Juridische commissie huis van afgevaardigden mag Nixon oproepen Tegenstellingen over de lonen GEBRUIK EIGEN AUTO TERUGGEDRONGEN Omroepcontributie minimaal f 10,- DERDE WERELD WACHT IN SPANNING AF Moties bij debat over verkeer en waterstaat Kamerlid wil vergoeding voor actiegroepen binnen- en buitenland BEDRIJFSAUTO RAI ra Drempel adspiraritomroepen verhoogd DONDERDAG 7 FEBRUARI 1974 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 3 DOCUMENTEN EN GELUIDSBANDEN MOGEN WORDEN OPGEËIST (Van onze correspondent) WASHINGTON Het huis van afgevaardigden heeft bijna unaniem (410 tegen vier) besloten de juridische commissie, die moet beslis sen of er voldoende feiten zijn om een afzettingsprocedure tegen pre sident Nixon op gang te brengen, volledige bevoegdheden te verle nen. Dat betekent dat de commissie niet alleen alle documenten en geluidsbanden van het Witte Huis kan opeisen, maar ook de bevoegd heid heeft om Nixon zelf als getuige op te roepen. Het betekent echter niet dat dei president aan die oproepen hoeft te' voldoen. In zijn jaarlijkse boodschap aan het Congres duidde Nixon verle den week al op de mogelijkheid dat hij wei veel, maar toch niet alle medewerking zal verlenen aan die commissie van het Huis van Afgevaar digden. Woensdag bleek inmiddels dat het Witte Huis geweigerd heeft om bepaalde geluidsbanden en documen ten, die door de ploeg van de speciale aanklager en door een tweede bij de Watergate betrokken rechtbank waren aangevraagd, te overhandigen. Veel belang aan de unanimiteit van deze beslissing van het Huis van Afge vaardigden moet evenmin gehecht worden, want vrijwel het enige punt waarop denleden (die dit jaar alle maal herkiesbaar zijn) zich straks in hun verkiezingscampagnes kunnen be roepen is dat zij de commissie toch maar eventjes de bevoegdheid hebben gegeven om Nixon in zijn nekvel te pakken. In werkelijkheid is de over grote meerderheid van het Huis van Afgevaardigden nog steeds tegen het afzetten van de president. Dit is een van de factoren die in de huidige Amerikaanse politiek steeds opvallender en moeilijker te verklaren zijn. Want men zou zeggen dat, wan neer het ene publieke-opinieonderzoek na het andere aantoont dat een over grote meerderheid van de bevolking van Nixon af wil en vindt dat hij of moet aftreden, of afgezet moet wor den, het Congres over voldoende aan moedigingen en rechtvaardigingen be schikt om de afzettingsprocedure der meer op gang te brengen. Het tegendeel blijkt echter het val te zijn. Het Congres slaakte een zucht van verlichting toen uit diezelf de opinie-onderzoeken bleek dat er meer Amerikanen waren die vonden dat Nixon moest aftreden, dan dat hij door het Congres afgezet diende te worden. De Congresleden worden niet (zoals verondersteld zou mogen wor- (Van onze parlementaire redac tie) DEN HAAG Bij de behande ling van de begroting van verkeer en waterstaat in de tweede ka mer hebben leden van verscheide ne fracties moties en amende menten ingediend. De WD'er Koning wil dat de regering de NS spoedig opdracht geeft een begin te maken met de aanleg van de Schiphol-spoorweg. Hij houdt nog een motie in por tefeuille waarin wordt gevraagd deze spoorweg tussen Schiphol en Amsterdam via de westelijke ringspoorbaan te laten lopen, in afwachting van een verbinding onder Amsterdam door. De heer Koning heeft voorts een motie ingediend waarin wordt gevraagd om ae oprichting van wat hij noemt een ..openbaarvervoersin- frastructuurfonds". Besnoeiing De heer Drees (ds'70) heeft twee moties ingediend en heeft nog een amendement in porte feuille. De eerste motie behelst de besnoeiingen op de begroting van verkeer en waterstaat te be perken omwille van de werkloos heidsbestrijding en bepleit de aanleg van een Schiphol-lijn en de bouw van de Hem-spoortunnel onder het Noordzee-kanaal. De