Milieuhygiëne moet
in Nederland hoge
prioriteit krijgen
Amsterdamse effectenbeurs
Hogere bijdrage
voor verbetering
vissersschepen
VRAGEN OVER
DUURDERE
STOOKOLIE
DUITSE DISCRIMINATIE VAN
BENELUXLANDEN IS AFGEWEND
HEDEN RESTAURATIEKIJKDAG
9-12.30 uur
,n 2AJERDAG 6 JUNI 1970 FROVINCIAIE ZEEUWSE COURANt 29
Voorzitter Chemische Industrie:
Passend samenspel
met overheid nodig
APELDOORN (GPD) Na de
watersnoodramp in 1953 is er in
voortreffelijk samenspel tussen
overheid en ondernemingen, die
zich met waterbouwkundige wer
ken bezighouden, voor miljarden
aan nieuwe waterbouwkundige
werken gerealiseerd. Hieruit blijkt,
dat ons land, als het moet en men
het onderwerp voldoende priori
teit wil geven, tot grote prestaties
in staat is. Wordt aan de milieu
hygiëne een soortgelijke hoge
prioriteit toegekend en is daar ook
een financieel offer voor over, dan
opent dit mogelijkheden voor een
duidelijk meer doelgericht research
op dit terrein en voor de toepas-
ging van de resultaten van die re
search.
De ontwikkeling van nieuwe processen
cf het verbeteren van reeds bestaande
verschaft dan nieuwe kennis, die onge
twijfeld ook ais exportartikel baten
voor onze samenleving zal opleveren.
Het bewijs voor deze stelling is nog
zeer onlangs geleverd, toen bekend
werd dat het systeem van PhïLps voor
de meting van zwaveldioxyde in de
lucht door de Wereldgezondheidsorgani
satie zal worden overgenomen. Ook hier
Is sprake geweest van goed samenspel
tussen overheid en industrie.
Dat zei dr ir J- van Aken, voorzitter
van de vereniging van de Nederlandse
chemische industrie, tijdens de jaarver
gadering in Apeldoorn. De milieuhygi
ëne als probleem is inherent geworden
aan dicht bevolkte gebieden met een
hoge levensstandaard. Een groot ge
bruik van allerlei welvaartsgoederen en
energie is hiervoor kenmerkend. De na
tuur kan de massale hoeveelheden af
val. die op dit kleine gebied vrijkomen,
niet meer verwerken. Het evenwicht
wordt verbroken en het probleem mi
lieuhygiëne is geboren
Wanneer er een passend samenspel
komt tussen overheid en industrie
moeten er ook in ons land wegen
en middelen gevonden kunnen wor
den om de positieve bijdragen, die
de chemische industrie kan "leveren,
ten volle te benutten. Een stap ver
der en men zou zelfs kunnen den
hen aan een tak van chemische in
dustrie, die milieuverbetering tot
haar specialiteit maakt. Hiermee is
trouwens al een begin gemaakt.
PROBLEMEN
Er rijn honderden zeer uiteenlopende
moeilijkheden op alle gebieden var
milieuhygiëne. Zij kunnen niet wo
opgelost, zonder dat de overheid daar
bij een belangrijke rol speelt. Dit kan
in zeer vele vormen. Te denken valt
bijvoorbeeld aan maatregelen in het fis
cale vlak, zoals een differentiatie in ac
cijnsheffing of door het regelrecht op
leggen van belastingen. Het kan ook
zijn liet verlenen van directe steun
huln bijvoorbeeld aan research en
faciliteiten bij investeringen en nieuw
bouw van installaties. Het behoort
voorts tot de taak van de overheid oir
waar nodig verbodsbepalingen uit t«
vaardigen.
Op het terrein van de luchtverontreini
ging zijn mede de voornaamste boos
doeners het zwaveldioxyde en de uit
laatgassen In het gemotoriseerde ver
keer. Het is echter mogelijk koolwa-
terstofmengsels te bereiden zonder toe
voeging van lood, die toch een goede
erbranding geven. De overheid zou
door middel van een verschil in accijns
de toepassing van loodvrije benzine kun
nen stimuleren. In de Verenigde Staten
is op het gebruik van loodhoudende ben
zine een speciale belasting gelegd.
MEER KLACHTEN
BIJ MELDKAMER
IN RIJNMOND
ROTTERDAM (GPD) By de centrale
meld- an regelkamer luchtverontreini
ging en geluidshinder van Rijnmond
urnen in de eerste drie maanden van
jnar 1736 telefonische klachten hin-
i. In de eerste drie maanden van 1969
bedroeg het ïuinlal kluchten 787. Het
gemiddeld aantal meldingen per voorval
steeg van 181 fn het eerste kwartaal van
19(59 tot 212 in het eerste kwartaal van
1970.
De meeste klachten kwamen uit Rotter
dam (exclusief Hoogvliet (520). Viaar.
dingen (486). Schiedam (147) en Maas.
altiis (128). Daarna volgden Hoogvliet
(77), Rozenburg (65) en Hoek vam Hol
land (49).
