PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DISTRIBUTIE VOORBIJ OP 4 FEBRUARI: WEL ANDERE BEPERKINGEN Ongevallen door hoge snelheid maken invoering maximumsnelheid wenselijk Nog benzinetekort van 15 pet KAMER PRAAT VANDAAG VERDER OVER PRIJZEN Dik pak sneeuw in Midden-Oosten de krant van zeeland DEN UYL EN VAN DER STOEL IN DE GOOI- EN SMIJTTENT... ZONDAG GEEN RIJVERBOD IN BELGIË Twijfel (IJ Strengste winter in 20 jaar CONCLUSIE COMMANDANT VERKEERSGROEP RIJKSPOLITIE ZEELAND OVER ONGEVALLENCIJFERS 1973 T wij iel (II) 217e jaargang - nummer 20 Donderdag 24 januari 1974 (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De benzinedistributie zal op 4 februari a.s. voorbij zijn. Tot en met 3 februari zal het bestaande distributiestelsel echter strikt worden gehandhaafd. Er is nu nog een verschil tus sen vraag en aanbod van benzine van 15 procent, niet voldoende om de rantsoenering blijvend te handhaven. Wel komen er alternatieve maatregelen om de toch nog noodzakelijke verbruiksbeper- king te garanderen. Op korte termijn wordt daarom het al aangekondigde wetsontwerp op beper king van de maximumsnelheid ingediend. Tot de andere mogelijkheden, die nu snel nader worden uitgewerkt, behoren een of meer autoloze zondagen. Daarover beslist het kabinet vrijdag. Dit heeft minister Lubbers van eco nomische zaken woensdag in de Twee de Kamer meegedeeld bij de beant woording van de vele vragen, die over de distributievraagstukken waren ge steld. Hierdoor behoefde de Kamer de VVD-motie tot afschaffing van de dis tributie niet meer te behandelen. Lub bers zei dat het kabinet deze beslis sing had genomen na overleg met de oliemaatschappijen. Die presenteerden toen een geringer tekort, zodat de situatie wat gunstiger bleek. De olie concerns wilden overigens nog wel vier weken voortgaan met de distribu tie. Mede gezien de vele aan deze distributie verbonden bezwaren, wilde de regering liever de verbruiksbeper- king op een andere manier tot stand brengen. Alternatieve maatregelen Onmiddellijk afschaffen is niet de bedoeling, omdat eerst de alternatieve maatregelen moeten worden voorbe reid- Daarover zal vandaag al worden overlegd met organisaties als BOVAG en Horeca. Dit gesprek is mede van' belang gezien de bezwaren, die in I deze sector zijn ondervonden tegen! een ononderbroken toepassing van de! autoloze zondag. De reeds geleden schade door autoloze zondagen vormt ook onderwerp van het beraad, aldus minister Westerterp van verkeer en waterstaat. Het besluit is niet beoordeeld op het aspect van het aanzien en de waardering die de regering geniet, aldus beantwoordde minister Lubbers VVD-fractieleider Wiegel, die wilde KVP HEEFT BEDENKTIJD NODIG PRIJSBELEID MOGELIJK 4 MAANDEN VAN KRACHT (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister Lubbers acht het niet uitgesloten dat de verscherpte prijsmaatregelen ongeveer vier maanden zullen gel den. Dit zei hij woensdagavond in het tweede-kamerdebat over de prijzen. De resultaten die worden opgedaan met het prijsverloop, zullen periodiek worden bezien. Deze 'controletermijnen' komen dan overeen met de nieuwe, verlengde wachttermijnen, die het bedrijfsleven in acht moet nemen voor het doorberekenen van ge stegen kosten in de prijzen: industrie acht weken, handel vier we ken, dienstverlening zes weken. Op het gebied van de invoering van liet minimumjeugdloon houdt de rege ring voet bij stuk. Dat bleek uit de beantwoording door staatssecretaris Hazekamp van economische zaken. Hij wees erop dat minister Boersma van sociale zaken, in overeenstem ming met onder andere het prijsbe leid, heeft gezegd dat ook deze loon kosten voor een derde in de prijzen mogen worden doorberekend. De middenstandsorganisaties vinden deze zaak echter onverteerbaar en willen een volledige ontheffing, De regering zal deze wens niet inwilligen, aldus Hazekamp. Wel