„STRENGE MAATREGELEN BIJ
HERHALING VAN STAKING"
Buschauffeurs vandaag
normaal aan het werk
Vier mensen gedood bij
botsing in Belfeld
Koffie
8 cent
duurder
AMZ-buschauffeurs sloten zich bij stakers
aan
AMERIKANEN BOYCOTTEN - UIT
PROTEST - RECEPTIE IN MOSKOU
ONDERTEELT
Het vriendelijk
tafereel
Staking
Boerenorganisaties
E.E.G. stelden
manifest op
PRESIDENT-DIRECTEUR K.L.M.
SPRAK HOGER PERSONEEL TOE
Vandaag...
K.N.V.T.0. WAARSCHUWT CHAUFFEURS
Geschillen behoren
binnenskamers
te blijven
STREEKVERVOER OP DE BEVELANDEN GEDEELTELIJK ONTWRICHT
Overige Zeeuwse
busondernemingen
reden normaal
206e jaargang - no. 270
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE. GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Van oestermarkt
naar groentemarkt
Spanningen
VRIENDSCHAP TUSSEN DE LANDEN WERD GEVIERD
Geen nieuws in
zaak-Barghorn
Normale onderhandelingen
Staking
SLACHTOFFERS AFKOMSTIG UIT BELGIË
Autobusje tegen
vrachtwagen bij
inhaalmanoeuvre
Weekend
onbestendig
STRAFZAAK TEGEN DE
N.D.S.M. UITGESTELD
Geen nieuws
V.S. verlenen
weer hulp aan
Zuid-Vietnam
Binnen de muren
,Niet altijd eens
Nadelig
Mr. Stikker
Geen definitieve
gedachte over
aftreden
Sein: staken
BR. DE MEYER BEËDIGD
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Directie: F. van de Velde, F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok. Abonnementsprijs 67 cent per week, ƒ8,70 per kw.; franco per post 8,95 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vlissingen.
Walstraat 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213); Oostburg: tel. 2395; TerneuzenAram®alstraat 2L tel.
2911, Zienkzee: red. tel. 2425, adm. tel. 2094. Adv. pr. 30 ct. p. mm. Min. p. adv. /4,50. Ingez. med. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. ƒ1,50). „Brieven bur. van dit blad 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelbura.
Zaterdag 16 nov. 1963
Pagina 2
De buschauffeurs, die werkzaam zijn in het streekvervoer gaan van
daag weer aan het werk. „Wij hebben bereikt, dat de regering nu
op de hoogte is van de loonsituatie in het streekvervoer. Wij betreu
ren ten zeerste, dat er incidenten zijn geweest rond de stakingdat
hebben wij niet gewild, maar we hebben niet alle 8000 collega's aan
een touwtje", aldus verklaarde gisteravond de heer D. Keyzer, woord
voerder van de chauffeurscommissie van de W.S.M.
Enkele uren tevoren had de Koninklijke Nederlandse Vereniging van
Transportondernemingen (K.N.V.T.O.)de organisatie van de streek-
vervoerbedrijven, de staking in een verklaring ten sterkste afgekeurd.
In deze verklaring werden de werknemers gewaarschuwd, dat bij
herhaling van de wilde stakingen strenge maatregelen zullen worden
genomen en in het bijzonder tegen degenen, die tot molestatie of
sabotage overgaan-
De K.N.V.T.O. zegt in de verklaring
onder meer, dat de maatregelen van
„onverantwoordelijke elementen" op ver
schillende plaatsen tot schandelijke ge
volgen hebben geleid". Er is een ernsti
ge terreur toegepast, om de goedwil
lende werknemers het werk te beletten,
waaruit men sterk de indruk krijgt, dat
hier bepaalde elementen hun kans
schoon zien.
„Er zal op normale wijze, zoals bij an
dere bedrijfstakken over de lonen in het
wegvervoer worden onderhandeld op ba
sis van het tot stand gekomen loonak-
koord, hetgeen een forse loonsverhoging,
ook voor het wegvervoer, betekent".