De meldingen omtrent stankoverlast van
de Gekro waren groter dain In het eerste
kwartaal van 1969. Aangezien deze mel
dingen in öe loop van 1969 tot 30 pet
van het totaal aantal klachten opliep,
rekent de meldkamer ook voor 1970 met
het stijgen van de gemiddelde dagtem
peratuur weer op edn grote toeneming
van deze meldingen.
Het aantal klachten over lawaai steeg
tot 355 tegenover 194 in het eerste
kwartaal van 1969. De meldingen over
lawaai bedroegen 20 pet van het totaal
aantal klachten dat Sn de eerste drie
maanden van 1970 binnenkwam. In
maart kwam 65 procent van de lawaai-
kiachten op rekening vam de luchtvaart.
De klachten komen in hoofdzaak van
lesvluchten, zowel van de kleine lucht
vaart als van oefer.vluchten van de KLM
ïnmiddes is met de KLM overeengeko
men in cle nacht en op de weekeiladen
niet te oefenen.
Beloningsreizen
uit VS naar
Nederland
ROTTERDAM (ANP) Amerikaanse
zakenmensen, die topprestatie hebben
geleverd in de verkoop komen in sep
tember en oktober voor korte bezoeken
Nederland. Het in Amerika snel
groeiende systeem van beloningsreizen,
eerst naar Las Vegas, Hollywood en
Miami, vervolgens naar Parijs, Rome,
ladrid, Athene of Tel Avl, is nu ook
gericht op Japan, Afrikaanse landen en
Nederiand-België.
Naar schatting zullen 100.000 commer
ciële medewerkers en echtgenoten dit
jaar een premierels maken, waarvan
6000 naar Amsterdam, Rotterdam em
Brussel. Het Amerikaanse Gibson-con-
cern (koelkasten) heeft Nederland en
België uitgekozen voor de in dit na
jaar geplande beloningsreis. In de pe
riode van negen september tot medio
oktober komen dagelijks 160 van deze
Amerikaanse toeristen op Schiphol aan.
Globaal geschat zal deze reis voor ons
land 24.000 overnachtingen en 2.5 mil
joen aan toeristendeviezen opleveren,
Schaalvergroting
lederwarenindustrie
bepleit
AMSTERDAM (ANP) De ledenwa-
renindustrie zal zich nog meer moeten
toeleggen op de export, aldus zegt het
bestuur van het bedrijfschap voor de
lederwarenindustrie in het vrijdag ver
schenen jaarverslag. Gepleit wordt dan
ook voor schaalvergroting, daar dit aan
de exploratie van nieuwe markten,
kunnen dragen.
Van de totale Invoer aan lederwaren van
65 min was in 1969 24 pet afkomstig
uit landen die sterk in prijs concur
reren. De invoer uit Oost-Europa had
een waarde van 9,5 min en die uit
Zuid-Oost-Azië 5 min. De scherpe prijs
concurrentie valt wel af te leiden uit
een mededeling van het ministerie van
defensie over de import van leren hand
schoenen uit Tsjechoslowakije. De aan
koop van deze goederen uit Oost-Europa
werd gemotiveerd op grond van een prijs
verschil van 30 pet met het Nederlandse
aanbod.
Ondanks de sterke concurrentie uit het
buitenland steeg de produktie van de
lederwarenindustrie met twee procent.
De binnenlandse afzet bleef vrijwel ge
lijk, maar de rechtsreekse afzet in het
buitenland steeg van 16 min tot 20
min. Daarnaast werd voor 10 min uit
gevoerd. via de handel.
De lederwarenindustrie telt circa 400
overwegend kleinere bedrijven, waarin,
de thuiswerkers inbegrepen, circa 6700
mensen werken. De branchevervanging
ten gevolge van de aanpassing van de
vestigingswetgeving in 1966-1967 ver
grootte het aantal potentiële verkoop-,
punten, wat in 1969 tot enige wrijving
leidde met de traditionele afzetkanalen.
Hoogovens geeft 3
procent opslag
IJMUIDEN (ANP) Per 1 juli zullen
by Hoogovens de salarissen met 3 pro
cent worden verhoogd. Eind augustus
zullen deze verhoogde salarissen voor
het eerst worden uitbetaald, aldus deelt
Hoogovens mede.
Deze salarisverhogingen staan in ver
band met de door het Centraal Bureau
voor de Statistiek gepubliceerde prijs
indexcijfers voor de gezinscomsumptie.
De verhogingen vinden plaats overeen
komstig het In de cao bepaalde artikel
over wijzigingen in de arbeidsvoorwaar
den gedurende de contractperiode.
DEN HAAG (ANP) Aan de eigenaar
van een beroepsmatig voor de zee en-
of kustvisserij gebezigd vaartuig kan
ook dit jaar weer een overheidsbij
drage worden verleend ten behoeve van
voorzieningen, die het vaartuig meer
geschikt maken voor een verantwoorde
uitvoering vam de visserij. Daaronder
wordt niet begrepen een andere wijze
van vissen dan tot nog toe toegepast.
