PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DISTRIBUTIE VOORBIJ
OP 4 FEBRUARI: WEL
ANDERE BEPERKINGEN
Ongevallen door hoge snelheid maken
invoering maximumsnelheid wenselijk
Nog benzinetekort van 15 pet
KAMER PRAAT VANDAAG
VERDER OVER PRIJZEN
Dik pak sneeuw
in Midden-Oosten
de krant
van zeeland
DEN UYL EN VAN DER STOEL
IN DE GOOI- EN SMIJTTENT...
ZONDAG GEEN
RIJVERBOD
IN BELGIË
Twijfel (IJ
Strengste winter in 20 jaar
CONCLUSIE COMMANDANT VERKEERSGROEP RIJKSPOLITIE
ZEELAND OVER ONGEVALLENCIJFERS 1973
T wij iel (II)
217e jaargang - nummer 20
Donderdag 24 januari 1974
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De benzinedistributie zal op 4 februari a.s. voorbij zijn. Tot en met 3 februari zal
het bestaande distributiestelsel echter strikt worden gehandhaafd. Er is nu nog een verschil tus
sen vraag en aanbod van benzine van 15 procent, niet voldoende om de rantsoenering blijvend te
handhaven. Wel komen er alternatieve maatregelen om de toch nog noodzakelijke verbruiksbeper-
king te garanderen. Op korte termijn wordt daarom het al aangekondigde wetsontwerp op beper
king van de maximumsnelheid ingediend. Tot de andere mogelijkheden, die nu snel nader worden
uitgewerkt, behoren een of meer autoloze zondagen. Daarover beslist het kabinet vrijdag.
Dit heeft minister Lubbers van eco
nomische zaken woensdag in de Twee
de Kamer meegedeeld bij de beant
woording van de vele vragen, die over
de distributievraagstukken waren ge
steld. Hierdoor behoefde de Kamer de
VVD-motie tot afschaffing van de dis
tributie niet meer te behandelen. Lub
bers zei dat het kabinet deze beslis
sing had genomen na overleg met de
oliemaatschappijen. Die presenteerden
toen een geringer tekort, zodat de
situatie wat gunstiger bleek. De olie
concerns wilden overigens nog wel
vier weken voortgaan met de distribu
tie. Mede gezien de vele aan deze
distributie verbonden bezwaren, wilde
de regering liever de verbruiksbeper-
king op een andere manier tot stand
brengen.
Alternatieve maatregelen
Onmiddellijk afschaffen is niet de
bedoeling, omdat eerst de alternatieve
maatregelen moeten worden voorbe
reid- Daarover zal vandaag al worden
overlegd met organisaties als BOVAG
en Horeca. Dit gesprek is mede van'
belang gezien de bezwaren, die in I
deze sector zijn ondervonden tegen!
een ononderbroken toepassing van de!
autoloze zondag. De reeds geleden
schade door autoloze zondagen vormt
ook onderwerp van het beraad, aldus
minister Westerterp van verkeer en
waterstaat.
Het besluit is niet beoordeeld op
het aspect van het aanzien en de
waardering die de regering geniet,
aldus beantwoordde minister Lubbers
VVD-fractieleider Wiegel, die wilde
KVP HEEFT BEDENKTIJD NODIG
PRIJSBELEID MOGELIJK 4 MAANDEN VAN KRACHT
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Minister Lubbers acht het niet uitgesloten dat de
verscherpte prijsmaatregelen ongeveer vier maanden zullen gel
den. Dit zei hij woensdagavond in het tweede-kamerdebat over de
prijzen. De resultaten die worden opgedaan met het prijsverloop,
zullen periodiek worden bezien. Deze 'controletermijnen' komen
dan overeen met de nieuwe, verlengde wachttermijnen, die het
bedrijfsleven in acht moet nemen voor het doorberekenen van ge
stegen kosten in de prijzen: industrie acht weken, handel vier we
ken, dienstverlening zes weken.
Op het gebied van de invoering van
liet minimumjeugdloon houdt de rege
ring voet bij stuk. Dat bleek uit de
beantwoording door staatssecretaris
Hazekamp van economische zaken.
Hij wees erop dat minister Boersma
van sociale zaken, in overeenstem
ming met onder andere het prijsbe
leid, heeft gezegd dat ook deze loon
kosten voor een derde in de prijzen
mogen worden doorberekend.
De middenstandsorganisaties vinden
deze zaak echter onverteerbaar en
willen een volledige ontheffing, De
regering zal deze wens niet inwilligen,
aldus Hazekamp. Wel zijn sectorsge-
wijze ontheffingen mogelijk. Dat zal
ook worden meegedeeld in het over
leg met de organisaties in het midden-
en kleinbedrijf. Zij moeten dan echter
met duidelijke voorstellen komen en
aantonen welke sectoren voor de ont
heffing in aanmerking zouden moeten
komen.
