PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Meerderheid in senaat voor machtigingswet Extra benzine voor enkele categorieën DISTRIBUTIE IETS SOEPELER Verkeersafname op Zeelandbrug met 20 procent: strop van één miljoen INDUSTRIEBOND NVV: GROTERE AANVOER OLIE IN ROTTERDAM Jacht op raketten de krant van zeeland De nieuwe voorlichters Krabbendijke: 'friet zónder' Woensdag 9 januari 1974 217e jaargang - nummer 7 NA TOEZEGGING PREMIER DEN UYL: uil/ A" Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De eerste kamer heeft gisteravond in meerder heid het verzet tegen de Mach tigingswet van het kabinet-Den Uyl opgegeven. Rond midder nacht stond dan ook vast dat de senaat het pakket verstrekken de bevoegdheden vannacht zon aanvaarden. Tot de meest fer vente tegenstanders behoorden de fracties van WD, CHU. PSP, CPN en SGP. De KVP heeft van de regering de toezegging geëist en gekregen dat ook de eerste kamer volledig in de parlemen taire controle op de Machti gingsmaatregelen zal worden be trokken. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De olietoevoer tot ons land loopt iets beter dan de regering enige tijd geleden verwachtte. Daarom kan de benzine besparing in de komende weken iets worden beperkt. Een besparing van 20 procent van het normale verbruik aanvankelijk rekende de regering met 30 procent is echter absoluut noodzakelijk. De benzinedistributie zal daarom gewoon doorgaan. Minister Lubbers van economische zaken en zijn collega Westerterp van verkeer rn waterstaat lieten er dinsdagavond, bij het debat over de machtigingswet in de eerste kamer, geen twijfel over bestaan dat de oliesituatie in ons land nog zeer zorgelijk is. Minister Lubbers verklaarde niet meer risico's te willen nemen dan een kleine uitbreiding van de benzinetoewijzing, die voor de periode van vrijdag 11 januari tot 4 februari door dc 'extra' bon gesteld is op 20 liter per week in plaats van 15 liter. Welke toewijzing gedaan zal worden in de rest van de maand februari zal nog nader worden vastgesteld. Minister Westerterp verklaarde dinsdagavond dat na februari waar schijnlijk een nieuw systeem van ben- zinetoewijzing voor zakelijke kilome ters zal worden ingevoerd. Er zal dan niet ineer worden uitgegaan van het aantal gereden kilometers in het vorig jaar, maar van het aantal verstookte liters benzine, zodat dus rekening wordt gehouden met het benzinever bruik van de auto. Mogelijk gaat dit ook gelden voor de basistoewijzing voor privégebruik van de wagen, maar daarvan was de minister min der zeker. Volgens Westerterp is het mogelijk dat alle aanvragers van een aanvullen de benzinetoewijzing a.s. vrijdag al uitsluitsel hebben over een extra toe gewezen benzinerantsoen. „Niet alleen kan iedereen het zelf uitrekenen door 75 procent te berekenen van het aan tal opgegeven zakelijke kilometers, maar als de gemeenten zich aan de instructies houden, kan men de toe wijzing dan ook al in huis hebben", zei Westerterp. Versoepelingen Voor de benzinedistributie, die vrij dagnacht om 24.00 uur ingaat, zullen nog enkele versoepelingen worden in gepast voor invaliden, bedrijfsmatig vervoer van goederen in personenauto's en kleine zelfstandigen. Invaliden zonder beroep kunnen voor de perio de van 7 januari tot 4 februari 40 liter extra krijgen. Het ministerie verkeer en waterstaat verzorgt deze extra toewijzing als men is ontheven van de verplichting om motorrijtui genbelasting te betalen of in het bezit is van een verklaring van een arts of de gemeenschappelijke medische dienst in Amsterdam. Voor andere invaliden wordt nog een regeling ge troffen. Voor het bedrijfsmatig vervoer van goederen in personenauto's (bijvoor beeld voor huis-aan-huisbezorging) zal de toewijzing zijn: 75 procent van de vorig jaar verstookte liters benzine. Het ministerie van verkeer en water staat doet deze toewijzing bij overleg ging van een fotokopie van de verze keringspolis. Kleine zelfstandigen, die nog geen verklaring van een accoun tant. belastingconsulent of boekhou der hebben gekregen dat hun opgave op het aanvraagformulier juist