ADRIE DUBBELDAM
NIEUWE YES MUZIEK: MAXIMAAL
EN NOGAL VERMOEIEND
TWEE
SPECTACULAIRE
PARTIJEN
KARIGE BELONING
23
Super-perfectionisme koel, zonder emoties
TOP-TIEN
i
I
1 a
w
1
1
1
i
13 i
1
1
HH
a
I ft
É!l 41
1 e
OE PLATVIS BIJT WEER BEST
ZATERDAG 5 JANUARI 1974
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Talcs from topographic oceans*
de nieuwe «lubbelelpee van de Engel
se groep Yes is het niet voor
mogelijk gehouden vervolg op 'Close
to the edge', de plaat waarmee de
technische groep reeds balanceerde
pp de rand van het aangename. Er
was maar een kleine duw nodig om
de formatie in de afgrond te laten
storten, de diepte van het totaal
onoverzichtelijke, kunstmatige super-
perfectionisme. Koel, zonder emo-
J. DO YOU LOVE ME
Sharif Dean
jjb ANGIE
Rolling Stones
J. WE WERE ALL WOUNDED...
Redbone
4. HET IS WEER VOORBIJ...
Gerard Cox
5. MY FRIEND THE WIND
Demls Roussos
6. RADAR LOVE
Golden Earring
J. ROTE ROSEN
Freddy Breek
J, TIE A YELLOW I
Dawn
I. GO LIKE ELIJAH
Chi Coltrane
4. BLOCK BUSTER
The Sweet
'Close to the edge' kende overwe
gend sterke momenten, dankzij de
levendige (in jargon: 'funky') aan
pak van leider-componist Jon Ander
son. Er waren ook wat ingewikkelde
ogenblikken, bestaande uit wiskun
dig tot stand gebrachte melodieën-
schema's, die echter als een soort
elektronische avant-garde in de pop
nog best aanvaardbaar waren. Het
volgende hoofdstuk in de geschiede
nis van de groep we rekenen
"Yessongs' niet mee, omdat er geen
nieuw werk op staat zou, zo
beloofde Anderson aan verschillende
Engelse muziekjoumalisten, nog
meer inhaken op die 'funky' stukken
van 'Close to the edge'. Het steriele,
elektronische geëxperimenteer zou
niet verder worden uitgediept.
Toch is dat gebeurd en het resultaat
is een moeilijk toegankelijk muziek
stuk geworden. "Tales from topo
graphic oceans' is allesbehalve vera
demende, licht verteerbare muziek,
vinden we. Het grenzeloze gezoem
en gefluit, afkomstig uit de ontelba
re klavierinstrumenten van Rick Wa
keman, het oneindige telwerk van
bas en drum en het pure machtsver
toon van gitarist Steve Howe, gaan
naar onze smaak hier en daar wat
al te ver. Telkens ervaren we het als
een hele opgave om beide platen
geboeid uit te luisteren. De nieuwe
Yes muziek is eigenlijk te perfect en
te gekunsteld om altijd mooi te zijn.
AUTOBIOGRAPHY
Jon Anderson deed het idee voor de
nieuwe Yes-platen op uit een voet
noot op pagina 83 van 'Autobiogra
phy of a yogi', geschreven door een
zekere Paramhansa Yoganada. Deze
beschrijft de vierdelige 'shastric
scriptures', die alle aspecten van het
religieuze en sociale leven dekken,
alsook de deelgebieden geneeskunde,
muziek, kunst en architectuur. An
derson raakte zo in de ban van de
schoonheid dezer 'shastra's'. dat hij
ze geestelijk adopteerde en met gita
rist Steve Howe muzikaal uitwerkte
tot Tales from topographic oceans',
81 minuten en 34 seconden doorge
voerde. overigens nog zeer herkenba
re Yes-muziek met teksten vol beeld
spraak, waarbij het veelal alleen om
de uiterlijke potsierlijkheid van de
woorden gaat.
REVEALING
SAMENSTELLING: FLIP FEIJ
Het eerste deel heet The revealing
science of God. Dance of the dawn'
en begint met een gezongen opsom
ming van een stelletje sfeerteksten.
Eerst zachtjes, door Jon Anderson
alleen op zacht piepende begeleiding
van Rick Wakeman. later overgaand
in meerstemmige zang en opwin
dend synthesizer gefluit. Een fraaie,
moderne ouverture, gevolgd door
het eerste thema waarin drummer
Alan White en bassist Chris Squire
strak het ritme bepalen.
