De Nederlandse zeehavens en hun afhankelijkheid nb „In Middelburg naar een verantwoorde beperkte groei" Geschiedenis van de Zeeuwse veren in het rijksarchief I PRIJS SLAG nb a Elf Verdwazingen, Seth Gaaikema PRIJZEN 1974 OMHOOG' NIEMAND ONTKOMT DAARAAN UKUNT ERVAN OP AAN LIEVER 1000 DUBBELTJES WINST DAN 100 KWARTJES WINST ZATERDAG 5 JANUARI 1974 197< - PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 BURGEMEESTER WOLTERS TIJDENS 'OPEN TAFEL': (ADVERTENTIE) - HERHALING Vier fraaie modellen van vroegere i in de tentoonstellingsruimte een indruk en goederen naar de vele overkanten Zeeuwse veerboten, waaronder een! van de wijze waarop toen de Zeeuwse! te brengen. (Foto PZC)- 'poon' uit de achttiende eeuw, geven] wateren werden bevaren om personen! GEBASEERD OP PROEFSCHRIFT JHR. MR. G. F. SANDBERG ONMISBARE ROL DOOR DE EEUWEN HEEN.. MIDDELBURG Onder de titel Schipper man Ik overvaren'? is in het rijksarchief aan de Sint-I'ieterstraat in Middelburg tot 10 maart een toonstelling te zien over de geschiede nis van de verbindingen over het Zeeuwse water, die door de eeuwen been zo'n belangrijke, zelfs onmisbare rol in het "Zeeuwse' hebhen gespeeld. De tentoonstelling is gebaseerd op het in 19*0, ook als handelsuitgave ver schenen proefschrift van jhr. mr. G F. Sandhcrg (chartermeester aan het rijksarcliiefover de welgeteld 118 Zeeuwse overzetveren die in de afge- lopen "00 jaar hebben bestaan. Jhr. mr Sandberg heeft hieraan een aantal historische en rechtskundige beschouwingen gewijd, die nu in de expositie zijn verwerkt met levendig materiaal zoals 'foto's, oude ansich ten, kaarten, tekeningen, krantenknip seis, oorkondes en andere archiefstuk ken. Daardoor is een interessante il lustratie van hel, proefschrift, ont staan, met veel gegevens over bijvoor- Beeld hel, ontstaan van de veerdien sten, de rol die ze speelden, de trajec ten en over de veerrechten. Zo wordt getoond hoe een veer volgens de Zeeuwse rechten door de vorst, sou- verein, leenheer, ambachtsheer of an dere rechthebbenden werd beschermd. Het veerrecht was een monopolie. In de 17e en 18e eeuw slechts zes maal inbreuk werd gemaakt op heli mono polie van de rechthebbende. In twee gevallen werd de overtreder gedaagd voor het plaatselijk gerecht. Slechts (h één geval Oud- en Nieuw-Vosse- meer in 1693 werd de overtreder veroordeeld tot een geringe boete. De andere schendingen van het veermo- nopolie werden afgedaan met. waar schuwingen en een verbod, wat blijk baar afdoende was. Het geheel van de tentoonstelling wordt 'gelardeerd' met arschiefstuk- (jen over bijzondere historische voor vallen en feiten, zoals het overlijdens- boek van Zaamslag waarin vermeld wordt hoe op 1 juli 1697 de veerman Jacob Cornelisse met andere opvaren den verdronk toen zijn hoogaars van het Stoppeldijkse veer in 't Hellegat ïonk. Ook is er een archiefstuk waar uit blijkt dat de winter van 1894-1895 zo bar' was dat de veerdienst over de Westerschelde in de gehele maand februari stillag wegens ijsgang. Hoewel ook mr Sandberg in ziin proefschrift enige aandacht heeft be steed aan de beurtveren, is hieraan op de tentoonstelling meer aandacht ge wijd. Beurtveren waren de veerdien sten die niet recht naar de overzijde gingen, maar grote vaarten maakten en op vele plaatsen aanlegden. Voor deze 'wilde vaarten' maakten steden onderling vaak contracten om geza menlijk een veerdienst op te zetten De beurtdiensten waren meestal geor ganiseerd binnen het gilde van de schippers. In tegenstelling tot de over zetveren is het aantal beurtdiensten dat in de loop der tijden heeft be staan moeilijk na te gaan. Ook van de boottypes die in de loop der eeuwen de Zeeuwse wateren als veerboot