Juridische commissie
huis van afgevaardigden
mag Nixon oproepen
Tegenstellingen
over de lonen
GEBRUIK EIGEN AUTO
TERUGGEDRONGEN
Omroepcontributie
minimaal f 10,-
DERDE WERELD WACHT IN SPANNING AF
Moties bij debat
over verkeer en
waterstaat
Kamerlid wil
vergoeding voor
actiegroepen
binnen- en
buitenland
BEDRIJFSAUTO RAI
ra
Drempel adspiraritomroepen verhoogd
DONDERDAG 7 FEBRUARI 1974
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
3
DOCUMENTEN EN GELUIDSBANDEN MOGEN WORDEN OPGEËIST
(Van onze correspondent)
WASHINGTON Het huis van afgevaardigden heeft bijna unaniem
(410 tegen vier) besloten de juridische commissie, die moet beslis
sen of er voldoende feiten zijn om een afzettingsprocedure tegen pre
sident Nixon op gang te brengen, volledige bevoegdheden te verle
nen. Dat betekent dat de commissie niet alleen alle documenten en
geluidsbanden van het Witte Huis kan opeisen, maar ook de bevoegd
heid heeft om Nixon zelf als getuige op te roepen.
Het betekent echter niet dat dei
president aan die oproepen hoeft te'
voldoen. In zijn jaarlijkse boodschap
aan het Congres duidde Nixon verle
den week al op de mogelijkheid dat
hij wei veel, maar toch niet alle
medewerking zal verlenen aan die
commissie van het Huis van Afgevaar
digden. Woensdag bleek inmiddels dat
het Witte Huis geweigerd heeft om
bepaalde geluidsbanden en documen
ten, die door de ploeg van de speciale
aanklager en door een tweede bij de
Watergate betrokken rechtbank waren
aangevraagd, te overhandigen.
Veel belang aan de unanimiteit van
deze beslissing van het Huis van Afge
vaardigden moet evenmin gehecht
worden, want vrijwel het enige punt
waarop denleden (die dit jaar alle
maal herkiesbaar zijn) zich straks in
hun verkiezingscampagnes kunnen be
roepen is dat zij de commissie toch
maar eventjes de bevoegdheid hebben
gegeven om Nixon in zijn nekvel te
pakken. In werkelijkheid is de over
grote meerderheid van het Huis van
Afgevaardigden nog steeds tegen het
afzetten van de president.
Dit is een van de factoren die in de
huidige Amerikaanse politiek steeds
opvallender en moeilijker te verklaren
zijn. Want men zou zeggen dat, wan
neer het ene publieke-opinieonderzoek
na het andere aantoont dat een over
grote meerderheid van de bevolking
van Nixon af wil en vindt dat hij of
moet aftreden, of afgezet moet wor
den, het Congres over voldoende aan
moedigingen en rechtvaardigingen be
schikt om de afzettingsprocedure
der meer op gang te brengen.
Het tegendeel blijkt echter het
val te zijn. Het Congres slaakte een
zucht van verlichting toen uit diezelf
de opinie-onderzoeken bleek dat er
meer Amerikanen waren die vonden
dat Nixon moest aftreden, dan dat hij
door het Congres afgezet diende te
worden. De Congresleden worden niet
(zoals verondersteld zou mogen wor-
(Van onze parlementaire redac
tie)
DEN HAAG Bij de behande
ling van de begroting van verkeer
en waterstaat in de tweede ka
mer hebben leden van verscheide
ne fracties moties en amende
menten ingediend.
De WD'er Koning wil dat de
regering de NS spoedig opdracht
geeft een begin te maken met de
aanleg van de Schiphol-spoorweg.
Hij houdt nog een motie in por
tefeuille waarin wordt gevraagd
deze spoorweg tussen Schiphol
en Amsterdam via de westelijke
ringspoorbaan te laten lopen, in
afwachting van een verbinding
onder Amsterdam door. De heer
Koning heeft voorts een motie
ingediend waarin wordt gevraagd
om ae oprichting van wat hij
noemt een ..openbaarvervoersin-
frastructuurfonds".