zijn sectorsge- wijze ontheffingen mogelijk. Dat zal ook worden meegedeeld in het over leg met de organisaties in het midden- en kleinbedrijf. Zij moeten dan echter met duidelijke voorstellen komen en aantonen welke sectoren voor de ont heffing in aanmerking zouden moeten komen. Afgebroken Het kamerdebat werd woensdag avond afgebroken, omdat de KVP meer tijd nodig bleek te hebben om te antwoorden op wat de minister en de staatssecretarissen in eerste ter mijn hadden gezegd. De discussie wordt donderdagmorgen voortgezet; dan zal de Kamer antwoorden op liet betoog van de minister. De bewindsman is niet of nauwe lijks ingegaan op de ingediende mo ties. DS'70 vroeg de prijsvoorlichtings- acties voor de consument een meer permanent karakter te geven. De CPN vraagt accijnsverlaging op benzine en olie en verlaging van de defensie- uitgaven, om compensatie in de be- Vandaag int de krant Onbehagen HET ONBEHAGEN bij Het mid den- en kleinbedrijf stijgt, tenge volge van het regeringsbeleid te genover die branche, (pag. 3). Mijnwerkers HET BESTUUR van de Britse mijnwerkers beslist vandaag over een stemming onder zijn leden over een algemene staking. (pag. 11) Nieuws uit Zeeland op pag. 2, 4, 5, 7, 8 en 9 Binnen- en buitenlands nieuws op pag. 1,3 en 11 Sport op pag. 12 en 13 Radio en tv op pag. 15 Financieel nieuws op pag. 17 groting te krijgen. Ook willen de communisten een compensatie in de stookkosten op jaarbasis en een prijs- stop voor ondernemingen met meer dan 1 miljoen jaaromzet. KVP Een aantal leden van de tweede kamerfractie van de KVP ziet grote nadelen in het verscherpen van het prijsbeleid. Dat zal er waarschijnlijk toe leiden, dat deze KVP'ers niet akkoord gaan met de door de rege ring aangekondigde nieuwe prijsre- gels. De andere KVP-ers, aldus KVP- woordvoerder Van Amelsvoort woens dagmorgen in de tweede kamer de eerste spreker bij het prijzendebat), zien in de motieven om een ver scherpt anti-ïnflatiebeleid te voeren de noodzaak om het prijsbeleid te verscherpen. „Wijselijk heeft de rege ring geen prijsstop uitgevaardigd. Dat zou onmogelijk zijn geweest." De KVP-fractie heeft wat de uitwerking van het prijsbeleid betreft, enkele wensen. Van Amelsvoort dreigde met drie moties, als er later op de dag geen bevredigend antwoord zou ko men van minister Lubbers of van staatssecretaris Hazekamp. Met name Zie slot pagina 3 kolom 4) weten of het om die reden niet beter was geweest direct op te houden mei de distributie. Van belang is inmiddels dat het bestaande distributiestelsel tot en met 3 februari zo goed mogelijk wordt nageleefd, zei de bewindsman. Dat zovele automobilisten zich aan de 100 kilometer snelheidsbeperking heb ben gehouden, heeft ook" een rol ge speeld bij het besluit tot afschaf fing. Niet functioneel Ook de kwestie van de benzinestati ons aan de grenzen heeft bijgedragen tot de wijziging van het regerings standpunt. De pomphouders zullen al leen nog worden bevoorraad op grond j van de toewijzingen die zij ontvangen op basis van ingeleverde bonnen. Del royale afgifte en het tot dusver ge volgde rekening-courantsysteem heb ben problemen veroorzaakt, zo erken de Lubbers, die de distributie als I .gilet functioneel" kenschetste. Hij zei i ook dat de distributie een flinke be sparing heeft opgeleverd, maar cijfers daarover zijn niet beschikbaar. Wat de distributie totaal heeft ge- (Zie slot pagina 3 kolom 7 SCHOORLDAM Gistermiddag is de bouwvallige schoorsteen van voormalige kalkzandsteen fabriek opgeblazen. Met een sier lijke val kwam het gevaarte op rijksweg 42 terecht, waar het puin even later door bulldozers werd verwijderd. ROELOFARENDSVEEN (ANP) Met ministeriële toestemming zullen bezoe kers van de fancy-fair streekbeurs in Roelof ar endsveen zaterdag en zondag hun agressie kunnen afreageren op de hoofden van premier Den Uyl en minis ter van buitenlandse zaken Van