ADRIE DUBBELDAM NIEUWE YES MUZIEK: MAXIMAAL EN NOGAL VERMOEIEND TWEE SPECTACULAIRE PARTIJEN KARIGE BELONING 23 Super-perfectionisme koel, zonder emoties TOP-TIEN i I 1 a w 1 1 1 i 13 i 1 1 HH a I ft É!l 41 1 e OE PLATVIS BIJT WEER BEST ZATERDAG 5 JANUARI 1974 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Talcs from topographic oceans* de nieuwe «lubbelelpee van de Engel se groep Yes is het niet voor mogelijk gehouden vervolg op 'Close to the edge', de plaat waarmee de technische groep reeds balanceerde pp de rand van het aangename. Er was maar een kleine duw nodig om de formatie in de afgrond te laten storten, de diepte van het totaal onoverzichtelijke, kunstmatige super- perfectionisme. Koel, zonder emo- J. DO YOU LOVE ME Sharif Dean jjb ANGIE Rolling Stones J. WE WERE ALL WOUNDED... Redbone 4. HET IS WEER VOORBIJ... Gerard Cox 5. MY FRIEND THE WIND Demls Roussos 6. RADAR LOVE Golden Earring J. ROTE ROSEN Freddy Breek J, TIE A YELLOW I Dawn I. GO LIKE ELIJAH Chi Coltrane 4. BLOCK BUSTER The Sweet 'Close to the edge' kende overwe gend sterke momenten, dankzij de levendige (in jargon: 'funky') aan pak van leider-componist Jon Ander son. Er waren ook wat ingewikkelde ogenblikken, bestaande uit wiskun dig tot stand gebrachte melodieën- schema's, die echter als een soort elektronische avant-garde in de pop nog best aanvaardbaar waren. Het volgende hoofdstuk in de geschiede nis van de groep we rekenen "Yessongs' niet mee, omdat er geen nieuw werk op staat zou, zo beloofde Anderson aan verschillende Engelse muziekjoumalisten, nog meer inhaken op die 'funky' stukken van 'Close to the edge'. Het steriele, elektronische geëxperimenteer zou niet verder worden uitgediept. Toch is dat gebeurd en het resultaat is een moeilijk toegankelijk muziek stuk geworden. "Tales from topo graphic oceans' is allesbehalve vera demende, licht verteerbare muziek, vinden we. Het grenzeloze gezoem en gefluit, afkomstig uit de ontelba re klavierinstrumenten van Rick Wa keman, het oneindige telwerk van bas en drum en het pure machtsver toon van gitarist Steve Howe, gaan naar onze smaak hier en daar wat al te ver. Telkens ervaren we het als een hele opgave om beide platen geboeid uit te luisteren. De nieuwe Yes muziek is eigenlijk te perfect en te gekunsteld om altijd mooi te zijn. AUTOBIOGRAPHY Jon Anderson deed het idee voor de nieuwe Yes-platen op uit een voet noot op pagina 83 van 'Autobiogra phy of a yogi', geschreven door een zekere Paramhansa Yoganada. Deze beschrijft de vierdelige 'shastric scriptures', die alle aspecten van het religieuze en sociale leven dekken, alsook de deelgebieden geneeskunde, muziek, kunst en architectuur. An derson raakte zo in de ban van de schoonheid dezer 'shastra's'. dat hij ze geestelijk adopteerde en met gita rist Steve Howe muzikaal uitwerkte tot Tales from topographic oceans', 81 minuten en 34 seconden doorge voerde. overigens nog zeer herkenba re Yes-muziek met teksten vol beeld spraak, waarbij het veelal alleen om de uiterlijke potsierlijkheid van de woorden gaat. REVEALING SAMENSTELLING: FLIP FEIJ Het eerste deel heet The revealing science of God. Dance of the dawn' en begint met een gezongen opsom ming van een stelletje sfeerteksten. Eerst zachtjes, door Jon Anderson alleen op zacht piepende begeleiding van Rick Wakeman. later overgaand in meerstemmige zang en opwin dend synthesizer gefluit. Een fraaie, moderne ouverture, gevolgd door het eerste