Even, als Anderson begint te zingen:
'Called out a tune, but 1 never saw
the face
Heard but not replaced
I ventured to talk, but I never lost
my Place'
Lijkt het erop dat er subtiel ge
swingd zal worden: even komen er
nog wat aardige 'coupletten' die
daarop wijzen, maar dan gaat het
wel vroegtijdig uit de hand lopen in
de opgefokte kakafonie:
'Starlight movement, reasons
release forward
tallest rainbow
sunshower seasons
life flower reasons'
Het stuk kabbelt dan weer voort
in een rustige sfeer. waarin
Steve Howe en Rick Wakeman met
hun volumepedalen spelen. Tremolo
begeleiding als Anderson het verhaal
weer opneemt. En net voor het
einde van de eerste plaatkant mag
de verzamelde begeleiding weer haar
gang gaan. In steeds wisselende ma
ten laten horen wie zijn instrument
het snelste kan bedienen, een wat
ons betreft nogal overbodige wed
strijd, waarbij de nodige records
weer worden gebroken. Tot besluit
weer een opsomming als in het
begin, iets gehaaster nu, alsof de
plaat bijna vol dreigde te raken,
tamelijk abrupt einde.
REMEMBERING
Het tweede deel het The remembe
ring high the memory'. Het opent
met klavierwerk en rustige, meer
stemmige vocalen. Er wordt weer
geteld, maar dit keer niet eens zo
ingewikkeld. Wakeman laat opnieuw
wat mogelijkheden met zijn appara
tuur horen, hij demonstreert onop
vallend hoe hij rinkelende flessen
kan nabootsen en watervallen kan
laten stromen. Minder dominerend
dan gewoonlijk, maar wel bepalend
voor de sfeer. Steeds na een verre
Anderson tekst wordt de laatste
toon forte gespeeld en lang aange
houden, zodat deze plaatkant tijdens
de eerste helft 'iets dreigends' heeft.
Het onweer wordt nog even uitge
steld, stellen we instemmend vast.
We beluisteren zelfs wondermooie
fragmenten met akoestische gitaar
begeleiding. Maar in de loop van
deze zijde breekt het onvermijdelij
ke geweld weer los. Zware bas-
accenten en over elkaar opgenomen
drumpatronen. JDan ook weer ge
snerp op de synthesizer. Iets essen
tiëlere muziek dan we gewoon wa
ren op de eerste kant en daarom
kan dit deel er in z'n geheel goed
mee door.
ANCIENT
Voor het voorlaatste deel ge
naamd The ancient, giants under
the sim' waren we gewaar
schuwd: Yes op de improvis3iietoer
om Tales from topographic oceans'
nog levendiger te maken dan 'Close
to the edge'. We horen een op zich
uitstekende soort filmmuziek dat
ons aan de Soft Machine doet den
ken Gedoe dat ons zo op de
plaat, zonder beelden niet aan
spreekt Er zou geïmproviseerd wor
den. maar bijna alles is terdege
voorbereid Machtsvertoon Nee. dit
is bet niet. Computer-muziek. Gauw-
kant vier opgezet.
SOLEIL
Het slotstuk heet "Ritual". Nous som
mes du soleil'. We horen nu ai 1 uur
onafgebroken nieuwe Yes muziek en
als we de laatste kant hebben opge
zet. snakken we eindelijk weer naar
iets moois- Muziek waar de uitvoe
renden iets van hun eigen gevoel
hebben ingelegd. Optimale muziek,
geen maximale muziek meer. Ver
moeid luisteren we de plaat uit.
Taies from topographic oceans'
wordt ons teveel. De schitterend uit
gevoerde klaphoes 'Roger Dean)
leggen we op een voor de hand
liggende plaats. De twee platen stop
pen we een jaartje of wat weg.
F. F.
COR JANSEN
vluchtveld op e7.
25Kd7
Wit denkt, dat nu de gelegen
heid is aangebroken om de zwar
te stelling op te blazen. Een ern
stige misrekening.
26.,g£5: ef5: Ziediagram.
Dat het kampioenschap van
Zeeland dit jaar sterker bezet is
dan in de voorafgaande jaren, is
ongetwijfeld te danken aan het
gedurfde initiatief van wedstrijd
leider De Lange, om af te stap
pen van het systeem van de
vrije inschrijving. De sterkste spe
lers van Zeeland werden persoon
lijk uitgenodigd en zoals te voor
zien was, heeft dat bij enkelen
die zich al of niet ten onrechte
gepasseerd voelden, enige wrij
ving veroorzaakt, maar gelukkig
toch veel minder dan gevreesd
mocht worden.
