,Elke dag geniet ik nog steeds van de muziek..' heus, televisie PANDA EN DE J0KKLIKKER de postgiro 10 de postgiro is voor en van ons allemaal! radio, televisie en kunst Acro wil zendtijd voor studie voorlichting Toonkunstenaars- bond wil orkesten en artiesten terug in de bioscopen ORDE ON VOOR NICO WIJNEN ,KUNSTENAARS- KOOPERASIE' OPGERICHT PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 2 FEBRUARI 1971 GER OORD, DIRECTEUR ZILVEREN PLATENMAATSCHAPPIJ NV BOVEMA: .Nee, werkelijk flamboyante figu zijn cr niet meer in dit vak daarvoor moet je over de grenzen gaan om die tegen te komen. Figuren die in staat zijn het vak en het artikel op de juiste manier te benaderen. Grammofoonplaten maken en verko pen is namelijk iets méér dan zomaar een manier om je geld te verdienen. Je brengt iets aan de mensen: name lijk muziek muziek die vertedert, muziek die zoveel aan en voor men sen kan doen. Elke dag geniet ik nog steeds van de muziek, in al zijn vormen. Ik zou niet precies weten welke muziek mijn voorkeur heeft. In alle muziek zit iets, proef je de inten tie, de inspiratie van de componist. Je komt ook nooit aan het einde en dat is voor mij het fascinerende van de muziek én van mijn vak. Dat is ook de reden dat ik nog steeds enthousi ast kan worden en andere mensen enthousiast kan maken en kan inspire ren tot het doen van nieuwe dingen' Dat zijn de uitlatingen van Ger Oord (58 jaar), directeur van de grammo foonplatenmaatschappij NV Bovema, vijfentwintig jaar geleden door hem opgericht. Het feest zal in april wor den gevierd. Ger Oord is al van kind af aan vertrouwd met de grammofoonplaten. Zijn vader had een grammofoonplaten winkel in Haarlem aan de Grote Houtstraat. .Een erg actieve figuur', zegt de heer Oord; Jiij was de eerste die probeerde de detailhandel in gram mofoonplaten te organiseren'. Ger Oord werd in het woonhuis boven de winkel geboren zijn zoon heeft even emaast nu een eigen zaak. .Van jongs af aan ben ik met de grammofoonplaten opgegroeid. Platen en muziek werden voor mij een hob-; by en ik ben bijvoorbeeld tijdenlang voorzitter geweest van de Haarlemse jazzclub. Mijn vader wilde dat ik bij! hem in de zaak kwam, maar onze ideeën kwamen niet zo bijster goed overeen. Ik had zo mijn eigen mening; en dat was dan ook de reden dat ik: een baantje zocht en vond in Amster-i dam. Dat baantje was dan tevens de; andere kant van de grammofoonplaten- j medaille: ik kwam terecht oij een importeur-groothandel in grammofoon platen. Een heel klein maatschappijtje ik heb er in totaal zeven jaar gewerkt. De oorlog gooide roet in het eten. Dat maatschappijtje was eigen lijk een Duitse firma. Ik nam er zelf Nederlands repertoire op: Jack Ger- lach, Eddy Christiani, Frans Wouters. The Kilima Hawaiians bijvoorbeeld bijna alle grote Nederlandse artiesten van die tijd had ik. Ik liet veel Engels repertoire vertalen en in het Neder lands opnemen. Nou ja, dat viel niet zo in goede aarde. Ik heb toen een tijd lang niets gedaan en kwam toen terecht bij de Hollandse Decca-distri- butie. Maar die werd alras overgeno men door Philips. Philips was in die tijd bezig met plannen om eigen pla ten op de Nederlandse markt te bren gen en daar heb ik me in die tijd dan ook mee bezighouden. Maar ja, ik ben een raar mens en de contracten die Je in die tijd voor je neus kreeg met moeilijke concurrentiebedin gen en zo strookten niet met mijn gevoel van vrijheid. Ik wilde me