thema waarin drummer Alan White en bassist Chris Squire strak het ritme bepalen. Even, als Anderson begint te zingen: 'Called out a tune, but 1 never saw the face Heard but not replaced I ventured to talk, but I never lost my Place' Lijkt het erop dat er subtiel ge swingd zal worden: even komen er nog wat aardige 'coupletten' die daarop wijzen, maar dan gaat het wel vroegtijdig uit de hand lopen in de opgefokte kakafonie: 'Starlight movement, reasons release forward tallest rainbow sunshower seasons life flower reasons' Het stuk kabbelt dan weer voort in een rustige sfeer. waarin Steve Howe en Rick Wakeman met hun volumepedalen spelen. Tremolo begeleiding als Anderson het verhaal weer opneemt. En net voor het einde van de eerste plaatkant mag de verzamelde begeleiding weer haar gang gaan. In steeds wisselende ma ten laten horen wie zijn instrument het snelste kan bedienen, een wat ons betreft nogal overbodige wed strijd, waarbij de nodige records weer worden gebroken. Tot besluit weer een opsomming als in het begin, iets gehaaster nu, alsof de plaat bijna vol dreigde te raken, tamelijk abrupt einde. REMEMBERING Het tweede deel het The remembe ring high the memory'. Het opent met klavierwerk en rustige, meer stemmige vocalen. Er wordt weer geteld, maar dit keer niet eens zo ingewikkeld. Wakeman laat opnieuw wat mogelijkheden met zijn appara tuur horen, hij demonstreert onop vallend hoe hij rinkelende flessen kan nabootsen en watervallen kan laten stromen. Minder dominerend dan gewoonlijk, maar wel bepalend voor de sfeer. Steeds na een verre Anderson tekst wordt de laatste toon forte gespeeld en lang aange houden, zodat deze plaatkant tijdens de eerste helft 'iets dreigends' heeft. Het onweer wordt nog even uitge steld, stellen we instemmend vast. We beluisteren zelfs wondermooie fragmenten met akoestische gitaar begeleiding. Maar in de loop van deze zijde breekt het onvermijdelij ke geweld weer los. Zware bas- accenten en over elkaar opgenomen drumpatronen. JDan ook weer ge snerp op de synthesizer. Iets essen tiëlere muziek dan we gewoon wa ren op de eerste kant en daarom kan dit deel er in z'n geheel goed mee door. ANCIENT Voor het voorlaatste deel ge naamd The ancient, giants under the sim' waren we gewaar schuwd: Yes op de improvis3iietoer om Tales from topographic oceans' nog levendiger te maken dan 'Close to the edge'. We horen een op zich uitstekende soort filmmuziek dat ons aan de Soft Machine doet den ken Gedoe dat ons zo op de plaat, zonder beelden niet aan spreekt Er zou geïmproviseerd wor den. maar bijna alles is terdege voorbereid Machtsvertoon Nee. dit is bet niet. Computer-muziek. Gauw- kant vier opgezet. SOLEIL Het slotstuk heet "Ritual". Nous som mes du soleil'. We horen nu ai 1 uur onafgebroken nieuwe Yes muziek en als we de laatste kant hebben opge zet. snakken we eindelijk weer naar iets moois- Muziek waar de uitvoe renden iets van hun eigen gevoel hebben ingelegd. Optimale muziek, geen maximale muziek meer. Ver moeid luisteren we de plaat uit. Taies from topographic oceans' wordt ons teveel. De schitterend uit gevoerde klaphoes 'Roger Dean) leggen we op een voor de hand liggende plaats. De twee platen stop pen we een jaartje of wat weg. F. F. COR JANSEN vluchtveld op e7. 25Kd7 Wit denkt, dat nu de gelegen heid is aangebroken om de zwar te stelling op te blazen. Een ern stige misrekening. 