In dit verband dient een onjuiste
voorstelling van zaken, door de sta
kingscomité gegeven, te worden
rechtgezet. Door deze comités wordt
gesteld, dat er een verschil van 40
gulden per week zo bestaan tussen
de lonen van de buschauffeurs van
de stadsvervoerbedrijven en die van
de streekvervoerondernemingen. Dit
is niet juist. Het verschil bedraagt
met een uitzondering niet meer
dan 16 of 17 gulden per week".
„Het gevecht rond de onder
teelt" is de titel van een door
Jac. Prince geïllustreerde re
portage over Willem Bek, die
in zijn opgave aan het land
bouwschap auto's aanmerkt
als onderteelt. Onderteelt in
zijn boomgaard, waarin zijn
autosloperij welig tiert. Op
pagina 13 in het zaterdag
nummer. Voorts
Op pag. 2 Nieuw jongenshuis voor
Kinderzorg. Pag 3: Verdeling wo
ning-contingenten en geen extra-
tje meer voor P.T.T.-pefsoneel. Pag.
4: Bouw begin muziekschool Zie-
rikzee en Middelburgse jeugd voor
de radio. Pag, 5: kerkdiensten.
En in het
Pag. 11: „Confessie van een zoon",
herinneringen aan Huizinga en
,Jsaac Faro", een gehandhaafd
pseudoniemPag. 13: Met gevecht
rond de onderteelt" en de bijdrage
Nederdalende in de schacht van
het verledene" over Willem van der
Os, de stichter van de oudheidska
mer in Vlissingen; Pag. 15: Letter
kundige kroniek, Toneel met Staal
en Wolkers en Kunst van Ernst
Berlach; Pag. 17: „De Val van Win
denburg" een reportage over Drei-
schors voormalige sterkte en de
puzzelrubriek; Pag. 19: „De kerken
en de maatschappij" met o.m. Wie
rookt er nu in een kerk" Hulp
van Wereldraad. Alle kerken één
bijbel en „Stemmen uit de ker
ken".
Naar aanleiding van de verklaring van
de K.N.V.T.O. zei de heer Keyzer, dat
de staking niet is begonnen zonder
dat er vooraf eisen zijn gesteld, zoals de
K.N.V.T.O. had gesteld. Voor wat het
in de Stichting van den Arbeid bereikte
loonakkoord betreft merkte de heer Key
zer op, dat de bedrijfscommissies me
nen, dat dit akkoord de spanningen al
leen maar zal doen toenemen, omdat de
verschillen in beloning nog groter zullen
worden. De uitdrukking „onverantwoor
delijke elementen" betreurde de heer
Keyzer zeer. Hij vroeg zich af of de
K.N.V.T.O. zich er wel van bewust is,
wat zij met haar verklaring teweeg kan
brengen. Hij zei voorts, dat men over
bewijzen beschikt, dat de verschillen in
beloning van 25 tot 40 gulden bedra
gen.
De staking nam gistermorgen op de
tweede dag nog groter vormen aan
dan donderdag. Personeel van bedrij
ven, waar niet werd gewerkt, postte bij
andere bedrijven en verhinderde zo dat
werkwilligen zouden uitrijden. De sta
king was nog niet algemeen. In Twen
te en de Achterhoek was alles rustig en
ook in midden-Nederland werden enkele
busdiensten normaal uitgevoerd. In Lim
burg viel weinig van de staking te mer
ken.
Het Westduitse ministerie van buitenland
se zaken heeft Duitse vrouwen die voorne
mens zijn met moslims te trouwen en zich te
vestigen in Arabische landen, aangeraden
islamietisehe huwelijkspapieren aan te vra
gen, opdat ze niet door hun echtgenoten uni
lateraal aan de kant geschoven kunnen wor
den.
Drie van de elf geredden uit de
ertsmijn te Lengede, Bernhard
Wolier, Dieter Rickey en Helmut
Webranitz, zijn uit het ziekenhuis
van Salzgitter-Lebenstedt ontslagen
Dit is Wolier bij zijn aankomst
thuis gefotografeerd. Zegt de foto
niet meer dan genoeg
rfVWWWVfWWWW/VArWWWWUWWWMWWWWWA/W
Vier mensen uit België zijn gister
morgen gedood bij een ongeluk op
de rijksweg-zuid in Belfeld. Het
zijn de 27-jarige chauffeur Kup-
pens uit Molenbeersel, de 20-jarige
mevrouw Hendrix uit Kinroy, de
40-jarige mevrouw Detrez uit Mo
lenbeersel en de 34-jarige me
vrouw Meulen, eveneens uit Molen
beersel. De drie vrouwen waren al
len gehuwd. Zij werden op slag ge
dood. Chauffeur Kuppens overleed
in het ziekenhuis te Tegelen.
