FAILLIET GEGANE SCHOTSE SCHEEPSWERF WORDT WEER NIEUW LEVEN INGEBLAZEN Nieuwe wegen voor bedrijfsbeleid Belangwekkend experiment aan de Clyde Nauwe samenwerking tussen bedrijfsleiding en de werknemers ZATERDAG 1 APRIL 1967 PROVINCIAL'E ZEEUWSE COURANT 11 OTmiianiimBBRnBrttBnosBiBBguiigaBiiiiiimiiiiiii Tot de scheepsbouwende naties die momen teel een diepe depressie doormaken, behoort niet in de laatste plaats Groot-Brittannië. Voordat Nederland een rapport-Keijzer kreeg, verscheen in Groot-Britannië reeds het veel beknopter Geddes-rapport, als resul taat van een onderzoek naar de situatie in de Britse scheepsbouw. In Glasgow, een van de grote centra van de Britse scheepsbouwindustrie, is nu een experi ment aan de gang, dat de grootste aandacht heeft van de gehele Britse industrie en daar buiten. De grote werf Fairfields, die eind 1965 failliet ging, wordt nu in nauwe samenwerking tussen leiding en personeel en met gebruikma king van de modernste methodes op het ge bied van bedrijfsvoering, nieuw leven ingebla zen. De helft van het aandelenkapitaal van de nieuwe maatschappij is eigendom van de staat acht en dertig procent is in handen van parti culiere beleggers en de resterende twaalf pro cent is eigendom van vier vakbonden. Eén jaar is er thans gewerkt. Voor de Britse journalist Christopher Brasher was dit aanlei ding de balans op te maken van dit eerste jaar van ,het nieuwe Fairfields'. Wij geven zijn be vindingen in onderstaand artikel weer. GLASGOW Veertien dagen bracht ik vorig jaar januari op de werf van Fairfields door, een werf herboren uit een belof te van samenwerking tussen hoog en laag. Nu ben ik terug geweest om te zien hoe dit expe riment werkt en hoe dit een be lofte kan inhouden voor de hele Britse scheepsbouwindustrie. Fairfield, bouwer van beroemde Britse schepen als HMS ,Howe', HMS .Renown' en de .Empress of Britain', kon het op het eind van 1965 niet meer bolwerken. Het be drijf ging financieel te gronde. Toen de curator de rekening had opge maakt, was er een tekort van 1,4 mil joen pond. Hij kon slechts voorspel len dat de schuldeisers van ieder pond amper vijf shilling uitbetaald zouden kunnen krijgen. Dit was het trieste einde van een trotse 105-jarige geschiedenis in de scheepsbouw. Kort daarop stapte een nieuwe leider het schipbreuk gele den bedrijf binnen: Iain Stewart (50 jaar), commissaris van onge veer vijftien maatschappijen, van het Dorchester hotel tot aan de Schotse Na stug onderhandelen met de Brit se regering, stichtte hij een nieuwe maatschappij, Fairfields (Glasgow) Limited, waarin de staat voor vijf tig procent en de vakbonden en par ticuliere beleggers voor de overige vijftig procent deelnamen. Stewarts doel is om het nieuwe Fairfields te maken tot de .gangmaker' voor de in grote moeilijkheden verkerende Britse scheepsbouwindustrie en tot een .voorbeeldbedrijf voor samen werking met vakbonden, werkne mers: een nieuwe werkgemeenschap van bedrijfsleiding en werknemers. Verliezen iwwvwtfwvwwwvwwmwwimvie Stewart, de leider van ruwe Fairfieldir*. J Stewart stapte een industrie binnen, die gebukt gaat onder verlammende verliezen. De werf van John Brown (Clydebank) te Glasgow, de be roemdste naam in de Britse scheeps bouw, verloor in 1965 drie miljoen pond op de bouw van het Zweedse pnssagiersschip .Kungsholm'. Insi ders aan de Clyde voorspeUen, dat Brown 3 tot 5 miljoen pond zal ver liezen op de nog in aanbouw zijnde Q4, het nieuwe zusterschip van de Queen Mary* en de .Queen Elisa beth* van de Cunard Line. Een an dere werf van de Clyde, die van Alexander Stephen, verloor in 1965- 1966 niet minder dan 790.000 pond en verwachtte voor 1966-1967 een ver liespost van 1,2 miljoen pond. De oude maatschappij Fairfield ging failliet aan een modernisering van het bedrijf, welke vier miljoen pond kostte. Deze modernisering was een zijdig. want het betrof alleen enke le technische