hebben bevaren, wordt op de expositie een indruk gegeven. Be halve een aantal tekeningen, zijn er vier modellen te bewonderen: een 'poon' uit de 18e eeuw, een model van een beurtschip dat in dezelfde eeuw wekelijks van Goes op Veere voer, het model van het zogenaamde 'Pcn- nybootje' van Vlissingen. (gebouwd in 1884 en gesloopt in 1919) dat werd gebruikt voor personenvervoer tussen de Iloutkade en Marinehaven en tot slot een model van een binnenvaart schip, de stoomboot Valk V. die een dienst onderhield tussen Vlissingen. Dnrdrecht en Rotterdam, hoofdzake lijk voor het vervoer van vrachtgoede ren. De laatste twee modellen zijn vervaardigd door de Vlissinger J. Ma rijs.. Ook de bekende hoogaars ontbreekt, niet in het tekenmateriaal. Voorts hangt in'de expositieruimten een ap- plicatiewerk. van de hand van me vrouw Sandberg, dat een impressie van zo'n hoogaars te zien geeft. Oeververbinding De Zeeuwse veren: ze zijn geleidelijk in aantal verminderd door de aanleg van dammen en dijken, het aanslibben en droogvallen van land. Sinds de uitgave van het proefschrift zijn er niet veel gezichtspunten over het tota le geschiedenisbeeld van de Zeeuwse waterverbindingen bijgekomen, behal ve dan de plannen voor een vaste oeververbinding over de Westerschei de. waardoor nu ook het veer Krui- ningen-Perkpolder wel zal verdwijnen. Ook over deze plannen is op de expositie enig documentatiemateriaal te zien. afkomstig van het ETI. Uiteraard wordt vrij veel aandacht besteed aan de geschiedenis van de belangrijke veerdiensten over de Wes terschelde. Vooral daarover zijn veel foto's te zien. Deze geschiedenis begon in 1865 toen gedeputeerde staten be langstellenden uitnodigden om de stoombootdiensten op de Westerschei- de in exploitatie te brengen. Een van de belangstellenden was Dirk Dron- kers. Na twee maanden overleg met de rommissiaris der konings trok Dronkers zich echter terug. De provin cie besloot toen zelf de Westerschelde- veren in exploitatie te brengen en zo ontstond de provinciale stoomboot- dienst op de Westerschelde thans de PSD Behalve van enkele particulieren is het tentoonstellingsmateriaal onder meer afkomstig uit het Zeeuws mu seum. het stedelijk museum in Vlis singen. het documentatiecentrum Zeeuws Deltagebied in Middelburg en de gemeentearchieven van Goes. Vlis singen en Zierikzee. De expositie is tot en met 9 maart geopend van maandag tot en met vrijdag van 9.00-12.300 uur en van 13.30-17.00 uur en zaterdags van 9.30 12.30 uur (Sint-Pieterstraat 38) KERKELIJKE MUTATIES NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Aangenomen naar Baarn: G. C. Post te Leiden. Aangenomen het beroep der generale synode Nederlandse Her vormde Kerk tot predikant voor bui tengewone werkzaamheden (pastoraat onder doven): F. A. L. Franken Woubrugge. Bedankt voor Woerden: G. C. Post te Leiden. Bedankt voor Asperen (toe zegging): drs. A. Jonkers, emeritus predikant.. wonende te Ede, laatstelijk predikant te Otterloo GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Züidland: A. Hansen te Nieuweroord. Aangenomen naar Emmeloord: E. C. Kim te Vroomshoop. GEREFORMEERDE KERKEN VRIJ GEMAAKT BUITEN HET VER BAND Beroepen te Loosdrecht: H. J. van der Kwast te Amstelveen. CHRISTELIJK GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Opperdoes: T. Rutters te Baarn. GEREFORMEERDE GEMEEN TEN Beroepen te Rilland-Bath: P. Blok te Dirksland. Bedankt, voor Slikkerveer: R. Boo gaard te Leiden Bedankt voor IJssel- monde: A. Hofman te Schevenin- gen. "1973 WAS GOED JAAR VOOR DE STAD MIDDELBURG ..I-alen we in Mid delburg dit jaar streven naar een verantwoorde beperkte groei en daar bij de stad zoveel mogelijk houden zoals die