niet. met huis en haard verkopen, aan wie dan ook. En daarom ging ik weg. Iedereen verklaarde me voor gek om dat ik een prachcbaan aan de kant zette en ik moet zeggen: mijn eigen ideeën hebben me dan ook heel wat beroerdigheid bezorgd. Eenmaal vrij. dacht ik: wat ik voor een ander kan doen, kan ik ook voor mezelf doen. Ik begon mijn olannen te ontwikkelen en legde die voor aan EMI in Londen. Dat was net na de bevrijding EMI was met mijn plannen erg in zijn schik. Ze hadden wel vertegenwoordi gingen in Nederland Columbia, His Masters Voice maar ik was. zo schreven ze me. de eerste en dan nog wel een buitenstaander, die ze na de oorlog benadeide Ik heb het toen een vol jaar volgehouden om EMI iedere veertien dagen sar, brief te schrijven en eindelijk kreeg ik toen de medede ling dat ze me wel eens wilden zien'. .Mr Dines zijn geschilderde portret hangt hier kwam: we hebben een hele nacht zitten praten. Daarna ging ik naar Londen en kreeg toeri de complete vertegenwoordiging van Co lumbia. Nou, dat was wel iets. En als je dan nagaat dat ik geen ge'.d, hele maal niets had. Ik vond op de Kei- zersgrachht in Amsterdam een kamer tje in een advocatenkantoor. Zestig gulden in de maard, een geleend bu reau, een geleende tafel en schrijfma chine en de nulp van de meisjes van dat bureau in de stille uurtjes, t Was een moeilijke tijd, vlak na de oorlog. Men was zéér zuinig met dc invoer vergunningen voor grammofoonplaten. Ik had daar ook last. van. Maar mijn eerste grote opdracht kon ik toch goed volbrengen. Op zekere dag kwam bij mij een kapitein van het ministerie van oorlog met het plan om aan de militairen in (toen nog)i Nederlands-Indië grammofoonplaten te geven. Hij wilde er 30.000 hebben. Datj was een order om van achterover rei vallen en in het samenstellen van die collectie is dan ook mijn hele ziel en: zaligheid gaan zitten. Er kwami prompt nog een order over heen.| Maar die invoervergunningen oleve:i; een probleem. Daarom dacht ik een eigen fabriek. Nou, dat had wat voe ten in de aarde In Londen bij EMI.! in Nederland bij liet ministerie van economische zaken. Een aparte moei lijkheid was dat Philips in die tijd| hetzelfde probeerde en een monopolie positie trachtte t° verwerven'. ,Ik ging verhuizen naar het beken de Zwitserse hu's. the gramophone house, in Heemstede. Goed. daar zijn we dan nu definitief uitgegroeid maar gek: ik san het niet ove. mijn hart verkrijgen aat huis te verkopen ik heb het verhuurd aan de VNU (ADVERTENTIE) Het hebben van een eigen fabriek wa hel begin van de vooruitgang. Wel groeiden harder dan ikzelf eernjk ge zegd aankon. Ik was bovendien in die tijd een wat «cnegen mannetje, be scheiden en me net liefst op de ach tergrond houdend. Die verlegenheid heeft me nogm wat parten gespeeld ik heb me moeten dwingen om dat te veranderen. Want op een gegeven moment moet je op dingen af gaan'. Ger Oord heeft ock vele internationa le bemoeienissen- hij is hoofd-direc- teur van het European Marketing Of fice en executive-supervisor voor de Duitstalige platenmaatschappijen Bo vema, hoewel nauw gelieerd met de EMI, heeft toch nog een grote zelf standigheid: EMI Heeft 60 prvent van de aandelen, de heer Oord 40 procent. Bovema heeft een sateihet- maatschappij, NV Negram, verder een eigen uitgeverij en een eigen drukke rij, zodat men volledig self-supporting is. Driehonderd mensen in totaal heeft de heer Oord thans onder zich en zijn maatschappij