is, kunnen voorlopig volstaan met de mededeling dat zij een verzoek daar toe hebben ingediend. Op basis daar van kan de gemeente al een extra toewijzing doen. DE OPEC-landen willen dat de be trokken regeringen streng toezicht houden op het prijsbeleid van de oliemaatschappijen, (pag. 3). Prij jzen DE consumentenorganisaties gaan met minister Lubbers praten over het indammen van de prijzengolf. (pag. 9) Energiecrisis DE BRITSE premier Heath heeft een ministerie voor energiebeleid ingesteld, (pag. 10). Nieuws uit Zeeland op pag. 2,4, 5,6 en 7 Binnen- en buitenlands nieuws op pag. 1,3, 9 en 10 Sport, op pag. 10 en 11 Radio en tv op pag. 12 Financieel nieuws pag. 13 Minister Westerterp verklaarde dinsdagavond uitdrukkelijk tegen de wat weerspannige senatoren, dat zijn maatregelen bedoeld zijn om het ge voel van onbehagen dat hier en daar ontstaan is. zoveel mogelijk weg te nemen. „Men moet echter begrijpen dat wij ook nog geen ervaring hebben met dit probleem. Wij staan steeds voor moeilijke beslissingen". Een van die moeilijke beslissin gen zal volgens de minister kunnen zijn: of de voorgestelde distributie met een besparing van 20 procent, of twee autoloze zondagen per maand en een maximumsnelheid van 90 kilome ter op alle wegen, wat tot een gelijke besparing zal leiden. Over de tijdsduur van de distributie lieten de bewindslieden zich in senaat niet uit. Zeer fel bestreed premier Den L'yl op-; merkingen van oppositiepartijen VVD] en CHU dat de parlementaire controle I met de wet zou worden uitgehold, „Het doet me pijn als bijvoorbeeld de heer I Polak (vvd) zegt dat we naar eeri soort kille, onpersoonlijke, centraal geleide samenleving toegaan met alle] maatregelen die wij voorstellen. Het is I gewoon niet waar", riep Den Uyl uit. I Van de regeringspartijen stelden KVPj en D'66 zich uiterst kritisch op Me-1 vrouw Wassen-van Schaveren (d'66) eiste dat opnieuw zou worden gepro-i 'oeerd om geen aparte machtigingswet j 1 :e maken maar via bestaande wetten i de crisis-beperkende maatregelen te ne men D'66 had tamelijk grote beden kingen tegen de machtigingsplannen van de regering. De KVP noemde de i positie van de senaat in de controle op j de machtigingswet onaanvaardbaar. Na geheim beraad tussen de senatoren! De .long en Thijsscn (beiden KVP) en I onder meer premier Den Uyl. kwam de premier 's avonds met de volgende af gedwongen toezeggingen: Kr zal een novelle' worden ingediend bij de tweede kamer. Door zo'n gedeeltelijk vernieuwd wetsontwerp voor artikel 22 x.in de machtigingswet, zullen ale faciliteiten ook voor de eerste kamer gaan gelden: de mededeling van de za kelijke inhoud van belangrijke beleids voornemens aan het parlement, de pe- riode \an tien dagen waarbinnen min stens eenvijfde van de leden van de tweede kamer de regering om extra in-, lichtingen kan vragen, gaan dus ook; (Zie slot pagina 3 kolom 2) GRONINGEN Dinsdagmorgen is de pas gebouwde coaster Ga- briella vast blijven zitten in de doorvaart van de Gideonbrug in de rijksweg van Groningen naar Hoogezand. Later op de middag wist men het schip te 'bevrijden'. De schade aan brug en schip staat nog niet vast. maar zou aanzien lijk zijn. IN EERSTE WEEK JANUARI 12,5 PCT MEER ROTTERDAM (ANP) De oliestroom naar Rotterdam zal deze maand weer toenemen. Kaderle den in de haven hebben de Industriebond NVV in Rotterdam laten weten dat in de eerste week van januari 12,5 procent meer aardolie is aangevoerd, dan in dezelfde week van december en dat op basis van de tankerbewegingen kan worden verwacht dat deze trend zich ook de komende we ken zal doorzetten. lands gebruik Per jaar verbruikt Ne derland ongeveer 25 miljoen ton ruwe olie. De rest van de aanvoer wordt in Rotterdam verwerkt en doorgevoerd of wordt via een pijpleiding i Belgie en West-Duitsland pompt. Volgens de industriebond heeft, de geconstateerde verhoogde aanvoer in de eerste week van januari te maken met de verhoogde olieproduktie verschillende Arabische landen en met Volgens het districtshoofd A. Schrave- madc van de Industriebond NVV zijn er zelfs aanwijzingen dat de