Een van de spelers, die aanvan
kelijk uit de boot vielen, was
Adrie Dubbeldam uit Terncuzen.
maar gelukkig voor hem kon hij
op het laatste moment als inval
ler toch aan de strijd deelnemen.
In de eerste ronde gaf hij meteen
zijn visitekaartje af door een over
winning op Adrie den Hamer.
Het was een zware partij, die
duurde van half negen tot twee
uur 's nachts!
Wit: Adrie den Hamer (Sas van
Gent).
Zwart: Adrie Dubbeldam (Ter-
Onregelmatige opening.
1. c3
Echt weer iets voor Den Hamer!
d5
Niet zo handig, omdat wit met
zijn volgende zet veld e5 onder
schot neemt en later tot een Hol
landse opstelling kan komen. Na
1d6 of 1e5 was het
voor wit wat moeilijker geweest
om de voordelen van zijn begin-
zet aan te tonen. 2. f4! Pf6 3. Pf3
g6 4. e3 Lg7 5. d4 0-0.
Nu is een Hollandse opening in
de voorhand ontstaan. Wit staat
iets beter. 6. Le2 Pbd7 7. 0-0 Pe4!
3. Del c5 9. Pbd2 Pdf6 10. Dh4 c4.
Een zet met verstrekkende gevol
gen. De actie van wit op de ko
ningsvleugel kan nu niet meer zo
gemakkelijk in het centrum be
antwoord worden.
11. Pe4: Pe4: 12. g4 e6.
De zwarte koningsstelling is nu
zeer solide en het is voor wit
moeilijk verder te komen.
13. Del f6 14. Pd2 Pd2: 15. Ld2:
b5 16. Dg3 Dd6 17. Lf3 Lb7 18.
Tael f5.
Verhindert voorgoed de op
mars e4. De stelling heeft nu een
gesloten karakter gekregen, waar
in wit nog steeds enig initiatief
heeft.
19. h4 Kf7
Een voorzorgsmaatregel.
20. Tf2 Tg8 21. Dh3 Taf8 22. Tg2
Ke7 23. Kf2 Lc6 24. Tegl Le8 25.
h5
SM
i i
'M
2
I;
H
m
Een interessante stelling. Wit
dreigt nu met h6 en g5 de zwar
te loper op h8 levenslang' te ge
ven. Daarom maakt zwart nu een
27. e4? de4: 28. Le4: Ld4:f!
De weerlegging.
29. cd4: Dd4:+ 30. De3 De3:-*-
31. Le3: fe4:
Zwart staat thans twee pionnen
voor. Er zijn ongelijke lopers op
het bord en de witte torens zijn
wat actiever, waardoor de winst
nog een moeilijke zaak is.
32. hg6: Lg6:?
Een fout. die zwart in moeilijk
heden had kunnen brengen. De
'onnatuurlijke' zet 32, hg6:
was veel beter geweest. De winst
was dan nog geenszins een uitge
maakte zaak, maar nu had wit
minstens remise kunnen forceren.
Ook 32Tg6: was niet goed
wegens 33. Th2!
33. Tg5! Kc6.
Er is geen betere zet-
34. f5?
Geeft de partij definitief uit han
den. Het voor de hand liggende
34. Tc5+ redde de partij. Wit wint
dan minstens een pion terug en
zijn torens worden razend actief.
Een variant: 34. Tc5+ Kb6 35.
Tc4+ Kb7 36. Tb4 (Ook Tc5 is
wel voldoende) a6 37. a4 en of
pion b5 of e4 gaat verloren.
34Lf7 35. Tg8: Lg8: 36, Ke2
Ld5 37. Tfl a5 38. f6 c3 39. bc3:
La2:?
Na 39Lc4-f was het meteen
uit.
40. Kd2 Lc4 41. Tf5 a4 42. Lc5
Td8+ 43. Kcl Td5 44. Td5: Ld5: 45
Le7 h5 46. Kd2 Kd7 47. Lc5 Ke6
48. Ke3 Kf6: 49. Kf4 Lc6 50. L:"8
KeS 51. Kc3 Kd5 52. Kd2 h4 53.
Lh6 h3 54. Lf4 Kc4 55. Ld6 Kb3
56. Kcl e3 57. Kdl a3 58. Le5 c3
59. c4 h2.
