Ajoeb
Khan
droeg
macht
over
Bij de treinramp in België
15 DODEN, 70 GEWONDEN
Ontwerp herindeling Zws-Vlaanderen
zal kamer niet ongeschonden passeren
Nog
voor zomerreces
eerste nota over
gedrag militairen
Bestuurder 5ÊSÜ.
reed door
rood licht
AKKOORD IN FRIESLAND
Het kwaad en
het symptoom
D\
Vandaag
in de
krant...
Staking voorbij
Honoraria
Kale Keukenhof
PREMIER ZEGT 2e KAMER TOE:
SOWJET-
SMALDEEL
IN NOORDZEE
DIRECTIES TEKENEN CAO
212e jaargang - no. 71
PROVINCIALE ZEEOWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
N V MIJ. vin t
no 4* Veld., F. den Boer en W. de Pijler. Hoofdred.: C. A. de Kok.
red idle 3508) Mlddelburj. Merk! SI. lel. 7651 (b j j red. 2078/3169.
i. Min. per edv. t S.S5. Into. med. 214 Uriel. Kleine idv. (mee. 8 rejeli)
Abonn.priji f 1.10 per vraek. f 14
idv. 2375). Goes, Grole Merkt 2. tl
37 ct per rejel (min. 1.SS). ,Br!
-on 18.25 per knertaü ton. «rni»
5213). Ooitburp. lel. 2395. lm—ai
er (ille idv. prtl««« «cl. 9i W»l. Cl
Woensdag 26 maart 1969
Cultuurdag met
cultuurplan
Pagina 2
PZC, Mlddelburj
LEGER AAN HET BEWIND
IN PAKISTAN
KARATSJI (REUTER) Presi
dent Ajoeb Khan van Pakistan
heeft dinsdag het bestuur overge
dragen aan de strijdkrachten. De
veldmaarschalk is zelf als staats
hoofd afgetreden.
In oen radioboodschap verklaarde Khan
dal hij de macht heefl overgdragen aan
di- bevelhebber van het leger, generaal
Jahja Khan, die de steun van de strijd
krachten geniet. De president verklaar
de. dat de situatie in het land dag na
ilng verslechten en dat de economie
is geschokt. Hij riep 'iet volk op met
de strijdkrachten samen Ie werken.
In een afzonderlijke bekendmaking staat
dat veldmaarschalk Ajoeb Khan een on.
m:ddellijk ingaand verlof van drie maan
den heeft. Hij zal dit In zijn'huis in
Rawalpind doorbrengen.
Staal van beleg
Onmiddellijk na de presidentiële be
kendmaking kondigde generaal Jahja
Khan de staat van beleg it D- grond
wet is buiten werking gesteld en de
bevoegdheden van de ministers ïjn be-
e.ndigd, zo staat in een verkiar.ng.
Ajoeb Khan
Maarschalk Ajoeb Kahn. thans 81
laar oud, kwam op 27 oktober 1968
bij een militaire staatsgreep, waarbij
geen bloed vloeide, aan de macht.
Hij volgde Iskander Mirzi als staats
hoofd op. en regeerde gedurende tien
Jaar nagenoeg zonder "noemenswaar
dige oppositie.
°P 21 februari "ao dit jaar moea: h:i
echter het hoofd buigen voor een met
zijn bewind verbond houdende geil van
onrust in net land. De president -naakte
toen bekend, dat hij zich niet kandidaat
zou stellen bij de volgend jaar e hou
den presidentsverkiezingen.
