PROVINCIALE ZEEUWSE CO' F SCHERPE TEGENSTELLINGEN OVER LONEN Koeweit laat Japans vliegtuig met vier extremisten niet toe Kamer wil nu snel een positieve beslissing vaste oeververbinding Toestand ernstig in Jordanië Vakbeweging: zo snel mogelijk overleg beginnen; werkgevers en regering: wachten op CPB-gegevens GEBRUIK EIGEN AUTO TERUGGEDRONGEN de krant van zeeland Dubbele bodem Wachtkamer Pagina 2 217e jaargang - nummer 32 Donderdag 7 februari 1974 HOESSEIN TROEPEN MUITEN BEIROET (AFP, UPI) Opstandige Jordaanse militairen hebben belangrij ke gebouwen in de buitenwijken van Amman omsingeld om kracht bij te letten aan hun eis dat premier Zald Rlfai wordt ontslagen en een militaire regering wordt geïnstalleerd, aldus verklaarden woensdag Palestijnse krin gen in Beiroet. De veertigste Jordaanse pantserbriga de die de opstand ontketende heeft volgens Wafa, het Palestijnse persbureau, het gebouw van radio-Am- man, een olieraffinaderij ten noorden van de hoofdstad, een van koning Hoes seins paleizen en het hoofdkwartier van de landmacht belegerd. Wafa dat het regime van Hoessein niet gunstig is gezind deelde mee dat de muiters in aantal zijn toegeno men en dat ze samen de sterkte van twee divisies hebben. De opstand wordt geleid door generaal- majoor Chaled El-Hadjoedj El-Majali, die commandant van de veertigste bri gade was toen zij tijdens de oktober- oorlog in Syrië gelegerd was. Welke functie hij nu bekleedt is niet bekend. De muiters zouden ook het ontslag eisen van generaal-majoor Zaid Ben Sjaker, chef van de generale staf. en soldijverhoging voor officieren en man schappen. Radio-Amman deelde woensdag mee dat de soldij bij koninklijk besluit met 10 procent was verhoogd. Volgens Wafa hebben de opstandige militairen Hoessein vier dagen de tijd gegeven om hun eisen in te willigen, en hebben ze gedreigd met maatrege len als tegen een van hen opgetreden zou worden. De onmiddellijke aanleiding tot de rebellie zou zijn Hoesseins besluit geldleningen aan legere officieren en soldaten te verbieden, „hoewel hoge officieren leningen van duizenden di nar kunnen sluiten". Ook zou Hoes sein 50 miljoen dollaar van Amerika hebben gekregen zonder dat hij er in de begroting een bestemming aan gaf. De regering van Jordanië zou honder den officieren hebben gearjesteerd. Wachten De tweede kamer wacht op het advies van de commissie Klaa- sesz Oosterschelde open of dicht? (pagina 2). Verkiezingen IN ENGELAND wordt algemeen verwacht dat premier Heath van daag bekend zal maken dat de Britten naar de stembus moeten, (pag. 13). Rijnmond UIT EEN tot dusver geheim rap port van Rijnmond is gebleken dat de industrie in dat gebied per dag ongeveer 600 ton zioaveldio- xyde in de lucht brengt, (pag. 13) Nieuws uit Zeeland op pag. 2, 4, 5, 6, 7 en 9 Binnen- en buitenlands nieuws op pag. 1, 3 en 13 Sport op pag. 15 Radio en tv op pag. 17 Financieel nieuws pag. 19 DEN HAAG Voortekenen wijzen op een harde strijd om de loonontwikkeling. Al voordat het echte loonoverleg kan begir. nen, blijken de meningen van de partijen sterk uiteen te lopen De vakbeweging, die al een eis van 2,5 procent loonsverhoging heeft gesteld, wil zo snel mogelijk het overleg beginnen, liefst nog deze maand. Zij vindt dat de loonpauze per 1 april beëindigd moet worden. Vooral de kwestie van de prijscompensatie is van groot belang. Daarover is met name in de havens onrust; uitbars tingen zijn niet uitgesloten. Werkgevers en regering willen eerst nieuwe gegevens van het Centraal Plan Bureau over de econo mische ontwikkeling Maar de vakbeweging wil het overleg be ginnen, ook als die gegevens er nog niet zouden zijn. Dit alles bleek woensdag nadat mi nister Boersma op zijn verzoek, ter voorbereiding van het komende over leg, afzonderlijk met loondeskundigen van werkgevers- en werknemerszijde had gesproken. Deze bijeenkomsten hadden het karakter van een soort inventarisatie. Men heeft alle hangen de problemen op een rijtje gezet. De vraag is nu of over enkele weken de besprekingen gezamenlijk in de Stich ting van de Arbeid kunnen worden gestart. De vakbeweging ziet dit niet zo zitten, de werkgevers en minister Boersma hopen dat het