Allen zaten in een autobusje waarmee
zij van hun woonplaats naar hun werk
op een tegelfabriek in Tegelen werden
(Van onze weerkundige
medewerker)
Een vrij diepe depressiekern van
740 mm trok vrijdagmiddag via
Breda naar Twente. Er viel lang
durig regen in ons land met in het
grootste deel van Nederland de
gehele dag vrij koude lucht. Ook
in Zeeland kwam het kwik niet
hoger dan 5 a 7 graden. Dit was
een groot verschil met Zuid-Lim
burg, dat nog juist in de warme
lucht kwam en een temperatuur
van 15 a 16 graden meldde, met
enkele zonnige perioden. De de
pressie trekt weg en de wind is
naar west tot noordwest gedraaid
en blijft tijdens het weekeinde on
stabiele lucht aanvoeren. Naast
verspreide opklaringen zijn er
buien te verwachten. De tempera
tuur zal iets hoger komen dan
vrijdag, maar het kwik blijft iets
beneden normaal.
iMWWMWWWWWWWWVWWIAA/WVWVWWWWWI/A
vervoerd. Bij een inhaalmanoeuvre kwam
het busje in botsing met een vrachtwa
gen uit Ermelo. De overige drie inzitten
den van het busje werden gewond. Zij
zijn niet in levensgevaar.
De strafzaak die op 29 november voor
de economische politierechter te Am
sterdam zou dienen tegen de N.D.S.M.
ter zake van het geven van de zoge
naamde Zweedse uitkering aan haar
personeel, is uitgesteld. De maatschap
pij heeft namelijk een bezwaarschrift
ingediend tegen de dagvaarding. De
Amsterdamse rechtbank zal over dit
bezwaarschrift eerst een beslissing
moeten nemen.
Vertegenwoordigers van boerenorgani
saties in de zes landen der Europese
Economische Gemeenschap hebben gis
teren op een conferentie in Straatsburg
een manifest over de Europese land
bouwpolitiek opgesteld, waarin ze zich
uitspreken tegen „elke vermindering
van de noodzakelijke en rechtvaardige
bescherming der Europese landbouw-
produktie tegen abnormale wereldcon-
currentie en tegen alle concessies onder
politieke en economische druk van der
de landen".
De circa 600 boerenafgevaardigden uit
de zes gemeenschapslanden, die de con
ferentie bijwoonden, eisen in dit mani
fest aanvaarding van de landbouwregle-
menten der E.E.G. door de E.E.G.-minis-
terraad binnen de gestelde termijnen.
Doch, zo voegt het manifest hieraan toe,
„die reglementen moeten recht doen we
dervaren aan de gerechtvaardigde ver
langens van de belanghebbende produ
centen, verlangens die door de C.O.P.A.
(de organisatie van landbouwproducen
ten in de E.E.G.) zijn geformuleerd". In
het geheel der Europese landbouwver-
ordeningen moeten „de financiële regle
menten de middelen verschaffen voor
uitvoering van de maatregelen voor or
ganisatie van de markten en ze moeten
het functioneren van de gemeenschaps
voorschriften mogelijk maken voor alle
produkten, zonder uitzondering, opdat
de inkomsten van alle takken van het
landbouwbedrijf op gelijke wijze worden
behandeld".
Door de voortdurende Russische weige
ring om de onlangs gearresteerde
Amerikaanse professor, Frederick
Barghorn, vrij te laten of hem toe te
staan Amerikaanse bezoekers te ont
vangen, is gisteravond geen enkele
functionaris van de Amerikaanse am
bassade te Moskou komen opdagen
voor een symbolische „bijeenkomst
ter viering van de vriendschap" tus
sen de Sowjet-Unie en de V.S.