Ondanks overeenstemming tussen Ajoeo
en rechtse ooütici op een rond? tafel
conferentie die begin deze maand in
Rawalpindi werd gehouden duurden de
onlusten, vooral in het oosten van het
land. onverminderd voor'
De plaatsvervangend iegerbeveinebber
generaal Aodoei Hamid Khan de lucht-
machtbevelnebfce- Malik Moer Khan en
diens collega vap marine vice admiraal
S. M. Ahson zijn thans benoemd tot
plaatsvervangende bestuurders
Voordat- de president zijn besluit be
kendmaakte kondigde de nieuwe gou
verneur van Oost-Pakistan, Hoeda, in
Dacca aan dat het leger in de provincie
(Zie slot pag. 9 kol. 2)
Promoveren
werd goedkoper
DEN HAAG (GPD) Wat er ook
duurder wordt in Nederland, het beha
len van de doctorsgraad is in ieder ge
val goedkoper geworden: zestig gul
den. Promoverenden zijn door een
- beslissing van de minister van onder
wijs en wetenschappen geen zoge
naamd .promotiegeld' meer verschul
digd.
OOK de Friese busstaking be
hoort thans tot het verleden: nar-
tijen hij het conflict bereikten
gisteren een akkoord (pag. 1).
Herindeling
BIJ de behandeling van de herin
deling Zeeuwsch-vlaandere.n heeft
de tweede kamer minister Beer-
nlnk een stroom van wijzigingen
te verwerken gegeven.
(Pagina 1 en 2)
HET CNV wijdt in zijn orgaan
,De Gids' een artikel aan een aan
tal klachten over specialistenho-
norana en bijverdiensten van me
dische hoogleraren pag. 3
PRINSES Beatrix opende giste
ren in Lisse de Keukenhofalleen
de bloemen lieten verstek gaan
(pag. V).
Binnen- en buitenlands
nieuws: pag. 1, 3. 9, en 15
Zeeuws nieuwspag. 2, 5, 7
Sport: pag. 11
Radio-tv: pag. 30
Financieel nieuws: pag. 31
Voorjaarsnummer
pag: 17 tot 29
Zo groot mogelijke
openheid
(Van onze parlementaire rèdactie)
DEN HAAG - De regering streeft
bij het onderzoek naar materiaal
over wandaden en excessen van
Nederlandse militairen in Indone
sië naar een zo groot mogelijke
openheid. Elke gedachte dat er iets
verborgen zou blijven werpen wij
verre van ons. aldus gistermiddag
premier De Jong in de tweede ka
mer tijdens een kort debat over
de werkwijze die de regering bij
het onderzoek volgt.
De premier herhaalde, (lat de regering
voor het zomerreces met de eerste nota
wil komen waarin verslag gedaan wordt
van het onderzoek en waarin gegevens
worden gepubliceerd. Wil werken
daaraan met de kenmerkende voortva
rendheid van deze regering, aldus pre
mier De Jong.
(pvda). Lankhorst (pspi en Van Mier-
lo (d'66) een uitvoerige oosomming var
de lange reeks archieven, die de on-
ingestelde werkgroepen nu aan
het nazoeken zijn. Bij de keuze van
het archiefmateriaal worden de be
grippen .wandaden en excessen' zo
ruim mogelijk uitgelegd: daarbij wordt
niet alleen gezocht naar materiaal over
gebeurtenissen tijdens de politionele ac
ties. maar ook naar gegevens over ge
beurtenissen voor of na ae acties.
De eerste fase. het doorlopen van de
archieven, is nu grotendeels achter
de rug. Daarbij is gebleken, dat som
mige archieven in Indonesië zijn
achter gebleven en dat andere zijn
vernietigd. Tot de vernietigde ar
chieven behoren bijvoorbeeld de dos
siers met militaire verhoren.
LONDEN (RTR) Een smaldeel
van de Russische vloot vaart met
onbekende bestemming in de
Noordzee, zo meldden welingelich
te zegslieden in Londen.
Het smaldeel zou bestaan uit acht on
derzeeërs, drie kruisers, een aantal on
derzeebootjagers en bevoorradingssche-
Sen. Het smaldeel is gesignaleerd in
e buurt van de Orkaden, toen het een
koers volgde parallel aan de Engelse
westkust. De schepen worden nauw
keurig in de gaten gehouden door de
Britse luchtmacht en de marine, aldus
de zegslieden.