tweede motie stelt dat het on juist is een plafond te stellen aan de toekomstige bijdrage aan de NS, alsziinde in strijd met een integraal verkeers- en vervoersbe leid. Het amendement van de heer Drees stelt voor 70 miljoen gul den vrij te maken voor de aanleg van autowegen. Hiervan zou 50 miljoen uit de werkgelegenheids gelden van sociale zaken moeten komen en 20 miljoen door min der te bezuinigen dan het kabinet op de verkeersbegroting van plan is. to de motie van de KVP'er Cornelissen wordt de minister van verkeer gevraagd zo snel mo gelijk een nationale verkeersvei- ligheidsconferentie bijeen te roe pen ter bestrijding van de ver keersonveiligheid. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het PPR-kamerlid Jansen heeft voorgesteld actiegroepen de kosten te vergoeden die zij hebben gemaakt om hun actie zo goed moge lijk te argumenteren. De heer Jansen deelde dit mee bij de behandeling van de begroting van verkeer en water staat woensdag in de tweede ka-mer. Jansen stelde dat een goed gefun deerd onderzoek van belangengroepen er al dikwijls toe heeft geleid dat departementen, die op grond van het naar voren gebrachte probleem waar schijnlijk uit zichzelf niet ertoe geko men waren met elkaar in contact te treden, door toedoen van zo'n actie groep een aanvaardbaar resultaat wis ten te bereiken. Daarnaast acht Jan sen zo'n vergoeding reëel wegens de vele vrije tijd die actievoerders in hun actie hebben gestoken. den) gekozen om hun eigen inzichten en initiatieven, maar vooral om her kozen te worden. Dat betekent dat zij juist een minimum aan eigen inzich ten moeten manifesteren, maar daar etegen over een grote gemenedelers- mentaliteit van blijkbaar hun hek- kiesdistrict moeten beschikken, zodat niemand hen ooit kan verwijten een zelfstandige beslissing genomen te hebben. MEESTE VERKEERSDODEN IN NOORD-BRABANT DEN HAAG Noord-Brabant blijft de trieste koploper in het aantal ver keersdoden. Dat zei het tweede-ka merlid Cornelissen (KVP) woensdag tijdens de behandeling van de begro ting van verkeer en waterstaat. Hij liet weten dat er in 1973 in Noord- Brabant 565 doden in het verkeer vielen. Dat was evenveel als in 1971 en 25 minder dan in 1972. COMMISSIE STELT NIXON 11 VRAGEN WASHINGTON (RTR, UPI) Namens de senaatscommissie voor Watergal* heeft commissielid Lowell P. Weicker republikein uit Connecticut, woensdag aan president Richard Nixon elf vragen voorgelegd die alle diep op de affaire ingaan. Weicker vraagt onder meer aan de pre sident met welke justiële of politie-in- stantle hij contact opnam nadat hij op 21 maart 1973 van zijn raadgever John Dean had gehoord over het in de doof pot stoppen van het afluisterschandaal Volgens Weicker eist de wet dat men dit doet op straffen van maximaal drie jaar vrijheidsberoving en een boete van 500 dollar. Ook wil hij namens de commissie we ten waarom de president de wet de wet liet nadat hij op 17 maart 1973 had vernomen over de inbraak in het kan toor in Los Angeles van Daniel Ells bergs psychiater. Krachtens welk gezag hield u die in formatie voor u?' aldus Weicker. (Slot van pagina 1 Slot van pagina 1 zal cn nauwe samenwerking met het ministerie van volkshuisvesting moe ten gebeuren, zei de minister. Zoals bekend streeft dit laatste ministerie ernaar de woonfunctie van de stads centra te versterken. Evenals zijn voorganger Udink wil minister Westerterp streven naar de aanleg van randwegen in de grote agglomeraties en van grote verbindin gen tussen de gewesten, die in eerste instantie niet bestemd moeten zijn voor het forensenverkeer. Hiervoor per jaar minder dan 700 miljoen uit te trekken, achtte hij evenwel onver antwoord. Coördinator Om de* noodzakelijke centrale coör dinatie en de centrale sturing van het verkeersveiligheidsbeleid te bereiken, heeft het kabinet