De aanvragen moeten betrekking heb
ben op schepen tot tweehonderd ton,
waarvan de kiel voor 26 mei 1965 is
gelegd en ten aanzien waarvan de voor
zieningen tussen 1 januari 1967 en 31
december 1970 zijn getroffen.
Een en ander blijkt uit een zojuist
in de Nederlandse Staatscourant ge
publiceerde beschikking van de minis
ter van landbouw en visserij. De bij
drageregeling voorziet in bepaalde te-
temoetkomingen in kosten aan bedoel-
e voorzieningen besteed voor zover de
ze kosten groter zijn dan 7500-. Voor
1970 is de maximumbijdrage van
25.000,- tot 30.000,- verhoogd. Aan
vragen dienen uiterlijk op 31 decem
ber 1970 bij de directeur van de vis
serij in Den Haag te zijn ingediend.
Bij toekenning van een bijdrage kun
nen nadere voorwaarden worden ge
steld. In het algemeen zal de eigenaar
bij verkoop van het vaartuig of bij
blijvende onttrekking daarvan aan de
visserij binnen drie jaren na het ont
vangen van de bijdrage verplicht zijn
de tegemoetkoming aan de overheid te
rug te betalen.
BTW VOOR
HORECASECTOR
HAARLEM (GPD) Staatssecretaris
Grapperhaus van financiën is niet van
plan in te gaan op de suggestie van
enkele kamerleden de btw voor het ho-
reca-bedrijf van 12 naar 4 procent te
brengen.
Uit horeca-kringen wordt al maanden
lang aandrang uitgeoefend om onder
meer maaltijden onder het goedkope ta
rief te brengen. Dit zou ae resultaten
het horeca.bedrijf, dat met naime
de post restaurant-keuken grote
exploitatieverliezen boekt, kunnen verbe
teren. De bewindsman weigerde in de
vaste kamercommissie van financiën ie
dere toezegging op dit punt. Volgens
hem ontstaan er onontwarbare moei
lijkheden, zodra er op de nota's onder
scheid moet worden gemaakt in het be-
lastinggedeeJte voor consumptie en het
gedeelte voor het bestek.
Zowel consumptie als bestek worden ge
zamenlijk in aanmerking genomen bij
het vaststellen van de prijs. Boven
dien. aldus dr Grapperhaus, blijft be
moeilijk te bepalen wat nu wel en wat
niet onder het 12 procent-tar.cf zou
moeten vallen .Vandaar dat er één lijn
is getrokken.
De KVP.er drs H. Nootenboom had
voorgesteld in ieder geval de kant-en-
klaa r-gerechten onder net goedkope ta
rief te brengen, nu de consumptiege
woonten veranderen.
DEN HAAG (GPD) Het lid van
tweede kamer, drs R. Zijlstra (ar) heeft
aan de minister van economische zaken
vragen gesteld naar aanleiding van de
nieuwe prijsverhoging van zware stook
olie met 3,20 per ton. Deze verhoging
die per 1 juni jl is ingegaan, betekent
volgens drê Zijlstra opnieuw een niet
door te berekenen lastenverzwaring
voor de glastuinbouw.
Drs Zijlstra wil van de minister weten
op grond van welke overweginger
ze prijsverhoging is goedgekeurd,
geven het feit, dat prijsverhogingen
voor deze olie in de zomer zeer onge
bruikelijk zijn. Ook vraagt hij hoe in
dit verband de opmerking van de minis
ter moet worden beoordeeld dat hij er
op zal toezien dat mogelijke prijsver
lagingen in de toekomst zullen worden
gerealiseerd.
In een toelichting geeft drs Zijlstra
een lijstje van prijsverhogingen die se
dert december 1969 zijn goedgekeurd.
Dit lijstje geeft een totaal aan van
16,50 ofwel ruim 25 procent. Voor een
gemiddeld tuinbouwbedrijf betekent dit
op jaarbasis een kostenstijging van
a 6000 gulden, aldus drs Zijlstra.
Deze maand twee
miljoen brommers'
in Nederland
AMSTERDAM (ANP) - Berekenin
gen van de RAI hebben uitgewe
zen. dat deze maand de twee mil
joenste bromfiets in Nederland op
de weg zal komen. De laatste
enquête gaf een park van 1.825.000
bromfietsen in juli 1968 nan.
Op basis van het sindsdien ver
kochte aantal bromfietsen en
rekening houdend met versleten
de conclusie, dat de twee miljoen
deze maand zal worden volge.
maakt. In '48 verscheep de brom
mer op de weg en in 1-959 waren
er één miljoen bromfietsen.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Amsterdam (ANP]
Londen 8.69—8.69:i; New York
3.62t>«362ri: Montreal 3.51 Ar—
351 aParijs «5 60—65 65: Brussel
7.29 Té—7.309»; Frankfort 99,81(4—
99.86(4; Stockholm 69.76—69.81;
Zürlch 83.9984.04; Milaan 57.60 (4
57.65(4; Kopenhagen 48.31—48.36;
Oslo 50.66(450.71(4: Wenen 13.99(4
—14.00(4: Lissabon 12.72(4—12.73(7;
Madrid 5.18—5 33.