(Van onze correspondent)
BRUSSEL Doordat een bestuurder van een trein gisterochtend
een rood licht niet heeft opgemerkt zijn twee treinen, die ieder
met een snelheid van veertig kilometer reden op elkaar gebotst
even buiten het station van La Louviere, een somber industrie
stadje in Wallonië tussen Charleroi en Bergen. Voorlopige trieste
balans: vijftien doden en zeventig gewonden van welke laatsten
vier zeer ernstig aan toe zijn.
I zijn de op de motorwagens volgende
rijtuigen tegen deze motorwagens ge-
;n voor een groot deel vernield,
wagons kwamen naast de rails
staan, maar vielen niet om.
Aardbeving
In een straat langs het spoorwegem
placement dachten de bewoners aan
een aardbeving of grondverschuiving,
zo hevig was ae schok. Er werd snel
alarm gemaakt. Ook uit nabij liggende
fabrieken kwamen arbeiders en red
dingsploegen naar de treinen toe. De
verwarring was in de eerste ogenblik
ken uiteraard zeer groot. In de
trein Binche - Brussel, één' motorwa- ujt Binche zaten ongeveer 300 passa
gen en zeven passagierswagons had Slers; in de andere 75, allen voor het
juist het slation van La Louviere ver- grootste deel mensen die naar hun werk
laten. onderweg waren. Velen werden gewond
Volgens de stationschef kon die trein doordat zH van hun plaats werden ge-
In principe vertrekken maar diende de simgerd o£ door glasscherven. De doden
wagenvoerder nog te wachten op het en de ernstig gewondi
van rood naar groen springen van een e_er^®_ HjtMigen. Een
sein. Het weer was wat nevelig
zaten m de
wagen-
Samenvattingen
voerders was op slag dood.
ullKlli JU De andere heeft men eerst vier uur na
der geval moeit, zo menen deskundigen, de botsing uit zijn benarde positie kun-
het rode sein goed te zien zijn ge- nen bevrijden, maar later is hij onder-
weest. De wagenvoerder is echter toch D-®®vnaa£ een Zle'tenbuis bezweken.
vertrokkf
Voor 1 mei hopen de onderzoekers
het materiaal te hebben geordend en be
knopt een rapport te hebben samenge
steld met overzichtelijke samenvattin
gen van het materiaal. De rapporten
Zie slot pag. 3 kol. 2)
>p hetzelfde spoor arriveer- het bergen van gewonden en doden
trein die de verbinding Manage- nebben zich hartverscheurende tafere-
Gent onderhoudt, een motorwagen en I 'en voorgedaan. Bij een passagier moest
drie passagiersrijtuigen. Beide treinen s-j. i 0i i 0\
zijn recht op elkaar in gereden. Daarbij Z.IB Slot pag. O ROL. O
treinramp.
Foto links: Redders brengen een
slachtoffer in veiligheid.
SAIGON BEREID
TOT GESPREJ1
MET NLF
SAIGON (REUTER) President
Ngoejen Van Thieu van Zuid-
Vietnam heeft dinsdag gezegd,
dat zijn regering bereid is tot
onderlinge besprekingen met
het Zuidvietnamese nationale
bevrijdingsfront om een vreed
zame oplossing van de oorlog te
bereiken.
De president zei dit op een bijeenkomst
met journalisten ln Saigon. HtJ ver
wachtte dat dergelijke besprekingen
zullen plaatsvinden en achtte net
zeer waarschijnlijk, dat vice-presi
dent Ky naar Parijs zal terugkeren
om de leiding op zich te nemen als
blijkt dat deze gesprekken vrucht
baar zijn.
Op vragen of deze dan alleen tussen
Zuid-Vietnam en het bevrijdingsfront
zullen gaan antwoordde Thieu. dat
zowel tweepartijen- als vierpartijen-
besprekingen mogelijk zijn.
.Er zijn talrijke mogelijkheden. We zou
den met Hanoi kunnen praten ln
aanwezigheid van het nationale be
vrijdingsfront. We zijn ook bereid on
derlinge besprekingen met het front
te voeren als het zulke wenst', aldus
Thieu.