afdelingen, maar niet de bedrijfsvoering. Onlangs nog werd een voor deze modernisering bestel de machine van 80.000 pond afgele verd. De nieuwe directie met mr E. O. T. Blanford als hoofd van de dagelijkse leiding, informeerde naar het ren dement van de investeringen. Gege vens daarover bleken echter niet aanwezig te zijn. Toen men zelf hier over berekeningen ging maken, bleek het rendement minder dan 1 procent te zijn. Bij zes van de grootste andere Brit se werven is de situatie, niet. veel beter. Daar is het rendement an derhalf procent. Nu zij gezegd, dat de leidinggeven de mannen van de werven aan de Clyde dikwijls zwaar onderbetaald worden. Toen Fairfields een adver tentie plaatste voor een nieuw hoofd voor een van haar belangrijkste af delingen, vertelden enkele sollicitan ten dat hun huidige salaris iets meei dan 1000 pond per jaar was. Fair fields benoemde een manager die niet uit de scheepsbouw afkomstig was, tegen een salaris dat driemaal zo hoog was. De verhoudingen in de Britse scheepsbouwindustrie waren bedroe vend. Het aantal verloren gegane manda gen in de scheepsbouw was tus sen 1960 en 1964 driemaal zo groot als in de machine- en auto-industrie, terwijl de stakingen in de scheeps bouw ook vaak voorpaginanieuws in de Britse pers waren. Historisch Onder deze omstandigheden belegde Iain Stewart op 27 december 1965 in een bioscoop in Glasgow een nu historisch geworden bijeenkomst. Hij vroeg daar de medewerking van de werknemers voor zijn groot ex periment. Ook overtuigd van de cri sissituatie, gaven de mannen hem hun volle vertrouwen. Twee weken daarna was de nieuwe maatschap pij officieel een feit. Er werd op nieuw gestart en na een jaar ben ik nu de situatie opnieuw gaan be kijken. ,De grootste verandering in ons dagelijkse leven is dat we kasten gekregen hebben om de kleren in op te bergen. Het klinkt idioot niet waar? Maar het is toch eigenlijk een gewo ne eis voor een behoorlijk bestaan', zegt een van de werkers. Verschillende van hen hebben onder werktijd allerlei cursussen gevolgd over produktiviteitsbevordering. En met het grootste gemak spreken ze nu over allerlei zaken als tijdmeting en dergelijke. Planning ,Weet u hoe de Japanners een schip bouwen?', vragen ze me. En ze ge ven tegelijk het antwoord. .Acht maanden planning, één maand bou wen. Hier, bij Fairfields, hadden we vroeger één maand planning en acht maanden bouwen. Het gaat om een goede planning en dat is het wat de bedrijfsleiding nu aan het doen is'. ,Ik zal u een voorbeeld geven', zegt een andere man. .Met alle ta bellen en grafieken die we nu ge bruiken, kunnen wij nu een leemte in de hoeveelheid werk voor de scheeps- bouwafdeling zes maanden van te vo ren voorzien. Weet u wat dat bete kend zou hebben? Geen werk voor honderden mannen. Maar de jongens van de planning zijn naar Noorwe gen gegaan en hebben het gedaan gekregen om daar een opdracht te krijgen voor de bouw van een scheepsromp. Zo kon onze scheeps- bouwafdeling bezet blijven'. De man achter die verbeteringen in de planning is Jim Houston (43), een rasechte, energieke Schot. Hij kwam van de Singer naaimachlnefa- brieken en bracht acht andere ma nagers van Singer mee naar Fair- fields. Deze injectie van talent van buiten de scheepsbouw dit ver schijnsel is in bijna alle afdelingen te zien heeft overigens wel een schok in de scheepsbouwgemeen- 8chap te weeg gebracht. Geksche rend wordt er soms opgemerkt: ,Nu naaien ze de schepen in elkaar*. De eerste indruk die Houston negen maanden geleden van Fairfields kreeg, was ontstellend. Er was een totaal verkeerd gebruik van arbeids krachten, een tekort aan modern ma nagement. en een gebrek aan goede stemming op de werf. ,Als je net zo als wij, 70 tot 80 uur per week werkt, moet je er ook wat plezier in kunnen vinden', zegt hij. Nu heeft Houston 'n produktiviteits- afdelingmet 124 mensen, waarvan 93 man afkomstig van de oude