Besnoeiing
De heer Drees (ds'70) heeft
twee moties ingediend en heeft
nog een amendement in porte
feuille. De eerste motie behelst
de besnoeiingen op de begroting
van verkeer en waterstaat te be
perken omwille van de werkloos
heidsbestrijding en bepleit de
aanleg van een Schiphol-lijn en
de bouw van de Hem-spoortunnel
onder het Noordzee-kanaal. De
tweede motie stelt dat het on
juist is een plafond te stellen aan
de toekomstige bijdrage aan de
NS, alsziinde in strijd met een
integraal verkeers- en vervoersbe
leid.
Het amendement van de heer
Drees stelt voor 70 miljoen gul
den vrij te maken voor de aanleg
van autowegen. Hiervan zou 50
miljoen uit de werkgelegenheids
gelden van sociale zaken moeten
komen en 20 miljoen door min
der te bezuinigen dan het kabinet
op de verkeersbegroting van plan
is.
to de motie van de KVP'er
Cornelissen wordt de minister
van verkeer gevraagd zo snel mo
gelijk een nationale verkeersvei-
ligheidsconferentie bijeen te roe
pen ter bestrijding van de ver
keersonveiligheid.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het PPR-kamerlid
Jansen heeft voorgesteld actiegroepen
de kosten te vergoeden die zij hebben
gemaakt om hun actie zo goed moge
lijk te argumenteren. De heer Jansen
deelde dit mee bij de behandeling van
de begroting van verkeer en water
staat woensdag in de tweede ka-mer.
Jansen stelde dat een goed gefun
deerd onderzoek van belangengroepen
er al dikwijls toe heeft geleid dat
departementen, die op grond van het
naar voren gebrachte probleem waar
schijnlijk uit zichzelf niet ertoe geko
men waren met elkaar in contact te
treden, door toedoen van zo'n actie
groep een aanvaardbaar resultaat wis
ten te bereiken. Daarnaast acht Jan
sen zo'n vergoeding reëel wegens de
vele vrije tijd die actievoerders in
hun actie hebben gestoken.
den) gekozen om hun eigen inzichten
en initiatieven, maar vooral om her
kozen te worden. Dat betekent dat zij
juist een minimum aan eigen inzich
ten moeten manifesteren, maar daar
etegen over een grote gemenedelers-
mentaliteit van blijkbaar hun hek-
kiesdistrict moeten beschikken, zodat
niemand hen ooit kan verwijten een
zelfstandige beslissing genomen te
hebben.
MEESTE VERKEERSDODEN
IN NOORD-BRABANT
DEN HAAG Noord-Brabant blijft
de trieste koploper in het aantal ver
keersdoden. Dat zei het tweede-ka
merlid Cornelissen (KVP) woensdag
tijdens de behandeling van de begro
ting van verkeer en waterstaat. Hij
liet weten dat er in 1973 in Noord-
Brabant 565 doden in het verkeer
vielen. Dat was evenveel als in 1971
en 25 minder dan in 1972.
COMMISSIE
STELT NIXON
11 VRAGEN
WASHINGTON (RTR, UPI) Namens
de senaatscommissie voor Watergal*
heeft commissielid Lowell P. Weicker
republikein uit Connecticut, woensdag
aan president Richard Nixon elf vragen
voorgelegd die alle diep op de affaire
ingaan.
Weicker vraagt onder meer aan de pre
sident met welke justiële of politie-in-
stantle hij contact opnam nadat hij op
21 maart 1973 van zijn raadgever John
Dean had gehoord over het in de doof
pot stoppen van het afluisterschandaal
Volgens Weicker eist de wet dat men
dit doet op straffen van maximaal drie
jaar vrijheidsberoving en een boete
van 500 dollar.