der Stoel. De koppen van deze bewindslieden staan opgesteld in de gooi- en smijttent op de streekbeurs die in de bloemen veiling 'Eendracht maakt macht' wordt gehouden. Beide ministers hebben na een dag bedenktijd het organiserend comité laten weten dat zij de gooiers en smijters veel succes toewensen. Fjmge andere hooggeplaatste personen hebben hun toestemming niet willen gevên. Commissie-Ervin hervat hoorzittingen WASHINGTON (DPI) De senaats commissie die het Watergate-schan- daal onderzoekt heeft besloten volgen de week openbare hoorzittingen te houden over bijdragen aan Nixons verkiezingscampagne die zijn gestort door de multimiljonair Howard Hug hes en de zuivelindustrie. Commissievoorzitter Sam Ervin zei na afloop van een besloten vergade ring dat met vier stemmen voor en drie tegen was besloten tot hervatting BRUSSEL (ANP) Het Belgische ministerie van economische zaken heeft woensdag meegedeeld dat de komende zondag 27 januari, geen rij verbod in België van kracht zal zijn.' Ook het laatste weekeinde van januari zullen de Belgen dus normaal hun auto mogen gebruiken. BEIROET, JERUZALEM De veelal zonovergoten lan den van het Midden-Oosten gaan thans gebukt onder de strengste winter sedert meer dan 20 jaar. Voor de tweede keer binnen een week is Jeruzalem bedolven door de sneeuw en praktisch geïso leerd van de buitenwereld. De weg naar Tel Aviv is afgesloten en alleen de trein rijdt een paar maal per dag De Israëli's weten met sneeuw absoluut geen raad. Zodra er sneeuw van betekenis valt, lopen auto's direct in de sneeuw vast en versperren de wegen, omdat de in het verkeer nogal ongedul dige Israëli's dan proberen een vastgelopen auto in te halen en zelf ook vastlopen. Dat gebeurde vorige week op grote schaal, en daarom besloot de politie woens dagmorgen, toen de eerste sneeuw viel, alle particuliere au to's van de weg te houden en alleen het openbaar vervoer in de stad toe te staan. Problemen die bij de sneeuw val rijzen, zijn het bevoorraden van winkels en supermarkten met levensmiddelen als brood en melk. Om de toch al niet hoge moraal op peil te houden, werd door de gemeente een sneeuw- poppenwedstrijd uitgeschreven, waar alle inwoners van de stad aan mee kunnen doen. Een jury komt de poppen bekijken en wijst de mooiste in de stad aan. Ook In Jordanië, Syrië en Liba non valt overvloedig sneeuw. Bei roet biedt het beeld van een Alpen-stad. Met sneeuw bedekte bergen omringen de Libanese hoofdstad. De telefoonverbindin gen tussen Beiroet en Damascus en Amman zijn verbroken. In Jordanië zijn de meeste grote wegen onbegaanbaar. Voorlopig zijn alle scholen gesloten. In het westen van Syrië ligt een twee meter hoog sneeuwtapijt. „SNELHEIDSBEPERKING MET NAME OP ENKELBAANSWEGEN" MIDDELBURG Hoge of te hoge snelheden op de weg heb ben een belangrijke invloed op het aantal ongevallen en de ernst daarvan. Tot deze conclu sie komt adjudant J. L. Boo gaard, commandant van de ver- keersgroep van de rijkspolitie in Zeeland, in een toelichting op de statistiek van de verkeerson gevallen die in 1973 ter kennis van de rijkspolitie in Zeeland zijn gekomen. Hoewel de aan toonbaarheid van hoge of te ho ge snelheden over het algemeen moeilijk is, staat volgens de ad judant wel vast dat him invloed op het aantal ongevallen be langrijk is. De adjudant meent dat met name op enkelbaanswe- gen in Zeeland een maximum snelheid gewenst zou zijn. Adjudant Boogaard tekent hierbij aan dat dit uiteraard niet voor alle onge vallen geldt, maar dat die hoge snel heden in vele gevallen een rol spelen. Hij toont zich dan ook in het alge meen een groot voorstander van het invoeren van een maximum-snelheid, waarbij hij met name doelt op de enkelbaans wegen: „Daarmee zouden nog heel wat Zeeland beter beveiligd kunnen wor den. Voorop gesteld natuurlijk dat er dan ook een goede controle wordt uitgevoerd, maar dat is