heeft 21 procent van de grammofoonplatenhandel in osn land in handen. .Mijn liefst artiesten uit ons pak ket? Tante Leen en Johnny Jor- daan. Om een heel speciale reden overigens. U weet hoe dat tegen woordig gaat: voor een dubbeltje méér vliegen de artiesten tegen woordig naar de concurrent. Men sen als tante Leen en Johnny heb ben een gevoel voor waarden, ze zijn trouwer dan wie dan ook. En dat is tegenwoordig niet hoog ge noeg aan te slaan'. Wat is de grootste trots van «Ger Oord? .Natuurlijk ons nieuwe gebouw aan de Tulpenkade. Maar méér nog het feit dat ik voor de enige levende operette componist die we nog hebben. Robert Stolz, twee teksten heb gemaakt, waarbij hij de muziek heeft geschre ven: JVIein schönes Holland', en .Frühling in Amsterdam'. Nicolai Ged- da heeft ze in Duitsland op z'n reper toire en op de plaat. Marco Bakker gaat ze in het Engels zingen. Ja. ik eeloof dat dat mijn grootste trots is'. Operettecomponist Robert Stolz met Ger Oord (teksten/: ,Meïn schönes Hol land' en Frühling in Amsterdam.' NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 10.45-11.10 uur: (NOT-NOS) NOTRE VILLE Les 8: la nouvel emploi. 11.35-12.00 uur: DE STAD DER MENSEN Les 4. 14.00-14.25 uur: VERKENNEN EN ONTDEKKEN 18.45 uur: (NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 18.55 uur: JOURNAAL 19.05 uur: (KRO) WIJ, HEREN VAN ZICHEM 20.00 uur: JOURNAAL 20.21 uur: (KLEUR) ANDY WILLIAMS SHOW' Showprogramma rond de Amerikaanse zanger A nay Williams met als gasten: Liberace, Ike en Tina Turner en Billy Daniels. 21.11 uur: BRANDPUNT SPECIAL 21.36 uur: (KLEUR) Paul Vlaanderen 22.26 uur: (KLEUR) BURGEMEESTER IN ZWART WIT Documentaire over de eerste negerburgemcester van Fayette (Mississippi) in het zuiden van de Verenigde Staten. Charles Evers, nu één van de 54 zwarte burgemeesters in de Verenigde Staten, die zijn taak opvat als één van sociale aard, heeft het verre van gemakkelijk. 22.56 uur: JOURNAAL 23.01 uur: (TELEAC) OPPERVLAKTE, VOLUME, RAAKLIJN Les 4. herh JOURNAAL 20,21 uur: PEYTON PLACE 21.10 uur: ARTIESTENGALA Acteurs, actrices, balletdansers enz treden op in een feestelijk circusprogramma, de jaarlijkse galavoorstel ling van de Franse bond van kunstenaars. Presidente van het feest is Brigitte Bardot en als pseudo- circusartiesten ziet u onder andere Fernandel, Jean- Paul Belmondo en James Mason. 22.05 uur: TELEVISIEMAGAZINE 22.55 uur: JOURNAAL 23.00 uur: (TELEAC-KLEUR) EN FRANCAIS Les 4, herh. BELGIË-NED. NEDERLAND-2 18.45 uur: (NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 18.55 uur: JOURNAAL 19.05 uur: DEN HAAG VANDAAG 19.10 uur: KUNSTSIGNALERING Gepresenteerd door Ageeth Scherphuis. (AVRO)TOPPOP Ad Vissers en Penney de Jager presenteren 20 artiesr ten die een grote sprong op de Toppop-hitparacie maakten. 20.00 uur: 18.00 uur: FABELTJESKRANT 18,05 uur: CATWEAZLE 18.30 uur: TIENERKLANKEN Met onder andere Livin' Blues. 19.05 uur: KIJK EN KOOK 19.35 uur: 1IIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.43 uur: MEDEDELINGEN 19.45 uur: JOURNAAL 20.10 uur: ZOMERSAFARI IN AFRIKA In de reeks Audubon Wildlife Theatre wordt vanavond Zomersafari in Afrika uitgezonden. Tijdens deze safari werden fraaie beelden van allerlei zoogdieren en tropische vogels gemaakt. 20.35 uur: DENK AAN ROBINSON Duits tv-spel. 22.00 uur: GASTPROGRAMMA 22.30 uur: JOURNAAL BELGIë-FRANS 17.35 Journaal. 17.40 Schooltelevisie. 18.10 Tv club junior, 18.25 Affiches, actuele interviews. 