Ook wil hij namens de commissie we
ten waarom de president de wet de
wet liet nadat hij op 17 maart 1973 had
vernomen over de inbraak in het kan
toor in Los Angeles van Daniel Ells
bergs psychiater.
Krachtens welk gezag hield u die in
formatie voor u?' aldus Weicker.
(Slot van pagina 1
Slot van pagina 1
zal cn nauwe samenwerking met het
ministerie van volkshuisvesting moe
ten gebeuren, zei de minister. Zoals
bekend streeft dit laatste ministerie
ernaar de woonfunctie van de stads
centra te versterken.
Evenals zijn voorganger Udink wil
minister Westerterp streven naar de
aanleg van randwegen in de grote
agglomeraties en van grote verbindin
gen tussen de gewesten, die in eerste
instantie niet bestemd moeten zijn
voor het forensenverkeer. Hiervoor
per jaar minder dan 700 miljoen uit
te trekken, achtte hij evenwel onver
antwoord.
Coördinator
Om de* noodzakelijke centrale coör
dinatie en de centrale sturing van het
verkeersveiligheidsbeleid te bereiken,
heeft het kabinet kort geleden beslo
ten om de minister van verkeer en
waterstaat aan te wijzen als coördine
rend bewindsman van de verkeersvei
ligheid. Voorts wordt een centrale
commissie voor de verkeersveiligheid
ingesteld en een directie opgericht
voor de verkeersveiligheid, die recht
streeks onder de minister van verkeer
en waterstaat zal ressorteren. Ten
slotte komt er een permanente con
tactgroep voor de verkeersveiligheid.
Minister Westerterp zet zijn beant
woording van de gisteren in de kamer
gemaakte opmerkingen vandaag
voort.
Te vaag beleid
Bij de behandeling van de begroting
van verkeer en waterstaat verweten
gisteren verscheidene fracties ministr
Westerterp dat hij een te vaag beleid
voert. Vooral het nog steeds ontbre
ken van een railvervoersplan moest
het ontgelden. De PvdA'er Van der
Doef nodigde de minister, in zijn
maiden speech, zo vriendelijk mogelijk
uit „tot een iets actievere hou
ding".
Verschillende fracties gaven duide
lijk uiting aan hun irritatie over het
uitblijven van beslissingen waarom
soms al vele jaren geleden is ge
vraagd. of de uitvoering van werk
zaamheden waartoe dikwijls al even
lang geleden is besloten. Met deze
opvatting was de heer Schakel (AR)
het niet eens. Hij merkte op dat de
verdergaande centralisatie omtrent, de
uitvoering van verkeers- en water-
staatwerken verwerpelijk is Is de
uitspraak er eenmaal, zo stelde hij
dan moeten de bestuurders in het
betrokken gebied m staat worden ge
steld de uitvoering ter hand te ne
men.
Met deze opmerking bevindt hij
zich in het gezelschap van mevrouw
Smit-Kroes (WD), die van mening is
dat de Tweede Kamer steeds meer
„de gemeenteraad van Nederland aan
het worden is, terwijl de gewesten
dikwijls beslissingen van nationale
strekking nemen".
De meeste aandacht kregen de
keersveiligheid. het openbaar vervoer
in het algemeen en de Schiphol-spoor
weg in het bijzonder. Begin vorig
jaar, nog onder het kabinet-Biesheu
vel, heeft de Kamer een motie van
mevrouw Smit-Kroes, aangenomen,
waarin ervoor werd gepleit het ver
voer van kinderen op de voorbank
van auto's te verbieden en de inzitten
den van auto's te verplichten te rijden
met aangegespte gordel. Deze
plichting is er nog steeds niet.
Motie
De KVP'er P. A. M. Cornelissen
heeft een motie ingediend waarin
wordt gepleit voor de instelling van
een nationale verkeersveiligheidsconfe-
rentie. „Ik heb hier al vele malen om
gevraagd en het is bijkans even zove
le malen toegezegd", lichtte hij toe.