26.,g£5: ef5: Ziediagram. Dat het kampioenschap van Zeeland dit jaar sterker bezet is dan in de voorafgaande jaren, is ongetwijfeld te danken aan het gedurfde initiatief van wedstrijd leider De Lange, om af te stap pen van het systeem van de vrije inschrijving. De sterkste spe lers van Zeeland werden persoon lijk uitgenodigd en zoals te voor zien was, heeft dat bij enkelen die zich al of niet ten onrechte gepasseerd voelden, enige wrij ving veroorzaakt, maar gelukkig toch veel minder dan gevreesd mocht worden. Een van de spelers, die aanvan kelijk uit de boot vielen, was Adrie Dubbeldam uit Terncuzen. maar gelukkig voor hem kon hij op het laatste moment als inval ler toch aan de strijd deelnemen. In de eerste ronde gaf hij meteen zijn visitekaartje af door een over winning op Adrie den Hamer. Het was een zware partij, die duurde van half negen tot twee uur 's nachts! Wit: Adrie den Hamer (Sas van Gent). Zwart: Adrie Dubbeldam (Ter- Onregelmatige opening. 1. c3 Echt weer iets voor Den Hamer! d5 Niet zo handig, omdat wit met zijn volgende zet veld e5 onder schot neemt en later tot een Hol landse opstelling kan komen. Na 1d6 of 1e5 was het voor wit wat moeilijker geweest om de voordelen van zijn begin- zet aan te tonen. 2. f4! Pf6 3. Pf3 g6 4. e3 Lg7 5. d4 0-0. Nu is een Hollandse opening in de voorhand ontstaan. Wit staat iets beter. 6. Le2 Pbd7 7. 0-0 Pe4! 3. Del c5 9. Pbd2 Pdf6 10. Dh4 c4. Een zet met verstrekkende gevol gen. De actie van wit op de ko ningsvleugel kan nu niet meer zo gemakkelijk in het centrum be antwoord worden. 11. Pe4: Pe4: 12. g4 e6. De zwarte koningsstelling is nu zeer solide en het is voor wit moeilijk verder te komen. 13. Del f6 14. Pd2 Pd2: 15. Ld2: b5 16. Dg3 Dd6 17. Lf3 Lb7 18. Tael f5. Verhindert voorgoed de op mars e4. De stelling heeft nu een gesloten karakter gekregen, waar in wit nog steeds enig initiatief heeft. 19. h4 Kf7 Een voorzorgsmaatregel. 20. Tf2 Tg8 21. Dh3 Taf8 22. Tg2 Ke7 23. Kf2 Lc6 24. Tegl Le8 25. h5 SM i i 'M 2 I; H m Een interessante stelling. Wit dreigt nu met h6 en g5 de zwar te loper op h8 levenslang' te ge ven. Daarom maakt zwart nu een 27. e4? de4: 28. Le4: Ld4:f! De weerlegging. 29. cd4: Dd4:+ 30. De3 De3:-*- 31. Le3: fe4: Zwart staat thans twee pionnen voor. Er zijn ongelijke lopers op het bord en de witte torens zijn wat actiever, waardoor de winst nog een moeilijke zaak is. 32. hg6: Lg6:? Een fout. die zwart in moeilijk heden had kunnen brengen. De 'onnatuurlijke' zet 32, hg6: was veel beter geweest. De winst was dan nog geenszins een uitge maakte zaak, maar nu had wit minstens remise kunnen forceren. Ook 32Tg6: was niet goed wegens 33. Th2! 33. Tg5! Kc6. Er is geen betere zet- 34. f5? Geeft de partij definitief uit han den. Het voor de hand liggende 34. Tc5+ redde de partij. Wit wint dan minstens een pion terug en zijn torens worden razend actief. Een variant: 34. Tc5+ Kb6 35. Tc4+ Kb7 36. Tb4 (Ook Tc5 is wel voldoende) a6 37. a4 en of pion b5 of e4 gaat verloren. 34Lf7 35. Tg8: Lg8: 36, Ke2 Ld5 37. Tfl a5 38. f6 c3 39. bc3: La2:? Na 39Lc4-f was het meteen uit. 40. Kd2 Lc4 41. Tf5 a4 42. Lc5 Td8+ 43. Kcl Td5 44. Td5: Ld5: 45 Le7 h5 46. Kd2 Kd7 47. Lc5 Ke6 48. Ke3 Kf6: 49. Kf4 Lc6 50. L:"8 KeS 51. Kc3 Kd5 52. Kd2 h4 53. Lh6 h3 54. Lf4 Kc4 55. Ld6 Kb3 56. Kcl e3 57. Kdl a3 58. Le5 c3 59. c4 h2. Wit gaf het op. Geen vlekkeloze partij, maar een interessant en boeiend gevecht. Oplossing van het probleem van de vorige week: 1. Tg4! Een afwachtende zet. Het probleem van deze weèk is weer eens een driezet en wel van de grootste probleemkunstenaar aller tijden Samuel Loyd. B g IP® pm ln 1 1 1 n§ a Mat in drie zetten. Wit: Kc7 Db2 Tg8 Pf2. Zwart: Kg2 pionnen op f4 en g3. FRANK DROST CARL SMITH 9-14 41. 