,Elke dag geniet ik nog
steeds van de muziek..'
heus,
televisie
PANDA EN DE J0KKLIKKER
de postgiro
10
de postgiro
is voor en van
ons allemaal!
radio,
televisie
en
kunst
Acro wil zendtijd
voor studie
voorlichting
Toonkunstenaars-
bond wil orkesten
en artiesten terug in
de bioscopen
ORDE ON VOOR
NICO WIJNEN
,KUNSTENAARS-
KOOPERASIE'
OPGERICHT
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 2 FEBRUARI 1971
GER OORD, DIRECTEUR ZILVEREN PLATENMAATSCHAPPIJ NV BOVEMA:
.Nee, werkelijk flamboyante figu
zijn cr niet meer in dit vak
daarvoor moet je over de grenzen
gaan om die tegen te komen. Figuren
die in staat zijn het vak en het artikel
op de juiste manier te benaderen.
Grammofoonplaten maken en verko
pen is namelijk iets méér dan zomaar
een manier om je geld te verdienen.
Je brengt iets aan de mensen: name
lijk muziek muziek die vertedert,
muziek die zoveel aan en voor men
sen kan doen. Elke dag geniet ik nog
steeds van de muziek, in al zijn
vormen. Ik zou niet precies weten
welke muziek mijn voorkeur heeft. In
alle muziek zit iets, proef je de inten
tie, de inspiratie van de componist. Je
komt ook nooit aan het einde en dat
is voor mij het fascinerende van de
muziek én van mijn vak. Dat is ook
de reden dat ik nog steeds enthousi
ast kan worden en andere mensen
enthousiast kan maken en kan inspire
ren tot het doen van nieuwe dingen'
Dat zijn de uitlatingen van Ger Oord
(58 jaar), directeur van de grammo
foonplatenmaatschappij NV Bovema,
vijfentwintig jaar geleden door hem
opgericht. Het feest zal in april wor
den gevierd.
Ger Oord is al van kind af aan
vertrouwd met de grammofoonplaten.
Zijn vader had een grammofoonplaten
winkel in Haarlem aan de Grote
Houtstraat. .Een erg actieve figuur',
zegt de heer Oord; Jiij was de eerste
die probeerde de detailhandel in gram
mofoonplaten te organiseren'. Ger
Oord werd in het woonhuis boven de
winkel geboren zijn zoon heeft
even emaast nu een eigen zaak.
.Van jongs af aan ben ik met de
grammofoonplaten opgegroeid. Platen
en muziek werden voor mij een hob-;
by en ik ben bijvoorbeeld tijdenlang
voorzitter geweest van de Haarlemse
jazzclub. Mijn vader wilde dat ik bij!
hem in de zaak kwam, maar onze
ideeën kwamen niet zo bijster goed
overeen. Ik had zo mijn eigen mening;
en dat was dan ook de reden dat ik:
een baantje zocht en vond in Amster-i
dam. Dat baantje was dan tevens de;
andere kant van de grammofoonplaten- j
medaille: ik kwam terecht oij een
importeur-groothandel in grammofoon
platen. Een heel klein maatschappijtje
ik heb er in totaal zeven jaar
gewerkt. De oorlog gooide roet in het
eten. Dat maatschappijtje was eigen
lijk een Duitse firma. Ik nam er zelf
Nederlands repertoire op: Jack Ger-
lach, Eddy Christiani, Frans Wouters.
The Kilima Hawaiians bijvoorbeeld
bijna alle grote Nederlandse artiesten
van die tijd had ik. Ik liet veel Engels
repertoire vertalen en in het Neder
lands opnemen. Nou ja, dat viel niet
zo in goede aarde. Ik heb toen een
tijd lang niets gedaan en kwam toen
terecht bij de Hollandse Decca-distri-
butie. Maar die werd alras overgeno
men door Philips. Philips was in die
tijd bezig met plannen om eigen pla
ten op de Nederlandse markt te bren
gen en daar heb ik me in die tijd dan
ook mee bezighouden. Maar ja, ik
ben een raar mens en de contracten
die Je in die tijd voor je neus kreeg
met moeilijke concurrentiebedin
gen en zo strookten niet met mijn
gevoel van vrijheid. Ik wilde me niet.
met huis en haard verkopen, aan wie
dan ook. En daarom ging ik weg.