wel op die manier kan. „Gezien de opstelling van de werk gevers na 5 november 1973 (de datum waarop de achterban van de onderne mers het concept-centraal akkoord verwierpen) acht ik dat niet erg waarschijnlijk", zed NW's vice-voor- zitter Adri de Boon als woordvoerder van de vakbeweging. „Er is een groot verschil van opvatting tussen werkge- gers en vakbeweging. Ik zie nog geen gezamenlijk beleid uit de bus komen. Als er geen basis te vinden mocht zijn, dan moet er snel na de 18e februari een gesprek met het kabinet worden De Boon zei dat donderdag de ba lans in het overlegorgaan der vakcen trales zal worden opgemaakt. Op 18 februari bespreken de drie verbonds raden het arbeidsvoorwaardenbeleid, zodat het gezamenlijk standpunt onge veer op 20 februari gereed kan zijn. Er wordt op gemikt dat per 1 april de cao's kunnen worden afgesloten. De vakbeweging verwacht dat de loonmaatregel, althans in de huidige vorm. op die datum kan vervallen. Dan is de loonpauze lang genoeg ge weest. Er zijn tal van beleidsvragen, aldus De Boon. die eraan herinnerde dat de vakbeweging in haar nota over het arbeidsvoorwaardenbeleid van vong jaar een loonstijging bij begin con tract van 2,5 procent in centen en procenten bepleit. Dan is er de kwestie van de f 30-loonronde. Moet die worden voortgezet of vervangen' Moet de prijscompensatie een drem pel hebben of niet' Zal het mogelijk zijn in de compensatie een mini- mum (vloer) te leggen en een aftop ping aan de „bovenkant"? Prijzen Het Is ook de vakbeweging niet duidelijk hoe de prijsstijging zal zijn Volgens de laatst bekende gegevens van het Centraal Plan Bureau moet worden gerekend met 13 procent of meer in 1974. Maar minister Duisen- berg van financiën heeft het percenta ge 10 genoemd. Zelfs dan rijst de vraag of de prijscompensatie moet worden voortgezet in een tempo van tweemaal per jaar. Te denken valt aan viermaal. Die bijsturing loopt na melijk altijd een halfjaar achter. En de gevolgen zijn des te groter naar mate de prijsstijgingen hoger zijn. De compensatie heeft dan een groter ge wicht dan de loonstijging. In dit verband zei De Boon dat de looncommissie van de Stichting van de Arbeid volgende week een advies zal vaststellen over de vraag van (Zie slot pagina 3 kolom 6) DEN HAAG Zeshonderd kinde ren hebben woensdagmiddag in Den Haag als climax van de actie 'Stop de kindermoord' gedemon streerd voor veiliger verkeerauto vrije schoolroutes en woonwijken zonder snelverkeer. Zij voerden een woud van spandoeken met zich mee en lieten een regen van pamfletten en stickers-met-rouw- randjes neerdalen op het binnen hof (toto), zij vanaf het Malieveld heenliepen Op de span doeken stond o.m. te lezen 'wij willen niet uitgeroeid worden'. De leiders van de actie boden aan de voorzitter van de tweede kamer 5OW handtekeningen aan behoren de bi) een petitie waarin op ver keersveilige maatregelen wordt aangedrongen. MINISTER KONDIGT MAATREGELEN AAN: (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister Westerterp van verkeer en waterstaat heeft woensdag in de tweede kamer een tiental maatregelen aangekondigd om het particulier autogebruik terug te dringen. Dit doel moet worden bereikt door verbetering van het openbaar vervoer, door een ruimtelijke ordening langs spoor wegen en door beperkende maatregelen voor autoverkeer in binnensteden. De ministerraad heeft be sloten minister Westerterp aan te wijzen als coördinator voor verkeersveiligheid. De minister wil voor het openbaar j vervoer voldoende wegcapaciteit re serveren ten koste van het autover keer. Hij noemde de Amsterdamse vrije trambanen als voorbeeld. Nacht-1 parkeren zal moeten worden beperkt en belast. Straten die voor het moder ne autoverkeer in wezen ongeschikt zijn, moeten afgesloten worden. Even tueel moet dit worden uitgebreid door JAPANS-ARABISCHE GROEP HOUDT 16 GIJZELAARS VAST KOEWEIT (UPI, AFP) De regering van Koeweit heeft woensdag bekendgemaakt dat zij geen lan dingsrechten zal verlenen aan een Japans lijnvliegtuig dat is uitgestuurd om in Singapore extremis ten op te halen en naar Koeweit over te brengen. Radio-Koeweit riep de verklaring van het departe ment van