Afgebroken
Het kamerdebat werd woensdag
avond afgebroken, omdat de KVP
meer tijd nodig bleek te hebben om
te antwoorden op wat de minister en
de staatssecretarissen in eerste ter
mijn hadden gezegd. De discussie
wordt donderdagmorgen voortgezet;
dan zal de Kamer antwoorden op liet
betoog van de minister.
De bewindsman is niet of nauwe
lijks ingegaan op de ingediende mo
ties. DS'70 vroeg de prijsvoorlichtings-
acties voor de consument een meer
permanent karakter te geven. De CPN
vraagt accijnsverlaging op benzine en
olie en verlaging van de defensie-
uitgaven, om compensatie in de be-
Vandaag int
de krant
Onbehagen
HET ONBEHAGEN bij Het mid
den- en kleinbedrijf stijgt, tenge
volge van het regeringsbeleid te
genover die branche, (pag. 3).
Mijnwerkers
HET BESTUUR van de Britse
mijnwerkers beslist vandaag over
een stemming onder zijn leden
over een algemene staking.
(pag. 11)
Nieuws uit Zeeland op
pag. 2, 4, 5, 7, 8 en 9
Binnen- en buitenlands
nieuws op pag. 1,3 en 11
Sport op pag. 12 en 13
Radio en tv op pag. 15
Financieel nieuws op pag. 17
groting te krijgen. Ook willen de
communisten een compensatie in de
stookkosten op jaarbasis en een prijs-
stop voor ondernemingen met meer
dan 1 miljoen jaaromzet.
KVP
Een aantal leden van de tweede
kamerfractie van de KVP ziet grote
nadelen in het verscherpen van het
prijsbeleid. Dat zal er waarschijnlijk
toe leiden, dat deze KVP'ers niet
akkoord gaan met de door de rege
ring aangekondigde nieuwe prijsre-
gels. De andere KVP-ers, aldus KVP-
woordvoerder Van Amelsvoort woens
dagmorgen in de tweede kamer de
eerste spreker bij het prijzendebat),
zien in de motieven om een ver
scherpt anti-ïnflatiebeleid te voeren de
noodzaak om het prijsbeleid te
verscherpen. „Wijselijk heeft de rege
ring geen prijsstop uitgevaardigd. Dat
zou onmogelijk zijn geweest." De
KVP-fractie heeft wat de uitwerking
van het prijsbeleid betreft, enkele
wensen. Van Amelsvoort dreigde met
drie moties, als er later op de dag
geen bevredigend antwoord zou ko
men van minister Lubbers of van
staatssecretaris Hazekamp. Met name
Zie slot pagina 3 kolom 4)
weten of het om die reden niet beter
was geweest direct op te houden mei
de distributie. Van belang is inmiddels
dat het bestaande distributiestelsel tot
en met 3 februari zo goed mogelijk
wordt nageleefd, zei de bewindsman.
Dat zovele automobilisten zich aan de
100 kilometer snelheidsbeperking heb
ben gehouden, heeft ook" een rol ge
speeld bij het besluit tot afschaf
fing.
Niet functioneel
Ook de kwestie van de benzinestati
ons aan de grenzen heeft bijgedragen
tot de wijziging van het regerings
standpunt. De pomphouders zullen al
leen nog worden bevoorraad op grond j
van de toewijzingen die zij ontvangen
op basis van ingeleverde bonnen. Del
royale afgifte en het tot dusver ge
volgde rekening-courantsysteem heb
ben problemen veroorzaakt, zo erken
de Lubbers, die de distributie als I
.gilet functioneel" kenschetste. Hij zei i
ook dat de distributie een flinke be
sparing heeft opgeleverd, maar cijfers
daarover zijn niet beschikbaar.
Wat de distributie totaal heeft ge-
(Zie slot pagina 3 kolom 7
SCHOORLDAM Gistermiddag
is de bouwvallige schoorsteen van
voormalige kalkzandsteen
fabriek opgeblazen. Met een sier
lijke val kwam het gevaarte op
rijksweg 42 terecht, waar het puin
even later door bulldozers werd
verwijderd.
ROELOFARENDSVEEN (ANP) Met ministeriële toestemming zullen bezoe
kers van de fancy-fair streekbeurs in Roelof ar endsveen zaterdag en zondag
hun agressie kunnen afreageren op de hoofden van premier Den Uyl en minis
ter van buitenlandse zaken Van der Stoel. De koppen van deze bewindslieden
staan opgesteld in de gooi- en smijttent op de streekbeurs die in de bloemen
veiling 'Eendracht maakt macht' wordt gehouden.