kort geleden beslo ten om de minister van verkeer en waterstaat aan te wijzen als coördine rend bewindsman van de verkeersvei ligheid. Voorts wordt een centrale commissie voor de verkeersveiligheid ingesteld en een directie opgericht voor de verkeersveiligheid, die recht streeks onder de minister van verkeer en waterstaat zal ressorteren. Ten slotte komt er een permanente con tactgroep voor de verkeersveiligheid. Minister Westerterp zet zijn beant woording van de gisteren in de kamer gemaakte opmerkingen vandaag voort. Te vaag beleid Bij de behandeling van de begroting van verkeer en waterstaat verweten gisteren verscheidene fracties ministr Westerterp dat hij een te vaag beleid voert. Vooral het nog steeds ontbre ken van een railvervoersplan moest het ontgelden. De PvdA'er Van der Doef nodigde de minister, in zijn maiden speech, zo vriendelijk mogelijk uit „tot een iets actievere hou ding". Verschillende fracties gaven duide lijk uiting aan hun irritatie over het uitblijven van beslissingen waarom soms al vele jaren geleden is ge vraagd. of de uitvoering van werk zaamheden waartoe dikwijls al even lang geleden is besloten. Met deze opvatting was de heer Schakel (AR) het niet eens. Hij merkte op dat de verdergaande centralisatie omtrent, de uitvoering van verkeers- en water- staatwerken verwerpelijk is Is de uitspraak er eenmaal, zo stelde hij dan moeten de bestuurders in het betrokken gebied m staat worden ge steld de uitvoering ter hand te ne men. Met deze opmerking bevindt hij zich in het gezelschap van mevrouw Smit-Kroes (WD), die van mening is dat de Tweede Kamer steeds meer „de gemeenteraad van Nederland aan het worden is, terwijl de gewesten dikwijls beslissingen van nationale strekking nemen". De meeste aandacht kregen de keersveiligheid. het openbaar vervoer in het algemeen en de Schiphol-spoor weg in het bijzonder. Begin vorig jaar, nog onder het kabinet-Biesheu vel, heeft de Kamer een motie van mevrouw Smit-Kroes, aangenomen, waarin ervoor werd gepleit het ver voer van kinderen op de voorbank van auto's te verbieden en de inzitten den van auto's te verplichten te rijden met aangegespte gordel. Deze plichting is er nog steeds niet. Motie De KVP'er P. A. M. Cornelissen heeft een motie ingediend waarin wordt gepleit voor de instelling van een nationale verkeersveiligheidsconfe- rentie. „Ik heb hier al vele malen om gevraagd en het is bijkans even zove le malen toegezegd", lichtte hij toe. „maar telkens weer blijkt zoiets niet verwezenlijkt te kunnen worden door dat het niet de directe taak van de minister, maar van provinciale be stuurders is. Laat de minister nu eens het initiatief nemen de betrokkenen bij elkaar te roepen, dan is er in elk geval een begin gemaakt". Ook de PvdA'er Van der Doef vroeg om de al eerder aangekondigde verkeersveihg- heidsdienst. 's Middags was er op het Binnenhof een demonstratie geweest van de ac tiegroep Stop de Kindermoord. De vergadering in de Kamer werd voor enige tijd geschorst om minister Wes terterp de gelegenheid te geven zich met de actievoerders te verstaan. Hij' deelde buiten mee, met het oog op die verkeersveiligheid, dat hij ervan overtuigd was dat de snelheidsgrens van 80 kilometer per uur op andere dan specifieke autowegen, wellicht van grotere invloed was dan de 100- kilometergrens op de autowegen. La ter in de Kamer gooiden enkele actie voerders nog wat pamfletjes te mid den van de afgevaardigden. De WD'er Koning vond het tegen het schandalige aan dat het kabinet :n zijn regeringsverklaring wel heeft meegedeeld dat de Schiphol-spoorweg moet worden aangelegd, maar dat de NS nooit de feitelijke opdracht daar toe heeft gekregen. Hij diende een motie m waarin de regering werd gevraagd daarmee nu eens haast te maken. Hij heeft nog een andere motie in zijn zak, waarin wordt