Iedereen verklaarde me voor gek om
dat ik een prachcbaan aan de kant
zette en ik moet zeggen: mijn eigen
ideeën hebben me dan ook heel wat
beroerdigheid bezorgd. Eenmaal vrij.
dacht ik: wat ik voor een ander kan
doen, kan ik ook voor mezelf doen. Ik
begon mijn olannen te ontwikkelen en
legde die voor aan EMI in Londen.
Dat was net na de bevrijding EMI
was met mijn plannen erg in zijn
schik. Ze hadden wel vertegenwoordi
gingen in Nederland Columbia, His
Masters Voice maar ik was. zo
schreven ze me. de eerste en dan nog
wel een buitenstaander, die ze na de
oorlog benadeide Ik heb het toen een
vol jaar volgehouden om EMI iedere
veertien dagen sar, brief te schrijven
en eindelijk kreeg ik toen de medede
ling dat ze me wel eens wilden zien'.
.Mr Dines zijn geschilderde portret
hangt hier kwam: we hebben een
hele nacht zitten praten. Daarna ging
ik naar Londen en kreeg toeri de
complete vertegenwoordiging van Co
lumbia. Nou, dat was wel iets. En als
je dan nagaat dat ik geen ge'.d, hele
maal niets had. Ik vond op de Kei-
zersgrachht in Amsterdam een kamer
tje in een advocatenkantoor. Zestig
gulden in de maard, een geleend bu
reau, een geleende tafel en schrijfma
chine en de nulp van de meisjes van
dat bureau in de stille uurtjes, t Was
een moeilijke tijd, vlak na de oorlog.
Men was zéér zuinig met dc invoer
vergunningen voor grammofoonplaten.
Ik had daar ook last. van. Maar mijn
eerste grote opdracht kon ik toch
goed volbrengen. Op zekere dag
kwam bij mij een kapitein van het
ministerie van oorlog met het plan
om aan de militairen in (toen nog)i
Nederlands-Indië grammofoonplaten te
geven. Hij wilde er 30.000 hebben. Datj
was een order om van achterover rei
vallen en in het samenstellen van die
collectie is dan ook mijn hele ziel en:
zaligheid gaan zitten. Er kwami
prompt nog een order over heen.|
Maar die invoervergunningen oleve:i;
een probleem. Daarom dacht ik een
eigen fabriek. Nou, dat had wat voe
ten in de aarde In Londen bij EMI.!
in Nederland bij liet ministerie van
economische zaken. Een aparte moei
lijkheid was dat Philips in die tijd|
hetzelfde probeerde en een monopolie
positie trachtte t° verwerven'.
,Ik ging verhuizen naar het beken
de Zwitserse hu's. the gramophone
house, in Heemstede. Goed. daar zijn
we dan nu definitief uitgegroeid
maar gek: ik san het niet ove. mijn
hart verkrijgen aat huis te verkopen
ik heb het verhuurd aan de VNU
(ADVERTENTIE)
Het hebben van een eigen fabriek wa
hel begin van de vooruitgang. Wel
groeiden harder dan ikzelf eernjk ge
zegd aankon. Ik was bovendien in die
tijd een wat «cnegen mannetje, be
scheiden en me net liefst op de ach
tergrond houdend. Die verlegenheid
heeft me nogm wat parten gespeeld
ik heb me moeten dwingen om dat
te veranderen. Want op een gegeven
moment moet je op dingen af
gaan'.
Ger Oord heeft ock vele internationa
le bemoeienissen- hij is hoofd-direc-
teur van het European Marketing Of
fice en executive-supervisor voor de
Duitstalige platenmaatschappijen Bo
vema, hoewel nauw gelieerd met de
EMI, heeft toch nog een grote zelf
standigheid: EMI Heeft 60 prvent
van de aandelen, de heer Oord 40
procent. Bovema heeft een sateihet-
maatschappij, NV Negram, verder een
eigen uitgeverij en een eigen drukke
rij, zodat men volledig self-supporting
is. Driehonderd mensen in totaal heeft
de heer Oord thans onder zich en zijn
maatschappij heeft 21 procent van de
grammofoonplatenhandel in osn land
in handen.
.Mijn liefst artiesten uit ons pak
ket? Tante Leen en Johnny Jor-
daan. Om een heel speciale reden
overigens. U weet hoe dat tegen
woordig gaat: voor een dubbeltje
méér vliegen de artiesten tegen
woordig naar de concurrent. Men
sen als tante Leen en Johnny heb
ben een gevoel voor waarden, ze
zijn trouwer dan wie dan ook. En
dat is tegenwoordig niet hoog ge
noeg aan te slaan'.