Aan de bijeenkomst was vrij veel pu
bliciteit gegeven en ze werd gehou
den om te herdenken dat het vandaag
30 jaar geleden is dat Amerika en
Rusland hun diplomatieke betrekkin
gen na de revolutie van 1917 hebben
hervat.
EIS
Een uur voor het begin van de receptie
had het hoofd van de Amerikaanse
consulaire dienst, Thomas Fain, het
Russische ministerie van buitenlandse
zaken opgebeld en opnieuw geëist dat
Barghorn op vrije voeten zou worden
gesteld of de kans zou krijgen Ame
rikaanse bezoekers te ontvangen.
Naar het A.N.P. uit vakkringen
heeft vernomen zal wegens de
reeds enige maanden sterk geste
gen prijzen voor ruwe koffie de
prijs van gebrande koffie moeten
worden verhoogd. Met ingang van
maandag 18 november a.s. wordt
voor het publiek in het algemeen
de prijs van de soort in de meest
gangbare prijsklasse 8 cent per
pakje van 250 gram hoger. De
voorgenomen verhoging is gisteren
op het ministerie gemeld.
De Russische onderminister van bui
tenlandse zaken, Valerian Zorin, die
afgelopen woensdag de Amerikaanse
ambassadeur, Foy Kohier, in verband
met de zaak-Barghorn had ontvan
gen, was op de receptie aanwezig en
zei het te „betreuren" dat niemand
van de Amerikaanse ambassade was
komen opdagen.
Hij verklaarde tegenover verslagge
vers dat hij geen nieuws had over
Barghorn.
De Ver. Staten hebben de verlening van
economische hulp aan Zuid-Vietnam
hervat, zo is door het Amerikaanse mi
nisterie van buitenlandse zaken bekend
gemaakt.
Een deel van de Amerikaanse economi
sche bijstand was voor de staatsgreep
in Zuid-Vietnam opgeschort. De verle
ning van militaire hulp werd niet on
derbroken.
De maatregel de hulp op te schorten was
een poging om het regime Diem te be
wegen tot het voeren van een meer
liberale politiek.
Onvermijdelijk, dat meningsverschillen aan de dag treden
In een personeelskantine op Schip
hol heeft de president-directeur
van de K.L.M.mr. H. Albarda,
gisterochtend in aanwezigheid van
de voltallige directie circa 120 man
van zijn leidinggevend personeel
toegesproken. Onder hen bevond
zich slechts een 12-tal van de uit
genodigde gezagvoerders.
„Het is normaal en gezond dat er In een
meerhoofdige leiding van een onderne
ming verschillen van inzicht kunnen ont
staan", aldus mr. Alharda. „Ja, zelfs
is het onvermijdelijk dat er bij de behan
deling van de vele. en begrijperlijkerwijs
vaak moeilijke onderwerpen waarover
een meerhoofdige directie te oordelen
heeft, meningsverschillen aan de dag
treden".
Met nadruk voegde hij daaraan echter
toe, dat die meningsverschillen binnen de
muren van de directiekamer behoorden
te blijven „Dit is niets nieuws en komt
in eike directie en in elk bestuur van
welke organisatie ook voor. Even lo
gisch is het dat er bij mogelijke ver
schillen van mening toch besluiten wor
den genomen, omdat anders een bedrijf
met kan draaien. Dit betekent dus, dat
een meerhoofdige directie toch met een
standpunt naar buiten treedt en dat dit
standpunt voor het gehele bedrijf als
richtlijn geldt".
Dat geldt ook voor de K.L.M. „Ook
wij vieren zijn het bepaald niet altijd
in alle opzichten met elkaar eens", zo
vervolgde de heer Albarda, „maar
ook bij ons geldt, dat een genomen be
slissing zich niet meer kan lenen voor
verdere discussie door diegenen, die
voor de besluitvorming geen verant
woordelijkheid dragen".
Blijkens verdere uitlatingen is mr.
Albarda niet van plan toe te staan,
dat personeelsorganisaties zich met
zijn beleid bemoeien.
Mr. Albarda verheelde niet dat de hui
dige toestand als uiterst nadelig voor
het bedrijf moet worden gezien. Hij be
treurde dit des te meer omdat er in het
lopende jaar zoveel goed werk tot ver
betering van de onderneming was ver
richt.