18.55 Voor de kleuters. 19.00 Een ander leven, filmserie. 19.45 Jour naal. 20.10 Quentin Durward, vierde aflevering van een vervolgserie. 22.10 Tijdssignalen, cultureel magazine. 2300 Journaal. FRANKRIJK-RIJSSEL 18.55 Voor de kleuters. 19.00 Reg. journaal. 19.25 Rien que la vérité, tv-serie. 19.45 Journaal. 20.15 Une autre vie. tv-serie. 20.30 De avonturen van Vidocq. 21.30 Chansons. 22.20 Ombre et lumière. 23.10 Journaal. da's makkelijk! DINSDAG KRO; 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws: 12.41 Actualiteiten; 13.00 - 13.05 Raden maar...) 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag magazine. 16.00 - 16.02 Nieuws). OVERHEIDSVOORLICHTING 17.00 Stichting Verantwoord Ouderschap in de Nederlandse Antillen Raymundo Debrot in gesprek met enkele bestuursleden van deze stichting. KRO: 17.10 Voor de kinderen. 17.15 Hai!: jeugdprogramma. POLITIEKE PARTIJEN: 18.19 Uitzending van de Politieke Partij Radikalen. 18.30 Nieuws. KRO: 18.41 Actualiteiten. 19.00 (S) Licht ensemble met solisten. 19.45 Evangelie zonder masker, godsdienstige lezing. 20.00 (S) Mixtuur van eigen opnamen: moderne en klassieke muziek. 20.45 Ons kind - onze school, pedagogisch programma. 21.00 Klassiek strijkkwartet (gr). 21.30 Babel: kunstkroniek. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 Kontekst: magazine waarin op de dingen wordt, doorgepraat. 23.15 (S) Sticker: licht platenprogramma. 23.55 - 24.00 Nieuws. WOENSDAG NCRV 7.00 Nieuws 7.11 Het levende woord 7.16 (S) Op het eerste gehoor: klas sieke muziek (gr.). 7.25 Horen en zien 7.30 Nieuws 7.32 - 7.50 Hier en Nu: actualiteiten ÏROS 8.00 Nieuws 8.11 Als dat zou kunnen: verzoekpla- tenprogramma 8.30 ?.32 Nieuws 9.00 9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw 9.35 Voor de kleuters 9.50 Vier eeuwen muziek, muzikale lezing 10.15 Voor de vrouw 11.00 Nieuws 11.03 Actua-Magazine: nieuws, nieuw tjes. reportages, commentaren en muziek KRO DINSDAG AVRO: 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de land. 12.40 Knipperlicht: radioverkeersmagazine. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NOS: 13.30 Den haag vandaag. 13.35 Spiegel van België: muziek en nieuws van onze zuiderburen. 14.05 Bopthema's en swingsessions: programma voor liefhebbers en verzamelaars van jazz uit de jaren 1935-1955. 14.25 Rostrum of composers 1970: GODSDIENST OP RADIO TREKT WEKELIJKS 225.000 LUISTERAARS De gemiddelde luitserdichtheid van een godsdienstig gesproken woordpro gramma op de radio bedraagt door de week 2.5 pet (225.000 personen) en 's zondags 1.8 pet. De protestantse: radio-uitzendingen bereiken door de; week een gemiddelde luisterdichtheid van 2,2 pet. de rooms-katholieke van; 3.6 pet. 's Zondags zijn deze cijfers' respectievelijk 1,9 en 1,6 pet. Een en ander blijkt uit het vrijdag gepubliceerde rapport .godsdienst op de radio' van de afdeling studie en onderzoek van de NOS. Ongeveer 5 pet van de zendtijd van Hilversum 1 en 2 bestaat uit godsdienstige gespro ken woord-uitzendingen. De helft daar van wordt op de zondag uitgezonden. Ruim de helft, van de godsdienstige uitzendingen zijn kerkdiensten (4,5 uur) en overwegingen (2 uur per week). Ruim driekwart van de gods dienstige uitzendingen is protestant. Het publiek, dat naar godsdienstige uitzendingen pleegt te luisteren is blij kens het rapport ouder en bestaat bovendien voor een groter deel uit vrouwen dan het