Interpellatie over
staalbedrijf
DEN HAAG (ANP) Donderdag 27
maart zal het PvdA-kamerlld drs G. M.
Xederhorst minister De Block (econo
mische zaken) interpelleren over de
voorgenomen vestiging van een staalbe
drijf op de Maasvlakte. Zijn verzoek ls
dinsdagmiddag door de kamer Ingewil
ligd.
AUTOBUSCHAUFFEURS STAPPEN
VANDAAG WEER ACHTER STUUR
LEEUWARDEN (GPD) De busstaking in Friesland is ten einde.
Na urenlange besprekingen in het provinciehuis in Leeuwarden deel
de de commissaris van de koningin, mr H. P. Linthorst Homan, dins
dagmiddag namens de directies van de beide busondernemingen en
de vertegenwoordigers van de vakbonden mee, dat de staking met
ingang van vandaag tot het verleden behoort. De commissaris maak
te bekend, dat het overleg tussen de beide bij het arbeidsconflict be
trokken partijen ,tot een algehele overeenstemming' had geleid. ,Er
is een streep gezet onder dit conflict, dat niemand prettig heeft ge
vonden: er zijn geen onduidelijkheden en geen twijfels meer'.
Namens de directies van beide busbe
drijven verklaarde ZWH-dlreoteur M.
Bangma: ,wij zijn blij met dit akkoord'.
De heer H. Pols ran de LAD; zicht
baar vermoeid, had niets aan de verkla
ring van de commissaris toe te voegen.
Namens de NBV (Nederlandse bond ran
vervoerspersoneelverklaarde de heer
L. W. Jenezon: ,wij vinden dit een be
vredigend resultaat'.
De basis voor het bereikte akkoord vorm
de een nadere verduidelijking van de
verklaring van de KNVTO (organisatie
van werkgevers) en de vakbonden dins
dagmiddag in Breda. Het resultaat van
de door de KNVTO belegde bijeenkomst
was de volgende uitspraak: ,er komt
een loonstructuurcommissie, die tot taak
heeft een onderzoek in te stellen naar
de zwaarte van de functie van de chauf
feur zowel ln de streek als ln de stad
Zie slot pag. 9 kol. 4
STROOM WIJZIGINGEN OVER HOOFD MINISTER BEERNINK UITGESTORT
(Van een onzer redacteuren)
DEN HAAG Twaalf spre
kers met evenzoveel meningen
hebben dinsdag in de tweede
kamer het verloop van de ge
meentelijke herindeling in
Zeeuwsch-Vlaanderen er niet
doorzichtiger op gemaakt. De
kamer confronteerde de minis
ter tot middernacht met een
stroom van wijzigingsvoorstel
len, neergelegd in amendemen
ten en alternatieven. Dat het
wetsontwerp van minister Beer-
nink het verminderen van
het aantal gemeenten van der
tien tot vijf niet ongeschon
den de kamer zal passeren lijkt
vrijwel onontkoombaar. Een
belangrijk wijzigingsvoorstel
dat zeker niet kansloos is, be
treft de vorming van drie ge
meenten in de kanaalzone. Het
hierover door de heren Fiévez,
Tolman en Wiegel ingediende
amendement kan rekenen op
steun van ondermeer de KVP.
CHU, WD, D'66, GPV en de
groep-Aarden.
Dat de behandeling \an het herinde-
lingsontwerp, na twee jaar van voor
bereiding, door Zeeuwsch-Vlaanderen
als een uitermate belangrijke zaak
wordt beschouwd, was gisteren dui
delijk merkbaar aan de belangstel
ling op de publieke tribune. Vrijwel
alle Zeeuws-Vlaamse burgemeesters,
in veel gevallen geflankeerd door
wethouders en raadsleden, volgden de
debatten op de eerste dag tot het
laatste moment. De geïnteresseerd
heid bleek zeits uit twee incidentjes:
op een wenk van kamervoorzitter
Van Thiel maakte een bode een eind
aan het begrtiik van een bandrecor
der, waarvan de microfoon voor
iedereen zichtbaar over de balustrade
hing. Een inwoner van Cadzand, die
de gebeurtenissen fotografisch wilde
vereeuwigen, werd van de tribune
verwijderd.