De voorzitters van de bedrijfsgroepen
burgerluchtvaart van respectievelijk Ne
derlandse Bond van Vervoerspersoneel,
de Katholieke Bond van Vervoersperso
neel St. Rafaël en de Christ. Bedrijfs
groepen Centrale hebben verklaard, na
de toespraak van mr. Albarda, weinig
te hebben toe te voegen aan het donder
dag uitgegeven communiqué waarin zij
het optreden van de categorale bonden
veroordeelden.
Mr. D. U. Stikker heeft op dit ogenblik
„geen enkele definitieve gedachte" over
een eventueel aftreden als secretaris
generaal van de N.A.V.O. „Het ligt voor
de hand", zo zei hij gisteren op een
persconferentie in Den Haag, „dat ie
mand die de laatste jaren zoveel ziek is
geweest, geregeld een „check up" onder
gaat in een ziekenhuis. Bij mijn laatste
bezoek aan het Walter Reid hospitaal
in Washington kreeg ik te horen: „Alles
uitstekend, alleen kalmer aan". Mr.
Stikker die meent dat het in zijn functie
onmogelijk is „iets af te remmen", zei
dat hij daarom wel eens zijn gedachten
laat gaan over aftreden: „Je kunt im
mers niet altijd blijven doorgaan".
jaar geleden, dat
politiek-satyrische
Boccaline te
is het 350
de Italiaanse
schrijver Trajano
Venetië overleed.
MORGEN
is het 150 jaar geleden, dat
Leopold graaf van Limburg Sti-
rum (evenals de zonen van G. K.
van Hogendorp) zich te Den Haag
in het openbare vertoonde met een
oranjecocarde op de hoed. Hij
las op verschillende punten in de
stad een onafhankelijkheidsprocla
matie voor en gaf kennis van zijn
benoeming tot gouverneur van
Den Haag.
Veel zal naar buiten niet meer blijken
van het recente meningsverschil in
de K.L.M.-directie. Het ziet er naar uit,
dat de emoties zijn weggeëbd en dat de
directeuren weer glimlachend en han
denschuddend met elkaar door het leven
zullen gaan. De president-directeur heeft
zelfs gepreludeerd op een zonniger toe
komst het laatste kwartaal was niet
zo heel erg slecht zodat Nederland
weer voorzichtig kan beginnen zijn zo
sterk gekrenkte nationale K.L.M.-trots
te koesteren. Maar alle mooie woorden
en alle verzekeringen van eenheid heb
ben niet kunnen verhinderen, dat er de
afgelopen week een K.L.M.-kater is ont
staan, helaas niet de eerste. En deze
kater werkt er niet aan mee nu weer
hals over kop aan te nemen, dat er geen
vuiltje meer aan de lucht is. Er wordt
voortdurend sussend gezegd, dat me
ningsverschillen nu eenmaal voorkomen
in een meerhoofdige directie, zij zijn
zelfs onvermijdelijk,
hangers van deze
theorie zullen in dit
geval toch niet over
het hoofd kunnen
zien, dat het me
ningsverschil zo hoog
is gegaan, dat de
directiekantoor bij
ken hebben getrild. Het lawaai, dat
naar buiten drong, was zelfs zo sterk
dat het in de Tweede Kamer werd ge
hoord. En evenmin kan worden verge
ten, dat het niet om een bedrijf gaat, zo
kerngezond, dat het nog wel een stootje
kan velen, maar integendeel om een in
stelling waarin de Staat om het eens
niet al te overdreven te zeggen -een
paar centjes heeft gestoken, een instel
ling bovendien die voor de gemiddelde
Nederlander tot voor enige jaren haast
even heilig was als de nationale symbo
len. In een dergelijke situatie is een
„meningsverschil" (een vriendelijk
woord voor ruzie) toch wel alarmerend.