publiek van een gemiddeld radioprogramma. Naar de protestantse uitzendingen wordt het meest door gereformeerden geluisterd (61 pc), terwijl slechts één op de tien Nederlanders gereformeerd is. Daar naast worden de protestantse uitzen dingen voor 23 pet beluisterd door katholieken. De roomskatholieke uit zendingen worden voor 40 pet door katholieken, beluisterd, terwijl een ge middeld radioprogramma door 41 pet katholieken wordt aangehoord. Verder bestaat het luisterpubliek van de ka tholieke uitzendingen voor 20 pet uit gereformeerden, voor 18 pet uit, her vormden en voor 18 pet uit onkerke- lijken. moderne muziek uit Tsjechoslowakije. 15.00 Van tata tot totale taal: rubriek over het leven in de taal. AVRO: 15.10 Muziekmiddag waarin om 15.10 (S) Nieuwe grammofoonplaten: om 16.00 Nieuws; om 16.03 Inleiding tot muziekbegrip: om 16.25 (S> Hedendaagse pianomuziek: om 16.55 Weens Philharmonia Quintet: klassieke muziek. 17.30 Trefpunt: discussierubriek voor actuele zaken. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 (S) Licht instrumentaal ensemble. 18.55 IS) Big Band Beat: Dansorkest The Skymasters. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Nieuws. 19.35 Vanavond: gevarieerd programma. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.43 Radiojournaal. NOS: 22.55 (S) Signaal: muziek van eigen tijd. 23.35 Horizon: Aziatische snaar- en tokkelinstrumenten. 23.55 - 24.00 Nieuws. WOENSDAG VARA 7.00 Nieuws 7.11 Ochtendgymnastiek 7.20 (S) Dag woensdag! muziek en informatie 7.33 Van de voorpagina VPRO 7.54 Deze dag VARA 8.00 Nieuws 8.11 Actualiteiten 8.23 (S) Dag woensdag (vervolg) 9.00 VARA-radioweekblad voor de woensdagochtend, gevarieerd programma 9.35 Waterstanden 9.40 Schoolradio 10.30 Koffiepauze 11.00 Nieuws 11.03 R.V.U.: Terre des Hommes. Spre ker: Dr. Jelle Vleer 11.33 VARA-radioweekblad (vervolg) DINSDAG VARA: 13.00 s. 13.03 De Eddy Becker Show. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nieuws. 16.03 -18.00 Mix: licht platenprogramma 17.00 Nieuws). WOENSDAG AVRO 9.00 Nieuws 9.02 Van Meet af aan: lichte platen 10.00 Nieuws 10.03 Radiojournaal 10.06 Arbeidsvitaminen: populair ver- zoekplatenprogramma 11.00 Nieuws RAVAGE TIJDENS POPCONCERT IN PARIJS PARIJS (RTR) Herrieschoppers hebben een groot deel van de bene denzaal van het Palais des Sports in Parijs vernield, tijdens een popcon cert waar de Britse opogroep .Soft Machine' optrad. Er braken gevechten uit, toen een aantal fans probeerden zonder beta ling binnen te komen. Stoelen en deuren werden vernield en glazen en flessen werden kapot gegooid. De hulp van de oproerpolitie werd inge roepen. waarna een paar honderd fans de benen nainen. Er werden enkele arrestaties verricht. Het con cert werd voortgezet. Er is geen mel ding gemaakt van gewonden, ofschoon projectielen, variërend van flessen tot rollen closetpapier, naar het podium werden geooid. De Stichting Academische Radio Om roep (ACRO) heeft aan minister Ve- ringa van onderwijs en wetenschap pen verzocht stappen te ondernemen om aan de ACRO speciale radio- en televisiezendtijd ter beschikking te stel len voor academische studievoorlich ting. De raad van voorlichtingsambte naren bij het wetenschappelijk onder wijs heeft zich achter dit verzoek van de ACRO gesteld. De afgelopen vijf jaar heeft de stich ting Teleac ieder voorjaar een kleine serie programma's gewijd aan de voor lichting aan toekomstige studenten bij de