ge pleit geen tijd te verliezen met het zoeken naar een antwoord of de Schiphol-spoorweg in Amsterdam zei: wel of niet onder de grond moet komen, maar, op grond van NS' eigen voorstel „Spoor naar '75" de lijn via de westelijke ringspoorbaan naar Am sterdam Centraal Station te laten lo pen. Der-vhepr--. Koning- -en.verscheidene andere" sprekers vroégen de regering nu ook eindelijk eens met een natio naai railplan op tafel te komen. Men verschilde van mening over de voor waarden die hieraan verbonden moes ten worden. Sommige sprekers, zoals Koning zelf, wilden een op zichzelf staand railplan. Anderen, onder wie de heer Drees, meenden dat het rail plan onderdeel zou moeten worden van een nationaal infrastructuurplan, dus samen met de plannen voor auto wegen. De heer Drees verweet het kabinet „een negatieve houding inzake het openbaar vervoer". Vrijwel lijnrecht tegenover de op vattingen van de heer Koning omtrent krachtige bevordering van het openba re vervoer (hij pleitte voorts voor een Hem-spoortunnel, railverbindingcn naar N'ïeuwegein en van Zoetermeer naar Den Haag), stond zijn fractiege note mevrouw Smit-Kroes, die' de enorme subsidies voor 't openbaar ver voer van dc/.e vervoerstak in de totale verkeersafwikkeling. Als er dan bezui nigd moet worden, waarom hier dan; niet, meende zij. Toch pleitte ook zij voor een beter openbaar-vervoerplan, zij het dat dat dan op cijfers, en niet „op de mode van de dag" gebaseerd zou moeten zijn. De heer Jansen van de PPR had; van de KLM vernomen dat deze maat- j schappij niet langer zeer gebrand is| op de handhaving van een groot aan-1 tal korte trajecten in het Europees verkeer. In dit verband drong hij erop aan dat de regering eventuele steun aan de regionale luchthavens nog eens kritisch zou bezien. LEIDEN Woensdagochtend zag een chauffeur van een tankauto in de spiegel een rookwolk achter zijn wagen, toen hij op de weg Den Haag-Amsterdam reed. Door een lekke band was het achterwiel \n brand gevlogen. Door een jas over het wiel te gooien, wist hij het vuur te doven. minister Boers:na inzake de prijscom pensatie in de haven-cao. Volgens de werkgever» moet alleen vergoeding worden gegeven volgens het contract da' 31 december 1973 is afgelopen Als gevolg van de loonmaatregel W het kader van tic Machtigingswet van dp bepaling van 2 procent com pensatie bij 2 of meer procent prijs stijging in 1974 niet werken. Maar de vakbeweging meent dat hier sprake is van een normale contractue le bepaling. die van kracht blijft. Al* de binnenkort bekend geworden prijs stijging daartoe aanleiding geeft, zal er per 1 maart compensatie dienen te worden gegeven. Het ls al met duidelijk dat het advies hierover ver ticeld zal zijn Minister Boersma zal de knoop moeten doorhakken. Het afgelopen contract is automatisch ver lengd. het moet worden uitgevoerd, aldus De Boon. die waarschuwde Laat men niet met vuur spelen in de Do vakcentrales menen dat de nseu we arbeidsvoorwaarden niet eerder dan op 1 april zullen kunnen ingaan, en dan vermoedelijk niet met terug werkende kracht tot 1 januari JJ. In dc gegevens van het Centraal Plan Bureau zal ook nog veel onzekerheid zitten. Ook daarom menen de werkne mers dat het overleg alvast wel kan beginnen. De werkgevers hadden minister Boersma uitdrukkelijk gezegd, aidu* VNO-dlrecleur mr. J. G. Rietkerk, hel overleg op basis van de komende CBI'-gegevens te willen beginnen. De start zal In leder geval in de loop van dit kwartaal moeten zijn. Maar de datum van liet begin houdt verband met de beschikbaarheid van de nieu we economische gegevens. Bij dr werkgevers is men van mening dat een grote externe prijsstijging te ver wachten is. Verder zullen de ..Over loopeffecten" uit 1973 (zoals de invoe ring van het minimumjeugdloon) een zw are last opleggen. Bovendien wees men