Wit gaf het op.
Geen vlekkeloze partij, maar een
interessant en boeiend gevecht.
Oplossing van het probleem van
de vorige week: 1. Tg4!
Een afwachtende zet.
Het probleem van deze weèk is
weer eens een driezet en wel van
de grootste probleemkunstenaar
aller tijden Samuel Loyd.
B
g
IP® pm
ln
1
1
1
n§
a
Mat in drie zetten.
Wit: Kc7 Db2 Tg8 Pf2.
Zwart: Kg2 pionnen op f4 en g3.
FRANK DROST
CARL SMITH
9-14 41. 36-31 24-29 42. 33x24 19x39
43. 44x33 14-20 44. 31-27 20-25 45.
50-39 13-18 46. 39-34.
In de partij Gantwarg-Drost be
haalde de witspeler via een beken
de combinatie een dam, die hem
rechtstreeks naar winst scheen te
voeren. Dank zij een taaie en vin
dingrijke verdediging wist de 20-
jarige Frank Drost uit Langweer
toch nog een remise te behalen en
dat was inderdaad een vrij spec
taculaire gebeurtenis, evenals het
verloop van de partij, met name
het stormachtige begin van Drost.
Anatoli Gantwarg (25) uit Minsk
werd winnaar van het Russisch
kampioenschap 1973. Op de helft
van het Suikerdamtoemooï staat
de zelfde Gantwarg aan de kop,
samen met Nicolai Mctsjanski
(19) uit Donetz, de eerste wereld-
jeugdkampioen (1972). Weliswaar
ontbreken Sybrands en Aiulreiko
ln Amsterdam, maar tekenend
voor de kracht van vooral een
Gantwarg is tocli wel, dat deze in
het Russisch toernooi met een
ruime voorsprong van vier pun-
Ion op Andreiko eindigde.
Uil de veelheid van partijen uit
het Suikerdamtoemooï, dat ge
sponsord wordt door de Suiker
stichting Nederland, kozen we de
partijen uit de eerste en tweede
ronde van de grootmeestergroep,
welke de prijs voor de meest
spectaculaire partijen meekregen.
Carl Smith (52) Chicago be
sliste met wit zijn partij tegen
Francesco Laporta (37) Triëst
met een verrassende damcom-
binatle bij de 21e zet.
Stand na 21 21-27?
Smith-Laporta: 2-0.
I. 32-28 18-22 2. 37-32 12-18 3. 32-27
7-12 4. 41-37 19-23 5. 28x19 14x23
6. 34-29 23x34 7. 39x30 1-7 8. 37-32
17-21 9. 31-26 22x31 10. 26x37 20-25
II. 32-28 25x34 12. 40x29 10-14 13.
35-30 5-10 14. 46-41 11-17 15. 30-25
18-22 16. 36-31 14-19 17. 29-24 19x30
18. 25x34 10-14 19. 31-26 13-18
20. 45-40 14-19 21. 34-30 21-27 22.
26-21 17x26 23. 28x17 12x21 24.
30-24 19x30 25. 40-34 30x28 26.
38-32 27x38 27. 43x1 15-20 28. 1-45
20-24 29. 44-40 9-13 30. 50-44 13-19
31. 4540 8-13 32. 41-36 2-7, 33. 40-34
7-12 34. 37-31 26x37 35. 42x31 12-17
36. 31-26 21-27 37. 47-42 27-32 38.
42-38 32x43 39. 49x38 4-9 40. 38-33
a
j o o J s
<g|| m
Gantwarg-Drost: 1-1
I. 32-28 18-23 2. 38-32 12-18 3. 42-33
7-12 4. 4742 2-7 5. 31-27 20-24 6.
37-31 17-22 7. 28x17 11x22 8. 31-26
22x31 9. 26x37 6-11 10. 33-28 24-29
II. 36-31 11-17 12. 41-36 15-20 13.
35-30 29-33 14. 38x29 19-24 15.
28x19 24x33 16. 39x28 13x35 17.
43-38 9-13 18. 34-29 4-9 19. 38-33
14-19 20. 42-38 10-15 21. 40-34 17-22
22. 23x17 12x21 23. 31-26 7-12 24.
26x17 12x21 25. 36-31 8-12 26. 4842
I-7 27. 31-27 3-8 23. 464 1 5-10 29.
41-36 10-14 30. 37-31 21-26 31. 42-37
20-24 32. 29x20 14x25 33. 4540
19-24 34. 4943 24-30 35. 43-39 18-23
36. 27-22 7-11, 37. 33-28 11-17 38.