Maar de aan-
j^nntlijn
muren van het
wijze van spre-
Maar enfin, de plooien schijnen te zijn
gladgestreken en de liefde heeft
weer bezit genomen van de K.L.M.-
directiekamers. Minister Van Aartsen
kijkt op de achtergrond glimlachend
toe, zoals een rustig en bezadigd man
toekijkt die op elkaar vertoornde broe
ders uit hetzelfde huis bijeen heeft ge
bracht. Een roerend tafereeltje. Maar
het wordt wat minder roerend, wanneer
men bedenkt dat deze minister in de
Tweede Kamer heel beslist heeft gezegd,
dat hij zonodig forse maatregelen zal
nemen. Daardoor wordt het vriendelijke
directieplaatje een tikkeltje grimmiger:
de glimlachende minister blijkt achter
zijn rug een flinke stok te hebben en
hij zal niet aarzelen er gebruik van te
maken als het weer mis gaat. Als men
een bijschrift voor het hier beschreven
tafereel zou zoeken, zou een kort zin
netje voldoende zijn: „Ophouden of ik
sla". De tijd zal leren of niet hier en
daar toch nog een tik nodig zal zijn.
Ook (of misschien: vooral) buiten de
directiekamers.
VRIJWEL al het rijdend personeel
van de Auto Maatschappij Zeeland
ongeveer 70 man heeft vrij
dag gestaakt, daarmee als enige
Zeeuwse streekvervoersmaat-
schappij gehoor gevend aan de
oproep tot wilde staking van het
„actiecomité" van buschauffeurs-
„In de nacht van donderdag op
vrijdag om 1 uur hebben we dit be
sluit genomen. Op 2 of 3 chauf
feurs na hebben we het werk 24
uur neergelegd", vertelden ons gis
termiddag de stakende A.M.Z.-
chauffeurs, die in café „De Land
bouw" te Goes hun „hoofdkwar
tier" hadden opgeslagen. „We leg
gen de werkwilligen geen strobreed
in de weg- We slepen geen chauf
feurs uit de bus en we gaan ook
niet vóór een bus liggen om het
vertrek tegen te houden", gaven
de stakers ons te verstaan. „Het
gaat niet tegen de A.M.Z., maar te
gen de vakbonden", voegden zij er
aan toe.
De staking onder het rijdend perso
neel van de A.M.Z. heeft tot gevolg
gehad, dat tal van lijnen uitvielen,
hoewel op de belangrijkste bussen re
den. Deze waren bemand met de en
kele werkwillige chauffeurs aange
vuld met verschillende firmanten
de A.M.Z. is opgebouwd uit drie bus
ondernemingen zonen van deze
firmanten, zwagers, in totaal zo'n
vijftien man. Zij konden de voor
naamste verbindingen blijven onder
houden, zij het, dat daarbij hier en
daar nog een dienst uitviel. Maar en
kele plaatsen waren in het geheel
niet bereikbaar voor buspassagiers,
zoals Ellewoutsdijk-Driewegen. Hoe-
dekenskerke, Nieuwdorp, Woi-
phaartsdijk, Nisse en Waarde.
Uiteraard ontstond voor tientallen reizi
gers grote vertraging. Velen zagen zich
genoodzaakt zich op een andere wijze
van vervoer te voorzien. Talrijker dan
anders waren de lifters en ook de taxi
chauffeurs hadden het drukker dan nor
maal. Overigens toonden de gedupeerde
passagiers veel begrip voor de situatie,
waarin de directie verkeerd. „Sinds van-
morgen staat de telefoon roodgloeiend
hier op ons kantoor", zei directiesecreta-1
ris J. M. Schipper. „Honderden telefoon
tjes hebben we gekregen van mensen die
informeerden of die en die bus wel reed
en om hoe laat. Men heeft het beter op-J
genomen dan 's winters, wanneer we
gens slechte weersomstandigheden en
kele busdiensten uitvallen", merkte de
heer Schipper op. „Velen waren ons er
kentelijk voor wat we nog geïmprovi
seerd hebben. We hebben ongeveer 50
gereden".
„Om één uur in de nacht van donderdag
op vrijdag werd ik telefonisch op de
hoogte gebracht van de staking. Men
vroeg mij „ik weet niet wie telefo
neerde" de directie ervan in kennis
te stellen, dat de A.M.Z.-chauffeurs 24
uur zouden staken. We hebben toen on
middellijk maatregelen kunnen treffen.
Daardoor konden we de vier bussen met
personeel voor De Schelde in Vlissingen
gewoon laten rijden, evenals twee bus
sen met personeel voor Philips in Roo
sendaal", aldus de heer Schipper.