„maar telkens weer blijkt zoiets niet
verwezenlijkt te kunnen worden door
dat het niet de directe taak van de
minister, maar van provinciale be
stuurders is. Laat de minister nu eens
het initiatief nemen de betrokkenen
bij elkaar te roepen, dan is er in elk
geval een begin gemaakt". Ook de
PvdA'er Van der Doef vroeg om de al
eerder aangekondigde verkeersveihg-
heidsdienst.
's Middags was er op het Binnenhof
een demonstratie geweest van de ac
tiegroep Stop de Kindermoord. De
vergadering in de Kamer werd voor
enige tijd geschorst om minister Wes
terterp de gelegenheid te geven zich
met de actievoerders te verstaan. Hij'
deelde buiten mee, met het oog op
die verkeersveiligheid, dat hij ervan
overtuigd was dat de snelheidsgrens
van 80 kilometer per uur op andere
dan specifieke autowegen, wellicht
van grotere invloed was dan de 100-
kilometergrens op de autowegen. La
ter in de Kamer gooiden enkele actie
voerders nog wat pamfletjes te mid
den van de afgevaardigden.
De WD'er Koning vond het tegen
het schandalige aan dat het kabinet :n
zijn regeringsverklaring wel heeft
meegedeeld dat de Schiphol-spoorweg
moet worden aangelegd, maar dat de
NS nooit de feitelijke opdracht daar
toe heeft gekregen. Hij diende een
motie m waarin de regering werd
gevraagd daarmee nu eens haast te
maken. Hij heeft nog een andere
motie in zijn zak, waarin wordt ge
pleit geen tijd te verliezen met het
zoeken naar een antwoord of de
Schiphol-spoorweg in Amsterdam zei:
wel of niet onder de grond moet
komen, maar, op grond van NS' eigen
voorstel „Spoor naar '75" de lijn via
de westelijke ringspoorbaan naar Am
sterdam Centraal Station te laten lo
pen.
Der-vhepr--. Koning- -en.verscheidene
andere" sprekers vroégen de regering
nu ook eindelijk eens met een natio
naai railplan op tafel te komen. Men
verschilde van mening over de voor
waarden die hieraan verbonden moes
ten worden. Sommige sprekers, zoals
Koning zelf, wilden een op zichzelf
staand railplan. Anderen, onder wie
de heer Drees, meenden dat het rail
plan onderdeel zou moeten worden
van een nationaal infrastructuurplan,
dus samen met de plannen voor auto
wegen. De heer Drees verweet het
kabinet „een negatieve houding inzake
het openbaar vervoer".
Vrijwel lijnrecht tegenover de op
vattingen van de heer Koning omtrent
krachtige bevordering van het openba
re vervoer (hij pleitte voorts voor
een Hem-spoortunnel, railverbindingcn
naar N'ïeuwegein en van Zoetermeer
naar Den Haag), stond zijn fractiege
note mevrouw Smit-Kroes, die' de
enorme subsidies voor 't openbaar ver
voer van dc/.e vervoerstak in de totale
verkeersafwikkeling. Als er dan bezui
nigd moet worden, waarom hier dan;
niet, meende zij. Toch pleitte ook zij
voor een beter openbaar-vervoerplan,
zij het dat dat dan op cijfers, en niet
„op de mode van de dag" gebaseerd
zou moeten zijn.
De heer Jansen van de PPR had;
van de KLM vernomen dat deze maat- j
schappij niet langer zeer gebrand is|
op de handhaving van een groot aan-1
tal korte trajecten in het Europees
verkeer. In dit verband drong hij
erop aan dat de regering eventuele
steun aan de regionale luchthavens
nog eens kritisch zou bezien.