22x11 16x7 39. 28x19 13x24 40.
32-28 8-13 41. 38-32 13-18 42. 28-23
18x29 43. 34x23 9-13 44. 39-33 13-18
45. 32-27 18x38 46. 27-21 26x17 47.
37-32 38x27 48. 31x2 24-29 49. 2-16
30-34 50. 16-38 34x45 51. 3.8x24
25-30 52. 24-38 30-34 53. 36-31 12-18
54. 31-27 18-23 55. 38-33 34-39 56.
33-38 3540 57. 44x35 3944 58.
50x39 45-50 59. 39-34 50-11 60. 38-42
II-16.
Stand na 44. 39-33
De dagen rond kerstmis en nieuwjaar, zijn gekenmerkt door het grote
I aantal hengelaars langs de dijken en stranden. Dit als gevolg van een
I aantal vrije dagen en ook als laatste gelegenheid om er van te profi-
I teren dat men er nog op uit kon trekken door middel van bonvnje
benzine. De tijden van zo'n twintig jaar geleden zijn voorbij. De tijd
dat men eind september de hengels opborg in de kast. om ze dan ver
I volgens in maart-april weer eens te voorschijn te halen. Nu kennen
vele zeehengelaars geen winterrust meer en vissen het hele jaar door.
De verwachting is echter dat veel hengelaars de stekken langs de
zeekant voorlopig vaarwel kunnen zeggen, nu voor velen de afstand
I te ver wordt in verband met hun benzinetoewijzing. Voor de henge
laars die de zeekant wel binnen hun bereik hebben, is er platvis te
I vangen. Platvis (in hoofdzaak bot), die nog van goede kwaliteit is. In
I febrnari-maart paait deze vis, waardoor de vis sterk in kwaliteit en
I gewicht terugvalt. De bot die verwant is aan de schol, schar en tarbot.
heeft een bijzonder kenmerk waarover de andere platvissen niet be-
I schikken. De bot voelt zich namelijk zowel in zoet als in zout water,
L uitstekend thuis, omdat ze over de gave beschikt dat ze zich in beide
wateren kan aanpassen. De bot die de rivier is opgetrokken, gaat
evenwel naar zee terug om te paaien. De bot legt dan zo'n 5 a 6 km
per dag af, zonder voedsel tot zich te nemen. Het gevolg is dat na het
paaien de mannelijke bot eengewichtsverlies van 20 procent heeft
geleden en de vrouwelijke bot zelfs 40 procent van haar gewicht. Als
men aan de waterkant staat en de vis wil nogal bijten, dan hoort men
dikwijls hengelaars die hun verwondering uitspreken over de rijke
kleurschakering van de bot. Net als andere platvissen die in ondiep
water leven, kan de bot zijn kleur volledig aanpassen aan de onder
grond. Vist men vanaf het strand, dan zullen de botten meestal over
dezelfde kleur beschikken, omdat de bodem niet gevarieerd is en in
hoofdzaak uit zand is samengesteld. Aan de dijken waar de oever aller
lei variatie herbergt, zoals veen, zand. klei. mosselen enz., dan kan
men deze gevarieerdheid direct zien aan de kleur van de gevangen
vis- De bot heeft bijvoorbeeld zo'n vermogen om zich aan de onder
grond aan te passen dat bij proeven, waarbij de ondergrond een zwart
wit schaakbord patroon gaf. de bot zelfs een vage zwart-wit tekening
te zien gaf. De bot kan 50 cm lang worden met een gewicht van vijf
pond, maar de normale bot die gevangen wordt, is volgens de gegevens
zelden langer dan 30 cm. De laatste maanden heb ik echter nogal eens
vangsten gezien van flinke platvissen, zoals botten van 6 en 7 ons, om
nog maar niet te spreken van die bot van 8 ons die een vrouwelijke
hengelaar op de kant trok. De bot houdt zich deze tijd van het jaar
nogal eens op in ondiep water, zodat het beslist niet noodzakelijk is
om een verre worp te plaatsen. Naast de bot is er ook nog de schar te
verschalken. De vangsten van de afgelopen weken tonen aap dat er
schar gevangen wordt op plaatsen waar men het eigenlijk niet zou ver
wachten, zoals in het Volkerak en het eind van de Oosterschelde. De
schar is een zoutvis en zal zich in tegenstelling met de bot, niet in het
donker laten vangen.