De stakende chauffeurs verklaarden
ons gistermiddag: „We zijn donder
dagavond om tien uur bijeengeko
men. Tot één uur hebben we verga
derd. Op dat uur viel de beslissing:
een 24-uurs staking. Zaterdagmorgen
vanmorgen dus beginnen we
weer". Enkele minuten na dit besluit
werd de directiesecretaris op de
hoogte gesteld. „We wilden niet
wachten tot 's morgens half zes. Alle
(Zie slot pag. 2 kol. 6)
Gisteren ontmoetten wij een man, die
twee dagen achter elkaar vrij toe
vallig iets te maken had gekregen met
de staking van de buschauffeurs. Als
automobilist op de hoogte van de sta
king had hij bij een halte gestopt,
had de passagiers op de hoogte gebracht
en aangeboden (voor zover hij ruimte
had) ze een stuk mee te nemen. Nu was
het hem opgevallen, dat een enkele van
de „wachters" de schouders had opge
haald en had gezegd: „Nee, dankuwel.
Dit is overmacht, mijn baas maakt me
niks".
We vonden het een sterk verhaal.
Maar de man in kwestie zei, dat
hii daarna opzettelijk nog langs een paar
halten van een verbinding dorp-stad
was gereden (hij beschikte over een
grote bestelwagen) en vrijwel steeds
hadden sommigen gezegd: „Maar dan
ga Ik naar huis". En de automobilist
zei somber: „Meneer, met zulke men
sen moet je nou een maatschappij op
bouwen". Waarop een derde zich in het
gesprek mengde en zei: „Och man, die
moet je opbouwen met de lui die wél
met je meegereden zijn." Aan deze op
timistische visie zullen ook wij ons maar
houden. Zij houdt rekening met plichts
gevoel en solidariteit met het bedrijf,
waaraan men is verbonden. Zo behoort
het ook. Overigens: de ervaringen van
de betrokken automobilist waren niet
in Zeeland opgedaan, maar elders in den
lande. Daarom tot slot een opmerking,
die wij wel van iemand in dit gewest
hoorden. Een man, ook als chauffeur
werkzaam in de vervoerssector en ho
rend van de staking, zei geschrokken:
„Als dat zaterdag maar afgelopen is,
want ik moet met een bus naar de ijs-
revue". Men ziet: de solidariteit met de
stakers is afhankelijk van heel vreem
de factoren... Afgezien van het onmis
kenbare feit. dat de actie van de bus
chauffeurs een wilde staking is. een
volstrekt ongeorganiseerde zaak, die op
grond daarvan al, bij de buitenstaan
der geen sympathie vermag te wekken.
Er is aan dit wild gedoe een vreem
de kant: stakers hebben verklaard,
dat hun actie tegen de vakbonden is
gericht. Welk een zonderlinge, ja zelfs
zotte situatie: werk neerleggen uit pro
test tegen de organisaties, opgericht ter
bescherming van de werknemers. Hier
blijkt weer opnieuw hoe groot de af
stand tussen „regering" en „geregeer-
den" ook in de vakbonden is geworden.
Deze organisaties zullen zien daarop
toch wel moeten bezinnen. Maar tegelij
kertijd zal het de individuele leden dui
delijk moeten zijn, dat van hun leiders
geen contractbreuk mag worden ver
wacht. De huidige c.a.oVs zijn op een
regelmatige wijze tot stand gekomen,
dat wil zeggen, dat de organisatorische
„achterban" aan deze contracten óók
goedkeuring: heeft verleend. De leden
behoren zich scherp voor ogen te houden
onverlet welke eisen en verlangens
zij voor een nieuw contract ook mogen
hebben dat een overeenkomst niet
beschouwd kan worden als een vodje pa
pier Dat verwachten zij niet van de
werkgevers, dat behoeven de werkge
vers op hun beurt niet van hun con
tractpartners te verwachten. En het is
bovendien toch te gek, dat het stakings
middel voornamelijk gebruikt wordt
om de eigen vakbondsleiders te intimi
deren.
De koningin heeft gistermorgen op pa
leis „Huis ten Bosch" de staatssecreta
ris van sociale zaken en volksgezond
heid, dr. J. F. G. M. de Meyer, beëdigd.