LEIDEN Woensdagochtend zag
een chauffeur van een tankauto in
de spiegel een rookwolk achter
zijn wagen, toen hij op de weg
Den Haag-Amsterdam reed. Door
een lekke band was het achterwiel
\n brand gevlogen. Door een jas
over het wiel te gooien, wist hij
het vuur te doven.
minister Boers:na inzake de prijscom
pensatie in de haven-cao. Volgens de
werkgever» moet alleen vergoeding
worden gegeven volgens het contract
da' 31 december 1973 is afgelopen
Als gevolg van de loonmaatregel W
het kader van tic Machtigingswet
van dp bepaling van 2 procent com
pensatie bij 2 of meer procent prijs
stijging in 1974 niet werken.
Maar de vakbeweging meent dat hier
sprake is van een normale contractue
le bepaling. die van kracht blijft. Al*
de binnenkort bekend geworden prijs
stijging daartoe aanleiding geeft, zal
er per 1 maart compensatie dienen te
worden gegeven. Het ls al met
duidelijk dat het advies hierover ver
ticeld zal zijn Minister Boersma zal
de knoop moeten doorhakken. Het
afgelopen contract is automatisch ver
lengd. het moet worden uitgevoerd,
aldus De Boon. die waarschuwde
Laat men niet met vuur spelen in de
Do vakcentrales menen dat de nseu
we arbeidsvoorwaarden niet eerder
dan op 1 april zullen kunnen ingaan,
en dan vermoedelijk niet met terug
werkende kracht tot 1 januari JJ. In
dc gegevens van het Centraal Plan
Bureau zal ook nog veel onzekerheid
zitten. Ook daarom menen de werkne
mers dat het overleg alvast wel kan
beginnen.
De werkgevers hadden minister
Boersma uitdrukkelijk gezegd, aidu*
VNO-dlrecleur mr. J. G. Rietkerk, hel
overleg op basis van de komende
CBI'-gegevens te willen beginnen. De
start zal In leder geval in de loop van
dit kwartaal moeten zijn. Maar de
datum van liet begin houdt verband
met de beschikbaarheid van de nieu
we economische gegevens. Bij dr
werkgevers is men van mening dat
een grote externe prijsstijging te ver
wachten is. Verder zullen de ..Over
loopeffecten" uit 1973 (zoals de invoe
ring van het minimumjeugdloon) een
zw are last opleggen.
Bovendien wees men erop dat de
groei van de overheidsuitgaven voor*,
gaat. ondanks een kleine beperking
..Er is dan ook geen reden voor eer:
lentestemming, daarvoor is de situatie
te ernstig". Nog steeds werken de
Machtigingswet en de daarop geba
seerde beschikkingen. Voor dit alles is
de minister verantwoordelijk. Over.
snVFPTFKTlF
hhbbhi van combi
tot combinatie
7-16 FEBRUARI '74
Gewijzigde openingstijden:
10 -19 uur Zondags gesloten
toegang f500
Trejn-toegangbijetten bij NS stations
DEN HAAG Met ingang van
vandaag wordt de minimumcon
tributie voor omroeporganisa
ties en aspirantomroeporganisa
ties verhoogd van 5,- tot f 10,-.
Tevens is het aantal leden dat
aspiranten tenminste moeten
hebben om tot de ether te wor
den toegelaten van 15.000 op
40.000 vastgesteld.
Minister mr H- W van Doorn
CRM )v heeft deze beslissing genomen
nadat de Omroepraad hem daarover
had geadviseerd. Gebleken is dat niet
alle leden van de Omroepraad zich
destijds achter de motivering van de
minister hebben geschaard, namelijk
dat deze örempelverhogende maatre
gelen zullen leiden tot beperking van
het aantal omroeporganisaties en tot
grotere stabiliteit in de verdeling van
de (schaarse) zendtijd.