FLAUWE MARKT
85.20
84.20
81.80
84.40
79.40
Hy pot heek bankeo
Fr. Gr DW 6 83.10 83.05
Fr. Gr. DU 4(4 77-60
W«t NO 3(4 65
Handel. Industrie e
BP '66 7(4
KZK '65 6
N. Gas U '66 6(4
Pgera '57 6
Pgem '64 6
R.rljo pljpl. 5(4
Scholt. Hon. 4(4
KLM '68 7
KLM 4(4
87.70
A'dam '51
A'dam '56-1
Dordt '58
Eindhoven '51
D Haag '52-1
D Haag 52-2
R'dam 52-1
R'dam '52-2
R'dam '57
93.20 92
87.80
87.70
87.50
83.50 84 b
92.20 92.50
83.30 83.20
86.70 86.80
57 05
Hoewel donderdag reeds werd vooruitgelopen
op een daling Jn Amerika zijn de koerser
van de internationale fondsen vrijdag op
nieuw flink gedaald. Er werd zelfs nog onder
het niveau van de voorbeurs gehandeld zodat
de stemming bepaald flauw was. Kon. Olie
gaf bi] opening een teruggang van bijna t
te zien op 124 50 en AKZO ging ruim f 2.50
naar beneden op 80.30. Ook Unilever moest
het ontgelden op een prijs van f 84 20.
waarna een afbrokkeling volgde tot f 83.60
Deze laatste koers betekent een verlies
van f 2.50. Bij Hoogovens ging er f 2.0C
af op 95.10. gevolgd door door 94.80. Philips
verloor f 1 op 59.40. Gevreesd wordt dat
Wallstreet de komende dagen verder zal
afbrokkelen.
In de cultuurmarkt bestond enige belangstel
ling voor HVA, waardoor middenbeurs eer,
punt winst werd geboekt op 55.3. De andere
cultures verloren licht terrein. De scheep
vaartmarkt was licht verdeeld, waarbij Van
Ommeren twee punten van het dividend kon
inhalen en Holl. Amerika Lijn 1(4 punt
klom. Heineken moest ruim f 2 achteruit op
195.50 van welke prijs later nog f 1 af ging.
Bij de bankaandelen verloor ABN bijna f 2.
Nationale Nederlanden was eveneens flauw
op 76.20 (78.20). KLM maakte
dering met een winst van f 2 op 115.50,
hier stond men onder invloed
New York, waar KLM winst boekte
In de 8taatsfondsenmarkt kwamen slechts
kleine verschillen voor naar beide zijden,
De lokale markt gaf overwegend forse
dalingen te zien waarbij Bols voorop ging
n aderlating van f 8,50. v. d. Grinten
clrea 8 gulden terug. Kluwer f 6.50,
VMF f 3.40, Krasnapolsky f 2.30. Cindu
f 3 70. Wessanen f 3.60, Nillmij drie gulden.
Delta Lloyd f 2,50. *r-rlnt en Gerzon
10 punten. Elsevier 3 - en VNU twee
gulden. De claims Sreuc.j zijn in een
slecht beursklimaat gevallen. Gisteren werd;
de prijs f 4.65 lager op 22 gulden. Ook de
aandelen moesten 14 punten afstaan. Albert
Heijn daalde 5 gulden. Bijeenkorf Beheer1
11 punten en Proost en Brandt 8 punten. LUXEMBURG (ANP) Een dreigende
Winsten waren dun gezaaid. Parkhotel discriminatie van de Beneluxlanden op
steeg 20 punten en Calvé Delft ondanks het gebied van het vervoer \an transat-
de daling bij Unilever 15 punten. Ford won Iantische containers is afgewend door
OBLIGATIES
Siaatslenlngen
Nee. J. 89-8
Ned. 25 J. '69-8
Ned. 7. J. '70-8
Ned. '69 7(4
Ned. '66-1 7
Ned. '66-2 7
Ned. '69 7
Ned. 08 6(4
Ned. '68 6(4-2
Ned '67 6(4
Ned. '65-1 5%
Ned- '64-1 5'4
Ned '58 4'4
Ned '59 4(4
Ned '80-1 4'4
Ned. '81 4(4
N. Staff. '47 3(4
Nod. '54-1-2 3'/,
Ned '55-1 3(4
Ned 37 3
Grootboek 46 3
N. DoU '47 3
101.60
92.70
87.80
87.70
81.20
8220
80.80
Converteerbare obligatie»
Geid.Z. 4(4 88.80 82
Hoogoveaa 5(4 84 8350
Meelfabr. 6(4
Wyere '66 6(4
82.10 82.10
ACTIEVE AANDELEN
64.40 64-30
65.40 65.20
64.30 64.20
Bank
BvNC '57 6
BvNG '58-59 4(4
BvNG '66-1 7
BvNG 67-1-2 6%
BvNG '68-1-2 6%
BvNG '6S-1 5%
BvNG '58 5(4
BvNG '64 5V*
kredietwezen
8720
75.80
AKZO
Aig. Baan Ned.