werf, die door en op kosten van het be drijf. voor hun nieuwe taken zijn op geleid. Een afdeling, met alle tech nieken welke de produktiviteit beïn vloeden. De meeste van deze man nen zijn ingedeeld in de afdeling waar de standaardtijden voor de ver schillende bewerkingen worden bere kend, op grond van tijdstudies. Ook is er een afdeling belast met werk methodeverbetering. .Scheepsbouw heeft altijd in drie dimensies ge werkt, maar nu hebben we er de vierde dimensie: tijd. in gebracht. drachten zodanig spreiden, dat je de verschillende afdelingen regelmatig van werk voorzien noudt, inplaats van dat er ergens hoge pieken ont staan, met alle moeilijkheden daar aan verbonden. Een verschijnsel dat onder de oude bedrijfsleiding bij Fairfields vaak voorkwam. Het was zaak eerst de stop-watch feïntroduceerd te krijgen, opdat ie- ere taak gemeten kon worden naar tijd. De produktiviteitsstijging, een wezenlijk onderdeel van de nieuwe bedrijfspolitiek, zou ook voordeel brengen voor de werknemers. Maar hoe de produktiviteitsstijging te me ten? Men wist bijvoorbeeld dat het schilderen van HMS Fife, het nieuw ste Britse marineschip voor de be strijding van geleide projectielen, een kwart miljoen uur kostte. Maar niemand wist het of dat nu teveel of goed was. Daarom ging men een hut namaken en men ging die schil deren. De tijd voor dié bewerkingen werden gemeten. Zo begonnen de tijdstudies, het bepalen van .normen'. Efficiënt Wanneer men efficiënt werk op 100 pet stelt, waren de meeste afdelin gen op de werf gedaald tot onge veer 30 procent, sommige zelfs nog lager. Nu Is het zo, dat er niemand op de werf meer gaat verdienen voordat een produktiviteitscijfer van 70 zal zijn verkregen. Eén afdeling kwam al aan 74. Voor iedere punt stijging krijgt de werknemer 1 pen ny per uur, tot een maximum van twee shilling. In de komende lente of de vroege zomer hoopt men over het algemeen zo ver te zijn. ,We werken toch immers voor het loonzakje aan het eind van de week? Wanneer we de produktiviteitsstij ging terugzien in ons loonzakje, zien we dat we slagen' Dat zegt me een man uit de fabriek. En dat hij spreekt van ,wij' inplaats van ,zlj', is veelzeggend. In het oegin toen Jim Houston zijn .boordjes- en-stropdas'-mensen rond zich verzamelde zij dragen nu ook blauwe veiligheidshelmen zei iemand: ,Zij zijn nog een last méér op de rug van onze mannen. Ze zijn niet produktief. Maar nu praten de mannen al anders. Zij zijn enthou siast als zij de tijdmeters in de werk plaats bezig zien. .Hoe sneller het werk is gemeten, des te vlugger ont vangen wij onze produktiviteltabo- nus'. Dat Fairfields nog bestaat, dat een op 2 juni 1966 gedane belofte (,geen stakingen, geen uitsluitingen, geen langzaam-aan-actles') niet werd ge broken, Is te danken aan een goede communicatie. Dit laatste betekent eenvoudig, dat beslissingen werden uitgelegd. Snel en volledig. De man nen waren er wel niet ,weg* van, maar zij konden de hele zaak over zien en waren bereid te wachten op de da», waarop de produktiviteltsbo- nus zal worden uitbetaald. In de Britse Industrie zijn al ver schillende successen geboekt door het scheppen van een nieuwe atmos feer in de verhoudingen tussen be drijfsleiding en arbeiders. Maar de ze successen kwamen meestal voor bij nieuwe industrieën. Het ls echter de verdienste van Iain Stewart. Oli ver Blanford en zijn mannen, dat zfl er een Industrie voor genomen heb ben, die diep in de moeilijkheden zat. Na een tijd op de werf doorgebracht te hebben, begin je je af te vragen of het allemaal waar kan zijn en of je niet verkeerd voorgelicht wordt. Maar neem je een steekproef, waar Je ook maar wil, praat Je met wie je wil, een lid van de communisti sche partij of een hoofdingenieur, iedereen geeft blijk van dezelfde wil en durf. En men kan zeggen van een vechtlust, in de geest van: .Alles wat de Japanners kunnen doen, doen wij beter'. Dat