is". Deze wens deed vrijdag avond burgemeester drs. P. A. Wol- ters aan liet slot van een toespraakje dat hij hield tot de aanwezigen op de "open tafel' in de burgerzaal van het Middelburgse stadhuis. De traditionele bijeenkomst), door bur gemeester en wethouders belegd ter gelegenheid van de jaarwisseling, werd ditmaal bezocht door rond de driehonderd personen. Met dal. aantal werd de belangstelling voor de voor gaande open tafels belangTljk over troffen. Burgemeester Wolters kreeg aan hel begin van zijn toespraak al direct een spontaan applaus van de aanwezigen toen hij wees op zijn nieuwe ambtske ten. die hij op deze nieuwjaarsbijeen komst voor de eerste keer droeg Aanschaf van deze nieuwe keten was noodzakelijk omdat, zoals gemeld, vorig jaar kort voor de nationale feestdag ter gelegenheid van het ambtsjubileum van de koningin, de Middelburgse burgemeestersketting werd gestolen. Van dader of daders en ketting ondanks een door de poll tie ingesteld onderzoek geen spoor meer gevonden De burgemeester wees er vrijdag avond nog op, dat hij weer in het bezi! v/as van de versierselen behorend bij zijn ambt) dank zij het besluit van de gemeenteraad om voor de aanschaf het benodigde krediet beschikbaar te stellen. Er klonk nogmaals een applaus op toen drs Wolters meedeelde dat in de keten behalve het Middelburgse stads wapen ook de wapens van de voorma lige gemeenten Nieuw- en St Joosland en St-Laurens. die bij de herindeling met Middelburg werden samenge voegd. waren aangebracht Wensen In een korte terugblik conclndeerde de burgemeester, dat 1973 voor Mid delburg een goed jaar was geweest, niet alleen door de inspanning van gemeentebestuur en gemeentelijke diensten maar ook dank zij de steun van alle inwoners. De heer Wolters noemde heli een moeilijke zaak te voorspellen „vooral gelet op de onverwachte omstandighe den waarmee wij eind vorig jaar werden geconfronteerd", welke ont wikkelingen Middelburg ln 1974 te wachten staan. De burgemeester die kennelijk ook doelde op de energiesituatie zei ten slotte te hopen, dat gemeentebestuur en inwoners er in dit nieuwe jaar in zouden slagen om op de 'externe ontwikkelingen' het. juiste antwoord te vinden terwijl tegelijkertijd bepaal de wensen door gezamenlijke arbeid zouden kunnen worden gerealiseerd. Eerder tijdens deze bijeenkomst had het voltallige college van burgemees ter en wethouders de handen geschud van de talrijke vertegenwoordigers van overheids- en particuliere instel lingen, organisaties op het gebied van cultuur, sociale en gezondheidszorg, en bedrijfsleven, talrijke bestuurders van de meest uiteenlopende verenigin gen enz. en ook vele individuele bur gers- Tijdens de bijeenkomst, die een gezel lig karakter, had, werden door 't Mid delburgs Mannenkoor, onder leiding van Bart Leijnse, enkele oud-Holland se liedjes ten gehore gebracht Ofschoon het koor lang niet de stilte kreeg van de aanwezigen, die het nodig had om de liederen door de gehele zaal door te laten klinken werd het gebodene. onder meer met een hartelijk applaus, toch duidelijk ge waardeerd. Het werd In de burgerzaal tenslotte een 'open tafel' in de werkelijke bete kenis van het Voord toen de aanwexl- grn zirh aan de broodmaaltijd zetten SCHOUWBURG MIDDELBURG (SAK) Het eerste optreden van Seth Gaaike ma in zijn kleine Zeeuwse toemee, vrijdagavond in een bomvolle Middel burgse Schouwburg, gaf nogal wat te denken. Nu hebben eerdere program ma's van Gaaikema bewezen «lat zoiets niet erg hoeft te zijn: er mag immers bij alle jolijt ook wat gedacht worden. We moeten het ditmaal echter hebben over „te denken geven" in de geest van „licht bedenkelijk". Seth Gaaikema. enkele jaren geleden geheel