36-31 24-29 42. 33x24 19x39 43. 44x33 14-20 44. 31-27 20-25 45. 50-39 13-18 46. 39-34. In de partij Gantwarg-Drost be haalde de witspeler via een beken de combinatie een dam, die hem rechtstreeks naar winst scheen te voeren. Dank zij een taaie en vin dingrijke verdediging wist de 20- jarige Frank Drost uit Langweer toch nog een remise te behalen en dat was inderdaad een vrij spec taculaire gebeurtenis, evenals het verloop van de partij, met name het stormachtige begin van Drost. Anatoli Gantwarg (25) uit Minsk werd winnaar van het Russisch kampioenschap 1973. Op de helft van het Suikerdamtoemooï staat de zelfde Gantwarg aan de kop, samen met Nicolai Mctsjanski (19) uit Donetz, de eerste wereld- jeugdkampioen (1972). Weliswaar ontbreken Sybrands en Aiulreiko ln Amsterdam, maar tekenend voor de kracht van vooral een Gantwarg is tocli wel, dat deze in het Russisch toernooi met een ruime voorsprong van vier pun- Ion op Andreiko eindigde. Uil de veelheid van partijen uit het Suikerdamtoemooï, dat ge sponsord wordt door de Suiker stichting Nederland, kozen we de partijen uit de eerste en tweede ronde van de grootmeestergroep, welke de prijs voor de meest spectaculaire partijen meekregen. Carl Smith (52) Chicago be sliste met wit zijn partij tegen Francesco Laporta (37) Triëst met een verrassende damcom- binatle bij de 21e zet. Stand na 21 21-27? Smith-Laporta: 2-0. I. 32-28 18-22 2. 37-32 12-18 3. 32-27 7-12 4. 41-37 19-23 5. 28x19 14x23 6. 34-29 23x34 7. 39x30 1-7 8. 37-32 17-21 9. 31-26 22x31 10. 26x37 20-25 II. 32-28 25x34 12. 40x29 10-14 13. 35-30 5-10 14. 46-41 11-17 15. 30-25 18-22 16. 36-31 14-19 17. 29-24 19x30 18. 25x34 10-14 19. 31-26 13-18 20. 45-40 14-19 21. 34-30 21-27 22. 26-21 17x26 23. 28x17 12x21 24. 30-24 19x30 25. 40-34 30x28 26. 38-32 27x38 27. 43x1 15-20 28. 1-45 20-24 29. 44-40 9-13 30. 50-44 13-19 31. 4540 8-13 32. 41-36 2-7, 33. 40-34 7-12 34. 37-31 26x37 35. 42x31 12-17 36. 31-26 21-27 37. 47-42 27-32 38. 42-38 32x43 39. 49x38 4-9 40. 38-33 a j o o J s <g|| m Gantwarg-Drost: 1-1 I. 32-28 18-23 2. 38-32 12-18 3. 42-33 7-12 4. 4742 2-7 5. 31-27 20-24 6. 37-31 17-22 7. 28x17 11x22 8. 31-26 22x31 9. 26x37 6-11 10. 33-28 24-29 II. 36-31 11-17 12. 41-36 15-20 13. 35-30 29-33 14. 38x29 19-24 15. 28x19 24x33 16. 39x28 13x35 17. 43-38 9-13 18. 34-29 4-9 19. 38-33 14-19 20. 42-38 10-15 21. 40-34 17-22 22. 23x17 12x21 23. 31-26 7-12 24. 26x17 12x21 25. 36-31 8-12 26. 4842 I-7 27. 31-27 3-8 23. 464 1 5-10 29. 41-36 10-14 30. 37-31 21-26 31. 42-37 20-24 32. 29x20 14x25 33. 4540 19-24 34. 4943 24-30 35. 43-39 18-23 36. 27-22 7-11, 37. 33-28 11-17 38. 22x11 16x7 39. 28x19 13x24 40. 32-28 8-13 41. 38-32 13-18 42. 28-23 18x29 43. 34x23 9-13 44. 39-33 13-18 45. 32-27 18x38 46. 27-21 26x17 47. 37-32 38x27 48. 31x2 24-29 49. 2-16 30-34 50. 16-38 34x45 51. 3.8x24 25-30 52. 24-38 30-34 53. 36-31 12-18 54. 31-27 18-23 55. 38-33 34-39 56. 33-38 3540 57. 44x35 3944 58. 50x39 45-50 59. 39-34 50-11 60. 38-42 II-16. Stand na 44. 