De bezorgdheid over de voortduren
de toetreding van meuwe omroeporga
nisaties zou volgens deze leden kur.
nen worden weggenomen als de NOS
meer bereidheid zou tonen de ver
schillende groeperingen, die zich in de
ether willen laten horen, daartoe in
de gelegenheid te stellen Zolang de
NOS hiertoe niet bereid is zijn deze
groeperingen gedwongen een beroep
te doen op artikel 19 van de Omroep
wet (mini-omroepen). Contributiever
hoging zien deze leden dan ook als
een oneigenlijk middel om het beoog
de doel te bereiken
Hoewel de meerderheid van de Om
roepraad wel voor verhoging van de
minimumcontributie is. is ook bij de
ze meerderheid verschil van mening
over de hoogte: twee leden vinden dat
verhogmg tot f8.- voldoende is.
De kleinst mogelijke meerderheid
van de Omroepraad meent dat niet
had moeten worden overgegaan tot
verhoging van het minimum aantal
leden, omdat van versnippering van
zendtijd tot nu toe niets is gebleken
Zij wijst er op dat TROS en EO. die
nu respectievelijk de B- en C-status
hebben, zeer waarschijnlijk ook de
drempel van 40.001) leden wel zouden
hebben
TNEN HAAG De resultaten van de
energieconferentie in Washington
worden met veel spanning en nog meer
argwaan afgewacht door de Arabische
olielanden, die door hun olie als poli
tiek wapen te gebruiken verantwoor
delijk zijn voor de enorme stijging
van de olieprijzen in de afgelopen
maanden. Maar ook de andere, niet
Arabische olieproducenten en dc
grondstoffenexporterende ontwikke
lingslanden beseffen dat het overleg
tussen Amerika, de EEG, Japan, Cana
da en Noorwegen van niet te onder
schatten invloed kan zijn op de toe
komstige ontwikkeling van hun poli
tieke en economische betrekkingen
met de rijke landen van het Westen
President Nixon heeft in zijn State of the
Union de Amerikaanse bedoelingen met be
trekking tot de conferentie, voor wat de
korte termijn betreft, in ferme woorden dui
delijk gemaakt: „De wereldprijzen voor olie
moeten naar beneden"- En hoewel hij er in
één adem aan toevoegde dat ook Amerika
vrienden in het Midden-Oosten heeft om
daarmee de vrees weg te nemen dat Amerika
streeft naar een confrontatie tussen olie-
producenten en olie-gebruikers —kregen deze
vrienden al op even niet mis te verstane
wijze te horen „dat zij moeten begrijpen dat
de Verenigde Staten zich niet zulte» laten
intimideren".
De Amerikaanse druk is niet- zonder effect
gebleven. Olieminister Yamani van Saoedi-
Arabië, het land dat middels de Aramco-
oliemaatschappij nauw aan de Amerikaanse
belangen is verbonden, verkondigt smds enke
le weken dat de olieprijzen te veel zijn
verhoogd. President Sadat van Egypte, die
volledig op de Amerikaanse kaart speelt in
het conflict met Israel, heeft openlijk ophef
fing van het Arabische olie-embargo tegen de
Verenigde Staten bepleit
Zowel wat de prijzen als het embargo tegen
Amerika betreft, zijn de olielanden verdeeld
Algerije. Libië en Perzië hebben nadrukkelijk
verklaard tegen elke prijsverlaging te zijn
Koeweit en Algerije zijn tegen opheffing van
het embargo tegen Amerika zolang, in de
woorden van de Algerijnse minister van ener-
WERELDGEBEUREN
gie, Abdessalaam, „het principe van de volle
dige ontruiming door Israel van alle bezette
Arabische gebieden niet is afgekondigd en
gegarandeerd door de Verenigde Staten".