Nederlandse universiteiten en ho gescholen. Deze series, die tot stand kwamen op verzoek van de landelijke commissie voor academische studie voorlichting zullen dit jaar door Teleac echter voor het laatst verzorgd worden, omdat Teleac van mening is. dat haar doelstellingen niet toestaan dat blij vend tijd voor een speciale categorie wordt uitgetrokken. Zowel de ACRO als de raad van voorlichtingsambte naren zijn daarentegen van oordeel dat de academische studievoorlichting ononderbroken dient te worden voort gezet en wel op een zo doeltreffend mogelijke wijze. Rita Hoving met auto tegen boom KORTEN HOEF (GPD) De 27-jarige zangeres Rita Hoving is de afgelopen nacht omstreeks één uur met haar auto legen een boom gereden. Ze werd aan haar hoofd gewond door de gesprongen voorruit. Voor oogletsel werdt gevreesd. Mejuffrouw H. J. Vink, zoals haar eigen naam luidt, kwam uit de rich ting Hilversum. Ze wilde de auto. bestuurd door de heer F. W. M. L. uit Loosrirecht inhalen, maar kwam in moeilijkheden, aangezien deze auto mobilist ook ging inhalen. De zange res kwam vermoedelijk door een schrikreactie in de linkerberm terecht en raakte de macht over het stuur kwijt. Hevig remmend schoot ze over de weg naar de rechterberm, waar ze tegen een boom tot stilstand kwam. Rita Hoving zal nu waarschijnlijk niet aanwezig kunnen zijn bij de opname van het NCRV-showprogramma .Hup Holland Hup', waarin zij een belang rijk vocaal aandeel heeft. BERNARD HAITINK TIJDELIJK VERVANGEN DOOR HANS VONK De dirigent Bernard Haitink. thans herstellende van een door een virus-in fectie veroorzaakte longontsteking, heeft op medisch advies zijn concerten met het Concertgebouworkest in de maand februari moeten afzeggen. In overleg met de heer Haitink werd Hans Vonk gevraagd de leiding van deze concerten over te nemen, zodat de aangekondigde programma's kunnen blijven. De Nederlandse Toonkunstenaart Bond heeft naar aanleiding van het besluit van de regering om de exploi tanten van bioscooptheaters te onthef fen van de verplichting tot het beta len van vermakelijkheidsbelasting, in een brief aan minister-president De Jong gesteld dat nu de exploitan ten op deze wijze worden gesteund ook de musici en artiesten die uit de bioscooptheaters en daarmee uit hun bestaansmogelijkheid zijn verdreven, evenzeer recht op steun van de over heid hebben. De NTB verzoekt de minister-presi dent een deel van de jaarlijkse subsi die van 10 miljoen gulden, die niet meer aan de exploitanten zal worden verstrekt, ter beschikking te stellen van exploitanten die bereid zijn m ci en artiesten in dienst te nemen. De hoogte van de vermakelijkheidsbelas ting is voor de exploitanten steeds aanleiding geweest de in de bioscoop theaters werkende orkesten te ont slaan, aldus d,e NTB. Enige honderden musici, buiten beschouwing gelaten de artiesten, die in die theaters optraden, zijn in de afgelopen jaren het slacht offer geworden van deze belasting. De uitgerangeerde musici hebben hun toevlucht moeten zoeken tot sociale ondersteuningen of werkobjecten, zo als in Amsterdam, waar vijftig musici zijn ondergebracht. De NTB is van mening dat steun aan een bepaalde bedrijfstak niet uitsluitend ten goede mag komen van de exploitan ten. De NTB kondigt aan zich eveneens te zullen richten tot de exploitanten om de mogelijkheden van het engageren van orkesten en artiesten te bespre ken. Verder zal de organisatie een beroep doen op het