erop dat de groei van de overheidsuitgaven voor*, gaat. ondanks een kleine beperking ..Er is dan ook geen reden voor eer: lentestemming, daarvoor is de situatie te ernstig". Nog steeds werken de Machtigingswet en de daarop geba seerde beschikkingen. Voor dit alles is de minister verantwoordelijk. Over. snVFPTFKTlF hhbbhi van combi tot combinatie 7-16 FEBRUARI '74 Gewijzigde openingstijden: 10 -19 uur Zondags gesloten toegang f500 Trejn-toegangbijetten bij NS stations DEN HAAG Met ingang van vandaag wordt de minimumcon tributie voor omroeporganisa ties en aspirantomroeporganisa ties verhoogd van 5,- tot f 10,-. Tevens is het aantal leden dat aspiranten tenminste moeten hebben om tot de ether te wor den toegelaten van 15.000 op 40.000 vastgesteld. Minister mr H- W van Doorn CRM )v heeft deze beslissing genomen nadat de Omroepraad hem daarover had geadviseerd. Gebleken is dat niet alle leden van de Omroepraad zich destijds achter de motivering van de minister hebben geschaard, namelijk dat deze örempelverhogende maatre gelen zullen leiden tot beperking van het aantal omroeporganisaties en tot grotere stabiliteit in de verdeling van de (schaarse) zendtijd. De bezorgdheid over de voortduren de toetreding van meuwe omroeporga nisaties zou volgens deze leden kur. nen worden weggenomen als de NOS meer bereidheid zou tonen de ver schillende groeperingen, die zich in de ether willen laten horen, daartoe in de gelegenheid te stellen Zolang de NOS hiertoe niet bereid is zijn deze groeperingen gedwongen een beroep te doen op artikel 19 van de Omroep wet (mini-omroepen). Contributiever hoging zien deze leden dan ook als een oneigenlijk middel om het beoog de doel te bereiken Hoewel de meerderheid van de Om roepraad wel voor verhoging van de minimumcontributie is. is ook bij de ze meerderheid verschil van mening over de hoogte: twee leden vinden dat verhogmg tot f8.- voldoende is. De kleinst mogelijke meerderheid van de Omroepraad meent dat niet had moeten worden overgegaan tot verhoging van het minimum aantal leden, omdat van versnippering van zendtijd tot nu toe niets is gebleken Zij wijst er op dat TROS en EO. die nu respectievelijk de B- en C-status hebben, zeer waarschijnlijk ook de drempel van 40.001) leden wel zouden hebben TNEN HAAG De resultaten van de energieconferentie in Washington worden met veel spanning en nog meer argwaan afgewacht door de Arabische olielanden, die door hun olie als poli tiek wapen te gebruiken verantwoor delijk zijn voor de enorme stijging van de olieprijzen in de afgelopen maanden. Maar ook de andere, niet Arabische olieproducenten en dc grondstoffenexporterende ontwikke lingslanden beseffen dat het overleg tussen Amerika, de EEG, Japan, Cana da en Noorwegen van niet te onder schatten invloed kan zijn op de toe komstige ontwikkeling van hun poli tieke en economische betrekkingen met de rijke landen van het Westen President Nixon heeft in zijn State of the Union de Amerikaanse bedoelingen met be trekking tot de conferentie, voor wat de korte termijn betreft, in ferme woorden dui delijk gemaakt: „De wereldprijzen voor olie moeten naar beneden"- En hoewel hij er in één adem aan toevoegde dat ook Amerika vrienden in het Midden-Oosten heeft om daarmee de vrees weg te nemen dat Amerika streeft naar een confrontatie tussen olie- producenten en olie-gebruikers —kregen deze vrienden al op even niet mis te verstane wijze te horen „dat zij moeten begrijpen dat de Verenigde Staten zich niet zulte» laten intimideren". De Amerikaanse druk is niet- zonder effect gebleven. Olieminister Yamani van Saoedi- Arabië, het land dat middels de Aramco- oliemaatschappij nauw aan de Amerikaanse belangen is verbonden, verkondigt smds enke le weken dat de olieprijzen te veel zijn verhoogd. President Sadat van Egypte, die volledig