dan onze taak", zegt hij. ..Als de rijksoverheid of andere weg- beheerders zouden overwegen om per manent of tijdens seizoendrukte de wegvlakken met een maximumsnel heid uit te breiden, zou hiervoor bij de rijkspolitie volledig begrip be staan". Het moet eigenlijk anders worden gesteld: de verkeersgroep van de rijks politie probeert dit zelf te stimulc ren. „Er bestaat bij de wegbeheerders wel begrip voor, maar het ligt voor hen ook weer niet zo eenvoudig. In 1972 heeft rijkswaterstaat al verschil lende metingen verricht. En provincia le waterstaat zegt wel 'ja', maar heeft ook te maken met de plannen van de rijksoverheid om de maximum-snel heid in het algemeen uit te breiden, men vraagt zich daar af of het nu juist is om op die maatregelen voor uit te lopen. Maar aan de andere kant: dat duurt allemaal zo lang", aldus de heer Boogaard. Indicatie Het aantal ongevallen in het gebied van de rijkspolitie in Zeeland (uitge zonderd de gemeenten Terneuzen, Goes, Middelburg en Vlissingen) is, vergeleken met vorig jaar. met een aantal van 80 toegenomen, van 2355 tot 2435. Gezien de toename van het verkeer in het algemeen, acht de rijks politie deze verhoging niet al te on gunstig. Wel zeer ongunstig ligt het dodencij fer in dit gebied: 74 in 1973, tegen 71 in 1972 in 49 in het jaar daarvoor. Dit aantal doden van 74 is gevallen bij 60 aanrijdingen. Binnen de bebouwde kommen en op andere plaatsen waar een maximum-snelheid is ingesteld ge beurden 20 ongevallen met dodelijke afloop, waarbij 22 mensen om het leven kwamen. Buiten de bebouwde kommen, op plaatsen waar geen maxi mum .snelheid is ingesteld, werden 52 mensen gedood bij 40 ongevallen. De ze verhouding zou een indicatie kun nen zijn voor het nut van een maxi mum-snelheid, meent de adjudant. Een fraai voorbeeld vindt adjudant Boogaard de situatie op rijksweg 18, het traject tussen Zierikzee en de grens met Zuid-Holland, bij Nieuwer ker k. Het gevaarlijke kruispunt onder Nieuwerkerk is vorig jaar grotendeels opgeheven. Tijdens deze werkzaamhe den is een aantal maanden over een aïstand van enkele kilometers een aflopende maximum-snelheid tot 50 kilometer per uur ingesteld en adju dant Boogaard acht het niet onwaar schijnlijk dat deze tijdelijke snelheids beperking, alsmede een intensievere motorsurveillance, invloed hebben ge had op de verkeersveiligheid op deze weg, die overigens voor de rijkspolitie de laatste jaren een toenemende bron (Zie slot pagina 7 kolom 6) Hl fja ntlijn zigzaggende benzlne- bcleid van het kabinct- Den Uyl laat een .-.poor van twÜfel na, ook bij diegenen K-KSj die er tot nu toe van over- tuigd waren dat de regc- nng op grond van uitput tende informatie en diepgaand onder zoek tot distributie had besloten. Het heeft er zelfs alle schijn van dat de misprijzende uitdrukking 'paniek voetbal' van oppositieleider Wiegel er niet helemaal naast zal. Vermoedelijk zal de minister-president zelf deze aan duiding met kracht en verontwaardi ging van de hand wijzen: er is geen paniekvoetbal gespeeld, er is hooguit té voorzichtig gespeeld, zo ongeveer zou zijn verweer kunnen zijn. We gelo ven eerlijk gezegd dat dit ook wel in overeenstemming met de feiten Is: dit kabinet is té bang geweest. Het heeft zich laten leiden door één overheer sende zorg, die voor de werkgelegen heid. Men wilde tegen elke prijs ver mijden dat een energietekort tot grote werkloosheid zou leiden en uiteraard wilde men ook tonen hoe een kabinet van linkse signatuur dit varkentje eens even zou wassen. Men had duidelijk het stellige voornemen te laten zien hoe goed en hoe efficiënt deze rege ring een dergelijke crisis aanpakte. In dit beeld paste een benzinedistributie: men wilde daarmee het risico van een energietekort zo klein mogelijk hou den. Maar aldus werd tevens de gok op de koop toe genomen dat het achteraf allemaal een overdreven indruk zou