binnenlandse zaken om, ruim acht uur nadat Japanse en Arabische extremisten de ambas sade van Japan in Koeweit hadden bezet en de ambassadeur en andere diplomaten hadden gegijzeld. De regering In Tokio haalde voor de eisen van de extremisten in Koewit bakzeil en stuurde een toestel van Japan Air Lines om de extremisten in Singapore op te halen. Ue extremisten in Koeweit hadden geëist dat het Ja panse vliegtuig hun broeders in Singa pore naar Koeweit zou brengen. Maar in de Koeweitse verklaring stond: „Koeweit heeft besloten geen landings recht aan het Japanse vliegtuig toe te staan, om de complicaties te vermij den die er het gevolg van zouden kunnen zijn". Telefonisch gevraagd om een reactie op het besluit van Koeweit zei een van de extremisten vanuit de ambas sade: „Als het toestel van Japan Air Lines dat onze vier kameraden in Singapore moet opnemen, niet in Koe weit mag landen, brengen wij de gijze laars terdoord. In Tokio zei een woordvoerder van buitenlandse zaken dat de Japanse ambassadeur in Koewit had opgebeld en had meegedeeld dat er zestien gijzelaars, onder wie zes ambassade ambtenaren. waren. Hij zei dat ze het allen Koeweit heeft de Japanse ambassade laten weten dat zij een vrijgeleide voor vertrek uit Koewit naar een land van keuze kun nen krijgen als zij eerst hun gijze laars in de diplomatieke vertegen woordiging laten gaan. De vier extre misten die door het Japanse lijnvlieg tuig opgehaald worden, bezetten al sinds een week een veerboot in Singa pore. De bezetters van de ambassade van Japan in Koeweit zijn vermoede lijk negen in getal vier Japanners en vijf Arabieren. in woonwijken verkeersarme gebieden te creëren. Verder moeten er veilige fiets- en bromfletsrontes komen, ter wijl de kruispuntbeveiliging minder op de doorstroming van auto's moet worden afgesteld. Minister Westerterp wil verder prij smechanisch rijden invoeren door autorijden alleen toe te staan aan auto's die op bepaalde tijden of in bepaalde wijken van zekere vignetten zijn voorzien Liever dan nieuwe we gen aan te leggen, wil de minister bestaande wegen uitbreiden. Objecten met grote werkgelegenheid en winkel centra moeten in de buurt van open bare vervoersverbindingen komen. Wonen, werken en recreëren zullen dichter bij elkaar moeten komen. Het zogenaamde park-and-ride-systeem. waarbij men met zijn auto naar een openbare vervoershalte of -station rijdt, zal uitgebreid moeten worden. De taxi moet populairder worden. Ten slotte moeten de bedrijven meewer ken aan spreiding van werktijden, zo dat het openbaar vervoer beter kan worden gebruikt en de autowegen minder worden belast. Planologie Veel aandacht besteedde de minis ter aan het planologische aspect. Nieuwe woonwijken zullen zoveel mo- gelik langs bestaande spoorwegen moeten worden ontworpen, maar ook zal in nauwe samenwerking met het plaats verkleind moeten worden. Dit (Zie slot pagina 3 kolom 2) IR. VAN ROSSUM (SGP) HOUDT MOTIE ACHTER DE HAND BIJ UITBLIJVEN UITSPRAAK MINISTER WESTERTERP FRACTIES ZETTEN MINISTER ONDER DRUK DEN HAAG In de tweede ka mer is er woensdag bij de minister van verkeer en waterstaat met klem op aangedrongen dat snel een positie ve beslissing bekend gemaakt wordt over de vaste oeververbinding over en onder de Westerschelde. Woordvoer ders van de PvdA, de WD. de ARP. de SGP en het GPV betoogden met grote nadruk dat de minister nu een duidelijke uitspraak moet doen over de plannen voor de verbinding. Het SGP-kamerlid ir. H. van Rossum zette zijn verzoek om die uitspraak kracht bij door de indiening van een motie aan te kondigen, voor het geval de heer Westerterp niet voldoende duidelijk zou maken hoe de zaak er wat de re gering betreft op dit moment voor staat. In die motie zal de heer Van Ros-1 sum de kamer vragen om vast te I stellen dat de oeververbinding zowel regionaal, nationaal als internationaal als zeer urgent moet worden aange merkt. De motie houdt tevens het verzoek aan de regering in om het plan. dat nu voor de verbinding ge reed ligt, op zeer korte termijn ter advies aan de raad voor de water staat en de raad van de ruimtelijke ordening aan te bieden. Minister Wes terterp brak woensdagavond