Wat is de grootste trots van «Ger
Oord?
.Natuurlijk ons nieuwe gebouw aan de
Tulpenkade. Maar méér nog het feit
dat ik voor de enige levende operette
componist die we nog hebben. Robert
Stolz, twee teksten heb gemaakt,
waarbij hij de muziek heeft geschre
ven: JVIein schönes Holland', en
.Frühling in Amsterdam'. Nicolai Ged-
da heeft ze in Duitsland op z'n reper
toire en op de plaat. Marco Bakker
gaat ze in het Engels zingen. Ja. ik
eeloof dat dat mijn grootste trots is'.
Operettecomponist Robert Stolz met Ger Oord (teksten/: ,Meïn schönes Hol
land' en Frühling in Amsterdam.'
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
10.45-11.10 uur:
(NOT-NOS) NOTRE VILLE
Les 8: la nouvel emploi.
11.35-12.00 uur:
DE STAD DER MENSEN
Les 4.
14.00-14.25 uur:
VERKENNEN EN ONTDEKKEN
18.45 uur:
(NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
18.55 uur:
JOURNAAL
19.05 uur:
(KRO) WIJ, HEREN VAN ZICHEM
20.00 uur:
JOURNAAL
20.21 uur:
(KLEUR) ANDY WILLIAMS SHOW'
Showprogramma rond de Amerikaanse zanger A nay
Williams met als gasten: Liberace, Ike en Tina Turner
en Billy Daniels.
21.11 uur:
BRANDPUNT SPECIAL
21.36 uur:
(KLEUR) Paul Vlaanderen
22.26 uur:
(KLEUR) BURGEMEESTER IN ZWART WIT
Documentaire over de eerste negerburgemcester van
Fayette (Mississippi) in het zuiden van de Verenigde
Staten. Charles Evers, nu één van de 54 zwarte
burgemeesters in de Verenigde Staten, die zijn taak
opvat als één van sociale aard, heeft het verre van
gemakkelijk.
22.56 uur:
JOURNAAL
23.01 uur:
(TELEAC) OPPERVLAKTE, VOLUME, RAAKLIJN
Les 4. herh
JOURNAAL
20,21 uur:
PEYTON PLACE
21.10 uur:
ARTIESTENGALA
Acteurs, actrices, balletdansers enz treden op in een
feestelijk circusprogramma, de jaarlijkse galavoorstel
ling van de Franse bond van kunstenaars. Presidente
van het feest is Brigitte Bardot en als pseudo-
circusartiesten ziet u onder andere Fernandel, Jean-
Paul Belmondo en James Mason.
22.05 uur:
TELEVISIEMAGAZINE
22.55 uur:
JOURNAAL
23.00 uur:
(TELEAC-KLEUR) EN FRANCAIS
Les 4, herh.
BELGIË-NED.
NEDERLAND-2
18.45 uur:
(NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
18.55 uur:
JOURNAAL
19.05 uur:
DEN HAAG VANDAAG
19.10 uur:
KUNSTSIGNALERING
Gepresenteerd door Ageeth Scherphuis.
(AVRO)TOPPOP
Ad Vissers en Penney de Jager presenteren 20 artiesr
ten die een grote sprong op de Toppop-hitparacie
maakten.
20.00 uur:
18.00 uur:
FABELTJESKRANT
18,05 uur:
CATWEAZLE
18.30 uur:
TIENERKLANKEN
Met onder andere Livin' Blues.
19.05 uur:
KIJK EN KOOK
19.35 uur:
1IIER SPREEKT MEN NEDERLANDS
19.43 uur:
MEDEDELINGEN
19.45 uur:
JOURNAAL
20.10 uur:
ZOMERSAFARI IN AFRIKA
In de reeks Audubon Wildlife Theatre wordt vanavond
Zomersafari in Afrika uitgezonden. Tijdens deze safari
werden fraaie beelden van allerlei zoogdieren en
tropische vogels gemaakt.
20.35 uur:
DENK AAN ROBINSON
Duits tv-spel.