bioscooppubliek om de actie voor de orkesten te ondersteunen. Het bedrag dat door de opheffing van de vermakelijkheidsbe lasting aan de exploitanten ten goede komt, schat de NTB op ruim 17 miljoen gulden per jaar. Bij zijn afscheid als directeur-secreta ris van het Centraal Bureau voor de Nederlandse Volksuniversiteiten en van de Stichting Radiovolksuniversi teiten is maandag Nico Wijnen uit Den Haag benoemd tot officier in de Orde van Oranje-Nassau. De benoeming is de koninklijke erken ning van de algehele verdiensten van de heer Wijnen op cultureel-maat- schappelijk terrein. Nico Wijnen publi ceerde in onder meer Maatstaf, de Nieuwe Stem. De Gids. Nieuw Vlaams Tijdschrift en Gandalf. Hij schreef voorts het toneelstuk Dejeuner sur l'herbe', werken voor poppentheaters in de stijl van de Comedia dell'arte en het boek ,De nacht gaat de dag voor af' naar aanleiding van zijn jarenlang verblijf in concentratiekampen, we gens deelneming aan het verzet. Nico Wijnen was en is onder meer mede oprichter en bestuurslid van de vere niging voor ex-politieke gevangenen (Expoge). bestuurslid van de Stich ting '40-'45 en van de vereniging van Oud-Natzweilers. De Haagse wethou der voor onderwijs en kunstzaken drs. H. .J Wilzen. deelde maandagmor gen de heer Wijnen diens benoeming tot officier in de Orde van Oranje Nassau mee. De werkgroep .Belangenbehartiging kreatieve kunstenaars' heeft in Am sterdam de .Kunstenaars Kooperasie Nederland' opgericht. De doelstelling daarvan is realisering van een prestatieplan dat inhoudt: een gegarandeerd basisleef- en werkbe- drag (ƒ20.000.- per kunstenaar/deelne mer per jaar), het optimaal functione ren van kunst en kunstenaars in de samenleving en waarlijk openbaar kunstbezit voor allen van werken van hedendaagse kunstenaars. Volgens het plan zal de coöperatie na een op vijf jaar geschatte overbruggingsperiode zichzelf kunnen bedruipen. In deze periode is steun van de overheid no dig en wel de toezegging dat. zij de leefbedragen 12.000 per jaar) be taalt en de werkbedragen (maximaal ƒ8.000 per jaar) als renteloze lenin gen verstrekt. Volgens het plan is bij het huidige kostenniveau een gemid delde omzet per beeldende kunstenaar van minstens f 20.000.- per jaar haal baar. De coöperatie gaat uit van maximaal 2000 leden-beeldende kun stenaars. De werkgroep bestaat uit de beeldhouwer Carel Kneulman, de kunstschilder Henk Willemse, de grafi cus Flip van der Burgt uit Amster dam en de beeldhouwer Casper C. Bosveld uit Haren (Gr.). Het duurde eventjes, voor Panda was bekomen van de vechtpartij. Hij sloeg zijn ogen op, en merkte tot zijn verbazing dat hij in een rijdende auto zat. .W-wat die ik h-hier?' vroeg hij. ,W wie bent u?' Zijn ontvoerder schoof angstig in de hoek van de bank en maakte verzoe nende gebaren. D-doe me geen kwaad!' piepte hij. ,Ik k-kan er niets aan doen. Ik moest wel, van mijn opdrachtgever. H-hij wil in het geheim met u praten.' Voordat Panda kon vragen, wie die opdrachtgever was, maakte de auto een bocht en reed recht op een muur af. Een gedeelte daarvan schoof open, en sloot zich meteen weer toen het voertuig voorbij was De wagen bevond zich nu in een grote kamer waar een gezette heer achter een bureau zat. ,Wel, wel daar is meneer Panda!' riep deze ,Het is me een groot genoegen om u welkom te heten! Wilt u wat drinken? Een sigaartje, misschien?' CAROL DAY

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 10