Arnrobar*
A rast Rubb.
Deli MIJ c
Dordt Petr.
Hetueken
HAL
Hoogovens c
HVA-mlJea ver.
KLM
Kon. Petr.
KNSM
Nat Ned.
Bora Wehry
Bredero't b
BUhtm. T
Bijenkorf e
Calvé c
Cent. Suiker
Cur. Haod-Mlj.
Blaevler
Fokker
80.901 Ford Ned.
Furness
Gazelle rtjm-
Geld v pap
Geld. Tlelens
GUt-Brocades
Gruyter 6 opr b
Hagemeyer
Hero Cona
Koefc't Mach.
Holec
233
798
798
193.50
11420
friootbeet "5 b 75 5
Cdenhout 895
Unlkap 90 I 89 I
CnUeverScp 752 75 2
Veaeco 130 129 5
Ver Machine 75.50 73
Vee. Touw 182 177
VUuunlJ 165 170
Vredst. B. 450 I
Wereldhaven 488 487
Wesaaoen 73.60 69
Wyeri tod. 139 137
MljDboow en petroleum
BUlttOO 2e 177.50 177.60
BUITENL CERTIFICATEN
114
128 50» 125.504 Holi. Betoo
Can. Pac
Inland Nat- Gas
Int. Nickel
Shell Oil
CANADA
37.50
S.80
Philips gecn.bez.
P.obeco
Rollnco
Seheepv. Unle
Unilever o
8620 8620
78.60 7620
212 19757
80501 59.60
213.80 212.20
170.30 167.70
70,501 70 4
86.10 84.60
NIET-ACTIEVE AANDELEN
Beleggtngsmljen
57.60
57.10
67.40
70.80
83.85
57.50
57.SS
59.55
68.05
7025
68.05
65.50
62.40
Aig. Fonds bet
Converto 76
Holland Fund 00
Nefo 6
Unitaa f
Utllioo 11
Europafonda 46
Eurunlon 122
Valeurop 67
Bank-, krediet- en
AMEV 143
Delta verz. groep 80
Ned Mldstb. 101
Slavenburg 204
Handel. Industrie
Alb. HeljD 150
Amat. Droogd. 92
Ballast-Nedam G 84 5
Bensdorp Int 190
Bergh en Jurg 178
domburg
loogeobosch
Hoogenatr.
Inter laa
Interna tlon-U
Kemo Corset
Kempen en Beg
KN Papier
KV Tapijt
Llndetevee
Lijempf
Lljm en Gel.
Meelfabr NB c
Mees Bouw
Moea
N aard eo
Ned. Kabe)
Van Nolle
Norit
50.50 49.50 American Motor*
VERENIGDE STATEN
3020 3120
8.50 820
I. TeJ e
i Tel
46.20
25.60
22.25
25.30
25.10
112 1 108
108.40 108
3645
670
Nljverd.-ten Cate 70.1
Over
148.50
78
101.80
Pakhoed B «2 10 60
Palthe 75.1 76
Philips ge.-n.bez.
Pletersen Co.
Pont hout 175 188.5
Ruhaak Co. 139.5 138
Rijn-Schelde 133.9 130
5ch. Exp. Mlj. 18.50 17.70
enz. Schokbeton 170 170
Scholt Honig 45.10* 4520
145 1 Simon de Wit 220 220
92 Stokvis 100 99
10 84 St en Tweote 70.5 705
193 Tb Marijoea 117 120
b 178 b Thorn Dr Verb!
inaconda
Vtchls Top.
1 Beth) Steel
Chrysler
Cities Service
Colgate
Columbia Gaa
Dow Chem.
Eastman Kodak
Ford Motor
Gen. Elee.
Oen Motors
I Int. Tel en TeL
Kennecott
Nat. Distill
Nrtto Am Philips 31 -30
Peon. Cent Comp 15
1650
Peps ice
Radio Corp
Republic Steel
Shell Oli
S perry Rand
Standard Brands
Stud eba Iter
Sun Oil Comp.
Texas Instr.
Un. Pac Rr
US Steel
Westingb Elee
Wool worth
46.10
Verklaring: gedaan en bieden; 4gedaan laten; b— bieden; Ilaten; d— 21.52 i
Rijn-Schelde 1(4
69-59 gr 21-2223; t— ex
TRANSATLANTISCH CONTAINERVERVOER
ONDERZOEK STRUCTUUR
GRAFISCHE INDUSTRIE
10 punten en Zaalberg
Van Nelle. Erdal. Jongeneel en Tilb. water-
De internationale fondsen hebben geleidelijk
licht herstel .getoond, waarbij het slot
veelal op het hoogste punt belandde. Zo
AKZO afscheid op 80.90, Unilever op
84,60, Kon. Olie op 125.40, Hoogovens op
95.20 en Philips op 59.60.