terecht tot een hoog appreda tienlveau gestegen, heeft een en ander gesleuteld aan de formule en is - voorlopers daarvan hebben we achter de rug intussen toegekomen aan een show-in-cabaret waarin het mede werkersaandeel aan waarde en inbreng heeft gewonnen. Het is zeer de vraag of de verbrokkeling en de opvallende verspringing in kwaliteit die er mede gevolgen van zijn. het totaalprogram ma dat toch dat van Seth Gaaikema moet zijn niet te zeer aantasten. Ik stel die vraag met het ensemble- en het Gaaikema-gedeeite voor ogen. waarbij als eerste opvalt dat Gaaike ma :n zijn directe na-pauze-presentatie een veel beter, evenwichtiger program ma brengt dan in het deel vóór cie pauze In «lat eerste deel zitten op merkelijk veel vallen. Er is een uiterst zwak. wat pokriekerig begin, een bes gin derhalve dat echt niet kan zo vlak bij ae vaiierlandse Wim Kan-avond- Da: dan ongeacht het feit «lat juist Gaaikema indertijd aan Kan enkele weergaloze teksten heeft geleverd, maar dat blijkt heel wat anders dan teksten op een toneel body geven. Het was allemaal best aardig, maar als be gin. nee. Een kleine omzetting is volg orde had al veel gedaan. Gaaikema bleef zo'n beetje aan dat begin lijden, het hele voorpauzeprogramma door en dat was en is jammer omdat echt wel kwaliteit bij te pas komt. De goede indrukken «iie men er aan over kon houden, kwamen voor een belangrijk deel voor rekening van Rexis. de muzikale clown, doorkneed vakman, die een paar staaltjes subtiel theater weggaf waar menig groter ge achte reputatie jaloers op kan zijn, Zo'n man zou een eigen programma .moeten hebben. Het, is trouwens een erg goede vondst om de figuur van de muzikale clown, zo nauw verbon«ien met, het bonte revuewerk van vroeger, een eigent,ij«is. nogal spits cabaretpro gramma van een geheel eigen en aan genaam stempel te laten voorzien. Na de pauze dan Gaaikema op zijn ouderwets in een korte show die de naam gaf aan het gehele programma: 'Elf verdwazingen', uit hét. leven van alle dag gegrepen kleinigheden, rijp voor fijne satire zowel als voor de volle lach. In al deze 'schetsen' vindt men Seth Gaaikema terug, goed en best. Als men bedenkt dat dat eigen lijk ook vóór «ie pauze had kunnen gebeuren, moet men zeggen dat men iets heeft gemist en «ia's niet helemaal leuk voor de mensen, Seth Gaaikema staat vanavond ln Goes, maandag en dinsdag in Terneu- zen, woensdag in Oostburg en donder dag in Hulst. Hij neemt mee (behalve Rexis en zich zelf) de drie voortreffelijke muziek makers Henk van Dijk. Frans Drabe en Jan IJpema en Ruud en Rden iex Blue Diamonds). In de eerste maanden van 1974 zullen vele artikelen duurder warden. Soms enkele centen, maar ook weieens meer. Niemand ontkomt daaraan. De fabrikant zal meer voor zijn grondstoffen gaan betalen. Verpakking en vrachten zullen stijgen in prijs. Daardoor zal het publiek in de winkels geconfronteerd worden met hogere prijzen. We kunnen minder voor een gulden kopen Minder dan voorheen. Dok Jac. Hermans zal prijzen moeten verhogen. Dit moeten we gewoon eerlijk tegen u zeggen. Maar de concurrentie zat blijven. Prijsbewuste kopers zullen dit spoedig ontdekken. Daarom zal de consument nog meer dan voorheen de prijzen nauwkeurig in de gaten moeten houden. We zullen er geen misbruik van maken en elke prijsverhoging tot het uiterste beperken. Verstandige huisvrouwen zullen ook nu weer ontdekken dat onze naam geen fabeltje is. De naam JAC.HEKMANS is garant voor een goede kwaliteit. De naam PRIJS-SLAG geeft zekerheid voor de laagste prijs. Wij zijn trots op onze naam Onze formule, waardoor wij de laatste jaren zo snel gegroeid zijn. zat ook in 1974 ons uitgangspunt blijver 't Is