Voor het aannemen van wijzigingen
in het wetsontwerp deed de kamer de
minister de volgende suggesties aan
de hand:
le één ln plaats van twee gemeen
ten in het oosten:
2e één plaats in plaats van twee
gemeenten in het westen;
3e een afzonderlijke gemeente Axel
naast, een grote kanaalzonege
meente
4e een noordelijke en een zuidelijke
kanaalzone-gemeente
5e een noordelijke en een zuidelijke
kanaalzone-gemeente met een
afzonderlijke gemeente Axel:
6e de vorming van een bufferge
meente IJzendijke tussen de in
dustriegemeente Terneuzen en
de recreatiegemeente Oostburg
7e een zelfstandige gemeente Sluis:
8e een samenvoeging van Sluis en
Retranchement
9e een zelfstandige gemeente Sluis
en een zelfstandige gemeente
Aardenburg:
10e een samenvoeging van Sluis, Re
tranchement en Aardenburg;
(Zie slot pag. 2 kol. 1
te moeilijkheden rond de c
voor buschauffeurs zijn op-
gelost, maar de problems;
gebleven. Men heeft l
van spreken een asper.entjC in-
genomen legen de hoofdpijn,
maar de wezenlijke oorzaak
van de pijn is ongemoeid gelalen. Bij
deze loonconfllcten ging of gaat het er
niet ln de eerste plaats om of de bewuste
chauffeurs recht hebben op een zeker
loon, maar veel meer over de vraag of
bepaalde streekvervoerbednjven een fik
se stijging van de lonen wel kunnen op
vangen. Van die mogelijkheid moet men
zich een niet al te overdreven vVu stel
ling vormen: de positie van sommige
'streekvervoerbednjven is namelijk niet
bijster gunstig Er zijn daarvoor allerlei
oorzaken aan te wijzen, zoals de afne
ming van het reizlgersvervoer met daar
tegenover een voortdurende stijging van
de onkosten. Juist de loonfactor is :n dit
opzicht belangrijk: zy maakt by vele be
drijven zestig procent en meer uit van
de exploitatie. Het teruglopen van het
reizlgersvervoer heeft weer te maken
met de toeneming van het aantal perso
nenauto's. waardoor steeds minder ge
neigdheid bestaat om met een bus te
reizen. Dit verschijnsel heeft voorts tot
gevolg, dat de meeste directies liever
niet overgaan tot verhoging van de ta
rieven, ze zijn bang dat een dergelijke
verhoging nog weer meer vervoer zal
afstoten. Bovendien zitten de marginale
vervoersbedrijven vaak al aan het pla
fond met hun tarieven, waarby ook nog
moet worden bedacht dat zij meestal
opereren in dunbevolkte gebieden; het
passagiersaanbod kan niet veel groter
worden. Het conflict van de afgelopen
weken was voor de werkgevers vaak een
groter probleem dan voor de werkne
mers.
Deze achtergrond maakt duidelijk, dat
er heel wat forsere maatregelen no
dig zyn om uit de conflictsfeer te komen
dan het (op het nippertje) tekenen van
cao. Deze zaak behoort namelijk op
een veel breder vlak te worden behan
deld dan nu is gebeurd: ln feite gaat het
hier niet om een aangelegenheid die tus-
de ondernemingen en hun personeel
speelt, maar om een kwestie van en voor
de regering. In Den Haag is men zich
daarvan wel bewust, zo is dit jaar ge
bleken uit de begroting van verkeer en
waterstaat. Voor het eerst ls daarop een
bedrag geplaatst van drie miljoen gulden
in verband met de tekorten van autobus
ondernemingen, de streekvervoerbedrij-
ven, een bedrag dat zo op het eerste ge
zicht heel wat lijkt. Maar by nader in
zien ls het een druppel op een gloeiende
plaat Er komt nog by, dat er sprake ls
van een zéér ongeiyke behandeling als
men naar de gemeentelijke vervoersbe
drijven van sommige grote steden kijkt.