In de tweede periode zette v. d. Grinten
de daling voort en verloor totaal f 14. Bols
zakte per saldo f 12.50 in en Heineken f 4.30.
Verder verloor Bijenkorf Beheer 16, VRG
papier 14, Interlas 8. Verto en Kwalta 7
Berkel 8 punten. Vlhamy-Buttingcr
steeg 5 punten.
ANP-CBS BEURSINDICES.
Industrie
Scheepvaart
Bank- en vc
Handel enz.
Algemeen
ereenstemming waartoe men
donderdag te Luxemburg gehouden ver
gadering van verkeersministers van de
Europese gemeenschappen is gekomen.
De ministers hechtten hun goedkeuring
aan een EEG-verordening inzake de
steun aan vervoerondernemingen, welke
goedkeuring Nederland en België tot nu
toe niet hadden willen verlenen, zolang
de kwestie van deze discriminatie niet
was opgelost. Het ontwerp van de ver
ordening. over de inhoud waarvan de
zes landen het overigens eens waren
107.5 106.1
fuxlanden eveneens in staat blijft het j
hem toekomende vervoer van transat-
Iantische containers tussen de Benelux 0
zeehavens en West-Duitsland te verzor- I ---------o—Q
gen. De overeenkomst tussen de spoor-Urarische Reproduktle Ondernemingen
wegen geldt voor onbepaalde tijdT Zij1 v-grohebben daartoe een subi.die-
kan opgezegd worden met inachtneming aanvraag ingediend bij het ministerie
die bepaalt welke steun de lidstaten vanvan een termijn van een half ja3r, echter economische zaken. He: onderzoek,
de Europese gemeenschappen aan dei niet eerder dan 30 september 1973. 2a<- ,:s voorbereid in overleg met de gga-
vervoerondernemingen mogen verlenen j 1 usche vakbonden, zal ongeveer twee jaar
en welke niet, was reeds in de zitting De donderdag door de raad van minis- duren. Men verwacht ervan dat he*,
van de m.nisterraud van 26 en 27 ja- j ters goedgekeurde verordening inzake de structuuronderzoek meer inzicht zal ver-
nuari ji aan de orde geweest. Eerder wa-steunmaatregelen en vervoersbedrijven;schaffen in de positie van de grafische
ren er moeilijkheden tussen enerzijds de kal °P 1 januari 1971 in werking treden. industrie in de komende jaren.
Nederlandse en de Belgische spoorwe-|
gen en anderzijds de Duitse Bundes-
f ADVERTENTIE)
de
beste
hekken
'komen uit Best1
B G levert
gegarandeerd roestvrije
hekwerken door
geheel Nederland tegen
I UTRECHT (ANP) De drie grafi-
regeiing in staat de hem toekomende rol'^he werkgeversorganisaties, waarin
in het vervoer van transatlantische con- i 3.000 produktiebedrijven zijn georgani-
tainers te blijver spelen. Voor het seerd, willen een onderzoek instellen
spoorwegvervoer :n de relatie tussen de naar de structuur van de grafische in-
Benelux en West-Duitsland geldt nu een dustrie. Dit met het oog op de snelle
kortingsregeling, die de spoorwegen inj technische en economische ontwlkkelin-
staat stelt met net vervoer in concurren- gen in deze industrie, die aan onge.
tie te treden, terwijl nu het con- yeer 55.000 mensen werk biedt en per
tainervervoer niet kunstmatig wordt af- ruin; twee miljard gulden omzet,
geleid het wegvervoer van de Bene-
De werkgeversorganisaties, het Neder
landse Verbond van Drukkerijen (nvd),
de Nederlandse Bond van Boekbinders
patroons (nibbp) en de Vereniging van
bahn ontstaan, doordat de Deutsche
Bundesbahn, uitsluitend in de relatie tus
sen de Beneluxzeehavens en West-Duïts-
land. voor het vervoer van transatlan
tische containers elke reductie weigerde
op het internationale containerbrief. Dit I
betekende, dat het vervoer van trans
containers via de Benelux zou kunnen
worden afgeleid naar de Noordduitse
zeehavens. De Nederlandse, Duitse en
Belgische spoorwegen zijn daarop tot
overeenstemming gekomen over een nieu
we regeling voor het vervoer van
transconta ners per spoor tussen de Be
nelux zeehavens en West-Duitsland.
Naar staatssecretaris Keyzer in een
mededeling aan de pers zegt. is nu
dank zij de goede wil van weerskan
ten, van de spoorwegen, zowel als
van de regeringen, door de betrok
ken ministers de overeenkomst tus
sen de spoorwegen goedgekeurd, in
die z;n dat het overeengekomene
door de overheden naar geest en in
houd zal worden gerespecteerd. Hier
mede werd gedoeld op de mogelijk
heid van een tariefsverhoging voor
het containervervoer in andere lan
den dan West-Duitsland. Krachtens,
'n internationale overeenkomst is de
Duitse spoorwegmaatschappij gehou
den in dat geval ook een goedkeuring
aan haar regering te vragen voor
een tariefsverhoging. Het respecteren
van de donderdag bereikte overeen
komst betekent, dat de Duitse rege
ring de toestemming aan zo'n ta
riefsverhoging niet zal onthouden.
