid Roels liet gisteren bü zijn algemene beschou wing doorschemeren dat er ln zijn frac tie nogal zwaar wordt getild aan de hele gang van zaken rondom die planolo gische kernbeslissingen. Hij vroeg de regering of de minister van p'.an is cie procedure nu in gang te zetten. Zijn fractiegenoot Giebels kwam eind vorig jaar in een vergadering van ae vaste commissie voor verkeer en waterstaat Slot van pagina 1 men over de bouw van de br-g- tunnelcombinatie te publiceren er. ce, Zeeuwse Meer. procedure plano; ogisihe kembeslis sing in gang te zetten. De heer Van Rossum schaarde zich achter het be toog van de heer Roels en ook de heer Jongeling (gpv) stelde met na druk dat de beslissing nu genomen moet worden. „In mijn maidenspeech in de kamer tien jaar geleden heb ik al voor deze verbinding gepleit", aldus de heer Jongeling. De heer Schakel (arp): „Mijn fractie vindt dat het zo langzamerhand allang genoeg geduurd heeft". De heer Ko ning ging in zijn beschouwing bij de begroting ook in op de berichtgeving in de PZC van woensdag. .Er bestaat onrust over de vaste oeververbinding: over de Westerschelde- Die onzeker heid is versterkt daar geruchten over( een controverse tussen de minister en minister Gruijters' openbaar zijn ge worden". Minister Westerterp bij in-] ook al stevig pleiten voor oen 'planolo gische afweging'. En daarbij -vilde htj de helt zaa* eigenlijk zover op dc helling zetten, dat er opnieuw eer. ukspraax zou moe ten komen over het trace: Kruiningen- Perk polder of Temeuzen-Ellewoutsdijk. Het was daarom voor Koels gisteren erg moeilijk om met een motie te ko men, waarin werd gevraagd om tc vol staan met een adviw-umvraag bij de raad van de waterstaat en dc raad ruimtelijke ordening Een mamcr dus om die hele omstandige procedure ran de planologische kembcv.'-vng te ont gaan. Do SGP-er Van Rossum had daar min der boodschap aan. Hij kondigde al aan dat hij met oen motie ln ci:e r,ch ting zou komen en hij kreeg daarbij al steun toegezegd van Roels PvdA Koning (VVD), Jongeling 'GPV) cn Schakel 'AR). Hel is met onmogelijk dat ook nog andere Int voor Zee land nu wel eens haast achter de zaak willen hebben. Van de CHU en DS'70 is de steun ook niet denkbeeldig. Of de PvdA eensgezind met woordvoer der Roels zal meegaan? D'6t> liet de zaak gisteren maar helemaal in het midden Minister Westerterp heeft gis teravond alleen nog maar een beglnne- tje gemaakt met de beantwoording van wat de kamerleden allemaal had den gevraagd en gezegd. KiJ had het daarbij we) over het Nederlandse we gennet. „Voor de ontwikkeling van sommige regio's zijn goede verbindin gen met het westen van lr-.-ensbcla.-ar' was een van zijn opmerkingen. Zee land is erg benieuw hoe de minister dat belang uitlegt tegenover h«-. pro ject vaste oeververbinding Westerschel de, dat op zijn fiat wacht DREES: INRICHTING GREVELINGENBEKKEN VERLOOPT TE TRAAG DEN HAAG De tweede-kamer fractie van DS'70 vindt da' dc inncn- tingvan het G revel m.genbekken te traag verloopt. Fractievoorzitter Drees maakte dat woensdag duidelijk bij de behandeling van do 'oegroting van verkeer en waterstaat. „Het wes ten van bet land is al onderbedeeld met recreatiemogelijkheden", aldus de heer Drees. Hij pleitte ook voor een goede inrichting van het toekomstige ROELS WIL HOGERE OVERHEIDSSTEUN VOOR KUNSTMATIGE MOSSELVERW ATERING (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Het Tweede-Kamer lid Roels (PvdA) wil van minister Westerterp van verkeer en waterstaat weten of de regering bereid is een hoger bedrag dan de 33 miljoen gul den schadevergoeding ln hel kader van de Deltaschadewet ter beschik king te stellen voor een kunstmatige verwaterplaats voor mosselen. De heer Roels deed woensdag b:j de terruptie: „Waar is worden?". De heer Koning: „In de PZC van heden en via een radiobe- openbaar ge behandeling, van de begroting van -.or- keer en waterstaat de suggestie een tekort aan geld voor zo'n verwater- richt Het artikel kan ik u zo geven". plaats te lenen aan het bedrijfsleven De'heer Westerterp: „Ik kan me een onder vergelijkbare voorwaa rüeri a. s De heer Westerterp: „Ik' kan me een andere vorm van gedachten wisseling voorstellen". ruilverkavelingen (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG -Als minister Westerterp van verkeer cn waterstaat donderdag geen duidelijke uitspraak doet over de vaste oeververbinding over en onder de Westerschelde. dan zal het SGP-kameriid Van Rossum aan de kamer vragen deze uitspraak te doen: De kamer, gehoord de beraadslaging over hoofdstuk XII van de ru.