Maar behalve om deze actuele vraagstuk
ken, waarover OPEC en de Arabische landen
nu al onderling verdeeld zijn, gaat het in
Washington in de ogen van de meer militante
Ifeiders van de Derde Wereld om de vraag hoe
de rijke, ontwikkelde landen zich in de toe
komst zullen opstellen tegenover de arme
landen, die meer zeggenschap en hogere op
brengsten wensen voor hun grondstoffen, zo
als olie, maar ook koper, bauxiet, tin, fosfaat
enz-
President Houari Boumedienne van Algerije
die in september in Algiers werd verkozen
tot woordvoerder van de ruim 90 niet-gebon-
den landen (waarvan het overgrote deel arme
ontwikkelingslanden), heeft niet voor niets
om een speciale vergadering van de Verenig
de Naties verzocht om dit vraagstuk te
behandelen. Deze bijeenkomst, die half maart
waarschijnlijk zal beginnen, is door Boume
dienne gevraagd om, zoals hij dezer dagen in
het Franse dagblad Le Monde toegaf, „de
energieconferentie in Washington te torpedo
ren".
De werkelijke bedoelingen van de energie-
conferentie zijn volgens Boumedienne dat
„de Verenigde Staten het leiderschap willen
hernemen op het gebied van de energie en dat
ze een protectoraat willen opleggen aan produ
centen en consumentenlanden. Ze willen bo
vendien verhinderen dat er samenwerking
tussen staten onderling tot stand komt. geba
seerd op lange-termijnovereenkomsten En
tenslotte willen zij proberen de internationale
oliemaatschappilen te redden, die bedreigd
worden door de huidige ontwikkeling".
De Algerijnse president waarschuwt de Eu
ropeanen „dat ze een historische kans missen
als ze buigen voor de Amerikaanse stok". De
Europeanen hebben nu de mogelijkheid de
'oasis te leggen voor een samenwerking op
lange termijn die hun olievoorziening voor 25
jaar veilig stelt in ruil voor hun deelname
aan de ontwikkeling van een deel van de
wereld dat hen in de eerste plaats interes
seert, aldus Boumedienne
„De conferentie van Washington is een
loging", zo zegt hij verder, „de nieuwe poli
tiek van direct contact tussen producenten en
consumenten af te remmen. Deze politiek
houdt namelijk de mogelijkheid in een begin
te zijn van het einde van het systeem dat is
opgelegd door het kartel (van merendeels
Amerikaanse oliemaatschappijen) dat de hele
wereld deed trillen, maar dat gedemystifi
ceerd is door het oliewapen".
wt
J at Boumedienne, en met hem veel
leiders' ln de Derde Wereld, eigenlijk
willen zeggen is dat als Europa besluit samen
met Amerika „op te treden" tegen de uitda
ging die nu door de olieproducerende landen
en morgen door andere grondstoffenprodu-
centen wordt gesteld hoge prijzen voor die
grondstoffen zolang de industrieprodukten uit
het Westen als gevolg van de inflatie ook
steeds stijgen dat Amerika dan automa
tisch het leiderschap zal toevallen.
En. zo voegen de Algerijnen daaraan toe,
dat kan niet in Europa's belang zijn. In de
eerste plaats wordt Europa, net als de hele
Derde Wereld, buiten de afspraken gehouden
die de supermogendheden met elkaar maken-
En terwijl Amerika mogelijk al op korte
termijn autarkisch wordt op het gebied van
energie, zal Europa nog vele jaren afhanke
lijk blijven van de Arabische olie en even
eens. veel meer dan Amerika, van andere
grondstoffen uit Afrika. De Arabische topcon
ferentie in december in Algiers bevatte dan
ook tussen de regels door de boodschap dat
de Arabieren Europa aan de status van
..Derde Macht" tussen Amerika en de Sowjet-
Unie kunnen helpen.
De Arabieren, en vooral Algerije als voor
naamste ontwerper van politieke concepties,
trékken de Afrikaanse landen, die economisch
sterk op Europa zijn georiënteerd en voor
het overgrote deel ook Arabische olie moeten
invoeren, met zich mee. Het is immers duide
lijk dat als de rijke westelijke lande» een
front maken om het sterke kartel van olie
landen „mores te leren", dat de Afrikaanse
landen nooit zullen toekomen aan betere
prijzen voor hun grondstoffen, met door
kartelvorming en evenmin door overeenkom
sten van staat tot staat. En hetzelfde geldt
ook voor de arme landen in Azië en Latijns-
Amerika.