zijn woorden van een arbeidersvertegenwoordiger. Cijfers verloop liep in een jaar terug van 85 pet tot 27 pet. Het te laat op het werk komen nam af van 15 tot 7 pet. het absenteïsme daalde van 17 tot 6 pet. Op de laatste dag van mijn bezoek aan Fairfields kwam ik aan boord van de .British Commodore', een tanker van 67.000 ton, die aan de af- bouwkade lag. Ik kwam er een voor man tegen. ,Over twee weken is het schip klaar. Dan gaan we naar de bulkcarrier die nog op de helling ligt. Veertien Jaar heb Ik de be drijfsleider gezegd: Waarom begin- nen we niet bij de achtersteven, waar zich op een tanker de afbouw in het bijzonder concentreert. De mensen van de afbouw kunnen dan beginnen voordat het schip te wa ter is gelaten. Nu ls het dan zover. Ik begin op de helling al met de af bouw'. Nog altijd neemt de rest van de Britse scheepsbouwindustrie een af wachtende houding aan. Waarom le ren ze niet van de ontwikkelingen bij Fairfields? Waarom accepteert geen van de werven het aanbod van lain Stewart om zitting te nemen In de raad van commissarissen De eni ge verklaring moet zjjn dat men bang ls dat alle zaken aan de kaak ge steld zullen worden, bang dat Fair- fields hen belachelijk zal maken. Aan de Clyde wisselen de deskundi gen van gedachten over de criteria om te beoordelen wanneer het Fabv flelds-experlment geslaagd kan wor den genoemd. De algemene opinie is ,niet eerder dan dat men voor een schip heeft Ingeschreven op ba sis van de nieuwe cijfers, het op tijd heeft afgeleverd en er winst op gemaakt heeft'. Dat kan pas op zijn vroegst tegen 1969 het geval zijn. Voor die tijd zullen meer werven In Groot-Brittannië failliet zijn ge gaan.» (Van een medewerker) Na het schipbreuk lijden van de oude maatschappy, The Fair field Shipbuilding and Enginee ring Co. Ltd. in het najaar van 1965 was het de Schotse zaken man Iain M. Stewart (50) die de Britse regering in de persoon van George Brown, toen minis ter van economische zaken, wist te interesseren voor een deelna me in een nieuw op te richten werf op de terreinen van het oude Fairfield te Glasgow. Na de regeringsinstemming volg den enkele vakbonden en enkele particuliere beleggers. Een nieu we maatschappy, Fairfields (Glasgow) Ltd; werd opgericht. Een scheepswerf, die zich als een .gangmaker' in de Britse scheepsbouw zou ontwikkelen. Balans De nieuwe management, met als directeur Oliver Blanford en Jim Houston onderdirecteur, trokken tien tallen nieuwe managers aan. Zowel voor de produktieafdelingen als voor de nieuw gecreëerde afdelingen als planning, produktiecontrole, arbeids analyse en werkmethodeverbetering, waarde-analyse. De inkoopafdeling ongeveer 60 tot 70 procent van de waarde van 'n schip wordt ingekocht! werd gereorganiseerd, een nieuwe allround manager werd aangetrok ken. De financiële afdeling, even als de inkoopafdeling achtergeble ven onder de vorige bedrijfsleiding, kreeg ook een nieuwe manager In koop voerde inkoopresearch in, de financiële afdeling introduceerde een budgettering en budgetcontrole. De calculatie-afdeling werd gereorgani seerd. waarbij ae calculatie tegen historische prijzen snel werd ver vangen door calculatie tegen vervan- gingswaardeprljzen. Een public rela- tionsmanager werd benoemd met als voornaamste taak het scheppen van een sfeer van vertrouwen rond de nieuwe werf, met name bij de re ders. Een in alle opzichten uit stekend personeelsblad werd uitge geven. De personeelsafdeling, waar onder de oude directie vier mensen werkzaam waren, kreeg een uit breiding; er werd een universitai: geschoold hoofd van personeelsza ken benoemd. Een trainingscentrum werd uit de grond gestampt, waar voor een full-time training managei werd benoemd. Er werd ook een aparte afdeling voor de verbetering van organisatie en methoden en een kwaliteltscontróle-afdeling gevormd. De bedrijfsveiligheid werd toege voegd aan de lijst der prioriteiten. De