Beide ministers hebben na een dag bedenktijd het organiserend comité
laten weten dat zij de gooiers en smijters veel succes toewensen. Fjmge andere
hooggeplaatste personen hebben hun toestemming niet willen gevên.
Commissie-Ervin
hervat hoorzittingen
WASHINGTON (DPI) De senaats
commissie die het Watergate-schan-
daal onderzoekt heeft besloten volgen
de week openbare hoorzittingen te
houden over bijdragen aan Nixons
verkiezingscampagne die zijn gestort
door de multimiljonair Howard Hug
hes en de zuivelindustrie.
Commissievoorzitter Sam Ervin zei
na afloop van een besloten vergade
ring dat met vier stemmen voor en
drie tegen was besloten tot hervatting
BRUSSEL (ANP) Het Belgische
ministerie van economische zaken
heeft woensdag meegedeeld dat de
komende zondag 27 januari, geen rij
verbod in België van kracht zal zijn.'
Ook het laatste weekeinde van januari
zullen de Belgen dus normaal hun
auto mogen gebruiken.
BEIROET, JERUZALEM
De veelal zonovergoten lan
den van het Midden-Oosten
gaan thans gebukt onder de
strengste winter sedert meer
dan 20 jaar.
Voor de tweede keer binnen een
week is Jeruzalem bedolven door
de sneeuw en praktisch geïso
leerd van de buitenwereld. De
weg naar Tel Aviv is afgesloten
en alleen de trein rijdt een paar
maal per dag
De Israëli's weten met sneeuw
absoluut geen raad. Zodra er
sneeuw van betekenis valt, lopen
auto's direct in de sneeuw vast
en versperren de wegen, omdat
de in het verkeer nogal ongedul
dige Israëli's dan proberen een
vastgelopen auto in te halen en
zelf ook vastlopen. Dat gebeurde
vorige week op grote schaal, en
daarom besloot de politie woens
dagmorgen, toen de eerste
sneeuw viel, alle particuliere au
to's van de weg te houden en
alleen het openbaar vervoer in de
stad toe te staan.
Problemen die bij de sneeuw
val rijzen, zijn het bevoorraden
van winkels en supermarkten
met levensmiddelen als brood en
melk. Om de toch al niet hoge
moraal op peil te houden, werd
door de gemeente een sneeuw-
poppenwedstrijd uitgeschreven,
waar alle inwoners van de stad
aan mee kunnen doen. Een jury
komt de poppen bekijken en
wijst de mooiste in de stad
aan.
Ook In Jordanië, Syrië en Liba
non valt overvloedig sneeuw. Bei
roet biedt het beeld van een
Alpen-stad. Met sneeuw bedekte
bergen omringen de Libanese
hoofdstad. De telefoonverbindin
gen tussen Beiroet en Damascus
en Amman zijn verbroken. In
Jordanië zijn de meeste grote
wegen onbegaanbaar. Voorlopig
zijn alle scholen gesloten. In het
westen van Syrië ligt een twee
meter hoog sneeuwtapijt.
„SNELHEIDSBEPERKING
MET NAME OP
ENKELBAANSWEGEN"
MIDDELBURG Hoge of te
hoge snelheden op de weg heb
ben een belangrijke invloed op
het aantal ongevallen en de
ernst daarvan. Tot deze conclu
sie komt adjudant J. L. Boo
gaard, commandant van de ver-
keersgroep van de rijkspolitie
in Zeeland, in een toelichting op
de statistiek van de verkeerson
gevallen die in 1973 ter kennis
van de rijkspolitie in Zeeland
zijn gekomen. Hoewel de aan
toonbaarheid van hoge of te ho
ge snelheden over het algemeen
moeilijk is, staat volgens de ad
judant wel vast dat him invloed
op het aantal ongevallen be
langrijk is. De adjudant meent
dat met name op enkelbaanswe-
gen in Zeeland een maximum
snelheid gewenst zou zijn.
Adjudant Boogaard tekent hierbij aan
dat dit uiteraard niet voor alle onge
vallen geldt, maar dat die hoge snel
heden in vele gevallen een rol spelen.
Hij toont zich dan ook in het alge
meen een groot voorstander van het
invoeren van een maximum-snelheid,
waarbij hij met name doelt op de
enkelbaans wegen: „Daarmee zouden
nog heel wat
Zeeland beter beveiligd kunnen wor
den. Voorop gesteld natuurlijk dat er
dan ook een goede controle wordt
uitgevoerd, maar dat is dan onze
taak", zegt hij.