olieaan- voer eind deze maand en begin vol gende maand nog meer zal toenemen. Wanneer de verwachting van de indus triebond uitkomt, dan zal Rotterdam in januari ongeveer 10 miljoen ton ruwe olie ontvangen, tegen bijna 9 miljoen ton in december. Als januari een gemiddelde maand zal blijken te zijn, dan zal de totale olieaanvocr naar Rotterdam dit jaar echter ach terblijven bij die van vorig jaar. toen de tankers in totaal ongeveer 140 miljoen ton ruwe olie binnen brach ten. Het ministerie van economische zaken wilde dinsdag geen commentaar geven op de cijfers van de Industriebond NVV. Zoals bekend is het overgrote deel van de in Rotterdam aangevoerde ru we olie niet bestiemd voor binnen liet feit dat België nu als vriendelijke natie wordt beschouwd en derhalve in aanmerking komt voor een maximale aanvoer. De heer Schravemade beves tigde dat voor Nederlands gebruik geen druppel olie uit Koeweit en Saoedi-Arabië is aangevoerd. Die tot op nu gedaalde aanvoer uit die landen wordt gecompenseerd door sterk ver hoogde importen uit Perzië. Nigeria en Venezuela. Economische zaken Ook de Industriebond van het NVV is door het ministerie van economische zaken benaderd met het verzoek geen gegevens meer te verstrekken over de, Zie slot pagina 3 kolom 1 WAAKZAAMHEID AAN GRENZEN VERHOOGD SCHIPHOL Politickorpsen langr, de Belgische grens en in de ruime om geving van Schiphol zijn in verhoogde staat van paraatheid gebracht om te verhinderen dat Palestijnen met Rus sische raketten Nederland binnentrek ken. Op Schiphol wordt voortdurend gepatrouilleerd door gepantserde voer tuigen van de rijkspolitie en ma rechaussee. Via het twee jaar geleden geïnstalleerde gesloten tv-circuit houdt de marechaussee nauwlettend elke persoon en elk voertuig in de gaten die Schiphol naderen. Het ministerie van justitie bevestig de dat voor de politiekorpsen het parool „verscherpt alert" was uitgege ten. maar ontkende dat 300 mariniers in gereedheid worden gehouden om bij het eerste alarm naar Schiphol of elders uit te rukken. Deze mariniers zouden gelegerd zijn in Doorn en speciaal zijn opgeleid om in geval van nood naar enig punt in Nederland. Suriname of de Antillen te worden overgebracht, dan wel deel te nemen in een NAVO-operatie. Ook op Schiphol zelf zijn extra beveiligingsmaatregelen genomen, maar van welke aard ze zijn, wordt niet bekendgemaakt. De Palestijnen naar wie nu intensief wordt gezocht, zouden in het bezit zijn van drie SAM 7-raketten. die hun door Libië in handen zouden zijn gespeeld. Ze wegen 13 kilo. zijn ander halve meter lang en kunnen gemakke lijk worden gedemonteerd. De raket ten bezitten een kop die gevoelig is voor infrarodewarmtestraling, waardoor de raket, de motor van een vliegtuig als doelwit kiest. Jjantlijr*. VERWACHTING - ONDANKS SOEPELER TOEWIJZING BENZINE AAN ZAKELIJK VERVOER - BIJ INVOERING DISTRIBUTIE: TERUGVAL AANBOD AUTOLOZE ZONDAGEN MIDDELBURG Provinciale we staat in Zeeland verwacht dat in het totale verkeersaanbod over dr Zeelandbrug bij een oliedistributie met een soepeler toewijzing aan het zakelijk vervoer met niet meer dan ongeveer twintig procent behoeft af te nemen. Deze vermindering zou de Provinciale Zeeuwse Brug Maatschap pij een strop van méér dan een miljoen gulden opleveren. Voor opheffing van dit tekort zal in eerste plaats de provincie verantw dclijk zijn. De provincie Zeeland staat als enige aandeel li oudster ook garant voor rente en aflossing van door dc hrugmaatschappij aangegane leningen. Het groeiend exploitatietekort hoeft intussen niet te betekenen, dat een beroep moet worden gedaan op de provinciale begroting zelf. De provin cie heeft juist met het oog op onver wachte financiële tegenslagen een 're servefonds' van ongeveer één miljoen ten bate van de FZBM 'opgebouwd'. Gedeputeerde A. J. Kaland sprak over igens tijdens de laatste begrotingsbe handeling nog de verwachting uit dat het gebruik van de verbinding over de Oosterschelde met. dertig procent zou teruglopen. Na de laatste verhoging bedraagt de jaarlijkse provinciale bijdrage in de exploitatie van de