maken. Die gok nu is verkeerd uitge komen, na vier weken al. Er heeft zich een reeks merkwaar dige situaties voorgedaan rond de ze benzinedistributie. Een enkel voor beeld: de grote verwarring rond de aanvoercijfers. Aanvankelijk heerste daarover stilzwijgen, er mocht niet over worden gesproken, want het was niet in het landsbelang dat gegevens over de aanVoer van ruwe olie bekend zouden worden. De vakbonden trok ken zich daar echter niets van aan en publiceerden eigen gegevens- ze maak ten aldus duidelijk dat de situatie niet zo alarmerend was als algemeen werd aangenomen. In de loop van vorige week kwam de re gering wèl met cij fers. ze gaven in derdaad een sterke terugval te zien. Maar ook toen kwam tegenspraak van vakbondskant: de cijfers kloppen niet. zei men daar vierkant. Waarop gisteren de minister van economische zaken heeft meege deeld dat met de distributie kan wor den gestopt omdat men nu weer nieu we en betere gegevens heeft gekregen. Dat is alles bijeen een heel vreemd beleid. Was het voor deze regering nu echt niet mogelijk om vanaf het begin zodanige cijfers op tafel te krijgen, dat een samenhangender beleid mogelijk zou zijn geweest? Waar heeft dit be leid gefaald? De afgelopen maanden is duidelijk geworden dat het kabinet in deze hele situatie nauw met de oliemaat schappijen heeft samengewerkt. Van die kant uit is het kabinet herhaalde lijk geprezen om zijn voorzichtig be leid. een reeks maatregelen waartoe men over igens zelf bijdroeg via advie zen aan de regering. Onvermijdelijk komt nu ook te dien aanzien twijfel naar boven: heeft dit kabinet wel ge noeg tegenspel gegeven? Was zijn be leid niet te eenzijdig gebaseerd op ge gevens. afkomstig van de olie-indus trie? Vermoedelijk waren de adviezen van die kant mede ingegeven door de verhouding van deze maatschappijen met de Arabische olieproducerende landen. Topmensen van ae olie-indus trie hebben dat herhaaldelijk met na druk naar voren gebracht: zij wilden niets doen wat hun verhouding met de Arabische landen zou kunnen scha den. Paste daarin soms een benzine distributie? Op zichzelf is van de kant van de oliemaatschappijen gezien een dergelijke houding verklaarbaar, maar ze hoeft niet zonder meer door een regering te worden overgenomen. Een kabinet kan en móet eigen uitgangs punten voor het energiebeleid in dit geval: oliebeleid formuleren en vervolgens aan de oliemaatschappijen vragen of die aan deze uitgangspunten kunnen voldoen. Er is reden tot twij fel of de regering deze onafhankelijke positie heeft ingenomen. Een interes sante vraag: gesteld dat dit beleid zou zijn gevoerd door bijvoorbeeld een ka binet-Biesheuvel. wat zou oppositie leider Den Uyl dan hebben gezegd over de relatie van de regering met de olie maatschappijen? Hij zou handen te kort zijn gekomen om alle registers open te trekken. Nogmaals, we nemen aan dat niet zozeer paniekgevoelens een rol hebben gespeeld, maar een te grote voorzichtigheid. Voorzichtigheid was hier de moeder van de kabinetskast. Daarbij zijn echter enkele voor de hand liggende kansen op complicaties over het hoofd gezien. Zo is er kenne lijk onvoldoende aan gedacht dat bin nen de EEG de grenzen zo ver zijn ver dwencn dat daardoor een nationale distributie vrijwel onmogelijk wordt- Zij kan alleen maar slagen als de gren zen op het moment van de invoering worden gesloten. Is dat niet mogelijk, dan heeft een distributie alleen maar kans van slagen als ze binnen de EEG als geheel van kracht wordt. Toen dan ook eenmaal vaststond dat noch Bel gië noch West-Duits land tot benzine distributie zouden overgaan zat de chaos in Nederland in het distributie systeem ingebakken. Het kabinet heeft dit aspect volkomen onderschat. Mi nister Westerterp zei een paar weken geleden toen de distributie alsnog een week moest worden uitgesteld Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 1