maardatuhetweet. JAC.HERMANS BV INWONERTAL ZIERIKZEE Benoeming ouderling IN 1973 MET 182 TOEGENOMEN ZIERIKZEE Het zielental van de gemeente Zierikzee nam in het. afgelo pen jaar Voe met 182. Op 31 december 1972 bedroeg het aantal ingezetenen' 8369 4093 mannen en 4276 vrouwen i Dit aantal vermeerderde door gebin te met 141 (78 mannen en 6 vrou wen) en door vestiging me" 56< 2^? mannen en 296 vrouwen i. be: vermin- Tot ouderling van de Hervormd® kerk te Schore is benoemd de heer Iz. Lu- teyn. die deze benoeming heeft aange nomen. derde door overlijden me* 82 (45 mannen en 37 vrouwen) en door ver trek met 441 «220 mannen «m 221 vrouweni. Op 31 december 1973 be droeg het inwonertal dus 8551 <4174 en 4377 vrouwen». Er werden echtsch Misschien wel duidelijker dan ooit is de laatste maanden aan de oppervlakte gekomen hoe dicht het net van ondergrondse verbindingen is tussen het (petro)chemische bedrijfsleven in het deltagebied van Rijn. Maas en Schelde met een groot achterland en het distributiecentrum voor de ze industrieën, Rotterdam. Pijpleidingen van Euro poort/Maasvlakte naar het. Duitse Ruhrgebied, naar Antwerpen (met doorverbindingen naar bijvoorbeeld Feluyi. naar Terneuzen. naar Amsterdam, naar Vlis- singen-Oost, naar Moerdijk. In de jaren toen er in ieder geval 'papieren leven' zat in een Overlegorgaan zeehavenontwikkehng Zuidwest-Nederland zijn er van Rotterdam uit langs andere kanalen dan pijpleidin gen veel toekomstvisies ontvouwd over de positie van de Maasstad ten opzichte van het deltagebied en andersom. Er vielen dan termen als uitstralingseffect en overloopgebied. Er werd gesproken over een hoefijzervormige ontwikkeling van het Waterwegge bied uit. langs de Westbrabantse stedenbrug (Bergen op Zoom, Roosendaal, Breda) naar de oevers van de Westerschelde. We willen in het midden laten in hoe ver die rapporten en studies allemaal van werkelijk heidszin getuigden. Ook willen we op het ogenblik even voorbijgaan aan het planologisch beleid dat. Den Haag in Zuidwest-Nederland heeft gevoerd en nu wil gaan voeren en de discussies over de ruimtelijke ont wikkeling zoals die in de drie provincies zelf zijn ontstaan. Feit blijft dat de grote basisindustrieën, die zich de laatste tien jaar in het kustgebied van Neder land en België hebben gevesigd, steeds nadrukkelijk hun positie ten opzichte van Rotterdam hebben la ten meespelen. Een paar voorbeelden: Shell-Chemie in Moerdijk. Dow Chemical in Terneuren, Total en Hoechst. in Vlissingen-Oost, Mobil Oil in Amsterdam, de raffinaderijen in Antwerpen. Op het ogenblik maakt Rotterdam-wereldhaven-nummer-éën een krachtproef door. De olieboycot van de Arabische landen legen Nederland zal waarschijnlijk aantonen hoe afhankelijk Rotteniam nu werkelijk van de olie is of hoe afhankelijk de olieproduktie en de olievoor ziening in een niet onbelangrijk deel van West-Euro pa van Rotterdam ls en blijft. De grote vraag die daaruit onmiddellijk volgt is: hoe zal Rotterdam op langere termijn reageren op de 'schok' van de af gelopen maanden en in hoever zal «lat schokeffect ook voelbaar zijn bij het bedrijfsleven dat onder gronds en via achterwaartse verbindingen aan Rot terdam zit vastgeknoopt? Na de eerste verwarring sinds er in de Arabische landen oliekranen zun «iichtgedraaid beginnen het. Rotterdamse bedrijfsleven, het Rotterdamse gemeentebestuur. Rijnmond en op enige afstand 'D Haag' de kaarten te schudden. Rond de jaar wisseling zijn er verschillende filosofieën geventi leerd over de positie van de Rotterdamse haven in de naaste toekoms en dus ook over de positie van het bedrijfsleven dat in meerdere of min«iere mate met het distributiecentrum Rotterdam is verstrengeld. Burgemeester