22.00 uur:
GASTPROGRAMMA
22.30 uur:
JOURNAAL
BELGIë-FRANS
17.35 Journaal. 17.40 Schooltelevisie. 18.10 Tv club
junior, 18.25 Affiches, actuele interviews. 18.55 Voor de
kleuters. 19.00 Een ander leven, filmserie. 19.45 Jour
naal. 20.10 Quentin Durward, vierde aflevering van een
vervolgserie. 22.10 Tijdssignalen, cultureel magazine.
2300 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL
18.55 Voor de kleuters. 19.00 Reg. journaal. 19.25 Rien
que la vérité, tv-serie. 19.45 Journaal. 20.15 Une autre
vie. tv-serie. 20.30 De avonturen van Vidocq. 21.30
Chansons. 22.20 Ombre et lumière. 23.10 Journaal.
da's makkelijk!
DINSDAG
KRO;
12.00 (S) Van twaalf tot twee:
gevarieerd programma. (12.22
Wij van het land; 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nieuws: 12.41
Actualiteiten; 13.00 - 13.05 Raden
maar...)
14.05 Schoolradio.
14.30 Pizzicato: muzikaal middag
magazine. 16.00 -
16.02 Nieuws).
OVERHEIDSVOORLICHTING
17.00 Stichting Verantwoord
Ouderschap in de Nederlandse
Antillen Raymundo Debrot in
gesprek met enkele
bestuursleden van deze
stichting.
KRO:
17.10 Voor de kinderen.
17.15 Hai!: jeugdprogramma.
POLITIEKE PARTIJEN:
18.19 Uitzending van de Politieke
Partij Radikalen.
18.30 Nieuws.
KRO:
18.41 Actualiteiten.
19.00 (S) Licht ensemble met
solisten.
19.45 Evangelie zonder masker,
godsdienstige lezing.
20.00 (S) Mixtuur van eigen opnamen:
moderne en klassieke muziek.
20.45 Ons kind - onze school,
pedagogisch programma.
21.00 Klassiek strijkkwartet (gr).
21.30 Babel: kunstkroniek.
22.25 Overweging.
22.30 Nieuws.
22.40 Den Haag vandaag.
22.50 Kontekst: magazine waarin op
de dingen wordt, doorgepraat.
23.15 (S) Sticker: licht
platenprogramma.
23.55 - 24.00 Nieuws.
WOENSDAG
NCRV
7.00 Nieuws
7.11 Het levende woord
7.16 (S) Op het eerste gehoor: klas
sieke muziek (gr.).
7.25 Horen en zien
7.30 Nieuws
7.32 - 7.50 Hier en Nu: actualiteiten
ÏROS
8.00 Nieuws
8.11 Als dat zou kunnen: verzoekpla-
tenprogramma
8.30 ?.32 Nieuws
9.00 9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw
9.35 Voor de kleuters
9.50 Vier eeuwen muziek, muzikale
lezing
10.15 Voor de vrouw
11.00 Nieuws
11.03 Actua-Magazine: nieuws, nieuw
tjes. reportages, commentaren en
muziek
KRO
DINSDAG
AVRO:
12.30 Overheidsvoorlichting:
Uitzending voor de land.
12.40 Knipperlicht:
radioverkeersmagazine.
13.00 Nieuws.
13.11 Radiojournaal.
NOS:
13.30 Den haag vandaag.
13.35 Spiegel van België: muziek en
nieuws van onze zuiderburen.
14.05 Bopthema's en swingsessions:
programma voor liefhebbers en
verzamelaars van jazz uit de
jaren 1935-1955.
14.25 Rostrum of composers 1970:
GODSDIENST OP RADIO
TREKT WEKELIJKS
225.000 LUISTERAARS
De gemiddelde luitserdichtheid van
een godsdienstig gesproken woordpro
gramma op de radio bedraagt door
de week 2.5 pet (225.000 personen) en
's zondags 1.8 pet. De protestantse:
radio-uitzendingen bereiken door de;
week een gemiddelde luisterdichtheid
van 2,2 pet. de rooms-katholieke van;
3.6 pet. 's Zondags zijn deze cijfers'
respectievelijk 1,9 en 1,6 pet.
Een en ander blijkt uit het vrijdag
gepubliceerde rapport .godsdienst op
de radio' van de afdeling studie en
onderzoek van de NOS. Ongeveer 5
pet van de zendtijd van Hilversum 1
en 2 bestaat uit godsdienstige gespro
ken woord-uitzendingen. De helft daar
van wordt op de zondag uitgezonden.