Plan Burr
CBP staat voor
den. die zullen
jaar ook blijv
opstelt, dicr.t
Boete is 3,- per
te hard gereden km
WEINIG
SNELHEIDS
OVERTREDERS
DEN HAAG, DRIEBERGEN
Ondanks een zeer strenge politie
controle zijn er op woensdag, de
eerste dag van de nieuwe maxi
mum- en minimumsnelheden,
slechts enkele tientallen bekeu
ringen uitgedeeld voor het te
hard rijden. De eerste indruk van
de rijkspolitie is dat de verkeers
deelnemers zich zeer goed aan de
nieuwe regels hebben gehouden.
Het grootste deel van de overtre
ders waren particuliere automo
bilisten te hard rijdende vracht
wagenchauffeurs waren in de
minderheid.
Dc controle was zeer intensief, en
zal dat volgens een woordvoerder van
de rijkspolitie voorlopig ook nog wel
blijven. De rijkspolitie maakt onder
meer gebruik van radarapparatuur.
Deze staat niet alleen opgesteld in
„herkenbare" politiewagens, maar ook
in auto's die er als gewone particulie
re voertuigen uitzien. Bovendien hou
den vliegtuigen van de rijkspolitie
vanuit de lucht een oogje in het zeil
Drie gulden
Automobilisten die betrapt worden
op het overtreden van de maximums
nelheid (100 km op autosnelwegen en
autowegen en 80 km op de overige
wegen buiten de bebouwde kom) kun
nen rekenen op een boete van drie
gulden voor elke kilometer waarmee
zij het maximum hebben overschre
den Dit hebben de vijf procureurs
generaal in ons land vastgesteld. Deze
richtlijn ls voorlopig. De P-G's hebben
opgemerkt dat in „ergerlijke gevallen"
het bedrag hoger kan uitvallen. Het is
aan de kantonrechter om te beslissen
welke categorie overtredingen valt on
der die „ergerlijke gevallen".
Directie: F. von de Velde, IC
Scherphuis en W. F. de Pogter.
Hoofdredacteur: G. A. de Kok.
Adjunct-hoofdredacteuren:
M. P. Dielemon en C von der
Maas.
BUREAUS:
Vlissingen:
Wolsirao» 56-60, lel. (01184) 5144.
Middelburg:
Markt 51, tel. (01180) 7651.
Goes:
Grote Markt 2, tel. (01100) 6140.
Terneuzen:
Nieuwsf-oa» 22, fel. (01150) 4457.
Hulst:
Steenstraot 6, tel. (01140) 4058.
In de avonduren is de centrale
redactie bezet van zondag t/m
vrijdag vanaf 20.00 uur: (01184)
5144.
Telefoonnummers buiten kon
tooruren:
Redactie: (01184) 4799.
Advertentie-afdeling: (01186)
584. 's Zaterdags (01184) 5144
von 9.00-11.30 uur.
Voor klachten bezorging op zo
terdag: de plaatselijke kantoren
van 9 00-11.30 uur.
Expeditie: '01184) 2751.
Overl. adv. ook zondogovond
von 20.00 tot 22.00 uur. Maan
dag- t/m vrijdagavond van 20.30
tot 22.00 uur. (01184) 5144.
Abonnementsprijzen:
per kwartaal 30,15; franco per
post f 33,per moend 10,20
losse nummers 0,45 (inclusief
4 Vo btw).
Advertentietarieven
59 cent per mm; minimumprijs
per odvertentie f 8,85; ingezon
den mededelingen 7 2 x tarief.
Brieven bureau van dit blad
1 1,50 meer.
Volledige tarieven met contract
prijzen op aanvroeg.
Alle advertentieprijzen exclusief
4% btw.
Giro: 3593 00, Provinciale
Zeeuwse Courant, Middelburg.