W. Thomassen kwam op een bijeen komst van de Havenvereniging Rotterdam met. een opvallend optimistische toespraak. Hij liet weten dat het voor andere Europese havens niet zo eenvoudig is om op een goeie dag maar even een stuk dienst verlening van Rotterdam af te pakken. hoe daar op momenteel in de olieboycot misschien ook wordt geaasd. Al vrij snel hebben de Arabieren ingezien dat de olievoorziening van bijvoorbeeld België en West- Duitsland niet in een handomdraai van Rotterdam naar een andere haven kan worden verplaatst. Aan leg van pijpleiding en bouw van raffinaderijen is een zaak van jaren en bijzonder grote investeringen. De laatste dagen is de positie van Rotterdam als raffi- nagecentrum voor Noordwest-Europa nog eens dik onderstreept toen Zweden en Noorwegen exclusieve aanbiedingen van ruwe olie uit Saoedi-Arabië moes ten afslaan bij gebrek aan mogelijkheden om die olie te verwerken. De voorzitter van de Rotterdamse ka mer van koophandel, mr. W. H. Fockema Andreae, heeft in zijn nieuwjaarsrede gezegd dat 'er geen re den is om te vrezen dat er plotseling onherstelbare barsten zijn gevallen in de mondiale functie van Rot terdam-Europoort'. Met de zelfbewustheid die Rotterdam in de meest penibele omstandigheden overeind weet te hou den is in de Maasstad ook nog maar eens met voldoening vastgesteld dat Nederland plotseling weer heeft beseft hoe belangrijk het Rijnmoncigebied nog steeds is voor onze nationale economie. Thomassen op oudejaar. .De Rotterdamse haven wordt thans mét het aardgas beschouwd als een van de twee kur ken waarop onze economie drijft. De oliecrisis 't klinkt wat zuur heeft een stukje public relations- werk voor de haven gedaan dat niet mag worden on derschat". Om ongewenste conclusies te voorkomen heeft Rot terdam bij de jaarcijfers over de goederenomslag in 1973 de olieaanvoer in de laatste maanden van het jaar m het vage gelaten. Tegelijk werd opvallend veel aandacht besteed aan de groei in de andere ha vensectoren: «lie van granen, veevoeder en ertsen, conventioneel stukgoed, containerverkeer, roll-on/ roll-off en lashverkeer. Al ver voor de ohemoeüijk- heden heeft Rotterdam voor de toekomst van de ha ven een beleidslijn uitgezet, die erop is gericht de distributie- en overslagfunctie en de dienstverlening meer te stimuleren dan de reehavemndustrie. Hei heeft allemaal te maken met de 'volte-problemen' bekeken NADER BEKEKEN 3 Si (D -} bekeken in de randstad Holland. De wet Selectieve Investe- rings Regeling (SIR) was daar op gericht: heffingen op en vergunningen voor de vestiging of de uitbrei ding van de bedrijven in het westen van het land. De ironie wil overigens dat de uitvoeringsbeschikkin gen voor deze wet meteen zijn afgestopt toen de olieboycot Nederland en het. bedrijfsleven in de tang nam. Vorig jaar heeft Rotterdam een record aantal schepen binnengehaald: 34.200. ruim duizend meer dan het jaar daarvoor. Thomassen maakte er met voldoening melding van De aardollesector om vat in Rotterdam iets meer dan 70 van het totale verkeer. De overige havenbedrijvigheid 30 "•s is intussen nog meer dan het totale haven verkeer in Antwerpen, in Londen of in Le Havre. En juist op de versterking van de functie als handels- en diensten - centrum wil Rotterdam zich nu meer er. meer gaan toeleggen, zonder overigens al te nadrukkelijk vast te stellen «iat de structuur van de haven te eenzijdig op de olie afgestemd. Zoals de benzineaccijns voor de staatsinkomsten tot een paar dagen geleden nog een bijna onuitputtelijke bron leek. zo heeft de haven van Rotterdam natuurlijk van de almaar groetende oliestroom ook heel wat havengeld binnengehaald, Als het roer in de Rotterdamse haven