Ruim de helft, van de godsdienstige
uitzendingen zijn kerkdiensten (4,5
uur) en overwegingen (2 uur per
week). Ruim driekwart van de gods
dienstige uitzendingen is protestant.
Het publiek, dat naar godsdienstige
uitzendingen pleegt te luisteren is blij
kens het rapport ouder en bestaat
bovendien voor een groter deel uit
vrouwen dan het publiek van een
gemiddeld radioprogramma. Naar de
protestantse uitzendingen wordt het
meest door gereformeerden geluisterd
(61 pc), terwijl slechts één op de tien
Nederlanders gereformeerd is. Daar
naast worden de protestantse uitzen
dingen voor 23 pet beluisterd door
katholieken. De roomskatholieke uit
zendingen worden voor 40 pet door
katholieken, beluisterd, terwijl een ge
middeld radioprogramma door 41 pet
katholieken wordt aangehoord. Verder
bestaat het luisterpubliek van de ka
tholieke uitzendingen voor 20 pet uit
gereformeerden, voor 18 pet uit, her
vormden en voor 18 pet uit onkerke-
lijken.
moderne muziek uit
Tsjechoslowakije.
15.00 Van tata tot totale taal: rubriek
over het leven in de taal.
AVRO:
15.10 Muziekmiddag waarin om 15.10
(S) Nieuwe grammofoonplaten:
om 16.00 Nieuws; om 16.03
Inleiding tot muziekbegrip: om
16.25 (S> Hedendaagse
pianomuziek: om 16.55 Weens
Philharmonia Quintet: klassieke
muziek. 17.30 Trefpunt:
discussierubriek voor actuele
zaken.
17.55 Mededelingen.
18.00 Nieuws.
18.11 Radiojournaal.
18.25 (S) Licht instrumentaal
ensemble.
18.55 IS) Big Band Beat: Dansorkest
The Skymasters.
19.25 Paris vous parle.
19.30 Nieuws.
19.35 Vanavond: gevarieerd
programma.
22.30 Nieuws.
22.38 Mededelingen.
22.43 Radiojournaal.
NOS:
22.55 (S) Signaal: muziek van eigen
tijd.
23.35 Horizon: Aziatische snaar- en
tokkelinstrumenten.
23.55 - 24.00 Nieuws.
WOENSDAG
VARA
7.00 Nieuws
7.11 Ochtendgymnastiek
7.20 (S) Dag woensdag! muziek en
informatie
7.33 Van de voorpagina
VPRO
7.54 Deze dag
VARA
8.00 Nieuws
8.11 Actualiteiten
8.23 (S) Dag woensdag (vervolg)
9.00 VARA-radioweekblad voor de
woensdagochtend, gevarieerd
programma
9.35 Waterstanden
9.40 Schoolradio
10.30 Koffiepauze
11.00 Nieuws
11.03 R.V.U.: Terre des Hommes. Spre
ker: Dr. Jelle Vleer
11.33 VARA-radioweekblad (vervolg)
DINSDAG
VARA:
13.00 s.
13.03 De Eddy Becker Show. (14.00
Nieuws).
15.00 Nieuws.
15.03 Drie-draai.
16.00 Nieuws.
16.03 -18.00 Mix: licht
platenprogramma 17.00
Nieuws).
WOENSDAG
AVRO
9.00 Nieuws
9.02 Van Meet af aan: lichte platen
10.00 Nieuws
10.03 Radiojournaal
10.06 Arbeidsvitaminen: populair ver-
zoekplatenprogramma
11.00 Nieuws
RAVAGE TIJDENS
POPCONCERT
IN PARIJS
PARIJS (RTR) Herrieschoppers
hebben een groot deel van de bene
denzaal van het Palais des Sports in
Parijs vernield, tijdens een popcon
cert waar de Britse opogroep .Soft
Machine' optrad.
Er braken gevechten uit, toen een
aantal fans probeerden zonder beta
ling binnen te komen. Stoelen en
deuren werden vernield en glazen en
flessen werden kapot gegooid. De
hulp van de oproerpolitie werd inge
roepen. waarna een paar honderd
fans de benen nainen. Er werden
enkele arrestaties verricht. Het con
cert werd voortgezet. Er is geen mel
ding gemaakt van gewonden, ofschoon
projectielen, variërend van flessen tot
rollen closetpapier, naar het podium
werden geooid.