brug twee miljoen gulden. Te zamen met een verlening van de afschrijf ter mijn en de op brengst van de tolgelden kon ee sluitende begroting worden verkregen. Koffiedik Ir. Ch. B. Landré. chef bureau ver keerszaken van provinciale waterstaat de directie over de brug wordt gevoerd door provinciale waterstaat waarschuwt er voor dat ook de prognose van twintig procent minder, verkeersaanbod nog neerkomt op 'kof-i fiedikkijkerij'. Het is bijvoorbeeld niet uitgesloten dat de noodzaak tot distributie van korte duur zou blijken te zijn. Boven dien zou de regering tot een nog verdergaande versoepeling van de ben zinetoewijzing kunnen besluiten. Ten slotte bestaat er nog onvoldoende in zicht in de wijze waarop het verkeer- patroon zich bij een aanhoudende brandstof schaarste zal ontwikkelen. Zo is het nog de vraag of het meren deel van de autobezitters hun benzine bonnen eerder voor de kortere ritten dan voor de langere afstanden of omgekeerd zullen gebruiken. De heer Landré wijst er op dat in het eerste geval de Zeelandbrug duidelijk in het nadeel zou zijn omdat het hier duidelijk om een schakel in een lan ger traject gaat De afstand tussen de twee belangrijkste woonkernen op beide oevers. Zierikzee en Goes, be draagt nog rond de vijfentwintig kilo- Ofschoon ook daarover geen zeker- heid bestaat acht men het bij provin ciale waterstaat toch niet waarschijn j lijk dat ae automobilisten op het traject Midden-Zeeland - Randstad vi- ce-versa ter wille van benzinebespa ring in veel groter getale dan nu het geval is de voorkeur zouden geven aan de wat kortere route over de Zeelandbrug boven de langere maar voor velen aantrekkelijker route via de Moerdijkbrug. Op grond van een al weer enkele jaren oude enquête kan worden aan-i genomen dat de Zeelandbrug van dit! verkeer thans ongeveer zestig tot ze-j ventig procent voor haar rekening neemt. De lieer Landré stelt vast dat gelet op alle bestaande onzekerheden over de verkeersontwikkeling op zelfs korte termijn het niet opportuun is, nu al te spreken over de noodzaak van een nieuwe tariefsverhoging of even eens ter delging van een groter exploi tatietekort bijvoorbeeld de af- Rijverbod Concreter inzicht bestaat wel in de gevolgen voor het verkeersaanbod van cie energiecrisis en de daaruit voort vloeiende autoloze zondagen in de laatste twee maanden van het vorige jaar. Uit die cijfers blijkt, dat hoewel her autoverkeer reeds per 4 november met een zondags rijverbod kreeg te maken, er in de maand november toch nog een toename van 10 procent in vergelijking vet dezelfde maand van het vorige jaar kon worden geregi streerd. Dat was met het geval in december. In die maand wezen de tellingen voor het eerst een teruggang aan. In totaal passeerden m de laatste maand van (Zie slot pagina 7 kolom 6) an de oliecristo ln Ne (Ierland zitten vreemde ifuééisA kanlen- al was he* aJ'wn U/pKC, maar omdat hier niemand kan of wil zeggen hoe we H er nu precies voorstaan Of fidéle Instanties doen daar bijzonder geheimzinnig over, om rede ncn van landsbelang, zeggen ze er bij. Het ministerie van economische zaken heeft zelfs verzocht de tankerbeweging op de Nieuwe Waterweg niet te pubh cc ren. want daarmee zou datzelfde landsbelang geschaad kunnen worden De vakbonden echter houden zich daar niet aan. ze hebben gisteren weer een* een aantal gegeven* - in eigen beheer verzameld bekendgemaakt, waaruit blijkt dat de olie aanvoer in Rotterdam is toegenomen. De vakbondsmensen betogen dat ze dit soort mededelingen doen om hun leden gerust te stellen extreme groepen zouden bezig zijn 011 rust te zaaien in het Waterweggebied. Dat laatste kan best waar zijn: het zou niet de eerste keer wezen dat syndic* listen pogen leden van vakbonden op te zetten tegen hun eigen bestuurder." Maar de vraag rijst uiteraard of de bewuste vakbonden het landsbelang inderdaad schaden door de publikatie van door hen verzamelde gegevens. Al weer: niemand weet het Het kan 'ja', maar het kan ook 'nee' zijn. De vak bonden staan namelijk niet alleen met hun cijfers, er zijn buitenlandse pu blikaties te over waaruit