39-33 De dagen rond kerstmis en nieuwjaar, zijn gekenmerkt door het grote I aantal hengelaars langs de dijken en stranden. Dit als gevolg van een I aantal vrije dagen en ook als laatste gelegenheid om er van te profi- I teren dat men er nog op uit kon trekken door middel van bonvnje benzine. De tijden van zo'n twintig jaar geleden zijn voorbij. De tijd dat men eind september de hengels opborg in de kast. om ze dan ver I volgens in maart-april weer eens te voorschijn te halen. Nu kennen vele zeehengelaars geen winterrust meer en vissen het hele jaar door. De verwachting is echter dat veel hengelaars de stekken langs de zeekant voorlopig vaarwel kunnen zeggen, nu voor velen de afstand I te ver wordt in verband met hun benzinetoewijzing. Voor de henge laars die de zeekant wel binnen hun bereik hebben, is er platvis te I vangen. Platvis (in hoofdzaak bot), die nog van goede kwaliteit is. In I febrnari-maart paait deze vis, waardoor de vis sterk in kwaliteit en I gewicht terugvalt. De bot die verwant is aan de schol, schar en tarbot. heeft een bijzonder kenmerk waarover de andere platvissen niet be- I schikken. De bot voelt zich namelijk zowel in zoet als in zout water, L uitstekend thuis, omdat ze over de gave beschikt dat ze zich in beide wateren kan aanpassen. De bot die de rivier is opgetrokken, gaat evenwel naar zee terug om te paaien. De bot legt dan zo'n 5 a 6 km per dag af, zonder voedsel tot zich te nemen. Het gevolg is dat na het paaien de mannelijke bot eengewichtsverlies van 20 procent heeft geleden en de vrouwelijke bot zelfs 40 procent van haar gewicht. Als men aan de waterkant staat en de vis wil nogal bijten, dan hoort men dikwijls hengelaars die hun verwondering uitspreken over de rijke kleurschakering van de bot. Net als andere platvissen die in ondiep water leven, kan de bot zijn kleur volledig aanpassen aan de onder grond. Vist men vanaf het strand, dan zullen de botten meestal over dezelfde kleur beschikken, omdat de bodem niet gevarieerd is en in hoofdzaak uit zand is samengesteld. Aan de dijken waar de oever aller lei variatie herbergt, zoals veen, zand. klei. mosselen enz., dan kan men deze gevarieerdheid direct zien aan de kleur van de gevangen vis- De bot heeft bijvoorbeeld zo'n vermogen om zich aan de onder grond aan te passen dat bij proeven, waarbij de ondergrond een zwart wit schaakbord patroon gaf. de bot zelfs een vage zwart-wit tekening te zien gaf. De bot kan 50 cm lang worden met een gewicht van vijf pond, maar de normale bot die gevangen wordt, is volgens de gegevens zelden langer dan 30 cm. De laatste maanden heb ik echter nogal eens vangsten gezien van flinke platvissen, zoals botten van 6 en 7 ons, om nog maar niet te spreken van die bot van 8 ons die een vrouwelijke hengelaar op de kant trok. De bot houdt zich deze tijd van het jaar nogal eens op in ondiep water, zodat het beslist niet noodzakelijk is om een verre worp te plaatsen. Naast de bot is er ook nog de schar te verschalken. De vangsten van de afgelopen weken tonen aap dat er schar gevangen wordt op plaatsen waar men het eigenlijk niet zou ver wachten, zoals in het Volkerak en het eind van de Oosterschelde. De schar is een zoutvis en zal zich in tegenstelling met de bot, niet in het donker laten vangen. Nu de kabeljauwvangsten ook niet van dien aard zijn om er grote stuk ken over te schrijven, is het aangenaam om te kunnen terugvallen op de platvis. Iets anders over platvis is, dat een platvis een sterke vis soort is. De platvis kan bijvoorbeeld een paar uur op het droge blij ven (natuurlijk niet m de zon) zonder er nadelige gevolgen van te on dervinden. Het is volkomen onnodig dat er bij een