Het compromis is voor de Beneluxlan
den weliswaar niet helemaal bevredi
gend, aldus staatssecretaris Keijzer,
maar is in het geheel gezien toch niet
ongunstig uitgevallen. Het vervoerappa-
raat van de Benelux is dank zij J—
ADVERTENTIE
Spanjaardstraat - Middelburg
Alle inlichtingen worden ter plaatse verstrekt
IEDEREEN WELKOM
B. en w.
HOOG EN LAAG WATER
7 juni
-f-
NAP
NAP
uur
uur
cm
uur
uur
cm
Vlissingen
3.48
215
16.11
200
10.15
182
22.44
204
Terneuzen
4.22
230
16.40
216
10,52
194
23 21
216
Zierikzee
5.24
145
17.40
131
10.52
152
23.25
173
228
Hansweert
5.01
241
17.22
225
11.24
207
23.54
Wetmeldinge
5.43
175
18.04
161
11.18
173
23.44
107
8 juni
j-
NAP
NAP
uur
cm
uur
uur
cm
Vlissingen
4.32
206
16.53
187
10.54
171
23.28
109
Terneuzen
5.05
221
17.22
203
11.31
183
Zierikzee
6.04
145
18.17
126
11.34
144
Hansweert
5.46
233
18.01
213
12.01
197
Wemeldinge
6.24
175
18.41
154
11.56
165
Posities
Nederlandse
schepen
Adonis op 675 m ZO Bermud»
Adulis 5 v Udde.al.a Ie Genua
Aegir p 5 Westhinder n Londen
Aeneas 5 v Rol» n Hamburg
Aiglon p 4 Flamboro Head
Alcclas S y Rot» n Ashdod
Alcor W p 5 Vlissingsn n 7
Algol 4 V Rotterdam n Bremen
Algorab 4 op 200 m St. Paul Rock»
Amerslcork 4 op 500 m ONO St. Ha-
Philadelphia te New
York
borg 5 to Doltilll
hoek 5 op 500 m O Albany
land 5 v Amst n Homburg
Anholl 4 v Ipswich ie IJmuiden
Anna Broere 5 Ie Rotterdam
Anne Christina p 5 K. Vlllano n Do
Annie G 4 v Amst n Grimsby
Antarctica 3 v IJmuidtn n
hamn p K'»i
Areas 4 v Rya
Osksrj-
ONO San
Aristololes 4 v Supa ie Callao
Arneborg 4 »o Detliyl
Arvo 5 v^Middlesbro te 1°"^»
Kungshom
Alii StTiMACL) 4 "op* 220 mWzÓ°K.
Roce
Atl Trader 5 Ie Demerara verwacht
Ailantlde 4 op 55 m W Kreta
■a 5 v Colchester
ia 4 op 520 m W Ouessant
v Aarhus n Rott
Boekanier 4 Rot:
lorobcka 2. 3 v Plymouth
ateli p 4 Kiel n Kappe'-
ores (Pan) 5 Ie Dordt
Coccinelle 6 te Duinkei
Cocnraad K p 5 Land
Cocta 2 te Holyhead
ulh'"n'oni;
y Takoradi n Ami!
Dehomeykuit 5 tl
v Rott te Londen
Donl 3 v Rott t»
Dubhe 3 v Solvesburg te Gdansk
Duivendrecht p 4 Konorische «II.
Dutch Mate p 4 Dover n Lama
Dutch Spirit p 5 Gotland
Ee 4 v Hamburg n Montevideo
Eomstroom 5 v Tilbury te Rott
both Broere 5 v Rott n Billlng-
a B 3 v Rott te Londen
Fastnet 2 v Antw. n Grong,
135 m ZW Fre
ia 4 v Delfzijl te Ham
jles 4 v Amst te Havt
iretord Express 5 te Blrk
4 K. Vlllano n Rott
v Rouaan n Lissabon
OP 230 m NNW Di
1 Tcekman 5 Antw n Klrkcald»
Jacobus Broere 7 op de Tees verw
Jacq. Broere 5 te Thameshaven
Jan S v Londen te Malta
lannle 4 100 m NNO K. Vlllano
Jaion 4 v Kingston n Aruba
lell 5 v Hortlepool ta Dordt
Johan Hellaskov p 5 Dovar n Tunis
Kaap Falga 4 v Karskar n LJusna
Karimata 4 op 380 m NW Kaapstao
Katendrecht 4 v East London n L
Marques
idljk 4 op 90 m WZW Pto Rlc
p 4 de Azoren n Rott
lerkerk 4 op 740 m W Loblto
i 4 op 46 m NNO Malta
loeas 1 v Suraboje n 'egel
Horna 6 te Rottcrdom verw
ere 5 op 50 m Z Small»
ans 5 80 m N jtax n Aberdeen
lert Broere 5 te Immlngham
erk 5 v Londen n Kaapstad
ard Bohmar 6 te Las Palm»
t Lloyd 5 v Hamburg te Duit
ehoven 3 Kopenhagen n Roti
Brcsi
Lukas M
Lycaon 4
n 5 v Brat
Smit» p 5 K. St
a Boulo;
v Kirkwall ta Goole
S50 m ONO Durban
on Lloyd 4 Pening n O
Lloyd 4 op 800 m WZW Aio-
hon 5 v Aruba ta Curacao
Iratum 5 v Roll, n Fawlay
Mare Llberum v Preeton n Stanlow
Mare Sllen
v Antw n Temeust
Maritta Johanna 4 v Dalfzyl n Skog-
Markab 4 v Dtlfiyl n Amat.