..Als de rijksoverheid of andere weg-
beheerders zouden overwegen om per
manent of tijdens seizoendrukte de
wegvlakken met een maximumsnel
heid uit te breiden, zou hiervoor bij
de rijkspolitie volledig begrip be
staan".
Het moet eigenlijk anders worden
gesteld: de verkeersgroep van de rijks
politie probeert dit zelf te stimulc
ren. „Er bestaat bij de wegbeheerders
wel begrip voor, maar het ligt voor
hen ook weer niet zo eenvoudig. In
1972 heeft rijkswaterstaat al verschil
lende metingen verricht. En provincia
le waterstaat zegt wel 'ja', maar heeft
ook te maken met de plannen van de
rijksoverheid om de maximum-snel
heid in het algemeen uit te breiden,
men vraagt zich daar af of het nu
juist is om op die maatregelen voor
uit te lopen. Maar aan de andere
kant: dat duurt allemaal zo lang",
aldus de heer Boogaard.
Indicatie
Het aantal ongevallen in het gebied
van de rijkspolitie in Zeeland (uitge
zonderd de gemeenten Terneuzen,
Goes, Middelburg en Vlissingen) is,
vergeleken met vorig jaar. met een
aantal van 80 toegenomen, van 2355
tot 2435. Gezien de toename van het
verkeer in het algemeen, acht de rijks
politie deze verhoging niet al te on
gunstig.
Wel zeer ongunstig ligt het dodencij
fer in dit gebied: 74 in 1973, tegen 71
in 1972 in 49 in het jaar daarvoor. Dit
aantal doden van 74 is gevallen bij 60
aanrijdingen. Binnen de bebouwde
kommen en op andere plaatsen waar
een maximum-snelheid is ingesteld ge
beurden 20 ongevallen met dodelijke
afloop, waarbij 22 mensen om het
leven kwamen. Buiten de bebouwde
kommen, op plaatsen waar geen maxi
mum .snelheid is ingesteld, werden 52
mensen gedood bij 40 ongevallen. De
ze verhouding zou een indicatie kun
nen zijn voor het nut van een maxi
mum-snelheid, meent de adjudant.
Een fraai voorbeeld vindt adjudant
Boogaard de situatie op rijksweg 18,
het traject tussen Zierikzee en de
grens met Zuid-Holland, bij Nieuwer
ker k. Het gevaarlijke kruispunt onder
Nieuwerkerk is vorig jaar grotendeels
opgeheven. Tijdens deze werkzaamhe
den is een aantal maanden over een
aïstand van enkele kilometers een
aflopende maximum-snelheid tot 50
kilometer per uur ingesteld en adju
dant Boogaard acht het niet onwaar
schijnlijk dat deze tijdelijke snelheids
beperking, alsmede een intensievere
motorsurveillance, invloed hebben ge
had op de verkeersveiligheid op deze
weg, die overigens voor de rijkspolitie
de laatste jaren een toenemende bron
(Zie slot pagina 7 kolom 6)
Hl
fja ntlijn
zigzaggende benzlne-
bcleid van het kabinct-
Den Uyl laat een .-.poor van
twÜfel na, ook bij diegenen
K-KSj die er tot nu toe van over-
tuigd waren dat de regc-
nng op grond van uitput
tende informatie en diepgaand onder
zoek tot distributie had besloten. Het
heeft er zelfs alle schijn van dat de
misprijzende uitdrukking 'paniek
voetbal' van oppositieleider Wiegel er
niet helemaal naast zal. Vermoedelijk
zal de minister-president zelf deze aan
duiding met kracht en verontwaardi
ging van de hand wijzen: er is geen
paniekvoetbal gespeeld, er is hooguit
té voorzichtig gespeeld, zo ongeveer
zou zijn verweer kunnen zijn. We gelo
ven eerlijk gezegd dat dit ook wel in
overeenstemming met de feiten Is: dit
kabinet is té bang geweest. Het heeft
zich laten leiden door één overheer
sende zorg, die voor de werkgelegen
heid. Men wilde tegen elke prijs ver
mijden dat een energietekort tot grote
werkloosheid zou leiden en uiteraard
wilde men ook tonen hoe een kabinet
van linkse signatuur dit varkentje eens
even zou wassen. Men had duidelijk
het stellige voornemen te laten zien
hoe goed en hoe efficiënt deze rege
ring een dergelijke crisis aanpakte. In
dit beeld paste een benzinedistributie:
men wilde daarmee het risico van een
energietekort zo klein mogelijk hou
den. Maar aldus werd tevens de gok op
de koop toe genomen dat het achteraf
allemaal een overdreven indruk zou
maken. Die gok nu is verkeerd uitge
komen, na vier weken al.