hengelconcours veel ondermaatse platvissen sneuvelen. Voor de zeehengeiaars is zeker de tijd gekomen dat een hakensteker bij hun uitrusting behoor'., opdat een haak bij een vis op een nette manier verwijderd kan worden. Het grootste landelijke parentoernooi is het Interpolis- toernooi, waaraan jaarlijks door zo'n 4000 paren wordt deelgenomen. In ongeveer 80 voorrondesteden en -dorpen moet men zich dan plaatsen voor een volgende ronde, aan het eind van de rit ligt de finale waarin 56 paren uit komen. Het Interpolisseizoen ïs weer in volle gang en overal ver kneuteren de zwakkere spelers zich als ze een grootmees. ter In zo'n voorronde kunnen wippen. Dat komt overigens nogal eens voor omdat er uiteindelijk maar 24 spellen worden gespeeld en dat is eigenlijk te weinig voor een echte krachtmeting. DRS. A. BOEKHORST WBEFOKBIBÊÊÊÊÊ^M In zo'n voorronde kwam een spel voor dat ook voor me nig grootmeester een te zware opgave was. Noord gever Oost-west kwetsbaar NOORD *HVt; V 7 WEST OOST A 9 7 6 N 4 4 V A 3 9 8 6 6 2 7 5 2 A H 4 ZUID A 10 3 V H V 10 4 3 10 8 4 4. 10 6 Aan een der tafels opende noord met 1 schoppen, oost paste, zuid maakte er 2 schoppen van en west kon weinig anders dan passen. Noord had natuurlijk ook geen bod meer en toen was de beurt aan oost die een 3 harten bod- je liet horen. Zuid doubleerde met een sneltreinvaart en west die deze ontwikkeling al had gevreesd legde het hoofd fn de schoot. Zuid kwam uit met schoppenboer, de leider nam met het aas en speelde direct klaveren van tafel. Noord nam het aas en deed het zeer goed door troef in te spelen. Oost speelde de acht en zuid won met de tien en zette voort met schoppen tien, getroefd door oost. De leider incasseerde klaveren heer, ging met ruiten naar tafel en troefde nog een schoppen af. Daarna maakte hij de overige ruitenslagen en noord-zuid maakten niet meer dan klaveren aas en drie slagen in troef, drie harten ge doubleerd gemaakt. Dramatischer zaken speelden zich af aan de tafel waar de noord-zuid kaarten door een grootmeesterpaar werden ge hanteerd terwijl zich twee eerste klasse spelers op de oost-west plaatsen bevonden. Ook hier opende noord met 1 schoppen maar deze oost kwam er meteen in met 2 har ten. Dat werd door grootmeester zuid likkebaardend van een doublet voorzien en nu kwam west in actie. West vond dat hij er dringend behoefte aan had dat zijn partner een andere kleur bood en daarvoor bestaat in dit soort situ- aties een bod: redoublet. Dit bod bracht oost in gewetens- nood: het redoublet van west verplichtte hem eigenlijk 3 ruiten te bieden maar hij besloot ongehoorzaam te zijn en paste. Toen de rook was opgetrokken had oost zijn contract met twee overslagen gemaakt want noord had verzuimd tijdig troef in te spelen waardoor zuid in het eindspel gedwongen werd van zijn heer-vrouw-kleln van troef af te spelen. Aan de tafels waar noord niet opende kwamen oost-west er bekaaid af. Eén oost opende 3 harten, mocht dat on- gedoubleerd maken en dat was geen beste score. Een tweede oost opende eveneens met 3 harten maar zijn partner bestond het om daar ondanks zijn renonce nog der van te maken. Ook hier vonden noord-zuid niet het juiste tegenspel en oost maakte zijn manchecontract. Toch kreeg hij er maar een karige beloning voor want de score viel in het niet bij al die astronomische getallen die al op de scorekaart prijkten A. Boekhorst

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 23