-isbegro- ting en de daarbij gesproken vaste oeververbinding over en of onder ae Wes terschelde: overwegende dat het vervangen van de bestaande veerverpmdmg Kruiningen-Perkpolder over de Westerschelde door een vaste oeververoinamg zowel regionaal, nationaal als internationaal als zeer urgent moet worden aan- Mede in overweging nemende dat na langdurige studie een plan is ontworpen dat ook de instemming van het provinciaal bestuur van Zeeland heeit verwor ven en waarvoor een financieringsschema aan de bewindslieden is voorgelega. Verzoekt de regering het voorliggende plan op zeer korte termijn ter annes aan de raad van de waterstaat en de raad van de ruimtelijke ordening aan te bieden, en gaat over tot de orde van de dag. Tot op vandaag is het nog steeds onduidelijk of er niet opnieuw vertraging zal ontstaan in de gang die het project vaste oeververbinding Westerschelde moet doorlopen voordat de regering in principe 'ja' zegt tegen de aannemerscombinatie die de brug tunnel in de loop van dit jaar zou willen gaan uit voeren en de nv in oprichting die de verbinding na oplevering zal gaan exploiteren. Dat zou dan de zo veelste keer zijn dat er op het laatste ogenblik in het kabinet aarzelingen ontstaan, die tot gevolg hebben dat het hele initiatief opnieuw op de onder- zoektafel moet. En dat op een moment, dat men de indruk had gekregen dat de grootste moeilijkhe den, waarmee men de laatste tijd te kampen had, langzamerhand uit de weg waren geruimd. De twee de kamer zag het gisteren kennelijk allemaal al aan komen en daarom is ministers Westerterp van ver keer en waterstaat bij de algemene beschouwingen rond de begroting 1974 van zijn departement duide lijk gemaakt, dat langer getreuzel nu toch echt ach terwege moet blijven. Twintig jaar speelt de kwestie van de vaste oever verbinding Westerschelde nu al weer. Al die tijd zijn er van Zeeland uit vurige pleidooien gevoerd om toe stemming en medewerking te krijgen voor de start van het project. Al die tijd is in Den Haag laconiek de boot afgehouden. Extra handicap was steeds het vertrek van het kabinet wanneer de minister van verkeer en waterstaat zich ongeveer een oordeel over het dossier VOW had gevormd. Twintig jaar. In 1954 al gaf de Kamer van Koophan del Zeeuwsch-Vlaanderen opdracht aan de stichting economisch onderzoek van de Amsterdamse Univer siteit een studie te verrichten over een vaste ver binding. Korte tijd later verscheen er eveneens een studie van de hand van de directeur van het ETI voor Zeeland, drs. M. C. Verburg, van het begin af de grote promotor van het project. Hetzelfde ETI heeft zich ook steeds grondig verdiept in de functie van de zogenaamde 'centrale deltaweg' door Zee land: van Rotterdam over de dammen en bruggen naar Goes met daar vandaan als 'logisch gevolg' een Westerscheldeverbinding die bij Temeuzen zou moe ten uitkomen. Zo werd in 1973 een brochure uitge geven en leverde in 1964 een enquête onder bedrij ven in de kanaalzone van Zeeuwsch-Vlaanderen cij fers op over het verkeer dat van overig Nederland uit de omweg via België verkiest boven de veer diensten over de Westerschelde. Het was de penode waarin druk werd gebouwd aan de Zeelandbrug over de Oosterschelde (eind 1965 gereed): het eerste traject van de centrale deltaweg. De argumenten voor de aanleg van een vaste verkeersverbinding tus sen de beide oevers van de Westerschelde begonnen te rijpen en kregen meer aandacht. Allerlei progno ses duidden erop dat de druk op de bestaande veer diensten in de daarop volgende jaren aanzienlijk zou toenemen. In de tweede nota ruimtelijke orde ning van de regering (1966) werd de verwachting uitgesproken dat de economische ontwikkeling in Zeeuwsch-Vlaanderen in de toekomst naar verhou ding sterker zal zijn dan in geheel Nederland. Een veronderstelling die precies paste in het patroon van de discussie. Overigens speelde de hele gedachten- vorming rondom het project zich nog volledig af in de sfeer van rapporten, studies, brochures en politie ke uitspraken. Men stelde vast 'dat de verbinding er moest komen, waarom en waar ongeveer'. Een con creet plan was er in die jaren nog niet. De stoot in die richting kwam in 1967 Op een bij eenkomst van het departement Zeeland van nijver heid en handel legde de Bredase oud-rijkswater- staatingemeur Lievense een uitgewerkt idee op tafel om de Westerschelde over drie kilometer te over bruggen en twee kilometer te ondertunnelen. Het was een revolutionair plan doordat het een geheel nieuwe methode van tunnelbouw propageerde: Lie vense wilde de tunnel (een flexibele buis als het ware) aan de wal bouwen en op een goede dag van de ene kant van de Westerschelde naar de andere slepen. Rijkswaterstaat gaf Lievense weinig kans, stond zeer gereserveerd tegenover de gepropageer de methode, bestempelde het plan als 'Jules Veme- achtig' en 'een utopie'. Het is later nog eens door een aannemerscombinatie naar voren geduwd, maar kwam uiteindelijk toch in de vergeethoek terecht Toch heeft het plan-Lievense de verdienste gehad dat het hele project vaste oeververbinding uit de vaagheden werd gehaald. Er was vastgesteld dat een vaste verbinding technisch te verwezenlijken is, er was een tracé in de belangstelling geschoven (Baar land - Temeuzen) en men had nu een globaal idee van de kosten (geraamd in de orde van grootte van vijfhonderd miljoen gulden). Van Zeeland uit begon nen de eerste werkelijke pogingen om het project ingepast te krijgen in een nationaal prioriteitensche ma. Er werden vragen in de tweede kamer gesteld en minister van verkeer en waterstaat De Quay kwam vertellen dat "binnen afzienbare tijd vastge legd zou worden waar planologisch gezien de beste plaats is om de vaste verbinding te leggen". Naar het zich laat aanzien is dat nu (anno 1974) nog steeds geen uitgemaakte zaak. bekeken L NADER BEKEKEN 3 Si ID T bekeken Overigens werd in Zeeland het tracé Baarland-Ter- neuzen beschouwd als een lijn waarop en waarmee men verder kon- werken. Het provinciaal bestuur legde het vast in de ontwikkelingsschets Zeeland 1967. Inmiddels kwam ook de stichting vaste oever verbinding Westerschelde van de grond. Een organi satie, waarin zich een aantal Belgische en Neder landse instanties rondom het proiect verzamelden kamers van koophandel, departementen van nij verheid en handel, vervoersorganisaties, landbouw schap die er sindsdien voor h jben gezorgd dat de verbinding steeds opnieuw in de belangstelling kwam en die sindsdien ook nauw zijn betrokken bij de uitwerking van de besteksklare plannen zoals ze op het ogenblik op tafel liggen. De plaats waar de vaste oeververbinding Westerschelde zou moeten ko men werd voor de eerste keer een controversiële zaak, toen minister Bakker van verkeer en water staat in december 1968 tot verrassing van velen in Zeeland met de mededeling kwam dat zijn 'aanvan kelijke voorkeur' uitging naar een tracé ongeveer op de lijn van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder. Technisch en financieel zo had een onderzoek uit gewezen lagen daar de beste mogelijkheden. Hoe meer naar het westen, hoe groter het risico van een niet stabiele bodem en hoe duurder het project. Dat was een half jaar nadat een Nederlands Belgische aannemerscombinatie het opvallende initiatief had genomen om een plan in te dienen voor de financie ring en bouw van de vaste oeververbinding, op ba sis van exploitatie via tolgelden. De stichting VOW en provinciale staten van Zeeland hadden zich intus sen nadrukkelijk uitgesproken voor een trace op de centrale middenweg. Op dat uitgangspunt was ook een uitvoerige studie en een omvangrijk rapport af gestemd, waarmee de stichting in mei 1969 naar bui ten kwam. In een vergadering