Er heeft zich een reeks merkwaar
dige situaties voorgedaan rond de
ze benzinedistributie. Een enkel voor
beeld: de grote verwarring rond de
aanvoercijfers. Aanvankelijk heerste
daarover stilzwijgen, er mocht niet
over worden gesproken, want het was
niet in het landsbelang dat gegevens
over de aanVoer van ruwe olie bekend
zouden worden. De vakbonden trok
ken zich daar echter niets van aan en
publiceerden eigen gegevens- ze maak
ten aldus duidelijk dat de situatie niet
zo alarmerend was als algemeen werd
aangenomen. In de loop van vorige
week kwam de re
gering wèl met cij
fers. ze gaven in
derdaad een sterke
terugval te zien.
Maar ook toen
kwam tegenspraak van vakbondskant:
de cijfers kloppen niet. zei men daar
vierkant. Waarop gisteren de minister
van economische zaken heeft meege
deeld dat met de distributie kan wor
den gestopt omdat men nu weer nieu
we en betere gegevens heeft gekregen.
Dat is alles bijeen een heel vreemd
beleid. Was het voor deze regering nu
echt niet mogelijk om vanaf het begin
zodanige cijfers op tafel te krijgen, dat
een samenhangender beleid mogelijk
zou zijn geweest? Waar heeft dit be
leid gefaald?
De afgelopen maanden is duidelijk
geworden dat het kabinet in deze
hele situatie nauw met de oliemaat
schappijen heeft samengewerkt. Van
die kant uit is het kabinet herhaalde
lijk geprezen om zijn voorzichtig be
leid. een reeks maatregelen waartoe
men over igens zelf bijdroeg via advie
zen aan de regering. Onvermijdelijk
komt nu ook te dien aanzien twijfel
naar boven: heeft dit kabinet wel ge
noeg tegenspel gegeven? Was zijn be
leid niet te eenzijdig gebaseerd op ge
gevens. afkomstig van de olie-indus
trie? Vermoedelijk waren de adviezen
van die kant mede ingegeven door de
verhouding van deze maatschappijen
met de Arabische olieproducerende
landen. Topmensen van ae olie-indus
trie hebben dat herhaaldelijk met na
druk naar voren gebracht: zij wilden
niets doen wat hun verhouding met
de Arabische landen zou kunnen scha
den. Paste daarin soms een benzine
distributie? Op zichzelf is van de kant
van de oliemaatschappijen gezien een
dergelijke houding verklaarbaar, maar
ze hoeft niet zonder meer door een
regering te worden overgenomen. Een
kabinet kan en móet eigen uitgangs
punten voor het energiebeleid in
dit geval: oliebeleid formuleren en
vervolgens aan de oliemaatschappijen
vragen of die aan deze uitgangspunten
kunnen voldoen. Er is reden tot twij
fel of de regering deze onafhankelijke
positie heeft ingenomen. Een interes
sante vraag: gesteld dat dit beleid zou
zijn gevoerd door bijvoorbeeld een ka
binet-Biesheuvel. wat zou oppositie
leider Den Uyl dan hebben gezegd over
de relatie van de regering met de olie
maatschappijen? Hij zou handen te
kort zijn gekomen om alle registers
open te trekken.
Nogmaals, we nemen aan dat niet
zozeer paniekgevoelens een rol
hebben gespeeld, maar een te grote
voorzichtigheid. Voorzichtigheid was
hier de moeder van de kabinetskast.
Daarbij zijn echter enkele voor de
hand liggende kansen op complicaties
over het hoofd gezien. Zo is er kenne
lijk onvoldoende aan gedacht dat bin
nen de EEG de grenzen zo ver zijn ver
dwencn dat daardoor een nationale
distributie vrijwel onmogelijk wordt-
Zij kan alleen maar slagen als de gren
zen op het moment van de invoering
worden gesloten. Is dat niet mogelijk,
dan heeft een distributie alleen maar
kans van slagen als ze binnen de EEG
als geheel van kracht wordt. Toen dan
ook eenmaal vaststond dat noch Bel
gië noch West-Duits land tot benzine
distributie zouden overgaan zat de
chaos in Nederland in het distributie
systeem ingebakken. Het kabinet heeft
dit aspect volkomen onderschat. Mi
nister Westerterp zei een paar weken
geleden toen de distributie alsnog
een week moest worden uitgesteld
Voor vervolg zie pagina 3
kolom 1