op de Amerikaanse kaart speelt in het conflict met Israel, heeft openlijk ophef fing van het Arabische olie-embargo tegen de Verenigde Staten bepleit Zowel wat de prijzen als het embargo tegen Amerika betreft, zijn de olielanden verdeeld Algerije. Libië en Perzië hebben nadrukkelijk verklaard tegen elke prijsverlaging te zijn Koeweit en Algerije zijn tegen opheffing van het embargo tegen Amerika zolang, in de woorden van de Algerijnse minister van ener- WERELDGEBEUREN gie, Abdessalaam, „het principe van de volle dige ontruiming door Israel van alle bezette Arabische gebieden niet is afgekondigd en gegarandeerd door de Verenigde Staten". Maar behalve om deze actuele vraagstuk ken, waarover OPEC en de Arabische landen nu al onderling verdeeld zijn, gaat het in Washington in de ogen van de meer militante Ifeiders van de Derde Wereld om de vraag hoe de rijke, ontwikkelde landen zich in de toe komst zullen opstellen tegenover de arme landen, die meer zeggenschap en hogere op brengsten wensen voor hun grondstoffen, zo als olie, maar ook koper, bauxiet, tin, fosfaat enz- President Houari Boumedienne van Algerije die in september in Algiers werd verkozen tot woordvoerder van de ruim 90 niet-gebon- den landen (waarvan het overgrote deel arme ontwikkelingslanden), heeft niet voor niets om een speciale vergadering van de Verenig de Naties verzocht om dit vraagstuk te behandelen. Deze bijeenkomst, die half maart waarschijnlijk zal beginnen, is door Boume dienne gevraagd om, zoals hij dezer dagen in het Franse dagblad Le Monde toegaf, „de energieconferentie in Washington te torpedo ren". De werkelijke bedoelingen van de energie- conferentie zijn volgens Boumedienne dat „de Verenigde Staten het leiderschap willen hernemen op het gebied van de energie en dat ze een protectoraat willen opleggen aan produ centen en consumentenlanden. Ze willen bo vendien verhinderen dat er samenwerking tussen staten onderling tot stand komt. geba seerd op lange-termijnovereenkomsten En tenslotte willen zij proberen de internationale oliemaatschappilen te redden, die bedreigd worden door de huidige ontwikkeling". De Algerijnse president waarschuwt de Eu ropeanen „dat ze een historische kans missen als ze buigen voor de Amerikaanse stok". De Europeanen hebben nu de mogelijkheid de 'oasis te leggen voor een samenwerking op lange termijn die hun olievoorziening voor 25 jaar veilig stelt in ruil voor hun deelname aan de ontwikkeling van een deel van de wereld dat hen in de eerste plaats interes seert, aldus Boumedienne „De conferentie van Washington is een loging", zo zegt hij verder, „de nieuwe poli tiek van direct contact tussen producenten en consumenten af te remmen. Deze politiek houdt namelijk de mogelijkheid in een begin te zijn van het einde van het systeem dat is opgelegd door het kartel (van merendeels Amerikaanse oliemaatschappijen) dat de hele wereld deed trillen, maar dat gedemystifi ceerd is door het oliewapen". wt J at Boumedienne, en met hem veel leiders' ln de Derde Wereld, eigenlijk willen zeggen is dat als Europa besluit samen met Amerika „op te treden" tegen de uitda ging die nu door de olieproducerende landen en morgen door andere grondstoffenprodu- centen wordt gesteld hoge prijzen voor die grondstoffen zolang de industrieprodukten uit het Westen als gevolg van de inflatie ook steeds stijgen dat Amerika dan automa tisch het leiderschap zal toevallen. En. zo voegen de Algerijnen daaraan toe, dat kan niet in Europa's belang zijn. In de eerste plaats wordt Europa, net als de hele Derde Wereld, buiten de afspraken gehouden die de supermogendheden met elkaar maken- En terwijl Amerika mogelijk al op korte termijn autarkisch wordt op het gebied van energie, zal Europa nog vele jaren afhanke lijk blijven van de Arabische olie en even eens. veel