Op diezelfde waterstaatsbegroting -
slechts één post eerder - ls Immers een
bedrag uitgetrokken van niet minder
dan dertig miljoen als bijdrage ln de te
korten van de gemeentelijke openbare
ervoerbedrijven. Met andere woorden:
in de onrendabele vervoerbedrijven van
Rotterdam, Amster
dam en Den Haag
wordt héél wat meer
gepompt dan ln het
streekvervoer ln de
diverse provincies.
Ook ln 1968 was dertig miljoen uitge
trokken en in de kamer ls er al op ge
zinspeeld, dat dit bedrag eigenlijk veel
hoger zal moeten worden. Bij de behan
deling van de waterstaatsbegroting is
echter tevens gebleken dat de regering
eigenlijk nog geen goed inzicht ln deze
zaak heeft en daarom de pot van dertig
miljoen maar wat globaal heeft ver
deeld De drie miljoen voor de platte-
landsbedrijven daarentegen worden niet
zo makkelijk gedistribueerd: daar wordt
wél een grondig onderzoek Ingesteld en
bovendien wordt nagegaan of de tarie
ven niet eerst omhoog kunnen Er ls dus
sprake van een groot stuk ongelijkheid.
Waar komt dit ln de praktyk van het
personeelsbeleid op neer? Dat het
personeel van de gemeentelijke vervoers
bedrijven ln de grote steden als ambte
naar wordt beschouwd en vrijwel geen
I moeilijkheden heeft als het om het op
trekken van de salarissen gaat, terwijl
daarentegen by de streekvervoerbedrtj-
ven complete conflictsituaties ontstaan.
Bij die bedrijven moet de leiding immers
eerst en vooral proberen de eindjes aan
elkaar te knopen. Een onzuivere en on
eerlijke situatie. Het heeft ons dan ook
verwonderd, dat de recente busconflic
ten zo weinig aandacht hebben getrok
ken ln politieke kring: de moeilijkheden
vormen immers een duideiyk symptoom
van een ziektegeval dat maar heel wei
nig heeft te maken met een loongeschil.
In feite is hier de gang van zaken bij
het openbaar vervoer in Nederland in
het geding, een zeer slechte gang van
zaken, die nu voorlopig is uitgevochten
op de rug zowel van werknemer als van
werkgever. Men heeft een asperientje
geslikt, maar het kwaad laten zitten.
Op nationaal niveau zijn hier maatrege
len nodig, waarbij uiteindelijk sanering
niet zal kunnen uitblijven.
Er zou al veel gewonnen zijn indien de
regering eens zou beginnen de ver
voersbedrijven van de grote steden en
die van het platteland onder één noemer
te brengen. Men zou daartoe de gemeen
telijke diensten eens uit de publiekrech
telijke sfeer moeten halen bijvoorbeeld
door ze evenals de streekvervoerbednj
ven om te zetten in een naamloze ven
nootschap. De financiële resultaten van
deze gemeentelijke diensten zouden dan
wat beter gecontroleerd kunnen worden
door de rijksoverheid en bovendien zou
men dan alle bedrijven - zowel in de gro
te centra als op het platteland - een ge
lijke behandeling kunnen geven. Niet
dertig miljoen voor de grote steden en
drie miljoen voor de rest, maar drieën
dertig miljoen voor het totaal met een
billijke verdeling, een verdeling waarbij
de behoeften van het platteland eens wat
meer aandacht zouden kunnen krijgen.
De kamer zou er goed aan doen deze
problematiek eens indringender te be
handelen dan zij dit jaar heeft gedaan:
de conflicten van de afgelopen weken
zyn opvallende symptomen van eer. on
gezonde situatie. Men heeft de sympto
men weggenomen, maar de oorzaak - het
eigénlljke kwaad - ls nog volledig aan
wezig. Daaraan zal men ln Den Haag
niet voorby kunnen gaan.
j^AhtlljK