De Stichting Academische Radio Om
roep (ACRO) heeft aan minister Ve-
ringa van onderwijs en wetenschap
pen verzocht stappen te ondernemen
om aan de ACRO speciale radio- en
televisiezendtijd ter beschikking te stel
len voor academische studievoorlich
ting. De raad van voorlichtingsambte
naren bij het wetenschappelijk onder
wijs heeft zich achter dit verzoek van
de ACRO gesteld.
De afgelopen vijf jaar heeft de stich
ting Teleac ieder voorjaar een kleine
serie programma's gewijd aan de voor
lichting aan toekomstige studenten bij
de Nederlandse universiteiten en ho
gescholen. Deze series, die tot stand
kwamen op verzoek van de landelijke
commissie voor academische studie
voorlichting zullen dit jaar door Teleac
echter voor het laatst verzorgd worden,
omdat Teleac van mening is. dat haar
doelstellingen niet toestaan dat blij
vend tijd voor een speciale categorie
wordt uitgetrokken. Zowel de ACRO
als de raad van voorlichtingsambte
naren zijn daarentegen van oordeel
dat de academische studievoorlichting
ononderbroken dient te worden voort
gezet en wel op een zo doeltreffend
mogelijke wijze.
Rita Hoving
met auto
tegen boom
KORTEN HOEF (GPD) De 27-jarige
zangeres Rita Hoving is de afgelopen
nacht omstreeks één uur met haar
auto legen een boom gereden. Ze
werd aan haar hoofd gewond door de
gesprongen voorruit. Voor oogletsel
werdt gevreesd.
Mejuffrouw H. J. Vink, zoals haar
eigen naam luidt, kwam uit de rich
ting Hilversum. Ze wilde de auto.
bestuurd door de heer F. W. M. L. uit
Loosrirecht inhalen, maar kwam in
moeilijkheden, aangezien deze auto
mobilist ook ging inhalen. De zange
res kwam vermoedelijk door een
schrikreactie in de linkerberm terecht
en raakte de macht over het stuur
kwijt. Hevig remmend schoot ze over
de weg naar de rechterberm, waar ze
tegen een boom tot stilstand kwam.
Rita Hoving zal nu waarschijnlijk niet
aanwezig kunnen zijn bij de opname
van het NCRV-showprogramma .Hup
Holland Hup', waarin zij een belang
rijk vocaal aandeel heeft.
BERNARD HAITINK
TIJDELIJK VERVANGEN
DOOR HANS VONK
De dirigent Bernard Haitink. thans
herstellende van een door een virus-in
fectie veroorzaakte longontsteking,
heeft op medisch advies zijn concerten
met het Concertgebouworkest in de
maand februari moeten afzeggen.
In overleg met de heer Haitink werd
Hans Vonk gevraagd de leiding van
deze concerten over te nemen, zodat de
aangekondigde programma's kunnen
blijven.
De Nederlandse Toonkunstenaart
Bond heeft naar aanleiding van het
besluit van de regering om de exploi
tanten van bioscooptheaters te onthef
fen van de verplichting tot het beta
len van vermakelijkheidsbelasting, in
een brief aan minister-president De
Jong gesteld dat nu de exploitan
ten op deze wijze worden gesteund
ook de musici en artiesten die uit de
bioscooptheaters en daarmee uit hun
bestaansmogelijkheid zijn verdreven,
evenzeer recht op steun van de over
heid hebben.
De NTB verzoekt de minister-presi
dent een deel van de jaarlijkse subsi
die van 10 miljoen gulden, die niet
meer aan de exploitanten zal worden
verstrekt, ter beschikking te stellen
van exploitanten die bereid zijn m
ci en artiesten in dienst te nemen. De
hoogte van de vermakelijkheidsbelas
ting is voor de exploitanten steeds
aanleiding geweest de in de bioscoop
theaters werkende orkesten te ont
slaan, aldus d,e NTB. Enige honderden
musici, buiten beschouwing gelaten de
artiesten, die in die theaters optraden,
zijn in de afgelopen jaren het slacht
offer geworden van deze belasting.
De uitgerangeerde musici hebben hun
toevlucht moeten zoeken tot sociale
ondersteuningen of werkobjecten, zo
als in Amsterdam, waar vijftig musici
zijn ondergebracht. De NTB is van
mening dat steun aan een bepaalde
bedrijfstak niet uitsluitend ten goede
mag komen van de exploitan
ten.