van de vaste commis sie voor verkeer en waterstaat in de tweede kamer liet minister Bakker weten dat ook planologische overwegingen een rol hadden gespeeld bij de keuze 'Kruiningen - Perkpolder': geen gekke plaats, ook ten opzichte van westelijk Brabant, was de redene ring. Het kostte Zeeland heel wat moeite om met de 'aan vankelijke voorkeur' van minister Bakker mee te gaan. Uiteindelijk dat was in mei 1969 gingen de staten van Zeeland 'om'. Angst dat er anders een enorm tijdverlies zou ontstaan heeft daarbij ook wel een handje geholpen. Ook de stichting VOW zwichtte voor de argumentatie van het ministerie. Nadat deze knoop uit het touw was gehaald, is het samenspel tussen het rijk, de provincie Zeeland en de aannemerscombinatie op gang gekomen. Er werd het was inmiddels najaar 1969 geworden een beleidsgroep opgericht, een projectgroep en een aan tal werkgroepen. Het onderzoek richtte zich op twee concrete plannen: 1. de bouw van een hangbrug tus sen Waarde en Walsoorden. 2. de bouw van een brug- tunnelcombinatie tussen Kruiningen en Perkpolder. Een jaar later was er een technisch advies uit: de ideeën over de bouw van een hangbrug waren van de baan. Men ging door op de combinatie van een brug-tunnel. Regelmatig werd in Zeeland en in Den Haag vastgesteld dat het project langzamerhand in een beslissend stadium was geraakt. In wezen leken de belangrijkste technische vraagstukken afgehan deld en ging het erom de financieel-economische as pecten. de rentabiliteit en de prioriteit van het pro ject te beoordelen. Bovendien moest worden vast gesteld in hoeverre er ruimte aanwezig was op c'e kapitaalmarkt (binnen- en buitenland) om de inves tering te kunnen doen. die inmiddels is geraamd op een bedrag van zo'n 800 miljoen. Op dit punt is de hele zaak eigenlijk blijven hangen. Minister Bak ker liet tn de loop van 1971 weten dat de beslissing over de vaste oeververbinding een zaak van het nieuwe kabinet zou moeten worden. Zijn opvo3ger. Drees jr., werd daar meteen aan herinnerd. In het begin deed h:j er 'vaag negatief' over. Voor hem was het de vraag of er wel zo'n haast moest worden gemaakt met ae uitvoering van het plan. er was nog zoveel anders te doen in Nederland. Tot een de finitieve uitspraak is Drees niet meer gekomen In de zomer van. 1972 was hij ai uit het toenmalige vijf-partijenkabinet opgestapt. Intussen werd steeds vaker en van steeds meer kanten de nadruk ge'.c-zd op het argument: de bouw van zo'n groot project le vert voor een aantal jaren een flink stuk werkgele genheid in de bouw. In de staten van Zeeland werd daarover een motie aangenomen. Vakbonden en ge meentebesturen kwamen met pleidooien in deze richting. De vaste commissie voor verkeer en water staat in de tweede kamer deed een dringend beroep op de regering haast te maken met een beslissing. Minister Westerterp beloofde vorig jaar bij het be gin van zijn optreden in het kabinet-Den Uyl dat hij voor het eind van het jaar met voorstellen in het kabinet zou komen. Als er geen olie-problemen geko men zouden zijn, was dat ook we! het geval geweest. Het zit er in dat minister Westerterp vandaag za. aankondigen dat het project, waarop Zeeland nu al zoveel Jaar zit te wachten, eerst nog voor advies naar de raad van de waterstaat en de raad voer de ruimtelijke ordening moet. De kamer kan daar niet zo gemakkelijk aan voorbij, maar ze zal wel ver langen dat die adviezen er snel zullen moeten ko men. In de motie die gisteren in de kamer circuleer de, werd daarop al gezinspeeld. En daarbij is de keus uit twee mogelijkheden: het plan zou in de molen gebracht kunnen worden van de nieuwe pro cedure voor planologische kernbeslissingen met vrij tijdrovende consequenties. Het zou ook mogelijk zijn een soort van spoedopdracht aan de beide advies raden te verstrekken- Ziet het kabinet op die ma nier nog kans om voor de tweede helft van het jaar het sein voor de start te geven, dan hoef: het misschien niet opnieuw allemaal in een lagere ver snelling worden gezet. KEES VAN DER MAAS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 7