meer dan Amerika, van andere grondstoffen uit Afrika. De Arabische topcon ferentie in december in Algiers bevatte dan ook tussen de regels door de boodschap dat de Arabieren Europa aan de status van ..Derde Macht" tussen Amerika en de Sowjet- Unie kunnen helpen. De Arabieren, en vooral Algerije als voor naamste ontwerper van politieke concepties, trékken de Afrikaanse landen, die economisch sterk op Europa zijn georiënteerd en voor het overgrote deel ook Arabische olie moeten invoeren, met zich mee. Het is immers duide lijk dat als de rijke westelijke lande» een front maken om het sterke kartel van olie landen „mores te leren", dat de Afrikaanse landen nooit zullen toekomen aan betere prijzen voor hun grondstoffen, met door kartelvorming en evenmin door overeenkom sten van staat tot staat. En hetzelfde geldt ook voor de arme landen in Azië en Latijns- Amerika. Plan Burr CBP staat voor den. die zullen jaar ook blijv opstelt, dicr.t Boete is 3,- per te hard gereden km WEINIG SNELHEIDS OVERTREDERS DEN HAAG, DRIEBERGEN Ondanks een zeer strenge politie controle zijn er op woensdag, de eerste dag van de nieuwe maxi mum- en minimumsnelheden, slechts enkele tientallen bekeu ringen uitgedeeld voor het te hard rijden. De eerste indruk van de rijkspolitie is dat de verkeers deelnemers zich zeer goed aan de nieuwe regels hebben gehouden. Het grootste deel van de overtre ders waren particuliere automo bilisten te hard rijdende vracht wagenchauffeurs waren in de minderheid. Dc controle was zeer intensief, en zal dat volgens een woordvoerder van de rijkspolitie voorlopig ook nog wel blijven. De rijkspolitie maakt onder meer gebruik van radarapparatuur. Deze staat niet alleen opgesteld in „herkenbare" politiewagens, maar ook in auto's die er als gewone particulie re voertuigen uitzien. Bovendien hou den vliegtuigen van de rijkspolitie vanuit de lucht een oogje in het zeil Drie gulden Automobilisten die betrapt worden op het overtreden van de maximums nelheid (100 km op autosnelwegen en autowegen en 80 km op de overige wegen buiten de bebouwde kom) kun nen rekenen op een boete van drie gulden voor elke kilometer waarmee zij het maximum hebben overschre den Dit hebben de vijf procureurs generaal in ons land vastgesteld. Deze richtlijn ls voorlopig. De P-G's hebben opgemerkt dat in „ergerlijke gevallen" het bedrag hoger kan uitvallen. Het is aan de kantonrechter om te beslissen welke categorie overtredingen valt on der die „ergerlijke gevallen". Directie: F. von de Velde, IC Scherphuis en W. F. de Pogter. Hoofdredacteur: G. A. de Kok. Adjunct-hoofdredacteuren: M. P. Dielemon en C von der Maas. BUREAUS: Vlissingen: Wolsirao» 56-60, lel. (01184) 5144. Middelburg: Markt 51, tel. (01180) 7651. Goes: Grote Markt 2, tel. (01100) 6140. Terneuzen: Nieuwsf-oa» 22, fel. (01150) 4457. Hulst: Steenstraot 6, tel. (01140) 4058. In de avonduren is de centrale redactie bezet van zondag t/m vrijdag vanaf 20.00 uur: (01184) 5144. Telefoonnummers buiten kon tooruren: Redactie: (01184) 4799. Advertentie-afdeling: (01186) 584. 's Zaterdags (01184) 5144 von 9.00-11.30 uur. Voor klachten bezorging op zo terdag: de plaatselijke kantoren van 9 00-11.30 uur. Expeditie: '01184) 2751. Overl. adv. ook zondogovond von 20.00 tot 22.00 uur. Maan dag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur. (01184) 5144. Abonnementsprijzen: per kwartaal 30,15; franco per post f 33,per moend 10,20 losse nummers 0,45 (inclusief 4 Vo btw). Advertentietarieven 59 cent per mm; minimumprijs per odvertentie f 8,85; ingezon den mededelingen 7 2 x tarief. Brieven bureau van dit blad 1 1,50 meer. Volledige tarieven met contract prijzen op aanvroeg. Alle advertentieprijzen exclusief 4% btw. Giro: 3593 00, Provinciale Zeeuwse Courant, Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 3