De NTB kondigt aan zich eveneens te
zullen richten tot de exploitanten om
de mogelijkheden van het engageren
van orkesten en artiesten te bespre
ken. Verder zal de organisatie een
beroep doen op het bioscooppubliek
om de actie voor de orkesten te
ondersteunen. Het bedrag dat door de
opheffing van de vermakelijkheidsbe
lasting aan de exploitanten ten goede
komt, schat de NTB op ruim 17
miljoen gulden per jaar.
Bij zijn afscheid als directeur-secreta
ris van het Centraal Bureau voor de
Nederlandse Volksuniversiteiten en
van de Stichting Radiovolksuniversi
teiten is maandag Nico Wijnen uit
Den Haag benoemd tot officier in de
Orde van Oranje-Nassau.
De benoeming is de koninklijke erken
ning van de algehele verdiensten van
de heer Wijnen op cultureel-maat-
schappelijk terrein. Nico Wijnen publi
ceerde in onder meer Maatstaf, de
Nieuwe Stem. De Gids. Nieuw Vlaams
Tijdschrift en Gandalf. Hij schreef
voorts het toneelstuk Dejeuner sur
l'herbe', werken voor poppentheaters
in de stijl van de Comedia dell'arte en
het boek ,De nacht gaat de dag voor
af' naar aanleiding van zijn jarenlang
verblijf in concentratiekampen, we
gens deelneming aan het verzet. Nico
Wijnen was en is onder meer mede
oprichter en bestuurslid van de vere
niging voor ex-politieke gevangenen
(Expoge). bestuurslid van de Stich
ting '40-'45 en van de vereniging van
Oud-Natzweilers. De Haagse wethou
der voor onderwijs en kunstzaken
drs. H. .J Wilzen. deelde maandagmor
gen de heer Wijnen diens benoeming
tot officier in de Orde van Oranje
Nassau mee.
De werkgroep .Belangenbehartiging
kreatieve kunstenaars' heeft in Am
sterdam de .Kunstenaars Kooperasie
Nederland' opgericht.
De doelstelling daarvan is realisering
van een prestatieplan dat inhoudt: een
gegarandeerd basisleef- en werkbe-
drag (ƒ20.000.- per kunstenaar/deelne
mer per jaar), het optimaal functione
ren van kunst en kunstenaars in de
samenleving en waarlijk openbaar
kunstbezit voor allen van werken van
hedendaagse kunstenaars. Volgens het
plan zal de coöperatie na een op vijf
jaar geschatte overbruggingsperiode
zichzelf kunnen bedruipen. In deze
periode is steun van de overheid no
dig en wel de toezegging dat. zij de
leefbedragen 12.000 per jaar) be
taalt en de werkbedragen (maximaal
ƒ8.000 per jaar) als renteloze lenin
gen verstrekt. Volgens het plan is bij
het huidige kostenniveau een gemid
delde omzet per beeldende kunstenaar
van minstens f 20.000.- per jaar haal
baar. De coöperatie gaat uit van
maximaal 2000 leden-beeldende kun
stenaars. De werkgroep bestaat uit de
beeldhouwer Carel Kneulman, de
kunstschilder Henk Willemse, de grafi
cus Flip van der Burgt uit Amster
dam en de beeldhouwer Casper C.
Bosveld uit Haren (Gr.).
Het duurde eventjes, voor Panda
was bekomen van de vechtpartij.
Hij sloeg zijn ogen op, en merkte
tot zijn verbazing dat hij in een
rijdende auto zat.
.W-wat die ik h-hier?' vroeg hij. ,W
wie bent u?'
Zijn ontvoerder schoof angstig in de
hoek van de bank en maakte verzoe
nende gebaren.
D-doe me geen kwaad!' piepte hij.
,Ik k-kan er niets aan doen. Ik
moest wel, van mijn opdrachtgever.
H-hij wil in het geheim met u
praten.'
Voordat Panda kon vragen, wie die
opdrachtgever was, maakte de auto
een bocht en reed recht op een
muur af. Een gedeelte daarvan
schoof open, en sloot zich meteen
weer toen het voertuig voorbij was
De wagen bevond zich nu in een
grote kamer waar een gezette heer
achter een bureau zat. ,Wel, wel
daar is meneer Panda!' riep deze
,Het is me een groot genoegen om u welkom te heten! Wilt u wat drinken? Een sigaartje, misschien?'
CAROL DAY