laat zijn antwoord af, voordat hij was toegeko men aan behandeling van het plan voor de oeververbinding. Het tweede-kamerlid Roels (PvdA) hield woensdag bij de behandeling van de begroting van verkeer en wa terstaat een uitvoerig pleidooi voor de Westerschelde-verbinding. Hij wees erop dat in de PZC van woensdag werd gesteld dat tussen minister Gruijters van volkshuisvesting en i ruimtelijke ordening en minister Wes-I terterp verschil van mening bestaat over de plannen voor de oeververbin-1 ding en dat. het kabinet heeft besloten verdere studies te laten verrichten, voordat een beslissing genomen wordt. De heer Roels in een reactie daar op: „Dat moet men niet doen. Laat de minister zijn geleidsvoomemens voor dit plan nu bekend maken en het plan in de raad voor de ruimtelijke orde ning en in de raad van de waterstaat brengen. Nieuwe studie zou een grote vertraging opleveren, ik schat dat op jaren". Naar het oordeel van de heer Roels mogen er geen jaren meer verloren gaan voordat met de aanleg van de brug-tunnelcombinatie wordt begonnen. Hij zette nog eens op een rij waarom naar zijn mening de ver binding tussen Kruiningen en Perk- polder van uitermate groot belang is. Daarbij voerde hij aan dat de veer diensten nu tijdverlies en ongemak opleveren voor de bevolking, dat de verbinding nationaal en internationaal een belangrijke schakel zal zijn. Hij wees erop dat verkeersprognoses heb ben aangetoond dat de verbinding een verantwoorde investering is, die het rijk niets kost. Verder merkte de heer Roels op: ..Een vaste oeververbindingsproject past bovendien in het nationaal be pleite regionale stimuleringsbeleid te neinde Zeeuwsch-Vlaanderen int zijn isolement te verlossen en op Neder land gericht te houden. Grote werken als Volkeraksluizen, Schelde-Rijnver- binding, bouw Vlake-tunnel, Rijksweg 58. haven Vlissingen-Oost, lopen af. Hierdoor ontstaat werkloosheid. Werk lozen moeten bij de realisering van een project-vaste oeververbinding worden ingeschakeld. Dat levert een besparing van uitkeringen op in de orde van grootte van minstens 60 tot 65 miljoen" De heer Roels wees verder nog eens op de schakel die de vaste oeverver binding zal vormen tussen Rijnmond en Midden-Zeeland en een aantal an dere havengebieden Antwerpen. Gent, Zeebrugge. Noord-FrankrijkBoven dien komt er rond 1980 een tunnel onder het Kanaal, waardoor bet ver keer naar en van de Engelse indus triegebieden wordt afgewikkeld. Dat verkeer zal dwars door de Delta via een brug-tunnelcombinatie Wester schelde aansluiting vinden naar bij voorbeeld Rotterdam. De PvdA-woord voerder maakte duidelijk dat de zee havenontwikkeling op de beide Schel- de-oevers gebaat zal zijn met de oe ververbinding. „Een betere verkeers verbinding is voor Zeeuwsch-Vlaanda- ren onmisbaar", aldus de heer (Zie slot pagina 7 kolom 6) D'V. frontlijn lorra werkt dik- schijnwcrkel Ij k- heden. In de kamer wordt bijvoorbeeld omstandig go- sproken over bepaalde be- leidsobjecien of -doelein den. maar vaak blijkt dan dat het om spiegelgevechten gaat. In wezen zijn machtsverhoudingen en -evenwichten in het geding en z:j geven de doorslag. Een voorbeeld van de afgelopen dagen: de subsidie aan het dagblad De Tijd. Er is daarover een uitvoerig debat ge houden. waarbij allerlei argumenten zowel vóór als tegen de revue passeer den. In feite echter deden die er weinig toe. De minister van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk zat immers op rozen hij wist dat de KVP hem niet zodanig zou aanvallen dat hij de subsidietoezegging niet gestand zou kunnen toen. Bovendien kon hij zon der meer rekenen op de steun van de andere regeringspartijen, zodat het he le debat voor een groot, deel facade was. De zaak zou tóch doorgaan. Dit voorbeeld staat niet alleen. Er zijn tientallen voorbeelden van be leidsmaatregelen te noemen, die in de kamer weliswaar enige tegenstroom ondervinden, maar toch niet zo be langrijk worden geacht dat er een re geringssamenwerking voor in gevaar wordt gebracht. En dat betekent dat de bewuste kwestie doorgaat zoaLs de minister of staatssecretaris zich dat had voorgesteld. De weerslag van dit proces komt de laat