blijkt dat men daar goed op de hoogte is van wat zich in Rotterdam afspeelt. Trouwens, de Arabieren zijn in dit opzicht even min op het achterhoofd gevallen, ook zij hebben hun informatiebronnen Misschien wordt er in Den Haag wel eens wat te snel met het landsbelang geschermd. In dit opzicht is liet boeiend nog eens het verslag te lezen van de perscon ferentie. die president Pompidou kort na nieuwjaar heeft gegeven. We doelen op de bijeenkomst waarin hij ironisch sprak over een opvallende Nederland se solidariteit binnen de EEG: ons land heeft de gasprijzen 'solidair' ver klaard met de prijzen van de olie He* Franse dagblad Le Monde had een vrij uitvoerig verslag over de persconfe rentie en meldde dat de Franse president hulde had gebracht aan de Nederland se minister-president voor diens open hartigheid, hij Pompidou had namelijk ln Kopenhagen goed met Den Uyl kunnen opschieten, „omdat hu openhartig en recht op de man af is" franc et direct i. Welnu. Pompidou verklaarde na deze loftuiging da* Den Uyl hem had verzekerd da* de Neder landse reserves nog niet waren aange sproken en de Franse president voeg de er aan toe dat de Nederlanders op dit ogenblik zeker het dubbele ontvan gen van wat ze zelf aan olie opmaken. Wanneer men dat zo leest het is tenslotte het Franse staatshoofd dar dit allemaal zegt. niet zomaar borrel tafelfiguur dan heeft men neiging te zeggen: „Gelukkig dat we het eens van een ander horen, want onze eigen regering houdt er de mond over dicht' Pompidou en de vakbonden, het zijn de' nieuwe voorlichters van het Neder landse volk. Toegegeven, een dergelijke opmer king is niet helemaal fair. Ieder een praat in deze kwestie voor eigen parochie en wil het eigen standpunt zo goed mogelijk verkopen. Meneer Pompidou doet dat omdat men hem gebrek aan Europese solidariteit heeft verweten en de vakbonden komen met gegevens voor de draad omdat ze bang zijn de greep op hun leden te verlie zen. Daarbij moet vooral worden be dacht dat noch de overwegingen van de Franse president noch die van de vakbeweging die van <de Nederlandse regering zijn. Het kabinet beeft im mers zijn eigen verantwoordelijkhe den en daaronder één overheersende zorg: de economie gaande houden en de werkloosheid zo klein mogelijk houden. Op dit stuk van zaken wil de regering geen enkel risico nemen ze mag dat ook niet doen. Met andere woorden: ze neemt op dit ogenblik een hoop gemor over de benzinedistributie voor lief omdat ze zoveel mogelijk voorraad wil hebben met daartegen over een zo zuinig mogelijk gebruik Op die manier creëert het kabinet een zo groot mogelijke marge om het ri- sico voor met name de werkgelegen heid zo klein mogelijk te houden Maar ze behoeft die marge niet té groot te nemen. En juist op dit punt nu begint her en der twijfel te ont staan. Tot nu toe heeft de regering nog geen kans gezien deze twijfel te ontzenuwen, ze komt niet met exacte gegevens. Zowel in de tweede als in de eerste kamer is er in dit verband op gewezen dat er veel heeft geschort aan de presentatie van het 'olie'-be- leid van de Nederlandse regering. Ear juist oordeel. Men moet bedenken dat ons land geen geïsoleerd eiland is, maar een stuk vasteland van Europa, omringd door twee landen die geer. benzinedistributie kennen. Dat geeft vreemde spanningen, vooral in een tijd van snelle communicatie en vri; wel verdwenen grensformaliteiten. ln een deel van het land kan de benzine distributie daardoor een farce wor den. En als die langer aanhoudt zelfs een farce majeur \X7e nemen nog altijd op gezag van de regering aan dat het politiek fmet het oog op de Arabie ren) en feitelijk (met het oog op de werkgelegenheid) nodig is te beginnen met de benzinedistributie. Maar als de ontwikkeling zoals die zich nu afte kent verder gaat. dan zal dat slechts een korte pijn behoeven te betekenen Het zou goed zijn wanneer de minis ter-president dat eens onverbloemd uitsprak. Hij kan openhartig zijn, Pompidou was er zelfs onder de in druk van Dat willen de Nederlanders ook wel wezen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 1