balans na een jaar? Uitstekende vooruitgang in alle opzichten. Een zeer aanzienlijke verbetering van de menselijke verhoudingen en in de verhoudingen met de vakbonden en hun vertegenwoordigers op de werf. Het leidde tot een overeenkomst voor het oplossen van geschillen en tot een flexibiliteitsovercenkomst. De planning en produktiecontrole werkt uitstekend; alle opdrachten, welke werden voltooid onder de nieuwe bedrijfsleiding, werden op tijd af geleverd. De produktieafdelingen werden ge reorganiseerd. Een aantal nieuwe voormannen benoemd. Zij ontvingen een intensieve opleiding over zaken als planning, voortgangs- en kwali teitscontrole. leiderschap. De ar beidsanalyse-afdeling trok mensen aan uit de werkplaatsen. Zij kregen een cursus van en kele maanden. Fairfields, waar mo menteel 3000 mensen werk vinden had succes bij het verkrijgen van orders: twee inspectieschepen voo: de Amerikaanse marine en twee- vrachtschepen voor een Engelse re derij. Momenteel heeft men orders voor een bevredigende bezetting tol medio 1969. Met de vakbonden werd overeenkomst bereikt over een herziening van de beloningsstructu ren; binnen niet al te lange tijd volgen beloningen op grond van-ge stegen produktiviteit. De Inkoopafdeling heeft door de nieu we aanpak reeds aanzienlijke be draden bespaard. Ook zijn er be sparingen in kosten door de waar de-analyse, een nieuwe techniek wel ke slechts enkele jaren geleden uit de V. S. naar Europa kwam overge waaid. De gemiddelde leeftijd van de nieuwe management is verheu gend laag: ook is een stijgende be- langstollin* van jonge vaqlieden voor Fairfields. Met diversificatie van het produktieproces is reeds begon nen. De pijpwerkafdeling en de tim merfabriek hebben enkele aanzienlijke orders voor andere werven en voor andere industrieën gekregen. Bin nenkort volgt de Introductie van een marketingafdeling, die lot taak zal krijgen contacten te onderhouden met de scheepvaartwereld en die voorts one'erzoeklngen zal doen op het gebied van diversificatie en ontwikkelingen in de scheepvaart Operational research wordt reeds bedreven door enkele managers, ter wijl voor de netwerkplanning er. indere administratieve werkzaamhe den een computer in gebruik is. Naast al deze veranderingen neemt de verbetering in de communicatie op de werf een grote plaats in. Met name de verbetering van de industriële betrekkingen en mense lijke verhoudingen waaraan vooral in nevenstaand artikel aandacht wordt besteed, zijn in eerste instantie aan de nieuwe vormen van catie te danken. Modelwerf Het ls de bedoeling van de nienwe bedrijfsleiding van Fairfields een modelwerf te maken. Een model- werf met de nieuwste technieken in management, doch ook een model werf met een goede samenwerking en verstandhouding tussen de leiding en de arbeiders. .Waarom komt de lasser niet met een overhemd en stropdas in zijn auto naar de werf? We moeten de man uit de werkplaats eigen waarde geven. Dat moeten we doen door hem bij het bedrijfsgebeuren te betrekken. Hij moet ook zijn auto kunnen parkeren op het terrein van de werf. Hij moet ook zijn ideeën en gedachten kunnen uiten. Het is niet alleen de management die voor de maatschappij werkt. De man nen In de werkplaatsen zijn tenslotte de mensen die net schip maken. We zijn allen lid van dezelfde gemeen schap. Vijf dagen per week bren gen we samen 8 uur door. Waarom zouden we van deze tijd geen aan genaam geheel maken ?r Dit zijn de woorden van de public relations manager. Uitspraken die de overige managers volledig on derschrijven. Dit op grond van de noodzaak, dat de Britse scheeps bouw een revolutie nodig heeft, een revolutie, waarvan hier enkele facet- lien die van zeer grote waarde zal zijn voor wellicht de helo Britse Industrie. Vandaar dat Fairfields ds .gangmaker* van de Britse scheeps bouw wordt genoemd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1967 | | pagina 11