nu langzamer hand wat om moet vergt dat nieuwe investeringen en nieuwe specialisaties. ..We zullen daarvoor een be roep moeten doen op de overheid", zei onlangs mr. L. J. Pieters. de voorzitter van de Scheepvaart Ver eniging Zuid, de werkgeversorganisatie in het haven bedrijf van Rotterdam. Net terug van een orlënta tiereis door de Verenigde Staten vertelde hij hoe hij daar onder de indruk was gekomen van de manier waarop havens als die van Houston, New Orleans en New York hun handels- en transportfunctie uitbui ten. De oliecrisis niet. alleen het- nu ontstane tekort, maar vooral de sterke prijsverhogingen zal op de wat langere termijn ongetwijfeld ook invloed hetbben op het produktiepatroon in de chemische industrie in het Rijnmondgebied en de wijde omge ving die op Rotterdam/Europoort, is aangewezen Een aanwijzing daarvoor is het plan dat De Staats mijnen (DSM) hebben gelanceerd voor de bouw van een groot chemisch complex in de Eemshaven ln Groningen, dat waarschijnlijk een kraker voor de produktie van ethyleen zal krijgen, die niet nafta als grondstof zal gebruiken maar gasolie, gascondensa ten of ethaan. De sterk stijgende naftaprijzen hadden er al eerder toe geleid dat men bij DSM aan het stu deren was geslagen naar de mogelijkheden van ethy- leenproduktie op basis van een 'alternatieve' grond stoF. In Rotterdam is onlangs bekend geworden dat het gemeentebestuur op zoek is naar een leverancier van vloeibaar gas ergens in de wereld, die het ste delijk energiebedrijf aan brandstof voor een grote toekomstige elektriciteitscentrale zou kunnen bei pen. Het is niet denkbeeldig dat de veranderde energiesi tuatie ook zal doorwerken naar de toekomstige func tie van de andere zeehavens in Nederland. Zal ook daar de industrie in de chemische sector zich gaan deweg op andere grondstoffen «moetent gaan rich ten? Zal men her moeten zoeken in minder energie verslindende produkties? Zal daardoor mogelijk het patroon van de verbindingen met Rotterdam een an der worden? Nu het Overlegorgaan zeehavenontwikkeling Zuid west-Nederland ter ziele is en de nieuwe Be stuurlijke Coördinatie Commissie (BCC). die ervoor in de plaats moet komen, nog steeds niet. van de grond is, lijkt het er veel op dat in het deltage bied de functies van de havens bij de beheerders veel minder in onderling verband worden bezien dan enkele jaren geleden het geval was. Het gespreks forum van destijds hoe gebrekkig het misschien ook was functioneert niet meer. De (rijks)com missie zeehavenoverieg. die aan de minister van ver keer en waterstaat advies moet uitbrengen over de mogelijkheden voor een nationaal zeehavengebied is ook nog steeds niet uit de problemen. Bovendien zou het best wel eens kunnen dat de oliecrisis leidt tot een herbezinning op de aard, de functie, de exploi- tatieopzet en de richting waarheen het in de w3t ver dere toekomst moet met de zeehavens in Nederland. Als voor Rotterdam de afhankelijkheid van de olie een reden is andere artiviteiten te stimuleren geldt dat in niet mindere mate voor de andere zeehavens ln Nederland. Hoe verhouden zij zich op dat vlak te genover de haven van Rotterdam? Misschien dat de jaarcijfers in de komende weken bepaalde aandui dingen geven. Op bet ogenblik zijn de feiten zo on zeker dat het allemaal nog een kwestie van pure speculatie en koffiedikkijkerij is. Al een paar jaar achtereen is vastgesteld dat zich in Zeeland geen kandidaten voor vestiging in zeehavengebieden heb ben aangemeld. Het vestigingsklimaat is er niet aan trekkelijker op geworden. Om dat gegeven zal men bij alle zeehavendiscussies ook niet heen kunnen. KEES VAN DER MAAS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 9