Markborg 4 te Zaandam
Marne Lloyd 3 ta San Francisco
Maron 4 v Houston te New Orleans
Mortlnistad p 5 Beachy Head
Mothilde 4 V Rolt. te .Jmulde
Maud p 4 Terschelling n Brake
Medlt. Sprinter 4 100 m ZW Oues-
Medon 4 v Ponce n Santo Domingo
Melissa 5 v Rott n P. Jerome
Memnon 4 La Gualra n Guanta
Mercurius H 2 ta Runcorn
Mersey Ucryd s op 400 m ZO Mon-
Mcrwcoorg 4 v Amst te Stade
Merwehaven 4 Duinkerken n Casa-
Metropole 2 v Rott ta Goola
Neder Waal 5 ts Hamburg
Neder Wescr 5 te Ras el Khatll
Neeltje Broere S te Billingham
Neptunus 4 v Paramaribo n Roti
Nerlandia 4 v Aarhus n Gothenburg
Nimrod 4 v Oldenburg n Lowestoft
Noordbor^4 v^Amst^te Rott
Normendla 4 v Trolhattan te Antw.
Nushaba p 4 Kaap Tortosa
Oldekerk 5 v Rott ta Konokry
Olive 7 ta Mostyn verwacht
Oranje Nassau 4 v Ponta Delgada
Osiris 4 25 m ZW Sardinië
Osscndrecht 4 op 900 m Z
Overiisal p 4 Easr London
Pamir 5 v Yarmouth ta Rott.
Pandora p 4 Goeree n Nantas
Papendrecht 4 v Cristobal ta L
Pargo 5 ta Amsterdam verw
Philetes p 5 K. Vlllano n Aihi
Plil 2 v Ardgltit te Glisgow
Poeldijk 4 op 2S0 m WZW Land-
Poolster 5 ta Dlappa vtrw.
Pooister (vdM) 3 IJmuiden n Koi-
Outen ot Sheeba S te Assab
Ouo Vadis 5 v Antw ta Rott
Randtontaln 4 op 220 m N Dakai
Reglna S v St Malo n 7
Result 3 v La Palllc* ta Dublin
Rhona 2 v Glasgow n Rouaan
Riet 4 v Hamburg n 7
Rochab 4 v Norfolk n Argentinië
Rondo S v Rot- te Rouaan
Rose p 5 Guernsey n Rott
Rotte 5 te Paramaribo
Rotterdam 5 te New York
p 500 m "VZW N
i Z O K. Sti f
k 4 op 750 m Z Ceylon
m WNW Aio-
m O Men
Straat Clarence 1 te Fi
Street Colombo 6 ta Newcastle v
p 440 m O Che-
4 op 400 m NO Ascen-
Telster p 5 Brui
e Puerto Cabello
ir 3 v Rott te Londen
mprv o v Amst n Goole
e Gebroeders p 4 Vllst. n Duir
Tyro 5 v Dublin te Rotterdi
Ulysses 3 v Madeira n
Wegro p S Kiel n Gdansk
V/est Vlieland p 4 K St. Vincent i
Rendsburg
p 400 m ZZW Antof*-
Zaanborg p 5 Kiel n Stockholm
Zaankerk 4 v Abu Dhabi n Bahrel
Zeeburgh 5 v Rott te Amsterdam
Zonnckark 4 v Karachi n Bombay
Zulderkerk p 4 Kaapstao n Durban
Tank vaart
p 530 m ZZO Ceylon
4 op 400 m ONO St. He-
I 4 op 340 m ZZO Bostor.
4 P.^mouth 6 re Stanlow
op 4s'o°m O Dar ie Sa-
Chevron DelfziJ. p 4
Hadd
180 m NW
m ZW Karachi
m Z Monro-
4 230 m ZO Sei-
a 5 V Sydney ta Gaalong
int 4 op 230 m NW Y.p
erna 5 v Hamburg Te Ei Si
ma 5 oo 52 m N Dubal
Gulf Italian
Gul! Swede
ta Hemburg verw
op 420 m NO St. He-
4 op 200 m ZZO D»-
v Rio Janeiro n ïscra-
ap 90 m N Den HaL
Z»fre 7 ta Bombiy verw.
Zeesleepvaart
Geopotee f p 4 Freetown n
Brrjt LIeyd 8 4 1* Biel v Sal