Nu de kabeljauwvangsten ook niet van dien aard zijn om er grote stuk
ken over te schrijven, is het aangenaam om te kunnen terugvallen op
de platvis. Iets anders over platvis is, dat een platvis een sterke vis
soort is. De platvis kan bijvoorbeeld een paar uur op het droge blij
ven (natuurlijk niet m de zon) zonder er nadelige gevolgen van te on
dervinden. Het is volkomen onnodig dat er bij een hengelconcours veel
ondermaatse platvissen sneuvelen. Voor de zeehengeiaars is zeker de
tijd gekomen dat een hakensteker bij hun uitrusting behoor'., opdat
een haak bij een vis op een nette manier verwijderd kan worden.
Het grootste landelijke parentoernooi is het Interpolis-
toernooi, waaraan jaarlijks door zo'n 4000 paren wordt
deelgenomen. In ongeveer 80 voorrondesteden en -dorpen
moet men zich dan plaatsen voor een volgende ronde,
aan het eind van de rit ligt de finale waarin 56 paren uit
komen.
Het Interpolisseizoen ïs weer in volle gang en overal ver
kneuteren de zwakkere spelers zich als ze een grootmees.
ter In zo'n voorronde kunnen wippen. Dat komt overigens
nogal eens voor omdat er uiteindelijk maar 24 spellen
worden gespeeld en dat is eigenlijk te weinig voor een
echte krachtmeting.
DRS. A. BOEKHORST WBEFOKBIBÊÊÊÊÊ^M
In zo'n voorronde kwam een spel voor dat ook voor me
nig grootmeester een te zware opgave was.
Noord gever
Oost-west kwetsbaar
NOORD
*HVt;
V 7
WEST OOST
A 9 7 6 N 4 4
V A 3 9 8 6 6 2
7 5 2
A H 4
ZUID
A 10 3
V H V 10 4 3
10 8 4
4. 10 6
Aan een der tafels opende noord met 1 schoppen, oost
paste, zuid maakte er 2 schoppen van en west kon weinig
anders dan passen. Noord had natuurlijk ook geen bod
meer en toen was de beurt aan oost die een 3 harten bod-
je liet horen. Zuid doubleerde met een sneltreinvaart en
west die deze ontwikkeling al had gevreesd legde het
hoofd fn de schoot. Zuid kwam uit met schoppenboer, de
leider nam met het aas en speelde direct klaveren van
tafel. Noord nam het aas en deed het zeer goed door troef
in te spelen. Oost speelde de acht en zuid won met de
tien en zette voort met schoppen tien, getroefd door oost.
De leider incasseerde klaveren heer, ging met ruiten naar
tafel en troefde nog een schoppen af. Daarna maakte hij
de overige ruitenslagen en noord-zuid maakten niet meer
dan klaveren aas en drie slagen in troef, drie harten ge
doubleerd gemaakt.
Dramatischer zaken speelden zich af aan de tafel waar de
noord-zuid kaarten door een grootmeesterpaar werden ge
hanteerd terwijl zich twee eerste klasse spelers op de
oost-west plaatsen bevonden. Ook hier opende noord met
1 schoppen maar deze oost kwam er meteen in met 2 har
ten. Dat werd door grootmeester zuid likkebaardend van
een doublet voorzien en nu kwam west in actie. West vond
dat hij er dringend behoefte aan had dat zijn partner een
andere kleur bood en daarvoor bestaat in dit soort situ-
aties een bod: redoublet. Dit bod bracht oost in gewetens-
nood: het redoublet van west verplichtte hem eigenlijk 3
ruiten te bieden maar hij besloot ongehoorzaam te zijn
en paste. Toen de rook was opgetrokken had oost zijn
contract met twee overslagen gemaakt want noord had
verzuimd tijdig troef in te spelen waardoor zuid in het
eindspel gedwongen werd van zijn heer-vrouw-kleln van
troef af te spelen.
Aan de tafels waar noord niet opende kwamen oost-west
er bekaaid af. Eén oost opende 3 harten, mocht dat on-
gedoubleerd maken en dat was geen beste score. Een
tweede oost opende eveneens met 3 harten maar zijn
partner bestond het om daar ondanks zijn renonce nog
der van te maken. Ook hier vonden noord-zuid niet het
juiste tegenspel en oost maakte zijn manchecontract.
Toch kreeg hij er maar een karige beloning voor want de
score viel in het niet bij al die astronomische getallen die
al op de scorekaart prijkten
A. Boekhorst