ste tijd sterk naar voren in allerlei par lementaire verslagen in kranten en op tv Opnieuw een voor beeld: de machtigingswet in de eerste kamer werd destijds in de publiciteits media vrijwel uitsluitend gepresen teerd als een discussie over politieke zaken. Niet de reele inhoud van de machtigingswet was in de verslagge ving over de senaat in het geding, maar de vraag wat de politieke consequen ties zouden zijn van de houding, die sommige fracties tegenover het wets ontwerp zouden innemen. Daarbij was de PvdA het minst van belang, men wist dat die vóór was en zonder meer de regering zou steunen. Voornamelijk ging het om KVP en AR: hoe zouden zij zich opstellen? Deze thematiek be heerste vrijwel alle verslagen. In vrijwel geen verslag werd daardoor melding gemaakt van de materiële houding van de PvdA jegens de mach tigingswet. Als men de handelingen echter naleest, komt men tot de con clusie dat deze fractie zinnige opmer kingen heeft gemaakt. Maar nogmaals: zij waren politiek niet of minder rele vant, kernvraag was immers of KVP en AR zonder meer meegingen. Uit dit soort voorbeelden blijkt dat de mo derne democratie Inderdaad een zaak van politieke machtsevenwichten is geworden, waarbij het, eigenlijke on derwerp van minder belang is. Voor de professionele beschouwers van het parlementaire spel bijvoorbeeld de parlementaire journalisten is daar bij de vraag interessant of het machts evenwicht zal worden verstoord en zo ja welke gevolgen dit zal hebben. Het betekent echter dat het beieidsobject zelf de zaak waar het werkelijk om gaat geen prioriteit meer beeft in de publieke belangstelling. Zo ging het er deze week riet om of het werkelijk nodig is dat De Tijd subsidie krijgt, maar wat de politieke gevolgen zijn van een debat over deze aangelegen heid. Niet interessant is of een bepaal de fractie alsnog zinnige opmerkingen over een machtigingswet of een wet selectieve investeringsheffing maakt, maar of er kritiek uit regeringspartijen komt die politieke gevolgen kan heb ben. De democratie verpolitiseert meer en meer. Dat leidt er mede toe dat de parle mentaire macht voor een deel wordt beheerst door pressiegroepen. De vakbonden zijn daarvan een typisch voorbeeld- zodra de voorzitter van een vakcentrale op het tv-scherm bedenke lijk het hoofd schudt over een rege ringsvoorstel registreert het parlement dat op hetzelfde moment met grote aandacht. Want zo'n voorzitter is geen willekeurige meneer, maar een gewel dige machtsfactor, hij kan arbeidson rust veroorzaken en heeft invloed op grote groepen, dezelfde groepen waar van de politieke partijen het moeten hebben Wat dat betreft hebben de vakbondsbestuurders het makkelijk: met het grote getal achter zich kun nen ze volstaan met het doen van uit latingen. die elders wel worden ge ïnterpreteerd binnen de machtsverhou dingen. In dit opzicht hadden de in woners van Raai te het deze week heel wat moeilijker: zij moesten om aan dacht voor hun kanaal te vragen zich in zonderlinge Vikingkledij uitdossen en dienden naar Den Haag te trekken in een vermomde schuit. Eigenlijk een zielige methode: de rest van Neder land heeft mooi lak aan Raai te en het Overijsselse kanaal. Géén regerings fractie zal er aan denken bet kabinet het lastig te maken over deze vaarweg: als Westerterp nee zegt. steekt de ka mer geen vinger uit. Zo zou men een lijst kunnen maken van enkele politiek belangrijke on derwerpen. hete hangijzers waarover politici zich druk maken, of lieven waarvoor ze bang zijn. Als die aan de orde komen in de kamer doe: men geen echte pogingen om elkaar te overtuigen, want de standpunten zijn bij voorbaat vastgelegd. Het enige dat telt is de vraag welke politieke conse quenties er zijn verbonden aan het al dan niet halstarrig vasthouden aan de aanvankelijk ingenomen houding. In het gunstigste geval wordt het een kwestie van loven en bieden, zoals oud minister Schmelzer in een tamelijk re cent werkje over zijn loopbaan onver bloemd heeft meegedeeld. Dat is de dubbele bodem van de politiek. Intus sen de politici maar klagen over de grote afstand tussen hen en de kiezer. 11!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 1